Ja denk ook dat die grote evenementen bijdragen aan het fiets imago. Vroeger waren die tochten vooral voor suffe oude mannen in lelijke grote fietsshirts. Tegenwoordig zijn die commerciele evenementen hipquote:Boskje schreef:
De populariteit van wielrennen bij vrouwen is de laatste jaren wel enorm toegenomen volgens mij. Er is tegenwoordig ook een behoorlijk aanbod aan kleding, fietsen etc. afgestemd op de vrouwelijke anatomie die de sport ook leuker maken voor de vrouwen. 10 jaar geleden was dit er allemaal nog niet.
Ik denk dat de hardlopers die slecht gekleed zijn (in loszittende kleding) zich vooral schamen voor hun lichaam, en de dames in strakke pakjes juist trots zijn op hun lichaam
Ik heb ehm.. 7 paar fietsschoenen, ben ik nu een vrouw?quote:Op zondag 5 mei 2013 20:39 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Heb ik het eens over gehad met een vrouwelijke collega.
Op een gegeven moment hadden we het over schoenen, en toen zei ze: "als je hardloopt, kun je schoenen kopen, dat zal het zijn."
Eerlijk antwoord?quote:Op zondag 5 mei 2013 21:54 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ik heb ehm.. 7 paar fietsschoenen, ben ik nu een vrouw?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om niet te vergeten dat het prof dames wielrennen ook veel meer aandacht heeft gekregen.quote:Op zondag 5 mei 2013 21:36 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja denk ook dat die grote evenementen bijdragen aan het fiets imago. Vroeger waren die tochten vooral voor suffe oude mannen in lelijke grote fietsshirts. Tegenwoordig zijn die commerciele evenementen hip
Vandaag nog bijna een uur gefietst anders hoor. Bewijs staat in 't vorige topicquote:Op zondag 5 mei 2013 22:05 schreef eentwee het volgende:
Best veel nog voor iemand die bijna nooit fietst
denk dat je dan op een sigma uitkomt.. of had je daar al naar gekeken?quote:Op zondag 5 mei 2013 22:11 schreef Patroon het volgende:
Hoogachtende koopjeskoning Eentwee. Ik ben op zoek naar een hartslagmeter en kmteller in 1 voor mijn vriendin. Zoiets als Polar cs100. Mooi basis met niet teveel fancy tools. Heb jij nog goede tips en dito prijsjes?
Is niet veel goedkoper dan cs100, zelfs duurder volgens mij. Ook war negatieve verhalen gelezen over hartslagmeters van Sigmaquote:Op zondag 5 mei 2013 22:31 schreef the_critic het volgende:
[..]
denk dat je dan op een sigma uitkomt.. of had je daar al naar gekeken?
zie bij mantel dat daar de goedkoopste sigma (85euro) 25euro goedkoper is dan de goedkoopste polarquote:Op zondag 5 mei 2013 22:33 schreef Patroon het volgende:
[..]
Is niet veel goedkoper dan cs100, zelfs duurder volgens mij. Ook war negatieve verhalen gelezen over hartslagmeters van Sigma
quote:Op zondag 5 mei 2013 22:04 schreef eentwee het volgende:
Vast zoveel als ik.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die CS100 is prima. Wel uitkijken dat je er een met een volledige softe borstband koopt, anders gaat ze dat echt niet fijn vindenquote:Op zondag 5 mei 2013 22:33 schreef Patroon het volgende:
Is niet veel goedkoper dan cs100, zelfs duurder volgens mij. Ook war negatieve verhalen gelezen over hartslagmeters van Sigma
dat komt allemaal met de tijdquote:Op zondag 5 mei 2013 22:38 schreef Maxbet het volgende:
Ik heb één paar schoenen en twee paar wielen, maar helaas nog steeds gen armstukken of overschoenen.
En nu slapen, morgen vroeg op voor werk.
Dat ga ik de volgende keer ook proberen! Als het 3km/u scheelt......quote:Op zondag 5 mei 2013 22:42 schreef tes.je het volgende:
Vandaag ruim 100 kilometer gefietst. Ging vaak best hard, met 33 km per uur! Gek hoe makkelijk dat voelt, zolang je in het wiel zit bij iemand.
Niet teveel gebruiken hoor dat bed, slijt het vanquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@Patroon: weet zo uit mijn hoofd geen goede aanbiedingen. Maar je kunt idd even zoeken op de Sigma 2209 of idd zo'n Polar.
Klopt, verwacht tegen de herfst wel al wat meer te hebben..quote:
quote:Op zondag 5 mei 2013 23:05 schreef KolonelBroodje het volgende:
Tommeke werk jij bij belga harkstede? en zoja wanneer want dan kom ik binnenkort even langs om van alles en nog wat aan te schaffen, nieuwe outfit, binnenbandjes, kettingspons en reineger en dergelijke, met een dikke forumkorting oké?
Ik heb het plan opgevat om, samen met mijn buurman, aanstaande woensdagmiddag vanuit Eindhovenquote:
Heb je een GPS? Ik kan je een aantal mooie alternatieven geven. O.a. oudoe spoordijken tussen Huy en Ciney en van Givet naar Mariembourg.quote:Op maandag 6 mei 2013 07:44 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Ik heb het plan opgevat om, samen met mijn buurman, aanstaande woensdagmiddag vanuit Eindhovennaar Parijs te gaan fietsen. Nu heb ik inmiddels een boekje (Paul Benjaminse) gekocht over een mogelijk route naar Parijs via Dinant - Laon.
[ afbeelding ]
Aangezien jij (of wellicht iemand anders) veel ervaring hebt in dit gebied vroeg ik me af of je iets kan vertellen over mooie routes etc.
Verder kan ik ook wel wat tips gebruiken van een eckte-bazen-randonneur.![]()
Mijn voornemen is om gewoon op mijn racefiets de juiste kant op te fietsen. Ik heb gisteren mijn rugzakje als proef ingepakt en die blijkt zo'n 4 kg te wegen. Het plan is om onderweg in hotel/B&B's te overnachten.
Uiteindelijk doel is om op zaterdag bij de Eifeltoren aan te komen al waar mijn vriendin ons op komt pikken om zondag weer naar huis te tuffen in de auto.
Benjaminse heeft nog al eens de neiging om onverharde wegen en stukken met veel obstakels in zijn route op te nemen. Geen probleem als je met een tour fietst bent maar voor de racefiets minder geschikt.quote:Op maandag 6 mei 2013 07:44 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Ik heb het plan opgevat om, samen met mijn buurman, aanstaande woensdagmiddag vanuit Eindhovennaar Parijs te gaan fietsen. Nu heb ik inmiddels een boekje (Paul Benjaminse) gekocht over een mogelijk route naar Parijs via Dinant - Laon.
[ afbeelding ]
Aangezien jij (of wellicht iemand anders) veel ervaring hebt in dit gebied vroeg ik me af of je iets kan vertellen over mooie routes etc.
Verder kan ik ook wel wat tips gebruiken van een eckte-bazen-randonneur.![]()
Mijn voornemen is om gewoon op mijn racefiets de juiste kant op te fietsen. Ik heb gisteren mijn rugzakje als proef ingepakt en die blijkt zo'n 4 kg te wegen. Het plan is om onderweg in hotel/B&B's te overnachten.
Uiteindelijk doel is om op zaterdag bij de Eifeltoren aan te komen al waar mijn vriendin ons op komt pikken om zondag weer naar huis te tuffen in de auto.
Nee, ik moet het hebben van mijn topografisch inzicht (geluk) en verder dat boekje waar een paar kaartjes in staan. Eventueel kan ik natuurlijk nog wel wat landkaarten kopen hier bij de plaatselijke reisboekenwinkel.quote:Op maandag 6 mei 2013 09:18 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Heb je een GPS? Ik kan je een aantal mooie alternatieven geven. O.a. oudoe spoordijken tussen Huy en Ciney en van Givet naar Mariembourg.
Je kunt GPX tracks natuurlijk ook gewoon uitprinten.quote:Op maandag 6 mei 2013 09:24 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Nee, ik moet het hebben van mijn topografisch inzicht (geluk) en verder dat boekje waar een paar kaartjes in staan. Eventueel kan ik natuurlijk nog wel wat landkaarten kopen hier bij de plaatselijke reisboekenwinkel.
quote:Op maandag 6 mei 2013 09:20 schreef janatwork het volgende:
[..]
Benjaminse heeft nog al eens de neiging om onverharde wegen en stukken met veel obstakels in zijn route op te nemen. Geen probleem als je met een tour fietst bent maar voor de racefiets minder geschikt.
Goede tipquote:Op maandag 6 mei 2013 09:32 schreef cafca het volgende:
[..]
Je kunt GPX tracks natuurlijk ook gewoon uitprinten.
Ik zit nu op ± 4 kg. Waarvan volgens mij het grootste gedeelte puur de rugtas isquote:Op maandag 6 mei 2013 09:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Benjaminse schrijft meer voor mensen als ik (vakantietractors met 32 tot 42 mm banden en lompe bagagetassen) dan voor racefietsers...dus je kan erop rekenen dat er onverharde stukken tussen zitten! Wel waarschuwt hij daar over het algemeen voor. Benieuwd hoe op dag 3 je rug aanvoelt van die rugtas, maar je neemt zo te zien heel weinig mee, dus dat zal wel meevallen denk ik.
Uitspoelen in je hotel 's avonds en drogen met de haardroger. De achte vakantiefietser kan trouwens ook sokken drogen in een Dyson Airblade, al vergt dat wel enige oefeningquote:
Verwacht maar niet te veel van het shirt.. Die van mij heb ik meteen ergens achterin mijn kast gegooid, denk ook niet dat ie daar snel weer uit komt! Ik heb overigens de 110 gefietst gister, maar 1x een ravitaillering langs de kant gezien (waar 2x op de kaart stond meende ik?!). Zal wel aan mij gelegen hebben! Leuk tochtje trouwens, op die betonbakken midden op de weg na..quote:Op maandag 6 mei 2013 10:21 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Het was erg recht toe recht aan ja. Benieuwd naar de maat van het shirt, ik krijg het thuis gestuurd, maar ze zeiden bij de inschrijfing dat het wat krap viel. Leren ze het nou nooit?
Heb je de eerste soms gemist? Vlak voor het splitspunt? Die was wat gaar aangegegeven ja, je moest een zijweggetje in tussen een stel huizen, maar er reden zat door zonder het bodje te zien. was een routebordje met in vilstift 'ravitailering 100 m linksaf' ofzo. Niet echt duidelijk.quote:Op maandag 6 mei 2013 10:25 schreef iScream. het volgende:
[..]Ik heb overigens de 110 gefietst gister, maar 1x een ravitaillering langs de kant gezien (waar 2x op de kaart stond meende ik?!). Zal wel aan mij gelegen hebben! Leuk tochtje trouwens, op die betonbakken midden op de weg na..
Waren er ook 2. Eerste langs de ringvaart in Huigsloot, (op ongeveer 35km?) en de tweede bij vrouwenakker (op ongeveer 75km).quote:Op maandag 6 mei 2013 10:25 schreef iScream. het volgende:
[..]
Verwacht maar niet te veel van het shirt.. Die van mij heb ik meteen ergens achterin mijn kast gegooid, denk ook niet dat ie daar snel weer uit komt! Ik heb overigens de 110 gefietst gister, maar 1x een ravitaillering langs de kant gezien (waar 2x op de kaart stond meende ik?!). Zal wel aan mij gelegen hebben! Leuk tochtje trouwens, op die betonbakken midden op de weg na..
Hahhaa, dat dacht ik al ja.. Ik zag alleen ravitaillering 100 meter, vervolgens niks gezien, ook net lekker tempo aan het draaien dus ook geen zin om om te kerenquote:Op maandag 6 mei 2013 10:28 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Heb je de eerste soms gemist? Vlak voor het splitspunt? Die was wat gaar aangegegeven ja, je moest een zijweggetje in tussen een stel huizen, maar er reden zat door zonder het bodje te zien. was een routebordje met in vilstift 'ravitailering 100 m linksaf' ofzo. Niet echt duidelijk.
ik heb er geen ervaring mee, maar hoop iig dat je wel witte schoenen op het oog hebt!quote:Op maandag 6 mei 2013 10:50 schreef iScream. het volgende:
Iemand trouwens ervaringen met Mavic fietsschoenen? Ik vind ze qua uiterlijk erg mooi, zit ook wel fijn bij het passen, maar toch wel benieuwd naar wat ervaringen tijdens het fietsen (heb de Avenge op het oog)
quote:Op maandag 6 mei 2013 11:35 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb een kleine, maar toch heb ik er problemen mee.
Weer een goed voorbeeld waarom enorme zadeltassen op geen enkele fiets zouden mogen zitten.quote:Op maandag 6 mei 2013 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
Zegguh, mijn zadeltasje schuurt blijkbaar mijn koersbroeken kapot. Hebben meer mensen hier last van? Zit er aan te denken om alles gewoon in een zwarte bidon te flikkeren, ik heb meestal toch maar 1 bidon nodig. En als ik dan een belachelijke afstand ga fietsen dat ik er 2 nodig heb kan ik voor die ene keer wel even het zadeltasje erop plakken.
OF kent iemand hier een zadeltasje die niet de broek openschuurt?
quote:Op maandag 6 mei 2013 11:52 schreef Gripper het volgende:
[..]
Weer een goed voorbeeld waarom enorme zadeltassen op geen enkele fiets zouden mogen zitten.
Er zijn twee oorzaken waar je eenvoudig wat aan kan doen:
1. je tas is te groot, en dan is jouw visie van een klein zadeltasje anders dan de mijne... koop zo'n superklein tasje waar alleen 1 biba, pompje/CO2 patroon in past. Dat valt weg in de holling van je zadel en dan raak je m niet.
2. Je poten zijn te dik. Zorg dat je benen dunner en strakker worden, dan raak je ook niks meer en kan je lekker zonder zorgen met die koffer onder je zadel blijven rijden
Als je dan toch perse iets wilt veranderen, kies dan in godsnaam voor optie 1!
goed dat je dat zelf ook weet..quote:Op maandag 6 mei 2013 11:59 schreef cafca het volgende:
(Ja, ik weet dat deze foto minimaal 4 overtredingen op de soignee regels vertoont)
Maken jullie je serieus druk om zulk soort dingen?quote:Op maandag 6 mei 2013 12:02 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb nu trouwens een witte en zwarte bidon. Vond ik wel speels gezien ik een witte fiets met zwarte accenten heb. Of is dat juist uit den boze?
je hebt leuk games gespeelt gister?!quote:Op maandag 6 mei 2013 12:00 schreef firewirecable het volgende:
Nog een video van gisteren...
https://vimeo.com/6554737
Voor die 20 km die jij per maand fietst heb je heulemaal geen zadeltas nodig. Eraf met dat ding, dan hoeven die benen ook niet meer afgetraind te worden...quote:Op maandag 6 mei 2013 12:02 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb nu trouwens een witte en zwarte bidon. Vond ik wel speels gezien ik een witte fiets met zwarte accenten heb. Of is dat juist uit den boze?
absoluut... Soignee is de basis voor alle keuzesquote:Op maandag 6 mei 2013 12:03 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maken jullie je serieus druk om zulk soort dingen?
Maak jij je er niet druk om? Ben jij wel serieus bezig met de sport?quote:Op maandag 6 mei 2013 12:03 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maken jullie je serieus druk om zulk soort dingen?
Bitch please, gister bijna de 30 aangetiktquote:Op maandag 6 mei 2013 12:04 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Voor die 20 km die jij per maand fietst heb je heulemaal geen zadeltas nodig. Eraf met dat ding, dan hoeven die benen ook niet meer afgetraind te worden...
minuten?quote:Op maandag 6 mei 2013 12:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maak jij je er niet druk om? Ben jij wel serieus bezig met de sport?
[..]
Bitch please, gister bijna de 30 aangetikt
km/uur toen ik naar de snackbar sprinttequote:
Nee nog totaal niet, maar als ik het zo hoor fiets ik meer dan jijquote:Op maandag 6 mei 2013 12:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maak jij je er niet druk om? Ben jij wel serieus bezig met de sport?
Zijn er ook in het geel.... toch?quote:Op maandag 6 mei 2013 11:15 schreef the_critic het volgende:
[..]
ik heb er geen ervaring mee, maar hoop iig dat je wel witte schoenen op het oog hebt!
Zonder die zadeltas had je de 47 wel gehaald!quote:Op maandag 6 mei 2013 12:09 schreef kanovinnie het volgende:
Topsnelheid gister was 45.4 voor de geintereseerden
Wind mee, viaduct af?quote:Op maandag 6 mei 2013 12:09 schreef kanovinnie het volgende:
Topsnelheid gister was 45.4 voor de geintereseerden
De kleinste van Rose Extreme en Continental zijn zadeltasjes die echt niet tegen een RadioShack broek aanschuren maar waar wel één biba en één bandenlichter in passen.quote:Op maandag 6 mei 2013 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
Zegguh, mijn zadeltasje schuurt blijkbaar mijn koersbroeken kapot. Hebben meer mensen hier last van? Zit er aan te denken om alles gewoon in een zwarte bidon te flikkeren, ik heb meestal toch maar 1 bidon nodig. En als ik dan een belachelijke afstand ga fietsen dat ik er 2 nodig heb kan ik voor die ene keer wel even het zadeltasje erop plakken.
OF kent iemand hier een zadeltasje die niet de broek openschuurt?
Volgens mij is gewicht wel de laatste reden om je benen te scheren.quote:Op maandag 6 mei 2013 12:16 schreef KolonelBroodje het volgende:
Zo mijn beentjes geschoren... alle beetjes gewicht eraf helpen
Hm, dat maakt 't wat moeilijker. Ik zal ff kijken of ik een leuke route tot in Frankrijk op gpsies kan zetten, op basis van mijn archiefroutes.quote:Op maandag 6 mei 2013 09:24 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Nee, ik moet het hebben van mijn topografisch inzicht (geluk) en verder dat boekje waar een paar kaartjes in staan. Eventueel kan ik natuurlijk nog wel wat landkaarten kopen hier bij de plaatselijke reisboekenwinkel.
Ik heb gewoon een good old handpompje, niks mis mee zolang je maar een goeie koopt.. Bij die patronen lijkt het me lastiger de druk goed te regelen en ben je toch altijd afhankelijk van patronen (ik ben het type wat heeeel snel iets vergeet mee te nemen, mn handpompje zit altijd aan de bidonhouderquote:
Viaduct op volgens mij, wind schuin.quote:
Handpomp en CO2 patronen op een trainingsrit. Toer- of clubrit uitsluitend CO2 patronen, handpomp kun je dan wel lenen.quote:
[Soignee alert aan] Niets aan een fiets wat een prof ook niet heeft[Soignee alert uit]quote:Op maandag 6 mei 2013 12:51 schreef iScream. het volgende:
[..]
Ik heb gewoon een good old handpompje, niks mis mee zolang je maar een goeie koopt.. Bij die patronen lijkt het me lastiger de druk goed te regelen en ben je toch altijd afhankelijk van patronen (ik ben het type wat heeeel snel iets vergeet mee te nemen, mn handpompje zit altijd aan de bidonhouder)
Tuurlijk is dat te groot. het probleem is vooral dat ie wel heel laag hangt, en dat ie meteen vanaf je zadelpen dik is. Zo'n klein tasje ( Dees bijv. ) past veel beter in de holte onder je zadel, en die ruimte wordt dan ook echt benut.quote:
Vast wel. Overigens kun je een buitenband ook zonder lichters eraf halen (scheelt ook weer kans op een lekke band doordat je m lekprikt met een lichter)quote:Op maandag 6 mei 2013 13:22 schreef kanovinnie het volgende:
Passen daar 2 bandenlichters, 2 biba's en een multitool in?
Zadel die scheefgaat, dingetjes stellen. Vind het gewoon fijn om mee te hebben. Hoe haal jij een buba eraf zonder bandenlichter?quote:Op maandag 6 mei 2013 13:25 schreef Gripper het volgende:
[..]
Vast wel. Overigens kun je een buitenband ook zonder lichters eraf halen (scheelt ook weer kans op een lekke band doordat je m lekprikt met een lichter)
En een multitool hoeft echt niet mee. Wat zou je met een tool kunnen fixen als er onderweg iets kapot gaat?
Die Rose Extreme is exact dezelfde, staat niet op hun site maar in Biketown voor 6,95. En het voordeel van dit tasje is dat het niet eens tegen je zadelpen zit aan te schuren. Maar of je er 2 BiBa's in krijgt... ik betwijfel he. Nooit geprobeerd overigens.quote:Op maandag 6 mei 2013 13:19 schreef Gripper het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat te groot. het probleem is vooral dat ie wel heel laag hangt, en dat ie meteen vanaf je zadelpen dik is. Zo'n klein tasje ( Dees bijv. ) past veel beter in de holte onder je zadel, en die ruimte wordt dan ook echt benut.
Zelf met zachte kantoorhandjes is dat geen enkel probleem. Moeten het wel vouwbanden zijn uiteraard.quote:Op maandag 6 mei 2013 13:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zadel die scheefgaat, dingetjes stellen. Vind het gewoon fijn om mee te hebben. Hoe haal jij een buba eraf zonder bandenlichter?
Gewoon de tanden erinquote:Op maandag 6 mei 2013 13:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zadel die scheefgaat, dingetjes stellen. Vind het gewoon fijn om mee te hebben. Hoe haal jij een buba eraf zonder bandenlichter?
Ik wil juist geen spul in mijn shirt....quote:Op maandag 6 mei 2013 13:31 schreef iScream. het volgende:
[..]
Gewoon de tanden erinKun je dan niet beter 1 of 2 losse imbussleuteltjes meenemen? En een tweede biba kan heus mee in je shirtzakje
Nieuw soort ijzerdieet? ;-) Ik heb zelf altijd een biba in mijn shirt, merk er eigenlijk niks van dat ik dat bij me heb.quote:Op maandag 6 mei 2013 13:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
2 losse imbussleuteltjes in je shit teveel gewicht?
idd. ik knup er een zadeltas onder omdat ik verder wil fietsen bij een lekke band en zo min mogelijk in mijn jersey omdat ik niet met een paar stenen op mijn rug wil fietsen.quote:Op maandag 6 mei 2013 14:02 schreef nodisch18 het volgende:
Je druk maken over wat profs doen, als je zelf maar met moeite de 30 aan weet te tikken
Dit bedoelde ik dus ook.quote:Op maandag 6 mei 2013 14:13 schreef firewirecable het volgende:
[..]
idd. ik knup er een zadeltas onder omdat ik verder wil fietsen bij een lekke band en zo min mogelijk in mijn jersey omdat ik niet met een paar stenen op mijn rug wil fietsen.
Er is natuurlijk een verschil tussen 1 of 2 biba's van 70 gram en een klein CO2 ventieltje + 1 of 2 patronen en een paar stenen op je rug....quote:Op maandag 6 mei 2013 14:13 schreef firewirecable het volgende:
[..]
idd. ik knup er een zadeltas onder omdat ik verder wil fietsen bij een lekke band en zo min mogelijk in mijn jersey omdat ik niet met een paar stenen op mijn rug wil fietsen.
Heb je dan nooit zoiets van, laat die reserverommel maar zitten, 't zal wel loslopen?quote:Op maandag 6 mei 2013 14:29 schreef Gripper het volgende:
[..]
Er is natuurlijk een verschil tussen 1 of 2 biba's van 70 gram en een klein CO2 ventieltje + 1 of 2 patronen en een paar stenen op je rug....
In mijn nieuwste shirtje zitten 3 hele kleine zakjes, en daar gaan nu alleen die genoemde zaken in (als het een rondje rundumhause is zelfs maar spul voor 1x lek) , telefoon + wat geld en pinpas en huissleutel. Reepje erbij en dan gana met die handel, niks uitpuilende zakken.
Straks tijdens de marmotte doe ik wel zo'n heel klein conti zadeltasje onder mn zadel, dan blijft er wat meer ruimte in de achterzakken beschikbaar voor mouwstukken, windvestje en extra repen.
Nee, heb eigenlijk altijd wat bij me voor lekrijden. t zit in een klein zakje, en dat ligt altijd in mn helm, dus ik pak het zo mee. Tooltje en bandenplakkers neem ik eigenlijk nooit meer mee. Plakken onderweg is toch kut.quote:Op maandag 6 mei 2013 14:32 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Heb je dan nooit zoiets van, laat die reserverommel maar zitten, 't zal wel loslopen?
Meer fietsen > <90 > kopen.quote:
Werkt elke soort magneet erop?quote:Op maandag 6 mei 2013 14:43 schreef firewirecable het volgende:
Dit hangt er bij mij onder.... alleen gisteren zat die helemaal vol met gels en repen, sleutels etc...
[ link | afbeelding ]
Ik heb ook die lelijke cadence sensor magneet van Garmin vervangen voor een magneet in de crank
[ link | afbeelding ]
Ik heb in een winkel een paar "neodymium" magneten gehaald 12x5mm. Je kunt ze ook op Ebay enzo vinden (rare earth magnets)quote:
Nou? Nou? linkje?quote:Op maandag 6 mei 2013 15:10 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Toch mooi dat die video's er al zo snel staan, al zijn ze nogal saai. Toen ik m'n sticker omdeed kreukte die natuurlijk, en m'n zadeltas hing er overheen, dus ik was benieuwd of er wat van zou komen...
Mijn broer fietst op dezelfde fiets. Niks mis mee, fietst strak. Overigens heeft hij hem uit een tweede-hands partij gekocht, voorheen gebruikt door een amateurploeg.quote:Op maandag 6 mei 2013 15:01 schreef Gripper het volgende:
hee kaas, is dit merk wat? Ik ken het helemaal niet, is het een beetje betrouwbaar?
http://link.marktplaats.nl/673573326
Je kunt gewoon wat hele kleine stickertje (2x 8 cm ofzo) van die grote lap afpeuteren en op een willekeurige plek plakken, ik had mijne op mijn bidon geplakt, werkt gewoon goedquote:Op maandag 6 mei 2013 15:10 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Toch mooi dat die video's er al zo snel staan, al zijn ze nogal saai. Toen ik m'n sticker omdeed kreukte die natuurlijk, en m'n zadeltas hing er overheen, dus ik was benieuwd of er wat van zou komen...
Linkjequote:
Ik zie je soms met een aardig zware cadans trappen. Zou lichter trappen niet lekkerder voor de knietjes zijn?quote:Op maandag 6 mei 2013 15:23 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Linkje
Zie ik ik machtig door het landscahp heen denderdat shirt met geel bij de schouders, rood-witte helm en gezichtshaar.
Tof!quote:Op maandag 6 mei 2013 15:49 schreef Bismarck het volgende:
Deze zomer ga ook ik de Marmotte fietsen. Op mijn fiets heb ik een Campa Chorus 11s met 53/39 voor en een 11-25 achter. Dat is natuurlijk niet toereikend om de Alpen mee over te komen. Het monteren van een 52-34 crankstel zou me ex montage al zo'n 340 euro kosten. Nu heeft Campa ook een 12-29 cassette in haar gamma, wat iets van 110 euro kost. Op verschillende fora lees ik dat mensen wel de Marmotte hebben gefietst met een 39 - 28 en dat dit best te doen is.
Los van de conditie (wat natuurlijk bepalend is op de vraag welk verzet je het best kan monteren), wat zijn jullie ervaringen en welk verzet gaan jullie gebruiken voor de Marmotte?
Ik trap zeker als ik moe ben vaak te zwaar ja, dat is iets waar ik telkens de fout mee inga. 90 omwentelingen per minuut zou veel beter zijn heeft Superher0 me indertijd verteld, maar ik denk er vaak pas aan als het pijn doet, vrij stom natuurlijk.quote:Op maandag 6 mei 2013 15:49 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik zie je soms met een aardig zware cadans trappen. Zou lichter trappen niet lekkerder voor de knietjes zijn?
Die chick op skeelers bij de finish ging bijna vol in beeld op dr bek volgens mij
Even kijken wat je bedoelt, was ze lekker? Zie je hoe moe ik was, niets van gemerktquote:Op maandag 6 mei 2013 15:49 schreef Gripper het volgende:
Die chick op skeelers bij de finish ging bijna vol in beeld op dr bek volgens mij
lelijk manquote:Op maandag 6 mei 2013 15:01 schreef Gripper het volgende:
hee kaas, is dit merk wat? Ik ken het helemaal niet, is het een beetje betrouwbaar?
http://link.marktplaats.nl/673573326
Ik ook, er gaat max 1 biba in dat tasje. De 2e biba neem ik mee in mijn zakje. Neem geen armstukken mee, windvest voor dalen is genoeg. Vanaf de start wordt er toch 40 gereden naar de 1e klim. Heb je het snel genoeg heet.quote:Op maandag 6 mei 2013 14:29 schreef Gripper het volgende:
[..]
Er is natuurlijk een verschil tussen 1 of 2 biba's van 70 gram en een klein CO2 ventieltje + 1 of 2 patronen en een paar stenen op je rug....
In mijn nieuwste shirtje zitten 3 hele kleine zakjes, en daar gaan nu alleen die genoemde zaken in (als het een rondje rundumhause is zelfs maar spul voor 1x lek) , telefoon + wat geld en pinpas en huissleutel. Reepje erbij en dan gana met die handel, niks uitpuilende zakken.
Straks tijdens de marmotte doe ik wel zo'n heel klein conti zadeltasje onder mn zadel, dan blijft er wat meer ruimte in de achterzakken beschikbaar voor mouwstukken, windvestje en extra repen.
Zwaar ben je niet, als je geld wilt besparen kan je ook een cassette met een 29 nemen, dat kan bij campa met dezelfde derailleur geloof ik.quote:Op maandag 6 mei 2013 15:57 schreef Bismarck het volgende:
Dan heb je dus een 34-28 als lichtste verzet. Dat moet aardig lukken. Vraag bij mij is dus of de castette 12-29 (waarbij de 39-29 dan het lichtste verzet is) toereikend is, of dat ik beter voor een nieuw crankstel met een 34 binnenblad kan gaan. Dat 39-25 'm niet gaat worden besef ik ook.
Ik weeg 74 kg bij 1m83. Misschien tegen die tijd nog een kilootje lichter. Ben niet supergetraind, ik hoop ongeveer op 3500 km in de voorbereiding uit te komen.
http://app.strava.com/athletes/1820154
Ik fiets 'm met m'n chickquote:Op maandag 6 mei 2013 14:44 schreef Gripper het volgende:
[..]
Nee, heb eigenlijk altijd wat bij me voor lekrijden. t zit in een klein zakje, en dat ligt altijd in mn helm, dus ik pak het zo mee. Tooltje en bandenplakkers neem ik eigenlijk nooit meer mee. Plakken onderweg is toch kut.
gaat er eigenlijk nog iemand naar Limburg donderdag voor de klimclassic? Ik doe m in ieder geval samen met fietsmaatje Jitze.
Je had natuurlijk allang gezien dat we al met een aardig ploegje van hier meedoen he. Effe buurten ergens in die week, waar overnacht je? Wij gaan op camping ferme noemie staan, net buiten Bourg d'Oisans. En wat is je startnummer?quote:Op maandag 6 mei 2013 15:57 schreef Bismarck het volgende:
Dan heb je dus een 34-28 als lichtste verzet. Dat moet aardig lukken. Vraag bij mij is dus of de castette 12-29 (waarbij de 39-29 dan het lichtste verzet is) toereikend is, of dat ik beter voor een nieuw crankstel met een 34 binnenblad kan gaan. Dat 39-25 'm niet gaat worden besef ik ook.
Ik weeg 74 kg bij 1m83. Misschien tegen die tijd nog een kilootje lichter. Ben niet supergetraind, ik hoop ongeveer op 3500 km in de voorbereiding uit te komen.
http://app.strava.com/athletes/1820154
Ook in juli kan het in de Alpen wel eens een dag 5-10 graden zijn he (en dan vorst op de top) Als het een kille regenachtige dag is, moet je toch wat meer kleding meesjouwen.quote:Op maandag 6 mei 2013 16:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik ook, er gaat max 1 biba in dat tasje. De 2e biba neem ik mee in mijn zakje. Neem geen armstukken mee, windvest voor dalen is genoeg. Vanaf de start wordt er toch 40 gereden naar de 1e klim. Heb je het snel genoeg heet.
Alleen 110 en 160, allebei veel hoogtemeters en met lastige klimmetjes. Ze pochen er zelf een beetje mee dat er daardoor alleen maar serieuze fietsers op af komen, en niet zoveel pannekoeken die toch op elk bultje moeten lopen (zoals in de AGR)quote:Op maandag 6 mei 2013 16:41 schreef kanovinnie het volgende:
Is de klimclassic er ook in korter afstanden? Vanavond ff polsen of ik mijn chick zo ver krijg om mee te gaan.
Ik denk dat je meisje jou, de wielrennerij en fietsen in het algemeen voor eeuwig vervloekt als je haar deze tocht aanpraat zonder een beetje fietsconditie.quote:De KlimClassic is een ware klassieker voor de beste klimmers van Nederland. Als deelnemer bevindt u zich in goed gezelschap!
Uit de inschrijvingen blijkt dat maar liefst 70% van de deelnemers de 160 km route rijdt. De minimale afstand bedraagt 110 km. Zodoende staat een hoog niveau fietsers aan de start.
Ik heb geboekt via Alpe d'Huez Fietsreizen. Ik verblijf die week in het chalet La Grange Sportive. http://www.lagrangesportive.nl/ . We zitten een week in dat gebied en het idee is dat we die week benutten om nog wat bergen op te fietsen. Mijn startnummer is 474. Effe buurten in die week lijkt me top. Wellicht met z'n allen een tochtje fietsen.quote:Op maandag 6 mei 2013 16:36 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je had natuurlijk allang gezien dat we al met een aardig ploegje van hier meedoen he. Effe buurten ergens in die week, waar overnacht je? Wij gaan op camping ferme noemie staan, net buiten Bourg d'Oisans. En wat is je startnummer?
Als je een compact crankstel monteert, is dat wel een fikse investering, maar je zou je andere crankstel dan ook wel kunnen verkopen. Op die compact kun je tenslotte zowel 34-50 als 53-39 bladen monteren, beiden met een 110 mm steekcirkel.
mijn vriendin alleen als taxiquote:Op maandag 6 mei 2013 16:44 schreef Gripper het volgende:
[..]
Alleen 110 en 160, allebei veel hoogtemeters en met lastige klimmetjes. Ze pochen er zelf een beetje mee dat er daardoor alleen maar serieuze fietsers op af komen, en niet zoveel pannekoeken die toch op elk bultje moeten lopen (zoals in de AGR)
Ik denk dat je meisje jou, de wielrennerij en fietsen in het algemeen voor eeuwig vervloekt als je haar deze tocht aanpraat zonder een beetje fietsconditie.![]()
Ik denk dat ook jij er flink moeite mee zult hebben, met de weinige km's die je dit jaar hebt gemaakt. Zelf vind ik het ook een pittige tocht.
Trouwens, taxi = Argentijns voor boven blond onder donker, dat weet je toch wel? Of is dit te vrijdag?quote:
53 en 34 voor kun je niet schakelen. Gaat je ketting van ratelen op het kleine blad. max 16 tandjes verschil.quote:Op maandag 6 mei 2013 15:57 schreef Bismarck het volgende:
Dan heb je dus een 34-28 als lichtste verzet. Dat moet aardig lukken. Vraag bij mij is dus of de castette 12-29 (waarbij de 39-29 dan het lichtste verzet is) toereikend is, of dat ik beter voor een nieuw crankstel met een 34 binnenblad kan gaan. Dat 39-25 'm niet gaat worden besef ik ook.
Ik weeg 74 kg bij 1m83. Misschien tegen die tijd nog een kilootje lichter. Ben niet supergetraind, ik hoop ongeveer op 3500 km in de voorbereiding uit te komen.
http://app.strava.com/athletes/1820154
Ik wilde het niet zeggen maar on 7:15 uur (als dat nog steeds de starttijd is) kan het behoorlijk koud zijn op 800 meter.quote:Op maandag 6 mei 2013 16:38 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ook in juli kan het in de Alpen wel eens een dag 5-10 graden zijn he (en dan vorst op de top) Als het een kille regenachtige dag is, moet je toch wat meer kleding meesjouwen.
Maar het wordt natuurlijk strakblauw, en hopelijk niet al te warm. Graadje of 20, net zoals nu.
En in Z.O. Azie heb je allemaal taxi girls, maar die besturen echt geen taxi......quote:Op maandag 6 mei 2013 16:49 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Trouwens, taxi = Argentijns voor boven blond onder donker, dat weet je toch wel? Of is dit te vrijdag?
Mooi laag startnummer, bijna vooraan (maar jij moet vroeg op, wij hoeven pas om 7:50 aan de bakquote:Op maandag 6 mei 2013 16:45 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Ik heb geboekt via Alpe d'Huez Fietsreizen. Ik verblijf die week in het chalet La Grange Sportive. http://www.lagrangesportive.nl/ . We zitten een week in dat gebied en het idee is dat we die week benutten om nog wat bergen op te fietsen. Mijn startnummer is 474. Effe buurten in die week lijkt me top. Wellicht met z'n allen een tochtje fietsen.
Tenzij je tubeless rijdtquote:Op maandag 6 mei 2013 17:05 schreef ThePlaneteer het volgende:
Hoe kun je nou zonder biba gaan fietsen, dan zit ik echt niet lekker op m'n fiets hoor
In dat geval doe oude dunne armstukken aan die ik later weg doe. Zit stiksel helemaal los. Neem jij 2 biba's mee?quote:Op maandag 6 mei 2013 16:38 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ook in juli kan het in de Alpen wel eens een dag 5-10 graden zijn he (en dan vorst op de top) Als het een kille regenachtige dag is, moet je toch wat meer kleding meesjouwen.
Maar het wordt natuurlijk strakblauw, en hopelijk niet al te warm. Graadje of 20, net zoals nu.
Afgelopen zaterdag had (tijdens de koers notabene) Terpstra ook gewoon een pompje en een zadeltasje op zijn fiets zitten.quote:Op maandag 6 mei 2013 12:56 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
[Soignee alert aan] Niets aan een fiets wat een prof ook niet heeft[Soignee alert uit]
De laatste Marmotte die ik gereden heb, was het 4 graden met regen op de Galibier.quote:Op maandag 6 mei 2013 16:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik ook, er gaat max 1 biba in dat tasje. De 2e biba neem ik mee in mijn zakje. Neem geen armstukken mee, windvest voor dalen is genoeg. Vanaf de start wordt er toch 40 gereden naar de 1e klim. Heb je het snel genoeg heet.
Zag ook zo'n foto van Kaas in kort-kort. Held is dat.quote:Op maandag 6 mei 2013 17:53 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De laatste Marmotte die ik gereden heb, was het 4 graden met regen op de Galibier.
Ik heb nog een foto waar ik tussen metershoge sneeuwwanden fiets
Die foto van Kaas was volgens mij van 2000.quote:Op maandag 6 mei 2013 17:58 schreef Patroon het volgende:
[..]
Zag ook zo'n foto van Kaas in kort-kort. Held is dat.
Nog maar eens goed lezen dan.quote:
Kaas is sowieso held. Heeft ook in de regen gefietst, maar ook al niet gefietst, toch eindbaas omdat kaas.quote:Op maandag 6 mei 2013 18:21 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nog maar eens goed lezen dan.
Kaas heeft volgens mij in 1999 en 2000 de Marmotte gefietst. Ik ook (beide mooi weer).
En bovendien heb ik 'm in 2001 gefietst, in de regen. Kaas niet.
In 2002 ben ik niet gestart, omdat het slecht weer was. Volgens mij Kaas ook niet, want die zou helemaal niet rijden.
Die paar spatjes die Kaas op de Croix de Fer had in 2000 kun je amper regen noemenquote:Op maandag 6 mei 2013 18:27 schreef Patroon het volgende:
[..]
Kaas is sowieso held. Heeft ook in de regen gefietst, maar ook al niet gefietst, toch eindbaas omdat kaas.
Velen hier hebben inderdaad een status. Jij bent de D1 man, daar kom je nooit meer vanaf. Eentwee is de koopjesjager. Forever. Grip de BBQ meister. Dan hebben we Robin - man in tights (nick ff kwijt). Buurman en Buurman. Ik ben natuurlijk de man van de Okselachtige gemiddeldes, en de dikzak van het topic..quote:
Can't beat me! Pussy!quote:Op maandag 6 mei 2013 18:30 schreef Patroon het volgende:
Ga ff naar het fitness en superdudes topic met je niets zeggende huismoeder fitness oefeningen.
Het is wel jammer dag die okselachtige gemiddeldes niet meer de top van het forum zijn. Niveau is gestegen. Ik ben trots op mijn D1 status, mijn fundament namelijk.quote:Op maandag 6 mei 2013 18:30 schreef Oksel het volgende:
[..]
Velen hier hebben inderdaad een status. Jij bent de D1 man, daar kom je nooit meer vanaf. Eentwee is de koopjesjager. Forever. Grip de BBQ meister. Dan hebben we Robin - man in tights (nick ff kwijt). Buurman en Buurman. Ik ben natuurlijk de man van de Okselachtige gemiddeldes, en de dikzak van het topic..
Global warming takes its tollquote:Op maandag 6 mei 2013 18:59 schreef MCH het volgende:
Is Knut de Ijsbeer overleden of zie ik hem gewoon over het hoofd?
Tsja, van veel lichamelijk werk wordt je sterk. Niet dat ik ook maar enig benul heb van wat burpees en airsquats zijn hoor. Ik heb zo'n bruin vermoeden dat je binnenkort hier komt vragen of die testosteron spuiten en pillen ook goed helpen om nog hogere Okkieachtige gemiddelden te behalen. Maar eigenlijk zijn die resultaten van je vriendin nog veel hoopgevender.................quote:Op maandag 6 mei 2013 18:21 schreef Oksel het volgende:
Vandaag PowerContest gedaan.. gvd, zwaar.
AMRAP - As many repeats as possible - tijd 6 minuten.
10 stuks full burpees
10 stuks airsquats (reedt op zo'n stepbankje)
10 stuks knees2elbows (liggend op grond)
Vorige keer 130 reps, vriendin 140. Ik dit keer 153, vriendin 156.
Verschil is dat ze helemaal kapot is, en ik binnen 3 minuten op adem ben. Ze is lichamelijk fitter, maar conditioneel slechter. Mijn conditie is te goed voor m'n dikke lijf..Merk ik ook tijdens het fietsen, mensen om me heen puffen en hijgen, terwijl mijn benen pijn doen.
Dan solliciteer ik wel voor Noob in trainingquote:Op maandag 6 mei 2013 18:30 schreef Oksel het volgende:
[..]
Velen hier hebben inderdaad een status. Jij bent de D1 man, daar kom je nooit meer vanaf. Eentwee is de koopjesjager. Forever. Grip de BBQ meister. Dan hebben we Robin - man in tights (nick ff kwijt). Buurman en Buurman. Ik ben natuurlijk de man van de Okselachtige gemiddeldes, en de dikzak van het topic..
Ik doe hem samen met 2 neven en een oom.quote:Op maandag 6 mei 2013 14:44 schreef Gripper het volgende:
[..]
Nee, heb eigenlijk altijd wat bij me voor lekrijden. t zit in een klein zakje, en dat ligt altijd in mn helm, dus ik pak het zo mee. Tooltje en bandenplakkers neem ik eigenlijk nooit meer mee. Plakken onderweg is toch kut.
gaat er eigenlijk nog iemand naar Limburg donderdag voor de klimclassic? Ik doe m in ieder geval samen met fietsmaatje Jitze.
MarcoD sliep in Haarlem bij z'n chick, uiteraard wel op de fiets gegaan!quote:Op maandag 6 mei 2013 16:42 schreef kanovinnie het volgende:
Tis trouwens mooi weer en het pont is goed vol, maar marcod is nergens te bekennen!
Nee, dat niet. Maar in mijn carrière al wel een stuk of 5 cyclo's met stromende regen en een graad of 5.quote:Op maandag 6 mei 2013 19:17 schreef kaasplankje het volgende:
Wij hebben in maart al 309km gefietst in sneeuw, 5 graden en ijskoude wind hé Wombcat?
20 gemiddeld alles in de stad. Niet echt Okselachtig.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:05 schreef Wombcat het volgende:
Moet je dan je okselachtig gemiddelde er niet bij plaatsen?
Dan kun je je afvragen waarom je met een 50 binnenblad wil rijden. Niet nagerekend, maar ik denk zo dat een tandje lichter achter ook bijna het verschil is tussen een 54 en een 50 voorblad.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:26 schreef Wombcat het volgende:
Waarom kan op een klassieke dubbel dan geen 50/54?
Nou is 50 als buitenblad en 54 als binnenblad wel verkeerd, maar 54/50 moet toch wel kunnen?
En een 50 buitenblad op een dubbel moet ook zich kunnen. Je moet ze alleen wel vinden.
't is idd redelijk zinloosquote:Op maandag 6 mei 2013 20:38 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Dan kun je je afvragen waarom je met een 50 binnenblad wil rijden. Niet nagerekend, maar ik denk zo dat een tandje lichter achter ook bijna het verschil is tussen een 54 en een 50 voorblad.
Hee psssst serieuze sjakie.... Misschien maakte muzas wel een typefoutje en bedoelde ie eigenlijk 50/34quote:
Nee, allang verjaard. Je zal 'm opnieuw moeten rijden.quote:Op maandag 6 mei 2013 21:31 schreef Oksel het volgende:
Heeft iemand eigenlijk nog het bestand van die 300 rit die ik wel mee was? Grip?
Dat is de oude half-step gearing. Die werkt idd niet perfekt bij 50-54 voor.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:38 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Dan kun je je afvragen waarom je met een 50 binnenblad wil rijden. Niet nagerekend, maar ik denk zo dat een tandje lichter achter ook bijna het verschil is tussen een 54 en een 50 voorblad.
quote:Half-Step Gearing
In the days of 4- and 5-speed freewheels , 8- and 10-speed bikes were commonly set up with chainwheels that were very close in size, for instance, 46/49, or 47/50. When used with typical freewheels of the era, the difference between the two front gears was about half as large as the difference between adjacent gears on the freewheel. (One reason for this was that early front derailers couldn't handle much more than a 3-tooth difference reliably!)
With half-step gearing, the larger shifts were made with the rear derailer, and the front was for fine tuning. This allowed an 8- or 10-speed set up to have a reasonable range with fairly close spacing of the gears.
Half-step uses all possible combinations, including those that run the chain at a fairly severe angle with a bad chainline. This was kind of marginal for 10-speeds.
Another disadvantage of half-step is that every other shift in the normal sequence is a double shift (front and rear derailers simultaneously). A great many cyclists bought into the concept of half-step or half-step-plus-granny gearing based on reading about it, but then found the complicated shift pattern inconvenient in practice. The many double shifts were especially difficult with the downtube shift levers prevalent at the time. Cyclists would then use the gears as if the bike were set up with crossover gearing, and wind up enduring unpleasantly large rear jumps.
Modern shift patterns use larger jumps on the chainwheels to select general ranges of gears, and fairly closely-spaced 7-or-more-speed clusters for the fine tuning. This simplifies the shifting pattern, allowing constant adjustment to different grades in rolling terrain, with only occasional need for a double shift. However, it is often necessary to "fish" for the right gear after shifting chainwheels, and the jumps are not as nicely-spaced as with half-step.
With today's improved equipment, half-step deserves another look, and it will be discussed again later in this article.
Half-Step Plus Granny
A variant on the half-step system is "half-step plus granny." This refers to a setup with a triple crank, where the larger two chainrings are close in size, for half-stepping, and with a much smaller "granny" chainring, typically in the 24-28 tooth range. The idea is to use the half-step gears for general cruising, and to have the granny chainring as a "bail-out" gear for the serious hills.
quote:Half-Step, a Second Look...
[This section added by John Allen...]
Today's better chains, cassettes and indexing make half-step systems worth a second look
Today's narrow, flexible chains and narrow-spaced cassettes handle the chain angles fine with the 6 or 7 sprockets of a half-step system. A narrow-cage racing front derailer accommodatesthe small step between the outer and middle chainwheels. This derailer shifts better than derailers that must be used with wide-step triple chainwheels. An 11-13-16-19-23-28-34 tooth 7-speed cassette and (for example) 24-42-46 tooth chainrings achieve an extremely wide range with even, narrow steps. Shifting only the rear derailer gives reasonable steps when accelerating, unlike with a a multi-range system. There also is less dishing of the rear wheel than with an 8- or-9-speed cassette, advantageous on a frame with narrow dropout spacing. The outer and middle chainwheels are centered over the cassette, even when a granny chainwheel is used, increasing cornering clearance and reducing the "Q factor".
You can always tell by the position of the levers how to shift to the next gear, without looking -- except, of course, with brake lever shifters that return to the same position after every shift. Indexed bar-end shifters or top-mount shifters are the ticket with half-step, making double shifts easy. The front lever usually isn't indexed, but positioning it by hand works fine, with only two or three steps.
Half-step gearing is most suitable for road riding, especially in flat terrain, where long distances must be covered in the same gear, allowing fine gradations to get closer to the "ideal" gear for the particular wind conditions. Half-step doesn't make much sense for choppy up-and-down off-road riding.
A half-step system today is definitely a tinkerer's project. No manufacturer offers an appropriate cassette -- so, it is necessary to mix and match sprockets. 7 sprockets can be installed on an 8/9/10 speed cassette body with a spacer, but only a shorter, older 7-speed cassette body lets you reduce dishing. 8-speed Shimano bar-end shifters (which work with 7-speed spacing and a slight alternate cable routting) may be a special-order item. 8-speed chain works with 7 speeds,, it is widely available, and it is more robust than 9-speed chain.
It is to be hoped that some manufacturer will make all the needed equipment available, as SRAM and Sturmey-Archer have done with hybrid gearing.
Als je oude zooi gebruikt kan het handig zijn, omdat je verzetten dichter bij elkaar liggen: b.v. 54-19 en 50-19 dichter bij elkaar dan 54-19 tov 54-23.quote:
Ik heb m nog wel ja, hij staat in m'n Garmin database. Je wilt m zeker op strava inladen als een van je heldendaden van vroegAh?quote:Op maandag 6 mei 2013 21:31 schreef Oksel het volgende:
Heeft iemand eigenlijk nog het bestand van die 300 rit die ik wel mee was? Grip?
Interessante stuff Ivo. Slimme mannen vroeger al om een gat tussen 2 kransjes op te vangen. Ik had er nog nooit van gehoord.quote:Op maandag 6 mei 2013 22:18 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat is de oude half-step gearing. Die werkt idd niet perfekt bij 50-54 voor.
Sheldon Brown hierover:
[..]
[..]
Samenvatting of een vertaling of allebei? Als je voorbladen slechts 4 tandjes verschillen en je schakelt achter eentje zwaarder, en tegelijkertijd vóór van groot naar klein, trap je dus een half tandje zwaarder.quote:
Die is een paar keer zwaarder dan TBT. Neuh dank je!quote:Op maandag 6 mei 2013 22:46 schreef eentwee het volgende:
Nog iemand die zaterdag de Waalse pijl gaat doen?
Ach het is ook pas mei he.quote:Op maandag 6 mei 2013 22:53 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Die is een paar keer zwaarder dan TBT. Neuh dank je!
Joh, tegenwoordig kan ik in mei alleen maar zeggen dat ik voor de najaarsklassiekers train. Maar ik heb vorige week ook mijn eerste klassieker in de heuvels (nou ja, meer pukkeltjes hoor) van Henegouwen gereden. Welliswaar geen 220 km klassieker maar nog altijd de 135 km op m'n tandvlees uitgereden.quote:
Het was ook straf! Ik had er dit weekend nog last van. beetje geforceerd dus. Richt me nu op La Ronde Picarde half september. Lekker dagje in de Picardie 130 km wegtrappen. Heb ik in ieder geval nog een speciaal doel om voor te trainen, ook als het weer wat minder is doordeweeks. KlimClassic is ook erg zwaar als ik het parcours zo bekijk. Maar met een goede focus moet dat voor jou een eitje zijn. Succes!quote:Op maandag 6 mei 2013 23:23 schreef Tommeke het volgende:
Ik vind 135 km al straf. Ik rij donderdag de 160 km KlimClassic en ik weet nu al dat ik mezelf hoe dan ook leeg ga rijden.
Vorig jaar gereden. Toen was ik stukken minder dan nu, kunnen we mooi segmenten vergelijken.quote:Op maandag 6 mei 2013 23:36 schreef Oksel het volgende:
Afgelopen zaterdag compleet leeg gegaan op de 155km Klimtocht hier.. met amper HM's..
A.s. zaterdag Teckelenburg. De ekte mannenafstand. Ga 'm uitfietsen, in m'n eigen tempo, zonder geknal op 't vlakke zodat ik wat over heb op de heuvels (25% max). Zal ik m'n 27 cassette monteren?
Ik heb zo langzamerhand geen moeite meer met de duur van dit soort tochten. AGR, de klimclassic, ik ben altijd nog wel fris aan het eind. Duurconditie is echt wel goed door al die lange ritten van het vroege voorjaar.quote:Op maandag 6 mei 2013 23:23 schreef Tommeke het volgende:
Ik vind 135 km al straf. Ik rij donderdag de 160 km KlimClassic en ik weet nu al dat ik mezelf hoe dan ook leeg ga rijden.
Je rijd 150 km solo met 32 km/h en kan met je eerste koers met de A's mee dan ben je inderdaad niet sterk genoeg...quote:Op dinsdag 7 mei 2013 00:28 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik heb zo langzamerhand geen moeite meer met de duur van dit soort tochten. AGR, de klimclassic, ik ben altijd nog wel fris aan het eind. Duurconditie is echt wel goed door al die lange ritten van het vroege voorjaar.
Moet verdorie alleen nog sneller en sterker worden, ik lijk wel een randonneur nu.
Mijn probleem is dat ik meestal volle bak wil op die heuveltjes. Doe dit jaar lekker rustig aanquote:Op dinsdag 7 mei 2013 00:28 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik heb zo langzamerhand geen moeite meer met de duur van dit soort tochten. AGR, de klimclassic, ik ben altijd nog wel fris aan het eind. Duurconditie is echt wel goed door al die lange ritten van het vroege voorjaar.
Moet verdorie alleen nog sneller en sterker worden, ik lijk wel een randonneur nu.
Nooit gereden maar lijkt me wel tof. Hoe laat ga je?quote:Op maandag 6 mei 2013 22:46 schreef eentwee het volgende:
Nog iemand die zaterdag de Waalse pijl gaat doen?
Zo laat mogelijk starten altijd. Dus 9 of 10u. Denk dat 178 en 3600hm wel genoeg is om leuk te zijn eigenlijk, ook al is het tegen mijn principes om niet de langst aangeboden afstand te rijden.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 07:09 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nooit gereden maar lijkt me wel tof. Hoe laat ga je?
Hoe lang heb ik om er over na te denken?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 07:29 schreef eentwee het volgende:
[..]
Zo laat mogelijk starten altijd. Dus 9 of 10u. Denk dat 178 en 3600hm wel genoeg is om leuk te zijn eigenlijk, ook al is het tegen mijn principes om niet de langst aangeboden afstand te rijden.
Prima fietsweertje hoor, graad of 15. Ik zal me er vandaag eens over buigen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 08:04 schreef eentwee het volgende:
Zaterdagochtend?Voorlopig ziet het weer er niet best uit.
Wel regen. Ik heb voor zaterdag een 220km gepland staan. Toch maar eens spatbordjes kopen. Iemand tips voor een goed setje, niet te duur?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 08:13 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Prima fietsweertje hoor, graad of 15. Ik zal me er vandaag eens over buigen.
ass-savers... iets van 7.50 dacht ikquote:Op dinsdag 7 mei 2013 08:28 schreef cafca het volgende:
[..]
Wel regen. Ik heb voor zaterdag een 220km gepland staan. Toch maar eens spatbordjes kopen. Iemand tips voor een goed setje, niet te duur?
Die rijd ik ook (als intervaltrainingquote:Op maandag 6 mei 2013 23:36 schreef Oksel het volgende:
Afgelopen zaterdag compleet leeg gegaan op de 155km Klimtocht hier.. met amper HM's..
A.s. zaterdag Teckelenburg. De ekte mannenafstand. Ga 'm uitfietsen, in m'n eigen tempo, zonder geknal op 't vlakke zodat ik wat over heb op de heuvels (25% max). Zal ik m'n 27 cassette monteren?
Ja, werkt dat echt?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 08:40 schreef the_critic het volgende:
[..]
ass-savers... iets van 7.50 dacht ik
als je echt droog wilt zijn... moet je thuis blijvenquote:
Hehe, dat snap ik. Maar dit werkt net zo goed als een "echt" spatbord? Ik zal eens kijken.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 08:59 schreef the_critic het volgende:
[..]
als je echt droog wilt zijn... moet je thuis blijven
nee natuurlijk niet, vanaf je achterwiel spettert het ook op je schoenen en ook vanaf het voorwiel.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 09:02 schreef cafca het volgende:
[..]
Hehe, dat snap ik. Maar dit werkt net zo goed als een "echt" spatbord? Ik zal eens kijken.
Zijn leuke kanotochten in de ardennen hoorde ik pas.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 09:04 schreef kanovinnie het volgende:
Zijn er naast de marmotte nog andere leuke tochten om in de zomer/najaar te fietsen? Vind het wel leuk om volgend jaar mijn training ergens op te richten.
Overal zijn leuke kanotochten. Maar ik wil fietsen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 09:58 schreef Oksel het volgende:
[..]
Zijn leuke kanotochten in de ardennen hoorde ik pas.
Betere tip: ga eens naar CCR in de Ardennen. Kost geen drol, huis vol met fietsers, aardige mensen en voldoende gps-routes vanaf het huis die langs alle bekende klimmetjes voeren.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 09:04 schreef kanovinnie het volgende:
Zijn er naast de marmotte nog andere leuke tochten om in de zomer/najaar te fietsen? Vind het wel leuk om volgend jaar mijn training ergens op te richten.
Allernieuwste Pina voor maar 800 euroquote:Te koop nieuwste model Pinarello.
Dit model is zo nieuw dat hij alleen via mij te bestellen is.
Gekocht rechtstreeks uit de fabriek.
Volledige garantie op papier.
Geregistreerd bij ChinCardsports in Sjanghai.
Met framenummer: 1234567890CN.
In alle maten leverbaar.
Levertijd 26 maanden als je geluk hebt.
Meerder kleuren leverbaar, als het maar zwart is.
Door rechtstreekse levering aan de consument voordelig voor u en een dikke winst voor mij.
(Het gaat hier niet om persoonlijk gewin of bedrog maar om de beste kwaliteit/prijsverhouding voor u als klant)
Gaarne eerst volledige bedrag overmaken waarna bestelling volgt.
Door de vele bestellingen kan er vertraging optreden in het productieproces waardoor levering uitgesteld zal worden.
Bij klachten garantie kunt u zich melden in Italië, Treviso.
Waarschijnlijk zullen ze het model in eerste instantie niet herkennen maar er zijn al verschillende fietsen op de weg te zien. Levering aan de dealers volgt op later tijdstip.
LET OP: er zijn verschillende neppers/replica's van dit model in omloop, let op de verschillen!!! Deze kunnen van inferieure kwaliteit zijn.
Marktplaatsverkopers van nep/replica's van Pinarello kunnen zich ook tot mij wenden om een leuk handeltje op te zetten. Wij staan immers voor kwaliteit en integriteit.
mvg,
Chin Yang Trading production installation management.
Amsterdam, Bijlmer.
Geen geld. En tijdens het wachten kunnen ze ook nog effe je huis schilderen of een straatje leggen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 11:27 schreef muzas het volgende:
http://link.marktplaats.nl/674365162
[..]
Allernieuwste Pina voor maar 800 euroen maar 2jaar wachten
![]()
Gelukkig ook in ''meerdere kleuren leverbaar, in de kleur zwart.''quote:
opvallen dat hij ''nep/replicia' en 'staan vor kwaliteit' in 1 zin noemt.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 11:45 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Gelukkig ook in ''meerdere kleuren leverbaar, in de kleur zwart.''![]()
En deze ook:
" Marktplaatsverkopers van nep/replica's van Pinarello kunnen zich ook tot mij wenden om een leuk handeltje op te zetten. Wij staan immers voor kwaliteit en integriteit. "
Hoe verhoudt de verkoop van nep Pinarello's zich tot integriteit?
Niks mooiers dan verdwaald raken en op eigen houtje weer thuis komen toch?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:10 schreef FredWielergek het volgende:
Ben van plan om een MIO cyclo te kopen, een navigatiesysteem. Ik ben geinteresseerd in 300 of 305. Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben erg enthousiast geworden toen ik deze bij een vriend zag.
Ik twijfel dus tussen 300 of 305, bij 305 is volgens mij alleen de hartslag en de trapfrequentie extra. Is dat de moeite waard? Gaat wel om 50 euro verschil.
Tja daar heb je gelijk in. Is mijn eigen persoonlijke voorkeur.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:17 schreef iScream. het volgende:
[..]
Niks mooiers dan verdwaald raken en op eigen houtje weer thuis komen toch?Wat betreft je twijfel, de enige die hier iets zinnigs over kan zeggen ben jij zelf, vind jij hartslag en trapfrequentie relevant? Wil je bewust op je hartslag trainen? Dan is het de 50 euro waard ja, dan hoef je niet een aparte hartslagmeter aan te gaan schaffen.. Zo niet, dan niet
Persoonlijk vind ik trapfrequentie niet interessant, maar dat kan voor een ander weer heel anders zijn uiteraard.
Vandaar ook mijn knipoogquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:01 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Tja daar heb je gelijk in. Is mijn eigen persoonlijke voorkeur.
Ik koop een navigator niet om niet verdwaald te zijn hoor, het fiets wel veel ontspannender als je niet te druk hoeft te maken waar ik langs moet.
Haha nu snap ik hetquote:Dit is een fake-advertentie om neppers, oem en replica's cynisch aan de kaak te stellen.
Wat heb jij toch altijd vette platen en filmpjesquote:
Hij was ook eigenlijk te grappig om serieus te zijnquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
Lol die Pinarello heeft een nieuwe toevoeging:
[..]
Haha nu snap ik het
Heerlijk dat geluid van die hoge velgen in het laatste filmpjequote:
Net vandaag zelf een nieuw stuurlintje erop laten zetten, de witte lizard Skin, en ik kan nu al zeggen dat ik nooit meer anders wil voelt echt super!quote:Op dinsdag 7 mei 2013 08:10 schreef Steven184 het volgende:
Maakt het nog heel erg uit welk stuurlint ik koop, aangezien die van mij wel aan vervanging toe is.
Ik zat zelf bijvoorbeeld te denken aan een Fizik Performance of iets dergelijks, of is eentje Lizard Skins zijn meerprijs heel erg waard?
I'm with ^quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:19 schreef KolonelBroodje het volgende:
Net vandaag zelf een nieuw stuurlintje erop laten zetten, de witte lizard Skin, en ik kan nu al zeggen dat ik nooit meer anders wil voelt echt super!
Sterker nog bij bike discount (duitsland) voor 319 euro.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:06 schreef iScream. het volgende:
[..]
Vandaar ook mijn knipoogPersoonlijk zou ik overigens wel die extra 50 euro investeren, ik vind hartslag altijd wel interessant, vooral als je interval gaat doen uiteraard. Tis ook zonde als je na 3 maandjes toch ineens wel belang hebt bij een hartslagmeter. Overigens is ie bij Rose nu in de aanbieding voor 366.
voor 2 tientjes meer heb je bij Mantel gewoon een Garmin 800. Scoort toch iets beter bij de meeste tests..quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:32 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Sterker nog bij bike discount (duitsland) voor 319 euro.
Zitten de shifters nou bovenop het stuur? Dus als je op de remgrepen of in de beugels rijdt kun je niet schakelen... Op zich geen probleem... zo ging het met die buiscommandeurs jaren ook.. maar wel iets om rekening mee te houden.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:29 schreef HerrFritz het volgende:
Beste dames en heren,
Ik rijd inmiddels al anderhalf jaar op een 2e hands MTB en een stadfiets, Racepakkie en helm(nog zonder schoenen maar dat komt ook nog wel).
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een degelijke racefiets die niet te duur is maar ook niet bij de eerste hobbel uit elkaar valt.
Nou kwam ik dit model tegen en vroeg me af of dat wat is. Ik vind de fiets er in ieder geval strak en mooi uitzien.
http://www.matrabike.nl/F(...)t-Road-Bike-Wit.aspx
Iemand tips waar op te letten als ik een nieuwe fiets wil kopen en verder nog wat wielren starter tips ??
welke gebruik je? 2.5 of 3.2 of nog een ander?? Ik rijd ook altijd blote handen (tenzij koud, dan lange handschoenen.. maar korte heb ik niet eens) dus was benieuwdquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:25 schreef Gripper het volgende:
[..]
I'm with ^
Had hiervoor altijd Fizik microtex, houdt wel lekker vast en is goed schoon te houden maar ook vrij dun en hard.
Ik rij veel met blote handen en de grip en comfort met lizardskins is echt onovertroffen! Zit er pas 2 weken op, dus ik kan nu nog niks zeggen over schoonhouden. Maar dat schijnt met een warm sopje en een spons heel aardig te lukken.
voor dat geld vooral een 2e hands gaan zoeken op Marktplaats oid. Maar er is een apart topic voor al deze vragen. SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #12 Lekker fietsenquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:29 schreef HerrFritz het volgende:
Beste dames en heren,
Ik rijd inmiddels al anderhalf jaar op een 2e hands MTB en een stadfiets, Racepakkie en helm(nog zonder schoenen maar dat komt ook nog wel).
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een degelijke racefiets die niet te duur is maar ook niet bij de eerste hobbel uit elkaar valt.
Nou kwam ik dit model tegen en vroeg me af of dat wat is. Ik vind de fiets er in ieder geval strak en mooi uitzien.
http://www.matrabike.nl/F(...)t-Road-Bike-Wit.aspx
Iemand tips waar op te letten als ik een nieuwe fiets wil kopen en verder nog wat wielren starter tips ??
Precies, ik zou daar echt geen geld aan besteden.. Als je per se een nieuwe wilt, zou ik toch minimaal voor Shimano 105 afmontage gaan. Qua tips, zoals muzas al zegt, is de maatgeving (framemaat) belangrijk. Voor bijvoorbeeld 800 euro heb je een degelijke fiets: http://www.12gobiking.nl/(...)lls_harrier_105_2012quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:35 schreef muzas het volgende:
[..]
Zitten de shifters nou bovenop het stuur? Dus als je op de remgrepen of in de beugels rijdt kun je niet schakelen... Op zich geen probleem... zo ging het met die buiscommandeurs jaren ook.. maar wel iets om rekening mee te houden.
Tips? Met dat budget zou ik nog ff doorsparen en lekker op de mtb blijven peddelen... En daarna naar een goede fietsenmaker gaan. Wat ik begrijp van de adepten in dit topic is de maat en hóe je op e fiets zit een van de belangrijkste aspecten van een fiets.
Anders zou ik met dat budget toch echt liever iets tweedehands willen dan die fiets.
Dank je! De foto's en filmpjes zijn gemaakt met een GoPro H3.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:17 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wat heb jij toch altijd vette platen en filmpjes
Kunnen we niet een keer een meet bij jou in Barcelona doen?
ik geloof de 2,5 maar weet het niet 100% zeker maar vind het dik genoegquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:37 schreef the_critic het volgende:
[..]
welke gebruik je? 2.5 of 3.2 of nog een ander?? Ik rijd ook altijd blote handen (tenzij koud, dan lange handschoenen.. maar korte heb ik niet eens) dus was benieuwd
De 2.5, die andere wordt wel heel dik. Bedenk wel dat je stuur er een stuk dikker van wordt, dus met kleine handjes niet ideaal. Ik vind de 2.5 mm al zoveel comfort bieden, dat 1.8 misschien ook nog wel had gekund. Met mn vorige lintje zelfs met handschoenen aan soms nog tintelingen, deze weken sinds ik met lizards rij nog geen last van gehadquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:37 schreef the_critic het volgende:
[..]
welke gebruik je? 2.5 of 3.2 of nog een ander?? Ik rijd ook altijd blote handen (tenzij koud, dan lange handschoenen.. maar korte heb ik niet eens) dus was benieuwd
Bijzonder rondjequote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:59 schreef heywoodu het volgende:
Ik wilde vandaag 67km fietsen zodat ik week 1 van mei af zou sluiten met minstens 200km, mooi gelukt
http://app.strava.com/activities/52846755
Ja dat rondje dicht bij Nunspeet heb ik totaal 6 keer gedaan, vond het wel een leuk stukje, lekker brede weg en geen tegemoetkomende auto'squote:
Ik begrijp die opmerkingen over testosteron niet helemaal ??quote:Op maandag 6 mei 2013 19:06 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Tsja, van veel lichamelijk werk wordt je sterk. Niet dat ik ook maar enig benul heb van wat burpees en airsquats zijn hoor. Ik heb zo'n bruin vermoeden dat je binnenkort hier komt vragen of die testosteron spuiten en pillen ook goed helpen om nog hogere Okkieachtige gemiddelden te behalen. Maar eigenlijk zijn die resultaten van je vriendin nog veel hoopgevender.................
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |