Welke bio van Churchill heb je gelezen?quote:Op maandag 11 maart 2013 14:13 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb het zelf niet zo op huidige politiek (lost cause), en de politici die zich daar mee bezig houden, maar lees wel graag over oud-politici. Heb biografieen over Thatcher, Reagan en Churchill gelezen. Met name die laatste was erg verhelderend, en gaf me een heel ander beeld over Churchill dan ik eerst had (minder positief trouwens).
Ben nu bezig met een biografie over Calvin Coolidge (door Amity Shlaes). Coolidge was een president die de Amerikaanse overheid verkleinde, terwijl de economie bleef groeien. Heel interessant om te lezen over hoe mensen toen dachten.
Churchillquote:Op maandag 11 maart 2013 14:52 schreef JoaC het volgende:
[..]
Welke bio van Churchill heb je gelezen?
Hoe verkleinde Coolidge de overheid?
Dit is een afsluitende zin zodat mijn post niet alleen uit vragen bestaat.
Hoe zou volgens jou de Europese identiteit gevormd moeten worden?quote:Op maandag 11 maart 2013 16:09 schreef AmaninFull het volgende:
Ik ben zelf compleet anti-Thierry Baudet . Ik geloof meer in een Federaal Europa dan de natiestaat, en ik geloof ook sterker in een Europese identiteit (zelfs al moet die nog voor een groot deel uitkristalliseren en gevormd worden) dan een Nederlandse identiteit, N.B. waarin wel nog steeds plaats is voor de Nederlandse taal, en culturele aspecten als een eigen literatuur, feesten en gebruiken. Dus ik ben nieuwsgierig naar deze Thijs Kleinpaste. En als Kleinpaste het niet kan brengen, hoop ik dat iemand wel een degelijk antwoord kan geven op Baudet, misschien ikzelf over tien jaar.
Volgens z'n linkedin heeft hij nooit buiten de politiek gewerkt, tot zover stage echt werken is. Jammer want dat brengt een schat aan ervaring met zich mee dat een (aspirant) politicus kan/moet gebruiken.quote:Op maandag 11 maart 2013 10:21 schreef Hexagon het volgende:
Het tweede
Al ken ik Kleinpaste wel een beetje uit de partij. Hij heeft me nog eens een hele goede tip gegeven over een voorstel in de gemeenteraad.
Neem er een oorlogje en wat koloniale ambities bij en je hebt in een notedop hoe de nationale identiteit van de meeste natiestaten waar de EU uit nu bestaat in de 19e eeuw werd gecreëerd.quote:Op maandag 11 maart 2013 17:15 schreef karton2 het volgende:
[..]
Hoe zou volgens jou de Europese identiteit gevormd moeten worden?
Een reclame bureau een passend lied laten kiezen en er een mooie vlag bij verzinnen?.. oh wacht.
Verder gaat identiteit natuurlijk verder dan eigen literatuur, feesten en gebruiken.
Dezelfde kritiek kun je op zijn tegenpool Thierry Baudet geven. Die heeft nooit de wereld buiten zijn universiteit gezien in dat opzicht.quote:Op maandag 11 maart 2013 17:26 schreef karton2 het volgende:
[..]
Volgens z'n linkedin heeft hij nooit buiten de politiek gewerkt, tot zover stage echt werken is. Jammer want dat brengt een schat aan ervaring met zich mee dat een (aspirant) politicus kan/moet gebruiken.
Hopelijk dat hij dat in de toekomst gaat doen ipv een beroeps politicus worden nog nooit een bedrijf van binnen heeft gezien.
Misschien dat ik z'n boek in de toekomst op de kop tik. Onder het mom van 'keep your friends close, but your enemies closer'.
Dat is bij tegenstreven Baudet niet veel anders natuurlijk. Leuk zulke knaapjes met een mening maar niet iets om je erg veel van aan te trekken.quote:Op maandag 11 maart 2013 17:26 schreef karton2 het volgende:
[..]
Volgens z'n linkedin heeft hij nooit buiten de politiek gewerkt, tot zover stage echt werken is. Jammer want dat brengt een schat aan ervaring met zich mee dat een (aspirant) politicus kan/moet gebruiken.
Hopelijk dat hij dat in de toekomst gaat doen ipv een beroeps politicus worden nog nooit een bedrijf van binnen heeft gezien.
Misschien dat ik z'n boek in de toekomst op de kop tik. Onder het mom van 'keep your friends close, but your enemies closer'.
Alleen jammer van de 27 verschillende nationale identiteiten die ze nu in één keurslijf willen drukken. Dat werkt niet natuurlijk.quote:Op maandag 11 maart 2013 17:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neem er een oorlogje en wat koloniale ambities bij en je hebt in een notedop hoe de nationale identiteit van de meeste natiestaten waar de EU uit nu bestaat in de 19e eeuw werd gecreëerd.
Op vredelievender wijze kan dat in deze tijd ook prima gebeuren. Dat is helemaal niet zo'n grote uitdaging.
Dat klopt als een bus.quote:Op maandag 11 maart 2013 17:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dezelfde kritiek kun je op zijn tegenpool Thierry Baudet geven. Die heeft nooit de wereld buiten zijn universiteit gezien in dat opzicht.
Uiteindelijk is het een oorlog tussen de theoretici
De situatie in Duitsland of Italië was niet heel anders eigenlijk.quote:Op maandag 11 maart 2013 17:54 schreef karton2 het volgende:
[..]
Alleen jammer van de 27 verschillende nationale identiteiten die ze nu in één keurslijf willen drukken. Dat werkt niet natuurlijk.
[..]
In hun mens zijn zullen ze waarschijnlijk hetzelde zijn.quote:Op maandag 11 maart 2013 18:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De situatie in Duitsland of Italië was niet heel anders eigenlijk.
Verschilt een Rus werkelijk meer van een Fransman dan iemand uit Königsberg verschilde van iemand uit Metz?
Toch wel, de nationale identiteit is zoals aangegeven een relatief recent verschijnsel waarin je ook flink kan sturen mocht je dat willen.quote:Op maandag 11 maart 2013 19:05 schreef karton2 het volgende:
[..]
In hun mens zijn zullen ze waarschijnlijk hetzelde zijn.
Gelukkig is de werkelijkheid niet zo zwart/wit grijs zoals jij probeert te schetsen/nuanceren.
Mensen identificeren zich met waar ze vandaan komen, met bekende aspecten van hun achtergrond, geschiedenis en taal. Het is niet nodig omdat te sturen, zoiets ontwikkelt zich vanzelf wel.quote:Op maandag 11 maart 2013 19:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch wel, de nationale identiteit is zoals aangegeven een relatief recent verschijnsel waarin je ook flink kan sturen mocht je dat willen.
Omdat je van tientallen staatjes en vorstendommetjes een eenheid wilt smeden zoals bijvoorbeeld de Duitsers en Italianen dat hebben gedaan. Ook bij nieuwe landen (zoals de Belgen in de 19e eeuw) zag je dat erg mooi bijvoorbeeld.quote:Op maandag 11 maart 2013 19:21 schreef karton2 het volgende:
[..]
Mensen identificeren zich met waar ze vandaan komen, met bekende aspecten van hun achtergrond, geschiedenis en taal. Het is niet nodig omdat te sturen, zoiets ontwikkelt zich vanzelf wel.
Waarom zou je zoiets überhaupt willen sturen.
Het verschil is dat het thans 2013 is. Mensen leven nu anders dan toen ! De basisverschillen is de persoonlijke vrijheid.quote:Op maandag 11 maart 2013 20:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat je van tientallen staatjes en vorstendommetjes een eenheid wilt smeden zoals bijvoorbeeld de Duitsers en Italianen dat hebben gedaan. Ook bij nieuwe landen (zoals de Belgen in de 19e eeuw) zag je dat erg mooi bijvoorbeeld.
Het kan en het gebeurt dus.
Duitsland en Italie?quote:Op maandag 11 maart 2013 20:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat je van tientallen staatjes en vorstendommetjes een eenheid wilt smeden zoals bijvoorbeeld de Duitsers en Italianen dat hebben gedaan.
De overheden hebben de mensen het concept van de natiestaat door de strot gedrukt voor een aantal generaties, verwacht niet dat dit snel weg is.quote:Op maandag 11 maart 2013 19:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch wel, de nationale identiteit is zoals aangegeven een relatief recent verschijnsel waarin je ook flink kan sturen mocht je dat willen.
Inderdaad, de Vlamingen en de Walen kunnen het erg goed met elkaar vindenquote:Op maandag 11 maart 2013 20:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat je van tientallen staatjes en vorstendommetjes een eenheid wilt smeden zoals bijvoorbeeld de Duitsers en Italianen dat hebben gedaan. Ook bij nieuwe landen (zoals de Belgen in de 19e eeuw) zag je dat erg mooi bijvoorbeeld.
Het kan en het gebeurt dus.
Churchill is erg indrukwekkend. Als je zin hebt zou je eens aan de biografie van Thomas Jefferson kunnen beginnen. Of Martin Luther King! Zelf ben ik benieuwd naar die andere president is vermoord (JFK viel tegen) namelijk James Garfield.quote:Op maandag 11 maart 2013 14:13 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb het zelf niet zo op huidige politiek (lost cause), en de politici die zich daar mee bezig houden, maar lees wel graag over oud-politici. Heb biografieen over Thatcher, Reagan en Churchill gelezen. Met name die laatste was erg verhelderend, en gaf me een heel ander beeld over Churchill dan ik eerst had (minder positief trouwens).
Ben nu bezig met een biografie over Calvin Coolidge (door Amity Shlaes). Coolidge was een president die de Amerikaanse overheid verkleinde, terwijl de economie bleef groeien. Heel interessant om te lezen over hoe mensen toen dachten.
Wat vind je zo boeiend en geestverruimend aan Thijs Kleinpaste?quote:Op zondag 10 maart 2013 23:41 schreef Hexagon het volgende:
Oud-(politici), ideologen, politiek analisten en andere figuren brengen geregeld boeken uit over de politiek en samenleving. Dit lijkt me een goed topic om tips te geven over de nieuwste boeken die er uitkomen.
Mijn boeken van het moment
[ afbeelding ]
Thijs Kleinpaste zet zichzelf neer als de anti-Thierry Baudet.
[ afbeelding ]
Van Anton Dautzenberg over zijn avontuur bij Martijn. Zeer interessant hoe hij die ervaring beschrijft.
why?quote:Op maandag 11 maart 2013 16:09 schreef AmaninFull het volgende:
ik geloof ook sterker in een Europese identiteit (zelfs al moet die nog voor een groot deel uitkristalliseren en gevormd worden) dan een Nederlandse identiteit, N.B. waarin wel nog steeds plaats is voor de Nederlandse taal, en culturele aspecten als een eigen literatuur, feesten en gebruiken. Dus ik ben nieuwsgierig naar deze Thijs Kleinpaste. En als Kleinpaste het niet kan brengen, hoop ik dat iemand wel een degelijk antwoord kan geven op Baudet, misschien ikzelf over tien jaar.
Mijn complimenten Lyrebird, je hebt me in 1 alinea overtuigd om dat boek te kopenquote:Op woensdag 8 mei 2013 12:40 schreef Lyrebird het volgende:
Eerder meldde ik al dat ik een boek over Calvin Coolidge aan het lezen was. Dat boek is nu uit.
Calvin Coolidge, ook wel Silent Cal genoemd omdat hij zo stil was, was een Amerikaanse president die het begrotingstekort omzette in een echt begrotingsoverschot. Hij drong de staatsschuld terug. Hij deed dat door budgetten te maken, en er voor te zorgen dat iedereen er van doordrongen was dat besparingen noodzakelijk waren. Hij had er geen enkele moeite mee om zichzelf niet populair te maken door een voorstel te vetoen. Terwijl de staatsschuld werd teruggedrongen, ging de economie met sprongen vooruit. Zo steeg de Dow Jones index met meer dan 100% gedurende zijn bewind. Hij besloot zichzelf niet meer herkiesbaar te stellen na zijn tweede ambtsperiode vanwege gezondheidsperikelen . Coolidge was een standvastige visionair die zich niet liet gekmaken, maar zich wel liet overtuigen door getallen.
Waarom lijkt je een boek over salonpopulisme interessant?quote:Op woensdag 11 september 2013 10:53 schreef Hexagon het volgende:
Dit boek van Pieer van Os lijkt me ook erg interessant
[ afbeelding ]
Over het "salonpopulisme"
ik kijk ff op de Wikipedia pagina en zie dat hij president was van 1923-1929 dan vind ik het bovenstaande verhaal gelijk irrelevantquote:Op donderdag 12 september 2013 00:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Mijn complimenten Lyrebird, je hebt me in 1 alinea overtuigd om dat boek te kopen
Geestverruimend? Ik weet het niet, misschien een beetje.quote:Op zondag 10 maart 2013 23:41 schreef Hexagon het volgende:
Oud-(politici), ideologen, politiek analisten en andere figuren brengen geregeld boeken uit over de politiek en samenleving. Dit lijkt me een goed topic om tips te geven over de nieuwste boeken die er uitkomen.
Waarom irrelevant?quote:Op donderdag 12 september 2013 00:23 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
ik kijk ff op de Wikipedia pagina en zie dat hij president was van 1923-1929 dan vind ik het bovenstaande verhaal gelijk irrelevant
Coolidge had een best goede kijk op de economie, en vond het helemaal niets dat de beurzen zo snel omhoog gingen. Hij snapte dat de economie in de opgaande trend van een natuurlijke boom zat, en dat er een natuurlijke bust aan zat te komen. Met zijn besparingen zorgde hij er wel voor dat de economie niet oververhit raakte. Zijn minister van Financiën, Mellon, was een soort van financiële Superman. Hij bedacht dat je met lagere belastingtarieven meer belastingopbrengsten kon realiseren. Hij introduceerde dit concept, en het werkte.quote:Op donderdag 12 september 2013 06:58 schreef arjan1212 het volgende:
Nou ja kijk, hij zal best een goeie president geweest zijn , maar je hebt toch iets verkeerd gedaan als zodra je president af bent, de beurzen crashen en de grootste crisis aller tijden uitbreekt
Niet zozeer de persoon zelf (ik ken hem een beetje van D66) maar zijn boekje is best interessant. De titel van het topic is meer voor de sfeer van het topic.quote:Op donderdag 12 september 2013 00:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wat vind je zo boeiend en geestverruimend aan Thijs Kleinpaste?
Omdat het een vernieuwende blik geeft op de voedingsbodem van populisme en dat onder een andere doelgroep beschrijft dan we gewend zijn. Er wordt altijd uitgegaan van die ene oude knakker die nog overgebleven is in een wijk die vooral door allochtonen bvolkt wordt. Die pakt wat beter voor elkaar hebben.quote:Op donderdag 12 september 2013 00:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Waarom lijkt je een boek over salonpopulisme interessant?
Onzin natuurlijk. Hij is niet verantwoordelijk voor het eerste jaar dat er 'a new guy in charge' is. En alsof 1 president in zijn eentje verantwoordelijk kan zijn voor de gehele beurskrach.quote:Op donderdag 12 september 2013 06:58 schreef arjan1212 het volgende:
Nou ja kijk, hij zal best een goeie president geweest zijn , maar je hebt toch iets verkeerd gedaan als zodra je president af bent, de beurzen crashen en de grootste crisis aller tijden uitbreekt
Dat is de irritante blik van de Linkse Kerk of van de gevestigde orde op de politieke tegenstanders/outsiders, geloofde je dat dan?quote:Op donderdag 12 september 2013 08:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat het een vernieuwende blik geeft op de voedingsbodem van populisme en dat onder een andere doelgroep beschrijft dan we gewend zijn. Er wordt altijd uitgegaan van die ene oude knakker die nog overgebleven is in een wijk die vooral door allochtonen bvolkt wordt. Die pakt wat beter voor elkaar hebben.
Degenen die het goed voor elkaar hebben in de samenleving.quote:Op donderdag 12 september 2013 10:54 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat is de irritante blik van de Linkse Kerk of van de gevestigde orde op de politieke tegenstanders/outsiders, geloofde je dat dan?
Maar onder welke doelgroep beschrijft hij het dan?
Ja die heb ik ook gelezen. Coolidge is de laatste president in de V.S. geweest die op mijn enthousiasme kan rekenen. Daar zouden wat meer mensen onderzoek naar moeten doen. Want precies hetzelfde is nu gaande, echter politici doen nu het omgekeerde.quote:Op donderdag 12 september 2013 07:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Coolidge had een best goede kijk op de economie, en vond het helemaal niets dat de beurzen zo snel omhoog gingen. Hij snapte dat de economie in de opgaande trend van een natuurlijke boom zat, en dat er een natuurlijke bust aan zat te komen. Met zijn besparingen zorgde hij er wel voor dat de economie niet oververhit raakte. Zijn minister van Financiën, Mellon, was een soort van financiële Superman. Hij bedacht dat je met lagere belastingtarieven meer belastingopbrengsten kon realiseren. Hij introduceerde dit concept, en het werkte.
De opvolger van Coolidge, Hoover, was een meer "klassieke" Republikein, in die zin dat hij wel graag geld uitgaf om stemmen te kopen. Het is wel interessant om te lezen met wat voor een problemen men te maken had: de Amerikaanse natuur was eigenlijk nog super wild in die tijd, met als gevolg dat er heel wat mensen omkwamen als het een keer hard regende en er een rivier overstroomde. Coolidge liet de oplossingen over aan de steden en staten. Daar mocht geen federaal geld naar toe. Hoover had daar minder moeite mee. Onder Hoover knalden de belastingen omhoog om maar niet in te hoeven grijpen in de overheidsuitgaven (komt dit bekend voor), en de rest is geschiedenis.
Kennedy dus niet?quote:Op donderdag 12 september 2013 22:55 schreef Myph. het volgende:
[..]
Ja die heb ik ook gelezen. Coolidge is de laatste president in de V.S. geweest die op mijn enthousiasme kan rekenen. Daar zouden wat meer mensen onderzoek naar moeten doen. Want precies hetzelfde is nu gaande, echter politici doen nu het omgekeerde.
Sorry Hexagon, maar dat is geen verrassing of vernieuwende blik. Wel als je de standaard media gelooft natuurlijk, maar ik verwachtte van jou dat je daar wel doorheen zou prikken.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Degenen die het goed voor elkaar hebben in de samenleving.
Jefferson van de Founding Fathers.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Kennedy dus niet?
Snap ik ergens wel hoor, want na nadere studie vond ik Kennedy eigenlijk wel erg tegenvallen. Maar ondanks dat blijft hij inspirerend.
Ben ik vervolgens benieuwd welke presidenten in de VS nog meer op jouw enthousiasme rekenen. Thomas Jefferson? James Garfield?
Ik moest even op wiki spiekenquote:Op vrijdag 13 september 2013 15:05 schreef Myph. het volgende:
[..]
Jefferson van de Founding Fathers.
Mij top 3 is
- Martin van Buren
- Grover Cleveland
- Thomas Jefferson
En van presidenten na 1900 zijn dat er slechts 2 die op mijn enthousiasme kunnen rekenen.
- Warren G. Harding
- Calvin Coolidge.
Geen idee. Ik vond het een goed boek.quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:45 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Sinds wanneer is Thierry Baudet zo 'in'?
Hoezo?quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:46 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Geen idee. Ik vond het een goed boek.
Ik vind zijn kritiek op het supranationalisme volledig terecht en ik vind zijn kijk op het integratievraagstuk ook verfrissend; wel degelijk 'conservatief' maar wel realistisch en absoluut niet vijandig en vingerwijzend jegens immigranten zoals conservatieven helaas te vaak doen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:49 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Hoezo?
Zelf ben ik benieuwd naar hoe hij tot zijn conclusie komt wanneer hij begint met de oorsprong van moderne staten in de zestiende en zeventiende eeuw. http://www.bol.com/nl/p/aanval-op-de-natiestaat/9200000000032960/
Maar waarom vond jij het een goed boek? Gewoon benieuwd.
Wow! Thanks voor de tip!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 03:50 schreef Lyrebird het volgende:
Flying Free, door Nigel Farage.
Zelf kende ik Nigel Farage vooral van de youtube filmpjes die zo nu en dan op FOK! voorbij komen, waarin hij politici met de grond gelijk maakt. Ook leerde ik via hem een aantal zaken over de EU, die ik nog niet eerder had gehoord. Dat het daar een corrupte bende was, wist ik wel, maar dat er zo weinig democratie in de EU te vinden was, wist ik niet.
Heerlijk boek. Heb het in 24 uur uitgelezen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
quote:Op dinsdag 25 maart 2014 03:50 schreef Lyrebird het volgende:
[ afbeelding ]
Zelf kende ik Nigel Farage vooral van de youtube filmpjes die zo nu en dan op FOK! voorbij komen, waarin hij politici met de grond gelijk maakt. Ook leerde ik via hem een aantal zaken over de EU, die ik nog niet eerder had gehoord. Dat het daar een corrupte bende was, wist ik wel, maar dat er zo weinig democratie in de EU te vinden was, wist ik niet. Als onze voorvechters van de democratie, D66, zo met het Europese project zijn ingenomen, dan moet het met de democratie wel goedzitten. Toch?
Het boek begint met Nigel's jonge jaren, en vertelt het verhaal van iemand die opgroeit en die rusteloos is. Farage blijkt veel libertarische ideeen te hebben, en ziet in dat het niet goed is om macht over te dragen aan anonieme ambtenaren en tweede rangs politici in Brussel. Maar in plaats van er over te klagen, besluit hij er iets aan te doen.
Wat dan volgt, is een prachtig verhaal vol met ups en downs. Het beginnen van een partij blijkt geen peulenschil te zijn, en UKIP krijgt te maken met het ene na het andere schandaal. Met name dit deel van het boek sprak me erg aan. Het is interessant om te lezen hoe niet alleen een partij met veel ambitie, maar ook Farage zelf, met zo veel tegenslag krijgt te maken, en toch onverstoorbaar door blijft gaan. Uit alles blijkt dat Farage best wel wat talent heeft, maar toch van de ene crisis in de andere crisis wordt gestort. Dat krijg je als je tegen de gevestigde orde gaat schoppen. Toch lukt het UKIP om als tweede te eindigen voor de Europese verkiezingen in het VK.
Het boek staat vol met uitleg over het EU apparaat, en het is jammer dat onze eigen journalisten hier niet meer over naar buiten brengen. Je kunt het niet eens zijn met Farage's ideeen over vrijheid en democratie, maar als je jezelf als democraat ziet en je ziet wat in de EU, dan moet je jezelf toch echt wat beter in gaan lezen in de materie.
Farage waagt zich niet aan het hoe en waarom van de EU. Wie en wat zijn de motoren achter dit homogenisatieproject? Waarom moeten wetten in landen gelijk getrokken worden? Als de burger daar niet van profiteert, wie doet dat dan wel?
Na het lezen van dit boek blijf je dus wel met een paar prangende vragen zitten. Waarom hebben wij indertijd niets op school over de EU geleerd? Terwijl we bij geschiedenis dood werden gegooid met de Amerikaanse revolutie, weten we niet eens hoe onze eigen wetten worden gemaakt. Waarom leggen kranten en opiniebladen nooit in heldere bewoording uit hoe de EU werkt? Waarom moet het volk dom gehouden worden? Waarom luistert de EU na het duidelijke NEE van de Fransen, de Ieren en de Nederlanders tegen de Europese grondwet niet naar de burger?
quote:Op woensdag 26 maart 2014 14:08 schreef Lyrebird het volgende:
Roger Scruton: The Uses of Pessimism: And the Danger of False Hope
Dit boek is wat mij betreft de Rosetta Stone als het gaat om het begrijpen van het Liberalisme. Niet het sympathieke Libertarisme, maar het Liberalisme van de Amerikaanse Democraten, de Britse LibDems en Labour en het Nederlandse Groen Links, PvdA en D66.
In de eerste paar hoofdstukken fileert Scruton deze filosofie en gebruikt daarbij de as van het optimisme - pessimisme om een aantal fallacies te analyseren. Hij laat zien waartoe optimisme kan leiden - kredietcrisis - en dat een vleugje pessimisme heel veel problemen kan voorkomen.
Over vrijheid heeft hij het volgende te zeggen:
Freedom is genuine only when bound by the laws and institutions that make us accountable to each other, that oblige us to acknowledge the freedom of others and also treat others with respect.
Het beste hoofdstuk gaat wat mij betreft over de born free fallacy waarin hij het Westerse educatiemodel met de grond gelijk maakt. Onze hippie-ouders, of beter hippies in de universiteiten, besloten dat het kind niet verdorven kan zijn, en dat verdorvenheid afkomstig moet zijn van foute leraren en foute ouders. Door kinderen zelf de wereld te laten ontdekken, voorkom je dat het kind verdorven raakt, was de gedachte. Ze konden er niet verder naast zitten. Kinderen hebben structuur en richting nodig. Terugkijkend naar mijn kinderjaren, was er geen sprake van vrijheid. Het was the law of the jungle, waarbij de sterksten het voor het zeggen hadden. Als 12-jarigen konden wij niet op straat voetballen, omdat 16-jarigen met brommers de straat in handen hadden. Er was geen sprake van theedrinken met elkaar.
De gevolgen van dit beleid zijn voor iedereen vandaag de dag te zien.Mijn interesse is gewekt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Alweer enige tijd geleden las ik "Door en door verwend" (spoilt rotten) van Theodore Dalrymple, met eenzelfde strekking. Het romantische ideaal van de geboren onschuld heeft in haar doorgeschoten variant geleid tot verarming in de opvoeding en het onderwijs.quote:Op woensdag 26 maart 2014 14:08 schreef Lyrebird het volgende:
Roger Scruton: The Uses of Pessimism: And the Danger of False Hope
.[/spoiler]
Net besteldquote:Op dinsdag 25 maart 2014 03:50 schreef Lyrebird het volgende:
[ afbeelding ]
Zelf kende ik Nigel Farage vooral van de youtube filmpjes die zo nu en dan op FOK! voorbij komen, waarin hij politici met de grond gelijk maakt. Ook leerde ik via hem een aantal zaken over de EU, die ik nog niet eerder had gehoord. Dat het daar een corrupte bende was, wist ik wel, maar dat er zo weinig democratie in de EU te vinden was, wist ik niet. Als onze voorvechters van de democratie, D66, zo met het Europese project zijn ingenomen, dan moet het met de democratie wel goedzitten. Toch?
Het boek begint met Nigel's jonge jaren, en vertelt het verhaal van iemand die opgroeit en die rusteloos is. Farage blijkt veel libertarische ideeen te hebben, en ziet in dat het niet goed is om macht over te dragen aan anonieme ambtenaren en tweede rangs politici in Brussel. Maar in plaats van er over te klagen, besluit hij er iets aan te doen.
Wat dan volgt, is een prachtig verhaal vol met ups en downs. Het beginnen van een partij blijkt geen peulenschil te zijn, en UKIP krijgt te maken met het ene na het andere schandaal. Met name dit deel van het boek sprak me erg aan. Het is interessant om te lezen hoe niet alleen een partij met veel ambitie, maar ook Farage zelf, met zo veel tegenslag krijgt te maken, en toch onverstoorbaar door blijft gaan. Uit alles blijkt dat Farage best wel wat talent heeft, maar toch van de ene crisis in de andere crisis wordt gestort. Dat krijg je als je tegen de gevestigde orde gaat schoppen. Toch lukt het UKIP om als tweede te eindigen voor de Europese verkiezingen in het VK.
Het boek staat vol met uitleg over het EU apparaat, en het is jammer dat onze eigen journalisten hier niet meer over naar buiten brengen. Je kunt het niet eens zijn met Farage's ideeen over vrijheid en democratie, maar als je jezelf als democraat ziet en je ziet wat in de EU, dan moet je jezelf toch echt wat beter in gaan lezen in de materie.
Farage waagt zich niet aan het hoe en waarom van de EU. Wie en wat zijn de motoren achter dit homogenisatieproject? Waarom moeten wetten in landen gelijk getrokken worden? Als de burger daar niet van profiteert, wie doet dat dan wel?
Na het lezen van dit boek blijf je dus wel met een paar prangende vragen zitten. Waarom hebben wij indertijd niets op school over de EU geleerd? Terwijl we bij geschiedenis dood werden gegooid met de Amerikaanse revolutie, weten we niet eens hoe onze eigen wetten worden gemaakt. Waarom leggen kranten en opiniebladen nooit in heldere bewoording uit hoe de EU werkt? Waarom moet het volk dom gehouden worden? Waarom luistert de EU na het duidelijke NEE van de Fransen, de Ieren en de Nederlanders tegen de Europese grondwet niet naar de burger?
Het boek "It's your time you're wasting" door Frank Chalk was voor mij indertijd de reden om me wat meer te verdiepen in het onderwijs.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 22:46 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Alweer enige tijd geleden las ik "Door en door verwend" (spoilt rotten) van Theodore Dalrymple, met eenzelfde strekking. Het romantische ideaal van de geboren onschuld heeft in haar doorgeschoten variant geleid tot verarming in de opvoeding en het onderwijs.
Het is wat mij betreft al een enorme vooruitgang om de vinger op de zere plek te kunnen leggen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 22:46 schreef sneakypete het volgende:
Daarom zou de focus wel wat minder op het 'wat' en 'of' mogen liggen en wat meer op het 'hoe'.
Eenmaal ingesleten denkpatronen buig je niet zomaar om. Ook ben ik het stellig met je eens, dat we niet terug kunnen naar de mentaliteit van onze grootouders. Het ontbreekt aan ideologische fundamenten.quote:Op zondag 30 maart 2014 17:52 schreef Lyrebird het volgende:
We zullen ons moeten gaan realiseren dat we in een wereld leven waarin ONZE kinderen op moeten gaan groeien, en we zullen ons moeten gaan realiseren dat wij ONZE verantwoordelijkheid moeten gaan nemen. Blijven we aankutten met de systemen die onze hippie-ouders hebben opgezet, of gaan we de confrontatie aan, om zaken te veranderen? Als wij het niet doen, dan doet niemand het.
Gaat Baudet in dit boek ook in op de rol van rechts? De meeste rechtse partijen staan namelijk decentralisering voor. Daardoor snijdt het mes aan twee kanten. Dat vroeg ik me eerlijk gezegd gewoon af.quote:
quote:Capital in the long run
THOMAS PIKETTY, a French economist from the Paris School of Economics, is best known for his involvment in the joint project (with people like Emmanuel Saez and Anthony Atkinson) to build long-term series on income earned by the rich. It is thanks to these efforts that we know, for example, that the share of American income earned by the top 1% has returned to a level close to 20%, nearly matching the all-time high set in 1928. But Mr Piketty is likely to become much better known in 2014, when the English version of his 2013 book, "Capital in the Twenty-First Century", is published in March. The book aims to revolutionise the way people think about the economic history of the past two centuries. It may well manage the feat.
This week's Free exchange column examines the book. It is, first and foremost, a very detailed look at 200 years' worth of data on the distribution of income and wealth across the rich world (with some figures for large emerging markets also included). This mountain of data allows Mr Piketty to tell a simple and compelling story. Wealth as a share of income held steady at very high levels in the 18th and 19th centuries, contributing to stark inequalities in wealth and income. Rising worker wages in the late 19th and early 20th centuries stabilised growth in wealth concentrations but did nothing to reduce inequalities, which were only eliminated by the great shocks of the period from 1914 to 1950. Economists tricked themselves into thinking that the resulting compression in the income and wealth distribution was a natural feature of the maturation of capitalist economies. But as the shocks receded wealth began to accumulate again and growth in income inequality resumed. From the perspective of 2014, concentration of wealth and income begins to look like the natural state of capitalism rather than an exception.
Mr Piketty allows that this need not be the case. He sets out two "laws" to describe when and how capitalism will generate divergence rather than convergence in wealth and income:
The first explains variations in capitals share of income (as opposed to the share going to wages). It is a simple accounting identity: at all times, capitals share is equal to the rate of return on capital multiplied by the total stock of wealth as a share of GDP. The rate of return is the sum of all income flowing to capitalrents, dividends and profitsas a percentage of the value of all capital.
The second law is more a rough rule of thumb: over long periods and under the right circumstances the stock of capital, as a percentage of national income, should approach the ratio of the national-savings rate to the economic growth rate. With a savings rate of 8% (roughly that of the American economy) and GDP growth of 2%, wealth should rise to 400% of annual output, for example, while a drop in long-run growth to 1% would push up expected wealth to 800% of GDP. Whether this is a law or not, the important point is that a lower growth rate is conducive to higher concentrations of wealth.
In Mr Pikettys narrative, rapid growthfrom large productivity gains or a growing populationis a force for economic convergence. Prior wealth casts less of an economic and political shadow over the new income generated each year. And population growth is a critical component of economic growth, accounting for about half of average global GDP growth between 1700 and 2012. Americas breakneck population and GDP growth in the 19th century eroded the power of old fortunes while throwing up a steady supply of new ones.
Tumbling rates of population growth are pushing wealth concentrations back toward Victorian levels, in Mr Pikettys estimation. The ratio of wealth to income is highest among demographically challenged economies such as Italy and Japan (although both countries have managed to mitigate inequality through redistributive taxes and transfers). Interestingly, Mr Piketty reckons this world, in which the return to capital is persistently higher than growth, is the more normal state. In that case, wealth piles up faster than growth in output or incomes. The mid-20th century, when wealth compression combined with extraordinary growth to generate an egalitarian interregnum, was the exception.
The twist in the story is that while technological progress can raise labour productivity and boost wages, it can also make it easier to substitute capital for labour. In that case, even rapid productivity growth may merely enhance capital's share of income, the return to capital, and the concentration of income and wealth.
As with any sweeping narrative, Mr Piketty's book occasionally tries too hard to shoehorn history into the framework, and it doesn't always deal generously with inconvenient facts. But the database on which the book is built is formidable, and it is difficult to dispute his call for a new perspective on the modern economic era, whether or not one agrees with his policy recommendations (as many will not).
What Mr Piketty conveys most powerfully, in my opinion, is the fact that economics was once centrally concerned with the question of distribution. It was impossible to ignore in the 19th century! Not least because economists of a market-oriented disposition and those more sympathetic to Marx both wondered whether capitalism was capable of generating a sustainable distribution of the gains from growth. We are all used to sneering at communism because of its manifest failure to deliver the sustained rates of growth managed by market economies. But Marx's original critique of capitalism was not that it made for lousy growth rates. It was that a rising concentration of wealth couldn't be sustained politically. Ultimately, those of us who would like to preserve the market system need to grapple with that sort of dynamic, in the context of the worrying numbers on inequality that Mr Piketty presents.
Opmerkelijk. De 'mondige burger' is namelijk een typisch product van deze generatie. Burgers van tegenwoordig en dan met name de jongeren (18 - 35) zijn juist gewend om iemand de waarheid te zeggen. Ook als deze meneer een heel duur uniform aanheeft en er gewichtig uitziet.quote:Op zondag 30 maart 2014 17:52 schreef Lyrebird het volgende:
MAAR, wil je zo'n culture war aangaan, dan moet je wel ballen en lef hebben. Als product van de jaren 60 en 70 zijn wij opgegroeid zonder ruggegraat, we hebben nooit geleerd om een oordeel te vellen, om iemand de waarheid te zeggen en op te komen voor de dingen waar wij in geloven.
Ik kan me voorstellen dat de hippies voor een normvervaging hebben gezorgd met hun pleidooi voor "individuele vrijheid", "jezelf zijn" etc.quote:Op zondag 30 maart 2014 23:33 schreef Ryon het volgende:
Maar een concreter punt dat ik niet beantwoord zie in de hier genoemde 'conservatieve' literatuur. Ik wil best geloven dat Annemieke en haar liberale jaren 70 opleiding de bron van al het kwaad is, maar hoe komt het dan dat de kinderen van Annemieke (Hendrik-Jan, Sterre, Storm en Maan) over het algemeen geen plunderende analfabete criminelen zijn, maar vaak nette tweeverdiende burgers met één of meerdere titels achter hun naam en voornamelijk first world problems te verwerken hebben?
Kijkt men naar de burgers die op straat wel rotzooi trappen dan blijken dat mensen te zijn die eigenlijk helemaal niets van doen hebben met Annemieke en haar jaar 70 vrije school opleiding. Maar kinderen afkomstig uit de armste regionen van de samenleving, traditioneel en met de riem opgevoed en die naar scholen gaan waar ze niet geknuffeld worden, maar waar zij van dag 1 al als crimineel behandeld worden. Drugscontroles in de kluisjes, metaaldectoren bij de ingang en verplicht gymmen tijdens het eerste uur om (met name) de jongens voldoende af te matten dat zij de rest van de dag versuft in het lokaal blijven zitten.
Politiek gezien zullen wij het waarschijnlijk nooit helemaal eens worden met elkaar maar hiermee raak jij de spijker op de kop.quote:Op zondag 30 maart 2014 17:52 schreef Lyrebird het volgende:
In de VS heb je de culture wars, en we zullen het debat aan moeten gaan, en mensen er van moeten overtuigen dat het Nederland van onze ouders - de hippies en de babyboomers - misschien een logische reactie was op de horrors van WO2, maar dat ze te ver zijn doorgeslagen, en dat het toch echt anders moet. Dat betekent niet dat we terug zouden moeten gaan naar de jaren 40 en 50, maar dat er wel ideologische aanpassingen gedaan moeten worden, zodat leerlingen weer gaan leren, leraren weer les gaan geven, politieagenten weer boeven gaan vangen en verpleegsters weer gaan verplegen.
Interessant. Maar om dit onderwerp ook even in het kader van dit topic te bespreken om niet al te veel OT te gaan:quote:Op zondag 30 maart 2014 23:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik kan me voorstellen dat de hippies voor een normvervaging hebben gezorgd met hun pleidooi voor "individuele vrijheid", "jezelf zijn" etc.
Nu vind ik het helemaal niet erg dat de mens veel individualistischer is geworden maar de een kan daar beter mee omgaan dan de ander. Misschien raakt die schrijver wel de kern van de waarheid maar is het zo dat de kinderen uit een meer 'welgesteld' milieu meer middelen hebben om verantwoorde beslissingen te maken waar kinderen uit een achterstandsmilieu dat niet hebben? Dit los van het feit dat natuurlijk lang niet alle hedendaagse problemen kunnen worden verklaard door doorgeschoten invidualisme. Zo zal het veelvuldig afval gooien op straat en het met geweld je gelijk halen wellicht wel mede verklaard worden door doorgeslagen individualisme (egoïsme in het eerste geval) en drugsgerelateerde problematiek niet. Uiteraard is en blijft criminaliteit altijd sterk klassegerelateerd, kinderen die met minder kansen opgroeien zullen altijd een veel groter risico hebben om een crimineel te worden ook als je voor DNA-verschillen normaliseert (voor zo ver dat technisch gezien kan ). Het is en blijft dan ook vooral zaak om al te grote tweedeling te voorkomen en dus aan inkomenspolitiek, gemengde woonwijken etc. te doen en collectieve voorzieningen op een minimumniveau te handhaven. Met name als het budget verlaagd wordt ten gevolge van crises komt dit onder druk te staan, elke keer opnieuw moet er dan weer voor worden gestreden en dus is het belangrijk dat we steeds maar blijven benadrukken waarom deze zaken zo belangrijk zijn. Op dit vlak heeft de PvdA helaas veel steken laten vallen. Samsom - voor wie ik veel sympathie heb - begrijpt het allemaal wel maar helaas ontbreekt het hem aan het vermogen om het ook politiek vorm te geven.
Dat is een lekkere typische blanke academische bovenmodaal D66 correcte mentaliteit die m.i ook volledig terecht is. Natuurlijk wil je Storm en Sterre op het categoraal gymnasium hebben en niet samen met Farouk en Sansheliaah op een VMBO praktijkschool in Amsterdam West. Kan je lang of kort over lullen, maar elke ouder wil het beste voor zijn kind.quote:Op zondag 30 maart 2014 23:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Terzijde, hoe meer ik hoor en lees over die Randstadproblemen (metaaldetectorpoortjes, zwarte VMBO-scholen) hoe meer ik gemotiveerd ben om er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat mijn kinderen en andere kinderen om wie ik geef op het gymnasium starten.
Uiteraard zou het het beste zijn als onze politieke partijen van elkaar zouden leren maar helaas zorgt heel het politieke systeem juist voor die polarisatie, door je bij een partij aan te sluiten communiceer je vooral met gelijkgezinden en krijg je een wij-tegen-zij denken. Hoe ga je dat doorbreken?quote:Op maandag 31 maart 2014 00:28 schreef Ryon het volgende:
Ik zelf ben van mening (en m.i heeft de PvdA daar inderdaad in gefaald) dat het niet de truc is om elkaars visie en standpunten af te schrijven, maar deze juist goed leren te begrijpen en kritisch te beschouwen. Beide kampen hebben namelijk op heel veel punten ontegenzeggelijk gelijk. Het verkrampte hokjesdenken vertroebeld de blik. Een politicus of beleidsmaker die serieus bezig is op wijkniveau met leefbaarheid en veiligheid ontkomt er niet aan om een harde pragmatische koers te gaan varen. Straatjongeren benaderen onder politie begeleiding (anders pakken ze een mes) werkt dan niet (schrikt men af) maar wijzen op 'de verbindende kracht van de hangplek' ook niet als men daardoor overlast ervaart.
Dat is een hele goede en interessante vraag. Toevallig ben ik net een eigen onderneming aan het starten die daar een antwoord op zou moeten kunnen geven. Binnen de wetenschap is het belang van het zogenaamde 'bruggenbouwen' in ieder geval al aangetoond. De vraag is hoe je dat levensvatbaar naar de praktijk toe vertaalt. Ik denk/hoop daar in ieder geval een antwoord op gevonden te hebben.quote:Op maandag 31 maart 2014 00:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Uiteraard zou het het beste zijn als onze politieke partijen van elkaar zouden leren maar helaas zorgt heel het politieke systeem juist voor die polarisatie, door je bij een partij aan te sluiten communiceer je vooral met gelijkgezinden en krijg je een wij-tegen-zij denken. Hoe ga je dat doorbreken?
Inderdaad, echte geestsverruiming kan juist plaatsvinden door buiten je comfortzone te treden.quote:Op maandag 31 maart 2014 00:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is een hele goede en interessante vraag. Toevallig ben ik net een eigen onderneming aan het starten die daar een antwoord op zou moeten kunnen geven. Binnen de wetenschap is het belang van het zogenaamde 'bruggenbouwen' in ieder geval al aangetoond. De vraag is hoe je dat levensvatbaar naar de praktijk toe vertaalt. Ik denk/hoop daar in ieder geval een antwoord op gevonden te hebben.
Mensen moeten daarvoor buiten hun eigen hokje/comfortzone leren kijken. Dat doet men niet en dat wil men niet. In dit topic merk je ook al dat mensen met bepaalde opvattingen voornamelijk literatuur lezen geschreven door mensen die deze opvattingen al delen en dit vervolgens, ironisch genoeg, als 'geestverruimend' beschouwen. Ik vind het zelf heerlijk om boeken te lezen die ik zelf geschreven had kunnen hebben, maar mijn geest wordt er iig niet door verruimd.
Maar goed, ook voor dat probleem zijn er oplossingen te bedenken.
Het is inmiddels even geleden, maar naar mijn weten roept Baudet daar niet toe op. In zijn nieuwe essaybundel Oikofobie komt hij wel met voorstellen om de democratische participatie te verbeteren. Hij zou een districtenstelsel een goed idee vinden maar omdat dit een grondwetswijziging vereist komt hij met een alternatief. Ook hecht hij veel waarde aan de gemeente, dus wil hij dat gemeentes zelf kunnen bepalen wanneer zij verkiezingen houden zodat de verkiezingen niet meer gaan om landelijke thema's echt om de lokale kwesties.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:33 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Gaat Baudet in dit boek ook in op de rol van rechts? De meeste rechtse partijen staan namelijk decentralisering voor. Daardoor snijdt het mes aan twee kanten. Dat vroeg ik me eerlijk gezegd gewoon af.
Daarnaast zijn natiestaten een relatief modern fenomeen en heeft dat fenomeen in de negentiende en twintigste eeuw (toen het nog tot ideaal verheven was) heel wat bloedvergieten veroorzaakt; uitholling van de macht van natiestaten kent dus een historische context.
Jij hebt het boek gelezen dus ik ben benieuwd. Ik heb conservatieve vooruitgang gelezen en dat vond ik een aardig boek, maar dan vooral in historische zin.
Hoog tijd dat iemand dat boek eens digitaliseerd zo dat iedereen het over 10 jaar ook nog kan lezen. Het zal nog lang voldoende actueel blijven. Ik durf ook te stellen dat dit boek verplichte kost zou moeten zijn voor politicologiestudenten en geschiedenisstudenten die zich in de recente nationale geschiedenis specialiseren.quote:Op maandag 31 maart 2014 00:57 schreef IPA35 het volgende:
Iemand die wel een fan van decentralisatie was, was Pim Fortuyn. Zie "De Verweesde Samenleving". Bij bol nog wel te verkrijgen via een externe partij.
http://www.bol.com/nl/s/b(...)ll&_requestid=254938quote:Op maandag 31 maart 2014 01:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoog tijd dat iemand dat boek eens digitaliseerd zo dat iedereen het over 10 jaar ook nog kan lezen. Het zal nog lan g voldoende actueel blijven.
Mooi.quote:Op maandag 31 maart 2014 01:02 schreef IPA35 het volgende:
[..]
http://www.bol.com/nl/s/b(...)ll&_requestid=254938
Verkrijgbaar als e-book.
Goed boek wel, in lijn met "De Aanval op de Natiestaat".quote:
Ik ben het natuurlijk met je eens dat dit een zeer terechte mentaliteit is. Waar ik me zorgen over maak is dat ten gevolge van de laageopgeleide juf die voor de klas staat en de slechte lesboeken op de lage school het kind veel meer afhankelijk is geworden van het thuismilieu. Jij zal vast wel kunnen bevestigen dat hoe jonger het kind is hoe meer het kennisniveau, het vaardigheidsniveau en het ontwikkelingsniveau afhangt van het sociale milieu. Een goede leraar kan deze milieuinvloeden voor een groot deel compenseren waardoor de intelligentste en hardstwerkende leerlingen vanzelf naar het gymnasium gaan, wat mijn mediocratische ideaal is. Helaas is het nu echter in Nederland dus zo dat middelmatig getalenteerde en gemotiveerde kinderen uit een welgesteld milieu betere kansen hebben dan getalenteerde en gemotiveerde kinderen uit een middelmatig SEM. De juf leert de kindjes niet goed hoe je woorden vervoegt, hoe je met breuken werkt etc.quote:Op maandag 31 maart 2014 00:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is een lekkere typische blanke academische bovenmodaal D66 correcte mentaliteit die m.i ook volledig terecht is. Natuurlijk wil je Storm en Sterre op het categoraal gymnasium hebben en niet samen met Farouk en Sansheliaah op een VMBO praktijkschool in Amsterdam West. Kan je lang of kort over lullen, maar elke ouder wil het beste voor zijn kind.
Er is dan ook niets mis met de 'lekker jezelf uitvinden' sfeer en gezellig met de docenten een biertje drinken na de les om nog even wat Franse literatuur na te bespreken. Daarna huiswerk maken op de Ipad om naar hockey training en pianoles te gaan. Kan een verzuurde burger wel vinden dat je 'de kids' daarmee te veel vrijheid geeft maar je bent er wel mooi van verzekerd dat je kinderen lekker hun eigen ding kunnen doen en goed terecht komen.
Notes?quote:Op maandag 31 maart 2014 01:18 schreef Ryon het volgende:
Voor de nachtploeg. Door een bug zijn alle notes zichtbaar. Gaat lekker met sommige users hier.
Goeie vraag...quote:
Als je wel eens een krant leest, dan word je 90% van de tijd geconfronteerd met linkse stokpaardjes. Voor iemand met voeten in het conservatisme is dat 'geestverruimend materiaal'. Of kijk eens naar het NOS journaal. Of CNN. Of de BBC.quote:Op maandag 31 maart 2014 00:51 schreef Ryon het volgende:
In dit topic merk je ook al dat mensen met bepaalde opvattingen voornamelijk literatuur lezen geschreven door mensen die deze opvattingen al delen en dit vervolgens, ironisch genoeg, als 'geestverruimend' beschouwen. Ik vind het zelf heerlijk om boeken te lezen die ik zelf geschreven had kunnen hebben, maar mijn geest wordt er iig niet door verruimd.
Het benadrukken van het belang van "wij" door Scruton is erg interessant, in die zin dat onze linksche vrinden zo opgeven over hoe sociaal hun ideologie is, en het rechtse denken afdoen als asociaal.quote:Op maandag 31 maart 2014 01:07 schreef IPA35 het volgende:
Zoals Lyrebird heb ik onlangs het boek "The Uses of Pessimism and the danger of false hope" gelezen van Roger Scruton. Dit boek is ook in het Nederlands verkrijgbaar (tegen een hogere prijs).
Dit boek is een aanrader. Ik heb weinig toe te voegen aan de analyse van Lyrebird.
De rode draad is het contrast tussen de 'wij' en de 'collectieve ik'.
Scruton benadrukt het belang van de 'wij'.
Als die mondige burger iets te vertellen had, dan hadden we er wel wat aan gehad. Vaak zijn het juist de tokkies en ander asociaal volk die hun bek open trekken en niets te melden hebben, terwijl de mensen die wel iets te melden hebben zich angstvallig stilhouden, omdat ze anders als Nazi weggezet worden, of een kogel door hun harses kunnen krijgen. Maak eens een opmerking in een trein, als een stel jongens zich niet weten te gedragen - voor je het weet lig je in het ziekenhuis.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:50 schreef Ryon het volgende:
[..]
Opmerkelijk. De 'mondige burger' is namelijk een typisch product van deze generatie. Burgers van tegenwoordig en dan met name de jongeren (18 - 35) zijn juist gewend om iemand de waarheid te zeggen. Ook als deze meneer een heel duur uniform aanheeft en er gewichtig uitziet.
Ik ben dus uit arremoede maar naar Azie verhuisd, omdat hier de moeders nog wel op de kinderen passen (moet zeggen dat veel vaders zich ook uitstekend gedragen, ook al krijg je bijvoorbeeld slechts 2 onbetaalde dagen als zwangerschapsverlof). Ook al kennen wij onze buren niet, het zijn wel allemaal mensen die je vriendelijk gedag wensen, en niet angstig op straat rondlopen. Hier is de straat nog van de gepensioneerden, van de vaders en moeders, en worden we niet geterroriseerd door losgeslagen hangjongeren. Kinderen zie je op ieder moment van de dag op straat lopen en fietsen, op weg van de ene activiteit naar de andere. Van hangen hebben ze niet gehoord.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:07 schreef sneakypete het volgende:
Ik denk dat het ook een schaduwzijde is van de emancipatie en de 24-uurs economie; mannen zijn minder autoritair (of worden berispt als ze het zijn) en vrouwen hebben minder tijd over voor het fungeren als sociale lijm in de buurt. Komt bij dat mensen vaker verhuizen en dat er schaalvergroting is ontstaan. Dat nekt de sociale controle. Ik ben dus blij dat mijn kinderen in een kleinere gemeenschap naar school zullen gaan.
Ja, de opmerkingen die moderators bij users plaatsen. Die was gisternacht voor een klein halfuurtje in te zien door een bug. Niet de bedoeling, maar verder ook niet heel boeiend. Meeste notes worden geplaatst voor 'ongepaste opmerkingen' dus heel POL fok was ermee overladen.quote:
Een 'conservatieve revolutie' is welbeschouwd een contradictie in termis. Een revolutie is een plotselinge radicale maatschappelijke/politieke verandering en is om die reden nooit conservatief. Het conservatisme wil de status quo in stand houden en voortgang niet afdwingen door verandering maar door ontwikkeling. Niet geheel ontoevallig was Burke erg kritisch op de Franse revolutie in de eerder in dit topic genoemde boekquote:Op maandag 31 maart 2014 06:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als je wel eens een krant leest, dan word je 90% van de tijd geconfronteerd met linkse stokpaardjes. Voor iemand met voeten in het conservatisme is dat 'geestverruimend materiaal'. Of kijk eens naar het NOS journaal. Of CNN. Of de BBC.
De reviews die ik hier gegeven heb, gaan inderdaad over rechtse boeken die helpen om de vinger op de zere plek te leggen: vaak snap je wel dat iets niet goed is, maar je kunt het niet duiden. Ik denk dat dit soort boeken voor een aantal rechtse users (en een verdwaalde linkse user met ballen) wel degelijk geestverruimend kunnen zijn, en helpen om een coherent antwoord te geven op de problemen waarmee we geconfronteerd worden. Nogmaals, het socialisme bekt wel lekker, is gemakkelijk te begrijpen, maar conservatieve ideeen vragen nogal wat kruim. Het is daarom ook niet zo gek dat je voor een Marxistische revolutie de handen wel op elkaar met een volk dat niet of nauwelijks naar school is geweest, maar dat er nog nooit een conservatieve revolutie heeft plaatsgevonden.
Ik zelf ben geen fan van boeken als Freakonomics omdat het een vrij karig uitgevoerde versie van pop-soc is. Dat moet je als schrijver tot in de vingers beheersen wil het je 'geestverruimen'. Het is inderdaad wat je in de krant in essay vorm tegenkomt. Het boek is dan ook een (niet ongebruikelijk) bundeling van essays.quote:Ik heb een familielid die de NRC leest en een fan is van de EU, en die stuurt me iedere verjaardag een geestverruimend boek uit de D66 familie. Denk aan 'Freakonomics' of 'Germs, guns and steel'. Daaruit haal ik niet veel meer dan wat ik al op de TV gezien heb, of in de kranten heb gelezen.
Dat zal wel.quote:Op maandag 31 maart 2014 19:19 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, de opmerkingen die moderators bij users plaatsen. Die was gisternacht voor een klein halfuurtje in te zien door een bug. Niet de bedoeling, maar verder ook niet heel boeiend. Meeste notes worden geplaatst voor 'ongepaste opmerkingen' dus heel POL fok was ermee overladen.!
We hebben er nu zo'n 40 jaar aan pappen en nathouden opzitten. De overheid pikt meer dan 50% van het BBP in. Marrokaanse ouders weten niet wat ze met hun kinderen aan moeten, Nederlandse ouders weten het niet veel beter, kinderen krijgen belabberd les, de politie heeft andere prioriteiten, alleen in Noorwegen en de VS is de zorg duurder dan in Nederland.quote:Op maandag 31 maart 2014 19:19 schreef Ryon het volgende:
Een 'conservatieve revolutie' is welbeschouwd een contradictie in termis. Een revolutie is een plotselinge radicale maatschappelijke/politieke verandering en is om die reden nooit conservatief. Het conservatisme wil de status quo in stand houden en voortgang niet afdwingen door verandering maar door ontwikkeling. Niet geheel ontoevallig was Burke erg kritisch op de Franse revolutie in de eerder in dit topic genoemde boek.
quote:En eigenlijk bedoel ik dat met geestverruimend. Een van de allerlastigste opgave voor een ambitieuze politicologie student is om te leren denken buiten zijn eigen referentiekader. Dus het oorspronkelijk werk van Marx met dezelfde aandacht en interesse kunnen lezen als de teksten van Hayek en Adam Smith. Dat is, oprecht, verdraaid moeilijk omdat je het niet gewend bent. Het is echter wel van het allergrootste belang om een daadwerkelijk begrip te krijgen van mensen hun (maatschappelijke) gedachten. Ook als je als burger niet verder durft te kijken dan dat de Groene Amsterdammer of de Elsevier lang is zul je een heleboel niet kunnen begrijpen.
Dat het onderwijs vandaag de dag zo belabberd is in Nederland heeft geheel andere oorzaken, dat is vooral een cultureel probleem:quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
We hebben er nu zo'n 40 jaar aan pappen en nathouden opzitten. De overheid pikt meer dan 50% van het BBP in. Marrokaanse ouders weten niet wat ze met hun kinderen aan moeten, Nederlandse ouders weten het niet veel beter, kinderen krijgen belabberd les, de politie heeft andere prioriteiten, alleen in Noorwegen en de VS is de zorg duurder dan in Nederland.
Mensen die zich vaker op vreemde bodem begeven en vervolgens weer terugkeren naar Nieuwegein en Velsen zien eerder de opgeruimde en totaal geordende straten dan de 'ongelooflijke teringzooi'. Dat is het vervelende van het verbreden van je horizon. Je leert op een gegeven moment dat het gras niet altijd groener is bij de buren en dat Nederlanders heel erg goed zijn in heel veel dingen. Een revolutie, van welke soort dan ook, voelt dan heel erg ver weg.quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
We hebben er nu zo'n 40 jaar aan pappen en nathouden opzitten. De overheid pikt meer dan 50% van het BBP in. Marrokaanse ouders weten niet wat ze met hun kinderen aan moeten, Nederlandse ouders weten het niet veel beter, kinderen krijgen belabberd les, de politie heeft andere prioriteiten, alleen in Noorwegen en de VS is de zorg duurder dan in Nederland.
Op een bepaald moment zou je hopen dat de burger zegt "tot hier en niet verder". Dat er mensen zijn die zich wat vaker op vreemde bodem begeven, en zich gaan afvragen waarom het in Nederland zo'n teringzooi is. Het zou zelfs kunnen dat er in Nederland een Thatcher opstaat, die een silent majority achter zich krijgt en drastisch gaat snijden. Dat versta ik onder een conservatieve revolutie.
Ja, dat is het ookquote:
Het zal vast niet zo bedoeld zijn, maar je doet nu net alsof je met iets heel moeilijks bezig bent.
Hoe veel jaar heb jij in het buitenland gewoond?quote:Op woensdag 2 april 2014 08:11 schreef Ryon het volgende:
[..]
Mensen die zich vaker op vreemde bodem begeven en vervolgens weer terugkeren naar Nieuwegein en Velsen zien eerder de opgeruimde en totaal geordende straten dan de 'ongelooflijke teringzooi'. Dat is het vervelende van het verbreden van je horizon. Je leert op een gegeven moment dat het gras niet altijd groener is bij de buren en dat Nederlanders heel erg goed zijn in heel veel dingen. Een revolutie, van welke soort dan ook, voelt dan heel erg ver weg.
Ryon, ambitieus politicoloogje van me, er zijn op dit forum ook mensen die een echte baan hebben. Die hoef je echt niet bekend te maken met werk dat ver van ze af staat, omdat ze daar iedere dag mee geconfronteerd worden. Wetenschap doen is jezelf bekend maken met het onbekende. Het onbekende Ryon - niet een document dat door iemand anders is geschreven, maar een volledig onbeschreven wetenschappelijke bladzijde. Materiaal dat nog niet eerder door een ander oog bestudeerd is.quote:Ja, dat is het ookDat je Scruton al lastig vond is daar ook wel een teken van. Als je ook zou gaan verdiepen in werken die minder dicht bij je staan wordt het nog veel en veel moeilijker. En dat vinden de meeste mensen maar vervelend
Dat is ook wat ik wil benadrukken.
Is wat ik gezien en meegemaakt heb in het buitenland in enig opzicht relevant? Maakt het dan ook nog wat uit of ik (wel/niet) in China, Noord-Afrika of Amerika ben geweest? Het basisprincipe blijft staan lijkt mij.quote:Op woensdag 2 april 2014 08:37 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hoe veel jaar heb jij in het buitenland gewoond?
Ik ben geen politicoloog en zou dat tot op zekere hoogte zelfs als een diskwalificatie kunnen beschouwenquote:Ryon, ambitieus politicoloogje van me, er zijn op dit forum ook mensen die een echte baan hebben. Die hoef je echt niet bekend te maken met werk dat ver van ze af staat, omdat ze daar iedere dag mee geconfronteerd worden. Wetenschap doen is jezelf bekend maken met het onbekende. Het onbekende Ryon - niet een document dat door iemand anders is geschreven, maar een volledig onbeschreven wetenschappelijke bladzijde. Materiaal dat nog niet eerder door een ander oog bestudeerd is.
Je doet nu net alsof jouw werk rocket science is, maar je vergeet daarbij dat wij dit werk er in de avonduurtjes bij doen, als hobby. Als een ambitieuze student politicologie (het heeft iets paradoxaals) een stage in mijn lab zou willen doen, dan zal daar toch eerst een vierjarige relevante opleiding voor moeten worden afgerond.
De term 'conservatieve revolutie' is om een verscheidenheid aan redenen niet handig om te gebruiken. In mijn eerdere post heb ik al gewezen dat je dan blijkt te geven niet goed begrepen te hebben (A) wat het conservatisme behelst en (B) wat een revolutie nou eigenlijk is. Beide begrippen lijken basiskennis te zijn maar vereisen toch enige verdiepend leeswerk. Zijn meerdere boeken over geschreven.quote:Op een bepaald moment zou je hopen dat de burger zegt "tot hier en niet verder". Dat er mensen zijn die zich wat vaker op vreemde bodem begeven, en zich gaan afvragen waarom het in Nederland zo'n teringzooi is. Het zou zelfs kunnen dat er in Nederland een Thatcher opstaat, die een silent majority achter zich krijgt en drastisch gaat snijden. Dat versta ik onder een conservatieve revolutie.
quote:Op donderdag 3 april 2014 07:45 schreef Lyrebird het volgende:
Ben maar niet bang dat ik me laat corrumperen door in een politieke beweging mee te gaan doen, of dat ik me met Nazi's in zal laten.
Als ik iets uitleg, dan ga ik er van uit dat mensen begrijpend kunnen lezen, en niet op zoek gaan naar een Godwin, om mij in diskrediet te brengen. Een veelgebruikte taktiek aan de linkerkant van het politieke spectrum om mensen monddood te maken.
Hij zei niet dat het een monopoly wasquote:
Ik wil maar zeggen, het is net zo veelgebruikt aan de rechterkant.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij zei niet dat het een monopoly was
Meneer is dan ook bepaald niet vies van een rechtse variant op het godwinnetje.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:35 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik wil maar zeggen, het is net zo veelgebruikt aan de rechterkant.
Op de man spelen.quote:Op zondag 6 april 2014 07:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Meneer is dan ook bepaald niet vies van een rechtse variant op het godwinnetje.
Open deur.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:35 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik wil maar zeggen, het is net zo veelgebruikt aan de rechterkant.
39/45quote:Op zondag 6 april 2014 10:28 schreef Ryon het volgende:
De 'reductio ad Hitlerum' is natuurlijk een befaamde drogreden die door zowel rechts als links veelvuldig wordt toegepast. Wat verwarrend werkt is dat buiten het internet om een succesvolle 40/45 vergelijking niet meteen tot het einde van de discussie hoeft te leiden. Dit was ook niet de bedoeling van Godwin. Die waarschuwde in eerste instantie alleen dat er niet te gemakkelijke mee omgegaan moet worden.
Onervaren (linkse en rechtse) politici doen in al hun enthousiasme nog wel eens ondoordachte voorstellen die rechtstreeks tegen een aantal fundamentele (staatsrechtelijke) beginselen ingaan of verdraaid veel overeenkomsten hebben met bepaalde historische en onwenselijke gebeurtenissen. Ja, een "Obama = Hitler" zal weinig indruk maken, maar als je jezelf als Hitler 2.0 naar voren weet te schuiven heb je het toch echt aan jezelf te wijten.
Nederlanders zijn geen Duitsers hé? Wij stonden toen nog onder het bewind van Colijn en de Geer.quote:
Internet is groter dan NL en Obama is ook geen Nederlanderquote:Op zondag 6 april 2014 10:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nederlanders zijn geen Duitsers hé? Wij stonden toen nog onder het bewind van Colijn en de Geer.
Blijkbaar niet, want Lyrebird claimde dat het toch echt de linkerflank was die er zich het meest op beriep.quote:
True, ik had Obama = Hitler beter kunnen vervangen door "Wilders = Hitler". Wilders loopt namelijk wel het reele gevaar om op grond daarvan zichzelf te diskwalificeren. Niet omdat het een Godwin is, maar omdat Wilders wellicht wel (per ongeluk of bewust) een grens over zal gaan.quote:Op zondag 6 april 2014 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Internet is groter dan NL en Obama is ook geen Nederlander
Dat is iig wel de indruk die ik er van heb, Bolkestein, Fortuyn etc werden in de hele linkse goedmenswereld uitgemaakt voor nazi's maar welke door links geliefde NL politicus werd voor nazi uitgemaakt?quote:Op zondag 6 april 2014 10:44 schreef Euribob het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, want Lyrebird claimde dat het toch echt de linkerflank was die er zich het meest op beriep.
Ergo, 39-40quote:Op zondag 6 april 2014 10:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
True, ik had Obama = Hitler beter kunnen vervangen door "Wilders = Hitler". Wilders loopt namelijk wel het reele gevaar om op grond daarvan zichzelf te diskwalificeren. Niet omdat het een Godwin is, maar omdat Wilders wellicht wel (per ongeluk of bewust) een grens over zal gaan.
Pechtold, schiet mij zo te binnen. Of is die niet "links" genoeg?quote:Op zondag 6 april 2014 10:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is iig wel de indruk die ik er van heb, Bolkestein, Fortuyn etc werden in de hele linkse goedmenswereld uitgemaakt voor nazi's maar welke door links geliefde NL politicus werd voor nazi uitgemaakt?
Door wie werd hij uitgemaakt voor Nazi?quote:Op zondag 6 april 2014 10:53 schreef Euribob het volgende:
[..]
Pechtold, schiet mij zo te binnen. Of is die niet "links" genoeg?
Door het volk op de FP.quote:Op zondag 6 april 2014 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Door wie werd hij uitgemaakt voor Nazi?
Dat is dus niet echt in brede kring.quote:
Het stelt de natie boven het individu dus zo bekeken is het waar.quote:
Ook hij is dan ook voorstander van een sterke staat en tegen democratie. Naar de letter van het begrip is het dan ook helemaal waar.quote:Op zondag 6 april 2014 11:25 schreef Ryon het volgende:
Onze favo linkse Duitser Martin Schulz wordt ook met enig regelmaat in de fascistische hoek geduwd.
Dit, en hij hanteert censuurquote:Op zondag 6 april 2014 11:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ook hij is dan ook voorstander van een sterke staat en tegen democratie. Naar de letter van het begrip is het dan ook helemaal waar.
In het kader van geestverruiming ben ik best bereid een van de libertarische werken door te nemen. Bij welke zou ik dan moeten zijn?quote:Op zondag 6 april 2014 11:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
Even terug on topic http://mises.org/Literature/Index allemaal nog gratis te downloaden ook.
The Road to Serfdom is eigenlijk een must read maar die staat er niet bij. Voor je iets anders leest zou ik je dat boek aanraden. Ik heb die wel in de boekenkast staan en kan die zo aan je opsturen.quote:Op zondag 6 april 2014 11:31 schreef Ryon het volgende:
[..]
In het kader van geestverruiming ben ik best bereid een van de libertarische werken door te nemen. Bij welke zou ik dan moeten zijn?
Niet in de volledige uitvoering.quote:
Vertoog der vrijwillige slavernij is ook een must http://www.lulu.com/items(...)ge-slavernij-def.pdfquote:Op zondag 6 april 2014 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Nog een paar klassiekers
De Heerser van Machiavelli, over hoe politiek en macht functioneert, al 500 jaar het beste boek op dat gebied.
De techniek van de staatsgreep van Malaparte, hoe pleeg je een staatsgreep en leer ze herkennen.
On Liberty door John Stuart Mill
The wealth of Nations door Adam Smith
Parliament of Whores door PJ O'Rourke, geeft je een zeer goed inzicht in hoe moderne politiek functioneert, hij schrijft over de VS maar de vergelijking met de EU is zeer goed te maken.
Ik bedoel dat ik hem wil lezenquote:
Ben druk bezig mijn collectie kwaadaardige rechtse boeken uit te breiden,quote:
Zeer interessante materie dus, is begin dit jaar uitgekomen. Er is ook een duidelijke bronvermelding voor de mensen die nog meer willen weten over wat er achter dit boek zit.quote:This tediously sourced and highly detailed work argues for a large-scale change in human culture, specifically in the context of economic practice. The dominant theme is that the current socioeconomic system governing the world at this time has severe structural flaws, born out of primitive economic and sociological assumptions originating in our early history, where the inherent severity of these flaws went largely unnoticed.
However, in the early 21st century, these problems have risen prominently, taking the consequential form of increasing social destabilization and ongoing environmental collapse. Yet, this text is not simply about explaining such problems and their root causality - It is also about posing concrete solutions, coupled with a new perspective on social/environmental sustainability and efficiency which, in concert with the tremendous possibility of modern technology and a phenomenon known as ephemeralization, reveals humanity's current capacity to create an abundant, post-scarcity reality.
quote:What are the grand dynamics that drive the accumulation and distribution of capital? Questions about the long-term evolution of inequality, the concentration of wealth, and the prospects for economic growth lie at the heart of political economy. But satisfactory answers have been hard to find for lack of adequate data and clear guiding theories. In Capital in the Twenty-First Century, Thomas Piketty analyzes a unique collection of data from twenty countries, ranging as far back as the eighteenth century, to uncover key economic and social patterns. His findings will transform debate and set the agenda for the next generation of thought about wealth and inequality.
Piketty shows that modern economic growth and the diffusion of knowledge have allowed us to avoid inequalities on the apocalyptic scale predicted by Karl Marx. But we have not modified the deep structures of capital and inequality as much as we thought in the optimistic decades following World War II. The main driver of inequality--the tendency of returns on capital to exceed the rate of economic growth--today threatens to generate extreme inequalities that stir discontent and undermine democratic values. But economic trends are not acts of God. Political action has curbed dangerous inequalities in the past, Piketty says, and may do so again.
Bron:http://www.amazon.com/Cap(...)iketty/dp/067443000X
Ik heb hem hier thuis liggen. Deze ga ik voor een vakantie bewaren.quote:Op woensdag 30 april 2014 08:16 schreef AgLarrr het volgende:
Iemand al begonnen in Captial van Thomas Piketty? Ik zit te twijfelen. Ik weet niet of ik door die 700 pagina's heen ga komen.
[..]
Ben er net aan begonnen, de eerste 60 pagina's ofzo. Vooralsnog vooral een vrij basale introductie van de basisprincipes.quote:Op woensdag 30 april 2014 08:16 schreef AgLarrr het volgende:
Iemand al begonnen in Captial van Thomas Piketty? Ik zit te twijfelen. Ik weet niet of ik door die 700 pagina's heen ga komen.
[..]
quote:Op woensdag 30 april 2014 20:41 schreef IPA35 het volgende:
Neo-Marxistische bullshit als ik zo de recensies lees...
Dat is wel vervelend! Toch is het altijd goed om ook eigen kritieken of ideeën erover te kunnen vormen.quote:Op woensdag 30 april 2014 10:33 schreef Kaas- het volgende:
Dat boek lijkt me wel interessant, maar ik heb er al ruime samenvattingen en kritieken van gelezen en ben bang dan niets nieuws meer tegen te komen bij het lezen van het boek zelf.
Franse denkers zijn wat dat betreft vaak moeilijk te vertrouwen natuurlijk. Die mensen hebben ook Rousseau, Robbespiere, Sartre en Foucault voortgebracht immers.quote:
Wat ik altijd zo krom vind is dat je dan totaal niet kritisch bent over werken die jij leest. Dat is dan geen neoconservatieve propaganda?quote:Op woensdag 30 april 2014 22:26 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Franse denkers zijn wat dat betreft vaak moeilijk te vertrouwen natuurlijk. Die mensen hebben ook Rousseau, Robbespiere, Sartre en Foucault voortgebracht immers.
Ik lees geen neoconservatieve werken. Sterker nog, ik ken er geeneens een.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:27 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Wat ik altijd zo krom vind is dat je dan totaal niet kritisch bent over werken die jij leest. Dat is dan geen neoconservatieve propaganda?
Niet bepaald. Marx bedacht een theorie en deed voorspellingen op basis van zijn theorie, terwijl er nogal wat haken en ogen aan zijn theorie zaten. Piketty heeft een zeer indrukwekkende hoeveelheid data verzameld die iets ontegenzeggelijk aantonen en waarbij elke nuchtere analist - links of rechts - hetzelfde zal constateren. Waar Marx een filosoof was die met een foutief theoretisch onderzoek/betoog kwam, is Piketty een simpele (in de goede zin van het woord) empirist.quote:
Piketty is niet zozeer een grote denker (jij noemt hier ook hoofdzakelijk filosofen en überhaupt zou het lachwekkend zijn als je van plan was een wetenschapper in het verdomhoekje te plaatsen, omdat hij uit het zelfde land afkomstig is als enkele denkers van eeuwen geleden met wie je het toevallig oneens bent), maar een wetenschapper die een gigantische hoeveelheid data heeft verzameld en daar enkele vrij nuchtere conclusies aan heeft verbonden.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:26 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Franse denkers zijn wat dat betreft vaak moeilijk te vertrouwen natuurlijk. Die mensen hebben ook Rousseau, Robbespiere, Sartre en Foucault voortgebracht immers.
De kritiek zit hem niet zozeer in dat er een berg data is verzameld, daar kan niemand iets tegen hebben (mits ze juist zijn), maar aan de politieke conclusies die hieraan worden verbonden, uiteraard weer hogere belasting.quote:Op donderdag 1 mei 2014 11:35 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Niet bepaald. Marx bedacht een theorie en deed voorspellingen op basis van zijn theorie, terwijl er nogal wat haken en ogen aan zijn theorie zaten. Piketty heeft een zeer indrukwekkende hoeveelheid data verzameld die iets ontegenzeggelijk aantonen en waarbij elke nuchtere analist - links of rechts - hetzelfde zal constateren. Waar Marx een filosoof was die met een foutief theoretisch onderzoek/betoog kwam, is Piketty een simpele (in de goede zin van het woord) empirist.
Of die groeiende ongelijkheid vervolgens ook erg is, zou je wellicht over kunnen discussiëren maar dat is voor zover ik dat kan overzien zonder het boek al gelezen te hebben (op basis van commentaren, recensies, kritieken etc.) slechts een minder belangrijk deel van het slot van het boek, nadat al het bewijs van de huidige situatie al gepresenteerd is. '
[..]
Piketty is niet zozeer een grote denker (jij noemt hier ook hoofdzakelijk filosofen en überhaupt zou het lachwekkend zijn als je van plan was een wetenschapper in het verdomhoekje te plaatsen, omdat hij uit het zelfde land afkomstig is als enkele denkers van eeuwen geleden met wie je het toevallig oneens bent), maar een wetenschapper die een gigantische hoeveelheid data heeft verzameld en daar enkele vrij nuchtere conclusies aan heeft verbonden.
Overigens was er gisteren bij De Wereld Draait Door nog een korte bespreking van het boek met aan tafel toevallig één van m'n huidige docenten Bas Jacobs.
Klopt, maar er zijn genoeg kritische reviews die ook aangeven dat het empirische werk indrukwekkend is, maar de conclusies c.q. analyse daarentegen niet. Met name in de wat rechtsere Angelsaksische kwaliteitsbladen zie je die scheiding, waarbij men het boek desalniettemin een aanrader noemt, vanwege eerstgenoemde. In Frankrijk speelt, net als in dit topic, juist het hele ideologische een dominante rol, zoals bijvoorbeeld Foreign Policy stelde in een analyse:quote:Op donderdag 1 mei 2014 12:30 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De kritiek zit hem niet zozeer in dat er een berg data is verzameld, daar kan niemand iets tegen hebben (mits ze juist zijn), maar aan de politieke conclusies die hieraan worden verbonden, uiteraard weer hogere belasting.
Dat is natuurlijk ook het punt dat je vaak op Fok ziet. Men serveert een boek af op basis van een vermeende ideologische grondslag, terwijl het wel degelijk veel interessante informatie bevat. Men is echter helemaal niet geïnteresseerd in informatie of empirisme, maar veel meer in het bevestigd zien van zijn of haar eigen denkbeelden.quote:In addition, Piketty's work in France has carried the burden of an image problem: In English-speaking economics circles, even among those who disagree with him, Piketty is seen a rigorous and careful empiricist, making his arguments with centuries' worth of tax records. In France, however, Piketty "is seen as being to the left of the left," Le Merrer said. "Someone who is against the rich and large fortunes -- that's why many may not have bothered to read his work."
Schaam je maar niet ik lees er ook geen, naar mijn mening zijn boeken, een mening van iemand anders en die wil ik nou net niet opgedrongen hebben.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:28 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik lees geen neoconservatieve werken. Sterker nog, ik ken er geeneens een.
Alle kennis die jij bezit is afkomstig van andere mensen, tenzij je onderzoeker bent in welk geval je nog altijd voortborduurt op kennis van anderen. Het is de normaalste zaak van de wereld om boeken te lezen om je te verdiepen in inzichten van anderen en daar al dan niet wijzer van te worden. Als jij werkelijk zo zeker bent van je sterke eigen mening, zou je geen angst hoeven hebben om eens een boek te lezen zonder er direct door geïndoctrineerd te worden. Je eigen kritische analyses zouden juist moeten waarborgen dat je zelf uit zo'n boek kunt filteren wat goed is en wat niet.quote:Op donderdag 1 mei 2014 14:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Schaam je maar niet ik lees er ook geen, naar mijn mening zijn boeken, een mening van iemand anders en die wil ik nou net niet opgedrongen hebben.
Ik ben zelf een mens en heb mijn eigen mening !
Wat dat betreft respect voor paper_tiger, die rustig aan een boek van 700 pagina's begint terwijl hij al weet dat de conclusies van de auteur hem waarschijnlijk niet aan zullen staan.quote:Op donderdag 1 mei 2014 13:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik ben op pagina 150. Het is vooralsnog een opsomming van feiten en uitleg van statistieken. Grappig dat hij zo nu en dan een tv serie (mad man) en een film (django unchained) aanhaalt om zijn punt te illustreren.
Je kan je alleen maar een goede mening vormen als je kennis neemt van alle feiten en invalshoeken. Tot zover is het waarnemen en in grafiekjes zetten. Ik zie hem de lange golven van Kondrarieff beschrijven.quote:Op donderdag 1 mei 2014 14:46 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Alle kennis die jij bezit is afkomstig van andere mensen, tenzij je onderzoeker bent in welk geval je nog altijd voortborduurt op kennis van anderen. Het is de normaalste zaak van de wereld om boeken te lezen om je te verdiepen in inzichten van anderen en daar al dan niet wijzer van te worden. Als jij werkelijk zo zeker bent van je sterke eigen mening, zou je geen angst hoeven hebben om eens een boek te lezen zonder er direct door geïndoctrineerd te worden. Je eigen kritische analyses zouden juist moeten waarborgen dat je zelf uit zo'n boek kunt filteren wat goed is en wat niet.
Lachwekkend slechte redenatie om maar geen boeken te lezen, iets wat doorgaans juist een recept voor jezelf dom houden is. Mag ik het even nomineren voor de slechtste post die ik deze week op FOK las?
[..]
Wat dat betreft respect voor paper_tiger, die rustig aan een boek van 700 pagina's begint terwijl hij al weet dat de conclusies van de auteur hem waarschijnlijk niet aan zullen staan.![]()
Geef ik je gedeeltelijk gelijk in wat je schrijft een geest moet rijpen vind ik, en door schade en schande wijs worden.quote:Op donderdag 1 mei 2014 14:46 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Alle kennis die jij bezit is afkomstig van andere mensen, tenzij je onderzoeker bent in welk geval je nog altijd voortborduurt op kennis van anderen. Het is de normaalste zaak van de wereld om boeken te lezen om je te verdiepen in inzichten van anderen en daar al dan niet wijzer van te worden. Als jij werkelijk zo zeker bent van je sterke eigen mening, zou je geen angst hoeven hebben om eens een boek te lezen zonder er direct door geïndoctrineerd te worden. Je eigen kritische analyses zouden juist moeten waarborgen dat je zelf uit zo'n boek kunt filteren wat goed is en wat niet.
Lachwekkend slechte redenatie om maar geen boeken te lezen, iets wat doorgaans juist een recept voor jezelf dom houden is. Mag ik het even nomineren voor de slechtste post die ik deze week op FOK las?
Lees eens wat boeken. Al was het maar om hier een paar leesbare zinnen te kunnen typen.quote:Op donderdag 1 mei 2014 14:56 schreef john2406 het volgende:
[..]
Geef ik je gedeeltelijk gelijk in wat je schrijft een geest moet rijpen vind ik, en door schade en schande wijs worden.
Daarom ben ik ook er tegen dat dat jonge volk in de politiek zit, ze hebben geen ervaring en alles uit boeken denk ik.
Denk ik dat of is het zo dat ik een jong persoon op de tenen getrapt heb?quote:Op donderdag 1 mei 2014 15:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Lees eens wat boeken. Al was het maar om hier een paar leesbare zinnen te kunnen typen.
Nee. Je zinnen zijn een willekeurige opsomming van woorden zonder duidelijke betekenis. Het is gewoon een observatie. Ben je dyslectisch? Als dat zo is neem ik mijn woorden terug.quote:Op donderdag 1 mei 2014 15:14 schreef john2406 het volgende:
[..]
Denk ik dat of is het zo dat ik een jong persoon op de tenen getrapt heb?
Hoe issie qua schrijfstijl? Is het gortdroog of ook nog wel lekker lezen?quote:Op donderdag 1 mei 2014 13:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik ben op pagina 150. Het is vooralsnog een opsomming van feiten en uitleg van statistieken. Grappig dat hij zo nu en dan een tv serie (mad man) en een film (django unchained) aanhaalt om zijn punt te illustreren.
Tot zover gortdroog.quote:Op donderdag 1 mei 2014 15:34 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hoe issie qua schrijfstijl? Is het gortdroog of ook nog wel lekker lezen?
Crap.quote:
Ik moet er doorheen voordat ik bij zijn conclusie kom.quote:
Moet, heet dat niet mag erdoorheen ?quote:Op donderdag 1 mei 2014 15:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik moet er doorheen voordat ik bij zijn conclusie kom.
Als je alleen de conclusies wilt weten kun je beter een samenvatting lezen, denk ik.quote:Op donderdag 1 mei 2014 15:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik moet er doorheen voordat ik bij zijn conclusie kom.
Nee. Wat is een conclusie waard zonder onderbouwing? Ik wil weten wat de man bewogen heeft om tot zijn conclusie te komen.quote:Op donderdag 1 mei 2014 23:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je alleen de conclusies wilt weten kun je beter een samenvatting lezen, denk ik.
Dan kun je beter het boek lezen inderdaad, maar ik interpreteerde je vorige post als dat je enkel geïnteresseerd was in de conclusie.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 10:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee. Wat is een conclusie waard zonder onderbouwing? Ik wil weten wat de man bewogen heeft om tot zijn conclusie te komen.
Als dat zo was dan hoefde ik alleen maar de krant te lezen en tv te kijken. De conclusie word je al mee doodgegooid door een ieder die het boek nog niet heeft gelezen.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 10:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dan kun je beter het boek lezen inderdaad, maar ik interpreteerde je vorige post als dat je enkel geïnteresseerd was in de conclusie.
Richt Piketty zich niet vooral op bezit in plaats van inkomen?quote:Op donderdag 1 mei 2014 18:17 schreef IPA35 het volgende:
Oh nee help, de inkomensverschillen worden groter!
Rijke mensen halen het in hun hoofd hun geld te willen nalaten aan hun nakomelingen, oh mijn God!
Snel, Almachtige Staat, doe er wat aan!!11!
Wilde hij geen inkomstenbelasting van 80% en zo?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 15:31 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Richt Piketty zich niet vooral op bezit in plaats van inkomen?
Op de rol van kapitaal in de economie. Hij wil vermogende mensen hun vermogen afnemen. Waarom weet ik nog niet.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 15:31 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Richt Piketty zich niet vooral op bezit in plaats van inkomen?
Ik kan wel een paar redenen bedenken.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Op de rol van kapitaal in de economie. Hij wil vermogende mensen hun vermogen afnemen. Waarom weet ik nog niet.
Ik begreep dat het hem niet te doen is om de staatskas te spekken want veel geld zou dat niet opleveren (zijn woorden).quote:
Ik ben pas op pagina 200.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:45 schreef Monolith het volgende:
Volgens mij heeft het meer te maken met de vermeende negatieve gevolgen van inkomensongelijkheid op economische groei en dergelijke.
Ik loop nog 100 pagina's achter, maar dat is de strekking van werken van Krugman en dergelijke.quote:
Vergeet geluk niet. Hoewel ik persoonlijk vermogensongelijkheid kwalijker vind dan inkomensongelijkheid.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:45 schreef Monolith het volgende:
Volgens mij heeft het meer te maken met de vermeende negatieve gevolgen van inkomensongelijkheid op economische groei en dergelijke.
Met een dief die bestolen wordt heb ik weinig compassie.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:49 schreef Wegenbouwer het volgende:
Heeft hij ook de negatieve gevolgen van het (dreigen met) beroven van vermogende mensen op economische groei uitgerekend?
Begin dan eerst een met sparen en beleggen.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:18 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Vergeet geluk niet. Hoewel ik persoonlijk vermogensongelijkheid kwalijker vind dan inkomensongelijkheid.
Wat is je punt?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Begin dan eerst een met sparen en beleggen.
Misschien moet jij ook eens een boek lezen.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Met een dief die bestolen wordt heb ik weinig compassie.
Hap.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Misschien moet jij ook eens een boek lezen.
Dat juist in deze tijd, waarin iedereen zich van de wieg tot het graf meent te moeten laten verzorgen door de staat en tengevolge daarvan er voor kiest geen vermogen op te bouwen, het hypocriet is te huilen over het verschil in vermogen. Er zijn mensen die niet alles opmaken aan een hedonistische levensstijl.quote:
Vermogen wordt bijzonder weinig belast in Nederland in vergelijking met inkomen. Ik zie dat liever andersom: veel vermogen zit vast en / of is 'onverdiend': deze vermogenden hebben er zelf niet voor gewerkt om uiteenlopende redenen (unearned income).quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat juist in deze tijd, waarin iedereen zich van de wieg tot het graf meent te moeten laten verzorgen door de staat en tengevolge daarvan er voor kiest geen vermogen op te bouwen, het hypocriet is te huilen over het verschil in vermogen. Er zijn mensen die niet alles opmaken aan een hedonistische levensstijl.
Beetje krekel en de mier.
Alle vermogende mensen zijn dieven?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik heb net geleerd dat vermogen door de eeuwen heen een rendement kent van 5%. Als zodanig wordt het dan ook belast. Om het vermogen te kunnen vergaren is ook al belasting betaald.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:37 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Vermogen wordt bijzonder weinig belast in Nederland in vergelijking met inkomen. Ik zie dat liever andersom: veel vermogen zit vast en / of is 'onverdiend': deze vermogenden hebben er zelf niet voor gewerkt om uiteenlopende redenen (unearned income).
Daarom vind ik het in zeker opzicht jammer dat de erfpacht wordt afgeschaft in Amsterdam. Grond zou geen bezit moeten zijn maar publiek bezit, van de samenleving als geheel. Het is daarom rechtvaardig dat de samenleving als geheel daarvan profiteert.
Arbeid moet lonen; slapend rijk worden niet. Dat mensen hun geld verschillend besluiten uit te geven staat daar los van.
quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:18 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Vergeet geluk niet. Hoewel ik persoonlijk vermogensongelijkheid kwalijker vind dan inkomensongelijkheid.
quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat is jouw probleem met het bezit van anderen?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:37 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Vermogen wordt bijzonder weinig belast in Nederland in vergelijking met inkomen. Ik zie dat liever andersom: veel vermogen zit vast en / of is 'onverdiend': deze vermogenden hebben er zelf niet voor gewerkt om uiteenlopende redenen (unearned income).
Daarom vind ik het in zeker opzicht jammer dat de erfpacht wordt afgeschaft in Amsterdam. Grond zou geen bezit moeten zijn maar publiek bezit, van de samenleving als geheel. Het is daarom rechtvaardig dat de samenleving als geheel daarvan profiteert.
Arbeid moet lonen; slapend rijk worden niet. Dat mensen hun geld verschillend besluiten uit te geven staat daar los van.
Heb jij wel eens Burke gelezen?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is jouw probleem met het bezit van anderen?
Obvious typefout is obvious.quote:
Op zich wel een symphatieke gedachte, dat grond net zoals lucht "van ons allemaal zou zijn".quote:[b]Op vrijdag 2 mei 2014 17:37 schreef Sloggi het volgende:[\b]
Grond zou geen bezit moeten zijn maar publiek bezit, van de samenleving als geheel. Het is daarom rechtvaardig dat de samenleving als geheel daarvan profiteert.
Over gortdroge meuk waar niet door heen te kom is gesproken. Ik heb 'em na 50 pagina's weggelegd.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 15:14 schreef IPA35 het volgende:
Zit nu eindelijk bijna op de helft van de Reflections.
Ik heb het veel te druk...
Het is erg inderdaad. Maar het begin is het ergst.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 17:10 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Over gortdroge meuk waar niet door heen te kom is gesproken. Ik heb 'em na 50 pagina's weggelegd.
quote:DE SCHADUWELITE HEEFT NIETS GELEERD [BOEKRECENSIE]
Ewald Engelen heeft een boek geschreven over de oorzaken en achtergronden van de crisis. En wat voor een! Mitchell van de Klundert heeft een recensie geschreven, leest u maar even mee.
Wie zaten er – willens en wetens – aan de knoppen voor en tijdens de afgelopen financiële crisis? Volgens financieel geograaf Ewald Engelen in zijn boek De schaduwelite voor en na de crisis een wel heel specifiek clubje: ‘bankiers, accountants, advocaten, trustboeren, lobbyisten, toezichthouders en een enkele verdwaalde politicus’. Deze schaduwelite bestaande uit grootbedrijf en grootkapitaal is zó machtig geworden, dat zij in feite het politieke speelveld konden gaan bepalen, vooral in Nederland.
Ewald Engelen (1963) is verbonden aan de UvA en financieel columnist voor De Groene Amsterdammer en de Correspondent. Wie Engelen volgt op Twitter kan een dagelijkse stroom updates over financieel (wan)beleid verwachten. Voor woord en beeld is zijn bijdrage aan de Tegenlicht-aflevering De biecht van de bankier een aanrader.
Bewezen incompetentie schaduwelite
Het nieuwe boek van Engelen heeft als ondertitel: Niets geleerd, niets vergeten, waarmee hij bedoelt dat de financiële elite niets heeft geleerd van de crisis en gewoon op oude voet verder gaat, maar dat de burger niets is vergeten. Met scherprechterlijk elan hakt Engelen de situatie rondom de financiële crisis van 2008 treffend in tweeën: vóór en ná de zondeval. Wat volgt is een razendsnelle analyse van een opeenstapeling van gecamoufleerd financieel wangedrag, vriendjespolitiek en onkunde.
Engelen bespreekt al vroeg in zijn boek een van de voertuigen van de schaduwelite: het Holland Financial Centre (HFC). Deze informele lobbygroep voor de financiële sector, opgericht in 2007, bevatte leden van iedere zichzelf respecterende organisatie: advocatenkantoren, de ministeries van Economische Zaken, Financiën, Justitie en Sociale Zaken, de pensioenfondsen, accountantskantoren, en toezichthouders. Gezamenlijk proberen ze de uitverkoop van BV Nederland te voorkomen door het vestigingsklimaat voor financiële instellingen en andere bedrijven zo ‘prettig mogelijk’ te maken. Het HFC vormt voor Engelen het knusse clubhuis van de schaduwelite.
Een van de leden, Arnold Schilder, voormalig directeur Toezicht bij DNB, geeft aan: ‘DNB spant zich in om Nederland als vestigingsplaats voor financiële instellingen aantrekkelijk te houden.’ Engelen becommentarieert: ‘Met andere woorden: de bankier heeft van DNB niets te vrezen en de burger hoeft van DNB niets te verwachten.’
Financialisering economie
Dat die burger niets hoeft te verwachten komt volgens Engelen omdat het financiële toezicht zich heeft laten gijzelen door de banken en Nederland steeds verder raakt gefinancialiseerd, hiermee bedoelt Engelen: ‘de toenemende maatschappelijke dominantie van financiële maatstaven als criteria van succes.’ Deze groeiende dominantie begint volgens Engelen met de hoogtij dagen van Amsterdam als financieel centrum van de wereld. Vrijwel ieder begrip en concept uit de recente financiële geschiedenis komt vervolgens aan bod: polderen, The Dutch Disease, Akkoord van Wassenaar, de huizenzeepbel, Twin Peaks. Alles lijkt erop gericht te zijn geweest om Nederland ‘in de etalage te zetten’ voor financiële instellingen en investeerders, als we Engelen moeten geloven. Alhoewel Engelen in de inleiding stelt dat zijn boek geen hapklare oplossingen geeft voor een betere financiële wereld, nodigt hij uit om zijn ramkoers te volgen en de confrontatie met hebzuchtige bankiers, falende toezichthouders en politici aan te gaan.
Roofkapitalisme
Met betrekking tot de crisis van 2008 was het kwaad toen natuurlijk al lang geschied. Een lakse houding van toezichthouders ten opzichte risicovolle avonturen van banken maakte toen al deel uit van de dagelijkse gang van zaken. Hoe het zover kon komen is het onderwerp van eerste deel van het boek van Engelen: Terwijl de financiële wereld in rap tempo internationaliseert is Nederland, met haar grote financiële sector nota bene, er niet in geslaagd om de beurshandel en werkgelegenheid in de sector vast te houden. Engelen meent dat globalisering niet de gewenste welvaart heeft gebracht, die de elite propageerde. De veel gebezigde term liberale markteconomie schiet Engelen dan ook in het verkeerde keelgat. Hij noemt het liever: roofkapitalisme. Hieronder verstaat hij: de mondialisering van de kapitaalmarkten, de financialisering van de economie, alsmede de visualisering van de handel in aandelen. Alle zijn immers vol overgave gebruikt door de schaduwelite om meer en meer macht naar zich toe te trekken.
Als de financiële crisis losbarst in 2008 zijn we er gloeiend bij. Engelen: ‘Deregulering en financiële innovatie hebben banken in staat gesteld Nederlandse huishoudens dronken te voeren met schuld en vastgoed’.
Hoe het komt dat er in de tussentijd niemand aan de bel trok? Engelen wijst op een aantal auteurs die er vroeg bij waren om alarm te slaan over huizenbubbels. Echter: de financiële crisis van 2008 werd niet voorzien. Volgens Engelen zijn degene die het moesten en konden weten al lang verknocht geraakt aan het idee van een hernieuwde BV Nederland. Overheid, toezichthouders en de financiële wereld heeft zich innig verstrengeld, ook daags na de crisis. Zijn slotsom is niet voor niets: ‘Wie vóór de crisis niet begerig was, is een heilige; wie na de crisis nog steeds begerig is, is een duivel.’
Niet geleerd, niets vergeten
In deel twee ‘Na de zondeval’ van zijn boek komen bekende termen aan bod: de Commissie de Wit, Basel I, II en III, securitisaties, het schaduwbankieren en de bankbuffers. Engelen weet uitermate nauwkeurig een reconstructie te schetsen van wat zich moet hebben afgespeeld in de hoofden van de schaduwelite toen de bom eenmaal gebarsten was. En passant wordt de aloude tegenstelling in de economie, bezuinigen of stimuleren in moeilijke tijden, toegepast op de situatie rondom de vermogensbalans van banken. Engelen constateert dat de Gouden Eeuw-mentaliteit waarbij Nederland het exportland bij uitstek is, nog altijd leeft bij de elite. Met een toenemende verbijstering valt te lezen dat na de crisis, en de mooie beloftes tot verbetering die erna werden gedaan door de schaduwelite, er maar bar weinig is veranderd. Hypotheken worden opnieuw verpakt, bonussen blijven, vermogensbuffers gaan niet genoeg omhoog. Uit alles spreekt een onmacht, en voor velen ook onwil, om iets te veranderen aan het financiële beleid.
Het is om moedeloos van te worden.
Het mantra van de elite: ‘Nederland exportland, de euro is goed voor de export’ is vals. Er is slechts één lichtpuntje als we Engelen mogen geloven: lange tijd was het uitgangspunt van de schaduwelite het verbeteren van de handelspositie van Nederland èn het vullen van de eigen beurs. Daags na de crisis lijkt hier vooral dat laatste van overgebleven. Deze kortzichtigheid, draaiende om het eigen gewin, is de zwakke plek van de schaduwelite.
Dat de schaduwelite zich in allerlei bochten wringt om ‘het ongerijmde vanzelf te laten rijmen’ is eigenlijk geen nieuws. Hoe anders kan het dat bankbuffers geen aanbevolen hoeveelheid hebben bereikt en de grootbanken nog altijd niet zijn opgedeeld? Veel verontrustender is de beïnvloeding van potentiële controleurs als economen, journalisten en commentatoren. Zeker voor nieuwe generaties wetenschappers en journalisten is het van belang ook een ander geluid te horen. Dat dit enorm moeilijk wordt gemaakt door de heersende economische dogma’s is onlangs ook al aangetoond door de jonge econoom Itai Agur.
Wake up call
Engelen weet in sneltreinvaart de vinger op de zere plekken te leggen. Hij bedient zich van messcherpe kritiek op vrijwel iedere instantie: van financieel instituut tot politici en toezichthouders; en van (onafhankelijke) wetenschappelijke bureau’s tot de media (het ‘journaille’). Hoofdrolspelers worden met naam en toenaam genoemd.
Eén speler blijft desondanks volledig buiten schot: de burger. Het is jammer dat Engelen niet wat dieper ingaat op dit democratisch tekort, terwijl de vraag zeker relevant is: waar was de burger tijdens het financiële wanbeleid van de afgelopen 10 jaar?
Volgens Engelen werd er door de schaduwelite immer mooi weer gespeeld en werd de burger misleid met leugens en halve waarheden. Hierdoor werd de burger zand in de ogen gestrooid. Af en toe bereikte ons wat onheilspellend nieuws waar we ’s avonds hoofdschuddend naar zaten te kijken bij Pauw & Witteman (of Pownews). Engelen schrijft – ondanks dat de schaduwelite alles het liefst vergeet (en op dezelfde voet doorgaat) – de burger het allemaal echt niet vergeten is. Toch lijkt het er meer op dat de burger het allemaal weinig kan schelen. Toen niet en nu niet. Mogelijk hebben ‘zij en wij’ niets geleerd en is iedereen alles vergeten.
Engelen besluit met een oproep welke als de rode draad door zijn boek loopt: de schaduwelite kan enkel ‘echt pijn worden gedaan’ door middel van reputatieschade. Dit boek neemt daar alvast een voorschot op. Sterker nog: voorin het boek staat de lijst met vermeende leden van de schaduwelite. Het boek creëert daarnaast bewustwording bij de burger en heeft potentieel als wake-up call. Daarom een must-read voor iedereen met een interesse in financieel beleid, de politiek en het financiële systeem.
http://www.ftm.nl/column/(...)eleerd-boekrecensie/
Denk dat Denemarken eerder aan de beurt is.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 08:22 schreef cempexo het volgende:
Boeken over de politiek zijn bij de Nederlandse politici razend populair. Het heeft altijd te maken met een 'hoe het was'.
Dan hoef je ook geen verantwoordelijkheid te nemen over de werkelijkheid van morgen.
Leestip voor binnenkort: De bomaanslagen in 2014 en 2015 in Nederland.
De titel van het boek: Wir haben es gewusst, aber...
WaPoquote:Denmark tries a soft-handed approach to returned Islamist fighters
AARHUS, Denmark — The rush of morning shoppers parted to make way for Talha, a lanky 21-year-old in desert camouflage and a long, religious beard. He strode through the local mall with a fighter’s gait picked up on the battlefields of Syria. Streams of young Muslim men greeted him like a returning king.
As-salamu alaykum.
Wa alaikum assalaam.
In other countries, Talha — one of hundreds of young jihadists from the West who has fought in Syria and Iraq — might be barred from return or thrown in jail. But in Denmark, a country that has spawned more foreign fighters per capita than almost anywhere else, the port city of Aarhus is taking a novel approach by rolling out a welcome mat.
In Denmark, not one returned fighter has been locked up. Instead, taking the view that discrimination at home is as criminal as Islamic State recruiting, officials here are providing free psychological counseling while finding returnees jobs and spots in schools and universities. Officials credit a new effort to reach out to a radical mosque with stanching the flow of recruits.
ome progressives say Aarhus should become a model for other communities in the United States and Europe that are trying to cope with the question of what to do when the jihad generation comes back to town.
For better or worse, this city’s answer has left the likes of Talha wandering freely on the streets. The son of moderate Muslim immigrants from the Middle East, he became radicalized and fought with an Islamist brigade in Syria for nine months before returning home last October. Back on Danish soil, he still dreams of one day living in a Middle Eastern caliphate. He rejects the Islamic State’s beheading of foreign hostages but defends its summary executions of Iraqi and Syrian soldiers.
“I know how some people think. They are afraid of us, the ones coming back,” says Talha, a name he adopted to protect his identity because he never told his father he went to fight. “Look, we are really not dangerous.”
Yet critics call this city’s soft-handed approach just that — dangerous. And the effort here is fast becoming a pawn in the much larger debate raging across Europe over Islam and the nature of extremism. More and louder voices here are clamoring for new laws that could not only charge returnees with treason but also set curbs on immigration from Muslim countries and on Islamic traditions such as religious circumcision.
In a country that vividly remembers the violent backlash in the Muslim world after a Danish newspaper published cartoon images of the prophet Muhammad in 2006, many here want Aarhus to crack down on — not cajole — extremists.
“They are being much too soft [in Aarhus], and they fail to see the problem,” said Marie Krarup, an influential member of Parliament from the Danish People’s Party, the country’s third-largest political force. “The problem is Islam. Islam itself is radical. You cannot integrate a great number of Muslims into a Christian country.”
Perfect breeding ground
Aarhus is treating its returning religious fighters like wayward youths rather than terrorism suspects because that’s the way most of them started out.
The majority were young men like Talha, between 16 and 28, including several former criminals and gang members who had recently found what they began to call “true Islam.” Most of them came from moderate Muslim homes and, quite often, were the children of divorced parents. And most lived in the Gellerupparken ghetto.
A densely packed warren of mid-rise public housing blocks, Gellerupparken is home to immigrants and their families who arrived in the waves of Muslim migration that began in the 1960s. Unemployment — especially among youths — is far higher than the city average. At one point, crime was so bad that even ambulances needed police escorts. It made a perfect breeding ground for angry young men at risk of becoming militants.
On a quest to change that, the city is in the midst of a major overhaul of the ghetto. Better housing could improve conditions and lure more ethnic Danes, contributing to integration. New thoroughfares and roads, meanwhile, would link it more closely to the rest of the city.
“These are young people who have turned to religion at a very difficult time in their lives, and they are dealing with existential questions about going to fight for what they believe in,” said Aarhus Mayor Jacob Bundsgaard. “We cannot pass legislation that changes the way they think and feel. What we can do is show them we are sincere about integration, about dialogue.”
‘It’s home’
“It doesn’t feel strange, being back,” said Talha, as he passed an organic juice stand at a local mall. Four blond Danish girls eye him warily. He is well known here, a heroic figure among his Muslim peers, many of whom know he fought in Syria and greet him with hand on heart and a respectful nod. “It’s home.”
He was born in Denmark, to an immigrant family that hailed from a nation bordering Syria. To maintain his privacy, he declined to publicly state which one. The urge to go and fight, he said, built like a slow burn. For months, he had watched YouTube videos of civilian killings committed by the government of Syrian President Bashar al-Assad. “I could not just sit in the comfort of Denmark while thousands and thousands of my brothers were dying,” he said. He began discussing his feelings with other religious friends, and within a few months, a plan was hatched.
On the day he left for Syria, in October 2012, he told his divorced parents that he and a friend were going to Turkey on vacation. Instead, his friend’s cousin had arranged their passage across the border to Syria. He worked in a refugee camp for a few weeks before getting attached to an independent battalion associated with Ahrar al-Sham, a group with alleged ties to al-Qaeda. During the months when he manned heavy-artillery batteries near Aleppo, he said, his outfit also maintained harmonious ties with the Islamic State.
“You cannot believe everything you hear about the Islamic State,” Talha said. “There may be bad things, but also good things.”
He returned to Denmark for a few months in 2013, telling his mother — but not his father — what he had done. Since his own religious awakening, he had persuaded her to start wearing a head scarf, and she became more religious herself. But “she cried when I told her where I had been,” he said. When he returned to Syria a few months later, she did not try to stop him.
Talha came back to Denmark last October, when bouts of infighting broke out among rival factions. Since then, he has had one meeting, he said, with a police official who questioned him about his plans and intentions. Under Aarhus’s program, he was offered — and accepted — taxpayers’ help for the math classes he needs to enter engineering school.
Yet, because counseling is voluntary, he has opted to skip the therapy sessions he says he doesn’t need. He wants no harm to come to Denmark, he said, but bemoans what he describes as a mounting anti-Islamic sentiment in the media and national government.
“I don’t see how that helps,” he said.
Controversial mosque
Danish authorities say the vast majority of the 30 or so Aarhus residents who went to Syria were somehow linked to one of the most polarizing houses of worship in Europe — the Grimhojvej mosque. Talha began to worship there four years ago, two years before he left for Syria. He found the mosque through a childhood friend who helped him leave behind what he described as a world of secular vice. Parties with Danish teens. Drinking. Girls. “That’s my past,” he said. “Not my present.”
But Talha wants to make one thing clear. He, like the mosque leadership, denies that Grimhojvej recruited him and other fighters.
“These are good men,” he said with a smile.
Others disagree.
The mosque opened in 2008 and, in recent years, absorbed the congregation of a nearby mosque that closed and where several men had been previously detained on terrorism charges. One of its current imams is under investigation in Germany for inciting hate during a visit to Berlin in July. From 2008 to 2013, another imam — Abdessamad Fateh, a 46-year-old Moroccan immigrant also known as Abu Hamza — preached at Grimhojvej. After spending five months in Syria, he is back in Aarhus. According to Arab intelligence officials, he recruited Westerners — including a young Danish convert to Islam — to fight in Syria and Iraq. This month, Fateh was added to the U.S. list of suspected terrorists thought to have ties to al-Qaeda.
Inside the converted ice factory that houses Grimhojvej, Oussama el-Saadi, the mosque’s chairman, dismissed the allegations with a wave of his hand. If they are guilty of anything at Grimhojvej, he says, it is simply of being devout believers. “We have the right to our faith,” he said.
Nevertheless, in January, Aarhus officials gave the mosque an ultimatum. It could either open itself up to a new dialogue with the community or face a public condemnation and, quite likely, stepped-up legal pressure.
The mosque chose to cooperate.
Since January, police and city officials have engaged in a number of unprecedented sessions hosted by the mosque. In the presence of mosque leaders, police and city officials met with returned fighters like Talha to assess their risk levels. They also met with members of the mosque’s youth group to dissuade other young Muslims from traveling to the Middle East. In monthly meetings, city officials, police and members of the mosque hierarchy are now debating religious ideology, Danish law and freedom of speech.
The mosque still openly backs a caliphate in the Middle East, refuses to offer a blanket denunciation of the Islamic State and warns that Denmark’s recent decision to join the U.S.-led coalition in airstrikes against the militant group may only fan the fires of homegrown terrorism.
Yet Grimhojvej has undeniably nuanced its public position, rejecting, for instance, the Islamic State’s beheadings of foreign hostages. Saadi denies allegations that the mosque became a recruiting center for militants, saying it did not discourage or encourage those who wanted to go and fight. But now, its official line — at least in public — is that the young Muslims of Aarhus should stay home.
Police officials say the statistics prove their approach is working.
“In 2013, we had 30 young people go to Syria,” said Jorgen Ilum, Aarhus’s police commissioner. “This year, to my knowledge, we have had only one. We believe that the main reason is our contact and dialogue with the Muslim community.”
Groot succes gebleken inderdaad om de branche zelf het te laten reguleren in comités.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 02:27 schreef Lyrebird het volgende:
Toezichthouders hebben idd zitten slapen. Wat dat betreft heeft Ewald groot gelijk. En banken hebben binnen de ruimte die geboden werd, geopereerd. Ewald geeft geen adviezen van hoe het wel moet, omdat meer toezicht niet zal werken, en de huidige oplossing (opkopen van faalbanken door de overheid) al uit een linkse koker komen.
Wat Ewald niet snapt, is dat deze excessen onder goedkeuring van de overheid hebben plaatsgevonden. Neem die overheid dan ook haar positie als toezichthouder af. De echte oplossing ligt in het privatiseren van de Nederlandse Bank en het vrijgeven van de rente aan de markt. Zul je wel eerst uit de Euro moeten stappen.
Nee, de AFM, die heeft op zitten lettenquote:Op vrijdag 24 oktober 2014 10:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Groot succes gebleken inderdaad om de branche zelf het te laten reguleren in comités.
Ging de AFM of DNB er nou over?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, de AFM, die heeft op zitten letten
quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:56 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Ewald Engelen heeft recent een nieuw boek uit. Dat boek begint met een ledenlijst (de schaduwelite) van mensen die hebben voorkomen dat banken aan strengere regelgeving moeten voldoen. Een soort van zwarte lijst. Ik hoorde op radio 1 een interview met hem over zijn nieuwe boek. Op het internet vond ik alvast een recensie. Misschien interessant.
[..]
quote:Hoogleraar: 'schaduwelite was gimmick'
25-11-14 - 04:22 bron: ANP
De lijst met de schaduwelite van Nederland in het gelijknamige boek van hoogleraar Ewald Engelen is een 'gimmick'. Dat zegt de financieel geograaf nu zelf. 'Het is verzonnen door de uitgever. Je moet een boek van 240 pagina's nu eenmaal aantrekkelijk maken", erkent hij dinsdagavond in het televisieprogramma Altijd Wat van KRO-NCRV, aldus de Volkskrant.
Engelen zegt er achteraf spijt van te hebben dat in het boek over twee pagina's een namenlijst is opgenomen met de personen die tot de schaduwelite behoren.
Daarbij staan de namen van de bekende economen Arnoud Boot en Sweder van Wijnbergen naast die van premier Mark Rutte, ex-premiers Wim Kok en Jan-Peter Balkenende, burgemeester Eberhard van der Laan, voormalig minister Wouter Bos en een hele reeks bankiers en toezichthouders.
quote:Programma:
- Ewald Engelen is hoogleraar financiële geografie aan de UvA en schrijft als columnist voor De Groene Amsterdammer, Follow the Money en De Correspondent. Op deze avond gaat hij in gesprek over zijn boek 'De schaduwelite'.
- Met Jeroen Smit, auteur van 'Het drama Ahold' & 'De prooi', en Kees Vendrik, lid Algemene Rekenkamer.
De avond wordt gepresenteerd door Martin Visser, journalist bij De Financiële Telegraaf.
Is helaas niks nieuws dat een uitgever 'mee denkt' over de inhoud. In dit geval op zo'n manier dat het afbreuk doet aan de directe aanklacht (een terechte aanklacht).quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:15 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Pff net bij rtl z, die man valt wel zwaar door de mand zo, zegt indirect dat hij het allemaal maar verzonnen heeft om het boek te verkopen..
*stampvoet* en toch is het zoquote:Op woensdag 26 november 2014 09:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is helaas niks nieuws dat een uitgever 'mee denkt' over de inhoud. In dit geval op zo'n manier dat het afbreuk doet aan de directe aanklacht (een terechte aanklacht).
Omdat de uitgeversbranche slechts door een paar partijen worden gedomineerd, zijn dat trouwens belangrijke poortwachters.
Je punt is?quote:Op woensdag 26 november 2014 09:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
*stampvoet* en toch is het zo
Zijn reflex om nooit op de inhoud en altijd op de man te gaan.quote:
Ik wist dat helemaal niet, dat uitgevers een draai geven aan de inhoud, ik dacht altijd dat het uitgebracht werd hoe de auteur bedoelde, misschien naïef eigenlijk maar vind wel dat het zo hoort te zijn.quote:Op woensdag 26 november 2014 09:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is helaas niks nieuws dat een uitgever 'mee denkt' over de inhoud. In dit geval op zo'n manier dat het afbreuk doet aan de directe aanklacht (een terechte aanklacht).
Omdat de uitgeversbranche slechts door een paar partijen worden gedomineerd, zijn dat trouwens belangrijke poortwachters.
Ach linksen komen altijd met onzin om hun argumenten kracht bij te zetten. Waarom zou dat nu opeens anders zijn?quote:Op woensdag 26 november 2014 13:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vind het een vreselijk slap excuus, de uitgever heeft dit toegevoegd. Niemand kan zijn boek nog serieus nemen
Poortwachterslijst blijkt verzonnen te zijn, waaruit volgens jou moet blijken dat die uitgevers belangrijke poortwachters zijnquote:
Oftewel: We hebben een excuus gevonden om de inhoud van een boek te negeren waarvan we het vermoeden hebben dat het ons niet aanstaat.quote:Op woensdag 26 november 2014 13:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vind het een vreselijk slap excuus, de uitgever heeft dit toegevoegd. Niemand kan zijn boek nog serieus nemen
Het ontbreken van een grote hoeveelheid marktpartijen lijkt mij nou niet direct een links argument.quote:Op woensdag 26 november 2014 13:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ach linksen komen altijd met onzin om hun argumenten kracht bij te zetten. Waarom zou dat nu opeens anders zijn?
Je kunt tegenwoordig toch zelf je boek uitgeven, via Amazon bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 26 november 2014 15:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het ontbreken van een grote hoeveelheid marktpartijen lijkt mij nou niet direct een links argument.
Desalniettemin hoeft de schrijver niet alles te pikken, de kans is groot dat de uitgever het wel laat varen als dat alles is en het is nu niet dat deze man het boek per se moet verkopen om brood op de plank te krijgen (hij heeft al een goede voltijdbaan).quote:Op woensdag 26 november 2014 09:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zit niet zo in die wereld, maar puur het uitgeven kan tegenwoordig op allerhande manieren volgens mij. Uitgevers doen natuurlijk nog wel iets meer dan enkel het boek uitgeven, zoals promotie en dergelijke. Het is in mijn ogen net als een platenmaatschappij al lang geen noodzakelijke partij in het proces meer.quote:Op woensdag 26 november 2014 15:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je kunt tegenwoordig toch zelf je boek uitgeven, via Amazon bijvoorbeeld?
Jij snapt het.quote:Op woensdag 26 november 2014 15:00 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Oftewel: We hebben een excuus gevonden om de inhoud van een boek te negeren waarvan we het vermoeden hebben dat het ons niet aanstaat.
Wat eigenlijk bijdraagt aan het gelijk van Engelen: er is weinig echt veranderd sinds de crisis.
Dat doe je al wanneer je een fles Coca Cola en een paar Nike schoenen koopt. Laten we wel wezen.quote:Op woensdag 26 november 2014 15:54 schreef Kaas- het volgende:
Engelen heeft dus toegegeven aan hetgeen hij zo tegen schijnt te strijden in dat boek.
Het enige wat ik zeg dat hij in zijn eigen voet schietquote:Op woensdag 26 november 2014 15:00 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Oftewel: We hebben een excuus gevonden om de inhoud van een boek te negeren waarvan we het vermoeden hebben dat het ons niet aanstaat.
Wat eigenlijk bijdraagt aan het gelijk van Engelen: er is weinig echt veranderd sinds de crisis.
Dit, of op een blog berichten, als het genoeg opmerkzaamheid bereikt komen er vanzelf uitgevers.quote:Op woensdag 26 november 2014 15:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je kunt tegenwoordig toch zelf je boek uitgeven, via Amazon bijvoorbeeld?
In de tijd van internet klagen dat je afhankelijk bent van uitgevers, dan heb je het echt niet begrepen.quote:Op woensdag 26 november 2014 16:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zit niet zo in die wereld, maar puur het uitgeven kan tegenwoordig op allerhande manieren volgens mij. Uitgevers doen natuurlijk nog wel iets meer dan enkel het boek uitgeven, zoals promotie en dergelijke. Het is in mijn ogen net als een platenmaatschappij al lang geen noodzakelijke partij in het proces meer.
Dat was de uitgever in principe nooit. De uitgever ontfermt zich meer over de zakelijke kant van het publiceren. Ze schieten alle kosten voor, delen mee in het risico en regelen de zakelijke afhandeling. Voor de meerderheid van de schrijvers is dat een must omdat mensen niet zelf over de financiën, zakelijk kennis en het netwerk beschikken. Een boek naar de drukker opsturen kan zelfs een student mits hij maar de rekening betaalt. Voldoende boeken bij de lezers thuis krijgen is echter een hels karwei. Hoe goed je boek ook is, als deze opgestapeld blijft liggen in verhuisdozen op je zolderkamertje dan schiet dat natuurlijk niet op.quote:Op woensdag 26 november 2014 16:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zit niet zo in die wereld, maar puur het uitgeven kan tegenwoordig op allerhande manieren volgens mij. Uitgevers doen natuurlijk nog wel iets meer dan enkel het boek uitgeven, zoals promotie en dergelijke. Het is in mijn ogen net als een platenmaatschappij al lang geen noodzakelijke partij in het proces meer.
Dat is een wel heel erg domme studie.quote:Op woensdag 26 november 2014 16:23 schreef Klopkoek het volgende:
"Republicans Lie More Than Democrats, Study Finds"
http://www.nationalmemo.c(...)mocrats-study-finds/
quote:The most obvious problem — though certainly not the only problem, not even close — is selection bias: PolitiFact is a readership-driven online publication, and thus it exercises a great deal of discretion about which statements it chooses to evaluate and why. The most obvious factor is that it evaluates only statements that are disputed. Specifically, it evaluates only statements that are disputed and that its editors believe will be of some interest or benefit to its readers.
Fox News is a personalities-driven opinion network with occasional news reports; it is inevitable that its broadcast hours will be more rapidly punctuated by controversial statements than those of, for example, ABC. Unsurprisingly, the opinion-heavy Fox News and MSNBC both have relatively high falsehood scores on the PolitiFact report card, while CNN doesn’t. It’s not as though Michaela Pereira never says anything that might be disputed — she simply never says anything that is interesting, true or false, so nobody cares. Or, as PolitiFact puts it: “We use our news judgment to pick the facts we’re going to check, so we certainly don’t fact-check everything. And we don’t fact-check the five network groups evenly.”
No kidding. Say what you will about Bill O’Reilly, nobody ever made a living out of pretending to be Rachel Maddow. (No, Chris Hayes doesn’t count.)
PolitiFact’s kindergarten-level methodology here is to take the total number of statements it evaluates, tally up the “mostly false,” “false,” and “pants on fire” ratings, and then do a little division. Given the underlying selection issues, this amounts to nothing more than doing meaningless arithmetic on meaningless data. If PunditFact editor Aaron Sharockman spent more than 20 minutes on this so-called research, he should demand a refund from his university. (Given that he has a B.A. in journalism, he should demand a refund on general principles.)
By the same measure, approximately 100 percent of statements made by Paul Krugman evaluated in National Review are 1. mostly false; 2. false; 3. pants-on-fire; or, my own favorite designation, 4. wearing-full-Wayne-Newton-makeup-while-singing-“Danke Schoen”-at-4-a.m.-under-a-bridge-in-Cleveland crazy. But that does not mean that the sum of what comes out of Professor Krugman’s mouth is 99 and 44/100 percent pure B.S., like some Bizarro World version of Ivory Soap — it just means that we mostly tend to take notice of him when he’s wrong. If he says you should try the cheese plate at Il Bambino, give the claim due consideration.
Bedrijven als amazon drukken jouw boek pas als iemand het besteld ( printing on demand), verder zijn boeken steeds minder belangrijk, ereaders steeds meer.quote:Op woensdag 26 november 2014 16:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat was de uitgever in principe nooit. De uitgever ontfermt zich meer over de zakelijke kant van het publiceren. Ze schieten alle kosten voor, delen mee in het risico en regelen de zakelijke afhandeling. Voor de meerderheid van de schrijvers is dat een must omdat mensen niet zelf over de financiën, zakelijk kennis en het netwerk beschikken. Een boek naar de drukker opsturen kan zelfs een student mits hij maar de rekening betaalt. Voldoende boeken bij de lezers thuis krijgen is echter een hels karwei. Hoe goed je boek ook is, als deze opgestapeld blijft liggen in verhuisdozen op je zolderkamertje dan schiet dat natuurlijk niet op.
De meeste schrijvers willen geen risico lopen met hun boeken maar gewoon gepubliceerd, gelezen worden door een zo groot mogelijk publiek en voldoende binnenkrijgen om de huur/kosten te kunnen betalen. Een uitgever is in dat geval wel een noodzakelijk kwaad.
Dat is wel een erg kinderachtige afsluitende alinea door de Nazional Review.quote:Op woensdag 26 november 2014 16:58 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is een wel heel erg domme studie.
[..]
Zit je niet mee he, klopkoek?quote:Op woensdag 26 november 2014 17:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is wel een erg kinderachtige afsluitende alinea door de Nazional Review.
Weer op de man spelen he?quote:Op woensdag 26 november 2014 18:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zit je niet mee he, klopkoek?
Ja, er zijn een kleine 10.000 startups die hetzelfde doen. In Amsterdam staat zelfs een boekdrukmachine in het ABC waar je voor 12.50 je eigen boek kan drukken die je dan meteen in je klauwtjes hebt:quote:Op woensdag 26 november 2014 17:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bedrijven als amazon drukken jouw boek pas als iemand het besteld ( printing on demand), verder zijn boeken steeds minder belangrijk, ereaders steeds meer.
Ze doen dit ook voor muziekmakers en filmers
http://www.amazon.com/gp/node/index.html?ie=UTF8&node=15347561
quote:Rutger Bregman en Jesse Frederik
Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers
Toen in 1968 de vuilnismannen van New York in staking gingen, veranderde de stad binnen een paar dagen in een stinkend zooitje; de burgemeester smeekte de mannen om alsjeblieft weer aan het werk te gaan. In 1970 staakten de Ierse banken; de regering wachtte angstvallig af, maar er gebeurde helemaal niets. De bevolking zette via de pubs een alternatief geldsysteem op en de (lokale) economie groeide gewoon door.
Door: 4 april 2015, 02:00
Voor De Correspondent-journalisten Rutger Bregman en Jesse Frederik reden om de vraag te stellen wat handelaren, financieel specialisten, adviseurs en marketeers nu helemaal bijdragen aan de economie. 'Het zijn stuk voor stuk mensen die geen welvaart creëren, maar vooral verplaatsen.' Waarop ze verzuchten: 'hoe is het toch mogelijk dat al die scheppers van welvaart waar we overduidelijk niet zonder kunnen - schoonmakers, politieagenten, verplegers - zo slecht verdienen, terwijl onbelangrijke, overbodige of zelfs schadelijke verplaatsers veel beter boeren?' Een verklaring geven ze ook in dit verrassend diepgravende korte essay dat ze schreven voor de Maand van de Filosofie. Dat is mogelijk omdat 'waarde' en 'prijs' in onze economie van elkaar zijn losgezongen.
Eeuwenlang was economie de tak van de moraalfilosofie die analyseerde hoe maatschappelijke waarde tot stand kwam - waarde die publiekelijk wordt uitgedrukt in een neutrale maat: geld. Neoklassieke economen hebben de koppeling tussen waarde en geld echter doorgeknipt. Als een markt echt vrij is, zo redeneerden ze, valt de prijs die op die vrije markt ontstaat precies samen met de waarde van het ding of de dienst. Een politicus die zich ten doel stelt de markt vrij te maken, is daarmee dus bevrijd van moeilijke discussies over de relatie tussen geld en maatschappelijke verdienste. Eventuele ongelijkheid in beloning is dan per definitie verdiend.
In de bovenstaande zin is 'verdienen' een neutrale beschrijving; verdiend geld is geld dat je niet gekregen of gestolen hebt. Maar heb je dat geld daarmee ook in meer normatieve zin 'verdiend'? Drukt het een maatschappelijke verdienste uit? Neoklassieke economen (die in ons land politiek onderdak vinden bij 'het lege liberalisme' van de VVD) kunnen het verschil tussen de twee betekenissen van 'verdienen' conceptueel niet meer maken. Maar de maatschappij kan dat nog wel, getuige de woede die opstak nadat de ABN Amro-top een salarisverhoging wilde incasseren.
Bregman en Frederik vinden overigens dat er heus wel ongelijkheid mag zijn tussen mensen. Als daar maar goede, morele argumenten voor zijn. Het maatschappelijke debat daarover kan wat hen betreft per direct beginnen.
April is de Maand van de Filosofie. Dit jaar is het thema Ongelijkheid. Zie ook filosofie.nl
http://www.volkskrant.nl/(...)rzieningen~a3943396/
Inderdaad een interessant boek. Niet zo heel innovatief, want dat de waarde van een dienst of goed in een economie lang niet altijd de daadwerkelijke waarde reflecteert wisten we allang. Maar best goed om te lezen.quote:Op zaterdag 4 april 2015 11:16 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Voor nog geen 5 euro te koop. Een pleidooi voor salarisherzieningen. Geschreven voor De Maand van de Filosofie.
[..]
quote:The Globalization of Inequality, by François Bourguignon
7 MAY 2015 | BY DANNY DORLING
A tax rate of 67.5% is part of an economist’s plan to stem excessive inequality, finds Danny Dorling
We are currently in the midst of a transformation. Economic inequalities between many countries are falling. Growth is stagnating in rich nations while in many poorer countries incomes continue to rise. At the same time, inequalities within many countries are rising. We may be witnessing a metamorphic change in which overall inequalities remain stable, but soon the poorest will no longer live tens of thousands of kilometres away from the richest.
In rich countries, especially in the already most unequal of rich countries, the pressure is to increase the rewards to so-called highly skilled labour, including those who hold the most capital. Precariousness is rising and middle-income standards of living are falling. Those at the bottom in unequal affluent societies are seeing the safety nets beneath them evaporate.
François Bourguignon is former chief economist of the World Bank. Warnings that were being written just a dozen years ago by the most obscure analysts and anarchists on the fringe of academic writing and in the grey media are now routinely made in the mainstream. This book is written in calm prose, but its message is urgent: continue as we are and poverty will grow on our doorsteps. Many of us will be the new losers. As the author puts it: “the negative consequences of excessive inequality cannot be over-emphasized”.
Rising inequalities within countries is blamed on exogenous economic forces, including the expansion of international trade and technological progress. Bourguignon presents the economic policies and institutional reforms within any given country as having been of only secondary importance. The inequality between countries is shown to have steadily fallen from the 1990s onwards, while inequality within countries has risen relentlessly, with the internal division growing faster during 2008-10 than at any time earlier. More recent comparable data are not yet available for 92 per cent of the planet’s population.
We still have a long way to go before inequalities within countries dwarf those between them. The richest 600 million people on earth enjoy an average income of $25,000 (£17,000) a year, more than 90 times the purchasing power equivalent of the typical member of the poorest 600 million, who is (only just) surviving on $270 a year. Even in Brazil, one of the most unequal large countries in the world, that ratio is almost half as small, but it is still a staggering 50-fold difference.
Between the very richest 15 nations and the very poorest 15 the gap is growing; the increase in GDP between 1990 and 2008 of the very richest was 10 times greater than that enjoyed by the very poorest, as Bourguignon points out. These statistics ignore the income and wealth of the very richest 1 per cent, 0.1 per cent and 0.01 per cent of the population. For this last tiny fraction, even in relatively equitable France inequalities have “skyrocketed”, he observes, when the share taken by the best-off 3,000 families is compared with that of the poorest half of the population between 1998 and 2007. Within China, the Gini coefficient of wealth inequality rose by almost 10 percentage points between 1995 and 2002. As Coleridge’s Ancient Mariner might have put it today: money, money everywhere and not a cent to share.
The statistics are astounding. So much has become so much worse, so recently. All kinds of remedies are proposed and examined in this book. Many of these relate to improving educational opportunities for the poor through to the more effective taxation of the rich. It is lamented that UK politicians were unable to prevent their country’s already low top rate of income tax being reduced from 50 per cent to 45 per cent by George Osborne, the chancellor, in 2012. Bourguignon proposes income tax rates of 67.5 per cent for the best-off 1 per cent in the UK and US. These are described as both confiscatory and necessary – along with higher wealth taxes.
Who else is there left to now speak out? In the wake of presidents and popes, princes and prophets, former World Bank chief economists are joining the clamour. When the time comes there will be hardly anyone left to oppose what has to happen. Reductions in inequality and increases in taxation are almost always vehemently opposed and almost always accepted as sensible and reasonable within a few years of being adopted. But our collective memory is losing the struggle against forgetting. We forget when last we reduced inequalities worldwide. We forget the time before that, and the time before that…it has always been possible.
The Globalization of Inequality
By François Bourguignon
Princeton University Press, 224pp, £19.95
ISBN 9780691160528 and 9781400865659 (e-book)
Published 27 May 2015
http://www.timeshigheredu(...)gnon/2019979.article
quote:Op maandag 11 maart 2013 14:52 schreef JoaC het volgende:
Dit is een afsluitende zin zodat mijn post niet alleen uit vragen bestaat.
Monetaire politiek.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 22:05 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Klinkt interessant.
Maar gaat dit niet meer over economie dan politiek?
Deels met je eens dat dat politiek is. Maar de politieke partijen hebben volgens mij geen standpunten mbt monetaire politiek.quote:
Als je het leest zul je denk ik begrijpen dat het hier toch genoemd mag worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 22:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Deels met je eens dat dat politiek is. Maar de politieke partijen hebben volgens mij geen standpunten mbt monetaire politiek.
Dat neem ik dan maar van je aan.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 22:54 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Als je het leest zul je denk ik begrijpen dat het hier toch genoemd mag worden.
In de Groene Amsterdammer van deze week verscheen een artikel van de schrijfster van dit boek:quote:Beschrijving
DE ONDERNEMENDE STAAT
Waarom de markt niet zonder overheid kan
Zonder de jarenlange investeringen van de Amerikaanse overheid waren Apple en Microsoft, om twee topbedrijven te noemen, nooit zo groot geworden. De alom gewaardeerde econoom Mariana Mazzucato laat in De ondernemende staat zien hoe belangrijk een investerende en innoverende overheid is; onontbeerlijk voor slimme en duurzame groei.
Mazzucato ontkracht de mythe van een ingeslapen, bureaucratische overheid versus een dynamische, innovatieve private sector. Aan de hand van een groot aantal casestudy's laat zij zien dat het tegenovergestelde waar is. Pas als de overheid heeft geïnvesteerd volgt de private sector. Voorbeelden te over: gps, iPhone, internet, geneesmiddelen, biotechnologie, algoritmen en thans groene technologie. Het niet erkennen van de rol van de overheid heeft ertoe geleid dat bedrijven en beleggers profiteren van de innovaties, terwijl de gemeenschap - de belastingbetaler - de risico's moet dragen, zoals dat ook in de financiële sector het geval is. Met De ondernemende staat levert Mariana Mazzucato een belangrijke bijdrage aan het denken over de economie in de 21e eeuw.
'Een fascinerend boek waarin Mazzucato de vloer aanveegt met de ene na de andere mythe over innovatie.' Rutger Bregman, De Correspondent
'Mazzucato laat overtuigend zien dat overheden een aanzienlijke rol spelen bij het financieren van technologische ontwikkeling, zoals het internet en belangrijke onderdelen van de iPhone.' Robert Went, econoom bij de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid
'Een excellent boek.' Time
'Lees haar boek. Ze daagt je denken uit.' Forbes
http://www.vanstockum.nl/(...)ucato-9789046819302/
quote:‘Dit boek is niet bedoeld als hetze tegen Europa of Griekenland, noch als iets anders wat mijn dochter zou kunnen vervelen. Ik heb het geschreven om te kijken of ik een recalcitrante tiener ervan kon overtuigen dat economie te belangrijk is om alleen aan economen over te laten – en te leuk om veronachtzaamd te worden door mensen die zich doorgaans niet met geld en financiën bezighouden. Dat er, als je goed kijkt, achter elke economische theorie een fascinerend debat schuilgaat: een debat over menselijke angsten waaraan tot nog toe alleen dichters, toneelschrijvers en musici een zinnige bijdrage hebben geleverd.’
Informatieve recensie, Robin.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 10:56 schreef robin007bond het volgende:
[ afbeelding ]
De economie zoals uitgelegd aan zijn dochter
[..]
Ik mag je van de mods niet meer bestempelen als iets wat begint met een R en eindigt op een T, dus dat doe ik niet meer. Maar de typerende verschijnselen zijn er nog allemaal.quote:
Ik heb werkelijk geen flauw benul waar je het over hebt, maar ik hoop dat je een recensie post wanneer je het gelezen hebt want linkdumps zijn niet zo nuttig in dit topic.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik mag je van de mods niet meer bestempelen als iets wat begint met een R en eindigt op een T, dus dat doe ik niet meer. Maar de typerende verschijnselen zijn er nog allemaal.
Uit protest ga ik dit boek meteen bestellen. Bedankt robin007.
Doe ik. Ge zult er van horen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:24 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen flauw benul waar je het over hebt, maar ik hoop dat je een recensie post wanneer je het gelezen hebt want linkdumps zijn niet zo nuttig in dit topic.
Ik weet niet wat je allemaal voor oordelen aan mijn post voor koppelde, maar ik wilde er enkel mee aangeven dat linkdumps voor niemand interessant zijn maar dat dit topic interessant kan zijn wanneer de user in kwestie het boek (kort) recenseert.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Doe ik. Ge zult er van horen.
Ik mocht je geen relnicht meer noemen. Oeps!
Volgens mij is de insteek gewoon 'tips', de OP bevat ook geen recensies. Mensen kunnen hier best boeken posten die ze interessant lijken zonder ze zelf gelezen te hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:29 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je allemaal voor oordelen aan mijn post voor koppelde, maar ik wilde er enkel mee aangeven dat linkdumps voor niemand interessant zijn maar dat dit topic interessant kan zijn wanneer de user in kwestie het boek (kort) recenseert.
Ik wordt altijd vanzelf blij als ik zie dat Monolith weer iets gepost heeft. Nu ook.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij is de insteek gewoon 'tips', de OP bevat ook geen recensies. Mensen kunnen hier best boeken posten die ze interessant lijken zonder ze zelf gelezen te hebben.
Daar is heels niets mis mee.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:29 schreef De_Kaas- het volgende:
En ik bén een relnicht. Al kan ik me niet herinneren dat jij dat ooit terecht hebt geconstateerd.
Wat een beroerd topic dan, die in AEX (nu WGR) is daadwerkelijk interessant omdat de users de boeken dan ook gelezen hebben en recenseren en de tip dan dus iets voorstelt.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij is de insteek gewoon 'tips', de OP bevat ook geen recensies. Mensen kunnen hier best boeken posten die ze interessant lijken zonder ze zelf gelezen te hebben.
Nice.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar ik beloof mijn ervaring met het lezen van het boek.
Wat betreft dat laatste ben ik het wel met je eens. Maar misschien komt dat er nog van.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:40 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Wat een beroerd topic dan, die in AEX (nu WGR) is daadwerkelijk interessant omdat de users de boeken dan ook gelezen hebben en recenseren en de tip dan dus iets voorstelt.
Topic van een D66'er hè, die hebben nooit een mening.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:40 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Wat een beroerd topic dan, die in AEX (nu WGR) is daadwerkelijk interessant omdat de users de boeken dan ook gelezen hebben en recenseren en de tip dan dus iets voorstelt.
Duh.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb niet zoveel bezwaar tegen potentieel interessante tips, maar wellicht is het wel even leuk om erbij te zetten waarom het je een interessante boek lijkt.
Dit dus. Wat een gezeik.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Interessant boek ja, ook over de macht van grote staten met grote markten om iets te kickstarten.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 10:35 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Deze week verschenen in het Nederlands:
De ondernemende staat
waarom de markt niet zonder overheid kan
[ afbeelding ]
[..]
In de Groene Amsterdammer van deze week verscheen een artikel van de schrijfster van dit boek:
https://www.groene.nl/artikel/de-lasten-niet-de-lusten
Wellicht kan dit boek libertariërs op andere gedachten brengen.
quote:Tot op de dag van vandaag worden de technieken van Edward Bernays gebruikt om de massa te beheersen. De media worden gedomineerd door persagentschappen en de PR-industrie. De Britse onderzoeksjournalist Nick Davies heeft onderzoek laten doen naar de artikelen in 4 Britse kwaliteitskranten. Zijn bevindingen waren opvallend: 60% van de artikelen bleek hoofdzakelijk afkomstig te zijn van de PR-industrie of van de persagentschappen, 20% bevat er sporen van, 8% bevat vermoedens van deze sporen. Slechts 12% van de artikelen is door de journalisten zelf geschreven. 70% van de artikelen bevatten feiten die niet gecheckt worden. De conclusie van het onderzoek is dan ook: betekenisvolle, onafhankelijke journalistiek is meer uitzondering dan regel.
Momenteel zijn er maar twee grote persagentschappen actief: Reuters en Associated Press. Beide zijn in handen van een paar van de rijkste bankiersfamilies op aarde.
Bedankt voor de tip. Ziet eruit als een interessant boek.quote:Op zondag 19 juli 2015 19:05 schreef Klopkoek het volgende:
Recent gelezen.
http://www.amazon.co.uk/F(...)id=1437325322&sr=1-1
[..]
Interessant, Kaas.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 19:10 schreef De_Kaas- het volgende:
Een weekje geleden Dit Kan Niet Waar Zijn: Joris Luyendijk Onder Bankiers gelezen, waarin hij in zijn gebruikelijk stijl probeert te beschrijven hoe een bepaalde omgeving functioneert volgens zijn observaties. In dit geval betreft het de Londense bankensector. Hoewel Luyendijk me feitelijk niets nieuws over de bankensector heeft geleerd, is het wel een erg interessant boek doordat hij de verschillende 'personages' in de bankensector probeert te typeren en doordat het erg compleet is; hij beschrijft praktisch alle facetten van de sector. Ook geeft hij hard af op alle politieke partijen: van links tot rechts. Nuttig onderzoek naar een sector waarin veel fout gegaan is en nog erg veel fout gáát.
Ook Capitalism and Freedom gelezen van Milton Friedman, waarin Nobelprijswinnaar Friedman in 11 hoofdstukken per onderwerp uitlegt waarom de overheid zich op dat gebied zou moeten terugtrekken. Friedman is geen boeiende schrijver, maar argumenteert helder. Interessant om wat te lezen van een van de grootste helden van de libertarische school en ik kan me in grote delen vinden, maar hier en daar is het echt achterhaald.
Nu beginnen aan Poor Economics: A Radical Rethinking of the Way to Fight Poverty van Banerjee en Duflo, en aan Freefall: Free Markets and the Sinking of the Global Economy van Joseph Stiglitz.
Wat zijn de kritische dingen die hij zegt over links?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 19:10 schreef De_Kaas- het volgende:
Een weekje geleden Dit Kan Niet Waar Zijn: Joris Luyendijk Onder Bankiers gelezen, waarin hij in zijn gebruikelijk stijl probeert te beschrijven hoe een bepaalde omgeving functioneert volgens zijn observaties. In dit geval betreft het de Londense bankensector. Hoewel Luyendijk me feitelijk niets nieuws over de bankensector heeft geleerd, is het wel een erg interessant boek doordat hij de verschillende 'personages' in de bankensector probeert te typeren en doordat het erg compleet is; hij beschrijft praktisch alle facetten van de sector. Ook geeft hij hard af op alle politieke partijen: van links tot rechts. Nuttig onderzoek naar een sector waarin veel fout gegaan is en nog erg veel fout gáát.
Ook Capitalism and Freedom gelezen van Milton Friedman, waarin Nobelprijswinnaar Friedman in 11 hoofdstukken per onderwerp uitlegt waarom de overheid zich op dat gebied zou moeten terugtrekken. Friedman is geen boeiende schrijver, maar argumenteert helder. Interessant om wat te lezen van een van de grootste helden van de libertarische school en ik kan me in grote delen vinden, maar hier en daar is het echt achterhaald.
Nu beginnen aan Poor Economics: A Radical Rethinking of the Way to Fight Poverty van Banerjee en Duflo, en aan Freefall: Free Markets and the Sinking of the Global Economy van Joseph Stiglitz.
quote:In de laatste bladzijden van zijn boek citeert Luyendijk een recruiter die hem plagerig vertelt dat de progressieve elite net zo denkt als de masters of the universe in The City. ’Links eist solidariteit van iedereen in een land dus hogere belastingen voor de rijken waarmee hun minder gefortuneerde landgenoten geholpen kunnen worden. Solidariteit gaat terug op een nationaal wij-gevoel waar links juist allergisch voor is. Het is toch ironisch dat postmodernisten en veel denkers ter linkerzijde benadrukken dat nationale saamhorigheid een 'constructie' is, dat tradities verzonnen zijn en de volksaard van landen op fantasie berust.’ De recruiter keek hem aan en sprak jennerig: ’Nou de mondiale (bank) elite denkt er precies zo over.’ Touché.
Friedman tsja. Ik denk dat de door hem gekozen en bewierrookte modellanden zoals Hong Kong, Singapore en Chili wel voldoende zeggen voor fans en tegenstanders. Ik persoonlijk vind veel dingen die hij in zijn boek voor stelt wansmakelijk of 50 jaar na dato in bewezen rampen hebben geresulteerd (alhoewel de fans altijd zullen zeggen dat men het niet heeft begrepen enz.).quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:59 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Interessant, Kaas.Vooral dat boek van Joris Luyendijk heb je wel goed omschreven. Desalniettemin is het misschien een beetje saai als je al veel over de sector weet en die VPRO-boeken aflevering al hebt gezien.
Ik heb daarom een beetje het idee: "Na een samenvatting of uitzending erover weet ik het ook wel." Of is dat onterecht?
En Milton Friedman vertelt naar mijn mening wel boeiend, in de filmpjes die beschikbaar zijn. Ik wist niet dat zijn schrijfstijl heel anders was. Al ben ik uiteraard geen fan van wat hij te zeggen heeft.
Ziet er inderdaad interessant uit. Ik kende het eerlijk gezegd niet.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 21:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Friedman tsja. Ik denk dat de door hem gekozen en bewierrookte modellanden zoals Hong Kong, Singapore en Chili wel voldoende zeggen voor fans en tegenstanders. Ik persoonlijk vind veel dingen die hij in zijn boek voor stelt wansmakelijk of 50 jaar na dato in bewezen rampen hebben geresulteerd (alhoewel de fans altijd zullen zeggen dat men het niet heeft begrepen enz.).
Dat andere boek is trouwens interessant:
http://www.theguardian.co(...)poor-chances-minimal
Mmm ja en nee. Ja, omdat je dan ook gewoon wel ongeveer weet wat de schrijver wilde vertellen. Absoluut nee, omdat de uitgebreide verhalen en opbouw juist erg belangrijk is voor het punt. En dat boek van Luyendijk lees je (zoals zijn meeste boeken) gewoon in maximaal drie uurtjes uit.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:59 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Interessant, Kaas.Vooral dat boek van Joris Luyendijk heb je wel goed omschreven. Desalniettemin is het misschien een beetje saai als je al veel over de sector weet en die VPRO-boeken aflevering al hebt gezien.
Ik heb daarom een beetje het idee: "Na een samenvatting of uitzending erover weet ik het ook wel." Of is dat onterecht?
En Milton Friedman vertelt naar mijn mening wel boeiend, in de filmpjes die beschikbaar zijn. Ik wist niet dat zijn schrijfstijl heel anders was. Al ben ik uiteraard geen fan van wat hij te zeggen heeft.
Dat links (net als rechts overigens) werkelijk geen enkele oplossing aandient voor wat er mis is met de financiële sector en dat we dat van hen ook niet hoeven te verwachten. In Nederland zie je dat ook duidelijk; de PvdA komt niet verder dan een populistische bonuswet met een dozijn uitzonderingen. Dat verandert gewoon helemaal niets. Links en rechts zijn niet geïnteresseerd in veranderingen. Zeer terechte analyse van een over de gehele linie falende politiek. In mijn ogen is er in Nederland een partij die hierop een uitzondering vormt, maar laat ik dat er nu eens buiten houden.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 21:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat zijn de kritische dingen die hij zegt over links?
[..]
Klopt. Friedmans analyses zijn in economisch opzicht fantastisch, maar dat is ook de enige dimensie waarin hij het analyseert en daardoor niet altijd even relevant voor maatschappelijke discussie. Desalniettemin leuk om te lezen. Nu door met zijn 'tegenstander' Stiglitz.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 21:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Friedman tsja. Ik denk dat de door hem gekozen en bewierrookte modellanden zoals Hong Kong, Singapore en Chili wel voldoende zeggen voor fans en tegenstanders. Ik persoonlijk vind veel dingen die hij in zijn boek voor stelt wansmakelijk of 50 jaar na dato in bewezen rampen hebben geresulteerd (alhoewel de fans altijd zullen zeggen dat men het niet heeft begrepen enz.).
Dat andere boek is trouwens interessant:
http://www.theguardian.co(...)poor-chances-minimal
Ik ben er in begonnen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 19:10 schreef De_Kaas- het volgende:
en weekje geleden Dit Kan Niet Waar Zijn: Joris Luyendijk Onder Bankiers gelezen
"With the abolition of private property, then, we shall have true, beautiful, healthy Individualism. Nobody will waste his life in accumulating things, and the symbols for things. One will live. To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all."quote:Op donderdag 23 juli 2015 19:27 schreef robin007bond het volgende:
Niet echt een boek, maar een essay die me toch wel erg aan het denken heeft gezet. The Soul of Man Under Socialism. Oscar Wilde beschrijft hier eigenlijk zijn socialistische utopie, hoe hij dat voor zich ziet. Ook bekritiseert hij het concept van liefdadigheid als iets dat het huidige systeem in stand houdt, wat ik best een interessante invalshoek vind die ook Slavoj Zizek wel eens naar voren heeft gehaald.
Grappig vind ik ook het individualistische perspectief. Hij noemt de kapitalistische samenleving een soort nep-individualisme, waarin de mens teveel bezig is met eigendom. Ook mooi zijn de verwijzingen naar Jezus en hoe hij al zou hebben gezien dat het mooie van de mens in hemzelf zit, en niet in wat hij heeft.
Mooi ook dat hij al in 1891 een utopie kon beschrijven waarin machines het vervelende werk van mensen deden en waarom automatisering de mens kan dienen als de machines eigendom zijn van iedereen, omdat iedereen dan ook de vruchten daarvan kan plukken.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Soul_of_Man_under_Socialism
De Wikipediapagina geeft een goede indicatie.
Het hele essay is te lezen op deze site (legaal en gratis ook in meerdere formaten te downloaden):
http://theanarchistlibrar(...)-man-under-socialism
Waarom volgens hem niet? PvdA kan ik me voorstellen: die zitten diep verweven in het systeem. Zitten als een siamese tweeling verankerd aan de regententafels. D66 met hun Koolmees en Bilderberger Schaake ook trouwensquote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:50 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Dat links (net als rechts overigens) werkelijk geen enkele oplossing aandient voor wat er mis is met de financiële sector en dat we dat van hen ook niet hoeven te verwachten. In Nederland zie je dat ook duidelijk; de PvdA komt niet verder dan een populistische bonuswet met een dozijn uitzonderingen. Dat verandert gewoon helemaal niets. Links en rechts zijn niet geïnteresseerd in veranderingen. Zeer terechte analyse van een over de gehele linie falende politiek. In mijn ogen is er in Nederland een partij die hierop een uitzondering vormt, maar laat ik dat er nu eens buiten houden.
'Shock economics' is idd een term die hij zelf gemunt heeft en uitgewerkt. Het is de vraag of dit heeft gewerkt. Na één half-gelukt geval kun je moeilijk conclusies trekken, na een reeks van experimenten (ironisch genoeg met dwang en geweld) al iets beter. Alhoewel er altijd gezegd kan worden dat Friedman niet op de letter is gevolgd.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 21:37 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ziet er inderdaad interessant uit. Ik kende het eerlijk gezegd niet.
En ik geef je gelijk over Friedman. Ook het idee van shock economics werpt zijn beleid en de intenties ervan een beetje in een ander licht.
Volgens mij vind je het best een interessant boek en het is in korte tijd uit te lezen, misschien gewoon even halen?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom volgens hem niet? PvdA kan ik me voorstellen: die zitten diep verweven in het systeem. Zitten als een siamese tweeling verankerd aan de regententafels. D66 met hun Koolmees en Bilderberger Schaake ook trouwens
quote:Dit boek ontkracht een van de grootste mythes van onze tijd
Als je wilt weten in wat voor wereld je leeft, is het altijd goed om een buitenaards wezen om raad te vragen. Stel je voor, schreef de econoom Herbert Simon eens, een marsmannetje scheert met zijn ruimteschip langs Planeet Aarde. Hij is door zijn superieuren op veldonderzoek gestuurd en moet nu de vraag beantwoorden wat voor samenleving er op die kleine planeet is ontstaan.
Het marsmannetje heeft natuurlijk hypergeavanceerde instrumenten tot zijn beschikking. Zo kijkt hij door een bijzondere verrekijker die de sociale structuren van de aarde doet oplichten. Bedrijven en andere organisaties worden groen weergeven, markttransacties rood. De grote vraag: welke kleur zou het marsmannetje vooral zien?
Wie de economische bestsellers van de afgelopen jaren heeft gelezen, hoeft niet lang na te denken: rood natuurlijk. Markten zijn overal. ‘We zijn van een markteconomie in een marktsamenleving beland,’ schrijft de beroemde filosoof Michael Sandel. ‘Onze politieke bewindvoerders zijn eigenlijk niet meer dan de uitvoerders van de wetgeving die door de zogenaamde markten wordt opgelegd,’ lezen we bij journalist Joris Luyendijk.
Toch ziet het marsmannetje iets heel anders: de blauwe planeet is groen. Hij ziet uitgestrekte groene velden die verbonden worden door dunne rode streepjes. Het grootste deel van de aardse economie speelt zich, kortom, buiten de markt af. ‘Of onze bezoeker nou de Verenigde Staten of de Sovjet-Unie zou naderen, stedelijk China of Europa,’ zo schreef Herbert Simon, ‘het grootste deel van het land onder hem zou binnen de groene vlakken liggen. [...] Organisaties zouden het meest in het oog springende kenmerk van het landschap zijn.’
Het marsmannetje zou al snel bericht naar huis sturen: Planeet Aarde is een planeconomie. Geen twijfel over mogelijk.
De wonderen van de paprikamarkt
De journalist Koen Haegens gebruikt dit verhaal in zijn vandaag verschenen boek De grootste show op aarde om een van de grootste mythes van onze tijd te ontkrachten: dat we in een markteconomie leven. In werkelijkheid bestaat er niet zoiets als ‘de vrije markt.’ Integendeel: markten hebben vrijwel nooit los van overheden bestaan en komen zelden zelfstandig op. Het is een van de grote schandalen van het kapitalisme dat markten worden gepland. Daar is een leger aan bureaucraten, toezichthouders en papierduwers voor nodig.
Om dit te illustreren wijdt Haegens een fascinerend hoofdstuk aan de wereldmarkt voor - jawel - paprika’s. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat de ‘onzichtbare hand’ hier pas echt haar zegenrijke werk kan doen: een paprika is in tegenstelling tot een hypotheek of derivaat immers een rechttoe-rechtaan product. En een paprika kan gemakkelijk de hele wereld over worden verscheept. Er zijn talloze aanbieders en nauwelijks barrières om toe te treden tot de paprikamarkt, waardoor het aanbod zich snel zou moeten kunnen aanpassen aan de vraag.
Maar hoe kan het dan, zo vraagt Haegens zich af, dat een paprikateler vaak nog geen euro voor een kilo paprika’s krijgt, ver onder de kostprijs?
Het antwoord brengt hem naar een Van der Valk-restaurant bij Breda. Daar kwamen tien jaar geleden een aantal paprikatelers in het geheim bijeen om afspraken te maken over de prijs van een paprika. Het leek niet echt op een criminele samenzwering: er werd genotuleerd en er werden zelfs afsprakenlijstjes gemaakt. ‘Marktmacht vergroten door te starten met een lichte vorm van samenwerking,’ zo luidde het doel van de bijeenkomsten. De telers konden namelijk niet opboksen tegen de immense marktmacht van de Nederlandse supermarkten, die de prijs van de paprika dicteerden.
Maar toen kreeg de Nederlandse Mededingingsautoriteit lucht van de kwestie. Uiteindelijk werden er boetes opgelegd van in totaal 14 miljoen euro. Want ja, de telers hadden de ‘vrije markt’ aangetast. Haegens wijst op de tegenstrijdigheid: ‘Waarom mogen mensen hun activiteiten wel onderling coördineren als ze deel uitmaken van dezelfde multinational, maar niet als ze allemaal kleine producenten zijn?’
De grootste show op aarde
Ziehier de mythe van de vrije markt. De samenwerking die we in de paprikamarkt zien, is geen kwestie van vrije producenten en consumenten die beiden profiteren van iedere transactie. Het is veel ingewikkelder. In de paprikamarkt zien we een wedloop tussen paprikakartels, veredelaars en supermarkten die steeds groter proberen te worden. De producenten kunnen nauwelijks anticiperen op een andere vraag of prijs, omdat ze vastzitten aan hun investeringen en leningen. Het gevolg is dat ze zich communistisch gaan gedragen, wat de Nederlandse Mededingingsautoriteit dan weer probeert te reguleren. ‘Marktpartijen trachten zoveel mogelijk als collectief te functioneren,’ schrijft Haegens. Als een uitdijende groene vlek op de telescoop van het marsmannetje.
Het goede nieuws? De wereld wordt niet geregeerd door onzichtbare marktkrachten aan wie we ons moeten overgeven. Achter het decor van de grootste show op aarde gaat een heel andere wereld schuil. We vinden er graaiers en profiteurs, natuurlijk, maar ook veel samenwerking, vrijwilligerswerk en vertrouwen. Neem alleen het onbetaalde werk, van mantelzorg tot Wikipedia. Als we al dit werk zouden meetellen, zou het minstens de helft van onze economie uitmaken. ‘Onder een dun laagje kapitalisme ligt,’ aldus Haegens, ‘een socialere, menselijke economie verstopt.’
Misschien dat we hier meer oog voor krijgen als we eens door de telescoop van het marsmannetje kijken. Of dat boek van Haegens lezen natuurlijk.
https://decorrespondent.n(...)d/129328980-bba3c713
Misschien hierom:quote:Op donderdag 24 september 2015 08:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Interessante redenering, omdat er monopolies en kartels zijn, is de markt een mythe?
Een multinational die een markt volledig of vrijwel volledig in handen heeft is een monopoly, als meerdere kleine fabrikanten dat hebben is dat een kartel.quote:Op donderdag 24 september 2015 10:12 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Misschien hierom:
‘Waarom mogen mensen hun activiteiten wel onderling coördineren als ze deel uitmaken van dezelfde multinational, maar niet als ze allemaal kleine producenten zijn?’
Raar dat Nederlandse paprikatelers beboet worden terwijl samenwerkingsverbanden in Spanje de normaalste manier zijn om je te wapenen tegen de twee of drie grote inkopers op de markt.quote:Op donderdag 24 september 2015 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een multinational die een markt volledig of vrijwel volledig in handen heeft is een monopoly, als meerdere kleine fabrikanten dat hebben is dat een kartel.
Gaat de EU daar niet over?quote:Op donderdag 24 september 2015 15:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Raar dat Nederlandse paprikatelers beboet worden terwijl samenwerkingsverbanden in Spanje de normaalste manier zijn om je te wapenen tegen de twee of drie grote inkopers op de markt.
Iets zegt me dat het een broodje aap verhaal is.quote:Op donderdag 24 september 2015 15:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Raar dat Nederlandse paprikatelers beboet worden terwijl samenwerkingsverbanden in Spanje de normaalste manier zijn om je te wapenen tegen de twee of drie grote inkopers op de markt.
23 miljoen zelfs. Inclusief de zilveruien.quote:Op dinsdag 29 september 2015 05:33 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Iets zegt me dat het een broodje aap verhaal is.
Dat is een ander verhaal dan Koen Haegens vertelt:quote:Het gaat om UWG en Rainbow die, zo stelt de NMa dinsdag, probeerden de inkoopprijs hoog te houden en minimumafspraken hanteerden om elkaars klanten te respecteren.
Overigens liggen hier de Nederlandse paprika's voor meer dan (omgerekend) twee euro per stuk in het schap. Als die voor een euro per kilo worden afgezet door de paprikatelers, dan doen ze iets niet goed.quote:Maar hoe kan het dan, zo vraagt Haegens zich af, dat een paprikateler vaak nog geen euro voor een kilo paprika’s krijgt, ver onder de kostprijs?
Het antwoord brengt hem naar een Van der Valk-restaurant bij Breda. Daar kwamen tien jaar geleden een aantal paprikatelers in het geheim bijeen om afspraken te maken over de prijs van een paprika. Het leek niet echt op een criminele samenzwering: er werd genotuleerd en er werden zelfs afsprakenlijstjes gemaakt. ‘Marktmacht vergroten door te starten met een lichte vorm van samenwerking,’ zo luidde het doel van de bijeenkomsten. De telers konden namelijk niet opboksen tegen de immense marktmacht van de Nederlandse supermarkten, die de prijs van de paprika dicteerden.
En nog een review:quote:SUNDAY BOOK REVIEW
‘$2.00 a Day,’ by Kathryn J. Edin and H. Luke Shaefer
From the late 1960s to the mid-1990s, a number of developments turned out to have profound effects on destitute families in the United States, which Kathryn J. Edin and H. Luke Shaefer’s “$2.00 a Day: Living on Almost Nothing in America” brings into sharp relief. Critics of welfare repeatedly argued that the increase of unwed mothers was mainly due to rising rates of welfare payments through Aid to Families With Dependent Children (A.F.D.C.). Even though the scientific evidence offered little support for this claim, the public’s outrage against the program, fueled by the “welfare queen” stereotype that Ronald Reagan peddled in stump speeches during his 1976 run for the presidency, led to calls for a major revamping of the welfare system.
In 1993, Bill Clinton and his advisers began a discussion of welfare reform that was designed to “make work pay,” a phrase coined by the Harvard economist David Ellwood in his 1988 book “Poor Support.” Ellwood, one of Clinton’s advisers, argued that to ease the transition from welfare to work, it would be necessary to provide training and job placement assistance; to help local government create public-sector jobs when private-sector jobs were lacking; and to develop child care programs for working parents. President Clinton’s early welfare-reform proposal included these features, as well as another component that Ellwood submitted — time limits on the receipt of welfare once these provisions were in place.
Republicans, however, seizing control of Congress in 1994, devised a bill that reflected their own vision of welfare reform. Designed as a block grant, giving states considerably more latitude in how they spent government money for welfare than A.F.D.C. permitted, the Republican bill also included a five-year lifetime limit on benefits based on federal funds. States were allowed to impose even shorter time limits. Although the bill increased child care subsidies for recipients who found jobs, the all-important public-sector jobs for those unable to find employment in the private sector were missing. Moreover, there wasn’t enough budgeted for education and training. Much to the chagrin of the bill’s critics — including Senator Daniel Patrick Moynihan, who predicted in 1995 that the proposed legislation would lead to poor children “sleeping on grates” — President Clinton signed the bill, called Temporary Assistance for Needy Families (TANF), on Aug. 22, 1996, two days after his signing into law the first increase in the federal minimum wage in five years.
In the immediate years following the passing of welfare reform, supporters of TANF argued that Moynihan and other critics were proved wrong. The number of single mothers who exited welfare and found work exceeded all expectations; child poverty rates fell; the expansion of the earned-income tax credit, a wage subsidy for the working poor, combined with the 1996 increase in the minimum wage and the additional availability of dollars for child care (as long as the parents were employed), boosted government provisions for working-poor families.
Timing, though, had something to do with the apparent success of welfare reform. The tight labor market during the economic boom of the late 1990s significantly lowered unemployment at the very time that TANF was being implemented. Besides, despite improvements for the working poor, studies revealed that the number of “disconnected” single mothers — neither working nor on welfare — had grown substantially since the passage of TANF, rising to one in five single mothers during the mid-2000s. This is the group featured in “$2.00 a Day,” a remarkable book that could very well change the way we think about extreme poverty in the United States.
When Edin returned to the field in the summer of 2010 to update her earlier work on poor mothers, she was surprised to find a number of families struggling “with no visible means of cash income from any source.” To ascertain whether her observations reflected a greater reality, Edin turned to Shaefer, a University of Michigan expert on the Census Bureau’s Survey of Income and Program Participation, who was visiting Harvard for a semester while she was a faculty member. (Edin and I served on three dissertation committees together; she is now a professor at Johns Hopkins.) Shaefer analyzed the census data, which is based on annual interviews with tens of thousands of American households, to determine the growth of the virtually cashless poor since welfare reform. His results were shocking: Since the passage of TANF in 1996, the number of families living in $2-a-day poverty had more than doubled, reaching 1.5 million households in early 2011. Edin and Shaefer found additional evidence for the rise of such poverty in reports from the nation’s food banks and government data on families receiving food stamps, now called the Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP), and in accounts from the nation’s schools on the rising numbers of homeless children.
In the summer of 2012, the authors also began ethnographic studies in sites across the country: Chicago, Cleveland, a midsize city in the Appalachian region and small rural villages in the Mississippi Delta. In each of these areas it did not prove difficult to find families surviving on cash incomes of no more than $2 per person, per day during certain periods of the year.
Edin and Shaefer’s field research provides plausible reasons for the sharp rise in destitute families. The first has to do with the “perilous world of low-wage work.” The mechanization of agriculture has wiped out a lot of jobs in the Mississippi Delta, and even in cities like Chicago, the number of applicants for entry-level work in the service and retail industries far exceeds the number of available positions: “Companies such as Walmart might have hundreds of applicants to choose from” for any one position. Moreover, work schedules are often unpredictable, with abrupt ups and downs in the number of hours a worker gets. Responding to decreasing demand, “employers keep employees on the payroll but reduce their scheduled hours, sometimes even to zero.”
Furthermore, given the glut of applicants, an employer can quickly move to the next person on the list if a job seeker can’t be reached by telephone immediately, which is a real problem for those who live in homeless shelters and lack cellphones. Finally, many applicants who are eligible for TANF aren’t even aware that it is available. The authors meet people who “thought they just weren’t giving it out anymore.”
There are various strategies that the $2-a-day poor use to survive — from taking advantage of public libraries, food pantries and homeless shelters to collecting aluminum cans and donating plasma for cash. Still, in small Delta towns “the nearest food pantry is often miles away, despite the sky-high poverty.” SNAP constitutes the only real safety net program available to the truly destitute — but it cannot be used to pay the rent. “While SNAP may stave off some hardship,” the authors write, “it doesn’t help families exit the trap of extreme destitution like cash might.”
All of the $2-a-day families highlighted by Edin and Shaefer have had to double up with kin and friends at various times because their earnings were insufficient to maintain their own home. Some had to endure verbal, physical and sexual abuse in these dwellings, and the ensuing trauma sometimes precipitated a family’s fall into severe poverty.
This essential book is a call to action, and one hopes it will accomplish what Michael Harrington’s “The Other America” achieved in the 1960s — arousing both the nation’s consciousness and conscience about the plight of a growing number of invisible citizens. The rise of such absolute poverty since the passage of welfare reform belies all the categorical talk about opportunity and the American dream.
$2.00 A DAY
Living on Almost Nothing in America
By Kathryn J. Edin and H. Luke Shaefer
210 pp. Houghton Mifflin Harcourt. $28.
http://www.nytimes.com/20(...)ke-shaefer.html?_r=0
Het boek ook gelezen eigenlijk?quote:Op donderdag 24 september 2015 20:26 schreef Kaas- het volgende:
Economics has moved from being a scientific discipline into becoming free market capitalism's biggest cheerleader - Joseph Stiglitz
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |