abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130049809
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:14 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

mee eensch ;)
Daarom laatst ook 2 setjes eneloops aangeschaft.
Snelle recycle tijd (erg belangrijk op momenten dat er veel foto's snel achter elkaar geschoten moeten worden.)
Na een jaar niet gebruiken (komt hier nooit voor.. zit er nog 85% van je capaciteit in je batterijen.)

En zo extreem duur vond ik ze niet ;)
u weet dat nimh een hoge zelfontlading heeft ter bescherming van de cel zelf?
als de batterij een hoge interne weerstand zou hebben zou je nooit een grote hoeveelheid
energie in een klap uit de cel kunnen halen.

nicd heeft bv een veel hogere weerstand en blijft langer vol maar is minder geschikt voor groot
verbruikers.

en li-ion heeft een regelprint in de batterij verwerkt die de stroom reguleert, dus uitzet bij geen verbruik
zegmaar ff kort door de bocht.
pi_130051935
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:36 schreef mentalpower het volgende:

[..]

u weet dat nimh een hoge zelfontlading heeft ter bescherming van de cel zelf?
als de batterij een hoge interne weerstand zou hebben zou je nooit een grote hoeveelheid
energie in een klap uit de cel kunnen halen.

nicd heeft bv een veel hogere weerstand en blijft langer vol maar is minder geschikt voor groot
verbruikers.

en li-ion heeft een regelprint in de batterij verwerkt die de stroom reguleert, dus uitzet bij geen verbruik
zegmaar ff kort door de bocht.
Duidelijk!
  FOK!fotograaf woensdag 14 augustus 2013 @ 12:09:24 #178
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_130052430
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:14 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

En zo extreem duur vond ik ze niet ;)
ach, ik gebruik GPs en daar betaal je voor 4 stuks ook grif 25 tot 30 euro.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_130053187
het hele probleem met nimh cellen is dat deze speciaal behandeld moeten worden om
de werking optimaal te houden.

voorbeeld:
nicd van 1000mah behoeft een lader die max 10% stroom aanvoert per uur dus 100mah per uur
wat resulteert in dus tien uur laden, wat overigens niet anders kan omdat de interne weerstand hem
daarin beperkt zou je hem met 1a voltrappen brand je cel gewoon uit door oververhitting.
weerstand is met stroom een soort van wrijving ff kort gezegd hoe hoger de weerstand hoe meer
wrijving.

nimh daarintegen vind dit absoluut niet leuk, gemiddelde cel is ongeveer 2500mah tot 3400mah
en moet!! een veel hogere stroom hebben om zijn maximale capaciteit te behalen maar dit ligt
meer aan de lader dan de cel zelf.

nimh cellen zijn rond de 1.2 volt als ze vol zijn maar ook als ze op 50% zitten
vroeger had je oplaadbaar alkaline van 1.5 volt maar waren reteduur en niet te krijgen
en had ook nog eens een speciale lader nodig.

een lader kijkt namelijk periodiek hoe het staat met de lading in de cel.
dit kan op meerdere manieren:
volt meting
tijds meting
stroom meting

omdat tijd en stroom meting verreweg ingewikkelder is dan voltmeting word een lader over het
algemeen uitgerust met alleen een voltmeting om kosten te besparen.
en hier komt het probleem om de hoek als een nimh cel langzaam staat de laden zal hij bij 40%
al dik op 1.2 volt staan dus zal de lader een nog niet eens half volle cel goedkeuren en zichzelf
uitschakelen ter overlading.
en deze manier van langzaam laden maakt een nimh cel ook nog eens lui en traag.
zie het als elastiek, die blijft flexibel bij herhaaldelijk gebruik maar altijd in een stand zal
het materiaal verzwakken en doen afbreken.

dus om nimh cellen in goede conditie te houden zal je eigenlijk de cellen minimaal 1 keer per kwartaal
moeten laden en ontladen om flexibiliteit te behouden dit is optimaal en niet strikt noodzakelijk.
mijn el cheapo nimh cellen uit 2001 voor 12,50 per vier hebben nog een capaciteit van 85% maar zullen in de buurt van ongeveer 600 cycles gaan degraderen net als vrijwel iedere andere cel.
mijn lader heeft mij wel 150 euro gekost en is volledig microchip gestuurd en doet letterlijk alle testen
volt tijd stroom en temp periodiek om de 15 min.

batterijen zijn eigenlijk simpele blikjes met ?alkalimetalen? iemand? en basicly zijn ze allemaal hetzelfde alleen zou je die moeten testen door minimaal 600 cycles te testen met goede laders, hoge ontladers gemeten met een scopemeter om het verloop en instorten van de spanning te kunnen weergeven.
dit gaat kassa echt niet doen en zou een vermogen kosten... scopemeter kost enkele duizenden euro's en iemand om hem te bedienen 100 euro per uur een goede lader krijgt hem binnen 2,5 uur
vol dus reken maar uit wat een technisch correcte test zou gaan kosten.
daarom is kassa radar consumentenbond bullshit gelul en fantasiepraat.

concluderend.

een goedgevulde met correcte inhoud cel weegt per stuk ongeveer 20 gram.
cheapo nog geen 5 gram wegens minder metalen en is dus slecht.
deze kan je ook platknijpen met je handen... dat lukt met een goede cel niet.
koop een deugdelijke lader met een maximale laadtijd voor nimh van 2,5 uur.
zorg dat de cel in beweging blijft!

als je je aan deze criteria houd maakt het merk verder geen hol uit.
pi_130054254
hier in d ebuurt geen eneloop te vinden op eerste oog. waar hebben jullie ze van?
graag verwijderen
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 14 augustus 2013 @ 13:22:52 #181
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_130054564
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef fyah het volgende:
hier in d ebuurt geen eneloop te vinden op eerste oog. waar hebben jullie ze van?
Hier ^O^

Verder even wat offtopic posts verwijderd, zoals Mirjam al eerder zei. Reageer erop of negeer het. We gaan niet iemand aanpakken op zijn of haar schrijfstijl op het forum.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_130056743
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef fyah het volgende:
ik vind 2000 mah een beetje karig... die waren in 2000 al verkrijgbaar.
toen ik mijn Batterij NiMH AA/LR6 1.2 V 2600 mAh 4-blister kocht in 2003 van hq
was dit toen de algemene top, blijkbaar is 3400 subc cel.
vergeef me ik ben al een tijdje niet meer achter een winkelbalie geweest.

en dit is het nieuwe model van mijn lader.
http://www.batterijenhuis.nl/ansmann-energy-plus-p-478508.html.
kost wat maar dan heb je ook wat! lees de specs maar eens.
voor cellen zou ik nu voor deze gaan.
http://www.batterijenhuis.nl/ansmann-2850mah-p-175049.html
bijna 30% meer capaciteit voor een lagere prijs.... eneloop het beste wat er is?... my ass!

ansmann is altijd een pro merk geweest voor herlaadbare cellen.
ik heb in mijn tijd wel honderden van deze sets verkocht en never nooit klachten gehad.
en als er klachten waren dan kreeg ik die zeker te horen, was een heel klein winkeltje
met zeer veel vaste klanten die het niet grappig vonden als ik ze bedonderde.
sterker nog deze kwamen juist terug omdat ik altijd alleen het beste van het beste aanbood
en daar ook garant voor stond!
het vertrouwen tussen klant en verkoper was heilig voor mij en dat wisten ze, de omzet is
ook duidelijk gedaald toen ik en mijn werkgever het niet meer konden vinden met elkaar.
heb later nog met verschillende klanten staan praten die maar niet meer naar dezelfde winkel
gingen omdat ik er niet meer stond. sterker nog sommige zijn vrienden geworden en komen
2 jaar na dato nog steeds af en toe advies vragen op fb. beetje vreemd maar wel leuk.

overigens als je echt persee eneloop wil hebben, die webshop verkoopt ze ook zag ik.
het zijn jouw centen en jij moet er mee doen wat jij wil is het motto :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')