Ben benieuwd of dat ook zo uitpakt. Tot nu toe rekent onze overheid zich nogal rijk. Alles ontploft in het gezicht van onze ministers, een Blok-aan-je-been-hypotheek, btw verhoogt naar 21% en meteen 2 miljard MINDER btw inkomsten, uiteraard minder inkomen uit loonbelasting, er wordt overal gematigd + er zijn meer werkelozen dan in decennia.quote:Op woensdag 29 mei 2013 11:21 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Als Blok die 100 miljard kan afromen bij de corporaties dan hoeven we de komende jaren niet meer te bezuinigen. lasten te verzwaren.
Was goed genoeg hoor, maar kreeg al weer topic reports binnen over het niks toevoegen van bepaalde users. Vandaar dat ik hem even opnieuw start. De reeks gaat eindelijk de goede kant op!quote:
Beetje sneu, die topic reports.quote:Op woensdag 29 mei 2013 12:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Was goed genoeg hoor, maar kreeg al weer topic reports binnen over het niks toevoegen van bepaalde users. Vandaar dat ik hem even opnieuw start. De reeks gaat eindelijk de goede kant op!
Wat niet sneu is dat men in het vorige topic wel degelijk zei dat de sfeer beter is nu er en een aantal gebanned zijn omdat ze qua discussie niks toevoegen en allemaal maar elke mogelijkheid nemen om links en rechts te schoppen en op de man te spelen. Zonder ook maar met argumenten te komen of bronnen te komen behalve gare blogjes.quote:
Mee eens. Ik post nu ook meer dan voorheen. Sfeer is er wel degelijk op vooruit gegaan.quote:Op woensdag 29 mei 2013 12:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat niet sneu is dat men in het vorige topic wel degelijk zei dat de sfeer beter is nu er en een aantal gebanned zijn omdat ze qua discussie niks toevoegen en allemaal maar elke mogelijkheid nemen om links en rechts te schoppen en op de man te spelen. Zonder ook maar met argumenten te komen of bronnen te komen behalve gare blogjes.
en al helemaal niet dat dit dan naar de het begrotingsgat gestort zal worden.quote:Op woensdag 29 mei 2013 12:41 schreef Basp1 het volgende:
Hoe komen sommige mensen er eigenlijk op dat er geld gaat vrijkomen bij het afstoten van niet WBV gerelateerd vastgoed? Ik lees het nergens in de berichtgeving terug.
Het moet 50 miljard opleveren , maar best kans dat er 80 miljard aan schulden tegenoverstaan, dat zal dan wel omgeslagen worden over de corporaties, die een deel huurwoningen moeten gaan verkopenquote:Op woensdag 29 mei 2013 12:41 schreef Basp1 het volgende:
Hoe komen sommige mensen er eigenlijk op dat er geld gaat vrijkomen bij het afstoten van niet WBV gerelateerd vastgoed? Ik lees het nergens in de berichtgeving terug.
Het moet de corporaties geld opleveren om hun heffing te betalen die al is meegenomen in de begroting. Dat is echt heel wat anders.quote:Op woensdag 29 mei 2013 12:56 schreef HD9 het volgende:
[..]
Het moet 50 miljard opleveren , maar best kans dat er 80 miljard aan schulden tegenoverstaan, dat zal dan wel omgeslagen worden over de corporaties, die een deel huurwoningen moeten gaan verkopen
Dat gaat niet gebeuren, in sommige steden hebben die commerciele poten van woningbouwverenigingen winkelcentra ontwikkelt met dure koopwoningnen erop, wat helemaal fout is gelopen, ook veel grondspeculaties schijnen fout gegaan te zijnquote:Op woensdag 29 mei 2013 13:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het moet de corporaties geld opleveren om hun heffing te betalen die al is meegenomen in de begroting. Dat is echt heel wat anders.
Je bent nu weer in het luchtledige conclusies aan het trekken vermoed ik. Kijk nu eens waar je over praat voor je dingen begint te roepen...quote:Op woensdag 29 mei 2013 13:11 schreef HD9 het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren, in sommige steden hebben die commerciele poten van woningbouwverenigingen winkelcentra ontwikkelt met dure koopwoningnen erop, wat helemaal fout is gelopen, ook veel grondspeculaties schijnen fout gegaan te zijn
De kans dat er commenriele takken van corporaties op de fles gaan en de sociale sector meeslepen is enorm groot, dus men moet dit wel doen.
quote:Europa wil Nederlands tekort naar 2,8 procent
Economie • Geplaatst door Jigzoz op 29-05-2013 @ 14:50
De Europese Commissie wil dat het Nederlandse begrotingstekort volgend jaar wordt beperkt tot 2,8 procent. Voor het lopende jaar hoeft Nederland niet te voldoen aan de drieprocentsnorm. Dat stelde de Europese Commissie woensdag bij de presentatie voor economische aanbevelingen voor de lidstaten.
De commissie raamde eerder deze maand dat het Nederlandse tekort zonder extra maatregelen op 3,6 procent zou uitkomen. Nederland zal dus extra maatregelen moeten nemen om aan de Brusselse eisen te voldoen.
Premier Mark Rutte (VVD) en minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) hintten eerder deze week al op extra bezuinigingen volgend jaar, bovenop het pakket van 4,3 miljard euro dat vorige maand in de ijskast werd gezet.
Brussel geeft daarbij aan dat Nederland naast de bezuinigingen, ook meer structurele hervormingen moet doorvoeren. Zo moeten de huren meer inkomensafhankelijk worden gemaakt. Nederland heeft daar dit jaar al een eerste stap in gezet, maar volgens de commissie is dat niet genoeg.
Daarnaast moet ook de hypotheekrenteaftrek versneld worden ingeperkt.
Als je prijsbeleid wilt hanteren voor sociale huurwoningen, kun je drie dingen doen. (1) je geeft iedereen dezelfde lagere prijs, (2) je ontzegt iedereen bepaalde huizen (en dwingt ook tot verhuizen) afhankelijk van (verandering in) het inkomen, of (3) je geeft lagere inkomens korting tov de normale prijs.quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
huren inkomensafhankelijk is onzinnig en vooral ook oneerlijk, want waarom zou iemand die toevallig iets beter geslaagd is in de maatschappij meer geld moeten betalen voor een zelfde proodcut. Dat slaat natuurlijk nergens op, eigenlijk is dit inkomensdiscriminatie. Straks willen ze de prijzen in de supermarkt nog inkomensafhankelijk maken. , de versnelde afschaf van de HRA ben ik het wel weer mee eens. Verder heeft europa zich er natuurlijk niet mee te bemoeien hoe we die 3% halen, als we die maar halen.
Dat de HRA er sneller vanaf gaat van nu de planning is, kun je vergif op innemen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 14:57 schreef HD9 het volgende:
Brussel legt zware dictaten op
Europa wil Nederlands tekort naar 2,8 procent
[..]
Europa heet zich ook bemoeit met het grote aantal sociale huurwoningen en het percentage bovenmodaal verdieners die in deze niet voor deze doelgroep bestemde woningen bezet houdt. Hierdoor heeft de politiek de term scheefhuurder bedacht om deze groep die volgens Europa niet in sociale huurhuizen horen op den duur er uit te kunnen krijgen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
huren inkomensafhankelijk is onzinnig en vooral ook oneerlijk, want waarom zou iemand die toevallig iets beter geslaagd is in de maatschappij meer geld moeten betalen voor een zelfde proodcut. Dat slaat natuurlijk nergens op, eigenlijk is dit inkomensdiscriminatie. Straks willen ze de prijzen in de supermarkt nog inkomensafhankelijk maken. , de versnelde afschaf van de HRA ben ik het wel weer mee eens. Verder heeft europa zich er natuurlijk niet mee te bemoeien hoe we die 3% halen, als we die maar halen.
De beperking is alleen voor nieuwe hypotheken, die 0.5% korting die er jaarlijks van de 52% schaal minder afgetrokken mag worden raakt de 3* modaal verdienden totaal niet. Daarom zijn ze nog niet in opstand gekomen. Pas als er aan de fiscale aftrek mogelijkheden bij bestaande hypotheken gerommeld gaat worden zie ik ze nog wel wat meer gaan morren.quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:28 schreef Krisp het volgende:
Dat de HRA er sneller vanaf gaat van nu de planning is, kun je vergif op innemen.Het valt me nog mee dat huizenbezitters niet massaal in opstand zijn gekomen tegen de laatste beperking.
Klopt. Wat dat betreft zouden de goedkope sociale woningen ook gewoon kleiner kunnen zijn. Dus voor 500 euro 60 m2, en voor 1000 euro 120 m2. Dat zou zelfs prima passen bij marktwerking.quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:33 schreef Basp1 het volgende:
De discrepantie tussen de sociale huren en de vrije sector de bang voor je bucks is extreem, daar zouden we als gemeenschap ook wat aan moeten doen.
Maar dan komen de sociale huurders in opstand die altijd gewoon grote huizen gewend waren en we als maatschappij het ooit heel normaal vonden dat iedereen die een scheet laat wel alsnog in een eengezinswoning terecht zou moeten kunnen. Wat de oplossing wel precies is ik weet het niet.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Klopt. Wat dat betreft zouden de goedkope sociale woningen ook gewoon kleiner kunnen zijn. Dus voor 500 euro 60 m2, en voor 1000 euro 120 m2. Dat zou zelfs prima passen bij marktwerking.
Draai het om: goedkope bouwgrond zodat kopers goedkoper een riant huis op groot kavel kunnen bouwen. Dan haal je daar het verschil tussen sociale huur en particuliere sector vandaan.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:24 schreef Basp1 het volgende:
Maar dan komen de sociale huurders in opstand die altijd gewoon grote huizen gewend waren en we als maatschappij het ooit heel normaal vonden dat iedereen die een scheet laat wel alsnog in een eengezinswoning terecht zou moeten kunnen. Wat de oplossing wel precies is ik weet het niet.
Maar ergens er tussenin zou wel goed zijn. De gemiddelde nieuwbouw sociale huurwoning is groter dan waarvoor wij aanzienlijk meer huur betalen. Een soort omgekeerde marktwerking.quote:Ik wil in ieder geval dat de sociale huurders ook niet terug geworpen worden naar de tijd van de eerste sociale huurwoningen. Zoals mooi te zien is in de museumwoning van het museum "het schip"" Waarin men dan nog met gezinnen van 10 mensen in 2 kamer woningen gepropt werd. Dat was natuurlijk een grote vooruitgang toendertijd uit de krotten, maar ook dat past niet geheel meer in de huidige maatschappij.
Remco wil graag dat iedereen extra belasting betaalt zodat hij subsidie kan krijgen op zijn kaveltjequote:Op woensdag 29 mei 2013 16:32 schreef Basp1 het volgende:
Die goedkope bouwgrond in steden kun je volgens mij gewoon op je buik schrijven daarin zal de overheid nooit zoveel gaan afschrijven. Dan nog kunnen we ook nog betogen dat het niet alleen de bouwgrond is die de prijs opdrijft, want bij die stadsvernieuwingsprojecten bouwen de sociale huisvesters gewoon op eigen grond en dan nog kunnen ze niet goedkoops ontwikkelen.
Subsidiequote:Op woensdag 29 mei 2013 16:39 schreef 99.999 het volgende:
Remco wil graag dat iedereen extra belasting betaalt zodat hij subsidie kan krijgen op zijn kaveltje.
sociale huurwoningen hebben in nederland nog steeds een zeer hoge huur, dat vergeet je even. Ik vind 661 euro per maand nogal wat om te moeten betalen, als ik een inkomen van een miljoen zou hebben zou ik 661 euro per maand nog steeds veel vinden om te wonen.. Die grens van sociale huurwoningen moet omlaag naar bv 400 euro MAXIMAAL per maand. dan heb je het pas over echte sociale huur en is het aantal sociale huurwoningen ineens een stuk minder. Je kunt dan ook meteen de huursubsidie afschaffen, want met 400 p/m heeft niemand meer huursubsidie nodig.quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Europa heet zich ook bemoeit met het grote aantal sociale huurwoningen en het percentage bovenmodaal verdieners die in deze niet voor deze doelgroep bestemde woningen bezet houdt. Hierdoor heeft de politiek de term scheefhuurder bedacht om deze groep die volgens Europa niet in sociale huurhuizen horen op den duur er uit te kunnen krijgen.
Waarom zou iemand die toevallig beter geslaagd is nog steeds in de sociale sector moeten kunnen blijven huren? In mijn optiek zou de sociale sector alleen voor de minimumloon en uitkeringsgerechtigden moeten zijn. Iemand die al iets meer verdient zou gewoon in de particuliere sector moeten gaan huren. Maar dan zien we opeens dat in de sociale huur mensen voor 500 euro een grote eengezinswoning kunnen huren en in de particuliere sector voor eenzelfde woning 1000 euro gevraagd wordt. De discrepantie tussen de sociale huren en de vrije sector de bang voor je bucks is extreem, daar zouden we als gemeenschap ook wat aan moeten doen.
Bouw- en woonrijpe kavels van minstens 500 vierkante meter voor maximaal 10.000 euro is gewoon subsidie.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
SubsidiePrijzen over de kop knallen heet op z'n best een belasting!
mee eens, Sociale huur, moet ook echt sociale huur zijn, het kan niet zo zijn dat een woning met een exorbitante huurpijs van 660 euro een sociale huurwoning is. We moeten wel wat doen aan de totaal disfunctionerende vrije huurmarkt in dit land door bv de huurdersrechten fors in te perken en het fiscaal aantrekkelijk te maken woningen te verhuren. Verder zie ik niet in waarom een woning zoals die in "het schip" niet meer kan. Het gaat erom dat er een kachel is, een dak boven je hoofd, 10 mensen in een 2 kamer appartement kan prima. Er moet ook een duidelijk voordeel zijn om vrije sector te huren ipv bij de woningbouw. Sociale huurwoningen moeten veel kariger en kleiner, natuurlijk met dito lage huurprijs. Dan heb je echt geen "scheef" woners meer, want iemand met een modeaal inkomen bedenkt zich wel 3 keer om met 10 man in een 2 kamerkrot te gaan wonen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dan komen de sociale huurders in opstand die altijd gewoon grote huizen gewend waren en we als maatschappij het ooit heel normaal vonden dat iedereen die een scheet laat wel alsnog in een eengezinswoning terecht zou moeten kunnen. Wat de oplossing wel precies is ik weet het niet.
Ik wil in ieder geval dat de sociale huurders ook niet terug geworpen worden naar de tijd van de eerste sociale huurwoningen. Zoals mooi te zien is in de museumwoning van het museum "het schip"" Waarin men dan nog met gezinnen van 10 mensen in 2 kamer woningen gepropt werd. Dat was natuurlijk een grote vooruitgang toendertijd uit de krotten, maar ook dat past niet geheel meer in de huidige maatschappij.
Dit gaat alleen niet op voor alle huurwoningen en vooral mensen die al 15+ jaar in sociale huurwoningen zijn blijven hangen zitten vaak nog voor die 400 euro. Dat de nieuwe bewoners idd vaak al flinke huren betalen daar heb je gelijk in.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
sociale huurwoningen hebben in nederland nog steeds een zeer hoge huur, dat vergeet je even. Ik vind 661 euro per maand nogal wat om te moeten betalen, als ik een inkomen van een miljoen zou hebben zou ik 661 euro per maand nog steeds veel vinden om te wonen.. Die grens van sociale huurwoningen moet omlaag naar bv 400 euro MAXIMAAL per maand. dan heb je het pas over echte sociale huur en is het aantal sociale huurwoningen ineens een stuk minder. Je kunt dan ook meteen de huursubsidie afschaffen, want met 400 p/m heeft niemand meer huursubsidie nodig.
Ghetto's en krottenwijken stimuleren en prikkelen mensen juist veel meer om wat te maken van hun leven. Nu blijven de tokkies lekker ruim zitten met hun schultenbrau op de bank in de riante gesubsidierde eensgezinswoning en leven met alle toeslagen en wat zwartwerk erbij meer geld over dan de gemiddelde "scheefwoner" ik voorstander van krottenwijken en ghetto's wat dat betreft, dit helpt ook de kenniseconomie, omdat er een stimulans van uitgaat. Ik zou wel de minister van wonen willen worden met een carte blanche, want dan gaan er echt rigoreus dingen veranderen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit gaat alleen niet op voor alle huurwoningen en vooral mensen die al 15+ jaar in sociale huurwoningen zijn blijven hangen zitten vaak nog voor die 400 euro. Dat de nieuwe bewoners idd vaak al flinke huren betalen daar heb je gelijk in.
Maar goed om de sociale huur te begrenzen op 400 euro lijkt me op de een of ander manier ook niet wenselijk dan krijgen we nog mee ghetto vorming dan dat er nu al gaande is. Als je van de oude arbeidershuizen wijken hebt zit er nu nog wel vaak wat gemengds in, en als we dat naar 400 euro gaan zetten zitten daar dadelijk alle tokkies nog meer geconcentreerd of dat goed is voor de totale ontwikkeling van onze hele samenleving vraag ik me dan wel af.
Het is en blijft een heel moeilijk probleem wat we hier niet gaan oplossen of we moeten opeens met zo'n spectaculair plan komen wat ook nog realistisch is.
In de meeste steden is er daarom voor gekozen om de tokkies te spreiden. Het clusteren van bepaalde bevolkingsgroepen heeft nl. weinig goeds gebracht in de afgelopen decennia. Ik hoop niet dat daar vanaf gestapt gaat worden.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit gaat alleen niet op voor alle huurwoningen en vooral mensen die al 15+ jaar in sociale huurwoningen zijn blijven hangen zitten vaak nog voor die 400 euro. Dat de nieuwe bewoners idd vaak al flinke huren betalen daar heb je gelijk in.
Maar goed om de sociale huur te begrenzen op 400 euro lijkt me op de een of ander manier ook niet wenselijk dan krijgen we nog mee ghetto vorming dan dat er nu al gaande is.[b] Als je van de oude arbeidershuizen wijken hebt zit er nu nog wel vaak wat gemengds in, en als we dat naar 400 euro gaan zetten zitten daar dadelijk alle tokkies nog meer geconcentreerd of dat goed is voor de totale ontwikkeling van onze hele samenleving vraag ik me dan wel af.[b]
Het is en blijft een heel moeilijk probleem wat we hier niet gaan oplossen of we moeten opeens met zo'n spectaculair plan komen wat ook nog realistisch is.
Je bederft de sfeer in het topic.quote:Op woensdag 29 mei 2013 13:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je bent nu weer in het luchtledige conclusies aan het trekken vermoed ik. Kijk nu eens waar je over praat voor je dingen begint te roepen...
Het beleid is tegenwoordig om juist deze krottenwijken tegen te gaan. En terecht. Er zijn een aantal projecten in bijvoorbeeld Rotterdam, waarbij men nu kijkt of het tegenovergestelde niet waar is; is het mogelijk -door juist een aantal impulsen te geven aan een buurt- mensen op hun verantwoordelijkheidsgevoel aan te spreken en er daardoor voor te zorgen een beter onderhouden, netere wijk/buurt/straat te krijgen? Ik ben redelijk benieuwd hoe deze pilots op lange termijn werken.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Ghetto's en krottenwijken stimuleren en prikkelen mensen juist veel meer om wat te maken van hun leven. Nu blijven de tokkies lekker ruim zitten met hun schultenbrau op de bank in de riante gesubsidierde eensgezinswoning en leven met alle toeslagen en wat zwartwerk erbij meer geld over dan de gemiddelde "scheefwoner" ik voorstander van krottenwijken en ghetto's wat dat betreft, dit helpt ook de kenniseconomie, omdat er een stimulans van uitgaat. Ik zou wel de minister van wonen willen worden met een carte blanche, want dan gaan er echt rigoreus dingen veranderen.
Ik ken verhalen van mensen uit krottenwijken die enorm boven zichzelf uitstijgen en alles eraan doen om maar wat te maken van hun leven 3 banen, snachts studeren om maar uit die situatie te komen, zulke mensen willen we juist hebben, doorzetters en mensen die wat maken van hun leven. Die creeer je niet door mensen met veel geld in een riante woning te laten zitten znder dat ze er wat voor hoeven te doen.
Ik chargeer wat om een punt duidelijk te maken. Maar op zich prima, dan laat je de mensen er zelf wat van maken, maar je moet niet mensen gesubsidieerd in een riant huis laten zitten. een [paar kernpuntenquote:Op woensdag 29 mei 2013 17:47 schreef krapula het volgende:
[..]
Het beleid is tegenwoordig om juist deze krottenwijken tegen te gaan. En terecht. Er zijn een aantal projecten in bijvoorbeeld Rotterdam, waarbij men nu kijkt of het tegenovergestelde niet waar is; is het mogelijk -door juist een aantal impulsen te geven aan een buurt- mensen op hun verantwoordelijkheidsgevoel aan te spreken en er daardoor voor te zorgen een beter onderhouden, netere wijk/buurt/straat te krijgen? Ik ben redelijk benieuwd hoe deze pilots op lange termijn werken.
Bronquote:Brussel houdt Nederland aan bezuinigingen
Brussel houdt Nederland aan de afspraak om in 2014 te voldoen aan de begrotingsregels. Dit betekent dat Nederland nog dit jaar zal moeten bezuinigen om aan deze afspraak te voldoen.
(...)
Om weer economisch gezond te maken moet Nederland de druk op de hervormingen van de woningmarkt verder opvoeren, zo laat de Commissie weten.
Brussel adviseert de beperking van de hypotheekrenteaftrek nog sneller in te voeren en de huur beter te koppelen aan de inkomens van huishoudens in de socialewoningsector. Ook moeten woningcorporaties zich weer meer gaan richten op huishoudens die het meest behoefte aan sociale woningen hebben, zo oordeelt Brussel.
Precies het advies dat minister Stef Blok (Wonen) al gaf in een dinsdag gelekte vertrouwelijke notitie. Daarin staat dat woningcorporaties moeten stoppen met commerciële activiteiten en koophuizen, dure huurwoningen, winkels en kantoren onderbrengen in een apart bedrijf.
het is een advies, adviezen kun je gewoon naast je neer leggen en dat zal in dit geval ook gebeuren.quote:Op woensdag 29 mei 2013 18:04 schreef QFX23 het volgende:
[..]
Bron
Nieuwe dictaten uit Brussel.Grote kans dus dat de hypotheekrenteaftrek binnenkort verder beperkt wordt.
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Vroeg of laat wordt de HRA beperkt tot rente over de gemiddelde koopsom danwel geheel afgeschaft.quote:Op woensdag 29 mei 2013 18:04 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
het is een advies, adviezen kun je gewoon naast je neer leggen en dat zal in dit geval ook gebeuren.
Een "Richtlijn" klinkt ook heel vrijblijvend, maar is dat niet.quote:Op woensdag 29 mei 2013 18:04 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het is een advies, adviezen kun je gewoon naast je neer leggen en dat zal in dit geval ook gebeuren.
Ongetwijfeld weer alleen voor nieuwe hypotheken.quote:Op woensdag 29 mei 2013 18:11 schreef QFX23 het volgende:
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Vroeg of laat wordt de HRA beperkt tot rente over de gemiddelde koopsom danwel geheel afgeschaft.
En je partij zou bij de daaropvolgende verkiezingen gedecimeerd worden.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik zou wel de minister van wonen willen worden met een carte blanche, want dan gaan er echt rigoreus dingen veranderen.
Of: de huren zijn te laag (ook in de voorraad sociale huur) om commerciële partijen te interesseren voor vrije sector huur huizen te bouwen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Er zijn te weinig huurwoningen beschikbaar op de vrije markt, waardoor de prijzen hier juist te hoog zijn.
Omdat de sociale/vrije sector huren resp te laag/te hoog zijn?quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
• de kloof tussen sociale huur en vrije huur is veel te groot.
Vind je? Ik vind het hokken op trieste locaties.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
• sociale huurwoningen zijn veel te riant,
't Is maar wat je hoog vindt; er is vroeger behoorlijk objectsusidie gegeven.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
• De huren in de sociale woningbouw zijn veel te hoog,
Voor commerciëlen en ook voor particulieren moet het interessant worden gemaakt te verhuren, zoals in België wel het geval is. De huurprijs is slechts een factor. Belemmeringen in Nederland liggen hem vooral in de ondoorzichtige regels, fiscale bestraffingen en onredelijke rechten van huurders. De rechten van huurders moeten derhalve flink worden ingeperkt en er moeten goede regels zijn voor de plaatsbeschrijving, en huurwaarborg. Ook moet het fiscaal aantrekkelijk zijn panden te verhuren. Die objecten zijn doorgaans al 10 of meer x terugverdiend, dus praat me niet van objectsubsidie.quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Of: de huren zijn te laag (ook in de voorraad sociale huur) om commerciële partijen te interesseren voor vrije sector huur huizen te bouwen.
[..]
Omdat de sociale/vrije sector huren resp te laag/te hoog zijn?
[..]
Vind je? Ik vind het hokken op trieste locaties.
[..]
't Is maar wat je hoog vindt; er is vroeger behoorlijk objectsusidie gegeven.
Is 'clustering' niet een automatisch gevolg van het wegtrekken van de andere groepen? Dat geforceerd tegengaan; lees: het ideaal van het verspreiden van kansarmen is nergens op gebaseerd. Het blijkt dat er geen verschil is tussen kansarmen in middenstandswijken of in krachtwijken. Wat dat betreft is een natuurlijke vorm van clustering geen enkel probleem.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:41 schreef krapula het volgende:
[..]
In de meeste steden is er daarom voor gekozen om de tokkies te spreiden. Het clusteren van bepaalde bevolkingsgroepen heeft nl. weinig goeds gebracht in de afgelopen decennia. Ik hoop niet dat daar vanaf gestapt gaat worden.
verspreiding van tokkies of allochtonen door de stad leidt juist tot vervreemding, je moet mensen juist clusteren omdat je dan een sociale cohesie hebt van gelijkgestemden. Wat is er mis met die gezellige multiculti wijken kijk eens naar Singapore, daar heb je toch ook voor elke bevolkingsgroep een wijk , dat werkt pirma en is juist hardstikke gezellig. Als je pakistaans wilt eten ga je naar de pakistaanse wijk , heb je meteen de sfeer erbij. Bij andere wijken idem.quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:41 schreef Krisp het volgende:
[..]
Is 'clustering' niet een automatisch gevolg van het wegtrekken van de andere groepen? Het ideaal van het verspreiden van kansarmen is nergens op gebaseerd. Het blijkt dat er geen verschil is tussen kansarmen in middenstandswijken of in krachtwijken. Wat dat betreft is een natuurlijke vorm van clustering geen enkel probleem.
Sociale huur is onmogelijk te laag aangezien de inkomensgrens al op 34k ligt, dus een netto maandinkomen van zo'n ¤1900.quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Of: de huren zijn te laag (ook in de voorraad sociale huur) om commerciële partijen te interesseren voor vrije sector huur huizen te bouwen.
[..]
Omdat de sociale/vrije sector huren resp te laag/te hoog zijn?
[..]
Vind je? Ik vind het hokken op trieste locaties.
[..]
't Is maar wat je hoog vindt; er is vroeger behoorlijk objectsusidie gegeven.
Dus huurdersinkomen bepaalt de "redelijkheid" van de huurprijs? Zolang dat het gedachtengoed van de beleidsbepalers is, blijven de scheefgroei, de frictie, de wachtlijsten, de tokkieswijken bestaan.quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:40 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De huren an sich zijn juist te hoog, want je moet die zien tov het inkomen dat de mensen ter beschikking hebben. Iedereen moet zonder toeslagen en subsidie kunnen huren ............
Ik zou er geen vergif op durven innemen. Too big to fail.quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:28 schreef Krisp het volgende:
Dat de HRA er sneller vanaf gaat van nu de planning is, kun je vergif op innemen.Het valt me nog mee dat huizenbezitters niet massaal in opstand zijn gekomen tegen de laatste beperking.
Bij 34k zijn we rijk. Wel bijzonder eigenlijk, als je in dit land meer dan een ton verdient, ben je smerig rijk. In Amerika is het standaard en maakt niemand er een opmerking over, zeg maar.quote:Op woensdag 29 mei 2013 20:04 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Sociale huur is onmogelijk te laag aangezien de inkomensgrens al op 34k ligt, dus een netto maandinkomen van zo'n ¤1900.
Als je in Bulgarije 10k verdient ben je ook smerig rijk.quote:Op woensdag 29 mei 2013 21:55 schreef monkyyy het volgende:
Bij 34k zijn we rijk. Wel bijzonder eigenlijk, als je in dit land meer dan een ton verdient, ben je smerig rijk. In Amerika is het standaard en maakt niemand er een opmerking over, zeg maar.
Waar komt dat van vraag ik me af.
34k per jaar is 1900 netto per maand? Dan word ik toch ergens hard genaaid geloof ik.quote:Op woensdag 29 mei 2013 20:04 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Sociale huur is onmogelijk te laag aangezien de inkomensgrens al op 34k ligt, dus een netto maandinkomen van zo'n ¤1900.
Haha, bij liggen de verhoudingen wel anders inderdaadquote:Op woensdag 29 mei 2013 22:18 schreef Northside het volgende:
[..]
34k per jaar is 1900 netto per maand? Dan word ik toch ergens hard genaaid geloof ik.
Het punt is toch ook niet dat je met 34k als rijk gezien wordt. Maar dat je met 34k niet meer bij het sociale minimum behoort en derhalve ook niet in een sociale huurwoning behoort te wonen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 21:55 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Bij 34k zijn we rijk. Wel bijzonder eigenlijk, als je in dit land meer dan een ton verdient, ben je smerig rijk. In Amerika is het standaard en maakt niemand er een opmerking over, zeg maar.
Waar komt dat van vraag ik me af.
En als je samenwoont dat het zelfs tot ¤ 28.550 loopt. Terwijl je bij 33.000 volgens de richtlijnen al vaak niet meer in die huizen mag gaan wonen als nieuwe huurder.quote:Op donderdag 30 mei 2013 08:30 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Het punt is toch ook niet dat je met 34k als rijk gezien wordt. Maar dat je met 34k niet meer bij het sociale minimum behoort en derhalve ook niet in een sociale huurwoning behoort te wonen.
Dan kun je je beter druk gaan maken over huurtoeslag tot 21k met een huurwoning van 681 per maand. Dat is toch ook mooie soort van scheefwonen zullen we maar zeggen.
Het clusteren heeft voor een groot deel te maken met het aanbod van een buurt. Als men voor 1 type bevolkingsgroep huisvesting aanbiedt, is het logisch dat deze groep uiteindelijk alleen overblijft. Veel steden zijn daarom momenteel meer bezig met het aanbieden van wijken met een breed aanbod; sociale woningen, riante(re) woningen, appartementen, alles gebundeld in 1 wijk. Dit zorgt er ook voor dat je op de lange termijn minder kans hebt op slechte wijken.quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:41 schreef Krisp het volgende:
[..]
Is 'clustering' niet een automatisch gevolg van het wegtrekken van de andere groepen? Dat geforceerd tegengaan; lees: het ideaal van het verspreiden van kansarmen is nergens op gebaseerd. Het blijkt dat er geen verschil is tussen kansarmen in middenstandswijken of in krachtwijken. Wat dat betreft is een natuurlijke vorm van clustering geen enkel probleem.
Dat is nou juist het interessante van een stad! Er zijn confrontaties, je komt niet enkel gelijkgestemden tegen. Deze groepen scheiden resulteert alleen maar tot polarisatie.quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
verspreiding van tokkies of allochtonen door de stad leidt juist tot vervreemding, je moet mensen juist clusteren omdat je dan een sociale cohesie hebt van gelijkgestemden. Wat is er mis met die gezellige multiculti wijken kijk eens naar Singapore, daar heb je toch ook voor elke bevolkingsgroep een wijk , dat werkt pirma en is juist hardstikke gezellig. Als je pakistaans wilt eten ga je naar de pakistaanse wijk , heb je meteen de sfeer erbij. Bij andere wijken idem.
Ik heb nu pas dat linkje doorgelezen, maar ik vind de eerste stellingname wel behoorlijk hard, zo zonder voorbeelden. Als je kijkt naar het lijstje met prachtwijken/krachtwijken/probleemwijken/geefheteenpolitiekcorrectenaam dan is het overgrote deel van de gevallen geconstateerd dat er een eenzijdig aanbod is, een eenzijdige doelgroep.quote:
Wat wil je, als er ruim 2 miljoen woningen zijn voor gezinnen op het sociaal minimum? Zoveel zitten er nou ook weer niet op de rand van de afgrond! Die grens ligt dus nog veel te hoog. Wat mij betreft worden sociale huurwoningen voor een euro verhuurd aan de doelgroep, dan kan de uitkering ook omlaag en wordt er weer minder geld rondgepompt.quote:Op donderdag 30 mei 2013 08:30 schreef Tikbalang het volgende:
Het punt is toch ook niet dat je met 34k als rijk gezien wordt. Maar dat je met 34k niet meer bij het sociale minimum behoort en derhalve ook niet in een sociale huurwoning behoort te wonen.
ben ik het niet mee eens, een stad wordt juist kleurrijk door de "themawijken" en niet door eenheidsworst waar niemand zich thuisvoelt. Mensen gaan niet socialiseren met groepen mensen die totaal anders in het leven staan als je ze maar bijelkaar in de wijk zet., dat werkt gewoon niet. In de praktijk gaat iedereen dan achter zijn voordeur leven en kent niemand de buurman! Dus verspreiding leidt tot doodse en saaie wijken met hoge zelfmoordratio;squote:Op donderdag 30 mei 2013 09:36 schreef krapula het volgende:
[..]
Dat is nou juist het interessante van een stad! Er zijn confrontaties, je komt niet enkel gelijkgestemden tegen. Deze groepen scheiden resulteert alleen maar tot polarisatie.
Dat geldt alleen voor banken en grote bedrijven, niet voor de burger. Zowel koop als huur. Of ken je mensen die een bail out van de overheid hebben gehad?quote:
Volop schuldhulpverlening e.d.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:54 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Dat geldt alleen voor banken en grote bedrijven, niet voor de burger. Zowel koop als huur. Of ken je mensen die een bail out van de overheid hebben gehad?
Maar wat is daar daadwerkelijk het probleem? Een probleem in krachtwijken was dat er mensen wonen die overlast veroorzaakten. Die mensen zijn nu verhuisd naar een andere wijk, of wonen nu in een nieuw huis. Het is echter een illusie dat die mensen dan geen probleem veroorzaken. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Utrecht, is een deel nu verhuisd naar Leidsche Rijn. Waar de problemen gewoon doorgaan.quote:Op donderdag 30 mei 2013 09:44 schreef krapula het volgende:
[..]
Ik heb nu pas dat linkje doorgelezen, maar ik vind de eerste stellingname wel behoorlijk hard, zo zonder voorbeelden. Als je kijkt naar het lijstje met prachtwijken/krachtwijken/probleemwijken/geefheteenpolitiekcorrectenaam dan is het overgrote deel van de gevallen geconstateerd dat er een eenzijdig aanbod is, een eenzijdige doelgroep.
In grote lijnen is dat bij de banken niet anders.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:43 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Alles wordt van je afgepakt en je mag van 40e per week leven. Noem ik niet echt een bailout
er zitten huurders in, die je er in Nederland met zn idiote huurdersbescherming nooit uitkrijgt, dat verlkaart de lage prijs.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:31 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Huizen in Amsterdam worden ook steeds goedkoper:
http://www.jaap.nl/te-koo(...)000-150000/sort5/p38
Paar jaar geleden werd hier zeker wel 160k voor gevraagd.
quote:Uw rendement zal ongeveer verdubbelen + u koopt de woning voor een zeer laag bedrag zodat u, zodra de huidige huurder de woning verlaat, direct zo’n 75% overwaarde hebt
3 jaar lang. Daarna mag je weer met een schone lei beginnen. 3 jaar houtje bijten om vervolgens een schuld van 2 ton (ik noem maar een voorbeeld) weggestreept te zien worden valt nog best mee toch?quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:43 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Alles wordt van je afgepakt en je mag van 40e per week leven. Noem ik niet echt een bailout
Dat doet iedereen. Of je leent wat gedurende die drie jaar.quote:Op donderdag 30 mei 2013 15:19 schreef Northside het volgende:
[..]
3 jaar lang. Daarna mag je weer met een schone lei beginnen. 3 jaar houtje bijten om vervolgens een schuld van 2 ton (ik noem maar een voorbeeld) weggestreept te zien worden valt nog best mee toch?
Overigens hebben de echt handige mensen ook van te voren iets weggesluisd om die 3 jaar wat draaglijker te maken.
Huizenprijzen in A'dam moeten nog 30% omlaag. Niemand kan de huidige huizenprijzen betalen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:31 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Huizen in Amsterdam worden ook steeds goedkoper:
http://www.jaap.nl/te-koo(...)000-150000/sort5/p38
Paar jaar geleden werd hier zeker wel 160k voor gevraagd.
Logische redenering hierboven...quote:Op donderdag 30 mei 2013 15:30 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Huizenprijzen in A'dam moeten nog 30% omlaag. Niemand kan de huidige huizenprijzen betalen.
Dat is erg genoeg, zeker omdat die er verstand van behoren te hebben.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In grote lijnen is dat bij de banken niet anders.
ok dat verklaard het.quote:Op donderdag 30 mei 2013 14:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
er zitten huurders in, die je er in Nederland met zn idiote huurdersbescherming nooit uitkrijgt, dat verlkaart de lage prijs.
[..]
Van de huizenmarkt? Welnee, gewoon geld uitlenen doen ze, met voldoende onderpand. En nu het onderpand wegzakt lenen ze geen geld uit. Precies wat je van ze hoort te verwachten. Maar nu is het weer niet goedquote:Op donderdag 30 mei 2013 17:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is erg genoeg, zeker omdat die er verstand van behoren te hebben.
Zoiets. Vandaar ook mijn afkeer van subsidies en toelagen. Toen ik in m'n afstudeerfase zat, waren medestudenten vooral bezig met een extra jaar studiebeurs regelen, de uitkering daarna bestuderen (zodat ze autorijles konden nemen) en de baan aan de universiteit daarna (zodat ze niet buiten hun oude vertrouwde omgeving hoefden te komen).quote:Op donderdag 30 mei 2013 08:56 schreef NiGeLaToR het volgende:
Woningmarkt idem dito; ipv dat sociale huur een instrument is om als vangnet te fungeren zodat iedereen tenminste kan wonen is het meer een soort hangmat geworden. Ooit in de studententijd sociaal kunnen huren en dat was geweldig. Allemaal werkloze mensen om me heen die de hele dag bezig waren met uitvogelen hoe je nog meer potjes kon aanspreken en uiteraard wiet kweken. Voor mij goede motivatie de studies te halen, maar voor hoeveel mensen motivatie om ook te gaan excelleren in het consumeren van 'je rechten'?
Gezien het schrijnende tekort aan promovendi mag jouw universiteit zich in ieder geval nog gelukkig prijzen. Ik heb in mijn tijd ook nooit iemand over een academische carrière horen praten, om jouw verhaal wat te nuanceren...quote:Op donderdag 30 mei 2013 22:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets. Vandaar ook mijn afkeer van subsidies en toelagen. Toen ik in m'n afstudeerfase zat, waren medestudenten vooral bezig met een extra jaar studiebeurs regelen, de uitkering daarna bestuderen (zodat ze autorijles konden nemen) en de baan aan de universiteit daarna (zodat ze niet buiten hun oude vertrouwde omgeving hoefden te komen).
Tjonge, solliciteren in het bedrijfslevn...brrrr...eng allemaal.
Las net een topic over misbruik maken van een administratieve sanctie voor de gemeente als ze niet op tijd reageren op een WOB verzoek á 1260,- euro. Blijkt een heuse dagbesteding van mensen te zijn geworden.quote:Op donderdag 30 mei 2013 22:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets. Vandaar ook mijn afkeer van subsidies en toelagen. Toen ik in m'n afstudeerfase zat, waren medestudenten vooral bezig met een extra jaar studiebeurs regelen, de uitkering daarna bestuderen (zodat ze autorijles konden nemen) en de baan aan de universiteit daarna (zodat ze niet buiten hun oude vertrouwde omgeving hoefden te komen).
Tjonge, solliciteren in het bedrijfslevn...brrrr...eng allemaal.
Dat was mijn topic. Valt meer mee te verdienen dan beleggen!quote:Op donderdag 30 mei 2013 23:02 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Las net een topic over misbruik maken van een administratieve sanctie voor de gemeente als ze niet op tijd reageren op een WOB verzoek á 1260,- euro. Blijkt een heuse dagbesteding van mensen te zijn geworden.
Maar zo ook onze huizenmarkt - iedereen wacht tot een ander de problemen oplost, ik heb zo langzamerhand het idee dat de meeste mensen gewoon maar op de bank zitten te vegeteren en zo nu en dan 'schande-schande' scanderen.
Mensen die willen kopen zitten te duimen tot de markt instort, zich niet realiserende dat dit ook consequenties voor hun kan hebben, de huizenbezitters zien hun 'bezit' slinken en slaan massaal aan het sparen/aflossen. Correctie op de prijzen is uiteraard prima, maar we dreigen nu gewoon in een decennia lange depressie te eindigen - met alle gevolgen van dien. Starters zonder baan kunnen imemrs ook geen huizen kopen.
quote:Op donderdag 30 mei 2013 23:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was mijn topic. Valt meer mee te verdienen dan beleggen!
Je moet de toon wel goed lezenquote:Op donderdag 30 mei 2013 23:07 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Gaat gelukkig alleen maar ten koste van lokale bestedingen, zoals school, sport en onderhoud aan je eigen gemeente. Dat is echt scoren zeg. Past wel bij onze individualisering vertokkiing.
Klopt. En precies dat wilde ik onder de aandacht brengen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 23:13 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Dan nog zijn er mensen die het doen
Ik zat juist de ander kant op de denken dat hierdoor meer nederlandse banken in de problemen gaan komen omdat hypotheken juist een van hun melkkoeien zijn en ze hiermee snel hun vermogens posities aan het versterken zijn. Dit verliezen ze dadelijk.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:13 schreef Tikbalang het volgende:
Beetje doemdenkerig maar lijkt als een-tweetje tussen NL en Duitsland om de huizenprijzen hoog te houden.
Of wanneer je rentevaste periode afloopt en je eens verder gaat kijken. Zie hier alleen maar voordelen in. Maar heb het dan ook nooit zo op het complotdenkenquote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:13 schreef Tikbalang het volgende:
Klinkt leuk Duitse Hypotheek met lagere rente. Maar wat gaat de NL-er doen, Hypotheek niet verhogen en wat sneller aflossen of dan toch maar meer hypotheek want toch lagere rente ??
Beetje doemdenkerig maar lijkt als een-tweetje tussen NL en Duitsland om de huizenprijzen hoog te houden.
Verder zeg ik gewoon doen en kopen waar je wilt wonen en dan is die concurrentie idd leuk leuk leuk.
Of dat ze de hypotheekrenteaftrek versneld gaan afschaffen, per saldo schiet je er dan weinig mee op.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:13 schreef Tikbalang het volgende:
Klinkt leuk Duitse Hypotheek met lagere rente. Maar wat gaat de NL-er doen, Hypotheek niet verhogen en wat sneller aflossen of dan toch maar meer hypotheek want toch lagere rente ??
Verder zeg ik gewoon doen en kopen waar je wilt wonen en dan is die concurrentie idd leuk leuk leuk.
Complotdenken doe ik altijd, gewoon omdat ik standaard het idee heb als iets met zoveel haleluja gebracht wordt, van goed voor de burger,je waarschijnlijk achterlangs alsnog keihard genomen wordt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of wanneer je rentevaste periode afloopt en je eens verder gaat kijken. Zie hier alleen maar voordelen in. Maar heb het dan ook nooit zo op het complotdenken
Zoiets als dit dus. Ach heb zelf een spaar hypotheek en lage dan wel hoge rente is om het even. Rente hoog - spaarinleg laag, rente laag - spaar inleg hoog.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:32 schreef Masyl het volgende:
[..]
Of dat ze de hypotheekrenteaftrek versneld gaan afschaffen, per saldo schiet je er dan weinig mee op.
Duitse banken die hier hypotheken verkopen heeft niets met de HRA te maken. Kan die constructie zelfs houdbaarder maken omdat er minder rente betaald en dus afgetrokken hoeft te worden.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:32 schreef Masyl het volgende:
[..]
Of dat ze de hypotheekrenteaftrek versneld gaan afschaffen, per saldo schiet je er dan weinig mee op.
Er zit iets achter inderdaad. Namelijk Duitse banken die denken geld te kunnen verdienen en dat maakt de Nederlandse banken weer scherp.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:38 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Complotdenken doe ik altijd, gewoon omdat ik standaard het idee heb als iets met zoveel haleluja gebracht wordt, van goed voor de burger,je waarschijnlijk achterlangs alsnog keihard genomen wordt.
[..]
Met 'ze' bedoel ik de Nederlandse Overheid. Of is het zo dat als je een Duitse hypotheek afsluit je sowieso geen recht meer hebt op renteaftrek?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Duitse banken die hier hypotheken verkopen heeft niets met de HRA te maken. Kan die constructie zelfs houdbaarder maken omdat er minder rente betaald en dus afgetrokken hoeft te worden.
En zoals ik al vermeld zie ik dit als een flinke klap voor de nederlandse banken waarbij hun kip met de gouden eieren geslacht wordt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er zit iets achter inderdaad. Namelijk Duitse banken die denken geld te kunnen verdienen en dat maakt de Nederlandse banken weer scherp.
Tuurlijk heb je recht op aftrek, omdat je in NL belasting betaald en ook in NL de rekening hebt lopen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:41 schreef Masyl het volgende:
[..]
Met 'ze' bedoel ik de Nederlandse Overheid. Of is het zo dat als je een Duitse hypotheek afsluit je sowieso geen recht meer hebt op renteaftrek?
De overheid heeft er niets mee te maken. Dit is gewoon marktwerking.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:41 schreef Masyl het volgende:
[..]
Met 'ze' bedoel ik de Nederlandse Overheid. Of is het zo dat als je een Duitse hypotheek afsluit je sowieso geen recht meer hebt op renteaftrek?
Het zijn ook niet bepaald de eerste buitenlandse banken op de NL hypotheekmarkt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tuurlijk heb je recht op aftrek, omdat je in NL belasting betaald en ook in NL de rekening hebt lopen.
Nee precies die waren er al langer, situatie was natuurlijk wel anders want andere hypo vormen mogelijk. Wat jij zegt die banken willen ook gewoon winst maken en misschien dat dat nu mogelijk is voor hun.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het zijn ook niet bepaald de eerste buitenlandse banken op de NL hypotheekmarkt.
Deze hypotheek is alleen handig voor mensen die significant eigen geld (pakweg 50.000 euro en meer) meebrengen. Dat is slechts een klein deel van de markt, waardoor dit geen merkbare invloed gaat hebben. Als deze er al is, dan is het eerder negatief, omdat mensen die sparen doorgaans ook weinig willen uitgeven.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 08:13 schreef Tikbalang het volgende:
Eén van de problemen is dat de overlast minder goed beheerst kan worden. Wat denk je dat meer problemen veroorzaakt voor een stad? Een hele wijk waar er veel problemen zijn, of een kleinere hoeveelheid mensen in meerdere wijken? Het hele verhaal over kansarme jongeren ben ik het wel mee eens. Nagenoeg iedereen heeft voldoende kansen om te slagen in de maatschappij, en dus zo'n wijk te ontvluchten.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:45 schreef Krisp het volgende:
[..]
Maar wat is daar daadwerkelijk het probleem? Een probleem in krachtwijken was dat er mensen wonen die overlast veroorzaakten. Die mensen zijn nu verhuisd naar een andere wijk, of wonen nu in een nieuw huis. Het is echter een illusie dat die mensen dan geen probleem veroorzaken. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Utrecht, is een deel nu verhuisd naar Leidsche Rijn. Waar de problemen gewoon doorgaan.
En probleem is daarmee niet opgelost, maar verplaatst. Het kost veel geld, maar geeft weinig rendement. De mensen zelf worden niet beter als je ze een nieuw huis geeft. Ze geven nog steeds overlast, alleen dan op een andere plek. Bovendien komen kansarme jongeren die willen toch wel verder. Die mensen zijn dus ook niet geholpen met een andere woning.
Het is best mogelijk om een 'wat mindere' wijk te laten bestaan, zonder dat het krotten worden. In het buitenland worden zijn er een hoop huizen van mindere kwaliteit, waar mensen gewoon in kunnen leven.
Themawijken klinkt heel interessant, maar daar zijn de steden in Nederland simpelweg te klein voor. We hebben hoogstens een paar shariawijken als themawijkquote:Op donderdag 30 mei 2013 10:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
ben ik het niet mee eens, een stad wordt juist kleurrijk door de "themawijken" en niet door eenheidsworst waar niemand zich thuisvoelt. Mensen gaan niet socialiseren met groepen mensen die totaal anders in het leven staan als je ze maar bijelkaar in de wijk zet., dat werkt gewoon niet. In de praktijk gaat iedereen dan achter zijn voordeur leven en kent niemand de buurman! Dus verspreiding leidt tot doodse en saaie wijken met hoge zelfmoordratio;s
ALs ik door een stad loop, vind ik het leuk als ik naar chinatown kan gaan, of naar de Pakistaanse wijk met de mooie minaretten en kleuren, of de Joodse wijk, of de wijk waar de latino;s wonen. Mensen van gelijke afkomst zoekem elkaar toch op, zet ze dan ook bij elkaar in de wijk. Integratie krijg je doordat jij in het Pakistaanse restaurant gaat eten, of wat koopt op de Arabische souq waarbij ik heerlijk Allah Akbar uit de moskee hoor. Gezellig!
Waarom klinkt dit soort kritiek altijd pas achteraf, als de miljarden al gevlogen zijn?quote:Rapport Aedes: systeem zelfstandige woningcorporaties mislukt
Het huidige systeem van zelfstandige woningcorporaties is mislukt. De sociale huisvestingssector heeft gefaald in zelfregulering en zelfdisciplinering vanaf de jaren negentig. Dat blijkt uit het nog vertrouwelijke onderzoeksrapport De Balans Verstoord van corporatievereniging Aedes, dat in het bezit is van NRC Handelsblad.
...
De verzelfstandiging van corporaties ging in de jaren negentig fout door een gebrek aan controle en door de vastgoedbubbel, concludeert het rapport. Corporaties namen grote risico’s met dure projecten, omdat ze de vastgoedmarkt domineerden en onderling borg stonden voor elkaar. Het kon, omdat ze zelf geen controlerende eigenaren hebben en huurders weinig inspraak hebben. De "tucht van de markt" werkte niet.
Vrijwel geen bevoegdheden om op te treden
De financiële toezichthouder op de sector, het Centraal Fonds Volkshuisvesting, kreeg bij de oprichting "vrijwel geen bevoegdheden om op te treden". En het Waarborgfonds Sociale Woningbouw, dat borg staat voor circa 87 miljard euro aan leningen van corporaties, onttrekt zich als private stichting aan overheidstoezicht. Dat is "merkwaardig" voor een "kerninstituut", zegt het rapport.
Collectief moreel kompas ontbrak
"Grote ego’s" van bestuurders, "hoge salarissen" en "soms fraude en zelfverrijking" voedden het beeld van een rijke sector, die zich weinig aantrok van de buitenwereld. Binnen de sector klonk ook wel kritiek, maar het ontbrak aan discussie over een "collectief moreel kompas". Zo is het huidige systeem van zelfregulering "ernstig uit balans" geraakt.
Los van de schandalen, bestaat het merendeel van de bijna 400 corporaties in Nederland wel uit "gewone, degelijke sociale verhuurders", concludeert de auteur ten slotte.
We hebben al themadorpen, zoals staphorst en Volendam.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 09:53 schreef krapula het volgende:
[..]
Themawijken klinkt heel interessant, maar daar zijn de steden in Nederland simpelweg te klein voor. We hebben hoogstens een paar shariawijken als themawijk.
Ehm nee, ze zijn allerlei vage constructies aangegaan waarvan ze de risisco's verkeerd ingeschat hebben en daardoor moest de belastingbetaler ze een bail-out geven. Dat ze nu terughoudend zijn is juist prima.quote:Op donderdag 30 mei 2013 22:48 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Van de huizenmarkt? Welnee, gewoon geld uitlenen doen ze, met voldoende onderpand. En nu het onderpand wegzakt lenen ze geen geld uit. Precies wat je van ze hoort te verwachten. Maar nu is het weer niet goed
Dat wel ja, dus laten we hopen dat ze nou allemaal wat naar beneden gaan. Of zullen de Duitsers dan omhoog gaan. ING heeft in Duitsland toch ook lagere rentes dan in NL. Vingers kruizen dan maar.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 09:03 schreef 99.999 het volgende:
Niet per definitie maar de Nederlandse rentes zijn wel al jaren aan de hoge kant.
Op termijn kan dat best maar ze zullen zich eerst met lage rentes in de markt willen vechten. Daar kan je mogelijk van profiteren.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:07 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat wel ja, dus laten we hopen dat ze nou allemaal wat naar beneden gaan. Of zullen de Duitsers dan omhoog gaan. ING heeft in Duitsland toch ook lagere rentes dan in NL. Vingers kruizen dan maar.
Waarom kunnen de politici die hiervoor gezorgd hebben niet alsnog verantwoordelijk gehouden worden?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:43 schreef Perrin het volgende:
Waarom klinkt dit soort kritiek altijd pas achteraf, als de miljarden al gevlogen zijn?
Die zijn al gevlogenquote:Op vrijdag 31 mei 2013 15:50 schreef Northside het volgende:
[..]
Waarom kunnen de politici die hiervoor gezorgd hebben niet alsnog verantwoordelijk gehouden worden?
Ze zouden achteraf nog gepakt moeten worden, net als die grote ego's en fraudeurs trouwens. Gewoon 10 jaar cel voor corrupte lui, al is het een minister. (als dat al zo is)quote:
Het wordt niet duidelijk wat "een spaarconstructie" inhoudt. Maar hypotheken in 20 jaar aflossen is wel een verbetering!quote:"Voor oversluiters hebben we een spaarconstructie waarbij 70 procent van de WOZ-waarde gefinancierd wordt tegen 2,6 procent voor 10 jaar vast. De hypotheek wordt dan in 20 jaar afgelost"
[...]
"Voor de starters hebben we een andere constructie, waarbij 70 procent gefinancierd wordt met een hypotheekrente van 3,4 procent voor 10 jaar vast. De overige 30 procent kan gefinancierd worden tegen 3,6 procent. Een starter zal wel altijd de kosten koper zelf moeten betalen."
En als de mensen dan (door de lagere maandlasten) weer meer kunnen lenen, komt ook de woningmarkt weer op gang, en tevens de economie.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:20 schreef RemcoDelft het volgende:
NU.NL: Duitse concurrentie op hypotheekmarkt
En 5 keer zo weinig uitgeven aan rente scheelt ook enorm veel HRA voor de Staat.
Dat is juist het goede: aflossen in 20 jaar zorgt helemaal niet voor lagere maandlasten! De belangenclubs hier hadden het zelfs al over 35 of 40 jaar hypotheek...quote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En als de mensen dan (door de lagere maandlasten) weer meer kunnen lenen, komt ook de woningmarkt weer op gang, en tevens de economie.
Dat mag je mij uitleggen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is juist het goede: aflossen in 20 jaar zorgt helemaal niet voor lagere maandlasten!
jammer, zou wel een goede zaak zijn!quote:Allianz ontkent stellig dat ze goedkope Duitse hypotheken op de Nederlandse markt willen brengen.
Lokale media en de Volkskrant schrijven dat Allianz, het grootste verzekeringsconcern van Europa, en Deutsche Bank bij een consortium horen dat met 200 miljard euro de Nederlandse hypotheekmarkt op wil. De Volkskrant spreekt van een 'prijsoorlog', maar uit navraag door het Financieele Dagblad blijkt dat Allianz van niets weet.
Geen plannen
''Wij hebben geen plannen om meer hypotheken te verstrekken in Nederland en we werken hierin niet samen met andere Duitse financiële instellingen'', zegt een woordvoerder van Allianz Nederland tegen het FD. ''Er is geen hoor- en wederhoor gepleegd, dus ik heb geen idee waar de verhalen vandaan komen.''
Deutsche Bank doet momenteel navraag op het hoofdkantoor over de berichten dat ook zij tot het consortium behoren.
een bedrag in 20 i.p.v. 30 jaar aflossen zorgt ervoor dat je hogere maandlasten hebt. Denk dat hij dat bedoeld.quote:
Maar ze hebben het ook over 70% van datzelfde bedrag. Anyway, eerst maar eens kijken of het inderdaad allemaal wel waar is.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:18 schreef krapula het volgende:
een bedrag in 20 i.p.v. 30 jaar aflossen zorgt ervoor dat je hogere maandlasten hebt. Denk dat hij dat bedoeld.
100k, 2.6%, 20 jaar ==> 535 euro per maand (renteaftrek even vergeten).quote:
Dat lijkt me irrelevant, de doorstromers waar dat over gaat zitten nu ook aan die 70%.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Maar ze hebben het ook over 70% van datzelfde bedrag. Anyway, eerst maar eens kijken of het inderdaad allemaal wel waar is.
Ow, ik wist niet dat ik de rente bijna mocht halveren, dat stond niet in die reactie...quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
100k, 2.6%, 20 jaar ==> 535 euro per maand (renteaftrek even vergeten).
100k, 5.0%, 30 jaar ==> 537 euro per maand.
De grap is natuurlijk dat je in het tweede geval veel meer rente betaalt.
Hij wordt ook niet bijna gehalveerd:quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:21 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ow, ik wist niet dat ik de rente bijna mocht halveren, dat stond niet in die reactie...
Vraag eens hoe die 1,5% tot stand komt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:34 schreef opgebaarde het volgende:
Wat vinden jullie van een courtage van 1,5% ex btw bij een huis in het hogere segment. Dit is toch van de zotte? En de verschillende makelaars zijn niet happig te zakken in prijs
Courtageafspraken makelaarsquote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:34 schreef opgebaarde het volgende:
Wat vinden jullie van een courtage van 1,5% ex btw bij een huis in het hogere segment. Dit is toch van de zotte? En de verschillende makelaars zijn niet happig te zakken in prijs
Serieus?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:42 schreef fedsingularity het volgende:
Mocht je zoiets aangaan met zo'n makelaar, neem in ieder geval op dat je kostenloos van zo'n kneus af kunt na x tijd.
Ga je je verzekeraar ook vragen hoe hun premies tot stand komen, en bij de bakker vraag je zeker hoe de prijs van 1.70 voor een brood tot stand komt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Vraag eens hoe die 1,5% tot stand komt.
Ja even vijftien ruggen aftikken... Voor wat?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:42 schreef BenGepeept het volgende:
[..]
Courtageafspraken makelaarsDie mensen moeten ook eten.
Meestal krijg je een boete als je er zonder afspraken vanaf wilt dus ja neem zoiets alsjeblieft op.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Serieus?
Heb aan alles gedacht behalve dat
Dat moet iedereen die iets meer dan een kippenhok verkoopt. Soms zijn makelaars 100 uren of meer bezig om een huis te verkopen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:45 schreef opgebaarde het volgende:
Ja even vijftien ruggen aftikken... Voor wat?
Sure...quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:47 schreef BenGepeept het volgende:
[..]
Dat moet iedereen die iets meer dan een kippenhok verkoopt. Soms zijn makelaars 100 uren of meer bezig om een huis te verkopen.
Ja precies, voor al die telefoontjes en bezichtigingen moeten ze toch minimaal 150,- per uur beuren. Zo gaat dat nu eenmaal.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:47 schreef BenGepeept het volgende:
[..]
Dat moet iedereen die iets meer dan een kippenhok verkoopt. Soms zijn makelaars 100 uren of meer bezig om een huis te verkopen.
Huh? Als jij een muur laat metselen, vraag je ook geen specificatie? Gewoon als ze zeggen doe maar 15K, zeg jij: OKquote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:45 schreef BenGepeept het volgende:
Ga je je verzekeraar ook vragen hoe hun premies tot stand komen, en bij de bakker vraag je zeker hoe de prijs van 1.70 voor een brood tot stand komt.
De opstartkosten zitten nu in de courtage, tenzij we de huis uit de verkoop halen bij de makelaar. Maar meer onderhandelruimte lijkt nauwelijks aanwezig.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:46 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Meestal krijg je een boete als je er zonder afspraken vanaf wilt dus ja neem zoiets alsjeblieft op.
Als hij er met de pet naar gooit of gewoon zijn werk niet knap uitvoert kan je hem niet zomaar wegkicken.
Denk ook aan de BTW en de advertentiekosten, dat kan je ook afspreken om het inclusief te doen. Er is best ruimte tot onderhandelen.
Ik vraag idd geen specificatie bij dingen waarvan alles duidelijk is. Maar als jij zelf niet kunt verzinnen wat een makelaar voor inspanningen moet verrichten om een huis te verkopen, dan mag je van mij een specificatie vragen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Huh? Als jij een muur laat metselen, vraag je ook geen specificatie? Gewoon als ze zeggen doe maar 15K, zeg jij: OK![]()
Gij zijt makelaar?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:54 schreef BenGepeept het volgende:
Ik vraag idd geen specificatie bij dingen waarvan alles duidelijk is. Maar als jij zelf niet kunt verzinnen wat een makelaar voor inspanningen moet verrichten om een huis te verkopen, dan mag je van mij een specificatie vragen.
Domme vergelijking.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Gij zijt makelaar?
Als jouw bakker morgen 10,- vraagt voor een brood ga jij ook vragen waarom. Er is toch niks mee als iemand 15K moet betalen aan een makelaar dat hij even vraagt hoe dat bedrag tot stand komt. Of wel
Domme vergelijking.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:59 schreef BenGepeept het volgende:
Domme vergelijking.
Een brood is al jarenlang dezeflde prijs, net als de courtage van een makelaar al jarenlang rond de 1.5% ligt. Als de makelaar opeens 10% vraagt, ga ik vragen stellen ja.
Dus omdat ze al jaren 1,5% vragen, moeten we het nu maar even accepteren?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:59 schreef BenGepeept het volgende:
[..]
Domme vergelijking.
Een brood is al jarenlang dezeflde prijs, net als de courtage van een makelaar al jarenlang rond de 1.5% ligt. Als de makelaar opeens 10% vraagt, ga ik vragen stellen ja.
Dan accepeteer je het niet en zoek je een andere makelaar. Je mag het helemaal zelf bepalen. Wat mooi het is toch he, leven in een vrij land.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:08 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus omdat ze al jaren 1,5% vragen, moeten we het nu accepteren? Was het toen we ergens op gebaseerd?
Doen we met vliegtickets ook niet, noch met computers en andere hardware.
Vroeger, zette de makelaar advertenties in dagbladen, kwamen geïnteresseerden bij de makelaar langs op het kantoor. Keken rond wat hij had en vertelde in een lang gesprek al hun wensen waarna de makelaar op zoek ging. Tegenwoordig door sites als Jaap en funda....
Of je doet het gewoon zonder makelaar.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:11 schreef BenGepeept het volgende:
Dan accepeteer je het niet en zoek je een andere makelaar. Je mag het helemaal zelf bepalen. Wat mooi het is toch he, leven in een vrij land.
Ja een beetje advies en opinie vragen hier was inderdaad wel erg dom. Sowieso dat ik hoopte (die nog niet vervlogen is) dat hier mensen zijn met mijn gewenste ervaring ipv arrogante kinderen die over een uur naar bed moeten van mamsquote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:11 schreef BenGepeept het volgende:
[..]
Dan accepeteer je het niet en zoek je een andere makelaar. Je mag het helemaal zelf bepalen. Wat mooi het is toch he, leven in een vrij land.
sorry dat ik niet normaal kon reageren ..quote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Of je doet het gewoon zonder makelaar.
Kan ookquote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Of je doet het gewoon zonder makelaar.
Daarom zei ik al, vraag eens hoe dat bedrag van 15K tot stand komt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:18 schreef opgebaarde het volgende:
Kan ook
Het is meer dat ik (ben niet de enige die hier over moet nadenken) mis waarom het zoveel kost. Kijk, als het echt zo is en iedereen betaalt het, dan houd ik mijn kop en ga ik verder zonder na te denken.
Ik had het over wat ze nu doen niet over wat men toen deed (en kocht).quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ehm nee, ze zijn allerlei vage constructies aangegaan waarvan ze de risisco's verkeerd ingeschat hebben en daardoor moest de belastingbetaler ze een bail-out geven. Dat ze nu terughoudend zijn is juist prima.
quote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het is dus aan de makelaar om uit te leggen waarom de verkoop van jouw huis 4,5 x zo duur is als de verkoop van een huis van 200K. Gewoon vragen. Zul je zien dat ie begint te stotteren.![]()
Inderdaad. Ik zou toch even verder zoeken als je perse een makelaar wilt, of zelf de touwtjes in handen nemen.quote:
Dat dus. En wil een makelaar, net als ander ondernemers, zoveel mogelijk winst op z'n klanten maken. Niks mis mee, niks vreemds aan.quote:Op zondag 2 juni 2013 18:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat dat betreft verschilt de makelaardij geen zier van welke andere bedrijfsgroep (ter wereld) dan ook.
Hoe kom jij op het idee dan dat de economie alleen maar draait op vraag en aanbod en dat iedereen super eerlijk is met zijn prijzen ??? Dan mij en BVZ naïef noemen in dit opzicht vind ik jou eerder naïef.quote:Op zondag 2 juni 2013 18:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Zijn jullie echt zo naief of gewoon onwetend?
Als jullie een makelaar inhuren voor bezichtigingen is het weggegooid geld, een makelaar huur je in voor connecties en klantenbestand.
En overigens is er prima te onderhandelen over courtages hoor. Wel weten met wie je in zee gaat, praatjes vullen geen gaatjes,
Prijsafspraken?Joh. Als er minder handel is gaat de courtage op die handel omhoog, of zo'n makelaar gooit gewoon de deuren dicht. Meer smaken zijn er niet, of heeft iemand een idee dat zo'n kantoor op lucht draait?
Wat dat betreft verschilt de makelaardij geen zier van welke andere bedrijfsgroep (ter wereld) dan ook.
Toch zal een makelaar ook een keuze moeten maken tussen 5K kunnen verdienen, of 15K in de lucht. Sim-pel.quote:Op zondag 2 juni 2013 19:32 schreef blomke het volgende:
Dat dus. En wil een makelaar, net als ander ondernemers, zoveel mogelijk winst op z'n klanten maken. Niks mis mee, niks vreemds aan.
Dus je lult volkomen over iets anders dan waar we het over haddenquote:Op zondag 2 juni 2013 11:20 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Ik had het over wat ze nu doen niet over wat men toen deed (en kocht).
quote:Belastingvrije personeelslening voor woning
WerknemerWerkgeverWerkkostenregeling (WKR)
Leent een werkgever aan zijn werknemer geld voor de aankoop van een eigen woning, dan kan het rentevoordeel dat de werknemer heeft belastingvrij blijven.
Dit kan zowel onder de werkkostenregeling als onder de overgangsregeling.
Onlangs ging de staatssecretaris van Financiën nader in op dit onderwerp,
in reactie op kamervragen over hypotheekrentekortingen die sommige werknemers krijgen.
Het gaat dan vooral om werknemers in de financiële sector (maar ook daarbuiten) die geld lenen van hun werkgever tegen een lagere rente dan de marktrente.
De staatssecretaris gaf aan dat een korting op het rentepercentage van een geldlening van de werkgever in beginsel belast loon oplevert. Als de lening echter wordt gebruikt in verband met de eigen woning, blijft het voordeel onbelast.
Voorwaarden
De werkgever en de werknemer moeten wel voldoen aan de volgende voorwaarden:
•De werknemer geeft zijn werkgever een schriftelijke verklaring waarin staat waarvoor hij de lening wil gebruiken en voor welk deel van de lening de rente en de kosten aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting.
•De werknemer voegt kopieën van aankoopbewijzen, rekeningen en dergelijke bij de verklaring.
•De werkgever bewaart de verklaring van de werknemer bij de loonadministratie.
•De werkgever geeft in zijn aangifte loonheffingen aan dat hij het rentevoordeel niet heeft belast.
Let op
Voor andere renteloze of laagrentende personeelsleningen gelden afwijkende regels als de werknemer deze niet voor de eigen woning gebruikt. In de meeste gevallen mag u het rentevoordeel dan niet onbelast laten.
Onder de werkkostenregeling kunt u het rentevoordeel als eindheffingsloon onderbrengen in de vrije ruimte.
nee, ff uitlegquote:Op dinsdag 4 juni 2013 10:39 schreef Krisp het volgende:
Nu komt de hamvraag: stel, de ABN geeft een korting aan Telegraaf-medewerkers korting. De telegraaf betaalt daar 5 euro voor aan de ABN. Wiens vrije ruimte is dit dan? En hoe groot is deze? Ter waarde van de korting, of ter waarde van 5 euro? En stel dat de ABN 5 euro aan de telegraaf betaalt: is het dan omzet?
En stel dat de Rabo en de ABN een deal sluiten, en ze bij elkaar korting geven - gratis. Is het dan ook de vrije ruimte?
De staat maakt het zichzelf nogal moeilijk dunkt me.
quote:
uiteraard legt de belastingdienst het werk terug bij de werkgever en de werknemer, dus niks chaos, de werknemer mag de bewijzen inleveren, de werkgever mag het uitrekenen en ineen exceltje optellen en betalen, doet ie het fout en komt de bel dienst erachter, dan mag er nog een keer een 100% boete overheenquote:Op dinsdag 4 juni 2013 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]![]()
Als je dat gelooft ben je echt naief. Aangezien rentepercentages ook niet voor elk individu hetzelfde zijn, loopttijden verschillend enz dat wordt een bureaucratische administratieve chaos.
quote:Voorwaarden
De werkgever en de werknemer moeten wel voldoen aan de volgende voorwaarden:
•De werknemer geeft zijn werkgever een schriftelijke verklaring waarin staat waarvoor hij de lening wil gebruiken en voor welk deel van de lening de rente en de kosten aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting.
•De werknemer voegt kopieën van aankoopbewijzen, rekeningen en dergelijke bij de verklaring.
•De werkgever bewaart de verklaring van de werknemer bij de loonadministratie.
•De werkgever geeft in zijn aangifte loonheffingen aan dat hij het rentevoordeel niet heeft belast.
En de werkgever zegt gewoon dat het marktconforme leningen waren maar de medewerkers beter in onderhandelen waren als het boerenklootjes volk. Dan doet iedereen een plas en blijft het zoals het was.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 11:27 schreef HD9 het volgende:
[..]
uiteraard legt de belastingdienst het werk terug bij de werkgever, dus niks chaos
[..]
ja de belastingdienst is mesjokkequote:Op dinsdag 4 juni 2013 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En de werkgever zegt gewoon dat het marktconforme leningen waren maar de medewerkers beter in onderhandelen waren als het boerenklootjes volk. Dan doet iedereen een plas en blijft het zoals het was.
Als ie dat echt gelooft is het beroerde fiscalist, of iemand die geen onderscheid kan maken tussen leningen aangegaan voor een eigen woning en overige leningenquote:Op dinsdag 4 juni 2013 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]![]()
Als je dat gelooft ben je echt naief. Aangezien rentepercentages ook niet voor elk individu hetzelfde zijn, loopttijden verschillend enz dat wordt een bureaucratische administratieve chaos.
quote:Een dergelijk voordeel is voor de loonheffing zowel onder de oude regeling voor vergoedingen en verstrekkingen als onder de werkkostenregeling echter geen belast loon als de lening wordt aangewend in verband met een eigen woning. Er gelden dan wel enkele voorwaarden waaraan de werknemer moet voldoen en waarbij de werkgever een administratieplicht heeft.
Ga ergens anders trollen HD9quote:Wel geldt onder de werkkostenregeling zoals hiervoor al aangegeven - dat het rentevoordeel van een lening in verband met een eigen woning onder voorwaarden buiten beschouwing blijft. Dat is vastgelegd in artikel 3.10, eerste lid, van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011. Het rentevoordeel blijft buiten beschouwing vanwege het feit dat het wel in aanmerking nemen van het rentevoordeel in de loonbelasting vervolgens zou leiden tot renteaftrek van dit rentevoordeel binnen de eigenwoningregeling.
klopt helemaal.\quote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als ie dat echt gelooft is het beroerde fiscalist, of iemand die geen onderscheid kan maken tussen leningen aangegaan voor een eigen woning en overige leningen
Beter dan de stas kan ik het niet uitleggen hoor, en overigens maar eens de betekenins van het woordje 'onbelast' opzoeken.
https://www.google.nl/url(...)_3jCe2FEMp8WMA8Pbizg
lees de hele post eens.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:31 schreef HD9 het volgende:
[..]
klopt helemaal.\
maar het valt wel in de vrije ruimte van de WKR
Ja lees jij ook nog eensquote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
lees de hele post eens.
wat aan 'buiten beschouwing blijven' begrijp je niet?
quote:Onder de werkkostenregeling kunt u het rentevoordeel als eindheffingsloon onderbrengen in de vrije ruimte
quote:
Kom hophop, het antwoord van de stas lezen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als ie dat echt gelooft is het beroerde fiscalist, of iemand die geen onderscheid kan maken tussen leningen aangegaan voor een eigen woning en overige leningen
Oh, sorry, een beetje gemeen van mij, je kan niet editten omdat je anders inlogt van een geband IP adres, sorry michaelmoorequote:Op dinsdag 4 juni 2013 20:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Lijkt me dat HD9 inmiddels de achterlijkheid van zijn beweringen inziet, maar niet kan editten. Ach, het went
Zo de zon schijnt en de vlag kan uit als ook de rabo nu denkt dat we geen xeno doemscenarios meer krijgen.quote:Ook Rabobank ziet bodem in woningmarkt
Economen van de Rabobank verwachten dat een bodem voor de Nederlandse woningmarkt in zicht is. Volgend jaar zouden de huizenprijzen al kunnen gaan stabiliseren.
Dit meldt de Rabobank woensdag in een kwartaalbericht.
In april sprak scheidend CPB-directeur Coen Teulings al de verwachting uit dat de huizenprijzen volgend jaar of het jaar daarna gaan stijgen. Volgens Teulings is er onderliggend in de Nederlandse markt nog steeds een tekort aan woningen.
De Rabobank ziet vooral een verbetering doordat de daling van de woningverkopen vrijwel tot stilstand is gekomen en ook het tempo van de prijsdalingen is afgezwakt.
In februari en maart namen de verkoopprijzen toe met respectievelijk 1,2 en 0,1 procent, volgens cijfers van het CBS. Daarentegen daalden de prijzen wel weer met 1,4 procent in april.
De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) voorspelde in april al dat de huizenmarkt volgend jaar waarschijnlijk zal stabiliseren, onder meer doordat koopwoningen steeds korter te koop staan. De NVM rekent voor dit jaar nog wel op een gemiddelde prijsdaling van 5 tot 7 procent.
Starters
De Rabo-analisten stellen dat koopwoningen, gecorrigeerd voor inflatie, gemiddeld 30 procent goedkoper zijn geworden sinds het begin van de crisis. Starters op de woningmarkt zouden nu “meer woning” kunnen kopen dan voor 2008.
Er zijn wel risico’s voor een eventueel herstel, zo benadrukt de Rabobank. De economie blijft voortkwakkelen en de oplopende werkloosheid is ook niet goed voor de woningmarkt.
De woningprijzen zijn sinds 2008 met bijna 20 procent gedaald. Daarbij is de 'bodem' al vaker voorspeld; in 2009 sprak Rabobank de verwachting uit de prijzen het jaar daarop zouden stabiliseren, tot een prijsdaling van 1 procent. ING voorspelde in 2010 dat de prijzen vanaf halverwege 2011 niet meer zouden dalen.
quote:Op zondag 2 juni 2013 21:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dus je lult volkomen over iets anders dan waar we het over hadden. Het ging erover dat ze gewoon een gratis bail-out hebben gehad.
Wat begon met een schulden- en bankencrisis eindigt in een politieke crisis. Het vooruitzicht van volgend jaar meer bezuinigingen (= lastenverzwaring, zoals we allemaal al gemerkt hebben), zorgt er voor dat iedereen geld aan het oppotten is. Wie gaat dat doorbreken? Mensen niet, want die krijgen die lastenverzwaring toch wel, overheid niet, want die zitten in excel naar die 2,8% te staren en ontdekken dat ze hun uitgaven niet onder controle kunnen houden.quote:Op woensdag 5 juni 2013 09:18 schreef arjan1212 het volgende:
nee, er word nog steeds gerommeld met de hypotheekvoorwaarden , de werkloosheid stijgt en de inkomens dalen
als er al herstel komt, dan is dit na 2017
ABN AMRO kostte NL 28Mrd en is nu (minder dan) 8 Mrd waard. De staat zal nog 101 jaar eigenaar moeten blijven wil die 20Mrd terugkomen. Gelukkig is er afleiding in de vorm van een Fyra, SNS REAAL en een huilende kamervoorzitster zodat niemand dit meer lijkt te weten. Zalm wil aandelen gaan uitgeven las ik en de staat voorlopig maar groot aandeelhouden houden.quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:18 schreef arjan1212 het volgende:
Gaat ABN-AMRO verkocht worden aan een bank uit het buitenland dan?
Het CBS verlost ons eindelijk van de vraag hoeveel aflossingsvrije hypotheken er nu eigenlijk zijn.quote:Aflossingsvrije hypotheek meer bij ouderen
Zestigplussers hebben veel vaker dan jongere huiseigenaren een aflossingsvrije hypotheek. Ruim een derde van de woningeigenaren van 60 jaar en ouder heeft overigens geen hypotheek meer op de woning.
Dit blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Ruim de helft van de huishoudens heeft een aflossingsvrije hypotheek, waarbij alleen rente wordt betaald en niet afgelost, eventueel in combinatie met een andere hypotheekvorm.
Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van CBS. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen
Jongeren tot 30 jaar hebben vooral enkelvoudige, niet aflossingsvrije hypotheken. De spaarhypotheek is de meest voorkomende vorm.
Met de leeftijd neemt het aandeel aflossingsvrije hypotheken flink toe. Van de jongere woningeigenaren heeft 10 procent alleen een aflossingsvrije hypotheek, van de 60-plussers 43 procent.
Overwaarde
Mogelijk hebben veel 60-plussers een nieuwe hypotheek afgesloten om bijvoorbeeld de overwaarde van hun huis te verzilveren, waarbij zij vooral voor een aflossingsvrije hypotheek hebben gekozen.
Zestigplussers bezitten de duurste woningen en hebben het laagste afgesloten hypotheekbedrag. De gemiddelde woningwaarde is ruim 300.000 euro, het gemiddelde afgesloten hypotheekbedrag 137.000 euro.
voila: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)013/2013-3840-wm.htmquote:Op woensdag 5 juni 2013 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het CBS verlost ons eindelijk van de vraag hoeveel aflossingsvrije hypotheken er nu eigenlijk zijn.
Dadelijk maar eens naar de CBS bron zoeken.
Ook redelijk sneu.quote:Studentenkamer in Amsterdam kost 493 euro
Wie een studentenkamer wil in of rondom Amsterdam, betaalt de hoofdprijs. Bijna 500 euro kost een gemiddelde kamer in de hoofdstad.
Dat blijkt uit een data-analyse van nieuwssite Sargasso.nl en het ANP. Te duur, stelt studentenvakbond LSVB.
''Je betaalt vaak meer dan je kamer waard is", zegt LSVB-voorzitter Kai Heijneman.
''Maar het tekort in bepaalde steden is zo hoog, dat huurbazen veel geld kunnen vragen; als student heb je geen keus als je ver weg woont. Eigenlijk is er maar één manier om dat op te lossen en dat is meer kamers bouwen."
Voor de analyse zijn 15.000 op internet aangeboden kamers in Nederland onder de loep genomen.
Top 10 gemiddeld duurste studentenkamers
Plaats Gem. oppervlakte in m2 Gem. prijs Gem. prijs per m2
Amsterdam 15 493 36
Amstelveen 14 464 35
Nieuwegein 19 464 25
Haarlem 20 451 24
Den Haag 20 445 23
Hilversum 19 440 25
Purmerend 18 438 24
Zaandam 15 436 31
Diemen 16 427 28
Almere 17 421 27
Een gemiddelde kamer in Amsterdam blijkt verreweg het duurst: 493 euro per maand. Daarvoor heeft een bewoner dan gemiddeld 15 vierkante meter aan woonruimte en betaalt hij dus per vierkante meter 36 euro per maand.
Ook in Amstelveen, Zaandam en Diemen is het duur wonen per vierkante meter, zo blijkt. Wie goedkoop wil wonen, moet naar studentensteden als Tilburg, Enschede en Groningen. Daar betaal je maar een goede 20 euro per vierkante meter studentenkamer, oftewel 45 procent minder dan in de hoofdstad.
Tekort
''Vooral in Amsterdam en Utrecht is het tekort groot, vandaar dat kamers daar zo duur zijn’’, legt Heijneman uit. Om dat tekort aan te pakken is in 2011 een Landelijk Actieplan Studentenhuisvesting opgesteld door huisvesters, gemeenten en de landelijke overheid. Dat plan moet 16.000 kamers opleveren in de periode tot 2016.
Dankzij het actieplan moeten vooral ook gemeenten en marktpartijen met elkaar in contact komen, om zo samen te kijken naar de aanpak, laat een woordvoerster van het ministerie van Binnenlandse Zaken weten.
Bouw
''In 2012 zijn er 5000 kamers gebouwd, er zijn 3500 kamers in aanbouw en nog eens 4000 in voorbereiding’’, stelt zij. ''Wij als overheid bouwen niet, gemeenten kijken lokaal naar behoeften en overleggen met marktpartijen wat er mogelijk is. Wij vinden een gevarieerd aanbod belangrijk, de invulling is aan de lokale partijen.’’
Volgens de LSVB wordt de schaarste echter niet opgelost met de 16.000 kamers en zou het helpen om leegstaande kantoorruimten om te bouwen tot kamers.
Het ministerie laat weten dat een aanpassing van de Leegstandswet uitkomst kan bieden. Dat wetsvoorstel ligt bij de Eerste Kamer en maakt het mogelijk om ''de kantoorbestemming voor 10 jaar om te zetten in een woonbestemming’’. Dat is nu nog 5 jaar.
Ach, het alternatief was geweest dat al die aandelen sowieso niks meer waard waren, dat spaarders hun geld kwijt waren (iig boven een ton) en dat iederéén al op straat had gestaan. Zo gaat dat bij normale bedrijven iig. Maar voor hun wanbeleid worden de banken met een zachte landing beloond ipv plotselinge ineenstorting. Alles wat er nu nog van over is is dus 100% pure winst. Hebben ze zich alleen maar voor hoeven misdragen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:05 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]Als je als bedrijf in ene 100% van de staat bent heb je weliswaar een 'bailout' gehad, maar dat ging wel ten koste van.. het bedrijf. Bij ABN zou je nog kunnen stellen dat de eigenaren / aandeelhouders er goed vanaf kwamen, maar bij SNS REAAL zijn de eigenaren onteigend. 0 euro. Dat is niet gratis, ook al waren de aandelen niet zoveel meer waard.
SNS REAAL en ABN AMRO bestaan over een aantal jaar niet meer, 25% van het personeel van de ABN is klant bij het UWV en daar is men nog lang niet klaar mee. Het is een val-met-parachute, ipv een doodsmak, dus nog steeds een bailout, maar 'een gratis bailout' is niet aan de orde.
Mwah, als ik dan kijk wat een kamer in Almere kost ten opzichte van de kamer in Amsterdam.quote:
Dat maakt de kamerprijzen in Almere pas echt beklagenswaardigquote:Op woensdag 5 juni 2013 18:20 schreef announcement het volgende:
[..]
Utrecht staat niet in de top 10?
Ik heb daar ook een hard hoofd in tot nu blijft het consumenten vertrouwen dalen tezamen met de algehele economie.quote:Op woensdag 5 juni 2013 09:18 schreef Krisp het volgende:
Logisch dat de Rabobank de bodem ziet qua aantal verkopen: die zijn gehalveerd (!), waardoor het logisch is dat er niet veel meer gezakt kan worden. Dat het tempo van de prijsdalingen is afgezwakt blijkt nog niet uit de cijfers: de jaar-op-jaar-cijfers dalen nog steeds erg fors:
[ afbeelding ]
Één maandelijkse dip (die zou dan in mei moeten hebben plaatsgevonden) maakt nog niet dat de crisis voorbij is imo.
Grappig genoeg haalt nu.nl in de laatste alinea het hele persbericht van de Rabobank onderuit.Hopelijk gaat de Rabobank nu ook zelf inzien dat elke keer de bodem voorspellen nogal... ongeloofwaardig is.
Bereid je maar voor op het ergste: dit soort crises mondt nogal eens uit in een gewapend conflict.quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:05 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wat begon met een schulden- en bankencrisis eindigt in een politieke crisis. Het vooruitzicht van volgend jaar meer bezuinigingen (= lastenverzwaring, zoals we allemaal al gemerkt hebben), zorgt er voor dat iedereen geld aan het oppotten is. Wie gaat dat doorbreken? Mensen niet, want die krijgen die lastenverzwaring toch wel, overheid niet, want die zitten in excel naar die 2,8% te staren en ontdekken dat ze hun uitgaven niet onder controle kunnen houden.
Zolang als dat dit doorgaat houden we 'crisis'. Werkloosheid zou in die trent zomaar >10% kunnen geraken, de echte massale ontslagrondes komen nu echt lekker op gang in sectoren die nog gevrijwaard bleven - tel daar alle schoolverlaters van de afgelopen en komende jaren bij op.
Het probleem met dat soort voorspellingen is dat ze vooral gebaseerd zijn op trendanalyses. Dat heeft natuurlijk wel enige waarde maar houdt totaal geen rekening met eventuele nieuwe economische tegenvallers. Al zegt de Rabo dat er wel min of meer bij.quote:Op woensdag 5 juni 2013 18:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb daar ook een hard hoofd in tot nu blijft het consumenten vertrouwen dalen tezamen met de algehele economie.
En wie staat er weer vooraan om te brallen dat dat een goed idee is? Dit is geen indy media hequote:Op woensdag 5 juni 2013 19:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Bereid je maar voor op het ergste: dit soort crises mondt nogal eens uit in een gewapend conflict.
Ik sta daar niet achter i.i.g.quote:Op woensdag 5 juni 2013 20:32 schreef NiGeLaToR het volgende:
En wie staat er weer vooraan om te brallen dat dat een goed idee is?
Ik snap dat maar zelfs de trend indicatoren zijn nog steeds negatief.quote:Op woensdag 5 juni 2013 20:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het probleem met dat soort voorspellingen is dat ze vooral gebaseerd zijn op trendanalyses. Dat heeft natuurlijk wel enige waarde maar houdt totaal geen rekening met eventuele nieuwe economische tegenvallers. Al zegt de Rabo dat er wel min of meer bij.
Kijkend naar de nabije toekomst: 6 miljard aan bezuinigingen/lastenverzwaringen die in binnenkort onze kant opkomen, zeker nog anderhalf jaar stijgende werkloosheid, tot 2016 wordt geen noemenswaardig herstel van de arbeidsmarkt verwacht en dat is allemaal nog met een redelijke positieve bril bekeken en ervan uitgaand dat er geen grote natuurrampen, oorlogen en nieuwe tegenvallers in de wereldeconomie komen en dat de financiële markten stabiel blijven. Ik zou nog niet teveel rekenen op herstel op de huizenmarkt iig....
Aan de andere kant blijft er vraag naar woonruimte (er komt ook een hele grote groep starters aan) en stuwt deze vraag nu wel lekker op door de ingestorte bouwproductie.quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik snap dat maar zelfs de trend indicatoren zijn nog steeds negatief.
De starters die ik ken blijven vooral langer huren of bij pappie en mammie.quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aan de andere kant blijft er vraag naar woonruimte (er komt ook een hele grote groep starters aan) en stuwt deze vraag nu wel lekker op door de ingestorte bouwproductie.
Uiteindelijk gaat ook dat weer doorwerken.
Voorlopig is hun werk nog erg tijdelijk.quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aan de andere kant blijft er vraag naar woonruimte (er komt ook een hele grote groep starters aan) en stuwt deze vraag nu wel lekker op door de ingestorte bouwproductie.
Dat houdt ook een keer op...quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De starters die ik ken blijven vooral langer huren of bij pappie en mammie.
Dat werk niet 'uiteindelijk door', dat werkt nu al door, het feit dat woonruimte eigenlijk nog steeds erg schaars is in Nederland is dan ook het enige wat de prijzen nog een beetje overeind houdt op het moment.quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zal vast 'een keer' ophouden. Waarschijnlijk op het moment dat ze een stabiel en hoog genoeg inkomen hebben en de vooruitzichten goed genoeg zijn om het risico van een huis kopen (met een stevige hypotheek) te nemen. Oplopende werkloosheid, exploderende cijfers voor de bijstand en lastenverzwaringen en bezuinigingen en algehele onzekerheid over het eind van de crisis zullen dat moment echter niet dichterbij brengen.quote:
Niet te hard roepen hier want dit is alleen een draadje voor ja-knikkers.quote:
Omdat men de put pas dempt als de hele kudde er reeds in verzopen is.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom klinkt dit soort kritiek altijd pas achteraf, als de miljarden al gevlogen zijn?
Sparen is momenteel stelen, dankzij de geldpersen die op standje 'blijven doordrukken' staat.quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:42 schreef Pap89 het volgende:
Och, het hoeft niet eens te blijven dalen, een tijd stabiel voordat het aantrekt, dan vind ik het ook al meer dan mooi (qua sparen momenteel dan)
Hypotheek bedrag, ondanks de lage rente, lijkt alleen maar lager te worden wanneer ik weer eens op de rabobank kijk
Uiteraard.... vroeg op laat gaan we allemaal de pijp uitquote:
Onzin natuurlijk. Als de afgelopen decennia er een woningoverschot was geweest, waren de prijzen niet zo hard gestegen en waren de hypotheken ook veel lager geweest.quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wat dat betreft mogen de leenluitjes de overheid op hun blote knieën danken, stel je voor dat die de afgelopen decennia wél het woningtekort voortvarend had aangepakt, dan stond half hypotheeknemend NL nu 'onder water'.
Marketing?quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Als de afgelopen decennia er een woningoverschot was geweest, waren de prijzen niet zo hard gestegen en waren de hypotheken ook veel lager geweest.
Kijk jij in dat geval maar uit voor time sharing. 1 maand een huis, 1 maand onder de brug, 1 maand een huis, 1 maand onder de.. enz. enz.quote:
Gewoon om de beurt in een warme kooi kruipenquote:Op woensdag 5 juni 2013 21:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Kijk jij in dat geval maar uit voor time sharing. 1 maand een huis, 1 maand onder de brug, 1 maand een huis, 1 maand onder de.. enz. enz.
Ja, de steeds grotere bedragen die consumenten konden lenen (mede dankzij de veel te ruime HRA) hadden níks met die prijsstijgingen te maken.quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Als de afgelopen decennia er een woningoverschot was geweest, waren de prijzen niet zo hard gestegen en waren de hypotheken ook veel lager geweest.
Stelen van wie? Als je nu 5000 eu opzij zet heb je zelfs tegen de belachelijk lage rentes over een jaar meer vermogen dan als je nú van die 5000 eu een auto koopt.quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Sparen is momenteel stelen, dankzij de geldpersen die op standje 'blijven doordrukken' staat.
Als je niet speculeert op dalende prijzen kun je beter nu kopen, zelf voorzie ik nog een flinke daling en een fors toenemend aanbod.
Ik denk ook niet dat we dat ooit nog mee gaan maken...quote:Op woensdag 5 juni 2013 22:15 schreef krapula het volgende:
Een woningoverschot zit er voorlopig niet in, uitgaande van de lage bouwproductie. En die woningbouwproductie zal nog minstens 3 jaar af blijven nemen.
Een overschot aan bouwgrond is er wel momenteel.quote:Op woensdag 5 juni 2013 22:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat we dat ooit nog mee gaan maken...
En dat blijft voorlopig ook nog zo, ik las vandaag zelfs dat de prijs van een postzegels ook weer omhoog gaat.quote:Op woensdag 5 juni 2013 22:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een overschot aan bouwgrond is er wel momenteel.
Komt vanzelf wanneer de oudjes de pijp uitgaan. Daar enteren is er in nl al sinds de wonibgwet van 1901 een tekort aan woningen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 22:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat we dat ooit nog mee gaan maken...
Ik kan dingen in China van bestellen die incl. verzendkosten minder kosten dan dat ik via PostNL een brief van hetzelfde gewicht naar mijn buurman laat brengen. Gaat nergens over. OW, en die briefpost uit China wordt dan ook via PostNL bij mij thuis afgeleverd, dus daar krijgen ze waarschijnlijk 20 ct voor ofzo.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
En dat blijft voorlopig ook nog zo, ik las vandaag zelfs dat de prijs van een postzegels ook weer omhoog gaat.
Nederland groeit de komende 20 jaar amper meer, zelfs met de huidige bouwproductie voldoet men met gemak aan de vraag. Tel daar bij op dat de welvaart terug gaat lopen en mensen ook nog eens gedwongen gaan 'indikken' en je hebt een overschot te pakken. Ik denk dat vooral tochtige woningen een zeer slechte restwaarde zullen krijgen i.v.m. alsmaar stijgende kosten voor energie.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Komt vanzelf wanneer de oudjes de pijp uitgaan. Daar enteren is er in nl al sinds de wonibgwet van 1901 een tekort aan woningen.
Ja goed hèquote:Op woensdag 5 juni 2013 23:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik kan dingen in China van bestellen die incl. verzendkosten minder kosten dan dat ik via PostNL een brief van hetzelfde gewicht naar mijn buurman laat brengen. Gaat nergens over. OW, en die briefpost uit China wordt dan ook via PostNL bij mij thuis afgeleverd, dus daar krijgen ze waarschijnlijk 20 ct voor ofzo.
Boeiende stelling die behoorlijk afwijkt van de geldende demografische opvattingen. Dus waar is je bron en onderbouwing hiervoor?quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nederland groeit de komende 20 jaar amper meer, zelfs met de huidige bouwproductie voldoet men met gemak aan de vraag.
Juist die starters zullen idd gaan kopen, want met de nieuwe regelgeving komen ze ook met 2 keer minimumloon al niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning.quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja. Er is namelijk vanuit de bank gezien geen enkel belang om dat te doen. De banken gaan nu gewoon wachten op hun geld: de Nederlander betaalt toch wel (af). (Meer) aflossing verlangen is zinloos, dat trekken de mensen niet. Executie evenmin. Nee, de banken gaan pappen en nat houden, dempen de effecten zoals die gezien zijn in de VS en pakken over 3-5 jaar de draad weer op. Zelfs het afschaffen van de HRA gaat daar geen effect op hebben.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Of zijn er mensen die verwachten dat wil wel los gaat lopen?
Ze gaan in elk geval niet allemaal tot hun 31e bij pa en ma wonen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Juist die starters zullen idd gaan kopen, want met de nieuwe regelgeving komen ze ook met 2 keer minimumloon al niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning.
Ze kunnen ook niet kopen omdat flexibel contract en lastige bank.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Juist die starters zullen idd gaan kopen, want met de nieuwe regelgeving komen ze ook met 2 keer minimumloon al niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning.
Klopt, het besef ontbreekt dat het overgrote deel van de huizenbezitters geen enkel probleem heeft in de praktijk.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:20 schreef Krisp het volgende:
[..]
Ja. Er is namelijk vanuit de bank gezien geen enkel belang om dat te doen. De banken gaan nu gewoon wachten op hun geld: de Nederlander betaalt toch wel (af). (Meer) aflossing verlangen is zinloos, dat trekken de mensen niet. Executie evenmin. Nee, de banken gaan pappen en nat houden, dempen de effecten zoals die gezien zijn in de VS en pakken over 3-5 jaar de draad weer op. Zelfs het afschaffen van de HRA gaat daar geen effect op hebben.
Nope, je moet er als ouder ook niet aan denken, de hele tijd je kind en aanhang over de vloer, dat is een paar jaar leuk, maar dan houdt het wel op.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze gaan in elk geval niet allemaal tot hun 31e bij pa en ma wonen.
De geldende demografische opvatting? Doe maar daar even een bron van dan. NL groeit nog maar met zo'n 40k inwoners per jaar tot 2030. Dus dan hoef je echt geen 70k woningen per jaar te bouwen toch? Vooral niet als je leeft met de gedachte dat een woning ook nog eens het eeuwige leven heeft, waar blijft dan je vervangingsmarkt?quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Boeiende stelling die behoorlijk afwijkt van de geldende demografische opvattingen. Dus waar is je bron en onderbouwing hiervoor?
Dat is idd wel een lastige, dat contract, maar zodra er een contract binnengeharkt is zullen ze dus ook vrij snel kopen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:22 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ze kunnen ook niet kopen omdat flexibel contract en lastige bank.
Dat gaat pas lukken als de prijzen fors gedaald zijn, vraag en aanbod komen op die manier vanzelf bij elkaar.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Euhm... en hoe gaat het beschikbaar inkomen dan stijgen om de markt in leven te houden? Vergeet niet dat de huizenmarkt 'de motor' van de economie was die jaarlijks tientallen miljarden aan verse IOU's in de keten bracht.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:20 schreef Krisp het volgende:
[..]
Ja. Er is namelijk vanuit de bank gezien geen enkel belang om dat te doen. De banken gaan nu gewoon wachten op hun geld: de Nederlander betaalt toch wel (af). (Meer) aflossing verlangen is zinloos, dat trekken de mensen niet. Executie evenmin. Nee, de banken gaan pappen en nat houden, dempen de effecten zoals die gezien zijn in de VS en pakken over 3-5 jaar de draad weer op. Zelfs het afschaffen van de HRA gaat daar geen effect op hebben.
Het gaat niet om de omvang van de bevolking maar van de huishoudens.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De geldende demografische opvatting? Doe maar daar even een bron van dan. NL groeit nog maar met zo'n 40k inwoners per jaar tot 2030. Dus dan hoef je echt geen 70k woningen per jaar te bouwen toch? Vooral niet als je leeft met de gedachte dat een woning ook nog eens het eeuwige leven heeft, waar blijft dan je vervangingsmarkt?
Of rustig wachten in een vrije sector huis, vergis je niet, 5% prijsdaling op 200k kun je leuk huis voor huren.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is idd wel een lastige, dat contract, maar zodra er een contract binnengeharkt is zullen ze dus ook vrij snel kopen.
Het besef ontbreekt ook dat de huizenmarkt opgestuwd werd door kooplustige starters die over elkaar heenbuitelde om een nog hoger bod uit te mogen brengen. Nu dit niet langer gebeurd is onderwaarde ineens heel evident en plotseling een groot probleem (als je de media en overheid mag geloven).quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, het besef ontbreekt dat het overgrote deel van de huizenbezitters geen enkel probleem heeft in de praktijk.
Klopt, ook nu nog willen velen nog maar wat graag kopen maar lukt het om verschillende redenen niet. De vraag is er dus wel.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is idd wel een lastige, dat contract, maar zodra er een contract binnengeharkt is zullen ze dus ook vrij snel kopen.
Nogmaals, je bent net tuig van een ban voor getroll. Probeer je dus te gedragen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het besef ontbreekt ook dat de huizenmarkt opgestuwd werd door kooplustige starters die over elkaar heenbuitelde om een nog hoger bod uit te mogen brengen. Nu dit niet langer gebeurd is onderwaarde ineens heel evident en plotseling een groot probleem (als je de media en overheid mag geloven).
Dan moeten ze eerst stoppen om te stemmen op een partij die zo nodig de HRA in stand wenst te houden. Want zolang we het aanhouden van te hoge schulden stimuleren en daarmee huizenprijzen te hoog houden zou dat wel eens de consequentie kunnen zijn.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:23 schreef Leandra het volgende:
Nope, je moet er als ouder ook niet aan denken, de hele tijd je kind en aanhang over de vloer, dat is een paar jaar leuk, maar dan houdt het wel op.
En vanzelf komen dan de huizen te huur die lang te koop staan.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, ook nu nog willen velen nog maar wat graag kopen maar lukt het om verschillende redenen niet. De vraag is er dus wel.
In veel beroepen krijg je simpelweg NOOIT meer een contract voor onbepaalde tijd. Zeker in de huidige tijd waarin er een tsunami van aanbod aan goedkope arbeid is, kun je dat echt op je buik schrijven.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wederom een dappere claim. Ga je ook bronnen leveren?quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
In veel beroepen krijg je simpelweg NOOIT meer een contract voor onbepaalde tijd. Zeker in de huidige tijd waarin er een tsunami van aanbod aan goedkope arbeid is, kun je dat echt op je buik schrijven.
Hoeveel bronnen wil je hebben?quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wederom een dappere claim. Ga je ook bronnen leveren?
Alleen al vanwege de beperkte levensduur van woningen zouden we moeten eisen dat men volledig aflost. De huidige prijzen zijn nog teveel gebaseerd op het onnatuurlijke dogma dat huizen alleen maar in waarde kunnen stijgen. De aflossingsvrije hypotheken die men daarom als 'probleemloos' beschouwde blijken nu dus onwenselijk (zie recentelijke eis tot aflossen voor nieuwe gevallen).quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het gaat niet om de omvang van de bevolking maar van de huishoudens..
En woningen hebben niet het eeuwige leven dus daar kom je niet mee weg..
Het 'voordeel' houd natuurlijk wel ergens op, alleen al vanwege de economisch onzekerheden zou ik me nu niet voor langere tijd willen verbinden aan een woning. Voor veel starters is dat denk ik ook iets waar ze over na zullen denken.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:28 schreef sig000 het volgende:
[..]
Of rustig wachten in een vrije sector huis, vergis je niet, 5% prijsdaling op 200k kun je leuk huis voor huren.
Dat je voor veel beroepen nooit meer een vast contract kan krijgen mag wel onderbouwd worden. Klopt niet met de feitelijke situatie namelijk.quote:
Het moet nog blijken hoe lang de huidige meegaan, ze zijn duurzaam volgens de bouwers.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Alleen al vanwege de beperkte levensduur van woningen.
Die motor is nu dood. Resultaat: de economie versnelt nu niet meer. Oei, oei, wat erg.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Euhm... en hoe gaat het beschikbaar inkomen dan stijgen om de markt in leven te houden? Vergeet niet dat de huizenmarkt 'de motor' van de economie was die jaarlijks tientallen miljarden aan verse IOU's in de keten bracht.
Je gaat weer van de hak op de tak...quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Alleen al vanwege de beperkte levensduur van woningen zouden we moeten eisen dat men volledig aflost. De huidige prijzen zijn nog teveel gebaseerd op het onnatuurlijke dogma dat huizen alleen maar in waarde kunnen stijgen. De aflossingsvrije hypotheken die men daarom als 'probleemloos' beschouwde blijken nu dus onwenselijk (zie recentelijke eis tot aflossen voor nieuwe gevallen).
Hoeveel ouderen zijn er wel niet die nog over forse hypotheekschulden beschikken na de pensioenleeftijd? En om wat voor een huizen gaat het eigenlijk? Zijn deze huizen wel up to date gemaakt kwa isolatie en comfort? Nu de koper weer koning lijkt te zijn op de huizenmarkt zijn er een hoop rotte appels te vinden die voor gouden eieren op de bankbalans staan.
De feitelijke situatie is dat geen enkele starter een vast contract krijgt, dat die situatie 3 jaar kan duren en geen bank het risico wil nemen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat je voor veel beroepen nooit meer een vast contract kan krijgen mag wel onderbouwd worden. Klopt niet met de feitelijke situatie namelijk.
Een jaar of zestig zou geen punt moeten zijn.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:37 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het moet nog blijken hoe lang de huidige meegaan, ze zijn duurzaam volgens de bouwers.
Een volledig onterechte ban overigensquote:Op woensdag 5 juni 2013 23:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogmaals, je bent net tuig van een ban voor getroll. Probeer je dus te gedragen.
Je doet nogal absolute claims... Die kloppen feitelijk gewoon niet.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:39 schreef sig000 het volgende:
[..]
De feitelijke situatie is dat geen enkele starter een vast contract krijgt, dat die situatie 3 jaar kan duren en geen bank het risico wil nemen.
Gezien je gedrag nu weer hier was dit niet meer dan terecht...quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een volledig onterechte ban overigens
Lees jij de krant wel eens? Hoe vaak hebben banken, makelaars en andere komedianten wel niet geroepen dat het vanaf nu toch echt snel beter zal gaan? Keer op keer blijken ze er naast te zitten en krijg ik mijn gelijk. Je zou mij wat dat betreft wel wat meer krediet mogen geven.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wederom een dappere claim. Ga je ook bronnen leveren?
Geef me een bron, 3 alsjeblieft. Ik geef je geen gelijk totdat je het onderbouwt met drie serieuze bronnen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Lees jij de krant wel eens? Hoe vaak hebben banken, makelaars en andere komedianten wel niet geroepen dat het vanaf nu toch echt snel beter zal gaan? Keer op keer blijken ze er naast te zitten en krijg ik mijn gelijk. Je zou mij wat dat betreft wel wat meer krediet mogen geven.
Een moderne woning zal echt niet na 50 jaar instorten maar in de periode zal er toch al fors wat geld uitgegeven moeten worden aan onderhoud om haar in goede staat te houden.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:37 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het moet nog blijken hoe lang de huidige meegaan, ze zijn duurzaam volgens de bouwers.
Welke claim? Wie heeft nog gelijk een vaste baan? Jonge mensen die aan het begin van hun loopbaan staan niet en die zijn aangewezen op de huurmarkt omdat er geen bank is die nog genoeg hypotheek geeft om iets fatsoenlijks te kopen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je doet nogal absolute claims... Die kloppen feitelijk gewoon niet.
Ik lees dagelijks een krant en donderdag, vrijdag en zaterdag tweequote:Op woensdag 5 juni 2013 23:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Lees jij de krant wel eens? Hoe vaak hebben banken, makelaars en andere komedianten wel niet geroepen dat het vanaf nu toch echt snel beter zal gaan? Keer op keer blijken ze er naast te zitten en krijg ik mijn gelijk. Je zou mij wat dat betreft wel wat meer krediet mogen geven.
Zoals je het stelt is 1 starter die een vaste baan of hypotheek krijgt al genoeg om je stellingen te ontkrachtenquote:Op woensdag 5 juni 2013 23:47 schreef sig000 het volgende:
[..]
Welke claim? Wie heeft nog gelijk een vaste baan? Jonge mensen die aan het begin van hun loopbaan staan niet en die zijn aangewezen op de huurmarkt omdat er geen bank is die nog genoeg hypotheek geeft om iets fatsoenlijks te kopen.
Wat doen die? Tsja huren zo goedkoop mogelijk in afwachting van.
Je lult teveel en zegt te weinig.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een volledig onterechte ban overigens
Volgens mij wil je het gewoon niet snappen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zoals je het stelt is 1 starter die een vaste baan of hypotheek krijgt al genoeg om je stellingen te ontkrachten.
Bij deze dan ontkracht door mijn vaste contract, na 6 maanden gekregen. Dat was overigens omdat ik drie maanden wel heel snel vond.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zoals je het stelt is 1 starter die een vaste baan of hypotheek krijgt al genoeg om je stellingen te ontkrachten.
Jij doet exact hetzelfde. Ik heb overigens afgelopen week nog een baan aangeboden gekregen bij een NL'se bank (voor onbepaalde tijd) in Nederland. Niet dat ik er mee akkoord ging maar het gebeurt dus nog wel. Een aantal familie leden van mij hebben onlangs ook gewoon nog een vast contract gekregen. Een in de bouw en 1 in de zorg. En ja, in Nederland.quote:
Ik snap prima wat je probeert te stellen. Maar doordat het zo over de top wordt gebracht maak je jezelf belachelijk.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:50 schreef sig000 het volgende:
[..]
Volgens mij wil je het gewoon niet snappen.
Maar als de economie niet langer groeit dan heeft dit huidige economische model wel een gigantisch probleem, denk je niet?quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:38 schreef Krisp het volgende:
Dit is een tijd waarin mensen zich klaarmaken voor de volgende economische stijging. Als we hier uitkomen, staan we er prima voor. Nu is het alleen even pittig.
Een sloot aan figuren in de techniek, chemie en banken wereld krijgen gewoon nog vaste contracten hoor .. althans wat ik in mijn vriendenkring zie. En die gaan ook direct op een hypotheek af.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:47 schreef sig000 het volgende:
[..]
Welke claim? Wie heeft nog gelijk een vaste baan? Jonge mensen die aan het begin van hun loopbaan staan niet en die zijn aangewezen op de huurmarkt omdat er geen bank is die nog genoeg hypotheek geeft om iets fatsoenlijks te kopen.
Wat doen die? Tsja huren zo goedkoop mogelijk in afwachting van.
Dan wil ik eerst graag van je weten wie jij serieus neemt want anders krijgen we daar straks weer een discussie over.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:45 schreef Krisp het volgende:
[..]
Geef me een bron, 3 alsjeblieft. Ik geef je geen gelijk totdat je het onderbouwt met drie serieuze bronnen.
Welja, geef de overheid maar alvast een knuppel om je straks als je ouder bent net zo lang mee te slaan tot je gewongen bent je handtekening te zetten om je huis te verpanden om je zorg te kunnen betalen...quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:38 schreef Krisp het volgende:
Last but not least: we herzien onze financien. Aflossingsvrij is uit, we lossen nu stevig af: ik heb de afgelopen maand al drie keer een verhaal gehoord waarin ouders (babyboomers) hun kinderen 50K schenken om de hypotheek af te lossen).
Jij hebt volgens mij nog nooit gelijk gekregen. Het enige wat je doet is polariserend gedrag vertonen waar de echte financiele mensen echt smakelijk liggen te lachen om veel van die trieste posts van jou zonder ook maar enige vorm van onderbouwing. Ze bekken zo lekker weg. Leuk he? Dat schoppen op dat volk. Kom jij uberhaupt wel buiten?quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
God ben jij met het verkeerde been uit bed gestapt ofzoquote:Op woensdag 5 juni 2013 23:39 schreef sig000 het volgende:
[..]
De feitelijke situatie is dat geen enkele starter een vast contract krijgt, dat die situatie 3 jaar kan duren en geen bank het risico wil nemen.
1 zou al voldoende zijn ..quote:
De chemie... dan noemt je ook een tak, daar is al jaren een systematisch tekort aan goede vakmensen. Maar probeer maar eens een job te vinden in de bouw, dan moet je echt heel erg veel geluk hebben. Dat banken nog mensen aannemen komt omdat ze aan de andere kant enorme ontslagrondes uitvoeren, feitelijk is ben bezig de samenstelling van hun personeelsbestand te veranderen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:54 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Een sloot aan figuren in de techniek, chemie en banken wereld krijgen gewoon nog vaste contracten hoor .. althans wat ik in mijn vriendenkring zie. En die gaan ook direct op een hypotheek af.
Ook in de bouw komen goede mensen nog gewoon prima aan het werk.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De chemie... dan noemt je ook een tak, daar is al jaren een systematisch tekort aan goede vakmensen. Maar probeer maar eens een job te vinden in de bouw, dan moet je echt heel erg veel geluk hebben. Dat banken nog mensen aannemen komt omdat ze aan de andere kant enorme ontslagrondes uitvoeren, feitelijk is ben bezig de samenstelling van hun personeelsbestand te veranderen.
Wat bedoel je met echte financiele bazen? Zijn dat die lui die de banken hebben opgeblazen?quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Natuurlijk zijn er komedianten die continu blijven zeggen dat de markt weer de goede kant op gaan. Denk je dat de 'eckte' financiele bazen die lui serieus nemen? Natuurlijk niet.
Ook in de bouw worden er nog wel contracten voor onbepaalde tijd uitgeschreven. Zeker wel. Alleen ligt die markt nu gewoon droog dus gaat er een bepaald slag volk uit. Niet meer dan logisch voor zo'n sector als de bouw.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De chemie... dan noemt je ook een tak, daar is al jaren een systematisch tekort aan goede vakmensen. Maar probeer maar eens een job te vinden in de bouw, dan moet je echt heel erg veel geluk hebben. Dat banken nog mensen aannemen komt omdat ze aan de andere kant enorme ontslagrondes uitvoeren, feitelijk is ben bezig de samenstelling van hun personeelsbestand te veranderen.
Ik neem je serieus zodra je drie bronnen geeft. Als-je-blieft.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dan wil ik eerst graag van je weten wie jij serieus neemt want anders krijgen we daar straks weer een discussie over.
Gaan we er al dood aan? Zijn we al dakloos? Nee? Move on, there's nothing to see here. Alles is namelijk relatief. Kijk naar de jaren '80. Het deed pijn, maar daar zijn we ook uitgekomen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 23:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Maar als de economie niet langer groeit dan heeft dit huidige economische model wel een gigantisch probleem, denk je niet?
In het begin wel, nu ook niet meer.quote:Overigens lijkt het erop dat alles kapot mag binnen de economie zolang het maar geen banken betreft of grootschalige verliezen oplevert voor dezelfde banken.
doe mij eens een onderbouwing van die claim want ik ken aardig wat bouwvakkers die echt nergens meer worden aangenomen omdat er simpelweg geen werk meer is. Bouwbedrijven gaan massaal failliet, de bouwproductie loopt enorm terug etc. etc..quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:01 schreef 99.999 het volgende:
Ook in de bouw komen goede mensen nog gewoon prima aan het werk.
Volgens mij mogen wij eerst nog een handvol onderbouwingen van jou verwachten over de claims die je hier in korte tijd weer uitstort...quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
doe mij eens een onderbouwing van die claim want ik ken aardig wat bouwvakkers die echt nergens meer worden aangenomen omdat er simpelweg geen werk meer is. Bouwbedrijven gaan massaal failliet, de bouwproductie loopt enorm terug etc. etc..
5 jaar geleden stond je nog enorm te juichen bij die toekomstperspectieven. De woningmarkt moest gewoon in elkaar storten, want dat zou beter zijn voor iedereen. Dat dat de hele economie zou meetrekken werd toen hevig ontkent...quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
doe mij eens een onderbouwing van die claim want ik ken aardig wat bouwvakkers die echt nergens meer worden aangenomen omdat er simpelweg geen werk meer is. Bouwbedrijven gaan massaal failliet, de bouwproductie loopt enorm terug etc. etc..
Ik weet niet of het terecht is, zit je daar met je vaste contract.... word je alsnog ontslagen en vervangen door een hoger opgeleid iemand. Als ik bankier was zou ik maar niet al teveel waarde meer hechten aan het vaste contractquote:Op donderdag 6 juni 2013 00:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ook in de bouw worden er nog wel contracten voor onbepaalde tijd uitgeschreven. Zeker wel. Alleen ligt die markt nu gewoon droog dus gaat er een bepaald slag volk uit. Niet meer dan logisch voor zo'n sector als de bouw.
Betreffende de banken klopt dat inderdaad. Het MBO en lager geschoolde volk gaat er uit en je zult meer en meer WO minimum zien. En terecht overigens.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:06 schreef sig000 het volgende:
Ik geef het op, teveel blauwen met koophuis en grote bek in dit topic.
Mijn chalet zit geen hypotheek op.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Yep... maar dat moet je niet zeggen joh.... als je dat doet 'speel je op de man' of ben je aan het trollen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:06 schreef sig000 het volgende:
Ik geef het op, teveel blauwen met koophuis en grote bek in dit topic.
Dat komt omdat men ondertussen de economisch diversiteit heeft verkleint in een poging om de huizenmarkt te redden. Had men toen de markt haar werk laten doen dan hadden andere economische sectoren daar baat bij gehad. Nu heeft men ervoor gekozen om alles maar dan ook echt alles op te offeren om de status quo te handhaven.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
5 jaar geleden stond je nog enorm te juichen bij die toekomstperspectieven. De woningmarkt moest gewoon in elkaar storten, want dat zou beter zijn voor iedereen. Dat dat de hele economie zou meetrekken werd toen hevig ontkent...
Dat is ander topic eigenlijk.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik weet niet of het terecht is, zit je daar met je vaste contract.... word je alsnog ontslagen en vervangen door een hoger opgeleid iemand. Als ik bankier was zou ik maar niet al teveel waarde meer hechten aan het vaste contract![]()
Eigenlijk vind ik het niet kunnen dat grote bedrijven zo makkelijk van hun personeel af kunnen komen, men zou veel meer verplicht moeten worden op bestaand personeel om te scholen dan wel op een andere manier in te zetten binnen de organisatie. Nu dumpen bedrijven hun personeel bij het UWV en laten de samenleving opdraaien voor de kosten.
Alleen als je topic 1 t/m 90 nog eens helemaal doorleest, en dan naar de huidige economische situatie kijkt. Als je daarna nog van mening bent recht te hebben op 'told you so', bring it on...quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
mag ik dat dan wel als 'told you so' gebruiken?
Het is wachten op herstel met al die maatregelen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
en dan naar de huidige economische situatie kijkt.
jaren 60-70 6% economische groei per jaar , bij behoorende lage belastingen, en hoge uitkeringenquote:Op woensdag 5 juni 2013 23:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Maar als de economie niet langer groeit dan heeft dit huidige economische model wel een gigantisch probleem, denk je niet?
Ik ben het met je eens dat volgens het klassieke kapitalistische model de rotte appels nu het loodje gaan leggen en er een herverdeling van schaarse middelen zou moeten plaatsvinden. De realiteit is echter dat dit nog niet is doorgedrongen bij onze bestuurlijke elite. Die wil alles gewoon doodleuk hetzelfde houden. Dit hoopt men te doen door de machine aan de praat te houden met de geldpers en daarmee de nodige bubbles te ondersteunen dan wel nieuwe bubbles te creeren. Helaas helpt dat niet om het geld evenredig over de samenleving te verdelen en vergroot het de kloof tussen haves and haven'ts.
Overigens lijkt het erop dat alles kapot mag binnen de economie zolang het maar geen banken betreft of grootschalige verliezen oplevert voor dezelfde banken.
We zijn hier ook heel goed in het slopen van vastgoed hoor. En huizen hebben ook niet het eeuwige levenquote:Op woensdag 5 juni 2013 23:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Komt vanzelf wanneer de oudjes de pijp uitgaan. Daar enteren is er in nl al sinds de wonibgwet van 1901 een tekort aan woningen.
En omdat ze daar maar 20 cent voor krijgen moeten de binnenlandse tarieven omhoog natuurlijkquote:Op woensdag 5 juni 2013 23:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik kan dingen in China van bestellen die incl. verzendkosten minder kosten dan dat ik via PostNL een brief van hetzelfde gewicht naar mijn buurman laat brengen. Gaat nergens over. OW, en die briefpost uit China wordt dan ook via PostNL bij mij thuis afgeleverd, dus daar krijgen ze waarschijnlijk 20 ct voor ofzo.
Om mij heen heeft de afgelopen jaren bijna iedereen een vast contract gekregen. Volgens mij valt het allemaal wel mee met die doemverhalen over alleen maar flex en tijdelijke contracten. Of mijn vriendengroep a +/- 15 personen is geen representatieve steekproef, wat ook best vreemd zou zijn, als ik lees dat bijna niemand meer vaste contracten krijgt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 08:34 schreef 44pje het volgende:
Hier rondom mij heen ken ik ook veel meer mensen die onlangs een vast contract hebben gekregen dan een tijdelijk contract, overigens zijn dat wel mensen in de tecniek, it en olie. Een familielid heeft een eigen bouwbedrijf, die vindt het allemaal wel best. De bouw heeft het niet makkelijk, maar de mensen die kwaliteit leveren doen het nog prima.
Hangt er ook erg vanaf wat ze doen natuurlijk en op welk niveau.quote:Op donderdag 6 juni 2013 19:19 schreef pfaf het volgende:
[..]
Om mij heen heeft de afgelopen jaren bijna iedereen een vast contract gekregen. Volgens mij valt het allemaal wel mee met die doemverhalen over alleen maar flex en tijdelijke contracten. Of mijn vriendengroep a +/- 15 personen is geen representatieve steekproef, wat ook best vreemd zou zijn, als ik lees dat bijna niemand meer vaste contracten krijgt.
Van MBO tot academisch, van sociaal werker en bouwbedrijven tot ict.quote:Op donderdag 6 juni 2013 19:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Hangt er ook erg vanaf wat ze doen natuurlijk en op welk niveau.
Als je daarmee belooft (of in jouw geval: beloofd) dat we tot volgend jaar van die bagger verlost (verlosd) zijn, prima hoorquote:Op donderdag 6 juni 2013 00:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
Maar goed.... ik ben weer even weg want ik ga het toch niet eens worden met bepaalde users en modjes.
Niet dat het uitmaakt want de instorting van de huizenmarkt-zeepbel gaat gewoon gestaagd door.
Dat proces gaat gewoon door, ongeacht onze kijk op de zaak.
Als nu volgend jaar blijkt dat de Rabo het wederom mis had dat volgend jaar de bodem bereikt is, mag ik dat dan wel als 'told you so' gebruiken?
In mijn omgeving is het behoorlijk anders.quote:Op donderdag 6 juni 2013 19:19 schreef pfaf het volgende:
[..]
Om mij heen heeft de afgelopen jaren bijna iedereen een vast contract gekregen. Volgens mij valt het allemaal wel mee met die doemverhalen over alleen maar flex en tijdelijke contracten. Of mijn vriendengroep a +/- 15 personen is geen representatieve steekproef, wat ook best vreemd zou zijn, als ik lees dat bijna niemand meer vaste contracten krijgt.
nou zeg, RIP aan je omgeving danquote:Op donderdag 6 juni 2013 22:21 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
In mijn omgeving is het behoorlijk anders.
HBO/WO trouwens, moeilijke tijden voor 35- zo lijkt het.
Ja is minder, voornamelijk verkoop/marketing trouwens.quote:Op donderdag 6 juni 2013 22:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nou zeg, RIP aan je omgeving dan![]()
waarom verwondert het me niet?
Maar worden in die bedrijven dan helemaal geen vaste contracten afgesloten?quote:Op donderdag 6 juni 2013 22:21 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
In mijn omgeving is het behoorlijk anders.
HBO/WO trouwens, moeilijke tijden voor 35- zo lijkt het.
bullshit verkoopt daaro enzo., maar ik blijf aardig, we zijn niet allemaal Xeno en CC die graag polairseren en shit verkopen en trollen enzoquote:Op donderdag 6 juni 2013 22:24 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Ja is minder, voornamelijk verkoop/marketing trouwens.
Vertel het maar, mag in sub!
Niet veel, ZZP is the way.quote:Op donderdag 6 juni 2013 22:25 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maar worden in die bedrijven dan helemaal geen vaste contracten afgesloten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |