abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121385289
Arriva:'Werk aan spoorpunt Herfte'
Geplaatst op 10 januari 2013


ZWOLLE - Vervoersmaatschappij Arriva - de exploitant van de Vechtdallijnen - dringt aan op de verbetering van spoorknooppunt Herfte - waar één van de Arriva-treinen op 14 december een rood sein passeerde. "De verbetering van Herfte is zeer belangrijk.

De grens is nu bereikt en er kan geen trein meer bij, ondanks dat het Noorden nog een aantal wensen heeft voor wat betreft de dienstregeling. Zo wil Friesland twee stoptreinen tussen Leeuwarden en Zwolle en is de opening van een nieuw station in Staphorst alleen mogelijk als het knelpunt Herfte opgelost wordt", zegt algemeen directeur Anne Hettinga vanArriva. Hij zegt trouwens dat het incident met het rode sein niet louter toe te schrijven valt aan de grote drukte op het knooppunt. "Het had ook op een andere plek kunnen gebeuren". Arriva wil graag plannen om het openbaar vervoer van en naar het Noorden uitvoeren. Daarvoor is het spoorknooppunt net buiten Zwolle (op de route naar Meppel) onontbeerlijk. "Onze plannen betekenen een wezenlijke verbetering van het treinverkeer voor het Noorden, en die wordt onmogelijk als de verbetering van Herfte geschrapt wordt", aldus Arriva. ProRail kwam vorig jaar met een 'overbelastverklaring'. Bottom line:knooppunt Herfte moet met voorrang worden uitgebreid.

Arriva heeft om de verbeteringen in het Noorden toch te realiseren in het Nieuwe Spoorplan een andere oplossing op tafel gelegd om een langgekoesterde wens te vervullen. Arriva is bereid om twee keer per uur een RegioSprinter tussen Leeuwarden en Meppel te bieden, die in Meppel aansluit op de RegioSprinter Zwolle - Groningen. Zo kunnen beide lijnen wel 2 Intercitytreinen en 2 Regiosprinters per uur hebben, zeggen ze daar. De beslissing is aan de Haagse politiek. Ook NS werkt aan plannen om de frequentie van treinen van en naar het Noorden toe te laten nemen.
Bron
pi_121385397
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Daarom was NS begonnen met het ontwikkelen van ATB-NG. De eerste lijntjes die daarmee werden uitgerust waren de verschillende lijntjes waar nu de regionale vervoerders rijden. Nationale invoering is er niet geweest ivm de ontwikkeling van ETCS die toen begon.

Voor regionale lijntjes kan ERTMS Regional mogelijk interessant zijn, zeker uit een kostenbesparingsoogpunt. In Zweden is men daar nu mee aan het experimenteren.
Ik heb beide varianten (ERTMS en ATB-NG) even beetje doorgelezen maar ik denk dat het verstandig is door te gaan met ERTMS. Puur omdat het Europees is en met de jaren (en dat kunnen er gerust 100 zijn hoor) heel Europa op ERTMS rond scheurt.

Ik zie trouwens op de kaart van wiki dat er op Hoofddorp - Den Haag Mariehoeve ATB+ ligt, ik dacht altijd dat daar ATB NG was geinstalleerd?
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:28:02 #278
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121385409
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat kan niet :)

Van Wikipedia:

[..]

Dat komt omdat de frequentie van de wisselstroom die we in Nederland zouden gebruiken interfereert met de wisselstroomfrequentie van de spoorstroomlopen. In de VS rijden ze op dezelfde gecodeerde spoorstroomlopen met 25 kV wisselspanning. Alleen dan wel met een frequentie van 25 Hz in plaats van 50 Hz. (Bijvoorbeeld op de Nord East Corridor)
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:29:13 #279
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121385436
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:27 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik heb beide varianten (ERTMS en ATB-NG) even beetje doorgelezen maar ik denk dat het verstandig is door te gaan met ERTMS. Puur omdat het Europees is en met de jaren (en dat kunnen er gerust 100 zijn hoor) heel Europa op ERTMS rond scheurt.

Ik zie trouwens op de kaart van wiki dat er op Hoofddorp - Den Haag Mariehoeve ATB+ ligt, ik dacht altijd dat daar ATB NG was geinstalleerd?
ATB+ is een systeem dat een ATB-code een andere maximum snelheid geeft doormiddel van een baken van hetzelfde type als bij ATB-NG.
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:30:27 #280
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121385473
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:27 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik heb beide varianten (ERTMS en ATB-NG) even beetje doorgelezen maar ik denk dat het verstandig is door te gaan met ERTMS. Puur omdat het Europees is en met de jaren (en dat kunnen er gerust 100 zijn hoor) heel Europa op ERTMS rond scheurt.
De invoering van ERTMS is in gang, een aantal EU-landen hebben al plannen gepresenteerd voor gedeeltelijke of gehele invoering van ERTMS. Denemarken, Nederland en Zwitserland willen tegen 2020 volledig over zijn. België is bezig met invoering van ERTMS op de internationale corridors (op de lijn naar Luxemburg is ETCS onlangs in dienst gekomen meen ik me te herinneren) en wil op termijn landelijk.

ERTMS is the way to go, andere beveiligingssystemen worden niet meer ingevoerd. België is de uitzondering met TBL1+, maar dat is omdat het daar hard nodig is (Buizingen). TBL1+ wordt overigens niet verplicht in België.

TBL1+ gebruikt dezelfde Eurobalises als ETCS Level 1, dus dat is alvast toekomstvast.
quote:
Ik zie trouwens op de kaart van wiki dat er op Hoofddorp - Den Haag Mariehoeve ATB+ ligt, ik dacht altijd dat daar ATB NG was geinstalleerd?
ProRail heeft heel lang geloofd dat ATB-EG en ATB-NG niet samen kunnen op één baanvak, tot men aldaar tot inkeer kwam.

ATB+ geeft via een ATB-NG-baken een seintje aan de trein dat de maximumsnelheid van ATB-EG van 140 naar 160 mag. Alleen de Thalys gebruikte dit, de ICE-3M heeft er ook ondersteuning voor maar komt niet op dat baanvak.
pi_121385555
ERTMS is saai om mee te rijden :')
pi_121385799
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

De invoering van ERTMS is in gang, een aantal EU-landen hebben al plannen gepresenteerd voor gedeeltelijke of gehele invoering van ERTMS. Denemarken, Nederland en Zwitserland willen tegen 2020 volledig over zijn. België is bezig met invoering van ERTMS op de internationale corridors (op de lijn naar Luxemburg is ETCS onlangs in dienst gekomen meen ik me te herinneren) en wil op termijn landelijk.

Ik vraag me af of we 2020 gaan halen.
Ik heb geen hoeveel kilometer ERTMS je in een weekend van 52 uur kan aanleggen, of in een nacht van 5 uur. Is dat bij iemand bekend? Hoeveel man heb je daarvoor nodig?
Ik denk dat we minimaal 2018 zitten totdat we het erin gaan bouwen, en dat wordt al knap lastig. ProRail heeft als visie om maximaal vier keer per jaar een baanvak een weekend eruit te hebben. Verder moeten alle treinen tegen die tijd voorzien zijn van ERTMS of anders krijg je ook nog een ATB+ERTMS, kost nog meer geld. Al met al een erg complexe operatie.
pi_121385807
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:33 schreef GlenSpey het volgende:
ERTMS is saai om mee te rijden :')
Dat interesseert mij als reiziger toch niets? :P
Hang je een vestje voor je raam ;)
pi_121385848
Veel gewonden bij treinongeval
do 10 jan 2013, 10:17

NEUHAUSEN - Bij een treinongeluk in Zwitserland zijn donderdagmorgen veel gewonden gevallen.

Twee passagierstreinen zijn frontaal op elkaar gebotst vlakbij station Neuhausen. Het ene medium spreekt over dertig gewonden, de ander over 17. Volgens de politie zijn een aantal gewonden al naar ziekenhuizen gebracht.
Ook hulpdiensten uit Duitsland zijn ingezet bij de reddingsoperatie.
Ooggetuigen zeggen dat iedereen die niet gewond is, wordt opgevangen in een stationsrestauratie. Mensen zouden overstuur zijn en huilen. Iedereen zou de treinen inmiddels verlaten hebben.
De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.
Neuhausen ligt in het noorden van Zwitserland. Het is geliefd bij toeristen vanwege de grootste watervallen van Europa.

Bron
pi_121385991
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 19:53 schreef greavy het volgende:

[..]

GoPass 1 is ook niet voor >26jr en enkel online te kopen.

Als je met V250 wilt kan je goedkoop uit zijn door het Supplement: Als je in Nederland een abonnement (VRIJ, geen Voordeel) hebt én een GoPass / RailPass hebt, mag je voor een supplement van ¤4 met de V250 mee. Je moet dan wel nog een ticket Roosendaal Grens-Essen dokken.
Echt? Heb je meer info over die regeling, waar staat dat ergens?
pi_121386052
Moet het per se een Nederlands abonnement zijn of mag je bv. ook een Dagkaart gebruiken i.c.m. een GoPass in België?
pi_121386112
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:48 schreef KnightSolaire het volgende:
Moet het per se een Nederlands abonnement zijn of mag je bv. ook een Dagkaart gebruiken i.c.m. een GoPass in België?
Abbonement, zoals WeekendVrij, AltijdVrij etc.. SOV valt er niet onder.
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:51:34 #288
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121386141
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik vraag me af of we 2020 gaan halen.
Goede vragen die je stelt. Ik weet er geen antwoorden op :)

De meeste effort zal zitten in het bouwen en inrichten van de Radio Block Centres en de koppeling met de bestaande systemen (denk aan treindienstleiding, interlocking, enzovoorts). Het werk aan de infrastructuur zal voornamelijk bestaan uit het weghalen van lichtseinen en ATB-baanapparatuur. Dat kan ook 's nachts gebeuren, stukje bij beetje.

Uitgaande van ETCS Level 2. Bij ETCS L1 moeten er ook bakens in het spoor worden geplaatst, maar ook daarvoor zijn geen grote buitendienststellingen vereist.
pi_121386197
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja ik weet ook wel dat er een hoop bij komt kijken. En dat het geen pretje is en dat het nooit went en zo. Maar er KAN gewoon geen reden bestaan waarom het vasthouden van een paar honder d man, voor 3 uur, een beter plan lijkt, laat staan is, dan het alternatief. Eruit, kwartiertje lopen, bussen.
Sorry dat ik deze discussie van gisteravond nog weer even naar boven haal.
Ik mis namelijk één heel belangrijk punt wat nog door niemand genoemd is volgens mij: het trein-personeel zijn ook maar mensen!
En zoals al vaker gezegd, niet iedereen presteert even goed onder stress omstandigheden, en al zeker niet als daar een zelfmoord of ander dodelijk ongeluk aan vooraf is gegaan. Even uitgaand van drie man personeel (machinist, twee conducteurs, want lange trein) die ineens van alles moeten regelen. Ik kan me heel goed voorstellen dat prioriteiten stellen dan best moeilijk is. De machinist kan op dat moment waarschijnlijk überhaubt weinig nuttigs betekenen, dan heb je twee conducteurs over die de schade moeten bekijken, hulptroepen moeten regelen, en o ja, reizigers geruststellen.

Of je reizigers moet laten evacueren hangt af van hoe snel de boel opgeruimd en schoongemaakt kan zijn, maar hoe goed zullen die conducteurs op dat moment die inschatting kunnen maken? Als alles binnen een uur opgeruimd is kan de trein verder en is evacuatie niet nodig. Als dat niet kan dan is er ook al wat tijd verstreken en begin je dan pas met evacuatie regelen.

Beter plan: zorg dat zo snel mogelijk de coördinatie van buitenaf wordt geregeld, en heeeeel misschien (maar ik vraag het me sterk af) gebeurt dat ook wel, maar dan nog moet de communicatie goed zijn en moeten beide conducteurs sterk in hun schoenen staan om objectief om te gaan met de situatie.

Kortom: het verbaast mij eigenlijk helemaal niets dat zoiets inderdaad 3 uur kan duren.
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:53:09 #290
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_121386200
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zelfs :')

Wordt het niet hoog tijd dan? SGM is ook van 1977 hoor. En kennelijk wil men niet nog meer SLT dus O-)
Men wil het liefst wél nog meer SLT, alleen kunnen ze geen SLT-met-plee bijbestellen (die optie stond niet in het contract), dus moet de hele zooi opnieuw aanbesteed worden.
pi_121386227
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:01 schreef James1988 het volgende:

Gezien de Fyra reserveringsplichtig is moet er wel een moment zijn waarop we zeggen "Nu is het groepje compleet en gaan we boeken.". Dat wil ik op zich wel op me nemen. :)
Moet je dan niet eerst van iedereen weten hoe oud ie is?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121386295
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:51 schreef James1988 het volgende:

[..]

Goede vragen die je stelt. Ik weet er geen antwoorden op :)

De meeste effort zal zitten in het bouwen en inrichten van de Radio Block Centres en de koppeling met de bestaande systemen (denk aan treindienstleiding, interlocking, enzovoorts). Het werk aan de infrastructuur zal voornamelijk bestaan uit het weghalen van lichtseinen en ATB-baanapparatuur. Dat kan ook 's nachts gebeuren, stukje bij beetje.

Uitgaande van ETCS Level 2. Bij ETCS L1 moeten er ook bakens in het spoor worden geplaatst, maar ook daarvoor zijn geen grote buitendienststellingen vereist.
Ik denk dat het aan 'The Wall' bouwen van apparatuur geen invloed heeft, omdat je daarvoor gewoon overdag kan bouwen en treinenloop geen invloed op heeft.
pi_121386371
quote:
In het noorden van Zwitserland zijn twee treinen op elkaar gebotst. Het ongeluk voltrok zich donderdagochtend tijdens de spits.

Een trein kwam uit Winterthur, de andere uit Schaffhausen.

Volgens berichten in Duitse media zijn er tientallen gewonden gevallen. De Zwitserse spoorwegen hebben tot dusverre één gewonde bevestigd.
Treinongeluk in Zwitserland
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:00:12 #295
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_121386415
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:50 schreef b2py het volgende:

[..]

Abbonement, zoals WeekendVrij, AltijdVrij etc.. SOV valt er niet onder.
SOV valt er ook onder, zie http://www.nshispeed.nl/nl/reis-met-fyra/fyra-amsterdam-brussel/Frequent-reizen-tussen-Amsterdam-en-Brussel zo lang je maar vrij reizen hebt is het goed.
pi_121386423
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:00 schreef ReisT het volgende:

[..]

SOV valt er ook onder, zie http://www.nshispeed.nl/nl/reis-met-fyra/fyra-amsterdam-brussel/Frequent-reizen-tussen-Amsterdam-en-Brussel zo lang je maar vrij reizen hebt is het goed.
:o wist ik niet
pi_121386427


En nou issie sjtuk -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:03:22 #298
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121386504
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Moet je dan niet eerst van iedereen weten hoe oud ie is?
Inderdaad
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik denk dat het aan 'The Wall' bouwen van apparatuur geen invloed heeft, omdat je daarvoor gewoon overdag kan bouwen en treinenloop geen invloed op heeft.
Klopt, het bouwen van een RBC enzo heeft geen invloed op de treindienst.
pi_121386529
17 Verletzte nach Zugunglück in Neuhausen
Panorama Vor 21 Minuten1 Kommentar
17 Personen sind am Donnerstagmorgen bei der Kollision zweier S-Bahn-Züge in Neuhausen am Rheinfall verletzt worden. Die Rettungsarbeiten laufen. Im Grossraum Schaffhausen ist der Bahnverkehr unterbrochen.

jow./ubl. Nahe des Bahnhofs Neuhausen am Rheinfall ist es am Donnerstagmorgen zu einem folgenschweren Zusammenstoss zweier S-Bahn-Züge gekommen. Die frontal-seitliche Kollision der S11 mit der S33 ereignete sich kurz nach 7 Uhr 30 etwa 250 Meter nördlich des Bahnhofs Neuhausen.

17 Personen verletzt
Beim Unfall sind 17 Personen verletzt worden, wie Anja Schudel, Sprecherin der Schaffhauser Polizei, gegenüber der NZZ sagte. Neun Verletzte mussten ins Spital gebracht werden, Schwerverletzte gab es keine. Augenzeugen berichteten via Online-Medien und Twitter-Kanälen von einer starken Bremsbewegung und dem nachfolgenden Aufprall. Dabei seien die Passagiere aus ihren Sitzen geworfen worden. Einige hätten dadurch Platzwunden davongetragen.

Die SBB haben einen Rettungszug an die Unglückstelle geschickt. Nach Angaben der Polizei sind sowohl Ambulanzen wie auch Feuerwehrleute im Einsatz. Laut Angaben der SBB handelte es sich bei der S33 um einen Zug des Typs GTW, die S11 führte Doppelstockwagen. Die Lokomotive der S11 (vom Typ Re 420) kollidierte beim Aufprall mit dem Steuerwagen des GTW, der Grund des Unfalls ist zum jetzigen Zeitpunkt noch nicht bekannt.



Die S11 fuhr um 7 Uhr 31 fahrplanmässig in Schaffhausen ab, sie hätte drei Minuten später in Neuhausen Richtung Winterthur weiterfahren sollen. Ebenfalls um 7 Uhr 34 hätte die S33 Neuhausen Richtung Schaffhausen verlassen sollen. Die beiden Züge hätten also in der Station Neuhausen kreuzen müssen. Zum Unfall kam es aber ausserhalb des Bahnhofs Neuhausen, laut Augenzeugen offenbar auf einer Weichenverbindung.

Während die Passagiere der S33 den Zug nach dem Aufprall verlassen konnten, mussten die Reisenden im anderen Zug länger ausharren, weil dort die Lokomotive entgleist war. Zwei Stunden nach dem Unfall waren aber auch diese Reisenden evakuiert.

Züge werden umgeleitet
Der Bahnverkehr zwischen Schaffhausen und Dachsen sowie Schaffhausen und Jestetten ist unterbrochen. Es verkehren Ersatzbusse zwischen Schaffhausen und Dachsen sowie Schaffhausen und Jestetten. Laut den SBB dürfte der Unterbruch bis Betriebsende dauern.

Die Züge nach Stuttgart werden am Donnerstag via Basel und Karlsruhe umgeleitet. Die SBB haben unter der Nummer 0800 722 233 eine Hotline für Angehörige eingerichtet. Auf der Linie über Jestetten verkehren die S-Bahnen seit dem Fahrplanwechsel im Dezember im Halbstundentakt.

Bron
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:12:09 #300
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121386768
Mooie plek trouwens als je niks aan de klap hebt overgehouden, eventjes lopen en: http://goo.gl/maps/zj2zh
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')