Dat is het gemakkelijke antwoordquote:Op zaterdag 6 april 2013 16:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Atheïsme is geen levensbeschouwing. Het is het antwoord van ongelovigen op de vraag: "Welke religie heb jij?"
Er valt dus geen ideologie aan anderen op te dringen, zoals gelovigen graag doen. Daarom lijkt het apathisch.
Hier sluit ik me bij aan.quote:Op zaterdag 6 april 2013 16:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Atheïsme is geen levensbeschouwing. Het is het antwoord van ongelovigen op de vraag: "Welke religie heb jij?"
Er valt dus geen ideologie aan anderen op te dringen, zoals gelovigen graag doen. Daarom lijkt het apathisch.
Dit kwam ik in een ander topic ook al tegen... de suggestie dat als een illusie een psychologisch probleem oplost dat dat het erop nahouden van die illusie rechtvaardigt of zelfs rationeel zou maken.quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
1 ) Een probleem van het atheïsme is de zingeving. Na de Tweede Wereldoorlog was er een opkomst van het existentialisme, Sartre en Albert Camus, maar ook andere existentialisten verbreidden de levensbeschouwing van de zinloosheid of doelloosheid van het bestaan en het belang om dus zelf een doel aan het bestaan te geven. Deze visie gaat vaak, lees vaak en niet altijd, samen met het atheïsme. Er is een minderheid van atheïsten die gelooft dat er ook een soort doel achter alles zit, een soort rationele God in plaats van de irrationele God van de theïstische geloven, maar de meerderheid van de atheïsten zoals Richard Dawkins hangen een vorm van het existentialisme aan, de zingeving die zij hebben gegeven aan hun leven is de wereld ontdekken en wetenschappelijke ontdekkingen doen, wat prima is. Wat is nu het probleem en dus de kritiek hiervan? De kritiek is dat simpelweg niet iedereen dit kan. Sommige mensen zitten in een depressie of weten op een gegeven moment niet meer wat ze met hun leven aanmoeten. Het atheïsme waarover vaak beweerd wordt dat er geen enkele kritiek op te geven is heeft dit probleem, er zijn mensen die door de zinloosheid van het bestaan en geen hoger doel, in tijden dat het slecht gaat en ze geen toekomst meer zien besluiten er een einde aan te maken. Er zijn ook mensen die zich tot geloof of iets dergelijks keren en ook vaak beweren daardoor gered te zijn, en dat zou goed kunnen omdat we vanuit onze individuele ervaring dan weer een doel in ons leven ervaren.
Het ontgaat me, no offense, volledig waar je nu heen wilt met dit ietwat warrige verhaal.quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
2 ) Apathie is iets wat ik sterk terugmerk bij atheïsme.
<...>
Het alternatief lijkt me duidelijk: de werkelijkheid. Die is namelijk niet afhankelijk van wat wij wel of niet een prettige levensbeschouwing vinden.quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
3 ) Gebrek aan aanbod van alternatieven. Stel voor, je overtuigt als atheïst een gelovige ervan dat wat hij of zij gelooft niet klopt, en het is gelukt. Ok, mooi, maar wat nu? Je laat zo iemand in een gat zitten, en je kunt zeggen: Ga ook wetenschappelijk onderzoek verrichten, dat kan echter niet iedereen. Je kunt zeggen: Ga je bezighouden met literatuur en zoek daar je heil in, het probleem is dat niet iedereen zich daarin kan vinden en het voor je levensbeschouwing geen noodzakelijke voldoening geeft. Dit is het derde probleem, welk alternatief bied je aan als het atheïsme voor iemand geen voldoening-brengende levensbeschouwing is? Ik ben echt heel benieuwd naar het antwoord hierop.
Dat alternatief is dus niet het alternatief waar ik het over heb, die heb ik namelijk al beschreven als ik zeg dat het alternatief bv. wetenschappelijk onderzoek of onderzoek van literatuur is. Dat is niet voor iedereen vervolmakend en welk alternatief bied je aan die mensen aan? Ik zie bij jou eigenlijk terug waar ik kritiek op heb, jij zegt dus eigenlijk tegen iemand die het leven niet meer aankan zonder geloof dat hij of zij zelfmoord moet plegen als die persoon niet met de werkelijkheid om kan gaan? Voor sommige mensen is de werkelijkheid namelijk te zwaar, en geloof hoeft niet per sé als een sprookje bezien te worden, je kunt ook op een manier geloven die rationeel is, maar waarbij je wel de bijzondere aspecten ervan behoudt als je snapt wat ik bedoel. Wat jij hier aanbiedt is precies datgene waarvan ik duidelijk maak dat dat niet voor iedereen vervolmakend is, hoe graag jij dat ook wilt.quote:Op zaterdag 6 april 2013 20:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit kwam ik in een ander topic ook al tegen... de suggestie dat als een illusie een psychologisch probleem oplost dat dat het erop nahouden van die illusie rechtvaardigt of zelfs rationeel zou maken.
Ik vind het een bijzondere gedachte. Zelf zou ik dat overigens niets eens kunnen, mezelf moedwillig iets wijsmaken omdat ik me daar dan beter bij voel. Mijn brein zou daar eenvoudig niet in trappen.
[..]
Het ontgaat me, no offense, volledig waar je nu heen wilt met dit ietwat warrige verhaal.
[..]
Het alternatief lijkt me duidelijk: de werkelijkheid. Die is namelijk niet afhankelijk van wat wij wel of niet een prettige levensbeschouwing vinden.
Overigens is er helemaal niets mis met die werkelijkheid. Die is complexer, grootser, mooier, inspirerender en indrukwekkender dan welke religieuze fantasie dan ook.
Nee, dat kun je niet. Die twee sluiten elkaar volledig uit.quote:Op zaterdag 6 april 2013 21:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Voor sommige mensen is de werkelijkheid namelijk te zwaar, en geloof hoeft niet per sé als een sprookje bezien te worden, je kunt ook op een manier geloven die rationeel is
Als de werkelijkheid niet werkt voor sommige mensen, dat zou zomaar kunnen, dan is het hier de vraag of dat het overboord gooien van rationaliteit zou rechtvaardigen als die mensen daarmee rust vinden.quote:Op zaterdag 6 april 2013 21:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:
, maar waarbij je wel de bijzondere aspecten ervan behoudt als je snapt wat ik bedoel. Wat jij hier aanbiedt is precies datgene waarvan ik duidelijk maak dat dat niet voor iedereen vervolmakend is, hoe graag jij dat ook wilt.
Je hebt wetenschappers, natuurwetenschappers, die daarnaast geloven maar theologie en wetenschap van elkaar gescheiden houden. Een aantal bekende filosofen deden dit ook.quote:Op zaterdag 6 april 2013 21:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet. Die twee sluiten elkaar volledig uit.
[..]
Als de werkelijkheid niet werkt voor sommige mensen, dat zou zomaar kunnen, dan is het hier de vraag of dat het overboord gooien van rationaliteit zou rechtvaardigen als die mensen daarmee rust vinden.
Een duidelijk objectief antwoord daarop valt eigenlijk niet te geven, dus dat ga ik ook niet proberen. Maar voor wie het antwoord 'ja' is kan ik het gebruik van opium van harte aanbevelen.
Zulke mensen heb ik altijd wel bewondering voor. Je merkt bij hen echter wel vaak dat als je hun geloof in detail bekijkt dat het meer weg heeft van deisme dan theisme. Ze zijn over het algemeen opvallend minder irrationeel in hun religieuze overtuigingen. Effectief zijn ze gewoon minder religieus.quote:Op zaterdag 6 april 2013 21:21 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Je hebt wetenschappers, natuurwetenschappers, die daarnaast geloven maar theologie en wetenschap van elkaar gescheiden houden. Een aantal bekende filosofen deden dit ook.
Drugsquote:Op zaterdag 6 april 2013 21:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat alternatief is dus niet het alternatief waar ik het over heb, die heb ik namelijk al beschreven als ik zeg dat het alternatief bv. wetenschappelijk onderzoek of onderzoek van literatuur is. Dat is niet voor iedereen vervolmakend en welk alternatief bied je aan die mensen aan?
Wat de neuk?quote:Op zaterdag 6 april 2013 21:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat alternatief is dus niet het alternatief waar ik het over heb, die heb ik namelijk al beschreven als ik zeg dat het alternatief bv. wetenschappelijk onderzoek of onderzoek van literatuur is. Dat is niet voor iedereen vervolmakend en welk alternatief bied je aan die mensen aan? Ik zie bij jou eigenlijk terug waar ik kritiek op heb, jij zegt dus eigenlijk tegen iemand die het leven niet meer aankan zonder geloof dat hij of zij zelfmoord moet plegen als die persoon niet met de werkelijkheid om kan gaan?
Mijn kat is ook atheïst en die heeft zeker geen obsessie. Mijn kinderen zijn ook atheïsten, maar ze hebben zich nog nooit ook maar een seconde bezig gehouden met discussies over het al dan niet bestaan van een god.quote:Op zondag 7 april 2013 11:50 schreef deelnemer het volgende:
Atheisten op Fok zijn opvallend vaak mensen die veel tijd besteden aan het uitdragen van hun ongeloof in God. Het is vrijwel onmogelijk om het nog ergens anders over te hebben (zie F&L). Atheisme is geen levensbeschouwing, maar een obsessie en dus zeker niet apathisch.
Welnee, je kunt niet onbewust atheist zijn.quote:Op zondag 7 april 2013 13:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mijn kat is ook atheïst en die heeft zeker geen obsessie. Mijn kinderen zijn ook atheïsten, maar ze hebben zich nog nooit ook maar een seconde bezig gehouden met discussies over het al dan niet bestaan van een god.
En die meningen en overtuigingen gaan vrijwel altijd over het wel of niet bestaan van God.quote:Atheïsme is helemaal niets. Dat je op FOK! mensen tegenkomt die er heel graag anderen op wijzen dat er geen god bestaat, heeft te maken met het feit dat je op een forum zit. Daar komen mensen nu eenmaal om hun meningen en overtuigingen te verkondigen.
Natuurlijk wel. Als je niet in een god gelooft, dan ben je automatisch atheïst.quote:Op zondag 7 april 2013 13:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Welnee, je kunt niet onbewust atheist zijn.
Atheïsten die op een forum over levensbeschouwelijke zaken posten hebben het inderdaad meestal over het niet bestaan van God. Ik vind dat eigenlijk niet echt opmerkelijk.quote:En die meningen en overtuigingen gaan vrijwel altijd over het wel of niet bestaan van God.
Zijn onbewuste dieren ook automatisch aseksueel?quote:Op zondag 7 april 2013 13:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Als je niet in een god gelooft, dan ben je automatisch atheïst.
Levensbeschouwing en filosofie is toch veel meer omvattend. Zeker voor een atheist, omdat het niet-bestaan van God eigenlijk nergens over gaat.quote:Atheïsten die op een forum over levensbeschouwelijke zaken posten hebben het inderdaad meestal over het niet bestaan van God. Ik vind dat eigenlijk niet echt opmerkelijk.
Dan definieer je atheïsme dus op zo'n manier dat daardoor je stelling gaat kloppen.quote:Op zondag 7 april 2013 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zijn onbewuste dieren ook automatisch aseksueel?
Atheisme is mi een bewust standpunt.
Klopt. Ik heb hier eigenlijk nog nooit een filosofisch gesprek met enig niveau gezien.quote:Levensbeschouwing en filosofie is toch veel meer omvattend. Zeker voor een atheist, omdat het niet-bestaan van God eigelijk nergens over gaat.
Niet zo vreemd als je jezelf realiseert dat vrijwel al onze argumenten berusten op het napraten van anderen. Als de standpunten van mensen in lijn liggen met de algemene opinie, zijn ze vaak net zo goedgelovig, maar valt het minder op.quote:Op zondag 7 april 2013 13:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan definieer je atheïsme dus op zo'n manier dat daardoor je stelling gaat kloppen.
[..]
Klopt. Ik heb hier eigenlijk nog nooit een filosofisch gesprek met enig niveau gezien.
Maar om even voor mezelf te spreken: ik vind het oprecht fascinerend om te zien hoe mensen tegen alle redelijkheid in toch in het absurde concept god blijven geloven. Ik snap daar echt geen moer van. Echte religie vind ik nóg interessanter. Ik zou heel graag echt snappen waarom mensen zich bij zulke ideologieën willen aansluiten.
Die jongeaardecreationisten bijvoorbeeld. Ik vind dat soort figuren echt waanzinnig interessant. Hoe kan het dat mensen zo in een verhaal geloven dat ze bereid zijn om alle feiten die er niet mee stroken simpelweg te ontkennen of te negeren? Als dat obsessief lijkt, ach, dan is dat maar zo.
Dat kan prima. Om atheïst te zijn, moet je eerst op de hoogte zijn van het bestaan van theïsme.quote:Op zondag 7 april 2013 13:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Welnee, je kunt niet onbewust atheist zijn.
Onbewust op de hoogte zijn van het bestaan van theïsme?quote:Op maandag 8 april 2013 09:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat kan prima. Om atheïst te zijn, moet je eerst op de hoogte zijn van het bestaan van theïsme.
Als je je niet bewust bent van het bestaan van theïsme, dan ben je ook niet bewust atheïst. Zoals onze lolbertariërs zouden zeggen is het niet verzamelen van postzegels ook geen bewuste keuze als je niet weet wat postzegels zijn.quote:Op maandag 8 april 2013 12:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Onbewust op de hoogte zijn van het bestaan van theïsme?
Ik vind deze opmerking bijzonder interessant. Geloof omschrijven als illusie. In hoeverre is het een illusie als je gelooft in een hiernamaals? Er hoeft verder geen betekenis aan te zitten, geen God bij om de hoek te komen, enkel een hiernamaals is genoeg. Er zijn wetenschappers (die door sommigen overigens compleet worden afgemaakt, maar wie wordt dat niet in de wetenschap?), die zweren dat Bijna Dood Ervaringen een suggestie geven dat er een hiernamaals is. Natuurlijk kan je deze BDE's toeschrijven aan andere factoren, het is nooit helemaal te controleren immers of zo'n BDE nu een illusie is van het brein, of niet, maar feit is dat patiënten het zelf toeschrijven aan een hiernamaals achtige ervaring. Ik zie niet in hoeverre het irrationeel is om de houding in te nemen dat er inderdaad een hiernamaals is waar mensen zo'n BDE krijgen. Is het niet irrationeler om zo'n optie uit te sluiten? Is het immers niet vergelijkbaar met de opvatting dat de aarde plat MOET zijn, omdat de bijbel het zegt, alleen is het nu niet de bijbel, maar de militante atheïst die beweert dat er geen hiernamaals KAN zijn? In de wetenschap kan je nooit iets uitsluiten, het principe van de falsifiseerbaarheid: een nieuw experiment omtrent de BDE kan uitwijzen dat er geen hiernamaals is, maar kan ook juist de andere richting uitwijzen.quote:Dit kwam ik in een ander topic ook al tegen... de suggestie dat als een illusie een psychologisch probleem oplost dat dat het erop nahouden van die illusie rechtvaardigt of zelfs rationeel zou maken.
Ik vind het een bijzondere gedachte. Zelf zou ik dat overigens niets eens kunnen, mezelf moedwillig iets wijsmaken omdat ik me daar dan beter bij voel. Mijn brein zou daar eenvoudig niet in trappen.
Het is in die zin een perspectief dat ook het 'niet geloven in reïncarnatie' een perspectief is.quote:Op maandag 8 april 2013 13:06 schreef Gray het volgende:
Atheisme is wel een bepaald perspectief ten opzichte van onze realiteit, een levensovertuiging. Of zie ik dat verkeerd?
Eens.quote:Op maandag 8 april 2013 13:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is in die zin een perspectief dat ook het 'niet geloven in reïncarnatie' een perspectief is.
Het verschil tussen atheïsme en het afwijzen van Oosterse denkwijzen, die van inheemse bevolkingen of andere metafysische denkbeelden is dat het een product was van de verlichting in een tijd waarin Europa ongeveer voor de volle 100% gelovig was. In die tijd was atheïsme een hele bewuste, intellectueel gemotiveerde keuze.quote:Op maandag 8 april 2013 13:18 schreef Gray het volgende:
[..]
Eens.
En dan kan een mens ook nog verschillende opvattingen zien van bijvoorbeeld reïncarnatie, of atheïsme.
Fout. Je maakt hier een grote stap te ver.quote:Op maandag 8 april 2013 13:13 schreef De_Nater het volgende:
Als het niet perse irrationeel is om aan te nemen dat er een hiernamaals is, hoe irrationeel is het dan om te geloven?
Verreweg de meeste mensen zeggen op dit moment te geloven in 'iets'. (wikipedia) Ik vraag me af wat het effect zal zijn van de economische crisis op de religieuze overtuiging van mensen. Mensen zullen ofwel zeer aangetrokken worden door religie wegens het medicijn tegenover de miserabele werkelijkheid, ofwel ze zullen juist het ietsisme de rug toekeren en zich afvragen waarom een godheid al die narigheid toelaat. Ik denk wel echt dat het verdwijnen van voorspoed invloed zal hebben op de religiositeit van mensen.quote:Op maandag 8 april 2013 13:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het verschil tussen atheïsme en het afwijzen van Oosterse denkwijzen, die van inheemse bevolkingen of andere metafysische denkbeelden is dat het een product was van de verlichting in een tijd waarin Europa ongeveer voor de volle 100% gelovig was. In die tijd was atheïsme een hele bewuste, intellectueel gemotiveerde keuze.
Zeker in vrij seculiere landen als Nederland is dit al lang niet meer het geval.
Atheisme is geen levensovertuiging, net zoals OFF geen TV kanaal is.quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Regelmatig vraag ik me af waarom het atheïsme, of beter gezegd, aanhangers van het atheïsme het atheïsme als de ideale en enige juiste levensbeschouwing beschouwen, wat natuurlijk ook enige grond heeft in de wetenschappelijke zienswijze (die voor de meeste atheïsten geldt, niet voor allemaal).
Waarom zou je zingeving moeten hebben?quote:1 ) Een probleem van het atheïsme is de zingeving.
In de Psychologie noem je dit projectiequote:2 ) Apathie is iets wat ik sterk terugmerk bij atheïsme.
Moet je lekker zelf uit zoeken. Als atheist ga ik jou niet vertellen wat jij met je leven moet doen. Waarom wil je verteld worden wat jij met je leven moet doen? Dat is een slavenmentaliteit.quote:3 ) Gebrek aan aanbod van alternatieven. Stel voor, je overtuigt als atheïst een gelovige ervan dat wat hij of zij gelooft niet klopt, en het is gelukt. Ok, mooi, maar wat nu?
Volgens de wijzen van het reductionisme, nihilisme of existentialisme? Waarbij alles mechanisch is, leeg van 'geest' of metafysische 'krachten'?quote:Op maandag 8 april 2013 13:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het verschil tussen atheïsme en het afwijzen van Oosterse denkwijzen, die van inheemse bevolkingen of andere metafysische denkbeelden is dat het een product was van de verlichting in een tijd waarin Europa ongeveer voor de volle 100% gelovig was. In die tijd was atheïsme een hele bewuste, intellectueel gemotiveerde keuze.
Zeker in vrij seculiere landen als Nederland is dit al lang niet meer het geval.
Volgens mij mis je een niet...quote:Op maandag 8 april 2013 13:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Fout. Je maakt hier een grote stap te ver.
De militante atheïst zegt dat een hiernamaals niet uit te sluiten is. Dat is heel wat anders dan wat jij er nu van maakt. Dat je iets uit kan sluiten maakt het niet plotseling rationeel om het als waar aan te nemen.
Ik heb persoonlijk een pleurishekel aan dat hele ietsisme, omdat het getuigt van enorme intellectuele en filosofische luiheid danwel armoede.quote:Op maandag 8 april 2013 13:34 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Verreweg de meeste mensen zeggen op dit moment te geloven in 'iets'. (wikipedia) Ik vraag me af wat het effect zal zijn van de economische crisis op de religieuze overtuiging van mensen. Mensen zullen ofwel zeer aangetrokken worden door religie wegens het medicijn tegenover de miserabele werkelijkheid, ofwel ze zullen juist het ietsisme de rug toekeren en zich afvragen waarom een godheid al die narigheid toelaat. Ik denk wel echt dat het verdwijnen van voorspoed invloed zal hebben op de religiositeit van mensen.
Jep, eenschquote:Op maandag 8 april 2013 13:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk een pleurishekel aan dat hele ietsisme, omdat het getuigt van enorme intellectuele en filosofische luiheid danwel armoede.
Anders ik wel, als je dan gelooft in zoiets vaags als 'iets', ga dan op zoek naar wat dat 'iets' dan is, of erken dat je het niet kan weten (agnosticisme) of ontken het helemaal...quote:Op maandag 8 april 2013 13:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk een pleurishekel aan dat hele ietsisme, omdat het getuigt van enorme intellectuele en filosofische luiheid danwel armoede.
Jij verwart volgens mij het ietsisme alweer met het geloven in een 'soort van god'. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Het ietsisme is ongespecificeerd. Geloven dat er 'iets' is na de dood (reïncarnatie / hemel / iets), geloven dat er een soort van sturende metafysische processen zijn (God, karma, enzovoort) en ga zo maar door.
Atheïsme was in die tijd eigenlijk gewoon het bewust afwijzen van de Christelijke God.quote:Op maandag 8 april 2013 13:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Volgens de wijzen van het reductionisme, nihilisme of existentialisme? Waarbij alles mechanisch is, leeg van 'geest' of metafysische 'krachten'?
Ik ben niet zeker van wat voor atheïsme je van spreekt ('god' bestaat niet?), maar hoe leidt intellect tot de keuze van atheïsme volgens jou? Hoe plaats je de term 'bewust' in een intellectueel of mechanisch perspectief?
Die keuze is een keuze om wel iets te doen (bidden) of gewoon door te gaan met je leven. Daar zit een groot verschil tussen.quote:Op maandag 8 april 2013 13:39 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Volgens mij mis je een niet...
Maar, agnosticisme is het meest rationele standpunt wat je kan nemen in deze kwestie. Men kan namelijk niet weten of er wel of niet een godheid is. Elke stap richting het ontkennen, danwel het erkennen van een godheid is irrationeel. Echter, als je de keuze van ontkenning rationeel noemt, dan is ook de keuze van erkenning rationeel.
Dat vind ik dus wel. Ik ga pas bidden als er zeer sterke aanwijzingen zijn dat die God of Frumsel daar iets mee kan. Dat is veel rationeler dan te gaan bidden omdat je iets niet uit kan sluiten.quote:Ik ben het met je eens hoor, dat als je iets niet uit kan sluiten, dat je het dan maar voor waar aan moet nemen. Ik geef enkel aan dat het geloven in een godheid niet per definitie irrationeler is dan het ontkennen van een godheid.
Wie zegt dat elke gelovige bidt? Ik probeer te betogen dat geloven an sich niet irrationeel is. De stappen die daarna gezet worden misschien wel. Als je enkel gelooft in een passieve godheid als eerste oorzaak van alles, dan heb je zelfs nog een mooi ontologisch godsbewijs ook. (oké, meerdere keren is dat godsbewijs al teniet gedaan, maar toch...)quote:Op maandag 8 april 2013 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die keuze is een keuze om wel iets te doen (bidden) of gewoon door te gaan met je leven. Daar zit een groot verschil tussen.
Iemand bedenkt iets (UFO's, Yeti, Frumsels) en dan gaat iemand plotseling alle bezems rood schilderen. Dat is een stuk irrationeler dan niets doen.
[..]
Dat vind ik dus wel. Ik ga pas bidden als er zeer sterke aanwijzingen zijn dat die God of Frumsel daar iets mee kan. Dat is veel rationeler dan te gaan bidden omdat je iets niet uit kan sluiten.
De Christelijke God, maar niet per se een godheid?quote:Op maandag 8 april 2013 13:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Atheïsme was in die tijd eigenlijk gewoon het bewust afwijzen van de Christelijke God.
Als ik het heb over een intellectueel gemotiveerde keuze, dan heb ik het over filosofen als Hume.
Oh je probeert het over die boeg te gooien. Nee Hume wilde zeker niet de hele metafysica verwerpen, maar het idee dat metafysica een vereiste is voor 'bewuste keuzes' doet mij vrij absurdistisch aan.quote:Op maandag 8 april 2013 13:53 schreef Gray het volgende:
[..]
De Christelijke God, maar niet per se een godheid?
Werd daarmee ook metafysica afgewezen? Zo ja, kan men dan wel spreken van 'bewust' afwijzen? Wat is in dat geval bewust? Zonder metafysica blijft volgens mij weinig anders over dan een mechanische realiteit, wat zou betekenen dat van een 'bewuste' keuze geen sprake is. Het is dan een kwestie van oorzaak-gevolg, waarbij 'bewust' zijn of het idee van een keuze slechts een illusie is.
Ik ben voornamelijk benieuwd naar denkwijzen; hoe mensen van A tot Atheïst komen (of tot God).quote:Op maandag 8 april 2013 13:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh je probeert het over die boeg te gooien.
Waarom doet dat jou absurdistisch aan?quote:Nee Hume wilde zeker niet de hele metafysica verwerpen, maar het idee dat metafysica een vereiste is voor 'bewuste keuzes' doet mij vrij absurdistisch aan.
Eens.quote:Metafysica is verre van vereist van een non-deterministische visie op de wereld.
Van A tot Atheïst?quote:Op maandag 8 april 2013 14:04 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik ben voornamelijk benieuwd naar denkwijzen; hoe mensen van A tot Atheïst komen (of tot God).
Omdat bewuste keuzes prima een epifenomeen kunnen zijn in een volstrekt mechanistische wereld.quote:[..]
Waarom doet dat jou absurdistisch aan?
Een woordspeling.quote:
Dus toch metafysisch, want bijverschijnsel?quote:[..]
Omdat bewuste keuzes prima een epifenomeen kunnen zijn in een volstrekt mechanistische wereld.
Ik kan I am a strange loop van Douglas Hofstadter wel aanraden, mocht je die nog niet gelezen hebben.
Je communiceert nogal warrig. Bedoel je hoe iemand tot de overtuiging komt dat er géén godheden zijn?quote:Op maandag 8 april 2013 14:21 schreef Gray het volgende:
[..]
Een woordspeling.Waar ik op doelde is gedachtegang; hoe men tot een overtuiging komt, wat het ook moge zijn.
Hoe kom je er toch bij dat een 'bijverschijnsel' metafysisch moet zijn?quote:[..]
Dus toch metafysisch, want bijverschijnsel?
Maar om het in een eenvoudige metafoor te gieten; een klok kan bewust tikken?
Hoe je er toe komt atheist te zijn? Door na te denken en tot de conclusie te komen dat je net zo goed in de grote theepot of het vliegend spaghettimonster kan gelovenquote:Op maandag 8 april 2013 14:21 schreef Gray het volgende:
[..]
Een woordspeling.Waar ik op doelde is gedachtegang; hoe men tot een overtuiging komt, wat het ook moge zijn.
Wat het ook moge zijn; godheden, geen godheden, alles dat daartussen of daarbuiten zweeft.quote:Op maandag 8 april 2013 14:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je communiceert nogal warrig. Bedoel je hoe iemand tot de overtuiging komt dat er géén godheden zijn?
Daarom is het ook een metafoor.quote:[..]
Hoe kom je er toch bij dat een 'bijverschijnsel' metafysisch moet zijn?
'Bewustzijn' is geen bijverschijnsel van de 'mechanische werking' van de klok. Wel van de hersenen van zoogdieren voor zover wij dat kunnen zien. Dieren hebben in verschillende mate enige vorm van bewustzijn waarbij de mens er bovenuit springt.
De mens is een dier, dus 'boven dat van dieren' staat het bewustzijn van mensen sowieso niet. Ik raadde je al dat boek van Hofstadter in waarin hij 'mate van bewustzijn' ook kwantificeert.quote:Op maandag 8 april 2013 14:37 schreef Gray het volgende:
Daarom is het ook een metafoor.Waar ligt de grens van bewustzijn? Tussen de mechaniek van iets als een klok en de mechaniek van iets als een organisme? Je geeft aan dat het bewustzijn van de mens boven dat van dieren, wat voorwaarden impliceert. Welke voorwaarden zijn dat? En in hoeverre kloppen die, gezien het feit dat je zelf opereert vanuit een bewustzijn?
Waar zit dan die entiteit van 'zelf' die zelfbewust is? Immers, als het een bijverschijnsel is, is het niet een fundamenteel iets. De vraag rijst dan op of het wel daadwerkelijk bestaat. Zo niet, dan is het concept van bewustzijn meer idee dan werkelijkheid. Of meer nog: een complexere vorm van bewustzijn.quote:Op maandag 8 april 2013 14:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
De mens is een dier, dus 'boven dat van dieren' staat het bewustzijn van mensen sowieso niet. Ik raadde je al dat boek van Hofstadter in waarin hij 'mate van bewustzijn' ook kwantificeert.
Bewustzijn bestaat onder andere uit de mate waarin iets zich bewust is van zijn of haar omgeving, bewust is van zijn of haar eigen bestaan, enzovoort. Onderzoeken bij primaten laten bijvoorbeeld zien dat er afhankelijk van de soort een verschil bestaat in de mate waarin ze zelfbewust zijn.
Alles is even oud? Kom op zeg, mijn moeder is echt ouder als ik hoor.quote:Op maandag 8 april 2013 15:38 schreef Gray het volgende:
[..]
Eén ding weten we vrijwel zeker, en dat is dat álles afkomstig is uit één punt. Alles dat bestaat is even oud; het heeft slechts een andere vorm aangenomen.
Als het aanhangen van een religie een bewuste en persoonlijke keuze en beleving is, en zich daar ook toe beperkt, heb ik er geen enkel probleem mee.quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Regelmatig vraag ik me af waarom het atheïsme, of beter gezegd, aanhangers van het atheïsme het atheïsme als de ideale en enige juiste levensbeschouwing beschouwen, wat natuurlijk ook enige grond heeft in de wetenschappelijke zienswijze (die voor de meeste atheïsten geldt, niet voor allemaal).
Met het geloof zijn er genoeg problemen. Men neemt iets voor waarheid aan waar geen bewijs voor is of men laat zich leiden door het geloof in een oorlog waarin alle moraal verdwijnt en men puur strijdt voor wat men denkt wat God is. Genoeg mis aan het geloof. Als het echter over atheïsme gaat, wordt, vooral omdat deze kritiek door gelovigen wordt gegeven, de kritiek gezien als iets wat geen werkelijke kritiek is. Er kleven echter een aantal problemen aan het atheïsme.
1 ) Een probleem van het atheïsme is de zingeving. Na de Tweede Wereldoorlog was er een opkomst van het existentialisme, Sartre en Albert Camus, maar ook andere existentialisten verbreidden de levensbeschouwing van de zinloosheid of doelloosheid van het bestaan en het belang om dus zelf een doel aan het bestaan te geven. Deze visie gaat vaak, lees vaak en niet altijd, samen met het atheïsme. Er is een minderheid van atheïsten die gelooft dat er ook een soort doel achter alles zit, een soort rationele God in plaats van de irrationele God van de theïstische geloven, maar de meerderheid van de atheïsten zoals Richard Dawkins hangen een vorm van het existentialisme aan, de zingeving die zij hebben gegeven aan hun leven is de wereld ontdekken en wetenschappelijke ontdekkingen doen, wat prima is. Wat is nu het probleem en dus de kritiek hiervan? De kritiek is dat simpelweg niet iedereen dit kan. Sommige mensen zitten in een depressie of weten op een gegeven moment niet meer wat ze met hun leven aanmoeten. Het atheïsme waarover vaak beweerd wordt dat er geen enkele kritiek op te geven is heeft dit probleem, er zijn mensen die door de zinloosheid van het bestaan en geen hoger doel, in tijden dat het slecht gaat en ze geen toekomst meer zien besluiten er een einde aan te maken. Er zijn ook mensen die zich tot geloof of iets dergelijks keren en ook vaak beweren daardoor gered te zijn, en dat zou goed kunnen omdat we vanuit onze individuele ervaring dan weer een doel in ons leven ervaren.
Ik mis even wat je met die elektrische stoel bedoeld?quote:2 ) Apathie is iets wat ik sterk terugmerk bij atheïsme. Een goed voorbeeld is een bewering van een bekende atheïstische voorvechter dat in de moderne tijd mensen met elektrische stoeltjes zouden rondlopen als je het kruisje ermee vergelijkt wat terugverwijst naar de kruisen uit de Romeinse tijd. Het probleem hiermee is dat je hierin puur de wetenschappelijke of sociologische dimensie hebt begrepen, je hebt er echter niet de theïstische of zingevingsbedoelingen mee begrepen. Het kruisje staat namelijk ook voor het symbool van het kruis, wat een spiritueel symbool is waarvoor je verschillende betekenissen op internet kunt vinden. Feit is dat die spirituele betekenis er niet ná het christendom op is geplakt, omdat in paganistische godsdiensten al kruisen werden gebruikt en er bepaalde betekenissen aan verbonden werden. Dit symbool is blijkbaar weer in het christendom gebruikt net als in andere godsdiensten. Waar de vergelijking met de elektrische stoel mank loopt is dat er geen spirituele betekenis achter die elektrische stoel zit. Het probleem hierin is dus dat er vaak onbegrip is of geen inlevingsvermogen van atheïsten. Als ik mij bijvoorbeeld inleef in een moslim of christen, dan snap ik opeens waarom hij/zij zijn of haar geloof aanhangt, het brengt namelijk een hoger doel en maakt het leven bijzonder of geeft er iets bijzonders aan en je hebt rituelen waar je jezelf in kwijt kunt. Voor die mensen is het atheïsme niet voldoende. Het probleem met kritiek van atheïsten hierop is dat niet iedere gelovige zonder zijn of haar geloof kan en het atheïsme voor hem of haar iets is wat voldoening brengt, maar eerder iets wat dat brengt wat in punt 1 staat. Voor sommige mensen brengt geloof zoiets bijzonders in het leven dat ze het simpelweg niet kwijt kunnen, en ik vind dat daar van atheïsten best wat begrip voor opgebracht mag worden als zij niemand kwaad doen met hun geloof.
Dit vind ik wel een heel beperkte en verkeerde weergave van de situatie. Dit is alsof de enige twee smaken religie en wetenschap zijn. Er zitten ontelbare kleuren grijs daar tussenin. Ook als ongelovige niet-wetenschapper kan je toch doelen in je leven nastreven? Eigenlijk elk doel dat je maar kan bedenken. Alle mogelijke carrières, liefdadigheid, liefde, gezin stichten, geluk, etc., etc.,quote:3 ) Gebrek aan aanbod van alternatieven. Stel voor, je overtuigt als atheïst een gelovige ervan dat wat hij of zij gelooft niet klopt, en het is gelukt. Ok, mooi, maar wat nu? Je laat zo iemand in een gat zitten, en je kunt zeggen: Ga ook wetenschappelijk onderzoek verrichten, dat kan echter niet iedereen. Je kunt zeggen: Ga je bezighouden met literatuur en zoek daar je heil in, het probleem is dat niet iedereen zich daarin kan vinden en het voor je levensbeschouwing geen noodzakelijke voldoening geeft. Dit is het derde probleem, welk alternatief bied je aan als het atheïsme voor iemand geen voldoening-brengende levensbeschouwing is? Ik ben echt heel benieuwd naar het antwoord hierop.
Nah, die militante atheïst is echt een stroman. Ik ben in mijn hele leven nog nooit, een verstandig, iemand tegengekomen die beweert dat een hiernamaals of een god niet kan bestaan (specifieke goden, zoals die uit de bijbel/koran wel, maar daar zijn al voldoende topics aan besteed). Zo'n beetje alle atheïsten zijn, zoals ik al vaker heb gezegd, de facto atheïst: er is geen bewijs, dus zolang dat niet veranderd mogen we aannemen dat god/hiernamaals niet bestaat. Anders zullen we in ons dagelijks leven ook serieus rekening moeten gaan houden met onzichtbare elfjes in onze tuin en vliegende spaghettimonsters in de bomen. Iets niet kunnen disbewijzen is absoluut geen reden om er dan ook maar enige vorm van serieus rekening mee te hoeven houden.quote:Op maandag 8 april 2013 13:13 schreef De_Nater het volgende:
Mag ik zeggen dat ik nu heel blij met je ben TS. Als deze kritiek van een gelovige was gekomen, werd ik waarschijnlijk afgemaakt op het feit dat ik geloof en ging het niet om de inhoudelijke kritiek. Ik zal de drie punten hier even nalopen.
1.) Eens, zoals Molurus al zegt is hij het eerder tegengekomen en dat was in een discussie met mij. (althans, ik denk dat 'ie daarnaar verwijst) In die discussie kwam ik aanzetten met Tolstoj, die in Mijn Biecht beschrijft dat hij de zinloosheid van het leven inziet en daarna het geloof heeft gevonden als uitweg. Nu, de reactie van Molurus hier zou ik graag even behandelen:
[..]
Ik vind deze opmerking bijzonder interessant. Geloof omschrijven als illusie. In hoeverre is het een illusie als je gelooft in een hiernamaals? Er hoeft verder geen betekenis aan te zitten, geen God bij om de hoek te komen, enkel een hiernamaals is genoeg. Er zijn wetenschappers (die door sommigen overigens compleet worden afgemaakt, maar wie wordt dat niet in de wetenschap?), die zweren dat Bijna Dood Ervaringen een suggestie geven dat er een hiernamaals is. Natuurlijk kan je deze BDE's toeschrijven aan andere factoren, het is nooit helemaal te controleren immers of zo'n BDE nu een illusie is van het brein, of niet, maar feit is dat patiënten het zelf toeschrijven aan een hiernamaals achtige ervaring. Ik zie niet in hoeverre het irrationeel is om de houding in te nemen dat er inderdaad een hiernamaals is waar mensen zo'n BDE krijgen. Is het niet irrationeler om zo'n optie uit te sluiten? Is het immers niet vergelijkbaar met de opvatting dat de aarde plat MOET zijn, omdat de bijbel het zegt, alleen is het nu niet de bijbel, maar de militante atheïst die beweert dat er geen hiernamaals KAN zijn? In de wetenschap kan je nooit iets uitsluiten, het principe van de falsifiseerbaarheid: een nieuw experiment omtrent de BDE kan uitwijzen dat er geen hiernamaals is, maar kan ook juist de andere richting uitwijzen.
Ben ik erg benieuwd welke rationalisatie dat dan is.quote:Als het niet perse irrationeel is om aan te nemen dat er een hiernamaals is, hoe irrationeel is het dan om te geloven? Zoals Molurus in het andere topic al aangaf: er zijn zelden mensen die rationeel tot geloof komen, maar als ze geloven maken ze dat geloof wel rationeel. Maar, als geloof is te rationaliseren, wat is er dan zo irrationeel aan geloof? Met geloof hebben we nog geen enkele religie onderschreven, enkel de erkenning van een mogelijke godheid. Wat is er zo irrationeel aan zo'n geloof? Voor een gelovige is de waarschijnlijkheid van een godheid wellicht groter dan voor een atheïst en is dat niet waar het om gaat: de waarschijnlijkheid van een gegeven? Als een gelovige voor zichzelf rationeel uiteen kan zetten wat de waarschijnlijkheid is van een godheid, wat is daar irrationeel aan? Nu is er geen enkele illusie om de hoek gekomen, geen enkele persoonlijke ervaring met een godheid, geen enkele donderslag of bliksem uit de hemel, geen enkele stem van god, zelfs niet een verlichtingservaring na het lezen van een religieuze tekst. Enkel de ratio is hier om de hoek gekomen, geen emotie, geen illusie. Enkel de ratio. Wat is er dan zo irrationeel aan geloof?
.................quote:Nu dan, punt 2.) en punt 3.) Ik neem ze samen. Eigenlijk gaan ze namelijk van dezelfde standpunten uit: de atheïst kan zich niet verplaatsen in een religieuze (of gelovige), dus als de atheïst het geloof wegneemt, dan biedt hij geen enkel alternatief. Nu vraag ik me af of je zo met zekerheid kan stellen dat atheïsten zich niet kunnen verplaatsen in een gelovige (of religieuze), enkele atheïsten zijn immers vroeger ook gelovig geweest. Wat wel zo is, is dat het alternatief ontbreekt. Misschien ook wel daarom het initiatief van Alain de Botton:
Dit idee wordt ook beschreven in Religie voor atheïsten: een heidense gebruikersgids. Ik ben een fan van deze man. Hij ziet de positieve punten van religie en filtert die uit religie. Daarbij vind ik het ritueel, zonder directe betekenis met goden en bovennatuurlijke machten, een bijzonder sterk element. Sinds ik dat boek gelezen heb, overdenk ik bij ieder ritueel wat de betekenis ervan is. Waarom vieren we eigenlijk het laatste avondmaal? Waarom bid je eigenlijk? Al een hele tijd terug was ik van mening dat religie (en dan met name christendom, omdat ik christelijk ben opgevoed) eigenlijk een soort Teddybeer met placebo-effect is. Als jong kind ga je met de problemen naar je teddybeer toe, of een andere knuffel. Als kind geloof je dat het beest je begrijpt en je kan weer door met je leven. Als volwassene kan je natuurlijk geen knuffels meer hebben, de volwassene heeft een ander soort knuffel: god. Aan god worden alle dagelijkse problemen verteld in de veronderstelling dat het probleem begrepen wordt. Niet alleen dat, er wordt ook gebeden voor genezing en het oplossen van problemen. Dit is waar het placebo-effect om de hoek komt kijken: doordat er daadwerkelijk gelooft wordt in de genezing of de oplossing van het probleem, zal de genezing of het probleem ook verdwijnen. Zo'n gebed zorgt namelijk voor een positievere instelling en een positieve instelling kan al veel gevolgen hebben voor het brein. Meestal zit de ziekte of het probleem immers ook tussen de oren. Daarna wordt ook het idee geboren tussen de oren dat de godheid het probleem heeft opgelost, een afstandelijke entiteit, terwijl je het toch zelf bent geweest.
Je kan het hele principe dat je hierboven hebt beschreven toch gewoon aan mensen uitleggen? Ik ben namelijk met je eens dat spiritualiteit op die manier werkt (en ook echt werkt!). Ik pas dit ook toe in mijn eigen leven. Door middel van meditatie, dankbaarheid en positiviteit kom ik tot/bewaar ik mijn rust. Ja, ik, de strijdende atheïst. Daar komt echter geen god of welke entiteit dan ook anders dan ikzelf bij kijken.quote:De vraag is echter in hoeverre een atheïst in staat is dit placebo-effect voor zichzelf te creëren. Hoe kan een atheïst immers ooit in zoiets irrationeels geloven als genezing door een entiteit? Mijn instelling is dan: moet je voor de noodsituaties niet gewoon een soort godsbesef in ere laten om dit placebo-effect in noodsituaties te creëren.
Dat hokjesdenken is 1 van de problemen van de mensheid. Zorgt voor segregatie. Het enige hokje waar ik mezelf eigenlijk in zou willen plaats is dat van 'mens', of eigenlijk zelfs dat van 'levend wezen'.quote:Dan nog, wat betreft de instelling dat atheïsme geen levensbeschouwing is. Ja, en amen, maar wij denken graag in hokjes. Het is gemakkelijk en gebruikelijk om de wereld in te delen in 'those who belief, and those who don't', zoals Alain de Botton het zegt. Dus laten we voor argument's sake gewoon even aannemen dat het wel een bepaalde levensbeschouwing is.
Nee, daar heeft Gray wel gelijk in (en dat zeg ik niet vaak). Jij en je moeder zijn beiden gemaakt van materialen die altijd al hebben bestaan. De specifieke combinatie ervan die jou en je moeder vormt zit leeftijdsverschil in, that's it.quote:Op maandag 8 april 2013 17:21 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Alles is even oud? Kom op zeg, mijn moeder is echt ouder als ik hoor.
Ik laat dit even voor wat het is. Mijn Biecht (voornaamste bron voor mij van een rationele toegang tot geloof) staat mij niet helemaal helder meer voor geest, dus kan ik ook geen betrouwbare rationalisering voorleggen. Ik kom hier vast en zeker nog wel een keer op terug.quote:Op maandag 8 april 2013 19:14 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nah, die militante atheïst is echt een stroman. Ik ben in mijn hele leven nog nooit, een verstandig, iemand tegengekomen die beweert dat een hiernamaals of een god niet kan bestaan (specifieke goden, zoals die uit de bijbel/koran wel, maar daar zijn al voldoende topics aan besteed). Zo'n beetje alle atheïsten zijn, zoals ik al vaker heb gezegd, de facto atheïst: er is geen bewijs, dus zolang dat niet veranderd mogen we aannemen dat god/hiernamaals niet bestaat. Anders zullen we in ons dagelijks leven ook serieus rekening moeten gaan houden met onzichtbare elfjes in onze tuin en vliegende spaghettimonsters in de bomen. Iets niet kunnen disbewijzen is absoluut geen reden om er dan ook maar enige vorm van serieus rekening mee te hoeven houden.
[..]
Ben ik erg benieuwd welke rationalisatie dat dan is.
Maar, kom je ook tot die meditatie in tijden van pure wanhoop? En zoja, is dat dan 'geloofwaardig' voor jezelf? Kan je ten alle tijden stoïcijns in het leven staan?quote:[..]
.................![]()
Helemaal mee eens!
Met dit vervolg echter niet meer:
[..]
Je kan het hele principe dat je hierboven hebt beschreven toch gewoon aan mensen uitleggen? Ik ben namelijk met je eens dat spiritualiteit op die manier werkt (en ook echt werkt!). Ik pas dit ook toe in mijn eigen leven. Door middel van meditatie, dankbaarheid en positiviteit kom ik tot/bewaar ik mijn rust. Ja, ik, de strijdende atheïst. Daar komt echter geen god of welke entiteit dan ook anders dan ikzelf bij kijken.
In hoeverre is een georganiseerd ritueel dat niet gespeend is van enig godsbesef een angst voor jou, als militant atheïst? Dat is wel iets waar Alain de Botton om vraagt, een institutie (= georganiseerd). Is dat in strijd met de strijd tegen georganiseerde religie?quote:Bidden en danken tot god doet dus idd min of meer hetzelfde, maar dat is zo'n persoonlijk 'geloof' waar ik geen problemen mee heb. Het probleem is georganiseerde religie. En dat is ook waar de militante atheïst, waar ik mij op dat vlak zeker ook toe reken, tegen strijdt. Niet om individuele mensen hun trucjes af te nemen waarmee ze hun body and mind kunnen controleren en tot rust brengen.
Hokjesdenken zal nooit weg te denken zijn, ben ik bang.quote:[..]
Dat hokjesdenken is 1 van de problemen van de mensheid. Zorgt voor segregatie. Het enige hokje waar ik mezelf eigenlijk in zou willen plaats is dat van 'mens', of eigenlijk zelfs dat van 'levend wezen'.
Juist! Sterker nog, deze ontdekking, dat je op dergelijke wijze controle kunt uitoefenen over jezelf en in zekere mate ook je leven, heeft me uit een jarenlange periode van pure wanhoop geholpen.quote:Op maandag 8 april 2013 19:57 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Maar, kom je ook tot die meditatie in tijden van pure wanhoop? En zoja, is dat dan 'geloofwaardig' voor jezelf? Kan je ten alle tijden stoïcijns in het leven staan?
Ik heb nog geen gelegenheid gehad het filmpje te bekijken, je houdt het van me tegoed. In z'n algemeenheid kan ik wel stellen dat ver doorgevoerde georganiseerde groepsverbanden me tegen de borst stuiten, o.a. vanwege segregatie. Zo heb ik de afgelopen tijd enkele malen een boeddhistisch verband bezocht en ook al deden zij daar niet aan religieuze zaken en ging het puur om de meditatie en persoonlijke ontwikkeling, toch deed het me vreselijk veel aan een kerkverband denken en voelde ik me er vreselijk.quote:[..]
In hoeverre is een georganiseerd ritueel dat niet gespeend is van enig godsbesef een angst voor jou, als militant atheïst? Dat is wel iets waar Alain de Botton om vraagt, een institutie (= georganiseerd). Is dat in strijd met de strijd tegen georganiseerde religie?
Ik vrees het ook. Maar ik ben nogal idealistisch ingesteld, dat iets zo is wil niet zeggen dat het ook zo zou moeten zijn. En idealen loslaten doe ik dan ook niet snel.quote:[..]
Hokjesdenken zal nooit weg te denken zijn, ben ik bang.
Dat is slechts een aanname op basis van een interpretatie van de huidige gangbare theorie over het ontstaan van het universum, die zeker niet de enige noch per definitie de juiste is.quote:Op maandag 8 april 2013 19:16 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nee, daar heeft Gray wel gelijk in (en dat zeg ik niet vaak). Jij en je moeder zijn beiden gemaakt van materialen die altijd al hebben bestaan. De specifieke combinatie ervan die jou en je moeder vormt zit leeftijdsverschil in, that's it.
Alles is in de diepste kern energie, en energie wordt niet gemaakt noch vernietigd.
Maar er is toch een leeftijdsverschil...dus is ze ouder.....gelukkig zie je dat in.quote:Op maandag 8 april 2013 19:16 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nee, daar heeft Gray wel gelijk in (en dat zeg ik niet vaak). Jij en je moeder zijn beiden gemaakt van materialen die altijd al hebben bestaan. De specifieke combinatie ervan die jou en je moeder vormt zit leeftijdsverschil in, that's it.
Alles is in de diepste kern energie, en energie wordt niet gemaakt noch vernietigd.
Als ik in een garage voor oldtimers onderdelen bij elkaar raap en daarvan een auto in elkaar knutsel... hoe oud is die auto dan?quote:Op dinsdag 9 april 2013 09:29 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Maar er is toch een leeftijdsverschil...dus is ze ouder.....gelukkig zie je dat in.
geen idee, maar als je daar zin in hebt ga gerust je gangquote:Op dinsdag 9 april 2013 09:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als ik in een garage voor oldtimers onderdelen bij elkaar raap en daarvan een auto in elkaar knutsel... hoe oud is die auto dan?
Was meer om te illustreren hoe ambigu het begrip 'leeftijd' is. Niet om het werkelijk te gaan doen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 09:45 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
geen idee, maar als je daar zin in hebt ga gerust je gang
En hoe verhoudt zich dit tot het topic...atheïsme?quote:Op dinsdag 9 april 2013 10:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Was meer om te illustreren hoe ambigu het begrip 'leeftijd' is. Niet om het werkelijk te gaan doen.
quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:10 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
En hoe verhoudt zich dit tot het topic...atheïsme? En het feit dat hier gezegd wordt dat atheïsten apathisch zouden zijn? Vergeet niet dat uitdragen van atheïsme al gauw als godslastering wordt uitgelegd.
Dit is een beetje een misvatting met betrekking tot dit topic. Kijk, ik ben zelf niet gelovig, maar ik heb zelf wel op geloof en atheïsme nogal wat aan te merken, ook de stroming die ik aanhang, agnosticisme is het een en ander op te bekritiseren, het is natuurlijk de meest rationele keuze, maar je kunt bijvoorbeeld inderdaad zoals Richard Dawkins zegt met voldoende informatie de stap maken naar atheïsme, ik doe dat echter om een aantal redenen niet.quote:
Er zijn overtuigingen waarin men aanneemt dat hetgeen dat is, God is. Alle natuur, of heel het universum, is dan een godheid. Inclusief wij.quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:10 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
En hoe verhoudt zich dit tot het topic...atheïsme?
maar veel christenen hebben amper bijbel kennis dus dat is niet de reden waarom veel mensen hun geloof belangrijk vinden.quote:Op woensdag 10 april 2013 20:54 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dit is een beetje een misvatting met betrekking tot dit topic. Kijk, ik ben zelf niet gelovig, maar ik heb zelf wel op geloof en atheïsme nogal wat aan te merken, ook de stroming die ik aanhang, agnosticisme is het een en ander op te bekritiseren, het is natuurlijk de meest rationele keuze, maar je kunt bijvoorbeeld inderdaad zoals Richard Dawkins zegt met voldoende informatie de stap maken naar atheïsme, ik doe dat echter om een aantal redenen niet.
Het idee van dit topic is niet dat atheïsme godslastering zou zijn. Het punt is dat de kritiek van atheïsten vaak wel goed doordacht is vanuit een fysisch/fysologisch wereldbeeld, maar dat er te weinig ingegaan wordt op de theologische kant van religie, waarmee veel meer begrip zou ontstaan. Er zijn schrijvers als Richard Dawkins die de Bijbel wel redelijk kennen, maar als je enige kennis van de Bijbel hebt dien je van daaruit ook enig inzicht te hebben in wáarom mensen hun geloof zo belangrijk vinden,
quote:in plaats van uitspraken van atheïsten die je nogal eens hoort zoals dat al het geloof maar op moet donderen, domme geluiden uit minaretten of christenen die gek zijn. Ik denk dat er van beide kanten uit meer tolerantie moet komen.
Kudde gedrag is zeer menselijk en geeft ook een gevoel van één zijnquote:Op woensdag 10 april 2013 21:55 schreef Gray het volgende:
[..]
Er zijn overtuigingen waarin men aanneemt dat hetgeen dat is, God is. Alle natuur, of heel het universum, is dan een godheid. Inclusief wij.
Zo'n aanname kan positieve invloeden uitoefenen op zijn aanhangers. Aangezien religie vaak wordt verwezen vanwege het gebrek aan feitelijkheden, leek het me goed om dit gegeven van leeftijd aan te halen. Het zegt niets over het bestaan van een godheid, maar wel over de feitelijkheid van 'Een-zijn'. Best interessant om te zien hoe wetenschap en religie overlap kunnen hebben, ondanks de onenigheid van volgelingen. In principe is wetenschap neutraal in dit debat, maar zo wordt het door de atheïstische stroming meestal niet gepresenteerd.
Dat 'Een-zijn' wordt door religieuze mensen veelal spiritueel beleefd, al staan atheïsten hier nog wel eens apathisch tegenover, ondanks de erkenning van het feit. Soort van ratio zonder emotie, koud en calculerend. Onmenselijk bijna, zeker hoe je ziet hoe men hier bijvoorbeeld reageert op mensen die openbaren dat zij religieus zijn. Posts en sigs staan vol met spot jegens religie; het lijkt wel een hype. Kuddegedrag, met de 'Four Horsemen of New Atheism' aan kop. Ik zie weinig verschil tussen religieuzen en atheïsten.
Moet ook gewoon kunnen.quote:Op woensdag 10 april 2013 22:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Kudde gedrag is zeer menselijk en geeft ook een gevoel van één zijn![]()
Maar 1 van die four horsemen ( sam Harris) is schijnbaar redelijk spiritueel bezig met boeddhisme en oosterse invloeden. Dennett wilde nog wel eens naar de kerk gaan vanwege de ervaring.
Ja met zulke gelovigen ben ik ook al eens in aanraking gekomen, ik snap alleen niet wat je er mee opschiet....je bent dan zelf een god....but shit happens anyway.quote:Op woensdag 10 april 2013 21:55 schreef Gray het volgende:
[..]
Er zijn overtuigingen waarin men aanneemt dat hetgeen dat is, God is. Alle natuur, of heel het universum, is dan een godheid. Inclusief wij.
Dat maakt je niet een god, net als dat een neuron geen mens is.quote:Op donderdag 11 april 2013 00:25 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Ja met zulke gelovigen ben ik ook al eens in aanraking gekomen, ik snap alleen niet wat je er mee opschiet....je bent dan zelf een god....but shit happens anyway.
quote:Op zondag 7 april 2013 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zijn onbewuste dieren ook automatisch aseksueel?
Atheisme is mi een bewust standpunt.
Maar je zegt dat je niet gelovig bent (i.e. je gelooft niet in het bestaan van god(en)?). Dan ben je toch gewoon een atheïst? Dat je daarnaast vindt dat het al dan niet bestaan van god(en) onbekend -of zelfs niet kenbaar is- maakt dan toch alleen maar dat je een agnostische atheïst ("ik weet niet of er wel of niet goden bestaan, maar tot er overtuigend bewijs wordt getoond, geloof ik niet in het bestaan ervan") bent, net als het overgrote deel van de atheïsten?quote:Op woensdag 10 april 2013 20:54 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dit is een beetje een misvatting met betrekking tot dit topic. Kijk, ik ben zelf niet gelovig, maar ik heb zelf wel op geloof en atheïsme nogal wat aan te merken, ook de stroming die ik aanhang, agnosticisme is het een en ander op te bekritiseren, het is natuurlijk de meest rationele keuze, maar je kunt bijvoorbeeld inderdaad zoals Richard Dawkins zegt met voldoende informatie de stap maken naar atheïsme, ik doe dat echter om een aantal redenen niet.
En toch blijven dit soort opvattingen enorm etnocentrisch. Je beschouwt het heel erg vanuit een Westers perspectief. Veel vormen van spiritualiteit en Oosterse 'religies' zijn ook gewoon 'atheïstisch'.quote:Op woensdag 10 april 2013 20:54 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Het idee van dit topic is niet dat atheïsme godslastering zou zijn. Het punt is dat de kritiek van atheïsten vaak wel goed doordacht is vanuit een fysisch/fysologisch wereldbeeld, maar dat er te weinig ingegaan wordt op de theologische kant van religie, waarmee veel meer begrip zou ontstaan. Er zijn schrijvers als Richard Dawkins die de Bijbel wel redelijk kennen, maar als je enige kennis van de Bijbel hebt dien je van daaruit ook enig inzicht te hebben in wáarom mensen hun geloof zo belangrijk vinden, in plaats van uitspraken van atheïsten die je nogal eens hoort zoals dat al het geloof maar op moet donderen, domme geluiden uit minaretten of christenen die gek zijn. Ik denk dat er van beide kanten uit meer tolerantie moet komen.
Het beschrijft ook op een wat fundamenteler niveau de materie van dit topic. Het menselijk brein is geëvolueerd om te denken in oorzaken, doelen en intenties. Dat verklaart ook de vermeende noodzaak van zingeving.quote:But this scenario assumes the wrong account of where supernatural ideas come from. Religious teachings certainly shape many of the specific beliefs we hold; nobody is born with the idea that the birthplace of humanity was the Garden of Eden, or that the soul enters the body at the moment of conception, or that martyrs will be rewarded with sexual access to scores of virgins. These ideas are learned. But the universal themes of religion are not learned. They emerge as accidental by-products of our mental systems. They are part of human nature.
Niet mee eens, dat vind ik pas een kijken vanuit een westerse bril.quote:Op donderdag 11 april 2013 12:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
En toch blijven dit soort opvattingen enorm etnocentrisch. Je beschouwt het heel erg vanuit een Westers perspectief. Veel vormen van spiritualiteit en Oosterse 'religies' zijn ook gewoon 'atheïstisch'.
Dat is dan ook precies mijn punt.quote:Op donderdag 11 april 2013 12:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet mee eens, dat vind ik pas een kijken vanuit een westerse bril.
Wij hier hebben de neiging om alle spiritualiteit, al het geloof door een christelijke bril te zien, ook al zijn we atheistisch.
Neem het boeddhisme, nu zijn daar natuurlijk verschillende stromingen, maar in de basis is dat echt wel een geloof, met entiteiten, goden en vanalles daar tussenin. Dat die goden e.d. niet direct van belang zijn voor de mens om goed te leven is waar, maar maakt dat het atheistisch, ik vind van niet, want atheisme is het niet geloven in goden en andere spirituele wezens.
Zelfde in mijn geloof, zijn er goden en andere entiteiten, ja, zijn die van enig belang om mijn leven te leven, nee. Ik ben het die mijn leven leeft, ik ben het die de beslissingen maakt, ik ben het die de verantwoording draagt voor al mijn daden.
Maakt dat van mijn geloof een atheistisch iets, in het geheel niet, maar het is wel een heel ander geloofssysteem dan de abrahamistische. Wij kennen niet maar 1 weg naar het goede, wij kennen er vele, geloof of ongeloof heeft daar niet eens zoveel mee te maken, wel hoe je in het leven staat, welke daden je doet en hoe je omgaat met je fouten.
Dat is nog steeds wat ik zeg hoor.quote:Op donderdag 11 april 2013 12:36 schreef erodome het volgende:
Nee, dat is dus dat christelijk kijken naar mijn mening, het is geen metafysisch naturalisme. Dat er geen god boven de natuur staan maakt niet dat er geen goden in de natuur staan.
Het is wat mij betreft een oude manier om de oude(en ander systeem) geloven weg te kunnen wapperen. Als het niet volgens het christelijke denken gaat(lees god buiten de wereld, boven de natuur, in almachtige vorm, de schepper van al, de enige weg naar de waarheid) is het geen echt geloof.
Het is een wat mildere vorm van zwartmakerij, meer is het niet.
Ja, de goden niet als iets bovennatuurlijks, maar deel van dezelfde natuur waartoe wij behoren. Gewoon wezens waarmee de realiteit delen, een andere soort, een ander volk.quote:Op donderdag 11 april 2013 13:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is nog steeds wat ik zeg hoor.
Of zeg je nu dat je goden als een naturalistisch fenomeen wilt definiëren?
Dan snap je het onderscheid tussen fysisch en metafysisch volgens mij niet zo of geef je er je eigen definitie aan.quote:Op donderdag 11 april 2013 14:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, de goden niet als iets bovennatuurlijks, maar deel van dezelfde natuur waartoe wij behoren. Gewoon wezens waarmee de realiteit delen, een andere soort, een ander volk.
Zie het boeddhisme bv, vele entiteiten in vele verschillende "werelden", goden behoren ook tot die verschillende wezens, net als wij mensen, we zijn verschillende soorten met verschillende belangen in dezelfde wereld, hetzelfde universum.
Gelukkig ben je ook van mening dat een baksteen niet atheïstisch is. Maar hoe verklaar je dat F&L voor meer dan 80% gaat over de vraag of god bestaat? Is Nederland een theocratie? Of laten we ons leiden door de VS waar deze discussie meer op zijn plaats is?quote:Op donderdag 11 april 2013 11:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]![]()
Deze had ik niet van je verwacht.
Atheïsme is niet per se bewust. Simpelweg de mentale capaciteit/potentie hebben om theïst te zijn/worden maar dit niet hebben gedaan is voldoende om atheïst te zijn aangezien atheïsme simpelweg het gebrek aan geloof in een god is.
Natuurlijk projecteren we zulke (zelfs impliciete) filosofische standpunten niet op dieren of zelfs kinderen, simpelweg omdat de capaciteit niet aanwezig is om de concepten te begrijpen.
En hoewel impliciete filosofische posities in elke andere situatie nutteloos zijn zitten we als mensheid toevallig in een situatie waarbij de meerderheid een bepaalde set conclusies heeft getrokken die compleet geen basis hebben in de realiteit. Om te roepen dat impliciet ongeloof in die conclusies in zo'n geval de norm is en geen naam verdient tenzij je je er tegen gaat ageren is op zijn minst misleidt.
Is het label "niet-moordenaar" ook alleen maar van toepassing op mensen die zich er volledig van bewust zijn dat ze niemand hebben vermoord? Vooral in een wereld waarin 80% van de bevolking wel iemand heeft vermoord.
Het is uiteindelijk een discussie over de wereld. Even enkele punten op een rij die dit ook voor Nederlanders juist een interessant onderwerp maaktquote:Op donderdag 11 april 2013 14:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Gelukkig ben je ook van mening dat een baksteen niet atheïstisch is. Maar hoe verklaar je dat F&L voor meer dan 80% gaat over de vraag of god bestaat? Is Nederland een theocratie? Of laten we ons leiden door de VS waar deze discussie meer op zijn plaats is?
Heb je het over onzin uitsluiten op het forum of in de overheid?quote:Op donderdag 11 april 2013 18:56 schreef deelnemer het volgende:
We geloven allemaal in allerlei onzin. Je kunt mensen toch wel meer ruimte laten, ook als ze niet uitsluitend de juiste overtuigingen hebben. De critera voor 'juist' zullen te stringent zijn, als het aan een geloofwaardige standaard van objectiviteit moet voldoen, en blijven toch te ruim om effectief onzin uit te sluiten. Daarom is men tolerant.
De overheid.quote:Op donderdag 11 april 2013 21:05 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb je het over onzin uitsluiten op het forum of in de overheid?
Het criterium in de Nederlandse politiek is niet zo zeer dat iets objectief moet zijn om te mogen maar vooral dat je als overheid niet een bepaalde religie voortrekt boven een andere in je beleid en omgang met de burger. Zelfs onze verzwakte vorm van scheiding kerk staat icm grondwet discriminatie op basis van oa religie waarborgt dit.quote:
Is het niet objectief? Is het dan rechtspositivisme?quote:Op donderdag 11 april 2013 21:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het criterium in de Nederlandse politiek is niet zo zeer dat iets objectief moet zijn om te mogen maar vooral dat je als overheid niet een bepaalde religie voortrekt boven een andere in je beleid en omgang met de burger. Zelfs onze verzwakte vorm van scheiding kerk staat icm grondwet discriminatie op basis van oa religie waarborgt dit.
Ik heb 0,0 problemen met christelijke politici maar er zijn regels. Daar heb je je netjes aan te houden. Zelfs (of wellicht JUIST) de gemeenteraad in Staphorst.
Het lesprogramma op school berust zich op de definitie van de les. Lessen in wetenschappelijke vakken moeten voldoen aan de wetenschappelijke standaarden. Anders is het geen biologie/natuurkunde meer maar iets anders. Alle extra vakken die een overheid zou kunnen geven moeten minimaal een basis hebben in de realiteit anders kan je er niet op toetsen.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Is het niet objectief? Is het dan rechtspositivisme?
Het lesprogramma op school berust toch op een zekere mate aan objectiviteit. Waarom is er anders bezwaar tegen creationisme en niet tegen evolutieleer?
Bijna vergeten....quote:Op donderdag 11 april 2013 14:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dan snap je het onderscheid tussen fysisch en metafysisch volgens mij niet zo of geef je er je eigen definitie aan.
Geesten, zielen, enzovoort zijn allemaal metafysische concepten. Het metafysisch naturalisme wijst bijvoorbeeld enige vorm van Cartesiaans dualisme ook af.
In het onderwijs zie je ook alle ideologische trends in de samenleving voorbij komen. Het wordt aangestuurd door de eindtermen aan te passen (een politiek proces).quote:Op vrijdag 12 april 2013 18:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het lesprogramma op school berust zich op de definitie van de les. Lessen in wetenschappelijke vakken moeten voldoen aan de wetenschappelijke standaarden. Anders is het geen biologie/natuurkunde meer maar iets anders. Alle extra vakken die een overheid zou kunnen geven moeten minimaal een basis hebben in de realiteit anders kan je er niet op toetsen.
Een slordige 13 miljard jaarquote:Op dinsdag 9 april 2013 09:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als ik in een garage voor oldtimers onderdelen bij elkaar raap en daarvan een auto in elkaar knutsel... hoe oud is die auto dan?
En zelfs dat is niet zo duidelijk: de meeste zware elementen zijn gevormd in de kernen van sterren die vervolgens zijn geëxplodeerd. En daarmee zijn ze dus niet gevormd bij de Big Bang.quote:
Ik ben het met je eens dat er genoeg mis is op veel openbaar en ook bijzonder onderwijs. Qua structuur en inhoud. Hoe je dat het beste kan oplossen weet ik niet en pretendeer ik niet te weten. Ook claim ik niet dat er 1 goede methode is om kinderen iets te leren. Dat is wat mij betreft een aanhoudende zorg van de politiek en de samenleving.quote:
Ik snap ook niet wat iedereen altijd loopt te zeiken over stichting Martijn.quote:
Ik heb op een christelijke middelbare school gezeten, maar dit onzin heb ik daar niet gehoord. Er is altijd en overal een sfeer van vanzelfsprekendheden die zeer misleidend kan zijn. Ook in het bedrijfsleven of atheistische kringen. Het is mi verstandig om de kritische blik vooral te richten op de dominante groep in de samenleving. Iedereen heeft de neiging daar achteraan te lopen.quote:Op woensdag 17 april 2013 08:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat er genoeg mis is op veel openbaar en ook bijzonder onderwijs. Qua structuur en inhoud. Hoe je dat het beste kan oplossen weet ik niet en pretendeer ik niet te weten. Ook claim ik niet dat er 1 goede methode is om kinderen iets te leren. Dat is wat mij betreft een aanhoudende zorg van de politiek en de samenleving.
Het enige wat ik vraag is aan die problemen niet ook nog toe te voegen met leugens over dinovoetsporen naast mensenvoetsporen en de zondvloed als oorsprong van het mechanisme voor regenbogen en brekingsindexen). En in maatschappijleer dat homo's desastreus zijn voor de hoeksteen van de samenleving etc...
De feiten en speerpunten die je kinderen meegeeft moeten minimaal aantoonbaar en vakspecifiek zijn.
Mijn voorbeelden zijn hyperbolen. Behalve dan dat stuk over homo's want er zijn wel degelijk christelijke scholen in het nieuws gekomen door hun beleid jegens of het aannemen van homo's of de manier waarop ze homoseksualiteit bespreken in het klaslokaal.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik heb op een christelijke middelbare school gezeten, maar dit onzin heb ik daar niet gehoord.
Dat ontken ik nergens. Alleen maar omdat atheïsten scepticisme hebben toegepast op 1 waarheidsclaim betekent niet dat het per definitie sceptici zijn richting andere claims. Noch ben ik blind andere mensen basisloos aan het napraten. Alles wat ik hier zeg heb ik een basis voor en als je me nou eens vroeg wat mijn basis was dan zou je zien dat ik niet in de rondte loop te lullen.quote:Er is altijd en overal een sfeer van vanzelfsprekendheden die zeer misleidend kan zijn. Ook in het bedrijfsleven of atheistische kringen.
En de dominante groep is volgens jou atheïsten? Ik vind het lastig om jou duidelijk te maken dat atheïsten nauwelijks een (dominante nog wel) groep te noemen zijn want zo lijk je ze wel weg te willen zetten.quote:Het is mi verstandig om de kritische blik vooral te richten op de dominante groep in de samenleving. Iedereen heeft de neiging daar achteraan te lopen.
Het atheisme is daarom hol. Een beweging die ergens niet in geloofd.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:28 schreef Interloper het volgende:
Atheisten geloven vooral niet in god. Dat is eigenlijk het enige wat alle atheisten per definitie met elkaar gemeen hebben. Wat ze wel en niet kunnen uitleggen en waar ze wel en niet blind voor zijn, kan per persoon verschillen en is ook totaal niet relevant voor het atheisme.
Atheisme is geen beweging of filosofische stroming. Het is gewoon een woord waarmee een gebrek aan geloof in god wordt omschreven, maar niet datgene waar een atheist wél in gelooft. Net zoals 'theisme' een woord is waarmee een actief geloof in god wordt omschreven, maar niets zegt over het religieuze smaakje dat theisten hebben. Dat is natuurlijk net zo hol.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het atheisme is daarom hol. Een beweging die ergens niet in geloofd.
Het blijft een negatieve definitie. Je noemt jezelf toch ook geen a-elf gelover: een aelfist.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:17 schreef Interloper het volgende:
[..]
Atheisme is geen beweging of filosofische stroming. Het is gewoon een woord waarmee een gebrek aan geloof in god wordt omschreven, maar niet datgene waar een atheist wél in gelooft. Net zoals 'theisme' een woord is waarmee een actief geloof in god wordt omschreven, maar niets zegt over het religieuze smaakje dat theisten hebben. Dat is natuurlijk net zo hol.
Er zijn uiteraard wel filosofieen gebaseerd op atheisme en die zijn allesbehalve hol.
Dat is ook een beetje het punt. Als die gekke gelovigen niet al die dingen over god etc hadden verzonnen hadden wij geen negatieve definitiequote:Op woensdag 17 april 2013 16:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het blijft een negatieve definitie. Je noemt jezelf toch ook geen a-elf gelover: een aelfist.
Precies! Zonder gelovigen had ik helemaal geen atheïst hoeven zijn.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:38 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje het punt. Als die gekke gelovigen niet al die dingen over god etc hadden verzonnen hadden wij geen negatieve definitie
Het is volgens mij duidelijk dat niemand je reacties goed leest of het gewoon niet snapt en dus daarmee in praktijk brengt.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het blijft een negatieve definitie. Je noemt jezelf toch ook geen a-elf gelover: een aelfist.
Gewoon een reactie van mijn kant op een al te zelfgenoegzaam atheisme. De grote vragen zijn een gemeenschappelijk probleem en niet eenvoudig te beantwoorden.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:45 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het is volgens mij duidelijk dat niemand je reacties goed leest of het gewoon niet snapt en dus daarmee in praktijk brengt.
Of we zijn het er fundamenteel mee oneens omdat deelnemer (s)preekt vanuit het perspectief van een gelovige.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:45 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het is volgens mij duidelijk dat niemand je reacties goed leest of het gewoon niet snapt en dus daarmee in praktijk brengt.
Wat zijn grote vragen? De zin van het leven? Dat zijn persoonlijke vragen, die hoeven juist niet gemeenschappelijk te worden opgelost.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Gewoon een reactie van mijn kant op een al te zelfgenoegzaam atheisme. De grote vragen zijn een gemeenschappelijk probleem en niet eenvoudig te beantwoorden.
Wel als je ook belang hebt bij enige gemeenschappelijkheid en als je eigen individuele standpunten minder individueel zijn dan veel mensen aannemen.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat zijn grote vragen? De zin van het leven? Dat zijn persoonlijke vragen, die hoeven juist niet gemeenschappelijk te worden opgelost.
Omdat een dergelijk debat niet echt aan de orde is en al helemaal geen prominentie heeft. Maar een a-elf-gelover is wel gewoon het tegenovergestelde van elf-gelover.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Juist, zoals een niet-verzamelaar is van postzegels het tegenovergestelde is van een postzegelverzamelaar.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:59 schreef Interloper het volgende:
Omdat een dergelijk debat niet echt aan de orde is en al helemaal geen prominentie heeft. Maar een a-elf-gelover is wel gewoon een tegenovergestelde van elf-gelover.
Het atheisme is een onbeduidende beweging omdat het geen positieve uitgangspunten heeft.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:12 schreef Tijn het volgende:
Maar de kritiek op atheïsme is dus samengevat dat niets het gat opvult dat het wegvallen van je geloof achterlaat?
Dan wil je gewoon on een commune wonen. Dat heeft niets te maken met "gemeenschappelijke grote vragen" die op een overkoepelende manier beantwoordt zouden moeten worden.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wel als je ook belang hebt bij enige gemeenschappelijkheid en als je eigen individuele standpunten minder individueel zijn dan veel mensen aannemen.
Het is geen beweging. Het is een reactie van een niet-gelovige op de vraag van een wel-gelovige: "Wat voor religie heb jij?"quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het atheisme is een onbeduidende beweging omdat het geen positieve uitgangspunten heeft.
quote:Op woensdag 17 april 2013 16:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies! Zonder gelovigen had ik helemaal geen atheïst hoeven zijn.
Ik wil in een betrouwbare samenleving wonen. Dat veronderstelt het een en ander.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan wil je gewoon on een commune wonen. Dat heeft niets te maken met "gemeenschappelijke grote vragen" die op een overkoepelende manier beantwoordt zouden moeten worden.
Dat heeft niets te maken met religie en/of atheïsme. Je verdwaalt in je eigen redenaties.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik wil in een betrouwbare samenleving wonen. Dat veronderstelt het een en ander.
Nogmaals: er is geen beweging.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het atheisme is een onbeduidende beweging omdat het geen positieve uitgangspunten heeft.
Ik ben blij met je reactie. Nu weet ik dat ik niet de enige ben dat het opgevallen is.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Gewoon een reactie van mijn kant op een al te zelfgenoegzaam atheisme. De grote vragen zijn een gemeenschappelijk probleem en niet eenvoudig te beantwoorden.
Het heeft te maken met gedeelde uitgangspunten. Daar ontkom je niet aan, of iemand nu voor een communautair model of een een vrije markt pleit. Het zoeken naar deze gemeenschappelijke uitgangspunten raakt aan alle grote vragen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met religie en/of atheïsme. Je verdwaalt in je eigen redenaties.
Wil je zekere kennis of een stoplap zoethouder antwoord op die vragen?quote:Op woensdag 17 april 2013 16:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat gelovigen en atheïsten vermindert uitgangspunten delen. Als jij in een "betrouwbare" samenleving wilt wonen, moeten dus eerst alle atheïsten dood?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het heeft te maken met gedeelde uitgangspunten.
Het heeft ook niets met positivisme te maken, eerder met realisme.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je snapt dat de betekenis van het woord atheisme wat anders is dan waar het aan refereert?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is ook geen beweging. Er zijn geen volgers, ze verzamelen zich nergens, er zijn geen afspraken, geen gebruiken, het is geen gemeenschap. Het is puur de verzamelnaam voor de mensen die weerleggen dat een bepaalde God bestaat.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Elke religie/levensovertuiging heeft de doel om ethische vraagstukken en daarmee maatschappelijke vraagstukken te beantwoorden.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met religie en/of atheïsme. Je verdwaalt in je eigen redenaties.
Lekker veilig achter de muur van het ons-gevoel, niet zelf hoeven nadenken maar gezegd krijgen wat het geval is.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat gelovigen en atheïsten vermindert uitgangspunten delen. Als jij in een "betrouwbare" samenleving wilt wonen, moeten dus eerst alle atheïsten dood?
Ik weerleg helemaal niet dat god bestaat, kan wel bezig blijven met wat al die idioten verzinnen wat ik dan weer zou moeten weerleggen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is ook geen beweging. Er zijn geen volgers, ze verzamelen zich nergens, er zijn geen afspraken, geen gebruiken, het is geen gemeenschap. Het is puur de verzamelnaam voor de mensen die weerleggen dat een bepaalde God bestaat.
[ afbeelding ]
Atheïsme is geen religie/levensovertuiging. Dus ook geen "holle" overtuiging. Dus ook geen overtuiging zonder positieve uitgangspunten. Gewoon geen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:29 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Elke religie/levensovertuiging heeft de doel om ethische vraagstukken en daarmee maatschappelijke vraagstukken te beantwoorden.
Het feit dat je er niet in meegaat, betekent al dat je het weerlegt. Of in elk geval, dat je het niet accepteert. Daarmee ben je een atheïst.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weerleg helemaal niet dat god bestaat, kan wel bezig blijven met wat al die idioten verzinnen wat ik dan weer zou moeten weerleggen.
Het is naïef om te zeggen, dat sociale druk niet bestaat. Atheïsme is een beweging niet omdat de definitie dat eist, maar omdat de mens eenmaal zo is.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is ook geen beweging. Er zijn geen volgers, ze verzamelen zich nergens, er zijn geen afspraken, geen gebruiken, het is geen gemeenschap. Het is puur de verzamelnaam voor de mensen die weerleggen dat een bepaalde God bestaat.
[ afbeelding ]
De enige sociale druk komt van gelovigen. Die willen en moeten iets. Atheïsten zijn alleen nee-zeggers.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:34 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het is naïef om te zeggen, dat sociale druk niet bestaat. Atheïsme is een beweging niet omdat de definitie dat eist, maar omdat de mens eenmaal zo is.
Sociale druk zorgt ervoor dat mensen voor de keus worden gesteld over ze bij een religie willen horen of niet. De mensen die niet overtuigd zijn dat er een God bestaat zijn atheïsten. Maar er volgen geen antwoorden op maatschappelijke of ethische kwesties uit het feit dat je iets niet gelooft. De mensen die samen atheïsten zijn hebben niets gemeen behalve het feit dat ze het bestaan van een God niet accepteren.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:34 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het is naïef om te zeggen, dat sociale druk niet bestaat. Atheïsme is een beweging niet omdat de definitie dat eist, maar omdat de mens eenmaal zo is.
Waarom zou dit een gat achterlaten? Intriest als moraal en ethiek van religie moet komen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:12 schreef Tijn het volgende:
Maar de kritiek op atheïsme is dus samengevat dat niets het gat opvult dat het wegvallen van je geloof achterlaat?
Nee, ik zeg dat ik niets hoef te weerleggen omdat ik geen claim leg, de relis maken een claim en ik zeg dat ze die maar hard moeten makenquote:Op woensdag 17 april 2013 17:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het feit dat je er niet in meegaat, betekent al dat je het weerlegt.
Ik zeg dat ze tot nu toe geen overtuigend bewijs hebben geleverdquote:Of in elk geval, dat je het niet accepteert.
Volgens mijn prof Metaphysika niet, zelf geen atheist.quote:Daarmee ben je een atheïst.
Juistquote:Ik vind ook dat de bewijslast ligt bij de gelovigen, maar ja, die komen nooit met bewijzen
Dat claimt deelnemer of TS iigquote:Op woensdag 17 april 2013 17:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Waarom zou dit een gat achterlaten? Intriest als moraal en ethiek van religie moet komen.
Dat is de stelling van de TS.quote:
Ik begrijp ook niet dat mensen denken dat dat zo is. Alsof ongelovigen geen normen en waarden zouden hebben. Alsof ongelovigen in een maatschappij van dieven en moordenaars willen leven.quote:Intriest als moraal en ethiek van religie moet komen.
Ik vind de definities met uitgangspunten of positief of negatief onzinnig. De constructie is relevanter, want dat is wat we in het alledaagse leven gebruiken/meemaken.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Atheïsme is geen religie/levensovertuiging. Dus ook geen "holle" overtuiging. Dus ook geen overtuiging zonder positieve uitgangspunten. Gewoon geen.
Er is niets dat atheïsten bindt. Ze zijn het over geen enkel ander onderwerp eens dan het feit dat ze niet in God geloven. Dat jij ze tot een groep wilt bombarderen maakt het niet waar.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik vind de definities met uitgangspunten of positief of negatief onzinnig. De constructie is relevanter, want dat is wat we in het alledaagse leven gebruiken/meemaken.
Atheïsme is een overtuiging simpelweg vanwege de constructie dat het als gevolg heeft.
Als je geen postzegels verzamelt, verveel je je en daar kan iemand die wel postzegels verzamelt niet mee omgaan. Dus moet iedereen gedwongen postzegels verzamelen omdat anders de wel-verzamelaars onrustig worden en niet kunnen slapen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat claimt deelnemer of TS iig
Alsof er een leegte is als je geen postzegels verzameld.
Er is geen constructie. Atheïsme is het antwoord van een niet-gelovige op de vraag welke religie hij heeft. Niets meer en niets minder.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik vind de definities met uitgangspunten of positief of negatief onzinnig. De constructie is relevanter, want dat is wat we in het alledaagse leven gebruiken/meemaken.
Atheïsme is een overtuiging simpelweg vanwege de constructie dat het als gevolg heeft.
Tja, fanatieke verzamelaars van postzegels, vliegtuig of treinspotters, fans van U2 of voetbal etc kunnen het zelden over wat anders hebben en begrijpen absoluut niet dat anderen dat niet interesseertquote:Op woensdag 17 april 2013 17:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je geen postzegels verzamelt, verveel je je en daar kan iemand die wel postzegels verzamelt niet mee omgaan. Dus moet iedereen gedwongen postzegels verzamelen omdat anders de wel-verzamelaars onrustig worden en niet kunnen slapen.
Juist.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 17 april 2013 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, fanatieke verzamelaars van postzegels, vliegtuig of treinspotters, fans van U2 of voetbal etc kunnen het zelden over wat anders hebben en begrijpen absoluut niet dat anderen dat niet interesseert
Atheisme is een gebrek aan geloof. Als individuele atheisten een overtuiging hebben, dan zijn het gewoon.....atheisten met een overtuiging. Welke dan ook.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 17 april 2013 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]![]()
"Ik kan niet leven zonder Justin Bieber!!!!"
![]()
Met 10 regeltjes zitten de gelovigen al droog. Zo gemakkelijk komen atheïsten niet weg.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp ook niet dat mensen denken dat dat zo is. Alsof ongelovigen geen normen en waarden zouden hebben. Alsof ongelovigen in een maatschappij van dieven en moordenaars willen leven.
quote:Op woensdag 17 april 2013 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]![]()
"Ik kan niet leven zonder Justin Bieber!!!!"
![]()
Scherp !quote:Op woensdag 17 april 2013 17:48 schreef Interloper het volgende:
[..]
Atheisme is een gebrek aan geloof. Als individuele atheisten een overtuiging hebben, dan zijn het gewoon.....atheisten met een overtuiging. Welke dan ook.
Als een niet-postzegelverzamelaar een hobby heeft (welke dan ook), dan is hij een niet-postzegelverzamelaar met een hobby.
Dat claim ik niet. De claim is dat de fundamentele vraag naar gemeenschappelijke uitgangspunten een gedeeld probleem is. De vraag of God bestaat of niet, is nauwelijks relevant te noemen. Atheisten concentreren zich teveel op deze vraag. Soms blokkeren ze daarmee de discussie, maar ze zijn vooral irrelevant omdat ze geen positieve standpunten inbrengen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gelovigen kunnen het toch gewoon eens zijn met Atheïstische uitgangspunten?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat claim ik niet. De claim is dat de fundamentele vraag naar gemeenschappelijke uitgangspunten de gedeeld probleem is.
Dat komt omdat gelovigen ze blijven terroriseren met religieuze wetgeving.quote:De vraag of God bestaat of niet, is nauwelijks relevant te noemen. Atheïsten concentreren zich teveel op deze vraag.
Dat is in Nederland nauwelijks het geval.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat komt omdat gelovigen ze blijven terroriseren met religieuze wetgeving.
Wel. Zondagsrust, drugsverbod.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is in Nederland nauwelijks het geval.
Dat is niet typisch voor religieuze mensen. De zondagsrust is ook een doorbreking van een eindeloze tredmolen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wel. Zondagsrust, drugsverbod.
Dat zeggen alleen religieuzen.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is niet typisch voor religieuze mensen. De zondagsrust is ook een doorbreking van een eindeloze tredmolen.
Omdat je vanuit het atheïsme geen positieve standpunten KAN inbrengen. Atheïsme is slechts de toepassing van scepticisme op de waarheidsclaim van theïsten.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat claim ik niet. De claim is dat er dat fundamentele vraag naar gemeenschappelijke uitgangspunten de gedeeld probleem is. De vraag of God bestaat of niet, is nauwelijks relevant te noemen. Atheisten concentreren zich teveel op deze vraag. Soms blokkeren ze daarmee de discussie, maar ze zijn vooral irrelevant omdat ze geen positieve standpunten inbrengen.
Alsof atheïsten tegen rust zijnquote:Op woensdag 17 april 2013 18:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De zondagsrust is ook een doorbreking van een eindeloze tredmolen.
Daar staat tegenover dat het innemen van een positief standpunt veel moeilijker is. Zoals PietVerdriet hierboven stelt: Wie iets claimt moet bewijzen. Voeg daaraan toe dat iemand alles eerst exact moet definieren en daarmee zijn beweringen absoluut moet bewijzen, en de criticus heeft altijd gelijk.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat je vanuit het atheïsme geen positieve standpunten KAN inbrengen. Atheïsme is slechts de toepassing van scepticisme op de waarheidsclaim van theïsten.
Vervolgens kunnen mensen naast hun atheïsme best wel positieve standpunten inbrengen vanuit andere posities die ze individueel er op na houden. Ik zie in dit subforum vaak zat (ook van mezelf) reacties waarin de trant is om te zeggen "ok laten we doen alsof de TS' claim over het theisme klopt en op het topic in gaan". Je kan je natuurlijk blindstaren op verdwaalde KLB mensen die 1 post neergooien met "god bestaat niet" en vervolgens weglopen maar dan doe je de mensen in dit subforum erg weinig eer aan.
Gristenen willen geen zondagsrust, ze willen winkels niet open hebben, maar kroegen en ziekenhuizen, fabrieken en tankstations, frietkot en wat dies meer zij, daar hoor je ze niet over.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alsof atheïsten tegen rust zijnZe willen dat alleen niet per se op zondag.
Het maakt uit of je dat individueel doet of gemeenschappelijk.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alsof atheïsten tegen rust zijnZe willen dat alleen niet per se op zondag.
Anders negeer je even de rest van mijn post.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Daar staat tegenover dat het innemen van een positief standpunt veel moeilijker is. Zoals PietVerdriet Hierboven stelt: Wie iets claimt moet bewijzen. Voeg daaraan toe dat iemand alles eerst exact moet definieren en daarmee zijn beweringen absoluut moet bewijzen, en de criticus heeft altijd gelijk.
Kortom, het a-standpunt is altijd het gemakkelijkst te verdedigen. Op een discussieforum, waar men de discussie willen winnen, is dat een goede strategie. Maar het leidt tot niets.
Euh? Nu nog een keer maar dan duidelijker graagquote:Op woensdag 17 april 2013 17:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat claim ik niet. De claim is dat de fundamentele vraag naar gemeenschappelijke uitgangspunten de gedeeld probleem is.
Stropop argumentatie.quote:De vraag of God bestaat of niet, is nauwelijks relevant te noemen. Atheisten concentreren zich teveel op deze vraag. Soms blokkeren ze daarmee de discussie, maar ze zijn vooral irrelevant omdat ze geen positieve standpunten inbrengen.
Atheïsme leidt ook tot niets. Er volgt geen enkel standpunt uit behalve "laten we leven alsof er een man op een wolk in de lucht zit". Wat we dan wél moeten doen, daarover lopen de meningen uiteen. De ene atheïst is een VVD'er, de ander een PvdA'er. De een is een kunstenaar, de ander een fabrieksarbeider. De ene is van adel, de ander is een zwerver. Die mensen zijn het nergens over eens, behalve dat ze niet geloven dat er zoiets is als een God.quote:
Als we gemeenschappelijk tot een rustdag kunnen komen is dat niet iets waar atheïsten tegen zijn. Zolang het maar op basis van weloverwogen argumenten is, zou het zelfs zo kunnen zijn dat daaruit rolt dat zondag de perfecte rustdag is. Maar tegen de motivatie "ja, dat staat zo in de Bijbel" komen ze natuurlijk in opstand.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:13 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het maakt uit of je dat individueel doet of gemeenschappelijk.
Dat is ook mijn punt: het is zuiver sceptisch. Dat kan in 3 minuten:quote:Op woensdag 17 april 2013 18:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat je vanuit het atheïsme geen positieve standpunten KAN inbrengen. Atheïsme is slechts de toepassing van scepticisme op de waarheidsclaim van theïsten.
Dat verklaart niet de eindeloze stroom 'God bestaat wel/niet topics' in F&L. Meestal zijn de fundamentele concepten onmogelijke abstracties. Dat geldt voor alle fundamentalisten.quote:Vervolgens kunnen mensen naast hun atheïsme best wel positieve standpunten inbrengen vanuit andere posities die ze individueel er op na houden. Ik zie in dit subforum vaak zat (ook van mezelf) reacties waarin de trant is om te zeggen "ok laten we doen alsof de TS' claim over het theisme klopt en op het topic in gaan".
Ik begrijp de betekenis van het woord 'atheisme'. Wat ik minder goed begrijp is dat het een afdoende basis is voor alle gemeenschappelijkheid.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Atheïsme leidt ook tot niets. Er volgt geen enkel standpunt uit behalve "laten we leven alsof er een man op een wolk in de lucht zit". Wat we dan wél moeten doen, daarover lopen de meningen uiteen. De ene atheïst is een VVD'er, de ander een PvdA'er. De een is een kunstenaar, de ander een fabrieksarbeider. De ene is van adel, de ander is een zwerver. Die mensen zijn het nergens over eens, behalve dat ze niet geloven dat er zoiets is als een God.
Dan is het toch geen levensbeschouwing?quote:Op woensdag 17 april 2013 18:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is ook mijn punt: het is zuiver sceptisch.
Nee dat doe je nietquote:Op woensdag 17 april 2013 18:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik begrijp de betekenis van het woord 'atheisme'.
Dat is het ook niet. Het is alleen een negatief antwoord op een vraag.quote:Wat ik minder goed begrijp is dat het een afdoende basis is voor alle gemeenschappelijkheid.
Nee, je ziet het niet als punt, maar als verwijtquote:Op woensdag 17 april 2013 18:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is ook mijn punt: het is zuiver sceptisch. Dat kan in 3 minuten:
.
Zeker wel. Ik geloof niet.quote:
Dat is best, maar kan dat niet korter, zodat er meer tijd overblijft voor het nadenken over de rest.quote:Dat is het ook niet. Het is alleen een negatief antwoord op een vraag.
Het zijn gelovigen die het langer maken dan nodig. Door te blijven zeuren om religieuze wetgeving, door het gebruik van slechte argumentatie, zoals jij nu doetquote:Op woensdag 17 april 2013 18:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zeker wel. Ik geloof niet.
[..]
Dat is best, maar kan dat niet korter,
Gelovigen willen niet nadenken. Het zijn verslaafde junks die hun religie recyclen omdat het lekker is.quote:zodat er meer tijd overblijft voor het nadenken over de rest.
Concurquote:Op woensdag 17 april 2013 18:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het zijn gelovigen die het langer maken dan nodig. Door te blijven zeuren om religieuze wetgeving, door het gebruik van slechte argumentatie, zoals jij nu doet.
Kritiek uitoefenen op het eindeloze gemekker van atheisten is al even onmogelijk. Zie dit topic.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het zijn gelovigen die het langer maken dan nodig. Door te blijven zeuren om religieuze wetgeving, door het gebruik van slechte argumentatie, zoals jij nu doet.
Moet geen gewoonte worden, Piet.quote:
quote:Op woensdag 17 april 2013 18:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Kritiek uitoefenen op het eindeloze gemekker van atheisten is al even onmogelijk. Zie dit topic.
Het zijn de gelovigen die mekkeren.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gelovigen kunnen het toch gewoon eens zijn met Atheïstische uitgangspunten?
[..]
Dat komt omdat gelovigen ze blijven terroriseren met religieuze wetgeving.
Volgens mij heb jij vooral moeite de discussie inhoudelijk te voeren. Zelfs met het formuleren van je standpunt heb je al moeitequote:Op woensdag 17 april 2013 18:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Kritiek uitoefenen op het eindeloze gemekker van atheisten is al even onmogelijk. Zie dit topic.
Jij denkt dat atheisten dus per se sceptisch zijn over ALLES? Zelfs hun eigen bestaan of het bestaan van de realiteit. Wow.. je snapt dat epistemologie niks met atheisme te maken heeft.. toch? Hoop ik?quote:Op woensdag 17 april 2013 18:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is ook mijn punt: het is zuiver sceptisch. Dat kan in 3 minuten:
1. Ik vind het best wel meevallen.quote:[..]
Dat verklaart niet de eindeloze stroom 'God bestaat wel/niet topics' in F&L.
Dit gaat over Decartes die met een schone lei wilde beginnen. Het sceptische deel van deze onderneming was eenvoudig, maar het constructieve deel veel moeilijker.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
? Ik snap niet hoe dit past binnen de discussie. Ook intelligente mensen kunnen er helemaal naast zitten. Zoiets? Nee.. kan er geen chocola van maken.
Discussies over de economische uitgangspunten van een samenleving heb ik hier niet van de grond zien komen, terwijl daar alle aanleiding toe is. Er waren wel topic over, maar daarvoor was weinig belangstelling. Tegelijkertijd werden er heel wat 'God bestaat wel/niet topics'doorheen gejaagd. Telkens als iemand zo'n topic start, springt men erboven op, als kinderen op een doos met snoepjes.quote:1. Ik vind het best wel meevallen.
2. 90% van de "God bestaat wel/niet" topics worden gestart door gelovigen, die iets te veel William Lane Craig video's hebben bekeken en denken dat ze de wereld aan kunnen met moderne apologetica. Of theisten/spirituelen die niet (willen) snappen wat atheïsme is (en vooral wat het niet is) en het vanuit die hoek proberen aan te vallen. Een beetje zoals jij dat nu doet, hoewel minder subtiel.
Het is dan ook altijd weer genieten wanneer iemand denkt het bestaan van God te kunnen beargumenterenquote:Op woensdag 17 april 2013 18:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Tegelijkertijd werden er heel wat 'God bestaat wel/niet topics'doorheen gejaagd. Telkens als iemand zo'n topic start, springt men erboven op, als kinderen op een doos met snoepjes.
En je punt is? Je blijft dit als waardeoordeel gebruikenquote:Op woensdag 17 april 2013 18:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dit gaat over Decartes die met een schone lei wilde beginnen. Het sceptische deel van deze onderneming was eenvoudig, maar het constructieve deel veel moeilijker.
.
Ik realiseerde me later wat je bedoelde en had mijn post dus ge-edit maar net te laat dus. Decartes valt wat mij betreft in de zelfde verzameldoos als Aristoteles. Superintelligent maar uiteindelijk zo geobsedeerd door hun eigen concepten dat ze de simpelste waarheden over het hoofd zagen.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dit gaat over Decartes die met een schone lei wilde beginnen. Het sceptische deel van deze onderneming was eenvoudig, maar het constructieve deel veel moeilijker.
Laat me even een paar van die topics zien en ik zal je vertellen wat mij wel en niet aantrekt om er op te reageren. Het onderwerp wat je noemt vind ik namelijk super interessant klinken en lijkt me nou juist zoiets waarbij ik lekker mijn ongezoute ongevraagde mening in iedereens strot wil duwen (zoals men ouderwets van me gewend is) dus wellicht is het een probleem met de vorm van de OP.quote:[..]
Discussies over de economische uitgangspunten van een samenleving heb ik hier niet van de grond zien komen, terwijl daar alle aanleiding toe is. Er waren wel topic over, maar daarvoor was weinig belangstelling.
Ik denk dat je hier overdrijft. Confirmation bias maakt zeker wel deel uit van deze observatie denk ik.quote:Tegelijkertijd werden er heel wat 'God bestaat wel/niet topics'doorheen gejaagd. Telkens als iemand zo'n topic start, springt men erboven op, als kinderen op een doos met snoepjes.
Dat lijkt me evident. Als je een goede nieuwe theorie wil ontwikkelen, is dat moeilijker dan uitleggen dat sinterklaas niet bestaat. Het eerste verdient veel tijd en aandacht, het tweede verdwijnt vanzelf als je er geen moeite voor doet.quote:Op woensdag 17 april 2013 19:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En je punt is? Je blijft dit als waardeoordeel gebruiken
Wat? Op zondag een drugsverbod?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wel. Zondagsrust, drugsverbod.
Aristoteles is op een voetstuk geplaatst in de 12e t/m 15e eeuw. Als Aristoteles het ergens had beweert, of je kon het eruit afleiden, dan was het waar. Aristoteles heeft dat zelf nooit zelf zo gesteld, hij was daarvoor niet het type. De revolte tegen Aristoteles is een gevolg van de autoritaire opvatting van onderwijs op de universiteiten in Europa. Decartes was een van deze rebellen. Tot op de dag van vandaag heerst er een anti-Aristoteles stemming in de natuurwetenschappen. Geheel onterecht.quote:Op woensdag 17 april 2013 19:08 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik realiseerde me later wat je bedoelde en had mijn post dus ge-edit maar net te laat dus. Decartes valt wat mij betreft in de zelfde verzameldoos als Aristoteles. Superintelligent maar uiteindelijk zo geobsedeerd door hun eigen concepten dat ze de simpelste waarheden over het hoofd zagen.
Decartes ziet in jouw filmpje bijvoorbeeld niet het verschil tussen een conceptuele constructie als een vierkant en objecten in observeerbare realiteit. Waarin het verschil is dat je vanalles kan bedenken wat (zelfs op hele complexe manieren) intern consistent is maar dat dat nog niks zegt of het deel uit maakt van de realiteit.
F&L / Hoe dient men het neoliberale kapitalisme te verwerpen...quote:Laat me even een paar van die topics zien en ik zal je vertellen wat mij wel en niet aantrekt om er op te reageren. Het onderwerp wat je noemt vind ik namelijk super interessant klinken en lijkt me nou juist zoiets waarbij ik lekker mijn ongezoute ongevraagde mening in iedereens strot wil duwen (zoals men ouderwets van me gewend is) dus wellicht is het een probleem met de vorm van de OP.
Mijn of jouw confirmation bias?quote:Ik denk dat je hier overdrijft. Confirmation bias maakt zeker wel deel uit van deze observatie denk ik.
Nee, dat doet het niet, er zijn nog steeds hele volksstammen religieus.quote:Op woensdag 17 april 2013 19:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat lijkt me evident. Als je een goede nieuwe theorie wil ontwikkelen, is dat moeilijker dan uitleggen dat sinterklaas niet bestaat. Het eerste verdient veel tijd en aandacht, het tweede verdwijnt vanzelf als je er geen moeite voor doet.
Bovendien heeft religie veel mechanismen waardoor het in stand wordt gehouden, zoals het nemen van veel kinderen en deze te indoctrineren door ze naar speciale scholen te sturen.quote:Op woensdag 17 april 2013 20:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat doet het niet, er zijn nog steeds hele volksstammen religieus.
Theïsme wordt gevoed door een van de fundamenten van de werking van onze hersenen, het 'causalisme'.quote:Op woensdag 17 april 2013 20:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
"De wereld zit zo mooi in elkaar, dat kán geen toeval zijn"quote:Op woensdag 17 april 2013 20:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Theïsme wordt gevoed door een van de fundamenten van de werking van onze hersenen, het 'causalisme'.
Daar worden ze ook de hele dag met religie bestookt. Ze houden zo te weinig ruimte om ergens helder over na te kunnen denken (net als hier op F&L).quote:Op woensdag 17 april 2013 20:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En?quote:Op woensdag 17 april 2013 21:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Daar worden ze ook de hele dag met religie bestookt. Ze houden zo te weinig ruimte om ergens helder over na te kunnen denken (net als hier op F&L).
quote:
Ik bedoelde het letterlijk. Mensen doen veel moeite om hun religie in stand te houden.quote:Op woensdag 17 april 2013 19:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat lijkt me evident. Als je een goede nieuwe theorie wil ontwikkelen, is dat moeilijker dan uitleggen dat sinterklaas niet bestaat. Het eerste verdient veel tijd en aandacht, het tweede verdwijnt vanzelf als je er geen moeite voor doet.
quote:Op zaterdag 6 april 2013 21:18 schreef Molurus het volgende:
Nee, dat kun je niet. Die twee sluiten elkaar volledig uit.
Ik scheer gelovigen niet over 1 kam, ik scheer geloofsovertuigingen over 1 kam. Dat is wat geloofsovertuigingen onderscheidt van andere overtuigingen: het gebrek aan rationele argumenten.quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:10 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Sorry Molurus maar dit is echt een kotsmisselijk makende reactie.
Waarom zouden rationeel zijn en gelovig zijn elkaar volledig uitsluiten?
Daar zit geen logica achter, want geloof is juist ook erg rationeel.
Je doet net of de Bijbel een sprookjesboek is
Daarbij scheer je alle gelovigen weer eens over 1 kam, beledig je alle gelovigen eigenlijk ook nog eens.
Ja en bijvoorbeeld (macro) evolutie is geen geloofsovertuiging?quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:12 schreef Molurus het volgende:
Ik scheer gelovigen niet over 1 kam, ik scheer geloofsovertuigingen over 1 kam. Dat is wat geloofsovertuigingen onderscheidt van andere overtuigingen: het gebrek aan rationele argumenten.
Anders gezegd: als iemand ooit aankomt met een rationeel argument voor een specifieke geloofsovertuiging is het op dat moment geen geloofsovertuiging meer.
Correct. Dat is zelfs 1 van de meest solide wetenschappelijke theorieën.quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja en bijvoorbeeld (macro) evolutie is geen geloofsovertuiging?
Een deel van de Bijbel is zeker van historische waarde.quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:19 schreef bianconeri het volgende:
Er zijn al zoveel zaken besproken over de Bijbel en het geloof. De natuur is overduidelijk.
Archeologie laat de Bijbel als een historisch boek zien. Etc etc...
Dat iets niet ontkracht kan worden maakt het nog niet waarschijnlijk. Ik noem een opstaan uit de dood, maagdelijke bevalling, en meer van dat soort larie.quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:19 schreef bianconeri het volgende:
Nog nooit heeft iemand ook maar 1 ding uit de Bijbel als onjuist weg kunnen zetten.
Ja niet alles is bewezen, maar heelveel dingen wel en nog niets ontkracht.
Het is vooral een verwachting. Niets daaraan is verzekerd, of zelfs maar waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:19 schreef bianconeri het volgende:
Geloof is niet puur geloof. Zoals de Bijbel ook zegt is geloof een ''verzekerde verwachting''.
We moeten Hem aanbidden met onze hele ziel, kracht EN verstand.
Omdat ik wel wat beters heb dan de hele tijd op fok te gaan zitten.quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:22 schreef Molurus het volgende:
Correct. Dat is zelfs 1 van de meest solide wetenschappelijke theorieën.
Ga je trouwens nog toelichten wat volgens jou een 'soort' is? (Honderdste keer dat ik je dit vraag, maar je hebt die vraag nooit beantwoord. Je was iedere keer 'ineens' verdwenen.)
Wat niet? Alles! Alles wat tegenwoordig gebeurt wordt verklaard, dingen worden ver van te voren zeer precies voorspeld. Ook waarom we sterven, wat gebeurt er na onze dood en wat brengt de toekomst? Geen enkel boek, of wetenschappelijke theorie komt daar ook maar enigszins in de buurt.quote:Een deel van de Bijbel is zeker van historische waarde.
Voor iemand die geloof zeeeeer ver van rationeel ziet is dat wel aparte opmerking?quote:Dat iets niet ontkracht kan worden maakt het nog niet waarschijnlijk. Ik noem een opstaan uit de dood, maagdelijke bevalling, en meer van dat soort larie.
En toch zegt de Bijbel dat geloof iets verzekerds moet zijn. Niet zo maar iets om in te geloven wat niet waarschijnlijk is. Nee absoluut niet!quote:Het is vooral een verwachting. Niets daaraan is verzekerd, of zelfs maar waarschijnlijk.
Ah, juist ja. Je besteedt echt vele uren met het verkondigen van je micro-evolutie vs macro-evolutie gelul, maar je hebt wel iets beters te doen dan je standpunt toe te lichten?quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat ik wel wat beters heb dan de hele tijd op fok te gaan zitten.
"Perfect" is sowieso een ietwat moeizaam begrip.quote:Op zondag 21 april 2013 12:10 schreef MrMofo het volgende:
Mensen zijn imperfect dus alles wat de mens verzint is al op zichzelf imperfect.
''Alle waarheid is subjectief.''quote:Op zondag 21 april 2013 12:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Perfect" is sowieso een ietwat moeizaam begrip.Het is inherent subjectief.
Geloof en ratio sluiten elkaar volledig uit. Was dat niet het geval, dan waren er wel ongelovigen geweest die dat hele godverhaal betrouwbaar achten.quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:10 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Sorry Molurus maar dit is echt een kotsmisselijk makende reactie.
Waarom zouden rationeel zijn en gelovig zijn elkaar volledig uitsluiten?
Daar zit geen logica achter, want geloof is juist ook erg rationeel.
Je doet net of de Bijbel een sprookjesboek is
Daarbij scheer je alle gelovigen weer eens over 1 kam, beledig je alle gelovigen eigenlijk ook nog eens.
quote:Op woensdag 17 april 2013 21:45 schreef deelnemer het volgende:
Daar worden ze ook de hele dag met religie bestookt. Ze houden zo te weinig ruimte om ergens helder over na te kunnen denken (net als hier op F&L).
quote:Op woensdag 17 april 2013 20:38 schreef Tijn het volgende:
"De wereld zit zo mooi in elkaar, dat kán geen toeval zijn"
Wat een reacties zegquote:Op woensdag 17 april 2013 20:37 schreef Tijn het volgende:
Bovendien heeft religie veel mechanismen waardoor het in stand wordt gehouden, zoals het nemen van veel kinderen en deze te indoctrineren door ze naar speciale scholen te sturen.
Waarom praat je dan mee over atheïsme als je daar als hyperchristen helemaal niets van begrijpt?quote:Op zondag 21 april 2013 15:34 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wat een reacties zeg
Die laten wel de onwetendheid van velen hier zien, wel meepraten maar niets weten van religie.
Heeft het al eens eerder geregend in Engeland?quote:Op zondag 21 april 2013 15:51 schreef TerryStone het volgende:
Krijg hier nogal een deja vu gevoel van. Hebben we deze discussies niet al eens eerder gevoerd waarin je vooral uitblonk in het laten zien hoe onwetend je bent bianconeri?
Toon aan waarin ik onwetend ben... Tot nu toe heb ik gewoon gereageerd op zaken, op een juiste manier. Dus tja doe je best.quote:Op zondag 21 april 2013 15:51 schreef TerryStone het volgende:
Krijg hier nogal een deja vu gevoel van. Hebben we deze discussies niet al eens eerder gevoerd waarin je vooral uitblonk in het laten zien hoe onwetend je bent bianconeri?
Hyperchristen?quote:Op zondag 21 april 2013 15:47 schreef Jigzoz het volgende:
Waarom praat je dan mee over atheïsme als je daar als hyperchristen helemaal niets van begrijpt?
Er is speciaal een topic voor je aangemaakt waar je het 1 en ander mag onderbouwen, moet geen probleem voor je zijn toch.quote:Op zondag 21 april 2013 16:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Toon aan waarin ik onwetend ben... Tot nu toe heb ik gewoon gereageerd op zaken, op een juiste manier. Dus tja doe je best.
Juist ongelovigen tonen (met name op FOK) hun onwetendheid. Reageren op zaken waar ze geen bal verstand van hebben, en sowieso anders waren ze wel gelovig.
[..]
Hyperchristen?
Wil je ophouden met oordelen?
Sowieso ben ik geen hyperchristen, ik ben niet als christen opgegroeid dus ben heel lang zelf atheist geweest. Dus ja ik weet er genoeg van.
Iemand die zelfs wetenschap ontkent omdat dat nu eenmaal niet samengaat met de christelijke dogma's vind ik wel behoorlijk extreem ja. De term 'hyperchristen' is dan ook geen oordeel maar een constatering.quote:Op zondag 21 april 2013 16:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Toon aan waarin ik onwetend ben... Tot nu toe heb ik gewoon gereageerd op zaken, op een juiste manier. Dus tja doe je best.
Juist ongelovigen tonen (met name op FOK) hun onwetendheid. Reageren op zaken waar ze geen bal verstand van hebben, en sowieso anders waren ze wel gelovig.
[..]
Hyperchristen?
Wil je ophouden met oordelen?
Sowieso ben ik geen hyperchristen, ik ben niet als christen opgegroeid dus ben heel lang zelf atheist geweest. Dus ja ik weet er genoeg van.
Dat gaat volgens mij al wat ver. Ik zou het eerder uitleggen als het verwerpen van de godshypothese, niet een positieve claim over het bestaan van goden per se. Dat laatste lijkt me sowieso niet hard te maken. (Net zoals het niet-bestaan van spaghettimonsters enzo, je kent het wel.)quote:Op zondag 21 april 2013 16:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar om terug naar het onderwerp te gaan: elke uitspraak over het atheïsme anders dan 'er is geen god' is feitelijk onzinnig. Meer is het namelijk niet.
Iemand die nog nooit van een god gehoord heeft en daar dus niet in gelooft. Is dat een atheïst? Ik denk het wel.quote:Op zondag 21 april 2013 16:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat gaat volgens mij al wat ver. Ik zou het eerder uitleggen als het verwerpen van de godshypothese, niet een positieve claim over het bestaan van goden per se. Dat laatste lijkt me sowieso niet hard te maken. (Net zoals het niet-bestaan van spaghettimonsters enzo, je kent het wel.)
Zucht.quote:Op zondag 21 april 2013 16:37 schreef Jigzoz het volgende:
Iemand die zelfs wetenschap ontkent omdat dat nu eenmaal niet samengaat met de christelijke dogma's vind ik wel behoorlijk extreem ja. De term 'hyperchristen' is dan ook geen oordeel maar een constatering.
Ik ben trouwens wel christelijk opgevoed, dus volgens die logica weet ik verdomd goed waar ik het over heb.
Maar om terug naar het onderwerp te gaan: elke uitspraak over het atheïsme anders dan 'er is geen god' is feitelijk onzinnig. Meer is het namelijk niet. Atheïsme is niet per definitie antireligieus, missionair of wat voor houding dan ook.
Zelf niets mee gedaan, gescheiden ouders en mijn moeder is niet christelijk.quote:Op zondag 21 april 2013 16:28 schreef TerryStone het volgende:
Was je vader geen diaken? Hoe kan het dat je niet christelijk opgevoed bent vraag ik me dan af.
Ik ben 25 jaar christen geweest dus ik vermoed dat ik prima in staat ben om over het geloof te praten.
1. Evolutie is gewoon waar te nemen. Wat jij doet is wetenschapsontkenning om op die manier te kunnen claimen dat er geen tegenspraak bestaat tussen de Bijbel en de echte wereld.quote:Op zondag 21 april 2013 19:28 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zucht.
1. Ik verwerp NIETS van de wetenschap. Al is wetenschap niet belangrijkste van geloof, de wetenschap ondersteunt de Bijbel en het geloof nog altijd. Niets bewezen wat zou aantonen dat religie niet correct is.
Ik verwerp wel macro-evolutie! Dit is iets wat tegen de Bijbel ingaat en niet bewezen is.
2. Je laat niet echt merken verstand van religie te hebben.
Maak die claim maar hardquote:Op zondag 21 april 2013 19:28 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik verwerp wel macro-evolutie! Dit is iets wat tegen de Bijbel ingaat en niet bewezen is.
Hoe moet ik hard maken dat iets niet klopt?quote:
1. Dus jij wilt waarnemen hoe de ene soort in een andere soort verandert?quote:Op zondag 21 april 2013 19:30 schreef Jigzoz het volgende:
1. Evolutie is gewoon waar te nemen. Wat jij doet is wetenschapsontkenning om op die manier te kunnen claimen dat er geen tegenspraak bestaat tussen de Bijbel en de echte wereld.
2. Jij begrijpt niets van de wereld.
1. De mens en de chimpansee hebben een gemeenschappelijke voorouder. Waar of niet?quote:Op zondag 21 april 2013 19:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hoe moet ik hard maken dat iets niet klopt?
Dat er nog geen enkel bewijs voor macro-evolutie is, is toch wel al genoeg?
[..]
1. Dus jij wilt waarnemen hoe de ene soort in een andere soort verandert?
Dat valt in een mensenleven sowieso niet waar te nemen.
Micro-evolutie is inderdaad wel te zien. Dit is ook precies wat Darwin zag met zijn vinkjes.
Die pasten zich aan verschillende omgevingen aan, echter bleven ze vinken.
Ik ontken geen wetenschap. Ben er erg in geinteresseerd. Maar ik erger me aan mensen die keihard gaan lopen schreeuwen dat bv macro-evolutie een bewezen feit is.
Als dit een feit was dan bestond het christelijke geloof niet meer. Dan hadden alle wetenschappers het wel geaccepteerd, terwijl er zeer veel zijn die het verwerpen en geen die het als volledig bewezen acht.
2. Genoeg. Staat veel over in de Bijbel. Weet je veel van toch?
1. Mens is meer verwant in het dna aan een varken.quote:Op zondag 21 april 2013 19:45 schreef Jigzoz het volgende:
1. De mens en de chimpansee hebben een gemeenschappelijke voorouder. Waar of niet?
2. De Bijbel is onzin. Hoogstens interessant omdat er mensen echt geloven in die bagger.
1. Dat vroeg ik niet.quote:Op zondag 21 april 2013 19:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Mens is meer verwant in het dna aan een varken.
Jeej onze voorouders zijn varkens.
2. Het zegt al meer dan genoeg dat de Bijbel het alleroudste boek is, meest gelezen boek.
Na duizenden jaren nog altijd overeind staat. Niemand, ook jouw geheiligde wetenschap niet, heeft ook maar 1 tegenstrijdig iets gevonden. Tegenstrijdig met de feiten en tegenstrijdig met de rest van de Bijbel.
Raar! Zo'n groot onzin boek, en toch historisch en wetenschappelijk correct.
Als zij werkelijk niemand kwaad doen met hun geloof heb ik er geen probleem mee. Maar dat is door de eeuwen heen, en nog steeds, niet zo goed gelukt.quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
...
Voor sommige mensen brengt geloof zoiets bijzonders in het leven dat ze het simpelweg niet kwijt kunnen, en ik vind dat daar van atheïsten best wat begrip voor opgebracht mag worden als zij niemand kwaad doen met hun geloof.
quote:Op zondag 21 april 2013 19:47 schreef bianconeri het volgende:
Niemand, ook jouw geheiligde wetenschap niet, heeft ook maar 1 tegenstrijdig iets gevonden.
Hoe kom je daar nou toch weer bijquote:Op zondag 21 april 2013 19:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Mens is meer verwant in het dna aan een varken.
Jeej onze voorouders zijn varkens.
Je geeft dus toe dat je een claim legt die je niet hard kan maken of onderbouwen, dat gewoon roepen dat dit zo is voldoende is?quote:Op zondag 21 april 2013 19:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hoe moet ik hard maken dat iets niet klopt?
Dat er nog geen enkel bewijs voor macro-evolutie is, is toch wel al genoeg?
quote:Op zondag 21 april 2013 20:42 schreef Molurus het volgende:
Mensen, nogmaals, voor een eventuele religie vs evolutie discussie kunnen jullie hier terecht:
F&L / Claims die ( geen ) bewijs behoeven.
Alvast bedankt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |