abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130017739
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 14:16 schreef RikH het volgende:
Heb je van de ND-grads ook complete sets? Cokin houder + filters, of van Lee? Welke zou ik dan voor de 17-40 nodig hebben?
Er bestaan sets, maar die bestaan meestal uit een 1-stop, een 2-stop en een 3-stop. En aangezien de 1-stop vrij useless is heb je niet zo veel voordeel bij zo'n set. Welke jij nodig hebt zou je even moeten proberen. Cokin heeft een wide angle filterhouder, met dat ding heb ik zelfs op 10mm geen problemen.
pi_130017913
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 14:29 schreef DonJames het volgende:

[..]

Er bestaan sets, maar die bestaan meestal uit een 1-stop, een 2-stop en een 3-stop. En aangezien de 1-stop vrij useless is heb je niet zo veel voordeel bij zo'n set. Welke jij nodig hebt zou je even moeten proberen. Cokin heeft een wide angle filterhouder, met dat ding heb ik zelfs op 10mm geen problemen.
Als ik mijn gear terug heb zal ik eens gaan kijken. Nu nog mooie landschappen vinden... haha
Canon EOS 5d mark ii / Canon EOS 400D / Canon 70-200 f4 L / Canon 17-40 f4 L / Tamron 90mm f2.8 Macro / Canon Speedlight 430EX II / Lowepro Flipside 400
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:36:00 #153
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_130017962
Puala, ik kan dat filterding niet terugvinden waar ik mee heb staan schieten (dat draaibare ding). Heb je daar een KE linkje van?
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_130018797
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 14:16 schreef RikH het volgende:
Heb je van de ND-grads ook complete sets? Cokin houder + filters, of van Lee? Welke zou ik dan voor de 17-40 nodig hebben?
Ik heb een aantal jaren terug een cokin NDgrad P set gekocht (ik denk dat je ook gewoon een P filters kan gebruiken op je 17-40). De set bestond uit een houder+3 ND grad filters (waarvan ik eigenlijk alleen de donkerste gebruik 121S. Daarnaast heb je een ring nodig met de diameter van je lens.
Ik was er destijds zo'n 25e voor kwijt. Maar volgens mij is in de tussentijd Cokin failliet gegaan. De prijzen liggen tegenwoordig in ieder geval een stuk hoger. Cokin is trouwens niet het beste wat er is. De filters zijn niet 100procent neutraal, maar hebben een licht rode afwijking. Volgens mij is Lee beter, maar ook veel duurder.

Als ik nu een nieuwe ND grad kit zou moeten kopen, zou ik de pasring en filterhouder merkloos via ebay kopen. Daar kun je deze dingen al vinden voor enkele euro's. Voor filters zou ik niet voor merkloze varianten kiezen.
Meh
pi_130019080
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 14:57 schreef NorgeT het volgende:

[..]

Ik heb een aantal jaren terug een cokin NDgrad P set gekocht (ik denk dat je ook gewoon een P filters kan gebruiken op je 17-40). De set bestond uit een houder+3 ND grad filters (waarvan ik eigenlijk alleen de donkerste gebruik 121S. Daarnaast heb je een ring nodig met de diameter van je lens.
Ik was er destijds zo'n 25e voor kwijt. Maar volgens mij is in de tussentijd Cokin failliet gegaan. De prijzen liggen tegenwoordig in ieder geval een stuk hoger. Cokin is trouwens niet het beste wat er is. De filters zijn niet 100procent neutraal, maar hebben een licht rode afwijking. Volgens mij is Lee beter, maar ook veel duurder.

Als ik nu een nieuwe ND grad kit zou moeten kopen, zou ik de pasring en filterhouder merkloos via ebay kopen. Daar kun je deze dingen al vinden voor enkele euro's. Voor filters zou ik niet voor merkloze varianten kiezen.
Ok dat is wel een goede. Ik zal me er vanavond eens in verdiepen! Prijs is op het moment inderdaad wel een issue :) haha
Canon EOS 5d mark ii / Canon EOS 400D / Canon 70-200 f4 L / Canon 17-40 f4 L / Tamron 90mm f2.8 Macro / Canon Speedlight 430EX II / Lowepro Flipside 400
pi_130019186
Cokin filters worden nu verkocht onder de naam Stealth Gear. Zit inderdaad een minieme kleurshift in maar dat is vrijwel in geen gevallen echt een probleem. Ik zie het in elk geval niet terug in mijn foto's Behalve als ik ze combineer met 10 stops ND filter.

Prijzen van Stealth gear grads zijn erg aantrekkelijk. Een filterhouder is in veel gevallen niet eens noodzakelijk. Ik houd ze het merendeel van de tijd gewoon vast voor de lens. Alleen long exposures gaan in de houder en vanaf statief uiteraard ;)

Om uit te proberen zou ik dus zeker de cokin/stealth gear filters nemen. Kun je je wua prijs ook geen buil aan vallen!
pi_130019769
Ik gebruik zelf Hitech filters (past gewoon in m'n Cokin P), die schijnen beter te zijn dan Stealth Gear, en minder duur dan Lee (godsallerjezus wat is dat duur!).
pi_130019866
pi_130020019
quote:
ND8 ;)

Overigens kan je de ND4 ook gewoon proberen, er zijn zat mensen die bij een 2-stops zweren.
pi_130020992
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

ND8 ;)

Overigens kan je de ND4 ook gewoon proberen, er zijn zat mensen die bij een 2-stops zweren.
Owja ND8... Dacht dat het per stop genummerd werd haha
pi_130032208
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 14:16 schreef bakkerl het volgende:

[..]

Die van Cokin al een keer getest?
nee ik zou deze moeten bestellen en ik heb werkelijk waar geen idee of het werkt met mijn body
zal binnenkort ff uitzoeken hoe of wat....
overigens leuk om te lezen dat er inmiddels ook boys zijn die cokinfilters overgenomen hebben.
of iig hetzelfde doen want het is een fijn systeem alleen waardeloos verkrijgbaar.
gaat daar dus ook verder in snuffelen, erg interresant :)
pi_130032727
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:45 schreef mentalpower het volgende:
nee ik zou deze moeten bestellen en ik heb werkelijk waar geen idee of het werkt met mijn body
zal binnenkort ff uitzoeken hoe of wat....
Het makkelijkste is of je een foto van een IR lampje uit een afstandsbediening kan maken. Sluitertijd op een seconden, afstandsbediening richten en op de knoppen drukken...
Als je het lampje op de foto ziet oplichten, zou het mogelijk moeten zijn..
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
pi_130033012
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:56 schreef bakkerl het volgende:

[..]

Het makkelijkste is of je een foto van een IR lampje uit een afstandsbediening kan maken. Sluitertijd op een seconden, afstandsbediening richten en op de knoppen drukken...
Als je het lampje op de foto ziet oplichten, zou het mogelijk moeten zijn..
i know ;)
ik doe advanced electronica, maar dan weet ik nog steeds niet of ik naar een ld271 of ld274
zit te kijken wat dus weer bepalend zou zijn voor het filter 850/880/900nm.

als ik er eentje koop wil ik wel dat het optimaal afgestemd is en daar ik best wel heel
veel verstand van electronica en licht heb ben ik een zeikerd daarin.

note:ld271 en ld274 zijn type ir leds... triest eigenlijk dat ik dit letterlijk uit mijn hoofd weet :P
pi_130039115
Wanneer je een speedlite hebt, in geval van een canon (body en speedlite), ben ik dan correct als ik zeg dat je het omgevingslicht op de volgende manieren kan sturen:

-In de M mode door de shutterspeed te verlagen (meer ambient licht) of verhogen (minder ambient light)
- In de Av mode (enzulks) door de exposure compensation omhoog (meer licht) of omlaag te zetten.

?

In de M mode kan ik niet aan de exposure comp komen met een speedlite erop.

Anyway, nu vraag ik me af hoe ik de sterkte van de flash in beide modi kan beheren? Traditioneel werkt de flash (althans via ETTL) mee met de aperture-opening. Maar ik kan ook flash compensation doen. Echter lukt het controleren van het omgevingslicht me prima, maar hoe ik de flash ook instel; die blijft (staat op ETTL!) gewoon even veel effect hebben op de plaat. Hij gaat dus wel mee met het scenario, als in: bij een dichtere aperture flitst hij harder, maar mijn onderwerp blijft even veel belicht. Hoe belicht ik mijn onderwerp met een zachtere flash?
graag verwijderen
  FOK!fotograaf dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:29:57 #165
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_130040810
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:00 schreef fyah het volgende:
Hoe belicht ik mijn onderwerp met een zachtere flash?
Je flitser manueel gaan bedienen, indirect flitsen, een bounce en/of softbox op je flitser, noem het op.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_130041163
wat pizza al zegt.
dit was voor mij een grote reden om yongnuo's aan te schaffen.
ik krijg altijd de kriebels van dingen die voor mij gaan nadenken.
ik doe dat liever zelf, ik weet ongeveer hoeveel licht mijn flitser geeft
en dat bereken ik grof door in mijn m instellingen.

gaandeweg leer je om te gaan met de spullen die je hebt en zal instellen een kwestie
van een paar testshots zijn en daarna rammen met die handel.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:58:59 #167
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_130042537
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:35 schreef mentalpower het volgende:
een paar testshots zijn en daarna rammen met die handel.
Yongnuo's verschillen vaak wel veel qua flitskracht, maak maar eens 10 foto's achter elkaar, alle 10 zullen ze iets anders zijn belicht ;)

Over het algemeen zul je dit niet goed merken, maar wanneer de flitsers wat warmer zijn geworden na veel flitsen verschillen ze nog meer merk ik, voor precieze belichting zijn ze dus niet erg geschikt.

Het verschilt op volle kracht als hij warm is soms wel tot bijna een hele stop licht!
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_130042967
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:29 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Je flitser manueel gaan bedienen, indirect flitsen, een bounce en/of softbox op je flitser, noem het op.
Dus op ETTL sleutelen aan de flash compensatie (-2 tot +2) dient dan waartoe? :P
graag verwijderen
  FOK!fotograaf woensdag 14 augustus 2013 @ 00:15:44 #169
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_130043226
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:09 schreef fyah het volgende:

[..]

Dus op ETTL sleutelen aan de flash compensatie (-2 tot +2) dient dan waartoe? :P
Kleine aanpassingen, denk ik. Als het goed is, zou je hem ermee ook uit moeten kunnen zetten, maar ik gebruik het zelf nooit (en ik gebruik Sony). Als ik een flitser op TTL zou gebruiken en ik zou meer omgevingslicht willen, dan zou ik mijn sluitertijd langer maken. Dus bijv. 1/60e in plaats van 1/200e. Als het goed is, reageert je flitser daar ook op.
The summer is magic!

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_130043949
Nu ik de RAW op mijn monitor bekijk merk ik wel dat de flash compensatie zichtbaar is. Maar ik ga eerstdaags eens proberen op M flash te vuren. Ik heb 'm eens op 1/1 power gevuurd en daar had ie echt een crazy lange recycletijd van nodig. Plus mijn foto was 1 wit vlak :') Hij kan dus meer dan die +2 TTL comp.

Morgen eerst AA batterijen kopen :') Die zijn best snel leeg geraakt. Maar ik moet toegeven dat ik me aardig heb geamuseerd met het pilot knopje.
graag verwijderen
  woensdag 14 augustus 2013 @ 00:41:37 #171
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_130044085
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:37 schreef fyah het volgende:
Nu ik de RAW op mijn monitor bekijk merk ik wel dat de flash compensatie zichtbaar is. Maar ik ga eerstdaags eens proberen op M flash te vuren. Ik heb 'm eens op 1/1 power gevuurd en daar had ie echt een crazy lange recycletijd van nodig. Plus mijn foto was 1 wit vlak :') Hij kan dus meer dan die +2 TTL comp.

Morgen eerst AA batterijen kopen :') Die zijn best snel leeg geraakt. Maar ik moet toegeven dat ik me aardig heb geamuseerd met het pilot knopje.
Haal oplaadbare eneloop batterijen man, krijg je geen spijt van! Snellere recycle, milieuvriendelijker en op de lange termijn veel goedkoper ;)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
pi_130044189
Moet ik idd gaan doen. Want ze gaan erdoor als broodjes (ofzo)
graag verwijderen
pi_130044498
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:45 schreef fyah het volgende:
Moet ik idd gaan doen. Want ze gaan erdoor als broodjes (ofzo)
nimh hoogste capaciteit en een lader die er max 3 uur over doet ze vol te krijgen.
merken en shit heb ik nooit een boodschap aan gehad, zolang de batterijen maar zwaar zijn.
goede batterij weegt twee euromunt en cheap shit als een duppie is duidelijk te voelen.

consumentenbonden en reviews zijn onzin die hebben geen idee hoe je een accu echt moet testen.
meestal komt het merk uit de bus wat de meeste sponsoring oplevert, true story.
een goede test doe je met correcte belasting en een scopemeter en geen voltmeter.

accu's zijn best ingewikkelde materie maar als je het wil weten
www.batteryuniversity.com
  woensdag 14 augustus 2013 @ 01:00:04 #174
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_130044546
Eneloop is niet voor niets een gerespecteerd merk in de strobist/journalist community. Gaan lang mee, verliezen weinig kracht, zorgen voor snellere recycle en meer flitsen per lading.
pi_130049401
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 01:00 schreef Susteren het volgende:
Eneloop is niet voor niets een gerespecteerd merk in de strobist/journalist community. Gaan lang mee, verliezen weinig kracht, zorgen voor snellere recycle en meer flitsen per lading.
mee eensch ;)
Daarom laatst ook 2 setjes eneloops aangeschaft.
Snelle recycle tijd (erg belangrijk op momenten dat er veel foto's snel achter elkaar geschoten moeten worden.)
Na een jaar niet gebruiken (komt hier nooit voor.. zit er nog 85% van je capaciteit in je batterijen.)

En zo extreem duur vond ik ze niet ;)
pi_130049809
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:14 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

mee eensch ;)
Daarom laatst ook 2 setjes eneloops aangeschaft.
Snelle recycle tijd (erg belangrijk op momenten dat er veel foto's snel achter elkaar geschoten moeten worden.)
Na een jaar niet gebruiken (komt hier nooit voor.. zit er nog 85% van je capaciteit in je batterijen.)

u weet dat nimh een hoge zelfontlading heeft ter bescherming van de cel zelf?
als de batterij een hoge interne weerstand zou hebben zou je nooit een grote hoeveelheid
energie in een klap uit de cel kunnen halen.

nicd heeft bv een veel hogere weerstand en blijft langer vol maar is minder geschikt voor groot
verbruikers.

en li-ion heeft een regelprint in de batterij verwerkt die de stroom reguleert, dus uitzet bij geen verbruik
zegmaar ff kort door de bocht.
pi_130051935
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:36 schreef mentalpower het volgende:

[..]

u weet dat nimh een hoge zelfontlading heeft ter bescherming van de cel zelf?
als de batterij een hoge interne weerstand zou hebben zou je nooit een grote hoeveelheid
energie in een klap uit de cel kunnen halen.

nicd heeft bv een veel hogere weerstand en blijft langer vol maar is minder geschikt voor groot
verbruikers.

en li-ion heeft een regelprint in de batterij verwerkt die de stroom reguleert, dus uitzet bij geen verbruik
zegmaar ff kort door de bocht.
Duidelijk!
  FOK!fotograaf woensdag 14 augustus 2013 @ 12:09:24 #178
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_130052430
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:14 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

ach, ik gebruik GPs en daar betaal je voor 4 stuks ook grif 25 tot 30 euro.
The summer is magic!

pi_130053187
het hele probleem met nimh cellen is dat deze speciaal behandeld moeten worden om
de werking optimaal te houden.

voorbeeld:
nicd van 1000mah behoeft een lader die max 10% stroom aanvoert per uur dus 100mah per uur
wat resulteert in dus tien uur laden, wat overigens niet anders kan omdat de interne weerstand hem
daarin beperkt zou je hem met 1a voltrappen brand je cel gewoon uit door oververhitting.
weerstand is met stroom een soort van wrijving ff kort gezegd hoe hoger de weerstand hoe meer
wrijving.

nimh daarintegen vind dit absoluut niet leuk, gemiddelde cel is ongeveer 2500mah tot 3400mah
en moet!! een veel hogere stroom hebben om zijn maximale capaciteit te behalen maar dit ligt
meer aan de lader dan de cel zelf.

nimh cellen zijn rond de 1.2 volt als ze vol zijn maar ook als ze op 50% zitten
vroeger had je oplaadbaar alkaline van 1.5 volt maar waren reteduur en niet te krijgen
en had ook nog eens een speciale lader nodig.

een lader kijkt namelijk periodiek hoe het staat met de lading in de cel.
dit kan op meerdere manieren:
volt meting
tijds meting
stroom meting

omdat tijd en stroom meting verreweg ingewikkelder is dan voltmeting word een lader over het
algemeen uitgerust met alleen een voltmeting om kosten te besparen.
en hier komt het probleem om de hoek als een nimh cel langzaam staat de laden zal hij bij 40%
al dik op 1.2 volt staan dus zal de lader een nog niet eens half volle cel goedkeuren en zichzelf
uitschakelen ter overlading.
en deze manier van langzaam laden maakt een nimh cel ook nog eens lui en traag.
zie het als elastiek, die blijft flexibel bij herhaaldelijk gebruik maar altijd in een stand zal
het materiaal verzwakken en doen afbreken.

dus om nimh cellen in goede conditie te houden zal je eigenlijk de cellen minimaal 1 keer per kwartaal
moeten laden en ontladen om flexibiliteit te behouden dit is optimaal en niet strikt noodzakelijk.
mijn el cheapo nimh cellen uit 2001 voor 12,50 per vier hebben nog een capaciteit van 85% maar zullen in de buurt van ongeveer 600 cycles gaan degraderen net als vrijwel iedere andere cel.
mijn lader heeft mij wel 150 euro gekost en is volledig microchip gestuurd en doet letterlijk alle testen
volt tijd stroom en temp periodiek om de 15 min.

batterijen zijn eigenlijk simpele blikjes met ?alkalimetalen? iemand? en basicly zijn ze allemaal hetzelfde alleen zou je die moeten testen door minimaal 600 cycles te testen met goede laders, hoge ontladers gemeten met een scopemeter om het verloop en instorten van de spanning te kunnen weergeven.
dit gaat kassa echt niet doen en zou een vermogen kosten... scopemeter kost enkele duizenden euro's en iemand om hem te bedienen 100 euro per uur een goede lader krijgt hem binnen 2,5 uur
vol dus reken maar uit wat een technisch correcte test zou gaan kosten.
daarom is kassa radar consumentenbond bullshit gelul en fantasiepraat.

concluderend.

een goedgevulde met correcte inhoud cel weegt per stuk ongeveer 20 gram.
cheapo nog geen 5 gram wegens minder metalen en is dus slecht.
deze kan je ook platknijpen met je handen... dat lukt met een goede cel niet.
koop een deugdelijke lader met een maximale laadtijd voor nimh van 2,5 uur.
zorg dat de cel in beweging blijft!

als je je aan deze criteria houd maakt het merk verder geen hol uit.
pi_130054254
hier in d ebuurt geen eneloop te vinden op eerste oog. waar hebben jullie ze van?
graag verwijderen
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 14 augustus 2013 @ 13:22:52 #181
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_130054564
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef fyah het volgende:
hier in d ebuurt geen eneloop te vinden op eerste oog. waar hebben jullie ze van?
Hier ^O^

Verder even wat offtopic posts verwijderd, zoals Mirjam al eerder zei. Reageer erop of negeer het. We gaan niet iemand aanpakken op zijn of haar schrijfstijl op het forum.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_130056743
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef fyah het volgende:
ik vind 2000 mah een beetje karig... die waren in 2000 al verkrijgbaar.
toen ik mijn Batterij NiMH AA/LR6 1.2 V 2600 mAh 4-blister kocht in 2003 van hq
was dit toen de algemene top, blijkbaar is 3400 subc cel.
vergeef me ik ben al een tijdje niet meer achter een winkelbalie geweest.

en dit is het nieuwe model van mijn lader.
http://www.batterijenhuis.nl/ansmann-energy-plus-p-478508.html.
kost wat maar dan heb je ook wat! lees de specs maar eens.
voor cellen zou ik nu voor deze gaan.
http://www.batterijenhuis.nl/ansmann-2850mah-p-175049.html
bijna 30% meer capaciteit voor een lagere prijs.... eneloop het beste wat er is?... my ass!

ansmann is altijd een pro merk geweest voor herlaadbare cellen.
ik heb in mijn tijd wel honderden van deze sets verkocht en never nooit klachten gehad.
en als er klachten waren dan kreeg ik die zeker te horen, was een heel klein winkeltje
met zeer veel vaste klanten die het niet grappig vonden als ik ze bedonderde.
sterker nog deze kwamen juist terug omdat ik altijd alleen het beste van het beste aanbood
en daar ook garant voor stond!
het vertrouwen tussen klant en verkoper was heilig voor mij en dat wisten ze, de omzet is
ook duidelijk gedaald toen ik en mijn werkgever het niet meer konden vinden met elkaar.
heb later nog met verschillende klanten staan praten die maar niet meer naar dezelfde winkel
gingen omdat ik er niet meer stond. sterker nog sommige zijn vrienden geworden en komen
2 jaar na dato nog steeds af en toe advies vragen op fb. beetje vreemd maar wel leuk.

overigens als je echt persee eneloop wil hebben, die webshop verkoopt ze ook zag ik.
het zijn jouw centen en jij moet er mee doen wat jij wil is het motto :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')