Heeft er niets mee te maken dat een staatshoofd dat staatshoofd is omdat zijn moe dat was niet democratisch is.quote:Op donderdag 31 januari 2013 12:29 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Toch wel. Het democratiseren van processen leidt niet per se tot een democratischer uitkomst van zo'n proces.
Dat is zo. Maar als het een zuivere sprookjesfunctie zou zijn is het niet zo erg.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat het fundamenteel ondemocratisch is dat je als staatshoofd geboren wordt en niet gekozen.
Ik vind beiden een bepaaldelijk treurige reputatie hebben.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh? Is de reputatie van Alexander Pechtold en Mei li Vos te grabbel dan?
Tja, in Zweden mogen ze alleen lintjes knippen en betalen ze belastingen. Zou een goed begin zijn.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is zo. Maar als het een zuivere sprookjesfunctie zou zijn is het niet zo erg.
De relevante vraagstelling was of er hier sprake is van een oorzakelijk verband.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik vind beiden een bepaaldelijk treurige reputatie hebben.
Bijna volledig mee eens.quote:Op donderdag 31 januari 2013 13:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat het niet zo heel interessant is/was.
Meestal beperkt de discussie zich tot wat gezeik over de kosten, terwijl de opbrengsten of kosten van een alternatief niet worden berekend. Verder heb je dan nog dat het fundamenteel ondemocratisch zou zijn, en dat is op zich wel waar. Maar anderzijds is het functioneren van het koningshuis stevig ingekapseld in de democratie. De macht van de koningin was zo groot als de democratisch verkozenen toelieten. Dat de koningin veel invloed had, invloed is wat anders dan macht, was een uitvloeisel van haar intelligentie en sterke karakter, niet van haar wettelijke positie.
Ze heeft de discussie dan ook doodgemaakt door haar werk uitstekend te doen. Bij haar kroning lagen de verhoudingen wel wat anders, maar na een jaar of 10 al kon ze in het hol van de leeuw op de Amsterdamse vrijmarkt haar zegetocht maken.
Ik erken de principiele discussie, maar het democratisch probleem in de zin van het zelfbeschikkingsrecht van het volk ligt op zich niet dáár, wel elders. Een ander punt is dat die positie ook unieke kwaliteiten met zich meebrengt die je niet kunt vervangen met nog meer politici. Zij en haar familie heeft een lotsverbondenheid met het land die over meerdere generaties gaat zoals niemand anders dat heeft. De koningin zit dus met haar nageslacht in het landsbelang en een dergelijk persoonlijk lange termijnbelang bij het landsbelang kun je bij niemand anders creeeren of verwachten.
Meer praktische nadelen van een alternatief zijn dat een president altijd een politicus zal zijn en altijd draagvlak zal missen bij politieke tegenstanders van weleer, ondanks dat hij een laf compromis zal vormen.
In het buitenland heeft die nooit die aandacht en dat overwicht. Families zijn nou eenmaal een gegeven, iedereen is daar min of meer een product van en ook in zo'n 100% republikeins land als de VS zie je een hang naar dynastiën, maar dan juist met een tegenstrijdigheid tussen het landsbelang en het familiebelang.
Als bijkomend voordeel heeft het dan dat iemand van jongs af aan voorbereid wordt op die positie. Daar kun je ook geen alternatief voor creeeren.
Verder viel mij bij de aanslag in Apeldoorn weer eens op hoe dramatisch dan zo'n Balkenende was. Die moet dan het geschokte volk toespreken en hakkelt slechts wat clichés bij elkaar. Vervolgens komt dan het geschokte doelwit zelf even in een snel geimproviseerd tv-optreden, en alles wordt weer even heel kort in perspectief gezet en zijn er rake woorden van troost voor iedereen die daar behoefte aan heeft en is de stemming in het land weer kalm.
Ik geef toe dat ik Bea-fan ben, en Wim-Lex gewoon veel minder capaciteiten heeft. Maar je kunt een dergelijk effect gewoon niet van politici verwachten, zeker niet van de huidige generatie. En als er ergens een dijk is doorgebroken dan hoeft de koningin alleen maar een paar rubberlaarzen aan te trekken om een heleboel mensen een hart onder de riem te steken, terwijl een Rutte zelf 100 zandzakken kan gaan versjouwen en dan nog is het te weinig. Zo werkt dat nou eenmaal door die positie vanaf geboorte.
Die mensen zijn te ver heen om gered te worden door monarchisme, inderdaad.quote:Op donderdag 31 januari 2013 19:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
De relevante vraagstelling was of er hier sprake is van een oorzakelijk verband.
Dat is dan ook niet hoe een logische implicatie werkt.quote:Op donderdag 31 januari 2013 19:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Die mensen zijn te ver heen om gered te worden door monarchisme, inderdaad.
Ik constateer slechts een zeer selectieve covariatie.quote:Op donderdag 31 januari 2013 19:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet hoe een logische implicatie werkt.
Wel als dat bakken met geld (geen sprookjesgeld) kost en die mensen in hun eigen sprookje gaan geloven.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is zo. Maar als het een zuivere sprookjesfunctie zou zijn is het niet zo erg.
Tja, toch ligt hun republikeinse overtuiging hun carriere niet in de weg. De stelling van degene die ik quote is dus ook onzin.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik vind beiden een bepaaldelijk treurige reputatie hebben.
Zou ik een prima deal vinden.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, in Zweden mogen ze alleen lintjes knippen en betalen ze belastingen. Zou een goed begin zijn.
Misschien zou 'Joegoslavië' wel nooit zijn gebeurd met een verbindende monarch. Je weet het niet.quote:Op donderdag 31 januari 2013 23:05 schreef UpsideDown het volgende:
1 ding wil ik nog opmerken, een aantal in dit topic hebben het beeld dat een koningshuis en republiek niet samen kunnen gaan. Een republiek betekend natuurlijk niet per defenitie dat het koningshuis opgeheven wordt, slechts hun politieke functies worden ontbonden. De koninklijke familie kan prima voortbestaan als symbool voor de staat zijnde een republiek. In Duitsland heb je ook nog altijd de Prins van Pruisen (Louis Ferdinand van Pruisen), hoewel deze wel veel minder bekend/populair is, mede omdat Pruisen niet hetzelfde als het huidige Duitsland is. Ze zullen het wel met wat minder moeten doen dan vrees ik.
Recentelijke opgeheven/verweropen monargiën (allen door een machtswisseling/staatsgreep) in Europa zijn trouwens Griekenland (1974), Finland (1918), Italië (1946), Portugal (1910) en Joegoslavië (1943). Dat zijn er niet veel. Tevens gebeurd zoiets vrijwel altijd in een groter verband.
Het kost wat inderdaad. Maar het gros van de bevolking wil graag een sprookje. En daarnaast houdt het een hoop mensen zoet. En ook schijnt het toch wel een positieve invloed te hebben om de deals die je als land binnen haalt.quote:Op donderdag 31 januari 2013 21:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wel als dat bakken met geld (geen sprookjesgeld) kost en die mensen in hun eigen sprookje gaan geloven.
Paleis het loo in Apeldoorn bevindt zich toch echt niet in holland.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:15 schreef UpsideDown het volgende:
alle paleizen van de koningklijke familie staan in Holland
quote:Op donderdag 31 januari 2013 23:50 schreef erikkll het volgende:
[..]
Paleis het loo in Apeldoorn bevindt zich toch echt niet in holland.
quote:
Totaal niet, maar het is nou eenmaal makkelijker om de schuld buiten jezelf te zoeken (ze nemen me gewoon niet aan omdat ik zwart ben/republikein ben!).quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh? Is de reputatie van Alexander Pechtold en Mei li Vos te grabbel dan?
Het koningshuis is inderdaad en visitekaartje voor corporatief Nederland. Zo worden er deals binnen gehaald voor de Nederlandse multinationals ten koste van de belastingbetalende burger en het niet profiterende MKB.quote:Op donderdag 31 januari 2013 23:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het kost wat inderdaad. Maar het gros van de bevolking wil graag een sprookje. En daarnaast houdt het een hoop mensen zoet. En ook schijnt het toch wel een positieve invloed te hebben om de deals die je als land binnen haalt.
http://www.volkskrant.nl/(...)ljard-op-rsquo.dhtml
Geen slechte investering dus.
Waar de oranjes weer aandeelhouder in zijn?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 07:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het koningshuis is inderdaad en visitekaartje voor corporatief Nederland. Zo worden er deals binnen gehaald voor de Nederlandse multinationals ten koste van de belastingbetalende burger en het niet profiterende MKB.
Zo bont wilde ik het nog net niet maken....quote:Op vrijdag 1 februari 2013 08:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar de oranjes weer aandeelhouder in zijn?
Uiteindelijk betalen die multinationals daar weer belasting over. Wat die burger weer een hoop scheelt.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 07:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het koningshuis is inderdaad en visitekaartje voor corporatief Nederland. Zo worden er deals binnen gehaald voor de Nederlandse multinationals ten koste van de belastingbetalende burger en het niet profiterende MKB.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |