Dat is ook een beetje het punt. Als die gekke gelovigen niet al die dingen over god etc hadden verzonnen hadden wij geen negatieve definitiequote:Op woensdag 17 april 2013 16:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het blijft een negatieve definitie. Je noemt jezelf toch ook geen a-elf gelover: een aelfist.
Precies! Zonder gelovigen had ik helemaal geen atheïst hoeven zijn.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:38 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje het punt. Als die gekke gelovigen niet al die dingen over god etc hadden verzonnen hadden wij geen negatieve definitie
Het is volgens mij duidelijk dat niemand je reacties goed leest of het gewoon niet snapt en dus daarmee in praktijk brengt.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het blijft een negatieve definitie. Je noemt jezelf toch ook geen a-elf gelover: een aelfist.
Gewoon een reactie van mijn kant op een al te zelfgenoegzaam atheisme. De grote vragen zijn een gemeenschappelijk probleem en niet eenvoudig te beantwoorden.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:45 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het is volgens mij duidelijk dat niemand je reacties goed leest of het gewoon niet snapt en dus daarmee in praktijk brengt.
Of we zijn het er fundamenteel mee oneens omdat deelnemer (s)preekt vanuit het perspectief van een gelovige.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:45 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het is volgens mij duidelijk dat niemand je reacties goed leest of het gewoon niet snapt en dus daarmee in praktijk brengt.
Wat zijn grote vragen? De zin van het leven? Dat zijn persoonlijke vragen, die hoeven juist niet gemeenschappelijk te worden opgelost.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Gewoon een reactie van mijn kant op een al te zelfgenoegzaam atheisme. De grote vragen zijn een gemeenschappelijk probleem en niet eenvoudig te beantwoorden.
Wel als je ook belang hebt bij enige gemeenschappelijkheid en als je eigen individuele standpunten minder individueel zijn dan veel mensen aannemen.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat zijn grote vragen? De zin van het leven? Dat zijn persoonlijke vragen, die hoeven juist niet gemeenschappelijk te worden opgelost.
Omdat een dergelijk debat niet echt aan de orde is en al helemaal geen prominentie heeft. Maar een a-elf-gelover is wel gewoon het tegenovergestelde van elf-gelover.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Juist, zoals een niet-verzamelaar is van postzegels het tegenovergestelde is van een postzegelverzamelaar.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:59 schreef Interloper het volgende:
Omdat een dergelijk debat niet echt aan de orde is en al helemaal geen prominentie heeft. Maar een a-elf-gelover is wel gewoon een tegenovergestelde van elf-gelover.
Het atheisme is een onbeduidende beweging omdat het geen positieve uitgangspunten heeft.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:12 schreef Tijn het volgende:
Maar de kritiek op atheïsme is dus samengevat dat niets het gat opvult dat het wegvallen van je geloof achterlaat?
Dan wil je gewoon on een commune wonen. Dat heeft niets te maken met "gemeenschappelijke grote vragen" die op een overkoepelende manier beantwoordt zouden moeten worden.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wel als je ook belang hebt bij enige gemeenschappelijkheid en als je eigen individuele standpunten minder individueel zijn dan veel mensen aannemen.
Het is geen beweging. Het is een reactie van een niet-gelovige op de vraag van een wel-gelovige: "Wat voor religie heb jij?"quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het atheisme is een onbeduidende beweging omdat het geen positieve uitgangspunten heeft.
quote:Op woensdag 17 april 2013 16:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies! Zonder gelovigen had ik helemaal geen atheïst hoeven zijn.
Ik wil in een betrouwbare samenleving wonen. Dat veronderstelt het een en ander.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan wil je gewoon on een commune wonen. Dat heeft niets te maken met "gemeenschappelijke grote vragen" die op een overkoepelende manier beantwoordt zouden moeten worden.
Dat heeft niets te maken met religie en/of atheïsme. Je verdwaalt in je eigen redenaties.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik wil in een betrouwbare samenleving wonen. Dat veronderstelt het een en ander.
Nogmaals: er is geen beweging.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het atheisme is een onbeduidende beweging omdat het geen positieve uitgangspunten heeft.
Ik ben blij met je reactie. Nu weet ik dat ik niet de enige ben dat het opgevallen is.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Gewoon een reactie van mijn kant op een al te zelfgenoegzaam atheisme. De grote vragen zijn een gemeenschappelijk probleem en niet eenvoudig te beantwoorden.
Het heeft te maken met gedeelde uitgangspunten. Daar ontkom je niet aan, of iemand nu voor een communautair model of een een vrije markt pleit. Het zoeken naar deze gemeenschappelijke uitgangspunten raakt aan alle grote vragen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met religie en/of atheïsme. Je verdwaalt in je eigen redenaties.
Wil je zekere kennis of een stoplap zoethouder antwoord op die vragen?quote:Op woensdag 17 april 2013 16:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat gelovigen en atheïsten vermindert uitgangspunten delen. Als jij in een "betrouwbare" samenleving wilt wonen, moeten dus eerst alle atheïsten dood?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het heeft te maken met gedeelde uitgangspunten.
Het heeft ook niets met positivisme te maken, eerder met realisme.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je snapt dat de betekenis van het woord atheisme wat anders is dan waar het aan refereert?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is ook geen beweging. Er zijn geen volgers, ze verzamelen zich nergens, er zijn geen afspraken, geen gebruiken, het is geen gemeenschap. Het is puur de verzamelnaam voor de mensen die weerleggen dat een bepaalde God bestaat.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Elke religie/levensovertuiging heeft de doel om ethische vraagstukken en daarmee maatschappelijke vraagstukken te beantwoorden.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met religie en/of atheïsme. Je verdwaalt in je eigen redenaties.
Lekker veilig achter de muur van het ons-gevoel, niet zelf hoeven nadenken maar gezegd krijgen wat het geval is.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat gelovigen en atheïsten vermindert uitgangspunten delen. Als jij in een "betrouwbare" samenleving wilt wonen, moeten dus eerst alle atheïsten dood?
Ik weerleg helemaal niet dat god bestaat, kan wel bezig blijven met wat al die idioten verzinnen wat ik dan weer zou moeten weerleggen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is ook geen beweging. Er zijn geen volgers, ze verzamelen zich nergens, er zijn geen afspraken, geen gebruiken, het is geen gemeenschap. Het is puur de verzamelnaam voor de mensen die weerleggen dat een bepaalde God bestaat.
[ afbeelding ]
Atheïsme is geen religie/levensovertuiging. Dus ook geen "holle" overtuiging. Dus ook geen overtuiging zonder positieve uitgangspunten. Gewoon geen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:29 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Elke religie/levensovertuiging heeft de doel om ethische vraagstukken en daarmee maatschappelijke vraagstukken te beantwoorden.
Het feit dat je er niet in meegaat, betekent al dat je het weerlegt. Of in elk geval, dat je het niet accepteert. Daarmee ben je een atheïst.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weerleg helemaal niet dat god bestaat, kan wel bezig blijven met wat al die idioten verzinnen wat ik dan weer zou moeten weerleggen.
Het is naïef om te zeggen, dat sociale druk niet bestaat. Atheïsme is een beweging niet omdat de definitie dat eist, maar omdat de mens eenmaal zo is.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is ook geen beweging. Er zijn geen volgers, ze verzamelen zich nergens, er zijn geen afspraken, geen gebruiken, het is geen gemeenschap. Het is puur de verzamelnaam voor de mensen die weerleggen dat een bepaalde God bestaat.
[ afbeelding ]
De enige sociale druk komt van gelovigen. Die willen en moeten iets. Atheïsten zijn alleen nee-zeggers.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:34 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het is naïef om te zeggen, dat sociale druk niet bestaat. Atheïsme is een beweging niet omdat de definitie dat eist, maar omdat de mens eenmaal zo is.
Sociale druk zorgt ervoor dat mensen voor de keus worden gesteld over ze bij een religie willen horen of niet. De mensen die niet overtuigd zijn dat er een God bestaat zijn atheïsten. Maar er volgen geen antwoorden op maatschappelijke of ethische kwesties uit het feit dat je iets niet gelooft. De mensen die samen atheïsten zijn hebben niets gemeen behalve het feit dat ze het bestaan van een God niet accepteren.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:34 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het is naïef om te zeggen, dat sociale druk niet bestaat. Atheïsme is een beweging niet omdat de definitie dat eist, maar omdat de mens eenmaal zo is.
Waarom zou dit een gat achterlaten? Intriest als moraal en ethiek van religie moet komen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:12 schreef Tijn het volgende:
Maar de kritiek op atheïsme is dus samengevat dat niets het gat opvult dat het wegvallen van je geloof achterlaat?
Nee, ik zeg dat ik niets hoef te weerleggen omdat ik geen claim leg, de relis maken een claim en ik zeg dat ze die maar hard moeten makenquote:Op woensdag 17 april 2013 17:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het feit dat je er niet in meegaat, betekent al dat je het weerlegt.
Ik zeg dat ze tot nu toe geen overtuigend bewijs hebben geleverdquote:Of in elk geval, dat je het niet accepteert.
Volgens mijn prof Metaphysika niet, zelf geen atheist.quote:Daarmee ben je een atheïst.
Juistquote:Ik vind ook dat de bewijslast ligt bij de gelovigen, maar ja, die komen nooit met bewijzen
Dat claimt deelnemer of TS iigquote:Op woensdag 17 april 2013 17:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Waarom zou dit een gat achterlaten? Intriest als moraal en ethiek van religie moet komen.
Dat is de stelling van de TS.quote:
Ik begrijp ook niet dat mensen denken dat dat zo is. Alsof ongelovigen geen normen en waarden zouden hebben. Alsof ongelovigen in een maatschappij van dieven en moordenaars willen leven.quote:Intriest als moraal en ethiek van religie moet komen.
Ik vind de definities met uitgangspunten of positief of negatief onzinnig. De constructie is relevanter, want dat is wat we in het alledaagse leven gebruiken/meemaken.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Atheïsme is geen religie/levensovertuiging. Dus ook geen "holle" overtuiging. Dus ook geen overtuiging zonder positieve uitgangspunten. Gewoon geen.
Er is niets dat atheïsten bindt. Ze zijn het over geen enkel ander onderwerp eens dan het feit dat ze niet in God geloven. Dat jij ze tot een groep wilt bombarderen maakt het niet waar.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik vind de definities met uitgangspunten of positief of negatief onzinnig. De constructie is relevanter, want dat is wat we in het alledaagse leven gebruiken/meemaken.
Atheïsme is een overtuiging simpelweg vanwege de constructie dat het als gevolg heeft.
Als je geen postzegels verzamelt, verveel je je en daar kan iemand die wel postzegels verzamelt niet mee omgaan. Dus moet iedereen gedwongen postzegels verzamelen omdat anders de wel-verzamelaars onrustig worden en niet kunnen slapen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat claimt deelnemer of TS iig
Alsof er een leegte is als je geen postzegels verzameld.
Er is geen constructie. Atheïsme is het antwoord van een niet-gelovige op de vraag welke religie hij heeft. Niets meer en niets minder.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik vind de definities met uitgangspunten of positief of negatief onzinnig. De constructie is relevanter, want dat is wat we in het alledaagse leven gebruiken/meemaken.
Atheïsme is een overtuiging simpelweg vanwege de constructie dat het als gevolg heeft.
Tja, fanatieke verzamelaars van postzegels, vliegtuig of treinspotters, fans van U2 of voetbal etc kunnen het zelden over wat anders hebben en begrijpen absoluut niet dat anderen dat niet interesseertquote:Op woensdag 17 april 2013 17:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je geen postzegels verzamelt, verveel je je en daar kan iemand die wel postzegels verzamelt niet mee omgaan. Dus moet iedereen gedwongen postzegels verzamelen omdat anders de wel-verzamelaars onrustig worden en niet kunnen slapen.
Juist.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 17 april 2013 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, fanatieke verzamelaars van postzegels, vliegtuig of treinspotters, fans van U2 of voetbal etc kunnen het zelden over wat anders hebben en begrijpen absoluut niet dat anderen dat niet interesseert
Atheisme is een gebrek aan geloof. Als individuele atheisten een overtuiging hebben, dan zijn het gewoon.....atheisten met een overtuiging. Welke dan ook.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 17 april 2013 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]![]()
"Ik kan niet leven zonder Justin Bieber!!!!"
![]()
Met 10 regeltjes zitten de gelovigen al droog. Zo gemakkelijk komen atheïsten niet weg.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp ook niet dat mensen denken dat dat zo is. Alsof ongelovigen geen normen en waarden zouden hebben. Alsof ongelovigen in een maatschappij van dieven en moordenaars willen leven.
quote:Op woensdag 17 april 2013 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]![]()
"Ik kan niet leven zonder Justin Bieber!!!!"
![]()
Scherp !quote:Op woensdag 17 april 2013 17:48 schreef Interloper het volgende:
[..]
Atheisme is een gebrek aan geloof. Als individuele atheisten een overtuiging hebben, dan zijn het gewoon.....atheisten met een overtuiging. Welke dan ook.
Als een niet-postzegelverzamelaar een hobby heeft (welke dan ook), dan is hij een niet-postzegelverzamelaar met een hobby.
Dat claim ik niet. De claim is dat de fundamentele vraag naar gemeenschappelijke uitgangspunten een gedeeld probleem is. De vraag of God bestaat of niet, is nauwelijks relevant te noemen. Atheisten concentreren zich teveel op deze vraag. Soms blokkeren ze daarmee de discussie, maar ze zijn vooral irrelevant omdat ze geen positieve standpunten inbrengen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gelovigen kunnen het toch gewoon eens zijn met Atheïstische uitgangspunten?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat claim ik niet. De claim is dat de fundamentele vraag naar gemeenschappelijke uitgangspunten de gedeeld probleem is.
Dat komt omdat gelovigen ze blijven terroriseren met religieuze wetgeving.quote:De vraag of God bestaat of niet, is nauwelijks relevant te noemen. Atheïsten concentreren zich teveel op deze vraag.
Dat is in Nederland nauwelijks het geval.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat komt omdat gelovigen ze blijven terroriseren met religieuze wetgeving.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |