abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122259488
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 16:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Er zijn wel meer landen waar de bestuurlijke macht los van de controlerende macht wordt gekozen. Dus volgens mij hoeft het niet echt een probleem te zijn. Het zal een andere politieke cultuur doen ontstaan.

Maargoed dat is verder offtopic.
Klopt, en in de VS werkt het ook erg lekker hè.
pi_122260989
Een VS-systeem met een sterke president lijkt me ook niet goed. De meeste Europese landen zijn parlementaire republieken, waar de president zeer weinig macht heeft. In sommige landen wordt deze dan ook door het parlement verkozen in plaats van rechtstreeks. Dat is misschien maar beter ook, anders krijg je Portugese toestanden: zinloze presidentsverkiezingen waar minder dan de helft van de kiesgerechtigden komt opdagen. Het voornaamste is een staatshoofd te creëren waarbij erfopvolging en familiebanden geen rol spelen.
pi_122261477
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
In de VS is het niet goed voor je carrière en aanzien als je bekennend atheïst bent. Maar hoe is dat als je Republikein bent in Nederland, als in voor de republiek? Mijn ervaring is dat liefhebbers van het koningshuis daar nogal schuimbekkend op reageren, en dat het niet verstandig is je voor te laten staan op een voorliefde voor de republiek.
als je ziet wat de gemiddelde republikeinse idioot in dat land met enige regelmaat uitkraamt denk ik dat we eerder schuimbekkend zouden reageren om de ongekende kortzichtigheid van veel van die figuren.
  woensdag 30 januari 2013 @ 17:56:23 #79
63302 rockstah
New World Disorder
pi_122263144
Het probleem met het verkiezen van een staatshoofd is dat het dan automatisch een politieke inslag krijgt wat weer schadelijk is voor de bindende positie die zo'n staatshoofd hoort te hebben. Bedenk ook dat het koninkrijk Nederland groter is dan onze landsgrenzen. Op de Antillen kunnen ze helemaal niets met leiders die wij verkozen hebben, ook al stemmen ze mee dan hebben ze nog geen enkele wezenlijke invloed. De koningin is nu juist ontzettend populair daar en is een van de weinige bindende factoren die ze nog hebben met Nederland.
  woensdag 30 januari 2013 @ 18:04:02 #80
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122263544
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 17:56 schreef rockstah het volgende:
Het probleem met het verkiezen van een staatshoofd is dat het dan automatisch een politieke inslag krijgt wat weer schadelijk is voor de bindende positie die zo'n staatshoofd hoort te hebben. Bedenk ook dat het koninkrijk Nederland groter is dan onze landsgrenzen. Op de Antillen kunnen ze helemaal niets met leiders die wij verkozen hebben, ook al stemmen ze mee dan hebben ze nog geen enkele wezenlijke invloed. De koningin is nu juist ontzettend populair daar en is een van de weinige bindende factoren die ze nog hebben met Nederland.
Frankrijk heeft dit toch ook met zijn overzeese gebieden. De koning(in) zal altijd bij een bepaalde groep mensen populair blijven, het gaat er om dat de meerderheid van de bevolking er achter staat.
Say what?
  woensdag 30 januari 2013 @ 18:26:54 #81
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122264489
quote:
19s.gif Op woensdag 30 januari 2013 17:29 schreef dawg het volgende:

[..]

als je ziet wat de gemiddelde republikeinse idioot in dat land met enige regelmaat uitkraamt denk ik dat we eerder schuimbekkend zouden reageren om de ongekende kortzichtigheid van veel van die figuren.
Zoals?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122266106
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 18:04 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Frankrijk heeft dit toch ook met zijn overzeese gebieden. De koning(in) zal altijd bij een bepaalde groep mensen populair blijven, het gaat er om dat de meerderheid van de bevolking er achter staat.
En als die meerderheid nou liever een koninkrijk dan een republiek wil?
  woensdag 30 januari 2013 @ 19:11:40 #83
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122266324
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 19:07 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En als die meerderheid nou liever een koninkrijk dan een republiek wil?
Dan behoud je het koninkrijk..? Wel een interessant vraagstuk om voor te leggen in een referendum (als we in Zwitserland zouden wonen tenminste :') ).
Say what?
  woensdag 30 januari 2013 @ 19:17:32 #84
63302 rockstah
New World Disorder
pi_122266588
Ik vind meerderheidsbesluiten sowieso een weinig verheffend principe waar je alleen op terug moet vallen als het nou eenmaal niet anders kan. En het staat ook nogal haaks op de fundamentele principes van de democratie omdat minderheidsbelangen ook vertegenwoordigt dienen te worden.

Feit blijft dat zodra je een niet-politieke functie gaat politiseren je ruimte maakt voor polarisatie. Een staatshoofd heeft juist een sterkere positie omdat je het er niet perse mee eens of oneens hoeft te zijn.
Wil je enkel het erfelijke aspect eruit halen dan kan dat verder enkel door er zo'n droevige idols verkiezing van te maken wat ook weer de weg opent voor wezenloos populisme en huichelarij.

Het heeft ook zo zijn voordelen om zo'n functie bij een vaste dynastie neer te leggen, zo kan iemand vanaf de geboorte al voorbereid worden op zijn of haar taak.
  woensdag 30 januari 2013 @ 19:20:25 #85
63302 rockstah
New World Disorder
pi_122266697
Ik zeg overigens niet dat het onmogelijk is, maar het vereist wel een flinke verandering binnen het huidige politieke stelsel. Politici zouden weer staatsmannen moeten worden in plaats van belangenbehartigers, wat ook weer een vorm van onvrede kan creëren onder de stemmende bevolking.
Op het moment hebben we het allebei, en dat lijkt me geen verkeerd uitgangspunt.
  woensdag 30 januari 2013 @ 19:30:35 #86
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122267154
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 19:17 schreef rockstah het volgende:
Ik vind meerderheidsbesluiten sowieso een weinig verheffend principe waar je alleen op terug moet vallen als het nou eenmaal niet anders kan. En het staat ook nogal haaks op de fundamentele principes van de democratie omdat minderheidsbelangen ook vertegenwoordigt dienen te worden.

Feit blijft dat zodra je een niet-politieke functie gaat politiseren je ruimte maakt voor polarisatie. Een staatshoofd heeft juist een sterkere positie omdat je het er niet perse mee eens of oneens hoeft te zijn.
Wil je enkel het erfelijke aspect eruit halen dan kan dat verder enkel door er zo'n droevige idols verkiezing van te maken wat ook weer de weg opent voor wezenloos populisme en huichelarij.

Het heeft ook zo zijn voordelen om zo'n functie bij een vaste dynastie neer te leggen, zo kan iemand vanaf de geboorte al voorbereid worden op zijn of haar taak.
Het zou wel wat vreemd zijn als in de loop der tijd uit peilingen gaat blijken dat 80% tegen de huidige monargie is en je het koninkrijk toch in stand wil laten houden. Uiteindelijk krijgt de meerderheid altijd zijn zin. Ik weet trouwens niet wat de huidige stand van zaken is, de Hond zal deze week wel een opiniepeiling houden over het draagvlak van het koningshuis.

[ Bericht 0% gewijzigd door UpsideDown op 30-01-2013 19:36:55 ]
Say what?
pi_122267523
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
In de VS is het niet goed voor je carrière en aanzien als je bekennend atheïst bent. Maar hoe is dat als je Republikein bent in Nederland, als in voor de republiek? Mijn ervaring is dat liefhebbers van het koningshuis daar nogal schuimbekkend op reageren, en dat het niet verstandig is je voor te laten staan op een voorliefde voor de republiek.
Totale onzin. Als oprichter en voorzitter van de Republikeinse Moderne Partij kna ik het weten.
Ga je nu solliciteren bij een oranje-kwal en je zegt dat je de republiek wil, dan zul je niet worden aangenomen. Maar er zijn heus genoeg mensen die niet houden van Oranje
Sluit je aan bij de RMP dan sta je niet alleen
http://republikeinen.org site RMP
Voorzitter van de Republikeinse Moderne Partij
www.republikeinen.org
en de eerste Nederlander die zich kandidaat heeft gesteld voor President van de Republiek
www.benvanherwijnen.com
pi_122267641
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 19:38 schreef Ben99 het volgende:

[..]

Totale onzin. Als oprichter en voorzitter van de Republikeinse Moderne Partij kna ik het weten.
Ga je nu solliciteren bij een oranje-kwal en je zegt dat je de republiek wil, dan zul je niet worden aangenomen. Maar er zijn heus genoeg mensen die niet houden van Oranje
Stel jij je dan op een sollicitatie voor met de woorden "Goedemiddag, ik ben ben99 en ik wil heel graag een republiek"?

En welke serieuze politieke partij gebruikt er nou dit soort zinnen op zijn site :'):
quote:
Ga niet langer zitten kankeren op Van Oranje Nassau en hun regime, maar doe iets met de RMP, word lid of doneer

[ Bericht 16% gewijzigd door Tocadisco op 30-01-2013 19:48:03 ]
  woensdag 30 januari 2013 @ 19:42:47 #89
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122267757
quote:
Nederlander nog steeds voorstander van monarchie

29/04/08, 09:29

AMSTERDAM (ANP) - Nederlanders zijn nog steeds voorstander van de monarchie. Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt dat 70 procent van de Nederlanders voor het behoud van het koningshuis is, tegen 71 procent vorig jaar. Dat heeft De Hond dinsdag bekendgemaakt.

De steun voor de republiek is het grootst onder aanhangers van de PVV van Geert Wilders (42 procent), de SP (41 procent) en GroenLinks (34 procent). Mensen die op D66 stemmen zijn de grootste voorstanders van de monarchie; 93 procent van hen wil het koningshuis behouden. Ook het CDA is met 86 procent voorstander van het Koninklijk Huis.
Trouw
Say what?
  woensdag 30 januari 2013 @ 19:46:14 #90
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122267959
quote:

[..]

Met gekken als jullie wil ik niets van doen hebben. Oranjeregieme, echt..
Jullie geven republikeins gedachtengoed een slechte naam.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 30 januari 2013 @ 19:55:03 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_122268442
quote:

[..]

Hey Ben jij ook weer hier?

Schiet het een beetje op met de ledenwerving?
pi_122273130
Het feit dat we dankzij het Koningshuis een nationale feestdag kennen, is wat mij betreft genoeg reden het instituut in stand te houden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 30 januari 2013 @ 21:28:21 #94
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_122274066
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:50 schreef Picchia het volgende:

[..]

Dat komt hoofdzakelijk omdat de rol van de koningin constant afgestompt wordt. Een koningin kan zeer nuttig zijn als een check in onze democratie. Maar als je haar alle middelen uit handen neemt dan blijft er niet veel meer over om te verdedigen, naast haar symbolische functie.

Daarom is het ook zo vreemd dat de meeste monarchisten de huidige rol van de koningin proberen te verdedigen. En haar geen grotere rol willen toedichten zodat zij daadwerkelijk nuttig wordt.
Meer macht naar een positie die bepaald wordt d.m.v. erfrecht? Wat is dit voor een eng idee?
De reden dat er zoveel monarchisten zijn is omdat er zoveel simpele zielen graag een GTST in het groot willen hebben.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_122274701
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 21:28 schreef Euribob het volgende:

[..]

Meer macht naar een positie die bepaald wordt d.m.v. erfrecht? Wat is dit voor een eng idee?
De reden dat er zoveel monarchisten zijn is omdat er zoveel simpele zielen graag een GTST in het groot willen hebben.
Ofwel: jij pleit ervoor dat het volk moet kunnen stemmen wie "de leider" wordt, maar als het volk niet kiest wat jou bevalt bestaat het volk uit "simpele zielen die graag een GTST in het groot willen hebben" ?

Dat lijkt enigszins hypocriet.
  woensdag 30 januari 2013 @ 21:47:33 #96
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_122275212
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 21:38 schreef Grouch het volgende:

[..]

Ofwel: jij pleit ervoor dat het volk moet kunnen stemmen wie "de leider" wordt, maar als het volk niet kiest wat jou bevalt bestaat het volk uit "simpele zielen die graag een GTST in het groot willen hebben" ?

Dat lijkt enigszins hypocriet.
Volgens mij pleit ik nergens voor en geef ik alleen maar aan waarom er zoveel oranjegezinden zijn?
pi_122275669
Nou, de republikeinen op Nederland 2 zijn niet de beste reclame voor de republiek.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 30 januari 2013 @ 22:00:57 #98
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_122276032
quote:
9s.gif Op woensdag 30 januari 2013 21:54 schreef waht het volgende:
Nou, de republikeinen op Nederland 2 zijn niet de beste reclame voor de republiek.
En de PVV is niet de beste reclame voor de democratie, en nu?
  woensdag 30 januari 2013 @ 22:33:30 #99
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122278085
Uit ervaring weet ik dat koningshuisgezinden veelal ouderen of niet de aller slimsten (politiek gezien, niet in het algemeen) in onze maatschapij zijn. Het zijn vaak mensen die zich niet goed verdiept hebben in de politiek en opgegroeid zijn met 'de koningin is ons staatshoofd waar je respect voor moet hebben'. Tevens ontbeert het ze vaak aan kennis van de Nederlandse geschiedenis als je in discussie treedt.

De gemiddelde Shownieuws en RTL Boulevard kijker lust wel pap van de roddels uit de koninklijke familie. Het zijn ook gewoon BN´ers natuurlijk.
Say what?
pi_122278236
Hoi. Historicus. Pro-monarchie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')