abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125413516
Post *hier* alles aangaande je balkon!

Inspiratie, de balkons van andere fokkers:
Douche-eendje

Zomerjurkje

DevilsandDust

Outpost76

Lot_1

Naamdrager

Banjerkanjer

Athlonkmf

Guppyfriend

Seven

lady-wrb

kaasplankje en Leintjeuh

k_man
Tap tap tap
  † In Memoriam † woensdag 17 april 2013 @ 21:06:36 #2
37843 lady-wrb
kortaf
pi_125414067
slakjes :r ik heb de eerste alweer gesignaleerd. sterker nog ik heb er vanavond een uit de vijver gered (kamikazeslak ofzo) waarom weet ik niet.ik denk dat ik een zwak moment had.

ik herinner me nog goed die dure lupines van het tuincentrum die ik de ene avond plantte en de volgende ochtend vond ik alleen nog steeltjes. 2 keer 7,95 in één avond opgevroten door die slijmjurken.
om over het basilicumdebacle maar niet te spreken.
pi_125414291
Bakjes met bier of met zemelen neerzetten....met bier hebben ze een happy verdrinkingsdood en met zemelen eten ze een goedje waar ze ook niet tegen kunnen. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  † In Memoriam † woensdag 17 april 2013 @ 21:13:43 #4
37843 lady-wrb
kortaf
pi_125414473
haha ik zie tussen de foto's mijn balkon-in-aanbouw.
ik ben nog niet veel verder. mijn partner heeft het te druk om hout voor me te halen. maar de balkonbakken hangen er weer, alleen dit jaar geen violen.

ik heb me de afgelopen weken laten gaan op het gebied van perkplantjes, dus er staan nu lobelia's en petunia's in. violen had ik vorig voorjaar. die deden het prima, maar hartje zomer was het ineens finito met de violen, maar toen waren er ook geen goedkope perkplantjes meer.
de afgelopen weken heb ik me sufgekocht bij de aldi en de lidl.
vandaag was plantjesdag :r :r :r bij de gamma.

daar heb ik zo'n vreselijke scheithekel aan. dan word je compleet overlopen door hijgende bejaarden die allemaal zoveel mogelijk plantjes willen hamsteren en vervolgens niet doorlopen, terwijl er nog een hele meute achter me staat te dringen. (wij hebben hier een inimini kutgamma, dus dat is dan filerijden om de plantjes heen (en maar knokken om die rotplantjes)
ik ging voor alyssum en dat hadden ze niet (zet het dan ook niet in de folder gvd, liep ik helemaal voor niks tussen die plantjesmalloten)
pi_125417595
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 20:26 schreef Dandilion het volgende:
gebruiken jullie n tuinslang op balkon? zag ze voor n prikkie bij de action liggen. En heb er een gekocht.
Ja, in hete zomers wel. Dan hoef je maar twee keer water te geven ipv 3 of 4x. Bovendien komt door de druk van de waterstraal het water dieper de pot in.

Water gieten kan makkelijker: met een emmer vol naar buiten en dan met een oude litermaat of zo het water over de bakken verdelen.

Ik was met pasen te laat bij Karwei. Ze waren vroeger dicht dan aangekondigd. Maar nu kunnen we weer voordelig inslaan bij Lidl en AH. Bij Karwei alleen komend weekend.
  woensdag 17 april 2013 @ 23:02:18 #6
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125421725
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 20:26 schreef Dandilion het volgende:
gebruiken jullie n tuinslang op balkon? zag ze voor n prikkie bij de action liggen. En heb er een gekocht.
Doe ik wel ja. Kost wel veel water als je m schoon wil spuiten. Daarnaast heb ik geen regenpijp dus vul ik mn regen ton met kraan water. Met emmertjes is dat geen doen dus een tuinslang. :Y

quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2013 20:42 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik kan hem nergens op aansluiten :') dat wordt sjouwen met gieters.
Je hebt toch een douche? Als je je douche slang losmaakt bij de kraan kan je er een koppelstuk aan vast maken van Gardena en dan ben je klaar. ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2013 20:48 schreef CherryLips het volgende:

[..]

De vorige bewoners hadden kunstgras liggen, maar geen idee hoe lang dat daar heeft gelegen want dat hout eronder moest echt even goed droog worden. En het was best duur kunstgras volgens mij, met afwatering erin en nopjes eronder enzo. Maar dat lag er misschien al een paar jaar en was al aardig versleten. Ik heb nog een paar repen liggen nu.
Die afwatering en nopjes er onder zorgen er voor dat het "kunstgras" snel droog word. Het hout er onder kan door dat kunstgras niet genoeg luchten en dus niet drogen. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 20:55 schreef CherryLips het volgende:
Heb vandaag wel voor het eerst op m'n eigen balkon gezeten en gegeten O+
Ik heb een tijdje ergens gewoond met een klein balkonnetje, maar dat was niet van mij dus ik heb daar niets mee gedaan. Had er een klapstoeltje waar ik een zere kont van kreeg, en er stond altijd wind op dus de plantenbak die er hing lag al snel ondersteboven.

Daarna in een raar huis gewoond waarin de voortuin de achtertuin was. Niet erg praktisch, vooral omdat dat deels open was en alles via de voordeur ging, en elke meer dat ik even naar binnen ging nam ik m'n telefoon enzo mee want anders werd het gejat, en de voordeur moest ook steeds dicht als ik binnen iets moest doen. Leuke buurt was dat.

En nu kan ik de balkondeuren openzetten en gewoon lekker ongestoord buiten zitten en aankloten O+
Gefeliciteerd en geniet er van! :D ^O^

[ Bericht 29% gewijzigd door Outpost76 op 17-04-2013 23:19:31 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 17 april 2013 @ 23:02:58 #7
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125421770
Ik moet echt nieuwe foto's in de OP _O-
  woensdag 17 april 2013 @ 23:23:13 #8
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125422994
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 21:06 schreef lady-wrb het volgende:
slakjes :r ik heb de eerste alweer gesignaleerd. sterker nog ik heb er vanavond een uit de vijver gered (kamikazeslak ofzo) waarom weet ik niet.ik denk dat ik een zwak moment had.

ik herinner me nog goed die dure lupines van het tuincentrum die ik de ene avond plantte en de volgende ochtend vond ik alleen nog steeltjes. 2 keer 7,95 in één avond opgevroten door die slijmjurken.
om over het basilicumdebacle maar niet te spreken.
Ik gelukkig nog niet! *O*

Gered en naar beneden gegooid neem ik aan? (ok ligt er aan hoe hoog je woont. Ik kan alles naar beneden gooien. Ik woon op de 1e en onder mn balkon is gras dus overleven ze t wel)
  woensdag 17 april 2013 @ 23:25:46 #9
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125423126
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 22:03 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ja, in hete zomers wel. Dan hoef je maar twee keer water te geven ipv 3 of 4x. Bovendien komt door de druk van de waterstraal het water dieper de pot in.
Waardoor je dus alle aarde uit je pot spuit... :P
quote:
Water gieten kan makkelijker: met een emmer vol naar buiten en dan met een oude litermaat of zo het water over de bakken verdelen.
gewoon vol gooien. Alles wat teveel is loopt er weer uit of spoelt er van boven weer uit.
quote:
Ik was met pasen te laat bij Karwei. Ze waren vroeger dicht dan aangekondigd. Maar nu kunnen we weer voordelig inslaan bij Lidl en AH. Bij Karwei alleen komend weekend.
Waar doel je op? :?
pi_125444362
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 23:25 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Waardoor je dus alle aarde uit je pot spuit... :P
Dacht je dat ik dan daarmee door zou gaan? Ik spuit het er gewoon in, bijna als injecteren.

quote:
[..]

gewoon vol gooien. Alles wat teveel is loopt er weer uit of spoelt er van boven weer uit.
Bij mij niet. Lukt niet om de kluit goed vochtig te krijgen.

quote:
[..]

Waar doel je op? :?
Op tweede paasdag hadden trays violen van 10 stuks voor ¤ 1,19. Alleen waren ze al gesloten toen ik er aankwam.

Deze week is er weer veel in de aanbieding, maar het is afwachten of die winkels het echt hebben en natuurlijk of ze wel hun prijs waard zijn. Bij Karwei zag ik dooie struiken in de afprijzing.
  donderdag 18 april 2013 @ 17:01:09 #11
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125445929
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 16:21 schreef Teslynd het volgende:
Bij Karwei zag ik dooie struiken in de afprijzing.
Ja, dat zie je elk jaar. Bij Praxis is het vaak ook niet best. Zonde. Die bouwmarktjongens hebben overduidelijk geen groene vingers.
Stop the world, I want to get out.
  donderdag 18 april 2013 @ 23:43:30 #12
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125463870
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 16:21 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dacht je dat ik dan daarmee door zou gaan? Ik spuit het er gewoon in, bijna als injecteren.

Nee dat dacht ik niet. Daarom ook de :P er achter. ;)

quote:
Bij mij niet. Lukt niet om de kluit goed vochtig te krijgen.

Dat vind ik raar. Ik heb hier totaal geen problemen. Misschien de gaten aan de onderkant dicht maken en op 1\3e (van de onderkant af gezien) een gaatje boren aan de zijkant? Dan blijft er lang water in je bak staan en heeft de droge aarde de tijd om de vocht op te nemen?

quote:
Op tweede paasdag hadden trays violen van 10 stuks voor ¤ 1,19. Alleen waren ze al gesloten toen ik er aankwam.

Deze week is er weer veel in de aanbieding, maar het is afwachten of die winkels het echt hebben en natuurlijk of ze wel hun prijs waard zijn. Bij Karwei zag ik dooie struiken in de afprijzing.
Oh das kut... -O-

Lekker personeel heeft die karwij lopen dan! _O-
pi_125464496
als de grond al zo droog is dat het geen vocht meer opneemt gaat er wel iets mis.
toch vaker water geven?
  vrijdag 19 april 2013 @ 00:09:40 #14
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125465011
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:57 schreef loecje het volgende:
als de grond al zo droog is dat het geen vocht meer opneemt gaat er wel iets mis.
toch vaker water geven?
Waardoor het er weer keer op keer langs loopt... Lijkt me niet echt veel nut hebben. Heel veel potten en bakken hebben de gaten aan de onderkant. Iets wat ik niet begrijp. Al je die dicht maakt en op 1\3e van de onderkant zelf een gaatje boort hebben de planten een water reserve. Vergelijkbaar met t grond water. (ok de meeste planten komen niet zo diep maar toch. Het geeft water reserve aan de plant. :Y )
  vrijdag 19 april 2013 @ 18:26:27 #15
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125490184
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 00:09 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Waardoor het er weer keer op keer langs loopt... Lijkt me niet echt veel nut hebben. Heel veel potten en bakken hebben de gaten aan de onderkant. Iets wat ik niet begrijp. Al je die dicht maakt en op 1\3e van de onderkant zelf een gaatje boort hebben de planten een water reserve. Vergelijkbaar met t grond water. (ok de meeste planten komen niet zo diep maar toch. Het geeft water reserve aan de plant. :Y )
Inderdaad, ik heb dat ook altijd raar gevonden. Het beste zorg je voor een laagje hydrokorrels onderin een dichte pot en maak je aan de zijkant een paar ontwateringsgaten (net aan de bovenkant van de laag hydrokorrels). Zo droogt de boel niet snel uit en heb je aan de andere kant ook de minste kans op rotting.
  vrijdag 19 april 2013 @ 22:28:31 #16
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125503418
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 18:26 schreef Lkw het volgende:

[..]

Inderdaad, ik heb dat ook altijd raar gevonden. Het beste zorg je voor een laagje hydrokorrels onderin een dichte pot en maak je aan de zijkant een paar ontwateringsgaten (net aan de bovenkant van de laag hydrokorrels). Zo droogt de boel niet snel uit en heb je aan de andere kant ook de minste kans op rotting.
Eindelijk iemand gevonden die er net zo over denkt! *O* Ben ik toch niet de enige mafkees. :P
Die korrels zijn idd een goede alleen doe ik dat nooit. Na een paar jaar ofzo zitten ze toch vol met aarde en zit het ook vol met wortels. Ik doe mn bakken daarom gewoon vol met aarde.
pi_125504278
Nou, ik heb al jááááren balkonbakken met een tuitje naar binnen voor de waterafvoer. Maar met die ronde potten is het een crime en ben ik op stevige emmers overgestapt (als er nieuwe gekocht werden). Dus met verhoogde afvoergaatjes. Inmiddels ben ik aan het overstappen op de grote Rationel-afvalbakken van Ikea. En dan een flinke rand zonder grond, zodat je een vijver kan maken in de hoop dat dát ten minste wel goed omlaag zakt.

Als ik grote potten leeghaal, is de onderkant nat wegens permanent voetbad en de bovenkant wegen zoveel mogelijk gieten. Het tussenstuk waar de wortelkluit zit is dan droog.
  zaterdag 20 april 2013 @ 12:23:32 #18
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125518911
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 22:47 schreef Teslynd het volgende:
Als ik grote potten leeghaal, is de onderkant nat wegens permanent voetbad en de bovenkant wegen zoveel mogelijk gieten. Het tussenstuk waar de wortelkluit zit is dan droog.
Dit lijkt in strijd met alle wetten der zwaartekracht en het fenomeen capillaire werking. Of gebruik je beton als potgrond?
pi_125526330
Gewoon potgrond. De laatste jaren een mengsel van oude potgrond, nieuwe potgrond, compost. Ik heb dus moeite met de overgang van bladaarde naar veengrond. Vroeger groeiden veel planten als onkruid. Eenjarigen die meerjarig waren door zichzelf uit te zaaien en zo. .
pi_125528864
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 17:27 schreef Teslynd het volgende:
Gewoon potgrond. De laatste jaren een mengsel van oude potgrond, nieuwe potgrond, compost. Ik heb dus moeite met de overgang van bladaarde naar veengrond. Vroeger groeiden veel planten als onkruid. Eenjarigen die meerjarig waren door zichzelf uit te zaaien en zo. .
Probeer eens kokospotgrond, dat houdt beter water vast dan de standaard potgrond met turf en als het uitdroogt dan gaat het geen harde klomp worden die je nooit meer vochtig krijgt. ;) Kun je gewoon bij tuincentra krijgen of bij de Action in blokken van 10 liter, die maak je nat met voldoende water en dan heb je 10 liter kokospotgrond, :P Werkt perfect. ^O^
Optimist tot in de kist
  zaterdag 20 april 2013 @ 23:17:51 #21
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125539797
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 17:27 schreef Teslynd het volgende:
Druk je je aarde aan? Ik bedoel, als ik een pot zie die duidelijk te droog is druk ik de aarde hard aan zodat het weer goed aansluit met de pot en dan pas doe ik er water bij. Daardoor loopt het niet zomaar weg en moet het door de aarde heen die ik net had aangedrukt.
pi_125541391
Het loopt niet weg, maar blijft in de bovenste centimeters hangen. Aanvankelijk had ik niets door, dacht dat alles vochtig was. Maar bij het potten leeghalen zag ik dus onder en boven donkere vochtige grond en het middeldeel grijzig & dor. In het midden is de wortelkluit. Ik zal dit seizoen proberen hoe het gaat met kokos erdoor. Niet alleen kokos, daar had ik al slechte ervaring mee: los gruis waarin zwaardere planten omvallen. En ik kan me helemaal geen waterbergingscapaciteiten herinneren. Maar toen deed ik uitsluitend die dure kokospotgrond.
  dinsdag 23 april 2013 @ 23:06:42 #23
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125663795
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 00:01 schreef Teslynd het volgende:
Het loopt niet weg, maar blijft in de bovenste centimeters hangen. Aanvankelijk had ik niets door, dacht dat alles vochtig was. Maar bij het potten leeghalen zag ik dus onder en boven donkere vochtige grond en het middeldeel grijzig & dor. In het midden is de wortelkluit. Ik zal dit seizoen proberen hoe het gaat met kokos erdoor. Niet alleen kokos, daar had ik al slechte ervaring mee: los gruis waarin zwaardere planten omvallen. En ik kan me helemaal geen waterbergingscapaciteiten herinneren. Maar toen deed ik uitsluitend die dure kokospotgrond.
2/3e (gezeefde) potgrond en 1/3e zand mengen. Probeer dat eens. ;)
pi_125664167
Met erdoor zand krijg je mos.
pi_125664260
Vandaag allerlei soorten munt ingeslagen ....bananenmunt, aardbeimunt, citroenmunt, ananasmunt en de andere weet ik even zo niet meer (staat nog in het schuurtje). Verder een Lavas en een dropplant. :P Meteen nog 2 potten gekocht met ingebouwde drainage, 50% korting. :P
Optimist tot in de kist
  dinsdag 23 april 2013 @ 23:27:16 #26
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125665033
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:12 schreef Teslynd het volgende:
Met erdoor zand krijg je mos.
Ja en? Het houd wel het vocht vast. ;)
  dinsdag 23 april 2013 @ 23:30:35 #27
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125665211
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:13 schreef trovey het volgende:
Vandaag allerlei soorten munt ingeslagen ....bananenmunt, aardbeimunt, citroenmunt, ananasmunt en de andere weet ik even zo niet meer (staat nog in het schuurtje). Verder een Lavas en een dropplant. :P Meteen nog 2 potten gekocht met ingebouwde drainage, 50% korting. :P
Munt en Lavas zijn echt woekerplanten.... Ok Lavas niet woeker maar die word zo groot dat ik m vorig jaar uit mn bak heb gesloopt omdat er niets anders meer groeien wilde...

Gister dit gekocht :

1 x Lente Uitjes Welsh () = ¤1,00
1 x Viooltje F2 Jolly Joker () = ¤1,50
1 x Mais Amero () = ¤1,75
1 x Schorseneer () = ¤1,00
1 x Broccoli Rozamunda (0) = ¤1,50
1 x Beren Knoflook () = ¤1,50
1 x Tamarillo Tomaten Boom (146) = ¤2,00
1 x Tomaat Balcony Wonder Gold () = ¤1,25
1 x Briza Maxima () = ¤1,00
1 x Salsifis (Vegetarische Oester) () = ¤0,75
1 x Shallot Delight () = ¤1,50
1 x Broccoli Romanesco (0) = ¤1,25
1 x Broccoli Graffiti (0) = ¤1,25
1 x Boerenkool Curly Scarlet () = ¤1,25
1 x Tomaat Creme Brulee () = ¤1,50
1 x Aubergine Chinese Lantaren () = ¤3,50
1 x Organic Tomato Indigo Rose () = ¤4,50
1 x Wisteria sinensis () = ¤2,00
1 x Leeuwenbek Roze () = ¤1,00
1 x Ui Tropic () = ¤1,00
1 x Wortel Arteck (0) = ¤1,00
1 x Zuuring (10856) = ¤0,50
1 x Eucalyptus citroen Flagman (0) = ¤2,50
1 x Marshmallow () = ¤1,00

:@

Moet nu wel gaan uitbreiden op het zuiden... :P
pi_125665661
In bakken groeit munt tegen de wand aan. Je zou er dus wat in het midden bij kunnen zetten. Of gewoon het gebruikelijke advies volgen: munt in potten zetten.
Mos woekert ook.
pi_125666139
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:30 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Munt en Lavas zijn echt woekerplanten.... Ok Lavas niet woeker maar die word zo groot dat ik m vorig jaar uit mn bak heb gesloopt omdat er niets anders meer groeien wilde...

Gister dit gekocht :

1 x Ui Tropic () = ¤1,00

:@

Moet nu wel gaan uitbreiden op het zuiden... :P
Dat was ook de bedoeling. :P Heb al munt en lavas, deze zijn extra. ;)
Optimist tot in de kist
pi_125666185
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:40 schreef Teslynd het volgende:
In bakken groeit munt tegen de wand aan. Je zou er dus wat in het midden bij kunnen zetten. Of gewoon het gebruikelijke advies volgen: munt in potten zetten.
Mos woekert ook.
Dit is toch een balkontopic....of zou iemand gewoon grond op zijn balkon hebben gegooid en daar de planten in hebben gezet? :+
Optimist tot in de kist
pi_125666337
Er zijn geloof ik 4 tuintopics. Dan zit je wel eens met je hoofd bij de verkeerde entourage.
pi_125666428
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:54 schreef Teslynd het volgende:
Er zijn geloof ik 4 tuintopics. Dan zit je wel eens met je hoofd bij de verkeerde entourage.
:P maar je hebt wel gelijk met die potten. ;) Van de zomer munthee in alle soorten. *O*
Optimist tot in de kist
pi_125666668
Ik heb geloof ik twee soorten. Van eentje dacht ik dat hij verdwenen was na wat lusteloze jaren. Hij heeft zichzelf blijkbaar uitgezaaid in een andere pot.
pi_125666836
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 00:01 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb geloof ik twee soorten. Van eentje dacht ik dat hij verdwenen was na wat lusteloze jaren. Hij heeft zichzelf blijkbaar uitgezaaid in een andere pot.
Vrijdag nog even kijken naar de Marokkaanse munt, die was op. ;( Ik heb, geloof ik, nu 8 tot 10 soorten (zowel staand als hangend), mits de boel van vorig jaar weer opkomt, heb nog niets van gezien maar vorig jaar heb ik de boel bemest :|W en dat vond die niet zo leuk. ;( Lavas gebruik ik als vervanger voor zout.
Optimist tot in de kist
pi_125666888
Lavas is net als maggie nogal overheersend.

Heeft iemand ervaring met gember? Mijn stukkie in de grond gestopt is verrot.
pi_125666948
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 00:05 schreef Teslynd het volgende:
Lavas is net als maggie nogal overheersend.

Heeft iemand ervaring met gember? Mijn stukkie in de grond gestopt is verrot.
Maar niet zo schadelijk als zout (heb hoge bloeddruk dus hoe minder zout hoe beter ;) ). Met gember heb ik geen ervaring, eerst in een klein potje stoppen en binnenshuis eerst wat laten groeien zodat je er meer controle over hebt?
Optimist tot in de kist
pi_125666996
Dat was de tweede poging. De eerste was jaren geleden buiten bij een andere plant ingezet.
pi_125667377
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 00:08 schreef Teslynd het volgende:
Dat was de tweede poging. De eerste was jaren geleden buiten bij een andere plant ingezet.
Soms lukken dingen niet, zo probeer ik al jaren sieruien te kweken...schijnen hele makkelijk bolletjes te zijn ^O^ ....nooit gelukt bij mij. _O-
Optimist tot in de kist
pi_125688440
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 00:22 schreef trovey het volgende:

[..]

Soms lukken dingen niet, zo probeer ik al jaren sieruien te kweken...schijnen hele makkelijk bolletjes te zijn ^O^ ....nooit gelukt bij mij. _O-
O ja, dat soort bolletjes. Meestal komt er bij mij wel iets van op en dan denk ik weer dat alles opgekomen heel leuk geweest zou zijn.
pi_125688720
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 18:52 schreef Teslynd het volgende:

[..]

O ja, dat soort bolletjes. Meestal komt er bij mij wel iets van op en dan denk ik weer dat alles opgekomen heel leuk geweest zou zijn.
Enige wat echt goed werkt en terugkomt zijn krokussen en blauwe druifjes O+ , die staan er dan ook deze keer weer in. :P Overigens vanmiddag nog twee balkontafeltjes gekocht bij de Action. Ik heb maar witte gekozen...normaal zou ik voor de donkergrijzeversie gaan maar ik heb er al een witte tafel staan en dan krijg je zo'n rommeltje. :+ Ook even weer blokken kokokpotgrond meegenomen, beter 6 van die blokken dan een 60 liter zak, morgen de munt planten en de komende dagen even in de gaten houden welke solarlampjes nog in leven zijn en eventueel niet meer werkende vervangen. :P
Optimist tot in de kist
pi_125689901
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 18:59 schreef trovey het volgende:

[..]

Enige wat echt goed werkt en terugkomt zijn krokussen en blauwe druifjes O+ , die staan er dan ook deze keer weer in. :P Overigens vanmiddag nog twee balkontafeltjes gekocht bij de Action. Ik heb maar witte gekozen...normaal zou ik voor de donkergrijzeversie gaan maar ik heb er al een witte tafel staan en dan krijg je zo'n rommeltje. :+ Ook even weer blokken kokokpotgrond meegenomen, beter 6 van die blokken dan een 60 liter zak, morgen de munt planten en de komende dagen even in de gaten houden welke solarlampjes nog in leven zijn en eventueel niet meer werkende vervangen. :P
De blauwe druifjes doen het goed ja. Komen al eind augustus op en liggen te slierten tot in april. De crocussen zouden moeten vermeerderen, maar hier doen ze aan verminderen. Ik zie nog niets van de Liatris spicata, maar die hebben me wel vaker doen vrezen. Narcissen willen nooit overblijven, dus heb ik nieuwe, alleen vonden ze de winter te lang. Nu bloeien ze verlaat heel mooi. Tulpen is gevarieerd, sommige komen nog een tweede keer op. De botanische tulpen verminderen terwijl ze voor verwildering incl. vermeerdering bedoeld zijn.

De winterjasmijn ziet er nog steeds als stekjes uit. Heeft iemand betere ervaring, heeft de plant toch nog stiekem dwingende wensen?

Ik begon al bang te worden voor de zomeraster, maar die had gewoon wat zonnig warm weer nodig.
De kleine viooltjes van vorige herfst zijn weer flink aan het bloeien. De reuzenviolen (normale waren er niet) deden het niet goed en krijgen nu straf. Eentje kleefde al van de luizenbaby's, hoe durfden ze :(

Van de chrysanten heeft één pot het overleefd en van de andere kan je zeggen dat ze toch niet dood zijn. Nog maar even afwachten of het nog wat wordt.

Een van de twee stekjespotten lavendel heeft het gered en probeert nu een échte plant te worden. Heb bij Ikea een kuiflavendel/Lavendula stoechas in de aanbieding gekocht. Helaas blijkt die haaks te staan op de Lavendula angustifolia - wil zurig ipv kalkrijk. Nu kunnen de stekjes niet als ondergroei bijgeplant worden, terwijl dat in mijn plannen de kans op overwintering van de stam-kuiflavendel had moeten vergroten.

Het bonekruid is de wrede winter redelijk doorgekomen. De kleine pot rozemarijn heeft de steeds langer wordende winter niet overleefd en de grote pot heeft het mss half overleefd; ben er niet zeker van, misschien is het alleen nog maar wat pigmentrestant dat de helft groenig doet lijken. Het was overigens winterharde kruiprozemarijn o.i.d. Van dat kruipen heb ik niets gemerkt. De vorig jaar gekochte winterharde kruiptijm heeft het wel netjes gedaan (beetje kruipen en vooral de winter overleven).

In veel bakken zitten kleine kiemplantjes. Afwachten wat dat worden gaat. Een deel is alyssum, zo'n handige bodembedekker. Dropplant lijkt zich bij de buurpotten uitgezaaid te hebben, evenals de (gewone) tijm. Tot mijn grote verrassing is de citroentijm ook min of meer overgebleven en misschien zelfs de sinasappeltijm die ik eind augustus in de afprijzing kocht.

En nu is het dubben met het zaaigoed. Verspenen ja, maar defintief of toch in tussenpotjes om geen nachtvorsten te trotseren?
pi_125690228
Ik zou tot half mei wachten voordat je echt in actie komt, IJsheiligen en zo. ;) Hier komt van alles op maar ik heb zeker ook lege potten. Vanmiddag de schoenlappersplant weggedaan, ik kon de steel zo uit de grond halen, gewoon weggerot net onder de grond. ;( Lavatera e.d. komen wel op, waterplanten heb ik mijn twijfels over. :{
Optimist tot in de kist
pi_125692200
Mijn munt wil niet. Heb drie zakjes gestrooid maar er zijn maar een paar zielige blaadjes opgekomen.
Tap tap tap
  woensdag 24 april 2013 @ 22:20:22 #44
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125699747
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 23:50 schreef trovey het volgende:

[..]

Dat was ook de bedoeling. :P Heb al munt en lavas, deze zijn extra. ;)
Ok ik nie begrijp nie... :@

Je wil juist 2 erg grote planten en 2 bakken vol met woeker munt? :?
pi_125713925
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 22:20 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ok ik nie begrijp nie... :@

Je wil juist 2 erg grote planten en 2 bakken vol met woeker munt? :?
Ja. O+
Optimist tot in de kist
pi_125744359
M'n roos zit helemaal onder de luizen, gadverdamme ;(
Tap tap tap
  vrijdag 26 april 2013 @ 00:31:19 #47
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125746189
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 12:21 schreef trovey het volgende:

[..]

Ja. O+
_O- Ok. :D Het zijn 2 planten die ik geëmilineerd heb juist omdat dat. _O-
  vrijdag 26 april 2013 @ 00:33:04 #48
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125746216
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 23:38 schreef CherryLips het volgende:
M'n roos zit helemaal onder de luizen, gadverdamme ;(
Lieveheersbeestjes lokken. :Y

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=673
pi_125746509
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 april 2013 00:31 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

_O- Ok. :D Het zijn 2 planten die ik geëmilineerd heb juist omdat dat. _O-
Smaken verschillen. :+

Op één hoog heeft een koninginnenmier besloten om een nest onder de pannen te maken...de pannen aan de rand van mijn balkon :P ...met mijn balkon als uitvalbasis. O+ Hopelijk elimineren ze lastige insecten. :P
Optimist tot in de kist
pi_125746544
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 20:18 schreef CherryLips het volgende:
Mijn munt wil niet. Heb drie zakjes gestrooid maar er zijn maar een paar zielige blaadjes opgekomen.
Gewoon plantjes kopen....ik heb het zaaien voor 99% opgegeven. :')
Optimist tot in de kist
  vrijdag 26 april 2013 @ 00:53:09 #51
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125746545
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 00:50 schreef trovey het volgende:

[..]

Op één hoog heeft een koninginnenmier besloten om een nest onder de pannen te maken...de pannen aan de rand van mijn balkon :P ...met mijn balkon als uitvalbasis. O+ Hopelijk elimineren ze lastige insecten. :P
Das duidelijk! :Y :D

Een mieren nest :o

Ik zou er graag 1 willen op mijn balkon. Die gasten zijn zo goed in troep opruimen. Helaas ook een plaag in huis en daarom wil ik ze dus niet op mn balkon. :P
  vrijdag 26 april 2013 @ 00:54:32 #52
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125746560
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 00:53 schreef trovey het volgende:

[..]

Gewoon plantjes kopen....ik heb het zaaien voor 99% opgegeven. :')
Toch zonde. Ik heb veel meer resultaat met zaailingen dan met gekochte plantjes... :Y
pi_125746570
Overigens staat bijna alle munt in de potten en de lavas ook, eens afwachten of de lavas een pot met interne vochttoevoer kan waarderen. :P Morgen twee hortensia's ophalen bij Intratuin (met bon uit folder)...twee "Annabelle"voor 4,99....ik heb de bakken ervoor al klaar staan, nu maar hopen dat ze er ook zijn. :')
Optimist tot in de kist
pi_125746597
quote:
15s.gif Op vrijdag 26 april 2013 00:54 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Toch zonde. Ik heb veel meer resultaat met zaailingen dan met gekochte plantjes... :Y
Ik dus niet :P ....alleen sla, radijsjes en de incidentele eenjarige klimplant lukt hier, heb ook geen ruimte voor zaailingen. ;)
Optimist tot in de kist
pi_125746627
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 april 2013 00:53 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Das duidelijk! :Y :D

Een mieren nest :o

Ik zou er graag 1 willen op mijn balkon. Die gasten zijn zo goed in troep opruimen. Helaas ook een plaag in huis en daarom wil ik ze dus niet op mn balkon. :P
Hier zijn ze niet binnengekomen, blijkbaar genoeg te vinden op het balkon. :') Als ze wel binnenkomen zijn er genoeg diervriendelijke methodes om ze vriendelijk doch dringend weer naar buiten te leiden, mijn buurman heeft dat met succes toegepast (moet alleen wel weer even vragen hoe hij het ook weer deed _O- )
Optimist tot in de kist
  vrijdag 26 april 2013 @ 01:00:04 #56
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125746645
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 00:55 schreef trovey het volgende:
Overigens staat bijna alle munt in de potten en de lavas ook, eens afwachten of de lavas een pot met interne vochttoevoer kan waarderen. :P Morgen twee hortensia's ophalen bij Intratuin (met bon uit folder)...twee "Annabelle"voor 4,99....ik heb de bakken ervoor al klaar staan, nu maar hopen dat ze er ook zijn. :')
Gooi de munt en lavas eens in 1 pot. Ik ben benieuwd wie de wedstrijd wint. :P Ik gok op de lavas. :+

Mijn hortensia is dood... -O-
pi_125746663
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:00 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Gooi de munt en lavas eens in 1 pot. Ik ben benieuwd wie de wedstrijd wint. :P Ik gok op de lavas. :+

Mijn hortensia is dood... -O-
Ik heb de hangversie van de munt in de pot met de lavas, kunnen dus beide hun eigen ruimte bevolken....de ene naar boven en de andere naar beneden. :+ Moet je morgen naar Intratuin toe...hortensia's kopen. :P
Optimist tot in de kist
  vrijdag 26 april 2013 @ 01:02:54 #58
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125746687
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 00:56 schreef trovey het volgende:

[..]

Ik dus niet :P ....alleen sla, radijsjes en de incidentele eenjarige klimplant lukt hier, heb ook geen ruimte voor zaailingen. ;)
Vandaag mn viooltjes (uit eigen zaad) geplant. *O* Zo ook mn vingerhoed en er staat nog veel meer te wachten. :D
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 00:58 schreef trovey het volgende:

[..]

Hier zijn ze niet binnengekomen, blijkbaar genoeg te vinden op het balkon. :') Als ze wel binnenkomen zijn er genoeg diervriendelijke methodes om ze vriendelijk doch dringend weer naar buiten te leiden, mijn buurman heeft dat met succes toegepast (moet alleen wel weer even vragen hoe hij het ook weer deed _O- )
Als dat kan, heet ik ze ook graag welkom op mijn balkon. :Y
  vrijdag 26 april 2013 @ 01:05:26 #59
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125746725
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:01 schreef trovey het volgende:

[..]

Ik heb de hangversie van de munt in de pot met de lavas, kunnen dus beide hun eigen ruimte bevolken....de ene naar boven en de andere naar beneden. :+ Moet je morgen naar Intratuin toe...hortensia's kopen. :P
Vechten om het water dus. Mijn Lavas was zo groot dat er verder niets meer groeien wilden omdat hij \ zij alle vocht op eiste. :P

Neuh, ik heb net voor 37 eu aan zaden gekocht dus heb geen plek voor hortentia's. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 26-04-2013 01:15:08 ]
pi_125747783
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 00:50 schreef trovey het volgende:

[..]

Water met een scheutje azijn rondspuiten, dan blijven ze van je balkon.
Je moet ze wel weghouden, want ze onderhouden luizenkwekerijen voor het zoete vocht dat ze dan af kunnen tappen.
pi_125747985
quote:
17s.gif Op vrijdag 26 april 2013 00:33 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Lieveheersbeestjes lokken. :Y

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=673
Vervang ik dan niet de ene plaag met de volgende? :P
Tap tap tap
  vrijdag 26 april 2013 @ 08:51:14 #62
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125748821
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2013 07:42 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Vervang ik dan niet de ene plaag met de volgende? :P
Van lieveheersbeestjes kun je nooit genoeg hebben, en van hun larven al helemaal niet. Ik haal ze in noodgevallen uit het park en dan redden ze mijn plantjes. Echt meesterlijke beestjes, ze stofzuigen je hele plant schoon van bladluizen.

Maar helaas is het nu nog ietsje te vroeg voor larven, ik ben ze althans nog niet tegengekomen.

Voor het geval je ze niet kent, zo zien ze eruit:

pi_125749283
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 08:51 schreef Lkw het volgende:

[..]

Van lieveheersbeestjes kun je nooit genoeg hebben, en van hun larven al helemaal niet. Ik haal ze in noodgevallen uit het park en dan redden ze mijn plantjes. Echt meesterlijke beestjes, ze stofzuigen je hele plant schoon van bladluizen.

Maar helaas is het nu nog ietsje te vroeg voor larven, ik ben ze althans nog niet tegengekomen.

[ afbeelding ]
echt noooit gezien :o
Hoe staat het met de duivnoverlast op jullie balkons? Of is dat een amsterdams probleem?
  vrijdag 26 april 2013 @ 09:20:59 #64
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125749418
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 09:15 schreef computergirl het volgende:

[..]

Hoe staat het met de duivnoverlast op jullie balkons? Of is dat een amsterdams probleem?
Ik woon ook in Amsterdam, maar heb er gelukkig nauwelijks last van. Verschilt erg per buurt. In mijn vorige huis werd mijn balkon finaal ondergescheten door die beesten en werd ik elke ochtend wakker van hun domme gekoer onder m'n raam.

Tja, wat kun je eraan doen? Zorgen dat ze niet kunnen landen op je balkon, denk ik. Dus opstaande pinnetjes overal. Of netten ophangen. Maar een mooi gezicht is dat niet.
pi_125749487
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 09:20 schreef Lkw het volgende:

[..]

Ik woon ook in Amsterdam, maar heb er gelukkig nauwelijks last van. Verschilt erg per buurt. In mijn vorige huis werd mijn balkon finaal ondergescheten door die beesten en werd ik elke ochtend wakker van hun domme gekoer onder m'n raam.

Tja, wat kun je eraan doen? Zorgen dat ze niet kunnen landen op je balkon, denk ik. Dus opstaande pinnetjes overal. Maar een mooi gezicht is dat niet.
ik woon in een huurhuis en mijn balkon waar ze het vaakst zitten (omdat onderbuurvrouw ze voert :{ ) heeft een betonnen rand van 10 cm breed.
Ik ga nu maar een houten plank kopen en daat duivenpinnen op vast lijmen en plank vastzetten op balkon rand met klemmen of zo
  vrijdag 26 april 2013 @ 09:34:04 #66
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125749748
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 09:24 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik woon in een huurhuis en mijn balkon waar ze het vaakst zitten (omdat onderbuurvrouw ze voert :{ ) heeft een betonnen rand van 10 cm breed.
Ik ga nu maar een houten plank kopen en daat duivenpinnen op vast lijmen en plank vastzetten op balkon rand met klemmen of zo
Misschien staat hier nog wat bruikkbaars tussen: http://www.goeievraag.nl/(...)/duiven-balkon.76964
pi_125750287
Meeuwen duiven en andere vogels hier :X je wilt niet weten hoe mn rameb eruit zien....laat staan balkon
pi_125750559
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 09:24 schreef computergirl het volgende:

[..]

Vragen of onderbuurvrouw stopt met voeren :P
Die duivenkwatsen zijn echt verschrikkelijk. Daarom mag ik ook geen vogelvoer op m'n balkon zetten. Als het nou bij lieve musjes en meesjes bleef, nee, er komen gelijk duiven en meeuwen op af :r
Tap tap tap
pi_125750575
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Volgens mij heeft een vriendin van me een keer die larven op internet besteld :') tegen de luizen op het balkon. Ik zal het haar eens vragen of het een succes was.
Tap tap tap
pi_125750942
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 10:04 schreef CherryLips het volgende:

Die duivenkwatsen zijn echt verschrikkelijk. Daarom mag ik ook geen vogelvoer op m'n balkon zetten. Als het nou bij lieve musjes en meesjes bleef, nee, er komen gelijk duiven en meeuwen op af :r

Evt. met een opvangschaal eronder

http://www.vivara.nl/ctrl/node:85;product_group:87;/beschermpakketten_voedersilo%2527s#.UXo3yqL-GSo
pi_125751804
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 10:18 schreef computergirl het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Evt. met een opvangschaal eronder
[ afbeelding ]
http://www.vivara.nl/ctrl/node:85;product_group:87;/beschermpakketten_voedersilo%2527s#.UXo3yqL-GSo
Daar komen ook wel duiven op af hoor, die zijn niet zo slim :P

M'n ouders hebben een vogelbadje in de tuin staan, op een stok die in de grond steekt. Je lacht je rot als je daar zit, want het gebeurt op een dag meerdere keren dat een duif half in dat vogelbadje neerstort en dat ding helemaal omvalt, met duif en al :')
Tap tap tap
pi_125752812
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:05 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Vechten om het water dus. Mijn Lavas was zo groot dat er verder niets meer groeien wilden omdat hij \ zij alle vocht op eiste. :P

Neuh, ik heb net voor 37 eu aan zaden gekocht dus heb geen plek voor hortentia's. :P
Nee dus want ze hebben een ingebouwde watervoorziening dus altijd water genoeg. ;)
Optimist tot in de kist
pi_125752953
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 09:15 schreef computergirl het volgende:

[..]

Hier nergens last van, kan ook niet met gaas(i.vm de katten) :P maar bij anderen ook niet(tuin en balkon), weg hebben hier voornamelijk tortel en houtduiven en die gedragen zich beschaaft, niets geen flatsers en zo ook niet als er gevoerd wordt. ;) Meeuwen zitten hier wel maar die blijven hier bij de aanwezige waterpartij.
Optimist tot in de kist
pi_125753093
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 07:10 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Water met een scheutje azijn rondspuiten, dan blijven ze van je balkon.
Je moet ze wel weghouden, want ze onderhouden luizenkwekerijen voor het zoete vocht dat ze dan af kunnen tappen.
Ik hoef ze helemaal niet weg te houden want geen luizen. :P
Optimist tot in de kist
pi_125755725
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 11:15 schreef trovey het volgende:

[..]

Hier nergens last van, kan ook niet met gaas(i.vm de katten) :P maar bij anderen ook niet(tuin en balkon), weg hebben hier voornamelijk tortel en houtduiven en die gedragen zich beschaaft, niets geen flatsers en zo ook niet als er gevoerd wordt. ;) Meeuwen zitten hier wel maar die blijven hier bij de aanwezige waterpartij.
ideaal zo'n katproof balkon. hier verder geen last van duiven.
pff dat was in de binnenstad wel anders. het balkon bleek een ideale broedplek. met 5 nestjes op het balkon was het echt niet leuk meer. lawaai en de stank, bah. daar hebben we na de eerste zomer een grote schoonmaak kunnen houden en toen ook snel een net opgehangen.
pi_125770180
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 11:19 schreef trovey het volgende:

[..]

Ik hoef ze helemaal niet weg te houden want geen luizen. :P
Die worden door de mieren meegebracht.
pi_125770247
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:34 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Die worden door de mieren meegebracht.
Nee. :* Heb ik vanmiddag net besproken met een afgestudeerd bioloog die op mieren is afgestudeerd (gedragbioloog). :P Dat is nou echt een broodje Aap wat door meer mensen als waar wordt aangenomen maar wat dus echt niet waar is. ;)
Optimist tot in de kist
pi_125770366
Bij mij werkte het wel zo. De klimop wegdoen was een belangrijke stap in het kwijtraken van de mieren (ze komen nog wel elk jaar even rondkijken, daarom met azijnluchtje sproeien) en daarmee de dikke lagen bladluis. Waar geen mieren zijn, zijn geen grote luizenkolonies. Natuurlijk kan er altijd wat fout gaan met bladluizen, vooral bij planten die niet gezond zijn, bij planten die dus gunstig staan, als het veel tocht (harde wind kan weer gunstig zijn).
pi_125771659
O, ik moet dus op zoek gaan naar de mieren? :D
Tap tap tap
pi_125772302
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Dat oranje ziet eruit als de uit Azië geïmporteerde roverd die als er geen luislarven zijn, aan de plant zelf begint. Bijvoorkeur in de bladoksels. Ik verwijder ze dus. Dat ze geen vriendelijke bedoeling hebben, kan al voorzichtig afgeleid worden aan dat snel achter de stengel verstoppen als ze zich bekeken weten. De gewone gele blijven gewoon sullig zitten waar ze zitten.

Kijk hier maar even: 'Lieveheersbeestje is niet lief'
  vrijdag 26 april 2013 @ 21:59:41 #81
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125779503
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:26 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dat oranje ziet eruit als de uit Azië geïmporteerde roverd die als er geen luislarven zijn, aan de plant zelf begint. Bijvoorkeur in de bladoksels. Ik verwijder ze dus. Dat ze geen vriendelijke bedoeling hebben, kan al voorzichtig afgeleid worden aan dat snel achter de stengel verstoppen als ze zich bekeken weten. De gewone gele blijven gewoon sullig zitten waar ze zitten.

Kijk hier maar even: 'Lieveheersbeestje is niet lief'
Ik heb al jaren larven van lieveheersbeestjes in mijn planten en ze zijn enorm heilzaam. Met of zonder oranje tekening op hun rug. En ik heb nog nooit aangevreten planten gehad, dus ik zou wel gek zijn als ik ze verwijderde. Ze redden mijn planten juist!

Als je met je neus op allerlei beestjes gaat zitten en ze hebben dat door, ja, dan kruipen ze weg. Dat zou ik ook doen als er een reus die 100x zo groot is als ik, vlak bij mijn oor gaat staan hijgen. Maar of ze wel of niet wegkruipen, zegt natuurlijk niets over hun (on)schadelijkheid.

Tot slot ben ik ook wel eens gebeten door zo'n beestje (een volwassen exemplaar), maar dat was nauwelijks voelbaar.

Als ik jou was zou ik me verdiepen in al die lieveheersbeestjessoorten die we in Nederland hebben, want ik vermoed dat je zeer nuttige beestjes aan het verdelgen bent. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lieveheersbeestjes, onderaan de pagina, voor een hele hoop varianten.
pi_125779994
Je linkt nu zelf ook naar dit stukje tekst:
quote:
Lieveheersbeestjes worden o.a. gebruikt om bladluizen op een natuurlijke manier te bestrijden (bio-tuinbouw). Een om deze reden ingevoerde Aziatische soort, het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje (Harmonia axyridis (Pallas)) blijkt een invasieve soort die in Europa inmiddels vaste voet heeft gekregen en o.a. in Engeland (voor het eerst waargenomen in 2004), België en Nederland voorkomt. Ze hebben veel verschillende mogelijke tekeningen, van vrijwel oranje tot vrijwel zwart, maar zijn herkenbaar aan de zwarte 'M'-vormige tekening op het halsschild (pronotum) en het van achteren vaak wat geplooide of gedeukte rugschild (elytrum). De verspreiding wordt wetenschappelijk bestudeerd. Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje is een agressief roofdier en bij gebrek aan luizen worden ook andere soorten lieveheersbeestjes, rupsen en vlindereitjes opgegeten, waardoor ze een bedreiging vormen voor de inheemse soorten.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_125783668
Ik zie ze dus de planten vernielen. Dat deden de gele niet. De gele soort is door de grote geïmporteerde soort verdreven.

Kijk je wel eens naar spinnen? Die rennen rustig rond, totdat ze zich bekeken weten. Dan kijken ze strak naar het gevaar, maar ze verstoppen zich niet. Of luizen nog ergens naar kijken, kan ik niet zien maar ik zag ze wel snel wegkruipen tijdens het luizenstrippen.
  zaterdag 27 april 2013 @ 00:07:02 #84
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125784809
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:09 schreef Vanyel het volgende:
Je linkt nu zelf ook naar dit stukje tekst:

[..]

Ja, dat weet ik. De Aziatische variant is slechts één van de vele soorten die er in Nederland rondkruipen, daarom link ik juist naar het overzicht. En ja, die Aziaatjes zijn roofzuchtiger dan de inheemse soorten, dat klopt. Ik zie hier echter niets staan over planten verorberen en heb zelf ook nog nooit meegemaakt dat mijn planten werden aangevreten door die beestjes.

Overigens, de aanwezigheid van oranje accenten op de rug wil niet per definitie zeggen dat je met de Aziatische, roofzuchtige variant te maken hebt. Dit is bijvoorbeeld een larve van het vijfstippelig lieveheersbeestje (inheems in Nederland):

Zoals je ziet ook met aardig wat oranje op de rug.

[ Bericht 20% gewijzigd door Lkw op 27-04-2013 00:30:23 ]
  zaterdag 27 april 2013 @ 00:20:36 #85
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125785207
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 23:35 schreef Teslynd het volgende:
Ik zie ze dus de planten vernielen. Dat deden de gele niet. De gele soort is door de grote geïmporteerde soort verdreven.

Kijk je wel eens naar spinnen? Die rennen rustig rond, totdat ze zich bekeken weten. Dan kijken ze strak naar het gevaar, maar ze verstoppen zich niet. Of luizen nog ergens naar kijken, kan ik niet zien maar ik zag ze wel snel wegkruipen tijdens het luizenstrippen.
Welke gele soort heb je het eigenlijk over? Er zijn nog zat (oranje) inheemse soorten in Nederland hoor. Ik zie ze ook vaak en niet alleen op mijn balkon. Wel is het zo dat die Aziatische variant een probleem is voor de inheemse soorten, maar ik heb het idee dat je doet alsof elk lieveheersbeestje dat je tegenwoordig tegenkomt puur evil is, en dat is absoluut niet zo.

Verder zijn niet alle beesten en beestjes die snel wegkruipen op het moment dat ze je opmerken schadelijk.
pi_125785493
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 00:20 schreef Lkw het volgende:

[..]

Welke gele soort heb je het eigenlijk over? Er zijn nog zat (oranje) inheemse soorten in Nederland hoor. Ik zie ze ook vaak en niet alleen op mijn balkon. Wel is het zo dat die Aziatische variant een probleem is voor de inheemse soorten, maar ik heb het idee dat je doet alsof elk lieveheersbeestje dat je tegenwoordig tegenkomt puur evil is, en dat is absoluut niet zo.

Verder zijn niet alle beesten en beestjes die snel wegkruipen op het moment dat ze je opmerken schadelijk.
Gewoon, lieveheersbeestjeslarven die geel zijn. Ze hebben me nooit verteld hoe ze heten. Ze vertoonden geen vluchtreactie, wat ze dus kwetsbaar maakt voor wie kwaad wil.
Vreemd dat idee van je van elk lieveheersbeestje puur evil zijn, ik zei dat dus nadrukkelijk niet.
  zaterdag 27 april 2013 @ 00:41:35 #87
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125785741
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 00:30 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Gewoon, lieveheersbeestjeslarven die geel zijn. Ze hebben me nooit verteld hoe ze heten. Ze vertoonden geen vluchtreactie, wat ze dus kwetsbaar maakt voor wie kwaad wil.
Vreemd dat idee van je van elk lieveheersbeestje puur evil zijn, ik zei dat dus nadrukkelijk niet.
Ik kreeg de indruk dat je alle lieveheersbeestjes en hun larven rücksichtslos verwijdert, omdat je denkt dat ze allemaal je planten opvreten. Temeer omdat je hierboven beweerde dat de door jou geliefde gele soort inmiddels is verdreven door de Aziatische. Ik kreeg daarom het idee dat je denkt dat alleen 'de slechterikken' nog over zijn.
  zaterdag 27 april 2013 @ 13:52:27 #88
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_125794170
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:36 schreef trovey het volgende:

[..]

Nee. :* Heb ik vanmiddag net besproken met een afgestudeerd bioloog die op mieren is afgestudeerd (gedragbioloog). :P Dat is nou echt een broodje Aap wat door meer mensen als waar wordt aangenomen maar wat dus echt niet waar is. ;)
Klopt. Het is precies andersom!
Bladluis komt doorgaans doordat de plant waarop ze terecht komen, al verzwakt is. Vervolgens komt de bladluis nog eens eventjes lekker aan de zachte plantendelen zuigen en eigenlijk is dat al het moment dat je de plant net zo goed kan verwijderen want dat wordt niks meer. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar bij mij gaat de bloembak weg zodra ik grote hoeveelheden luis ontdek.

De mieren komen vervolgens af op luizenpoep, want dat schijnt heel erg zoet te zijn en dat vinden ze dus lekker. Er wordt onder mierendeskundigen dan ook gesproken dat de mieren de luizen 'melken'. In ruil daarvoor beschermen de mieren de bladluizen weer tegen andere insecten. Eigenlijk een fraaie vorm van symbiose, jammer dat we het liever niet waarnemen in onze plantenbakken.... :P
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_125795785

Tafeltje voor mn plantjes erbij O+ Als mn was straks binnen staat het balkon maar even fatsoenlijk inrichten. Het jonge grut mag even buiten op het tafeltje van de zon genieten :)
  zaterdag 27 april 2013 @ 15:14:46 #90
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125795876
quote:
17s.gif Op zaterdag 27 april 2013 15:11 schreef douche-eendje het volgende:
[ afbeelding ]
Tafeltje voor mn plantjes erbij O+ Als mn was straks binnen staat het balkon maar even fatsoenlijk inrichten. Het jonge grut mag even buiten op het tafeltje van de zon genieten :)
Heb je wel eens lieveheersbeestjes in dat kastje gehad?
pi_125796059
Nee, maar vorig jaar hing hij ook niet echt op een lekkere plek, meer rechts op de muur. En ach, het staat leuk. Probeer nu ook wat meer productieve bloeiers op het balkon te hebben voor beestjes :)
  zaterdag 27 april 2013 @ 16:34:50 #92
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_125797998
Yes ene balkontopic! Thanx trovey! ;)

Balkon vandaag verder schoon en weer zomerleefbaar gemaakt :). Oh en met zaaien begonnen. Wat kruiden en tomaatjes, broccoli en basilicum. In van die groene kleine handige kasjes van de Action, super!

Tevens wat kleine sla- andijvie, biet- en nog wat groentenplantjes gekocht en geplant. Leuk! Word er altijd weer helemaal blij van om dat te volgen hoe alles groeit en bloeit.

(En zover te krijgen dat ik het kan opeten. :) Wat ook wel weer apart voelt, omdat ik er een band mee heb gekregen, snif.)

[ Bericht 3% gewijzigd door SiennaForrest op 27-04-2013 16:42:54 ]
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_125798884
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 16:34 schreef SiennaForrest het volgende:
Yes ene balkontopic! Thanx trovey! ;)

Balkon vandaag verder schoon en weer zomerleefbaar gemaakt :). Oh en met zaaien begonnen. Wat kruiden en tomaatjes, broccoli en basilicum. In van die groene kleine handige kasjes van de Action, super!

Tevens wat kleine sla- andijvie, biet- en nog wat groentenplantjes gekocht en geplant. Leuk! Word er altijd weer helemaal blij van om dat te volgen hoe alles groeit en bloeit.

(En zover te krijgen dat ik het kan opeten. :) Wat ook wel weer apart voelt, omdat ik er een band mee heb gekregen, snif.)
Niks zo lekker als ECHTE tomaat. Rood en dan pas van de plant af O+ bereid je voor op een smaakexplosie O+
Staan je zaailingen nog binnen? Is wel verstandig hoor, want de nachten zijn nog redelijk koud. Ik heb ze overdag buiten en 's nachts nog even binnen staan.
  zaterdag 27 april 2013 @ 17:24:01 #94
347224 SiennaForrest
pi_125799334
quote:
17s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:08 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Niks zo lekker als ECHTE tomaat. Rood en dan pas van de plant af O+ bereid je voor op een smaakexplosie O+
Staan je zaailingen nog binnen? Is wel verstandig hoor, want de nachten zijn nog redelijk koud. Ik heb ze overdag buiten en 's nachts nog even binnen staan.
Helemaal mee eens, tomaten zo zijn erg lekker. Tomaten doe ik elk jaar wel, net als basilicum. Sommige zaailingen staan buiten, sommige binnen en andere mogen af en toe overdag even zonnen. :)

Basilicum is toch vaak wel de moeilijkste, die houdt echt van warmte, en kan maar beter binnen blijven. Overigens vind ik dat echt een topper qua geur en smaak, ook nog eens erg gezond. :)

Wat heb jij zoal staan?
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_125799583
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:24 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, tomaten zo zijn erg lekker. Tomaten doe ik elk jaar wel, net als basilicum. Sommige zaailingen staan buiten, sommige binnen en andere mogen af en toe overdag even zonnen. :)

Basilicum is toch vaak wel de moeilijkste, die houdt echt van warmte, en kan maar beter binnen blijven. Overigens vind ik dat echt een topper qua geur en smaak, ook nog eens erg gezond. :)

Wat heb jij zoal staan?
Momenteel staat er basilicum. rucola, een kuidenmix die bij een testactie van Tivall zat, peterselie en aardbei. En dan ook nog wat niet-eetbaar, bloeiend spul(afrikaantjes, wildbloemenmix, vlindermix, zomerbloemen). Maar wil ook nog wat meer kruiden en tomaatjes :9 Morgen is het tuincentrum open dus fiets ik daar wel weer even naartoe... Vandaag ook al geweest. Hehe.
  zaterdag 27 april 2013 @ 17:39:10 #96
347224 SiennaForrest
pi_125799764
quote:
17s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:32 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Momenteel staat er basilicum. rucola, een kuidenmix die bij een testactie van Tivall zat, peterselie en aardbei. En dan ook nog wat niet-eetbaar, bloeiend spul(afrikaantjes, wildbloemenmix, vlindermix, zomerbloemen). Maar wil ook nog wat meer kruiden en tomaatjes :9 Morgen is het tuincentrum open dus fiets ik daar wel weer even naartoe... Vandaag ook al geweest. Hehe.
Ah dat klinkt goed! :) Ik heb ook verschillende slasoorten en de aardbeien ook. Een hele groep in een grote pot, mooi. :) Ja die tuincentra maken het me alleen maar moeilijk, zoveel verleiding. ;)

De kruiden zijn altijd wel het leukst, makkelijk, snel en lekker. Lekker handig voor in de keuken, beetje voor het Jamie Oliver gevoel. ;)
pi_125799807
Ik ben nog even naar de Action geweest tuinspullen inslaan :P , blokken potgrond )die schijnen werkelijk de winkel uit te vliegen volgens de verkoopster :'). Ook even wat solarlampjes vervangen, er zijn er een paar overleden. ;(
Optimist tot in de kist
  zaterdag 27 april 2013 @ 17:43:29 #98
347224 SiennaForrest
pi_125799895
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:40 schreef trovey het volgende:
Ik ben nog even naar de Action geweest tuinspullen inslaan :P , blokken potgrond )die schijnen werkelijk de winkel uit te vliegen volgens de verkoopster :'). Ook even wat solarlampjes vervangen, er zijn er een paar overleden. ;(
Die blokken potgrond ga ik maandag ook maar eens halen, meerdere keren over gelezen nu. Dat lijkt me wel wat! :)
pi_125799979
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:43 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Die blokken potgrond ga ik maandag ook maar eens halen, meerdere keren over gelezen nu. Dat lijkt me wel wat! :)
Die zijn ideaal, je tilt je niet een bochel en struikelt thuis ook niet over de zakken potgrond. _O_ Bovendien heeft kokospotgrond belangrijke voordelen boven normale potgrond...houdt beter water vast, als je wel te laat bent heb je niet een keiharde klont grond en het is milieuvriendelijker want je gebruikt geen turf. ;)
Optimist tot in de kist
  zaterdag 27 april 2013 @ 17:55:16 #100
347224 SiennaForrest
pi_125800259
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:46 schreef trovey het volgende:

[..]

Die zijn ideaal, je tilt je niet een bochel en struikelt thuis ook niet over de zakken potgrond. _O_ Bovendien heeft kokospotgrond belangrijke voordelen boven normale potgrond...houdt beter water vast, als je wel te laat bent heb je niet een keiharde klont grond en het is milieuvriendelijker want je gebruikt geen turf. ;)
Dat klinkt goed, gaat op het lijstje! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door SiennaForrest op 27-04-2013 22:18:58 ]
pi_125806660
Vandaag drie van mijn pepertjes samen in een grote pot gestopt. Na 5 minuten hing de eerste slap, na een half uur alledrie de blaadjes op de aarde. Lichte paniek dat ik te vroeg heb overgepot, maar na een uurtje of wat staan ze allemaal weer fier rechtop O+

Is die kokos goed te mengen? Ik heb de meeste dingen nu wel in de grote bakken op het balkon staan, maar moet nog twee komkommers, twee paprika's en twee zonnebloemen en dan kom ik vast niet uit met 25 liter potgrond..
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 28 april 2013 @ 20:13:46 #102
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125837989
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 20:50 schreef Vanyel het volgende:
Vandaag drie van mijn pepertjes samen in een grote pot gestopt. Na 5 minuten hing de eerste slap, na een half uur alledrie de blaadjes op de aarde. Lichte paniek dat ik te vroeg heb overgepot, maar na een uurtje of wat staan ze allemaal weer fier rechtop O+

Is die kokos goed te mengen? Ik heb de meeste dingen nu wel in de grote bakken op het balkon staan, maar moet nog twee komkommers, twee paprika's en twee zonnebloemen en dan kom ik vast niet uit met 25 liter potgrond..
Ik blijf het veel te vroeg vinden maar goed het is jou balkon, zijn jouw plantjes dus doe wat je niet laten kan. :P

Daar naast denk niet dat je Paprika en Pepers iets gaan doen. Misschien dat ze later in het seizoen een groeispurt krijgen maar verwacht niet veel vruchten. :@

Hoop iig wel dat het mee valt en ik een doomdenker ben. ;)
  zondag 28 april 2013 @ 20:15:04 #103
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125838035
quote:
17s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:08 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

_O_ :9~ O+
pi_125838151
Juist mijn pepertjes en paprika staan nog fijn binnen tot ze groot en sterk genoeg zijn voor de boze buitenwereld. Ik reken in elk geval op meer dan genoeg pepers (resultaten uit het verleden..), paprika is een gok, dat zie ik wel.
  zondag 28 april 2013 @ 20:18:13 #105
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125838158
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:46 schreef trovey het volgende:

[..]

Wat kosten ze? :@
  zondag 28 april 2013 @ 20:19:33 #106
244933 trovey
Nachtoele
pi_125838213
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 20:18 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

69 cent zo uit mijn hoofd. :P
Optimist tot in de kist
  zondag 28 april 2013 @ 20:19:58 #107
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_125838225
quote:
17s.gif Op zondag 28 april 2013 20:15 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

_O_ :9~ O+
Ja ik had het voornemen om die tomaatjes van vorig jaar lekker mee te nemen naar werk als snackje voor tussendoor. Maar vaak waren ze na 5 minuten al op. Te lekker :D

Vandaag wel weer lekker op het balkon in de zon zitten lezen O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jong grut staat inmiddels weer binnen in de kamer ernaast, oa de afrikaantjes gaan als een malle. Ben ook benieuwd wanneer ik wat ga zien van de gezaaide bloemenmixen.
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 20:18 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Gewoon een keer proberen, voor het geld hoef je het echt niet te laten. Heb hier ook nog zo'n blok liggen :) Ikea heeft ze ook, 2 euro voor 15 liter potgrond.

En mn buurvrouw vroeg laatst waar mijn balkondoeken vandaan komen, zij wilt ze ook. Ze woont op de 1e verdieping dus bij haar kun je zo naar binnen kijken vanaf buiten.
  zondag 28 april 2013 @ 20:20:02 #108
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125838231
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2013 20:18 schreef Vanyel het volgende:
Juist mijn pepertjes en paprika staan nog fijn binnen tot ze groot en sterk genoeg zijn voor de boze buitenwereld. Ik reken in elk geval op meer dan genoeg pepers (resultaten uit het verleden..), paprika is een gok, dat zie ik wel.
Kijk dat scheelt al weer een hoop!

Al ik jou was zou ik ze lekker binnen houden en achter glas maar je hebt al meer ervaring lees ik dus mijn ervaring is dan niet boeie. :D
  zondag 28 april 2013 @ 20:20:55 #109
244933 trovey
Nachtoele
pi_125838266
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 20:50 schreef Vanyel het volgende:

Kokospotgrond is zonder bezwaar te mengen met standaard potgrond.
Optimist tot in de kist
  zondag 28 april 2013 @ 20:21:14 #110
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125838281
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 20:19 schreef trovey het volgende:

[..]

69 cent zo uit mijn hoofd. :P
En hoeveel liter potgrond heb je dan? :? :@
  zondag 28 april 2013 @ 20:25:42 #111
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_125838455
quote:
14s.gif Op zondag 28 april 2013 20:21 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Litertje of 10 :)
pi_125838538
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 20:20 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Kijk dat scheelt al weer een hoop!

Al ik jou was zou ik ze lekker binnen houden en achter glas maar je hebt al meer ervaring lees ik dus mijn ervaring is dan niet boeie. :D
Mijn balkon heeft vanaf ongeveer 12 zon en is aan 3 kanten beschut :)

Dank trovey.
  zondag 28 april 2013 @ 20:27:28 #113
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125838543
quote:
17s.gif Op zondag 28 april 2013 20:19 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ja ik had het voornemen om die tomaatjes van vorig jaar lekker mee te nemen naar werk als snackje voor tussendoor. Maar vaak waren ze na 5 minuten al op. Te lekker :D

Vandaag wel weer lekker op het balkon in de zon zitten lezen O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ken het! :D Fruit en groente uit grond is veul lekkerder dan uit steenwol met voedings stofen. :Y

quote:
Jong grut staat inmiddels weer binnen in de kamer ernaast, oa de afrikaantjes gaan als een malle. Ben ook benieuwd wanneer ik wat ga zien van de gezaaide bloemenmixen.

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb een hoop gezaaid maar resultaat zien we pas over een maand of meer. :P

quote:
Gewoon een keer proberen, voor het geld hoef je het echt niet te laten. Heb hier ook nog zo'n blok liggen :) Ikea heeft ze ook, 2 euro voor 15 liter potgrond.
Ik zit in de bijstand en kon laatst bij de intratuin 120 liter potgrond kopen voor 4,98.... Sorry maar dan weet ik wel wat ik kies. :@
  zondag 28 april 2013 @ 20:28:03 #114
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125838571
quote:
17s.gif Op zondag 28 april 2013 20:25 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Litertje of 10 :)
Dan doe ik t niet.
  zondag 28 april 2013 @ 20:29:52 #115
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125838658
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2013 20:27 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Mijn balkon heeft vanaf ongeveer 12 zon en is aan 3 kanten beschut :)

Dank trovey.
Dan doen ze het beter op jouw balkon dan op de mijne. :Y
  zondag 28 april 2013 @ 20:30:17 #116
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_125838679
quote:
11s.gif Op zondag 28 april 2013 20:28 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Dan doe ik t niet.
Logisch @ je bovenstaande post dan idd :)
  zondag 28 april 2013 @ 20:35:12 #117
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125838951
quote:
17s.gif Op zondag 28 april 2013 20:30 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Logisch @ je bovenstaande post dan idd :)
Ik ga trouwens uitbreiden! *O*

Ok, mn balkon kan ik niet groter maken maar aan de zuid kant heb ik nog veel onbenutte ruimte. Ga daar zelf bakken voor maken om groentes te verbouwen. De zaden zijn al besteld. :P

Oude foto :

De bomen links zijn inm elders maar zoals je ziet is er ruimte zat voor wat bakken. De deur rechts die open staat is mijn deur.
  zondag 28 april 2013 @ 20:45:50 #118
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_125839582
quote:
17s.gif Op zondag 28 april 2013 20:35 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik ga trouwens uitbreiden! *O*

Ok, mn balkon kan ik niet groter maken maar aan de zuid kant heb ik nog veel onbenutte ruimte. Ga daar zelf bakken voor maken om groentes te verbouwen. De zaden zijn al besteld. :P

Oude foto :

[ afbeelding ]

De bomen links zijn inm elders maar zoals je ziet is er ruimte zat voor wat bakken. De deur rechts die open staat is mijn deur.
Heb jij meer ruimte dan een persoon met een gemiddelde tuin ofzo? :D
  zondag 28 april 2013 @ 20:49:34 #119
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125839792
quote:
17s.gif Op zondag 28 april 2013 20:45 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Heb jij meer ruimte dan een persoon met een gemiddelde tuin ofzo? :D
Daar lijkt het wel op soms! _O- Al had ik liever een tuin met volle grond gehad dan bakken met potgrond moeten fiksen :P

Balkonnetje alleen is 25M2 de gallerij is zeker 2x zo breed. :@
  zondag 28 april 2013 @ 20:56:38 #120
244933 trovey
Nachtoele
pi_125840200
quote:
14s.gif Op zondag 28 april 2013 20:21 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

10 liter. :P
Optimist tot in de kist
  zondag 28 april 2013 @ 21:01:31 #121
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125840541
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 20:56 schreef trovey het volgende:

[..]

10 liter. :P
Ik heb nog 9 zakken van 20 liter intratuin potgrond liggen hier... Gaat m dus niet worden. :P
pi_125848142
EDIT: spam

Reclame voor je eigen website maken is ongewenst op FOK!
Als je wilt adverteren kan je mailen met pr@fok.nl

[ Bericht 87% gewijzigd door Greys op 28-04-2013 23:57:24 ]
pi_125940584
Foto tijd!

Je raekt an de dinge geweun.
  woensdag 1 mei 2013 @ 20:26:00 #124
347224 SiennaForrest
pi_125953430
quote:
17s.gif Op zondag 28 april 2013 21:01 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik heb nog 9 zakken van 20 liter intratuin potgrond liggen hier... Gaat m dus niet worden. :P
Oh maar die van de Intratuin is dan nog een stuk goedkoper weer. :) Ach ik heb nu portgrond van de action en nog een stel van die geperste kokosblokken van de action, handig om te hebben. Ga ik bij elkaar gooien voor een goed mengsel. :)

Mooi dat stuk balkon van je, maar dat is dus niet begrenst, mag je daar dan ook wel je plantenbakken enzo neerzetten? En kan iedereen daar dan bij? Wel fraai stukje voor erbij! :)
  woensdag 1 mei 2013 @ 20:26:38 #125
347224 SiennaForrest
pi_125953459
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 14:10 schreef Messina het volgende:
Foto tijd!
Nice, ziet er mooi uit, mooie plantjes ook!
pi_125954127
Ik heb even 3 topics terug gescrold :) Wat mooi om die planten zo in bloei te zien bij jullie!

Ben zelf ideeen aan het zoeken voor mijn balkon. Echt veel planten hoeft van mij niet, wil wel balkonbakken (rieten) maar verder alleen een bakje met bloempjes op tafel.
Ik heb een noord-balkon dus echt lekker bloeit het dan niet.. En ik heb helaas echt geen groene vingers.

Maar wil het wel gezellig maken.......... Moeilijk ;)
  woensdag 1 mei 2013 @ 20:47:24 #127
347224 SiennaForrest
pi_125954544
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 20:39 schreef Sannne het volgende:
Ik heb even 3 topics terug gescrold :) Wat mooi om die planten zo in bloei te zien bij jullie!

Ben zelf ideeen aan het zoeken voor mijn balkon. Echt veel planten hoeft van mij niet, wil wel balkonbakken (rieten) maar verder alleen een bakje met bloempjes op tafel.
Ik heb een noord-balkon dus echt lekker bloeit het dan niet.. En ik heb helaas echt geen groene vingers.

Leuk toch! Groene vingers komen vanzelf als je vaak genoeg planten in je handen hebt! ;) Iets gezellig maken van je balkon is altijd leuk, maar het net weer wat leuker om er te vertoeven met lekker weer. Of zelfs met slecht weer. ;)

Ik ben nu bezig om van oude pallets soort van bloembakken te maken. Ik had er nog een paar en kwam wat leuke ideetjes tegen. Kan je allerlei plantjes weer in kwijt. En het is even net weer wat anders. :)
  woensdag 1 mei 2013 @ 20:52:41 #128
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_125954843
Hmmm ik geloof dat mijn lavendel de winter niet heeft overleefd maar hij zit in balkonbakken met asters (die alweer lekker uitlopen). Van het weekend maar even kijken of ik de lavendel er voorzichtig uit kan krijgen zonder de rest kapot te trekken :X
De asters en ook het olijfboompje die er na de winter een beetje triest uitzagen beginnen het goed te doen. Olijfboompje begint zelfs weer uit te lopen en nieuw blad te vormen O+
  woensdag 1 mei 2013 @ 20:56:27 #129
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125955049
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 14:10 schreef Messina het volgende:
Foto tijd!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Damn wat zit het bij jou allemaal al lekker in t blad! _O_

quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 20:26 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Oh maar die van de Intratuin is dan nog een stuk goedkoper weer. :) Ach ik heb nu portgrond van de action en nog een stel van die geperste kokosblokken van de action, handig om te hebben. Ga ik bij elkaar gooien voor een goed mengsel. :)

Mooi dat stuk balkon van je, maar dat is dus niet begrenst, mag je daar dan ook wel je plantenbakken enzo neerzetten? En kan iedereen daar dan bij? Wel fraai stukje voor erbij! :)
Dat is de gallerij. Mijn balkon staat in de OP. ;) Maar ja dat is open en daar kan iedereen uit de flat bij. Ik heb oa paarse boerenkool, paarse en gele brokolie besteld. Denk niet dat er veel mensen zijn die dat kennen of durven te eten. ;)

Mijn bestelling : (helaas al 7 dagen onderweg dus ik hoop dat dat nog goed komt....)

quote:
1 x Ui Tropic () = ¤1,00
Niet alles komt op het zuiden uiteraard maar er zit heel wat spul tussen wat de meeste mensen niet herkennen als eetbaar. ;)
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:01:02 #130
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125955302
quote:
17s.gif Op woensdag 1 mei 2013 20:52 schreef douche-eendje het volgende:
Hmmm ik geloof dat mijn lavendel de winter niet heeft overleefd maar hij zit in balkonbakken met asters (die alweer lekker uitlopen). Van het weekend maar even kijken of ik de lavendel er voorzichtig uit kan krijgen zonder de rest kapot te trekken :X
De asters en ook het olijfboompje die er na de winter een beetje triest uitzagen beginnen het goed te doen. Olijfboompje begint zelfs weer uit te lopen en nieuw blad te vormen O+
Niet er uit trekken. Gewoon laten staan en vlak onder de grond afknippen met je schaar. De rest verrot weer en is voeding voor je andere plantjes. ;)
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:02:40 #131
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125955389
quote:

Als je terug hebt gescrold heb je ook mijn balkon gezien met veul bloemen op het noorden. ;)
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:07:03 #132
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_125955644
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:01 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Niet er uit trekken. Gewoon laten staan en vlak onder de grond afknippen met je schaar. De rest verrot weer en is voeding voor je andere plantjes. ;)
En wat doe ik dan met de lege plek in de bak? :)
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:07:32 #133
244933 trovey
Nachtoele
pi_125955672
quote:

Helemaal niet moeilijk. :P
Ik zit hier bijna compleet Zuid aan de ene kant en Noord aan de andere (en water erbij wat het 'winters extra koud maakt). De campanula's doen het uitstekend op het Noorden(en blijven daar 's winters ook gewoon staan in hun potten) en zo heb je nog veel andere soorten vaste planten en zomerbloeiers(b.v. vlijtig liesje) die het met minder licht prima doen, gewoon even zoeken. ;)
Optimist tot in de kist
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:10:18 #134
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125955796
quote:
17s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:07 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

En wat doe ik dan met de lege plek in de bak? :)
Een nieuwe plant in planten dmv wat aarde en wortels weg scheppen. ;)
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:14:56 #135
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_125956007
quote:
10s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:10 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Een nieuwe plant in planten dmv wat aarde en wortels weg scheppen. ;)
ok. Mn groene vingers zijn nog in training he, dit is jaar 2 voor mn balkon :+ maar van het weekend dus weer even naar tuincentrum voor lavendel O+
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:23:38 #136
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125956446
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:14 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

ok. Mn groene vingers zijn nog in training he, dit is jaar 2 voor mn balkon :+ maar van het weekend dus weer even naar tuincentrum voor lavendel O+
Als je een goed stevige schep hebt kan je ook wat wortels kapot scheppen beginnen in het midden waar je lavendel stond en dan keer op keer en klein stukje verder tot dat je genoeg gespit hebt voor je nieuwe lavendel. Dat maakt de kluit losser en kan je er makkelijker wat uit halen. Dat je daarmee ook wortels van je andere planten raakt is niet erg. Zolang je natuurlijk alleen maar de plek doet waar je wil poten.
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:25:57 #137
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_125956572
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:23 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Als je een goed stevige schep hebt kan je ook wat wortels kapot scheppen beginnen in het midden waar je lavendel stond en dan keer op keer en klein stukje verder tot dat je genoeg gespit hebt voor je nieuwe lavendel. Dat maakt de kluit losser en kan je er makkelijker wat uit halen. Dat je daarmee ook wortels van je andere planten raakt is niet erg. Zolang je natuurlijk alleen maar de plek doet waar je wil poten.
Goede stevige schep niet, maar moet toch ergens lavendeltjes halen... :+ :P ;) Dan kan dat schepje gelijk mee.
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:35:57 #138
347224 SiennaForrest
pi_125957068
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 20:56 schreef Outpost76 het volgende:

Dat is de gallerij. Mijn balkon staat in de OP. ;) Maar ja dat is open en daar kan iedereen uit de flat bij. Ik heb oa paarse boerenkool, paarse en gele brokolie besteld. Denk niet dat er veel mensen zijn die dat kennen of durven te eten. ;)

Mijn bestelling : (helaas al 7 dagen onderweg dus ik hoop dat dat nog goed komt....)

Ah ok, ik zal zo even de openingspost weer bekijken. ;) Mooie bestellijst, staat veel mooie en lekkers tussen. Ben benieuwd! :)
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:36:49 #139
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125957106
quote:
17s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:25 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Goede stevige schep niet, maar moet toch ergens lavendeltjes halen... :+ :P ;) Dan kan dat schepje gelijk mee.
Ik heb deze :

Bevalt me prima. :Y En ook voor linkshandige mensen te gebruiken. :P
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:38:20 #140
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125957170
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:35 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Ah ok, ik zal zo even de openingspost weer bekijken. ;) Mooie bestellijst, staat veel mooie en lekkers tussen. Ben benieuwd! :)
Ik ook... Het had volgens SeedsPro.com al lang bezorgd moeten zijn... -O-
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:41:30 #141
347224 SiennaForrest
pi_125957328
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:38 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik ook... Het had volgens SeedsPro.com al lang bezorgd moeten zijn... -O-
Ok, dat klinkt niet goed. Als het maar niet bij één van de buren ligt...
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:44:33 #142
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125957493
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:41 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Ok, dat klinkt niet goed. Als het maar niet bij één van de buren ligt...
Dan had er toch een briefje in mn bus moeten liggen? :?
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:45:03 #143
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_125957524
quote:
17s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:36 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik heb deze :

[ afbeelding ]

Bevalt me prima. :Y En ook voor linkshandige mensen te gebruiken. :P
Dat je dat onthouden hebt :D
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:47:13 #144
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125957648
quote:
17s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:45 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Dat je dat onthouden hebt :D
Dat vergeet ik niet meer. Vond t zo tof dat je de moeite nam om mijn post helemaal terug te zoeken en als nog te quoten dat je m ook had gekocht. :D En dat hij idd ook voor jou prettig werkt. Dan ben ik blij dat ik iemand anders goed heb kunnen helpen. :@
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:54:48 #145
347224 SiennaForrest
pi_125958238
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:44 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Dan had er toch een briefje in mn bus moeten liggen? :?
In principe wel, maar soms gaat er wel eens wat mis. Ik had een tijd terug een digitale camera besteld, die was bezorgd toen ik er niet was. Bezorger was de flat in gegaan en had het voor de deur neer gelegd, (waar dus iedereen bij kan) en was weer weg gegaan. Ik was pas de volgende dag thuis. Beetje slordig. ;) Gelukkig lag het er nog, maar was er niet zo blij mee.
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:58:57 #146
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125958523
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:54 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

In principe wel, maar soms gaat er wel eens wat mis. Ik had een tijd terug een digitale camera besteld, die was bezorgd toen ik er niet was. Bezorger was de flat in gegaan en had het voor de deur neer gelegd, (waar dus iedereen bij kan) en was weer weg gegaan. Ik was pas de volgende dag thuis. Beetje slordig. ;) Gelukkig lag het er nog, maar was er niet zo blij mee.
Daar mag je serieus een klacht over indienen bij TNT dat mag nooit!!
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:00:56 #147
347224 SiennaForrest
pi_125958665
quote:
11s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:58 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Daar mag je serieus een klacht over indienen bij TNT dat mag nooit!!
Heb ik gedaan, ze waren er ook niet echt blij mee. ;)
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:01:29 #148
62419 CherryLips
chocoholic
pi_125958705
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:54 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Heeft ie bij mij ook een keer gedaan, maar dat waren caviakruiden ;) Ik was toch echt niet blij en een klacht indienen is terecht, hoor.

Maar ik heb zelf ook een paar keer pakketjes van buren een tijdje gehad want zij hadden helemaal geen briefje in de bus gehad. Ze hadden al lopen klagen bij PostNL dat het helemaal niet was aangekomen en ik maar wachten wanneer ze het eens kwamen ophalen na drie dagen.
Tap tap tap
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:29:53 #149
347224 SiennaForrest
pi_125960803
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:01 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Heeft ie bij mij ook een keer gedaan, maar dat waren caviakruiden ;) Ik was toch echt niet blij en een klacht indienen is terecht, hoor.

Maar ik heb zelf ook een paar keer pakketjes van buren een tijdje gehad want zij hadden helemaal geen briefje in de bus gehad. Ze hadden al lopen klagen bij PostNL dat het helemaal niet was aangekomen en ik maar wachten wanneer ze het eens kwamen ophalen na drie dagen.
Ja precies, dat dus. Ook gehad, en iedereen maar wachten, lol! ;)

Anyway, morgen weer lekker verder op het balkon, meestal heb ik het in maart wel zomerklaar, maar ben wat laat. Komt ook door het weer, maar wil nu snel de boel gereed hebben lekker van het balkon en het weer te genieten! Laatste hand aan de palletbakken en planten en kom maar op met het mooie weer! :P
pi_125968395
quote:

Van de zomerbloeiers geranium, fuchsia (die kunnen helemaal niet tegen de volle zon), vlijtige liesjes, akelei.
Zoeken op schaduwplanten.
pi_125969142
Ik had vorige week kunstgras en grote houten plantenbakken besteld die gisteren binnen hadden moeten zijn, maar helaas ;( ik wil met plantjes fröbelen!
Tap tap tap
pi_125971587
Thanks voor de tips allemaal! Daar kan ik wel wat mee!
Nu nog mooie meubeltjes zoeken en dan opvullen met wat leuke plantjes denk ik :D
Ik wilde graag houten vlonders op de vloer..
Dit is mijn balkon trouwens:

De kerstboom is weg ;) De grote stoelen wil ik ook vervangen.. Niet heel bijzonder dus, en erg klein ;)

Cherrylips, jammer :( Ik had gisteren ook wat pakjes verwacht.. Niks gekomen!
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:29:07 #153
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_125971957
quote:
17s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:47 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Dat vergeet ik niet meer. Vond t zo tof dat je de moeite nam om mijn post helemaal terug te zoeken en als nog te quoten dat je m ook had gekocht. :D En dat hij idd ook voor jou prettig werkt. Dan ben ik blij dat ik iemand anders goed heb kunnen helpen. :@
hij is ook gewoon heel fijn! En het aanbod fatsoenlijke linkshandige snoeischarenis nogal beperkt
pi_125988154
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 07:46 schreef CherryLips het volgende:
Ik had vorige week kunstgras en grote houten plantenbakken besteld die gisteren binnen hadden moeten zijn, maar helaas ;( ik wil met plantjes fröbelen!
Zaterdag komen ze *O* Geen idee hoe laat :')
Tap tap tap
  donderdag 2 mei 2013 @ 18:26:06 #155
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125989191
Mijn zaden zijn vandaag eindelijk bezorgd! *O* *O*

quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:29 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

hij is ook gewoon heel fijn! En het aanbod fatsoenlijke linkshandige snoeischarenis nogal beperkt
Het is een top snoeischaar idd. :Y
  donderdag 2 mei 2013 @ 18:49:35 #156
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125989928
Begonnen aan de 1e bak van 130 bij 60 op mn galerij. Brak bij het 10e gaatje mn boor af... (Het is zo ontzettend hard hout dat ik wel moet voorboren en mn accu tol er niet eens in kwam.)

Het materiaal :

Zo moet het dan ongeveer in elkaar met dat groene als bodem en 3 van die planken hoog.
pi_125991080
Wat leuk die zaadjes! Ik zou er geen geduld voor hebben :D

Ik heb wat aan mn balkonnetje gewerkt:

(facebookfoto, vandaar met kind)

Er komen dus nog andere stoelkussens in, ik wil effen blauwe of naturel kleurige.
En ik dacht aan dit tafeltje van Ikea:

Kan ik mooi opklappen wanneer ik hem niet gebruik, want minibalkon...

Heb ook nog een rieten balkonbak erbij gekocht (zoals die op de foto)
Morgen even wat plantjes erin kopen. En dan vind ik het wel best denk ik :D Nog leuk plantje op tafel natuurlijk, fruitkistje blijft staan, maar andere kant.
  donderdag 2 mei 2013 @ 19:39:45 #158
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_125992000
Lekker plekje zo sannne, ik heb ook een inklapbaar tafeltje. Erg prettig als hij even aan de kant moet. Hier staan nog andere stoelen op het programma :) Zie ik nou goed dat je op de 2e foto een regenpijp hebt zitten? Daar kun je evt ook nog bakken aan hangen, neemt weinig ruimte in en geeft je iets meer groen op het balkon.

En ik wil mooi weer en dat al mn plantjes gaan bloeien enzo... bwah :D
pi_125992160
Dat is wel een leuk idee die bakken! Thanks!
Heb ze al gevonden bij wehkamp, echt niet duur.. Morgen even in het dorp kijken of ze hier te krijgen zijn, anders bestel ik er 2 of 3!

[ Bericht 61% gewijzigd door Sannne op 02-05-2013 19:53:45 ]
  donderdag 2 mei 2013 @ 19:57:56 #160
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125992806
Ook ff een kleine update van wat plantjes op mijn balkon. :

Mn Aalbes zit weer vol met trosjes. :D

Mn Japanse esdoorn die nog niet echt blad wil gaan maken...

Op een rijtje vlnr Berk, Sering en Jasmijn.

De berk doet het al goed, in de sering zitten voor het eerst bloemknoppen *O* en de Jasmijn doet nog niet veel...
  donderdag 2 mei 2013 @ 19:58:34 #161
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125992831
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:17 schreef Sannne het volgende:

[ afbeelding ]

Er komen dus nog andere stoelkussens in, ik wil effen blauwe of naturel kleurige.
[ afbeelding ]

Morgen even wat plantjes erin kopen. En dan vind ik het wel best denk ik :D Nog leuk plantje op tafel natuurlijk, fruitkistje blijft staan, maar andere kant.
Ziet er leuk uit zo Sanne! ^O^
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:14:54 #162
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125993608
*knip

verkeerde topic! _O-
pi_125993822
Gaaf joh Outkast. Wou dat ik iets meer plantengevoel had :D Lekker ruim balkon trouwens!

Munt zag ik een paar pagina's terug. Ik denk dat ik maar eens munt ga planten.. Heb er wat over gelezen, goed in de schaduw, sterk, onkruid. Dat moet hier wel overleven :D
En is lekker, en ruikt lekker!
Misschien nog basilicum erbij..

En lavendel! ik hou van lavendel!

[ Bericht 27% gewijzigd door Sannne op 02-05-2013 20:37:22 ]
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:46:21 #164
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125997995
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:19 schreef Sannne het volgende:
Gaaf joh Outkast. Wou dat ik iets meer plantengevoel had :D Lekker ruim balkon trouwens!

Munt zag ik een paar pagina's terug. Ik denk dat ik maar eens munt ga planten.. Heb er wat over gelezen, goed in de schaduw, sterk, onkruid. Dat moet hier wel overleven :D
En is lekker, en ruikt lekker!
Misschien nog basilicum erbij..

En lavendel! ik hou van lavendel!
Outkast? :? _O- Plant gevoel krijg je vanzelf. ;) Ik ben gezegend met een aardig balkon van 25m2 :P

Munt kan je doen maar die heeft dan in een paar jaar heel de bak overgenomen. Dus als je echt munt wil zou ik die in een aparte pot oid doen. Heulemaal alleen. ;)

Basilicum gaat ieder jaar dood maar Lavendel kan je jaren plezier geven. :Y Zo ook tijm en rozemarijn. ;)
pi_125998097
Sorry Ms. Jackson :D

Thanks voor de tips! Kan ik wat mee!
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:25:20 #166
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126000626
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:47 schreef Sannne het volgende:
Sorry Ms. Jackson :D

Thanks voor de tips! Kan ik wat mee!
_O- _O-

Geen dank. ^O^
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:25:43 #167
244933 trovey
Nachtoele
pi_126000645
Mijn nieuwe pothangers op het balkon. :P

Yep, zelf gemaakt. :')
Optimist tot in de kist
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:27:36 #168
244933 trovey
Nachtoele
pi_126000766
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:57 schreef Outpost76 het volgende:
Ook ff een kleine update van wat plantjes op mijn balkon. :

Mn Aalbes zit weer vol met trosjes. :D
[ afbeelding ]

Mn Japanse esdoorn die nog niet echt blad wil gaan maken...
[ afbeelding ]

Op een rijtje vlnr Berk, Sering en Jasmijn.
[ afbeelding ]
De berk doet het al goed, in de sering zitten voor het eerst bloemknoppen *O* en de Jasmijn doet nog niet veel...
O+
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:17 schreef Sannne het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ziet er goed uit. ^O^
Optimist tot in de kist
  † In Memoriam † donderdag 2 mei 2013 @ 22:29:40 #169
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126000891
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:25 schreef trovey het volgende:

[ afbeelding ]

oeeeeeeeh dat is pas echt retro

hoe heb je dat gedaan? O-)
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:30:02 #170
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126000914
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:25 schreef trovey het volgende:

[ afbeelding ]

Die zouden hier kapot waaien! :o Ziet er wel tof uit! :Y Zelf aan het haken \ punniken \ breien geweest? Hoe heb je die gemaakt?

[ Bericht 2% gewijzigd door Outpost76 op 02-05-2013 22:36:32 ]
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:30:05 #171
244933 trovey
Nachtoele
pi_126000917
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:43 schreef Sannne het volgende:
Dat is wel een leuk idee die bakken! Thanks!
Heb ze al gevonden bij wehkamp, echt niet duur.. Morgen even in het dorp kijken of ze hier te krijgen zijn, anders bestel ik er 2 of 3!
Hou er wel rekening mee dat je blijft gieten met die bakken, ik heb ze ook gehad maar er was niet tegenaan te gieten met een balkon op het Zuiden. :')
Optimist tot in de kist
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:30:47 #172
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126000974
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:30 schreef trovey het volgende:

[..]

Hou er wel rekening mee dat je blijft gieten met die bakken, ik heb ze ook gehad maar er was niet tegenaan te gieten met een balkon op het Zuiden. :')
Sanne zit op t Noorden. ;)
pi_126001315
Ja, de hoek van de regenpijp krijgt echt nooit zon! De andere hoek 's avonds nog een klein uurtje. Dus moet lukken denk ik!
Noobvraagje; wat is het verschil dan met gewone bakken?

Vrolijk die hangers :D
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:40:32 #174
244933 trovey
Nachtoele
pi_126001596
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:29 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

oeeeeeeeh dat is pas echt retro

hoe heb je dat gedaan? O-)
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:30 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Die zouden hier kapot waaien! :o Ziet er wel tof uit! :Y Zelf aan het haken \ punniken \ breien geweest? Hoe heb je die gemaakt?
Ik heb ook haken als hobby, handig dat combineren van hobby's. :P

Hoe ik het heb gedaan staat in het haaktopic, is namelijk een zelf in elkaar gefröbeld exemplaar. :')

CRE / Het grote haaktopic #188 Op het Yogamatje..

Nu bezig met een soort overhoesjes voor een paar sedumpotjes, ik heb ze in de originele plastic potten staan en dat is minder mooi dus we haken er een overpotje (zonder bodem) omheen. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door trovey op 02-05-2013 22:46:38 ]
Optimist tot in de kist
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:47:01 #175
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126002001
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:40 schreef trovey het volgende:

[..]

[..]

Ik heb ook haken als hobby, handig dat combineren van hobby's. :P

Hoe ik het heb gedaan staat in het haaktopic, is namelijk een zelf in elkaar gefröbeld exemplaar. :')

CRE / Het grote haaktopic #188 Op het Yogamatje..

Nu bezig met een soort overhoesjes voor een paar sedumpotjes, ik heb ze in de originele plastic potten staan en dat is minder mooi dus we haken er een overpotje (zonder bodem omheen. :+
Ik hoop voor je dat ze het houden. Weer en wind.. Anders volgend jaar haken met vliegertouw ofzo. :P

Je bent een bezig bijtje zo! :D
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:49:19 #176
244933 trovey
Nachtoele
pi_126002159
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:47 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik hoop voor je dat ze het houden. Weer en wind.. Anders volgend jaar haken met vliegertouw ofzo. :P

Je bent een bezig bijtje zo! :D
Ze houden het wel een zomertje uit, is katoen dus sterk genoeg ;) ...en uiteraard ingespoten met impregneerspray. :P Volgend jaar gewoon weer nieuwe, zo blijf je bezig. *)
Optimist tot in de kist
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:50:47 #177
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126002246
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:49 schreef trovey het volgende:

[..]

Ze houden het wel een zomertje uit, is katoen dus sterk genoeg ;) ...en uiteraard ingespoten met impregneerspray. :P Volgend jaar gewoon weer nieuwe, zo blijf je bezig. *)
Jij liever dan ik maar als jij er plezier aan beleefd, lekker door gaan natuurlijk! :D
pi_126014894
Hoi, ben ik weer :)
Hele dorp afgebeld of er ergens munt te koop is, maar helaas. Moet dus naar een tuincentrum ergens anders.. Maar nu kwam ik dit tegen online: http://www.bakker-hillegom.nl/product/kruidentoren/
Dat lijkt me gaaf! Iemand daar ervaring mee?
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:26:12 #179
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_126015064
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:21 schreef Sannne het volgende:
Hele dorp afgebeld of er ergens munt te koop is, maar helaas. Moet dus naar een tuincentrum ergens anders.. Maar nu kwam ik dit tegen online: http://www.bakker-hillegom.nl/product/kruidentoren/
ik had hem vorig jaar vol begonia's. Na een tijdje zag je de potten amper nog!
  vrijdag 3 mei 2013 @ 12:28:44 #180
347224 SiennaForrest
pi_126017323
quote:
Geen ervaring mee, maar ik heb hem wel even gebookmarked, lijkt me best een handig ding voor erbij! :)
  vrijdag 3 mei 2013 @ 13:50:29 #181
244933 trovey
Nachtoele
pi_126020417
quote:
17s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:50 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Jij liever dan ik maar als jij er plezier aan beleefd, lekker door gaan natuurlijk! :D
Je moet dan ook wel haken als hobby hebben. ;)
Optimist tot in de kist
  vrijdag 3 mei 2013 @ 13:53:20 #182
244933 trovey
Nachtoele
pi_126020505
quote:
Dat soort potten lagen vorig jaar bij de Action(heb ze nu wel gezien bij de Lidlk/Aldi/tuincentra dit jaar), heb ik gekocht, wel heel goed het water geven bijhouden en zeker de onderste potten in de gaten houden zodat de boel niet verdroogd. Waar heb ik die toren trouwens gelaten :? Opgeruimd toen de schilders hier het balkon kwamen schilderen en nu kan ik ze niet vinden op zolder. :')
Optimist tot in de kist
pi_126021655
Proberen waard dus! Ik heb besloten toch iets van een side-table achtig iets op het balkon neer te zetten. Kan ik toch iets meer plantjes kwijt, vind het eigenlijk wel heel erg leuk :)
Net lavendel en citroenmelisse gehaald, ruikt heerlijk!
  † In Memoriam † vrijdag 3 mei 2013 @ 20:27:00 #184
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126035074
zal ik hem hier maar neerzetten?
mijn vertikale tuintje O+

ik ga er ook nog één maken met aardbeien :Y)
pi_126036582
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 20:27 schreef lady-wrb het volgende:

[ afbeelding ]

Superleuk zeg! O+
pi_126037612
quote:

[ afbeelding ]

Wat leuk! Wat zit er allemaal in?
  † In Memoriam † vrijdag 3 mei 2013 @ 21:22:13 #187
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126037765
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 21:18 schreef Sannne het volgende:

[..]

Wat leuk! Wat zit er allemaal in?
gewone perkplantjes.
vlijtige liesjes, petunia's, lobelia's en nog iets met paarse bloempjes.

ik heb dit jaar veel te veel plantjes gekocht en ik weet echt van gekkigheid niet meer waar ik ze moet laten.
ik had het idee al een keer bij puala in dr topic gezien en toevallig vond ik deze schoenenopberger voor heel weinig bij zo'n actionactige winkel.
ik denk niet dat het ding langer dan 1 seizoen meegaat, maar dat gaan de plantjes ook niet. dus dat is lekker makkelijk wegmikken naderhand :P
pi_126039094
Ik heb een kweekkas gekocht. :@
En allerlei zaden uiteraard, ik kon het niet laten.

Mijn tomaat, komkommer en wortels beginnen al op te komen! *O*
  vrijdag 3 mei 2013 @ 22:18:01 #189
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126040482
Vandaag, Peen, Schorseneer, Shallot, Rood witte ui (ene schil is rood de volgende wit enz), Bosui, Salsifis, Beerlook, Mais Amero, Tomatenboom, Viooltje Jolly Joker, Briza Maxima en Eucalyptus gezaaid. Wisteria Sinensis in het water gelegd om morgen te zaaien.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat opkomen! *O*
  zaterdag 4 mei 2013 @ 00:04:05 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126045553
Resistance is futile.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 13:15:59 #191
62419 CherryLips
chocoholic
pi_126054271
Er landde net een lieveheersbeestje in m'n haar, dus die heb ik even heel sociaal naar het wandelend buffet van de rozenstruik gebracht. En ja hoor, hij greep de eerste luis en smikkelen maar :') die kan z'n lol op.
Tap tap tap
  zaterdag 4 mei 2013 @ 13:32:21 #192
244933 trovey
Nachtoele
pi_126054674
quote:

[ afbeelding ]

Handig zo'n schoenenzak. ^O^ Helaas heb ik er totaal geen ruimte voor met met maar één schuin muurtje(met nog een regenpijp ook }:| ) en voor de rest glas en hout. ;(
Optimist tot in de kist
  zaterdag 4 mei 2013 @ 13:33:50 #193
244933 trovey
Nachtoele
pi_126054711
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 13:15 schreef CherryLips het volgende:
Er landde net een lieveheersbeestje in m'n haar, dus die heb ik even heel sociaal naar het wandelend buffet van de rozenstruik gebracht. En ja hoor, hij greep de eerste luis en smikkelen maar :') die kan z'n lol op.
Ik heb deze week er hier twee zien rondlopen die "elkaar aan het voordrukken waren" O-) Hopelijk binnenkort een invasie van lieveheersbeestjes in de buurt. :P
Optimist tot in de kist
  zaterdag 4 mei 2013 @ 13:34:35 #194
244933 trovey
Nachtoele
pi_126054721
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 21:52 schreef Messina het volgende:
Ik heb een kweekkas gekocht. :@
En allerlei zaden uiteraard, ik kon het niet laten.

Mijn tomaat, komkommer en wortels beginnen al op te komen! *O*
Ik heb nog een houten exemplaar liggen van Ikea, helaas geen plek meer op het balkon om het ding ergens neer te zetten. _O-
Optimist tot in de kist
pi_126057086
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 13:34 schreef trovey het volgende:

[..]

Ik heb nog een houten exemplaar liggen van Ikea, helaas geen plek meer op het balkon om het ding ergens neer te zetten. _O-
Ik moest gister ook wel wat verplaatsen, maar dat komt vooral omdat er wat oud hout op het balkon staat wat nog naar de stort gebracht moet worden. :@

Wij hebben ook een BBQ op het balkon. Die moet ook maar eens wijken, meer plek voor plantjes *O*
  zaterdag 4 mei 2013 @ 18:06:42 #196
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126062595
Ik ben het balkon ook aan het doen, ik had steunen voor de plantenbakken aan de reling maar ze hingen zo schuin en daardoor kon ik niet goed water geven.

Nu heb ik wat metalen strips gescoord en die ingekort en met een paar boutjes vastgezet. Morgen nog even verven en dan zijn ze klaar.

zaterdag 4 mei 2013 @ 18:30:23 #197
244933 trovey
Nachtoele
pi_126063564
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 15:02 schreef Messina het volgende:

[..]

Ik moest gister ook wel wat verplaatsen, maar dat komt vooral omdat er wat oud hout op het balkon staat wat nog naar de stort gebracht moet worden. :@

Wij hebben ook een BBQ op het balkon. Die moet ook maar eens wijken, meer plek voor plantjes *O*
Ik heb hiet nog wat bakken staan waarvan ik twijfel of er nog wat in opkomt maar nu alles vertraagt is durf ik ze ook weer niet op te ruimen. :')
Optimist tot in de kist
pi_126086423
wilde ik vandaag met de tuinslang ( action) balkon spuiten, lukt het me de slang niet aan te sluiten op de keukenkraan...
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
  zondag 5 mei 2013 @ 12:39:36 #199
244933 trovey
Nachtoele
pi_126086633
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 12:33 schreef Dandilion het volgende:
wilde ik vandaag met de tuinslang ( action) balkon spuiten, lukt het me de slang niet aan te sluiten op de keukenkraan...
Wat voor een aansluiting heb je aan de kraan uitwendig of inwendige schroefdraad?
Optimist tot in de kist
  zondag 5 mei 2013 @ 12:44:23 #200
244933 trovey
Nachtoele
pi_126086820
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 18:06 schreef kaasplankje het volgende:
Ik ben het balkon ook aan het doen, ik had steunen voor de plantenbakken aan de reling maar ze hingen zo schuin en daardoor kon ik niet goed water geven.

Nu heb ik wat metalen strips gescoord en die ingekort en met een paar boutjes vastgezet. Morgen nog even verven en dan zijn ze klaar.

[ afbeelding ]
Handig. ^O^
Optimist tot in de kist
pi_126086894
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 12:39 schreef trovey het volgende:

[..]

Wat voor een aansluiting heb je aan de kraan uitwendig of inwendige schroefdraad?
uitwendig schroefdraad
You can make it ?
pi_126089424
ik heb maar de bezem gepakt en wat emmers water, zo balkon is schoon!
You can make it ?
  zondag 5 mei 2013 @ 13:59:41 #203
244933 trovey
Nachtoele
pi_126089608
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 12:46 schreef Dandilion het volgende:

[..]

uitwendig schroefdraad
Kun je de aansluiting niet aanpassen die meegeleverd werd? Anders even een correcte aansluiting kopen, zo duur zijn ze niet. ;)

Ik heb de stoeltjes even een laagje spuitlak gegeven, na 30 jaar waren ze wat wit uitgeslagen hier en daar(en dat valt op als ze vuurrood zijn), nu zijn ze weer perfect egaal rood. O+
Optimist tot in de kist
pi_126091671

Hoe fijn O+
Hoe heten die witte in het midden? Lijken op ranonkels.. Moet er nog een leuke pot voor vinden, een keer naar Ikea en nieuwe kussens en ik ben klaar!
Oja en munt. Die nergens te vinden is :(
  Manager PR/Moderator zondag 5 mei 2013 @ 15:17:44 #205
269689 crew  Viv
  zondag 5 mei 2013 @ 15:19:58 #206
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126093068
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 14:47 schreef Sannne het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe fijn O+
Hoe heten die witte in het midden? Lijken op ranonkels.. Moet er nog een leuke pot voor vinden, een keer naar Ikea en nieuwe kussens en ik ben klaar!
Oja en munt. Die nergens te vinden is :(
Tof! :D
Geen idee @ je vraag. :@
Munt kan je makkelijk zaaien. Het zaad kost ook niet veel. Gewoon "inharken" in een bak. ;)
  Moderator zondag 5 mei 2013 @ 15:23:17 #207
155227 crew  Guppy
dus
pi_126093172
Balkon-topic O+

Hier de mijne:

Het moet allemaal nog een beetje groeien, en de grond moet vrij blijven van groen (want konijn), maar ik ben er toch blij mee. Er staat een kamperfoelie (daar in de hoek). Die heeft de winter overleefd en loopt alweer mooi uit. De passiebloem had de winter niet overleefd en we doen dit jaar een nieuwe poging. In de bakken zit nog een bloemenmix in de ene bak en peterselie en worteltjes voor het konijn. Maar ze moet nog even geduld hebben, het moet nog groeien ;)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 5 mei 2013 @ 15:30:23 #208
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126093387
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 15:23 schreef Guppyfriend het volgende:
Balkon-topic O+

Hier de mijne:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het moet allemaal nog een beetje groeien, en de grond moet vrij blijven van groen (want konijn), maar ik ben er toch blij mee. Er staat een kamperfoelie (daar in de hoek). Die heeft de winter overleefd en loopt alweer mooi uit. De passiebloem had de winter niet overleefd en we doen dit jaar een nieuwe poging. In de bakken zit nog een bloemenmix in de ene bak en peterselie en worteltjes voor het konijn. Maar ze moet nog even geduld hebben, het moet nog groeien ;)
Leuk! :D Waar zit je op? Noorden, zuiden?

Hier is ook veel nog kaal. :Y Alleen mn Akelei groeit atm als kool.
  Moderator zondag 5 mei 2013 @ 15:31:26 #209
155227 crew  Guppy
dus
pi_126093422
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 15:30 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Leuk! :D Waar zit je op? Noorden, zuiden?

Hier is ook veel nog kaal. :Y Alleen mn Akelei groeit atm als kool.
Zuiden :) Hier is vooral de kamperfoelie hard aan het groeien, maar ook in de passiebloem komen al knoppen. En de bloemenmix komt ook al!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 5 mei 2013 @ 15:35:34 #210
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126093562
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 15:31 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Zuiden :) Hier is vooral de kamperfoelie hard aan het groeien, maar ook in de passiebloem komen al knoppen. En de bloemenmix komt ook al!
Bloemen mix komt ook op, Phlox, Geranium en Aster ook. Mn tijm vind het ook leuk in zn nieuwe pot. Zo ook mn vingerhoedskruid maar het gaat nog niet echt rap hier op t noorden. :P
  zondag 5 mei 2013 @ 16:09:03 #211
244933 trovey
Nachtoele
pi_126094570
Overzicht zoals het balkon er nu uitziet, moet nog het kale tafeltje schilderen en hier en daar moet er ook nog een hoesje gehaakt worden voor een potje dus nog meer kleurtjes. :P

Met opgepimpte stoeltjes, het rood was wat dof en wit uitgeslagen hier en daar na 30 jaar gebruik, nu zijn ze weer zoals ze altijd waren. *O*
Ja, klopt...ligt een kat te slapen. :')

Hier moet ik dus nog wat pothoesjes bijmaken, ook nog voor twee vorstbestendige cactussen die er nog niet op staan.
Optimist tot in de kist
  zondag 5 mei 2013 @ 19:44:46 #212
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_126101707
Ik blijf het bijzonder vinden Trovey, hoeveel plantjes jij op je balkon weet te krijgen :D
pi_126102016
Guppy wat leuk met je konijn! Ik heb net zo'n soort vloer als jij, saai he? :P
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed hoe ik dat gezelliger kan maken. Vlonders kan niet ivm die gootjes aan de zijkanten :(

Trovey, wat een vrolijk balkonnetje. Moest idd even goed kijken wat daar nou lag op die stoel haha. Leuk met die beestjes!

Meer foto's!!!!! ;)
  zondag 5 mei 2013 @ 19:57:09 #214
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_126102332
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 19:51 schreef Sannne het volgende:
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed hoe ik dat gezelliger kan maken. Vlonders kan niet ivm die gootjes aan de zijkanten :(

Trovey, wat een vrolijk balkonnetje. Moest idd even goed kijken wat daar nou lag op die stoel haha. Leuk met die beestjes!

Meer foto's!!!!! ;)
Ik heb ook zo'n saaie betonvloer, zit erover te denken om zo'n grasmat a la trovey neer te mikken.
  zondag 5 mei 2013 @ 20:09:02 #215
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_126102807
quote:

[ afbeelding ]
Ik had hetzelfde probleem en heb piepschuim tussen bak en reling geschoven. Werkt ook prima. Dat spul is zo licht dat het gewicht van de plantenbak genoeg is om die twee piepschuimen 'balkjes' klemvast te drukken, ook bij harde wind.

pi_126103011
Wat leuk dat bamboe Lkw! Dat zou ik ook nog wel leuk vinden hier..
  zondag 5 mei 2013 @ 20:22:01 #217
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_126103446
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 20:09 schreef Lkw het volgende:

[..]

Ik had hetzelfde probleem en heb piepschuim tussen bak en reling geschoven. Werkt ook prima. Dat spul is zo licht dat het gewicht van de plantenbak genoeg is om die twee piepschuimen 'balkjes' klemvast te drukken, ook bij harde wind.

[ afbeelding ]
Wat een idee *zet op lijstje*
  Moderator zondag 5 mei 2013 @ 20:32:41 #218
155227 crew  Guppy
dus
pi_126104033
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 19:51 schreef Sannne het volgende:

Meer foto's!!!!! ;)
Ik heb besloten om het maar gewoon zo te laten, want met Molly is dit het meest ideale. Aan alle dingen wil ze knagen, die kunstgras is geen optie. En vlonders gaat er ook meteen aan. Dus dit is het makkelijkste, en ik kan het elke lente goed schoon schrobben :)
pi_126104776
Oja schrobben.. dat moet ik eigenlijk ook doen :P
  † In Memoriam † zondag 5 mei 2013 @ 21:02:01 #220
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126105834
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 15:19 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Tof! :D
Geen idee @ je vraag. :@
Munt kan je makkelijk zaaien. Het zaad kost ook niet veel. Gewoon "inharken" in een bak. ;)
gewoon een plantje bij de supermarkt kopen. (mijn munt komt van de aldi, was zo'n afgeprijsd zielig plantje en het is dat mijn kippen er vrolijk in rondgegraven hebben, maar vorig jaar was een hele hoek in mijn tuin overwoekerd door munt, er was niet tegenop te drinken :+ )
pi_126105936
De c1000 (de enige supermarkt) had geen muntplantjes ook.. Anders had ik die geprobeerd idd!
Mijn tante heeft er een meegenomen vandaag uit Intratuin! Hoop dat hij flink groeit, lekker veel verse muntthee :D Mmm..
  † In Memoriam † zondag 5 mei 2013 @ 21:04:37 #222
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126105991
hier is het balkon weer volop in ontwikkeling. van de week komt het hele hekwerk af en dan kan ik mijn bakken ophangen en de boel aankleden *O*

maar het schijnt weer koud kloteweer te worden -O-
pi_126110886
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 21:03 schreef Sannne het volgende:
De c1000 (de enige supermarkt) had geen muntplantjes ook.. Anders had ik die geprobeerd idd!
Mijn tante heeft er een meegenomen vandaag uit Intratuin! Hoop dat hij flink groeit, lekker veel verse muntthee :D Mmm..
stek je dat munt plantje? of zet je plantje zo in een pot of bak? ik heb munt zaad in potje gezaaid en staat op de vensterbank binnen. gebeurd nog niks mee.
You can make it ?
pi_126111744
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2013 22:28 schreef Dandilion het volgende:

[..]

stek je dat munt plantje? of zet je plantje zo in een pot of bak? ik heb munt zaad in potje gezaaid en staat op de vensterbank binnen. gebeurd nog niks mee.
Ik wou hem gewoon in een bak plaatsen... Een balkonbak voor hem alleen.. Dan daarna als ie goed groeit misschien stekken?
  zondag 5 mei 2013 @ 23:31:03 #225
62419 CherryLips
chocoholic
pi_126113734
Kunstgras en plantenbakken zijn er O+ nu wachten tot m'n vader tijd en zin heeft om het gras op maat te snijden.
Ze hadden gister bij de v&d korting op Elho en ook nog een algemene korting, dus ik heb een mooi kruidentorentje gekocht O+ wat zal ik er eens in doen? Ik ga munt nog een kans geven want de vorige poging pleur ik morgen maar weg. Peterselie heb ik ook nooit genoeg van.

Tap tap tap
  maandag 6 mei 2013 @ 09:18:43 #226
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_126119361
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 20:13 schreef Sannne het volgende:
Wat leuk dat bamboe Lkw! Dat zou ik ook nog wel leuk vinden hier..
Doe het :)

Het lijkt bamboe inderdaad, maar het is gewoon een rietmat. Die zijn niet zo duur en gewoon met de schaar op maat te knippen, zodat je precies de juiste hoogte krijgt voor je balkon.

Wel heb ik er nog een strandmatje van Xenos achter zitten, gevlochten door de spijltjes en vastgemaakt met geplastificeerd ijzerdraad. Maar dat zou alleen nodig zijn als je echt vrij wilt kunnen zitten, zodat niemand je ziet. Want in zo'n rietmat zitten wel allerlei spleetjes, waar je tussendoor kunt kijken.

Verder is dat riet duurzamer dan ik dacht. Dit is nu al het vierde jaar dat ik hem heb en ik had verwacht dat hij met een paar jaar wel uit elkaar zou vallen. Maar hij is nog steeds mooi :)
pi_126121641
Op de vloer van je balkon kun je eventueel ook een "tapijtje" leggen zoals deze van de ikea:

(ook in zwart wit, of deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90240166/)
  maandag 6 mei 2013 @ 11:23:47 #228
244933 trovey
Nachtoele
pi_126122126
quote:
17s.gif Op zondag 5 mei 2013 19:44 schreef douche-eendje het volgende:
Ik blijf het bijzonder vinden Trovey, hoeveel plantjes jij op je balkon weet te krijgen :D
Gewoon de hoogte in :P , als je verhogingen maakt in het geheel ziet het er beter uit want je ziet meer en kun je veel meer kwijt en je kunt eventueel ook op het Zuiden schaduwplanten nemen omdat je die dan in de schaduw kunt zetten van andere planten. ;) Staan nog wel wat bakken waarvan twijfelachtig is of er nog wat inzit maar daar staan de vervangers al voor klaar.
Optimist tot in de kist
  maandag 6 mei 2013 @ 15:52:15 #229
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_126131899
Zo. Nieuwe lavendel gekocht, gelijk ook rozemarijn, munt en een tomatenplant meegenomen O+
pi_126134373
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:49 schreef trovey het volgende:

[..]

Ik gebruik geërfde sokkenwol. Is heel sterk, kan zelfs nog een tweede jaar meegaan.
pi_126134529
quote:

[ afbeelding ]
Wat handig bedacht. Pakte de dubbele rij uit zoals verwacht?
Mijn tiroler hanggeraniums van Bakker-Hillegom gedroegen zich als gewone geraniums. Dus niet het lange bloemenkleed zoals de foto aankondigde.
pi_126134803
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 13:59 schreef trovey het volgende:

[..]

Kun je de aansluiting niet aanpassen die meegeleverd werd? Anders even een correcte aansluiting kopen, zo duur zijn ze niet. ;)

Ik heb de stoeltjes even een laagje spuitlak gegeven, na 30 jaar waren ze wat wit uitgeslagen hier en daar(en dat valt op als ze vuurrood zijn), nu zijn ze weer perfect egaal rood. O+
Wat is dat voor lak? Kan je er ook de in het oog springende witte droogrek op balkon mee neutraal spuiten?

Heb inmiddels de eerste bloembakken gevuld met cocosaarde erdoor. Het houdt inderdaad het water goed vast. Heb ze opgelost met twee keer zoveel water als aanbevolen, zodat er niet geplukt en geknoeid hoeft te worden. Met een voetbad bleef het topje van de cocosberg vochtig. Ben benieuwd of de zonnebloemen dit jaar eindelijk weer tegen de zon kunnen en niet telkens flauw vallen.
pi_126135091
quote:
17s.gif Op zondag 5 mei 2013 19:57 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik heb ook zo'n saaie betonvloer, zit erover te denken om zo'n grasmat a la trovey neer te mikken.
Ik zou het eenvoudig houden met betonverf.

Leuk die balkonnetjes.
Het balkon met smal stuk voor het raam vind ik wel wat eng. Dat is zeker voor het ramen wassen? Maar daar durf ik niet op een krukje te gaan staan.
  maandag 6 mei 2013 @ 17:02:20 #234
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_126135110
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 17:01 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik zou het eenvoudig houden met betonverf.

Leuk die balkonnetjes.
Het balkon met smal stuk voor het raam vind ik wel wat eng. Dat is zeker voor het ramen wassen? Maar daar durf ik niet op een krukje te gaan staan.
Denk dat de woningbouw dat niet tof gaat vinden :)
pi_126135184
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 20:09 schreef Lkw het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Op open piepschuim zou ik niet bouwen, zeker niet als er geklemd wordt. Ik heb een balkje achter de twee ophanghaken vastgebonden. Omdat ik niet zo goed vastbinden kan, is daar de druk van de bak ook wel van belang.
pi_126135354
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2013 22:28 schreef Dandilion het volgende:

[..]

Hoe groeit langs de binnenwand van de pot rond. Het heet scheuren, je scheurt er een pol af.
pi_126135393
quote:
17s.gif Op maandag 6 mei 2013 17:02 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Denk dat de woningbouw dat niet tof gaat vinden :)
Gewoon een mailtje sturen of het goed is dat je het met betonverf bijkleurt omdat het grijs zo saai is.
  maandag 6 mei 2013 @ 18:56:53 #238
244933 trovey
Nachtoele
pi_126139665
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 16:55 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wat is dat voor lak? Kan je er ook de in het oog springende witte droogrek op balkon mee neutraal spuiten?

Heb inmiddels de eerste bloembakken gevuld met cocosaarde erdoor. Het houdt inderdaad het water goed vast. Heb ze opgelost met twee keer zoveel water als aanbevolen, zodat er niet geplukt en geknoeid hoeft te worden. Met een voetbad bleef het topje van de cocosberg vochtig. Ben benieuwd of de zonnebloemen dit jaar eindelijk weer tegen de zon kunnen en niet telkens flauw vallen.
Het is acryl-spuitlak dus zo droog en ze hebben allerlei kleuren van kleurloos via geel, oranje, rood, blauw en groen tot grijs, zwart en wit. Dekt goed dus je kunt voor 2,09 per bus altijd een poging wagen. :P

Ik gebruik de cocospotgrond speciaal voor zuiperds op het balkon en dat bevalt tot op heden goed. ;)

quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 16:46 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik gebruik geërfde sokkenwol. Is heel sterk, kan zelfs nog een tweede jaar meegaan.
Ik verwacht dat deze katoen het ook wel zal uithouden, balkon is redelijk beschut en in de wintermaanden haal ik het toch binnen want er komen tijdelijke plantjes in.
Optimist tot in de kist
  maandag 6 mei 2013 @ 19:08:01 #239
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_126140113
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 17:04 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Op open piepschuim zou ik niet bouwen, zeker niet als er geklemd wordt. Ik heb een balkje achter de twee ophanghaken vastgebonden. Omdat ik niet zo goed vastbinden kan, is daar de druk van de bak ook wel van belang.
Toch werkt het al 2 jaar prima. In weer en wind, in zomer en winter. Maar aan een ieder zijn eigen keuzes.
  maandag 6 mei 2013 @ 19:21:35 #240
244933 trovey
Nachtoele
pi_126140822
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 11:06 schreef ArtemisQ het volgende:
Op de vloer van je balkon kun je eventueel ook een "tapijtje" leggen zoals deze van de ikea:
[ link | afbeelding ]
(ook in zwart wit, of deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90240166/)
Ik ben morgen in de buurt van een Ikea, even kijken als ik tijd heb. :P Kijk ik meteen even naar die klemvogeltjes op zonne-energie.
Optimist tot in de kist
  maandag 6 mei 2013 @ 19:22:28 #241
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_126140869
Ik ben lekker aan het "soggen" voor muziekles. Even geen zin in techniekoefeninggedoe dus dan maar fotos.
SPOILER
Geven die tapijtjes van ikea niet af als het gaat regenen? Bij mij zuigt het balkon zich nogal snel vol dus voor ik het weet zit het straks vol met vlekken :')
  maandag 6 mei 2013 @ 19:53:15 #242
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126142311
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 16:50 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wat handig bedacht. Pakte de dubbele rij uit zoals verwacht?

Hoe bedoel je?
  maandag 6 mei 2013 @ 19:57:20 #243
244933 trovey
Nachtoele
pi_126142509
quote:
17s.gif Op maandag 6 mei 2013 19:22 schreef douche-eendje het volgende:
Ik ben lekker aan het "soggen" voor muziekles. Even geen zin in techniekoefeninggedoe dus dan maar fotos.
SPOILER
Geven die tapijtjes van ikea niet af als het gaat regenen? Bij mij zuigt het balkon zich nogal snel vol dus voor ik het weet zit het straks vol met vlekken :')
Zijn buitenmatten dus ik neem aan dat ze tegen een buitje kunnen? :P
Optimist tot in de kist
pi_126145177
Hey douche-eendje, wat leuk! En wat is jouw munt mooi!
Mijn munt is eigenlijk heel lelijk. Het is pepermunt, en had hem veel groener verwacht. Het zijn allemaal stelen met wat blaadjes eraan.. Maarja even de kans geven!

Tomatenplant lijkt me ook wel gaaf!

Ik dacht net aan mijn vakantie volgende maand. Denk dat ik de plantjes maar naar oma breng, dan hoeft ze niet steeds naar mijn huis te komen. Hopelijk houden ze het goed!
Rozemarijn en de vetplanten moeten het wel houden die week..
  maandag 6 mei 2013 @ 21:17:48 #245
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_126147092
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 19:57 schreef trovey het volgende:

[..]

Zijn buitenmatten dus ik neem aan dat ze tegen een buitje kunnen? :P
Ow ok :D
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:48 schreef Sannne het volgende:
Hey douche-eendje, wat leuk! En wat is jouw munt mooi!
Mijn munt is eigenlijk heel lelijk. Het is pepermunt, en had hem veel groener verwacht. Het zijn allemaal stelen met wat blaadjes eraan.. Maarja even de kans geven!

Tomatenplant lijkt me ook wel gaaf!

Ik dacht net aan mijn vakantie volgende maand. Denk dat ik de plantjes maar naar oma breng, dan hoeft ze niet steeds naar mijn huis te komen. Hopelijk houden ze het goed!
Rozemarijn en de vetplanten moeten het wel houden die week..
Ik heb mijn munt bij het tuincentrum vandaan, die hebben momenteel echt heerlijke kruiden van puur staan. Wat mij vooral erg opviel was het verschil in de wortel/aanzet van de plant (flink verschil met supermarktkruiden in pot die zo losjes zitten), deze ziet er echt uit alsof hij tegen aardig wat stootjes kan :) Het is de Marokkaanse munt trouwens, hoop dat ze tzt ook een andere munt nog hebben.

En tomatenplant is net zoals aardbei eigenlijk mijn eerste behoefte aan balkonplanten. Tomaten en aardbei zij het lekkerst als ze rijp van de plant afkomen, smaakexplosie!
  maandag 6 mei 2013 @ 21:25:59 #246
244933 trovey
Nachtoele
pi_126147608
Ik koop alleen maar kruidenplanten bij het tuincentrum, die van de supermarkt zijn maar zo zo als je ze echt buiten wilt kweken, zijn meer plantjes voor direct gebruik. :P

Even nagekeken, die buitenmatten zijn van geweven kunststof dus watervast...merk vanzelf wel hoe ze het in zon doen. :P
Optimist tot in de kist
pi_126156428
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 19:08 schreef Lkw het volgende:

[..]

Toch werkt het al 2 jaar prima. In weer en wind, in zomer en winter. Maar aan een ieder zijn eigen keuzes.
De mijne gaan al veel langer mee. Natuurlijk niet meer zo mooi als toen hij nieuw was.
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 19:53 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Is het geworden zoals de mooie balkons in Oosterenrijk? Noemde jij het niet Zwitserland?

quote:
17s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:17 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ow ok :D

[..]

Ik heb mijn munt bij het tuincentrum vandaan, die hebben momenteel echt heerlijke kruiden van puur staan. Wat mij vooral erg opviel was het verschil in de wortel/aanzet van de plant (flink verschil met supermarktkruiden in pot die zo losjes zitten), deze ziet er echt uit alsof hij tegen aardig wat stootjes kan :) Het is de Marokkaanse munt trouwens, hoop dat ze tzt ook een andere munt nog hebben.

En tomatenplant is net zoals aardbei eigenlijk mijn eerste behoefte aan balkonplanten. Tomaten en aardbei zij het lekkerst als ze rijp van de plant afkomen, smaakexplosie!
Die van de supermarkt is die waterteelt. Hydroponics of zo. Geen aarde, geen substraat maar bakken die langzaam door een bak bemest water gesluisd worden.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 00:22:18 #248
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_126157738
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 23:48 schreef Teslynd het volgende:

[..]

De mijne gaan al veel langer mee. Natuurlijk niet meer zo mooi als toen hij nieuw was.
Wat wil je nu eigenlijk? Dat ik je vertel dat jij een veel betere methode hebt of zo? Dat we tegen elkaar gaan opbieden? Als jij met plankjes wilt pielen, doe het. Ik heb mijn tip gegeven. Als er iemand door geïnspireerd wordt, is dat fijn. Het is een prima, gemakkelijke methode.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 01:07:35 #249
244933 trovey
Nachtoele
pi_126158941
Rustig...even niet met plantenbakken gaan smijten. :P
Optimist tot in de kist
pi_126159392
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 00:22 schreef Lkw het volgende:

[..]

Wat wil je nu eigenlijk? Dat ik je vertel dat jij een veel betere methode hebt of zo? Dat we tegen elkaar gaan opbieden? Als jij met plankjes wilt pielen, doe het. Ik heb mijn tip gegeven. Als er iemand door geïnspireerd wordt, is dat fijn. Het is een prima, gemakkelijke methode.
Sorry, verkeerde associatie gelegd. Ik dacht dat iemand anders het nog had over de rietmat.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 01:33:51 #251
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_126159478
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 01:28 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Sorry, verkeerde associatie gelegd. Ik dacht dat iemand anders het nog had over de rietmat.
Maakt niet uit. Waarschijnlijk heb jij bamboe als afscheiding op je balkon? Dat is inderdaad beresterk en gaat jaren mee.
pi_126159626
Nee riet, bamboe was er toen nog niet. Ik vermoed dat bamboe ook zwaarder is en dan wordt het lastig op de fiets.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 07:06:52 #253
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126160488
Ja 't is goed uitgepakt Teslynd, de bakken hangen nu beter dan vorig jaar. Toen werd het ook wel mooi alleen echt heel lang worden ze niet.

Ik heb vorig jaar al foto's gepost die staan nog wel ergens in dit topic.
pi_126160708
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 07:06 schreef kaasplankje het volgende:
Ja 't is goed uitgepakt Teslynd, de bakken hangen nu beter dan vorig jaar. Toen werd het ook wel mooi alleen echt heel lang worden ze niet.

Ik heb vorig jaar al foto's gepost die staan nog wel ergens in dit topic.
Misschien hebben wij te weinig zomerlicht om met dezelfde trucs dezelfde resultaten te bereiken.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:10:38 #255
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126160934
Tja ik weet 't niet, zo lang licht is er ook niet in de bergen vanwege de hogere horizon.
pi_126168900
Bij Kruidvat heb je nu 2 regenpijpbakken voor 5 euro!
Ik wou ze bestellen op wehkamp maar liep gelukkig vanmorgen tegen deze aan :)
  dinsdag 7 mei 2013 @ 13:09:20 #257
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_126169093
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 13:03 schreef Sannne het volgende:
Bij Kruidvat heb je nu 2 regenpijpbakken voor 5 euro!
Ik wou ze bestellen op wehkamp maar liep gelukkig vanmorgen tegen deze aan :)
Klinkt interessant! Weet je ook hoeveel liter?
pi_126169537
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 13:09 schreef Lkw het volgende:

[..]

Klinkt interessant! Weet je ook hoeveel liter?
Hm nee, zal wel 5 zijn denk ik. Heb er een muntplantje (tuincentrum) en basilicumplantje (supermarkt) in en de bak is vol.
Ik heb ze in wit. Er was ook limegroen, donkergroen, roze en geloof ook aqua
pi_126229444

Mijn appelboompje. Haha.

Eigenlijk ben ik in overtreding. Van de VVE mag ik niets aan de balkonreling hangen.

Groentjes die opkomen. Niet alles ziet er even gezond uit. We'll see.

Gewoon, omdat ik het er mooi uit vond zien na de regenbui van net. :@
  woensdag 8 mei 2013 @ 20:26:41 #260
244933 trovey
Nachtoele
pi_126233361
Ikea mat gekocht, nog twee metalen mini-emmertjes gevonden bij een kringloop(die hangen nu aan de zijkant met een S-haak aan het gaas), nog wat solarverlichting van Ikea (vogeltjes- en bloemenversie) en kale houten tafeltje heeft de eerste verflaag er op. :P

Rest van de week nog in de planning: Ikea mat neerleggen (moet eerst wat verplaatsen op balkon), deel 2 solarverlichting ophangen, groene stijve gaasmat proberen tegen hout/raampartij neer te zetten (planning om daar hangpotjes van de Action in te hangen ;) ) en laatste ompotjes haken en neerzetten met mijn wintervaste cactussen.
Optimist tot in de kist
  woensdag 8 mei 2013 @ 20:27:35 #261
244933 trovey
Nachtoele
pi_126233401
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 19:14 schreef Messina het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn appelboompje. Haha.

[ afbeelding ]
Eigenlijk ben ik in overtreding. Van de VVE mag ik niets aan de balkonreling hangen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gewoon, omdat ik het er mooi uit vond zien na de regenbui van net. :@
^O^
Optimist tot in de kist
  donderdag 9 mei 2013 @ 11:11:49 #262
347224 SiennaForrest
pi_126254597
quote:
[ afbeelding ]
Mijn appelboompje. Haha.
Ziet er gezellig uit zo met die planten en het appelboompje! :) Wat zijn die witte bollen in een paar van die bakken?
pi_126257014
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 11:11 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Ziet er gezellig uit zo met die planten en het appelboompje! :) Wat zijn die witte bollen in een paar van die bakken?
Daar doe je water in, en dan loopt het er heel langzaam uit :)
Beetje een miskoop geweest though.
Geen idee hoe die krengen heten. :@
  † In Memoriam † donderdag 9 mei 2013 @ 16:09:59 #264
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126265860
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 12:31 schreef Messina het volgende:

[..]

waterbollen :)

waren vorig jaar te koop bij action
pi_126265927
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 16:09 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

waterbollen :)

waren vorig jaar te koop bij action
Ik heb ze gekocht bij de Tuinland :)
  † In Memoriam † donderdag 9 mei 2013 @ 16:30:28 #266
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126266630
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 16:12 schreef Messina het volgende:

[..]

Ik heb ze gekocht bij de Tuinland :)
ik had ze vorig jaar van action (ik vond het overigens ook geen succes, ze waren snel stuk)
pi_126267612
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 08:10 schreef kaasplankje het volgende:
Tja ik weet 't niet, zo lang licht is er ook niet in de bergen vanwege de hogere horizon.
De zon staat er hoger. Dat maakt echt uit. Steegjes zijn daar dan normaal licht en daar hebben ze dan losstaande potjes op de vensterbanken (praat nu eigenlijk over Zwitserland). Het zal er 's winters wel deprimerend zijn met al die steegjes waar nauwelijks daglicht in komt.

Bij het opruimen in de balkontuin zag ik dat de Tiroler geranium in bijna een halve cirkel uitgegroeid was. Was helemaal vergeten dat daar maar één geranium in stond.
  donderdag 9 mei 2013 @ 17:15:40 #268
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_126268311
quote:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Staan er niet een paar dingen te koud en te nat? Zoals bijvoorbeeld dat tomaatje, dat zou het binnen nog effekes lekkerder vinden denk ik. :)
pi_126268352
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 17:15 schreef Lkw het volgende:

[..]

Staan er niet een paar dingen te koud en te nat? Zoals bijvoorbeeld dat tomaatje, dat zou het binnen nog effekes lekkerder vinden denk ik. :)
Valt mee! Het is een overdekt balkon met aan drie zijdes verwarmde huizen! :))
  donderdag 9 mei 2013 @ 18:27:00 #270
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_126270930
Leuk, een balkon topic O+ Heb zelf geen last van slakken, maar wel van duiven. Zijn hele mooie witte duiven, maar ze laten wel een zooi achter.. :{
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  donderdag 9 mei 2013 @ 22:49:13 #271
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126284548
Mijn Sering is (voor het eerst sinds 2008) eindelijk aan bloeien toe! O+

donderdag 9 mei 2013 @ 23:15:59 #272
347224 SiennaForrest
pi_126286054
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 12:31 schreef Messina het volgende:

[..]

Ah, dank. Maar geen succes qua kwaliteit dus. Maar werkte het verder wel qua bewatering? Lijkt me wel handig namelijk zoiets. :) Nadeel van balkon en dus planten in bakken is de snelle water verdamping.
pi_126292291
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 23:15 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Ah, dank. Maar geen succes qua kwaliteit dus. Maar werkte het verder wel qua bewatering? Lijkt me wel handig namelijk zoiets. :) Nadeel van balkon en dus planten in bakken is de snelle water verdamping.
Ik heb geen problemen met de qualiteit, ik heb problemen met de bewatering :P
In losse aarde gaat dat kreng veel te snel, in iets dikkere aarde ontstaat modder waardoor er helemaal niets meer uit komt.
Nee, ik doe 't wel met de hand :)
  vrijdag 10 mei 2013 @ 02:04:55 #274
347224 SiennaForrest
pi_126292573
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 01:48 schreef Messina het volgende:

[..]

Ik heb geen problemen met de qualiteit, ik heb problemen met de bewatering :P
In losse aarde gaat dat kreng veel te snel, in iets dikkere aarde ontstaat modder waardoor er helemaal niets meer uit komt.
Nee, ik doe 't wel met de hand :)
Oh ok, geen goede oplossing dus. Thanx anyway! :) Dan maar gieteren inderdaad! ;)
  zaterdag 18 mei 2013 @ 14:02:00 #275
244933 trovey
Nachtoele
pi_126673923
quote:
17s.gif Op donderdag 9 mei 2013 22:49 schreef Outpost76 het volgende:
Mijn Sering is (voor het eerst sinds 2008) eindelijk aan bloeien toe! O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
^O^
Wandje met bloemen. :P Toch een oplossing gevonden voor deze plek direct achter de deur.
Optimist tot in de kist
  † In Memoriam † zaterdag 18 mei 2013 @ 14:31:44 #276
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126675028
mijn balkon is klaar *O*
nu nog opleuken, alleen werkt het weer niet mee :{
ben al wel bezig met plantenbakken, maar ik heb nog niet alle balkonhaken gekocht.
ik heb er nogal veel nodig, en dan vind ik het toch wel een rib uit mijn lijf.
zal binnenkort wel foto's plaatsen, als het wat begint te worden

leuk, die plantenbakjes trovey :Y

[ Bericht 11% gewijzigd door lady-wrb op 18-05-2013 17:07:26 ]
pi_126675267
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 14:02 schreef trovey het volgende:

[..]

^O^
Wandje met bloemen. :P Toch een oplossing gevonden voor deze plek direct achter de deur.
[ link | afbeelding ]
Knutselkoningin!
Wat is dat houten blokje links?
  zaterdag 18 mei 2013 @ 14:39:54 #278
244933 trovey
Nachtoele
pi_126675324
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 14:38 schreef computergirl het volgende:

[..]

Knutselkoningin!
Wat is dat houten blokje links?
Dat is een insectenhotel voor oorwormen. :P Kunnen ze fijn schadelijke insecten wegknagen. >:)
Optimist tot in de kist
  zaterdag 18 mei 2013 @ 16:17:36 #279
244933 trovey
Nachtoele
pi_126678302
Deel 2 van het bloemenwandje...andere kant van het balkon. :P Meer ruimte heb ik nu niet meer aangezien ik ook nog via de woonkamer naar mijn balkon wil kijken. :+

Optimist tot in de kist
  † In Memoriam † zaterdag 18 mei 2013 @ 17:06:37 #280
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126679834
allemachtig! hoeveel van die hangbloempotten heb je in vredesnaam :o

wel gezellig O+
pi_126679856
Ben ook even beziggeweest. Ik heb nog meer potten dus we zijn er nog niet.

Tap tap tap
pi_126683878
Dat is een goed Idee Trovey.
pi_126694364
O, ik heb de laatste bladzijde over het hoofd gezien.

Trovey, ik denk dat je versteviging moet aanbrengen waar de bakjes hangen. In elk geval een dwarslat/stok, zodat daar de draad niet gaat doorzakken.

Cherrylips, hoe breed is je balkon? Het ziet er comfortabel breed uit - dat je rondom bakken kan zetten en dan ook zelf kan gaan zitten. Bij mij is het óf óf.
Hebben jullie beperkingen over bakken op het muurtje zetten en zo?
  zondag 19 mei 2013 @ 00:32:38 #284
62419 CherryLips
chocoholic
pi_126708951
Het balkon is 2,60 bij 7,50 geloof ik. Ik heb ook nog een tafeltje en twee stoelen staan, maar achter me zeg maar :P
Ik mag in principe niks op de randen zetten maar iedereen doet het (eronder loopt nl een winkelgebied) dus ik heb ondertussen al bakken vastgemaakt met tierips, weet ik veel hoe die dingen heten. Maar die overleven wel een orkaan, zo stevig zitten ze. En water druppelt op de rand.
Tap tap tap
  zondag 19 mei 2013 @ 14:17:39 #285
244933 trovey
Nachtoele
pi_126721306
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 21:59 schreef Teslynd het volgende:
O, ik heb de laatste bladzijde over het hoofd gezien.

Trovey, ik denk dat je versteviging moet aanbrengen waar de bakjes hangen. In elk geval een dwarslat/stok, zodat daar de draad niet gaat doorzakken.

Cherrylips, hoe breed is je balkon? Het ziet er comfortabel breed uit - dat je rondom bakken kan zetten en dan ook zelf kan gaan zitten. Bij mij is het óf óf.
Hebben jullie beperkingen over bakken op het muurtje zetten en zo?
Welke draad :? Dat is een dik metalen rooster. wat je rechtop kunt zetten zo stevig is het ;) , het steunt nu gewoon in het raam en zit met een paar krammen links vast, rechts gewoon met 2 s-haakjes aan het gaas, dat kan met geen mogelijkheid doorzakken. De andere aan de muur hangt aan twee ophanghaken en kan ook nergens heen.
Optimist tot in de kist
  zondag 19 mei 2013 @ 14:19:18 #286
244933 trovey
Nachtoele
pi_126721366
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 00:32 schreef CherryLips het volgende:
Het balkon is 2,60 bij 7,50 geloof ik. Ik heb ook nog een tafeltje en twee stoelen staan, maar achter me zeg maar :P
Ik mag in principe niks op de randen zetten maar iedereen doet het (eronder loopt nl een winkelgebied) dus ik heb ondertussen al bakken vastgemaakt met tierips, weet ik veel hoe die dingen heten. Maar die overleven wel een orkaan, zo stevig zitten ze. En water druppelt op de rand.
Controleer die vastzetbandjes wel regelmatig of ze nog niet aangetast zijn door het weer want in weer en wind knappen ze sneller dan dat je ze thuis gebruikt. ;)
Optimist tot in de kist
  zondag 19 mei 2013 @ 14:20:00 #287
244933 trovey
Nachtoele
pi_126721386
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 17:06 schreef lady-wrb het volgende:
allemachtig! hoeveel van die hangbloempotten heb je in vredesnaam :o

wel gezellig O+
Ik heb er nog 4....die kan ik nergens meer kwijt. }:| :')
Optimist tot in de kist
  zondag 19 mei 2013 @ 14:29:59 #288
244933 trovey
Nachtoele
pi_126721756
Vanmiddag barbeknoeien :D ....morgen is de kans alweer voorbij. |:(
Optimist tot in de kist
  zondag 19 mei 2013 @ 14:31:57 #289
244933 trovey
Nachtoele
pi_126721826
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 17:08 schreef CherryLips het volgende:
Ben ook even beziggeweest. Ik heb nog meer potten dus we zijn er nog niet.

[ afbeelding ]
^O^
Tafeltjes/oppottafels erbij zodat je de planten wat hoger kunt zetten en je meer gelaagdheid hebt in het geheel? Zie je de diverse planten ook wat beter als ze wat meer op ooghoogte staan. O+
Optimist tot in de kist
  zondag 19 mei 2013 @ 15:31:25 #290
62419 CherryLips
chocoholic
pi_126723940
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 14:31 schreef trovey het volgende:

[..]

^O^
Tafeltjes/oppottafels erbij zodat je de planten wat hoger kunt zetten en je meer gelaagdheid hebt in het geheel? Zie je de diverse planten ook wat beter als ze wat meer op ooghoogte staan. O+
:Y
Er komen nog een oppottafel en een houten bankje :)
Tap tap tap
  zondag 19 mei 2013 @ 15:37:31 #291
244933 trovey
Nachtoele
pi_126724132
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 15:31 schreef CherryLips het volgende:

[..]

^O^
Optimist tot in de kist
  zondag 19 mei 2013 @ 15:39:59 #292
62419 CherryLips
chocoholic
pi_126724224
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 14:19 schreef trovey het volgende:

[..]

Controleer die vastzetbandjes wel regelmatig of ze nog niet aangetast zijn door het weer want in weer en wind knappen ze sneller dan dat je ze thuis gebruikt. ;)
In de herfst gaan de bakken er sowieso af :)

Ik had trouwens vlak voor koninginnedag een grote pot met viooltjes gekocht bij de supermarkt, zag er een beetje treurig uit en was nu maar twee euro, maar er zat een mooie pot bij. Een beetje water en zon doen wonderen want de viooltjes bloeien als een tierelier O+
Tap tap tap
  zondag 19 mei 2013 @ 19:46:10 #293
244933 trovey
Nachtoele
pi_126734172
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 15:39 schreef CherryLips het volgende:

[..]

In de herfst gaan de bakken er sowieso af :)

Ik had trouwens vlak voor koninginnedag een grote pot met viooltjes gekocht bij de supermarkt, zag er een beetje treurig uit en was nu maar twee euro, maar er zat een mooie pot bij. Een beetje water en zon doen wonderen want de viooltjes bloeien als een tierelier O+
Meestal knappen dat soort afdankertjes nog wonderbaarlijk goed op, ik ben een grote liefhebber van afgeprijste planten die wat extra liefde kunnen gebruiken. O+

Mat van Ikea ligt nu ook op het balkon....heftig kleurtje 8-) maar precies wat ik zocht. :P Kleur is overigens feller dan op de foto. ;)

Kan ook andersom dan heb je roze met rood. :Y)
Optimist tot in de kist
  zondag 19 mei 2013 @ 19:48:26 #294
62419 CherryLips
chocoholic
pi_126734275
Leuk O+ O+
Tap tap tap
  zondag 19 mei 2013 @ 20:00:53 #295
244933 trovey
Nachtoele
pi_126734864
Ik snap alleen niet waarom ze het ene uiteinde roze hebben gemaakt (zoals het roze wat in de rest van de mat zit en het andere uiteinde oranje. :')
Optimist tot in de kist
  † In Memoriam † zondag 19 mei 2013 @ 20:17:33 #296
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126735527
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 15:31 schreef CherryLips het volgende:

[..]

ik wil ook nog een oppottafel maken op mijn balkonnetje

en ik wil beter weer }:|
t is verdorie bijna juni ja :(
  † In Memoriam † zondag 19 mei 2013 @ 20:20:56 #297
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126735708
ik heb een hele tuin vol afdankertjes.
en ze doen het bijna allemaal geweldig.

ik heb een kerstboompje in mijn tuin dat bij centerparcs als versiering diende voor de kerstdagen.
wij kwamen begin januari en het ding stond daar nog met minikerstballetjes en al te verdorren.
ik heb m kunnen reanimeren en in het voorjaar ging hij de tuin in.
ondertussen is hij nu 3x zo groot en doet het uitstekend O+
pi_126736142
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 20:17 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ik wil ook nog een oppottafel maken op mijn balkonnetje
Bij de Praxis hebben ze die voor 15 euro in een soort bouwpakket
http://www.praxis.nl/tuin(...)el-vita/0389828.html
  zondag 19 mei 2013 @ 20:32:36 #299
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_126736338
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 20:29 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ik heb hem bij de karwei en dat "bouwen" stelt echt niks voor, meer plankjes tegen elkaar aan klemmen & eroverheen leggen :')
Dit weekend bezig geweest met de kamer die aan het balkon zit, kan ik daar van het voorjaar binnen iig al zaailingen kwijt enzo :9
  † In Memoriam † zondag 19 mei 2013 @ 20:33:07 #300
37843 lady-wrb
kortaf
pi_126736360
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 20:29 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik fröbel zelf wel wat.
ik moet tegelijk nog een paar palen zekeren
pi_127455239