Die worden door de mieren meegebracht.quote:Op vrijdag 26 april 2013 11:19 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik hoef ze helemaal niet weg te houden want geen luizen.![]()
Nee.quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:34 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Die worden door de mieren meegebracht.
Dat oranje ziet eruit als de uit Azië geïmporteerde roverd die als er geen luislarven zijn, aan de plant zelf begint. Bijvoorkeur in de bladoksels. Ik verwijder ze dus. Dat ze geen vriendelijke bedoeling hebben, kan al voorzichtig afgeleid worden aan dat snel achter de stengel verstoppen als ze zich bekeken weten. De gewone gele blijven gewoon sullig zitten waar ze zitten.quote:Op vrijdag 26 april 2013 08:51 schreef Lkw het volgende:
[..]
Van lieveheersbeestjes kun je nooit genoeg hebben, en van hun larven al helemaal niet. Ik haal ze in noodgevallen uit het park en dan redden ze mijn plantjes. Echt meesterlijke beestjes, ze stofzuigen je hele plant schoon van bladluizen.
Maar helaas is het nu nog ietsje te vroeg voor larven, ik ben ze althans nog niet tegengekomen.
Voor het geval je ze niet kent, zo zien ze eruit:
[ afbeelding ]
Ik heb al jaren larven van lieveheersbeestjes in mijn planten en ze zijn enorm heilzaam. Met of zonder oranje tekening op hun rug. En ik heb nog nooit aangevreten planten gehad, dus ik zou wel gek zijn als ik ze verwijderde. Ze redden mijn planten juist!quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:26 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dat oranje ziet eruit als de uit Azië geïmporteerde roverd die als er geen luislarven zijn, aan de plant zelf begint. Bijvoorkeur in de bladoksels. Ik verwijder ze dus. Dat ze geen vriendelijke bedoeling hebben, kan al voorzichtig afgeleid worden aan dat snel achter de stengel verstoppen als ze zich bekeken weten. De gewone gele blijven gewoon sullig zitten waar ze zitten.
Kijk hier maar even: 'Lieveheersbeestje is niet lief'
quote:Lieveheersbeestjes worden o.a. gebruikt om bladluizen op een natuurlijke manier te bestrijden (bio-tuinbouw). Een om deze reden ingevoerde Aziatische soort, het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje (Harmonia axyridis (Pallas)) blijkt een invasieve soort die in Europa inmiddels vaste voet heeft gekregen en o.a. in Engeland (voor het eerst waargenomen in 2004), België en Nederland voorkomt. Ze hebben veel verschillende mogelijke tekeningen, van vrijwel oranje tot vrijwel zwart, maar zijn herkenbaar aan de zwarte 'M'-vormige tekening op het halsschild (pronotum) en het van achteren vaak wat geplooide of gedeukte rugschild (elytrum). De verspreiding wordt wetenschappelijk bestudeerd. Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje is een agressief roofdier en bij gebrek aan luizen worden ook andere soorten lieveheersbeestjes, rupsen en vlindereitjes opgegeten, waardoor ze een bedreiging vormen voor de inheemse soorten.
Ja, dat weet ik. De Aziatische variant is slechts één van de vele soorten die er in Nederland rondkruipen, daarom link ik juist naar het overzicht. En ja, die Aziaatjes zijn roofzuchtiger dan de inheemse soorten, dat klopt. Ik zie hier echter niets staan over planten verorberen en heb zelf ook nog nooit meegemaakt dat mijn planten werden aangevreten door die beestjes.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:09 schreef Vanyel het volgende:
Je linkt nu zelf ook naar dit stukje tekst:
[..]
Welke gele soort heb je het eigenlijk over? Er zijn nog zat (oranje) inheemse soorten in Nederland hoor. Ik zie ze ook vaak en niet alleen op mijn balkon. Wel is het zo dat die Aziatische variant een probleem is voor de inheemse soorten, maar ik heb het idee dat je doet alsof elk lieveheersbeestje dat je tegenwoordig tegenkomt puur evil is, en dat is absoluut niet zo.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:35 schreef Teslynd het volgende:
Ik zie ze dus de planten vernielen. Dat deden de gele niet. De gele soort is door de grote geïmporteerde soort verdreven.
Kijk je wel eens naar spinnen? Die rennen rustig rond, totdat ze zich bekeken weten. Dan kijken ze strak naar het gevaar, maar ze verstoppen zich niet. Of luizen nog ergens naar kijken, kan ik niet zien maar ik zag ze wel snel wegkruipen tijdens het luizenstrippen.
Gewoon, lieveheersbeestjeslarven die geel zijn. Ze hebben me nooit verteld hoe ze heten. Ze vertoonden geen vluchtreactie, wat ze dus kwetsbaar maakt voor wie kwaad wil.quote:Op zaterdag 27 april 2013 00:20 schreef Lkw het volgende:
[..]
Welke gele soort heb je het eigenlijk over? Er zijn nog zat (oranje) inheemse soorten in Nederland hoor. Ik zie ze ook vaak en niet alleen op mijn balkon. Wel is het zo dat die Aziatische variant een probleem is voor de inheemse soorten, maar ik heb het idee dat je doet alsof elk lieveheersbeestje dat je tegenwoordig tegenkomt puur evil is, en dat is absoluut niet zo.
Verder zijn niet alle beesten en beestjes die snel wegkruipen op het moment dat ze je opmerken schadelijk.
Ik kreeg de indruk dat je alle lieveheersbeestjes en hun larven rücksichtslos verwijdert, omdat je denkt dat ze allemaal je planten opvreten. Temeer omdat je hierboven beweerde dat de door jou geliefde gele soort inmiddels is verdreven door de Aziatische. Ik kreeg daarom het idee dat je denkt dat alleen 'de slechterikken' nog over zijn.quote:Op zaterdag 27 april 2013 00:30 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Gewoon, lieveheersbeestjeslarven die geel zijn. Ze hebben me nooit verteld hoe ze heten. Ze vertoonden geen vluchtreactie, wat ze dus kwetsbaar maakt voor wie kwaad wil.
Vreemd dat idee van je van elk lieveheersbeestje puur evil zijn, ik zei dat dus nadrukkelijk niet.
Klopt. Het is precies andersom!quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:36 schreef trovey het volgende:
[..]
Nee.Heb ik vanmiddag net besproken met een afgestudeerd bioloog die op mieren is afgestudeerd (gedragbioloog).
Dat is nou echt een broodje Aap wat door meer mensen als waar wordt aangenomen maar wat dus echt niet waar is.
Heb je wel eens lieveheersbeestjes in dat kastje gehad?quote:Op zaterdag 27 april 2013 15:11 schreef douche-eendje het volgende:
[ afbeelding ]
Tafeltje voor mn plantjes erbijAls mn was straks binnen staat het balkon maar even fatsoenlijk inrichten. Het jonge grut mag even buiten op het tafeltje van de zon genieten
Niks zo lekker als ECHTE tomaat. Rood en dan pas van de plant afquote:Op zaterdag 27 april 2013 16:34 schreef SiennaForrest het volgende:
Yes ene balkontopic! Thanx trovey!![]()
Balkon vandaag verder schoon en weer zomerleefbaar gemaakt. Oh en met zaaien begonnen. Wat kruiden en tomaatjes, broccoli en basilicum. In van die groene kleine handige kasjes van de Action, super!
Tevens wat kleine sla- andijvie, biet- en nog wat groentenplantjes gekocht en geplant. Leuk! Word er altijd weer helemaal blij van om dat te volgen hoe alles groeit en bloeit.
(En zover te krijgen dat ik het kan opeten.Wat ook wel weer apart voelt, omdat ik er een band mee heb gekregen, snif.)
Helemaal mee eens, tomaten zo zijn erg lekker. Tomaten doe ik elk jaar wel, net als basilicum. Sommige zaailingen staan buiten, sommige binnen en andere mogen af en toe overdag even zonnen.quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:08 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Niks zo lekker als ECHTE tomaat. Rood en dan pas van de plant afbereid je voor op een smaakexplosie
![]()
Staan je zaailingen nog binnen? Is wel verstandig hoor, want de nachten zijn nog redelijk koud. Ik heb ze overdag buiten en 's nachts nog even binnen staan.
Momenteel staat er basilicum. rucola, een kuidenmix die bij een testactie van Tivall zat, peterselie en aardbei. En dan ook nog wat niet-eetbaar, bloeiend spul(afrikaantjes, wildbloemenmix, vlindermix, zomerbloemen). Maar wil ook nog wat meer kruiden en tomaatjesquote:Op zaterdag 27 april 2013 17:24 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, tomaten zo zijn erg lekker. Tomaten doe ik elk jaar wel, net als basilicum. Sommige zaailingen staan buiten, sommige binnen en andere mogen af en toe overdag even zonnen.
Basilicum is toch vaak wel de moeilijkste, die houdt echt van warmte, en kan maar beter binnen blijven. Overigens vind ik dat echt een topper qua geur en smaak, ook nog eens erg gezond.
Wat heb jij zoal staan?
Ah dat klinkt goed!quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:32 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Momenteel staat er basilicum. rucola, een kuidenmix die bij een testactie van Tivall zat, peterselie en aardbei. En dan ook nog wat niet-eetbaar, bloeiend spul(afrikaantjes, wildbloemenmix, vlindermix, zomerbloemen). Maar wil ook nog wat meer kruiden en tomaatjesMorgen is het tuincentrum open dus fiets ik daar wel weer even naartoe... Vandaag ook al geweest. Hehe.
Die blokken potgrond ga ik maandag ook maar eens halen, meerdere keren over gelezen nu. Dat lijkt me wel wat!quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:40 schreef trovey het volgende:
Ik ben nog even naar de Action geweest tuinspullen inslaan, blokken potgrond )die schijnen werkelijk de winkel uit te vliegen volgens de verkoopster
. Ook even wat solarlampjes vervangen, er zijn er een paar overleden.
Die zijn ideaal, je tilt je niet een bochel en struikelt thuis ook niet over de zakken potgrond.quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:43 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Die blokken potgrond ga ik maandag ook maar eens halen, meerdere keren over gelezen nu. Dat lijkt me wel wat!
Dat klinkt goed, gaat op het lijstje!quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:46 schreef trovey het volgende:
[..]
Die zijn ideaal, je tilt je niet een bochel en struikelt thuis ook niet over de zakken potgrond.Bovendien heeft kokospotgrond belangrijke voordelen boven normale potgrond...houdt beter water vast, als je wel te laat bent heb je niet een keiharde klont grond en het is milieuvriendelijker want je gebruikt geen turf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |