Ja, ze hadden gisteren een personeelsuitje naar Antwerpen met de Fyra, dus te laat terug om nog te kunnen staken vandaag.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:16 schreef MaxMark het volgende:
Was men er al achter waarom de staking van Arriva-machinisten vandaag niet doorging?
Als je over bent op ERTMS laat je je treindetectie toch gewoon lopen via GSM-R?quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er wordt meer nagedacht over 3 kV omdat 25 kV te duur is. Met 3 kV kun je de huidige treindetectie laten liggen o.a.
Ja, waarom beton gebruiken als je de boel ook met luchtankers kunt bevestigen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:17 schreef b2py het volgende:
[..]
Als je over bent op ERTMS laat je je treindetectie toch gewoon lopen via GSM-R?
Er werd in het vorige topic naar dit artikel gelinked als bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)tie-machinisten.htmlquote:Op woensdag 9 januari 2013 22:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, ze hadden gisteren een personeelsuitje naar Antwerpen met de Fyra, dus te laat terug om nog te kunnen staken vandaag.
Wel raar dan want ik heb het artikel gistermiddag van de voorpagina van nu.nl geplukt..quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:18 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Er werd in het vorige topic naar dit artikel gelinked als bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)tie-machinisten.html
Maar die is van vorig jaar
Moeilijk interessante materie! Dank!quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Voor de verzameling "Ongevallen-rapportages": Leesvoer.
Treindetectie via GSM-R? ERTMS Level 3 met zwevende blokken en dat soort dingen is er nog niet hoorquote:Op woensdag 9 januari 2013 22:17 schreef b2py het volgende:
[..]
Als je over bent op ERTMS laat je je treindetectie toch gewoon lopen via GSM-R?
Wel over 10-15 jaar hoop ik als die treinstellen besteld gaan wordenquote:Op woensdag 9 januari 2013 22:21 schreef James1988 het volgende:
[..]
Treindetectie via GSM-R? ERTMS Level 3 met zwevende blokken en dat soort dingen is er nog niet hoor
10 velletjes en een knuistje vol bijlages, drie weken na de grootste ramp in de Nederlandse spoorgeschiedenis was het klaar.quote:
En daarbij wel de kanttekening dat de opzet van het rapport nagenoeg ongewijzigd is gebleven!quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
10 velletjes en een knuistje vol bijlages, drie weken na de grootste ramp in de Nederlandse spoorgeschiedenis was het klaar.
Moet je tegenwoordig eens met je hand uit het raampje over een wissel rijden, krijg je anderhalf jaar later een Rapport waar de Bijbel niks bij is
Zoals al eerder aangegeven: dat wordt me een beetje te duur. Max. 35-40 euro buiten het NL-kaartje omquote:Op woensdag 9 januari 2013 19:50 schreef James1988 het volgende:
Wat ook kan, een al eerder voorgesteld klein HST-rondje:
Amsterdam - Brussel (V250)
Brussel - Keulen (Thalys)
Keulen - Amsterdam (ICE)
Dat kost ongeveer 85 euro p.p. (afhankelijk van leeftijd en kortingskaarten enzo). Omdat ik niet weet wat zoal het budget is van de mensen hier is het een beetje lastig om met een leuk voorstel te komen
Nee. Dit is hetquote:Op woensdag 9 januari 2013 22:26 schreef Duvel het volgende:
Dit is niet het rapport van de spoorwegongevallenraad, alleen een beschrijving van wat de verschillende ploegen hebben aangetroffen en hebben uitgevoerd, toch?
Een beetje van alles.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Was dat rapport nou zo oppervlakkig? Was de wereld toen zo simpel? Of doen we tegenwoordig veel te moeilijk over alles?
Toen hadden ze ook nog zoveel zaken die ze niet konden onderzoeken. TRDL posten met computers en ATB zooi hadden ze toen nog nietquote:Op woensdag 9 januari 2013 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Was dat rapport nou zo oppervlakkig? Was de wereld toen zo simpel? Of doen we tegenwoordig veel te moeilijk over alles?
Sodeju. De volgende middag was alles opgeruimd, hersteld en werd het treinverkeer weer hervat. Da's geen kattenpis.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Voor de verzameling "Ongevallen-rapportages": Leesvoer.
Dat was iets wat mij ook al opviel ja. Zo lang duurde het ongeveer ook met het treinongeluk in Amsterdam vorig voorjaar..quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:34 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Sodeju. De volgende middag was alles opgeruimd, hersteld en werd het treinverkeer weer hervat. Da's geen kattenpis.
Ja, tegenwoordig kijken we zoiets eerst een uur of 4 aan of we de centen daarvoor misschien toch beter in de zak kunnen houdenquote:
Oh, OCR is toch nog niet ZO goedquote:0m 11.00 Èi 11.10 uur ïvaren a1le gewond-en naar d.e zickenhuizen
vcrvoer'd-, op óén slachtoffcr na, d.at nog ingeklemd" zat en om + 11.45
uur v,'ercl bevrijr-l,
Volgens mij waren de trein binnen 1 - 1,5 uur wel leeg van reizigers hoor in Amsterdam..quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh, OCR is toch nog niet ZO goed![]()
Anyway: 54 gewonden waarvan 32 ernstig, en dik binnen 2 uur is iedereen op z'n minst weg naar het ziekenhuis. Ook dat gaat tegenwoordig wel anders.
Maar wat gebeurt er dan met het huidige materieel, dat geen 3 kV lust? Ten behoeve van bijsturing zal er toch wat bestaand materieel geschikt moeten worden voor die hogere spanning, want nieuw materieel heeft toch vaak last van storingen in de eerste tijd dat het op de baan is. De treindienst op een traject een tijd lang opschorten is natuurlijk geen redelijk alternatief.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er wordt meer nagedacht over 3 kV omdat 25 kV te duur is. Met 3 kV kun je de huidige treindetectie laten liggen o.a.
Een bijzonder uitstekend plan. Wellicht wat meer tijd nemen voor diner @ liège?quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:09 schreef James1988 het volgende:
Bij het eerder besproken rondje zou het dan zoiets worden:
10:41 V Amsterdam Centraal (Fyra 9228)
12:03 A Antwerpen Centraal
-----
12:35 V Antwerpen Centraal (IR 612)
12:52 A Noorderkempen
-----
13:08 V Noorderkempen (IR 633)
13:25 A Antwerpen Centraal
-----
13:43 V Antwerpen Centraal (IR 2913, via Hasselt/Tongeren/Glons)
15:52 A Liège-Guillemins
-----
16:17 V Liège Guillemins (L 5367)
16:50 A Maastricht
-----
16:58 V Maastricht (IC 870)
19:22 A Amsterdam Centraal
Wat vinden jullie?
Desiro MLquote:Op woensdag 9 januari 2013 23:11 schreef Bitlord het volgende:
Wat is de reden om naar Noorderkempen te gaan?
Dat kan. Maar ik hoef om 16:30 nog geen avondeten.quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:11 schreef b2py het volgende:
[..]
Een bijzonder uitstekend plan. Wellicht wat meer tijd nemen voor diner @ liège?
We hebben geen materieel wat op 3 kV rijdtquote:Op woensdag 9 januari 2013 23:10 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Maar wat gebeurt er dan met het huidige materieel, dat geen 3 kV lust? Ten behoeve van bijsturing zal er toch wat bestaand materieel geschikt moeten worden voor die hogere spanning, want nieuw materieel heeft toch vaak last van storingen in de eerste tijd dat het op de baan is. De treindienst op een traject een tijd lang opschorten is natuurlijk geen redelijk alternatief.
Maastricht is ook prima. Eventueel kan Eindhoven ook altijd nog, heb je alweer een kwartiersdienstje te pakken natuurlijk. Als ik maar even onderweg wat kan bikken na al dat bierquote:Op woensdag 9 januari 2013 23:11 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat kan. Maar ik hoef om 16:30 nog geen avondeten.
Luik - Maastricht is een uurdienst. Misschien 30 minuten meer pakken in Maastricht om daar wat te happen?
Om vervolgens 2 uur later in Brussel-Zuid aan te komen zeker..quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
dan pak je toch de 'overige binnenlandse treinen'
Er gaat een Thalys een half uur later. Die komt aan in Antwerpen om 12:30 op hetzelfde perroneiland als de Brechtshuttle.quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:15 schreef b2py het volgende:
En ohja, back-up plan als Fyra 9228 niet rijdt of vertraagd is, is wellicht handig..
Zie er nu al naar uit!quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:19 schreef James1988 het volgende:
[..]
Er gaat een Thalys een half uur later. Die komt aan in Antwerpen om 12:30 op hetzelfde perroneiland als de Brechtshuttle.
Rijdt 9228 niet dan wordt het een Hispeed-balie bezoeken en omboeking eisen.
ja lijken, daar heb je geen haast mee.quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Volgens mij waren de trein binnen 1 - 1,5 uur wel leeg van reizigers hoor in Amsterdam..
En in de bijlagen staat ook stukje dat ze om 23:00 nog een rijtuig hebben opgetild om slachtoffers eruit te halen. Dat is ongeveer 14 uur na ramp..
Nee, dat weet ik. Maar als er op bepaalde trajecten met die 3 kV gewerkt gaat worden, dan zal er ook materieel aangeschaft worden dat daarmee kan omgaan en ten behoeve van bijsturing zal een deel van het bestaand materieel ervoor geschikt moeten worden gemaakt. Maar zal dat werkelijk goedkoper zijn dan direct overstappen op 25 kV wisselspanning? Uiteindelijk zal ERTMS toch de Europese standaard worden, net als vermoedelijk die 25 kV. Overstappen op 3 kV lijkt me dan alleen maar een onnodig dure tussenstap.quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:12 schreef b2py het volgende:
[..]
We hebben geen materieel wat op 3 kV rijdt
Omdat het kan #YOLOquote:Op woensdag 9 januari 2013 23:11 schreef Bitlord het volgende:
Wat is de reden om naar Noorderkempen te gaan?
VIRM heeft ruimte voor 25 kV installatie. Hoe dat met NID en SLT zit weet ik niet. Materieel waar nu een aanbesteding voor loopt moet ook voorbereid zijn op 25 kV. Dus dan heb je het gros wel gehad denk ik ;-)quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:35 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Nee, dat weet ik. Maar als er op bepaalde trajecten met die 3 kV gewerkt gaat worden, dan zal er ook materieel aangeschaft worden dat daarmee kan omgaan en ten behoeve van bijsturing zal een deel van het bestaand materieel ervoor geschikt moeten worden gemaakt. Maar zal dat werkelijk goedkoper zijn dan direct overstappen op 25 kV wisselspanning? Uiteindelijk zal ERTMS toch de Europese standaard worden, net als vermoedelijk die 25 kV. Overstappen op 3 kV lijkt me dan alleen maar een onnodig dure tussenstap.
Ja, een huifkar ook.quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:47 schreef b2py het volgende:
[..]
VIRM heeft ruimte voor 25 kV installatie.
Nou ik welquote:Hoe dat met SLT zit weet ik niet.
Dan kopen we toch losse kaartjes man lekker boeiendquote:Op woensdag 9 januari 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:
Ik heb ze beide al eens gedaan.
Ik bedenk me nu wel wat... in België is het niet toegestaan om je reis te onderbreken. Als je een kaartje koopt van Noorderkempen naar Maastricht (om het even welk ticket) dan moet je je reis volgens de kortst mogelijke route afleggen. Een Go Pass 1 voor Noorderkempen - Maastricht met anderhalf uur op Luik mag dus niet.
En ja, het NMBS-personeel controleert en beboet daarop.
Ik slijp de messen vastquote:Op woensdag 9 januari 2013 23:50 schreef bork het volgende:
Reizigers uren vast in gestrande trein
UTRECHT - Reizigers hebben woensdagavond bijna drie uur vastgezeten in een trein na een zelfdoding op het spoor tussen station Overvecht en station Bilthoven.
De trein vol passagiers strandde vlak na het vertrek vanaf Overvecht. Rond kwart voor negen werden de passagiers via een loopplank overgebracht naar een andere trein.
RTV Utrecht
terwijl je in 5 minuten terug had kunnen rijden naar Overvecht. Tenzij het de aanrijdingstrein zelf was, maar ook in dat geval mag je echt wel na 3 kwartier de mensen eruit hebbenquote:
Maar dat is gevaarlijk man! je moet op het spoor lopen... en drie sporen verder rijden gewoon treinen!quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
terwijl je in 5 minuten terug had kunnen rijden naar Overvecht. Tenzij het de aanrijdingstrein zelf was, maar ook in dat geval mag je echt wel na 3 kwartier de mensen eruit hebben
Ik gok dat de trein niet veel vaart heeft gehad en nog OP de plek van het ongeval stond....quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
terwijl je in 5 minuten terug had kunnen rijden naar Overvecht. Tenzij het de aanrijdingstrein zelf was, maar ook in dat geval mag je echt wel na 3 kwartier de mensen eruit hebben
Zelfs al zou dat zo zijn... nou en? Dan kan je toch wel die mensen eruit halen?quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:56 schreef blup het volgende:
[..]
Ik gok dat de trein niet veel vaart heeft gehad en nog OP de plek van het ongeval stond....
quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:57 schreef b2py het volgende:
Alleen is de 1763 is niet onder z'n eigen treinnummer in Amf terecht gekomen, maar als 99963 achter de 6451 met als samenstelling: v 4025, 2 4028, 3 4041, a 4048.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
het treinverkeer op de lage sporen ging gewoon door, terwijl de aanrijdingstrein op de hoge sporen stondquote:Op woensdag 9 januari 2013 23:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
terwijl je in 5 minuten terug had kunnen rijden naar Overvecht. Tenzij het de aanrijdingstrein zelf was, maar ook in dat geval mag je echt wel na 3 kwartier de mensen eruit hebben
Waarheen? Anderhalve kilometer verderop naar de overweg op de voordorpsedijk?quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zelfs al zou dat zo zijn... nou en? Dan kan je toch wel die mensen eruit halen?
stoptrein reed toch altijd benedenlangs?quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het treinverkeer op de lage sporen ging gewoon door, terwijl de aanrijdingstrein op de hoge sporen stond
Zal allemaal wel. Verklaart niet waarom je mensen 3 uur moet opsluiten.quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:57 schreef b2py het volgende:
Ik nu mobiel en jullie zoeken de nummertjes maar even lekker zelf uit. Kopietje van bericht van Somda.
Dat was inderdaad de aanrijdingstrein. Alleen is de 1763 is niet onder z'n eigen treinnummer in Amf terecht gekomen, maar als 99963 achter de 6451 met als samenstelling: v 4025, 2 4028, 3 4041, a 4048. In Amf zijn de achterste 4041+4048 naar de Bokkeduinen afgevoerd en de 4028 is met de 4025 op sleeptouw naar de Zaanstraat gegaan. De 4025 had o.a. sluiting in het compressor-circuit en dat gaf in elke andere cabine problemen met de stotzen. Om diezelfde reden is de 6451 te hulp gekomen omdat rijden vanuit de 4025 niet meer kon. Had de boel wel gewoon kunnen rijden, dan was evacuatie niet nodig geweest
Ga je nu doen alsof dat ding midden in de fucking rimboe stond?quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:01 schreef blup het volgende:
[..]
Waarheen? Anderhalve kilometer verderop naar de overweg op de voordorpsedijk?
klopt, maar wellicht zijn ze er laat achter gekomen dat de 4025 niet meer kon rijden, waardoor het regelen van een evacuatie trein uiteindelijk meer tijd heeft gekost.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zal allemaal wel. Verklaart niet waarom je mensen 3 uur moet opsluiten.
Waar moettie vandaan komen? utrecht? die moet dus nog eens over dat lijk rijden?quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ga je nu doen alsof dat ding midden in de fucking rimboe stond?
Gewoon, met een hulp dieselloc een paar rijtuigen erlangs zetten en die mensen erin. Is that so hard to conceive?
Achterop de fiets bij mij, er gaan ook stoptreinen over de hogere sporen heen maar alleen richting Overvecht als ik het me goed herinner.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ga je nu doen alsof dat ding midden in de fucking rimboe stond?
Gewoon, met een hulp dieselloc een paar rijtuigen erlangs zetten en die mensen erin. Is that so hard to conceive?
want er staan geen treinstellen bij utrecht bedoel je?quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:03 schreef b2py het volgende:
[..]
klopt, maar wellicht zijn ze er laat achter gekomen dat de 4025 niet meer kon rijden, waardoor het regelen van een evacuatie trein uiteindelijk meer tijd heeft gekost.
Dat, of Amersfoort. Overal staat ijzer zat en alles kan binnen een kwartier daar zijn.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:03 schreef blup het volgende:
[..]
Waar moettie vandaan komen? utrecht? die moet dus nog eens over dat lijk rijden?
Wie weet ligt de voorkant van de trein in puin en vlees, kan je dus niet langs rijden, terug gaat ook niet, daar ligt de rest.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat, of Amersfoort. Overal staat ijzer zat en alles kan binnen een kwartier daar zijn.
Tsja, je bent wel hardleers he. Je verwart "niet willen" nog steeds met "niet kunnen".quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:06 schreef blup het volgende:
[..]
Wie weet ligt de voorkant van de trein in puin en vlees, kan je dus niet langs rijden, terug gaat ook niet, daar ligt de rest.
niet in de hoogspitsquote:Op donderdag 10 januari 2013 00:04 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
want er staan geen treinstellen bij utrecht bedoel je?
dat hoeft vast geen 3 uur te duren....quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:07 schreef b2py het volgende:
[..]
niet in de hoogspits. Verder moet er een mcn met wegebekendheid geregeld worden, een bhv'er, mcn moet naar materieel toe. Opstarten, rangeren en dan nog evacueren...
Nee, dat duurt namelijk NOOIT drie uur. 1 tot hoogstens anderhalf. Dus wat is hier misgegaan?quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:07 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
dat hoeft vast geen 3 uur te duren....
Lezen is een kunst he.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:07 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
dat hoeft vast geen 3 uur te duren....
Dat was het aparte. Het was de intercity en die rijdt over de hoge sporenquote:Op donderdag 10 januari 2013 00:01 schreef blup het volgende:
stoptrein reed toch altijd benedenlangs?
Nee.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:09 schreef b2py het volgende:
[..]
Lezen is een kunst he.
Dat in combinatie met het laat erachter komen dat voorste stel defect is kan het dus wel zo lang duren.
Ik interpreteerde het verkeerd, tussen station overvecht en bilthoven, niet van naar.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat was het aparte. Het was de intercity en die rijdt over de hoge sporen
Ben ik met je eens, maar dit is een mogelijkheid die ik onderschreef he.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee.
Je gaat niet anderhalf uur verliezen aan kijken OF je trein verder kan rijden, terwijl je vol met mensen zit, om ze DAN nogeens op te zadelen met "okee we gaan wat anders proberen, het gaat NOG anderhalf uur duren". Gewoon. Niet.
Allemaal leuk en aardig, maar ik wil weleens weten wat voor reden er kan bestaan om niet onder ELKE omstandigheden, binnen uiterlijk een uur die reizigers uit die trein gehaald te hebben en op een andere manier vervoer geboden te hebben. Dat moet, zeker op zo'n plek als waar dit gebeurd was, op meerdere manieren gewoon kunnen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:19 schreef blup het volgende:
Soms stonden ze al een uur te wachten op de schouwarts omdat een overijvige agent een misdrijf niet uitsloot.
Ja, goed idee. Ik ben serieus benieuwd wat hier misgegaan is. Want je maakt mij niet wijs dat dit compleet gegaan is zoals het hoort.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:24 schreef b2py het volgende:
Meeloopdagje niet wat voor jou fles bij nsr? :p
Dat zou goed kunnen, en dat zal waarschijnlijk blauw of rood geweest zijn.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hier is gewoon iemand bezig geweest die zijn prioriteiten niet helemaal op een rijtje had, want dit is gewoon niet te accepteren.
Het is soms verrekte complex. Er is een scenario voor maar in de praktijk werkt het vaak anders.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:25 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, goed idee. Ik ben serieus benieuwd wat hier misgegaan is. Want je maakt mij niet wijs dat dit compleet gegaan is zoals het hoort.
Jij loopt terug naar de plek van de aanrijding?quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:29 schreef Dr_Flash het volgende:
ik snap trouwens niet dat die reizigers niet zelf na anderhalf uur dachten van "je kun me de klootn kussn" en de noodontgrendeling gebruikt hebben. Ze waren net langs die overweg gekomen, ze wisten dat het niet ver was, en dat er al anderhalf uur geen trein meer langsgereden was.
Railcateringquote:Op donderdag 10 januari 2013 00:29 schreef Dr_Flash het volgende:
ik snap trouwens niet dat die reizigers niet zelf na anderhalf uur dachten van "je kun me de klootn kussn" en de noodontgrendeling gebruikt hebben. Ze waren net langs die overweg gekomen, ze wisten dat het niet ver was, en dat er al anderhalf uur geen trein meer langsgereden was.
Ja ik weet ook wel dat er een hoop bij komt kijken. En dat het geen pretje is en dat het nooit went en zo. Maar er KAN gewoon geen reden bestaan waarom het vasthouden van een paar honder d man, voor 3 uur, een beter plan lijkt, laat staan is, dan het alternatief. Eruit, kwartiertje lopen, bussen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:27 schreef blup het volgende:
Het is soms verrekte complex. Er is een scenario voor maar in de praktijk werkt het vaak anders.
Je zou eens een dag mee moeten lopen met de Algemeen leider bij prorail of heetie tegenwoordig ook al OVD? Wellicht zie je eens met je eigen ogen hoe het er letterlijk uitziet ter plekke, ook voor al die doorgewinterde hulpverleners nog steeds geen pretje.
Desnoods? Ben je binnen 15 seconden voorbij. Eens er een zeil of een laken overheen ligt is het zo boeiend niet.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:30 schreef blup het volgende:
[..]
Jij loopt terug naar de plek van de aanrijding?
Wat ik al zei, daar denken sommige echt anders over.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:33 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Desnoods? Ben je binnen 15 seconden voorbij. Eens er een zeil of een laken overheen ligt is het zo boeiend niet.
Ik heb het ook weleens zelf gezien hoor. Al zal ieder geval wel weer anders zijn.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:34 schreef blup het volgende:
[..]
Wat ik al zei, daar denken sommige echt anders over.
Ik gok dat achter de trein een hoop te doen was maar dat op de neus ook zat werk te doen was.
Ja, dan kan je er gewoon niet uit. Je hebt toch wel eens stiekem wat foto's bekeken hoe het eruit ziet?
Geintje toch.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Is het anders een optie om mensen de optie te bieden? "Look, it's not a pretty sight, maar je bent er zo voorbij en je kunt verder. Anders zit je nog 2 uur in deze trein, kies maar"
In Level 3 kan dat in theorie ja. Het probleem zit er alleen in dat bij de minste of geringste storing het treinverkeer plat ligt "vanwege de veiligheid". Op het moment dat een trein zich gedurende 31 seconden niet terugmeldt kan die overal en nergens staan of verdwenen zijn. Op het moment dat de RadioBlockCentre plat gaat is het hele baanvak "onveilig" omdat niemand weet waar treinen staan. Op het moment dat een trein breekt weet ook niemand waar het tweede deel van de trein is gebleven. Om deze redenen zal Level 3 in de meest pure variant op hoofdsporen waarschijnlijk nooit het licht zien. Om de veiligheid te garanderen zijn teveel concessies op het gebied van beschikbaarheid en betrouwbaarheid noodzakelijk. Dat is ook een reden dat er ook gekeken wordt naar mixvarianten. Als je level 3 combineert met een beperkte baandetectie dan zijn gebieden waar treinen in kunnen verdwijnen veel korter. Als je dan spoorstroomlopen en geen assentellers toepast kan je zelfs zeker weten dat een bepaald baangedeelte vrij of bezet is na een storing.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:17 schreef b2py het volgende:
[..]
Als je over bent op ERTMS laat je je treindetectie toch gewoon lopen via GSM-R?
Is jouw vader zo'n "opruimmedewerker"?quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:19 schreef blup het volgende:
Ik ken sommige bizarre, details van aanrijdingen en soms de complexiteit ervan vanuit verhalen van mijn vaders werk.
belangen, overijverige veiligheids mensen...quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:45 schreef James1988 het volgende:
Dat vraag ik me ook af als er weer eens een Fyra tot stilstand is gekomen bij Hoofddorp ofzo, dat duurt dan ook weer uren. Waarom gaan die reizigers niet gewoon lopen?
Bij Breda was het een keer nog triester: een Fyra was op de fly-over tot stilstand gekomen door één probleem. Die heeft daar een paar uur gestaan, met reizigers erin. Want moeilijk, moeilijk, moeilijk, onbereikbare plek enzo.
Deur aan linkerzijde openen, heuveltje aflopen, deurtje in geluidsscherm open doen en je staat bij de A16. Laat daar een paar bussen stoppen (+rood kruis op de snelweg) en je bent klaar.
Nou, ik kijk nu wel uit wie wat waar werktquote:Op donderdag 10 januari 2013 00:47 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Is jouw vader zo'n "opruimmedewerker"?
mag niet, want gevaarlijk. Ook vaak een reden waarom een gestrande trein niet bepaald snel leeggehaald wordt ...quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:45 schreef James1988 het volgende:
Dat vraag ik me ook af als er weer eens een Fyra tot stilstand is gekomen bij Hoofddorp ofzo, dat duurt dan ook weer uren. Waarom gaan die reizigers niet gewoon lopen?
Bij Breda was het een keer nog triester: een Fyra was op de fly-over tot stilstand gekomen door één probleem. Die heeft daar een paar uur gestaan, met reizigers erin. Want moeilijk, moeilijk, moeilijk, onbereikbare plek enzo.
Deur aan linkerzijde openen, heuveltje aflopen, deurtje in geluidsscherm open doen en je staat bij de A16. Laat daar een paar bussen stoppen (+rood kruis op de snelweg) en je bent klaar.
Allebei denk ik.quote:Op donderdag 10 januari 2013 01:03 schreef Bitlord het volgende:
In navolging van Fles vraag ik me af wat er met me gebeurt als ik toch de noodontgrendeling gebruik en richting een station ga lopen, gewoon via het schouwpad. Word ik dan weer terug de trein ingestuurd; krijg ik een boete?
Als je het allemaal doet valt er weinig aan tegen te houden denk ik.quote:
Knappe jongen die me tegenhoudt.quote:
Wel eerst even 2 weken overleggen of dat wel volgens De Regels kan hequote:Op donderdag 10 januari 2013 00:45 schreef James1988 het volgende:
Deur aan linkerzijde openen, heuveltje aflopen, deurtje in geluidsscherm open doen en je staat bij de A16. Laat daar een paar bussen stoppen (+rood kruis op de snelweg) en je bent klaar.
Zo'n wandeling heb ik (met redelijk wat andere mensen) wel eens gemaakt. Trein stond stil voor de bocht van Harderwijk, men had de deuren opengezet want veevervoer en 30+ is geen goede combinatie. Toen werd er na een kwartier braaf wachten omgeroepen dat de trein terug zou gaan naar Ermelo. Heb zelden zo snel mensen de trein uit zien komen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 01:03 schreef Bitlord het volgende:
In navolging van Fles vraag ik me af wat er met me gebeurt als ik toch de noodontgrendeling gebruik en richting een station ga lopen, gewoon via het schouwpad. Word ik dan weer terug de trein ingestuurd; krijg ik een boete?
zelfde toen een paar jaar de intercity utrecht - amsterdam eerst langdurig stilstond voor amsterdam bijlmer en toen de mededeling kwam dat men terug ging naar Utrecht.quote:Op donderdag 10 januari 2013 07:16 schreef Litpho het volgende:
[..]
Zo'n wandeling heb ik (met redelijk wat andere mensen) wel eens gemaakt. Trein stond stil voor de bocht van Harderwijk, men had de deuren opengezet want veevervoer en 30+ is geen goede combinatie. Toen werd er na een kwartier braaf wachten omgeroepen dat de trein terug zou gaan naar Ermelo. Heb zelden zo snel mensen de trein uit zien komen.
DM'90quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:39 schreef WhiteJoker het volgende:
Trouwens vergeleken met die oude franse meuk zou ik die DM'90 meer moeten waarderenHad wel een lekker geluid bij het optrekken.
[..]
Haha ik rijd wekelijks door dat dorp heen als ik naar m'n ouders ga. Goed het is niet stedelijk, maar het is nou ook weer niet de middle-of-nowhere zoals Klarenbeek![]()
Wat ik begrijp uit die dienstregeling is wat jij ook al schrijft: van Zuid-Frankrijk náár Parijs gaat er dagelijks een nachttrein, de andere kant op maar een paar keer per week.quote:Op donderdag 10 januari 2013 06:45 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik zoek even een expert die met mij meekijkt met deze dienstregeling:
http://www.intercites.snc(...)che/275/FichePdf.pdf
En dan gaat het om de nachttrein (James?)
Mijn logica zegt: Als je een x aantal keer per week met een nachttrein heen rijd, moet je er ook even vaak mee terugrijden. Als je namenlijk onevenredig gaat rijden heb je namelijk
-Of een berg slaaptrein op voorraad aan de ene kant van het land, omdat je meer van A naar B rijd dan van B naar A
-Of je rijd overdags zon trein als ledig mat terug![]()
Nu kijk je op de uren en de voetnoten, dan begrijp ik eruit dat::
Vanaf Zuid Frankrijk naar Parijs de trein in principe op een paar uitzonderingen na iedere nacht rijd (voetnoot 23 en 24)
MAAR
De trein van Parijs naar Zuid Frankrijk alleen maar 4 nachten per week (Voetnoot 25)
Dat betekend dus dat:
-SNCF dus 3 treinen per week leeg van de ene kant naar de andere kant van het lant sleept: Leeg naar ik aanneem, want overdags ga je er geen reizigers in neerleggen.![]()
-Of ik zie iets gruwelijk over het hoofd..![]()
Gaarne uw opinie
In 2007 kon dat nog gewoon, met uiterst rechts in beeld uw razende reporter.quote:Op donderdag 10 januari 2013 01:03 schreef Bitlord het volgende:
In navolging van Fles vraag ik me af wat er met me gebeurt als ik toch de noodontgrendeling gebruik en richting een station ga lopen, gewoon via het schouwpad. Word ik dan weer terug de trein ingestuurd; krijg ik een boete?
Principes. En belangen. Maar uiteraard geen reizigersbelangen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 08:01 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag het me toch af. Als je op deze plek strandt op de fly-over ben je in principe zo weg (stukje naar beneden lopen) zonder dat er echt gevaar is voor reizigers - zolang je maar niet het spoor blijft volgen omdat je dan wel eens een Thalys kan tegenkomen.
Waar komt dit reisje op uit? Amsterdam-Antwerpen is 22 euro, en dan nog 2x go-pass?quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:09 schreef James1988 het volgende:
Bij het eerder besproken rondje zou het dan zoiets worden:
10:41 V Amsterdam Centraal (Fyra 9228)
12:03 A Antwerpen Centraal
-----
12:35 V Antwerpen Centraal (IR 612)
12:52 A Noorderkempen
-----
13:08 V Noorderkempen (IR 633)
13:25 A Antwerpen Centraal
-----
13:43 V Antwerpen Centraal (IR 2913, via Hasselt/Tongeren/Glons)
15:52 A Liège-Guillemins
-----
16:17 V Liège Guillemins (L 5367)
16:50 A Maastricht
-----
16:58 V Maastricht (IC 870)
19:22 A Amsterdam Centraal
Wat vinden jullie?
Ticket Fyra + ticket Noorderkempen (is goedkoper dan een Go-Pass, is dacht ik 4 euro) + Go Pass naar Luik en Maastricht.quote:Op donderdag 10 januari 2013 08:21 schreef dennistd het volgende:
[..]
Waar komt dit reisje op uit? Amsterdam-Antwerpen is 22 euro, en dan nog 2x go-pass?
Nee, ok. Je bent het dus me me eens. Ben ik toch niet gek geworden.quote:Op donderdag 10 januari 2013 07:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
Wat ik begrijp uit die dienstregeling is wat jij ook al schrijft: van Zuid-Frankrijk náár Parijs gaat er dagelijks een nachttrein, de andere kant op maar een paar keer per week.
De logica hierachter ontgaat me, maar wellicht heeft dit met het reizigersaanbod te maken. De trein naar Parijs komt om 7:37 aan in Parijs, wat ruim op tijd is als je in Parijs moet zijn voor een meeting om 9:00. Het materieel zal overdag wel als LM (leeg mag)-rit worden teruggebracht. Een LM-rit is naar alle waarschijnlijkheid goedkoper dan een rit met passagiers.
Hoe het toedelen en tariferen van treinpaden in Frankrijk gaat weet ik niet precies (niet opgezocht), wat ik weet van Duitsland is dat:
- DB Netze verschillende soorten treinpaden aanbiedt, waarbij verschillende diensten wel en niet zijn inbegrepen. Duurdere paden krijgen een hogere prioriteit. DB Fernverkehr (IC, ICE, EC) koopt deze duurdere treinpaden, het Regionalverkehr (dat subsidie krijgt) koopt goedkopere treinpaden.
- Stops op stations kosten geld, een aantal euro per stop
Als Frankrijk hetzelfde systeem kent (wat wel te verwachten is gezien de TGV-allure) zou dat logisch zijn: voor een LM-rit zonder stops waarbij punctualiteit niet zo belangrijk is kan gereden worden met een goedkoper treinpad, waardoor de kostprijs lager is dan voor een trein met (te weinig) reizigers (om rendabel te zijn).
Aanmelden voor het rondje kan hier.quote:Op donderdag 10 januari 2013 08:29 schreef dennistd het volgende:
22+4+7,70=33,70. Valt binnen mijn budget dus zet mij er ook maar op
Fyra-kaartjes moeten in één keer gekocht worden vanwege bij elkaar zitten neem ik aan?
Het vermoeden dat het tegen de veiligheidsbonanza in gaat had ik al, maar ze beseffen het daar dus ook echt. De vraag die rees was of je 25 kV kan installeren met de huidige treindetectie? Duvel zei dat het niet kon en ik vroeg me af of dat wel juist is...quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
In Level 3 kan dat in theorie ja. Het probleem zit er alleen in dat bij de minste of geringste storing het treinverkeer plat ligt "vanwege de veiligheid". Op het moment dat een trein zich gedurende 31 seconden niet terugmeldt kan die overal en nergens staan of verdwenen zijn. Op het moment dat de RadioBlockCentre plat gaat is het hele baanvak "onveilig" omdat niemand weet waar treinen staan. Op het moment dat een trein breekt weet ook niemand waar het tweede deel van de trein is gebleven. Om deze redenen zal Level 3 in de meest pure variant op hoofdsporen waarschijnlijk nooit het licht zien. Om de veiligheid te garanderen zijn teveel concessies op het gebied van beschikbaarheid en betrouwbaarheid noodzakelijk. Dat is ook een reden dat er ook gekeken wordt naar mixvarianten. Als je level 3 combineert met een beperkte baandetectie dan zijn gebieden waar treinen in kunnen verdwijnen veel korter. Als je dan spoorstroomlopen en geen assentellers toepast kan je zelfs zeker weten dat een bepaald baangedeelte vrij of bezet is na een storing.
Het leuke is, die baandetectie met spoorstroomlopen hebben we al, alleen wel met minimaal een detectiesectie per blok. Het leuke van Level 3 met baandetectie is dat je binnen een detectiesectie kleinere blokken kunt maken omdat een trein zijn/haar positie terugmeldt en dat je bij een verstoring of een "onveilige trein" (waarbij niet zeker is of die compleet is) de korte blokken die in een sectie vallen als een langer blok beschouwd. Dat samengevat is hier een tijdje terug al langsgekomen. Door Arcadis wordt het Level 2+ genoemd. (terwijl het feitelijk een level 3 implementatie is.)
Dat kan nietquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:14 schreef b2py het volgende:
[..]
De vraag die rees was of je 25 kV kan installeren met de huidige treindetectie? Duvel zei dat het niet kon en ik vroeg me af of dat wel juist is...
quote:De spoorstaven worden ook al gebruikt voor de retourstroom van elektrische treinen. Materieel met elektrische tractie-installaties (gelijkstroommotoren, choppers, asynchrone draaistroommotoren) kunnen het ATB-signaal storen en hebben ter voorkoming daarvan speciale filters of stoorstroomdetectie nodig. ATB-EG en spoorlijnen die geëlektrificeerd zijn met wisselspanning gaan om dezelfde reden ook niet goed samen en de wervelstroomrem is in Nederland niet toegestaan omdat die ook het ATB-signaal kan verstoren.
Lekker kut weer, beter systeem ontwerpen dan maar!quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:17 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat kan niet
Van Wikipedia:
[..]
Daarom was NS begonnen met het ontwikkelen van ATB-NG. De eerste lijntjes die daarmee werden uitgerust waren de verschillende lijntjes waar nu de regionale vervoerders rijden. Nationale invoering is er niet geweest ivm de ontwikkeling van ETCS die toen begon.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:17 schreef b2py het volgende:
[..]
Lekker kut weer, beter systeem ontwerpen dan maar!
Ik heb beide varianten (ERTMS en ATB-NG) even beetje doorgelezen maar ik denk dat het verstandig is door te gaan met ERTMS. Puur omdat het Europees is en met de jaren (en dat kunnen er gerust 100 zijn hoor) heel Europa op ERTMS rond scheurt.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:20 schreef James1988 het volgende:
[..]
Daarom was NS begonnen met het ontwikkelen van ATB-NG. De eerste lijntjes die daarmee werden uitgerust waren de verschillende lijntjes waar nu de regionale vervoerders rijden. Nationale invoering is er niet geweest ivm de ontwikkeling van ETCS die toen begon.
Voor regionale lijntjes kan ERTMS Regional mogelijk interessant zijn, zeker uit een kostenbesparingsoogpunt. In Zweden is men daar nu mee aan het experimenteren.
Dat komt omdat de frequentie van de wisselstroom die we in Nederland zouden gebruiken interfereert met de wisselstroomfrequentie van de spoorstroomlopen. In de VS rijden ze op dezelfde gecodeerde spoorstroomlopen met 25 kV wisselspanning. Alleen dan wel met een frequentie van 25 Hz in plaats van 50 Hz. (Bijvoorbeeld op de Nord East Corridor)quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:17 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat kan niet
Van Wikipedia:
[..]
ATB+ is een systeem dat een ATB-code een andere maximum snelheid geeft doormiddel van een baken van hetzelfde type als bij ATB-NG.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:27 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik heb beide varianten (ERTMS en ATB-NG) even beetje doorgelezen maar ik denk dat het verstandig is door te gaan met ERTMS. Puur omdat het Europees is en met de jaren (en dat kunnen er gerust 100 zijn hoor) heel Europa op ERTMS rond scheurt.
Ik zie trouwens op de kaart van wiki dat er op Hoofddorp - Den Haag Mariehoeve ATB+ ligt, ik dacht altijd dat daar ATB NG was geinstalleerd?
De invoering van ERTMS is in gang, een aantal EU-landen hebben al plannen gepresenteerd voor gedeeltelijke of gehele invoering van ERTMS. Denemarken, Nederland en Zwitserland willen tegen 2020 volledig over zijn. België is bezig met invoering van ERTMS op de internationale corridors (op de lijn naar Luxemburg is ETCS onlangs in dienst gekomen meen ik me te herinneren) en wil op termijn landelijk.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:27 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik heb beide varianten (ERTMS en ATB-NG) even beetje doorgelezen maar ik denk dat het verstandig is door te gaan met ERTMS. Puur omdat het Europees is en met de jaren (en dat kunnen er gerust 100 zijn hoor) heel Europa op ERTMS rond scheurt.
ProRail heeft heel lang geloofd dat ATB-EG en ATB-NG niet samen kunnen op één baanvak, tot men aldaar tot inkeer kwam.quote:Ik zie trouwens op de kaart van wiki dat er op Hoofddorp - Den Haag Mariehoeve ATB+ ligt, ik dacht altijd dat daar ATB NG was geinstalleerd?
Ik vraag me af of we 2020 gaan halen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
De invoering van ERTMS is in gang, een aantal EU-landen hebben al plannen gepresenteerd voor gedeeltelijke of gehele invoering van ERTMS. Denemarken, Nederland en Zwitserland willen tegen 2020 volledig over zijn. België is bezig met invoering van ERTMS op de internationale corridors (op de lijn naar Luxemburg is ETCS onlangs in dienst gekomen meen ik me te herinneren) en wil op termijn landelijk.
Echt? Heb je meer info over die regeling, waar staat dat ergens?quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:53 schreef greavy het volgende:
[..]
GoPass 1 is ook niet voor >26jr en enkel online te kopen.
Als je met V250 wilt kan je goedkoop uit zijn door het Supplement: Als je in Nederland een abonnement (VRIJ, geen Voordeel) hebt én een GoPass / RailPass hebt, mag je voor een supplement van ¤4 met de V250 mee. Je moet dan wel nog een ticket Roosendaal Grens-Essen dokken.
Abbonement, zoals WeekendVrij, AltijdVrij etc.. SOV valt er niet onder.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:48 schreef KnightSolaire het volgende:
Moet het per se een Nederlands abonnement zijn of mag je bv. ook een Dagkaart gebruiken i.c.m. een GoPass in België?
Goede vragen die je stelt. Ik weet er geen antwoorden opquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:40 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik vraag me af of we 2020 gaan halen.
Sorry dat ik deze discussie van gisteravond nog weer even naar boven haal.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja ik weet ook wel dat er een hoop bij komt kijken. En dat het geen pretje is en dat het nooit went en zo. Maar er KAN gewoon geen reden bestaan waarom het vasthouden van een paar honder d man, voor 3 uur, een beter plan lijkt, laat staan is, dan het alternatief. Eruit, kwartiertje lopen, bussen.
Men wil het liefst wél nog meer SLT, alleen kunnen ze geen SLT-met-plee bijbestellen (die optie stond niet in het contract), dus moet de hele zooi opnieuw aanbesteed worden.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zelfs![]()
Wordt het niet hoog tijd dan? SGM is ook van 1977 hoor. En kennelijk wil men niet nog meer SLT dus
Moet je dan niet eerst van iedereen weten hoe oud ie is?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:01 schreef James1988 het volgende:
Gezien de Fyra reserveringsplichtig is moet er wel een moment zijn waarop we zeggen "Nu is het groepje compleet en gaan we boeken.". Dat wil ik op zich wel op me nemen.
Ik denk dat het aan 'The Wall' bouwen van apparatuur geen invloed heeft, omdat je daarvoor gewoon overdag kan bouwen en treinenloop geen invloed op heeft.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:51 schreef James1988 het volgende:
[..]
Goede vragen die je stelt. Ik weet er geen antwoorden op
De meeste effort zal zitten in het bouwen en inrichten van de Radio Block Centres en de koppeling met de bestaande systemen (denk aan treindienstleiding, interlocking, enzovoorts). Het werk aan de infrastructuur zal voornamelijk bestaan uit het weghalen van lichtseinen en ATB-baanapparatuur. Dat kan ook 's nachts gebeuren, stukje bij beetje.
Uitgaande van ETCS Level 2. Bij ETCS L1 moeten er ook bakens in het spoor worden geplaatst, maar ook daarvoor zijn geen grote buitendienststellingen vereist.
Treinongeluk in Zwitserlandquote:In het noorden van Zwitserland zijn twee treinen op elkaar gebotst. Het ongeluk voltrok zich donderdagochtend tijdens de spits.
Een trein kwam uit Winterthur, de andere uit Schaffhausen.
Volgens berichten in Duitse media zijn er tientallen gewonden gevallen. De Zwitserse spoorwegen hebben tot dusverre één gewonde bevestigd.
SOV valt er ook onder, zie http://www.nshispeed.nl/nl/reis-met-fyra/fyra-amsterdam-brussel/Frequent-reizen-tussen-Amsterdam-en-Brussel zo lang je maar vrij reizen hebt is het goed.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:50 schreef b2py het volgende:
[..]
Abbonement, zoals WeekendVrij, AltijdVrij etc.. SOV valt er niet onder.
quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:00 schreef ReisT het volgende:
[..]
SOV valt er ook onder, zie http://www.nshispeed.nl/nl/reis-met-fyra/fyra-amsterdam-brussel/Frequent-reizen-tussen-Amsterdam-en-Brussel zo lang je maar vrij reizen hebt is het goed.
Inderdaadquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Moet je dan niet eerst van iedereen weten hoe oud ie is?
Klopt, het bouwen van een RBC enzo heeft geen invloed op de treindienst.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:56 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik denk dat het aan 'The Wall' bouwen van apparatuur geen invloed heeft, omdat je daarvoor gewoon overdag kan bouwen en treinenloop geen invloed op heeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |