welke oorspronkelijke regels?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 18:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of terugkeer naar de oorspronkelijke regels
voor 2000, gewoon altijd aflossen dus annuïteit, en niet meer hypotheek dan 90% van de executiewaardequote:
als ze de noodzaak voelen om echt te verkopen. Heel veel staat te koop omdat mensen wat anders willen maar dan eerst hun eigen huis willen verkopen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:02 schreef stoeltafel het volgende:
Wanneer met de daling? De media zegt 2014. Ben benieuwd wanneer de mensen echt eens zakken met hun prijs.
heel veel staat te koop omdat men de komende jaren de cash wil zien en weg wilquote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
als ze de noodzaak voelen om echt te verkopen. Heel veel staat te koop omdat mensen wat anders willen maar dan eerst hun eigen huis willen verkopen.
is dat zo? ken niemand die er zo in staat eigenlijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
heel veel staat te koop omdat men de komende jaren de cash wil zien en weg wil
Dat waren de regels de laatste 80 jaar tot 2000quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
is dat zo? ken niemand die er zo in staat eigenlijk.
Dat mensen willen cashen om te vertrekken?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat waren de regels de laatste 80 jaar tot 2000
ja leeftijdgenoten van me, zoeken allemaal naar manieren om de cash te krijgen en elders te wonenquote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat mensen willen cashen om te vertrekken?
Aha, bijzonder verhaal weer van jequote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja leeftijdgenoten van me, zoeken allemaal naar manieren om de cash te krijgen en elders te wonen
Je wilt niet weten hoeveel verlaten vakantiehuizen je daar ken kraken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Voor de mensen die willen emigreren (MM?)... Het schijnt dat er in Spanje makkelijk geld valt te verdienen met het verwisselen van sloten.![]()
Doe er 8 op een dag en je Spaanse villa kan na 3 jaar cash betaald worden.
Je hebt waarschijnlijk net de (gewiste) post van CC gemist over een bericht dat in Spanje een aantal slotenmakers weigeren mee te werken aan het uit huis zetten van mensen die hun hypotheek niet meer kunnen betalen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel verlaten vakantiehuizen je daar ken kraken.
Je wilt niet weten hoeveel schoten hagel je daar in je reet kan krijgen zonder dat het de locale politcia het een ook maar een reet (quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je wilt niet weten hoeveel verlaten vakantiehuizen je daar ken kraken.
Daar ging die post niet over hoor, en anders zou die bagger ook niet gewist zijnquote:Op woensdag 9 januari 2013 00:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je hebt waarschijnlijk net de (gewiste) post van CC gemist over een bericht dat in Spanje een aantal slotenmakers weigeren mee te werken aan het uit huis zetten van mensen die hun hypotheek niet meer kunnen betalen.
Maar de een zijn dood is de ander zijn brood, dus ze zoeken daar slotenmakers.
Vakantiehuizen van Nederlanders die hier druk zijn, interesseert ze geen reet daar.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je wilt niet weten hoeveel schoten hagel je daar in je reet kan krijgen zonder dat het de locale politcia het een ook maar een reet () intereseert
Ze gaan daar niet zo subtiel met asses om, naar verluid.
Daar heb je Joegoslavische/Servische en Kroatische kennissen voor, als ze tenminste geen paspoortsignalering meer hebbenquote:Op woensdag 9 januari 2013 00:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Vakantiehuizen van Nederlanders die hier druk zijn, interesseert ze geen reet daar.
Die zijn inmiddels alweer achterhaald.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Daar heb je Joegoslavische/Servische en Kroatische kennissen voor, als ze tenminste geen paspoortsignalering meer hebben
De quote van hem wel. Zijn eigen toevoeging eraan, dat is een ander verhaal. De quote ansich was best interressant.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Daar ging die post niet over hoor, en anders zou die bagger ook niet gewist zijn
nopequote:Op woensdag 9 januari 2013 00:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De quote van hem wel. Zijn eigen toevoeging eraan, dat is een ander verhaal. De quote ansich was best interressant.
Vreemd. Ik bespeur al jaren EXACT het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik bespeur een bepaalde arrogantie, iemand die huis huurt is een loser en degene die de huur aan de bank betaald is superieur?
Dat kan, het valt ook niet mee om zonder oogkleppen te kijken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vreemd. Ik bespeur al jaren EXACT het tegenovergestelde.
Ik heb er geen ervaring mee, maar van jou neem ik dat onmiddellijk aan. Ik beschouw het dan ook maar als excuus namens alle huurders in dit topic.quote:Op woensdag 9 januari 2013 01:02 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat kan, het valt ook niet mee om zonder oogkleppen te kijken.
dat zeker, helaasquote:
WAARDEDALING SINDS JANUARI 2008:quote:Op woensdag 9 januari 2013 06:21 schreef dvr het volgende:
..En hier kun je zien hoever de huizenprijzen in jouw postcodegebied sinds 2008 al gedaald zijn:
Volkskrant Huizencrashmeter
misschien leuk voor in de OP?
opzich bewonderingswaardig dat je dat openlijk toegeeft.quote:Op woensdag 9 januari 2013 07:41 schreef 44pje het volgende:
Was ik nou maar blijven huren, dan woonde ik nog mooi in mijn flatje tussen de bejaarden, maar had ik wel tienduizenden euro's minder niet betaald
Beter dan dat volk dat tegen beter weten in hoopt dat ze door de crisis straks wel met hun lage inkomen een geweldig grote woning kunnen kopenquote:Op woensdag 9 januari 2013 08:47 schreef Artimunor het volgende:
[..]
opzich bewonderingswaardig dat je dat openlijk toegeeft.
iets waar vele niet toe in staat zijn.
qua realiteitszin: ja inderdaadquote:Op woensdag 9 januari 2013 08:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Beter dan dat volk dat tegen beter weten in hoopt dat ze door de crisis straks wel met hun lage inkomen een geweldig grote woning kunnen kopen
Ja misschien wel dat heten dan woningbouwverenigingen en de elite kan dan alsnog wel in iets gekochts wonen. Ow dat is er nu al.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:05 schreef Artimunor het volgende:
misschien zijn de banken hypos wel helemaal zat en gaan we terug naar middeleeuwse tijden, waar de grootgrondbezitter alle huizen bezit en huur melkt van iedereen.
quote:wo 09 jan 2013, 06:41 | 0 reacties
Flinke daling vraagprijs huis
AMSTERDAM - Tussen het uitbreken van de crisis in 2008 en oktober 2012 zijn de vraagprijzen van huizen gemiddeld met circa 15 procent gedaald
Dit blijkt uit een onderzoek van de Volkskrant naar de ontwikkeling van de vraagprijs van alle huizen die de afgelopen vijf jaar te koop stonden.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de vraagprijzen voor appartementen aanmerkelijk minder zijn gedaald dan die voor eengezinswoningen en grote vrijstaande huizen. Juist in gemeenten met relatief veel dure woningen, zoals Haren, Zandvoort en Valkenburg aan de Geul, schrappen villabewoners gemakkelijk tienduizenden euro's van hun vraagprijs.
vertelquote:Op woensdag 9 januari 2013 09:08 schreef 99.999 het volgende:
Er zitten ook best voordelen aan koop ten opzichte van huur immers.
Ook al daalt de prijs van je woning je woont aan het eind van je rit als je een hypotheek die je aflost altijd veel geodkoper. Ondanks dat je op papier een waardedaling kan hebben, heb je alsnog vermogen opgebouwd.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:08 schreef 99.999 het volgende:
De meeste kopers zijn hier financieel vrij nuchter lijkt het. Er zitten ook best voordelen aan koop ten opzichte van huur immers.
Het in eigendom hebben van je woning en daarbij zelf het risico lopen voor wat betreft waardedaling of stijging in plaats van decennia geld inleveren ten bate van de winst van een ander.quote:
ook dat inderdaad, en je hebt woonruimte.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook al daalt de prijs van je woning je woont aan het eind van je rit als je een hypotheek die je aflost altijd veel geodkoper. Ondanks dat je op papier een waardedaling kan hebben, heb je alsnog vermogen opgebouwd.
maar het is niet zo dat dit nooit eerder allemaal vertelt is. Het vragen naar de reden zoals HD9 doet is niks meer dan discussieren om het discussieren.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
ook dat inderdaad, en je hebt woonruimte.
Geloof dat het bij hem allemaal wat lastig doordringtquote:Op woensdag 9 januari 2013 09:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
maar het is niet zo dat dit nooit eerder allemaal vertelt is. Het vragen naar de reden zoals HD9 doet is niks meer dan discussieren om het discussieren.
neuh. hij weet 't wel. daarom zeg ik, het is gewoon discussieren om het discussieren.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Geloof dat het bij hem allemaal wat lastig doordringt
en met een huurhuis heb je geen woonruimte??quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
ook dat inderdaad, en je hebt woonruimte.
Daarmee bouw je bij een waardedaling van je bezit niet alsnog vermogen op.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:42 schreef HD9 het volgende:
[..]
en met een huurhuis heb je geen woonruimte??
dan koop je het huis van de buren erbij zekerquote:Op woensdag 9 januari 2013 09:16 schreef 99.999 het volgende:
En bij koop heb je meer invloed op je eigen omgeving bijvoorbeeld.
quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarmee bouw je bij een waardedaling van je bezit niet alsnog vermogen op.
wat ben je toch een simpele ziel. je weet heel goed dat t gaat over het soort buurt waar je gaat wonen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:46 schreef HD9 het volgende:
[..]
dan koop je het huis van de buren erbij zeker
de rozenbuurt of de tuinstraat , volgens mij staan er bij huurhuizen ook koophuizen in de wijkquote:Op woensdag 9 januari 2013 09:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
wat ben je toch een simpele ziel. je weet heel goed dat t gaat over het soort buurt waar je gaat wonen.
ja joh, doe maar lekker zo, maar je snapt heel goed dat het wel klopt. als wij beiden een vergelijkbaar huis bewonen, wat ik gekocht hebt en jij huurt, dan ben ik na X tijd klaar met aflossen en heb vanaf dan geen hypotheekkosten meer.quote:
nou bij mij toch niet. In mijn wijk staan alleen maar koophuizen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:49 schreef HD9 het volgende:
[..]
de rozenbuurt of de tuinstraat , volgens mij staan er bij huurhuizen ook koophuizen in de wijk
Ja hoor en zoveel flexibiliteit dat je dadelijk 10 jaar op een wachtlijst mag staan of een hoofdprijs voor een huurwoning mag aftikken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:42 schreef HD9 het volgende:
[..]
en met een huurhuis heb je geen woonruimte??
Bij mij wel, ik zit tussen de huurders en kopers ingebouwd in dat tochtige exhuurkrot.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
nou bij mij toch niet. In mijn wijk staan alleen maar koophuizen.
De zekerheid die je hebt wanneer je voor bv 30 jaar je woonlasten kunt vastzetten. De vrijheid die je hebt om te doen en laten wat je wilt in je eigen huis (voor dingen waar geen omgeving vergunning voor nodig is). Het idee dat je tegen je pensioen tijd je hypotheek/huur lasten kunt hebben gereduceerd tot 0,-. Om maar eens wat te noemen. Of dat soort punten voldoende voldoende zijn om een huis te kopen moet een ieder voor zichzelf weten, maar het is natuurlijk onzin om te stellen dat er per definitie geen voordelen aan een koophuis zouden zitten.quote:
Ik zit ook tussen sociale huur, hoewel het meeste bijna verkocht is, het gaat met name om dat het nu niet slim is hele dure huizen te kopen. Ter voorbeeld ik kocht mijn appartement in 2002 voor 150K, ik had toen al rekening mee gehouden dat het eventueel kon dalen, echter als je hypotheek afzet tegen huren in Amsterdam, dan is dat best risico waard. Ik betaal nu netto 650, dat is ongeveer gelijk wat ik aan huur zou betalen dus zelfs als de waarde daalt betaal ik nog net zoveel.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij mij wel, ik zit tussen de huurders en kopers ingebouwd in dat tochtige exhuurkrot.
Maar mijn maandlasten zijn nu al een stuk minder dan van al die huurders die er nog in zitten. En dan nog adviseren mensen hier me dat het toch beter was geweest als ik was blijven huren.
definieer hele dure. Wat voor mij duur is hoeft voor jou niet duur te zijn, en andersom.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zit ook tussen sociale huur, hoewel het meeste bijna verkocht is, het gaat met name om dat het nu niet slim is hele dure huizen te kopen. Ter voorbeeld ik kocht mijn appartement in 2002 voor 150K, ik had toen al rekening mee gehouden dat het eventueel kon dalen, echter als je hypotheek afzet tegen huren in Amsterdam, dan is dat best risico waard. Ik betaal nu netto 650, dat is ongeveer gelijk wat ik aan huur zou betalen dus zelfs als de waarde daalt betaal ik nog net zoveel.
Ik kocht mijn appartement in 2007 of zo voor 125K, dat is wel inclusief 25% korting vanwege een koopgarant regeling van de WBV. Als de huizenprijzen flink dalen en ik zou het verkopen dan draagt de WBV ook 50% van het verlies, bij stijging geldt dan juist het omgekeerde dat hun 50% afromen. Wanneer de huizen prijzen nu echt zo'n vrije val gaan maken zoals ze hier al jaren voorspellen moet ik eens kijken of ik op een gegeven moment niet mijn appartemen aan de WBV kan terug verkopen en dan dezelfde terug kopen voor een veel lagere prijs.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zit ook tussen sociale huur, hoewel het meeste bijna verkocht is, het gaat met name om dat het nu niet slim is hele dure huizen te kopen. Ter voorbeeld ik kocht mijn appartement in 2002 voor 150K, ik had toen al rekening mee gehouden dat het eventueel kon dalen, echter als je hypotheek afzet tegen huren in Amsterdam, dan is dat best risico waard. Ik betaal nu netto 650, dat is ongeveer gelijk wat ik aan huur zou betalen dus zelfs als de waarde daalt betaal ik nog net zoveel.
met 30.000 waardedaling en 10.000 aflossen sta je met 20.000 negatief vermogenquote:Op woensdag 9 januari 2013 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja joh, doe maar lekker zo, maar je snapt heel goed dat het wel klopt.
Wanneer je hypotheek is afgelost is de waarde van de woning op dat moment je vermogen. Dat heb je dan opgebouwd met huur heb je dan alleen maar 30 jaar lang geld weggebracht. Bij koop heb je na 30 jaar in 99 van de 100 gevallen daarnaast ook nog eens een woning die meer waard is geworden.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:37 schreef HD9 het volgende:
[..]
met 30.000 waardedaling en 10.000 aflossen sta je met 20.000 negatief vermogen
daar ga ik van op vakantie
die 30k is alleen maar op papier als ik niet ga verhuizen. effectief heb ik dus 10k in aflossing gestopt. die 20k waar jij het over hebt is virtueel. Dat snap je zelf ook wel, maar je moet dit zo voorrekenen, omdat dat de enige manier is waarop je het negatief kunt maken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:37 schreef HD9 het volgende:
[..]
met 30.000 waardedaling en 10.000 aflossen sta je met 20.000 negatief vermogen
daar ga ik van op vakantie
Ik zou zeggen zo rond 275k, daar gaat nog een hoop lucht uitgeslagen worden, met name woningen in vinex wijken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
definieer hele dure. Wat voor mij duur is hoeft voor jou niet duur te zijn, en andersom.
A) de meeste mensen lossen niet hun hele woning af, sterker er zijn mensen die vrijwel niets aflossen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wanneer je hypotheek is afgelost is de waarde van de woning op dat moment je vermogen. Dat heb je dan opgebouwd met huur heb je dan alleen maar 30 jaar lang geld weggebracht. Bij koop heb je na 30 jaar in 99 van de 100 gevallen daarnaast ook nog eens een woning die meer waard is geworden.
Een gedeelte van de mensen die tot dit jaar gekocht hebben wel , wanneer je nu koopt kun je niet onder de annuitaire of linieare hypotheek uit komen, ja dat kan wel maar dan krijg je geen HRA.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:47 schreef raptorix het volgende:
A) de meeste mensen lossen niet hun hele woning af, sterker er zijn mensen die vrijwel niets aflossen.
ja, das leuk, maar er zijn mensen die lachen om een huis van 275k. Die kunnen dat met 2 vingers in hun neus opbrengen, dus das leuk dat jij dat duur vindt, maar dat jij dat vindt betekent niet dat dat zo is natuurlijk.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zou zeggen zo rond 275k, daar gaat nog een hoop lucht uitgeslagen worden, met name woningen in vinex wijken.
Er zijn meer mensen die helemaal aflossen dan die niets aflossen. En het grootste deel lost minimaal de helft af. Bij minimaal de helft afgelost gelden de vermogenseffecten natuurlijk nog gewoon.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
A) de meeste mensen lossen niet hun hele woning af, sterker er zijn mensen die vrijwel niets aflossen.
Nee niet altijd, veelal echter wel (daarom ook mijn nuancering). Zeker over een langere periode gerekend (daarom ook die verwijzing naar dertig jaar) is dit de afgelopen eeuw over het algemeen best aardig gelukt.quote:B) Woningen worden helemaal niet altijd meer waard dan de aankoop som, zeker als je de waarde weg zet tegen de inflatie.
A) daar zijn die mensen zelf bij, hun probleem.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
B) Woningen worden helemaal niet altijd meer waard dan de aankoop som, zeker als je de waarde weg zet tegen de inflatie.
Als je met NHG wou kopen moest je altijd al minimaal 50% aflossen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een gedeelte van de mensen die tot dit jaar gekocht hebben wel , wanneer je nu koopt kun je niet onder de annuitaire of linieare hypotheek uit komen, ja dat kan wel maar dan krijg je geen HRA.
Hoe groot het percentage niet aflossers is weten we hier nog steeds niet.
Dit is weer het andere uiterste. Er zijn genoeg valide redenen om WEL te gaan huren. Zeker in jou situatie waarin je gelijk na school op jezelf gaat wonen, vaak weet je dan nog niet hoe je toekomst eruit gaat zien. Zeker net op een termijn van zeg 7+ jaar. Denk aan vragen als waar ga je werken? Hoe lang blijf je daar werken? Ga je gelijk samenwonen, of alleen? En wat als je na 1,5 jaar toch een vriend/vriendin vind, is je huis dan nog wel toereikend? Wanneer je in een andere stad/dorp gaat wonen dan waar je bent opgegroeid, krijg je ook nog vragen als: kan ik hier wel aarden? Is deze buurt wel de juiste? etc. etc.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:55 schreef ikjijallebei het volgende:
De hele huren/kopen disccusie voor de 600ste keer.![]()
![]()
![]()
Ik ga direct kopen na mijn school (als ik een baan (en vast contract) heb), wat nou huren. Blijf wel even bij mijn ouders wonen om NOG meer kapitaal te hebben alvorens 1e huis aan te kopen.
Huren.
Ik doelde er meer op dat huizen boven dat bedrag nog veel harder zullen dalen in prijs, daarnaast overschat je hoe "makkelijk" die mensen dat kunnen betalen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja, das leuk, maar er zijn mensen die lachen om een huis van 275k. Die kunnen dat met 2 vingers in hun neus opbrengen, dus das leuk dat jij dat duur vindt, maar dat jij dat vindt betekent niet dat dat zo is natuurlijk.
Bereken het omslagpunt tussen de waarde daling, en de extra kosten van huur, in die zin kan huren tijdelijk slim zijn vanwege de "winst" die je maakt. Op dit moment zakken de prijzen 8 procent per jaar, op een woning van 2 ton is dat dus 16K, kortom als je op 2 ton 9000 euro huur per jaar betaald, en je dus ook nog eens 16K verliest, dan is dat dus 25K per jaar, daar kan je dus een heel sjiek huisje van hurenquote:Op woensdag 9 januari 2013 10:55 schreef ikjijallebei het volgende:
De hele huren/kopen disccusie voor de 600ste keer.![]()
![]()
![]()
Ik ga direct kopen na mijn school (als ik een baan (en vast contract) heb), wat nou huren. Blijf wel even bij mijn ouders wonen om NOG meer kapitaal te hebben alvorens 1e huis aan te kopen.
Huren.
Virtuele winst, virtueel verlies is dat dan wel. Er is niks mis met huren, ook niet met kopen. Net wat je eigen finaciele situatie is. Die waardedaling zal wel, op gegeven moment word kopen dan goedkoper dan huren (wat het in mijn geval al is) en dan zullen alle afwachters gaan kopen wat dan weer een prijsopdrijving geeft. Is alleen kwestie van afwachten wanneer het omslag punt weer is. Of de prijzen dan weer spectaculair omhoog gaan is weer een ander iets natuurlijk.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bereken het omslagpunt tussen de waarde daling, en de extra kosten van huur, in die zin kan huren tijdelijk slim zijn vanwege de "winst" die je maakt. Op dit moment zakken de prijzen 8 procent per jaar, op een woning van 2 ton is dat dus 16K, kortom als je op 2 ton 9000 euro huur per jaar betaald, en je dus ook nog eens 16K verliest, dan is dat dus 25K per jaar, daar kan je dus een heel sjiek huisje van huren
Ware het niet dat veel particuliere verhuurders nogal hoge inkomenseisen hebben in relatie met je huur en je dan toch niet dat sjieke huis kan huren.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bereken het omslagpunt tussen de waarde daling, en de extra kosten van huur, in die zin kan huren tijdelijk slim zijn vanwege de "winst" die je maakt. Op dit moment zakken de prijzen 8 procent per jaar, op een woning van 2 ton is dat dus 16K, kortom als je op 2 ton 9000 euro huur per jaar betaald, en je dus ook nog eens 16K verliest, dan is dat dus 25K per jaar, daar kan je dus een heel sjiek huisje van huren
Dan heb je de afgelopen 5 jaar dus (grofweg) 1000 euro per maand uitgegeven aan wonen?quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik kocht mijn appartement in 2007 of zo voor 125K, dat is wel inclusief 25% korting vanwege een koopgarant regeling van de WBV. Als de huizenprijzen flink dalen en ik zou het verkopen dan draagt de WBV ook 50% van het verlies, bij stijging geldt dan juist het omgekeerde dat hun 50% afromen. Wanneer de huizen prijzen nu echt zo'n vrije val gaan maken zoals ze hier al jaren voorspellen moet ik eens kijken of ik op een gegeven moment niet mijn appartemen aan de WBV kan terug verkopen en dan dezelfde terug kopen voor een veel lagere prijs.
Ook had ik teveel spaargeld en moest jaarlijks gaan aftikken voor de VRH dus heb een groot gedeelte in mijn hypotheek gestopt, hierdoor meteen al lage maandlasten en heb daardoro de mogelijkheid gehad om in de afgelopen jaren ook nog eens 30% extra af te lossen, betaal nu nog maar netto 175 euro in de maand.
Hoe kom je aan dat bedrag?quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dan heb je de afgelopen 5 jaar dus (grofweg) 1000 euro per maand uitgegeven aan wonen?
eens.quote:Ik zou zelf nooit zo'n "koopgarant" of "duokoop" constructie willen, als ik koop wil ik vrijheid zonder alsnog aan een woningcorporatie vast te zitten.
Daar komt het dan ongeveer wel op neer ja, maar zoals gemeld zijn mijn netto hypotheeklasten nu gedaald naar 175 euro. Daarvoor kan ik nog niet eens een een klein studenthok meer huren.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Dan heb je de afgelopen 5 jaar dus (grofweg) 1000 euro per maand uitgegeven aan wonen?
Ik zou zelf nooit zo'n "koopgarant" of "duokoop" constructie willen, als ik koop wil ik vrijheid zonder alsnog aan een woningcorporatie vast te zitten.
Is het mogelijk om bij vesteda af te dingen op huurprijzen?quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ware het niet dat veel particuliere verhuurders nogal hoge inkomenseisen hebben in relatie met je huur en je dan toch niet dat sjieke huis kan huren.![]()
Vesteda rekent bijvoorbeeld je huur* 4.5 als bruto inkomenseis. Zou je dan een particuliere huur woning net boven de sociale grens hebben van 700 per maand, dan moet je bruto 3150 per maand verdienen, dus een jaarsalaris van 40.824 hebben, dat is al bovenmodaal.
Je kan je ook afvragen of je beide inkomens volledig in wilt zetten voor een hypotheek. En drie ton zullen ze je er nu wellicht ook niet voor geven.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:18 schreef Sunri5e het volgende:
In welke prijsklasse spreek je nou eigenlijk over starterswoningen?
Zoals het er naar uit ziet gaan mijn vriendin en ik samen zo rond de +/- 63500 bruto euro per jaar verdienen als wij willen gaan switchen van onze huurwoning naar een koopwoning. We zijn allebei net pas actief op de arbeidsmarkt. Wij zouden volgens de site van de Rabobank zo'n 3 ton kunnen lenen voor een huis. Klopt dit wel? Ik vind dat erg hoog.
Dan moet jij het me maar uitleggen, hoe rijm ik 1000 euro per maand met 175 per maand?quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar komt het dan ongeveer wel op neer ja, maar zoals gemeld zijn mijn netto hypotheeklasten nu gedaald naar 175 euro. Daarvoor kan ik nog niet eens een een klein studenthok meer huren.
Als je koopt zit je ook altijd nog aan dingen vast zoals beschermd stadgezicht als je een monumentaal pand koopt, of een VVE als je een appartment zou kopen, de welstandcommisie bij ingrijpende verbouwingen, enz....
Dat er bij mij nu een WBV er nog tussen zit boeit me niet zo. Zolang ik mijn woonlasten maar tot een minimum kan laten zakken en op mijn 50e partime kan gaan werken aangezien ik ervan uit ga dat ik blij mag zijn als ik voor mijn 70e met pensioen kan gaan dan moeten we onszelf maar iets beter indekken.
Dat eerste is natuurlijk een goede vraag. Wat is normaal gesproken gangbaar en safe qua inzet van de inkomens?quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je kan je ook afvragen of je beide inkomens volledig in wilt zetten voor een hypotheek. En drie ton zullen ze je er nu wellicht ook niet voor geven.
175 per maand aan hypotheek kosten en 800 per maand aan aflossing.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan moet jij het me maar uitleggen, hoe rijm ik 1000 euro per maand met 175 per maand?
Hangt in vergaande mate van je toekomstperspectief en -plannen af, nietwaar?quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:24 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dat eerste is natuurlijk een goede vraag. Wat is normaal gesproken gangbaar en safe qua inzet van de inkomens?
Zoals ik al aangaf zijn we allebei net pas actief op de arbeidsmarkt. Ik met een afgeronde HBO opleiding en een vast contract. Zij een afgeronde master met uitzicht op een vaste aanstelling.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hangt in vergaande mate van je toekomstperspectief en -plannen af, nietwaar?
Dat is geen vraag, natuurlijk niet.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
175 per maand aan hypotheek kosten en 800 per maand aan aflossing.
Alhoewel het maar de vraag is of je je aflossing als woonlasten moet opvoeren.
Tja wil je beiden fulltime blijven/ gaan werken? Hoe stabiel is je relatie? Wat zijn je perspectieven (groei in salaris of komt er juist een saneringsronde?quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:24 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dat eerste is natuurlijk een goede vraag. Wat is normaal gesproken gangbaar en safe qua inzet van de inkomens?
Nou, ik bedoel meer als je in een dertien-een-dozijn beroep werkt zou ik wat voorzichtiger zijn, terwijl als werkgevers jouw specialisme met een loepje moeten zoeken het komende decennium je heel maar meer te zeggen hebt. En een tweede vraag is hoe flexibel je bent, een kinderwens is er, maar als er dat even niet aan zit, ben je dan bereid om die uit te stellen; ofwel hoe hoog scoort dat op de wensenladder ten opzichte van je woonsituatie? Daar is eigenlijk niet een generiek antwoord op te geven. Voor dit soort zaken geldt eerder: waar sta je over drie jaar, dan waar sta je nu?quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:26 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf zijn we allebei net pas actief op de arbeidsmarkt. Ik met een afgeronde HBO opleiding en een vast contract. Zij een afgeronde master met uitzicht op een vaste aanstelling.
Een kinderwens is er ook.
We willen allebei full-time blijven werken. Als er kids komen dan zal het er misschien van komen dat we allebei 4 dagen in de week gaan werken. Er komt geen saneringsronde bij mij aan. In tegendeel, dit jaar een stap gemaakt in de salarisschaal + de standaard verhoging van de CAO gekregen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja wil je beiden fulltime blijven/ gaan werken? Hoe stabiel is je relatie? Wat zijn je perspectieven (groei in salaris of komt er juist een saneringsronde?
Maar pakweg anderhalf inkomen zou ik aanhouden.
Zoals eerder aangegeven is er geen "safe" ook bij 1,5x inkomen heb je een probleem wanneer 1 van de 2 zijn/haar baan verliest. Je zal zelf een inschatting moeten maken van dergelijke risico's.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:35 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
We willen allebei full-time blijven werken. Als er kids komen dan zal het er misschien van komen dat we allebei 4 dagen in de week gaan werken. Er komt geen saneringsronde bij mij aan. In tegendeel, dit jaar een stap gemaakt in de salarisschaal + de standaard verhoging van de CAO gekregen.
De relatie is stabiel.
Dus 1,5x het inkomen is save?
Mar dan is het gezever van de virtuele daling die huizen maken ook net zo'n een slecht argument wat sommigen hier maar blijven gebruiken om maar zolang mogelijk te blijven huren omdat je bij die koopwoning meteen met een prijsdaling geconfronteerd zou worden.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat is geen vraag, natuurlijk niet.
Dat is hetzelfde als een vriendin redeneerde. Koopt een huis wat substantieel duurder is, 80% verschil met geleend geld (want 20% eigen geld verplicht in veel landen), en zegt vrolijk: het is even duur. Wat? Ja, het is even duur. Oude lening annuitair, Nieuwe lening intrest only. Ja, doei, creatief met kurk, maar dat werkt dus twee kanten op
En dat is idd ook een reden dat ik aflos op de spaarrekening krijg ik 2% misschien als ik wat verder zoek wel 3% (max) maar zit nu wederom boven de VRH dus mag ook weer 1.2% aftikken van het bedrag wat daar boven zit en mijn hypotheek rente is bruto 5% stel netto 3.3% dan is het voor mij verstandiger om af te lossen.quote:Aflossen is sparen. Exact hetzelfde alsof ik niet aflos en die centen op de bank zet.
Als speculant is dat een valide argument - moet je wel denken dat je God bent en alles kunt voorspellen, en een heel beperkte horizon hebben-, maar met woonlasten heeft dat inderdaad geen jota te maken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mar dan is het gezever van de virtuele daling die huizen maken ook net zo'n een slecht argument wat sommigen hier maar blijven gebruiken om maar zolang mogelijk te blijven huren omdat je bij die koopwoning meteen met een prijsdaling geconfronteerd zou worden.
Dus juist de huurders die (nog) niet willen kopen zijn de speculanten in deze discussie.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als speculant is dat een valide argument - moet je wel denken dat je God bent en alles kunt voorspellen, en een heel beperkte horizon hebben-, maar met woonlasten heeft dat inderdaad geen jota te maken.
Ik zou de gok met anderhalf inkomen als basis voor je hypotheekaanvraag wel aandurven. Zeker aan het begin van een loopbaan waarin je beiden nog wel flink perspectief hebt.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:35 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
We willen allebei full-time blijven werken. Als er kids komen dan zal het er misschien van komen dat we allebei 4 dagen in de week gaan werken. Er komt geen saneringsronde bij mij aan. In tegendeel, dit jaar een stap gemaakt in de salarisschaal + de standaard verhoging van de CAO gekregen.
De relatie is stabiel.
Bij 1.5* inkomen vs hypotheek houdt je relatief gezien net zoveel als mij over en kun je ruim gaan aflossen mocht je dat willen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 13:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zou de gok met anderhalf inkomen als basis voor je hypotheekaanvraag wel aandurven. Zeker aan het begin van een loopbaan waarin je beiden nog wel flink perspectief hebt.
Of er lekker op los levenquote:Op woensdag 9 januari 2013 13:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij 1.5* inkomen vs hypotheek houdt je relatief gezien net zoveel als mij over en kun je ruim gaan aflossen mocht je dat willen.
Je kunt doorgaans 4 a 5x je bruto jaarsalaris aan hypotheek krijgen (dit wordt iets strenger en verlaagd meen ik), wat m.i. het best is (maar dat is natuurlijk voor een ieder verschillend) is dat je je huis op 1 hypotheek koopt, want wat nu als jullie uit elkaar gaan en de hypotheek staat op 2 inkomens (dit is ook slechts mogelijk met 2 duurzame inkomens, dus niet dat jouw vriendin volgend jaar opeens stopt met werken waardoor je je woonlasten niet meer kunt opbrengen), en het huis met een eventuele flinke restschuld verkocht moet worden, daar zit niemand op te wachten. Ik vraag mij overigens af hoe jij een vast contract hebt als je pas je hbo diploma hebt, of is dit al enkele jaren terug.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:35 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
De relatie is stabiel.
Ik wil gewoon in dit dorp blijven wonen, verwacht dat in 2014 de (huizen)prijzen niet meer zullen dalen, hoewel daar natuurlijk nog niet echt een goede hand op te leggen is.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:02 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Dit is weer het andere uiterste. Er zijn genoeg valide redenen om WEL te gaan huren. Zeker in jou situatie waarin je gelijk na school op jezelf gaat wonen, vaak weet je dan nog niet hoe je toekomst eruit gaat zien. Zeker net op een termijn van zeg 7+ jaar. Denk aan vragen als waar ga je werken? Hoe lang blijf je daar werken? Ga je gelijk samenwonen, of alleen? En wat als je na 1,5 jaar toch een vriend/vriendin vind, is je huis dan nog wel toereikend? Wanneer je in een andere stad/dorp gaat wonen dan waar je bent opgegroeid, krijg je ook nog vragen als: kan ik hier wel aarden? Is deze buurt wel de juiste? etc. etc.
Genoeg redenen waarom het misschien wel verstandiger is om de eerste jaren na je schooltijd maar eens rustig te gaan huren alvorens je een de aankoop van je leven doet :-)
Zoals ik al zei, ik verwacht dat dit het laatste jaar is met daling. Sowieso zie je om je heen huizen voor een habbekrats gekocht worden, daarbij ben ik niet zo bang voor die prijsschommelingen, zeker niet als je weet dat je nog een lange tijd in dat huis blijft wonen. De huizenrpijzen staan nu al laag dus dat trekt echt wel weer wat bij als de tijd daar is.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt het bijna nooit dat een stel een hypotheek op één inkomen laat berekenen. Met een modaal inkomen kun je 150.000 euro lenen. Als ik om mij heen zie wat starters allemaal kopen dan valt dit ruim boven de 150.000 euro. Ik kan me niet voorstellen dat al deze starters bovenmodaal verdienen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:21 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Je kunt doorgaans 4 a 5x je bruto jaarsalaris aan hypotheek krijgen, wat m.i. het best is (maar dat is natuurlijk voor een ieder verschillend) is dat je je huis op 1 hypotheek koopt, want wat nu als jullie uit elkaar gaan en de hypotheek staat op 2 inkomens (dit is ook slechts mogelijk met 2 duurzame inkomens, dus niet dat jouw vriendin volgend jaar opeens stopt met werken waardoor je je woonlasten niet meer kunt opbrengen), en het huis met een eventuele flinke restschuld verkocht moet worden, daar zit niemand op te wachten. Ik vraag mij overigens af hoe jij een vast contract hebt als je pas je hbo diploma hebt, of is dit al enkele jaren terug.
Het is juist belangrijk voor de bank dat de hypotheeklasten betaald kunnen blijven worden op 1 inkomen, als 1 inkomen weg valt heb je toch een probleem...quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:33 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt het bijna nooit dat een stel een hypotheek op één inkomen laat berekenen. Met een modaal inkomen kun je 150.000 euro lenen. Als ik om mij heen zie wat starters allemaal kopen dan valt dit ruim boven de 150.000 euro. Ik kan me niet voorstellen dat al deze starters bovenmodaal verdienen.
Wat betreft het vaste contract... Na een jaar een tijdelijk contract te hebben gehad is deze pas omgezet naar een vast contract. Dit is mijn eerste werkgever.
Oke, wel vreemd dan dat ze op hun sites de hypotheek wel op 2 inkomen berekenen. Dat zouden ze mijn inziens dan moeten aanpassen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:38 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Het is juist belangrijk voor de bank dat de hypotheeklasten betaald kunnen blijven worden op 1 inkomen, als 1 inkomen weg valt heb je toch een probleem...
Ouders kunne ook borg/garant staan of zelfs medeschuldenaar bij de aankoop van de woning zoon/dochter, dat kan ook nog wel eens helpen.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, het gebeurt vaak genoeg. Als jullie allebei nog jaren blijven werken is er niets aan de hand en zou je de hypoteek op 2 inkomens kunnen krijgen. Maar wenselijker is natuurlijk dat als er 1 inkomen weg valt de hyoptheeklasten alsnog betaald kunnen worden.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:40 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Oke, wel vreemd dan dat ze op hun sites de hypotheek wel op 2 inkomen berekenen. Dat zouden ze mijn inziens dan moeten aanpassen.
Op twee kan wel maar persoonlijk zou ik die veiligheidsmarge van een half inkomen inbouwen. Is echter de eigen keuze met betrekking tot hoeveel risico je wilt lopen. Ben zelfs sinds ik mijn hypotheek heb de helft meer gaan verdienen en dat zal vaker gebeuren. Dan is het risico erg beperkt...quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:40 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Oke, wel vreemd dan dat ze op hun sites de hypotheek wel op 2 inkomen berekenen. Dat zouden ze mijn inziens dan moeten aanpassen.
Het is jouw gok of je het op 1 of 2 salarissen wil berekenen. De bank gaat toch wel achter zijn geld aan.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:40 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Alle risico's in het leven uit willen sluiten is ook weer zo wat...quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is jouw gok of je het op 1 of 2 salarissen wil berekenen. De bank gaat toch wel achter zijn geld aan.
True. Maar dat wil niet zeggen dat de verantwoordelijkheid niet bij de hypotheeknemer ligt. Die moet die afweging gaan maken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alle risico's in het leven uit willen sluiten is ook weer zo wat...
Alle risico's, ja, maar gezien de arbeidsmarkt en de huizenmarkt vind ik dit niet direct vallen onder 'alle' risico's op de manier zoals jij het nu bedoeld.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alle risico's in het leven uit willen sluiten is ook weer zo wat...
We willen pas over minimaal 2 jaar wat gaan kopen. Voorlopig zitten wij goed in ons huurappartement.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Alle risico's, ja, maar gezien de arbeidsmarkt en de huizenmarkt vind ik dit niet direct vallen onder 'alle' risico's op de manier zoals jij het nu bedoeld.
ja, maar ik zeg altijd, hope for the best, prepare for the worst. Als jij op 1,5 salaris je hypotheek neemt, heb je een probleem als een van de 2 salarissen weg valt.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:10 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
We willen pas over minimaal 2 jaar wat gaan kopen. Voorlopig zitten wij goed in ons huurappartement.
Tegen die tijd kan de economie er al wel weer heel anders uit zien.
Dan moet je voor altijd stil in een hoekje gaan zitten en nooit meer bewegen, want dan is alles onzeker?quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja, maar ik zeg altijd, hope for the best, prepare for the worst. Als jij op 1,5 salaris je hypotheek neemt, heb je een probleem als een van de 2 salarissen weg valt.
Dan kun je aannemen dat je over 2 jaar dermate veel meer verdiend dat je dat kunt opvangen...maar wat nou als dat niet zo is? Je doet namelijk een aanname dan, en an assumption is the mother of all fuckups.
aan de andere kant, vaak ben je te bang.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja, maar ik zeg altijd, hope for the best, prepare for the worst. Als jij op 1,5 salaris je hypotheek neemt, heb je een probleem als een van de 2 salarissen weg valt.
Dan kun je aannemen dat je over 2 jaar dermate veel meer verdiend dat je dat kunt opvangen...maar wat nou als dat niet zo is? Je doet namelijk een aanname dan, en an assumption is the mother of all fuckups.
Er zit ook al een aardige marge in het advies van de hypotheekverstrekker, een op anderhalf inkomen gebaseerde hypotheeklast is nog een aardige poos op te hoesten met één inkomen, vooral als het inkomen niet geheel wegvalt ( denk o.a. aan WW ).quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
nee hoor. in de markt van vandaag is het niet ondenkbaar dat je je baan verliest op een willekeurig moment. Dat is nou eenmaal zo. Als je dat niet mee neemt in je overweging o'p een hypotheek op 1,5 salaris mee te nemen, dan ben je in mijn ogen niet slim bezig.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan moet je voor altijd stil in een hoekje gaan zitten en nooit meer bewegen, want dan is alles onzeker?
Even wat uit de oude doos.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
aan de andere kant, vaak ben je te bang.
Neuh, er zijn zat onzekerheden die marginaal zijn. Er zijn er ook zat die wat vaker voorbij kunnen komen, zoals arbeidsongeschiktheid, zwangerschap of ziekte. Je daarop voorbereiden is zo gek nog niet.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan moet je voor altijd stil in een hoekje gaan zitten en nooit meer bewegen, want dan is alles onzeker?
Tenzij je partner onder een bus komt en je geen levensverzekering hebt afgesloten want hypotheek < taxering. Zit je dan met je ene inkomen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:03 schreef eeeuh het volgende:
[..]
Er zit ook al een aardige marge in het advies van de hypotheekverstrekker, een op anderhalf inkomen gebaseerde hypotheeklast is nog een aardige poos op te hoesten met één inkomen, vooral als het inkomen niet geheel wegvalt ( denk o.a. aan WW ).
Ja, ww is er inderdaad, maar dan ga je er vanuit dat de kosten voor het huis op te vangen zijn met de 70% van het salaris dat weg valt. Dat is mooi.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:03 schreef eeeuh het volgende:
[..]
Er zit ook al een aardige marge in het advies van de hypotheekverstrekker, een op anderhalf inkomen gebaseerde hypotheeklast is nog een aardige poos op te hoesten met één inkomen, vooral als het inkomen niet geheel wegvalt ( denk o.a. aan WW ).
Eeuh, je krijgt echt geen hypotheek zonder een levensverzekering af te sluiten hoor.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tenzij je partner onder een bus komt en je geen levensverzekering hebt afgesloten want hypotheek < taxering. Zit je dan met je ene inkomen.
Echt wel.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:11 schreef eeeuh het volgende:
[..]
Eeuh, je krijgt echt geen hypotheek zonder een levensverzekering af te sluiten hoor.
Dit is wel een beetje typerend voor de houding van de jongere generatie.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
nee hoor. in de markt van vandaag is het niet ondenkbaar dat je je baan verliest op een willekeurig moment. Dat is nou eenmaal zo. Als je dat niet mee neemt in je overweging o'p een hypotheek op 1,5 salaris mee te nemen, dan ben je in mijn ogen niet slim bezig.
Als je er toch zit, en je moet je handtekening zetten onder iets wat zwaar effect gaat hebben op je leven,dan kun je beter iets te voorzichtig zijn in mijn ogen, dan 'een risicootje nemen'. Want je praat niet over 10 euro. De bank stopt niet met proberen hun geld terug te halen omdat jij een toffe peer bent, als het mis zou gaan. Die willen gewoon hun centen.
Nou, dan zou ik persoonlijk liever een net wat kleiner huis kopen, waarvan ik weet dat als ik mijn baan kwijt raak, mijn vriendin het op haar salaris kan opvangen, dan dat we spaargeld moeten gaan aanspreken of rare noodgrepen moeten gaan toepassen om die halve keer salaris die je dan niet meer hebt op te vangen.
Iedereen mag natuurlijk doen wat hem of haar goed dunkt, maar ik wil niet graag wakker liggen om iets waar ik op had kunnen anticiperen toen ik er zat om mn krabbel te zetten.
Je hebt gelijkquote:
wel hoor, ik nam nooit een levensverzekering, zeker niet als je overwaarde hebtquote:Op woensdag 9 januari 2013 16:11 schreef eeeuh het volgende:
[..]
Eeuh, je krijgt echt geen hypotheek zonder een levensverzekering af te sluiten hoor.
Er zijn inderdaad niet zoveel gevallen waarin het niet nodig is een levensverzekering af te sluitenquote:Op woensdag 9 januari 2013 16:16 schreef eeeuh het volgende:
[..]
Je hebt gelijk![]()
Aan de andere kant: het is niet echt snugger om een hypotheek te nemen zonder een overlijdensrisicoverzekering (zelfs als je het op één inkomen doet). De hypotheekverstrekker zal het vaak ook verplicht stellen (of een hogere rente vragen om het risico op te vangen).
Ja leuk, maar er zit een verschil tussen 'de tering naar de nering zetten' en keihard kandidaat zijn voor 'Uitstel van executie'. CG waakt voor het 2e en is best bereid voor het 1e te gaan, net zoals ik, maar we houden gewoonweg rekening met #2.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dit is wel een beetje typerend voor de houding van de jongere generatie.
Mocht een half salaris tijdelijk cq. deels verdwijnen, dan hebben nagenoeg alle mensen briljant genoeg keuzes die ze kunnen maken om de tering naar de nering te zetten. Zo vang je risico's op. Maar even niet uit eten, even geen dure vakanties, gewoon even niet totdat je weer wat stabieler bent..
Het probleem is kun je keuzes maken als zich onverhoopt iets onverwachts voordoet. Meeste mensen willen dat niet meer, die hebben recht op alles, en wel nu. Met een wat gezondere instelling, en de bereidheid ook eens een compromis te treffen mocht dat nodig blijken, kun je een hoop dingen best opvangen. Bij het aangaan van een hypotheek kun je daarom beter naar je eigen attitude kijken, want die is veel meer bepalend of je in de problemen komt dan een theoretische norm.
En wat hierboven al wordt opgemerkt, dat zoveel keer je inkomen..... die norm wordt berekend met een rekenrente van 6%. Waar staat de rente nu? Daar heb je je halve inkomen al, en meer ook
Jullie toeteren iets teveel
Ja een gezondere instelling, maar probeer dat maar eens bij de mensen dr in te krijgen die tegenwoordig een huis kopen. Dat is niet op 1x salaris, of zelfs 1,5x salaris, nee gewoon op 2x salaris. Hoppa, all in. Dan kun je wel zeggen dat je dan een keer niet gaat uit eten of geen dure vakantie doet, maar ik denk dat dat er voor een hoop mensen hoe dan ook al niet in zit, want alles gaat op aan 't huis.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dit is wel een beetje typerend voor de houding van de jongere generatie.
Mocht een half salaris tijdelijk cq. deels verdwijnen, dan hebben nagenoeg alle mensen briljant genoeg keuzes die ze kunnen maken om de tering naar de nering te zetten. Zo vang je risico's op. Maar even niet uit eten, even geen dure vakanties, gewoon even niet totdat je weer wat stabieler bent..
Het probleem is kun je keuzes maken als zich onverhoopt iets onverwachts voordoet. Meeste mensen willen dat niet meer, die hebben recht op alles, en wel nu. Met een wat gezondere instelling, en de bereidheid ook eens een compromis te treffen mocht dat nodig blijken, kun je een hoop dingen best opvangen.
En wat hierboven al wordt opgemerkt, dat zoveel je inkomen..... die norm wordt berekend met een rekenrente van 6%. Waar staat ie nu? Daar heb je je halve inkomen al, en meer ook
Jullie toeteren iets teveel
Schromelijk overdreven, gevallen ad #2 komen overigens in de regel met drie knaken lening al in de problemen want kunnen niet met geld en verantwoordelijkheden omgaan. Die zou je gewoon de nada moeten lenen omdat elk risico een probleem is (sterfgevallen en arbeidsongeschiktheid en dergelijke daargelaten).quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:19 schreef Scorpie het volgende:
Ja leuk, maar er zit een verschil tussen 'de tering naar de nering zetten' en keihard kandidaat zijn voor 'Uitstel van executie'. CG waakt voor het 2e en is best bereid voor het 1e te gaan, net zoals ik, maar we houden gewoonweg rekening met #2.
Daar ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:21 schreef Five_Horizons het volgende:
Het berekenen van een hypotheek op een inkomen zegt totaal niets over de maandlasten. 1 inkomen, twee inkomens... het zegt niets.
kunnen niet met geld en verantwoordelijkheden omgaan nee, dat klopt. en dat begint al bij de krabbel zetten onder de hypotheek.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Schromelijk overdreven, gevallen ad #2 komen overigens in de regel met drie knaken lening al in de problemen want kunnen niet met geld en verantwoordelijkheden omgaan. Die zou je gewoon de nada moeten lenen omdat elk risico een probleem is (sterfgevallen en arbeidsongeschiktheid en dergelijke daargelaten).
Ik heb toch echt geen orv afgesloten. Verzekeren doe je wat mij betreft alleen wanneer het a) verplicht is of b) Wanneer je de kosten die die je hebt bij het niet verzekeren en het wel gebeuren van datgene waarvoor je je zou verzekeren niet kan opbrengen. In mijn geval met een hypotheek ruim onder de executiewaarde is het wat mij betreft dan ook geld weggooien.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:16 schreef eeeuh het volgende:
[..]
Je hebt gelijk![]()
Aan de andere kant: het is niet echt snugger om een hypotheek te nemen zonder een overlijdensrisicoverzekering (zelfs als je het op één inkomen doet). De hypotheekverstrekker zal het vaak ook verplicht stellen (of een hogere rente vragen om het risico op te vangen).
Aangezien TS een starter is zal dit in zijn geval nog niet relevant zijn (tenzij ze een behoorlijk bedrag gespaard hebben/elders vandaan ritselen).quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:27 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Ik heb toch echt geen orv afgesloten. Verzekeren doe je wat mij betreft alleen wanneer het a) verplicht is of b) Wanneer je de kosten die die je hebt bij het niet verzekeren en het wel gebeuren van datgene waarvoor je je zou verzekeren niet kan opbrengen. In mijn geval met een hypotheek ruim onder de executiewaarde is het wat mij betreft dan ook geld weggooien.
nee omdat de bank alleen maar kijkt naar of je het met jouw salaris kunt betalen. Maar of jij ondertussen nog elke maand een telefoonrekening van 400 euro hebt of een cokeverslaving die je moet bekostigen, daar kijkt de bank niet naar.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:21 schreef Five_Horizons het volgende:
Het berekenen van een hypotheek op een inkomen zegt totaal niets over de maandlasten. 1 inkomen, twee inkomens... het zegt niets.
Ja want die willen wel meteen een fatsoenlijk huis kopen, die gaan toch niet in een afgeleefd ex woningbouwkrot wonen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:31 schreef CoolGuy het volgende:
Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan een starter.
nou, als je niet in een krot wil wonen (das wat extreem maar goed) en je hebt het geld niet om op een normale manier een fatsoenlijk huis te kopen, dan moet je wellicht eens overwegen om toch geen huis te kopen, want blijkbaar kun je dat niet fatsoenlijk betalen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja want die willen wel meteen een fatsoenlijk huis kopen, die gaan toch niet in een afgeleefd ex woningbouwkrot wonen.
Volgens mij gaat die starter hierboven daar aardig goed en degelijk mee omquote:Op woensdag 9 januari 2013 16:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
nee omdat de bank alleen maar kijkt naar of je het met jouw salaris kunt betalen. Maar of jij ondertussen nog elke maand een telefoonrekening van 400 euro hebt of een cokeverslaving die je moet bekostigen, daar kijkt de bank niet naar.
Het totaal aan kosten + sparen moet simpelweg (het liefst een stuk) lager zijn dan wat je binnen krijgt. Het liefst zo veel dat als je werkloos mocht worden, en nog maar 70% krijgt, je ook met die 70% je shit kunt betalen.
Het is verstandig te banksparen, krijg je ook 5% zonder dat je er VHR over moet betalen en houd je wel je HRA.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mar dan is het gezever van de virtuele daling die huizen maken ook net zo'n een slecht argument wat sommigen hier maar blijven gebruiken om maar zolang mogelijk te blijven huren omdat je bij die koopwoning meteen met een prijsdaling geconfronteerd zou worden.
[..]
En dat is idd ook een reden dat ik aflos op de spaarrekening krijg ik 2% misschien als ik wat verder zoek wel 3% (max) maar zit nu wederom boven de VRH dus mag ook weer 1.2% aftikken van het bedrag wat daar boven zit en mijn hypotheek rente is bruto 5% stel netto 3.3% dan is het voor mij verstandiger om af te lossen.
Die starter wel ja, die gaat aardig de goede kant opquote:Op woensdag 9 januari 2013 16:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens mij gaat die starter hierboven daar aardig goed en degelijk mee om
Ja, leuk, maar dan zit je vast aan allerlei fiscale regels, zonder dat je weet wat de overheid er later aan gaat wijzigen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:45 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Het is verstandig te banksparen, krijg je ook 5% zonder dat je er VHR over moet betalen en houd je wel je HRA.
beetje credits geven (no phun intended) mag soms ook welquote:Op woensdag 9 januari 2013 16:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die starter wel ja, die gaat aardig de goede kant op
Dan moet je het toch alsnog minstens 20 jaar vast laten staan, anders mag je alsnog van alles aftikken aan de BD?quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:45 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Het is verstandig te banksparen, krijg je ook 5% zonder dat je er VHR over moet betalen en houd je wel je HRA.
Ik was eigenlijk niet helemaal serieusquote:Op woensdag 9 januari 2013 08:47 schreef Artimunor het volgende:
[..]
opzich bewonderingswaardig dat je dat openlijk toegeeft.
iets waar vele niet toe in staat zijn.
Kop in't zand dus voor het risico dat je loopt? Dat zou ik niet kunnen...quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:51 schreef 44pje het volgende:
Voor nauwelijks hogere woonlasten dan mijn huurflatje (onder de huurgrens, ik was een scheefhuurder) heb ik nu een mooi hoekhuis met 5 slaapkamers en ruime garage. Wat kan mij een fictieve (vraag)prijsdaling nou schelen
Jij zit zeker met je aluhoedje op de hei te bibberen van angst ofzo. Risico nemen hoort er nou eenmaal bij. Zonder dat zou je echt helemaal nergens komen. Als je dan ook nog eens boven die sociaale huurgrens uitkomt heb je weinig keus. Of duur huren (of je moet geluk hebben dat je een goedkope vind) of gewoon kopen wat je net zo duur en risicovol kunt maken als je zelf wil.quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kop in't zand dus voor het risico dat je loopt? Dat zou ik niet kunnen...
Exact. Ik zie zo 1-2-3 ook even het risico niet, mijn hypotheek staat nog voor 17 jaar vast op een zeer betaalbaar niveau. God mag weten wat de huren over 17 jaar doen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik heb lang geleden juist een huis gekocht (gebouwd) om mijn woonlasten vast te prikken, om een risico op te mitigeren. Maar dat zal wel raar zijn.
Welk risico dan?quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Welk risico bedoel je? Dat je 'op papier' wat armer wordt, en in de praktijk elk jaar meer bespaard?quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:01 schreef RemcoDelft het volgende:
veel aandeelhouders zijn de laatste tien jaar ook erg arm geworden op papierquote:Op woensdag 9 januari 2013 22:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welk risico bedoel je? Dat je 'op papier' wat armer wordt, en in de praktijk elk jaar meer bespaard?
Zeg dan gewoon niks.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:16 schreef michaelmoore het volgende:
veel aandeelhouders zijn de laatste tien jaar ook erg arm geworden op papier
Het igng ook helemaal niet over de maandlasten maar over de hoogte van het hypotheekbedrag.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:21 schreef Five_Horizons het volgende:
Want de starters kunnen niet met geld omgaan maar de "volwassenen" wel...quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
nee omdat de bank alleen maar kijkt naar of je het met jouw salaris kunt betalen. Maar of jij ondertussen nog elke maand een telefoonrekening van 400 euro hebt of een cokeverslaving die je moet bekostigen, daar kijkt de bank niet naar.
Het totaal aan kosten + sparen moet simpelweg (het liefst een stuk) lager zijn dan wat je binnen krijgt. Het liefst zo veel dat als je werkloos mocht worden, en nog maar 70% krijgt, je ook met die 70% je shit kunt betalen.
Hypotheeknemer is de bank.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
True. Maar dat wil niet zeggen dat de verantwoordelijkheid niet bij de hypotheeknemer ligt. Die moet die afweging gaan maken.
Same difference. Het zegt allemaal nogal weinig over de maandlasten.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:59 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Het igng ook helemaal niet over de maandlasten maar over de hoogte van het hypotheekbedrag
Je mist duidelijk het punt dat ik probbeer te maken. Of je dat met opzet doet of dat je 't echt niet snapt weet ik niet.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:59 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Het igng ook helemaal niet over de maandlasten maar over de hoogte van het hypotheekbedrag.
[..]
Want de starters kunnen niet met geld omgaan maar de "volwassenen" wel...
[..]
Hoe zie je dit? Ik zou zeggen dat de bank de hypotheekverstrekker is, en degene die de hypotheek op zijn naam heeft staan de hypotheeknemer, dus zo beschouwend klopt het prima wat Scorpie zegt. Maar ook hier vraag ik me af of je nu gewoon moeilijk doet om het moeilijk doen of dat je het echt niet snapt.quote:Hypotheeknemer is de bank.
Das mooiquote:Alles van je ouders krijgen.
Dit.quote:Op donderdag 10 januari 2013 07:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Same difference. Het zegt allemaal nogal weinig over de maandlasten.
Degene die het registergoed als onderpand aanbied is de hypotheekverstrekker, de partij die op basis daarvan een lening verstrekt is de hypotheeknemer.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:17 schreef CoolGuy het volgende:
Hoe zie je dit? Ik zou zeggen dat de bank de hypotheekverstrekker is, en degene die de hypotheek op zijn naam heeft staan de hypotheeknemer, dus zo beschouwend klopt het prima wat Scorpie zegt. Maar ook hier vraag ik me af of je nu gewoon moeilijk doet om het moeilijk doen of dat je het echt niet snapt.
Ik bedoelde dan ook hypotheekgever.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Degene die het registergoed als onderpand aanbied is de hypotheekverstrekker, de partij die op basis daarvan een lening verstrekt is de hypotheeknemer.
heeeeeey, das een mooie heldere uitleg. Dank daarvoor!quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Degene die het registergoed als onderpand aanbied is de hypotheekverstrekker, de partij die op basis daarvan een lening verstrekt is de hypotheeknemer.
Zo... zo.... gaat die koele gast die alles tot in de details heeft uitgezocht hier mooi even onderuitquote:Op donderdag 10 januari 2013 09:17 schreef CoolGuy het volgende:
Hoe zie je dit? Ik zou zeggen dat de bank de hypotheekverstrekker is, en degene die de hypotheek op zijn naam heeft staan de hypotheeknemer, dus zo beschouwend klopt het prima wat Scorpie zegt. Maar ook hier vraag ik me af of je nu gewoon moeilijk doet om het moeilijk doen of dat je het echt niet snapt.
Oh, leef je ook nog?quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zo... zo.... gaat die koele gast die alles tot in de details heeft uitgezocht hier mooi even onderuit![]()
Hypotheekgever = leenslaaf
Hypotheeknemer = bankster maar leenslaven zeggen meestal 'massa'
Als je aflost kan je toch ook niets anders er meer mee?quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, leuk, maar dan zit je vast aan allerlei fiscale regels, zonder dat je weet wat de overheid er later aan gaat wijzigen.
Als je aflost is het toch ook weg?quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moet je het toch alsnog minstens 20 jaar vast laten staan, anders mag je alsnog van alles aftikken aan de BD?
Verder past zo'n constructie niet binnen mijn moraal. Ik vind namelijk dat de HRA alleen zou moeten gelden voor geld wat je echt als schuld hebt staan, dus je spaargeld verrekent zou moeten worden met je openstaande hypotheekschuld. Ik verwacht verder dat zoiets nog wel een volgende stap van een kabinet gaat worden om de HRA kosten voor de maatschappij nog verder terug te dringen.
De gemiddelde BB'er begint dan te brallen over dat ie naar 'de bond' toe stapt of 'de spelregels' niet mogen worden verandert tijdens het spel of er volgt een tirade over 'verworven rechten' i.c.m. de opbouw van het land.quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, leuk, maar dan zit je vast aan allerlei fiscale regels, zonder dat je weet wat de overheid er later aan gaat wijzigen.
Kwaliteits post weer zegquote:Op donderdag 10 januari 2013 09:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De gemiddelde BB'er begint dan te brallen over dat ie naar 'de bond' toe stapt of 'de spelregels' niet mogen worden verandert tijdens het spel of er volgt een tirade over 'verworven rechten' i.c.m. de opbouw van het land.
Jongeren hebben daar niet zo heel erg veel aan, ze zijn niet georganiseerd d.m.v. vakbonden, hebben geaccepteerd dat je beter flexibel kan zijn i.p.v. te zeiken over de veranderende spelregels. Wel moeten ze goed opletten dat 'de opbouwers' niet teveel nog afbreken voordat ze de pijp aan Maarten geven. Gelukkig hebben zij de demografie mee en kopen straks de opknapprojectjes van die overleden BB'er voor een appel of een ei. De renovatie business zal het er nog druk mee krijgen, goed voor de economie.
Als je aflost is je geld inderdaad uit omloop maar hoeft er tevens geen rente meer over betaald te worden. Feitelijk zijn het enkel en alleen de banksters die er van profiteren om de schulden open te laten staan. Gesubsidieerd via de BD mede dankzij mensen die menen dat dit in hun voordeel is. Triest om te zien dat dit systeem de onderlinge solidariteit ernstig bedreigt en ondermijnd.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:49 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als je aflost is het toch ook weg?
Dat het niet binnen je moraal past vind ik onzin. Dan geef je dat geld zelf toch aan een goed doel?
Nee, je kunt het toch ook gewoon op je bankrekening zetten. Zit je niet vast aan allerlei fiscale regels (en erfrechtelijke regels die ervoor zorgen dat de opbrengst lager is).quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:45 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als je aflost kan je toch ook niets anders er meer mee?
Maakt dus niets uit, als de HRA afgeschaft wordt dan krijg je nog steeds evenveel rente op je bankspaar als je op je hypotheek betaald. Per saldo dus hetzelfde als aflossen maar dan met behoud van HRA.
Over mijn financiele situatie heb ik alles uitgezocht ja. Maar deze benaming was me inderdaad even vreemd. Maar, ik snap wel wat je probeert te doen, het is je gegund.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zo... zo.... gaat die koele gast die alles tot in de details heeft uitgezocht hier mooi even onderuit![]()
Hypotheekgever = leenslaaf
Hypotheeknemer = bankster maar leenslaven zeggen meestal 'massa'
het is op het moment ook zo door die HRA dat hypotheek hebben goedkoper is. Geen hypotheek is idd nog voordeliger. Maar daar ga je wel aan het punt voorbij dat huren OOK geld kost.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, je kunt het toch ook gewoon op je bankrekening zetten. Zit je niet vast aan allerlei fiscale regels (en erfrechtelijke regels die ervoor zorgen dat de opbrengst lager is).
Verder geeft je laatste opmerking ook weer wat precies de reden is dat er nu gerommeld wordt aan de HRA: veel mensen denken dat het hebben van een schuld voordeliger is dan het aflossen ervan, vanwege het feit dat je een deel van je betaalde rente terugkrijgt.
Géén hypotheek is toch echt voordeliger. In al die jaren dat ik nu in die branche werk, heeft nog niemand me weten te overtuigen van het tegendeel.
Nou... voor iemand die altijd zo hoogdravend over komt als het om hypotheeklasten en contractvoorwaarden aankomt, vond ik dit wel een opmerkelijke fout. Of heb jij je contract in Jip&Janneke taal laten opstellenquote:Op donderdag 10 januari 2013 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
Over mijn financiele situatie heb ik alles uitgezocht ja. Maar deze benaming was me inderdaad even vreemd. Maar, ik snap wel wat je probeert te doen, het is je gegund.
Het nieuwe paradigma: "Kopen kost ook geld"quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:54 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
het is op het moment ook zo door die HRA dat hypotheek hebben goedkoper is. Geen hypotheek is idd nog voordeliger. Maar daar ga je wel aan het punt voorbij dat huren OOK geld kost.
Natuurlijk kosten beiden geld. Wonen kost nou eenmaal geld. En ja, door de HRA is hypotheek hebben goedkoper, per maand, maar als je de HRA nodig hebt om rond te komen, dan woon je eigenlijk in mijn ogen nog in een voor jou te duur huis, ook al is het dan 'goedkoper' op de manier zoals jij bedoeld.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:54 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
het is op het moment ook zo door die HRA dat hypotheek hebben goedkoper is. Geen hypotheek is idd nog voordeliger. Maar daar ga je wel aan het punt voorbij dat huren OOK geld kost.
Wacht even hoor, je gaat nu iemand lastig vallen over niet goed lezen van het contract terwijl je zelf net afbent van een wanproduct van de DSB? Zie ik dat nu goed?quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nou... voor iemand die altijd zo hoogdravend over komt als het om hypotheeklasten en contractvoorwaarden aankomt, vond ik dit wel een opmerkelijke fout. Of heb jij je contract in Jip&Janneke taal laten opstellen
Even door je stemmingmakerij heen gelezen. Maar je begrijpt het niet.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je aflost is je geld inderdaad uit omloop maar hoeft er tevens geen rente meer over betaald te worden. Feitelijk zijn het enkel en alleen de banksters die er van profiteren om de schulden open te laten staan. Gesubsidieerd via de BD mede dankzij mensen die menen dat dit in hun voordeel is. Triest om te zien dat dit systeem de onderlinge solidariteit ernstig bedreigt en ondermijnd.
Kijk... dat getuigt nog eens van inzicht.quote:
Hoe is dat van invloed op mijn hypotheeklasten dan? Worden die daar hoger of lager door, of heeft dat niks met elkaar te maken en zit je nu gewoon spijkers op laag water te zoeken om nog wat door te kunnen gaan? Mag hoorquote:Op donderdag 10 januari 2013 09:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nou... voor iemand die altijd zo hoogdravend over komt als het om hypotheeklasten en contractvoorwaarden aankomt, vond ik dit wel een opmerkelijke fout. Of heb jij je contract in Jip&Janneke taal laten opstellen
De vraag is echter of je beter dat geld in een bodemloze put kan gooien of in een spaarpot. Nu jij weer.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kijk... dat getuigt nog eens van inzicht.
You have redeemed yourself
Ehm...dat roep ik al sins het begin. Of ik nou huur of dat ik nou koop, per maand moet ik geld daarvoor betalen. Of ik dat nou betaal aan de bank of aan de verhuurder, het kost mij geld. Hoe kom je erbij dat ik zou denken dat als je koopt, het je dan niks kost. Dat slaat toch nergens op? Ik moet dat geld toch afgeven om te kunnen wonen?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kijk... dat getuigt nog eens van inzicht.
You have redeemed yourself
Volgens mij snap je het niet helemaal. De bank vraagt rente over de volledig openstaande schuld en geeft 'slechts' rente over het kleine beetje wat in je spaarpotje zit.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:01 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Even door je stemmingmakerij heen gelezen. Maar je begrijpt het niet.
Als je het op de bankspaar zet krijg je evenveel rente als dat je betaald over je hypotheek. Je betaald aan de ene kant en ontvangt net zo veel aan de andere kant. Je winst zit hem in de hra die je aan de ene kant krijgt.
Als het op je bankrekening staat krijg je niet 5% die je wel over je hypotheek betaald.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, je kunt het toch ook gewoon op je bankrekening zetten. Zit je niet vast aan allerlei fiscale regels (en erfrechtelijke regels die ervoor zorgen dat de opbrengst lager is).
Verder geeft je laatste opmerking ook weer wat precies de reden is dat er nu gerommeld wordt aan de HRA: veel mensen denken dat het hebben van een schuld voordeliger is dan het aflossen ervan, vanwege het feit dat je een deel van je betaalde rente terugkrijgt.
Géén hypotheek is toch echt voordeliger. In al die jaren dat ik nu in die branche werk, heeft nog niemand me weten te overtuigen van het tegendeel.
Laat ik nu al jaren werkzaam zijn (geweest) in die branche en stiekem wel weten waar ik het over heb....quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:06 schreef Sjabba het volgende:
Zoek het anders zelf even na als je mij niet wil geloven.
Ik zou zeggen: ultieme dooddoener: zelfmoord is een optie!quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:06 schreef Sjabba het volgende:
Dooddoener; Thuiswonen is nog voordeliger!
Het is altijd beter je spaargeld in een bodemloze put te gooien dan eerst geld te gaan lenen om in een bodemloze put te gooien.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:03 schreef Scorpie het volgende:
De vraag is echter of je beter dat geld in een bodemloze put kan gooien of in een spaarpot. Nu jij weer.
Het is gewoon even goed voor anderen om te horen hoe het zit, want de eigen woning was namelijk gratis geld in de beleving van velen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ehm...dat roep ik al sins het begin. Of ik nou huur of dat ik nou koop, per maand moet ik geld daarvoor betalen. Of ik dat nou betaal aan de bank of aan de verhuurder, het kost mij geld. Hoe kom je erbij dat ik zou denken dat als je koopt, het je dan niks kost. Dat slaat toch nergens op? Ik moet dat geld toch afgeven om te kunnen wonen?
Oh ja joh? Mensen met een hypotheek lenen geld om hun hypotheek mee af te lossen? Das nieuw voor me.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het is altijd beter je spaargeld in een bodemloze put te gooien dan eerst geld te gaan lenen om in een bodemloze put te gooien.
Jouw onvermogen niet verwarren met 'velen' svpquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het is gewoon even goed voor anderen om te horen hoe het zit, want de eigen woning was namelijk gratis geld in de beleving van velen.
Hahaha, je snapt het echt niet he?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Volgens mij snap je het niet helemaal. De bank vraagt rente over de volledig openstaande schuld en geeft 'slechts' rente over het kleine beetje wat in je spaarpotje zit.
De bank gaat je echt niet dezelfde rente betalen over een volledig spaarbedrag ter grote van de hypotheekschuld en dat de belastingdienst je dan volledige vrijstelling voor de VRH geeft.
ehhh...in de beleving van wie dan precies? Als jij huurt moet jij het bedrag aan huur elke maand afgeven. Als ik koop moet ik het bedrag aan hypotheek+aflossing elke maand afgeven.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het is gewoon even goed voor anderen om te horen hoe het zit, want de eigen woning was namelijk gratis geld in de beleving van velen.
http://www.hypotheek-weetjes.nl/soorten-hypotheken/banksparen.phpquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:07 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Laat ik nu al jaren werkzaam zijn (geweest) in die branche en stiekem wel weten waar ik het over heb....
En dan anderen betichten van niet goed op de hoogte te zijn van de materie. Priceless weer.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:10 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hahaha, je snapt het echt niet he?
Banksparen geeft dezelfde rente als die je betaald op je hypotheek. Echt waar!
Niets slecht een klein beetje, dat is een vooroordeel dat je hebt en niet waar is.
Als je het volledige bedrag hebt wordt het uiteraard afgelost, dat kan je niet open laten staan, maar dan is je 30 jaar hra toch ook voorbij.
http://www.hypotheek-weetjes.nl/soorten-hypotheken/banksparen.php
Dempend effect op renteschommelingen
De rente die u vergoed krijgt over het spaarsaldo is exact gelijk aan de hypotheekrente die u betaalt. Het voordeel van een bankspaarhypotheek SEW is, dat eventuele rentestijgingen gecompenseerd worden met een lagere te betalen inleg op de spaarrekening.
Je doel van het (proberen) uitleggen van het begrip banksparen ontgaat me even, maar bedankt voor de mededeling...quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:11 schreef Sjabba het volgende:
[..]
http://www.hypotheek-weetjes.nl/soorten-hypotheken/banksparen.php
Niet dus..
Dit inderdaad....quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dan anderen betichten van niet goed op de hoogte te zijn van de materie. Priceless weer.
Die benaming is dan ook compleet idioot... Als de overgrote meerderheid van de mensen het precies andersom doet, draai het dan gewoon omquote:Op donderdag 10 januari 2013 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Over mijn financiele situatie heb ik alles uitgezocht ja. Maar deze benaming was me inderdaad even vreemd. Maar, ik snap wel wat je probeert te doen, het is je gegund.
Lol, je kan mijn reactie idd op 2 manieren uitleggen en op 2 mensen toepassen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit inderdaad....
Kijk gerust even rond in mijn forum (WGR) of open daar een topic![]()
Maar jij vindt het dus verstandiger dat ik minstens 20 jaar lang rente blijf betalen aan een bank alleen maar om mijn HRA te behouden ipv als eerder klaar te zijn met aflossen en geen rente meer te hoeven te betalen aan een bank.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:06 schreef Sjabba het volgende:
Als het op je bankrekening staat krijg je niet 5% die je wel over je hypotheek betaald.
Storten op je banksparen is zolang je recht hebt op hra voordeliger dan aflossen. Zoek het anders zelf even na als je mij niet wil geloven. Ik heb mikjn best gedaan het uit te leggen.
Als je dus de keuze maakt; aflossen of storten op banksparen is het laatste voordeliger.
Daar had ik het over en er werd beweerd dat aflossen voordeliger is...quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je doel van het (proberen) uitleggen van het begrip banksparen ontgaat me even, maar bedankt voor de mededeling...
En leg eens uit wat jij bedoelde dan?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lol, je kan mijn reactie idd op 2 manieren uitleggen en op 2 mensen toepassen.
???quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar jij vindt het dus verstandiger dat ik minstens 20 jaar lang rente blijf betalen aan een bank alleen maar om mijn HRA te behouden ipv als eerder klaar te zijn met aflossen en geen rente meer te hoeven te betalen aan een bank.
Dat is dan ook zoquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:21 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Daar had ik het over en er werd beweerd dat aflossen voordeliger is...
Nope. Zolang je recht op HRA hebt ( en hier gebruik van kan maken; inkomen) is storten op je bankspaar voordeliger dan aflossen op je hypotheek.quote:
Okayquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:25 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nope. Zolang je recht op HRA hebt ( en hier gebruik van kan maken; inkomen) is storten op je bankspaar voordeliger dan aflossen op je hypotheek.
Even los ervan dat het vreemd is is het wel de waarheid.
Banksparen moet je minstens 20 jaar volhouden anders komt de BD langs, je mag niet teveel erin stoppen, zit een maximum en, en ga zo maar door.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:22 schreef Sjabba het volgende:
[..]
???
Als je bankspaart en daarop extra stort ipv aflost wordt je looptijd ook korter hoor! Alleen met behoud van HRA.
Ik beweer ook niet dat het percentage ander is, waar lees jij dat?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:10 schreef Sjabba het volgende:
Hahaha, je snapt het echt niet he?
Banksparen geeft dezelfde rente als die je betaald op je hypotheek. Echt waar!
Niets slecht een klein beetje, dat is een vooroordeel dat je hebt en niet waar is.
Als je het volledige bedrag hebt wordt het uiteraard afgelost, dat kan je niet open laten staan, maar dan is je 30 jaar hra toch ook voorbij.
Jij ging hier van de week ook al eens de mis in toch? En nu doe je het gewoon weer even dunnetjes overquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dan anderen betichten van niet goed op de hoogte te zijn van de materie. Priceless weer.
Scorpie duidt op mijn vermeende onnozelheid i.p.v. die van Sjabbaquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit inderdaad....
Kijk gerust even rond in mijn forum (WGR) of open daar een topic![]()
Scorpie bedoelde niet onnozelheid hoorquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Scorpie duidt op mijn vermeende onnozelheid i.p.v. die van Sjabba
Leg nog maar eens uit waar in de wet inkomstenbelasting staat dat een belastingteruggave overgemaakt wordt naar de bankrekening van bank x en niet naar de bankrekening van meneer of mevrouw y?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat het percentage ander is, waar lees jij dat?
Echter is er een groot absoluut verschil tussen de rentevergoeding die jij aan de bank moet betalen t.o.v. de rentevergoeding die jij krijgt over je spaarpotje. Feitelijk gebeurt de aflossing via de spaarpot als een omgekeerde annuitaire constructie, de bank betaald rente over de inhoud van de spaarpot welke groeit naarmate de tijd vordert. De bank kan dit doen i.v.m. de devaluatie van geld. Over 20 jaar veel rente betalen over een spaarpotje wat in absolute waarde dan veel minder waard is. Briljante banksters.... domme overheid. Uiteindelijk betaald de belastingbetaler de prijs van dit soort 'meest gunstige' constructies. Heel Nederland klaagt over de hoge belastingdruk maar realiseert zich niet dat dit vooral komt omdat ze zelf meewerken aan de belastingontwijking! De buit verdwijnt in de zakken van de banksters.
Jij snapt zelf ook wel dat als huizenkopers 14 miljard euro meer rente kunnen betalen, ze 14 miljard euro meer aan de bank geven. Zonder HRA zouden prijzen lager zijn, leningen lager, en zou de bank grofweg 14 miljard minder vangen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Leg nog maar eens uit waar in de wet inkomstenbelasting staat dat een belastingteruggave overgemaakt wordt naar de bankrekening van bank x en niet naar de bankrekening van meneer of mevrouw y?
14 miljard aflossen?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Jij snapt zelf ook wel dat als huizenkopers 14 miljard euro meer rente kunnen betalen, ze 14 miljard euro meer aan de bank geven. Zonder HRA zouden prijzen lager zijn, leningen lager, en zou de bank grofweg 14 miljard minder vangen.
Je heb ¤1000 euro, hiervan kan je een (gedeelte) huis kopen. In plaats daarvan neem je een hypotheek van ¤1000.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:52 schreef Five_Horizons het volgende:
Vertel, waarmee ging ik de mist in? Je bedoelt een woekerpolisje afsluiten? Dat is exclusief voorbehouden aan mensen zoals jij.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Jij ging hier van de week ook al eens de mis in toch? En nu doe je het gewoon weer even dunnetjes over![]()
Eerst even je grijze massa gebruiken alvorens je vingers het toetsenbord aan te laten raken
Als je aflost stort op je banksparen of aflost op de hypotheek;quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat het percentage ander is, waar lees jij dat?
Echter is er een groot absoluut verschil tussen de rentevergoeding die jij aan de bank moet betalen t.o.v. de rentevergoeding die jij krijgt over je spaarpotje. Feitelijk gebeurt de aflossing via de spaarpot als een omgekeerde annuitaire constructie, de bank betaald rente over de inhoud van de spaarpot welke groeit naarmate de tijd vordert. De bank kan dit doen i.v.m. de devaluatie van geld. Over 20 jaar veel rente betalen over een spaarpotje wat in absolute waarde dan veel minder waard is. Briljante banksters.... domme overheid. Uiteindelijk betaald de belastingbetaler de prijs van dit soort 'meest gunstige' constructies. Heel Nederland klaagt over de hoge belastingdruk maar realiseert zich niet dat dit vooral komt omdat ze zelf meewerken aan de belastingontwijking! De buit verdwijnt in de zakken van de banksters.
Precies. Alhoewel, nu hij ook dit niet snapt...quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Scorpie bedoelde niet onnozelheid hoor
Voor de gemiddelde consument simpelweg niet. Je ziet ook dat je in jouw verhaal de helft vergeet: eigenwoningforfait en levensverzekering om maar iets te noemen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:40 schreef 44pje het volgende:
[..]
Je heb ¤1000 euro, hiervan kan je een (gedeelte) huis kopen. In plaats daarvan neem je een hypotheek van ¤1000.
Je betaalt 5% rente, dus ¤50 per jaar aan hypotheekrente, hiervan krijg je 42% HRA terug, dus je betaalt netto ¤29 hypotheekrente per jaar.
Je ¤1000 zet je op een bankspaarrekening, hierover krijg je ook 5%, dus je krijgt ¤50 per jaar rente.
-> ¤21 per jaar winst.
Als alternatief: je zet je ¤1000 op een spaarrekenening/deposito. Als je minimaal 2,9% rente krijgt speel je break-even. Dan heb je ¤1000 achter de hand voor noodgevallen.
Belastingschalen, VRH, bandbreedte, afsluitkosten etc. maken het sommetje ingewikkelder. Het is hierdoor niet in alle situaties goedkoper, maar ik zie niet in hoe een hypotheek nooit voordeliger kan zijn.
Voor 1000 euro koop je nogal weinig laten we er eens vanuit gaan dat je 50.000 euro hebt, en dan ook de VRH en de bandbreedte gaan menemen, dan kom je opeens op heel andere waardes uit als je voorbeeld waar je niets mee kan omdat je voor 1000 euro nog niet eens een auto koopt.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:40 schreef 44pje het volgende:
[..]
Je heb ¤1000 euro, hiervan kan je een (gedeelte) huis kopen. In plaats daarvan neem je een hypotheek van ¤1000.
Je betaalt 5% rente, dus ¤50 per jaar aan hypotheekrente, hiervan krijg je 42% HRA terug, dus je betaalt netto ¤29 hypotheekrente per jaar.
Je ¤1000 zet je op een bankspaarrekening, hierover krijg je ook 5%, dus je krijgt ¤50 per jaar rente.
-> ¤21 per jaar winst.
Als alternatief: je zet je ¤1000 op een spaarrekenening/deposito. Als je minimaal 2,9% rente krijgt speel je break-even. Dan heb je ¤1000 achter de hand voor noodgevallen.
Belastingschalen, VRH, bandbreedte, afsluitkosten etc. maken het sommetje ingewikkelder. Het is hierdoor niet in alle situaties goedkoper, maar ik zie niet in hoe een hypotheek nooit voordeliger kan zijn.
Een mooie rekensom, die inderdaad klopt wanneer je alle regels en wetten mbt banksparen negeert. Dat dit in de verste verte niet in de buurt komt van een realistische situatie, doet blijkbaar niet terzake.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:40 schreef 44pje het volgende:
[..]
-> ¤21 per jaar winst.
Ik denk dat het verstandiger is om te luisteren naar een ervaringsdeskundige m.b.t. de financiele maffia dan naar een financieel goochelaar.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Oh, en nu zou ik toch wel graag eens weten hoe een dergelijke wijs man die gids voor heel Nederland wil zijn en met financieel advies zwaait (als dan niet gelardeerd met schoolpleingekakel) in de schuldsanering komd?
Volgens mij gaat het op dit moment niet over huren vs kopen, maar eerder of een hypotheek aanhouden/ wat voor soort hypotheek aanhouden dan beter is als geen hypotheek hebben en/of versneld afbouwen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:51 schreef Tikbalang het volgende:
En zo komt het in elke ronde van deze topic reeks weer voor dat de huurders tegen de kopers staan. Kopers zeggen het is niet zo heel erg duur, huurders zeggen het is wel duur.
En daar ging het al mis, gezien je schuldsanerings issues heb je overduidelijk aangetoond dat dit niet jouw sterkste punt is. Je zal het dan ook niet zo raar vinden dat we jouw denkbeelden even opzij leggen en luisteren naar mensen die wel weten waar ze het over hebbenquote:
Je reageert wel maar je geeft geen antwoord op de vraag die aan je gesteld wordt. De vraag is hoe jij in de sanering terecht bent gekomen, en daar geef je (met opzet) geen antwoord op. Doe dat eens wel.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik denk dat het verstandiger is om te luisteren naar een ervaringsdeskundige m.b.t. de financiele maffia dan naar een financieel goochelaar.
“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.”
Als je 12 jaar geleden kocht zat er nog heel veel zeepbel in het vat waar je niet voor betaald hebt.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:51 schreef Tikbalang het volgende:
En zo komt het in elke ronde van deze topic reeks weer voor dat de huurders tegen de kopers staan. Kopers zeggen het is niet zo heel erg duur, huurders zeggen het is wel duur. En zo gaat het rond en rond. Tja wat is het beste voor iedereen is onbekend verschilt per persoon.
Voor mij was het beter kopen 12 jaar geleden, heeft mij geen windeieren gelegd. Maar dat zal niet voor iedereen gelden. Ben ik dan pro kopen, JA natuurlijk, kijk ik neer op huurders NEE.
Maar zo babbelen we lekker door en dat mag.
Salaris? Da's lang geledenquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik denk dat het verstandiger is om te luisteren naar een ervaringsdeskundige m.b.t. de financiele maffia dan naar een financieel goochelaar.
“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.”
Salaris..... inkomen... what's in a namequote:
Owja, ik heb een bankrekening en spaarrekeningen, dat maakt me natuurlijk al meteen medeplichtigquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Salaris..... inkomen... what's in a name
Wanneer is het 'niet duur' meer? Hoe bepaal jij dat?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je 12 jaar geleden kocht zat er nog heel veel zeepbel in het vat waar je niet voor betaald hebt.
Heb je in 2008 gekocht dan heb je het volle pond lucht geleend/betaald.
Over een paar (kan wat meer zijn) jaar zal ik ook roepen dat kopen 'niet duur' meer is.
Daarom kan deze reeks ook zo lang doorgaan met iedere keer dezelfde argumenten maar ander rekensommetje.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je 12 jaar geleden kocht zat er nog heel veel zeepbel in het vat waar je niet voor betaald hebt.
Heb je in 2008 gekocht dan heb je het volle pond lucht geleend/betaald.
Over een paar (kan wat meer zijn) jaar zal ik ook roepen dat kopen 'niet duur' meer is.
blablabla, allemaal rookgordijnen om de vraag te negeren die aan je gesteld wordt. Hoe ben jij in de sanering terecht gekomen. Die vraag wordt aan je gesteld. Geef daar eens antwoord op.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Salaris..... inkomen... what's in a name
Vraag het aan een bouwkundig calculatorquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wanneer is het 'niet duur' meer? Hoe bepaal jij dat?
Maar een rekensommetje wordt nou telkens naar gevraagd. Het enige wat terugkomt zijn wat sneren en schoolpleintermpjes? One-liners zijn ook geen argumenten en telkens wordt onverhoopt genoeg ruimte geboden om wél met argumenten te komen. Ook nop.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:01 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Daarom kan deze reeks ook zo lang doorgaan met iedere keer dezelfde argumenten maar ander rekensommetje.
Nee, ik vraag het aan jou die daar een bewering over doet.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Vraag het aan een bouwkundig calculator
Als de economie aantrekt en de prijzen stijgenquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wanneer is het 'niet duur' meer? Hoe bepaal jij dat?
Nee, JIJ doet de bewering. Hoe weet JIJ dat. Je moet eens kappen met die onzinreacties van je maar ondertussen wel beweren dat je een normale discussie wil, want die wil je helemaal niet.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Er is geen 'algemeen rekensommetje' voor dit soort zaken.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Maar een rekensommetje wordt nou telkens naar gevraagd. Het enige wat terugkomt zijn wat sneren en schoolpleintermpjes? One-liners zijn ook geen argumenten en telkens wordt onverhoopt genoeg ruimte geboden om wél met argumenten te komen. Ook nop.
Ik geloof er geen zak van dat hij in de schuldsanering zit dat heeft hij alleen een keer geroepen om te trollen. Dat hij verzuurd is vanwege een woekrpolisje dan weer wel.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
blablabla, allemaal rookgordijnen om de vraag te negeren die aan je gesteld wordt. Hoe ben jij in de sanering terecht gekomen. Die vraag wordt aan je gesteld. Geef daar eens antwoord op.
Hoezo? Jij doet die uitspraak, dus hup hup, aan de slag, leg maar uit.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat is dan wel een beetje zuur, want het gebruikt dat wel als argument waarom hij zo ontzettend slim is.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik geloof er geen zak van dat hij in de schuldsanering zit dat heeft hij alleen een keer geroepen om te trollen. Dat hij verzuurd is vanwege een woekrpolisje dan weer wel.
Volgens mij is hij verzuurd geboren en maakt het niet zoveel uit waar het aan ligt, het is toch altijd de schuld van een ander. Slachtofferrolletje zodat je je eigen verantwoordelijkheid niet hoeft te nemen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik geloof er geen zak van dat hij in de schuldsanering zit dat heeft hij alleen een keer geroepen om te trollen. Dat hij verzuurd is vanwege een woekrpolisje dan weer wel.
Ik deed gewoon iets heel erg doms en toen ging in failliet, kan iedereen gebeuren die de banksters of financieel adviseurs op zijn/haar blauwe ogen gelooft.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
blablabla, allemaal rookgordijnen om de vraag te negeren die aan je gesteld wordt. Hoe ben jij in de sanering terecht gekomen. Die vraag wordt aan je gesteld. Geef daar eens antwoord op.
Ik betwijfel dat ook. Ik betwijfel ook of hij een uitkering krijgt. Ik denk stiekem dat ie gewoon een (kut)baan heeft.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik deed gewoon iets heel erg doms
Dat hadden we al vastgesteld. Waarom zou dat betekenen dat je nu opeens het licht gezien hebt en weet hoe je andere mensen zou moeten behoeden?quote:
In principe kan ie dat niet, aangezien hij dan de ins en outs van de financiele situaties van die andere mensen moet kennen, en die kent ie niet, dus daar kan ie ook geen uitspraken over doen. Maar daar gaat het dan ook stiekem niet om. Stiekem wil ie gewoon ranten en trollen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
Dat hadden we al vastgesteld. Waarom zou dat betekenen dat je nu opeens het licht gezien hebt en weet hoe je andere mensen zou moeten behoeden?
Waarom dan die wrok tegen mensen die niet iets heel ergs doms hebben gedaan en bewuste verstandige conservatieve keuzes maken? Wat hebben jou die misdaan?quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik deed gewoon iets heel erg doms en toen ging in failliet, kan iedereen gebeuren die de banksters of financieel adviseurs op zijn/haar blauwe ogen gelooft.
Leergeld is betaald en nu probeer ik dus mensen te behoeden voor de ondergang, kunnen ze hun voordeel mee doen. Alleen banksters willen liever niet dat je daar over praat, stel je toch eens voor dat mensen kritisch worden m.b.t. de financiele dienstverlening
Hij is een soort Criminal Mastermind gone badquote:Op donderdag 10 januari 2013 11:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom dan die wrok tegen mensen die niet iets heel ergs doms hebben gedaan en bewuste verstandige conservatieve keuzes maken? Wat hebben jou die misdaan?
En waarom kun je dat niet in normale termen ventileren, zodat iemand dat ook nog eens leest?
Als je het aflost kan je er toch nooit meer over beschikken dus 20 jaar is dan ook geen probleem lijkt me.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Banksparen moet je minstens 20 jaar volhouden anders komt de BD langs, je mag niet teveel erin stoppen, zit een maximum en, en ga zo maar door.
Zolang je een schuld open houdt blijf je je rente moeten betalen, dat je dan wat terug krijgt van de BD is fijn voor jou maar ik wil liever wat minder HRA hebben dan dat ik aan bankiers afdraag omdat ze leuke producten bedacht hebben waar mensen in trappen.
Dat klopt, die gaan weer stijgen zeker omdat door de ingestorte bouw de schaarste weer oploopt.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als de economie aantrekt en de prijzen stijgen
Kusje
Wanneer spreek je van schaarste? Volgens dit bericht van het CBS stond in 2010 (bericht is wel van 2012) 6% (417k) van de huizen leeg. Is dat al schaarste? En zo ja, welk percentage leegstand zou "een gezonde markt" moeten hebben?quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat klopt, die gaan weer stijgen zeker omdat door de ingestorte bouw de schaarste weer oploopt.
Bankiers sponsoren vind ik niet iets goeds. Dat is juist hun verdien model mensen zolang mogelijk met schulden opgescheept laten zitten.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:14 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als je het aflost kan je er toch nooit meer over beschikken dus 20 jaar is dan ook geen probleem lijkt me.
Er zitten beperkingen aan met hoeveel je mag storten, klopt. Maar zolang het kan en mag is het voordeliger.
Je morele standpunt raakt kant nog wal. Je kan dan beter de HRA ontvangen en er zelf iets goeds mee doen, veel efficiënter.
Tja, daar kan ik niet zoveel mee. Dit is precies het "dat snap jij toch niet en ik ben een onmisbare adviseur" verhaal waar ik niet op zit te wachten als consument.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde consument simpelweg niet. Je ziet ook dat je in jouw verhaal de helft vergeet: eigenwoningforfait en levensverzekering om maar iets te noemen.
Nogmaals: ik heb echt jarenlang in de branche gewerkt en weet inmiddels allang dat het standaard adviseursriedeltje (de gemiddelde adviseur weet ook nauwelijks meer dan een consument, getuige mijn ervaring met die gasten op PE-bijeenkomsten...) simpelweg onzinnig is om voor iedereen te laten gelden.
Ik vindt het ook verwepelijk, Zonder meer.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bankiers sponsoren vind ik niet iets goeds. Dat is juist hun verdien model mensen zolang mogelijk met schulden opgescheept laten zitten.
En ja ik vind het niet normaal dat de belastingdienst een uitzondering heeft gemaakt voor het bankspaarproduct dat je daar geen VRH over hoeft af te dragen. Dan kun je wel zeggen dat mijn morele standpunt kant nog wal raakt, ik ben van de eenvoudige regels en vind uitzondering op uitzondering nogal verwerpelijk.
Zal wel, maar waar staan die huizen dan leeg. Als dat allemaal op plekken is waar geen werk is dan is op de plekken met werk wel schaarste. Nou kun je natuurlijk wel in Delfzijl gaan wonen en in Amsterdam blijven werken. Maar wat je dan aan goedkoper huis minder kwijt bent, ben je kwijt aan reistijd en een hoop andere onkosten.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:27 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Wanneer spreek je van schaarste? Volgens dit bericht van het CBS stond in 2010 (bericht is wel van 2012) 6% (417k) van de huizen leeg. Is dat al schaarste? En zo ja, welk percentage leegstand zou "een gezonde markt" moeten hebben?
Is wel erg locatie-afhankelijk. En wanneer de economie aantrekt neemt de vraag ook weer stevig toe.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:27 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Wanneer spreek je van schaarste? Volgens dit bericht van het CBS stond in 2010 (bericht is wel van 2012) 6% (417k) van de huizen leeg. Is dat al schaarste? En zo ja, welk percentage leegstand zou "een gezonde markt" moeten hebben?
quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:53 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Zal wel, maar waar staan die huizen dan leeg. Als dat allemaal op plekken is waar geen werk is dan is op de plekken met werk wel schaarste. Nou kun je natuurlijk wel in Delfzijl gaan wonen en in Amsterdam blijven werken. Maar wat je dan aan goedkoper huis minder kwijt bent, ben je kwijt aan reistijd en een hoop andere onkosten.
Ik probeerde geen punt te maken oid. Ben oprecht benieuwd wat in het geval van woningmarkt een gezond percentage leegstand zou zijn. Daarbij snap ik dat een gemiddelde van Nederland niets zegt over de situatie in het centrum van Amsterdam.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is wel erg locatie-afhankelijk. En wanneer de economie aantrekt neemt de vraag ook weer stevig toe.
En jij vindt een huis een investering?quote:Op donderdag 10 januari 2013 12:24 schreef monkyyy het volgende:
We zitten hier toch in het beleggingsubforum?
Hoe bepaal je of een asset momenteel duur/goedkoop is?
Als je een asset koopt moet je berekenen hoeveel geld het genereert, in hoeveel tijd en dat vergelijken met de prijs die je nu betaalt. Dat is met elke investering zo, aandelen, vastgoed, landbouwgrond, obligaties, aandelen in een hamburgertent, durfkapitaal, etc.
???? De hypotheekgever is de klant (klant geeft het recht), hypotheeknemer is altijd de geldverstrekker. Dus ik denk dat jij niet snapt kerel.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je mist duidelijk het punt dat ik probbeer te maken. Of je dat met opzet doet of dat je 't echt niet snapt weet ik niet.
[..]
[..]
Das mooiZolang je maar wel met geld om kunt gaan, want de meeste mensen die niks anders kennen dan alles maar krijgen weten nietdat niet, want ze hebben het simpelweg nooit hoeven leren.
Dan laat jij je ook in met achterlijke personen, genoeg mensen die alles tot in detail toe weten en de kennis beheersen en dit ook nog eens in jip en janneke taal kunnen overbrengen op een persoon met iq van een goudvis. Maar dat zijn dan wel de "gevorderde" adviseurs.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:44 schreef Five_Horizons het volgende:
Nogmaals: ik heb echt jarenlang in de branche gewerkt en weet inmiddels allang dat het standaard adviseursriedeltje (de gemiddelde adviseur weet ook nauwelijks meer dan een consument, getuige mijn ervaring met die gasten op PE-bijeenkomsten...)
quote:Op donderdag 10 januari 2013 12:53 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Dan laat jij je ook in met achterlijke personen, genoeg mensen die alles tot in detail toe weten en de kennis beheersen en dit ook nog eens in jip en janneke taal kunnen overbrengen op een persoon met iq van een goudvis. Maar dat zijn dan wel de "gevorderde" adviseurs.
Nou... nou... als je even de persoonlijke aanvallen weglaat ben ik zo'n beetje de enige poster met inhoudelijke informatie m.b.t. de huizenmarktquote:Op donderdag 10 januari 2013 12:53 schreef ikjijallebei het volgende:
CC die het hele topic weer vergalt![]()
Met hoeveel hypotheek adviseurs heb jij al in je leven te maken gehad?quote:Op donderdag 10 januari 2013 12:53 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Dan laat jij je ook in met achterlijke personen, genoeg mensen die alles tot in detail toe weten en de kennis beheersen en dit ook nog eens in jip en janneke taal kunnen overbrengen op een persoon met iq van een goudvis. Maar dat zijn dan wel de "gevorderde" adviseurs.
Als je het maar enthousiast weet te brengen, dan denkt de gemiddelde consument dat 'ie goed wordt voorgelicht. In WGR én in m'n werk heb ik genoeg mensen voorbij zien komen die denken dat het advies goed is geweest. Simpelweg omdat ze niet weten wat 'goed' is, maar omdat ze denken dat de adviseur het erg goed weet.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Met hoeveel hypotheek adviseurs heb jij al in je leven te maken gehad?
Ik houd het hier maar bij. Ik zat ook eens met zo'n verzekeringsman te praten over hoe hij zijn brood verdiende. Feitelijk maakte het hem geen drol uit wat hij verkocht, zolang hij maar flink commissie kon opstrijken. Van elk verkochte polis kreeg hij tussen de 1% en 3% van de totale premie-inleg. Je kan je dan wel voorstellen dat zo'n man er heel erg op gebrand is om jouw perse een ORV aan te smeren, of je die nu wel of niet nodig hebt.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:01 schreef Basp1 het volgende:
of men weet het wel maar gaat/ging voor de dingen die hun de meeste marge opleveren.
Next... kassaquote:Op donderdag 10 januari 2013 13:07 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je het maar enthousiast weet te brengen, dan denkt de gemiddelde consument dat 'ie goed wordt voorgelicht. In WGR én in m'n werk heb ik genoeg mensen voorbij zien komen die denken dat het advies goed is geweest. Simpelweg omdat ze niet weten wat 'goed' is, maar omdat ze denken dat de adviseur het erg goed weet.
Veel adviseurs houden vast aan het 'maximale hypotheek'-verhaal, tonnetje spaar, tonnetje aflosvrij en dan komt het wel goed. Volgende klant!
Er zijn gewoon ook veel mensen gestopt met adviseren. Veel vergunningen ingetrokken. Daarentegen is het gewoon nog mogelijk om een hypotheek af te sluiten bij iemand zonder papieren. Zolang hij onder een vergunning werkt, kraait er niemand naar.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Next... kassa![]()
Het was goed grazen voor die snelle jongens, tegenwoordig zullen ze wel een stuk harder moeten werken? Of zijn er gewoon minder snelle jongens?
de ORV is de moneymaker, maar in heel veel gevallen volstrekt overbodig en niet verplicht om bij die bank af te sluitenquote:Op donderdag 10 januari 2013 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb er met 4 gesproken waarvan er 3 mij toch echt perse een hypotheekconstructie wilden aansmeren waarbij een ORV verplicht was, terwijl ik eigen geld inleg en geen partner heb. En dan kan ik me dus meteen vinden in het verhaal van F_H dat het merendeel van die adviseurs echt niet weet wat men nu precies aan het verkopen is, of men weet het wel maar gaat/ging voor de dingen die hun de meeste marge opleveren.
Dat zijn dan dus geen betrouwbare (vakkundige) adviseurs.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb er met 4 gesproken waarvan er 3 mij toch echt perse een hypotheekconstructie wilden aansmeren waarbij een ORV verplicht was, terwijl ik eigen geld inleg en geen partner heb. En dan kan ik me dus meteen vinden in het verhaal van F_H dat het merendeel van die adviseurs echt niet weet wat men nu precies aan het verkopen is, of men weet het wel maar gaat/ging voor de dingen die hun de meeste marge opleveren.
Kan je wel gaan huillachen maar als adviseur er even weinig - dan wel iets meer - van snappen (zoals jij beweert) als de consument dan ben je gewoon geen goede adviseur.quote:
Jij bent ontslagen ofzo?quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er zijn gewoon ook veel mensen gestopt met adviseren. Veel vergunningen ingetrokken. Daarentegen is het gewoon nog mogelijk om een hypotheek af te sluiten bij iemand zonder papieren. Zolang hij onder een vergunning werkt, kraait er niemand naar.
En maar denken dat 'ie zo'n goed verhaal verteld heeft
Toen ik vorig jaar aan een bevriende verzekeringsagent (hoe is het mogelijkquote:Op donderdag 10 januari 2013 13:15 schreef Five_Horizons het volgende:
Er zijn gewoon ook veel mensen gestopt met adviseren. Veel vergunningen ingetrokken. Daarentegen is het gewoon nog mogelijk om een hypotheek af te sluiten bij iemand zonder papieren. Zolang hij onder een vergunning werkt, kraait er niemand naar.
En maar denken dat 'ie zo'n goed verhaal verteld heeft
Ik vrees echter dat er heel wat van dat soort mensen rondlopen, deze groep is mede verantwoordelijk voor de slechte naam die de hele sector nu heeft.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:22 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Dat zijn dan dus geen betrouwbare (vakkundige) adviseurs.
[..]
Kan je wel gaan huillachen maar als adviseur er even weinig - dan wel iets meer - van snappen (zoals jij beweert) als de consument dan ben je gewoon geen goede adviseur.
't Is bepaald geen rocket science... 1 vergelijkingssite zou al die adviseurs overbodig maken. Dan betaal je een paar euro i.p.v. een paar duizend euro voor het advies.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
Volgens mij kunnen de meeste consumenten na een korte periode van inlezen en onderzoeken hetzelfde als 90% van alle hypotheekadviseurs maar ik kan er naast zitten.
Het is juist geen vakgebied. Er liepen hier in NL meer cowboys rond dat er ooit op de prairie van N & S Dakota, Nebraska, Kansas en Oklahoma rond zwiervenquote:Op donderdag 10 januari 2013 13:23 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Jij bent ontslagen ofzo?lijkt alsof je een flinke afkeer hebt van je voormalig vakgebied.
Inderdaad, wat nog wel eens zo is dat sommige verzekeraars enkel met tussenpersonen werken. Zo kan je soms wel heel voordelig een verzekering afsluiten, kijk... dat is dan de toegevoegde waarde van de tussenpersoonquote:Op donderdag 10 januari 2013 13:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
't Is bepaald geen rocket science... 1 vergelijkingssite zou al die adviseurs overbodig maken. Dan betaal je een paar euro i.p.v. een paar duizend euro voor het advies.
Nee, ik weet gewoon genoeg van het vakgebied (waar ik overigens nog genoeg in doe) en de mensen die hierin werken. Er zijn gewoonweg weinig goede adviseurs.... Kun je wel gaan dwepen met je ervaring van anderhalve adviseur....quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:23 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Jij bent ontslagen ofzo?lijkt alsof je een flinke afkeer hebt van je voormalig vakgebied.
Daar zit je niet naast, maar dat zegt meer over de adviseurs (wat gemiddeld genomen gewoon veredelde verkopers zijn, zonder papieren...). Een goed hypotheekadvies is wel een stuk breder dan louter berekenen wat het goedkoopst is, maar door de slechte naam in de markt, wil niemand daar meer voor betalen, blijkbaar....quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
Volgens mij kunnen de meeste consumenten na een korte periode van inlezen en onderzoeken hetzelfde als 90% van alle hypotheekadviseurs maar ik kan er naast zitten.
Precies, net al hoe Brammetje nu de advocatenwereld 'vervuild'. Je kan sowieso altijd aan andere mensen vragen om tips, daarnaast voel je zoiets wel aan denk ik zo. Als ze je iets proberen aan te smeren waar jij niets van af weet, of wat jij niet nodig hebt, dan denk ik al meteen van: jij bent niet helemaal betrouwbaar bezig kereltje...quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik vrees echter dat er heel wat van dat soort mensen rondlopen, deze groep is mede verantwoordelijk voor de slechte naam die de hele sector nu heeft.
Hoe kan je als consument een goede adviseur herkennen? Is volgens mij een onbegonnen taak als leek. Zoiets berust nu bijna louter op kans en de kans dat je verliest in een casino is vrijwel 100%
Toevallig ken ik dan wel een zooitje goede adviseurs ja, wel 40+ dus daar zou het ook aan kunnen liggen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, ik weet gewoon genoeg van het vakgebied (waar ik overigens nog genoeg in doe) en de mensen die hierin werken. Er zijn gewoonweg weinig goede adviseurs.... Kun je wel gaan dwepen met je ervaring van anderhalve adviseur....
Never waste a good crisis.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:33 schreef Five_Horizons het volgende:
Nee, ik weet gewoon genoeg van het vakgebied (waar ik overigens nog genoeg in doe) en de mensen die hierin werken. Er zijn gewoonweg weinig goede adviseurs.... Kun je wel gaan dwepen met je ervaring van anderhalve adviseur....
Feitelijk komt het er nu op neer dat we nog maar 2 smaken fiscaal aantrekkelijk hebben gemaakt. Hoeveel advies wil je daar dan nog op loslaten? Uiteraard zijn er meerdere financiele afwegingen dan enkel de hypotheekvorm maar in hoe verre zie jij daar een taak weg gelegd voor een hypotheekadviseur? Als je het dan gaat hebben over de financien dan moet je dat inderdaad heel breed gaan trekken. Tot voor kort was dat toch wel een beetje het domein voor enkel vermogende mensen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Daar zit je niet naast, maar dat zegt meer over de adviseurs (wat gemiddeld genomen gewoon veredelde verkopers zijn, zonder papieren...). Een goed hypotheekadvies is wel een stuk breder dan louter berekenen wat het goedkoopst is, maar door de slechte naam in de markt, wil niemand daar meer voor betalen, blijkbaar....
Dat is het goed recht van elke consument, maar dan moet je niet huilen als het misgaat over een jaar of 20 ('zo had ik het toch niet bedoeld?')
Hypotheekadviseurs zitten nu ook niet zo lekker in hun stoeltje, weet ik 100% zeker. Online hypotheekadvies wordt de shit.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Feitelijk komt het er nu op neer dat we nog maar 2 smaken fiscaal aantrekkelijk hebben gemaakt. Hoeveel advies wil je daar dan nog op loslaten? Uiteraard zijn er meerdere financiele afwegingen dan enkel de hypotheekvorm maar in hoe verre zie jij daar een taak weg gelegd voor een hypotheekadviseur? Als je het dan gaat hebben over de financien dan moet je dat inderdaad heel breed gaan trekken. Tot voor kort was dat toch wel een beetje het domein voor enkel vermogende mensen.
Toevallig ben ik net nog gebeld om even de hypotheek op te pimpen op mijn eigen verzoek.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:46 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Hypotheekadviseurs zitten nu ook niet zo lekker in hun stoeltje, weet ik 100% zeker. Online hypotheekadvies wordt de shit.
Oke, dus?quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Toevallig ben ik net nog gebeld om even de hypotheek op te pimpen op mijn eigen verzoek.
Slechte adviseur die jou iets adviseerde wat toen allang niet meer mogelijk was. Je duim is weer aan het opspelen Xeno.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Toen ik vorig jaar aan een bevriende verzekeringsagent (hoe is het mogelijk) vroeg wat voor een hypotheek hij mij zou adviseren begon hij doodleuk over de aflossingsvrije hypotheek... BAM... klaar.
Ze zitten nog prima in hun stoeltje dus. Zat oversluitingen en aanpassingen te doen tot maartquote:
Imho net zo min onbegonnen werk als het is om incompetente van competente mensen in elk ander vakgebied als leek te herkennen. Zo moeilijk is dat echt niet hoorquote:Op donderdag 10 januari 2013 13:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik vrees echter dat er heel wat van dat soort mensen rondlopen, deze groep is mede verantwoordelijk voor de slechte naam die de hele sector nu heeft.
Hoe kan je als consument een goede adviseur herkennen? Is volgens mij een onbegonnen taak als leek. Zoiets berust nu bijna louter op kans en de kans dat je verliest in een casino is vrijwel 100%
Doe het!quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
't Is bepaald geen rocket science... 1 vergelijkingssite zou al die adviseurs overbodig maken. Dan betaal je een paar euro i.p.v. een paar duizend euro voor het advies.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |