abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 maart 2013 @ 23:41:28 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_123893978
Oud-(politici), ideologen, politiek analisten en andere figuren brengen geregeld boeken uit over de politiek en samenleving. Dit lijkt me een goed topic om tips te geven over de nieuwste boeken die er uitkomen.

Mijn boeken van het moment

Thijs Kleinpaste zet zichzelf neer als de anti-Thierry Baudet.

Van Anton Dautzenberg over zijn avontuur bij Martijn. Zeer interessant hoe hij die ervaring beschrijft.
pi_123896060
toch maar niet.

[ Bericht 94% gewijzigd door arjan1212 op 11-03-2013 01:54:08 ]
pi_123901149
Had je die van Kleinpaste al in de boekenkast staan of staat ie toevallig sinds gistermiddag in de bestelling? :P
  maandag 11 maart 2013 @ 10:21:36 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_123901683
Het tweede :P

Al ken ik Kleinpaste wel een beetje uit de partij. Hij heeft me nog eens een hele goede tip gegeven over een voorstel in de gemeenteraad.
pi_123902584
Die Kleinpaste is het prototype lulletje rozenwater. Doet alsof hij ook maar enigszins vat heeft op begrippen als 'solidariteit' maar heeft waarschijnlijk nog geen dag in zijn leven tussen arbeiders gestaan. Hij en Siewertje zijn de belichaming van wat er mis is aan jongeren in de politiek. Totaal gespeend van ideologie en er nog trots op zijn ook :r
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_123910362
Ik heb het zelf niet zo op huidige politiek (lost cause), en de politici die zich daar mee bezig houden, maar lees wel graag over oud-politici. Heb biografieen over Thatcher, Reagan en Churchill gelezen. Met name die laatste was erg verhelderend, en gaf me een heel ander beeld over Churchill dan ik eerst had (minder positief trouwens).

Ben nu bezig met een biografie over Calvin Coolidge (door Amity Shlaes). Coolidge was een president die de Amerikaanse overheid verkleinde, terwijl de economie bleef groeien. Heel interessant om te lezen over hoe mensen toen dachten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 11 maart 2013 @ 14:52:26 #7
177885 JoaC
Het is patat
pi_123912089
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:13 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb het zelf niet zo op huidige politiek (lost cause), en de politici die zich daar mee bezig houden, maar lees wel graag over oud-politici. Heb biografieen over Thatcher, Reagan en Churchill gelezen. Met name die laatste was erg verhelderend, en gaf me een heel ander beeld over Churchill dan ik eerst had (minder positief trouwens).

Ben nu bezig met een biografie over Calvin Coolidge (door Amity Shlaes). Coolidge was een president die de Amerikaanse overheid verkleinde, terwijl de economie bleef groeien. Heel interessant om te lezen over hoe mensen toen dachten.
Welke bio van Churchill heb je gelezen?
Hoe verkleinde Coolidge de overheid?

Dit is een afsluitende zin zodat mijn post niet alleen uit vragen bestaat.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_123912912
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:52 schreef JoaC het volgende:

[..]

Welke bio van Churchill heb je gelezen?
Hoe verkleinde Coolidge de overheid?

Dit is een afsluitende zin zodat mijn post niet alleen uit vragen bestaat.
Churchill

Hoe Coolidge de overheid verkleinde, durf ik niet te zeggen (heb het boek nog niet uit), maar hij schijnt een voorstander van het veto te zijn geweest.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_123915144
Ik ben zelf compleet anti-Thierry Baudet . Ik geloof meer in een Federaal Europa dan de natiestaat, en ik geloof ook sterker in een Europese identiteit (zelfs al moet die nog voor een groot deel uitkristalliseren en gevormd worden) dan een Nederlandse identiteit, N.B. waarin wel nog steeds plaats is voor de Nederlandse taal, en culturele aspecten als een eigen literatuur, feesten en gebruiken. Dus ik ben nieuwsgierig naar deze Thijs Kleinpaste. En als Kleinpaste het niet kan brengen, hoop ik dat iemand wel een degelijk antwoord kan geven op Baudet, misschien ikzelf over tien jaar.
pi_123918182
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:09 schreef AmaninFull het volgende:
Ik ben zelf compleet anti-Thierry Baudet . Ik geloof meer in een Federaal Europa dan de natiestaat, en ik geloof ook sterker in een Europese identiteit (zelfs al moet die nog voor een groot deel uitkristalliseren en gevormd worden) dan een Nederlandse identiteit, N.B. waarin wel nog steeds plaats is voor de Nederlandse taal, en culturele aspecten als een eigen literatuur, feesten en gebruiken. Dus ik ben nieuwsgierig naar deze Thijs Kleinpaste. En als Kleinpaste het niet kan brengen, hoop ik dat iemand wel een degelijk antwoord kan geven op Baudet, misschien ikzelf over tien jaar.
Hoe zou volgens jou de Europese identiteit gevormd moeten worden?
Een reclame bureau een passend lied laten kiezen en er een mooie vlag bij verzinnen?.. oh wacht.
Verder gaat identiteit natuurlijk verder dan eigen literatuur, feesten en gebruiken.
pi_123918657
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 10:21 schreef Hexagon het volgende:
Het tweede :P

Al ken ik Kleinpaste wel een beetje uit de partij. Hij heeft me nog eens een hele goede tip gegeven over een voorstel in de gemeenteraad.
Volgens z'n linkedin heeft hij nooit buiten de politiek gewerkt, tot zover stage echt werken is. Jammer want dat brengt een schat aan ervaring met zich mee dat een (aspirant) politicus kan/moet gebruiken.
Hopelijk dat hij dat in de toekomst gaat doen ipv een beroeps politicus worden nog nooit een bedrijf van binnen heeft gezien.
Misschien dat ik z'n boek in de toekomst op de kop tik. Onder het mom van 'keep your friends close, but your enemies closer'.
pi_123919174
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:15 schreef karton2 het volgende:

[..]

Hoe zou volgens jou de Europese identiteit gevormd moeten worden?
Een reclame bureau een passend lied laten kiezen en er een mooie vlag bij verzinnen?.. oh wacht.
Verder gaat identiteit natuurlijk verder dan eigen literatuur, feesten en gebruiken.
Neem er een oorlogje en wat koloniale ambities bij en je hebt in een notedop hoe de nationale identiteit van de meeste natiestaten waar de EU uit nu bestaat in de 19e eeuw werd gecreëerd.
Op vredelievender wijze kan dat in deze tijd ook prima gebeuren. Dat is helemaal niet zo'n grote uitdaging.
  maandag 11 maart 2013 @ 17:39:31 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_123919300
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:26 schreef karton2 het volgende:

[..]

Volgens z'n linkedin heeft hij nooit buiten de politiek gewerkt, tot zover stage echt werken is. Jammer want dat brengt een schat aan ervaring met zich mee dat een (aspirant) politicus kan/moet gebruiken.
Hopelijk dat hij dat in de toekomst gaat doen ipv een beroeps politicus worden nog nooit een bedrijf van binnen heeft gezien.
Misschien dat ik z'n boek in de toekomst op de kop tik. Onder het mom van 'keep your friends close, but your enemies closer'.
Dezelfde kritiek kun je op zijn tegenpool Thierry Baudet geven. Die heeft nooit de wereld buiten zijn universiteit gezien in dat opzicht.

Uiteindelijk is het een oorlog tussen de theoretici
pi_123919310
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:26 schreef karton2 het volgende:

[..]

Dat is bij tegenstreven Baudet niet veel anders natuurlijk. Leuk zulke knaapjes met een mening maar niet iets om je erg veel van aan te trekken.
pi_123920057
quote:
2s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Neem er een oorlogje en wat koloniale ambities bij en je hebt in een notedop hoe de nationale identiteit van de meeste natiestaten waar de EU uit nu bestaat in de 19e eeuw werd gecreëerd.
Op vredelievender wijze kan dat in deze tijd ook prima gebeuren. Dat is helemaal niet zo'n grote uitdaging.
Alleen jammer van de 27 verschillende nationale identiteiten die ze nu in één keurslijf willen drukken. Dat werkt niet natuurlijk.

quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dezelfde kritiek kun je op zijn tegenpool Thierry Baudet geven. Die heeft nooit de wereld buiten zijn universiteit gezien in dat opzicht.

Uiteindelijk is het een oorlog tussen de theoretici
Dat klopt als een bus.
Misschien een goed moment om een tegenbeweging op te richten.
40.000 handtekeningen voor mensen die geen problemen hebben met het schuiven van macht naar Brussel.
Zet je meteen burgerforum-eu buitenspel.
pi_123921095
Als je doel is om politiek vooruit te komen dan gooi je boeken over politiek maar gauw weg. Die worden geschreven door idealisten.

Politiek Nederland is overrijp voor iets anders en dat is de politiek en bijbehorende mensen gaan managen.

Dit is een oplossing daartoe maar mogelijk intellectueel te zwaar voor Nederlandse politici :

http://en.wikipedia.org/wiki/William_James_Reddin

https://www.google.nl/#hl(...)264&biw=1194&bih=627

[ Bericht 13% gewijzigd door cempexo op 11-03-2013 18:27:08 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  maandag 11 maart 2013 @ 18:23:06 #17
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_123921308
Niet dat het heel erg lastig is om Baudet van weerwoord te voorzien, maar ik ben wel benieuwd naar het boek van Kleinpaste.

Staat deze maand een boeiend portret + interview van Baudet in de Hp de Tijd. Mochten mensen toch eens wat willen lezen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 11 maart 2013 @ 18:35:27 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123921752
Snel een boekje met gemeenplaatsen de markt op slingeren, doet het altijd goed..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_123922496
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 17:54 schreef karton2 het volgende:

[..]

Alleen jammer van de 27 verschillende nationale identiteiten die ze nu in één keurslijf willen drukken. Dat werkt niet natuurlijk.

[..]
De situatie in Duitsland of Italië was niet heel anders eigenlijk.
Verschilt een Rus werkelijk meer van een Fransman dan iemand uit Königsberg verschilde van iemand uit Metz?
pi_123923062
quote:
2s.gif Op maandag 11 maart 2013 18:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De situatie in Duitsland of Italië was niet heel anders eigenlijk.
Verschilt een Rus werkelijk meer van een Fransman dan iemand uit Königsberg verschilde van iemand uit Metz?
In hun mens zijn zullen ze waarschijnlijk hetzelde zijn.
Gelukkig is de werkelijkheid niet zo zwart/wit grijs zoals jij probeert te schetsen/nuanceren.
pi_123923213
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 19:05 schreef karton2 het volgende:

[..]

In hun mens zijn zullen ze waarschijnlijk hetzelde zijn.
Gelukkig is de werkelijkheid niet zo zwart/wit grijs zoals jij probeert te schetsen/nuanceren.
Toch wel, de nationale identiteit is zoals aangegeven een relatief recent verschijnsel waarin je ook flink kan sturen mocht je dat willen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2013 19:08:30 ]
pi_123923885
quote:
2s.gif Op maandag 11 maart 2013 19:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch wel, de nationale identiteit is zoals aangegeven een relatief recent verschijnsel waarin je ook flink kan sturen mocht je dat willen.
Mensen identificeren zich met waar ze vandaan komen, met bekende aspecten van hun achtergrond, geschiedenis en taal. Het is niet nodig omdat te sturen, zoiets ontwikkelt zich vanzelf wel.
Waarom zou je zoiets überhaupt willen sturen.
pi_123929519
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 19:21 schreef karton2 het volgende:

[..]

Mensen identificeren zich met waar ze vandaan komen, met bekende aspecten van hun achtergrond, geschiedenis en taal. Het is niet nodig omdat te sturen, zoiets ontwikkelt zich vanzelf wel.
Waarom zou je zoiets überhaupt willen sturen.
Omdat je van tientallen staatjes en vorstendommetjes een eenheid wilt smeden zoals bijvoorbeeld de Duitsers en Italianen dat hebben gedaan. Ook bij nieuwe landen (zoals de Belgen in de 19e eeuw) zag je dat erg mooi bijvoorbeeld.
Het kan en het gebeurt dus.
pi_123933964
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2013 20:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Omdat je van tientallen staatjes en vorstendommetjes een eenheid wilt smeden zoals bijvoorbeeld de Duitsers en Italianen dat hebben gedaan. Ook bij nieuwe landen (zoals de Belgen in de 19e eeuw) zag je dat erg mooi bijvoorbeeld.
Het verschil is dat het thans 2013 is. Mensen leven nu anders dan toen ! De basisverschillen is de persoonlijke vrijheid.

Zie verder ook Maslov
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_123945201
quote:

[..]

Omdat je van tientallen staatjes en vorstendommetjes een eenheid wilt smeden zoals bijvoorbeeld de Duitsers en Italianen dat hebben gedaan.
Duitsland en Italie?

Vanwaar de drang om macht te concentreren? Zodat je gemakkelijker andere landen onder de voet kunt lopen?

De Amerikanen laten MI zien wat er allemaal mis kan gaan als je heel veel macht op 1 plaats concentreert. Europa volgt. Maar de Zwitsers bijvoorbeeld doen het een stuk beter, met hun kantons.

Welk BNP heb je liever?

[ Bericht 14% gewijzigd door Lyrebird op 12-03-2013 05:03:52 ]
pi_123945592
Ik geef enkel aan dat het kan en niet iets totaal onvoorstelbaars is zoals karton beweert.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 07:44:23 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123945648
quote:
2s.gif Op maandag 11 maart 2013 19:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De overheden hebben de mensen het concept van de natiestaat door de strot gedrukt voor een aantal generaties, verwacht niet dat dit snel weg is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 16:55:03 #28
359067 Leafeon672
Verzuurde twintiger
pi_123964816
quote:

[..]

Inderdaad, de Vlamingen en de Walen kunnen het erg goed met elkaar vinden :') .
Op dinsdag 26 augustus 2014 00:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Taalverkrachting is een misdrijf.
Op maandag 21 september 2020 18:37 zal yvonne het volgende schrijven:
Ik neuk jullie allemaal de moeder.
  woensdag 8 mei 2013 @ 12:15:35 #29
33189 RM-rf
1/998001
pi_126211987
Ik heb net een boek over de Arabische revolutie van peter Scholl-Latour uit en behoorlijk onder de indruk
Arabiens Stunde der Wahrheit

Scholl-Latour is een zeer bekende arabie-kenner (heeft arabistik, taalkunde en politiek-wetenschap gestudeerd in Mainz, aan de Sorbonne in Parijs, en in Beirut)
(heeft overigens ook in indochina als franse paratrooper gevochten)

hij is een persoonlijke bekende van bijna alle grote spelers, al vanaf een zeer direkt kontakt tot ayatolla Khomeini, (die hij direkt begeleidde bij de eerste maanden na diens terugkeer in Iran en de arabische revolutie daar) maar ook bv met Mubarak, Saddat, Al-Assad, voormalig libanees president Gemayel en een groot aantal van invloedrijke mulahs, ayatollahs en imams zijn bereid met hem te spreken en werden door hem geinterviewt

in 1983 schreef hij al zn eerste boek over de Islamitische Revolutie (voroal gebaseerd op Iran, maar duidelijk uitwijdend naar de hele arabische regio en bv ook aliingaand op de situatie met turske migranten in duitsland); "Allah ist mit den Standhaften. Begegnungen mit der islamischen Revolution"

Hij analyseert zeer sterk op basis van een beschrijving van de geschiedenis en ontwikkeling van gebieden... hij heeft niet de visie dat alle arabische conflicten dezelfde basis hebben, integendeel, hij focussed sterk op duidelijk meer regionale problemen en omstandigheden (ook de toegang tot grondstoffen).

Bv de conflicten in Nigeria tussen noord-zuid, christendom-islam en de problemen rondom de olierijkdom..
De conflicten tusen vaste gesitueerde culturen en nomadenstammen en de Touareg en invloed van Salafisten in Mali,
Het Darfur conflict en het spel om de grondstoffen tusen amerika en China,
De specifieke conflicten in Egypte met de machtsstrijd tussen het Leger en de sterke moslimbroederschap, en het uitnutten van zowel arabisch-nationalisme als de islam door politieke leidfiguren die voroal hun lokale macht ermee uitbreiden.
De invloed van Saudi-arabie en hun wahhabistische instelling (welke eigenlijk een erg radikale nomaden-sekte was, die een vand e meest intolerante vormen van islam kweekte en nu de toegang eheft tot ongekende rijkdom en zich in de hele arabische wereld inmengen en ook in het westen negatief bemoeien, maar tegelijkertijd de grootste amerikaanse bondgenoot zijn en bijna een grotere speelruimte als Israel, bv bij de saudische tanks die Bahrain binnenvielen om de opstand van vooral een sjiietische bevolkingsmeerderheid daar neer te slaan).
En ook Syrie wat eigenlijk nu verworden is tot wat Libanon in de jaren tachtig was, een speelveld van verschillende groepen, seculiere alawieten (De Baath van Al-Assad, Kurden in het oosten, sjiieten die door Iran gesteund worden (Hiz b'ullah, partij van allah) en ook bv in Libanon een machtsbasis hebben bereikt door hun strijd tegen Israel daar, de Drusen uit Libanon, die dan weer dichter in de buurt van de Alawieten staan en uiteindelijk ook weer soenitische milities die gesteund wordt vanuit Saoedie-Arabie ). een brandvat puur en ook een situatie waar lastig vooruitgang te bereiken is.

Hij is ook niet al te rooskleurig qua vooruitzichten. heeft een hekel aan de term 'arabische lente' maar voorziet eerder een erg gespannen tijd...
Hooguit wijst hij wel op de mogelijkheid en ook noodzaak dat de Islam zich verder ontwikkelt en emancipeert.
Arabische politiek met uitsluiting van de islam is volgens hem niet mogelijk, maar hij heeft bv zn hoop wel gezet op een proces dat in de islamitische theologie Ijtihad (http://en.wikipedia.org/wiki/Ijtihad).. het is een afgeleidde van de term 'jihad' en duidt juist op een persoonlijke en individuele bevrijding van islamtische dogmatiek (Fiqh) ..
Ijtihad geeft moslims ook de ruimte en vrijheid zelf ruimer de Koran en Sunna breder uit te leggen en zich niet enkel te onderwerpen aan oordelen van mullahs en/of imams
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_126213035
Eerder meldde ik al dat ik een boek over Calvin Coolidge aan het lezen was. Dat boek is nu uit.

Calvin Coolidge, ook wel Silent Cal genoemd omdat hij zo stil was, was een Amerikaanse president die het begrotingstekort omzette in een echt begrotingsoverschot. Hij drong de staatsschuld terug. Hij deed dat door budgetten te maken, en er voor te zorgen dat iedereen er van doordrongen was dat besparingen noodzakelijk waren. Hij had er geen enkele moeite mee om zichzelf niet populair te maken door een voorstel te vetoen. Terwijl de staatsschuld werd teruggedrongen, ging de economie met sprongen vooruit. Zo steeg de Dow Jones index met meer dan 100% gedurende zijn bewind. Hij besloot zichzelf niet meer herkiesbaar te stellen na zijn tweede ambtsperiode vanwege gezondheidsperikelen . Coolidge was een standvastige visionair die zich niet liet gekmaken, maar zich wel liet overtuigen door getallen.

Verder heb ik net Race Against The Machine: How the Digital Revolution is Accelerating Innovation, Driving Productivity, and Irreversibly Transforming Employment and the Economy door Erik Brynjolfsson en Andrew McAfee uit.

Het boek gaat niet over muziek, maar over de toegenomen invloed van de technologie in de samenleving. Het is namelijk zo dat de combinatie van computers met sensoren steeds sneller en beter wordt, en die ontwikkeling verloopt exponentieel, waardoor we het als mens eigenlijk niet meer bij kunnen houden.

Een voorbeeld is het werk door Google, waarbij de menselijke chauffeur van een auto kan worden vervangen door een computer. Duidelijke voordelen: zuiniger en veiliger rijden. Nadeel: veel bus-, truck en taxichauffeurs kunnen de komende jaren hun ontslag verwachten. Wat moeten al die mensen gaan doen?

De auteurs zien in deze ontwikkelingen een groot gevaar, omdat er te weinig banen worden gegenereerd. Alhoewel er ongelofelijk veel kansen liggen (denk aan 3D-print technologie, crowdfunding en uitwisseling van banen en expertise via het internet) is het de mens nog niet gelukt om al die kansen om te zetten in banen en werk. Komt wel, maar het heeft tijd nodig.

Wat betreft de politiek geven de auteurs impliciet aan dat zo wel bij de overheid als in de politiek verschrikkelijk achter lopen. Een voorbeeld dat ze noemen zijn de scholen, waarbij men nog steeds een model hanteert met een pratend hoofd voor de klas en verveelde kinderen in de schoolbankjes. Dat moet beter kunnen. Met computers kunnen we onderwijs op maat gaan geven. Verrassend genoeg was ik zelf al tot die conclusie gekomen (dit boekje lees je in een avond uit).

Het is wel zo dat als je het boekje aan het lezen bent, dat je je automatisch gaat afvragen of je wel zeker bent van een baan in de komende jaren. Mijn conclusie is dat er juist extra kansen komen: Fortuna favet fortibus .
  woensdag 11 september 2013 @ 10:53:23 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131053106
Dit boek van Pieer van Os lijkt me ook erg interessant

Over het "salonpopulisme"
pi_131082657
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:13 schreef Lyrebird het volgende:

Churchill is erg indrukwekkend. Als je zin hebt zou je eens aan de biografie van Thomas Jefferson kunnen beginnen. Of Martin Luther King! Zelf ben ik benieuwd naar die andere president is vermoord (JFK viel tegen) namelijk James Garfield.

Thatcher moet ik nog lezen, maar moest lachen om Youtube-verzamelingen. Reagan vind ik ook erg indrukwekkend, daar wil ik meer over lezen, want ik snap sommige politieke keuzes van hem niet helemaal.
pi_131082674
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 23:41 schreef Hexagon het volgende:
Oud-(politici), ideologen, politiek analisten en andere figuren brengen geregeld boeken uit over de politiek en samenleving. Dit lijkt me een goed topic om tips te geven over de nieuwste boeken die er uitkomen.

Mijn boeken van het moment

[ afbeelding ]

Thijs Kleinpaste zet zichzelf neer als de anti-Thierry Baudet.

[ afbeelding ]

Van Anton Dautzenberg over zijn avontuur bij Martijn. Zeer interessant hoe hij die ervaring beschrijft.
Wat vind je zo boeiend en geestverruimend aan Thijs Kleinpaste?
pi_131082749
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:09 schreef AmaninFull het volgende:
ik geloof ook sterker in een Europese identiteit (zelfs al moet die nog voor een groot deel uitkristalliseren en gevormd worden) dan een Nederlandse identiteit, N.B. waarin wel nog steeds plaats is voor de Nederlandse taal, en culturele aspecten als een eigen literatuur, feesten en gebruiken. Dus ik ben nieuwsgierig naar deze Thijs Kleinpaste. En als Kleinpaste het niet kan brengen, hoop ik dat iemand wel een degelijk antwoord kan geven op Baudet, misschien ikzelf over tien jaar.
why?
pi_131082878
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 12:40 schreef Lyrebird het volgende:
Eerder meldde ik al dat ik een boek over Calvin Coolidge aan het lezen was. Dat boek is nu uit.

Calvin Coolidge, ook wel Silent Cal genoemd omdat hij zo stil was, was een Amerikaanse president die het begrotingstekort omzette in een echt begrotingsoverschot. Hij drong de staatsschuld terug. Hij deed dat door budgetten te maken, en er voor te zorgen dat iedereen er van doordrongen was dat besparingen noodzakelijk waren. Hij had er geen enkele moeite mee om zichzelf niet populair te maken door een voorstel te vetoen. Terwijl de staatsschuld werd teruggedrongen, ging de economie met sprongen vooruit. Zo steeg de Dow Jones index met meer dan 100% gedurende zijn bewind. Hij besloot zichzelf niet meer herkiesbaar te stellen na zijn tweede ambtsperiode vanwege gezondheidsperikelen . Coolidge was een standvastige visionair die zich niet liet gekmaken, maar zich wel liet overtuigen door getallen.

Mijn complimenten Lyrebird, je hebt me in 1 alinea overtuigd om dat boek te kopen :)
pi_131082894
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 10:53 schreef Hexagon het volgende:
Dit boek van Pieer van Os lijkt me ook erg interessant

[ afbeelding ]

Over het "salonpopulisme"
Waarom lijkt je een boek over salonpopulisme interessant?
pi_131082965
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 00:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Mijn complimenten Lyrebird, je hebt me in 1 alinea overtuigd om dat boek te kopen :)
ik kijk ff op de Wikipedia pagina en zie dat hij president was van 1923-1929 dan vind ik het bovenstaande verhaal gelijk irrelevant
pi_131083202
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 23:41 schreef Hexagon het volgende:

Geestverruimend? Ik weet het niet, misschien een beetje.
http://www.managementboek(...)es-geloven-stef-blom

Het boek komt uit 2008, maar ik ben het nu aan het lezen. De eerste hoofdstukken vond ik een beetje irritant, maar opeens is het toch wel interessant aan het worden. Alles is heel herkenbaar mbt werk. Het gaat immers in de eerste plaats over management. Maar het is allemaal zo door te trekken naar de politiek. En het lijkt aan te sluiten op het boek van Barbara Tuchman, De Mars der Dwaasheid, die ik spoedig zal gaan lezen.

Persoonlijk ben ik tegen sprookjes, maar waarom houden anderen die sprookjes in stand, door er aan mee te doen? Op de werkvloer of in de politiek, dat is niet eens meer relevant. Zou het soms enkel psychologisch zijn? De meerderheid is namelijk bang om 'anders' te zijn, vandaar de hevige reacties op mensen die 'anders' zijn.
pi_131083223
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 00:23 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

ik kijk ff op de Wikipedia pagina en zie dat hij president was van 1923-1929 dan vind ik het bovenstaande verhaal gelijk irrelevant
Waarom irrelevant?
pi_131084957
Ik zou het zelf niet irrelevant willen noemen (anders had ik het niet geschreven), wel kun je je afvragen of we nog iets van de Amerikaanse politiek uit 1923 kunnen leren.

Vandaag de dag zou Silent Cal waarschijnlijk niet eens in aanmerking komen voor een plaats in de GOP, omdat hij te conservatief was. Daarnaast was hij erg stilletjes en gaf hij weinig geld uit - twee zaken die de huidige kiezer een stuk minder kan waarderen dan de kiezer in de jaren 20.

Toch vind ik het wel interessant om te lezen hoe men indertijd tegen bepaalde zaken aankeek, en hoe men bijvoorbeeld nog klasse had. Kennedy schijnt wel eens over Nixon gezegd te hebben dat Nixon geen klasse had ("no class") - ik heb het gevoel dat de hele Amerikaanse samenleving dat verloren heeft. Ach, de goede oude tijd...

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 12-09-2013 07:29:10 ]
pi_131085086
Nou ja kijk, hij zal best een goeie president geweest zijn , maar je hebt toch iets verkeerd gedaan als zodra je president af bent, de beurzen crashen en de grootste crisis aller tijden uitbreekt
pi_131085094
En toch was Nixon de president met de meeste kiesmannen ooit
pi_131085233
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 06:58 schreef arjan1212 het volgende:
Nou ja kijk, hij zal best een goeie president geweest zijn , maar je hebt toch iets verkeerd gedaan als zodra je president af bent, de beurzen crashen en de grootste crisis aller tijden uitbreekt
Coolidge had een best goede kijk op de economie, en vond het helemaal niets dat de beurzen zo snel omhoog gingen. Hij snapte dat de economie in de opgaande trend van een natuurlijke boom zat, en dat er een natuurlijke bust aan zat te komen. Met zijn besparingen zorgde hij er wel voor dat de economie niet oververhit raakte. Zijn minister van Financiën, Mellon, was een soort van financiële Superman. Hij bedacht dat je met lagere belastingtarieven meer belastingopbrengsten kon realiseren. Hij introduceerde dit concept, en het werkte.

De opvolger van Coolidge, Hoover, was een meer "klassieke" Republikein, in die zin dat hij wel graag geld uitgaf om stemmen te kopen. Het is wel interessant om te lezen met wat voor een problemen men te maken had: de Amerikaanse natuur was eigenlijk nog super wild in die tijd, met als gevolg dat er heel wat mensen omkwamen als het een keer hard regende en er een rivier overstroomde. Coolidge liet de oplossingen over aan de steden en staten. Daar mocht geen federaal geld naar toe. Hoover had daar minder moeite mee. Onder Hoover knalden de belastingen omhoog om maar niet in te hoeven grijpen in de overheidsuitgaven (komt dit bekend voor), en de rest is geschiedenis.
  donderdag 12 september 2013 @ 08:17:16 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131085638
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 00:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Wat vind je zo boeiend en geestverruimend aan Thijs Kleinpaste?
Niet zozeer de persoon zelf (ik ken hem een beetje van D66) maar zijn boekje is best interessant. De titel van het topic is meer voor de sfeer van het topic.
  donderdag 12 september 2013 @ 08:19:42 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131085670
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 00:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Waarom lijkt je een boek over salonpopulisme interessant?
Omdat het een vernieuwende blik geeft op de voedingsbodem van populisme en dat onder een andere doelgroep beschrijft dan we gewend zijn. Er wordt altijd uitgegaan van die ene oude knakker die nog overgebleven is in een wijk die vooral door allochtonen bvolkt wordt. Die pakt wat beter voor elkaar hebben.
pi_131088308
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 06:58 schreef arjan1212 het volgende:
Onzin natuurlijk. Hij is niet verantwoordelijk voor het eerste jaar dat er 'a new guy in charge' is. En alsof 1 president in zijn eentje verantwoordelijk kan zijn voor de gehele beurskrach.
pi_131088431
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 08:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Omdat het een vernieuwende blik geeft op de voedingsbodem van populisme en dat onder een andere doelgroep beschrijft dan we gewend zijn. Er wordt altijd uitgegaan van die ene oude knakker die nog overgebleven is in een wijk die vooral door allochtonen bvolkt wordt. Die pakt wat beter voor elkaar hebben.
Dat is de irritante blik van de Linkse Kerk of van de gevestigde orde op de politieke tegenstanders/outsiders, geloofde je dat dan?
Maar onder welke doelgroep beschrijft hij het dan?
  donderdag 12 september 2013 @ 22:50:29 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131112530
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 10:54 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dat is de irritante blik van de Linkse Kerk of van de gevestigde orde op de politieke tegenstanders/outsiders, geloofde je dat dan?
Maar onder welke doelgroep beschrijft hij het dan?
Degenen die het goed voor elkaar hebben in de samenleving.
  donderdag 12 september 2013 @ 22:55:37 #49
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131112798
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 07:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Coolidge had een best goede kijk op de economie, en vond het helemaal niets dat de beurzen zo snel omhoog gingen. Hij snapte dat de economie in de opgaande trend van een natuurlijke boom zat, en dat er een natuurlijke bust aan zat te komen. Met zijn besparingen zorgde hij er wel voor dat de economie niet oververhit raakte. Zijn minister van Financiën, Mellon, was een soort van financiële Superman. Hij bedacht dat je met lagere belastingtarieven meer belastingopbrengsten kon realiseren. Hij introduceerde dit concept, en het werkte.

De opvolger van Coolidge, Hoover, was een meer "klassieke" Republikein, in die zin dat hij wel graag geld uitgaf om stemmen te kopen. Het is wel interessant om te lezen met wat voor een problemen men te maken had: de Amerikaanse natuur was eigenlijk nog super wild in die tijd, met als gevolg dat er heel wat mensen omkwamen als het een keer hard regende en er een rivier overstroomde. Coolidge liet de oplossingen over aan de steden en staten. Daar mocht geen federaal geld naar toe. Hoover had daar minder moeite mee. Onder Hoover knalden de belastingen omhoog om maar niet in te hoeven grijpen in de overheidsuitgaven (komt dit bekend voor), en de rest is geschiedenis.
Ja die heb ik ook gelezen. Coolidge is de laatste president in de V.S. geweest die op mijn enthousiasme kan rekenen. Daar zouden wat meer mensen onderzoek naar moeten doen. Want precies hetzelfde is nu gaande, echter politici doen nu het omgekeerde.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_131128530
quote:
4s.gif Op donderdag 12 september 2013 22:55 schreef Myph. het volgende:

[..]

Ja die heb ik ook gelezen. Coolidge is de laatste president in de V.S. geweest die op mijn enthousiasme kan rekenen. Daar zouden wat meer mensen onderzoek naar moeten doen. Want precies hetzelfde is nu gaande, echter politici doen nu het omgekeerde.
Kennedy dus niet?
Snap ik ergens wel hoor, want na nadere studie vond ik Kennedy eigenlijk wel erg tegenvallen. Maar ondanks dat blijft hij inspirerend.

Ben ik vervolgens benieuwd welke presidenten in de VS nog meer op jouw enthousiasme rekenen. Thomas Jefferson? James Garfield?
pi_131128687
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 22:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Degenen die het goed voor elkaar hebben in de samenleving.
Sorry Hexagon, maar dat is geen verrassing of vernieuwende blik. Wel als je de standaard media gelooft natuurlijk, maar ik verwachtte van jou dat je daar wel doorheen zou prikken.
Maar waarom ben je van mening dat het toch zo verrassend of vernieuwend is, dat degenen die het goed voor elkaar hebben in de samenleving 'de populisten' volgen?
Ik hoop dat je een beetje begint te snappen waarom ik een hekel heb aan het woordje populist, want in feite zijn ze dat per definitie niet meer of minder dan hun politieke tegenstanders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')