abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 januari 2013 @ 00:47:25 #251
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_121380001
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:45 schreef James1988 het volgende:
Dat vraag ik me ook af als er weer eens een Fyra tot stilstand is gekomen bij Hoofddorp ofzo, dat duurt dan ook weer uren. Waarom gaan die reizigers niet gewoon lopen?

Bij Breda was het een keer nog triester: een Fyra was op de fly-over tot stilstand gekomen door één probleem. Die heeft daar een paar uur gestaan, met reizigers erin. Want moeilijk, moeilijk, moeilijk, onbereikbare plek enzo.

Deur aan linkerzijde openen, heuveltje aflopen, deurtje in geluidsscherm open doen en je staat bij de A16. Laat daar een paar bussen stoppen (+rood kruis op de snelweg) en je bent klaar.
belangen, overijverige veiligheids mensen...

quote:
5s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:47 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Is jouw vader zo'n "opruimmedewerker"?
Nou, ik kijk nu wel uit wie wat waar werkt _O-.
Nee, hij is algemeen leider (ovd-rail) geweest. Die gaan vaak ter plaatse.

[ Bericht 64% gewijzigd door blup op 10-01-2013 00:56:16 ]
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 januari 2013 @ 00:52:09 #252
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121380139
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:45 schreef James1988 het volgende:
Dat vraag ik me ook af als er weer eens een Fyra tot stilstand is gekomen bij Hoofddorp ofzo, dat duurt dan ook weer uren. Waarom gaan die reizigers niet gewoon lopen?

Bij Breda was het een keer nog triester: een Fyra was op de fly-over tot stilstand gekomen door één probleem. Die heeft daar een paar uur gestaan, met reizigers erin. Want moeilijk, moeilijk, moeilijk, onbereikbare plek enzo.

Deur aan linkerzijde openen, heuveltje aflopen, deurtje in geluidsscherm open doen en je staat bij de A16. Laat daar een paar bussen stoppen (+rood kruis op de snelweg) en je bent klaar.
mag niet, want gevaarlijk. Ook vaak een reden waarom een gestrande trein niet bepaald snel leeggehaald wordt ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121380414
In navolging van Fles vraag ik me af wat er met me gebeurt als ik toch de noodontgrendeling gebruik en richting een station ga lopen, gewoon via het schouwpad. Word ik dan weer terug de trein ingestuurd; krijg ik een boete?
pi_121380440
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 01:03 schreef Bitlord het volgende:
In navolging van Fles vraag ik me af wat er met me gebeurt als ik toch de noodontgrendeling gebruik en richting een station ga lopen, gewoon via het schouwpad. Word ik dan weer terug de trein ingestuurd; krijg ik een boete?
Allebei denk ik.
pi_121380578
quote:
7s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:39 schreef blup het volgende:

[..]

Geintje toch.
Nee dit was best serieus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 10 januari 2013 @ 01:14:34 #256
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121380628
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 01:05 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Allebei denk ik.
Als je het allemaal doet valt er weinig aan tegen te houden denk ik.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121380825
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 01:05 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Allebei denk ik.
Knappe jongen die me tegenhoudt.

Voordat ze het sowieso merken zijn er 10 minuten voorbij en sta ik op het perron van Utrecht Overvecht alsof er niets aan de hand is. Of wou je beweren dat men aandacht voor de reiziger had? :') Well, think again :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121380857
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:45 schreef James1988 het volgende:
Deur aan linkerzijde openen, heuveltje aflopen, deurtje in geluidsscherm open doen en je staat bij de A16. Laat daar een paar bussen stoppen (+rood kruis op de snelweg) en je bent klaar.
Wel eerst even 2 weken overleggen of dat wel volgens De Regels kan he :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 10 januari 2013 @ 06:45:41 #259
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_121382672
Ik zoek even een expert die met mij meekijkt met deze dienstregeling:
http://www.intercites.snc(...)che/275/FichePdf.pdf

En dan gaat het om de nachttrein (James?)

Mijn logica zegt: Als je een x aantal keer per week met een nachttrein heen rijd, moet je er ook even vaak mee terugrijden. Als je namenlijk onevenredig gaat rijden heb je namelijk

-Of een berg slaaptrein op voorraad aan de ene kant van het land, omdat je meer van A naar B rijd dan van B naar A

-Of je rijd overdags zon trein als ledig mat terug 8)7

Nu kijk je op de uren en de voetnoten, dan begrijp ik eruit dat::

Vanaf Zuid Frankrijk naar Parijs de trein in principe op een paar uitzonderingen na iedere nacht rijd (voetnoot 23 en 24)

MAAR

De trein van Parijs naar Zuid Frankrijk alleen maar 4 nachten per week (Voetnoot 25)

Dat betekend dus dat:

-SNCF dus 3 treinen per week leeg van de ene kant naar de andere kant van het lant sleept: Leeg naar ik aanneem, want overdags ga je er geen reizigers in neerleggen. :')

-Of ik zie iets gruwelijk over het hoofd.. :@

Gaarne uw opinie :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 10-01-2013 07:07:11 ]
pi_121382816
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 01:03 schreef Bitlord het volgende:
In navolging van Fles vraag ik me af wat er met me gebeurt als ik toch de noodontgrendeling gebruik en richting een station ga lopen, gewoon via het schouwpad. Word ik dan weer terug de trein ingestuurd; krijg ik een boete?
Zo'n wandeling heb ik (met redelijk wat andere mensen) wel eens gemaakt. Trein stond stil voor de bocht van Harderwijk, men had de deuren opengezet want veevervoer en 30+ is geen goede combinatie. Toen werd er na een kwartier braaf wachten omgeroepen dat de trein terug zou gaan naar Ermelo. Heb zelden zo snel mensen de trein uit zien komen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121382927
quote:
6s.gif Op donderdag 10 januari 2013 07:16 schreef Litpho het volgende:

[..]

Zo'n wandeling heb ik (met redelijk wat andere mensen) wel eens gemaakt. Trein stond stil voor de bocht van Harderwijk, men had de deuren opengezet want veevervoer en 30+ is geen goede combinatie. Toen werd er na een kwartier braaf wachten omgeroepen dat de trein terug zou gaan naar Ermelo. Heb zelden zo snel mensen de trein uit zien komen.
zelfde toen een paar jaar de intercity utrecht - amsterdam eerst langdurig stilstond voor amsterdam bijlmer en toen de mededeling kwam dat men terug ging naar Utrecht.
pi_121382942
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:39 schreef WhiteJoker het volgende:
Trouwens vergeleken met die oude franse meuk zou ik die DM'90 meer moeten waarderen :P Had wel een lekker geluid bij het optrekken.

[..]

Haha ik rijd wekelijks door dat dorp heen als ik naar m'n ouders ga. Goed het is niet stedelijk, maar het is nou ook weer niet de middle-of-nowhere zoals Klarenbeek :P
DM'90 O+ Wat een hemelse trein om zelf te rijden _O_

En dat over die aanrijdingen met personen:
Ik ben het eens met Fles dat het 3 uur opgesloten houden van reizigers niet acceptabel is. Ik kan me ook goed voorstellen dat het een complexe situatie is zoals aangegeven.

Zou het wel graag zien dat als er melding komt van aanrijdingen, het hele circus op gang komt, en dat er intern iemand gelijk wordt aangewezen om als de donder leeg mat klaar te hebben staan vlakbij, en dat er gewoon snel groen licht kan worden gegeven voor evacuatie, overstappen oid. Afhankelijk van situatie.
Misschien dat dit al gebeurt op deze manier, ik heb hier geen kennis van, maar je hoort het wel vaker dat reizigers heel lang moeten blijven zitten.
  donderdag 10 januari 2013 @ 07:52:05 #263
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121383063
quote:
6s.gif Op donderdag 10 januari 2013 06:45 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik zoek even een expert die met mij meekijkt met deze dienstregeling:
http://www.intercites.snc(...)che/275/FichePdf.pdf

En dan gaat het om de nachttrein (James?)

Mijn logica zegt: Als je een x aantal keer per week met een nachttrein heen rijd, moet je er ook even vaak mee terugrijden. Als je namenlijk onevenredig gaat rijden heb je namelijk

-Of een berg slaaptrein op voorraad aan de ene kant van het land, omdat je meer van A naar B rijd dan van B naar A

-Of je rijd overdags zon trein als ledig mat terug 8)7

Nu kijk je op de uren en de voetnoten, dan begrijp ik eruit dat::

Vanaf Zuid Frankrijk naar Parijs de trein in principe op een paar uitzonderingen na iedere nacht rijd (voetnoot 23 en 24)

MAAR

De trein van Parijs naar Zuid Frankrijk alleen maar 4 nachten per week (Voetnoot 25)

Dat betekend dus dat:

-SNCF dus 3 treinen per week leeg van de ene kant naar de andere kant van het lant sleept: Leeg naar ik aanneem, want overdags ga je er geen reizigers in neerleggen. :')

-Of ik zie iets gruwelijk over het hoofd.. :@

Gaarne uw opinie :P
Wat ik begrijp uit die dienstregeling is wat jij ook al schrijft: van Zuid-Frankrijk náár Parijs gaat er dagelijks een nachttrein, de andere kant op maar een paar keer per week.

De logica hierachter ontgaat me, maar wellicht heeft dit met het reizigersaanbod te maken. De trein naar Parijs komt om 7:37 aan in Parijs, wat ruim op tijd is als je in Parijs moet zijn voor een meeting om 9:00. Het materieel zal overdag wel als LM (leeg mag)-rit worden teruggebracht. Een LM-rit is naar alle waarschijnlijkheid goedkoper dan een rit met passagiers.

Hoe het toedelen en tariferen van treinpaden in Frankrijk gaat weet ik niet precies (niet opgezocht), wat ik weet van Duitsland is dat:
- DB Netze verschillende soorten treinpaden aanbiedt, waarbij verschillende diensten wel en niet zijn inbegrepen. Duurdere paden krijgen een hogere prioriteit. DB Fernverkehr (IC, ICE, EC) koopt deze duurdere treinpaden, het Regionalverkehr (dat subsidie krijgt) koopt goedkopere treinpaden.
- Stops op stations kosten geld, een aantal euro per stop

Als Frankrijk hetzelfde systeem kent (wat wel te verwachten is gezien de TGV-allure) zou dat logisch zijn: voor een LM-rit zonder stops waarbij punctualiteit niet zo belangrijk is kan gereden worden met een goedkoper treinpad, waardoor de kostprijs lager is dan voor een trein met (te weinig) reizigers (om rendabel te zijn).
  donderdag 10 januari 2013 @ 07:54:19 #264
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_121383085
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 01:03 schreef Bitlord het volgende:
In navolging van Fles vraag ik me af wat er met me gebeurt als ik toch de noodontgrendeling gebruik en richting een station ga lopen, gewoon via het schouwpad. Word ik dan weer terug de trein ingestuurd; krijg ik een boete?
In 2007 kon dat nog gewoon, met uiterst rechts in beeld uw razende reporter.

  donderdag 10 januari 2013 @ 08:01:52 #265
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121383151
Ik vraag het me toch af. Als je op deze plek strandt op de fly-over ben je in principe zo weg (stukje naar beneden lopen) zonder dat er echt gevaar is voor reizigers - zolang je maar niet het spoor blijft volgen omdat je dan wel eens een Thalys kan tegenkomen.
pi_121383215
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 08:01 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag het me toch af. Als je op deze plek strandt op de fly-over ben je in principe zo weg (stukje naar beneden lopen) zonder dat er echt gevaar is voor reizigers - zolang je maar niet het spoor blijft volgen omdat je dan wel eens een Thalys kan tegenkomen.
Principes. En belangen. Maar uiteraard geen reizigersbelangen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Sport donderdag 10 januari 2013 @ 08:21:27 #267
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121383324
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:09 schreef James1988 het volgende:
Bij het eerder besproken rondje zou het dan zoiets worden:

10:41 V Amsterdam Centraal (Fyra 9228)
12:03 A Antwerpen Centraal
-----
12:35 V Antwerpen Centraal (IR 612)
12:52 A Noorderkempen
-----
13:08 V Noorderkempen (IR 633)
13:25 A Antwerpen Centraal
-----
13:43 V Antwerpen Centraal (IR 2913, via Hasselt/Tongeren/Glons)
15:52 A Liège-Guillemins
-----
16:17 V Liège Guillemins (L 5367)
16:50 A Maastricht
-----
16:58 V Maastricht (IC 870)
19:22 A Amsterdam Centraal

Wat vinden jullie?
Waar komt dit reisje op uit? Amsterdam-Antwerpen is 22 euro, en dan nog 2x go-pass?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 10 januari 2013 @ 08:23:35 #268
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121383351
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 08:21 schreef dennistd het volgende:

[..]

Waar komt dit reisje op uit? Amsterdam-Antwerpen is 22 euro, en dan nog 2x go-pass?
Ticket Fyra + ticket Noorderkempen (is goedkoper dan een Go-Pass, is dacht ik 4 euro) + Go Pass naar Luik en Maastricht.
  Redactie Sport donderdag 10 januari 2013 @ 08:29:53 #269
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121383420
22+4+7,70=33,70. Valt binnen mijn budget dus zet mij er ook maar op :Y
Fyra-kaartjes moeten in één keer gekocht worden vanwege bij elkaar zitten neem ik aan?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 10 januari 2013 @ 08:48:03 #270
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_121383590
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 07:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wat ik begrijp uit die dienstregeling is wat jij ook al schrijft: van Zuid-Frankrijk náár Parijs gaat er dagelijks een nachttrein, de andere kant op maar een paar keer per week.

De logica hierachter ontgaat me, maar wellicht heeft dit met het reizigersaanbod te maken. De trein naar Parijs komt om 7:37 aan in Parijs, wat ruim op tijd is als je in Parijs moet zijn voor een meeting om 9:00. Het materieel zal overdag wel als LM (leeg mag)-rit worden teruggebracht. Een LM-rit is naar alle waarschijnlijkheid goedkoper dan een rit met passagiers.

Hoe het toedelen en tariferen van treinpaden in Frankrijk gaat weet ik niet precies (niet opgezocht), wat ik weet van Duitsland is dat:
- DB Netze verschillende soorten treinpaden aanbiedt, waarbij verschillende diensten wel en niet zijn inbegrepen. Duurdere paden krijgen een hogere prioriteit. DB Fernverkehr (IC, ICE, EC) koopt deze duurdere treinpaden, het Regionalverkehr (dat subsidie krijgt) koopt goedkopere treinpaden.
- Stops op stations kosten geld, een aantal euro per stop

Als Frankrijk hetzelfde systeem kent (wat wel te verwachten is gezien de TGV-allure) zou dat logisch zijn: voor een LM-rit zonder stops waarbij punctualiteit niet zo belangrijk is kan gereden worden met een goedkoper treinpad, waardoor de kostprijs lager is dan voor een trein met (te weinig) reizigers (om rendabel te zijn).
Nee, ok. Je bent het dus me me eens. Ben ik toch niet gek geworden.

Bedankt voor je uitleg
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:01:15 #271
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121384792
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 08:29 schreef dennistd het volgende:
22+4+7,70=33,70. Valt binnen mijn budget dus zet mij er ook maar op :Y
Fyra-kaartjes moeten in één keer gekocht worden vanwege bij elkaar zitten neem ik aan?
Aanmelden voor het rondje kan hier. :s)

Fyra-tickets moeten inderdaad tegelijkertijd gekocht worden om bij elkaar te kunnen zitten. Gezien we niet allemaal even oud zijn en niet allemaal dezelfde reisvoorwaarden hebben kan dat niet online, dus zal dat in persoon geregeld moeten worden bij een loket of telefonisch.


Gezien de Fyra reserveringsplichtig is moet er wel een moment zijn waarop we zeggen "Nu is het groepje compleet en gaan we boeken.". Dat wil ik op zich wel op me nemen. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 10-01-2013 10:07:07 ]
pi_121385070
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

In Level 3 kan dat in theorie ja. Het probleem zit er alleen in dat bij de minste of geringste storing het treinverkeer plat ligt "vanwege de veiligheid". Op het moment dat een trein zich gedurende 31 seconden niet terugmeldt kan die overal en nergens staan of verdwenen zijn. Op het moment dat de RadioBlockCentre plat gaat is het hele baanvak "onveilig" omdat niemand weet waar treinen staan. Op het moment dat een trein breekt weet ook niemand waar het tweede deel van de trein is gebleven. Om deze redenen zal Level 3 in de meest pure variant op hoofdsporen waarschijnlijk nooit het licht zien. Om de veiligheid te garanderen zijn teveel concessies op het gebied van beschikbaarheid en betrouwbaarheid noodzakelijk. Dat is ook een reden dat er ook gekeken wordt naar mixvarianten. Als je level 3 combineert met een beperkte baandetectie dan zijn gebieden waar treinen in kunnen verdwijnen veel korter. Als je dan spoorstroomlopen en geen assentellers toepast kan je zelfs zeker weten dat een bepaald baangedeelte vrij of bezet is na een storing.

Het leuke is, die baandetectie met spoorstroomlopen hebben we al, alleen wel met minimaal een detectiesectie per blok. Het leuke van Level 3 met baandetectie is dat je binnen een detectiesectie kleinere blokken kunt maken omdat een trein zijn/haar positie terugmeldt en dat je bij een verstoring of een "onveilige trein" (waarbij niet zeker is of die compleet is) de korte blokken die in een sectie vallen als een langer blok beschouwd. Dat samengevat is hier een tijdje terug al langsgekomen. Door Arcadis wordt het Level 2+ genoemd. (terwijl het feitelijk een level 3 implementatie is.)
Het vermoeden dat het tegen de veiligheidsbonanza in gaat had ik al, maar ze beseffen het daar dus ook echt. De vraag die rees was of je 25 kV kan installeren met de huidige treindetectie? Duvel zei dat het niet kon en ik vroeg me af of dat wel juist is...


@ aanrijding Blauwkapel gisteren, was op de hoge sporen gebeurd, rare situatie dus..
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:17:10 #273
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121385149
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:14 schreef b2py het volgende:

[..]

De vraag die rees was of je 25 kV kan installeren met de huidige treindetectie? Duvel zei dat het niet kon en ik vroeg me af of dat wel juist is...
Dat kan niet :)

Van Wikipedia:
quote:
De spoorstaven worden ook al gebruikt voor de retourstroom van elektrische treinen. Materieel met elektrische tractie-installaties (gelijkstroommotoren, choppers, asynchrone draaistroommotoren) kunnen het ATB-signaal storen en hebben ter voorkoming daarvan speciale filters of stoorstroomdetectie nodig. ATB-EG en spoorlijnen die geëlektrificeerd zijn met wisselspanning gaan om dezelfde reden ook niet goed samen en de wervelstroomrem is in Nederland niet toegestaan omdat die ook het ATB-signaal kan verstoren.
pi_121385162
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat kan niet :)

Van Wikipedia:

[..]

Lekker kut weer, beter systeem ontwerpen dan maar! :o
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:20:22 #275
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121385231
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:17 schreef b2py het volgende:

[..]

Lekker kut weer, beter systeem ontwerpen dan maar! :o
Daarom was NS begonnen met het ontwikkelen van ATB-NG. De eerste lijntjes die daarmee werden uitgerust waren de verschillende lijntjes waar nu de regionale vervoerders rijden. Nationale invoering is er niet geweest ivm de ontwikkeling van ETCS die toen begon.

Voor regionale lijntjes kan ERTMS Regional mogelijk interessant zijn, zeker uit een kostenbesparingsoogpunt. In Zweden is men daar nu mee aan het experimenteren.
pi_121385289
Arriva:'Werk aan spoorpunt Herfte'
Geplaatst op 10 januari 2013


ZWOLLE - Vervoersmaatschappij Arriva - de exploitant van de Vechtdallijnen - dringt aan op de verbetering van spoorknooppunt Herfte - waar één van de Arriva-treinen op 14 december een rood sein passeerde. "De verbetering van Herfte is zeer belangrijk.

De grens is nu bereikt en er kan geen trein meer bij, ondanks dat het Noorden nog een aantal wensen heeft voor wat betreft de dienstregeling. Zo wil Friesland twee stoptreinen tussen Leeuwarden en Zwolle en is de opening van een nieuw station in Staphorst alleen mogelijk als het knelpunt Herfte opgelost wordt", zegt algemeen directeur Anne Hettinga vanArriva. Hij zegt trouwens dat het incident met het rode sein niet louter toe te schrijven valt aan de grote drukte op het knooppunt. "Het had ook op een andere plek kunnen gebeuren". Arriva wil graag plannen om het openbaar vervoer van en naar het Noorden uitvoeren. Daarvoor is het spoorknooppunt net buiten Zwolle (op de route naar Meppel) onontbeerlijk. "Onze plannen betekenen een wezenlijke verbetering van het treinverkeer voor het Noorden, en die wordt onmogelijk als de verbetering van Herfte geschrapt wordt", aldus Arriva. ProRail kwam vorig jaar met een 'overbelastverklaring'. Bottom line:knooppunt Herfte moet met voorrang worden uitgebreid.

Arriva heeft om de verbeteringen in het Noorden toch te realiseren in het Nieuwe Spoorplan een andere oplossing op tafel gelegd om een langgekoesterde wens te vervullen. Arriva is bereid om twee keer per uur een RegioSprinter tussen Leeuwarden en Meppel te bieden, die in Meppel aansluit op de RegioSprinter Zwolle - Groningen. Zo kunnen beide lijnen wel 2 Intercitytreinen en 2 Regiosprinters per uur hebben, zeggen ze daar. De beslissing is aan de Haagse politiek. Ook NS werkt aan plannen om de frequentie van treinen van en naar het Noorden toe te laten nemen.
Bron
pi_121385397
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Daarom was NS begonnen met het ontwikkelen van ATB-NG. De eerste lijntjes die daarmee werden uitgerust waren de verschillende lijntjes waar nu de regionale vervoerders rijden. Nationale invoering is er niet geweest ivm de ontwikkeling van ETCS die toen begon.

Voor regionale lijntjes kan ERTMS Regional mogelijk interessant zijn, zeker uit een kostenbesparingsoogpunt. In Zweden is men daar nu mee aan het experimenteren.
Ik heb beide varianten (ERTMS en ATB-NG) even beetje doorgelezen maar ik denk dat het verstandig is door te gaan met ERTMS. Puur omdat het Europees is en met de jaren (en dat kunnen er gerust 100 zijn hoor) heel Europa op ERTMS rond scheurt.

Ik zie trouwens op de kaart van wiki dat er op Hoofddorp - Den Haag Mariehoeve ATB+ ligt, ik dacht altijd dat daar ATB NG was geinstalleerd?
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:28:02 #278
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121385409
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat kan niet :)

Van Wikipedia:

[..]

Dat komt omdat de frequentie van de wisselstroom die we in Nederland zouden gebruiken interfereert met de wisselstroomfrequentie van de spoorstroomlopen. In de VS rijden ze op dezelfde gecodeerde spoorstroomlopen met 25 kV wisselspanning. Alleen dan wel met een frequentie van 25 Hz in plaats van 50 Hz. (Bijvoorbeeld op de Nord East Corridor)
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:29:13 #279
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121385436
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:27 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik heb beide varianten (ERTMS en ATB-NG) even beetje doorgelezen maar ik denk dat het verstandig is door te gaan met ERTMS. Puur omdat het Europees is en met de jaren (en dat kunnen er gerust 100 zijn hoor) heel Europa op ERTMS rond scheurt.

Ik zie trouwens op de kaart van wiki dat er op Hoofddorp - Den Haag Mariehoeve ATB+ ligt, ik dacht altijd dat daar ATB NG was geinstalleerd?
ATB+ is een systeem dat een ATB-code een andere maximum snelheid geeft doormiddel van een baken van hetzelfde type als bij ATB-NG.
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:30:27 #280
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121385473
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:27 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik heb beide varianten (ERTMS en ATB-NG) even beetje doorgelezen maar ik denk dat het verstandig is door te gaan met ERTMS. Puur omdat het Europees is en met de jaren (en dat kunnen er gerust 100 zijn hoor) heel Europa op ERTMS rond scheurt.
De invoering van ERTMS is in gang, een aantal EU-landen hebben al plannen gepresenteerd voor gedeeltelijke of gehele invoering van ERTMS. Denemarken, Nederland en Zwitserland willen tegen 2020 volledig over zijn. België is bezig met invoering van ERTMS op de internationale corridors (op de lijn naar Luxemburg is ETCS onlangs in dienst gekomen meen ik me te herinneren) en wil op termijn landelijk.

ERTMS is the way to go, andere beveiligingssystemen worden niet meer ingevoerd. België is de uitzondering met TBL1+, maar dat is omdat het daar hard nodig is (Buizingen). TBL1+ wordt overigens niet verplicht in België.

TBL1+ gebruikt dezelfde Eurobalises als ETCS Level 1, dus dat is alvast toekomstvast.
quote:
Ik zie trouwens op de kaart van wiki dat er op Hoofddorp - Den Haag Mariehoeve ATB+ ligt, ik dacht altijd dat daar ATB NG was geinstalleerd?
ProRail heeft heel lang geloofd dat ATB-EG en ATB-NG niet samen kunnen op één baanvak, tot men aldaar tot inkeer kwam.

ATB+ geeft via een ATB-NG-baken een seintje aan de trein dat de maximumsnelheid van ATB-EG van 140 naar 160 mag. Alleen de Thalys gebruikte dit, de ICE-3M heeft er ook ondersteuning voor maar komt niet op dat baanvak.
pi_121385555
ERTMS is saai om mee te rijden :')
pi_121385799
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

De invoering van ERTMS is in gang, een aantal EU-landen hebben al plannen gepresenteerd voor gedeeltelijke of gehele invoering van ERTMS. Denemarken, Nederland en Zwitserland willen tegen 2020 volledig over zijn. België is bezig met invoering van ERTMS op de internationale corridors (op de lijn naar Luxemburg is ETCS onlangs in dienst gekomen meen ik me te herinneren) en wil op termijn landelijk.

Ik vraag me af of we 2020 gaan halen.
Ik heb geen hoeveel kilometer ERTMS je in een weekend van 52 uur kan aanleggen, of in een nacht van 5 uur. Is dat bij iemand bekend? Hoeveel man heb je daarvoor nodig?
Ik denk dat we minimaal 2018 zitten totdat we het erin gaan bouwen, en dat wordt al knap lastig. ProRail heeft als visie om maximaal vier keer per jaar een baanvak een weekend eruit te hebben. Verder moeten alle treinen tegen die tijd voorzien zijn van ERTMS of anders krijg je ook nog een ATB+ERTMS, kost nog meer geld. Al met al een erg complexe operatie.
pi_121385807
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:33 schreef GlenSpey het volgende:
ERTMS is saai om mee te rijden :')
Dat interesseert mij als reiziger toch niets? :P
Hang je een vestje voor je raam ;)
pi_121385848
Veel gewonden bij treinongeval
do 10 jan 2013, 10:17

NEUHAUSEN - Bij een treinongeluk in Zwitserland zijn donderdagmorgen veel gewonden gevallen.

Twee passagierstreinen zijn frontaal op elkaar gebotst vlakbij station Neuhausen. Het ene medium spreekt over dertig gewonden, de ander over 17. Volgens de politie zijn een aantal gewonden al naar ziekenhuizen gebracht.
Ook hulpdiensten uit Duitsland zijn ingezet bij de reddingsoperatie.
Ooggetuigen zeggen dat iedereen die niet gewond is, wordt opgevangen in een stationsrestauratie. Mensen zouden overstuur zijn en huilen. Iedereen zou de treinen inmiddels verlaten hebben.
De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.
Neuhausen ligt in het noorden van Zwitserland. Het is geliefd bij toeristen vanwege de grootste watervallen van Europa.

Bron
pi_121385991
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 19:53 schreef greavy het volgende:

[..]

GoPass 1 is ook niet voor >26jr en enkel online te kopen.

Als je met V250 wilt kan je goedkoop uit zijn door het Supplement: Als je in Nederland een abonnement (VRIJ, geen Voordeel) hebt én een GoPass / RailPass hebt, mag je voor een supplement van ¤4 met de V250 mee. Je moet dan wel nog een ticket Roosendaal Grens-Essen dokken.
Echt? Heb je meer info over die regeling, waar staat dat ergens?
pi_121386052
Moet het per se een Nederlands abonnement zijn of mag je bv. ook een Dagkaart gebruiken i.c.m. een GoPass in België?
pi_121386112
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:48 schreef KnightSolaire het volgende:
Moet het per se een Nederlands abonnement zijn of mag je bv. ook een Dagkaart gebruiken i.c.m. een GoPass in België?
Abbonement, zoals WeekendVrij, AltijdVrij etc.. SOV valt er niet onder.
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:51:34 #288
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121386141
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik vraag me af of we 2020 gaan halen.
Goede vragen die je stelt. Ik weet er geen antwoorden op :)

De meeste effort zal zitten in het bouwen en inrichten van de Radio Block Centres en de koppeling met de bestaande systemen (denk aan treindienstleiding, interlocking, enzovoorts). Het werk aan de infrastructuur zal voornamelijk bestaan uit het weghalen van lichtseinen en ATB-baanapparatuur. Dat kan ook 's nachts gebeuren, stukje bij beetje.

Uitgaande van ETCS Level 2. Bij ETCS L1 moeten er ook bakens in het spoor worden geplaatst, maar ook daarvoor zijn geen grote buitendienststellingen vereist.
pi_121386197
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja ik weet ook wel dat er een hoop bij komt kijken. En dat het geen pretje is en dat het nooit went en zo. Maar er KAN gewoon geen reden bestaan waarom het vasthouden van een paar honder d man, voor 3 uur, een beter plan lijkt, laat staan is, dan het alternatief. Eruit, kwartiertje lopen, bussen.
Sorry dat ik deze discussie van gisteravond nog weer even naar boven haal.
Ik mis namelijk één heel belangrijk punt wat nog door niemand genoemd is volgens mij: het trein-personeel zijn ook maar mensen!
En zoals al vaker gezegd, niet iedereen presteert even goed onder stress omstandigheden, en al zeker niet als daar een zelfmoord of ander dodelijk ongeluk aan vooraf is gegaan. Even uitgaand van drie man personeel (machinist, twee conducteurs, want lange trein) die ineens van alles moeten regelen. Ik kan me heel goed voorstellen dat prioriteiten stellen dan best moeilijk is. De machinist kan op dat moment waarschijnlijk überhaubt weinig nuttigs betekenen, dan heb je twee conducteurs over die de schade moeten bekijken, hulptroepen moeten regelen, en o ja, reizigers geruststellen.

Of je reizigers moet laten evacueren hangt af van hoe snel de boel opgeruimd en schoongemaakt kan zijn, maar hoe goed zullen die conducteurs op dat moment die inschatting kunnen maken? Als alles binnen een uur opgeruimd is kan de trein verder en is evacuatie niet nodig. Als dat niet kan dan is er ook al wat tijd verstreken en begin je dan pas met evacuatie regelen.

Beter plan: zorg dat zo snel mogelijk de coördinatie van buitenaf wordt geregeld, en heeeeel misschien (maar ik vraag het me sterk af) gebeurt dat ook wel, maar dan nog moet de communicatie goed zijn en moeten beide conducteurs sterk in hun schoenen staan om objectief om te gaan met de situatie.

Kortom: het verbaast mij eigenlijk helemaal niets dat zoiets inderdaad 3 uur kan duren.
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:53:09 #290
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_121386200
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zelfs :')

Wordt het niet hoog tijd dan? SGM is ook van 1977 hoor. En kennelijk wil men niet nog meer SLT dus O-)
Men wil het liefst wél nog meer SLT, alleen kunnen ze geen SLT-met-plee bijbestellen (die optie stond niet in het contract), dus moet de hele zooi opnieuw aanbesteed worden.
pi_121386227
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:01 schreef James1988 het volgende:

Gezien de Fyra reserveringsplichtig is moet er wel een moment zijn waarop we zeggen "Nu is het groepje compleet en gaan we boeken.". Dat wil ik op zich wel op me nemen. :)
Moet je dan niet eerst van iedereen weten hoe oud ie is?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121386295
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:51 schreef James1988 het volgende:

[..]

Goede vragen die je stelt. Ik weet er geen antwoorden op :)

De meeste effort zal zitten in het bouwen en inrichten van de Radio Block Centres en de koppeling met de bestaande systemen (denk aan treindienstleiding, interlocking, enzovoorts). Het werk aan de infrastructuur zal voornamelijk bestaan uit het weghalen van lichtseinen en ATB-baanapparatuur. Dat kan ook 's nachts gebeuren, stukje bij beetje.

Uitgaande van ETCS Level 2. Bij ETCS L1 moeten er ook bakens in het spoor worden geplaatst, maar ook daarvoor zijn geen grote buitendienststellingen vereist.
Ik denk dat het aan 'The Wall' bouwen van apparatuur geen invloed heeft, omdat je daarvoor gewoon overdag kan bouwen en treinenloop geen invloed op heeft.
pi_121386371
quote:
In het noorden van Zwitserland zijn twee treinen op elkaar gebotst. Het ongeluk voltrok zich donderdagochtend tijdens de spits.

Een trein kwam uit Winterthur, de andere uit Schaffhausen.

Volgens berichten in Duitse media zijn er tientallen gewonden gevallen. De Zwitserse spoorwegen hebben tot dusverre één gewonde bevestigd.
Treinongeluk in Zwitserland
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:00:12 #295
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_121386415
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:50 schreef b2py het volgende:

[..]

Abbonement, zoals WeekendVrij, AltijdVrij etc.. SOV valt er niet onder.
SOV valt er ook onder, zie http://www.nshispeed.nl/nl/reis-met-fyra/fyra-amsterdam-brussel/Frequent-reizen-tussen-Amsterdam-en-Brussel zo lang je maar vrij reizen hebt is het goed.
pi_121386423
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:00 schreef ReisT het volgende:

[..]

SOV valt er ook onder, zie http://www.nshispeed.nl/nl/reis-met-fyra/fyra-amsterdam-brussel/Frequent-reizen-tussen-Amsterdam-en-Brussel zo lang je maar vrij reizen hebt is het goed.
:o wist ik niet
pi_121386427


En nou issie sjtuk -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:03:22 #298
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121386504
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Moet je dan niet eerst van iedereen weten hoe oud ie is?
Inderdaad
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik denk dat het aan 'The Wall' bouwen van apparatuur geen invloed heeft, omdat je daarvoor gewoon overdag kan bouwen en treinenloop geen invloed op heeft.
Klopt, het bouwen van een RBC enzo heeft geen invloed op de treindienst.
pi_121386529
17 Verletzte nach Zugunglück in Neuhausen
Panorama Vor 21 Minuten1 Kommentar
17 Personen sind am Donnerstagmorgen bei der Kollision zweier S-Bahn-Züge in Neuhausen am Rheinfall verletzt worden. Die Rettungsarbeiten laufen. Im Grossraum Schaffhausen ist der Bahnverkehr unterbrochen.

jow./ubl. Nahe des Bahnhofs Neuhausen am Rheinfall ist es am Donnerstagmorgen zu einem folgenschweren Zusammenstoss zweier S-Bahn-Züge gekommen. Die frontal-seitliche Kollision der S11 mit der S33 ereignete sich kurz nach 7 Uhr 30 etwa 250 Meter nördlich des Bahnhofs Neuhausen.

17 Personen verletzt
Beim Unfall sind 17 Personen verletzt worden, wie Anja Schudel, Sprecherin der Schaffhauser Polizei, gegenüber der NZZ sagte. Neun Verletzte mussten ins Spital gebracht werden, Schwerverletzte gab es keine. Augenzeugen berichteten via Online-Medien und Twitter-Kanälen von einer starken Bremsbewegung und dem nachfolgenden Aufprall. Dabei seien die Passagiere aus ihren Sitzen geworfen worden. Einige hätten dadurch Platzwunden davongetragen.

Die SBB haben einen Rettungszug an die Unglückstelle geschickt. Nach Angaben der Polizei sind sowohl Ambulanzen wie auch Feuerwehrleute im Einsatz. Laut Angaben der SBB handelte es sich bei der S33 um einen Zug des Typs GTW, die S11 führte Doppelstockwagen. Die Lokomotive der S11 (vom Typ Re 420) kollidierte beim Aufprall mit dem Steuerwagen des GTW, der Grund des Unfalls ist zum jetzigen Zeitpunkt noch nicht bekannt.



Die S11 fuhr um 7 Uhr 31 fahrplanmässig in Schaffhausen ab, sie hätte drei Minuten später in Neuhausen Richtung Winterthur weiterfahren sollen. Ebenfalls um 7 Uhr 34 hätte die S33 Neuhausen Richtung Schaffhausen verlassen sollen. Die beiden Züge hätten also in der Station Neuhausen kreuzen müssen. Zum Unfall kam es aber ausserhalb des Bahnhofs Neuhausen, laut Augenzeugen offenbar auf einer Weichenverbindung.

Während die Passagiere der S33 den Zug nach dem Aufprall verlassen konnten, mussten die Reisenden im anderen Zug länger ausharren, weil dort die Lokomotive entgleist war. Zwei Stunden nach dem Unfall waren aber auch diese Reisenden evakuiert.

Züge werden umgeleitet
Der Bahnverkehr zwischen Schaffhausen und Dachsen sowie Schaffhausen und Jestetten ist unterbrochen. Es verkehren Ersatzbusse zwischen Schaffhausen und Dachsen sowie Schaffhausen und Jestetten. Laut den SBB dürfte der Unterbruch bis Betriebsende dauern.

Die Züge nach Stuttgart werden am Donnerstag via Basel und Karlsruhe umgeleitet. Die SBB haben unter der Nummer 0800 722 233 eine Hotline für Angehörige eingerichtet. Auf der Linie über Jestetten verkehren die S-Bahnen seit dem Fahrplanwechsel im Dezember im Halbstundentakt.

Bron
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:12:09 #300
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121386768
Mooie plek trouwens als je niks aan de klap hebt overgehouden, eventjes lopen en: http://goo.gl/maps/zj2zh
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')