Dan nog is het de vraag of je iets op gang zet omdat de meeste toch wel gehecht zijn aan alle comfort en niet beter weten. Maar je hebt sowieso overal wel collectieven waar ze er een andere filosofie op nahouden. Die doen aan ruilhandel, zijn niet afhankelijk van alle hippe materialistische bullcrap zoals ipods en kunnen zich zelf voorzien in dagelijkse behoeften. Zie de Occupy beweging. Maar zonder jezelf in dat hokje te plaatsen kan je ook nadenken over een alternatieve leefwijze.quote:Op woensdag 7 maart 2012 02:01 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Enige wat je kunt doen is bewustzijn verspreiden. En dan niet door middel van schreeuwen op een straathoek, maar zorgen dat je een autoriteit wordt en werkelijk ALLES van het onderwerp afweet. En daarbij moet je een wijs mens zijn, anders luisteren mensen toch niet naar je.
Winstmaximalisatie dmv van 'economies of scale'.quote:Op woensdag 7 maart 2012 02:24 schreef Faazz het volgende:
[..]
Wat ik niet snap is waarom bijna alle grote bedrijven door blijven groeien om nog groter en machtiger te worden terwijl ze hun bijdrage aan de samenleving al lang en breed hebben geleverd.
Ga deze docu eens kijken en je snapt precies waarom bedrijven zich gedragen zoals ze zich gedragen. Deze docu is een echte must-see:quote:Op woensdag 7 maart 2012 02:24 schreef Faazz het volgende:
[..]
Dan nog is het de vraag of je iets op gang zet omdat de meeste toch wel gehecht zijn aan alle comfort en niet beter weten. Maar je hebt sowieso overal wel collectieven waar ze er een andere filosofie op nahouden. Die doen aan ruilhandel, zijn niet afhankelijk van alle hippe materialistische bullcrap zoals ipods en kunnen zich zelf voorzien in dagelijkse behoeften. Zie de Occupy beweging. Maar zonder jezelf in dat hokje te plaatsen kan je ook nadenken over een alternatieve leefwijze.
Het kapitalisme is een gedachtegoed waar generaties mee zijn opgegroeid en zich heeft ontwikkeld tot wat het nu is. Daar heb je een revolutie voor nodig om het kapot te krijgen en die zet je niet in gang door grootmachten te bombarderen. Het blijft een terroristische daad en je zal niet op steun van wie dan ook hoeven te rekenen.
Wat ik niet snap is waarom bijna alle grote bedrijven door blijven groeien om nog groter en machtiger te worden terwijl ze hun bijdrage aan de samenleving al lang en breed hebben geleverd.
Dan zouden mensen wel naar Ghandi, de dalai Lama en meerderen luisteren, of naar hoogleraren sociologie, psychologie of zelfs economie.quote:Op woensdag 7 maart 2012 02:01 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Enige wat je kunt doen is bewustzijn verspreiden. En dan niet door middel van schreeuwen op een straathoek, maar zorgen dat je een autoriteit wordt en werkelijk ALLES van het onderwerp afweet. En daarbij moet je een wijs mens zijn, anders luisteren mensen toch niet naar je.
Mooie uitleg Deelnemer.quote:1. de markt heeft altijd gelijk (de markt efficientie hypothese)
2. de vrije wil
Alles is Godswil is tegenwoordig vervangen door de gedachte dat de markt altijd gelijk heeft. Alle waarde is subjectief en er is geen intersubjectief vergelijk mogelijk. In een vrije markt komen vraag en aanbod in evenwicht en zo ontstaan objectieve marktwaarden. Marktwaarden zijn dus de enige objectieve maatstaf van waarde. Daarom kun je het niet oneens zijn met de marktuitkomst (het is jouw subjectieve oordeel tegenover de objectieve marktwaarde). Noch kun je zinvol protesteren tegen de inkomensverdeling, die logisch voortvloeit uit de marktwaarde van menselijke arbeid.
De vrije wil speelt nog steeds dezelfde rol. Omdat alles een keuze is, heeft niemand een excuus. Daarom is alles je eigen verantwoordelijkheid, en als het misloopt, je eigen schuld. Je moet mensen in moeilijkheden niet proberen te helpen, want anders leren ze niet om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Daarom leest een goed burger mensen de les over 'eigen verantwoordelijk'. Als mensen toch suggereren dat het niet zo eenvoudig is, dan zitten ze in een slachtofferrol (en dat is walgelijk).
De markt is een selectie mechanisme. Als je het gevoel hebt tot de uitverkorenen te behoren dan weet je dat dit mechanisme in je voordeel werkt. Enthousiasme is het natuurlijke gevolg als je jezelf ziet als een rijzende ster in de resulterende meritocratie.quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:15 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Beetje immoreel die efficienty hypothese.
Maar...als je aan de goede kant van de lijn staat zou je hem kunnen verdedigen.
quote:Ik had persoonlijk niet verwacht dat mensen echt deze bullshit zouden aanhangen, maar ja , laatst kwam ik erachter dat een boek als Greed is good een heel continent in zijn greep hield/houdt..
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:29 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De markt is een selectie mechanisme. Als je het gevoel hebt tot de uitverkorenen te behoren dan weet je dat dit mechanisme in je voordeel werkt. Enthousiasme is het natuurlijke gevolg als je jezelf ziet als een rijzende ster in de resulterende meritocratie.
Je kunt falen in de markt. je kunt echter ook totaal niet geinteresseerd zijn in de markt.quote:De keerzijde van het selectiemechanisme is afwijzing. Voor degene die falen is egoisme en hebzucht ongeldig. Streven naar een beter lot is alleen acceptabel via de selectiemechanisme van de markt. De consequenties daarvan niet aanvaarden is ook egoisme, maar dan van het onacceptabele soort.
[..]
De vrije markt is ook de enige bron van dwang (volgens het ideaal: libertarisme). De markt wordt geroemd als de brenger van vrijheid, maar het predicaat 'vrij' heeft alleen betrekking op de markt zelf. De mensen daarbinnen zijn natuurlijk geen prijszetters (= monopolisten), maar prijsnemers. Ze kennen de vrije markt als een dwingend mechanisme, waarin je jezelf aanpast aan de geldende marktwaarden / selectiecriteria.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:00 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Het dwingende van economisch denken is wat denk ik, velen met mij stoort.
Maar een compleet vrije markt zal niet lang vrij blijvenquote:Op woensdag 7 maart 2012 18:56 schreef eldodo het volgende:
@degenen die tegen (vrije) markt zijn: in wat voor maatschappij zouden jullie willen leven? Wat is het ideaal?
Nou zou ik zelf in een samenleving met een compleet vrije markt willen leven. Dat is momenteel mijn persoonlijke voorkeur. Maar zoiets bestaat er nu ook niet.
Ja, regels. Ik bedoelde geweldvrij, lichamelijke dwang-vrij. Daarvoor moet er een fundament aan expliciete of impliciete regels en sancties bestaan zodat niet iedere malloot een privé legertje start, warlord speelt en uiteindelijk weer een of andere staatsvorm invoert, dat dwangmatig bepaalt hoe mensen mogen en moeten handelen.quote:Op woensdag 7 maart 2012 19:03 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Maar een compleet vrije markt zal niet lang vrij blijven
denk aan kartel vorming en het ontstaan van monopolies
Er zijn regels nodig om een redelijk vrij systeem in stand te houden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |