Ja, in hete zomers wel. Dan hoef je maar twee keer water te geven ipv 3 of 4x. Bovendien komt door de druk van de waterstraal het water dieper de pot in.quote:Op woensdag 17 april 2013 20:26 schreef Dandilion het volgende:
gebruiken jullie n tuinslang op balkon? zag ze voor n prikkie bij de action liggen. En heb er een gekocht.
Doe ik wel ja. Kost wel veel water als je m schoon wil spuiten. Daarnaast heb ik geen regenpijp dus vul ik mn regen ton met kraan water. Met emmertjes is dat geen doen dus een tuinslang.quote:Op woensdag 17 april 2013 20:26 schreef Dandilion het volgende:
gebruiken jullie n tuinslang op balkon? zag ze voor n prikkie bij de action liggen. En heb er een gekocht.
Je hebt toch een douche? Als je je douche slang losmaakt bij de kraan kan je er een koppelstuk aan vast maken van Gardena en dan ben je klaar.quote:Op woensdag 17 april 2013 20:42 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik kan hem nergens op aansluitendat wordt sjouwen met gieters.
Die afwatering en nopjes er onder zorgen er voor dat het "kunstgras" snel droog word. Het hout er onder kan door dat kunstgras niet genoeg luchten en dus niet drogen.quote:Op woensdag 17 april 2013 20:48 schreef CherryLips het volgende:
[..]
De vorige bewoners hadden kunstgras liggen, maar geen idee hoe lang dat daar heeft gelegen want dat hout eronder moest echt even goed droog worden. En het was best duur kunstgras volgens mij, met afwatering erin en nopjes eronder enzo. Maar dat lag er misschien al een paar jaar en was al aardig versleten. Ik heb nog een paar repen liggen nu.
Gefeliciteerd en geniet er van!quote:Op woensdag 17 april 2013 20:55 schreef CherryLips het volgende:
Heb vandaag wel voor het eerst op m'n eigen balkon gezeten en gegeten
Ik heb een tijdje ergens gewoond met een klein balkonnetje, maar dat was niet van mij dus ik heb daar niets mee gedaan. Had er een klapstoeltje waar ik een zere kont van kreeg, en er stond altijd wind op dus de plantenbak die er hing lag al snel ondersteboven.
Daarna in een raar huis gewoond waarin de voortuin de achtertuin was. Niet erg praktisch, vooral omdat dat deels open was en alles via de voordeur ging, en elke meer dat ik even naar binnen ging nam ik m'n telefoon enzo mee want anders werd het gejat, en de voordeur moest ook steeds dicht als ik binnen iets moest doen. Leuke buurt was dat.
En nu kan ik de balkondeuren openzetten en gewoon lekker ongestoord buiten zitten en aankloten
Ik gelukkig nog niet!quote:Op woensdag 17 april 2013 21:06 schreef lady-wrb het volgende:
slakjesik heb de eerste alweer gesignaleerd. sterker nog ik heb er vanavond een uit de vijver gered (kamikazeslak ofzo) waarom weet ik niet.ik denk dat ik een zwak moment had.
ik herinner me nog goed die dure lupines van het tuincentrum die ik de ene avond plantte en de volgende ochtend vond ik alleen nog steeltjes. 2 keer 7,95 in één avond opgevroten door die slijmjurken.
om over het basilicumdebacle maar niet te spreken.
Waardoor je dus alle aarde uit je pot spuit...quote:Op woensdag 17 april 2013 22:03 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ja, in hete zomers wel. Dan hoef je maar twee keer water te geven ipv 3 of 4x. Bovendien komt door de druk van de waterstraal het water dieper de pot in.
gewoon vol gooien. Alles wat teveel is loopt er weer uit of spoelt er van boven weer uit.quote:Water gieten kan makkelijker: met een emmer vol naar buiten en dan met een oude litermaat of zo het water over de bakken verdelen.
Waar doel je op?quote:Ik was met pasen te laat bij Karwei. Ze waren vroeger dicht dan aangekondigd. Maar nu kunnen we weer voordelig inslaan bij Lidl en AH. Bij Karwei alleen komend weekend.
Dacht je dat ik dan daarmee door zou gaan? Ik spuit het er gewoon in, bijna als injecteren.quote:Op woensdag 17 april 2013 23:25 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Waardoor je dus alle aarde uit je pot spuit...![]()
Bij mij niet. Lukt niet om de kluit goed vochtig te krijgen.quote:[..]
gewoon vol gooien. Alles wat teveel is loopt er weer uit of spoelt er van boven weer uit.
Op tweede paasdag hadden trays violen van 10 stuks voor ¤ 1,19. Alleen waren ze al gesloten toen ik er aankwam.quote:[..]
Waar doel je op?![]()
Ja, dat zie je elk jaar. Bij Praxis is het vaak ook niet best. Zonde. Die bouwmarktjongens hebben overduidelijk geen groene vingers.quote:Op donderdag 18 april 2013 16:21 schreef Teslynd het volgende:
Bij Karwei zag ik dooie struiken in de afprijzing.
Nee dat dacht ik niet. Daarom ook dequote:Op donderdag 18 april 2013 16:21 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dacht je dat ik dan daarmee door zou gaan? Ik spuit het er gewoon in, bijna als injecteren.
Dat vind ik raar. Ik heb hier totaal geen problemen. Misschien de gaten aan de onderkant dicht maken en op 1\3e (van de onderkant af gezien) een gaatje boren aan de zijkant? Dan blijft er lang water in je bak staan en heeft de droge aarde de tijd om de vocht op te nemen?quote:Bij mij niet. Lukt niet om de kluit goed vochtig te krijgen.
Oh das kut...quote:Op tweede paasdag hadden trays violen van 10 stuks voor ¤ 1,19. Alleen waren ze al gesloten toen ik er aankwam.
Deze week is er weer veel in de aanbieding, maar het is afwachten of die winkels het echt hebben en natuurlijk of ze wel hun prijs waard zijn. Bij Karwei zag ik dooie struiken in de afprijzing.
Waardoor het er weer keer op keer langs loopt... Lijkt me niet echt veel nut hebben. Heel veel potten en bakken hebben de gaten aan de onderkant. Iets wat ik niet begrijp. Al je die dicht maakt en op 1\3e van de onderkant zelf een gaatje boort hebben de planten een water reserve. Vergelijkbaar met t grond water. (ok de meeste planten komen niet zo diep maar toch. Het geeft water reserve aan de plant.quote:Op donderdag 18 april 2013 23:57 schreef loecje het volgende:
als de grond al zo droog is dat het geen vocht meer opneemt gaat er wel iets mis.
toch vaker water geven?
Inderdaad, ik heb dat ook altijd raar gevonden. Het beste zorg je voor een laagje hydrokorrels onderin een dichte pot en maak je aan de zijkant een paar ontwateringsgaten (net aan de bovenkant van de laag hydrokorrels). Zo droogt de boel niet snel uit en heb je aan de andere kant ook de minste kans op rotting.quote:Op vrijdag 19 april 2013 00:09 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Waardoor het er weer keer op keer langs loopt... Lijkt me niet echt veel nut hebben. Heel veel potten en bakken hebben de gaten aan de onderkant. Iets wat ik niet begrijp. Al je die dicht maakt en op 1\3e van de onderkant zelf een gaatje boort hebben de planten een water reserve. Vergelijkbaar met t grond water. (ok de meeste planten komen niet zo diep maar toch. Het geeft water reserve aan de plant.)
Eindelijk iemand gevonden die er net zo over denkt!quote:Op vrijdag 19 april 2013 18:26 schreef Lkw het volgende:
[..]
Inderdaad, ik heb dat ook altijd raar gevonden. Het beste zorg je voor een laagje hydrokorrels onderin een dichte pot en maak je aan de zijkant een paar ontwateringsgaten (net aan de bovenkant van de laag hydrokorrels). Zo droogt de boel niet snel uit en heb je aan de andere kant ook de minste kans op rotting.
Dit lijkt in strijd met alle wetten der zwaartekracht en het fenomeen capillaire werking. Of gebruik je beton als potgrond?quote:Op vrijdag 19 april 2013 22:47 schreef Teslynd het volgende:
Als ik grote potten leeghaal, is de onderkant nat wegens permanent voetbad en de bovenkant wegen zoveel mogelijk gieten. Het tussenstuk waar de wortelkluit zit is dan droog.
Probeer eens kokospotgrond, dat houdt beter water vast dan de standaard potgrond met turf en als het uitdroogt dan gaat het geen harde klomp worden die je nooit meer vochtig krijgt.quote:Op zaterdag 20 april 2013 17:27 schreef Teslynd het volgende:
Gewoon potgrond. De laatste jaren een mengsel van oude potgrond, nieuwe potgrond, compost. Ik heb dus moeite met de overgang van bladaarde naar veengrond. Vroeger groeiden veel planten als onkruid. Eenjarigen die meerjarig waren door zichzelf uit te zaaien en zo. .
Druk je je aarde aan? Ik bedoel, als ik een pot zie die duidelijk te droog is druk ik de aarde hard aan zodat het weer goed aansluit met de pot en dan pas doe ik er water bij. Daardoor loopt het niet zomaar weg en moet het door de aarde heen die ik net had aangedrukt.quote:Op zaterdag 20 april 2013 17:27 schreef Teslynd het volgende:
Gewoon potgrond. De laatste jaren een mengsel van oude potgrond, nieuwe potgrond, compost. Ik heb dus moeite met de overgang van bladaarde naar veengrond. Vroeger groeiden veel planten als onkruid. Eenjarigen die meerjarig waren door zichzelf uit te zaaien en zo. .
2/3e (gezeefde) potgrond en 1/3e zand mengen. Probeer dat eens.quote:Op zondag 21 april 2013 00:01 schreef Teslynd het volgende:
Het loopt niet weg, maar blijft in de bovenste centimeters hangen. Aanvankelijk had ik niets door, dacht dat alles vochtig was. Maar bij het potten leeghalen zag ik dus onder en boven donkere vochtige grond en het middeldeel grijzig & dor. In het midden is de wortelkluit. Ik zal dit seizoen proberen hoe het gaat met kokos erdoor. Niet alleen kokos, daar had ik al slechte ervaring mee: los gruis waarin zwaardere planten omvallen. En ik kan me helemaal geen waterbergingscapaciteiten herinneren. Maar toen deed ik uitsluitend die dure kokospotgrond.
Munt en Lavas zijn echt woekerplanten.... Ok Lavas niet woeker maar die word zo groot dat ik m vorig jaar uit mn bak heb gesloopt omdat er niets anders meer groeien wilde...quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:13 schreef trovey het volgende:
Vandaag allerlei soorten munt ingeslagen ....bananenmunt, aardbeimunt, citroenmunt, ananasmunt en de andere weet ik even zo niet meer (staat nog in het schuurtje). Verder een Lavas en een dropplant.Meteen nog 2 potten gekocht met ingebouwde drainage, 50% korting.
Dat was ook de bedoeling.quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:30 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Munt en Lavas zijn echt woekerplanten.... Ok Lavas niet woeker maar die word zo groot dat ik m vorig jaar uit mn bak heb gesloopt omdat er niets anders meer groeien wilde...
Gister dit gekocht :
1 x Lente Uitjes Welsh () = ¤1,00
1 x Viooltje F2 Jolly Joker () = ¤1,50
1 x Mais Amero () = ¤1,75
1 x Schorseneer () = ¤1,00
1 x Broccoli Rozamunda (0) = ¤1,50
1 x Beren Knoflook () = ¤1,50
1 x Tamarillo Tomaten Boom (146) = ¤2,00
1 x Tomaat Balcony Wonder Gold () = ¤1,25
1 x Briza Maxima () = ¤1,00
1 x Salsifis (Vegetarische Oester) () = ¤0,75
1 x Shallot Delight () = ¤1,50
1 x Broccoli Romanesco (0) = ¤1,25
1 x Broccoli Graffiti (0) = ¤1,25
1 x Boerenkool Curly Scarlet () = ¤1,25
1 x Tomaat Creme Brulee () = ¤1,50
1 x Aubergine Chinese Lantaren () = ¤3,50
1 x Organic Tomato Indigo Rose () = ¤4,50
1 x Wisteria sinensis () = ¤2,00
1 x Leeuwenbek Roze () = ¤1,00
1 x Ui Tropic () = ¤1,00
1 x Wortel Arteck (0) = ¤1,00
1 x Zuuring (10856) = ¤0,50
1 x Eucalyptus citroen Flagman (0) = ¤2,50
1 x Marshmallow () = ¤1,00
Moet nu wel gaan uitbreiden op het zuiden...
Dit is toch een balkontopic....of zou iemand gewoon grond op zijn balkon hebben gegooid en daar de planten in hebben gezet?quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:40 schreef Teslynd het volgende:
In bakken groeit munt tegen de wand aan. Je zou er dus wat in het midden bij kunnen zetten. Of gewoon het gebruikelijke advies volgen: munt in potten zetten.
Mos woekert ook.
quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:54 schreef Teslynd het volgende:
Er zijn geloof ik 4 tuintopics. Dan zit je wel eens met je hoofd bij de verkeerde entourage.
Vrijdag nog even kijken naar de Marokkaanse munt, die was op.quote:Op woensdag 24 april 2013 00:01 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb geloof ik twee soorten. Van eentje dacht ik dat hij verdwenen was na wat lusteloze jaren. Hij heeft zichzelf blijkbaar uitgezaaid in een andere pot.
Maar niet zo schadelijk als zout (heb hoge bloeddruk dus hoe minder zout hoe beterquote:Op woensdag 24 april 2013 00:05 schreef Teslynd het volgende:
Lavas is net als maggie nogal overheersend.
Heeft iemand ervaring met gember? Mijn stukkie in de grond gestopt is verrot.
Soms lukken dingen niet, zo probeer ik al jaren sieruien te kweken...schijnen hele makkelijk bolletjes te zijnquote:Op woensdag 24 april 2013 00:08 schreef Teslynd het volgende:
Dat was de tweede poging. De eerste was jaren geleden buiten bij een andere plant ingezet.
O ja, dat soort bolletjes. Meestal komt er bij mij wel iets van op en dan denk ik weer dat alles opgekomen heel leuk geweest zou zijn.quote:Op woensdag 24 april 2013 00:22 schreef trovey het volgende:
[..]
Soms lukken dingen niet, zo probeer ik al jaren sieruien te kweken...schijnen hele makkelijk bolletjes te zijn....nooit gelukt bij mij.
![]()
Enige wat echt goed werkt en terugkomt zijn krokussen en blauwe druifjesquote:Op woensdag 24 april 2013 18:52 schreef Teslynd het volgende:
[..]
O ja, dat soort bolletjes. Meestal komt er bij mij wel iets van op en dan denk ik weer dat alles opgekomen heel leuk geweest zou zijn.
De blauwe druifjes doen het goed ja. Komen al eind augustus op en liggen te slierten tot in april. De crocussen zouden moeten vermeerderen, maar hier doen ze aan verminderen. Ik zie nog niets van de Liatris spicata, maar die hebben me wel vaker doen vrezen. Narcissen willen nooit overblijven, dus heb ik nieuwe, alleen vonden ze de winter te lang. Nu bloeien ze verlaat heel mooi. Tulpen is gevarieerd, sommige komen nog een tweede keer op. De botanische tulpen verminderen terwijl ze voor verwildering incl. vermeerdering bedoeld zijn.quote:Op woensdag 24 april 2013 18:59 schreef trovey het volgende:
[..]
Enige wat echt goed werkt en terugkomt zijn krokussen en blauwe druifjes, die staan er dan ook deze keer weer in.
Overigens vanmiddag nog twee balkontafeltjes gekocht bij de Action. Ik heb maar witte gekozen...normaal zou ik voor de donkergrijzeversie gaan maar ik heb er al een witte tafel staan en dan krijg je zo'n rommeltje.
Ook even weer blokken kokokpotgrond meegenomen, beter 6 van die blokken dan een 60 liter zak, morgen de munt planten en de komende dagen even in de gaten houden welke solarlampjes nog in leven zijn en eventueel niet meer werkende vervangen.
![]()
Ok ik nie begrijp nie...quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:50 schreef trovey het volgende:
[..]
Dat was ook de bedoeling.Heb al munt en lavas, deze zijn extra.
Ja.quote:Op woensdag 24 april 2013 22:20 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ok ik nie begrijp nie...
Je wil juist 2 erg grote planten en 2 bakken vol met woeker munt?
Lieveheersbeestjes lokken.quote:Op donderdag 25 april 2013 23:38 schreef CherryLips het volgende:
M'n roos zit helemaal onder de luizen, gadverdamme
Smaken verschillen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 00:31 schreef Outpost76 het volgende:
[..]Ok.
Het zijn 2 planten die ik geëmilineerd heb juist omdat dat.
Gewoon plantjes kopen....ik heb het zaaien voor 99% opgegeven.quote:Op woensdag 24 april 2013 20:18 schreef CherryLips het volgende:
Mijn munt wil niet. Heb drie zakjes gestrooid maar er zijn maar een paar zielige blaadjes opgekomen.
Das duidelijk!quote:Op vrijdag 26 april 2013 00:50 schreef trovey het volgende:
[..]
Smaken verschillen.![]()
Op één hoog heeft een koninginnenmier besloten om een nest onder de pannen te maken...de pannen aan de rand van mijn balkon...met mijn balkon als uitvalbasis.
Hopelijk elimineren ze lastige insecten.
Toch zonde. Ik heb veel meer resultaat met zaailingen dan met gekochte plantjes...quote:Op vrijdag 26 april 2013 00:53 schreef trovey het volgende:
[..]
Gewoon plantjes kopen....ik heb het zaaien voor 99% opgegeven.
Ik dus nietquote:Op vrijdag 26 april 2013 00:54 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Toch zonde. Ik heb veel meer resultaat met zaailingen dan met gekochte plantjes...
Hier zijn ze niet binnengekomen, blijkbaar genoeg te vinden op het balkon.quote:Op vrijdag 26 april 2013 00:53 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Das duidelijk!![]()
Een mieren nest
Ik zou er graag 1 willen op mijn balkon. Die gasten zijn zo goed in troep opruimen. Helaas ook een plaag in huis en daarom wil ik ze dus niet op mn balkon.
Gooi de munt en lavas eens in 1 pot. Ik ben benieuwd wie de wedstrijd wint.quote:Op vrijdag 26 april 2013 00:55 schreef trovey het volgende:
Overigens staat bijna alle munt in de potten en de lavas ook, eens afwachten of de lavas een pot met interne vochttoevoer kan waarderen.Morgen twee hortensia's ophalen bij Intratuin (met bon uit folder)...twee "Annabelle"voor 4,99....ik heb de bakken ervoor al klaar staan, nu maar hopen dat ze er ook zijn.
Ik heb de hangversie van de munt in de pot met de lavas, kunnen dus beide hun eigen ruimte bevolken....de ene naar boven en de andere naar beneden.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:00 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Gooi de munt en lavas eens in 1 pot. Ik ben benieuwd wie de wedstrijd wint.Ik gok op de lavas.
Mijn hortensia is dood...
Vandaag mn viooltjes (uit eigen zaad) geplant.quote:Op vrijdag 26 april 2013 00:56 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik dus niet....alleen sla, radijsjes en de incidentele eenjarige klimplant lukt hier, heb ook geen ruimte voor zaailingen.
Als dat kan, heet ik ze ook graag welkom op mijn balkon.quote:Op vrijdag 26 april 2013 00:58 schreef trovey het volgende:
[..]
Hier zijn ze niet binnengekomen, blijkbaar genoeg te vinden op het balkon.Als ze wel binnenkomen zijn er genoeg diervriendelijke methodes om ze vriendelijk doch dringend weer naar buiten te leiden, mijn buurman heeft dat met succes toegepast (moet alleen wel weer even vragen hoe hij het ook weer deed
)
Vechten om het water dus. Mijn Lavas was zo groot dat er verder niets meer groeien wilden omdat hij \ zij alle vocht op eiste.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:01 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik heb de hangversie van de munt in de pot met de lavas, kunnen dus beide hun eigen ruimte bevolken....de ene naar boven en de andere naar beneden.Moet je morgen naar Intratuin toe...hortensia's kopen.
Water met een scheutje azijn rondspuiten, dan blijven ze van je balkon.quote:Op vrijdag 26 april 2013 00:50 schreef trovey het volgende:
[..]
Smaken verschillen.![]()
Op één hoog heeft een koninginnenmier besloten om een nest onder de pannen te maken...de pannen aan de rand van mijn balkon...met mijn balkon als uitvalbasis.
Hopelijk elimineren ze lastige insecten.
Vervang ik dan niet de ene plaag met de volgende?quote:Op vrijdag 26 april 2013 00:33 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Lieveheersbeestjes lokken.
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=673
Van lieveheersbeestjes kun je nooit genoeg hebben, en van hun larven al helemaal niet. Ik haal ze in noodgevallen uit het park en dan redden ze mijn plantjes. Echt meesterlijke beestjes, ze stofzuigen je hele plant schoon van bladluizen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 07:42 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Vervang ik dan niet de ene plaag met de volgende?
echt noooit gezienquote:Op vrijdag 26 april 2013 08:51 schreef Lkw het volgende:
[..]
Van lieveheersbeestjes kun je nooit genoeg hebben, en van hun larven al helemaal niet. Ik haal ze in noodgevallen uit het park en dan redden ze mijn plantjes. Echt meesterlijke beestjes, ze stofzuigen je hele plant schoon van bladluizen.
Maar helaas is het nu nog ietsje te vroeg voor larven, ik ben ze althans nog niet tegengekomen.
Voor het geval je ze niet kent, zo zien ze eruit:
[ afbeelding ]
Ik woon ook in Amsterdam, maar heb er gelukkig nauwelijks last van. Verschilt erg per buurt. In mijn vorige huis werd mijn balkon finaal ondergescheten door die beesten en werd ik elke ochtend wakker van hun domme gekoer onder m'n raam.quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:15 schreef computergirl het volgende:
[..]
echt noooit gezien![]()
Hoe staat het met de duivnoverlast op jullie balkons? Of is dat een amsterdams probleem?
ik woon in een huurhuis en mijn balkon waar ze het vaakst zitten (omdat onderbuurvrouw ze voertquote:Op vrijdag 26 april 2013 09:20 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik woon ook in Amsterdam, maar heb er gelukkig nauwelijks last van. Verschilt erg per buurt. In mijn vorige huis werd mijn balkon finaal ondergescheten door die beesten en werd ik elke ochtend wakker van hun domme gekoer onder m'n raam.
Tja, wat kun je eraan doen? Zorgen dat ze niet kunnen landen op je balkon, denk ik. Dus opstaande pinnetjes overal. Maar een mooi gezicht is dat niet.
Misschien staat hier nog wat bruikkbaars tussen: http://www.goeievraag.nl/(...)/duiven-balkon.76964quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:24 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik woon in een huurhuis en mijn balkon waar ze het vaakst zitten (omdat onderbuurvrouw ze voert) heeft een betonnen rand van 10 cm breed.
Ik ga nu maar een houten plank kopen en daat duivenpinnen op vast lijmen en plank vastzetten op balkon rand met klemmen of zo
Vragen of onderbuurvrouw stopt met voerenquote:Op vrijdag 26 april 2013 09:24 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik woon in een huurhuis en mijn balkon waar ze het vaakst zitten (omdat onderbuurvrouw ze voert) heeft een betonnen rand van 10 cm breed.
Ik ga nu maar een houten plank kopen en daat duivenpinnen op vast lijmen en plank vastzetten op balkon rand met klemmen of zo
Volgens mij heeft een vriendin van me een keer die larven op internet besteldquote:Op vrijdag 26 april 2013 08:51 schreef Lkw het volgende:
[..]
Van lieveheersbeestjes kun je nooit genoeg hebben, en van hun larven al helemaal niet. Ik haal ze in noodgevallen uit het park en dan redden ze mijn plantjes. Echt meesterlijke beestjes, ze stofzuigen je hele plant schoon van bladluizen.
Maar helaas is het nu nog ietsje te vroeg voor larven, ik ben ze althans nog niet tegengekomen.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:04 schreef CherryLips het volgende:
Die duivenkwatsen zijn echt verschrikkelijk. Daarom mag ik ook geen vogelvoer op m'n balkon zetten. Als het nou bij lieve musjes en meesjes bleef, nee, er komen gelijk duiven en meeuwen op af
Daar komen ook wel duiven op af hoor, die zijn niet zo slimquote:Op vrijdag 26 april 2013 10:18 schreef computergirl het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Evt. met een opvangschaal eronder
[ afbeelding ]
http://www.vivara.nl/ctrl/node:85;product_group:87;/beschermpakketten_voedersilo%2527s#.UXo3yqL-GSo
Nee dus want ze hebben een ingebouwde watervoorziening dus altijd water genoeg.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:05 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Vechten om het water dus. Mijn Lavas was zo groot dat er verder niets meer groeien wilden omdat hij \ zij alle vocht op eiste.
Neuh, ik heb net voor 37 eu aan zaden gekocht dus heb geen plek voor hortentia's.
Hier nergens last van, kan ook niet met gaas(i.vm de katten)quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:15 schreef computergirl het volgende:
[..]
echt noooit gezien![]()
Hoe staat het met de duivnoverlast op jullie balkons? Of is dat een amsterdams probleem?
Ik hoef ze helemaal niet weg te houden want geen luizen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 07:10 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Water met een scheutje azijn rondspuiten, dan blijven ze van je balkon.
Je moet ze wel weghouden, want ze onderhouden luizenkwekerijen voor het zoete vocht dat ze dan af kunnen tappen.
ideaal zo'n katproof balkon. hier verder geen last van duiven.quote:Op vrijdag 26 april 2013 11:15 schreef trovey het volgende:
[..]
Hier nergens last van, kan ook niet met gaas(i.vm de katten)maar bij anderen ook niet(tuin en balkon), weg hebben hier voornamelijk tortel en houtduiven en die gedragen zich beschaaft, niets geen flatsers en zo ook niet als er gevoerd wordt.
Meeuwen zitten hier wel maar die blijven hier bij de aanwezige waterpartij.
Die worden door de mieren meegebracht.quote:Op vrijdag 26 april 2013 11:19 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik hoef ze helemaal niet weg te houden want geen luizen.![]()
Nee.quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:34 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Die worden door de mieren meegebracht.
Dat oranje ziet eruit als de uit Azië geïmporteerde roverd die als er geen luislarven zijn, aan de plant zelf begint. Bijvoorkeur in de bladoksels. Ik verwijder ze dus. Dat ze geen vriendelijke bedoeling hebben, kan al voorzichtig afgeleid worden aan dat snel achter de stengel verstoppen als ze zich bekeken weten. De gewone gele blijven gewoon sullig zitten waar ze zitten.quote:Op vrijdag 26 april 2013 08:51 schreef Lkw het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik heb al jaren larven van lieveheersbeestjes in mijn planten en ze zijn enorm heilzaam. Met of zonder oranje tekening op hun rug. En ik heb nog nooit aangevreten planten gehad, dus ik zou wel gek zijn als ik ze verwijderde. Ze redden mijn planten juist!quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:26 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dat oranje ziet eruit als de uit Azië geïmporteerde roverd die als er geen luislarven zijn, aan de plant zelf begint. Bijvoorkeur in de bladoksels. Ik verwijder ze dus. Dat ze geen vriendelijke bedoeling hebben, kan al voorzichtig afgeleid worden aan dat snel achter de stengel verstoppen als ze zich bekeken weten. De gewone gele blijven gewoon sullig zitten waar ze zitten.
Kijk hier maar even: 'Lieveheersbeestje is niet lief'
quote:Lieveheersbeestjes worden o.a. gebruikt om bladluizen op een natuurlijke manier te bestrijden (bio-tuinbouw). Een om deze reden ingevoerde Aziatische soort, het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje (Harmonia axyridis (Pallas)) blijkt een invasieve soort die in Europa inmiddels vaste voet heeft gekregen en o.a. in Engeland (voor het eerst waargenomen in 2004), België en Nederland voorkomt. Ze hebben veel verschillende mogelijke tekeningen, van vrijwel oranje tot vrijwel zwart, maar zijn herkenbaar aan de zwarte 'M'-vormige tekening op het halsschild (pronotum) en het van achteren vaak wat geplooide of gedeukte rugschild (elytrum). De verspreiding wordt wetenschappelijk bestudeerd. Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje is een agressief roofdier en bij gebrek aan luizen worden ook andere soorten lieveheersbeestjes, rupsen en vlindereitjes opgegeten, waardoor ze een bedreiging vormen voor de inheemse soorten.
Ja, dat weet ik. De Aziatische variant is slechts één van de vele soorten die er in Nederland rondkruipen, daarom link ik juist naar het overzicht. En ja, die Aziaatjes zijn roofzuchtiger dan de inheemse soorten, dat klopt. Ik zie hier echter niets staan over planten verorberen en heb zelf ook nog nooit meegemaakt dat mijn planten werden aangevreten door die beestjes.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:09 schreef Vanyel het volgende:
Je linkt nu zelf ook naar dit stukje tekst:
[..]
Welke gele soort heb je het eigenlijk over? Er zijn nog zat (oranje) inheemse soorten in Nederland hoor. Ik zie ze ook vaak en niet alleen op mijn balkon. Wel is het zo dat die Aziatische variant een probleem is voor de inheemse soorten, maar ik heb het idee dat je doet alsof elk lieveheersbeestje dat je tegenwoordig tegenkomt puur evil is, en dat is absoluut niet zo.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:35 schreef Teslynd het volgende:
Ik zie ze dus de planten vernielen. Dat deden de gele niet. De gele soort is door de grote geïmporteerde soort verdreven.
Kijk je wel eens naar spinnen? Die rennen rustig rond, totdat ze zich bekeken weten. Dan kijken ze strak naar het gevaar, maar ze verstoppen zich niet. Of luizen nog ergens naar kijken, kan ik niet zien maar ik zag ze wel snel wegkruipen tijdens het luizenstrippen.
Gewoon, lieveheersbeestjeslarven die geel zijn. Ze hebben me nooit verteld hoe ze heten. Ze vertoonden geen vluchtreactie, wat ze dus kwetsbaar maakt voor wie kwaad wil.quote:Op zaterdag 27 april 2013 00:20 schreef Lkw het volgende:
[..]
Welke gele soort heb je het eigenlijk over? Er zijn nog zat (oranje) inheemse soorten in Nederland hoor. Ik zie ze ook vaak en niet alleen op mijn balkon. Wel is het zo dat die Aziatische variant een probleem is voor de inheemse soorten, maar ik heb het idee dat je doet alsof elk lieveheersbeestje dat je tegenwoordig tegenkomt puur evil is, en dat is absoluut niet zo.
Verder zijn niet alle beesten en beestjes die snel wegkruipen op het moment dat ze je opmerken schadelijk.
Ik kreeg de indruk dat je alle lieveheersbeestjes en hun larven rücksichtslos verwijdert, omdat je denkt dat ze allemaal je planten opvreten. Temeer omdat je hierboven beweerde dat de door jou geliefde gele soort inmiddels is verdreven door de Aziatische. Ik kreeg daarom het idee dat je denkt dat alleen 'de slechterikken' nog over zijn.quote:Op zaterdag 27 april 2013 00:30 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Gewoon, lieveheersbeestjeslarven die geel zijn. Ze hebben me nooit verteld hoe ze heten. Ze vertoonden geen vluchtreactie, wat ze dus kwetsbaar maakt voor wie kwaad wil.
Vreemd dat idee van je van elk lieveheersbeestje puur evil zijn, ik zei dat dus nadrukkelijk niet.
Klopt. Het is precies andersom!quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:36 schreef trovey het volgende:
[..]
Nee.Heb ik vanmiddag net besproken met een afgestudeerd bioloog die op mieren is afgestudeerd (gedragbioloog).
Dat is nou echt een broodje Aap wat door meer mensen als waar wordt aangenomen maar wat dus echt niet waar is.
Heb je wel eens lieveheersbeestjes in dat kastje gehad?quote:Op zaterdag 27 april 2013 15:11 schreef douche-eendje het volgende:
[ afbeelding ]
Tafeltje voor mn plantjes erbijAls mn was straks binnen staat het balkon maar even fatsoenlijk inrichten. Het jonge grut mag even buiten op het tafeltje van de zon genieten
Niks zo lekker als ECHTE tomaat. Rood en dan pas van de plant afquote:Op zaterdag 27 april 2013 16:34 schreef SiennaForrest het volgende:
Yes ene balkontopic! Thanx trovey!![]()
Balkon vandaag verder schoon en weer zomerleefbaar gemaakt. Oh en met zaaien begonnen. Wat kruiden en tomaatjes, broccoli en basilicum. In van die groene kleine handige kasjes van de Action, super!
Tevens wat kleine sla- andijvie, biet- en nog wat groentenplantjes gekocht en geplant. Leuk! Word er altijd weer helemaal blij van om dat te volgen hoe alles groeit en bloeit.
(En zover te krijgen dat ik het kan opeten.Wat ook wel weer apart voelt, omdat ik er een band mee heb gekregen, snif.)
Helemaal mee eens, tomaten zo zijn erg lekker. Tomaten doe ik elk jaar wel, net als basilicum. Sommige zaailingen staan buiten, sommige binnen en andere mogen af en toe overdag even zonnen.quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:08 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Niks zo lekker als ECHTE tomaat. Rood en dan pas van de plant afbereid je voor op een smaakexplosie
![]()
Staan je zaailingen nog binnen? Is wel verstandig hoor, want de nachten zijn nog redelijk koud. Ik heb ze overdag buiten en 's nachts nog even binnen staan.
Momenteel staat er basilicum. rucola, een kuidenmix die bij een testactie van Tivall zat, peterselie en aardbei. En dan ook nog wat niet-eetbaar, bloeiend spul(afrikaantjes, wildbloemenmix, vlindermix, zomerbloemen). Maar wil ook nog wat meer kruiden en tomaatjesquote:Op zaterdag 27 april 2013 17:24 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, tomaten zo zijn erg lekker. Tomaten doe ik elk jaar wel, net als basilicum. Sommige zaailingen staan buiten, sommige binnen en andere mogen af en toe overdag even zonnen.
Basilicum is toch vaak wel de moeilijkste, die houdt echt van warmte, en kan maar beter binnen blijven. Overigens vind ik dat echt een topper qua geur en smaak, ook nog eens erg gezond.
Wat heb jij zoal staan?
Ah dat klinkt goed!quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:32 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Momenteel staat er basilicum. rucola, een kuidenmix die bij een testactie van Tivall zat, peterselie en aardbei. En dan ook nog wat niet-eetbaar, bloeiend spul(afrikaantjes, wildbloemenmix, vlindermix, zomerbloemen). Maar wil ook nog wat meer kruiden en tomaatjesMorgen is het tuincentrum open dus fiets ik daar wel weer even naartoe... Vandaag ook al geweest. Hehe.
Die blokken potgrond ga ik maandag ook maar eens halen, meerdere keren over gelezen nu. Dat lijkt me wel wat!quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:40 schreef trovey het volgende:
Ik ben nog even naar de Action geweest tuinspullen inslaan, blokken potgrond )die schijnen werkelijk de winkel uit te vliegen volgens de verkoopster
. Ook even wat solarlampjes vervangen, er zijn er een paar overleden.
Die zijn ideaal, je tilt je niet een bochel en struikelt thuis ook niet over de zakken potgrond.quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:43 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Die blokken potgrond ga ik maandag ook maar eens halen, meerdere keren over gelezen nu. Dat lijkt me wel wat!
Dat klinkt goed, gaat op het lijstje!quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:46 schreef trovey het volgende:
[..]
Die zijn ideaal, je tilt je niet een bochel en struikelt thuis ook niet over de zakken potgrond.Bovendien heeft kokospotgrond belangrijke voordelen boven normale potgrond...houdt beter water vast, als je wel te laat bent heb je niet een keiharde klont grond en het is milieuvriendelijker want je gebruikt geen turf.
Ik blijf het veel te vroeg vinden maar goed het is jou balkon, zijn jouw plantjes dus doe wat je niet laten kan.quote:Op zaterdag 27 april 2013 20:50 schreef Vanyel het volgende:
Vandaag drie van mijn pepertjes samen in een grote pot gestopt. Na 5 minuten hing de eerste slap, na een half uur alledrie de blaadjes op de aarde. Lichte paniek dat ik te vroeg heb overgepot, maar na een uurtje of wat staan ze allemaal weer fier rechtop
Is die kokos goed te mengen? Ik heb de meeste dingen nu wel in de grote bakken op het balkon staan, maar moet nog twee komkommers, twee paprika's en twee zonnebloemen en dan kom ik vast niet uit met 25 liter potgrond..
quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:08 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Niks zo lekker als ECHTE tomaat. Rood en dan pas van de plant afbereid je voor op een smaakexplosie
![]()
Staan je zaailingen nog binnen? Is wel verstandig hoor, want de nachten zijn nog redelijk koud. Ik heb ze overdag buiten en 's nachts nog even binnen staan.
Wat kosten ze?quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:46 schreef trovey het volgende:
[..]
Die zijn ideaal, je tilt je niet een bochel en struikelt thuis ook niet over de zakken potgrond.Bovendien heeft kokospotgrond belangrijke voordelen boven normale potgrond...houdt beter water vast, als je wel te laat bent heb je niet een keiharde klont grond en het is milieuvriendelijker want je gebruikt geen turf.
69 cent zo uit mijn hoofd.quote:
Ja ik had het voornemen om die tomaatjes van vorig jaar lekker mee te nemen naar werk als snackje voor tussendoor. Maar vaak waren ze na 5 minuten al op. Te lekkerquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jong grut staat inmiddels weer binnen in de kamer ernaast, oa de afrikaantjes gaan als een malle. Ben ook benieuwd wanneer ik wat ga zien van de gezaaide bloemenmixen.Gewoon een keer proberen, voor het geld hoef je het echt niet te laten. Heb hier ook nog zo'n blok liggenquote:Ikea heeft ze ook, 2 euro voor 15 liter potgrond.
En mn buurvrouw vroeg laatst waar mijn balkondoeken vandaan komen, zij wilt ze ook. Ze woont op de 1e verdieping dus bij haar kun je zo naar binnen kijken vanaf buiten.
Kijk dat scheelt al weer een hoop!quote:Op zondag 28 april 2013 20:18 schreef Vanyel het volgende:
Juist mijn pepertjes en paprika staan nog fijn binnen tot ze groot en sterk genoeg zijn voor de boze buitenwereld. Ik reken in elk geval op meer dan genoeg pepers (resultaten uit het verleden..), paprika is een gok, dat zie ik wel.
Kokospotgrond is zonder bezwaar te mengen met standaard potgrond.quote:Op zaterdag 27 april 2013 20:50 schreef Vanyel het volgende:
Vandaag drie van mijn pepertjes samen in een grote pot gestopt. Na 5 minuten hing de eerste slap, na een half uur alledrie de blaadjes op de aarde. Lichte paniek dat ik te vroeg heb overgepot, maar na een uurtje of wat staan ze allemaal weer fier rechtop
Is die kokos goed te mengen? Ik heb de meeste dingen nu wel in de grote bakken op het balkon staan, maar moet nog twee komkommers, twee paprika's en twee zonnebloemen en dan kom ik vast niet uit met 25 liter potgrond..
Litertje of 10quote:Op zondag 28 april 2013 20:21 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
En hoeveel liter potgrond heb je dan?![]()
Mijn balkon heeft vanaf ongeveer 12 zon en is aan 3 kanten beschutquote:Op zondag 28 april 2013 20:20 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Kijk dat scheelt al weer een hoop!
Al ik jou was zou ik ze lekker binnen houden en achter glas maar je hebt al meer ervaring lees ik dus mijn ervaring is dan niet boeie.
quote:Op zondag 28 april 2013 20:19 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ja ik had het voornemen om die tomaatjes van vorig jaar lekker mee te nemen naar werk als snackje voor tussendoor. Maar vaak waren ze na 5 minuten al op. Te lekker![]()
Vandaag wel weer lekker op het balkon in de zon zitten lezen
Ik ken het!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fruit en groente uit grond is veul lekkerder dan uit steenwol met voedings stofen.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb een hoop gezaaid maar resultaat zien we pas over een maand of meer.quote:Jong grut staat inmiddels weer binnen in de kamer ernaast, oa de afrikaantjes gaan als een malle. Ben ook benieuwd wanneer ik wat ga zien van de gezaaide bloemenmixen.Ik zit in de bijstand en kon laatst bij de intratuin 120 liter potgrond kopen voor 4,98.... Sorry maar dan weet ik wel wat ik kies.quote:Gewoon een keer proberen, voor het geld hoef je het echt niet te laten. Heb hier ook nog zo'n blok liggenIkea heeft ze ook, 2 euro voor 15 liter potgrond.
![]()
Dan doen ze het beter op jouw balkon dan op de mijne.quote:Op zondag 28 april 2013 20:27 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijn balkon heeft vanaf ongeveer 12 zon en is aan 3 kanten beschut
Dank trovey.
Ik ga trouwens uitbreiden!quote:Op zondag 28 april 2013 20:30 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Logisch @ je bovenstaande post dan idd
Heb jij meer ruimte dan een persoon met een gemiddelde tuin ofzo?quote:Op zondag 28 april 2013 20:35 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik ga trouwens uitbreiden!![]()
Ok, mn balkon kan ik niet groter maken maar aan de zuid kant heb ik nog veel onbenutte ruimte. Ga daar zelf bakken voor maken om groentes te verbouwen. De zaden zijn al besteld.
Oude foto :
[ afbeelding ]
De bomen links zijn inm elders maar zoals je ziet is er ruimte zat voor wat bakken. De deur rechts die open staat is mijn deur.
Daar lijkt het wel op soms!quote:Op zondag 28 april 2013 20:45 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Heb jij meer ruimte dan een persoon met een gemiddelde tuin ofzo?
10 liter.quote:Op zondag 28 april 2013 20:21 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
En hoeveel liter potgrond heb je dan?![]()
Oh maar die van de Intratuin is dan nog een stuk goedkoper weer.quote:Op zondag 28 april 2013 21:01 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik heb nog 9 zakken van 20 liter intratuin potgrond liggen hier... Gaat m dus niet worden.
Nice, ziet er mooi uit, mooie plantjes ook!quote:
Leuk toch! Groene vingers komen vanzelf als je vaak genoeg planten in je handen hebt!quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:39 schreef Sannne het volgende:
Ik heb even 3 topics terug gescroldWat mooi om die planten zo in bloei te zien bij jullie!
Ben zelf ideeen aan het zoeken voor mijn balkon. Echt veel planten hoeft van mij niet, wil wel balkonbakken (rieten) maar verder alleen een bakje met bloempjes op tafel.
Ik heb een noord-balkon dus echt lekker bloeit het dan niet.. En ik heb helaas echt geen groene vingers.
Maar wil het wel gezellig maken.......... Moeilijk
Damn wat zit het bij jou allemaal al lekker in t blad!quote:Op woensdag 1 mei 2013 14:10 schreef Messina het volgende:
Foto tijd!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is de gallerij. Mijn balkon staat in de OP.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:26 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Oh maar die van de Intratuin is dan nog een stuk goedkoper weer.Ach ik heb nu portgrond van de action en nog een stel van die geperste kokosblokken van de action, handig om te hebben. Ga ik bij elkaar gooien voor een goed mengsel.
Mooi dat stuk balkon van je, maar dat is dus niet begrenst, mag je daar dan ook wel je plantenbakken enzo neerzetten? En kan iedereen daar dan bij? Wel fraai stukje voor erbij!
Niet alles komt op het zuiden uiteraard maar er zit heel wat spul tussen wat de meeste mensen niet herkennen als eetbaar.quote:1 x Lente Uitjes Welsh () = ¤1,00
1 x Viooltje F2 Jolly Joker () = ¤1,50
1 x Mais Amero () = ¤1,75
1 x Schorseneer () = ¤1,00
1 x Broccoli Rozamunda (0) = ¤1,50
1 x Beren Knoflook () = ¤1,50
1 x Tamarillo Tomaten Boom (146) = ¤2,00
1 x Tomaat Balcony Wonder Gold () = ¤1,25
1 x Briza Maxima () = ¤1,00
1 x Salsifis (Vegetarische Oester) () = ¤0,75
1 x Shallot Delight () = ¤1,50
1 x Broccoli Romanesco (0) = ¤1,25
1 x Broccoli Graffiti (0) = ¤1,25
1 x Boerenkool Curly Scarlet () = ¤1,25
1 x Tomaat Creme Brulee () = ¤1,50
1 x Aubergine Chinese Lantaren () = ¤3,50
1 x Organic Tomato Indigo Rose () = ¤4,50
1 x Wisteria sinensis () = ¤2,00
1 x Leeuwenbek Roze () = ¤1,00
1 x Ui Tropic () = ¤1,00
1 x Wortel Arteck (0) = ¤1,00
1 x Zuuring (10856) = ¤0,50
1 x Eucalyptus citroen Flagman (0) = ¤2,50
1 x Marshmallow () = ¤1,00
Niet er uit trekken. Gewoon laten staan en vlak onder de grond afknippen met je schaar. De rest verrot weer en is voeding voor je andere plantjes.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:52 schreef douche-eendje het volgende:
Hmmm ik geloof dat mijn lavendel de winter niet heeft overleefd maar hij zit in balkonbakken met asters (die alweer lekker uitlopen). Van het weekend maar even kijken of ik de lavendel er voorzichtig uit kan krijgen zonder de rest kapot te trekken![]()
De asters en ook het olijfboompje die er na de winter een beetje triest uitzagen beginnen het goed te doen. Olijfboompje begint zelfs weer uit te lopen en nieuw blad te vormen
Als je terug hebt gescrold heb je ook mijn balkon gezien met veul bloemen op het noorden.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:39 schreef Sannne het volgende:
Ik heb even 3 topics terug gescroldWat mooi om die planten zo in bloei te zien bij jullie!
Ben zelf ideeen aan het zoeken voor mijn balkon. Echt veel planten hoeft van mij niet, wil wel balkonbakken (rieten) maar verder alleen een bakje met bloempjes op tafel.
Ik heb een noord-balkon dus echt lekker bloeit het dan niet.. En ik heb helaas echt geen groene vingers.
En wat doe ik dan met de lege plek in de bak?quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:01 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Niet er uit trekken. Gewoon laten staan en vlak onder de grond afknippen met je schaar. De rest verrot weer en is voeding voor je andere plantjes.
Helemaal niet moeilijk.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:39 schreef Sannne het volgende:
Een nieuwe plant in planten dmv wat aarde en wortels weg scheppen.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:07 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
En wat doe ik dan met de lege plek in de bak?
ok. Mn groene vingers zijn nog in training he, dit is jaar 2 voor mn balkonquote:Op woensdag 1 mei 2013 21:10 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Een nieuwe plant in planten dmv wat aarde en wortels weg scheppen.
Als je een goed stevige schep hebt kan je ook wat wortels kapot scheppen beginnen in het midden waar je lavendel stond en dan keer op keer en klein stukje verder tot dat je genoeg gespit hebt voor je nieuwe lavendel. Dat maakt de kluit losser en kan je er makkelijker wat uit halen. Dat je daarmee ook wortels van je andere planten raakt is niet erg. Zolang je natuurlijk alleen maar de plek doet waar je wil poten.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:14 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
ok. Mn groene vingers zijn nog in training he, dit is jaar 2 voor mn balkonmaar van het weekend dus weer even naar tuincentrum voor lavendel
Goede stevige schep niet, maar moet toch ergens lavendeltjes halen...quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:23 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Als je een goed stevige schep hebt kan je ook wat wortels kapot scheppen beginnen in het midden waar je lavendel stond en dan keer op keer en klein stukje verder tot dat je genoeg gespit hebt voor je nieuwe lavendel. Dat maakt de kluit losser en kan je er makkelijker wat uit halen. Dat je daarmee ook wortels van je andere planten raakt is niet erg. Zolang je natuurlijk alleen maar de plek doet waar je wil poten.
Ah ok, ik zal zo even de openingspost weer bekijken.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:56 schreef Outpost76 het volgende:
Dat is de gallerij. Mijn balkon staat in de OP.Maar ja dat is open en daar kan iedereen uit de flat bij. Ik heb oa paarse boerenkool, paarse en gele brokolie besteld. Denk niet dat er veel mensen zijn die dat kennen of durven te eten.
Mijn bestelling : (helaas al 7 dagen onderweg dus ik hoop dat dat nog goed komt....)
Ik heb deze :quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:25 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Goede stevige schep niet, maar moet toch ergens lavendeltjes halen...![]()
![]()
Dan kan dat schepje gelijk mee.
Ik ook... Het had volgens SeedsPro.com al lang bezorgd moeten zijn...quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:35 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Ah ok, ik zal zo even de openingspost weer bekijken.Mooie bestellijst, staat veel mooie en lekkers tussen. Ben benieuwd!
Ok, dat klinkt niet goed. Als het maar niet bij één van de buren ligt...quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:38 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik ook... Het had volgens SeedsPro.com al lang bezorgd moeten zijn...
Dan had er toch een briefje in mn bus moeten liggen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:41 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Ok, dat klinkt niet goed. Als het maar niet bij één van de buren ligt...
Dat je dat onthouden hebtquote:Op woensdag 1 mei 2013 21:36 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik heb deze :
[ afbeelding ]
Bevalt me prima.En ook voor linkshandige mensen te gebruiken.
Dat vergeet ik niet meer. Vond t zo tof dat je de moeite nam om mijn post helemaal terug te zoeken en als nog te quoten dat je m ook had gekocht.quote:
In principe wel, maar soms gaat er wel eens wat mis. Ik had een tijd terug een digitale camera besteld, die was bezorgd toen ik er niet was. Bezorger was de flat in gegaan en had het voor de deur neer gelegd, (waar dus iedereen bij kan) en was weer weg gegaan. Ik was pas de volgende dag thuis. Beetje slordig.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:44 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Dan had er toch een briefje in mn bus moeten liggen?
Daar mag je serieus een klacht over indienen bij TNT dat mag nooit!!quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:54 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
In principe wel, maar soms gaat er wel eens wat mis. Ik had een tijd terug een digitale camera besteld, die was bezorgd toen ik er niet was. Bezorger was de flat in gegaan en had het voor de deur neer gelegd, (waar dus iedereen bij kan) en was weer weg gegaan. Ik was pas de volgende dag thuis. Beetje slordig.Gelukkig lag het er nog, maar was er niet zo blij mee.
Heb ik gedaan, ze waren er ook niet echt blij mee.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:58 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Daar mag je serieus een klacht over indienen bij TNT dat mag nooit!!
Heeft ie bij mij ook een keer gedaan, maar dat waren caviakruidenquote:Op woensdag 1 mei 2013 21:54 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
In principe wel, maar soms gaat er wel eens wat mis. Ik had een tijd terug een digitale camera besteld, die was bezorgd toen ik er niet was. Bezorger was de flat in gegaan en had het voor de deur neer gelegd, (waar dus iedereen bij kan) en was weer weg gegaan. Ik was pas de volgende dag thuis. Beetje slordig.Gelukkig lag het er nog, maar was er niet zo blij mee.
Ja precies, dat dus. Ook gehad, en iedereen maar wachten, lol!quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:01 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Heeft ie bij mij ook een keer gedaan, maar dat waren caviakruidenIk was toch echt niet blij en een klacht indienen is terecht, hoor.
Maar ik heb zelf ook een paar keer pakketjes van buren een tijdje gehad want zij hadden helemaal geen briefje in de bus gehad. Ze hadden al lopen klagen bij PostNL dat het helemaal niet was aangekomen en ik maar wachten wanneer ze het eens kwamen ophalen na drie dagen.
Van de zomerbloeiers geranium, fuchsia (die kunnen helemaal niet tegen de volle zon), vlijtige liesjes, akelei.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:39 schreef Sannne het volgende:
Maar wil het wel gezellig maken.......... Moeilijk![]()
hij is ook gewoon heel fijn! En het aanbod fatsoenlijke linkshandige snoeischarenis nogal beperktquote:Op woensdag 1 mei 2013 21:47 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Dat vergeet ik niet meer. Vond t zo tof dat je de moeite nam om mijn post helemaal terug te zoeken en als nog te quoten dat je m ook had gekocht.En dat hij idd ook voor jou prettig werkt. Dan ben ik blij dat ik iemand anders goed heb kunnen helpen.
Zaterdag komen zequote:Op donderdag 2 mei 2013 07:46 schreef CherryLips het volgende:
Ik had vorige week kunstgras en grote houten plantenbakken besteld die gisteren binnen hadden moeten zijn, maar helaasik wil met plantjes fröbelen!
Het is een top snoeischaar idd.quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:29 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
hij is ook gewoon heel fijn! En het aanbod fatsoenlijke linkshandige snoeischarenis nogal beperkt
Ziet er leuk uit zo Sanne!quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:17 schreef Sannne het volgende:
Wat leuk die zaadjes! Ik zou er geen geduld voor hebben
Ik heb wat aan mn balkonnetje gewerkt:
[ afbeelding ]
(facebookfoto, vandaar met kind)
Er komen dus nog andere stoelkussens in, ik wil effen blauwe of naturel kleurige.
En ik dacht aan dit tafeltje van Ikea:
[ afbeelding ]
Kan ik mooi opklappen wanneer ik hem niet gebruik, want minibalkon...
Heb ook nog een rieten balkonbak erbij gekocht (zoals die op de foto)
Morgen even wat plantjes erin kopen. En dan vind ik het wel best denk ikNog leuk plantje op tafel natuurlijk, fruitkistje blijft staan, maar andere kant.
Outkast?quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:19 schreef Sannne het volgende:
Gaaf joh Outkast. Wou dat ik iets meer plantengevoel hadLekker ruim balkon trouwens!
Munt zag ik een paar pagina's terug. Ik denk dat ik maar eens munt ga planten.. Heb er wat over gelezen, goed in de schaduw, sterk, onkruid. Dat moet hier wel overleven![]()
En is lekker, en ruikt lekker!
Misschien nog basilicum erbij..
En lavendel! ik hou van lavendel!
quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:47 schreef Sannne het volgende:
Sorry Ms. Jackson
Thanks voor de tips! Kan ik wat mee!
quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:57 schreef Outpost76 het volgende:
Ook ff een kleine update van wat plantjes op mijn balkon. :
Mn Aalbes zit weer vol met trosjes.![]()
[ afbeelding ]
Mn Japanse esdoorn die nog niet echt blad wil gaan maken...
[ afbeelding ]
Op een rijtje vlnr Berk, Sering en Jasmijn.
[ afbeelding ]
De berk doet het al goed, in de sering zitten voor het eerst bloemknoppenen de Jasmijn doet nog niet veel...
Ziet er goed uit.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:17 schreef Sannne het volgende:
Wat leuk die zaadjes! Ik zou er geen geduld voor hebben
Ik heb wat aan mn balkonnetje gewerkt:
[ afbeelding ]
(facebookfoto, vandaar met kind)
Er komen dus nog andere stoelkussens in, ik wil effen blauwe of naturel kleurige.
En ik dacht aan dit tafeltje van Ikea:
[ afbeelding ]
Kan ik mooi opklappen wanneer ik hem niet gebruik, want minibalkon...
Heb ook nog een rieten balkonbak erbij gekocht (zoals die op de foto)
Morgen even wat plantjes erin kopen. En dan vind ik het wel best denk ikNog leuk plantje op tafel natuurlijk, fruitkistje blijft staan, maar andere kant.
oeeeeeeeh dat is pas echt retroquote:Op donderdag 2 mei 2013 22:25 schreef trovey het volgende:
Mijn nieuwe pothangers op het balkon.![]()
[ afbeelding ]
Yep, zelf gemaakt.
Die zouden hier kapot waaien!quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:25 schreef trovey het volgende:
Mijn nieuwe pothangers op het balkon.![]()
[ afbeelding ]
Yep, zelf gemaakt.
Hou er wel rekening mee dat je blijft gieten met die bakken, ik heb ze ook gehad maar er was niet tegenaan te gieten met een balkon op het Zuiden.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:43 schreef Sannne het volgende:
Dat is wel een leuk idee die bakken! Thanks!
Heb ze al gevonden bij wehkamp, echt niet duur.. Morgen even in het dorp kijken of ze hier te krijgen zijn, anders bestel ik er 2 of 3!
Sanne zit op t Noorden.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:30 schreef trovey het volgende:
[..]
Hou er wel rekening mee dat je blijft gieten met die bakken, ik heb ze ook gehad maar er was niet tegenaan te gieten met een balkon op het Zuiden.
quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:29 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
oeeeeeeeh dat is pas echt retro
hoe heb je dat gedaan?
Ik heb ook haken als hobby, handig dat combineren van hobby's.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:30 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Die zouden hier kapot waaien!Ziet er wel tof uit!
Zelf aan het haken \ punniken \ breien geweest? Hoe heb je die gemaakt?
Ik hoop voor je dat ze het houden. Weer en wind.. Anders volgend jaar haken met vliegertouw ofzo.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:40 schreef trovey het volgende:
[..]
[..]
Ik heb ook haken als hobby, handig dat combineren van hobby's.![]()
Hoe ik het heb gedaan staat in het haaktopic, is namelijk een zelf in elkaar gefröbeld exemplaar.![]()
CRE / Het grote haaktopic #188 Op het Yogamatje..
Nu bezig met een soort overhoesjes voor een paar sedumpotjes, ik heb ze in de originele plastic potten staan en dat is minder mooi dus we haken er een overpotje (zonder bodem omheen.
Ze houden het wel een zomertje uit, is katoen dus sterk genoegquote:Op donderdag 2 mei 2013 22:47 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat ze het houden. Weer en wind.. Anders volgend jaar haken met vliegertouw ofzo.
Je bent een bezig bijtje zo!
Jij liever dan ik maar als jij er plezier aan beleefd, lekker door gaan natuurlijk!quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:49 schreef trovey het volgende:
[..]
Ze houden het wel een zomertje uit, is katoen dus sterk genoeg...en uiteraard ingespoten met impregneerspray.
Volgend jaar gewoon weer nieuwe, zo blijf je bezig.
ik had hem vorig jaar vol begonia's. Na een tijdje zag je de potten amper nog!quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:21 schreef Sannne het volgende:
Hoi, ben ik weer![]()
Hele dorp afgebeld of er ergens munt te koop is, maar helaas. Moet dus naar een tuincentrum ergens anders.. Maar nu kwam ik dit tegen online: http://www.bakker-hillegom.nl/product/kruidentoren/
Dat lijkt me gaaf! Iemand daar ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar ik heb hem wel even gebookmarked, lijkt me best een handig ding voor erbij!quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:21 schreef Sannne het volgende:
Hoi, ben ik weer![]()
Hele dorp afgebeld of er ergens munt te koop is, maar helaas. Moet dus naar een tuincentrum ergens anders.. Maar nu kwam ik dit tegen online: http://www.bakker-hillegom.nl/product/kruidentoren/
Je moet dan ook wel haken als hobby hebben.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:50 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Jij liever dan ik maar als jij er plezier aan beleefd, lekker door gaan natuurlijk!
Dat soort potten lagen vorig jaar bij de Action(heb ze nu wel gezien bij de Lidlk/Aldi/tuincentra dit jaar), heb ik gekocht, wel heel goed het water geven bijhouden en zeker de onderste potten in de gaten houden zodat de boel niet verdroogd. Waar heb ik die toren trouwens gelatenquote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:21 schreef Sannne het volgende:
Hoi, ben ik weer![]()
Superleuk zeg!quote:Op vrijdag 3 mei 2013 20:27 schreef lady-wrb het volgende:
zal ik hem hier maar neerzetten?
mijn vertikale tuintje
[ afbeelding ]
ik ga er ook nog één maken met aardbeien
Wat leuk! Wat zit er allemaal in?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 20:27 schreef lady-wrb het volgende:
mijn vertikale tuintje
[ afbeelding ]
gewone perkplantjes.quote:
Handig zo'n schoenenzak.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 20:27 schreef lady-wrb het volgende:
mijn vertikale tuintje
[ afbeelding ]
Ik heb deze week er hier twee zien rondlopen die "elkaar aan het voordrukken waren"quote:Op zaterdag 4 mei 2013 13:15 schreef CherryLips het volgende:
Er landde net een lieveheersbeestje in m'n haar, dus die heb ik even heel sociaal naar het wandelend buffet van de rozenstruik gebracht. En ja hoor, hij greep de eerste luis en smikkelen maardie kan z'n lol op.
Ik heb nog een houten exemplaar liggen van Ikea, helaas geen plek meer op het balkon om het ding ergens neer te zetten.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 21:52 schreef Messina het volgende:
Ik heb een kweekkas gekocht.![]()
En allerlei zaden uiteraard, ik kon het niet laten.
Mijn tomaat, komkommer en wortels beginnen al op te komen!
Ik moest gister ook wel wat verplaatsen, maar dat komt vooral omdat er wat oud hout op het balkon staat wat nog naar de stort gebracht moet worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 13:34 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik heb nog een houten exemplaar liggen van Ikea, helaas geen plek meer op het balkon om het ding ergens neer te zetten.
Ik heb hiet nog wat bakken staan waarvan ik twijfel of er nog wat in opkomt maar nu alles vertraagt is durf ik ze ook weer niet op te ruimen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:02 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik moest gister ook wel wat verplaatsen, maar dat komt vooral omdat er wat oud hout op het balkon staat wat nog naar de stort gebracht moet worden.![]()
Wij hebben ook een BBQ op het balkon. Die moet ook maar eens wijken, meer plek voor plantjes
Wat voor een aansluiting heb je aan de kraan uitwendig of inwendige schroefdraad?quote:Op zondag 5 mei 2013 12:33 schreef Dandilion het volgende:
wilde ik vandaag met de tuinslang ( action) balkon spuiten, lukt het me de slang niet aan te sluiten op de keukenkraan...
Handig.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 18:06 schreef kaasplankje het volgende:
Ik ben het balkon ook aan het doen, ik had steunen voor de plantenbakken aan de reling maar ze hingen zo schuin en daardoor kon ik niet goed water geven.
Nu heb ik wat metalen strips gescoord en die ingekort en met een paar boutjes vastgezet. Morgen nog even verven en dan zijn ze klaar.
[ afbeelding ]
uitwendig schroefdraadquote:Op zondag 5 mei 2013 12:39 schreef trovey het volgende:
[..]
Wat voor een aansluiting heb je aan de kraan uitwendig of inwendige schroefdraad?
Kun je de aansluiting niet aanpassen die meegeleverd werd? Anders even een correcte aansluiting kopen, zo duur zijn ze niet.quote:
Tof!quote:Op zondag 5 mei 2013 14:47 schreef Sannne het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe fijn
Hoe heten die witte in het midden? Lijken op ranonkels.. Moet er nog een leuke pot voor vinden, een keer naar Ikea en nieuwe kussens en ik ben klaar!
Oja en munt. Die nergens te vinden is
Leuk!quote:Op zondag 5 mei 2013 15:23 schreef Guppyfriend het volgende:
Balkon-topic![]()
Hier de mijne:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het moet allemaal nog een beetje groeien, en de grond moet vrij blijven van groen (want konijn), maar ik ben er toch blij mee. Er staat een kamperfoelie (daar in de hoek). Die heeft de winter overleefd en loopt alweer mooi uit. De passiebloem had de winter niet overleefd en we doen dit jaar een nieuwe poging. In de bakken zit nog een bloemenmix in de ene bak en peterselie en worteltjes voor het konijn. Maar ze moet nog even geduld hebben, het moet nog groeien
Zuidenquote:Op zondag 5 mei 2013 15:30 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Leuk!Waar zit je op? Noorden, zuiden?
Hier is ook veel nog kaal.Alleen mn Akelei groeit atm als kool.
Bloemen mix komt ook op, Phlox, Geranium en Aster ook. Mn tijm vind het ook leuk in zn nieuwe pot. Zo ook mn vingerhoedskruid maar het gaat nog niet echt rap hier op t noorden.quote:Op zondag 5 mei 2013 15:31 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
ZuidenHier is vooral de kamperfoelie hard aan het groeien, maar ook in de passiebloem komen al knoppen. En de bloemenmix komt ook al!
Ik heb ook zo'n saaie betonvloer, zit erover te denken om zo'n grasmat a la trovey neer te mikken.quote:Op zondag 5 mei 2013 19:51 schreef Sannne het volgende:
Guppy wat leuk met je konijn! Ik heb net zo'n soort vloer als jij, saai he?
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed hoe ik dat gezelliger kan maken. Vlonders kan niet ivm die gootjes aan de zijkanten
Trovey, wat een vrolijk balkonnetje. Moest idd even goed kijken wat daar nou lag op die stoel haha. Leuk met die beestjes!
Meer foto's!!!!!
Ik had hetzelfde probleem en heb piepschuim tussen bak en reling geschoven. Werkt ook prima. Dat spul is zo licht dat het gewicht van de plantenbak genoeg is om die twee piepschuimen 'balkjes' klemvast te drukken, ook bij harde wind.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 18:06 schreef kaasplankje het volgende:
Ik ben het balkon ook aan het doen, ik had steunen voor de plantenbakken aan de reling maar ze hingen zo schuin en daardoor kon ik niet goed water geven.
Nu heb ik wat metalen strips gescoord en die ingekort en met een paar boutjes vastgezet. Morgen nog even verven en dan zijn ze klaar.
[ afbeelding ]
Wat een idee *zet op lijstje*quote:Op zondag 5 mei 2013 20:09 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik had hetzelfde probleem en heb piepschuim tussen bak en reling geschoven. Werkt ook prima. Dat spul is zo licht dat het gewicht van de plantenbak genoeg is om die twee piepschuimen 'balkjes' klemvast te drukken, ook bij harde wind.
[ afbeelding ]
Ik heb besloten om het maar gewoon zo te laten, want met Molly is dit het meest ideale. Aan alle dingen wil ze knagen, die kunstgras is geen optie. En vlonders gaat er ook meteen aan. Dus dit is het makkelijkste, en ik kan het elke lente goed schoon schrobbenquote:Op zondag 5 mei 2013 19:51 schreef Sannne het volgende:
Guppy wat leuk met je konijn! Ik heb net zo'n soort vloer als jij, saai he?
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed hoe ik dat gezelliger kan maken. Vlonders kan niet ivm die gootjes aan de zijkanten
Trovey, wat een vrolijk balkonnetje. Moest idd even goed kijken wat daar nou lag op die stoel haha. Leuk met die beestjes!
Meer foto's!!!!!
gewoon een plantje bij de supermarkt kopen. (mijn munt komt van de aldi, was zo'n afgeprijsd zielig plantje en het is dat mijn kippen er vrolijk in rondgegraven hebben, maar vorig jaar was een hele hoek in mijn tuin overwoekerd door munt, er was niet tegenop te drinkenquote:Op zondag 5 mei 2013 15:19 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Tof!
Geen idee @ je vraag.
Munt kan je makkelijk zaaien. Het zaad kost ook niet veel. Gewoon "inharken" in een bak.
stek je dat munt plantje? of zet je plantje zo in een pot of bak? ik heb munt zaad in potje gezaaid en staat op de vensterbank binnen. gebeurd nog niks mee.quote:Op zondag 5 mei 2013 21:03 schreef Sannne het volgende:
De c1000 (de enige supermarkt) had geen muntplantjes ook.. Anders had ik die geprobeerd idd!
Mijn tante heeft er een meegenomen vandaag uit Intratuin! Hoop dat hij flink groeit, lekker veel verse munttheeMmm..
Ik wou hem gewoon in een bak plaatsen... Een balkonbak voor hem alleen.. Dan daarna als ie goed groeit misschien stekken?quote:Op zondag 5 mei 2013 22:28 schreef Dandilion het volgende:
[..]
stek je dat munt plantje? of zet je plantje zo in een pot of bak? ik heb munt zaad in potje gezaaid en staat op de vensterbank binnen. gebeurd nog niks mee.
Doe hetquote:Op zondag 5 mei 2013 20:13 schreef Sannne het volgende:
Wat leuk dat bamboe Lkw! Dat zou ik ook nog wel leuk vinden hier..
Gewoon de hoogte inquote:Op zondag 5 mei 2013 19:44 schreef douche-eendje het volgende:
Ik blijf het bijzonder vinden Trovey, hoeveel plantjes jij op je balkon weet te krijgen
Ik gebruik geërfde sokkenwol. Is heel sterk, kan zelfs nog een tweede jaar meegaan.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:49 schreef trovey het volgende:
[..]
Ze houden het wel een zomertje uit, is katoen dus sterk genoeg...en uiteraard ingespoten met impregneerspray.
Volgend jaar gewoon weer nieuwe, zo blijf je bezig.
![]()
Wat handig bedacht. Pakte de dubbele rij uit zoals verwacht?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 18:06 schreef kaasplankje het volgende:
[ afbeelding ]
Wat is dat voor lak? Kan je er ook de in het oog springende witte droogrek op balkon mee neutraal spuiten?quote:Op zondag 5 mei 2013 13:59 schreef trovey het volgende:
[..]
Kun je de aansluiting niet aanpassen die meegeleverd werd? Anders even een correcte aansluiting kopen, zo duur zijn ze niet.![]()
Ik heb de stoeltjes even een laagje spuitlak gegeven, na 30 jaar waren ze wat wit uitgeslagen hier en daar(en dat valt op als ze vuurrood zijn), nu zijn ze weer perfect egaal rood.![]()
Ik zou het eenvoudig houden met betonverf.quote:Op zondag 5 mei 2013 19:57 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik heb ook zo'n saaie betonvloer, zit erover te denken om zo'n grasmat a la trovey neer te mikken.
Denk dat de woningbouw dat niet tof gaat vindenquote:Op maandag 6 mei 2013 17:01 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik zou het eenvoudig houden met betonverf.
Leuk die balkonnetjes.
Het balkon met smal stuk voor het raam vind ik wel wat eng. Dat is zeker voor het ramen wassen? Maar daar durf ik niet op een krukje te gaan staan.
Op open piepschuim zou ik niet bouwen, zeker niet als er geklemd wordt. Ik heb een balkje achter de twee ophanghaken vastgebonden. Omdat ik niet zo goed vastbinden kan, is daar de druk van de bak ook wel van belang.quote:Op zondag 5 mei 2013 20:09 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik had hetzelfde probleem en heb piepschuim tussen bak en reling geschoven. Werkt ook prima. Dat spul is zo licht dat het gewicht van de plantenbak genoeg is om die twee piepschuimen 'balkjes' klemvast te drukken, ook bij harde wind.
[ afbeelding ]
Hoe groeit langs de binnenwand van de pot rond. Het heet scheuren, je scheurt er een pol af.quote:Op zondag 5 mei 2013 22:28 schreef Dandilion het volgende:
[..]
stek je dat munt plantje? of zet je plantje zo in een pot of bak? ik heb munt zaad in potje gezaaid en staat op de vensterbank binnen. gebeurd nog niks mee.
Gewoon een mailtje sturen of het goed is dat je het met betonverf bijkleurt omdat het grijs zo saai is.quote:Op maandag 6 mei 2013 17:02 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Denk dat de woningbouw dat niet tof gaat vinden![]()
Het is acryl-spuitlak dus zo droog en ze hebben allerlei kleuren van kleurloos via geel, oranje, rood, blauw en groen tot grijs, zwart en wit. Dekt goed dus je kunt voor 2,09 per bus altijd een poging wagen.quote:Op maandag 6 mei 2013 16:55 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Wat is dat voor lak? Kan je er ook de in het oog springende witte droogrek op balkon mee neutraal spuiten?
Heb inmiddels de eerste bloembakken gevuld met cocosaarde erdoor. Het houdt inderdaad het water goed vast. Heb ze opgelost met twee keer zoveel water als aanbevolen, zodat er niet geplukt en geknoeid hoeft te worden. Met een voetbad bleef het topje van de cocosberg vochtig. Ben benieuwd of de zonnebloemen dit jaar eindelijk weer tegen de zon kunnen en niet telkens flauw vallen.
Ik verwacht dat deze katoen het ook wel zal uithouden, balkon is redelijk beschut en in de wintermaanden haal ik het toch binnen want er komen tijdelijke plantjes in.quote:Op maandag 6 mei 2013 16:46 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik gebruik geërfde sokkenwol. Is heel sterk, kan zelfs nog een tweede jaar meegaan.
Toch werkt het al 2 jaar prima. In weer en wind, in zomer en winter. Maar aan een ieder zijn eigen keuzes.quote:Op maandag 6 mei 2013 17:04 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Op open piepschuim zou ik niet bouwen, zeker niet als er geklemd wordt. Ik heb een balkje achter de twee ophanghaken vastgebonden. Omdat ik niet zo goed vastbinden kan, is daar de druk van de bak ook wel van belang.
Ik ben morgen in de buurt van een Ikea, even kijken als ik tijd heb.quote:Op maandag 6 mei 2013 11:06 schreef ArtemisQ het volgende:
Op de vloer van je balkon kun je eventueel ook een "tapijtje" leggen zoals deze van de ikea:
[ link | afbeelding ]
(ook in zwart wit, of deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90240166/)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geven die tapijtjes van ikea niet af als het gaat regenen? Bij mij zuigt het balkon zich nogal snel vol dus voor ik het weet zit het straks vol met vlekken![]()
Hoe bedoel je?quote:Op maandag 6 mei 2013 16:50 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Wat handig bedacht. Pakte de dubbele rij uit zoals verwacht?
quote:Op maandag 6 mei 2013 19:22 schreef douche-eendje het volgende:
Ik ben lekker aan het "soggen" voor muziekles. Even geen zin in techniekoefeninggedoe dus dan maar fotos.Zijn buitenmatten dus ik neem aan dat ze tegen een buitje kunnen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geven die tapijtjes van ikea niet af als het gaat regenen? Bij mij zuigt het balkon zich nogal snel vol dus voor ik het weet zit het straks vol met vlekken
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
Ow okquote:Op maandag 6 mei 2013 19:57 schreef trovey het volgende:
[..]
Zijn buitenmatten dus ik neem aan dat ze tegen een buitje kunnen?
Ik heb mijn munt bij het tuincentrum vandaan, die hebben momenteel echt heerlijke kruiden van puur staan. Wat mij vooral erg opviel was het verschil in de wortel/aanzet van de plant (flink verschil met supermarktkruiden in pot die zo losjes zitten), deze ziet er echt uit alsof hij tegen aardig wat stootjes kanquote:Op maandag 6 mei 2013 20:48 schreef Sannne het volgende:
Hey douche-eendje, wat leuk! En wat is jouw munt mooi!
Mijn munt is eigenlijk heel lelijk. Het is pepermunt, en had hem veel groener verwacht. Het zijn allemaal stelen met wat blaadjes eraan.. Maarja even de kans geven!
Tomatenplant lijkt me ook wel gaaf!
Ik dacht net aan mijn vakantie volgende maand. Denk dat ik de plantjes maar naar oma breng, dan hoeft ze niet steeds naar mijn huis te komen. Hopelijk houden ze het goed!
Rozemarijn en de vetplanten moeten het wel houden die week..
De mijne gaan al veel langer mee. Natuurlijk niet meer zo mooi als toen hij nieuw was.quote:Op maandag 6 mei 2013 19:08 schreef Lkw het volgende:
[..]
Toch werkt het al 2 jaar prima. In weer en wind, in zomer en winter. Maar aan een ieder zijn eigen keuzes.
Is het geworden zoals de mooie balkons in Oosterenrijk? Noemde jij het niet Zwitserland?quote:
Die van de supermarkt is die waterteelt. Hydroponics of zo. Geen aarde, geen substraat maar bakken die langzaam door een bak bemest water gesluisd worden.quote:Op maandag 6 mei 2013 21:17 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ow ok
[..]
Ik heb mijn munt bij het tuincentrum vandaan, die hebben momenteel echt heerlijke kruiden van puur staan. Wat mij vooral erg opviel was het verschil in de wortel/aanzet van de plant (flink verschil met supermarktkruiden in pot die zo losjes zitten), deze ziet er echt uit alsof hij tegen aardig wat stootjes kanHet is de Marokkaanse munt trouwens, hoop dat ze tzt ook een andere munt nog hebben.
En tomatenplant is net zoals aardbei eigenlijk mijn eerste behoefte aan balkonplanten. Tomaten en aardbei zij het lekkerst als ze rijp van de plant afkomen, smaakexplosie!
Wat wil je nu eigenlijk? Dat ik je vertel dat jij een veel betere methode hebt of zo? Dat we tegen elkaar gaan opbieden? Als jij met plankjes wilt pielen, doe het. Ik heb mijn tip gegeven. Als er iemand door geïnspireerd wordt, is dat fijn. Het is een prima, gemakkelijke methode.quote:Op maandag 6 mei 2013 23:48 schreef Teslynd het volgende:
[..]
De mijne gaan al veel langer mee. Natuurlijk niet meer zo mooi als toen hij nieuw was.
Sorry, verkeerde associatie gelegd. Ik dacht dat iemand anders het nog had over de rietmat.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 00:22 schreef Lkw het volgende:
[..]
Wat wil je nu eigenlijk? Dat ik je vertel dat jij een veel betere methode hebt of zo? Dat we tegen elkaar gaan opbieden? Als jij met plankjes wilt pielen, doe het. Ik heb mijn tip gegeven. Als er iemand door geïnspireerd wordt, is dat fijn. Het is een prima, gemakkelijke methode.
Maakt niet uit. Waarschijnlijk heb jij bamboe als afscheiding op je balkon? Dat is inderdaad beresterk en gaat jaren mee.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 01:28 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Sorry, verkeerde associatie gelegd. Ik dacht dat iemand anders het nog had over de rietmat.
Misschien hebben wij te weinig zomerlicht om met dezelfde trucs dezelfde resultaten te bereiken.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 07:06 schreef kaasplankje het volgende:
Ja 't is goed uitgepakt Teslynd, de bakken hangen nu beter dan vorig jaar. Toen werd het ook wel mooi alleen echt heel lang worden ze niet.
Ik heb vorig jaar al foto's gepost die staan nog wel ergens in dit topic.
Klinkt interessant! Weet je ook hoeveel liter?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:03 schreef Sannne het volgende:
Bij Kruidvat heb je nu 2 regenpijpbakken voor 5 euro!
Ik wou ze bestellen op wehkamp maar liep gelukkig vanmorgen tegen deze aan
Hm nee, zal wel 5 zijn denk ik. Heb er een muntplantje (tuincentrum) en basilicumplantje (supermarkt) in en de bak is vol.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:09 schreef Lkw het volgende:
[..]
Klinkt interessant! Weet je ook hoeveel liter?
quote:Op woensdag 8 mei 2013 19:14 schreef Messina het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn appelboompje. Haha.
[ afbeelding ]
Eigenlijk ben ik in overtreding. Van de VVE mag ik niets aan de balkonreling hangen.
[ afbeelding ]
Groentjes die opkomen. Niet alles ziet er even gezond uit. We'll see.
[ afbeelding ]
Gewoon, omdat ik het er mooi uit vond zien na de regenbui van net.
Ziet er gezellig uit zo met die planten en het appelboompje!quote:
Daar doe je water in, en dan loopt het er heel langzaam uitquote:Op donderdag 9 mei 2013 11:11 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Ziet er gezellig uit zo met die planten en het appelboompje!Wat zijn die witte bollen in een paar van die bakken?
waterbollenquote:Op donderdag 9 mei 2013 12:31 schreef Messina het volgende:
[..]
Daar doe je water in, en dan loopt het er heel langzaam uit![]()
Beetje een miskoop geweest though.
Geen idee hoe die krengen heten.
Ik heb ze gekocht bij de Tuinlandquote:Op donderdag 9 mei 2013 16:09 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
waterbollen
waren vorig jaar te koop bij action
De zon staat er hoger. Dat maakt echt uit. Steegjes zijn daar dan normaal licht en daar hebben ze dan losstaande potjes op de vensterbanken (praat nu eigenlijk over Zwitserland). Het zal er 's winters wel deprimerend zijn met al die steegjes waar nauwelijks daglicht in komt.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 08:10 schreef kaasplankje het volgende:
Tja ik weet 't niet, zo lang licht is er ook niet in de bergen vanwege de hogere horizon.
Staan er niet een paar dingen te koud en te nat? Zoals bijvoorbeeld dat tomaatje, dat zou het binnen nog effekes lekkerder vinden denk ik.quote:Op woensdag 8 mei 2013 19:14 schreef Messina het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Groentjes die opkomen. Niet alles ziet er even gezond uit. We'll see.
Valt mee! Het is een overdekt balkon met aan drie zijdes verwarmde huizen!quote:Op donderdag 9 mei 2013 17:15 schreef Lkw het volgende:
[..]
Staan er niet een paar dingen te koud en te nat? Zoals bijvoorbeeld dat tomaatje, dat zou het binnen nog effekes lekkerder vinden denk ik.
Ah, dank. Maar geen succes qua kwaliteit dus. Maar werkte het verder wel qua bewatering? Lijkt me wel handig namelijk zoiets.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:31 schreef Messina het volgende:
[..]
Daar doe je water in, en dan loopt het er heel langzaam uit![]()
Beetje een miskoop geweest though.
Geen idee hoe die krengen heten.
Ik heb geen problemen met de qualiteit, ik heb problemen met de bewateringquote:Op donderdag 9 mei 2013 23:15 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Ah, dank. Maar geen succes qua kwaliteit dus. Maar werkte het verder wel qua bewatering? Lijkt me wel handig namelijk zoiets.Nadeel van balkon en dus planten in bakken is de snelle water verdamping.
Oh ok, geen goede oplossing dus. Thanx anyway!quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:48 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik heb geen problemen met de qualiteit, ik heb problemen met de bewatering
In losse aarde gaat dat kreng veel te snel, in iets dikkere aarde ontstaat modder waardoor er helemaal niets meer uit komt.
Nee, ik doe 't wel met de hand
quote:Op donderdag 9 mei 2013 22:49 schreef Outpost76 het volgende:
Mijn Sering is (voor het eerst sinds 2008) eindelijk aan bloeien toe!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Knutselkoningin!quote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:02 schreef trovey het volgende:
[..]![]()
Wandje met bloemen.Toch een oplossing gevonden voor deze plek direct achter de deur.
[ link | afbeelding ]
Dat is een insectenhotel voor oorwormen.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:38 schreef computergirl het volgende:
[..]
Knutselkoningin!
Wat is dat houten blokje links?
Welke draadquote:Op zaterdag 18 mei 2013 21:59 schreef Teslynd het volgende:
O, ik heb de laatste bladzijde over het hoofd gezien.
Trovey, ik denk dat je versteviging moet aanbrengen waar de bakjes hangen. In elk geval een dwarslat/stok, zodat daar de draad niet gaat doorzakken.
Cherrylips, hoe breed is je balkon? Het ziet er comfortabel breed uit - dat je rondom bakken kan zetten en dan ook zelf kan gaan zitten. Bij mij is het óf óf.
Hebben jullie beperkingen over bakken op het muurtje zetten en zo?
Controleer die vastzetbandjes wel regelmatig of ze nog niet aangetast zijn door het weer want in weer en wind knappen ze sneller dan dat je ze thuis gebruikt.quote:Op zondag 19 mei 2013 00:32 schreef CherryLips het volgende:
Het balkon is 2,60 bij 7,50 geloof ik. Ik heb ook nog een tafeltje en twee stoelen staan, maar achter me zeg maar![]()
Ik mag in principe niks op de randen zetten maar iedereen doet het (eronder loopt nl een winkelgebied) dus ik heb ondertussen al bakken vastgemaakt met tierips, weet ik veel hoe die dingen heten. Maar die overleven wel een orkaan, zo stevig zitten ze. En water druppelt op de rand.
Ik heb er nog 4....die kan ik nergens meer kwijt.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 17:06 schreef lady-wrb het volgende:
allemachtig! hoeveel van die hangbloempotten heb je in vredesnaam
wel gezellig
quote:Op zaterdag 18 mei 2013 17:08 schreef CherryLips het volgende:
Ben ook even beziggeweest. Ik heb nog meer potten dus we zijn er nog niet.
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 19 mei 2013 14:31 schreef trovey het volgende:
[..]![]()
Tafeltjes/oppottafels erbij zodat je de planten wat hoger kunt zetten en je meer gelaagdheid hebt in het geheel? Zie je de diverse planten ook wat beter als ze wat meer op ooghoogte staan.
quote:Op zondag 19 mei 2013 15:31 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Er komen nog een oppottafel en een houten bankje
In de herfst gaan de bakken er sowieso afquote:Op zondag 19 mei 2013 14:19 schreef trovey het volgende:
[..]
Controleer die vastzetbandjes wel regelmatig of ze nog niet aangetast zijn door het weer want in weer en wind knappen ze sneller dan dat je ze thuis gebruikt.
Meestal knappen dat soort afdankertjes nog wonderbaarlijk goed op, ik ben een grote liefhebber van afgeprijste planten die wat extra liefde kunnen gebruiken.quote:Op zondag 19 mei 2013 15:39 schreef CherryLips het volgende:
[..]
In de herfst gaan de bakken er sowieso af
Ik had trouwens vlak voor koninginnedag een grote pot met viooltjes gekocht bij de supermarkt, zag er een beetje treurig uit en was nu maar twee euro, maar er zat een mooie pot bij. Een beetje water en zon doen wonderen want de viooltjes bloeien als een tierelier
ik wil ook nog een oppottafel maken op mijn balkonnetjequote:Op zondag 19 mei 2013 15:31 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Er komen nog een oppottafel en een houten bankje
Bij de Praxis hebben ze die voor 15 euro in een soort bouwpakketquote:Op zondag 19 mei 2013 20:17 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik wil ook nog een oppottafel maken op mijn balkonnetje
Ik heb hem bij de karwei en dat "bouwen" stelt echt niks voor, meer plankjes tegen elkaar aan klemmen & eroverheen leggenquote:Op zondag 19 mei 2013 20:29 schreef computergirl het volgende:
[..]
Bij de Praxis hebben ze die voor 15 euro in een soort bouwpakket
http://www.praxis.nl/tuin(...)el-vita/0389828.html
ik fröbel zelf wel wat.quote:Op zondag 19 mei 2013 20:29 schreef computergirl het volgende:
[..]
Bij de Praxis hebben ze die voor 15 euro in een soort bouwpakket
http://www.praxis.nl/tuin(...)el-vita/0389828.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |