abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:12:18 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122251566
In de VS is het niet goed voor je carrière en aanzien als je bekennend atheïst bent. Maar hoe is dat als je Republikein bent in Nederland, als in voor de republiek? Mijn ervaring is dat liefhebbers van het koningshuis daar nogal schuimbekkend op reageren, en dat het niet verstandig is je voor te laten staan op een voorliefde voor de republiek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Redactie Frontpage woensdag 30 januari 2013 @ 13:18:40 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_122251722
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
In de VS is het niet goed voor je carrière en aanzien als je bekennend atheïst bent. Maar hoe is dat als je Republikein bent in Nederland, als in voor de republiek? Mijn ervaring is dat liefhebbers van het koningshuis daar nogal schuimbekkend op reageren, en dat het niet verstandig is je voor te laten staan op een voorliefde voor de republiek.
Mijn ervaring is dat dat geen fuck uitmaakt.
Er wordt geselecteerd op capaciteiten.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:25:30 #3
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_122251959
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:18 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat dat geen fuck uitmaakt.
Er wordt geselecteerd op capaciteiten.
Hahahaha, bevalt het, in je alternatieve universum ?

Welnee, ik selecteer op allerhande secundaire criteria, liefst niet al te allochtoon (als in niet westers). Goed opgeleid, ABN sprekend, etc.

Maar koningsgezind dan wel republikeins, nee, daar selecteer ik niet op, dat maakt de gesprekken tijdens de koffie zo saai....
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_122251974
Zolang het koningshuis in Nederland zeer populair is je erg hard maken voor de afschaffing daarvan en het daarbij in toon en uitspraken schofferen van je discussiepartners wellicht niet heel verstandig inderdaad.
pi_122252009
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:25 schreef Pikkebaas het volgende:

Maar koningsgezind dan wel republikeins, nee, daar selecteer ik niet op, dat maakt de gesprekken tijdens de koffie zo saai....
Daarnaast maakt dat, met alle respect, voor een visitekaartjesdrukker ook niet zo heel veel uit natuurlijk.
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:27:47 #6
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_122252025
quote:
2s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:26 schreef 99.999 het volgende:
Zolang het koningshuis in Nederland zeer populair is je erg hard maken voor de afschaffing daarvan en het daarbij in toon en uitspraken schofferen van je discussiepartners wellicht niet heel verstandig inderdaad.
Leuk, dat je al gelijk verondersteld dat mensen die voor het afschaffen van het koningshuis zijn hun tegenstanders schofferen.
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:28:34 #7
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_122252046
quote:
2s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daarnaast maakt dat, met alle respect, voor een visitekaartjesdrukker ook niet zo heel veel uit natuurlijk.
Kan, ik denk dat jij als visitekaartjesdrukker dat beter weet dan ik.
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:29:19 #8
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122252069
Mijn ervaring is dat bepleiters van de constitutionele monarchie nooit met goede argumenten komen, de argumenten die ze gebruiken zijn is dat het 'traditie' is en dat het goed is voor de buitenlandse relaties mbt handel. Daat laatste is zeker waar, maar een president hoeft dit natuurlijk niet minder te doen.
Say what?
pi_122252218
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:27 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Leuk, dat je al gelijk verondersteld dat mensen die voor het afschaffen van het koningshuis zijn hun tegenstanders schofferen.
Dit was mijn reactie op het volgende:

quote:
Mijn ervaring is dat liefhebbers van het koningshuis daar nogal schuimbekkend op reageren,
Actie <--> reactie. Als de discussie gewoon op een normale, beschaafde manier wordt gevoerd zal van schuimbekken ook weinig sprake zijn leert mijn ervaring.
pi_122252227
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:28 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Kan, ik denk dat jij als visitekaartjesdrukker dat beter weet dan ik.
Allicht.
pi_122252706
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:29 schreef UpsideDown het volgende:
Mijn ervaring is dat bepleiters van de constitutionele monarchie nooit met goede argumenten komen, de argumenten die ze gebruiken zijn is dat het 'traditie' is en dat het goed is voor de buitenlandse relaties mbt handel. Daat laatste is zeker waar, maar een president hoeft dit natuurlijk niet minder te doen.
En het is ook nog niet eens traditie aangezien we als Republiek begonnen zijn en de huidige Oranjes alleen op afstand verwant zijn aan de tak die de stadhouders leverde. Typisch voorbeeld van een 'invented tradition', in dit geval verzonnen door buitenlandse mogendheden als Oostenrijk-Hongarije, Pruisen, Engeland, Bourbon-Frankrijk en Rusland.

Doet niks af aan het feit dat Beatrix een professional was en is, maar de basis voor het instituut als zodanig is gewoon erg wankel in historisch en politiek opzicht. Zolang 'waarom niet?' de boventoon blijft voeren boven 'waarom wel?' zal het wel blijven, maar er is geen sprake van dat het een zwaarwegend iets is zoals religie in de VS op dit moment.
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:55:35 #12
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122252950
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:48 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

En het is ook nog niet eens traditie aangezien we als Republiek begonnen zijn en de huidige Oranjes alleen op afstand verwant zijn aan de tak die de stadhouders leverde. Typisch voorbeeld van een 'invented tradition', in dit geval verzonnen door buitenlandse mogendheden als Oostenrijk-Hongarije, Pruisen, Engeland, Bourbon-Frankrijk en Rusland.

Doet niks af aan het feit dat Beatrix een professional was en is, maar de basis voor het instituut als zodanig is gewoon erg wankel in historisch en politiek opzicht. Zolang 'waarom niet?' de boventoon blijft voeren boven 'waarom wel?' zal het wel blijven, maar er is geen sprake van dat het een zwaarwegend iets is zoals religie in de VS op dit moment.
Kijk, dit kan ik beamen. _O_

De meeste voorstanders van het koningshuis weten niet eens dat Nederland vroeger zijn aanzien en rijkdom grotendeels als republiek verworven heeft. Het huidige koninkrijk mag dan 200 jaar bestaan, de republiek daarvoor heeft ook 200 jaar zeer succesvol bestaan.
Say what?
pi_122252985
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Mensen reageren wel vaker op domme ideeën.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_122253265
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:48 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

En het is ook nog niet eens traditie aangezien we als Republiek begonnen zijn en de huidige Oranjes alleen op afstand verwant zijn aan de tak die de stadhouders leverde.
Direct verwant aan de tak die in de 100 jaar voor we een koninkrijk werden de stadhouders leverde kan je ook zeggen.
  † In Memoriam † woensdag 30 januari 2013 @ 14:09:57 #15
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122253425
Ik ben ook niet Oranjegezind, ik ben patriot. De enige goede koning was Lodewijk Bonaparte. De koning die we kregen was een mislukt ventje dat door andere landen op de troon werd gezet zodat er een bufferzone lag tussen de mogendheden van die tijd.
pi_122254214
Denk dat het republikanisme in Nederland te marginaal is dat iemand zich daar druk om maakt. Islamisten, extreemrechtsen, dat is een ander verhaal voor sommige functies lijkt me.

In het algemeen zullen volgens mij weinig werkgevers moeite hebben met maatschappelijke of politieke betrokkenheid, het wordt alleen een ander verhaal als iemand in zijn brief of gesprek alleen maar de oren van je kop lult over zijn politieke overtuiging, en waarom alle anderen dom zijn. Je kijkt toch naar persoonlijke eigenschappen en of iemand representatief overkomt. Wie zit er dan te wachten op een type met uitpuilende ogen dat waarschijnlijk toch alleen maar in de baas z'n tijd gaat zitten bloggen?

Overigens is het wel jammer dat er in Nederland geen enkele partij in de kamer zit die tegen het koningshuis is (overzicht). Zelfs de SP maakt zich er tegenwoordig makkelijk vanaf met een genuanceerd verhaaltje van 'We zien het liever anders, maar we gaan er niks over zeggen, want het koningshuis wordt ook veel gewaardeerd' (http://www.sp.nl/overheid(...)koninklijk_huis.html). Ze hoeven er niet fanatiek in te zijn, voor bijvoorbeeld een SP zijn er natuurlijk veel actuelere vraagstukken dan het koningshuis, maar je kunt toch gewoon een duidelijk standpunt innemen?

Republikanisme zou in ieder geval bij de SP, GL en D66 een logische gevolgtrekking van de rest van hun maatschappijbeeld zijn, en het valt ook best goed voor te stellen dat er bij de VVD, PvdA en PVV sympathie voor zou kunnen bestaan. Dan heb je ineens best wel wat 'republikeinse' zeteltjes. Maar er leeft daar in Den Haag blijkbaar een idee van 'Daar praten wij niet over'. Ze staan allemaal voorop om te roepen dat Beatrix een goede en betrokken koningin was, alsof dat iets met het bredere vraagstuk van staatsinrichting te maken heeft (gemeentelijke herindelingen en de fusie van provincies gaan ook gewoon door, ook al zijn lokale bestuurders van die aardige mensen). Je zou toch verwachten dat bepaalde partijen zo hun eigen ideeën over de staatsvorm hebben die met hun bredere wereldbeschouwing overeenkomen.
  woensdag 30 januari 2013 @ 14:40:24 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122254468
Tja Vasilevski, lijkt me een duidelijk signaal dat je flink de vingers kan branden aan uitgesproken republikeins zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122254520
Iedereen die niet van de status quo houdt is gek. Dat is niets nieuws.
  woensdag 30 januari 2013 @ 14:47:23 #19
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_122254717
quote:
Wat jij hier neerpent, klinkt precies zoals mijn vader het zegt als voorstander van de monarchie. Ik ben een grote voorstander van een republiek. Ik vind de monarchie nogal achterhaald en niet passen bij deze tijd.
pi_122254793
Het huidige systeem werkt. Waarom zouden we er iets aan veranderen?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2013 14:49:55 ]
pi_122254858
quote:
Dat komt hoofdzakelijk omdat de rol van de koningin constant afgestompt wordt. Een koningin kan zeer nuttig zijn als een check in onze democratie. Maar als je haar alle middelen uit handen neemt dan blijft er niet veel meer over om te verdedigen, naast haar symbolische functie.

Daarom is het ook zo vreemd dat de meeste monarchisten de huidige rol van de koningin proberen te verdedigen. En haar geen grotere rol willen toedichten zodat zij daadwerkelijk nuttig wordt.
pi_122255032
quote:
14s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:49 schreef Sloggi het volgende:
Men vindt het 'oneerlijk' en 'niet van deze tijd'.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_122255058
quote:
9s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:55 schreef waht het volgende:

[..]

Zo is het leven. Wen er maar aan.
pi_122255079
quote:
9s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:55 schreef waht het volgende:

[..]

En Maxima was een bankier. Een investment banker.
  woensdag 30 januari 2013 @ 14:57:13 #25
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122255123
quote:
14s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:49 schreef Sloggi het volgende:
Omdat het altijd beter kan.
Say what?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')