abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128192681
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 13:43 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

... Vervolgens noem je het niet dragen van een hoofddoek progressief.
Dat heb ik niet gezegd he ;)

quote:
Je klinkt bijna een CHP'er. Je bent goed aan het integreren in Turkije. Voor je het weet, heb je ook een portret van Mustafa Kemal in je woonkamer hangen. :Y
Nee dank je. Ik bewonder Ataturk net zoveel als Suleyman maar van beide hoef ik geen portret aan de muur.

Ik heb een replica van een ottomaans schilderij :)

Ik heb iets met het progressieve in beide kampen. Ik kon me b.v. wel vinden in het regeringsbeleid om bij banken de TC verwijzingen e.d. te verwijderen, puur uit designers oogpunt dan, less is more. De Ataturk gezinden noemden zichzelf allemaal TC op facebook. Maar we leven al in de Turkse republiek dus dat gegeven alleen is al genoeg. Progressie nu is niet hoe Ataturk toen dacht of het Ottomaanse rijk 'toen' was, het is meebewegen in de tijd of de tijd voor zijn.

het is kijkend naar de rest van de wereld wat gangbaar is in een algemeen modern land en daarin meegaan en nog beter, kijken waar het naartoe 'kan' gaan. Wat die verering betreft.. ik zie liever in de twee belangrijkste steden een mooi beeld van Ataturk op een prominente plaats dan bij iedere school een buste. Op 't station en in klaslokalen kwam er een hoofd de muur uit leek het. Zoals men het hier toepaste was weinig eervol, ook al betekent het veel, het gaat om kwaliteit niet om kwantiteit. En die kwantiteit blijft wel in de naamgeving van de stadions en de culturele centra.
  maandag 24 juni 2013 @ 14:09:47 #277
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_128192683
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 13:46 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Amerikaanse kredieten en EU-steun deden ook veel. AKP was in elk geval aanvankelijk minder corrupt, nu echter nog erger.

Bovendien schaadt de AKP de eenheid van Turkije op middellange termijn.
Het stellen dat ze minder corrupt waren maar nu nog erger zonder daar bewijzen van te leveren is iets te makkelijk.

quote:
[..]

De AKP heeft cosmetische hervormingen ingevoerd. In de praktijk worden minderheden nog steeds verdrukt en vervolgd in Turkije. Zo heeft Erdogan toegekeken hoe kloostergronden werden onteigend door moslims. De AKP collaboreerde daar zelfs.

De vrijheden zijn slechts cosmetisch (met oog op EU en de VS) toegenomen, in werkelijkheid niet.

Wel voor vrouwen met hoofddoek. Dat was een goede hervorming. Het was belachelijk dat alleen vrouwen zonder hoofddoek aan universiteiten mochten studeren.

De Koerdenpolitiek komt voort uit de slechte resultaten die Erdogans huurlingen en terroristen bereikten in de strijd tegen seculier Syrië van Assad. Erdogan moest iets doen om het Koerdische separatistische gevaar in Oost-Anatolië af te wenden.

Dit is gewoon feitelijk onjuist. Koerden kunnen hun eigen taal spreken en er in onderwezen worden als ze dat wensen. Daarnaast worden mensen niet meer uitgescholden of uitgebannen uit het publieke domein omdat ze een Koerdisch liedje zingen. Het klinkt belachelijk dat dit zo was in Turkije maar er is wedelijk vooruitgang...

Ik ga voor de rest niet in op zogenaamde huurlingen en terroristen omdat dit gewoon verzonnen is.
[..]

quote:
Absolute onzin.

Alevieten worden door Erdogan zelf bedreigd en uitgescholden in kranten en televisie.

Hij noemt alevitische gebedshuizen en culturele centra "gekkenwerk". De AKP beschuldigt alevieten bovendien van loyaliteit met Syrië onder de alawiet (een andere stroming) Assad. Puur sektarisme.

Ook werden alevieten gedood tijdens de Ramadan in 2012 in een Oost-Turks dorp. Anderen werden mishandeld door soennitische extremisten. De AKP-burgemeester gaf de alevieten de schuld; ze hadden maar moeten vasten in de Ramadan en niet klagen over een Ramadan-trommelaar 's nachts.

Ik heb geen idee wat jij bedoeld en waar je op doelt met bedreigd, uitgescholden en al helemaal niet met gedood en mishandeld. Ik weet wel dat een jongen in Trabzon was geslagen omdat hij tijdens de Ramadan op een terras wilde eten. Belachelijk natuurlijk maar omdit nu gelijk toe te schrijven aan soennitische extreminsten...
[..]

quote:
Dit is een samenzweringstheorie. Alsof minderheden altijd een gevaar zouden zijn! Belachelijk wat je schrijft in feite, maar typisch Turks.

De Jonge Turken en de genocides op Armenen, Grieken, Arameeërs en andere kleinere minderheden in Anatolië hebben hun ideologische sporen nagelaten.

Bovendien is het wel zo dat de Armenen en Grieken als pro-Russisch golden en als veiligheidsrisico gezien werden. Juist daarom wilde Atatürk de Koerdische (pro-Ottomaanse) strijders ook turkificeren in een moderne eenheidsstaat. Dat was toen modern, ook in Frankrijk, Duitsland, Italië, Engeland, Spanje en Nederland.

Ik ben het met je eens dat het denken dat minderheden een gevaar zijn vrij krampachtig is waarschijnlijk feitelijk ook veel te paranoide. En inderdaad is het een Turks reflex om minderheden en het heulen met buitelandse overheden als gevaar te zien. Toch waren dit wel de beweegredenen van Ataturk en zijn minderheden in Turkije meerdere malen gebruikt door Rusland en Engeland om in opstand te komen tijdens de vrijheidsstrijd...
[..]

Er is een AKP-ambtenarenelite benoemd waar voorheen secularistische elite de dienst uitmaakt. Verder niets. De corruptie is teruggekeerd, hoor.

[..]

quote:
Nog steeds belachelijk veel voor een land met een zeer laag inkomensniveau en nog steeds werkloosheid en achtergebleven gebieden (die voor goedkope toeristische en industriële arbeidersstromen blijven zorgen). Kredietkaarten en goedkope leningen zijn op lange termijn schadelijk en duur. Onderpanden en toekomstjaren worden verpand aan banken en buitenlandse geldwisselaars. Is ook niet erg islamitisch die kredietverlening, hoewel er een islamitische schijn aan zit verbonden.

[..]

Ik ben het met je eens dat het nog steeds belachelijk veel is.

quote:
Gül is als zetman van Erdogan bedoeld en van hetzelfde islamisme.

De radicale sektarische retoriek van Erdogan doet het goed in achtergebleven gebieden. Daar zoekt men zondebokken voor eigen armoede en achterblijven.

Gül is geen reële verandering.

Het valt me op dat de Islam graag gebruikt in negatieve context. Omdat ik mij stoor aan de aggresieve toon van Erdogan, denk ik dat de milde toon van Gül weldegelijk zal helpen.
[..]

quote:
Dat is niet waar.

Er zijn voldoende andere partijen in Turkije die als coalitie een regering kunnen vormen. Het is een AKP-mythe om te beweren dat alleen de AKP in staat is daartoe.

Bovendien zijn delen van de huidige elite en academische top nog steeds kemalisten en secularisten, hoor. Die kan men zo inzetten.

Erdogan is echter een marionet voor de Amerikaanse, Israëlische, Qatarese en Saoedische belangen in de regio. Rondom Syrië, maar ook in Libanon, Iran, Irak, Azerbaidzjan.

En Erdogans sektarische extremisme draagt alleen maar bij aan de polarisatie. Sommige krachten wíllen die polarisatie en wíllen dat de regio en ook Turkije totaal verdeeld en verscheurd raken.

Er zijn nu twee partijen naast AKP die de kiesdrempel hebben gehaald. De CHP is op dit moment niet in staat in een coalitie te zitten. Kilincdaroglu is een simpele figuur en zelfs zijn eigen achterban ziet die vent al een hele tijd niet zitten. MHP is veels te extremistisch van aard...

Ik ga voor de rest niet in om marionet-denken. Er zijn altijd externe actoren die invloed willen uitoefenen. Het is de plicht van de president om deze actoren in balans te brengen met de wensen van het volk. Turkije is nou eenmaal niet een land dat is afgeschermd met muren totaan de hemel. Belangrijk is dat je iedereen te vriend houdt terwijl je als land ook nog vooruit komt. Als je externe actoren niet te vriend houdt, zorgen ze er immers wel voor dat je niet vooruit komt.
pi_128192712
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:03 schreef zarGon het volgende:

[..]

Jij mag me even vertellen hoe je tot de volgende conclusie - en ik quote jou - komt:

[..]

[..]

Nou, hier komt de grote boze Aleviet weer..

Er is niemand vermoord toen. Mensen zijn wel weggejaagd, omdat ze niet hebben gevast. Het hele dorp heeft ze weggejaagd.

In 2011 is een Aleviet vermoord in Turkije, wegens niet vasten.
  maandag 24 juni 2013 @ 14:11:38 #279
159979 G.Fawkes
pi_128192761
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:02 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Je moet hem geen aandacht geven. İlber Ortaylım noemt de bronnen onzin, omdat er alleen maar Iranese bronnen zijn die zeggen dat Yavuz Sultan Selim de alevieten heeft uitgemoord. Zie:
http://www.sabah.com.tr/y(...)vuzun-alev-katliami/
Ilber Ortayli O+
  maandag 24 juni 2013 @ 14:11:50 #280
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128192771
quote:
13s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:06 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ga toch weg joh.

Eerst beweer je dat er doden zijn gevallen. Daarna beweer je dat de AKP-burgemeester de Alevi's de schuld geeft. Ik vraag om bronnen/links.

En gok eens, in je bronnen/links is daar NIETS over te vinden.
Hier staat onderaan wel meer.

http://www.turkishweekly.(...)r-grave-concern.html

Het is gewoon belachelijk dat een gezin door een soennitische islamistische radicale meute (van Turken en Koerden samen) wordt belaagd en verjaagd, moet vluchten. En dat dan de burgemeester ofwel zegt dat het de schuld van de slachtoffers is, of dat de slachtoffers hebben geprovoceerd.

De burgemeester had zo een Marokkaanse zedendelinquent in Amsterdam kunnen zijn. Die praten ook altijd zo. De slachtoffers worden dan de schuldigen.

Leugenaars staan dus duidelijk aan de radicale kant.
  maandag 24 juni 2013 @ 14:12:09 #281
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128192790
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat is anders wel iets wat echt wel door de massa media zou zijn overgenomen hoor, een bron hiervoor vinden zou niet een uitdaging moeten zijn. :')
pi_128192794
Beathoven, je zakt je zakt en je zakt nog dieper, ik blijf mij verbazen hoe dieper je nog kan zakken.
pi_128192808
quote:
10s.gif Op maandag 24 juni 2013 13:35 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ja, echt logisch om je bedreigt te voelen omdat er een brug vernoemd is naar een belangrijk persoon uit het Turkse verleden. :').

En dan mis je natuurlijk ook de recente (positieve) pogingen van Erdoğan tegenover Alevi's.
zG, je kunt zijn stellingen weglachen, ik vind zijn toon ook niet prettig, maar ontken niet hoe Alevieten zich voelen in Turkije. Ze worden gediscrimineerd en ze zijn bang. Erdogan verandert daar nu niets meer aan.
pi_128192901
Oh. Die jongen was in 2010 vermoord zie ik nu.
http://haber.sol.org.tr/d(...)duruldu-haberi-32359
pi_128192905
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:12 schreef xaban06 het volgende:
Beathoven, je zakt je zakt en je zakt nog dieper, ik blijf mij verbazen hoe dieper je nog kan zakken.
ik zak met het land mee

Positie 55 nu in de world democracy index van vorig jaar, waar denk je dat het volgend jaar staat? Kunnen we wel een Ayran onder verwedden lijkt me. Ik denk dat we ergens op 60 of 65 uitkomen.
  maandag 24 juni 2013 @ 14:15:55 #286
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128192935
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:14 schreef Ambipur het volgende:
Oké, dank je, ik zat fout inderdaad.

In de provincie Malatya (dorpje Sürgü) werd een alevitische familie verjaagd en met de dood bedreigd, als zij niet zouden vertrekken.
pi_128192939
quote:
3s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:14 schreef Beathoven het volgende:

[..]

ik zak met het land mee

Positie 55 nu in de world democracy index van vorig jaar, waar denk je dat het volgend jaar staat? Kunnen we wel een Ayran onder verwedden lijkt me. Ik denk dat we ergens op 60 of 65 uitkomen.
Nee man. Wij, als Turken die eigenlijk echt Turkije niet kennen, kunnen beter oordelen dan die vage indexjes :)
pi_128192999
quote:
Ik mis een moord, daarnaast:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klassieke vorm van he said, she said.
pi_128193013
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:15 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Oké, dank je, ik zat fout inderdaad.
:').

Jij linkt en brengt echt alles wat enigszins ook maar een beetje met elkaar te maken heeft als een feit naar voren.

Poep. Gewoon poep.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2013 14:18:07 ]
pi_128193054
Wat een fijn niveau van discussieren dit :)
pi_128193080
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:19 schreef Ambipur het volgende:
Wat een fijn niveau van discussieren dit :)
Andersom zou jij het ook niet waarderen lijkt mij?
  maandag 24 juni 2013 @ 14:20:13 #292
159979 G.Fawkes
pi_128193094
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:11 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Hier staat onderaan wel meer.

Het is gewoon belachelijk dat een gezin door een soennitische islamistische radicale meute (van Turken en Koerden samen) wordt belaagd en verjaagd, moet vluchten. En dat dan de burgemeester ofwel zegt dat het de schuld van de slachtoffers is, of dat de slachtoffers hebben geprovoceerd.

De burgemeester had zo een Marokkaanse zedendelinquent in Amsterdam kunnen zijn. Die praten ook altijd zo. De slachtoffers worden dan de schuldigen.

Leugenaars staan dus duidelijk aan de radicale kant.
Hier staat niets over doden en ook niets over het feit dat iemand zou hebben gezegd dat het hun eigen schuld is. Wel staat er dat zowel parlementsleden van CHP als AKP naar de mensen toe gegaan zijn die werden belaagd om hun verhaal aan te horen en hen steun te bieden.
  maandag 24 juni 2013 @ 14:20:31 #293
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128193113
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:17 schreef zarGon het volgende:

[..]

:').

Jij linkt en brengt echt alles wat enigszins ook maar een beetje met elkaar te maken heeft als een feit naar voren.

Poep. Gewoon poep.
Onzin. De sektarische retoriek is wel schokkend voor een EU-kandidaatlidstaat.
  maandag 24 juni 2013 @ 14:21:10 #294
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128193137
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:20 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Hier staat niets over doden en ook niets over het feit dat iemand zou hebben gezegd dat het hun eigen schuld is. Wel staat er dat zowel parlementsleden van CHP als AKP naar de mensen toe gegaan zijn die werden belaagd om hun verhaal aan te horen en hen steun te bieden.
Zoals gezegd: deze alevieten werden met de dood bedreigd en konden nog vluchten uit Sürgü (Malatya).

In 2010 is een aleviet tijdens de Ramadan vermoord wegens niet-vasten. In Turkije.
pi_128193140
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Andersom zou jij het ook niet waarderen lijkt mij?
Doel op beide partijen :) Ik weet het beter, nee ik weet het beter..

quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik mis een moord, daarnaast:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klassieke vorm van he said, she said.
Familie heeft het wat uitgelokt door onbeleefd te zijn, dan nog moeten die Soenieten (die dit soort gedrag dus vertonen) even moven met dat kuddegedrag iedere keer :)
pi_128193163
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:21 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Zoals gezegd: deze alevieten werden met de dood bedreigd en konden nog vluchten uit Sürgü (Malatya).

In 2010 is een aleviet tijdens de Ramadan vermoord wegens niet-vasten. In Turkije.
Je komt met verkeerde argumenten aan. Onderzoek het eerst even alvorens weer wat de lucht in te gooien.
  maandag 24 juni 2013 @ 14:22:19 #297
159979 G.Fawkes
pi_128193185
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:14 schreef Ambipur het volgende:
Mooi verhaal. Hier wordt zomaar beweerd zonder dat daar bewijs voor is. Ik wil best geloven dat Alevieten bang zijn en zich gediscrimineerd voelen.

Dat ze zich gediscrimineerd voelen, kan ik zeker begrijpen ook nog. Maar bang... Ik ken genoeg Aleveiten maar geen van hen die zegt dat ze bang zijn...
  maandag 24 juni 2013 @ 14:22:39 #298
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128193201
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:20 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Hier staat dat de burgemeester van Malatya heeft gezegd dat de alevitische gezinsleden zouden hebben "geprovoceerd", uitgedaagd.

Dus eigen schuld aan vernietigde boerderij, stenigingspogingen, verwondingen en hun eigen vlucht.

Het is vooral de CHP die luisterde. Ik heb ook nooit gezegd dat alle AKP-parlementariërs voor geweld tegen alevieten zouden zijn. Maar Erdogans retoriek escaleert dat wel. Erdogan zit vol afkeer en haat, helaas.
pi_128193223
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:22 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Mooi verhaal. Hier wordt zomaar beweerd zonder dat daar bewijs voor is. Ik wil best geloven dat Alevieten bang zijn en zich gediscrimineerd voelen.

Dat ze zich gediscrimineerd voelen, kan ik zeker begrijpen ook nog. Maar bang... Ik ken genoeg Aleveiten maar geen van hen die zegt dat ze bang zijn...
Het neefje van deze jongen woont in de buurt. Maar ona bakarsan, dan kun je elk artikeltje zo wegzetten.

Ik ken er die angstig zijn. Bang is een wat groot woord.
  maandag 24 juni 2013 @ 14:23:23 #300
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128193231
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:22 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Erdogans brug "Sultan Selim de Alevietenslachter" is dan ook nog niet klaar, hè?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')