De demagoog voor het wonen zal de huurder gestraft zien worden voor zijn weigering om in te stappen in ons nationale piramidespelquote:Overleg woningmarkt mislukt
door Wouter de Winther
AMSTERDAM -
Het overleg tussen kabinet en het CDA over de woningmarkt is geklapt, melden bronnen aan De Telegraaf. Minister Blok (Wonen) gaat nu op zoek naar een alternatieve meerderheid in de Eerste Kamer. De VVD-bewindsman wil daarover met D66, CU en SGP om de tafel.
Er is behoorlijke haast met het overleg gemoeid. Morgen wordt er in de senaat gesproken over met name de verscherpte hypotheekregels. Woensdag debatteert de Tweede Kamer verder over de huurverhoging die Blok wil invoeren.
Die vormt de opmaat naar de invoering van de verhuurdersheffing, die de schatkist twee miljard euro moet opleveren. Voor die heffing bestaat nu onvoldoende steun in de Eerste Kamer, omdat coalitiepartijen VVD en PvdA er geen meerderheid hebben.
Lange tijd ging de coalitie er vanuit dat het CDA er wel voor te porren zou zijn om de woningplannen van het kabinet te steunen. CDA-leider Buma eiste echter een forse aanpassing van de plannen, met name de verhuurdersheffing. Hij vreest dat woningcorporaties niet meer zullen investeren als de heffing van twee miljard euro overeind blijft. Daardoor zou de woningmarkt opnieuw een forse knauw krijgen.
Vanochtend heeft Blok al gesproken met D66. CU-leider Slob zegt de uitnodiging van de minister om te praten aan te nemen. „Maar het blijft een lastig dossier”, waarschuwt de fractievoorzitter.
bron: Telegraaf
De gemiddelde huurder bestaat alleen in statistiekenquote:Op maandag 11 februari 2013 23:38 schreef Piet_Piraat het volgende:
De gemiddelde huurder kan geen huis kopen.
Tijdelijke contracten, flexwerken, onzekere tijden voor de hypotheekverstrekker.
Rijke huurders hebben hun constructie wel in orde, voor de rest zijn het mensen die nooit anders kunnen.quote:Op maandag 11 februari 2013 23:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De gemiddelde huurder bestaat alleen in statistieken![]()
En rijke huurders verdienen STRAF want hoe durven deze aso's te weigeren hun nek door de strop te steken![]()
Wanneer ben je rijk dan? Volgens dit kabinet met een inkomen van >33k en ben je stinkend rijk vanaf >43k.quote:Op maandag 11 februari 2013 23:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Rijke huurders hebben hun constructie wel in orde, voor de rest zijn het mensen die nooit anders kunnen.
Rijk is lage vaste lasten en werken wanneer je zin hebt.quote:Op maandag 11 februari 2013 23:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wanneer ben je rijk dan? Volgens dit kabinet met een inkomen van >33k en ben je stinkend rijk vanaf >43k.
Rijke huurders bestaan nietquote:Op maandag 11 februari 2013 23:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Rijke huurders hebben hun constructie wel in orde, voor de rest zijn het mensen die nooit anders kunnen.
Ik kan niet in de beurs van een ander kijken.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Rijke huurders bestaan niet
Men zou de huurder met een gezinsinkomen boven de 43.000 eens moeten doorlichten.
denk dat 35% boven de 55 jaar of 60 jaar zijn en dus niet van plan om een woning te kopen en zeker niet onder dwang
Die zitten naar het buitenland te kijken
Een 5% moet flexibel zijn en kunnen ieder maand weg moeten voor het werk
Een 20% is gescheiden en heeft zware vaste lasten aan alimentatie
Een 25% is in de schulden en komt voor een hypotheek helemaal niet in aanmerking
De rest 15% zit in variabele beloningen heeft een inkomen van 30K heeft een partner met een tijdelijke bijbaan die ook 10K verdiend, dus ook geen hypotheek
ik wel, ik praat nog wel eens met burenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik kan niet in de beurs van een ander kijken.
Die geloof ik al bij voorbaat niet.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik wel, ik praat nog wel eens met buren
Rijk zijn heeft ook nog een totaal andere dimensie, ben je gezond?. heb je 't naar je zin?, Gaat alles goed in de familie?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:16 schreef monkyyy het volgende:
Wanneer ben je rijk? In mijn familie wordt de Engelse methode van rijkdom geprefereerd, oftewel, in plaats van vermogen, wordt er gekeken naar inkomen dat je vermogen genereert gekeken:
Voorbeeld:
Je bent rijk als er 5.000 euro per maand op je bankrekening wordt bijgeschreven, het maakt niet uit of dat huuropbrengsten, royalties van intellectueel eigendom of dividenden van BV's of blue-chip aandelen zijn.
Ook al ben je ongezond, heb je een kloteleven en lijd je familie onder hun te hoge hypotheeklasten. zodra je huurt en meer dan 33k verdient ben je rijkquote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
Rijk zijn heeft ook nog een totaal andere dimensie, ben je gezond?. heb je 't naar je zin?, Gaat alles goed in de familie?
In dit geval kijk puur naar het financiële opzicht, netzoals het kabinet dat doet met hun "33K is rijk" standpunt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Rijk zijn heeft ook nog een totaal andere dimensie, ben je gezond?. heb je 't naar je zin?, Gaat alles goed in de familie?
ja toch ist zoquote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die geloof ik al bij voorbaat niet.
Te veel schuld... en volgens onze verlichte leiders is nog meer schuld het medicijnquote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:22 schreef arjan1212 het volgende:
http://www.businessinside(...)-bubble-2012-12?op=1
heel europa is toast
Tsja als de rente lager is dan inflatie wat doen mensen dan?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Te veel schuld... en volgens onze verlichte leiders is nog meer schuld het medicijn
Dat is voor niemand een reden om meer schuld te nemenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Tsja als de rente lager is dan inflatie wat doen mensen dan?
Waarom niet?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is voor niemand een reden om meer schuld te nemen
Dat is een typische ALS meldingquote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Waarom niet?
Als verschil tussen huidige huis en groter huis kleiner is geworden en inkomen groeit dan is dat geen enkel probleem.
Er zijn nog steeds mensen met vaste baan in een huis met overwaarde die graag wat groter willen wonen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is een typische ALS melding
Daar twijfel ik sterk aan, veel overwaarde is verdwenen in beleggingen , mensen wonen groot zat en wachten afquote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:33 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Er zijn nog steeds mensen met vaste baan in een huis met overwaarde die graag wat groter willen wonen.
De mensen die ik ken hebben huis gekocht voor iets van 150k gulden ergens eind jaren 80, die hebben niet belegd maar hoogstens extra hypotheek genomen om verbouwing te betalen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daar twijfel ik sterk aan, veel overwaarde is verdwenen in beleggingen
Je hebt nu >30 jaar een hypotheek en nog steeds overwaarde?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen zoals ik die in de jaren 80 een huis kochten (soms met subsidie) hebben overwaarde en gaan ECHT NIET groter wonen , wel kleiner
ja en die gaan niet groter wonen, die willen cashenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:51 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De mensen die ik ken hebben huis gekocht voor iets van 150k gulden ergens eind jaren 80, die hebben niet belegd maar hoogstens extra hypotheek genomen om verbouwing te betalen.
Die zitten nog steeds goed met hun vaste lasten en hebben ruimte genoeg wanneer ze willen vekopen.
en graag willen verkopen de komende jaren, maar te hoog in de boom zittenquote:Die zitten nog steeds goed met hun vaste lasten en hebben ruimte genoeg wanneer ze willen vekopen.
ik heb sinds die tijd al drie huizen ge en verkocht en woon sinds 5 jaar in een VS woningquote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:51 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Je hebt nu >30 jaar een hypotheek en nog steeds overwaarde?
Die hebben ook kinderen en niet iedereen denkt in dollars.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en die gaan niet groter wonen, die willen cashen
ik heb ook kinderen en dan>??quote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:54 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die hebben ook kinderen en niet iedereen denkt in dollars.
nee mensen doen aan beleggingen, dan kan de bank drie keer aan ze verdienen, geldschuiven heet datquote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:55 schreef monkyyy het volgende:
Betaalt niemand ooit iets af? Wat is dit.
Succes daarmee...quote:Op dinsdag 12 februari 2013 01:05 schreef monkyyy het volgende:
Weet je wat, ik begin wel een bank, betaal mij maar voor altijd 5% rente op het geld dat je leent, lekker simpel geld vangen zo.
Scheringa had teveel hobbies en ging op het criminele spoor, zelfs Zalm durfde niet meer recht in de camera te kijkenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 01:43 schreef arjan1212 het volgende:
dat dacht dirk scheringa ook, totdat ie werd genaait door de grootbanken
je moet de michaelmoores van deze wereld niet al te serieus nemen over hun uitspraken en claimsquote:Op dinsdag 12 februari 2013 00:55 schreef monkyyy het volgende:
Betaalt niemand ooit iets af? Wat is dit.
Leef ik in een andere wereld?
Geen wonder dat de banken zo rijk zijn, constant maar rente incasseren zonder dat iemand ooit de moeite neemt iets af te betalen.
De rijke huurder die in een sociele woning woont. Je vergeet vooral dat laatste. Je hebt niets te zoeken in sociale woningbouw als je genoeg verdient voor de vrije sector.quote:Op maandag 11 februari 2013 23:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De demagoog voor het wonen zal de huurder gestraft zien worden voor zijn weigering om in te stappen in ons nationale piramidespel![]()
Koste wat het kost
quote:Op maandag 11 februari 2013 23:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De gemiddelde huurder bestaat alleen in statistieken![]()
En rijke huurders verdienen STRAF want hoe durven deze aso's te blijven zitten in een sociale woning terwijl daar een tekort aan is.
die kunnen wel hun corporatiewoning kopen, met koopgarantquote:Op dinsdag 12 februari 2013 08:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]
De rijke huurder die in een sociele woning woont. Je vergeet vooral dat laatste. Je hebt niets te zoeken in sociale woningbouw als je genoeg verdient voor de vrije sector.
Dat legt meneer Blok dan weer uit als het in stand houden van de diversiteit. Ghettovorming is immers niet wenselijk voor de PvdA.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 09:22 schreef HD9 het volgende:
[..]
die kunnen wel hun corporatiewoning kopen, met koopgarant
Wat is er mis met rijke huurders in sociale woningen? Rijke kopers krijgen immers ook een royale subsidie om een sociale koopwoningen te leasen van de bank. Vind jij dat niet heel erg hypocriet?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 08:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]
De rijke huurder die in een sociele woning woont. Je vergeet vooral dat laatste. Je hebt niets te zoeken in sociale woningbouw als je genoeg verdient voor de vrije sector.
Ondanks dat dit je eerste post is kloontje reageer ik er toch even op.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 09:53 schreef GalacticCannibal het volgende:
[..]
Dat legt meneer Blok dan weer uit als het in stand houden van de diversiteit. Ghettovorming is immers niet wenselijk voor de PvdA.
[..]
Wat is er mis met rijke huurders in sociale woningen? Rijke kopers krijgen immers ook een royale subsidie om een sociale koopwoningen te leasen van de bank. Vind jij dat niet heel erg hypocriet?
Voor de armen bestaat er toch de huurtoeslag? Woningcorporaties waren collectieve organisaties die gezamenlijk woonruimte realiseerde, hoe kom jij erbij dat deze met subsidies gebouwd zijn? Toegegeven zijn er gemeenten die hun bouwgrond goedkoper vergeven aan woningcorporaties maar dat is gewoon onderdeel van de overheidstaak om voldoende woonruimte te creëren.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 09:57 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ondanks dat dit je eerste post is kloontje reageer ik er toch even op.
Sociale woningbouw is gebouwd om armere een betaalbare woning te bieden en de woning is met een netto subsidie/bijdrage gebouwd.
De HRA is een korting op de te betalen beslating, waardoor je per saldo een netto betaler van belasting bent.
Helder licht dat je er bent.
Dan gaan ze toch kopen als dat zoveel beter is...quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:06 schreef GalacticCannibal het volgende:
[..]
Voor de armen bestaat er toch de huurtoeslag? Woningcorporaties waren collectieve organisaties die gezamenlijk woonruimte realiseerde, hoe kom jij erbij dat deze met subsidies gebouwd zijn? Toegegeven zijn er gemeenten die hun bouwgrond goedkoper vergeven aan woningcorporaties maar dat is gewoon onderdeel van de overheidstaak om voldoende woonruimte te creëren.
Jij noemt de HRA een 'korting' maar in feite is het gewoon een subsidie aan de rijken om zodoende minder belasting te betalen. De rijke huurders in een sociale huurwoning krijgen deze korting niet. Feitelijk hebben ze gewoon recht op lagere huren want ze betalen via de belasting meer dan hun aandeel. Dat zou een helder licht als jij toch ook wel kunnen beredeneren?
Waarom mogen ze niet blijven huren? Wie is meneer Blok om voor een ander te gaan bepalen? Hij is de paus nietquote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:07 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dan gaan ze toch kopen als dat zoveel beter is...
Dat was voor een vrij groot deel van de woningvoorraad wel het geval. Pas na medio jaren '90 verdwenen dat soort subsidies.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:06 schreef GalacticCannibal het volgende:
[..]
Voor de armen bestaat er toch de huurtoeslag? Woningcorporaties waren collectieve organisaties die gezamenlijk woonruimte realiseerde, hoe kom jij erbij dat deze met subsidies gebouwd zijn?
Dat mag toch ook....quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:08 schreef GalacticCannibal het volgende:
[..]
Waarom mogen ze niet blijven huren? Wie is meneer Blok om voor een ander te gaan bepalen? Hij is de paus niet
Is net zo selectief als Xeno...quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat was voor een vrij groot deel van de woningvoorraad wel het geval. Pas na medio jaren '90 verdwenen dat soort subsidies.
Bron?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat was voor een vrij groot deel van de woningvoorraad wel het geval. Pas na medio jaren '90 verdwenen dat soort subsidies.
Weer iemand die het woord 'marktconform' gebruikt terwijl er geen eens sprake is van marktwerking. De banken worden in leven gehouden met bail outs, de centrale banken lenen ze geld voor een crisistarief terwijl ze de klant een fikse opslag rekenen, de klant krijgt een zeer forse subsidie op zijn lening. Vervolgens heeft de overheid ook een hele dikke vinger in de pap m.b.t. het beleid van de ruimtelijke ordening en houd zij daarmee een monopoly in stand. Nee, het moet jouw als redelijk intelligent mens toch wel duidelijk zijn dat er geen markt is?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:13 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dat mag toch ook....
Alleen wel wat meer marktconform en zelfs nog steeds minder als vrije sector. En dan niet janken dat je minder belasting zou moeten betalen omdat kopers dat doen, dan moet je koper worden, heb je dat ook...
Een markt met veel haken en ogen maar er is een markt, zeker in de vrije sector huur.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:30 schreef GalacticCannibal het volgende:
[..]
Weer iemand die het woord 'marktconform' gebruikt terwijl er geen eens sprake is van marktwerking. De banken worden in leven gehouden met bail outs, de centrale banken lenen ze geld voor een crisistarief terwijl ze de klant een fikse opslag rekenen, de klant krijgt een zeer forse subsidie op zijn lening. Vervolgens heeft de overheid ook een hele dikke vinger in de pap m.b.t. het beleid van de ruimtelijke ordening en houd zij daarmee een monopoly in stand. Nee, het moet jouw als redelijk intelligent mens toch wel duidelijk zijn dat er geen markt is?
HRA is jouw korting op mijn belastingquote:Op dinsdag 12 februari 2013 09:57 schreef Sjabba het volgende:
De HRA is een korting op de te betalen beslating, waardoor je per saldo een netto betaler van belasting bent.
?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:51 schreef HD9 het volgende:
[..]
HRA is jouw korting op mijn belasting
en ik betaal wel alle belastingquote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:59 schreef Sjabba het volgende:
[..]
?
HRA is een aftrekpost dus een stukje inkomen waar ik geen belasting over betaal, er blijft altijd nog inkomen over waar ik wel belasting over betaal.
Wat is alle? Dat is voor iedereen anders. En ik betaal ook alle belasting. Als jij die aftrekpost zo graag wil he, dan koop je toch ook een huis?quote:
over mijn volledige inkomen bedoel ikquote:Op dinsdag 12 februari 2013 11:04 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wat is alle? Dat is voor iedereen anders.
nee ik ben voor het afschaffen van subsidies, dat is strooien met andermans geldquote:Op dinsdag 12 februari 2013 11:04 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wat is alle? Dat is voor iedereen anders. En ik betaal ook alle belasting. Als jij die aftrekpost zo graag wil he, dan koop je toch ook een huis?
Maar dat is dan weer te duur en daalt te snel in waarde... Wat wil je nu dan?!?
Dat dus, maar de overheid doet dat zo graag, afpakken en dan rondstrooien, dat is macht met andermans geldquote:Op maandag 11 februari 2013 17:59 schreef Janneke141 het volgende:
En weer een reden om het hele subsidie- en toeslagencircus maar eens af te schaffen.
Dat is dus het probleem. Waarom moet ik een huis kopen om belastingkorting te krijgen?quote:Als jij die aftrekpost zo graag wil he, dan koop je toch ook een huis?
Dit is je 3e post?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 11:30 schreef VSH het volgende:
[..]
Dat is dus het probleem. Waarom moet ik een huis kopen om belastingkorting te krijgen?
Ik begrijp dat de situatie nu is zoals die is, maar je moet toch toegeven dat het onredelijk is dat een huizenkoper met een gelijk inkomen als dat van mij 1000 minder per maand betaalt aan de fiscus. Bedenk hierbij dat ik vrije sector huur, er stromen dus geen andere subsidies direct of indirect mijn kant op.
Wat nu gebeurt is een wanhoopspoging van het kabinet om het koopsectorpiramidespel overeind te houden. Mijn verwachting is dat het geen succes zal hebben. Veel mensen in Nederland zijn zo dom dat ze denken dat het kopen van een huis, financieel, onder bijna alle omstandigeheden een goed idee is. Bovendien word je ook nog, net als pappa en mamma, gratis rijk. Een spel zonder nieten. Met andere woorden, de meeste mensen die een huis hadden willen kopen hebben dat al gedaan.
Wat mij betreft wort de hypotheekrentesubsidie afgeschaft en gaat de inkomstenbelasting omlaag. Bedenk dat het achterlijk 52% ook bestaat vanwege dit soort regelingen. Maar goed ik zie het niet snel gebeuren, want de huizenkopers hebben de hypotheekrentesubsidie hard nodig.
Dat verwacht ik ook, onder de huurders zit niemand die een hypotheek rond kan krijgen, die hebben geen ene stuiver eigen geld en wel schulden en alimentatieverplichtingen en de mesten zijn al op leeftijd, daar zijn banken ook niet dol op..quote:Op dinsdag 12 februari 2013 11:30 schreef VSH het volgende:
[..]
Wat nu gebeurt is een wanhoopspoging van het kabinet om het koopsectorpiramidespel overeind te houden. Mijn verwachting is dat het geen succes zal hebben.
Wat een stigmatisering in 1 zin, volgens mij een record.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:16 schreef HD9 het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook, onder de huurders zit niemand die een hypotheek rond kan krijgen, die hebben geen ene stuiver eigen geld en wel schulden en alimentatieverplichtingen en de mesten zijn al op leeftijd, daar zijn banken ook niet dol op..
Niemand die hier een antwoord op weet?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:04 schreef Emu het volgende:
Zijn er ergens statistieken te vinden over de prijzen van bouwkavels per gemeente en de evolutie daarvan? zou graag zulke data bekijken, maar kan dit niet vinden (lijkt wel alsof het niet bestaat ?).
Ik ben meestal een meelezer.quote:Dit is je 3e post?
Wanneer ben je door je klonen heen, frustie dat je bent?
Feit blijft dat, zeker met de voorgenomen regelgeving, er ontzettend veel huurders zijn die geen huis kunnen kopen. Forse huurverhogingen maar tegelijkertijd geen hypotheek kunnen krijgen (of een véél te kleine). Zo ga je de woningmarkt niet weer op gang krijgen...quote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:21 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wat een stigmatisering in 1 zin, volgens mij een record.
trek het je niet persoonlijk aan, ze zijn zo op hun P getrap door xeno dat de paranoia toeslaat bij sommige mensen en deze hem in iedere nieuw poster zienquote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:36 schreef VSH het volgende:
[..]
Ik ben meestal een meelezer.
Ik vind jou reactie erg onaardig. Vind jij het normaal om iemand die jou verder niets gedaan voor van alles en nog wat uit te maken.
Je kunt ook kijken of je met een inhoudelijke reactie toch nog wat argumenten kunt opvoeren. Misschien leren we er allebei wat van.
True that. maar samen met de afbouw van de HRA hoort ook een oploop van de sociale huur voor mensen die niet sociaal nodig hebben. Helaas of niet helaas dat is persoonlijk.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Feit blijft dat, zeker met de voorgenomen regelgeving, er ontzettend veel huurders zijn die geen huis kunnen kopen. Forse huurverhogingen maar tegelijkertijd geen hypotheek kunnen krijgen (of een véél te kleine). Zo ga je de woningmarkt niet weer op gang krijgen...
Surequote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:36 schreef VSH het volgende:
[..]
Ik ben meestal een meelezer.
Ik vind jou reactie erg onaardig. Vind jij het normaal om iemand die jou verder niets gedaan voor van alles en nog wat uit te maken.
Je kunt ook kijken of je met een inhoudelijke reactie toch nog wat argumenten kunt opvoeren. Misschien leren we er allebei wat van.
Ja, dat is wel duidelijk. Ook wel makkelijk zo. Als een reactie of mening niet bevalt, en je hebt verder geen argumenten, dan zeg je gewoon dat de poster niet legitiem is o.i.d.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:39 schreef Artimunor het volgende:
[..]
trek het je niet persoonlijk aan, ze zijn zo op hun P getrap door xeno dat de paranoia toeslaat bij sommige mensen en deze hem in iedere nieuw poster zien
(met P bedoel ik hier natuurlijk Portemonnee)
Hoho, er moet hier geowon niet met een kloon geprobeert worden je statement duidelijker te maken door jezelf te bekrachtigen of je punten te herhalen onder een andere account.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het gezever over kloons dit, kloons dat komt idd nogal gefrustreerd over en voegt niks toe. Kan wat mij betreft achterwege blijven.
Klaag erover bij de mods, die kunnen er eventueel iets aan doen. Hier gaan liggen bekvechten over wie er wel of géén kloon is verneukt het topic alleen maar.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:33 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hoho, er moet hier geowon niet met een kloon geprobeert worden je statement duidelijker te maken door jezelf te bekrachtigen of je punten te herhalen onder een andere account.
Komop zeg, ga je nu zelf aan symptoombestrijding doen?
De kloon zelf verneukt het topic. Mij lopen beschuldigen dat ik het opmerk, das een goeie.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Klaag erover bij de mods, die kunnen er eventueel iets aan doen. Hier gaan liggen bekvechten over wie er wel of géén kloon is verneukt het topic alleen maar.
Ik mag zoveel posten per 1,5 jaar als ik wil. Daaruit kun jij niet met zekerheid afleiden dat ik wel of geen kloon ben.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:32 schreef Sjabba het volgende:
Je post vandaag net zoveel als in 1,5 jaar tijd so so ben je dan geen kloon?
Je schrijft dat mensen maar een huis moeten kopen als ze steun van de overheid willen ontvangen. Daar reageerde ik op, omdat het mij niet duidelijk is waarom het redelijk is dat een koper steun krijgt bij het betalen van zijn woonlasten, en een huurder in de vrije sector niet.quote:En als je zo goed meeleest weet je wat ik van je opmerkingen vind.
Nu komt dan in ieder geval een reactie. Klaarblijkelijk vind je dat een huizenkoper gesteund moet worden, zoals dat ook gebeurt met ouders met kinderen, bejaarden en chronisch zieken. Duidelijk!quote:Als je een huis koopt/ hypotheek neemt krijg je belasting korting. Als je kinderen hebt net zo. Als je boven een bepaalde leeftijd bent ook. Als je chronisch ziek bent ook. Enz enz.
Ik beschuldig je ervan dat jij (en anderen) het er steeds over moeten hebben terwijl je er ook mee naar de crew kan gaan ipv hier voor topicvervuiling te zorgen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:49 schreef Sjabba het volgende:
[..]
De kloon zelf verneukt het topic. Mij lopen beschuldigen dat ik het opmerk, das een goeie.
De HRA wordt nu toch ook afgebouwd. En ik ben het daar ook mee eens. Alleen minima moeten gesteund worden. Alhoewel in het geval van kinderen ik daar nog twijfels bij heb.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:54 schreef VSH het volgende:
[..]
Ik mag zoveel posten per 1,5 jaar als ik wil. Daaruit kun jij niet met zekerheid afleiden dat ik wel of geen kloon ben.
[..]
Je schrijft dat mensen maar een huis moeten kopen als ze steun van de overheid willen ontvangen. Daar reageerde ik op, omdat het mij niet duidelijk is waarom het redelijk is dat een koper steun krijgt bij het betalen van zijn woonlasten, en een huurder in de vrije sector niet.
[..]
Nu komt dan in ieder geval een reactie. Klaarblijkelijk vind je dat een huizenkoper gesteund moet worden, zoals dat ook gebeurt met ouders met kinderen, bejaarden en chronisch zieken. Duidelijk!
Ik zie de huizenbezitter minder als een behoeftige/verzwakte die gesteund moet worden ten opzichte van mensen die een andere woonvorm kiezen. Zie jij dat wel zo? Want dan begrijp ik jou standpunt wel.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. woon/kinderlasten kunnen wat mij betreft ondersteund worden voor minima, zeg <20k/jaar. Voor de rest van ons kan dan de belasting gewoon omlaag.
Daar ben ik al langer benieuwd naar...quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:04 schreef Emu het volgende:
Zijn er ergens statistieken te vinden over de prijzen van bouwkavels per gemeente en de evolutie daarvan? zou graag zulke data bekijken, maar kan dit niet vinden (lijkt wel alsof het niet bestaat ?).
HRA wordt niet noemenswaardig afgebouwd, ik verwacht niet dat de totale HRA-uitgaven van de overheid de komende 10 jaar dalen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:06 schreef Sjabba het volgende:
De HRA wordt nu toch ook afgebouwd. En ik ben het daar ook mee eens. Alleen minima moeten gesteund worden. Alhoewel in het geval van kinderen ik daar nog twijfels bij heb.
Volgens mij kan je de afbouw van HRA best vergelijken met de stijging van de huur. Procentueel is het anders maar per saldo zal het gemiddelde elkaar niet veel mislopen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daar ben ik al langer benieuwd naar...
[..]
HRA wordt niet noemenswaardig afgebouwd, ik verwacht niet dat de totale HRA-uitgaven van de overheid de komende 10 jaar dalen.
De HRA afbouw gaat wel erg traag. Ik zou eerder kijken naar een oplossing die ervoor zorgt dat op korte termijn voor nieuwe gevallen de huizenmarkt op een serieus gezonde wijze gefinancierd wordt. Voor echte ernstig schrijnende situaties die ontstaan als gevolg van prijsdalingen kan een oplossing gezocht worden, indien zeer recent onder invloed van alle propaganda een huis gekocht is. Maar alleen met echt schrijnende gevallen, niet als er alleen maar een restschuld van 20000 gefinancierd moet worden.quote:De HRA wordt nu toch ook afgebouwd. En ik ben het daar ook mee eens. Alleen minima moeten gesteund worden. Alhoewel in het geval van kinderen ik daar nog twijfels bij heb.
De HRA afbouw gaat net zo traag als de stijging van sociale huurwoningen. Prima, lekker traag het is niet de tijd van snelle harde maatregelen, die hadden dan 10 jaar geleden genomen moeten worden.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:21 schreef VSH het volgende:
[..]
De HRA afbouw gaat wel erg traag. Ik zou eerder kijken naar een oplossing die ervoor zorgt dat op korte termijn voor nieuwe gevallen de huizenmarkt op een serieus gezonde wijze gefinancierd wordt. Voor echte ernstig schrijnende situaties die ontstaan als gevolg van prijsdalingen kan een oplossing gezocht worden, indien zeer recent onder invloed van alle propaganda een huis gekocht is. Maar alleen met echt schrijnende gevallen, niet als er alleen maar een restschuld van 20000 gefinancierd moet worden.
Kinderbijslag / kinderopvang toeslag drijven volgens mij vooral de prijs op van alles wat daarmee te maken heeft. Bovendien vind ik dat bij de keuze "wel of niet thuis blijven voor de kinderen" ook de echte kosten en het carriereperspectief moeten worden meegewogen. Voor zowel mannen als vrouwen geldt dat het instand houden van je carriere en de zorg voor je kinderen best een hoop geld mag kosten. Als je het te duur vindt, zorg je gewoon zelf voor de kinderen.
Me dunkt dat eerder de personen die hier alleen komen om te baggeren een eind kunnen optiefen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het gezever over kloons dit, kloons dat komt idd nogal gefrustreerd over en voegt niks toe. Kan wat mij betreft achterwege blijven.
Over welke propaganda heb jij het dan ?????quote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:21 schreef VSH het volgende:
[..]
De HRA afbouw gaat wel erg traag. Ik zou eerder kijken naar een oplossing die ervoor zorgt dat op korte termijn voor nieuwe gevallen de huizenmarkt op een serieus gezonde wijze gefinancierd wordt. Voor echte ernstig schrijnende situaties die ontstaan als gevolg van prijsdalingen kan een oplossing gezocht worden, indien zeer recent onder invloed van alle propaganda een huis gekocht is. Maar alleen met echt schrijnende gevallen, niet als er alleen maar een restschuld van 20000 gefinancierd moet worden.
Steeds lullen over kloon dit, kloon dat is idd bagger en wmb mag dat idd achterwege blijvenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 15:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Me dunkt dat eerder de personen die hier alleen komen om te baggeren een eind kunnen optiefen.
Lijkt me eerder dat dit door de inmenging van de oppositie komt dan dat het kabinet er zelf zo blij mee is. Gaat weer voor een miljardentegenvaller zorgen als het echt zo uitgevoerd wordt als in de media verkondigt wordtquote:En ook fijn dat het kabinet eindelijk de grenzeloze dommigheid van hun maatregelen inzien. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedraaid. Beetje lullig voor de baissers dat wel.
Daar ben ik het wel mee eens. De kloons verstoren het topic flink maar speel dat liever via het FB-topic van AEX. 1 kloontje is verwijderd vandaag, de ander staat nog in de wachtrij.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Klaag erover bij de mods, die kunnen er eventueel iets aan doen. Hier gaan liggen bekvechten over wie er wel of géén kloon is verneukt het topic alleen maar.
Max 105% van de waarde en in 30 jaar de schuld afbouwen naar nul wanneer je gebruik wilt maken van de HRA. Zo'n financiering is niets mis mee. Dat is gewoon conservatief.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:21 schreef VSH het volgende:
[..]
De HRA afbouw gaat wel erg traag. Ik zou eerder kijken naar een oplossing die ervoor zorgt dat op korte termijn voor nieuwe gevallen de huizenmarkt op een serieus gezonde wijze gefinancierd wordt.
je hoort over je gehele inkomen belasting te betalen net als ikquote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:59 schreef Sjabba het volgende:
[..]
?
HRA is een aftrekpost dus een stukje inkomen waar ik geen belasting over betaal, er blijft altijd nog inkomen over waar ik wel belasting over betaal.
Bijna iedereen heeft aftrekposten in enige vorm. Al was het maar de persoonsgebonden aftrek.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:23 schreef HD9 het volgende:
[..]
je hoort over je gehele inkomen belasting te betalen net als ik
quote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens. De kloons verstoren het topic flink maar speel dat liever via het FB-topic van AEX. 1 kloontje is verwijderd vandaag, de ander staat nog in de wachtrij.
En negeren van bepaalde figuren blijft ook een goede optie.
Als Blok zegt dat hij wil dat mensen een huis kopen ipv huren, als Rutte aangeeft dat zijn huis ook steeds meer waard is geworden, als lokale overheden startersleningen uitdelen, of als het kabinet allerlei maatrgelen neemt om mensen de koopmarkt op te drijven als het even tegenzit (bijv. verhoging NHG), dan zie ik dat als een vorm van propaganda en huizenkoopstimulatie.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 15:39 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Over welke propaganda heb jij het dan ?????
En ook, voor sommige mensen is 20k restschuld al schrijnend dus daar dan geen onderscheid in maken.
Het is inderdaad al een hele verbetering, maar niet echt conservatief. De vraag is of het overeind blijft.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:22 schreef 99.999 het volgende:
Max 105% van de waarde en in 30 jaar de schuld afbouwen naar nul wanneer je gebruik wilt maken van de HRA. Zo'n financiering is niets mis mee. Dat is gewoon conservatief.
Ik heb geen significante aftrekposten en al helemaal nooit aftrekposten gehad die ook maar in de buurt komen van de HRA van een gemiddeld koophuis. Ook ontvang in geen toeslagen. Wel is er een kind op komst, dan krijg ik wss kinderbijslag, kinderopvangtoeslag krijg ik terecht niet. Wel jammer dat ze het niet meteen voor veel meer mensen hebben afgeschaft.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bijna iedereen heeft aftrekposten in enige vorm. Al was het maar de persoonsgebonden aftrek.
Weet je wat er gebeurt met de huur als ik mn sociale huurwoning verlaat? Dat wordt die +/- 150e verhoogd. Hoe bedoel je het is voor de armen? Het draait gewoon ouderwets om geld.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 09:57 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ondanks dat dit je eerste post is kloontje reageer ik er toch even op.
Sociale woningbouw is gebouwd om armere een betaalbare woning te bieden en de woning is met een netto subsidie/bijdrage gebouwd.
Helder licht dat je er bent.
daar lul ik dan ook niet over, wel blijven lezen hequote:Op dinsdag 12 februari 2013 15:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Steeds lullen over kloon dit, kloon dat is idd bagger en wmb mag dat idd achterwege blijven![]()
Ach gut. Hoeveel besparing leverde de beperking van HRA deze kabinetsperiode ook alweer op? Zijn ze er inmiddels zelf ook achtergekomen dat dit door uitverdieneffecten negatief is?quote:Lijkt me eerder dat dit door de inmenging van de oppositie komt dan dat het kabinet er zelf zo blij mee is. Gaat weer voor een miljardentegenvaller zorgen als het echt zo uitgevoerd wordt als in de media verkondigt wordt![]()
Maar goed, dat vorderen we wel weer terug op onderwijs, zorg en sociale zekerheid.
Het is niet door Blok en ook niet door Rutte dat mensen met hun huisje onderwater zitten, die zitten er pas sinds 2010 moet je toch bij Balkenende zijn. Komt niet door propaganda vanuit regering meer vanuit mond op mond imho. En daar die gezellige stelletjes bij de TV makelaar zelf de realiteit een beetje kwijt waren kun je hun (regering) ook niet aanrekenen. Wat dat betreft is het toch nooit goed, teveel regels - Boehoe huilie huilie, te weinig regels - Boehoe huilie huilie, net aan wie je het vraagt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:25 schreef VSH het volgende:
[..]
Als Blok zegt dat hij wil dat mensen een huis kopen ipv huren, als Rutte aangeeft dat zijn huis ook steeds meer waard is geworden, als lokale overheden startersleningen uitdelen, of als het kabinet allerlei maatrgelen neemt om mensen de koopmarkt op te drijven als het even tegenzit (bijv. verhoging NHG), dan zie ik dat als een vorm van propaganda en huizenkoopstimulatie.
Het is niet zo gek dat mensen daarop ingaan, daar is het zelfs voor bedoeld. In principe blijft iedereen zelf verantwoordelijk, maar we kunnen echter niet zomaar onze ogen sluiten voor het feit dat onze "betrouwbare" overheid niet zomaar zou moeten weglopen voor aangerichtte schade bij al die schattige jonge stelletjes zoals bij tv-makelaar die beter kunnen kopen dan huren. Gisteren ging NHG omhoog en kreeg ik een starterslening en nu opeens moet ik aflossen en krijg ik geen HRA meer. Oh......, kan de huizenprijs ook omlaag?
20.000 Euro is inderdaad veel geld. Het is dus verstandig om te zorgen dat mensen vooraf goed doordrongen zijn van de waarde van de knikkers waarmee gespeeld wordt. Door niet afllossen niet meer te stimuleren wordt ook bij een lage rente de hoogte van dat bedrag weer relevant. Normaal gesproken zou de rente alleen voldoende moeten zijn om de prijs van dit geld weer te geven. Dankzij o.a. HRA en NHG is die verhouding nu niet juist.
Het lijkt mij ook heel vervelend als ik 20.000 Euro of 50.000 Euro moet aflossen, omdat ik mijn huis met verlies heb verkocht. In eerste instantie moet ik dan met de bank om tafel. Als blijkt dat wij tot een deal kunnen komen o.b.v. een aflossingschema van 5, 10 of 15 jaar bijvoorbeeld, dan kan het dus worden opgelost. Wanneer duidelijk wordt dat de afspraken tussen mij en de bank niet na te komen zijn, mijn gezin geen eten of onderdak heeft, er geen andere opties meer zijn, dan pas klop ik bij de staat aan met het verzoek om een oplossing die door mijn landgenoten (jij dus) gefinancierd wordt.
http://www.nu.nl/economie(...)hypotheekregels.htmlquote:AMSTERDAM - Het kabinet is bereid om de nieuwe hypotheekregels te versoepelen, ten opzichte van de voornemens in het regeerakkoord.
Zo zou de termijn waarin een hypotheek moet worden afgelost volgens ingewijden omhoog gaan van 30 naar 35 jaar. Ook zou een hypotheek niet meer voor 100 procent, maar voor minimaal 50 procent afgelost dienen te worden. Volgens een betrokkene wordt over deze variant ''intensief gesproken''.
Minister Stef Blok (Wonen) heeft de Eerste Kamer dinsdagochtend gevraagd het voor dinsdagmiddag geplande debat over de hypotheekregels uit te stellen. De Senaat heeft het uitstel (voor onbepaalde tijd) inmiddels goedgekeurd. Blok wil eerst het overleg dat hij voert met D66, ChristenUnie en de SGP afronden. Met die partijen praat Blok over een ''samenhangend pakket'' aan maatregelen voor de woningmarkt. Na afloop van dat overleg is hij beter in staat de Senaat te informeren, aldus de minister.
Het kabinet wil onder meer de huren fors verhogen en de corporaties een heffing van 2 miljard opleggen. Het zoekt naar steun voor zijn plannen in de Senaat, waar de coalitiepartijen VVD en PvdA geen meerderheid hebben. Eerst overlegde Blok met het CDA, maar dat gesprek liep maandag stuk.
Eerder liet Blok in een brief aan de Eerste Kamer weten dat aan het beperken van de aflossing tot 50 procent grote nadelen kleven. Zo wordt het systeem ingewikkelder en wordt de aflossingsprikkel minder.
Ook zorgt de snelle wijziging van de hypotheekregels volgens de minister voor onzekerheid en blijven mensen vaker met restschulden zitten. Daar staat tegenover dat de maandlasten dalen. De wijziging in de plannen heeft geen gevolgen voor de staatskas, omdat de mate van aftrek gelijk blijft.
Nog grotere moeite had Blok met het verlengen van de aflossingstermijn naar 35 of 40 jaar. Dit zorgt volgens hem voor hogere lasten voor de burgers, omdat er meer rente moet worden betaald.
Ook moet er meer aftrek worden uitgekeerd wat de staatskas structureel respectievelijk 1,8 miljard en 3,6 miljard kost.
Wow, slechte zaak!quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:58 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)hypotheekregels.html
Om het over het in stand houden van 14 miljard euro HRA nog maar niet te hebben zeker... Het kabinet van de lenersbelangenquote:Eerder liet Blok in een brief aan de Eerste Kamer weten dat aan het beperken van de aflossing tot 50 procent grote nadelen kleven. Zo wordt het systeem ingewikkelder en wordt de aflossingsprikkel minder.
En:quote:De wijziging in de plannen heeft geen gevolgen voor de staatskas, omdat de mate van aftrek gelijk blijft.
Wacht, Rutte zat er wel eerder 50 miljard naast met z'n berekeningen, zelfs op de PABO kunnen ze beter rekenen dan dit!quote:Ook moet er meer aftrek worden uitgekeerd wat de staatskas structureel respectievelijk 1,8 miljard en 3,6 miljard kost.
Meer aftrek uitkeren is natuurlijk flauwekul, want je hebt maximaal 30 jaar hypotheekrente-aftrek. Dat je een schuld uitsmeert over 35 jaar wil niet gelijk zeggen dat je ook de termijn van de HRA weer gaat aanpassen natuurlijk. De maatregel kan daarom volledig budget-neutraal worden uitgevoerd.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En:
[..]
Wacht, Rutte zat er wel eerder 50 miljard naast met z'n berekeningen, zelfs op de PABO kunnen ze beter rekenen dan dit!
Balkenende, Rutte, Blok, allemaal doen ze mee. Ik moet wel toegeven dat de maatregelen van het huidige kabinet t.a.v. de koopmarkt mij verrasten. Hoe dan ook je hebt op zich gelijk, echter wat mij betreft komt de lat voor steun ook erg hoog te liggen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:56 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Het is niet door Blok en ook niet door Rutte dat mensen met hun huisje onderwater zitten, die zitten er pas sinds 2010 moet je toch bij Balkenende zijn. Komt niet door propaganda vanuit regering meer vanuit mond op mond imho. En daar die gezellige stelletjes bij de TV makelaar zelf de realiteit een beetje kwijt waren kun je hun (regering) ook niet aanrekenen. Wat dat betreft is het toch nooit goed, teveel regels - Boehoe huilie huilie, te weinig regels - Boehoe huilie huilie, net aan wie je het vraagt.
Als je je aftrek behoudt over de 50% die je niet af hoeft te lossen gaat dat natuurlijk gewoon geld kosten.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:17 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Meer aftrek uitkeren is natuurlijk flauwekul, want je hebt maximaal 30 jaar hypotheekrente-aftrek. Dat je een schuld uitsmeert over 35 jaar wil niet gelijk zeggen dat je ook de termijn van de HRA weer gaat aanpassen natuurlijk. De maatregel kan daarom volledig budget-neutraal worden uitgevoerd.
Ah, op die manier. Ja, dat is waar. Dan zul je dat dus moeten gaan afbouwen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als je je aftrek behoudt over de 50% die je niet af hoeft te lossen gaat dat natuurlijk gewoon geld kosten.
Het scheelt juist niets in maandlasten: uiteindelijk blijven maandlasten juist grofweg gelijk in een markt die door schaarste bepaald wordt. Waar jij denkt lagere maandlasten te krijgen, krijg je in werkelijkheid hogere verkoopprijzen. Zie daar het werkelijke doel!quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:15 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
De gedachte erachter snap ik wel, namelijk het creëren van een iets zachtere landing van de woningmarkt. Ik zou zeggen; laat mensen kiezen. Òf 50% aflossingsvrij in 30 jaar of 100% aflossen in 35 jaar. Dat scheelt qua maandlasten in beide gevallen behoorlijk
Ook voor jou: leer rekenen! In het laatste jaar van 30 jaar 100% aflossen betaal je nauwelijks nog rente, en krijg je dus nauwelijks nog aftrek. In het 30 jaar van 35 jaar 50% aflossen betaal je nog meer dan de helft van je rente, en krijg je dus (tientallen malen) meer aftrek!quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:17 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Meer aftrek uitkeren is natuurlijk flauwekul, want je hebt maximaal 30 jaar hypotheekrente-aftrek. Dat je een schuld uitsmeert over 35 jaar wil niet gelijk zeggen dat je ook de termijn van de HRA weer gaat aanpassen natuurlijk. De maatregel kan daarom volledig budget-neutraal worden uitgevoerd.
Daar waren we al, zie hierboven.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Ook voor jou: leer rekenen! In het laatste jaar van 30 jaar 100% aflossen betaal je nauwelijks nog rente, en krijg je dus nauwelijks nog aftrek. In het 30 jaar van 35 jaar 50% aflossen betaal je nog meer dan de helft van je rente, en krijg je dus (tientallen malen) meer aftrek!
Ik begrijp dat op dit moment het idee leeft om de aftrek wel degelijk op basis van 30 jaar anuitair te doen. Wel zouden mensen er dus voor kunnen kiezen om 50% af te lossen. Je krijg alleen steeds minder aftrek.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als je je aftrek behoudt over de 50% die je niet af hoeft te lossen gaat dat natuurlijk gewoon geld kosten.
Wauw, dat wordt een gedrocht van een administratie waar tienduizenden ambtenaren weer van gaan smullenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:37 schreef VSH het volgende:
Ik begrijp dat op dit moment het idee leeft om de aftrek wel degelijk op basis van 30 jaar anuitair te doen. Wel zouden mensen er dus voor kunnen kiezen om 50% af te lossen. Je krijg alleen steeds minder aftrek.
Ik ben benieuwd hoe ze 35 jaar termijn gaan hanteren.
Welnee.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Wauw, dat wordt een gedrocht van een administratie waar tienduizenden ambtenaren weer van gaan smullen![]()
woz is toch een belasting op bezit en niet op personenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welnee.
Dat is makkelijk in het vat te gieten op het aangifteformulier.
Het bepalen van de WOZ-waarde, elk jaar weer, en het verwerken van alle bezwaren, dat kost vele tientallen (honderden?) miljoenen per jaar. Dat moeten ze gewoon geheel afschaffen en een ingezetenbelasting voor in de plaats laten komen. Maar ja, die besparing zal wel niet welkom zijn bij het huurkamp.
Komt toch ten goede aan de gemeente? Bovendien betaalt de verhuurder die ook, dus zit die indirect in je huur. Allemaal rompslomp voor niks.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:01 schreef michaelmoore het volgende:
woz is toch een belasting op bezit en niet op personen
HRA afschaffen, huurwaardeforfait afschaffen, huursubsidie afschaffen, zorgtoeslag afschaffen,kinderbijslag afschaffen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welnee.
Dat is makkelijk in het vat te gieten op het aangifteformulier.
Het bepalen van de WOZ-waarde, elk jaar weer, en het verwerken van alle bezwaren, dat kost vele tientallen (honderden?) miljoenen per jaar. Dat moeten ze gewoon geheel afschaffen en een ingezetenbelasting voor in de plaats laten komen. Maar ja, die besparing zal wel niet welkom zijn bij het huurkamp.
De uitkering van die ambtenaren is altijd lager dan hun salaris, dus dat is een pluspunt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ow wacht dan hebben we ineens nogal veel werkeloze ambtenaren.
Hoe lang hebben die eik WW?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De uitkering van die ambtenaren is altijd lager dan hun salaris, dus dat is een pluspunt.
Klinkt in beide gevallen veel beter dan 30 jaar volledig salaris om alleen maar onzinnige regels en de talloze bezwaren ertegen af te handelen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:40 schreef arjan1212 het volgende:
maximaal 2,5 jaar.. behalve als dat in 2014 ingaat, dan max 1 jaar ?
Volgens mij is die regel al 900 jaar geleden afgeschaft...quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:43 schreef arjan1212 het volgende:
ow wacht het zijn ambtenaren he? geen normale mensen dus... als een ambtenaar word ontslagen krijgt ie tot zijn pensioen (67/72) 100% van zijn loon doorbetaald
whehe
ff opgezocht. http://www.ontslag.nl/amb(...)ring-voor-ambtenarenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Volgens mij is die regel al 900 jaar geleden afgeschaft...
Mooi, die kunnen dan dus gewoon allemaal ontslagen worden. Scheelt weer een slok op een borrel.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
ff opgezocht. http://www.ontslag.nl/amb(...)ring-voor-ambtenaren
Wordt het druk bij de plantsoendienst.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mooi, die kunnen dan dus gewoon allemaal ontslagen worden. Scheelt weer een slok op een borrel.
Ik zie het probleem niet. Krijgen we er in ieder geval iets zinnigs voor terug.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wordt het druk bij de plantsoendienst.
Ze lopen nu al in de weg, laat staan als er nog een stel uitgerangeerde ambtenaren bijkomen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet. Krijgen we er in ieder geval iets zinnigs voor terug.
bovenwettelijk wachtgeld is er alleen voor politiciquote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
ff opgezocht. http://www.ontslag.nl/amb(...)ring-voor-ambtenaren
Zo handig zijn ze wel daar.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
bovenwettelijk wachtgeld is er alleen voor politici
Alleen het woord 'bovenwettelijk' getuigd al van een asociale arrogantie.quote:
Ze komen ermee weg omdat het domme kiesvee toch elke 4 jaar denkt iets te vertellen te hebben.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Alleen het woord 'bovenwettelijk' getuigd al van een asociale arrogantie.
En wat raadt jij het domme kiesvee dan aan om te doen elke 4 jaar. Niet stemmen, extreem rechts stemmen, exstreem links of zelf een partij beginnen. Helaas moet ik jou dan meedelen zou ik zelf partij beginnen en erin komen dan zou ik niet aan die wachtgeld regeling gaan morren. Waarom, omdat ik net als die politici voornamelijk opkom voor mijn eigen parochie.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 23:01 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ze komen ermee weg omdat het domme kiesvee toch elke 4 jaar denkt iets te vertellen te hebben.
quote:wo 13 feb 2013, 06:59 | 0 reacties
|
lees voor
Miljard steun voor woningmarkt
Van onze parlementaire
DEN HAAG - Coalitiepartijen VVD en PvdA en oppositiepartijen D66, CU en SGP zijn het gisteravond laat eens geworden over een woningdeal. Die moet tot 2017 meer dan een miljard euro vrijmaken om de vastgelopen woningmarkt weer aan de gang te krijgen.
Vandaag leggen de partijen het conceptakkoord voor aan hun fracties in de Tweede Kamer en tot die tijd worden er officieel geen mededelingen over de inhoud gedaan. Duidelijk is wel dat het kabinet diep in de buidel moet tasten om de drie oppositiepartijen in hun woningwensen tegemoet te komen.
Als men de banken nu gewoon dwingt om rentes te verlagen en misschien een staatsbank met een hypotheekvorm op sociale gronden. Waarbij je net zoveel mag hypotheken als je netto ook kwijt zou zijn in gelijkwaardige huur vormen. En men zou een plan moeten maken tot afschaffen HRA, misschien door mensen hypotheekverlaging aan te bieden ter hoogte van de belastingskorting.quote:Op woensdag 13 februari 2013 07:02 schreef michaelmoore het volgende:
Miljard beschikbaar om de woningbubble nog even opgeblazen te houden
Dat halen we wel weg bij de huurders
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_woningmarkt__.html
[..]
Misschien is het ambitieniveau gewoon te hoog van sommige banken.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:22 schreef arjan1212 het volgende:
Vergeet het maar de hypotheekrente in nederland ( en de spaarrente ook ) is hoog omdat de nederlandse banken voor 70% van hun funding afhankelijk zijn van het buitenland, wil je dat de hypotheekrente omlaag gaat , dan moet eerst de balans van de bank met 70% verminderen en dat is bijna onmogelijk
men moet gewoon europese banken toelaten tot nederland , dan gaan de tarieven wel omlaag,quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:13 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Als men de banken nu gewoon dwingt om rentes te verlagen en misschien een staatsbank met een hypotheekvorm op sociale gronden. Waarbij je net zoveel mag hypotheken als je netto ook kwijt zou zijn in gelijkwaardige huur vormen.
Mwa bij hypotheken zou ik ja zeggen, verzekeringen nee, als ik amerikaanse tarieven zie van 1000 tot 2000 euro per maand.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:27 schreef HD9 het volgende:
[..]
men moet gewoon europese banken toelaten tot nederland , dan gaan de tarieven wel omlaag,
het is hier luilekkerland voor banken en zorgverzekeraars
Lieve trol, diverse banken en verzekeraars uit Europa hebben gewoon een vergunning in NL hoor, en zelfs zonder kunnen ze hier actief zijn (zie bijv. Argenta), maar laten die gewoon ongebruikt op de plank liggen. Die zien daar gewoon geen heil in, ergo de tarieven zijn eerder te laag dan te hoog volgens deze messiasen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:27 schreef HD9 het volgende:
[..]
men moet gewoon europese banken toelaten tot nederland , dan gaan de tarieven wel omlaag,
het is hier luilekkerland voor banken en zorgverzekeraars
Er zijn goedkope telefoons, en er zijn al gewoon anti cartel maatregelen voor de GSM markt.....maar de bedrijven maken gewoon onderlinge afspreken en leggen een gehele markt plat met alle onderliggende bedrijven. Geen hypotheken is geen verkoop geen inrichting van huizen en heel veel ontslagen. Iphone heeft niet zo'n impact op de markt. Als AH de markt zou blokkeren zou je ook zeer ongewenste situaties krijgen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik vind eigenlijk dat er een staatsbedrijf zou moeten komen om de prijs van iphones omlaag te krijgen, gewoon Apple dwingen om minder in rekening te brengen, die hebben al genoeg geld toch, en ik heb geen iphone. Eingelijk zou die iphone niet meer moeten kosten dan een nokia 3210.
Ofwel, ik wil graag een iphone. Wil iemand anders die svp voor mij betalen? Dank.
Een staatsbank? Godhemeltje, dat we graag een deelstaat willen zijn van Duitsland, moet nog niet direct betekenen dat we de DDR van dertig jaar terug moeten kopieren? Aan de ene kant bitcht iedereen over de grote logge inefficiente overheid, en aan de andere kant moet de overheid ons dan maar goedkoop geld verschaffen door haar nog veel veel groter en inefficienter te laten worden. Whut?
Ik zou zeggen: stuur het bewijs naar de kartelautoriteiten, dan is het zo afgelopen. Het enige wat je zeker weet met een staatsbank, is dat er inderdaad dan wel een absoluut kartel is.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:32 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Er zijn goedkope telefoons, en er zijn al gewoon anti cartel maatregelen voor de GSM markt.....maar de bedrijven maken gewoon onderlinge afspreken en leggen een gehele markt plat met alle onderliggende bedrijven. Geen hypotheken is geen verkoop geen inrichting van huizen en heel veel ontslagen. Iphone heeft niet zo'n impact op de markt. Als AH de markt zou blokkeren zou je ook zeer ongewenste situaties krijgen.
Staatsbank is een cartel waarbij de bevolking de enigste aandeelhouder is. Dat er trouwen geen bewijs is voor kartel betekend niet dat er ook geen kartel is. Of was jij wel verbaasd dat er doping werd gebruikt in het wielrennen?quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: stuur het bewijs naar de kartelautoriteiten, dan is het zo afgelopen. Het enige wat je zeker weet met een staatsbank, is dat er inderdaad dan wel een absoluut kartel is.
Dat dusquote:Op woensdag 13 februari 2013 08:31 schreef Sjabba het volgende:
Hieronder de belangrijkste maatregelen uit het pakket:
- De huren stijgen geen 9 procent, maar maximaal 6,5 procent
- De verhuurdersheffing voor woningcorporaties daalt; die wordt 1,75 miljard in plaats van 2 miljard
- De aflossingstermijn voor nieuwe hypotheken gaat van 30 naar 35 jaar
- Het wordt mogelijk om niet meer de hele hypotheek af te lossen: 50 procent in plaats van volledig. Het leidt er wel toe dat er minder hypotheekrente kan worden afgetrokken
- 150 miljoen gaat er naar een fonds voor energiebesparing
- 50 miljoen komt er voor een speciaal fonds voor startersleningen; was 20 miljoen
- De btw op renovatie gaat van 21 naar 6 procent; maatregel geldt voor een jaar
- Huurders die er in inkomen op achteruit gaan krijgen onder bepaalde omstandigheden huurverlaging - De huurhoogte wordt niet gekoppeld aan de WOZ-waarde. Punten gaan de huur bepalen.
- Het wordt aantrekkelijker gemaakt om lege kantoorpanden om te bouwen tot woonruimte - Institutionele beleggers krijgen meer ruimte om woningen van corporaties te kopen
Er is ook geen bewijs dat Danny geen marsmannetje isquote:Op woensdag 13 februari 2013 08:36 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Staatsbank is een cartel waarbij de bevolking de enigste aandeelhouder is. Dat er trouwen geen bewijs is voor kartel betekend niet dat er ook geen kartel is. Of was jij wel verbaasd dat er doping werd gebruikt in het wielrennen?
Oja, heb ik ook heel hard geroepen. Koop nu je nog kan voordat je afhankelijk bent van beleggers..quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat dus
En goh, was al opgemerkt dat de huizenmarkt in toenemende mate een investerdersmarkt zal gaan worden met dito huurprijzen? - vergelijk het buitenland?
De vier grootste banken hebben een marktaandeel van 81,9% dan hoef je niet met heel veel mensen om tafel te gaan zitten hoor.....de top 2 heeft al een aandeel van 66,8%quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Er is ook geen bewijs dat Danny geen marsmannetje is
Waar is dat bewijs dan? En is Danny dan toch een marsmannetje, aangezien het tegendeel niet bewezen kan worden?quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:40 schreef trigt013 het volgende:
[..]
De vier grootste banken hebben een marktaandeel van 81,9% dan hoef je niet met heel veel mensen om tafel te gaan zitten hoor.....de top 2 heeft al een aandeel van 66,8%
ameriaknen zie slaan de ziekenhuizen om de oren met rechtszaken, dat maakt het daar duur.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:28 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Mwa bij hypotheken zou ik ja zeggen, verzekeringen nee, als ik amerikaanse tarieven zie van 1000 tot 2000 euro per maand.
Als jij dat wil geloven dan is Danny dat voor jou, als je hem regelmatig in een UFO ziet opstijgen mag hem er gewoon mee confronteren. En als hij in de tuin oefent met een lichtzwaard dan zijn er gewoon genoeg aanwijzingen om maatregelen door te voeren zonder sluitend bewijs.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waar is dat bewijs dan? En is Danny dan toch een marsmannetje, aangezien het tegendeel niet bewezen kan worden?
ook de staatsgarantie op hypotheken moet geschrapt wordenquote:Op woensdag 13 februari 2013 08:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat dus
Fiscaliteit heeft en hoort geen moer te maken te hebben met hoogtes van hypotheken, of afspraken mbt aflossingen etc, laat dat maar fijn aan de betrokkenen zelf over.
En goh, was al opgemerkt dat de huizenmarkt in toenemende mate een investerdersmarkt zal gaan worden met dito huurprijzen? - vergelijk het buitenland?
Dat was vroeger, nu veel minder. Het is daar vooral zo duur omdat ziekenhuizen concurrerend willen zijn en daar personeel voor belachelijk veel geld aantrekken en extreem veel luxe aanbieden. Beetje de trend zoals in het betaald voetballen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:43 schreef HD9 het volgende:
[..]
ameriaknen zie slaan de ziekenhuizen om de oren met rechtszaken, dat maakt het daar duur.
Maar op Europees niveau valt er heel wat te besparen met echte concurrentie
Dat zeker.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:46 schreef HD9 het volgende:
[..]
ook de staatsgarantie op hypotheken moet geschrapt worden
ik heb goed nieuws voor je: die is er niet.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:46 schreef HD9 het volgende:
[..]
ook de staatsgarantie op hypotheken moet geschrapt worden
Ik ging ervanuit dat hij NHG bedoelde....die werk nu 1 kant op, hij mag gerust twee kanten op werken.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik heb goed nieuws voor je: die is er niet.
uiteraard.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:51 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Ik ging ervanuit dat hij NHG bedoelde....die werk nu 1 kant op, hij mag gerust twee kanten op werken.
Idd, de HRA en in mindere mate de NHG heeft de markt te veel verstoord.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:52 schreef HD9 het volgende:
[..]
uiteraard.
Geen bemoeinis met hypotheken door de staat
Hoe lang bestaat de HRA eigenlijk al?quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:53 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Idd, de HRA en in mindere mate de NHG heeft de markt te veel verstoord.
Wat gaat men met dat miljardje doen? Uitgeven aan HRA? Dan is het binnen 4 weken op... Grondprijzen verlagen? Vast niet! Wat dan? Uitgeven aan tokkiewijken? Nieuwe startersleningen? Nog wat langere deeltijdWW om de werkloze bouwbedrijven in stand i.p.v. aan het werk te houden?quote:Op woensdag 13 februari 2013 07:02 schreef michaelmoore het volgende:
Miljard beschikbaar om de woningbubble nog even opgeblazen te houden
Dat halen we wel weg bij de huurders
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_woningmarkt__.html
Die vrijheid heb je allang, om dat met PRIVATE partijen te besluiten. Als jij liever 40 dan 20 jaar wilt betalen, zelf weten.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:27 schreef Sjabba het volgende:
Ik heb al vaak hier geroepen dat ik niet snap waarom de termijn van hypotheken niet omhoog zou kunnen. De AOW gaat toch ook omhoog...
En zie hier, naar 35 jaar en de helft aflossingsvrij. Dat is een normale situatie. Vind je het niet goed, dan neem je toch 30 jaar en los je alles af.
In elk geval wat meer vrijheid.
ik denk dat de EU hier wel op in wil grijpen zodra er een fiscale unie komtquote:Op woensdag 13 februari 2013 09:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat gaat men met dat miljardje doen? Uitgeven aan HRA? Dan is het binnen 4 weken op... Grondprijzen verlagen? Vast niet! Wat dan? Uitgeven aan tokkiewijken? Nieuwe startersleningen? Nog wat langere deeltijdWW om de werkloze bouwbedrijven in stand i.p.v. aan het werk te houden?
[..]
Wellicht grijpt de EU ooit in in de HRA, dan is het hard afgelopen, maar tot die tijd liggen de belangen duidelijk bij het "rekken wat er te rekken valt". Heel jammer.
Nieuwsberichten lezen is toch niet zo vreselijk ingewikkeld?quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat gaat men met dat miljardje doen? Uitgeven aan HRA? Dan is het binnen 4 weken op... Grondprijzen verlagen? Vast niet! Wat dan? Uitgeven aan tokkiewijken? Nieuwe startersleningen? Nog wat langere deeltijdWW om de werkloze bouwbedrijven in stand i.p.v. aan het werk te houden?
Hier zit al een aardig deel van dat miljard in. Geen overdreven bizarre voorstellen lijkt me.quote:- 150 miljoen gaat er naar een fonds voor energiebesparing
- 50 miljoen komt er voor een speciaal fonds voor startersleningen; was 20 miljoen
- De btw op renovatie gaat van 21 naar 6 procent; maatregel geldt voor een jaar
- Huurders die er in inkomen op achteruit gaan krijgen onder bepaalde omstandigheden huurverlaging
Ik denk het niet, omdat bij een fiscale unie, zoals nu bij de (intracommunitaire) omzetbelasting ook het geval is, enkel een minimum raamwerk wordt geformuleerd, en niet meer.quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:12 schreef HD9 het volgende:
[..]
ik denk dat de EU hier wel op in wil grijpen zodra er een fiscale unie komt
Dat is hetzelfde zeggen als dat een levensverzekering ervoor zorgt dat mensen dood gaan... De NHG is niks anders dan een verzekering die in een aantal gevallen aangewend kan worden. En dan nog zitten er heel veel beperkingen aan.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:53 schreef trigt013 het volgende:
... en in mindere mate de NHG heeft de markt te veel verstoord.
Mensen worden overmoedig en gaan meer speculeren dan goed is voor de markt. Veilig auto's zorgen er ook voor dat mensen zich veiliger voelen en daardoor roekelozer worden.quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:18 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde zeggen als dat een levensverzekering ervoor zorgt dat mensen dood gaan... De NHG is niks anders dan een verzekering die in een aantal gevallen aangewend kan worden. En dan nog zitten er heel veel beperkingen aan.
Alsof het een pretje is om je woning via NHG te verkopen...
Is ook een vrij onzinnige hetze tegen de NHG elke keer. Dat volk snapt er blijkbaar niet zo veel van hoe die regeling werkt.quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:18 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde zeggen als dat een levensverzekering ervoor zorgt dat mensen dood gaan... De NHG is niks anders dan een verzekering die in een aantal gevallen aangewend kan worden. En dan nog zitten er heel veel beperkingen aan.
Alsof het een pretje is om je woning via NHG te verkopen...
Daarom zouden mensen ook wat beter na moeten denken als ze huren om halsstarrig te speculeren op dalende huizenprijzen, en absoluut het onderste uit de kan willen hebben. Wat doe je je gezin aan, door woonkosten als een soort casino te zien? Zo vanzelfsprekend gaat het niet meer zijn dat de overheid je wel een bailout geeft in de vorm van een gesubsidieerde huurwoning en allerlei toeslagen, hoor.quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:20 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Mensen worden overmoedig en gaan meer speculeren dan goed is voor de markt. Veilig auto's zorgen er ook voor dat mensen zich veiliger voelen en daardoor roekelozer worden.
Een autoverzekering zorgt er ook voor dat mensen roekelozer worden?quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:20 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Mensen worden overmoedig en gaan meer speculeren dan goed is voor de markt. Veilig auto's zorgen er ook voor dat mensen zich veiliger voelen en daardoor roekelozer worden.
Zet jij je auto dan niet vrolijk met 200 tegen een betonnen muur, 'omdat de verzekering toch wel betaalt' ?quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een autoverzekering zorgt er ook voor dat mensen roekelozer worden?
Ik krijg idd het idee dat trigt013 denkt dat de NHG een soort van all-risk verzekering is ofzo. En dan ook nog eens opgehoest door de staat. Onzin natuurlijk.quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zet jij je auto dan niet vrolijk met 200 tegen een betonnen muur, 'omdat de verzekering toch wel betaald' ?
Nee, maar (schijn)garantie's zorgen er wel voor dat er niet tijdig gas losgelaten word zodat het raken van de muur de enigste uitkomst is.quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zet jij je auto dan niet vrolijk met 200 tegen een betonnen muur, 'omdat de verzekering toch wel betaalt' ?
nee de Overheid staat garant voor de aflossing van de schulden aan de bankquote:Op woensdag 13 februari 2013 09:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik krijg idd het idee dat trigt013 denkt dat de NHG een soort van all-risk verzekering is ofzo. En dan ook nog eens opgehoest door de staat. Onzin natuurlijk.
In welk opzicht?quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:41 schreef HD9 het volgende:
[..]
nee de Overheid staat garant voor de aflossing van de schulden aan de bank
Dat zal wel weglopen tegen de premie hequote:Op woensdag 13 februari 2013 09:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat is de hoogte van het bedrag dat de overheid in de NHG pot stopt?
Je kan ook wat concreter zijn. Het is toch een vrij simpele vraag?quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:45 schreef HD9 het volgende:
[..]
Dat zal wel weglopen tegen de premie he
http://www.starterswoning.nu/index.php?voordelen-van-nhg-2quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je kan ook wat concreter zijn. Het is toch een vrij simpele vraag?
dat ligt ie dan ook, of ga je nou als reactie de tweede hit van google op nhg hier neer pleuren als 'onderbouwing'?quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:46 schreef HD9 het volgende:
[..]
http://www.starterswoning.nu/index.php?voordelen-van-nhg-2
concreet genoeg?/
het zoui beter zijn als deze verzekering bij een commerciele onderneming kwam te liggen, niet bij de staat
Ja, in het zeer onwaarschijnlijke geval dat alle huizen opeens 0 euro waard worden dient de overheid de volledige hypotheek te vergoeden.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:55 schreef Ravvie het volgende:
Ik zeg het niet graag maar HD9 heeft hier gewoon gelijk hoor. De overheid staat gewoon garant voor het volledige hypotheek bedrag wat gedekt is door de NHG (staat ook gewoon op de site van de rijksoverheid). In het geval van een (onwaarschijnlijke) totale crash, zijn de opgebouwde reserveres via premie bij lange na niet voldoende om aan alle verplichtingen te voldoen.
Een gekke situatie waarbij de overheid een groot deel van het risico neemt, en de banken de winst pakken.
De staat staat ook garant voor sculden van ING. En NIBC. En zelfs leaseplanbank. En voor depositos tot 100k. En voor exportkredieten voor het MKB. En nog een 1000 andere zaken. Ja, en in al die gevallen zijn er omstandigheden denkbaar waarin die garanties worden ingeroepen. Maar dat maakt al die bedrijven nog geen overheidsinstellingen?quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:55 schreef Ravvie het volgende:
Ik zeg het niet graag maar HD9 heeft hier gewoon gelijk hoor. De overheid staat gewoon garant voor het volledige hypotheek bedrag wat gedekt is door de NHG (staat ook gewoon op de site van de rijksoverheid). In het geval van een (onwaarschijnlijke) totale crash, zijn de opgebouwde reserveres via premie bij lange na niet voldoende om aan alle verplichtingen te voldoen.
Een gekke situatie waarbij de overheid een groot deel van het risico neemt, en de banken de winst pakken.
Je zegt het zelf al: een onwaarschijnlijke totale crash. Hebben wij het in dit topic nou over fabeltjes of over realistische scenario's.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:55 schreef Ravvie het volgende:
fabeltjesquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al: een onwaarschijnlijke totale crash. Hebben wij het in dit topic nou over fabeltjes of over realistische scenario's.
Op dat moment zijn de banken allemaal al lang en breed genationliseerdquote:Op woensdag 13 februari 2013 10:55 schreef Ravvie het volgende:
Fabels hebben hier toch wel de voorkeur.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al: een onwaarschijnlijke totale crash. Hebben wij het in dit topic nou over fabeltjes of over realistische scenario's.
Huurders zijn niet zijn achterban over het algemeen. Het blijft wel politiek hè? Wat dat betreft komt de PvdA er erg bekaaid af in dit akkoord.quote:Op woensdag 13 februari 2013 10:53 schreef poemojn het volgende:
Grappig, Blok heeft moeite met verlenging vd termijn voor aflossing van hypotheken naar 35 of 40 jaar omdat de lasten voor burgers dan omhoog gaan, maar verhoogt rustig de huren voor andere burgers (en liefst nog hoger dan nu wordt doorgevoerd).
Nauwelijks met elkaar te vergelijken, alleen als je dat wilt om af te geven op een politicus op politieke partij. Omdat dat zo lekker is, zielig zijnquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Huurders zijn niet zijn achterban over het algemeen. Het blijft wel politiek hè? Wat dat betreft komt de PvdA er erg bekaaid af in dit akkoord.
Dat is het punt toch niet. HD9 zegt dat de overheid garant staat voor het totale bedrag. Er roepen een paar mensen dat het niet zo is. Ik geef aan dat het wel zo is. Of het reëel is dat het de overheid ook daadwerkelijk moet bijspringen is niet relevant voor het punt wat hij maakt.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is wat mij betreft wel het punt, want dat is gewoonweg NU niet aan de orde. Nog afgezien van het feit dat de constructie op zichzelf al voorkomt - denk aan de reguliere bankgarantie. Het gaat erom dat NU de huiseigenaren ZELF voorzien in de verzekering (ze leggen zelf geld in het potje) en het geldbedrag zelf ook steeds groter wordt, ondanks de crisis. De NHG is ook niet van de overheid.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:34 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Dat is het punt toch niet. HD9 zegt dat de overheid garant staat voor het totale bedrag. Er roepen een paar mensen dat het niet zo is. Ik geef aan dat het wel zo is. Of het reëel is dat het de overheid ook daadwerkelijk moet bijspringen is niet relevant voor het punt wat hij maakt.
Het blijft een vreemd verhaal dat de overheid het uiteindelijke risico neemt en de banken de winst pakken. Het risico zou ook bij de banken moet liggen als in, wanneer het het onwaarschijnlijke gebeurt dat de volledige NHG pot leeg wordt getrokkken, de banken het verlies nemen.
NHG maakt toch sinds oprichting dikke winst?quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:34 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Dat is het punt toch niet. HD9 zegt dat de overheid garant staat voor het totale bedrag. Er roepen een paar mensen dat het niet zo is. Ik geef aan dat het wel zo is. Of het reëel is dat het de overheid ook daadwerkelijk moet bijspringen is niet relevant voor het punt wat hij maakt.
Het blijft een vreemd verhaal dat de overheid het uiteindelijke risico neemt en de banken de winst pakken. Het risico zou ook bij de banken moet liggen als in, wanneer het het onwaarschijnlijke gebeurt dat de volledige NHG pot leeg wordt getrokkken, de banken het verlies nemen.
En zelfs in een jaar als 2012 dat toch niet best was stegen de reserves van de NHG nog gewoon. 5 of 10 jaar met een echt beroerde economie zijn misschien niet houdbaar maar daar is vooralsnog geen sprake van.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:38 schreef _VoiD_ het volgende:
Daarbij wordt de premie ook steeds verhoogd, dus voorzien ze al in een stijging van restschulden die kwijtgescholden (lees: betaald door NHG) moeten worden.
Wat is een 'echt beroerde economie'? We hebben al 2 recessies achter de rug in een paar jaar tijd en eigenlijk kwakkelt de boel al vanaf 2001.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En zelfs in een jaar als 2012 dat toch niet best was stegen de reserves van de NHG nog gewoon. 5 of 10 jaar met een echt beroerde economie zijn misschien niet houdbaar maar daar is vooralsnog geen sprake van.
Het aantal gedwongen verkopen moet echt veel groter gaan worden door een sterk oplopende werkeloosheid bijvoorbeeld. En als het even kan ook gecombineerd met een sterk stijgende rente.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wat is een 'echt beroerde economie'? We hebben al 2 recessies achter de rug in een paar jaar tijd en eigenlijk kwakkelt de boel al vanaf 2001.
Zou het overeind blijven bij Griekse toestanden bijvoorbeeld? Daar zitten we nog erg ver vanaf maar ondenkbaar is het niet natuurlijk.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het aantal gedwongen verkopen moet echt veel groter gaan worden door een sterk oplopende werkeloosheid bijvoorbeeld. En als het even kan ook gecombineerd met een sterk stijgende rente.
Bij een groots drama van Griekse proporties hebben we een probleem. Maar dan is dit onderdeel maar bescheiden naar verhouding en zijn vermoedelijk alle banken genationaliseerd en krijgt de overheid het linksom of rechtsom voor de kiezen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zou het overeind blijven bij Griekse toestanden bijvoorbeeld? Daar zitten we nog erg ver vanaf maar ondenkbaar is het niet natuurlijk.
quote:vr 31 dec 1999, 00:00 |lees voor
Dit is slechts lapwerk
AMSTERDAM - Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties, kan zich nog niet erg vinden in het akkoord over de woningmarkt.
Aedes: „Het akkoord helpt woningcorporaties niet. De investeringscapaciteit van woningcorporaties gaat er waarschijnlijk op achteruit.
De verhuurdersheffing wordt weliswaar verlaagd, maar door het akkoord zullen corporaties ook fors minder aan huurinkomsten binnenkrijgen.
Daardoor kunnen wij minder investeren, in bijvoorbeeld nieuwbouw.
Wij zien ook geen structurele aanpak van de problemen op de woningmarkt. Dit is slechts een beetje lapwerk. Wij pleiten bovendien al een hele tijd om de plannen voor een inkomensafhankelijke huur van de tafel te halen. Het is volgens ons onbegrijpelijk dat het kabinet daar nu toch mee door lijkt te gaan.”
Niet veel mensen en nog minder de banken zullen staan trappelen met deze 50% persoonlijk krediet versie. Vooral omdat de rente over dat deel niet belastingaftrekbaar is.quote:100% aflossen in 30 jaar blijft toch de norm
Het brede akkoord over de woningmarkt geeft geen lucht bij het aflossen van de hypotheken. Het volledig en annuitair aflossen van hypotheken binnen 30 jaar blijft de norm. Wel kan je extra lenen om je rente te betalen.
De brief van Blok: Kamerbrief over de aanpak van de problemen op de woningmarkt.
Letterlijk schrijft minister Blok:
Wel komt er de mogelijkheid om naast de hypotheek een tweede lening af te sluiten tot 50% van de waarde van de woning en een looptijd van maximaal 35 jaar. Deze tweede lening kan niet worden afgetrokken van de belastingen. Dit betekent dat in de eerste jaren de maandlasten lager uitvallen. Over de gehele periode zijn de kosten echter hoger wanneer de consument voor dit product kiest. Dit leidt niet tot wijziging van de Wet IB 2001.
Als voorbeeld geeft het ministerie:
Bij een annuïtaire hypotheek van 200.000 euro, kan je daarnaast een oplopende lening van 100.000 euro afsluiten, waarmee je de oplopende rentelasten kan dempen, aldus de woordvoerder van minister Blok. De nieuwe lening is niet aftrekbaar van de belastingen. De mogelijkheid tot extra lenen geldt ook voor bestaande hypotheken.
De vraag is overigens waarom de banken deze leningen zullen verstrekken. De extra lening zal worden gezien als een persoonlijk krediet.
Rtlz
Doe je als bank toch gewoon deel A van de hypotheek tegen 8% en deel B (aflossingsvrij) tegen 1%.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:59 schreef Digi2 het volgende:
Niet veel mensen en nog minder de banken zullen staan trappelen met deze 50% persoonlijk krediet versie. Vooral omdat de rente over dat deel niet belastingaftrekbaar is.
Deze variant is geen nieuws voor mij hoorquote:Op woensdag 13 februari 2013 12:59 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Niet veel mensen en nog minder de banken zullen staan trappelen met deze 50% persoonlijk krediet versie. Vooral omdat de rente over dat deel niet belastingaftrekbaar is.
Van sommige ouwe zeikerds denk ik inderdaad, laat die fijn oprotten en uitgeknepen worden in een ander land, kunnen ze daar miepen tot ze een ons wegenquote:Op woensdag 13 februari 2013 12:53 schreef HD9 het volgende:
AEDES is ook niet blij met deze inkomensafhankelijke krentebollen
http://www.telegraaf.nl/b(...)chts__lapwerk__.html
En oudere huurders die boven de 40.000 zitten kunnen geen hypotheek krijgen , die gaan gewoon het land uit, blijven de tokkies over voor de woningcorperaties
[..]
er zijn zat landen in europa waar een huis net zoveel kost als een auto, heb je helemaaal geen woonlasten meer, en ben je toch aftrekbaarquote:Op woensdag 13 februari 2013 13:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Van sommige ouwe zeikerds denk ik inderdaad, laat die fijn oprotten en uitgeknepen worden in een ander land, kunnen ze daar miepen tot ze een ons wegen
meestal staat die auto dan ook binnen twee minuten op vier blokkenquote:Op woensdag 13 februari 2013 13:07 schreef HD9 het volgende:
[..]
er zijn zat landen in europa waar een huis net zoveel kost als een auto, heb je helemaaal geen woonlasten meer, leuk he
is juist goed dan ga je meer fietsen hequote:Op woensdag 13 februari 2013 13:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
meestal staat die auto dan ook binnen twee minuten op vier blokken
ja, ga fietsen man!quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:09 schreef HD9 het volgende:
[..]
is juist goed dan ga je meer fietsen he
Maar niet iedereen kan een Maybach betalen he.quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:07 schreef HD9 het volgende:
[..]
er zijn zat landen in europa waar een huis net zoveel kost als een auto, heb je helemaaal geen woonlasten meer, en ben je toch aftrekbaar
Optie twee is helemaal geen optie. Ook niet binnen de nieuwe plannen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik ben even aan het rekenen gegaan.
Het effect van de nieuwe hypotheekmaatregelen op de maandlasten
Aannames:
-Starter op de woningmarkt (nog 30 jaar recht op renteaftrek), voor het rekengemak ingaande begin 2013
-Belastingschijf 42%, dus vanaf 2034 jaarlijks 0,5% minder renteaftrek
-Bij 50% aflossingsvrij wordt voor de renteaftrek uitgegaan van 100% annuitaire aflossing in 30 jaar
-Rentepercentage 5%
-Totale hypotheek 200.000 euro
-huurwaardeforfait en andere ingewikkeldmakerij heb ik niet meegenomen
-afronding: ik heb de rente per jaar i.p.v. per maand berekend, zo past de spreadsheet op mijn monitor
De opties:
1. Annuitair 100% aflossen in 30 jaar
2. Annuitair 50% aflossen in 35 jaar, en 50% aflossingsvrij
De kosten (netto na HRA per jaar):
1. Blauwe lijn
Totale kosten over 35 jaar: 310.841 euro
2. Rode lijn
Totale kosten over 35 jaar: 309.284 euro
[ afbeelding ]
Hoewel het kort door de bocht is om bedragen over deze termijn zo op te tellen, is dat precies wat er in november/december veelvuldig in de media gebeurde ("kopers zijn in januari 30.000 euro duurder uit"). Daarom even optellen ter vergelijking: Optie 2 is over 35 jaar 1557 euro goedkoper uit dan optie 1!
De catch
1. Na 30 jaar is bewoner 1 100% eigenaar van het huis, en heeft geen maandelijkse hypotheeklasten meer.
2. Na 35 jaar heeft bewoner 2 nog 100.000 euro schuld en betaalt nog steeds steeds 5000 euro (netto) per jaar aan rente.
Totaal betaalde rente
1.
Netto: 110.841 euro
Bruto: 190.309 euro
2.
Netto 209.384 euro plus 5.000 euro voor elk extra jaar
Bruto: 288.751 euro plus 5.000 euro voor elk extra jaar
[ afbeelding ]
Note: de rode lijn lijkt recht maar is dat niet. Dit is toeval: de renteaftrek neemt vrijwel even hard af als het rentedeel in de annuitaire 50%.
Samenvatting
Bewoner 2 heeft zoals verwacht de eerste 30 jaar iets lagere maandlasten dan bewoner 1*
Bewoner 1 is op langere termijn beter af, omdat de totale kosten uiteindelijk lager zijn en hij niet voor de rest van zijn leven 100.000 euro schuld houdt
De grote winnaar van deze wetswijzigingen: de banken! Zij ontvangen de komende 35 jaar 98.442 euro extra, plus 5000 euro voor elk volgend jaar!
*Let op: dit is uitgaande van hetzelfde hypotheekbedrag. Veel waarschijnlijker is dat deze regelgeving (volgens de wens van lobbypartijen en politiek) leidt tot minder prijsdalingen en daardoor een hogere verkoopprijs, waardoor de maandlasten de eerste 30 jaar vrijwel gelijk zullen zijn aan de situatie waarin 100% aflossen in 30 jaar verplicht wordt gesteld. Bewoner 2 heeft dan alsnog alle nadelen, maar zonder de lagere maandlasten gedurende de eerste 30 jaar.
De verkopende partij van het huis is wellicht een tweede winnaar, zij het in iets mindere mate dan de banken, omdat deze partij een hogere verkoopprijs kan krijgen.
De grote verliezer is de starter, die wordt opgezadeld met een groter deel van schulden uit het verleden!
Het mag allang duidelijk zijn dat politici erg slecht kunnen rekenen, en ik verwacht niet dat ook maar een van de politici bovenstaande de laatste dagen even in een spreadsheet heeft geklopt, dus de vraag blijft: waarom deze wijzigingen? Is het doel huizenprijzen hoog te houden? Prima, maar zeg dat dan gewoon!
Ik hoop in ieder geval voldoende aangetoond te hebben dat de starter met deze veranderingen niet geholpen is.
Ja hey, dat ze de plannen tijdens het maken van m'n spreadsheet weer aanpassen kan ik ook niet helpen... De laatste 4 jaar hebben we grofweg 12 grote wijzigingen gehad in de woningmarkt-wetgeving. Ik verwacht er de komende 4 jaar zeker nog 12...quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Optie twee is helemaal geen optie. Ook niet binnen de nieuwe plannen.
De berichtgeving van de kranten hierover is ook niet echt helder. Op de website van rijksoverheid staat het iets duidelijker uitgelegd.quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja hey, dat ze de plannen tijdens het maken van m'n spreadsheet weer aanpassen kan ik ook niet helpen... De laatste 4 jaar hebben we grofweg 12 grote wijzigingen gehad in de woningmarkt-wetgeving. Ik verwacht er de komende 4 jaar zeker nog 12...
Optie twee als lening naast de reguliere hypotheek (optie 1) maar dan beperkt tot 50% van de woningwaarde (en inderdaad geen renteaftrek).quote:Toch komt optie 2 redelijk overeen met de nieuwste plannen: een lening afsluiten om de rente mee te betalen. Een andere naam voor vrijwel hetzelfde, maak maar een nieuwe spreadsheet
Daar lijkt het wel op! Ik zei het vorig jaar al eens gekscherend: i.p.v. aflossingsvrij rentevrije hypotheken! Je rente/aflossing betalen met een andere lening, dat doen veel mensen met creditcards ook!quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:07 schreef announcement het volgende:
Begrijp ik nu goed dat het plan is dat je een lening zou kunnen afsluiten om daarmee je hypotheekrente te betalen? Om de schuldencrisis te lijf te gaan, gaan we nu nog meer lenen?
quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:05 schreef Mutant01 het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)hypotheekregels.html
Zoals mijn verhaal hierboven duidelijk maakt: dat ligt er maar net aan naar welke periode je kijkt... 't Is nogal selectief om de lastenvrije periode te negeren in de vergelijking met de aflossingsvrije variant waarbij je nooit lastenvrij komt te wonen.quote:Op deze maatregel kwam kritiek, omdat dit zou leiden tot een prijsdaling van de woningen en over de gehele periode de kosten van de hypotheek hoger zou uitvallen.
Hiermee ben je werkelijk op alle mogelijke manieren slechter af! Straks heb je een "meegroeihypotheek": nu 200k lenen, over 30 jaar 400k schuld!quote:De koper leent daarmee extra geld om zijn hypotheeklasten te kunnen betalen. Zo financiert hij niet zijn woning maar zijn hypotheek.
och die had ik vroeger ook, iedere vijf jaar nam ik extra geld voor een nieuwe auto en wat extra zakgeldquote:Op woensdag 13 februari 2013 14:22 schreef RemcoDelft het volgende:
Hiermee ben je werkelijk op alle mogelijke manieren slechter af! Straks heb je een "meegroeihypotheek": nu 200k lenen, over 30 jaar 400k schuld!
ik hou niet zo van die manier van redeneren bij een regeringspartij. Over de CU bijv wordt steeds gezegd dat ze hun eigen programma wat opzij kunnen zetten om vanuit het landsbelang beslissingen te nemen, zoals ze nu gedaan hebben, en dat vind ik een stuk prettiger overkomen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Huurders zijn niet zijn achterban over het algemeen. Het blijft wel politiek hè? Wat dat betreft komt de PvdA er erg bekaaid af in dit akkoord.
dit heeft niets met landsbelang te maken, het is huurders afknijpen, anders niets, gelukkig heb ik een huis in het buitenland voor een koopjequote:Op woensdag 13 februari 2013 14:24 schreef poemojn het volgende:
[..]
ik hou niet zo van die manier van redeneren bij een regeringspartij. Over de CU bijv wordt steeds gezegd dat ze hun eigen programma wat opzij kunnen zetten om vanuit het landsbelang beslissingen te nemen, zoals ze nu gedaan hebben, en dat vind ik een stuk prettiger overkomen.
Nee hoor, alleen een specifieke groep huurders van bepaalde sociale objecten.quote:Op woensdag 13 februari 2013 15:12 schreef HD9 het volgende:
[..]
dit heeft niets met landsbelang te maken, het is huurders afknijpen, anders niets, gelukkig heb ik een huis in het buitenland voor een koopje
Als de trend in het aantal gedwongen verkopen van de afgelopen jaren zich op exact dezelfde wijze voortzet, oftewel niet eens een verslechtering in de trend van de economische situatie (wat er natuurlijk wel gewoon aan zit te komen), is binnen 5 jaar de pot leeg.quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bij een groots drama van Griekse proporties hebben we een probleem. Maar dan is dit onderdeel maar bescheiden naar verhouding en zijn vermoedelijk alle banken genationaliseerd en krijgt de overheid het linksom of rechtsom voor de kiezen.
In de basis is het een vrij solide regeling.
binnenkort zijn de sociale huurwoningen door het huuropdrijven van de overheid duurder dan vergelijkbare vrijesector woningen en de huurders die in die woningen wonen, worden door de VS verhuurders niet geaccepteerd wegens te laag inkomen, vanwege overwerk / geen vast inkomen / ZZP erquote:Op woensdag 13 februari 2013 15:18 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee hoor, alleen een specifieke groep huurders van bepaalde sociale objecten.
quote:Huurwoning vrije sector
.Een vrije sector huurwoning is een woning met een rekenhuur vanaf ¤ 681,02 ofwel 143 punten (per 1-1-2013). Een vrije sector woning is direct te huur. U hoeft zich hiervoor niet in te schrijven bij WoningNet. U moet wel voldoen aan de volgende voorwaarden:.
Uw netto maandinkomen is minimaal 3x de bruto huurprijs.
U heeft een vast inkomen uit een dienstverband of een eigen bedrijf.
Geen groepen studenten of groepen vrienden.
Aanbod van vrije sector huurwoningen van De Key
De Key verhuurt vrije sector huurwoningen in Amsterdam, Diemen en Zandvoort. Via de volgende websites kunt u zoeken in ons aanbod:
Hohoho, je hoeft als single natuurlijk niet in een eengezinswoning te wonen he. Je moet je maatstaven wat bij gaan stellen, zuur he?quote:Op woensdag 13 februari 2013 16:03 schreef HD9 het volgende:
[..]
binnenkort zijn de sociale huurwoningen door het huuropdrijven van de overheid duurder dan vergelijkbare vrijesector woningen en de huurders die in die woningen wonen, worden door de VS verhuurders niet geaccepteerd wegens te laag inkomen, vanwege overwerk / geen vast inkomen / ZZP er
50% van de vrijsector huurders krijgt geen vrije sector woning meer als ze willen verhuizen, laat steaan de opgejaagde corporatiehuurders
[..]
Tja de een is er blij mee de ander niet. Ik voor mijzelf vind dat ook een goed iets. Ga dit jaar ook verbouwen of opknappen is het meer eigenlijk. 15% minder betalen of 15% meer laten doen kan natuurlijk ook. Wel een maar, wie zegt dat het meteen 15% goedkoper word. Die aannemers vertrouw ik toch maar half dus zouden zomaar die 15% in hun zak kunnen steken. Of ben ik nou te negatief ???quote:Op woensdag 13 februari 2013 16:53 schreef Aventura het volgende:
Ben anders blij met de btw-verlaging voor verbouwen. Tenminste, als ik ervan kan profiteren. We gaan in april de keuken verbouwen. De offerte is getekend, de eerste factuur (een kwart) is al betaald. Geen idee of we dan bij de volgende facturen, die we in maart verwachten, minder btw moeten betalen. Weet iemand dit?
Er zou nu genoeg concurrentie moeten zijn om prijsverhogingen tegen te gaan.quote:Op woensdag 13 februari 2013 17:07 schreef Tikbalang het volgende:
Wel een maar, wie zegt dat het meteen 15% goedkoper word. Die aannemers vertrouw ik toch maar half dus zouden zomaar die 15% in hun zak kunnen steken. Of ben ik nou te negatief ???
Maar als er al een heleboel failliet zijn dan word het concurrentie gebeuren er niet beter op.quote:Op woensdag 13 februari 2013 17:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Er zou nu genoeg concurrentie moeten zijn om prijsverhogingen tegen te gaan.
Bij de eerdere verlaging van de BTW voor verbouwingen (ik dacht eigenlijk dat die nog steeds gelde maar blijkbaar niet dan) werd die 15% nogal eens in eigen zak gestoken ook jaquote:Op woensdag 13 februari 2013 17:07 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Tja de een is er blij mee de ander niet. Ik voor mijzelf vind dat ook een goed iets. Ga dit jaar ook verbouwen of opknappen is het meer eigenlijk. 15% minder betalen of 15% meer laten doen kan natuurlijk ook. Wel een maar, wie zegt dat het meteen 15% goedkoper word. Die aannemers vertrouw ik toch maar half dus zouden zomaar die 15% in hun zak kunnen steken. Of ben ik nou te negatief ???
Een antwoord op jou vraag heb ik dan weer niet is maar net wat er precies is afgesproken denk ik dan maar.
dat is zeer de vraag. Afgelopen jaar steeg de inhoud van de pot nog gewoon. Dan moet er dus echt veel meer gedwongen verkocht gaan worden. En moet de rest van de woningmarkt heel erg stil liggen. Maar dan heb je al weer een verslechtering te pakken en die sloot je net uit.quote:Op woensdag 13 februari 2013 15:43 schreef FredericBastiat het volgende:
[..]
Als de trend in het aantal gedwongen verkopen van de afgelopen jaren zich op exact dezelfde wijze voortzet, oftewel niet eens een verslechtering in de trend van de economische situatie (wat er natuurlijk wel gewoon aan zit te komen), is binnen 5 jaar de pot leeg.
So much for solide.
ja en die kunnen geen van allen kopen en ook niet vrije sector hurenquote:Op woensdag 13 februari 2013 15:18 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee hoor, alleen een specifieke groep huurders van bepaalde sociale objecten.
Wat lul je man, met je 3x netto. Dat wordt nog steeds op je bruto berekend hoor. Alleen dan vaak wel 4 tot 5 keer.quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
voor vrije sector moet je een vast dienstverband hebben en een nettoinkomen van minimaal 3 x de huur, dus zonder rentelasten of alimentatie
Ik zou zeggen, kijk naar de onderliggende cijfers, pak je rekenmachine en/ of een mooie excel-sheet, en zie de prachtige resultaten van samengestelde groei in aanspraken op de NHG!quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dat is zeer de vraag. Afgelopen jaar steeg de inhoud van de pot nog gewoon. Dan moet er dus echt veel meer gedwongen verkocht gaan worden. En moet de rest van de woningmarkt heel erg stil liggen. Maar dan heb je al weer een verslechtering te pakken en die sloot je net uit.
Wij krijgen 1 maart sleutel van ons huis, en in de 1e week van maart wordt de nieuwe keuken geleverd. Heb aanbetaling gedaan, maar restant wordt betaald bij levering. Wordt een zware onderhandeling met de keukenboer vrees ik...quote:Op woensdag 13 februari 2013 16:53 schreef Aventura het volgende:
Ben anders blij met de btw-verlaging voor verbouwen. Tenminste, als ik ervan kan profiteren. We gaan in april de keuken verbouwen. De offerte is getekend, de eerste factuur (een kwart) is al betaald. Geen idee of we dan bij de volgende facturen, die we in maart verwachten, minder btw moeten betalen. Weet iemand dit?
Uw netto maandinkomen is minimaal 3x de bruto huurprijsquote:Op woensdag 13 februari 2013 18:40 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Wat lul je man, met je 3x netto. Dat wordt nog steeds op je bruto berekend hoor. Alleen dan vaak wel 4 tot 5 keer.
Dus gewoon lekker blijven zitten in een sociale huurwoning.quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Uw netto maandinkomen is minimaal 3x de bruto huurprijs
tot ie dus meer kost dan een vrije sector woningquote:Op woensdag 13 februari 2013 18:50 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Dus gewoon lekker blijven zitten in een sociale huurwoning.
Tegen die tijd zijn koophuizen ook wat betaalbaarder.quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tot ie dus meer kost dan een vrije sector woning
Maar daar kan ik nu wel in blijven zitten. Zou ik met mijn huidig loon net binnenstappen op de woningmarkt dan heb ik teveel voor sociaal maar nog weer net te weinig voor die vrije sector. Even los van het feit of je het kan betalen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tot ie dus meer kost dan een vrije sector woning
Dat is bij een woningcorporatie. Een belegger oid zal meer eisen stellen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is hier laatst prachtig mooi berekend. En de schade valt erg mee.quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:41 schreef FredericBastiat het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, kijk naar de onderliggende cijfers, pak je rekenmachine en/ of een mooie excel-sheet, en zie de prachtige resultaten van samengestelde groei in aanspraken op de NHG!
En maar zoeken naar redenen waarom ze in twee jaar de premie met 50% hebben moeten verhogen
moet je maar gaan samenwonen dat is voor veel mensen de beste oplossing, zelfs met drie of vier personen samenwonen is een goed plan , alles kan tegenwoordigquote:Op woensdag 13 februari 2013 18:55 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Maar daar kan ik nu wel in blijven zitten. Zou ik met mijn huidig loon net binnenstappen op de woningmarkt dan heb ik teveel voor sociaal maar nog weer net te weinig voor die vrije sector. Even los van het feit of je het kan betalen.
Met die eisen kom ik simpelweg voor beide nu niet in aanmerking. In mijn huidige sociale woning is het misschien straks wel 850 euro, maar omdat ik er al in zit gelden die eisen er voor nu niet.
Hoewel met 850 euro aan huur de stap naar kopen hoogstwaarschijnlijk goedkoper is.
Het kan nog veel efficienter, met 24 uur per dag waarvan 8 uur slapen kan je 1 bed prima toe voor 3 (of 6) personen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 19:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
moet je maar gaan samenwonen dat is voor veel mensen de beste oplossing, zelfs met drie of vier personen samenwonen is een goed plan , alles kan tegenwoordig
en dat met de bevolkingskrimp en recessie erbij denk ik dat de huren eerder gaan dalen dan dat ze veel verder stijgenquote:Op woensdag 13 februari 2013 19:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het kan nog veel efficienter, met 24 uur per dag waarvan 8 uur slapen kan je 1 bed prima toe voor 3 (of 6) personen.
Je raapt nu begrippen bij elkaar waar tussen het verband me voor jou iets te hoog gegrepen lijkt. Dat komt niet zo snugger overquote:Op woensdag 13 februari 2013 19:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dat met de bevolkingskrimp en recessie erbij denk ik dat de huren eerder gaan dalen dan dat ze veel verder stijgen
Doe je dat met 33k?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 08:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Geef maar een linkquote:Op woensdag 13 februari 2013 19:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is hier laatst prachtig mooi berekend. En de schade valt erg mee.
Maar je hebt jouw versie vast voor ons klaar staan? Ben benieuwd!
Ergens een aantal delen terug in deze reeks. Maar jij lijkt zo zeker van je getallen. Dan moet je je verhaal toch paraat hebben?quote:
wat ik zeg meerpersoonshuishoudens, dat wordt de nieuwe trendquote:Op woensdag 13 februari 2013 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Doe je dat met 33k?
Vrije sector woningen van onder de ¤680 zijn er niet veel en kopen kun je ook vergeten.
De groep die tussen de 33k en 43k zit, wordt ontzettend hard genaaid.
iets meer dan 33k met zijn 2een verdienen is geen rijk huishouden in NL.
Maar dat is het doel toch ook helemaal niet?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Feit blijft dat, zeker met de voorgenomen regelgeving, er ontzettend veel huurders zijn die geen huis kunnen kopen. Forse huurverhogingen maar tegelijkertijd geen hypotheek kunnen krijgen (of een véél te kleine). Zo ga je de woningmarkt niet weer op gang krijgen...
uiteraard. En gelijk een afrekening met de ontspoorde woningcoöperaties.quote:Op woensdag 13 februari 2013 19:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is allemaal nodig om de verhuurdersheffing te innen.
Een verkapte belasting is het en niets anders.
Gewoon weer inhoudsloos gelul dus, zoals al je posts.quote:Op woensdag 13 februari 2013 19:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ergens een aantal delen terug in deze reeks. Maar jij lijkt zo zeker van je getallen. Dan moet je je verhaal toch paraat hebben?
Dit klinkt als wat ze in de jaren 60/70 deden om verzorgingshuizen te bouwen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op! Ik zei het vorig jaar al eens gekscherend: i.p.v. aflossingsvrij rentevrije hypotheken! Je rente/aflossing betalen met een andere lening, dat doen veel mensen met creditcards ook!
[..]
[..]
Zoals mijn verhaal hierboven duidelijk maakt: dat ligt er maar net aan naar welke periode je kijkt... 't Is nogal selectief om de lastenvrije periode te negeren in de vergelijking met de aflossingsvrije variant waarbij je nooit lastenvrij komt te wonen.
[..]
Hiermee ben je werkelijk op alle mogelijke manieren slechter af! Straks heb je een "meegroeihypotheek": nu 200k lenen, over 30 jaar 400k schuld!
hoho, jij roept iets zeer twijfelachtigs. Dan mag je ook gaan bewijzen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 19:51 schreef FredericBastiat het volgende:
[..]
Gewoon weer inhoudsloos gelul dus, zoals al je posts.
Kan er iemand voor mij uitrekenen hoeveel E780.000.000-27.000*E34.000 is?
Dat had ook anders gekund, sterker nog dat is al gedaan met de introductrie van DEAB en NIDEAB.quote:Op woensdag 13 februari 2013 19:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
uiteraard. En gelijk een afrekening met de ontspoorde woningcoöperaties.
nee, dit gaat wel wat dieper. Het gaat er echt om de corporaties terug hun hok in te schoppen. Het had zeker anders gekund maar dit is gewoon afrekenen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 20:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat had ook anders gekund, sterker nog dat is al gedaan met de introductrie van DEAB en NIDEAB.
Verbind daar nog wat voorwaarden van herinvesteren aan toe en je bent er.
scusi!quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en netto maandinkomen is na aftrek van alimentatie en leningenquote:
Onzin. Netto maandinkomen is netto maandinkomen. Niet meer, niet minder.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:18 schreef michaelmoore het volgende:
en netto maandinkomen is na aftrek van alimentatie en leningen
nee hoor, die tijd is voorbijquote:Op woensdag 13 februari 2013 21:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Netto maandinkomen is netto maandinkomen. Niet meer, niet minder.
Het moeten hebben van een vaste aanstelling is al lang zo, maar heeft tevens totaal niets, maar dan ook niets met je stelling over alimentatie en leningen te maken. Die is gewoon onjuist.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:51 schreef michaelmoore het volgende:
nee hoor, die tijd is voorbij
je moet nu ook voor VS woningen een vaste aanstelling hebben
Wat jij doet moet jij weten. Gangbaar is het in ieder geval niet.quote:Daarom zeg ik beter om in te wonen bij iemand , kosten delen als huisgenoot, mijn ex heeft hier ook tijdelijk ingewoond en toen ze weg was heb ik een andere huisgenoot genomen, iemand die meebetaald
De hele woonmarkt is niet gangbaar en onnatuurlijk, daarom ga ik over een paar jaren ook naar het buitenlandquote:Op woensdag 13 februari 2013 21:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
..]
Wat jij doet moet jij weten. Gangbaar is het in ieder geval niet.
Ik heb ook pas geleden een nieuwe keuken gekocht, maar deze wordt pas over een behoorlijke tijd geleverd. Ik lees echter in de beknopte informatie die tot op heden beschikbaar is dat alleen op diensten (een aannemer e.d.) de 6% regel gaat gelden en niet op bijv. een keuken. Klopt dit?quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:45 schreef byah het volgende:
[..]
Wij krijgen 1 maart sleutel van ons huis, en in de 1e week van maart wordt de nieuwe keuken geleverd. Heb aanbetaling gedaan, maar restant wordt betaald bij levering. Wordt een zware onderhandeling met de keukenboer vrees ik...
Zal waarschijnlijk inderdaad alleen op arbeidsloon gelden.quote:Op woensdag 13 februari 2013 22:49 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Ik heb ook pas geleden een nieuwe keuken gekocht, maar deze wordt pas over een behoorlijke tijd geleverd. Ik lees echter in de beknopte informatie die tot op heden beschikbaar is dat alleen op diensten (een aannemer e.d.) de 6% regel gaat gelden en niet op bijv. een keuken. Klopt dit?
laat die keuken leveren door een aannemerquote:Op woensdag 13 februari 2013 22:49 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Ik heb ook pas geleden een nieuwe keuken gekocht, maar deze wordt pas over een behoorlijke tijd geleverd. Ik lees echter in de beknopte informatie die tot op heden beschikbaar is dat alleen op diensten (een aannemer e.d.) de 6% regel gaat gelden en niet op bijv. een keuken. Klopt dit?
Ja, das leuk. Maar zo werkt dat natuurlijk niet.quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
laat die keuken leveren door een aannemer
Ben het wel met hem eens eigenlijk. De situatie wordt nu een beetje teruggedraaid maar zelfs onder de oude regelgeving en tal van stimuleringsmaatregelen sinds 2008 lag de woningmarkt al compleet op zijn gat. Dit gaat daar weinig aan veranderen. Om die weer vlot te trekken moeten de prijzen nog een stuk omlaag of de economie moet echt flink aantrekken. En je kan natuurlijk nog een of ander extreem stimuleringspakket bedenken om de boel te rekken en te hopen dat het over 5 jaar allemaal beter gaat maar daar is volgens mij geen enkele politieke bereidheid voor, misschien bij PVV en SP.quote:"Volkomen zinloos, volkomen kansloos, volkomen overbodig." Dat is de reactie van BNR's Kees de Kort op het gesloten woonakkoord. "Het is echt he-le-maal niks. Echt he-lemaal niks."
De Kort: "Waarom gaan die mensen in Den Haag niet een paar weken op vakantie? Dan doe ze niks in plaats van iets slechts."
Hij legt uit waarom de plannen bij hem slecht vallen: "De huizenmarkt is een combinatie van factoren. De huizenprijzen: daar wordt niet over gepraat. De arbeidsmarktvooruitzichten: daar maken ze geen woord aan vuil. De opstelling van de banken: daar maken ze geen woord aan vuil. Dit gaat over het onderdeel overheidsbeleid. We weten allemaal dat de huizenprijzen torenhoog zijn. De arbeidsmarktvooruitzichten zijn vrij somber. De banken doen per dag moeilijker. Dit voorstel moet dan mensen in beweging brengen."
Het moge duidelijk zijn dat De Kort er niet in gelooft dat het kabinet daarin slaagt. "Op basis van dit voorstel gaat er niet één Nederlander verhuizen en gaat er niet één huis extra verkocht worden. Dit is een beetje rommelen in de marges. Ze hebben een toetsenbordje van 10 knopjes en die gaan ze allemaal tweetiende verplaatsen. Dan denk je dat er wat gebeurt, maar, nee, het is volkomen zinloos, volkomen kansloos, volkomen overbodig."
Je kan het proberen. Er zijn altijd grijze gebieden.quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:10 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Ja, das leuk. Maar zo werkt dat natuurlijk niet.
Op het eerste gezicht lijkt de toenemende pot inderdaad wel een goede maat voor de grote van eventuele problemen bij NHG.quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dat is zeer de vraag. Afgelopen jaar steeg de inhoud van de pot nog gewoon. Dan moet er dus echt veel meer gedwongen verkocht gaan worden. En moet de rest van de woningmarkt heel erg stil liggen. Maar dan heb je al weer een verslechtering te pakken en die sloot je net uit.
quote:Op donderdag 14 februari 2013 01:43 schreef VSH het volgende:
Ik ben dus ook benieuwd hoe de nieuwe regels met NHG gecombineerd worden. Bedenk dat de overheid feitelijk bijspringt op het moment dat de omvang van de pot slinkt tot niveaus waarop investeerders niet meer geloven dat er voldoende dekking is. Dat is ruimschoots voordat de pot leeg is.
Voor wat betreft directe kosten, hoeven die mogelijk pas gemaakt te worden zodra de pot leeg is. Tenzij de verplichting bestaat om de pot op niveau te houden natuurlijk. Ik weet niet zeker hoe dat geregeld is, en voor de rest van mijn argumenten maakt het eigenlijk niet zoveel uit.quote:Op donderdag 14 februari 2013 01:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
De NHG is een verzekering. De overheid staat garant dat die verzekering aan zijn verplichtingen kan voldoen. Bijspringen voordat de pot leeg is dus totaal zinloos.
Gezien de ultraliquiditeit en bizar lage yields van NL papier moeten we dan concluderen dat niemand veel geloof aan die doemscenarios hecht..... (op een paar notoire zwartkijkers na kennelijk)... sorry, maar da's je eigen argument dan.quote:Op donderdag 14 februari 2013 07:29 schreef VSH het volgende:
[..]
Voor wat betreft directe kosten, hoeven die mogelijk pas gemaakt te worden zodra de pot leeg is. Tenzij de verplichting bestaat om de pot op niveau te houden natuurlijk. Ik weet niet zeker hoe dat geregeld is, en voor de rest van mijn argumenten maakt het eigenlijk niet zoveel uit.
Volgens mij zijn garanties echter niet gratis. Als duidelijk wordt dat de pot te klein is zal dat extra impact hebben op de kosten die gemaakt worden voor het financieren van de staatsschuld. Sterker nog ik denk dat het nu al impact heeft. Ik denk dat het voor de verhandelbaarheid van Nederlands papier uitmaakt of er een paar honderd miljard meer of minder garanties/verplichtingen zijn.
Heel klein weet ik niet, heel erg groot lijkt me echter ook niet. De kans bestaat altijd. Maar op het moment dat het zo verschrikkelijk beroerd gaat met de woningmarkt ligt dat probleem toch al op het bordje van de overheid. ING trekt dat niet en ook voor Rabo lijkt me dat te hoog gegrepen, dat is het bijspringen bij de NHG of meer geld in de banken stoppen, dat eerste is dan politiek gezien verstandigerquote:Op donderdag 14 februari 2013 01:43 schreef VSH het volgende:
[..]
Zie jij dat anders? Denk jij dat de kans heel klein is dat de overheid moet bijspringen?
Wat een generalisatie. Waar baseer je op dat niemand daarvan kan kopen?quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en die kunnen geen van allen kopen en ook niet vrije sector huren
voor vrije sector moet je een vast dienstverband hebben en een nettoinkomen van minimaal 3 x de huur, dus zonder rentelasten of alimentatie
quote:Woonakkoord recept voor chaos Van onze verslaggevers
AMSTERDAM - Het kabinet veroorzaakt chaos met het gisteren gepresenteerde akkoord voor de woningmarkt.
Brancheorganisaties en hoogleraren maken gehakt van de plannen, terwijl fiscalisten en banken in het duister tasten over de effecten.
En er is vrijwel niemand die gelooft dat het woensdagnacht haastig in elkaar gesleutelde akkoord leidt tot een herstel van vertrouwen in de woningmarkt, blijkt uit een rondgang van De Telegraaf.
Vooral de nieuwe en ingewikkelde hypotheekregels scheppen verwarring, constateert Vereniging Eigen Huis.
De belangenorganisatie voor huizenbezitters stelt vast dat kopers „een tweede lening moeten afsluiten om hun hypotheek te kunnen betalen”.
Die constructie is een sigaar uit eigen doos, omdat huizenkopers worden opgescheept met een duur consumptief krediet, zegt hoogleraar Woningmarkt Johan Conijn
Hoeveel wordt je dan genaaid als je 33 k met zijn 2e verdiend?quote:Op woensdag 13 februari 2013 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Doe je dat met 33k?
Vrije sector woningen van onder de ¤680 zijn er niet veel en kopen kun je ook vergeten.
De groep die tussen de 33k en 43k zit, wordt ontzettend hard genaaid.
iets meer dan 33k met zijn 2een verdienen is geen rijk huishouden in NL.
Ik stel voor om die tweede lening met een derde lening af te lossen, en die derde met een vierde lening...quote:Op donderdag 14 februari 2013 08:48 schreef HD9 het volgende:
De belangenorganisatie voor huizenbezitters stelt vast dat kopers „een tweede lening moeten afsluiten om hun hypotheek te kunnen betalen”.
Allemaal toch? Nu is het nog maar veel.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en netto maandinkomen is na aftrek van alimentatie en leningen
veel huurders zijn in hun huis gekomen met twee personen, als gehuwd stel, en wonen er nu alleen, met een "huurder/ huisgenoot' die krijgen nooit meer een andere huurwoning en zeker geen hypotheek
Domme kletspraat uit de prive overigens. Het is namelijk geen tweede lening, geen consumptief krediet, en de rente is ook niet navenant hoger.quote:Op donderdag 14 februari 2013 08:48 schreef HD9 het volgende:
Weing vertrouwen, kopers kunnen niet huren en huurders kunnen niet kopen, we gaan niet aan het werk , we gaan de markt verder subsideren op kosten van de burgers
[..]
Wat raar, ze komen net terug nu ze erachter komen hoe ze fiscaal afgeschoten worden door de (locale) authoriteiten.quote:Op donderdag 14 februari 2013 08:52 schreef HD9 het volgende:
er zullen meer ouderen naar het buitenland vluchten , op weg naar de goedkope woningen daar, wel goed voor de europese spreiding
Dat is er 1!quote:Op donderdag 14 februari 2013 08:51 schreef HD9 het volgende:
[..]
http://www.dekey.nl/ik-wil-huren/huurwoning-vrije-sector/
Nou neem ik wel aan dat dit niet afwijkend is van de andere A'damse corporaties.quote:Op donderdag 14 februari 2013 08:59 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dat is er 1!
1 is alles bij jou he?
Er zit nog wel een verschil tussen de, van oorsprong met sociale doelstelling opgerichte, corporaties en particuliere verhuurders.quote:Op donderdag 14 februari 2013 09:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nou neem ik wel aan dat dit niet afwijkend is van de andere A'damse corporaties.
Maar 3x netto is toch niet anders dan 5x bruto, wat is het punt van dene en gene?
Niet helemaal waar daar namelijk partner allimentatie aftrekbaar is van de belastingen dus een andere invloed heeft op je netto loon. Banken voor een hypotheek reageren er dan ook weer anders op. Maximale Hypo op je bruto loon, maar dan komt de netto berekening en dan word het opeens minder.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Netto maandinkomen is netto maandinkomen. Niet meer, niet minder.
quote:Op donderdag 14 februari 2013 09:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nou neem ik wel aan dat dit niet afwijkend is van de andere A'damse corporaties.
Maar 3x netto is toch niet anders dan 5x bruto, wat is het punt van dene en gene?
dit dusquote:
Neequote:Op donderdag 14 februari 2013 08:59 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dat is er 1!
1 is alles bij jou he?
quote:Voorwaarden:Als algemene richtlijn voor de inkomensnorm geldt voor twee- of meerpersoonshuishoudens dat het netto maandinkomen minimaal drie maal de bruto huurprijs bedraagt (¤ 2.570,-)
Heeft u een eenpersoonshuishouden of bent u 65 jaar of ouder? Dan dient u netto 2,5 keer de bruto huurprijs als inkomen te hebben (¤ 2.141,-).
Medebepalend voor toewijzing zijn uw gezinssamenstelling en inkomenssamenstelling.
Er moet spraken zijn van een vast inkomen uit een dienstverband dan wel een eigen bedrijf.
Ben ik nou steeds op zoek wat de relevantie voor dit topic is, of is dit het vliegenvangentopic?quote:
Dat een VS huurwoning voor een persoon die uit een sociale huurwoning komt vaak niet bereikbaar is en dat dus de sociale huurwoning duurder zal weorden dan vergelijkbare VS woningenquote:Op donderdag 14 februari 2013 10:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ben ik nou steeds op zoek wat de relevantie voor dit topic is, of is dit het vliegenvangentopic?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |