Dat is ook een beetje het punt. Als die gekke gelovigen niet al die dingen over god etc hadden verzonnen hadden wij geen negatieve definitiequote:Op woensdag 17 april 2013 16:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het blijft een negatieve definitie. Je noemt jezelf toch ook geen a-elf gelover: een aelfist.
Precies! Zonder gelovigen had ik helemaal geen atheïst hoeven zijn.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:38 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje het punt. Als die gekke gelovigen niet al die dingen over god etc hadden verzonnen hadden wij geen negatieve definitie
Het is volgens mij duidelijk dat niemand je reacties goed leest of het gewoon niet snapt en dus daarmee in praktijk brengt.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het blijft een negatieve definitie. Je noemt jezelf toch ook geen a-elf gelover: een aelfist.
Gewoon een reactie van mijn kant op een al te zelfgenoegzaam atheisme. De grote vragen zijn een gemeenschappelijk probleem en niet eenvoudig te beantwoorden.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:45 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het is volgens mij duidelijk dat niemand je reacties goed leest of het gewoon niet snapt en dus daarmee in praktijk brengt.
Of we zijn het er fundamenteel mee oneens omdat deelnemer (s)preekt vanuit het perspectief van een gelovige.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:45 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het is volgens mij duidelijk dat niemand je reacties goed leest of het gewoon niet snapt en dus daarmee in praktijk brengt.
Wat zijn grote vragen? De zin van het leven? Dat zijn persoonlijke vragen, die hoeven juist niet gemeenschappelijk te worden opgelost.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Gewoon een reactie van mijn kant op een al te zelfgenoegzaam atheisme. De grote vragen zijn een gemeenschappelijk probleem en niet eenvoudig te beantwoorden.
Wel als je ook belang hebt bij enige gemeenschappelijkheid en als je eigen individuele standpunten minder individueel zijn dan veel mensen aannemen.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat zijn grote vragen? De zin van het leven? Dat zijn persoonlijke vragen, die hoeven juist niet gemeenschappelijk te worden opgelost.
Omdat een dergelijk debat niet echt aan de orde is en al helemaal geen prominentie heeft. Maar een a-elf-gelover is wel gewoon het tegenovergestelde van elf-gelover.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Juist, zoals een niet-verzamelaar is van postzegels het tegenovergestelde is van een postzegelverzamelaar.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:59 schreef Interloper het volgende:
Omdat een dergelijk debat niet echt aan de orde is en al helemaal geen prominentie heeft. Maar een a-elf-gelover is wel gewoon een tegenovergestelde van elf-gelover.
Het atheisme is een onbeduidende beweging omdat het geen positieve uitgangspunten heeft.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:12 schreef Tijn het volgende:
Maar de kritiek op atheïsme is dus samengevat dat niets het gat opvult dat het wegvallen van je geloof achterlaat?
Dan wil je gewoon on een commune wonen. Dat heeft niets te maken met "gemeenschappelijke grote vragen" die op een overkoepelende manier beantwoordt zouden moeten worden.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wel als je ook belang hebt bij enige gemeenschappelijkheid en als je eigen individuele standpunten minder individueel zijn dan veel mensen aannemen.
Het is geen beweging. Het is een reactie van een niet-gelovige op de vraag van een wel-gelovige: "Wat voor religie heb jij?"quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het atheisme is een onbeduidende beweging omdat het geen positieve uitgangspunten heeft.
quote:Op woensdag 17 april 2013 16:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies! Zonder gelovigen had ik helemaal geen atheïst hoeven zijn.
Ik wil in een betrouwbare samenleving wonen. Dat veronderstelt het een en ander.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan wil je gewoon on een commune wonen. Dat heeft niets te maken met "gemeenschappelijke grote vragen" die op een overkoepelende manier beantwoordt zouden moeten worden.
Dat heeft niets te maken met religie en/of atheïsme. Je verdwaalt in je eigen redenaties.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik wil in een betrouwbare samenleving wonen. Dat veronderstelt het een en ander.
Nogmaals: er is geen beweging.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het atheisme is een onbeduidende beweging omdat het geen positieve uitgangspunten heeft.
Ik ben blij met je reactie. Nu weet ik dat ik niet de enige ben dat het opgevallen is.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Gewoon een reactie van mijn kant op een al te zelfgenoegzaam atheisme. De grote vragen zijn een gemeenschappelijk probleem en niet eenvoudig te beantwoorden.
Het heeft te maken met gedeelde uitgangspunten. Daar ontkom je niet aan, of iemand nu voor een communautair model of een een vrije markt pleit. Het zoeken naar deze gemeenschappelijke uitgangspunten raakt aan alle grote vragen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met religie en/of atheïsme. Je verdwaalt in je eigen redenaties.
Wil je zekere kennis of een stoplap zoethouder antwoord op die vragen?quote:Op woensdag 17 april 2013 16:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat gelovigen en atheïsten vermindert uitgangspunten delen. Als jij in een "betrouwbare" samenleving wilt wonen, moeten dus eerst alle atheïsten dood?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het heeft te maken met gedeelde uitgangspunten.
Het heeft ook niets met positivisme te maken, eerder met realisme.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je snapt dat de betekenis van het woord atheisme wat anders is dan waar het aan refereert?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is ook geen beweging. Er zijn geen volgers, ze verzamelen zich nergens, er zijn geen afspraken, geen gebruiken, het is geen gemeenschap. Het is puur de verzamelnaam voor de mensen die weerleggen dat een bepaalde God bestaat.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Elke religie/levensovertuiging heeft de doel om ethische vraagstukken en daarmee maatschappelijke vraagstukken te beantwoorden.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met religie en/of atheïsme. Je verdwaalt in je eigen redenaties.
Lekker veilig achter de muur van het ons-gevoel, niet zelf hoeven nadenken maar gezegd krijgen wat het geval is.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat gelovigen en atheïsten vermindert uitgangspunten delen. Als jij in een "betrouwbare" samenleving wilt wonen, moeten dus eerst alle atheïsten dood?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |