Mijn ervaring is dat dat geen fuck uitmaakt.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
In de VS is het niet goed voor je carrière en aanzien als je bekennend atheïst bent. Maar hoe is dat als je Republikein bent in Nederland, als in voor de republiek? Mijn ervaring is dat liefhebbers van het koningshuis daar nogal schuimbekkend op reageren, en dat het niet verstandig is je voor te laten staan op een voorliefde voor de republiek.
Hahahaha, bevalt het, in je alternatieve universum ?quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:18 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat dat geen fuck uitmaakt.
Er wordt geselecteerd op capaciteiten.
Daarnaast maakt dat, met alle respect, voor een visitekaartjesdrukker ook niet zo heel veel uit natuurlijk.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:25 schreef Pikkebaas het volgende:
Maar koningsgezind dan wel republikeins, nee, daar selecteer ik niet op, dat maakt de gesprekken tijdens de koffie zo saai....
Leuk, dat je al gelijk verondersteld dat mensen die voor het afschaffen van het koningshuis zijn hun tegenstanders schofferen.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:26 schreef 99.999 het volgende:
Zolang het koningshuis in Nederland zeer populair is je erg hard maken voor de afschaffing daarvan en het daarbij in toon en uitspraken schofferen van je discussiepartners wellicht niet heel verstandig inderdaad.
Kan, ik denk dat jij als visitekaartjesdrukker dat beter weet dan ik.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarnaast maakt dat, met alle respect, voor een visitekaartjesdrukker ook niet zo heel veel uit natuurlijk.
Dit was mijn reactie op het volgende:quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:27 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Leuk, dat je al gelijk verondersteld dat mensen die voor het afschaffen van het koningshuis zijn hun tegenstanders schofferen.
Actie <--> reactie. Als de discussie gewoon op een normale, beschaafde manier wordt gevoerd zal van schuimbekken ook weinig sprake zijn leert mijn ervaring.quote:Mijn ervaring is dat liefhebbers van het koningshuis daar nogal schuimbekkend op reageren,
Allicht.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:28 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Kan, ik denk dat jij als visitekaartjesdrukker dat beter weet dan ik.
En het is ook nog niet eens traditie aangezien we als Republiek begonnen zijn en de huidige Oranjes alleen op afstand verwant zijn aan de tak die de stadhouders leverde. Typisch voorbeeld van een 'invented tradition', in dit geval verzonnen door buitenlandse mogendheden als Oostenrijk-Hongarije, Pruisen, Engeland, Bourbon-Frankrijk en Rusland.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:29 schreef UpsideDown het volgende:
Mijn ervaring is dat bepleiters van de constitutionele monarchie nooit met goede argumenten komen, de argumenten die ze gebruiken zijn is dat het 'traditie' is en dat het goed is voor de buitenlandse relaties mbt handel. Daat laatste is zeker waar, maar een president hoeft dit natuurlijk niet minder te doen.
Kijk, dit kan ik beamen.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:48 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
En het is ook nog niet eens traditie aangezien we als Republiek begonnen zijn en de huidige Oranjes alleen op afstand verwant zijn aan de tak die de stadhouders leverde. Typisch voorbeeld van een 'invented tradition', in dit geval verzonnen door buitenlandse mogendheden als Oostenrijk-Hongarije, Pruisen, Engeland, Bourbon-Frankrijk en Rusland.
Doet niks af aan het feit dat Beatrix een professional was en is, maar de basis voor het instituut als zodanig is gewoon erg wankel in historisch en politiek opzicht. Zolang 'waarom niet?' de boventoon blijft voeren boven 'waarom wel?' zal het wel blijven, maar er is geen sprake van dat het een zwaarwegend iets is zoals religie in de VS op dit moment.
Mensen reageren wel vaker op domme ideeën.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
In de VS is het niet goed voor je carrière en aanzien als je bekennend atheïst bent. Maar hoe is dat als je Republikein bent in Nederland, als in voor de republiek? Mijn ervaring is dat liefhebbers van het koningshuis daar nogal schuimbekkend op reageren, en dat het niet verstandig is je voor te laten staan op een voorliefde voor de republiek.
Direct verwant aan de tak die in de 100 jaar voor we een koninkrijk werden de stadhouders leverde kan je ook zeggen.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:48 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
En het is ook nog niet eens traditie aangezien we als Republiek begonnen zijn en de huidige Oranjes alleen op afstand verwant zijn aan de tak die de stadhouders leverde.
Wat jij hier neerpent, klinkt precies zoals mijn vader het zegt als voorstander van de monarchie. Ik ben een grote voorstander van een republiek. Ik vind de monarchie nogal achterhaald en niet passen bij deze tijd.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:29 schreef UpsideDown het volgende:
Mijn ervaring is dat bepleiters van de constitutionele monarchie nooit met goede argumenten komen, de argumenten die ze gebruiken zijn is dat het 'traditie' is en dat het goed is voor de buitenlandse relaties mbt handel. Daat laatste is zeker waar, maar een president hoeft dit natuurlijk niet minder te doen.
Dat komt hoofdzakelijk omdat de rol van de koningin constant afgestompt wordt. Een koningin kan zeer nuttig zijn als een check in onze democratie. Maar als je haar alle middelen uit handen neemt dan blijft er niet veel meer over om te verdedigen, naast haar symbolische functie.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:29 schreef UpsideDown het volgende:
Men vindt het 'oneerlijk' en 'niet van deze tijd'.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:49 schreef Sloggi het volgende:
Het huidige systeem werkt. Waarom zouden we er iets aan veranderen?
Zo is het leven. Wen er maar aan.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:55 schreef waht het volgende:
[..]
Men vindt het 'oneerlijk' en 'niet van deze tijd'.
En Maxima was een bankier. Een investment banker.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:55 schreef waht het volgende:
[..]
Men vindt het 'oneerlijk' en 'niet van deze tijd'.
Omdat het altijd beter kan.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:49 schreef Sloggi het volgende:
Dat zou een indicatie kunnen zijn van hoeveel macht Beatrix achter de schermen heeft. Ook al staat het nergens op papier, openlijke kritiek op Beatrix is slecht voor je carrière.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:32 schreef Vasilevski het volgende:
Dan heb je ineens best wel wat 'republikeinse' zeteltjes. Maar er leeft daar in Den Haag blijkbaar een idee van 'Daar praten wij niet over'. Ze staan allemaal voorop om te roepen dat Beatrix een goede en betrokken koningin was, alsof dat iets met het bredere vraagstuk van staatsinrichting te maken heeft
Sinds wanneer is 'omdat het werkt' een argument om niet te verbeteren? Paard en wagen werkte ook, toch zijn we overgestapt op iets beters...quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:49 schreef Sloggi het volgende:
Mja, nergens op papier.. De grondwet staat vol met verwijzingen naar haar macht. Alleen wordt in de praktijk verzwegen hoe zij haar rol invult. Dat is het geheim van Noordeinde. Dus gaan we er vaak gemakshalve maar vanuit dat ze eigenlijk niks doet.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:02 schreef Northside het volgende:
[..]
Dat zou een indicatie kunnen zijn van hoeveel macht Beatrix achter de schermen heeft. Ook al staat het nergens op papier, openlijke kritiek op Beatrix is slecht voor je carrière.
Zelfs al zou ze zelf absoluut niets doen... ze kent iedereen met een beetje macht en aanzien in Nederland bij voornaam, die doen het dan wel voor haar.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:04 schreef Picchia het volgende:
Mja, nergens op papier.. De grondwet staat vol met verwijzingen naar haar macht. Alleen wordt in de praktijk verzwegen hoe zij haar rol invult. Dat is het geheim van Noordeinde. Dus gaan we er gemakshalve vaak maar vanuit dat ze eigenlijk niks doet.
Een ander vervoersmiddel kiezen is wel even wat anders dan het hervormen van een staatsbestel dat aardig fijnzinnig in elkaar zit.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:03 schreef Northside het volgende:
[..]
Sinds wanneer is 'omdat het werkt' een argument om niet te verbeteren? Paard en wagen werkte ook, toch zijn we overgestapt op iets beters...
Een staatshoofd zonder plofkop.quote:
Daar geef je eigenlijk al een beetje aan hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit: ze heeft zoveel macht als bewindslieden haar geven. In theorie heeft ze vrijwel geen macht, maar omdat Beatrix een vrij sterke monarch was waar bewindslieden met knikkende knieën naartoe gingen heeft ze in de praktijk meer macht gehad dan ze de jure heeft.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:06 schreef Northside het volgende:
[..]
Zelfs al zou ze zelf absoluut niets doen... ze kent iedereen met een beetje macht en aanzien in Nederland bij voornaam, die doen het dan wel voor haar.
Het principe is hetzelfde, 'omdat het werkt' is gewoon niet zo'n sterk argument.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:06 schreef Sloggi het volgende:
Een ander vervoersmiddel kiezen is wel even wat anders dan het hervormen van een staatsbestel dat aardig fijnzinnig in elkaar zit.
Maar goed, ik heb eigenlijk helemaal geen zin in deze discussie, dus ik vraag me af wat ik in dit topic doe ;').
Oh zeker wel. Iets wat zich heeft bewezen versus iets wat zich niet heeft bewezen.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:10 schreef Northside het volgende:
[..]
Het principe is hetzelfde, 'omdat het werkt' is gewoon niet zo'n sterk argument.
Laat ik het omdraaien: wat is er mis met onze constitutionele monarchie? En kom niet aan met kreten als 'ouderwets' en 'niet democratisch', want vernieuwing en democratisering zijn geen doelen op zich, naast het feit dat ons koningshuis helemaal niet zo ondemocratisch is.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:10 schreef Northside het volgende:
[..]
Het principe is hetzelfde, 'omdat het werkt' is gewoon niet zo'n sterk argument.
Omdat dan vooraf wel duidelijk moet zijn dat het alternatief een verbetering is. Daarover bestaan in dit geval serieuze twijfels.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:03 schreef Northside het volgende:
[..]
Sinds wanneer is 'omdat het werkt' een argument om niet te verbeteren? Paard en wagen werkte ook, toch zijn we overgestapt op iets beters...
Is dat een reden om niet meer te willen verbeteren? Ben blij voor de mensheid dat we anders in elkaar steken.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:10 schreef waht het volgende:
Oh zeker wel. Iets wat zich heeft bewezen versus iets wat zich niet heeft bewezen.
Makkelijker kan ik het niet maken.
Nederland heeft ervaring met het zijn van een republiek. En we hebben voorbeelden uit omringende landen, zoals Duitsland en Frankrijk. Ik denk niet dat de ene staatsvorm meer onbewezen is dan de ander.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:10 schreef waht het volgende:
[..]
Oh zeker wel. Iets wat zich heeft bewezen versus iets wat zich niet heeft bewezen.
Makkelijker kan ik het niet maken.
Niks. Maar dat maakt het argument niet sterker.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:11 schreef Sloggi het volgende:
Laat ik het omdraaien: wat is er mis met onze constitutionele monarchie? En kom niet aan met kreten als 'ouderwets' en 'niet democratisch', want vernieuwing en democratisering zijn geen doelen op zich, naast het feit dat ons koningshuis helemaal niet zo ondemocratisch is.
De hedendaagse functie van de koningin is het symboliseren van eenheid van de staat. Echter profileert Nederland zich in het buitenland vooral als Holland. Over de gehele wereld noemen mensen Nederland dan ook onterecht Holland, net zoals het VK soms onjuist aangesproken wordt met Engeland. Terwijl 'the Netherlands' zoveel meer is dan alleen Holland. Maar de regering zetelt in Holland, alle paleizen van de koningklijke familie staan in Holland. The Voice of Holland, Ik hou van Holland, Hup Holland. Ik heb altijd het gevoel dat de rest van Nederland er niet echt toe doet. Maarja, dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.quote:
Onze staatsvorm is best voor verbetering vatbaar, maar de problemen liggen niet bij het koningshuis. Dat gedeelte van ons staatsbestel staat als een huis.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:12 schreef Northside het volgende:
[..]
Is dat een reden om niet meer te willen verbeteren? Ben blij voor de mensheid dat we anders in elkaar steken.
Dit is een klassiek voorbeeld van conservatief vs. progressief, en nee niet iedereen is progressief. Er zijn slechts een paar miljard mensen die waarde hechten aan iets wat zich bewezen heeft in de tijd. Traditie noemen we dat hier, elders noemen ze het wellicht anders.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:12 schreef Northside het volgende:
[..]
Is dat een reden om niet meer te willen verbeteren? Ben blij voor de mensheid dat we anders in elkaar steken.
Het Loo (vooruit, dat paleis is niet meer in gebruik), Het Oude Loo, Soestdijk, Drakensteyn...quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:15 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Maar de regering zetelt in Holland, alle paleizen van de koningklijke familie staan in Holland.
Bijzondere gevolgtrekking. Die andere delen 'belangrijker' maken kan ook prima binnen het huidige stelsel.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:15 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
De hedendaagse functie van de koningin is het symboliseren van eenheid van de staat. Echter profileert Nederland zich in het buitenland vooral als Holland. Over de gehele wereld noemen mensen Nederland dan ook onterecht Holland, net zoals het VK soms onjuist aangesproken wordt met Engeland. Terwijl 'the Netherlands' zoveel meer is dan alleen Holland. Maar de regering zetelt in Holland, alle paleizen van de koningklijke familie staan in Holland. The Voice of Holland, Ik hou van Holland, Hup Holland. Ik heb altijd het gevoel dat de rest van Nederland er niet echt toe doet. Maarja, dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.![]()
Bij een nieuwe republiek heb je de kans om alle delen weer evenveel aanzien te geven zodat we meer nationale eenheid krijgen.
We kunnen onszelf ook Europa noemen. Net zoals de Verenigde Staten zich Amerika noemt. En dan alle Europese aandacht naar onszelf trekken.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:15 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
De hedendaagse functie van de koningin is het symboliseren van eenheid van de staat. Echter profileert Nederland zich in het buitenland vooral als Holland. Over de gehele wereld noemen mensen Nederland dan ook onterecht Holland, net zoals het VK soms onjuist aangesproken wordt met Engeland. Terwijl 'the Netherlands' zoveel meer is dan alleen Holland. Maar de regering zetelt in Holland, alle paleizen van de koningklijke familie staan in Holland. The Voice of Holland, Ik hou van Holland, Hup Holland. Ik heb altijd het gevoel dat de rest van Nederland er niet echt toe doet. Maarja, dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.![]()
Bij een nieuwe republiek heb je de kans om alle delen weer evenveel aanzien te geven zodat we meer nationale eenheid krijgen.
Dat doen de Belgen al.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:23 schreef Picchia het volgende:
[..]
We kunnen onszelf ook Europa noemen. Net zoals de Verenigde Staten zich Amerika noemt. En dan alle Europese aandacht naar onszelf trekken.
Zeker. Wat dat bereft is Bea een zeer goede koningin. Ze kwam ieder jaar ergens anders en gaf alle provincies altijd evenveel aandacht waardoor iedereen ook het gevoel heeft dat het 'hun koningin' is. Ik denk dat Alex deze lijn ook wel doorzet.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bijzondere gevolgtrekking. Die andere delen 'belangrijker' maken kan ook prima binnen het huidige stelsel.
Ik denk dat dat wel meevalt, en dat ze er uiteindelijk zelf voor kiezen. Het is in ieder geval iets wat alleen kamerleden betreft, en niet andere carrières. Als je republikeins bent, kun je als politicus moeilijk je gezicht laten zien op Koninginnedag of op andere momentjes waarop politici hun 'menselijke kant' laten zien. Voor veel andere functies hoeft republikanisme (laat staan nog veel gekkere ideeën) volgens mij niemand in de weg te staan.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja Vasilevski, lijkt me een duidelijk signaal dat je flink de vingers kan branden aan uitgesproken republikeins zijn
Verandering is de enige constante zoals een wijs iemand ooit al eens zei. De mens verbetert alles om zich heen continue, traditie is niet meer dan een tijdelijke stilstand. Ook de monarchie is een tijdelijk iets.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:19 schreef waht het volgende:
Dus nee, de mensheid steekt niet in elkaar zoals jij denkt.
Huidige paleisen in functie. Soestdijk staat sinds 2005 (overlijden Bernhard) leeg.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het Loo (vooruit, dat paleis is niet meer in gebruik), Het Oude Loo, Soestdijk, Drakensteyn...
Mwa dat idee heb ik dus niet. Pim Fortuyn, Ben Knapen, Alexander Pechtold, Ewout Irrgang en Mei li Vos zijn of waren op persoonlijke titel republikeinen en er is niemand die hen daar ooit om heeft lopen afkafferen dat ik me kan herinneren.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Prachtige woorden, maar oh zo fout. Ontelbaar zaken zijn niets veranderd sinds het begin van de mensheid.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:37 schreef Northside het volgende:
[..]
Verandering is de enige constante zoals een wijs iemand ooit al eens zei. De mens verbetert alles om zich heen continue, traditie is niet meer dan een tijdelijke stilstand. Ook de monarchie is een tijdelijk iets.
Zoals? Volgens mij is vrijwel alles met betrekking tot de mens wel veranderd in de loop van de tijd, van denkwijzen tot onze lichamen.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:44 schreef waht het volgende:
Prachtige woorden, maar oh zo fout. Ontelbaar zaken zijn niets veranderd sinds het begin van de mensheid.
Je hebt liever dat we een staatshoofd hebben die dat is omdat zijn moeder dat was, dan dat we die kunnen kiezen?quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:55 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, als puber was ik ook op en top republikein. Maar sinds ons Catshuis wordt bewoond door figuren als Jan-Peter Balkenende en Mark Rutte, ben ik daar toch een beetje van terug gekomen.
Aanpassingsvermogen, voortplanting, overlevingsdrang, energievoorziening van het lichaam, sociale interactie. De essentie is niet veranderd.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:49 schreef Northside het volgende:
[..]
Zoals? Volgens mij is vrijwel alles met betrekking tot de mens wel veranderd in de loop van de tijd, van denkwijzen tot onze lichamen.
Sowieso: als er een orkaan is in de VS wordt er altijd gezeurd op de president. Zo zou Bush volgens een of andere rapper een hekel hebben aan zwarten omdat hij zo laat in New Orleans kwam na Katrina.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:55 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, als puber was ik ook op en top republikein. Maar sinds ons Catshuis wordt bewoond door figuren als Jan-Peter Balkenende en Mark Rutte, ben ik daar toch een beetje van terug gekomen.
Ik zou liever een gekozen premier hebben en een strikt ceremonieel Koningshuis.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt liever dat we een staatshoofd hebben die dat is omdat zijn moeder dat was, dan dat we die kunnen kiezen?
Is dat zo? Vergeten wat de reacties waren toen het koningshuis naar Engeland en Canada vluchten toen de Duitsers ons land binnenkwamen? "Een kapitein verlaat nooit als eerste het zinkende schip"quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:58 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Sowieso: als er een orkaan is in de VS wordt er altijd gezeurd op de president. Zo zou Bush volgens een of andere rapper een hekel hebben aan zwarten omdat hij zo laat in New Orleans kwam na Katrina.
Dat zou je hier niet hebben met Bea/WA.
Ok, wilde alleen maar aangeven dat 'omdat het werkt' voor mij geen argument is om niet te blijven verbeteren. Er zijn wel betere pro-monarchie dingen te bedenken.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:57 schreef waht het volgende:
Maar we dwalen af. Het enige wat ik aangeef is dat elk mens in zekere zin leunt op lessen uit het verleden, ook wat betreft staatsinrichting.
Een gekozen premier. En dan? Ik voorzie botsende mandaten (premier en SG). De kiezer is immers schizofreen.quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zou liever een gekozen premier hebben en een strikt ceremonieel Koningshuis.
Bedoel je niet een president? Een premier als hoofd van een coalitieregering kiezen is lastigquote:Op woensdag 30 januari 2013 16:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zou liever een gekozen premier hebben en een strikt ceremonieel Koningshuis.
Het voordeel van een koningshuis is dat er qua relaties met het buitenland meer continuiteit is en de belangrijkste representant op staatsbezoeken geen politieke kleur heeft.
Bovendien willen mensen graag een sprookje. Dan mogen ze het van me hebben. Zolang het sprookje zich maar houdt bij handjes geven en lintjes knippen.
Er zijn wel meer landen waar de bestuurlijke macht los van de controlerende macht wordt gekozen. Dus volgens mij hoeft het niet echt een probleem te zijn. Het zal een andere politieke cultuur doen ontstaan.quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Een gekozen premier. En dan? Ik voorzie botsende mandaten (premier en SG). De kiezer is immers schizofreen.
Moet die dan naar die post solliciteren per Stadhoudersbrief?quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:16 schreef Hexagon het volgende:
Overigens als we dan toch republiek zouden worden dan wil ik geen president maar moet de sterke man gewoon stadhouder gaan heten.
Ik zou graag een systeem zien met een stem voor de bestuurlijke en de controlerende macht.quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bedoel je niet een president? Een premier als hoofd van een coalitieregering kiezen is lastig
Zonder meer, maar uiteindelijk moet het naar behoren werken. Dat lijkt me een valide punt in deze pragmatische tijden.quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:08 schreef Northside het volgende:
[..]
Ok, wilde alleen maar aangeven dat 'omdat het werkt' voor mij geen argument is om niet te blijven verbeteren. Er zijn wel betere pro-monarchie dingen te bedenken.
Klopt, en in de VS werkt het ook erg lekker hè.quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er zijn wel meer landen waar de bestuurlijke macht los van de controlerende macht wordt gekozen. Dus volgens mij hoeft het niet echt een probleem te zijn. Het zal een andere politieke cultuur doen ontstaan.
Maargoed dat is verder offtopic.
als je ziet wat de gemiddelde republikeinse idioot in dat land met enige regelmaat uitkraamt denk ik dat we eerder schuimbekkend zouden reageren om de ongekende kortzichtigheid van veel van die figuren.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Frankrijk heeft dit toch ook met zijn overzeese gebieden. De koning(in) zal altijd bij een bepaalde groep mensen populair blijven, het gaat er om dat de meerderheid van de bevolking er achter staat.quote:Op woensdag 30 januari 2013 17:56 schreef rockstah het volgende:
Het probleem met het verkiezen van een staatshoofd is dat het dan automatisch een politieke inslag krijgt wat weer schadelijk is voor de bindende positie die zo'n staatshoofd hoort te hebben. Bedenk ook dat het koninkrijk Nederland groter is dan onze landsgrenzen. Op de Antillen kunnen ze helemaal niets met leiders die wij verkozen hebben, ook al stemmen ze mee dan hebben ze nog geen enkele wezenlijke invloed. De koningin is nu juist ontzettend populair daar en is een van de weinige bindende factoren die ze nog hebben met Nederland.
Zoals?quote:Op woensdag 30 januari 2013 17:29 schreef dawg het volgende:
[..]
als je ziet wat de gemiddelde republikeinse idioot in dat land met enige regelmaat uitkraamt denk ik dat we eerder schuimbekkend zouden reageren om de ongekende kortzichtigheid van veel van die figuren.
En als die meerderheid nou liever een koninkrijk dan een republiek wil?quote:Op woensdag 30 januari 2013 18:04 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Frankrijk heeft dit toch ook met zijn overzeese gebieden. De koning(in) zal altijd bij een bepaalde groep mensen populair blijven, het gaat er om dat de meerderheid van de bevolking er achter staat.
Dan behoud je het koninkrijk..? Wel een interessant vraagstuk om voor te leggen in een referendum (als we in Zwitserland zouden wonen tenminstequote:Op woensdag 30 januari 2013 19:07 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En als die meerderheid nou liever een koninkrijk dan een republiek wil?
Het zou wel wat vreemd zijn als in de loop der tijd uit peilingen gaat blijken dat 80% tegen de huidige monargie is en je het koninkrijk toch in stand wil laten houden. Uiteindelijk krijgt de meerderheid altijd zijn zin. Ik weet trouwens niet wat de huidige stand van zaken is, de Hond zal deze week wel een opiniepeiling houden over het draagvlak van het koningshuis.quote:Op woensdag 30 januari 2013 19:17 schreef rockstah het volgende:
Ik vind meerderheidsbesluiten sowieso een weinig verheffend principe waar je alleen op terug moet vallen als het nou eenmaal niet anders kan. En het staat ook nogal haaks op de fundamentele principes van de democratie omdat minderheidsbelangen ook vertegenwoordigt dienen te worden.
Feit blijft dat zodra je een niet-politieke functie gaat politiseren je ruimte maakt voor polarisatie. Een staatshoofd heeft juist een sterkere positie omdat je het er niet perse mee eens of oneens hoeft te zijn.
Wil je enkel het erfelijke aspect eruit halen dan kan dat verder enkel door er zo'n droevige idols verkiezing van te maken wat ook weer de weg opent voor wezenloos populisme en huichelarij.
Het heeft ook zo zijn voordelen om zo'n functie bij een vaste dynastie neer te leggen, zo kan iemand vanaf de geboorte al voorbereid worden op zijn of haar taak.
Totale onzin. Als oprichter en voorzitter van de Republikeinse Moderne Partij kna ik het weten.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Stel jij je dan op een sollicitatie voor met de woorden "Goedemiddag, ik ben ben99 en ik wil heel graag een republiek"?quote:Op woensdag 30 januari 2013 19:38 schreef Ben99 het volgende:
[..]
Totale onzin. Als oprichter en voorzitter van de Republikeinse Moderne Partij kna ik het weten.
Ga je nu solliciteren bij een oranje-kwal en je zegt dat je de republiek wil, dan zul je niet worden aangenomen. Maar er zijn heus genoeg mensen die niet houden van Oranje
Sluit je aan bij de RMP dan sta je niet alleen
http://republikeinen.org site RMP
quote:Ga niet langer zitten kankeren op Van Oranje Nassau en hun regime, maar doe iets met de RMP, word lid of doneer
Trouwquote:Nederlander nog steeds voorstander van monarchie
29/04/08, 09:29
AMSTERDAM (ANP) - Nederlanders zijn nog steeds voorstander van de monarchie. Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt dat 70 procent van de Nederlanders voor het behoud van het koningshuis is, tegen 71 procent vorig jaar. Dat heeft De Hond dinsdag bekendgemaakt.
De steun voor de republiek is het grootst onder aanhangers van de PVV van Geert Wilders (42 procent), de SP (41 procent) en GroenLinks (34 procent). Mensen die op D66 stemmen zijn de grootste voorstanders van de monarchie; 93 procent van hen wil het koningshuis behouden. Ook het CDA is met 86 procent voorstander van het Koninklijk Huis.
Met gekken als jullie wil ik niets van doen hebben. Oranjeregieme, echt..quote:Op woensdag 30 januari 2013 19:38 schreef Ben99 het volgende:
[..]
Totale onzin. Als oprichter en voorzitter van de Republikeinse Moderne Partij kna ik het weten.
Ga je nu solliciteren bij een oranje-kwal en je zegt dat je de republiek wil, dan zul je niet worden aangenomen. Maar er zijn heus genoeg mensen die niet houden van Oranje
Hey Ben jij ook weer hier?quote:Op woensdag 30 januari 2013 19:38 schreef Ben99 het volgende:
[..]
Meer macht naar een positie die bepaald wordt d.m.v. erfrecht? Wat is dit voor een eng idee?quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:50 schreef Picchia het volgende:
[..]
Dat komt hoofdzakelijk omdat de rol van de koningin constant afgestompt wordt. Een koningin kan zeer nuttig zijn als een check in onze democratie. Maar als je haar alle middelen uit handen neemt dan blijft er niet veel meer over om te verdedigen, naast haar symbolische functie.
Daarom is het ook zo vreemd dat de meeste monarchisten de huidige rol van de koningin proberen te verdedigen. En haar geen grotere rol willen toedichten zodat zij daadwerkelijk nuttig wordt.
Ofwel: jij pleit ervoor dat het volk moet kunnen stemmen wie "de leider" wordt, maar als het volk niet kiest wat jou bevalt bestaat het volk uit "simpele zielen die graag een GTST in het groot willen hebben" ?quote:Op woensdag 30 januari 2013 21:28 schreef Euribob het volgende:
[..]
Meer macht naar een positie die bepaald wordt d.m.v. erfrecht? Wat is dit voor een eng idee?
De reden dat er zoveel monarchisten zijn is omdat er zoveel simpele zielen graag een GTST in het groot willen hebben.
Volgens mij pleit ik nergens voor en geef ik alleen maar aan waarom er zoveel oranjegezinden zijn?quote:Op woensdag 30 januari 2013 21:38 schreef Grouch het volgende:
[..]
Ofwel: jij pleit ervoor dat het volk moet kunnen stemmen wie "de leider" wordt, maar als het volk niet kiest wat jou bevalt bestaat het volk uit "simpele zielen die graag een GTST in het groot willen hebben" ?
Dat lijkt enigszins hypocriet.
En de PVV is niet de beste reclame voor de democratie, en nu?quote:Op woensdag 30 januari 2013 21:54 schreef waht het volgende:
Nou, de republikeinen op Nederland 2 zijn niet de beste reclame voor de republiek.
Die moet wel een beetje met zijn tijd meegaan natuurlijk, gewoon via een Stadhouderstwitter.quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moet die dan naar die post solliciteren per Stadhoudersbrief?
Tja, er is ook vrijwel geen aandacht voor het communisme op de TV zenders. Ligt dat ook aan de omroep?quote:Op donderdag 31 januari 2013 08:27 schreef PLAE@ het volgende:
Wat ik echt wonderlijk vind is dat in het zogenaamde vrije land waarin wij leven er vrijwel geen aandacht is voor republikeins gedachtengoed. Op de publieke omroep (goh) valt een wanklank helemaal ver te zoeken.
quote:Op donderdag 31 januari 2013 08:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja, er is ook vrijwel geen aandacht voor het communisme op de TV zenders. Ligt dat ook aan de omroep?
Of ligt het gewoon aan de marginale positie van de boodschappers?
Dit zijn natuurlijk oude cijfers. Met een wisseling van de troon is dit een mooi moment voor verdere veranderingen.quote:Driekwart van de Nederlanders steunt de monarchie, maar een groeiend aantal mensen vindt het tijd voor modernisering van het koningschap. Ruim een kwart zou nu de voorkeur geven aan een ceremonieel koningschap.
Toch is ruim de helft van de Nederlanders wél tevreden met de monarchie in zijn huidige vorm. 11 procent wil liever helemaal geen monarchie.
De discussie over een andere invulling van het koningschap wordt natuurlijk wel gevoerd, ook op de PO.quote:Op donderdag 31 januari 2013 08:32 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
[..]
Dit zijn natuurlijk oude cijfers. Met een wisseling van de troon is dit een mooi moment voor verdere veranderingen.
Hoe liggen de cijfers voor invoeren van een communistische heilstaat?
Ik heb het vooral over de boodschappers. Waar blijft bijvoorbeeld eem brede republikeinse beweging zoals een organisatie met leden? Kennelijk is men wel republikeins maar heeft men weinig zin om er werk van te maken. Op een paar marginale borrelclubjes na.quote:Op donderdag 31 januari 2013 08:32 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
[..]
Dit zijn natuurlijk oude cijfers. Met een wisseling van de troon is dit een mooi moment voor verdere veranderingen.
Hoe liggen de cijfers voor invoeren van een communistische heilstaat?
Ik denk dat de gemiddelde republikein weinig verschilt van de gemiddelde oranjefan: puur op gevoel "in favour off". Dus de gemiddelde republikein is republikein omdat "het koningshuis teveel geld kost en het niet van deze tijd is dat iemand niet gekozen staatshoofd wordt". Veel dieper gaat het niet, en dat is veel te oppervlakkig voor de aanpassing van het staatsbestel en de grondwet.quote:Op donderdag 31 januari 2013 08:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb het vooral over de boodschappers. Waar blijft bijvoorbeeld eem brede republikeinse beweging zoals een organisatie met leden? Kennelijk is men wel republikeins maar heeft men weinig zin om er werk van te maken. Op een paar marginale borrelclubjes na.
Dit inderdaad. Zie ook het zielige debat op nederland 2 gisteren. Nonstop inhoudsloos gewauwel .. van beide kanten. Zonder feitelijke onderbouwingen maar rijk aan onderbuikgevoelens.quote:Op donderdag 31 januari 2013 08:56 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde republikein weinig verschilt van de gemiddelde oranjefan: puur op gevoel "in favour off". Dus de gemiddelde republikein is republikein omdat "het koningshuis teveel geld kost en het niet van deze tijd is dat iemand niet gekozen staatshoofd wordt". Veel dieper gaat het niet, en dat is veel te oppervlakkig voor de aanpassing van het staatsbestel en de grondwet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Monarchie_in_Nederlandquote:De posities van de opeenvolgende stadhouders uit de huizen Oranje en Nassau-Dietz waren niet sterk genoeg om monarchen te worden. Zij waren de "dienaar van de Staten".
In 1750 werd Willem IV van Oranje-Nassau, zeer tegen de zin van de regenten en de Staten van Holland, tot erfstadhouder uitgeroepen. Toch konden hij en zijn zoon en opvolger Willem V van Oranje-Nassau niet als monarchen optreden. De republikeinse traditie was daarvoor te sterk. Willem V vluchtte in 1795 naar Engeland na de bezetting door de legers van Napoleon. Hij bracht de laatste tien jaar van zijn leven als banneling door in het Kew Palace en in het Slot Oranienstein.
...
Willem I probeerde onder meer de belangen van zijn familie veilig te stellen door het instellen van het principe van 'erfelijk koningschap'. Daarin werd hij door de Britten en de andere geallieerden gesteund. Zij wensten een sterke monarchie ten noorden van Frankrijk en Willem was nauw verwant aan de Britse en Pruisische koningshuizen. Er bestond in deze periode bij de Nederlanders met heimwee naar de Republiek een sterke oppositie tegen het koningschap. Orangist Gijsbert Karel van Hogendorp zorgde er met zijn grondwet voor dat Willem zijn positie kon consolideren: sindsdien ging het koningschap over op zijn 'wettige' (door Willem immers zelf als wettig bepaald) opvolgers.
Lol, de post hierboven is exemplarisch.quote:Op donderdag 31 januari 2013 09:33 schreef Grouch het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Zie ook het zielige debat op nederland 2 gisteren. Nonstop inhoudsloos gewauwel .. van beide kanten. Zonder feitelijke onderbouwingen maar rijk aan onderbuikgevoelens.
Concreet voorbeeld, wat jij ook al aanhaalt - de ene partij blerde dat het koningshuis zo duur is, de tegenstander claimde dat ze onschatbaar veel waarde toevoegt. Maar geen van beide partijen kon concrete bedragen noemen. Zelfs geen schatting. Waar heb je het dan over...
Neemt niet weg dat het fundamenteel ondemocratisch is dat je als staatshoofd geboren wordt en niet gekozen.quote:Op donderdag 31 januari 2013 08:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb het vooral over de boodschappers. Waar blijft bijvoorbeeld eem brede republikeinse beweging zoals een organisatie met leden? Kennelijk is men wel republikeins maar heeft men weinig zin om er werk van te maken. Op een paar marginale borrelclubjes na.
Dat hangt er vanaf of je de democratie als doel of als middel beschouwt.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat het fundamenteel ondemocratisch is dat je als staatshoofd geboren wordt en niet gekozen.
Oh echt? In 2009 werden de totale kosten van het koningshuis geschat op 110 miljoen terwijl de kosten van de Duitse president worden geschat op rond de 25 miljoen, Finland 13 miljoen, Oostenrijk 3,5 miljoen en Frankrijk 90 miljoen.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:24 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Lol, de post hierboven is exemplarisch.
Heel herkenbaar, maar het kan altijd slechter zoals die fossiel in het VK aantoont.quote:he estimated total annual cost of the monarchy to taxpayers is £202.4m, around five times the official figure published by the royal household (£38.3m last year).
-The official figure excludes a number of costs, including round-the-clock security, lavish royal visits and lost revenue from the Duchies of Lancaster and Cornwall.
-Civil List expenditure has increased by 94 per cent in real terms over the last two decades.
-£202.4m is equivalent to the cost of 9,560 nurses, 8,200 police officers, annual Ministry of Defence spending on food and the total reduction in Sure Start funding.
-The British monarchy is 112 times as expensive as the Irish president and more than twice as expensive as the French semi-presidential system.
-Britain's royal family is the most expensive in Europe at more than double the cost of the Dutch monarchy.
-Taxpayers are kept in the dark about the exact cost of the monarchy, due to the royal household's exemption from the Freedom of Information Act and widespread misunderstanding about the nature of the royal family's finances.
Nee, dat doet het niet.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf of je de democratie als doel of als middel beschouwt.
Ja, en?quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:43 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Oh echt? In 2009 werden de totale kosten van het koningshuis geschat op 110 miljoen terwijl de kosten van de Duitse president worden geschat op rond de 25 miljoen, Finland 13 miljoen, Oostenrijk 3,5 miljoen en Frankrijk 90 miljoen.
Yay ! Dat is een helft van de vergelijkingquote:Op donderdag 31 januari 2013 11:43 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Oh echt? In 2009 werden de totale kosten van het koningshuis geschat op 110 miljoen terwijl de kosten van de Duitse president worden geschat op rond de 25 miljoen, Finland 13 miljoen, Oostenrijk 3,5 miljoen en Frankrijk 90 miljoen.
Nee, maar als jij voorstander bent mag jij dat aantonen en waar dat precies uit gegenereerd wordt. Een president kan immers ook staatsbezoeken afleggen met ondernemers in zijn kielzog.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:46 schreef Grouch het volgende:
[..]
Yay ! Dat is een helft van de vergelijking
Weet je de opbrengsten ook ?
Een groot deel van de populaire partijen is in principe republikeins, dus dat valt wel mee.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik krijg het idee dat ook allemaal wel meevalt. Op kantoor word ik omringd door enkele die hard Oranjegezinden. Er is echter niets aan de hand wanneer er harde grapjes worden gemaakt over het Koningshuis.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:50 schreef kingmob het volgende:
[..]
Een groot deel van de populaire partijen is in principe republikeins, dus dat valt wel mee.
Toch wel. Het democratiseren van processen leidt niet per se tot een democratischer uitkomst van zo'n proces.quote:
Waarschijnlijk omdat het niet zo heel interessant is/was.quote:Op donderdag 31 januari 2013 08:27 schreef PLAE@ het volgende:
Wat ik echt wonderlijk vind is dat in het zogenaamde vrije land waarin wij leven er vrijwel geen aandacht is voor republikeins gedachtengoed. Op de publieke omroep (goh) valt een wanklank helemaal ver te zoeken.
Oh? Is de reputatie van Alexander Pechtold en Mei li Vos te grabbel dan?quote:Op donderdag 31 januari 2013 08:41 schreef PLAE@ het volgende:
Nou volgens mij gooi je je eigen positie ten grabbel in vele kringen wanneer je een afwijkende mening uit. Net zoiets als in de VS in de politiek er voor uitkomen dat je een atheist bent (maar dan in een kleinere vorm).
Heeft er niets mee te maken dat een staatshoofd dat staatshoofd is omdat zijn moe dat was niet democratisch is.quote:Op donderdag 31 januari 2013 12:29 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Toch wel. Het democratiseren van processen leidt niet per se tot een democratischer uitkomst van zo'n proces.
Dat is zo. Maar als het een zuivere sprookjesfunctie zou zijn is het niet zo erg.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat het fundamenteel ondemocratisch is dat je als staatshoofd geboren wordt en niet gekozen.
Ik vind beiden een bepaaldelijk treurige reputatie hebben.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh? Is de reputatie van Alexander Pechtold en Mei li Vos te grabbel dan?
Tja, in Zweden mogen ze alleen lintjes knippen en betalen ze belastingen. Zou een goed begin zijn.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is zo. Maar als het een zuivere sprookjesfunctie zou zijn is het niet zo erg.
De relevante vraagstelling was of er hier sprake is van een oorzakelijk verband.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik vind beiden een bepaaldelijk treurige reputatie hebben.
Bijna volledig mee eens.quote:Op donderdag 31 januari 2013 13:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat het niet zo heel interessant is/was.
Meestal beperkt de discussie zich tot wat gezeik over de kosten, terwijl de opbrengsten of kosten van een alternatief niet worden berekend. Verder heb je dan nog dat het fundamenteel ondemocratisch zou zijn, en dat is op zich wel waar. Maar anderzijds is het functioneren van het koningshuis stevig ingekapseld in de democratie. De macht van de koningin was zo groot als de democratisch verkozenen toelieten. Dat de koningin veel invloed had, invloed is wat anders dan macht, was een uitvloeisel van haar intelligentie en sterke karakter, niet van haar wettelijke positie.
Ze heeft de discussie dan ook doodgemaakt door haar werk uitstekend te doen. Bij haar kroning lagen de verhoudingen wel wat anders, maar na een jaar of 10 al kon ze in het hol van de leeuw op de Amsterdamse vrijmarkt haar zegetocht maken.
Ik erken de principiele discussie, maar het democratisch probleem in de zin van het zelfbeschikkingsrecht van het volk ligt op zich niet dáár, wel elders. Een ander punt is dat die positie ook unieke kwaliteiten met zich meebrengt die je niet kunt vervangen met nog meer politici. Zij en haar familie heeft een lotsverbondenheid met het land die over meerdere generaties gaat zoals niemand anders dat heeft. De koningin zit dus met haar nageslacht in het landsbelang en een dergelijk persoonlijk lange termijnbelang bij het landsbelang kun je bij niemand anders creeeren of verwachten.
Meer praktische nadelen van een alternatief zijn dat een president altijd een politicus zal zijn en altijd draagvlak zal missen bij politieke tegenstanders van weleer, ondanks dat hij een laf compromis zal vormen.
In het buitenland heeft die nooit die aandacht en dat overwicht. Families zijn nou eenmaal een gegeven, iedereen is daar min of meer een product van en ook in zo'n 100% republikeins land als de VS zie je een hang naar dynastiën, maar dan juist met een tegenstrijdigheid tussen het landsbelang en het familiebelang.
Als bijkomend voordeel heeft het dan dat iemand van jongs af aan voorbereid wordt op die positie. Daar kun je ook geen alternatief voor creeeren.
Verder viel mij bij de aanslag in Apeldoorn weer eens op hoe dramatisch dan zo'n Balkenende was. Die moet dan het geschokte volk toespreken en hakkelt slechts wat clichés bij elkaar. Vervolgens komt dan het geschokte doelwit zelf even in een snel geimproviseerd tv-optreden, en alles wordt weer even heel kort in perspectief gezet en zijn er rake woorden van troost voor iedereen die daar behoefte aan heeft en is de stemming in het land weer kalm.
Ik geef toe dat ik Bea-fan ben, en Wim-Lex gewoon veel minder capaciteiten heeft. Maar je kunt een dergelijk effect gewoon niet van politici verwachten, zeker niet van de huidige generatie. En als er ergens een dijk is doorgebroken dan hoeft de koningin alleen maar een paar rubberlaarzen aan te trekken om een heleboel mensen een hart onder de riem te steken, terwijl een Rutte zelf 100 zandzakken kan gaan versjouwen en dan nog is het te weinig. Zo werkt dat nou eenmaal door die positie vanaf geboorte.
Die mensen zijn te ver heen om gered te worden door monarchisme, inderdaad.quote:Op donderdag 31 januari 2013 19:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
De relevante vraagstelling was of er hier sprake is van een oorzakelijk verband.
Dat is dan ook niet hoe een logische implicatie werkt.quote:Op donderdag 31 januari 2013 19:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Die mensen zijn te ver heen om gered te worden door monarchisme, inderdaad.
Ik constateer slechts een zeer selectieve covariatie.quote:Op donderdag 31 januari 2013 19:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet hoe een logische implicatie werkt.
Wel als dat bakken met geld (geen sprookjesgeld) kost en die mensen in hun eigen sprookje gaan geloven.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is zo. Maar als het een zuivere sprookjesfunctie zou zijn is het niet zo erg.
Tja, toch ligt hun republikeinse overtuiging hun carriere niet in de weg. De stelling van degene die ik quote is dus ook onzin.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik vind beiden een bepaaldelijk treurige reputatie hebben.
Zou ik een prima deal vinden.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, in Zweden mogen ze alleen lintjes knippen en betalen ze belastingen. Zou een goed begin zijn.
Misschien zou 'Joegoslavië' wel nooit zijn gebeurd met een verbindende monarch. Je weet het niet.quote:Op donderdag 31 januari 2013 23:05 schreef UpsideDown het volgende:
1 ding wil ik nog opmerken, een aantal in dit topic hebben het beeld dat een koningshuis en republiek niet samen kunnen gaan. Een republiek betekend natuurlijk niet per defenitie dat het koningshuis opgeheven wordt, slechts hun politieke functies worden ontbonden. De koninklijke familie kan prima voortbestaan als symbool voor de staat zijnde een republiek. In Duitsland heb je ook nog altijd de Prins van Pruisen (Louis Ferdinand van Pruisen), hoewel deze wel veel minder bekend/populair is, mede omdat Pruisen niet hetzelfde als het huidige Duitsland is. Ze zullen het wel met wat minder moeten doen dan vrees ik.
Recentelijke opgeheven/verweropen monargiën (allen door een machtswisseling/staatsgreep) in Europa zijn trouwens Griekenland (1974), Finland (1918), Italië (1946), Portugal (1910) en Joegoslavië (1943). Dat zijn er niet veel. Tevens gebeurd zoiets vrijwel altijd in een groter verband.
Het kost wat inderdaad. Maar het gros van de bevolking wil graag een sprookje. En daarnaast houdt het een hoop mensen zoet. En ook schijnt het toch wel een positieve invloed te hebben om de deals die je als land binnen haalt.quote:Op donderdag 31 januari 2013 21:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wel als dat bakken met geld (geen sprookjesgeld) kost en die mensen in hun eigen sprookje gaan geloven.
Paleis het loo in Apeldoorn bevindt zich toch echt niet in holland.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:15 schreef UpsideDown het volgende:
alle paleizen van de koningklijke familie staan in Holland
quote:Op donderdag 31 januari 2013 23:50 schreef erikkll het volgende:
[..]
Paleis het loo in Apeldoorn bevindt zich toch echt niet in holland.
quote:
Totaal niet, maar het is nou eenmaal makkelijker om de schuld buiten jezelf te zoeken (ze nemen me gewoon niet aan omdat ik zwart ben/republikein ben!).quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh? Is de reputatie van Alexander Pechtold en Mei li Vos te grabbel dan?
Het koningshuis is inderdaad en visitekaartje voor corporatief Nederland. Zo worden er deals binnen gehaald voor de Nederlandse multinationals ten koste van de belastingbetalende burger en het niet profiterende MKB.quote:Op donderdag 31 januari 2013 23:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het kost wat inderdaad. Maar het gros van de bevolking wil graag een sprookje. En daarnaast houdt het een hoop mensen zoet. En ook schijnt het toch wel een positieve invloed te hebben om de deals die je als land binnen haalt.
http://www.volkskrant.nl/(...)ljard-op-rsquo.dhtml
Geen slechte investering dus.
Waar de oranjes weer aandeelhouder in zijn?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 07:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het koningshuis is inderdaad en visitekaartje voor corporatief Nederland. Zo worden er deals binnen gehaald voor de Nederlandse multinationals ten koste van de belastingbetalende burger en het niet profiterende MKB.
Zo bont wilde ik het nog net niet maken....quote:Op vrijdag 1 februari 2013 08:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar de oranjes weer aandeelhouder in zijn?
Uiteindelijk betalen die multinationals daar weer belasting over. Wat die burger weer een hoop scheelt.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 07:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het koningshuis is inderdaad en visitekaartje voor corporatief Nederland. Zo worden er deals binnen gehaald voor de Nederlandse multinationals ten koste van de belastingbetalende burger en het niet profiterende MKB.
We weten allemaal wat die multinationals aan belasting betalenquote:Op vrijdag 1 februari 2013 09:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteindelijk betalen die multinationals daar weer belasting over. Wat die burger weer een hoop scheelt.
En verder is het de keuze tussen deals voor mulinationals of helemaal geen deals. Grote jongens dealen nu eenmaal graag met andere grote jongens.
Dus jij pleit eigenlijk voor meer belasting voor multinationals?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 10:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
We weten allemaal wat die multinationals aan belasting betalen
Nee. Minder voor het MKB. Ik pleit er vooral voor om niet met drogargumentatie op de proppen te komen.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 10:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus jij pleit eigenlijk voor meer belasting voor multinationals?
Je wilt jezelf doen zwijgen?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 12:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik pleit er vooral voor om niet met drogargumentatie op de proppen te komen.
Uiteraard omdat jij daar zelf onder valt.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 12:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee. Minder voor het MKB. Ik pleit er vooral voor om niet met drogargumentatie op de proppen te komen.
En?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 12:51 schreef niels0 het volgende:
[..]
Uiteraard omdat jij daar zelf onder valt.
Alleen drakenstijen en eikenhoorst zijn nog bezit van de kon. Familie, de rest is gewoon van de overheid.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het Loo (vooruit, dat paleis is niet meer in gebruik), Het Oude Loo, Soestdijk, Drakensteyn...
Klopt, maar het zijn wel nog koninklijke paleizen.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Alleen drakenstijen en eikenhoorst zijn nog bezit van de kon. Familie, de rest is gewoon van de overheid.
Bram, Wil je per direct stoppen jezelf een pragmaticus te noemen? Je bent alles behalve dat. Verder is van alle ismes corporatisme met afstand de meest verderfelijke en is de koning(in) daar bij uitstek het visitekaartje van.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 14:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk dat het inderdaad verstandiger is om niet luidkeels te roepen dat je een republikein bent. Daarom roep ik het maar des te meer luidkeels op dit forum: ik ben een republikein. Ik ben echter wel een pragmatische republikein, indien WA zijn werk fatsoenlijk doet mag hij van mij koning worden en blijven, indien niet, dan wordt het tijd om de Nederlandse monarchie op te heffen. Zolang we in een gekke wereld leven waarin je met de koning(in) meer extra geld kan verdienen met opdrachten dan dat heel dat circus kost (tientallen miljoenen Euro's per jaar als ik me niet vergis) dan mag het van mij worden gedoogd. Ik vind dat ze moeten bezuinigen op de monarchie, momenteel zijn er nog onnodige en onnodig hoge toelages en andere onnodige kosten (bijv. de koninklijke paardenstal inclusief millitaire politieagenten die dat bewaken, gekker moet het toch niet worden).
Het zijn bouwwerken die bekostigd zijn en worden met het bloed van het grauw.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Klopt, maar het zijn wel nog koninklijke paleizen.
Mijn lieve jongen. Jij herkent een drol nog niet als je er in traptquote:
Ach, ik heb liever nog eens tweehonderd jaar monarchie dan weer een bank die gered moet worden.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het zijn bouwwerken die bekostigd zijn en worden met het bloed van het grauw.
Je krijgt beiden...quote:Op vrijdag 1 februari 2013 17:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ach, ik heb liever nog eens tweehonderd jaar monarchie dan weer een bank die gered moet worden.
Waarom niet dan? Wat gebeurt er dan?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 14:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk dat het inderdaad verstandiger is om niet luidkeels te roepen dat je een republikein bent.
Het was een reactie op de OP. Veel mensen associëren toch een licht negatief iets met het luidkeels roepen dat je een republikein bent. Vanzelfsprekend hangt het af van het gezelschap waarin je verkeert. Persoonlijk kom ik er rustig voor uit maar enkel als anderen het onderwerp aansnijden.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 17:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom niet dan? Wat gebeurt er dan?
Dan vraag ik mij werkelijk af bij wat voor paupers je gewerkt hebt. Je gaat mensen toch ook niet vragen of ze vegetarisch zijn, of ze aan anale seks doen of wat dan ook.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Mijn ervaring is dat liefhebbers van het koningshuis daar nogal schuimbekkend op reageren, en dat het niet verstandig is je voor te laten staan op een voorliefde voor de republiek.
En dat heeft werkelijk 0% invloed gehad op de welvaart tijdens de Gouden Eeuw. Of een koning of stadhouder de scepter zwaait maakt geen drol uit met een koloniaal decentraal ingericht rijk. Overal waar we neerstreken bepaalden de kolonisten hun eigen regeltjes, ongeacht wie er in Den Haag op dat moment aan de macht was.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:55 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Kijk, dit kan ik beamen.
De meeste voorstanders van het koningshuis weten niet eens dat Nederland vroeger zijn aanzien en rijkdom grotendeels als republiek verworven heeft. Het huidige koninkrijk mag dan 200 jaar bestaan, de republiek daarvoor heeft ook 200 jaar zeer succesvol bestaan.
Heel goed voorbeeld van cum hoc ergo propter hoc inderdaad. Destijds hadden we ook geen grondwet en algemeen stemrecht, ook maar snel afschaffen dan?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:08 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
En dat heeft werkelijk 0% invloed gehad op de welvaart tijdens de Gouden Eeuw. Of een koning of stadhouder de scepter zwaait maakt geen drol uit met een koloniaal decentraal ingericht rijk. Overal waar we neerstreken bepaalden de kolonisten hun eigen regeltjes, ongeacht wie er in Den Haag op dat moment aan de macht was.
En als we nu een republiek zouden worden komen die gloriedagen ook niet terug, dus het is een non-argument.
Zoals ook vrijwel alle argumenten voor een monarchie non-argumenten zijn.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:08 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Zoals eigenlijk alle argumenten voor een republiek non-argumenten zijn, behalve ''ik vind erfopvolging niet leuk/modern genoeg''.
Gouden eeuw komt nooit meer terug nee, beweer ik ook helemaal niet. Wellicht was er onder een koning net zo goed een gouden eeuw geweest, dat zullen we nooit weten.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:08 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
En dat heeft werkelijk 0% invloed gehad op de welvaart tijdens de Gouden Eeuw. Of een koning of stadhouder de scepter zwaait maakt geen drol uit met een koloniaal decentraal ingericht rijk. Overal waar we neerstreken bepaalden de kolonisten hun eigen regeltjes, ongeacht wie er in Den Haag op dat moment aan de macht was.
En als we nu een republiek zouden worden komen die gloriedagen ook niet terug, dus het is een non-argument. Zoals eigenlijk alle argumenten voor een republiek non-argumenten zijn, behalve ''ik vind erfopvolging niet leuk/modern genoeg''.
Kul. De meeste mensen / ondernemers zijn eerste klas egoisten. Dat blijkt maar weer. Het komt namelijk op hetzelfde neer.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En?
Dat is altijd nog nobeler dan roepen dat anderen meer belastingen moeten betalen
Het eeuwige antwoord van links: Het demoniseren van de werkenden.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 17:46 schreef niels0 het volgende:
[..]
Kul. De meeste mensen / ondernemers zijn eerste klas egoisten. Dat blijkt maar weer. Het komt namelijk op hetzelfde neer.
Slaat dat nou weer op? Ik ben juist een uitzondering op de regel. Ok, ff per maanden niet gewerkt maar volgende week gewoon weer aantreden. Verder m'n hele leven sinds m'n 18e gewerkt, goed loon maar toch linksachtig. Ik ben gewoon sociaal ipv egoist / voor het recht vd sterkste.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 18:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het eeuwige antwoord van links: Het demoniseren van de werkenden.
En wat dan nog?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 17:46 schreef niels0 het volgende:
[..]
Kul. De meeste mensen / ondernemers zijn eerste klas egoisten. Dat blijkt maar weer. Het komt namelijk op hetzelfde neer.
Yep, die mensen zijn er gelukkig ook. Ik volg een opleiding waarmee ik prima kansen ga krijgen op de arbeidsmarkt, ik stem ook links en ik ben zelfs lid van een linkse partij.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 18:41 schreef niels0 het volgende:
Verder m'n hele leven sinds m'n 18e gewerkt, goed loon maar toch linksachtig. Ik ben gewoon sociaal ipv egoist / voor het recht vd sterkste.
Nee, een sultan.quote:Op donderdag 7 februari 2013 20:24 schreef IPA35 het volgende:
Republikeinen![]()
En dan met een president zeker
O.quote:
Het zegt wat over het niveau van de politieopleiding maar gelukkig probeert dat korps er tenminste iets aan te doen.quote:
Geef me een stel Perzische dames en een waterpijp en ik stem toe.quote:Op donderdag 7 februari 2013 20:47 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Alleen als ik dan de sjah ben.
Ja tussen 28/1 en 30/4 is de partij 40% gegroeidquote:Op woensdag 30 januari 2013 19:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hey Ben jij ook weer hier?
Schiet het een beetje op met de ledenwerving?
Van vijf tot zeven leden.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 20:26 schreef Ben99 het volgende:
[..]
Ja tussen 28/1 en 30/4 is de partij 40% gegroeid
Gefeliciteerd, zitten er nog actievelingen bij?quote:Op zaterdag 20 juli 2013 20:26 schreef Ben99 het volgende:
[..]
Ja tussen 28/1 en 30/4 is de partij 40% gegroeid
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |