abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125770180
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 11:19 schreef trovey het volgende:

[..]

Ik hoef ze helemaal niet weg te houden want geen luizen. :P
Die worden door de mieren meegebracht.
pi_125770247
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:34 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Die worden door de mieren meegebracht.
Nee. :* Heb ik vanmiddag net besproken met een afgestudeerd bioloog die op mieren is afgestudeerd (gedragbioloog). :P Dat is nou echt een broodje Aap wat door meer mensen als waar wordt aangenomen maar wat dus echt niet waar is. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_125770366
Bij mij werkte het wel zo. De klimop wegdoen was een belangrijke stap in het kwijtraken van de mieren (ze komen nog wel elk jaar even rondkijken, daarom met azijnluchtje sproeien) en daarmee de dikke lagen bladluis. Waar geen mieren zijn, zijn geen grote luizenkolonies. Natuurlijk kan er altijd wat fout gaan met bladluizen, vooral bij planten die niet gezond zijn, bij planten die dus gunstig staan, als het veel tocht (harde wind kan weer gunstig zijn).
pi_125771659
O, ik moet dus op zoek gaan naar de mieren? :D
Tap tap tap
pi_125772302
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 08:51 schreef Lkw het volgende:

[..]

Van lieveheersbeestjes kun je nooit genoeg hebben, en van hun larven al helemaal niet. Ik haal ze in noodgevallen uit het park en dan redden ze mijn plantjes. Echt meesterlijke beestjes, ze stofzuigen je hele plant schoon van bladluizen.

Maar helaas is het nu nog ietsje te vroeg voor larven, ik ben ze althans nog niet tegengekomen.

Voor het geval je ze niet kent, zo zien ze eruit:

[ afbeelding ]
Dat oranje ziet eruit als de uit Azië geïmporteerde roverd die als er geen luislarven zijn, aan de plant zelf begint. Bijvoorkeur in de bladoksels. Ik verwijder ze dus. Dat ze geen vriendelijke bedoeling hebben, kan al voorzichtig afgeleid worden aan dat snel achter de stengel verstoppen als ze zich bekeken weten. De gewone gele blijven gewoon sullig zitten waar ze zitten.

Kijk hier maar even: 'Lieveheersbeestje is niet lief'
  vrijdag 26 april 2013 @ 21:59:41 #81
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125779503
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:26 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dat oranje ziet eruit als de uit Azië geïmporteerde roverd die als er geen luislarven zijn, aan de plant zelf begint. Bijvoorkeur in de bladoksels. Ik verwijder ze dus. Dat ze geen vriendelijke bedoeling hebben, kan al voorzichtig afgeleid worden aan dat snel achter de stengel verstoppen als ze zich bekeken weten. De gewone gele blijven gewoon sullig zitten waar ze zitten.

Kijk hier maar even: 'Lieveheersbeestje is niet lief'
Ik heb al jaren larven van lieveheersbeestjes in mijn planten en ze zijn enorm heilzaam. Met of zonder oranje tekening op hun rug. En ik heb nog nooit aangevreten planten gehad, dus ik zou wel gek zijn als ik ze verwijderde. Ze redden mijn planten juist!

Als je met je neus op allerlei beestjes gaat zitten en ze hebben dat door, ja, dan kruipen ze weg. Dat zou ik ook doen als er een reus die 100x zo groot is als ik, vlak bij mijn oor gaat staan hijgen. Maar of ze wel of niet wegkruipen, zegt natuurlijk niets over hun (on)schadelijkheid.

Tot slot ben ik ook wel eens gebeten door zo'n beestje (een volwassen exemplaar), maar dat was nauwelijks voelbaar.

Als ik jou was zou ik me verdiepen in al die lieveheersbeestjessoorten die we in Nederland hebben, want ik vermoed dat je zeer nuttige beestjes aan het verdelgen bent. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lieveheersbeestjes, onderaan de pagina, voor een hele hoop varianten.
Stop the world, I want to get out.
pi_125779994
Je linkt nu zelf ook naar dit stukje tekst:
quote:
Lieveheersbeestjes worden o.a. gebruikt om bladluizen op een natuurlijke manier te bestrijden (bio-tuinbouw). Een om deze reden ingevoerde Aziatische soort, het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje (Harmonia axyridis (Pallas)) blijkt een invasieve soort die in Europa inmiddels vaste voet heeft gekregen en o.a. in Engeland (voor het eerst waargenomen in 2004), België en Nederland voorkomt. Ze hebben veel verschillende mogelijke tekeningen, van vrijwel oranje tot vrijwel zwart, maar zijn herkenbaar aan de zwarte 'M'-vormige tekening op het halsschild (pronotum) en het van achteren vaak wat geplooide of gedeukte rugschild (elytrum). De verspreiding wordt wetenschappelijk bestudeerd. Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje is een agressief roofdier en bij gebrek aan luizen worden ook andere soorten lieveheersbeestjes, rupsen en vlindereitjes opgegeten, waardoor ze een bedreiging vormen voor de inheemse soorten.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_125783668
Ik zie ze dus de planten vernielen. Dat deden de gele niet. De gele soort is door de grote geïmporteerde soort verdreven.

Kijk je wel eens naar spinnen? Die rennen rustig rond, totdat ze zich bekeken weten. Dan kijken ze strak naar het gevaar, maar ze verstoppen zich niet. Of luizen nog ergens naar kijken, kan ik niet zien maar ik zag ze wel snel wegkruipen tijdens het luizenstrippen.
  zaterdag 27 april 2013 @ 00:07:02 #84
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125784809
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:09 schreef Vanyel het volgende:
Je linkt nu zelf ook naar dit stukje tekst:

[..]

Ja, dat weet ik. De Aziatische variant is slechts één van de vele soorten die er in Nederland rondkruipen, daarom link ik juist naar het overzicht. En ja, die Aziaatjes zijn roofzuchtiger dan de inheemse soorten, dat klopt. Ik zie hier echter niets staan over planten verorberen en heb zelf ook nog nooit meegemaakt dat mijn planten werden aangevreten door die beestjes.

Overigens, de aanwezigheid van oranje accenten op de rug wil niet per definitie zeggen dat je met de Aziatische, roofzuchtige variant te maken hebt. Dit is bijvoorbeeld een larve van het vijfstippelig lieveheersbeestje (inheems in Nederland):

Zoals je ziet ook met aardig wat oranje op de rug.

[ Bericht 20% gewijzigd door Lkw op 27-04-2013 00:30:23 ]
  zaterdag 27 april 2013 @ 00:20:36 #85
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125785207
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 23:35 schreef Teslynd het volgende:
Ik zie ze dus de planten vernielen. Dat deden de gele niet. De gele soort is door de grote geïmporteerde soort verdreven.

Kijk je wel eens naar spinnen? Die rennen rustig rond, totdat ze zich bekeken weten. Dan kijken ze strak naar het gevaar, maar ze verstoppen zich niet. Of luizen nog ergens naar kijken, kan ik niet zien maar ik zag ze wel snel wegkruipen tijdens het luizenstrippen.
Welke gele soort heb je het eigenlijk over? Er zijn nog zat (oranje) inheemse soorten in Nederland hoor. Ik zie ze ook vaak en niet alleen op mijn balkon. Wel is het zo dat die Aziatische variant een probleem is voor de inheemse soorten, maar ik heb het idee dat je doet alsof elk lieveheersbeestje dat je tegenwoordig tegenkomt puur evil is, en dat is absoluut niet zo.

Verder zijn niet alle beesten en beestjes die snel wegkruipen op het moment dat ze je opmerken schadelijk.
pi_125785493
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 00:20 schreef Lkw het volgende:

[..]

Welke gele soort heb je het eigenlijk over? Er zijn nog zat (oranje) inheemse soorten in Nederland hoor. Ik zie ze ook vaak en niet alleen op mijn balkon. Wel is het zo dat die Aziatische variant een probleem is voor de inheemse soorten, maar ik heb het idee dat je doet alsof elk lieveheersbeestje dat je tegenwoordig tegenkomt puur evil is, en dat is absoluut niet zo.

Verder zijn niet alle beesten en beestjes die snel wegkruipen op het moment dat ze je opmerken schadelijk.
Gewoon, lieveheersbeestjeslarven die geel zijn. Ze hebben me nooit verteld hoe ze heten. Ze vertoonden geen vluchtreactie, wat ze dus kwetsbaar maakt voor wie kwaad wil.
Vreemd dat idee van je van elk lieveheersbeestje puur evil zijn, ik zei dat dus nadrukkelijk niet.
  zaterdag 27 april 2013 @ 00:41:35 #87
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125785741
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 00:30 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Gewoon, lieveheersbeestjeslarven die geel zijn. Ze hebben me nooit verteld hoe ze heten. Ze vertoonden geen vluchtreactie, wat ze dus kwetsbaar maakt voor wie kwaad wil.
Vreemd dat idee van je van elk lieveheersbeestje puur evil zijn, ik zei dat dus nadrukkelijk niet.
Ik kreeg de indruk dat je alle lieveheersbeestjes en hun larven rücksichtslos verwijdert, omdat je denkt dat ze allemaal je planten opvreten. Temeer omdat je hierboven beweerde dat de door jou geliefde gele soort inmiddels is verdreven door de Aziatische. Ik kreeg daarom het idee dat je denkt dat alleen 'de slechterikken' nog over zijn.
  zaterdag 27 april 2013 @ 13:52:27 #88
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_125794170
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:36 schreef trovey het volgende:

[..]

Nee. :* Heb ik vanmiddag net besproken met een afgestudeerd bioloog die op mieren is afgestudeerd (gedragbioloog). :P Dat is nou echt een broodje Aap wat door meer mensen als waar wordt aangenomen maar wat dus echt niet waar is. ;)
Klopt. Het is precies andersom!
Bladluis komt doorgaans doordat de plant waarop ze terecht komen, al verzwakt is. Vervolgens komt de bladluis nog eens eventjes lekker aan de zachte plantendelen zuigen en eigenlijk is dat al het moment dat je de plant net zo goed kan verwijderen want dat wordt niks meer. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar bij mij gaat de bloembak weg zodra ik grote hoeveelheden luis ontdek.

De mieren komen vervolgens af op luizenpoep, want dat schijnt heel erg zoet te zijn en dat vinden ze dus lekker. Er wordt onder mierendeskundigen dan ook gesproken dat de mieren de luizen 'melken'. In ruil daarvoor beschermen de mieren de bladluizen weer tegen andere insecten. Eigenlijk een fraaie vorm van symbiose, jammer dat we het liever niet waarnemen in onze plantenbakken.... :P
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_125795785

Tafeltje voor mn plantjes erbij O+ Als mn was straks binnen staat het balkon maar even fatsoenlijk inrichten. Het jonge grut mag even buiten op het tafeltje van de zon genieten :)
  zaterdag 27 april 2013 @ 15:14:46 #90
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_125795876
quote:
17s.gif Op zaterdag 27 april 2013 15:11 schreef douche-eendje het volgende:
[ afbeelding ]
Tafeltje voor mn plantjes erbij O+ Als mn was straks binnen staat het balkon maar even fatsoenlijk inrichten. Het jonge grut mag even buiten op het tafeltje van de zon genieten :)
Heb je wel eens lieveheersbeestjes in dat kastje gehad?
pi_125796059
Nee, maar vorig jaar hing hij ook niet echt op een lekkere plek, meer rechts op de muur. En ach, het staat leuk. Probeer nu ook wat meer productieve bloeiers op het balkon te hebben voor beestjes :)
  zaterdag 27 april 2013 @ 16:34:50 #92
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_125797998
Yes ene balkontopic! Thanx trovey! ;)

Balkon vandaag verder schoon en weer zomerleefbaar gemaakt :). Oh en met zaaien begonnen. Wat kruiden en tomaatjes, broccoli en basilicum. In van die groene kleine handige kasjes van de Action, super!

Tevens wat kleine sla- andijvie, biet- en nog wat groentenplantjes gekocht en geplant. Leuk! Word er altijd weer helemaal blij van om dat te volgen hoe alles groeit en bloeit.

(En zover te krijgen dat ik het kan opeten. :) Wat ook wel weer apart voelt, omdat ik er een band mee heb gekregen, snif.)

[ Bericht 3% gewijzigd door SiennaForrest op 27-04-2013 16:42:54 ]
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_125798884
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 16:34 schreef SiennaForrest het volgende:
Yes ene balkontopic! Thanx trovey! ;)

Balkon vandaag verder schoon en weer zomerleefbaar gemaakt :). Oh en met zaaien begonnen. Wat kruiden en tomaatjes, broccoli en basilicum. In van die groene kleine handige kasjes van de Action, super!

Tevens wat kleine sla- andijvie, biet- en nog wat groentenplantjes gekocht en geplant. Leuk! Word er altijd weer helemaal blij van om dat te volgen hoe alles groeit en bloeit.

(En zover te krijgen dat ik het kan opeten. :) Wat ook wel weer apart voelt, omdat ik er een band mee heb gekregen, snif.)
Niks zo lekker als ECHTE tomaat. Rood en dan pas van de plant af O+ bereid je voor op een smaakexplosie O+
Staan je zaailingen nog binnen? Is wel verstandig hoor, want de nachten zijn nog redelijk koud. Ik heb ze overdag buiten en 's nachts nog even binnen staan.
  zaterdag 27 april 2013 @ 17:24:01 #94
347224 SiennaForrest
pi_125799334
quote:
17s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:08 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Niks zo lekker als ECHTE tomaat. Rood en dan pas van de plant af O+ bereid je voor op een smaakexplosie O+
Staan je zaailingen nog binnen? Is wel verstandig hoor, want de nachten zijn nog redelijk koud. Ik heb ze overdag buiten en 's nachts nog even binnen staan.
Helemaal mee eens, tomaten zo zijn erg lekker. Tomaten doe ik elk jaar wel, net als basilicum. Sommige zaailingen staan buiten, sommige binnen en andere mogen af en toe overdag even zonnen. :)

Basilicum is toch vaak wel de moeilijkste, die houdt echt van warmte, en kan maar beter binnen blijven. Overigens vind ik dat echt een topper qua geur en smaak, ook nog eens erg gezond. :)

Wat heb jij zoal staan?
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_125799583
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:24 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, tomaten zo zijn erg lekker. Tomaten doe ik elk jaar wel, net als basilicum. Sommige zaailingen staan buiten, sommige binnen en andere mogen af en toe overdag even zonnen. :)

Basilicum is toch vaak wel de moeilijkste, die houdt echt van warmte, en kan maar beter binnen blijven. Overigens vind ik dat echt een topper qua geur en smaak, ook nog eens erg gezond. :)

Wat heb jij zoal staan?
Momenteel staat er basilicum. rucola, een kuidenmix die bij een testactie van Tivall zat, peterselie en aardbei. En dan ook nog wat niet-eetbaar, bloeiend spul(afrikaantjes, wildbloemenmix, vlindermix, zomerbloemen). Maar wil ook nog wat meer kruiden en tomaatjes :9 Morgen is het tuincentrum open dus fiets ik daar wel weer even naartoe... Vandaag ook al geweest. Hehe.
  zaterdag 27 april 2013 @ 17:39:10 #96
347224 SiennaForrest
pi_125799764
quote:
17s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:32 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Momenteel staat er basilicum. rucola, een kuidenmix die bij een testactie van Tivall zat, peterselie en aardbei. En dan ook nog wat niet-eetbaar, bloeiend spul(afrikaantjes, wildbloemenmix, vlindermix, zomerbloemen). Maar wil ook nog wat meer kruiden en tomaatjes :9 Morgen is het tuincentrum open dus fiets ik daar wel weer even naartoe... Vandaag ook al geweest. Hehe.
Ah dat klinkt goed! :) Ik heb ook verschillende slasoorten en de aardbeien ook. Een hele groep in een grote pot, mooi. :) Ja die tuincentra maken het me alleen maar moeilijk, zoveel verleiding. ;)

De kruiden zijn altijd wel het leukst, makkelijk, snel en lekker. Lekker handig voor in de keuken, beetje voor het Jamie Oliver gevoel. ;)
pi_125799807
Ik ben nog even naar de Action geweest tuinspullen inslaan :P , blokken potgrond )die schijnen werkelijk de winkel uit te vliegen volgens de verkoopster :'). Ook even wat solarlampjes vervangen, er zijn er een paar overleden. ;(
Optimist tot in de kist
  zaterdag 27 april 2013 @ 17:43:29 #98
347224 SiennaForrest
pi_125799895
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:40 schreef trovey het volgende:
Ik ben nog even naar de Action geweest tuinspullen inslaan :P , blokken potgrond )die schijnen werkelijk de winkel uit te vliegen volgens de verkoopster :'). Ook even wat solarlampjes vervangen, er zijn er een paar overleden. ;(
Die blokken potgrond ga ik maandag ook maar eens halen, meerdere keren over gelezen nu. Dat lijkt me wel wat! :)
pi_125799979
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:43 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Die blokken potgrond ga ik maandag ook maar eens halen, meerdere keren over gelezen nu. Dat lijkt me wel wat! :)
Die zijn ideaal, je tilt je niet een bochel en struikelt thuis ook niet over de zakken potgrond. _O_ Bovendien heeft kokospotgrond belangrijke voordelen boven normale potgrond...houdt beter water vast, als je wel te laat bent heb je niet een keiharde klont grond en het is milieuvriendelijker want je gebruikt geen turf. ;)
Optimist tot in de kist
  zaterdag 27 april 2013 @ 17:55:16 #100
347224 SiennaForrest
pi_125800259
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 17:46 schreef trovey het volgende:

[..]

Die zijn ideaal, je tilt je niet een bochel en struikelt thuis ook niet over de zakken potgrond. _O_ Bovendien heeft kokospotgrond belangrijke voordelen boven normale potgrond...houdt beter water vast, als je wel te laat bent heb je niet een keiharde klont grond en het is milieuvriendelijker want je gebruikt geen turf. ;)
Dat klinkt goed, gaat op het lijstje! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door SiennaForrest op 27-04-2013 22:18:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')