Natuurlijk is dat misleidend, maar het klinkt wel sensationeler.quote:Op donderdag 20 juni 2013 22:59 schreef Bilge het volgende:
Maar het is toch misleidend om de inzet van simpel traangas te betitelen als de inzet van chemicaliën op betogers?
De politie kan trouwens beter lachgas spuiten.
Dus traangas + water brandt op de huid? Heb je t thuis geprobeerd? Overigens is het nog maar de vraag of dit gebruik ervan toegestaan is als het waar is als ze dit of ander spul aan de watertanks toevoegen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 22:59 schreef Bilge het volgende:
Maar het is toch misleidend om de inzet van simpel traangas te betitelen als de inzet van chemicaliën op betogers?
De politie kan trouwens beter lachgas spuiten.
Moet wel als ze niet weggaan .quote:Op donderdag 20 juni 2013 23:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dus traangas + water brandt op de huid? Heb je t thuis geprobeerd? Overigens is het nog maar de vraag of dit gebruik ervan toegestaan is als het waar is.
Daarom , gebeurd overal.quote:Op donderdag 20 juni 2013 23:25 schreef Meki het volgende:
Zulke traangassen hebben ze ook in Nederland. En geloof mij als het moet dan zet de ME dat in.
Ik geloof je nietquote:Op donderdag 20 juni 2013 23:25 schreef Meki het volgende:
Zulke traangassen hebben ze ook in Nederland. En geloof mij als het moet dan zet de ME dat in.
Ja, dat kan branden op de huid, maar alleen bij een onjuiste dosering. En omdat het pas wordt toegevoegd aan het water op het moment dat er gespoten wordt luistert het doseren vrij precies. Kennelijk kunnen de mensen die het moeten gebruiken in die waterkanonnen er niet goed mee omgaan. Dan krijg je dat er een te hoge dosering wordt gebruikt en er eerstegraads brandwonden ontstaan. Boos opzet of incompetentie? Your guess is as good as anyone' squote:Op donderdag 20 juni 2013 23:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dus traangas + water brandt op de huid? Heb je t thuis geprobeerd? Overigens is het nog maar de vraag of dit gebruik ervan toegestaan is als het waar is.
quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Traangasquote:Het gebruik van traangas bij relbestrijding door de Nederlandse politie is overigens aan strenge voorschriften gebonden; zo mag dit alleen door getrainde politiemensen worden gebruikt (mobiele eenheid) en alleen in open ruimtes. Een arrestatieteam mag het gas binnenshuis gebruiken.
CS-gas (o-chloorbenzylideenmalonitril) veroorzaakt geen dodelijk letsel, maar de uitwerkingen zijn ernstig genoeg om de tegenstander van de wijs te brengen als er geen deugdelijke bescherming (gasmasker) wordt gebruikt.
Ik zie niets over het toestaan van t oplossen van traangas in watertanks en daar hadden we t over.quote:Op donderdag 20 juni 2013 23:33 schreef xaban06 het volgende:
[..]
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Traangas
Maar als je het oplost wordt het toch juist minder effectief?quote:Op donderdag 20 juni 2013 23:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik zie niets over het toestaan van t oplossen van traangas in watertanks en daar hadden we t over.
Iets effectiever (als het traangas is en niet wat anders ook), er werd eerder al met de voorschriften geshowed dat men bepaalde hechtmiddelen moet zien te voorkomen als demonstrant. Maar als de politie scheutig deze rommel in de watertanks giet dan lijkt het water me een prima hechtmiddel en erg effectief met een hogere concentratie traangas.quote:Op donderdag 20 juni 2013 23:44 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Maar als je het oplost wordt het toch juist minder effectief?
Regels om je aan te houden zijn er hoofdzakelijk voor t volk in dit conflict. Schuld wordt op dezelfde manier verdeeld.quote:Op donderdag 20 juni 2013 23:42 schreef HiZ het volgende:
Overigens waar ik ook benieuwd naar ben of de agenten die traangas hebben gebruikt in gebouwen (zoals het Divan hotel) nog bestraft gaan worden. Die hebben zich namelijk schuldig gemaakt aan expliciet verboden gebruik van dat spul.
Sensatiezucht is een optie. Domheid is ook een optie: Bram Vermeulen laat zich makkelijk in de luren leggen, zo wijdde hij een heel fragment aan Halk tv, wat hij presenteerde als een kleine, onafhankelijke rebelse zender, terwijl het nog tot voor kort de partijzender van de CHP was, wat gewoon op Wikipedia is te vinden. Het kan ook doelbewuste propaganda zijn. Turkije profileerde zich als de voorvechter van mensenrechten en probeerde Essad te onttronen door de rebellen onderdak te bieden, trainen en ondersteunen, maar heeft nu het imago gekregen van een dictatuur waarin demonstranten worden vergast, net op het moment dat het Westen haar Syrië-beleid herziet en onderhandelingen met Essad wil starten. Wellicht wordt Turkije een halt toegeroepen om niet het Westerse Syrië-beleid te doorkruisen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 23:09 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat misleidend, maar het klinkt wel sensationeler.
Violent Protest Tactical Guide Defence Essentialsquote:Op donderdag 20 juni 2013 23:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dus traangas + water brandt op de huid? Heb je t thuis geprobeerd? Overigens is het nog maar de vraag of dit gebruik ervan toegestaan is als het waar is als ze dit of ander spul aan de watertanks toevoegen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het staand protest is trouwens niet origineel, in het boek 'Van dictatorschap naar democratie' van Gene Sharp staat het op nummer 163 van revolutietechnieken.
Ja, laten we 't over chocolade hebben..quote:Op vrijdag 21 juni 2013 00:45 schreef Bilge het volgende:
What not to do:
Don’t wear contact lenses, make-up, moisturizers or vegetable/mineral oil-based cream, it will bind the CS on skin and can boost up the skin irritation.
so what? hij is trouwens choreograaf.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 00:55 schreef Bilge het volgende:
'Duranadam' (degene die begon met het staande protest) blijkt de muziekleraar van de dochter van de vrouw die zich als de gesluierde moslima voordeed.
Gewoon een poppetje op zoek naar aandacht.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 01:16 schreef Beathoven het volgende:
[..]
so what? hij is trouwens choreograaf.
Daar ken ik er nog één van hier..quote:Op vrijdag 21 juni 2013 01:21 schreef PSV1990- het volgende:
[..]
Gewoon een poppetje op zoek naar aandacht.
Mooi dat je 't zelf al onderstreept en aangeeft dat het een revolutie nodig heeft.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 00:55 schreef Bilge het volgende:
Het staand protest is trouwens niet origineel, in het boek 'Van dictatorschap naar democratie' van Gene Sharp staat het op nummer 163 van revolutietechnieken.
Ik ken de AKP niet goed maar wel een inspirator voor hen en zijn ideeën over de Islam, Rashed al-Ghannouchi (Tunesier), "Islamitisch politiek filosoof" (beetje zoals Gulen) en daarnaast leider van de Tunesische Islamitische partij. Hij heeft 2 jaar in Turkije gewoond en ken zijn boeken over politiek en Islam, die onder AKP politici en zeker weten Erdogan bekend zijn. Daarnaast weet ik in grote lijnen wel hoe Erbakan bijv de Islam ziet in verhouding tot politiek. Ik weet vrijwel zeker dat Erdogan geen Islamist is die van mening is dat de staat de vrouw een hoofddoek moet opleggen in de publieke ruimte. Hij behoort tot de Islamisten die menen dat het niet de taak is van de staat om daarop toe te zien. Dat hij religieuze beperkingen niet heeft kunnen wegwerken is logisch gezien de geschiedenis van de Turkse republiek. Beetje bij beetje zal hij waar mogelijk die beperkingen wel willen wegwerken. Of dat lukt is een tweede.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 01:13 schreef Bilge het volgende:
Ik moet jouw teksten altijd drie keer lezen voor ik ze snap.
Eigenaardig genoeg heeft Erdogan, hoewel hij Turkije al 11 jaar leidt, nog geen eens alle beperkingen op het geloof kunnen wegwerken (laat staan dat hij het geloof zou opleggen aan niet-gelovigen).
Vrijdag zal men niet veranderen qua vrije dag en dat de Aya Sofya geen moskee meer is om te kunnen bidden accepteert men vermoed ik. Ik denk dat de AK partij het belangrijker vindt om de grotere "Islam lijn" aan te houden. Dus bepaalde normen en waarden die men uit de Islam haalt en vandaar dat ik zei dat hij (Erdogan en zijn kornuiten) daar ook op naziet in het publieke domein.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 01:13 schreef Bilge het volgende:
Vrouwen met hooddoek of mannen met baard mogen nog niet in het parlement, vrijdag is nog geen vrije dag, de Aya Sofya is nog steeds een museum waar moslims niet mogen bidden, enzovoorts.
Turken zijn een ander volk en hebben dan ook een totaal andere volksaard en men spreekt geen Arabisch. Hierdoor zijn ze minder vatbaar voor de "duizenden" religieuze Arabischtalige tv-programma's vanuit Egypte en de Golfstaten.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 01:13 schreef Bilge het volgende:
De Kemalistische elite heeft weliswaar haar controle over politie, leger, rechtsspraak en het nieuws verloren, maar cultureel en financieel domineren zij nog steeds. Op tv komen nauwelijks vrouwen met hoofddoeken voor, bijvoorbeeld. De moslims in Turkije zijn door deze hersenspoeling gewend geraakt aan onislamitisch gedrag, waardoor het minder weerstand oproept dan in een Arabisch land, denk ik.
Dikke primaquote:Op vrijdag 21 juni 2013 09:26 schreef HiZ het volgende:
Redhack schijnt te hebben verklaard dat zij ALLE anti-regeringstweets vanaf 1 juni hebben verstuurd. Alle vijf miljoen tweets dus die de regering wil gaan onderzoeken.
goed analyses altijd aloeloequote:Op vrijdag 21 juni 2013 07:59 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik ken de AKP niet goed maar wel een inspirator voor hen en zijn ideeën over de Islam, Rashed al-Ghannouchi (Tunesier), "Islamitisch politiek filosoof" (beetje zoals Gulen) en daarnaast leider van de Tunesische Islamitische partij. Hij heeft 2 jaar in Turkije gewoond en ken zijn boeken over politiek en Islam, die onder AKP politici en zeker weten Erdogan bekend zijn. Daarnaast weet ik in grote lijnen wel hoe Erbakan bijv de Islam ziet in verhouding tot politiek. Ik weet vrijwel zeker dat Erdogan geen Islamist is die van mening is dat de staat de vrouw een hoofddoek moet opleggen in de publieke ruimte. Hij behoort tot de Islamisten die menen dat het niet de taak is van de staat om daarop toe te zien. Dat hij religieuze beperkingen niet heeft kunnen wegwerken is logisch gezien de geschiedenis van de Turkse republiek. Beetje bij beetje zal hij waar mogelijk die beperkingen wel willen wegwerken. Of dat lukt is een tweede.
[..]
Vrijdag zal men niet veranderen qua vrije dag en dat de Aya Sofya geen moskee meer is om te kunnen bidden accepteert men vermoed ik. Ik denk dat de AK partij het belangrijker vindt om de grotere "Islam lijn" aan te houden. Dus bepaalde normen en waarden die men uit de Islam haalt en vandaar dat ik zei dat hij (Erdogan en zijn kornuiten) daar ook op naziet in het publieke domein.
Maar hoewel dit door hen vanuit een religieus besef zo wordt ingevuld qua politiek beleid vermoed ik dat er toch veel Turken zijn die vanuit een conservatieve gedachte naar geloof en/of cultuur daar geen problemen mee hebben. En dan doel ik op het "terugdringen" van openbare zoenen naar het privedomein en/of alcoholgebruik.
De politieke geschiedenis van het moderne Turkije waarin een strikte scheiding van geloof en staat tientallen jaren de boventoon heeft gevoerd dwingt de AKP om water bij de ayranwijn te doen in haar politiek. Maar daarnaast hanteren ze zelf ook wel een Islam-light vergeleken bij extremere "Moslimbroeders" (Islamisten) in andere landen. Men zal ook niet zijn voor het opnemen van de sharia als "bron van wetgeving" in de Turkse grondwet omdat dat zelfmoord is in Turkije bijv.
[..]
Turken zijn een ander volk en hebben dan ook een totaal andere volksaard en men spreekt geen Arabisch. Hierdoor zijn ze minder vatbaar voor de "duizenden" religieuze Arabischtalige tv-programma's vanuit Egypte en de Golfstaten.
Maar ik denk dat er wel aardig wat Turken zijn die qua normen en waarden conservatief en behoudend zijn. Hetzij vanuit cultureel of religieus besef. Deze groep zal er minder tot geen enkel probleem mee hebben als bepaalde zaken worden teruggedrongen tot het privédomein. Voorbeelden daarvan heb ik gegeven zoals alcohol nuttigen en/of een zoentje in het openbaar. In die zin denk ik dat bepaalde AKP politiek wat die conservatieve koers betreft weldegelijk steun heeft. En wellicht bij meer Turken dan mensen denken?
Als laatste: is het niet zo dat de AKP een nieuwe grondwet willen schrijven? Of de huidige wilt aanpassen?
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 00:55 schreef Bilge het volgende:
'Duranadam' (degene die begon met het staande protest) blijkt de muziekleraar van de dochter van de vrouw die zich als de gesluierde moslima voordeed.waar heb je dit vandaan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het staand protest is trouwens niet origineel, in het boek 'Van dictatorschap naar democratie' van Gene Sharp staat het op nummer 163 van revolutietechnieken.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
Het doel van de onderhandelingen is Turkije op een EU niveau te brengen, dan kun je volgens mij niet zeggen dat je niet wil onderhandelen omdat Turkije niet een op EU niveau fungeert.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:00 schreef JerryWesterby het volgende:
Niet oneigenlijk maar eigenlijk. En daarom helpt het juist wel.
Ja dat zijn altijd die prachtige formules; ik praat niet met je als je niet eerst toegeeft dat je ongelijk hebt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:46 schreef JerryWesterby het volgende:
Nou volgens mij is dat wel onderdeel van het onderhandelen. Dus: als jij je niet democratisch gedraagt dan praten we niet met je, en als je wel democratisch gedraagt dan praten we verder.
lijkt me wel dat de europeanen kunnen zeggen we stoppen er voorlopig mee als er echt extreme dingen worden gedaan door de regering en dan in deze setting als bv de regering burgers bij de bosjes zou neerknallen, maar dat is niet ter sprake, maar het lijkt erop en nu ook deze opmerking van merkel dat veel europeanen sturen op een breuk, ook als je kijkt naar de berichtgeving in de europese media "turkse regering dreigt met het leger in te grijpen" dat is nooit op deze manier ter sprake geweestquote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het doel van de onderhandelingen is Turkije op een EU niveau te brengen, dan kun je volgens mij niet zeggen dat je niet wil onderhandelen omdat Turkije niet een op EU niveau fungeert.
Ik twijfel er ook aan of de Turkse regering op dit punt helemaal oprecht is, maar aan EU zijde gaat het ook niet helemaal fris.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:48 schreef Slayage het volgende:
[..]
lijkt me wel dat de europeanen kunnen zeggen we stoppen er voorlopig mee als er echt extreme dingen worden gedaan door de regering en dan in deze setting als bv de regering burgers bij de bosjes zou neerknallen, maar dat is niet ter sprake, maar het lijkt erop en nu ook deze opmerking van merkel dat veel europeanen sturen op een breuk, ook als je kijkt naar de berichtgeving in de europese media "turkse regering dreigt met het leger in te grijpen" dat is nooit op deze manier ter sprake geweest
hoe bedoel oprecht aan turkse zijde? dat ook de turken misschien sturen op een breuk?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:54 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik twijfel er ook aan of de Turkse regering op dit punt helemaal oprecht is, maar aan EU zijde gaat het ook niet helemaal fris.
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 00:55 schreef Bilge het volgende:
'Duranadam' (degene die begon met het staande protest) blijkt de muziekleraar van de dochter van de vrouw die zich als de gesluierde moslima voordeed.Lekker belangrijk wie die gast is, het gaat om de wijze waarop hij een boodschap probeert over te brengen: geweldloos.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het staand protest is trouwens niet origineel, in het boek 'Van dictatorschap naar democratie' van Gene Sharp staat het op nummer 163 van revolutietechnieken.
Het pamflet (een boek vind ik het niet echt) is trouwens al jaren in omloop, zarGon heeft het door jou aangehaalde filmpje ook al gepost.
Mijn vraag is dan ook, gezien de berichtgeving door Erdogan en aanhangers, wie de zogenoemde 'buitenlandse krachten/mogendheden' zijn die wanorde/chaos en verderf proberen aan te wakkeren en wat dan hun doel is, was, of zal zijn. Het is namelijk ook een bekende tactiek in autoritaire landen/dictaturen om dergelijke retoriek te bezigen, het wakkert namelijk het nationale eenheidsgevoel aan en poogt de aandacht weg te kanaliseren van de binnenlandse problematiek/verdeeldheid. Een goed voorbeeld hiervan zijn de beperkingen in Rusland voor NGO's, de invallen bij hun kantoren en het kopiëren van alle documenten bij de betreffende organisaties.
Dat een breuk ze ook niet ongelegen zou komen. Op aan sturen is misschien net een beetje te veel gezegd, maar veel ertegen doen ook niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:56 schreef Slayage het volgende:
[..]
hoe bedoel oprecht aan turkse zijde? dat ook de turken misschien sturen op een breuk?
Sjonge Sjonge. Europa heeft juist Turkije nodig niet andersomquote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:16 schreef JerryWesterby het volgende:
Jammer dat tot nu toe alleen Duitsland Erdogan afrekent op zijn dictatoriale en polariserende reactie op de demonstraties tegen zijn regering. Ik vraag me af waar Nederland blijft. Waarschijnlijk te druk bezig met de economisch gunstigste winden mee te waaien.
Wat betreft de topic opening foto: Erdogan lijkt qua uiterlijk behoorlijk goed op Toon Hermans, maar zijn grappen laten te wensen over.
Dat soort taktieken worden steeds minder succesvol naarmate de bevolking geschoolder is en bewoner is van de global village.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:57 schreef Capi het volgende:
[..]
Mijn vraag is dan ook, gezien de berichtgeving door Erdogan en aanhangers, wie de zogenoemde 'buitenlandse krachten/mogendheden' zijn die wanorde/chaos en verderf proberen aan te wakkeren en wat dan hun doel is, was, of zal zijn. Het is namelijk ook een bekende tactiek in autoritaire landen/dictaturen om dergelijke retoriek te bezigen, het wakkert namelijk het nationale eenheidsgevoel aan en poogt de aandacht weg te kanaliseren van de binnenlandse problematiek/verdeeldheid.
akp laat zich altijd leiden door de polls uiteraard en wat dat betreft is europa momenteel niet zo geliefd bij de turkse burger en als er op deze manier wordt gesproken over turkije moet men natuurlijk de europeanen van repliek dienen, populistenquote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat een breuk ze ook niet ongelegen zou komen. Op aan sturen is misschien net een beetje te veel gezegd, maar veel ertegen doen ook niet.
Het enthousiasme voor de EU wordt bepaald door twee dingen:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:03 schreef Slayage het volgende:
[..]
akp laat zich altijd leiden door de polls uiteraard en wat dat betreft is europa momenteel niet zo geliefd bij de turkse burger en als er op deze manier wordt gesproken over turkije moet men natuurlijk de europeanen van repliek dienen, populisten
Ik denk dat Turkije al lang bij de EU geweest zou zijn zonder de AK partij en zijn midden-oosters/Arabische achterban.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:59 schreef Meki het volgende:
[..]
Sjonge Sjonge. Europa heeft juist Turkije nodig niet andersom
Aach ja Ik hoop dat Turkije maar eens gaat onderhandelen met de golfstaten en de Arabische liga en Azië.
Dat is een veel te simplistisch beeld.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:05 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik denk dat Turkije al lang bij de EU geweest zou zijn zonder de AK partij en zijn midden-oosters/Arabische achterban.
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:05 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik denk dat Turkije al lang bij de EU geweest zou zijn zonder de AK partij en zijn midden-oosters/Arabische achterban.
ook natuurlijk omdat europa een beetje overkomt als een zinkend schip met historische economische problemen , terwijl turkije rustig aan zijn ding blijftquote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het enthousiasme voor de EU wordt bepaald door twee dingen:
1. men voelt zich afgewezen en is daarom een beetje boos
2. de regering gebruikt de laatste jaren de hele tijd retoriek alsof de EU een vijand is en geen partner
[..]
Nou ja, dat beeld slaat ook nergens op. Het gaat misschien niet schitterend met de EU qua groei, maar de voorsprong op Turkije is nog altijd zo groot dat Turkije nog vele jaren nodig zal hebben om gelijkop te komen. Daarnaast is de Turkse economie echt met een navelstreng verbonden aan de EU economie.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:10 schreef Slayage het volgende:
[..]
ook natuurlijk omdat europa een beetje overkomt als een zinkend schip met historische economische problemen , terwijl turkije rustig aan zijn ding blijft
Dat is korte termijn denken. Europa heeft wel voor hetere vuren gestaan (understatement), en allemaal overleefd.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:10 schreef Slayage het volgende:
[..]
ook natuurlijk omdat europa een beetje overkomt als een zinkend schip met historische economische problemen , terwijl turkije rustig aan zijn ding blijft
welke vuren?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:13 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat is korte termijn denken. Europa heeft wel voor hetere vuren gestaan (understatement), en allemaal overleefd.
in spanje, italie, griekenland hebben ze het over een verloren generatie vanwege de enorme jeugdwerkloosheid, daarnaast zeg ik "een beetje overkomt als"quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:13 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, dat beeld slaat ook nergens op. Het gaat misschien niet schitterend met de EU qua groei, maar de voorsprong op Turkije is nog altijd zo groot dat Turkije nog vele jaren nodig zal hebben om gelijkop te komen. Daarnaast is de Turkse economie echt met een navelstreng verbonden aan de EU economie.
[..]
Ja die periferie problemen kennen we allemaal wel. Maar met de kern van Europa gaat het heel anders en dat is ook waar Turkije het meest afhankelijk van is economisch gezien.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:16 schreef Slayage het volgende:
[..]
in spanje, italie, griekenland hebben ze het over een verloren generatie vanwege de enorme jeugdwerkloosheid, daarnaast zeg ik "een beetje overkomt als"
Precies. Ik vraag mij af of oa Egemen Bagis dat wel doorheeft.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:13 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, dat beeld slaat ook nergens op. Het gaat misschien niet schitterend met de EU qua groei, maar de voorsprong op Turkije is nog altijd zo groot dat Turkije nog vele jaren nodig zal hebben om gelijkop te komen. Daarnaast is de Turkse economie echt met een navelstreng verbonden aan de EU economie.
periferie? de euro ging bijna ten onder door het miezerige griekenland, na veel moeite ziet het er naar uit dat ze de schade hebben kunnen beperken en hoe het uiteindelijk met de spanjaarden en italianen af gaat lopen valt nog te bezienquote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:19 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja die periferie problemen kennen we allemaal wel. Maar met de kern van Europa gaat het heel anders en dat is ook waar Turkije het meest afhankelijk van is economisch gezien.
ja joh tuurlijk weet hij dat ook, tis gewoon voor de buhnequote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:24 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Precies. Ik vraag mij af of oa Egemen Bagis dat wel doorheeft.
Lees je geschiedenis. Historie van oorlogen.quote:
Dat Erdoğan, Bağış en de rest tactloos reageren betekent heus niet dat ze de rode draad kwijt zijn hoor. Een bepaalde strategie wordt gewoon uitgespeeld.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:24 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Precies. Ik vraag mij af of oa Egemen Bagis dat wel doorheeft.
welke vuren heeft de EU overleefd?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:28 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Lees je geschiedenis. Historie van oorlogen.
Allemaal voor de EU... Dus?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:28 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Lees je geschiedenis. Historie van oorlogen.
Vrienden...quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:33 schreef JerryWesterby het volgende:
Vrienden die ooit gezworen vijanden waren.
Het gaat mij niet om de EU maar om de huidige economische verhoudingen. Turkije is zo goed als afhankelijk van de grote Europese landen wat een groot deel van de handel betreft. Andere markten zoeken is niks mis mee, maar de situatie is nu dat ze die landen beter politiek te vriend kunnen houden.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:31 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat Erdoğan, Bağış en de rest tactloos reageren betekent heus niet dat ze de rode draad kwijt zijn hoor. Een bepaalde strategie wordt gewoon uitgespeeld.
Wat mij betreft richt Turkije een unie op met KKTC en Azerbaycan. Turkije komt niet in de EU namelijk, zoveel is duidelijk geworden de afgelopen 25/26 jaar.
Ik bedoel dat ik vind dat Turkije eigenlijk bij Europa hoort, maar er wel wat voor moet doen. Namelijk, democratisch en seculier zijn, net als iedereen. Religie is iets persoonlijks, geen politiek. Als een land een regering heeft die overal moskeeen wil bouwen om de Islamtrompet te schallen, dan is het niet in orde.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:34 schreef JerryWesterby het volgende:
Vind ik ook hoor, maar wel even verdienen.
Precies, wat Bagis zei over Merkel is echt laaiend link; want anders dan veel anderen is Merkel op geen enkele manier geïntimideerd door dat soort gedrag, en ze heeft heel reële macht die Turkije niet tegen zich gebruikt wil zien.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:45 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om de EU maar om de huidige economische verhoudingen. Turkije is zo goed als afhankelijk van de grote Europese landen wat een groot deel van de handel betreft. Andere markten zoeken is niks mis mee, maar de situatie is nu dat ze die landen beter politiek te vriend kunnen houden.
Echter weten wij burgers niet wie in de achterkamertjes echt op de breuk aanstuurt natuurlijk.
Je gaat dus demonstreren en ons voorzien van een livestream?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Precies, wat Bagis zei over Merkel is echt laaiend link; want anders dan veel anderen is Merkel op geen enkele manier geïntimideerd door dat soort gedrag, en ze heeft heel reële macht die Turkije niet tegen zich gebruikt wil zien.
Ze heeft vandaag Putin nog in de knieën gedwongen, vergeleken bij Putin is Erdogan een watje en Bagis, nou ja die komt niet in de zelfde tabel voor.
Ik ga trouwens naar Schiphol, ik slaap straks in Istanbul.
Een neef liet dat aan mij zien toen ik zei dat niet alle demonstranten gek of gewelddadig zijn.quote:
Die was on drugs. Stupid.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:52 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Een neef liet dat aan mij zien toen ik zei dat niet alle demonstranten gek of gewelddadig zijn.
2 wereldoorlogen bijvoorbeeld.quote:
Daar ga ik ook niet voor sterven nee. Nieuwe partij graag, de best opgeleiden van akp, chp, mhp, bdp erin met abdullah gul aan t roer en sarigul 2e man of andersom. Neutrale volkspartij. Politici die mensen begrijpen of in elk geval de indruk wekken dat ze t doen. Een humane en minder starre partij.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:38 schreef xminator het volgende:
[..]
Je gaat dus demonstreren en ons voorzien van een livestream?
Of blijf je lekker warm binnen en laat je de hersenlozen demonstreren (zou ik ook doen hoor).
Demonstreren en de kans om dood te gaan te riskeren voor wie? Zodat ipv. akp, de chp zakken kan gaan vullen?![]()
Net als iedereen? In Europe?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:57 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik bedoel dat ik vind dat Turkije eigenlijk bij Europa hoort, maar er wel wat voor moet doen. Namelijk, democratisch en seculier zijn, net als iedereen. Religie is iets persoonlijks, geen politiek. Als een land een regering heeft die overal moskeeen wil bouwen om de Islamtrompet te schallen, dan is het niet in orde.
Dat openbaar zoenen-verhaal wil ik even toelichten: in een metrostation in Ankara zag een beveiliger via de camera's iets gebeuren (dat kan zoenen zijn, maar ook intiemer contact), waarna hij omriep: "geachte passagiers, neem alsjeblieft de fatsoensnormen in acht". Na deze eenmalige omroep schreven de kranten er schande van en werden er kamervragen over gesteld. Erdogan heeft dus geen verbod opgelegd op openbaar zoenen, dat mag gewoon.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 07:59 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik ken de AKP niet goed maar wel een inspirator voor hen en zijn ideeën over de Islam, Rashed al-Ghannouchi (Tunesier), "Islamitisch politiek filosoof" (beetje zoals Gulen) en daarnaast leider van de Tunesische Islamitische partij. Hij heeft 2 jaar in Turkije gewoond en ken zijn boeken over politiek en Islam, die onder AKP politici en zeker weten Erdogan bekend zijn. Daarnaast weet ik in grote lijnen wel hoe Erbakan bijv de Islam ziet in verhouding tot politiek. Ik weet vrijwel zeker dat Erdogan geen Islamist is die van mening is dat de staat de vrouw een hoofddoek moet opleggen in de publieke ruimte. Hij behoort tot de Islamisten die menen dat het niet de taak is van de staat om daarop toe te zien. Dat hij religieuze beperkingen niet heeft kunnen wegwerken is logisch gezien de geschiedenis van de Turkse republiek. Beetje bij beetje zal hij waar mogelijk die beperkingen wel willen wegwerken. Of dat lukt is een tweede.
[..]
Vrijdag zal men niet veranderen qua vrije dag en dat de Aya Sofya geen moskee meer is om te kunnen bidden accepteert men vermoed ik. Ik denk dat de AK partij het belangrijker vindt om de grotere "Islam lijn" aan te houden. Dus bepaalde normen en waarden die men uit de Islam haalt en vandaar dat ik zei dat hij (Erdogan en zijn kornuiten) daar ook op naziet in het publieke domein.
Maar hoewel dit door hen vanuit een religieus besef zo wordt ingevuld qua politiek beleid vermoed ik dat er toch veel Turken zijn die vanuit een conservatieve gedachte naar geloof en/of cultuur daar geen problemen mee hebben. En dan doel ik op het "terugdringen" van openbare zoenen naar het privedomein en/of alcoholgebruik.
De politieke geschiedenis van het moderne Turkije waarin een strikte scheiding van geloof en staat tientallen jaren de boventoon heeft gevoerd dwingt de AKP om water bij de ayranwijn te doen in haar politiek. Maar daarnaast hanteren ze zelf ook wel een Islam-light vergeleken bij extremere "Moslimbroeders" (Islamisten) in andere landen. Men zal ook niet zijn voor het opnemen van de sharia als "bron van wetgeving" in de Turkse grondwet omdat dat zelfmoord is in Turkije bijv.
[..]
Turken zijn een ander volk en hebben dan ook een totaal andere volksaard en men spreekt geen Arabisch. Hierdoor zijn ze minder vatbaar voor de "duizenden" religieuze Arabischtalige tv-programma's vanuit Egypte en de Golfstaten.
Maar ik denk dat er wel aardig wat Turken zijn die qua normen en waarden conservatief en behoudend zijn. Hetzij vanuit cultureel of religieus besef. Deze groep zal er minder tot geen enkel probleem mee hebben als bepaalde zaken worden teruggedrongen tot het privédomein. Voorbeelden daarvan heb ik gegeven zoals alcohol nuttigen en/of een zoentje in het openbaar. In die zin denk ik dat bepaalde AKP politiek wat die conservatieve koers betreft weldegelijk steun heeft. En wellicht bij meer Turken dan mensen denken?
Als laatste: is het niet zo dat de AKP een nieuwe grondwet willen schrijven? Of de huidige wilt aanpassen?
Wat?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ze heeft vandaag Putin nog in de knieën gedwongen
Doe even normaal. Is dat vergelijkbaar met de politieke islam van de AK van Erdogan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 22:52 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Net als iedereen? In Europe?
- Griekenland kent een Grieks-Orthodoxe staatsreligie (letterlijk in de constitutie)
- Noorwegen idemdito (Lutheranisme volgens mij)
- Verenigd Koninkrijk is het hoofd van de monarchie ook hoofd van de Anglicaanse kerk, zou ze willen bekeren tot katholicisme moet ze beide posities opgeven
- Spanje is de verhouding tussen de Katholieke Kerk en de staat zeer moeizaam
- Hongarije heeft in haar constitutie een directe verwijzing naar het Christendom
- Italie weet ik niet hoe het officieel is maar hangen alle basisscholen en veel rechtzalen "vol" met het kruis waar Jezus gekruisigd aan hangt....maar dat ziet men daar als "cultuur"
http://www.habervaktim.com/haber/330961/boyle-tesaduf-olmaz.htmlquote:
Geweldloosheid is zeker een pluspunt. Er waren echter mensen die claimden dat dit een bijzonder vindingrijk en intelligente vorm van protest was, wat dus niet klopt. Zijn contact met de gesluierde vrouw doet afbreuk aan het vermeende spontane karakter van deze demonstraties.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:57 schreef Capi het volgende:
[..]
Lekker belangrijk wie die gast is, het gaat om de wijze waarop hij een boodschap probeert over te brengen: geweldloos.
Het pamflet (een boek vind ik het niet echt) is trouwens al jaren in omloop, zarGon heeft het door jou aangehaalde filmpje ook al gepost.
Ik erken dat te pas en ontepas ongedefinieerde buitenlandse krachten te voorschijn worden getoverd om eigen falen te bedekken, maar dit betekent evenmin dat Turkije een hermetisch afgesloten eiland is waar extrne factoren geen rol spelen. Erdogan heeft het steeds over de rentelobby, die door onrust te kweken meer rente opstrijkt. Ik betwijfel of dit waar is, het lijkt me meer een methode om eenheid te kweken tussen linkse en rechtse burgers die allebei antipathie koesteren jegens banken en rente. Sociale processen bieden een logische verklaring voor de totstandkoming van deze rellen. Wel constateer ik, en met mij ook vele tegenstanders van Erdogan, dat Westerse media en politici de boel opblazen, zie mijn eerdere posts voor mogelijke verklaringen.quote:Mijn vraag is dan ook, gezien de berichtgeving door Erdogan en aanhangers, wie de zogenoemde 'buitenlandse krachten/mogendheden' zijn die wanorde/chaos en verderf proberen aan te wakkeren en wat dan hun doel is, was, of zal zijn. Het is namelijk ook een bekende tactiek in autoritaire landen/dictaturen om dergelijke retoriek te bezigen, het wakkert namelijk het nationale eenheidsgevoel aan en poogt de aandacht weg te kanaliseren van de binnenlandse problematiek/verdeeldheid. Een goed voorbeeld hiervan zijn de beperkingen in Rusland voor NGO's, de invallen bij hun kantoren en het kopiëren van alle documenten bij de betreffende organisaties.
Leg maar uit waarom dat niet vergelijkbaar is dan met de politiek van de AK partij? En dus niet wat jij denkt dat zij "in het geheim plannen".quote:Op vrijdag 21 juni 2013 23:21 schreef JerryWesterby het volgende:
Doe even normaal. Is dat vergelijkbaar met de politieke islam van de AK van Erdogan?
Nee dus.
Jouw meetlat was "secularisme". Dan geef ik je 5 EU landen die helemaal niet seculier zijn. Je meetlat was niet dat het land van "Christelijke oorsprong" moet zijn. Dat haal je er nu opeens bij.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 23:21 schreef JerryWesterby het volgende:
En als het wel zo was zou Turkije juist niet in Europa horen, want Turkije is niet Christelijk. Dan zou het toch bij Acerbeizan horen.
quote:Op zaterdag 22 juni 2013 00:29 schreef Beathoven het volgende:
The Economist - Zombie democracy - A note to Turkey’s prime minister, among others: winning elections is not enough
Begrepen de demonstranten dat toch eens...quote:Op zaterdag 22 juni 2013 00:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Simplificatie van zaken maakt alles belachelijk.
Sommige schijnen t niet te begrijpen.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 11:55 schreef Che_ het volgende:
[..]
Begrepen de demonstranten dat toch eens...
quote:Op zaterdag 22 juni 2013 12:42 schreef Dven het volgende:
Nu in Varna, zo de bus naar Istanbul. Liveverslag
Maar de regering neemt toch maar het zekere voor het onzekere en heeft 100.000 traangas canisters en 60 nieuwe waterkanonnen aangeschaftquote:Op zaterdag 22 juni 2013 18:31 schreef De_Guidance het volgende:
Het is voorlopig een herdenking. Wordt niet echt gezien als een nieuwe golf van demonstraties.
ik ookquote:Op zaterdag 22 juni 2013 18:49 schreef aerdt het volgende:
[..]
Maar de regering neemt toch maar het zekere voor het onzekere en heeft 100.000 traangas canisters en 60 nieuwe waterkanonnen aangeschaft
http://www.hurriyetdailyn(...).UcXTxAtB6Sw.twitter
http://www.dha.com.tr/dhayayin/quote:Op zaterdag 22 juni 2013 20:28 schreef Dance99Vv het volgende:
Zijn er meerdere livestreams, ik kijk nu naar RT
mooiquote:Op zaterdag 22 juni 2013 20:51 schreef Theoden het volgende:
Dit is wel weer een spierballen spel geworden. Er staat ondertussen meer ME dan demonstranten.
ze zijn daar al dagen "gewoon" aan het demonstreren zonder dat een hond ernaar kraait, als er duizenden mensen gaan samenscholen is het niet meer "gewoon" dan komt de openbare orde in het geding, ja dan gaan ze actie ondernemen, ga jij maar samenscholen met duizenden mensen op de dam of het binnenhof en kijk dan wat er gebeurtquote:Op zaterdag 22 juni 2013 20:53 schreef Theoden het volgende:
[..]
Waarom is dat mooi, waarom mogen mensen niet gewoon demonstreren? Ik snap dat echt niet hoor.
Er zal dan helemaal niks gebeuren. Enige manier hoe mensen dit goed praten is "ja maar in andere landen ..." Zucht ...quote:Op zaterdag 22 juni 2013 20:57 schreef Slayage het volgende:
[..]
ze zijn daar al dagen "gewoon" aan het demonstreren zonder dat een hond ernaar kraait, als er duizenden mensen gaan samenscholen is het niet meer "gewoon" dan komt de openbare orde in het geding, ja dan gaan ze actie ondernemen, ga jij maar samenscholen met duizenden mensen op de dam of het binnenhof en kijk dan wat er gebeurt
het is een openbare orde kwestie, dat is universeel het heeft niks met goed praten of wat dan ook, tuurlijk wordt er ingegrepen als de openbare orde wordt verstoordquote:Op zaterdag 22 juni 2013 20:59 schreef Theoden het volgende:
[..]
Er zal dan helemaal niks gebeuren. Enige manier hoe mensen dit goed praten is "ja maar in andere landen ..." Zucht ...
jij ziet bloemen ik zie geweld tegen de politiequote:Op zaterdag 22 juni 2013 21:00 schreef Theoden het volgende:
gevaarlijke terroristen gooien met bloemen tijdens een herdenkingsbijeenkomst voor de slachtoffers van politiegeweld
[ afbeelding ]
oplossing? meer politiegeweld!
quote:Erdogan: Turkije en Brazilië slachtoffer van complot
Premier Recep Tayyip Erdogan, die denkt dat er een door het buitenland geleid complot ten grondslag ligt aan de golf van protesten in zijn land, suggereerde zaterdag dat Brazilië het slachtoffer is van dezelfde buitenlandse samenzwering.
Erdogan riep dat tijdens een bijeenkomst met tienduizenden aanhangers die waren samengekomen in Samsun, een kunstplaats aan de Zwarte Zee. De premier is bezig aan een rondreis door zijn land, om zoveel mogelijk politieke steun te vergaren.
De protesten tegen de regering in Turkije begonnen drie weken geleden nadat de politie een vreedzame demonstratie op het Taksimplein in Ankara met veel vertoon van geweld had neergeslagen. Inmiddels zijn de protesten grimmiger geworden en zijn ze vooral gericht op de autoritaite wijze van regeren van de premier.
Brazilië
Ook in Brazilië kwam het deze week tot grote massademonstraties. De onvrede is er vooral gericht op de stijgende prijzen in het openbaar vervoer, de hoge belastingen en de enorme bedragen die er worden uitgegeven aan de organisatie van het WK voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016.
Volgens Erdogan liggen niet nader genoemde buitenlandse krachten, bankiers en media, ten grondslag aan de onvrede in beide landen. 'Hetzelfde spel wordt nu in Brazilië gespeeld. De symbolen zijn hetzelfde, de affiches zijn hetzelfde, Twitter en Facebook en de internationale media zijn dezelfde', zo zei hij op de bijeenkomst in Samsun.
'De protesten worden geleid vanuit hetzelfde centrum. Het is hetzelfde spel, dezelfde val, hetzelfde doel.'
Bron: Volkskrant
de azan of zoiets hoorde ik ook net voorbijkomenquote:Op zaterdag 22 juni 2013 21:43 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik geef de schuld aan God. Immers wat hij wil zal geschieden.
Is mooi.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 21:49 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
de azan of zoiets hoorde ik ook net voorbijkomen
quote:
Gevaarlijke tekenen dit idd. De plaat voor zijn kop is al tot gigantische proporties gegroeid. Typische woorden van een machthebber in angst.quote:
Openbare orde niet in gevaar gekomen? Moest de politie niet ingrijpen? enz enzquote:Op zaterdag 22 juni 2013 22:18 schreef Dance99Vv het volgende:
Tienduizenden betogen in Keulen tegen Erdogan
Zo'n 30.000 à 40.000 mensen hebben zaterdag in Keulen tegen de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan betoogd. Zij eisten het aftreden van de regeringsleider en vervroegde verkiezingen. .
De betogers uit heel Duitsland namen een minuut stilte in acht 'voor hen die hun leven voor vrijheid en democratie hebben opgeofferd'. Volgens de Duitse politie is de demonstratie vreedzaam verlopen. Een liberale Turkse vereniging had de manifestatie georganiseerd.
http://www.volkskrant.nl/(...)-tegen-Erdogan.dhtml
ik dacht dat ze in de naam van Erdogan mensen 't ziekenhuis in knuppelden.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 23:41 schreef Theoden het volgende:
Politie valt aan met "aanvalluuuh" en "Allah Allah Allah" kreten.
Ik schaam me echt dood.
keurige schoonveegactiequote:Op zaterdag 22 juni 2013 23:41 schreef Theoden het volgende:
Ik schaam me echt dood.
Sinds wanneer doet de politie aan heilige oorlogen tegen moslims?quote:Op zondag 23 juni 2013 00:27 schreef Slayage het volgende:
[..]
keurige schoonveegactiewel jammer dat de pepperspray op is, dus voorlopig de oude vertrouwde wapenstok
wat een drama queen ben je zeg, omdat iemand in de film allah allah zegt is het een heilige oorlog tegen moslim, alsjeblieft zegquote:Op zondag 23 juni 2013 00:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Sinds wanneer doet de politie aan heilige oorlogen tegen moslims?
iemand? Ik hoor er duidelijk meer onder de groep politiemannen.quote:Op zondag 23 juni 2013 00:56 schreef Slayage het volgende:
[..]
wat een drama queen ben je zeg, omdat iemand in de film allah allah zegt is het een heilige oorlog tegen moslim, alsjeblieft zegnu is de propaganda hoe kan een moslim zijn volk onderdrukken, wij "demonstranten" zijn ook moslim, wij hebben ook een hoofddoek om, wij bidden ook, ben muftu karisiyim, sozde cuma namazi kilmak op taksim, hoe geloofwaardig denk je dat het overkomt?
zo laat je je niveau kennen, topquote:Op zondag 23 juni 2013 01:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
iemand? Ik hoor er duidelijk meer onder de groep politiemannen.
wat raaskal je trouwens over "wij" de demonstranten, wat heb jij eigenlijk gedaan voor je land?
en zo sta je met je mond vol tandenquote:Op zondag 23 juni 2013 01:13 schreef Slayage het volgende:
[..]
zo laat je je niveau kennen, topje kan trots op jezelf zijn
De politie doet aan heilige oorlogen tegen alles wat opruiend isquote:Op zondag 23 juni 2013 00:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Sinds wanneer doet de politie aan heilige oorlogen tegen moslims?
mijn mond vol tanden want? waarschijnlijk heb ik iets gemist dan, enlighten me, pretty pleasequote:
Wat heb jij gedaan voor het land? Wat is je relatie met het land behalve dat je alles wel best lijkt te vinden wat de politie doet tegen de bevolking. Waar ligt voor jou de grens? Heb je grenzen überhaupt?quote:Op zondag 23 juni 2013 01:24 schreef Slayage het volgende:
[..]
mijn mond vol tanden want? waarschijnlijk heb ik iets gemist dan, enlighten me, pretty please
ik heb met de laatste algemene verkiezing in turkije op erdogan gestemd, enough said?quote:Op zondag 23 juni 2013 01:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat heb jij gedaan voor het land? Wat is je relatie met het land behalvedat je alles wel best lijkt te vinden wat de politie doet tegen de bevolking. Waar ligt voor jou de grens? Heb je grenzen überhaupt?
Ja, en een overduidelijk deel van de allochtonen binnen Nederland heeft een strafblad. Wil je nu dat wij ook ineens alle allochtonen als crimineel zien?quote:Op zondag 23 juni 2013 01:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
iemand? Ik hoor er duidelijk meer onder de groep politiemannen.
wat raaskal je trouwens over "wij" de demonstranten, wat heb jij eigenlijk gedaan voor je land?
En je vindt het met hem aan t roer zo'n prachtig land dat je in Nederland woont zeker.quote:Op zondag 23 juni 2013 01:42 schreef Slayage het volgende:
[..]
ik heb met de laatste algemene verkiezing in turkije op erdogan gestemd, enough said?
Kom maar met je bewijs dat de politie hier de naam van God scandeert als men aanvalt.quote:Op zondag 23 juni 2013 01:52 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Ja, en een overduidelijk deel van de allochtonen binnen Nederland heeft een strafblad. Wil je nu dat wij ook ineens alle allochtonen als crimineel zien?
Gelijke monniken gelijke kappen enzo.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik geen enkele agent ''aanvalluhhh'' heb horen roepen.
En ''allah allah allah'', nou nou, hier roepen zo ook om het even 'god o god''.
hij heeft volgens mij nu zo'n beetje alle beschuldigingen wel geprobeerd en de aap is nu uit de mouw. Ik heb van demonstranten helemaal geen anti-god en anti-islam leuzen gehoord alleen anti Erdogan en anti-AKP leuzen. Sinds wanneer staat Erdogan voor God en de regering voor de Islam?quote:Politie Istanbul weer slaags met betogers
De politie in de Turkse stad Istanbul is zaterdag weer slaags geraakt met betogers. De oproerpolitie probeerde met een waterkanon duizenden mensen te verdrijven die zich op het Taksimplein hadden verzameld.
Rellen Istanbul Fotoserie
Demonstranten kwamen bijeen om de doden te herdenken die eerder deze maand tijdens de onlusten zijn gevallen. Veel demonstranten hadden bloemen meegenomen voor de herdenking, die op één plek op het plein werden verzameld.
Aanvankelijk hield de politie afstand. De sfeer werd grimmig toen de politie oprukte vanuit het park waar het eind mei allemaal om begon en dat nu in handen is van de politie, het Gezipark. Toen de demonstranten weigerden zich te verspreiden, begon het ingrijpen met waterkanonnen en traangas.
De politie verdreef de menigte na korte tijd uiteen en plaatste op verschillende plaatsen rond het plein waterkanonnen om te voorkomen dat de betogers zich hergroeperen. Omwonenden van het plein sloegen op potten en pannen als een teken van solidariteit met de betogers.
Erdogan
Het waren de eerste onlusten in bijna een week tijd. De protesten begonnen eind mei vanwege de geplande herinrichting van het Taksimplein en omgeving, maar breidden zich uit tot een algemener protest tegen de regering van premier Recep Tayyip Erdogan, die al tien jaar aan de macht is.
In de stad Samsun hield Erdogan eerder op de dag een toespraak voor aanhangers van zijn conservatieve islamitische AK-partij. Hij zei dat de demonstraties van de laatste weken nadelig waren voor de Turkse economie en het toerisme. Hij beschuldigde de betogers er ook van niet respectvol te zijn tegenover de islam.
Heb je hier ooit een ME charge gezien waar ze "in de naam van god" roepen?quote:Op zondag 23 juni 2013 01:52 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Ja, en een overduidelijk deel van de allochtonen binnen Nederland heeft een strafblad. Wil je nu dat wij ook ineens alle allochtonen als crimineel zien?
Gelijke monniken gelijke kappen enzo.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik geen enkele agent ''aanvalluhhh'' heb horen roepen.
En ''allah allah allah'', nou nou, hier roepen zo ook om het even 'god o god''.
Erdogan is echt een schoolvoorbeeld van een narcist.quote:Op zondag 23 juni 2013 09:30 schreef Beathoven het volgende:
Bron: Nu.nl
[..]
hij heeft volgens mij nu zo'n beetje alle beschuldigingen wel geprobeerd en de aap is nu uit de mouw. Ik heb van demonstranten helemaal geen anti-god en anti-islam leuzen gehoord alleen anti Erdogan en anti-AKP leuzen. Sinds wanneer staat Erdogan voor God en de regering voor de Islam?
Daar heb je een punt.quote:Op zondag 23 juni 2013 10:30 schreef Theoden het volgende:
[..]
Erdogan is echt een schoolvoorbeeld van een narcist.
Hij heeft niks anders meer. Economie gaat nu slechter door zijn manier van handelen, lira heeft nog nooit zo laag gestaan, toerisme zal ook wel een klap krijgen, deel van volk is in opstand, zijn grote infrastructuur plannen lopen vertraging op. Enige wat hij nog kan gebruiken is geloof. Dat doet hij echter al sinds dag 1 met zijn gejank over drank en schoenen in een moskee en vrouwen die aan hun hoofddoek worden getrokken.
Het is echt precies het gebazel zoals je dat ook hoort van een dictator die de greep op z'n land dreigt te verliezen.quote:Op zondag 23 juni 2013 09:30 schreef Beathoven het volgende:
Bron: Nu.nl
[..]
hij heeft volgens mij nu zo'n beetje alle beschuldigingen wel geprobeerd en de aap is nu uit de mouw.
Allahallah als een 'omg' is verbazing. Een luid allah, allah, allah, allah, allah, allah in 'koor' tijdens een aanval is toch wel wat anders. Nog nooit eerder gehoord hier.quote:Op zondag 23 juni 2013 10:37 schreef De_Guidance het volgende:
Ik heb het filmpje gezien.
Dat is een uitroep van verbazing/spanning dan niet een religieuze uitroep..
Als je boos/verbaasd bent zeg je ook 'Allah Allah'. Of 'Godallemachtig'. Is gewoon een Turkse uitdrukking. Wat kunnen mensen dingen uit de context halen zeg.
Als ze nu Allahu Akbar ofzo hadden geroepen was het iets anders
Als mensen bang zijn zeggen ze het ook.quote:Op zondag 23 juni 2013 10:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Allahallah als een 'omg' is verbazing. Een luid allah, allah, allah, allah, allah, allah tijdens een aanval is toch wel wat anders. Nog eerder nooit gehoord hier.
Mogelijk maar dit was een aanval en geen verdediging, ze zaten niet bepaald in 't nauw. Ik denk dat we 't eerste Allahu Akbar straks ook wel kunnen horen van deze perfecte politie in tegenstelling tot de demonstranten die volgens Erdogan disrespecvol zijn tegenover de islam.quote:Op zondag 23 juni 2013 10:42 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Als mensen bang zijn zeggen ze het ook.
Dit is echt iets fundamenteel anders dan Allahu Akbar.
Sorry, maar ben het echt niet met je eens. Ik weet wat je bedoeld, maar dat is meer "AllahAllah". Dan is het een verbazing. Hier roepen ze duidelijk meerdere keren achter elkaar "Allah Allah Allah Allah". Dat is meer een aanvalskreet en heeft niks te maken met verbazing. Waar zijn ze verbaasd over? Als je goed luistert hoor je ook "hucuuuuum". Is dat ook omdat ze verbaasd waren?quote:Op zondag 23 juni 2013 10:37 schreef De_Guidance het volgende:
Ik heb het filmpje gezien.
Dat is een uitroep van verbazing/spanning en niet een religieuze uitroep..
Als je boos/verbaasd bent zeg je ook 'Allah Allah'. Of 'Godallemachtig'. Is gewoon een Turkse uitdrukking. Wat kunnen mensen dingen uit de context halen zeg.
Als ze nu Allahu Akbar ofzo hadden geroepen was het iets anders
Klopt aardig met hoe ik denk. Alleen zitten er ook stukjes in waar ik niks over gehoord heb, zoals "in zijn toespraken draait hij er niet omheen dat tegenstanders van zijn beleid zich geen Turk mogen noemen."quote:Op zondag 23 juni 2013 10:44 schreef De_Guidance het volgende:
Theoden, wat vind je van dit stuk?
http://www.joop.nl/opinie(...)laat_toe_in_turkije/
Over welk kusverbod heeft hij het?quote:Op zondag 23 juni 2013 10:44 schreef De_Guidance het volgende:
Theoden, wat vind je van dit stuk?
http://www.joop.nl/opinie(...)laat_toe_in_turkije/
tja persoonlijk worden, non argumenten gebruiken om een persoon te diskwalificeren in een discussie zijn kenmerken van iemand die eigenlijk niks te vertellen heeft en zo diskwalificeer jezelf in een discussiequote:Op zondag 23 juni 2013 07:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
En je vindt het met hem aan t roer zo'n prachtig land dat je in Nederland woont zeker.
Het land ontwikkeld zich straks als een oude krant maar jij zit toch in een ander land, dus wat kan jou de turken schelen.
ik koorquote:Op zondag 23 juni 2013 10:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Allahallah als een 'omg' is verbazing. Een luid allah, allah, allah, allah, allah, allah in 'koor' tijdens een aanval is toch wel wat anders. Nog nooit eerder gehoord hier.
quote:Op zondag 23 juni 2013 11:45 schreef Slayage het volgende:
[..]
tja persoonlijk worden, non argumenten gebruiken om een persoon te diskwalificeren in een discussie zijn kenmerken van iemand die eigenlijk niks te vertellen heeft en zo diskwalificeer jezelf in een discussie
Je vergeet jezelf voor t gemak even en waar het mee begonquote:Op zondag 23 juni 2013 00:56 schreef Slayage het volgende:
[..]
wat een drama queen ben je zeg, omdat iemand in de film allah allah zegt is het een heilige oorlog tegen moslim, alsjeblieft zegnu is de propaganda hoe kan een moslim zijn volk onderdrukken, wij "demonstranten" zijn ook moslim, wij hebben ook een hoofddoek om, wij bidden ook, ben muftu karisiyim, sozde cuma namazi kilmak op taksim, hoe geloofwaardig denk je dat het overkomt?
Reeds gezegd. Dan ben je achterlijk en dom en weet je niets over economie en ben je gewoon anti whatever. Believe me. I tried.quote:Op zondag 23 juni 2013 11:47 schreef Baker_Boy het volgende:
Dat kan ik idd ook niet plaatsen, ik weet alleen dat het songfestival niet werd uitgezonden vanwege een lesbische kus, en dat bij de populaire serie Muhteşem Yüzyıl het decollete van de dames weg moest anders zou de serie van tv verdwijnen.
Wat is zelf wel zie gebeuren is dat -net als in Amerika een aantal jaar geleden- dat mensen in de winkel boodschappen proberen te betalen met hun creditkaart. Soms lukt dit niet en dan pakken ze de volgende. Soms hebben ze wel 3 of 4 kaarten om te proberen. Ik denk dat heel veel mensen op dit moment het ene gat met het andere proberen te dichten. Waarbij ik wil aangeven dat het misschien helemaal niet zo goed met Turkije gaat als men naar buiten doet brengen.
ben je beledigd omdat ik je een drama queen noemde? dan ik wel mijn excuses aanbieden hoor, als jij daar behoefte aan hebt, geen probleemquote:Op zondag 23 juni 2013 11:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
[..]
Je vergeet jezelf voor t gemak even en waar het mee begon
Wat bedoel je daarmee? Bedoel je dat ik achterlijk, dom en anti ben of degene die met al hun kaarten hun boodschappen proberen te betalen.quote:Op zondag 23 juni 2013 11:54 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Reeds gezegd. Dan ben je achterlijk en dom en weet je niets over economie en ben je gewoon anti whatever. Believe me. I tried.
Lees mijn tekst nog eens. Je begrijpt mij niet.quote:Op zondag 23 juni 2013 11:59 schreef Baker_Boy het volgende:
[..]
Wat bedoel je daarmee? Bedoel je dat ik achterlijk, dom en anti ben of degene die met al hun kaarten hun boodschappen proberen te betalen.
Misschien ben ik achterlijk en dom maar anti Turkije ZEKER niet. Ik hou van het land en heb er het beste mee voor.
Alleen zie ik het de verkeerde kant op gaan met het land en dat vind ik jammer.
Klopt, daarom begin ik ook met de opmerking "wat bedoel je daarmee"quote:Op zondag 23 juni 2013 12:00 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Lees mijn tekst nog eens. Je begrijpt mij niet.
Nee. Ze accepteren het niet hier als je wijst naar de mogelijke gevolgen van hun leengedrag.quote:Op zondag 23 juni 2013 12:03 schreef Baker_Boy het volgende:
[..]
Klopt, daarom begin ik ook met de opmerking "wat bedoel je daarmee"![]()
Maar als ik het nogaaals lees denk ik dat je niet mij bedoeld.
De naam van God werd niet gescandeerd. En hier met de Project X feesten hoorden je de agenten het ook zeggen.quote:Op zondag 23 juni 2013 07:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Kom maar met je bewijs dat de politie hier de naam van God scandeert als men aanvalt.
Ik wacht wel
Of Erdogan noemt je gewoon een Turkofoobquote:Op zondag 23 juni 2013 11:54 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Reeds gezegd. Dan ben je achterlijk en dom en weet je niets over economie en ben je gewoon anti whatever. Believe me. I tried.
Kan niet zeggen dat de politie te hard ingrijpt daar. Molotovs is vragen om problemen.quote:Op zondag 23 juni 2013 13:33 schreef Theoden het volgende:
Waarom wordt hele tijd "maar zij doen het ook " verdediging gebruikt?
Dus als de ME hier vanaf nu moet ingrijpen kunnen ze zeggen "ja, maar in Istanbul, daar is het pas erg!" Dag erna kunnen ze in Istanbul weer zeggen "ja, maar in Amsterdam, daar is het pas erg".
Is dat jullie manier van dingen goedpraten? Is het zo moeilijk om toe te geven dat de politie te hard ingrijpt?
die molotovs kwamen na het belachelijke optreden van de politie in geziquote:Op zondag 23 juni 2013 17:42 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Kan niet zeggen dat de politie te hard ingrijpt daar. Molotovs is vragen om problemen.
quote:Op zaterdag 22 juni 2013 23:41 schreef Theoden het volgende:
Ik schaam me echt dood.
Ik vind 't ook meevallen.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is overigens maar 1 stem, die het 2x zegt.
Maar ik ben het wel met zijn laatste zin eens: "Ik schaam me echt dood".quote:Op zondag 23 juni 2013 18:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is overigens maar 1 stem, die het 2x zegt.
Toch weer wat anders dan kudde schapen die achter Erdogan aan gaan.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:44 schreef Che_ het volgende:
[..]
Maar ik ben het wel met zijn laatste zin eens: "Ik schaam me echt dood".
Hij moet zich inderdaad dood schamen voor dit soort posts. Een kind van 12 kan nog concluderen op wat voor manier het bedoeld wordt in het filmpje. Maar dan ondertussen wel hier iedereen maar beschuldigen van het alles goedpraten (totale lucht overigens, want bijna niemand praat hier alles goed). Hoe zit het dan met alles slechtpraten? En Beathoven, jouw 'nuchtere' kijk erop is dus ook gewoon al die tijd drijfzand geweest.
Gedraag jullie een beetje man.
Enige manier dat hij een discussie denkt te winnenquote:Op zondag 23 juni 2013 18:58 schreef Ambipur het volgende:
Dude chill the fuck out en kijk naar jezelf.
Wat zei hij?quote:Op zondag 23 juni 2013 17:24 schreef Ambipur het volgende:
Vayyyyyyy, Erdogan scoort.. Zijn toespraak over Alevieten
Ja, dit zijn hyena's. Met alle respect voor hyena's natuurlijk aangezien zij voornamelijk handelen op instinct en intuïtie.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Toch weer wat anders dan kudde schapen die achter Erdogan aan gaan.
Jullie geven mij de schuld van ayrim. Geloof er niet in. Toen verwees hij naar CHP en Dersim en eindigde hij met: ik heb tenminste mijn excuses aangeboden.quote:
Hij blijkt niet de uniter maar de divider te zijn, verkiezingsrethoriek van voorheen heeft geen enkele waarde blijkt maar weer eens.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:27 schreef De_Guidance het volgende:
O dat had ik al gezien.
Vind het persoonlijk vervelender hoe hij de tweedeling lijkt te bevorderen in zijn speeches tussen het deel van Turkije dat CHP stemt en het deel dat AKP stemt.
blablaquote:Op zondag 23 juni 2013 11:55 schreef Slayage het volgende:
[..]
dan ik wel mijn excuses aanbieden hoor ... en is drama queen zeer zeker niet misplaatst en een te onderbouwen woordkeuze en niet te vergelijken met jou:w "wat heb jij voor het land gedaan?" geneuzel
hier ben ik gestopt met lezenquote:
Ik vond wat de politie deed in lijn met wat Erdogan uitsprak wel degelijk kwalijk. Ik las dat iemand hier ons van stemmingmakerij beschuldigde maar dat is wat Erdogan nog eens een paar keer in 't kwadraat doet. Onterecht Inspelen op klotegevoelens tegen andere groepen. Problemen creeeren met onterechte beschuldigingen in plaats van ze op te lossen. En dat van de politie, sorry maar dat is niet Turks. Los van elkaar is het wellicht allemaal te bagatelliseren maar bij elkaar opgeteld vind ik het allemaal van 't zelfde niveau wat Wilders doet met het wegzetten van de Islam maar dan omgekeerd. En ik hoop ook niet dat Wilders ooit het bewind krijgt in NL.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:44 schreef Che_ het volgende:
[..]
Maar ik ben het wel met zijn laatste zin eens: "Ik schaam me echt dood".
Hij moet zich inderdaad dood schamen voor dit soort posts. Een kind van 12 kan nog concluderen op wat voor manier het bedoeld wordt in het filmpje. Maar dan ondertussen wel hier iedereen maar beschuldigen van het alles goedpraten (totale lucht overigens, want bijna niemand praat hier alles goed). Hoe zit het dan met alles slechtpraten? En Beathoven, jouw 'nuchtere' kijk erop is dus ook gewoon al die tijd drijfzand geweest.
Gedraag jullie een beetje man.
Tegen wie heb je het?quote:Op zondag 23 juni 2013 18:58 schreef Ambipur het volgende:
Dude chill the fuck out en kijk naar jezelf.
Niet van die lange stukjes met goede argumenten schrijven. Ze lezen er toch gewoon overheen. Zonde van je tijd.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:35 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vond wat de politie deed in lijn met wat Erdogan uitsprak wel degelijk kwalijk. Ik las dat iemand hier ons van stemmingmakerij beschuldigde maar dat is wat Erdogan nog eens een paar keer in 't kwadraat doet. Onterecht Inspelen op klotegevoelens tegen andere groepen. Problemen creeeren met onterechte beschuldigingen in plaats van ze op te lossen. En dat van de politie, sorry maar dat is niet Turks. Los van elkaar is het wellicht allemaal te bagatelliseren maar bij elkaar opgeteld vind ik het allemaal van 't zelfde niveau wat Wilders doet met het wegzetten van de Islam maar dan omgekeerd. En ik hoop ook niet dat Wilders ooit het bewind krijgt in NL.
Zoals ik al eens aangaf sta ik achter Fethullah Gulen z'n visie op de Islam. Ik heb niets tegen het geloof en respect voor mensen die geloven. Ik ben verscheidene keren in de moskee geweest en als alle gelovigen zo zouden zijn als daar zou de wereld er een stuk beter uitzien. Tussen mn beste vrienden zitten conservatieven en AKP stemmers waar ik ook geen probleem mee heb. Moeten ze allemaal mooi zelf weten, maar die worden nooit persoonlijk in een discussie over politiek.
Een politiek leider die God in de mond neemt (Bush was er ook zo een) om een onterecht schuldgevoel aan te praten of een fout van zichzelf ermee probeert te compenseren vaart imho niet de juiste koers voor een land, het zijn strohalmen en hij brengt het land alleen maar verder in de problemen. Deze weken na gezi zijn qua ontwikkeling al verspilde weken b.v.
De demonstranten zijn niet anti-geloof, slechts anti-beleid en anti-Erdogan, juist omdat hij er maar wat doorheen klootvioolt en op persoonlijk vlak alle verbinding met het volk mist. Hij is niet de man die de intellectuelen aanspreekt en als hij de boel met gemak bijelkaar kon houden was 't nog wat geweest maar hij wil het toch wel 't liefst laten breken heb ik het idee.
Zoals ik in de post hierboven schreef zou ik weleens willen zien dat het echt goed gaat met Turkije ipv met deze koers de zeepbel nog jaren de lucht te houden tot we nog verder van huis zijn. Het zou mooi zijn als we eens flink wat posities omhoog schieten en met een seculier / islamitische identiteit nog democratischer worden dan Israel. Van positie 55 naar 30 moet makkelijk kunnen gezien de landen ertussenin en 'daar' zal Israel pas echt een hekel aan hebben. Maar dan moet Turkije niet maanden of jaren stilstaan in een patstelling tussen volk en politie. Je wil toch niet dat we ergens in de laatste divisie landen ter wereld eindigen puur vanwege Erdogan? Als je in de wereld een sterk land wil zijn moet je je op een positieve manier met andere landen verbinden en we kunnen ons straks alleen maar met de zwakste schakels verbinden (want de rest van het midden-oosten zit onder Turkije qua niveau).
Zitten er niet wat competentere lui bij de AKP met een wat humanere koers en die progressiever zijn om het land vooruit te kunnen helpen?
en wat kwam er dan uit zijn mond via RTEquote:Op zondag 23 juni 2013 23:29 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Welke? Approven ze allemaal die onzin die uit RTE zijn mond kwam vandaag?
Heb hier het boek De Orde van Tim Willocks. Ja, het is een roman maar wel gebaseerd op het beleg van Malta. Als je dan ziet hoe Arabieren omgaan met religie (en dan voornamelijk van dat van anders denkenden, in combinatie met het gedrag van Papen) is het een heel raar contrast met nu.quote:Op zondag 23 juni 2013 21:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
blabla
Je pist met je excuses hier al naast de pot en tijdens de verkiezingen zeik je nog eens over je eigen land heen met een stem voor de AKP. Waar verwacht je dat Turkije staat na 2013? We staan nu, voor Gezi op 55 qua beste democratische landen in de wereld. Met jouw stem gaan we mooi door naar de bodem van de lijst terwijl ik als 'niet Israel liefhebber' toch liever naar boven ga en Israel en de VS voorbij schiet die op 31 en 10 staan. Dat is veel effectiever dan een dikke vinger naar 't westen en de hele modernisering (wat niets met het westen te maken heeft) langzaam de nek om te draaien (in de middeleeuwen waren de Arabieren moderner dan de Europeanen) Laat ze maar zien wie er echt het beste is, en dan ook meetbaar 't beste. Maar met zo'n halve zool als Erdogan gaat dat nooit gebeuren.
Mooi stukquote:Op zondag 23 juni 2013 22:35 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vond wat de politie deed in lijn met wat Erdogan uitsprak wel degelijk kwalijk. Ik las dat iemand hier ons van stemmingmakerij beschuldigde maar dat is wat Erdogan nog eens een paar keer in 't kwadraat doet. Onterecht Inspelen op klotegevoelens tegen andere groepen. Problemen creeeren met onterechte beschuldigingen in plaats van ze op te lossen. En dat van de politie, sorry maar dat is niet Turks. Los van elkaar is het wellicht allemaal te bagatelliseren maar bij elkaar opgeteld vind ik het allemaal van 't zelfde niveau wat Wilders doet met het wegzetten van de Islam maar dan omgekeerd. En ik hoop ook niet dat Wilders ooit het bewind krijgt in NL.
Zoals ik al eens aangaf sta ik achter Fethullah Gulen z'n visie op de Islam. Ik heb niets tegen het geloof en respect voor mensen die geloven. Ik ben verscheidene keren in de moskee geweest en als alle gelovigen zo zouden zijn als daar zou de wereld er een stuk beter uitzien. Tussen mn beste vrienden zitten conservatieven en AKP stemmers waar ik ook geen probleem mee heb. Moeten ze allemaal mooi zelf weten, maar die worden nooit persoonlijk in een discussie over politiek.
Een politiek leider die God in de mond neemt (Bush was er ook zo een) om een onterecht schuldgevoel aan te praten of een fout van zichzelf ermee probeert te compenseren vaart imho niet de juiste koers voor een land, het zijn strohalmen en hij brengt het land alleen maar verder in de problemen. Deze weken na gezi zijn qua ontwikkeling al verspilde weken b.v.
De demonstranten zijn niet anti-geloof, slechts anti-beleid en anti-Erdogan, juist omdat hij er maar wat doorheen klootvioolt en op persoonlijk vlak alle verbinding met het volk mist. Hij is niet de man die de intellectuelen aanspreekt en als hij de boel met gemak bijelkaar kon houden was 't nog wat geweest maar hij wil het toch wel 't liefst laten breken heb ik het idee.
Zoals ik in de post hierboven schreef zou ik weleens willen zien dat het echt goed gaat met Turkije ipv met deze koers de zeepbel nog jaren de lucht te houden tot we nog verder van huis zijn. Het zou mooi zijn als we eens flink wat posities omhoog schieten en met een seculier / islamitische identiteit nog democratischer worden dan Israel. Van positie 55 naar 30 moet makkelijk kunnen gezien de landen ertussenin en 'daar' zal Israel pas echt een hekel aan hebben. Maar dan moet Turkije niet maanden of jaren stilstaan in een patstelling tussen volk en politie. Je wil toch niet dat we ergens in de laatste divisie landen ter wereld eindigen puur vanwege Erdogan? Als je in de wereld een sterk land wil zijn moet je je op een positieve manier met andere landen verbinden en we kunnen ons straks alleen maar met de zwakste schakels verbinden (want de rest van het midden-oosten zit onder Turkije qua niveau).
Zitten er niet wat competentere lui bij de AKP met een wat humanere koers en die progressiever zijn om het land vooruit te kunnen helpen?
Ja.quote:Op maandag 24 juni 2013 07:46 schreef De_Guidance het volgende:
Westers nieuws is Erdogan liefhebbend?
Nee.quote:Op maandag 24 juni 2013 07:46 schreef De_Guidance het volgende:
Westers nieuws is Erdogan liefhebbend?
Een vrouw hoeft in privé geen hoofddoek te dragen, als er geen vreemde mannen in haar buurt zijn. Het scrotum van de slaven werd overigens verplet, die telden daarom niet meer als mannen.quote:Op maandag 24 juni 2013 11:22 schreef Beathoven het volgende:
Suleyman sprak 6 talen en was goudsmit en trouwde een vrouw uit zn harem die met haar oekrainse achtergrond ook politiek betrokken was bij het bijelkaar houden van het rijk. Overigens zonder hoofddoek wat vrij opmerkelijk is maar dat is meer een tot geloof verheven cultureel aspect van deze tijd.
En die methoden waren niet al te vriendelijk...quote:In hun tijd werkten hun methodes en in hun tijd waren ze modern progressief en niet conservatief. Het conservatisme heeft volgens mij nergens enig goed spoor ik de wereldgeschiedenis nagelaten.
Tijden vergelijken is inderdaad zinloos. Als Suleyman en Ataturk nu hadden geleefd hadden ze met de tijd van nu te maken gehad en niet dezelfde stappen genomen.quote:Op maandag 24 juni 2013 11:50 schreef zarGon het volgende:
Erdoğan met Kanunî en Atatürk vergelijken... Überhaupt vergelijkingen maken tussen mensen uit verschillende tijden...
Ik wil niet al te veel zeggen, maar onder de leiding van Erdoğan zijn er minder mensen gestorven dan onder Atatürk.
[..]
En die methoden waren niet al te vriendelijk...
Ik hou me in om deze enorme aanname niet als dom te bestempelen.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:00 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tijden vergelijken is inderdaad zinloos. Als Suleyman en Ataturk nu hadden geleefd hadden ze met de tijd van nu te maken gehad en niet dezelfde stappen genomen.
Misschien dat mijn vorige post niet duidelijk genoeg was, maar dergelijke leiders hebben allerlei stappen kunnen nemen die voor slachtoffers zorgden. Dus, vergeet de negatieve kanten van die leiders niet.quote:Je kunt wel stellen daf de meest inspirerende leiders uit t verleden intellectueel goed waren ontwikkeld. Die brachten iets nieuws. Niemand herinnert zich meer de leiders zonder noemenswaardige capaciteiten. Wat heeft Erdogan voor bagage dat hij zich straks in de wereldgeschiedenis kan plaatsen?
Wat probeer je nou te zeggen? Dat Erdogan zich niet in de wereldgeschiedenis kan plaatsen, so fucking what?quote:Op maandag 24 juni 2013 12:00 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tijden vergelijken is inderdaad zinloos. Als Suleyman en Ataturk nu hadden geleefd hadden ze met de tijd van nu te maken gehad en niet dezelfde stappen genomen.
Je kunt wel stellen daf de meest inspirerende leiders uit t verleden intellectueel goed waren ontwikkeld. Die brachten iets nieuws. Niemand herinnert zich meer de leiders zonder noemenswaardige capaciteiten. Wat heeft Erdogan voor bagage dat hij zich straks in de wereldgeschiedenis kan plaatsen?
Het is dan ook oneerlijke concurrentie, nu en eeuw(en) geleden... Dat moet je niet eens willen vergelijken.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:08 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Wat probeer je nou te zeggen? Dat Erdogan zich niet in de wereldgeschiedenis kan plaatsen, so fucking what?
Het zijn andere tijden die andere veranderingen nodig hebbenquote:Op maandag 24 juni 2013 12:06 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik hou me in om deze enorme aanname niet als dom te bestempelen.
Ik vergeleek het intellect, Erdogan mist alle intellectuele bagage van de Sultan die hij 't meest bewonderd.quote:Misschien dat mijn vorige post niet duidelijk genoeg was, maar dergelijke leiders hebben allerlei stappen kunnen nemen die voor slachtoffers zorgden. Dus, vergeet de negatieve kanten van die leiders niet.
In die tijden waren ze vernieuwend en stonden de mensenrechten niet op 't zelfde geaccepteerde niveau als nu.quote:De Ottomanen waren geen lieverdjes, Atatürk was geen lieverdje. Erdogan is een tamme konijn als je een vergelijking wil maken qua mensenrechten en democratie waar je zo zoet op bent.
Zolang Erdogan het Ottomaanse rijk er steeds bijsleept en de kemalisten met Ataturk komen ga ik er ook gewoon in mee. Of jij je daar wel of niet aan irriteert maakt me eigenlijk niet zoveel uit.quote:Ik vind het tergend slecht van je dat je eerst "tijden vergelijken is zinloos" zegt, en daarna alsnog een vergelijking maakt.
Even een vergelijkingquote:Op maandag 24 juni 2013 11:50 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Een vrouw hoeft in privé geen hoofddoek te dragen, als er geen vreemde mannen in haar buurt zijn. Het scrotum van de slaven werd overigens verplet, die telden daarom niet meer als mannen.
Ik heb geen idee wat de Turken jou hebben verteld. Maar als je iets in klassieke religieuze islamitische werken kan vinden, dan is het dat de vrouw haar hoofd moet bedekken. Sterker nog, je zult zelfs een verplichting vinden voor een gezichtssluier. Zie bijvoorbeeld Al-Mugni van imam Ibn Qudamah.
quote:Hürrem Haseki Sultan, or Roxelana, as she is better known in Europe, is well-known both in modern Turkey and in the West, and is the subject of many artistic works. She has inspired paintings, musical works (including Joseph Haydn’s Symphony No. 63), an opera by Denys Sichynsky, a ballet, plays, and several novels written mainly in Ukrainian, but also in English, French, and German.
In 2007, Muslims in Mariupol, a port city in Ukraine, opened a mosque to honor Roxelana.[13]
In the TV series Muhteşem Yüzyıl, Hürrem Sultan is played by Turkish actress Meryem Uzerli.
Is dit een grap? Jij koppelt het wel of geen hoofddoek dragen van een vrouw aan progressie. Over welke progressie heb jij het?quote:Op maandag 24 juni 2013 12:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Even een vergelijking
Dit is de vrouw van Suleyman
http://en.wikipedia.org/wiki/Roxelana
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En dit is Erdogans vrouw
[ afbeelding ]
Suleyman en z'n vrouw waren als voorbeeldfunctie voor Erdogan (die haalde hij zelf aan namelijk, daarom begin ik erover) progressiever voor 'die' tijd dan Erdogan nu is voor 'deze' tijd.
Wat was er dan precies 'niet Turks'? Allah allah allah zeggen? Jij bent niet bekend met de manier hoe dit wordt uitgesproken? Link jij het woord Allah direct met radicalisme?quote:Op zondag 23 juni 2013 22:35 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vond wat de politie deed in lijn met wat Erdogan uitsprak wel degelijk kwalijk.. En dat van de politie, sorry maar dat is niet Turks.
Maak ervan wat je ervan wil maken, vergelijkingen met het verleden zijn volgens jou dom maar Erdogan haalt 't er altijd bij en ik leg dit ff naast elkaar. Het is een gegeven.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:45 schreef zarGon het volgende:
En dat ze progressief is, moet blijken uit hun uiterlijk, aangezien je foto's post? Emine is minder progressief/conservatiever puur omdat ze een hoofddoek draagt of iets dergelijks?
Of moet de Wiki-tekst als bewijs dienen dat Hürrem progressiever was?
Je reageert nu niet op zijn vraag.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:05 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Maak ervan wat je ervan wil maken, vergelijkingen met het verleden zijn volgens jou dom maar Erdogan haalt 't er altijd bij en ik leg dit ff naast elkaar. Het is een gegeven.
In de tijd van Suleyman deed het Ottomaanse rijk mee aan de top qua vooruitstrevende ontwikkeling. Nu staat Turkije op 55 en zakt het na Gezi verder af richting de bodem. Dit land inspireert straks niemand en intellectuelen gaan er na een nieuwe verkiezingsoverwining voor Erdogan ook vandoor. Misschien heeft hij een droom om van Turkije een grote natie te maken naar Ottomaans evenbeeld maar tot nu toe heeft het alleen 't omgekeerde effect. Onder Bush stortte Amerika ook naar beneden en datzelfde effect heeft Erdogan nu, star aan de macht blijven maar verenigen.. ho maar. Hij komt op voor 50% (of inmiddels volgens de polls minder) en de rest moet z'n mond houden terwijl hij de MP voor de hele bevolking is, partijpolitiek in een crisis is niet iets wat bij deze tijd past.
Ik link de ottomaanse leider aan Erdogan omdat hij 't zelf ook regelmatig doetquote:Op maandag 24 juni 2013 13:08 schreef Che_ het volgende:
[..]
Je reageert nu niet op zijn vraag.
Link jij het progressief zijn aan de hoofddoek?
Maar waarom post je die plaatjes van hun vrouwen om je punt te ondersteunen? Wat heeft een hoofddoek hier mee te maken? Geef daar even een antwoord op.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik link de ottomaanse leider aan Erdogan omdat hij 't zelf ook regelmatig doet
Erg laag dit. Of onwetend natuurlijk.quote:Over de hoofddoek heb ik me altijd verbaast waarom het gedragen moet worden zoals schoonmaaksters dat doen.
quote:Op maandag 24 juni 2013 13:04 schreef Che_ het volgende:
[..]
Wat was er dan precies 'niet Turks'? Allah allah allah zeggen? Jij bent niet bekend met de manier hoe dit wordt uitgesproken? Link jij het woord Allah direct met radicalisme?
Wat is jouw afkomst als ik mag vragen?
Ja, echt logisch om je bedreigt te voelen omdat er een brug vernoemd is naar een belangrijk persoon uit het Turkse verleden.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:32 schreef Veldkamp het volgende:
Ik wist niet, dat Erdogan in Istanbul een van de drie nieuwe bruggen naar de Slachter van Alevieten, Sultan Selim, heeft laten vernoemen onlangs.
Logisch dat de 20 miljoen alevitische Turkse burgers zich bedreigd voelen door de sektarische soennitisch-islamistische retoriek die Erdogan sinds 2011 steeds vaker uitkraamt of laat uitkramen door partijgenoten (AKP).
http://www.counterpunch.org/2013/06/05/istanbul-uprising/
Slachter is niet het goede woord. Voordat Yavuz Sultan Selim 'Padishan' (sultan) werd, was zijn vader Beyazit II dat. Tijdens het bewind van Beyazit twee werd door de Iraanse Shah een groep Turken van het idee overtuigd dat de Shitische islam de enige richting naar verlossing was, terwijl het Ottomaans staatgeloof van Soenitische aard is.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:32 schreef Veldkamp het volgende:
Ik wist niet, dat Erdogan in Istanbul een van de drie nieuwe bruggen naar de Slachter van Alevieten, Sultan Selim, heeft laten vernoemen onlangs.
Logisch dat de 20 miljoen alevitische Turkse burgers zich bedreigd voelen door de sektarische soennitisch-islamistische retoriek die Erdogan sinds 2011 steeds vaker uitkraamt of laat uitkramen door partijgenoten (AKP).
http://www.counterpunch.org/2013/06/05/istanbul-uprising/
Dat is wel een mooie schatting, vind je niet? 260% marge...quote:Op maandag 24 juni 2013 13:34 schreef Veldkamp het volgende:
Tussen de 30.000 en 80.000 Turken (met Duits en Turks paspoort) demonstreerden in Keulen (Duitsland) tegen de Turkse premier Erdogan en zijn AKP-regime.
Het waren merendeels alevieten, maar ook kemalisten, linkse en rechtse oppositiepartijen uit Turkije en gematigde soennitische moslims namen deel aan deze demonstratie.
http://www.dw.de/turkish-(...)t-erdogan/a-16900242
Eerst zeg je dat een hoofddoek niets met de islam te maken heeft. Vervolgens noem je het niet dragen van een hoofddoek progressief. Nu spreek je je verbazing uit over hoe het gedragen wordt.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik link de ottomaanse leider aan Erdogan omdat hij 't zelf ook regelmatig doet
Over de hoofddoek heb ik me altijd verbaast waarom het gedragen moet worden zoals schoonmaaksters dat doen. De vrouwen in iran passen de voorschriften ook toe en zelfs die lijken moderner dan de meeste conservatieven hier. Maar ach, zelf weten..
quote:Op maandag 24 juni 2013 13:41 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Dat is wel een mooie schatting, vind je niet? 260% marge...
Sure they doquote:The organizers, the Alevi Community in Germany organization, estimated the turnout at roughly 80,000 people.
Daar heb je gelijk in. Amerikaanse kredieten en EU-steun deden ook veel. AKP was in elk geval aanvankelijk minder corrupt, nu echter nog erger.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:34 schreef G.Fawkes het volgende:
Om maar even aan te haken op de discussie:
Ik zie mijzelf als middenstander en redeneer vanuit feiten naar bepaalde partijen inplaats van de feiten gebruiken zodat ze bij een bepaalde partij uitkomen.
Het is zeer lastig erkennen dat de AKP Turkije veel goeds heeft gedaan. Namelijk.
1) AKP heeft stabiliteit kunnen bieden waar andere partijen en het leger eens in zoveel tijd het hele land in choas stortten.
2) Door deze stabiliteit is de economie vooruit geschoten. Turkije heeft natuurlijk een economische achterstand dus dan is groei makkelijk zou je zeggen, echter: andere partijen kregen het niet of nauwelijks voor elkaar.
De AKP heeft cosmetische hervormingen ingevoerd. In de praktijk worden minderheden nog steeds verdrukt en vervolgd in Turkije. Zo heeft Erdogan toegekeken hoe kloostergronden werden onteigend door moslims. De AKP collaboreerde daar zelfs.quote:3) AKP heeft minderheden meer vrijheden gegeven. Zoals de Koerden maar ook vrouwen met een hoofddoek
Absolute onzin.quote:en ook alevieten.
Dit is een samenzweringstheorie. Alsof minderheden altijd een gevaar zouden zijn! Belachelijk wat je schrijft in feite, maar typisch Turks.quote:Tuurlijk ik begrijp best waarom deze rechten ni
et waren veranktert in het Turkije dat Kemal Ataturk gesticht heeft. De enige manier om Turkije bijelkaar te houden was om minderheden geen kans te geven gebruik te kunnen van de slechte toestand van Turkije.
Er is een AKP-ambtenarenelite benoemd waar voorheen secularistische elite de dienst uitmaakt. Verder niets. De corruptie is teruggekeerd, hoor.quote:4) Onder de AKP zijn oncontroleerbare onderdelen van de Turkse overheid terug in het gareel gebracht. In doel dan o.a. op het leger maar ook organisaties, bedrijven en ook universiteiten die hun de staat naar hun eigen hand zetten omdat er een machtsvacuum is in het parlement.
Nog steeds belachelijk veel voor een land met een zeer laag inkomensniveau en nog steeds werkloosheid en achtergebleven gebieden (die voor goedkope toeristische en industriële arbeidersstromen blijven zorgen). Kredietkaarten en goedkope leningen zijn op lange termijn schadelijk en duur. Onderpanden en toekomstjaren worden verpand aan banken en buitenlandse geldwisselaars. Is ook niet erg islamitisch die kredietverlening, hoewel er een islamitische schijn aan zit verbonden.quote:Dat neemt niet weg dat ik het eens ben met de mensen die zeggen dat de Turkije economie is gebaseerd op geld dat niet bestaat. Helaas is men in Turkije in de loop van de afgelopen eeuw er achter gekomen dat je met een creditcard geld kunt uitgeven dat je niet hebt. Dit is al heel lang een probleem in Turkije en ook vandaag nog. Vroeger kon je als burger zoveel credit cards hebben als je wil. Inmiddels is er in ieder geval voor gezorgd dat je er niet meer dan 4 kan hebben (geen idee wie dit voor elkaar heeft gekregen maar het is wel gebeurd).
Gül is als zetman van Erdogan bedoeld en van hetzelfde islamisme.quote:Daarnaast neem ik regelmatig aanstoot aan de toon van Erdogan. De aggresieve taal helpt geenzins en hoewel ik begrijp dat deze misschien 10 jaar geleden nodig was om het leger en anderen van zich af te houden, hoop ik dat Turkije nu een tijdperk kan ingaan van dialoog en consensus. Daarom ben ik zeer gecharmeerd door Abdullah Gül. Dit is een academische man met een milde toon en toch komt hij over als een slimme vent.
Dat is niet waar.quote:Ik zou het helemaal niet erg vinden als een andere partij aan de macht kwam in Turkije, zolang deze bekwaam is. Echter, daar wringt de schoen. Er zijn op dit moment geen andere partijen die regeringsverantwoordelijkheid kunnen dragen...
Owja en: Hoi ZarGon en Triggershot
Historisch onjuist.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:40 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Slachter is niet het goede woord. Voordat Yavuz Sultan Selim 'Padishan' (sultan) werd, was zijn vader Beyazit II dat. Tijdens het bewind van Beyazit twee werd door de Iraanse Shah een groep Turken van het idee overtuigd dat de Shitische islam de enige richting naar verlossing was, terwijl het Ottomaans staatgeloof van Soenitische aard is.
Selim heeft tienduizenden alevieten afgeslacht, mogelijk zelfs honderdduizenden. Vrouwen, kinderen, hele dorpen.quote:Hoewel de Iraanse Shah deze 'nieuwe' alevieten gebruikte om opstanden te veroorzaken deed Beyazit daar weinig tegen. Tegen de tijd dat Yavuz Sultan Selim sultan werd, hadden deze alevieten zich gevormd tot een (bandieten)leger en het eerste wat Yavuz Sultan Selim gedaan heeft ik dat leger verslaan. Vervolgens is het geloof van de alevieten inderdaad verboden geworden in Turkije. Dat betekend echter niet dat alevieten werden afgeslacht. Hoewel het verbieden van een geloof ook niet echt zeer vredelievend is... Maar de verlichting had toen nog in geen enkel land zijn intrede gedaan, zullen we maar zeggen
Bron/link?quote:Op maandag 24 juni 2013 13:46 schreef Veldkamp het volgende:
Ook werden alevieten gedood tijdens de Ramadan in 2012 in een Oost-Turks dorp. Anderen werden mishandeld door soennitische extremisten. De AKP-burgemeester gaf de alevieten de schuld; ze hadden maar moeten vasten in de Ramadan en niet klagen over een Ramadan-trommelaar 's nachts.
Je moet hem geen aandacht geven. İlber Ortaylım noemt de bronnen onzin, omdat er alleen maar Iranese bronnen zijn die zeggen dat Yavuz Sultan Selim de alevieten heeft uitgemoord. Zie:quote:
Jij mag me even vertellen hoe je tot de volgende conclusie - en ik quote jou - komt:quote:Op maandag 24 juni 2013 13:55 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Engelse bronnen:
http://latitude.blogs.nyt(...)during-ramadan/?_r=0
http://www.hurriyetdailyn(...)pageID=238&nid=26648
quote:Ook werden alevieten gedood tijdens de Ramadan in 2012 in een Oost-Turks dorp. . Anderen werden mishandeld door soennitische extremisten
quote:;De AKP-burgemeester gaf de alevieten de schuld; ze hadden maar moeten vasten in de Ramadan en niet klagen over een Ramadan-trommelaar 's nachts.
Ik heb het op Zaman (Gülen) gelezen in augustus 2012, maar kan het nu even niet vinden.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:03 schreef zarGon het volgende:
[..]
Jij mag me even vertellen hoe je tot de volgende conclusie - en ik quote jou - komt:
[..]
[..]
Ga toch weg joh.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:04 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Ik heb het op Zaman (Gülen) gelezen in augustus 2012, maar kan het nu even niet vinden.
Het is gewoon erg onheilspellend voor Turkije als staat, land en voor de volken binnen Turkije.
Erdogan blijft vasthouden aan een heilloze weg van sektarisme, goedkope kredieten, islamisering en verdrukking van de grote minderheden.
Dat is anders wel iets wat echt wel door de massa media zou zijn overgenomen hoor, een bron hiervoor vinden zou niet een uitdaging moeten zijn.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:04 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Ik heb het op Zaman (Gülen) gelezen in augustus 2012, maar kan het nu even niet vinden.
Het is gewoon erg onheilspellend voor Turkije als staat, land en voor de volken binnen Turkije.
Erdogan blijft vasthouden aan een heilloze weg van sektarisme, goedkope kredieten, islamisering en verdrukking van de grote minderheden.
Dat heb ik niet gezegd hequote:Op maandag 24 juni 2013 13:43 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
... Vervolgens noem je het niet dragen van een hoofddoek progressief.
Nee dank je. Ik bewonder Ataturk net zoveel als Suleyman maar van beide hoef ik geen portret aan de muur.quote:Je klinkt bijna een CHP'er. Je bent goed aan het integreren in Turkije. Voor je het weet, heb je ook een portret van Mustafa Kemal in je woonkamer hangen.
Het stellen dat ze minder corrupt waren maar nu nog erger zonder daar bewijzen van te leveren is iets te makkelijk.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:46 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Amerikaanse kredieten en EU-steun deden ook veel. AKP was in elk geval aanvankelijk minder corrupt, nu echter nog erger.
Bovendien schaadt de AKP de eenheid van Turkije op middellange termijn.
Dit is gewoon feitelijk onjuist. Koerden kunnen hun eigen taal spreken en er in onderwezen worden als ze dat wensen. Daarnaast worden mensen niet meer uitgescholden of uitgebannen uit het publieke domein omdat ze een Koerdisch liedje zingen. Het klinkt belachelijk dat dit zo was in Turkije maar er is wedelijk vooruitgang...quote:[..]
De AKP heeft cosmetische hervormingen ingevoerd. In de praktijk worden minderheden nog steeds verdrukt en vervolgd in Turkije. Zo heeft Erdogan toegekeken hoe kloostergronden werden onteigend door moslims. De AKP collaboreerde daar zelfs.
De vrijheden zijn slechts cosmetisch (met oog op EU en de VS) toegenomen, in werkelijkheid niet.
Wel voor vrouwen met hoofddoek. Dat was een goede hervorming. Het was belachelijk dat alleen vrouwen zonder hoofddoek aan universiteiten mochten studeren.
De Koerdenpolitiek komt voort uit de slechte resultaten die Erdogans huurlingen en terroristen bereikten in de strijd tegen seculier Syrië van Assad. Erdogan moest iets doen om het Koerdische separatistische gevaar in Oost-Anatolië af te wenden.
Ik heb geen idee wat jij bedoeld en waar je op doelt met bedreigd, uitgescholden en al helemaal niet met gedood en mishandeld. Ik weet wel dat een jongen in Trabzon was geslagen omdat hij tijdens de Ramadan op een terras wilde eten. Belachelijk natuurlijk maar omdit nu gelijk toe te schrijven aan soennitische extreminsten...quote:Absolute onzin.
Alevieten worden door Erdogan zelf bedreigd en uitgescholden in kranten en televisie.
Hij noemt alevitische gebedshuizen en culturele centra "gekkenwerk". De AKP beschuldigt alevieten bovendien van loyaliteit met Syrië onder de alawiet (een andere stroming) Assad. Puur sektarisme.
Ook werden alevieten gedood tijdens de Ramadan in 2012 in een Oost-Turks dorp. Anderen werden mishandeld door soennitische extremisten. De AKP-burgemeester gaf de alevieten de schuld; ze hadden maar moeten vasten in de Ramadan en niet klagen over een Ramadan-trommelaar 's nachts.
Ik ben het met je eens dat het denken dat minderheden een gevaar zijn vrij krampachtig is waarschijnlijk feitelijk ook veel te paranoide. En inderdaad is het een Turks reflex om minderheden en het heulen met buitelandse overheden als gevaar te zien. Toch waren dit wel de beweegredenen van Ataturk en zijn minderheden in Turkije meerdere malen gebruikt door Rusland en Engeland om in opstand te komen tijdens de vrijheidsstrijd...quote:Dit is een samenzweringstheorie. Alsof minderheden altijd een gevaar zouden zijn! Belachelijk wat je schrijft in feite, maar typisch Turks.
De Jonge Turken en de genocides op Armenen, Grieken, Arameeërs en andere kleinere minderheden in Anatolië hebben hun ideologische sporen nagelaten.
Bovendien is het wel zo dat de Armenen en Grieken als pro-Russisch golden en als veiligheidsrisico gezien werden. Juist daarom wilde Atatürk de Koerdische (pro-Ottomaanse) strijders ook turkificeren in een moderne eenheidsstaat. Dat was toen modern, ook in Frankrijk, Duitsland, Italië, Engeland, Spanje en Nederland.
Ik ben het met je eens dat het nog steeds belachelijk veel is.quote:Nog steeds belachelijk veel voor een land met een zeer laag inkomensniveau en nog steeds werkloosheid en achtergebleven gebieden (die voor goedkope toeristische en industriële arbeidersstromen blijven zorgen). Kredietkaarten en goedkope leningen zijn op lange termijn schadelijk en duur. Onderpanden en toekomstjaren worden verpand aan banken en buitenlandse geldwisselaars. Is ook niet erg islamitisch die kredietverlening, hoewel er een islamitische schijn aan zit verbonden.
[..]
Het valt me op dat de Islam graag gebruikt in negatieve context. Omdat ik mij stoor aan de aggresieve toon van Erdogan, denk ik dat de milde toon van Gül weldegelijk zal helpen.quote:Gül is als zetman van Erdogan bedoeld en van hetzelfde islamisme.
De radicale sektarische retoriek van Erdogan doet het goed in achtergebleven gebieden. Daar zoekt men zondebokken voor eigen armoede en achterblijven.
Gül is geen reële verandering.
Er zijn nu twee partijen naast AKP die de kiesdrempel hebben gehaald. De CHP is op dit moment niet in staat in een coalitie te zitten. Kilincdaroglu is een simpele figuur en zelfs zijn eigen achterban ziet die vent al een hele tijd niet zitten. MHP is veels te extremistisch van aard...quote:Dat is niet waar.
Er zijn voldoende andere partijen in Turkije die als coalitie een regering kunnen vormen. Het is een AKP-mythe om te beweren dat alleen de AKP in staat is daartoe.
Bovendien zijn delen van de huidige elite en academische top nog steeds kemalisten en secularisten, hoor. Die kan men zo inzetten.
Erdogan is echter een marionet voor de Amerikaanse, Israëlische, Qatarese en Saoedische belangen in de regio. Rondom Syrië, maar ook in Libanon, Iran, Irak, Azerbaidzjan.
En Erdogans sektarische extremisme draagt alleen maar bij aan de polarisatie. Sommige krachten wíllen die polarisatie en wíllen dat de regio en ook Turkije totaal verdeeld en verscheurd raken.
Nou, hier komt de grote boze Aleviet weer..quote:Op maandag 24 juni 2013 14:03 schreef zarGon het volgende:
[..]
Jij mag me even vertellen hoe je tot de volgende conclusie - en ik quote jou - komt:
[..]
[..]
Ilber Ortayliquote:Op maandag 24 juni 2013 14:02 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Je moet hem geen aandacht geven. İlber Ortaylım noemt de bronnen onzin, omdat er alleen maar Iranese bronnen zijn die zeggen dat Yavuz Sultan Selim de alevieten heeft uitgemoord. Zie:
http://www.sabah.com.tr/y(...)vuzun-alev-katliami/
Hier staat onderaan wel meer.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:06 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ga toch weg joh.
Eerst beweer je dat er doden zijn gevallen. Daarna beweer je dat de AKP-burgemeester de Alevi's de schuld geeft. Ik vraag om bronnen/links.
En gok eens, in je bronnen/links is daar NIETS over te vinden.
http://www.turkishweekly.(...)r-grave-concern.htmlquote:Op maandag 24 juni 2013 14:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is anders wel iets wat echt wel door de massa media zou zijn overgenomen hoor, een bron hiervoor vinden zou niet een uitdaging moeten zijn.
zG, je kunt zijn stellingen weglachen, ik vind zijn toon ook niet prettig, maar ontken niet hoe Alevieten zich voelen in Turkije. Ze worden gediscrimineerd en ze zijn bang. Erdogan verandert daar nu niets meer aan.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:35 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ja, echt logisch om je bedreigt te voelen omdat er een brug vernoemd is naar een belangrijk persoon uit het Turkse verleden..
En dan mis je natuurlijk ook de recente (positieve) pogingen van Erdoğan tegenover Alevi's.
ik zak met het land meequote:Op maandag 24 juni 2013 14:12 schreef xaban06 het volgende:
Beathoven, je zakt je zakt en je zakt nog dieper, ik blijf mij verbazen hoe dieper je nog kan zakken.
Oké, dank je, ik zat fout inderdaad.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:14 schreef Ambipur het volgende:
Oh. Die jongen was in 2010 vermoord zie ik nu.
http://haber.sol.org.tr/d(...)duruldu-haberi-32359
Nee man. Wij, als Turken die eigenlijk echt Turkije niet kennen, kunnen beter oordelen dan die vage indexjesquote:Op maandag 24 juni 2013 14:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
ik zak met het land mee
Positie 55 nu in de world democracy index van vorig jaar, waar denk je dat het volgend jaar staat? Kunnen we wel een Ayran onder verwedden lijkt me. Ik denk dat we ergens op 60 of 65 uitkomen.
Ik mis een moord, daarnaast:quote:Op maandag 24 juni 2013 14:12 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
http://www.turkishweekly.(...)r-grave-concern.html
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Klassieke vorm van he said, she said.
quote:Op maandag 24 juni 2013 14:15 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Oké, dank je, ik zat fout inderdaad.
Hier staat niets over doden en ook niets over het feit dat iemand zou hebben gezegd dat het hun eigen schuld is. Wel staat er dat zowel parlementsleden van CHP als AKP naar de mensen toe gegaan zijn die werden belaagd om hun verhaal aan te horen en hen steun te bieden.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:11 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Hier staat onderaan wel meer.
http://www.turkishweekly.(...)r-grave-concern.html
Het is gewoon belachelijk dat een gezin door een soennitische islamistische radicale meute (van Turken en Koerden samen) wordt belaagd en verjaagd, moet vluchten. En dat dan de burgemeester ofwel zegt dat het de schuld van de slachtoffers is, of dat de slachtoffers hebben geprovoceerd.
De burgemeester had zo een Marokkaanse zedendelinquent in Amsterdam kunnen zijn. Die praten ook altijd zo. De slachtoffers worden dan de schuldigen.
Leugenaars staan dus duidelijk aan de radicale kant.
Onzin. De sektarische retoriek is wel schokkend voor een EU-kandidaatlidstaat.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:17 schreef zarGon het volgende:
[..].
Jij linkt en brengt echt alles wat enigszins ook maar een beetje met elkaar te maken heeft als een feit naar voren.
Poep. Gewoon poep.
Zoals gezegd: deze alevieten werden met de dood bedreigd en konden nog vluchten uit Sürgü (Malatya).quote:Op maandag 24 juni 2013 14:20 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Hier staat niets over doden en ook niets over het feit dat iemand zou hebben gezegd dat het hun eigen schuld is. Wel staat er dat zowel parlementsleden van CHP als AKP naar de mensen toe gegaan zijn die werden belaagd om hun verhaal aan te horen en hen steun te bieden.
Doel op beide partijenquote:Op maandag 24 juni 2013 14:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Andersom zou jij het ook niet waarderen lijkt mij?
quote:Op maandag 24 juni 2013 14:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik mis een moord, daarnaast:Familie heeft het wat uitgelokt door onbeleefd te zijn, dan nog moeten die Soenieten (die dit soort gedrag dus vertonen) even moven met dat kuddegedrag iedere keerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Klassieke vorm van he said, she said.![]()
Je komt met verkeerde argumenten aan. Onderzoek het eerst even alvorens weer wat de lucht in te gooien.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:21 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Zoals gezegd: deze alevieten werden met de dood bedreigd en konden nog vluchten uit Sürgü (Malatya).
In 2010 is een aleviet tijdens de Ramadan vermoord wegens niet-vasten. In Turkije.
Mooi verhaal. Hier wordt zomaar beweerd zonder dat daar bewijs voor is. Ik wil best geloven dat Alevieten bang zijn en zich gediscrimineerd voelen.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:14 schreef Ambipur het volgende:
Oh. Die jongen was in 2010 vermoord zie ik nu.
http://haber.sol.org.tr/d(...)duruldu-haberi-32359
Hier staat dat de burgemeester van Malatya heeft gezegd dat de alevitische gezinsleden zouden hebben "geprovoceerd", uitgedaagd.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:20 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Hier staat niets over doden en ook niets over het feit dat iemand zou hebben gezegd dat het hun eigen schuld is. Wel staat er dat zowel parlementsleden van CHP als AKP naar de mensen toe gegaan zijn die werden belaagd om hun verhaal aan te horen en hen steun te bieden.
Het neefje van deze jongen woont in de buurt. Maar ona bakarsan, dan kun je elk artikeltje zo wegzetten.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:22 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Mooi verhaal. Hier wordt zomaar beweerd zonder dat daar bewijs voor is. Ik wil best geloven dat Alevieten bang zijn en zich gediscrimineerd voelen.
Dat ze zich gediscrimineerd voelen, kan ik zeker begrijpen ook nog. Maar bang... Ik ken genoeg Aleveiten maar geen van hen die zegt dat ze bang zijn...
Erdogans brug "Sultan Selim de Alevietenslachter" is dan ook nog niet klaar, hè?quote:Op maandag 24 juni 2013 14:22 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Mooi verhaal. Hier wordt zomaar beweerd zonder dat daar bewijs voor is. Ik wil best geloven dat Alevieten bang zijn en zich gediscrimineerd voelen.
Dat ze zich gediscrimineerd voelen, kan ik zeker begrijpen ook nog. Maar bang... Ik ken genoeg Aleveiten maar geen van hen die zegt dat ze bang zijn...
Ontwijk gerust de rest van de vragen.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gezegd he
[..]
Nee dank je. Ik bewonder Ataturk net zoveel als Suleyman maar van beide hoef ik geen portret aan de muur.
Ik heb een replica van een ottomaans schilderij
Ik heb iets met het progressieve in beide kampen. Ik kon me b.v. wel vinden in het regeringsbeleid om bij banken de TC verwijzingen e.d. te verwijderen, puur uit designers oogpunt dan, less is more. De Ataturk gezinden noemden zichzelf allemaal TC op facebook. Maar we leven al in de Turkse republiek dus dat gegeven alleen is al genoeg. Progressie nu is niet hoe Ataturk toen dacht of het Ottomaanse rijk 'toen' was, het is meebewegen in de tijd of de tijd voor zijn.
het is kijkend naar de rest van de wereld wat gangbaar is in een algemeen modern land en daarin meegaan en nog beter, kijken waar het naartoe 'kan' gaan. Wat die verering betreft.. ik zie liever in de twee belangrijkste steden een mooi beeld van Ataturk op een prominente plaats dan bij iedere school een buste. Op 't station en in klaslokalen kwam er een hoofd de muur uit leek het. Zoals men het hier toepaste was weinig eervol, ook al betekent het veel, het gaat om kwaliteit niet om kwantiteit. En die kwantiteit blijft wel in de naamgeving van de stadions en de culturele centra.
Lieve Ambi, ik ontken nergens iets algemeens wat betreft Alevieten en hoe zij zich voelen in Turkije.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:12 schreef Ambipur het volgende:
[..]
zG, je kunt zijn stellingen weglachen, ik vind zijn toon ook niet prettig, maar ontken niet hoe Alevieten zich voelen in Turkije. Ze worden gediscrimineerd en ze zijn bang. Erdogan verandert daar nu niets meer aan.
- Hij laat geen kans onbenut om Erdoğan samen in een zin te plaatsen met woorden als "sektarisch" en "soennitisch-islamistische".quote:Ik wist niet, dat Erdogan in Istanbul een van de drie nieuwe bruggen naar de Slachter van Alevieten, Sultan Selim, heeft laten vernoemen onlangs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |