We willen allebei full-time blijven werken. Als er kids komen dan zal het er misschien van komen dat we allebei 4 dagen in de week gaan werken. Er komt geen saneringsronde bij mij aan. In tegendeel, dit jaar een stap gemaakt in de salarisschaal + de standaard verhoging van de CAO gekregen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja wil je beiden fulltime blijven/ gaan werken? Hoe stabiel is je relatie? Wat zijn je perspectieven (groei in salaris of komt er juist een saneringsronde?
Maar pakweg anderhalf inkomen zou ik aanhouden.
Zoals eerder aangegeven is er geen "safe" ook bij 1,5x inkomen heb je een probleem wanneer 1 van de 2 zijn/haar baan verliest. Je zal zelf een inschatting moeten maken van dergelijke risico's.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:35 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
We willen allebei full-time blijven werken. Als er kids komen dan zal het er misschien van komen dat we allebei 4 dagen in de week gaan werken. Er komt geen saneringsronde bij mij aan. In tegendeel, dit jaar een stap gemaakt in de salarisschaal + de standaard verhoging van de CAO gekregen.
De relatie is stabiel.
Dus 1,5x het inkomen is save?
Mar dan is het gezever van de virtuele daling die huizen maken ook net zo'n een slecht argument wat sommigen hier maar blijven gebruiken om maar zolang mogelijk te blijven huren omdat je bij die koopwoning meteen met een prijsdaling geconfronteerd zou worden.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat is geen vraag, natuurlijk niet.
Dat is hetzelfde als een vriendin redeneerde. Koopt een huis wat substantieel duurder is, 80% verschil met geleend geld (want 20% eigen geld verplicht in veel landen), en zegt vrolijk: het is even duur. Wat? Ja, het is even duur. Oude lening annuitair, Nieuwe lening intrest only. Ja, doei, creatief met kurk, maar dat werkt dus twee kanten op
En dat is idd ook een reden dat ik aflos op de spaarrekening krijg ik 2% misschien als ik wat verder zoek wel 3% (max) maar zit nu wederom boven de VRH dus mag ook weer 1.2% aftikken van het bedrag wat daar boven zit en mijn hypotheek rente is bruto 5% stel netto 3.3% dan is het voor mij verstandiger om af te lossen.quote:Aflossen is sparen. Exact hetzelfde alsof ik niet aflos en die centen op de bank zet.
Als speculant is dat een valide argument - moet je wel denken dat je God bent en alles kunt voorspellen, en een heel beperkte horizon hebben-, maar met woonlasten heeft dat inderdaad geen jota te maken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mar dan is het gezever van de virtuele daling die huizen maken ook net zo'n een slecht argument wat sommigen hier maar blijven gebruiken om maar zolang mogelijk te blijven huren omdat je bij die koopwoning meteen met een prijsdaling geconfronteerd zou worden.
Dus juist de huurders die (nog) niet willen kopen zijn de speculanten in deze discussie.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als speculant is dat een valide argument - moet je wel denken dat je God bent en alles kunt voorspellen, en een heel beperkte horizon hebben-, maar met woonlasten heeft dat inderdaad geen jota te maken.
Ik zou de gok met anderhalf inkomen als basis voor je hypotheekaanvraag wel aandurven. Zeker aan het begin van een loopbaan waarin je beiden nog wel flink perspectief hebt.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:35 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
We willen allebei full-time blijven werken. Als er kids komen dan zal het er misschien van komen dat we allebei 4 dagen in de week gaan werken. Er komt geen saneringsronde bij mij aan. In tegendeel, dit jaar een stap gemaakt in de salarisschaal + de standaard verhoging van de CAO gekregen.
De relatie is stabiel.
Bij 1.5* inkomen vs hypotheek houdt je relatief gezien net zoveel als mij over en kun je ruim gaan aflossen mocht je dat willen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 13:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zou de gok met anderhalf inkomen als basis voor je hypotheekaanvraag wel aandurven. Zeker aan het begin van een loopbaan waarin je beiden nog wel flink perspectief hebt.
Of er lekker op los levenquote:Op woensdag 9 januari 2013 13:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij 1.5* inkomen vs hypotheek houdt je relatief gezien net zoveel als mij over en kun je ruim gaan aflossen mocht je dat willen.
Je kunt doorgaans 4 a 5x je bruto jaarsalaris aan hypotheek krijgen (dit wordt iets strenger en verlaagd meen ik), wat m.i. het best is (maar dat is natuurlijk voor een ieder verschillend) is dat je je huis op 1 hypotheek koopt, want wat nu als jullie uit elkaar gaan en de hypotheek staat op 2 inkomens (dit is ook slechts mogelijk met 2 duurzame inkomens, dus niet dat jouw vriendin volgend jaar opeens stopt met werken waardoor je je woonlasten niet meer kunt opbrengen), en het huis met een eventuele flinke restschuld verkocht moet worden, daar zit niemand op te wachten. Ik vraag mij overigens af hoe jij een vast contract hebt als je pas je hbo diploma hebt, of is dit al enkele jaren terug.quote:Op woensdag 9 januari 2013 12:35 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
De relatie is stabiel.
Ik wil gewoon in dit dorp blijven wonen, verwacht dat in 2014 de (huizen)prijzen niet meer zullen dalen, hoewel daar natuurlijk nog niet echt een goede hand op te leggen is.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:02 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Dit is weer het andere uiterste. Er zijn genoeg valide redenen om WEL te gaan huren. Zeker in jou situatie waarin je gelijk na school op jezelf gaat wonen, vaak weet je dan nog niet hoe je toekomst eruit gaat zien. Zeker net op een termijn van zeg 7+ jaar. Denk aan vragen als waar ga je werken? Hoe lang blijf je daar werken? Ga je gelijk samenwonen, of alleen? En wat als je na 1,5 jaar toch een vriend/vriendin vind, is je huis dan nog wel toereikend? Wanneer je in een andere stad/dorp gaat wonen dan waar je bent opgegroeid, krijg je ook nog vragen als: kan ik hier wel aarden? Is deze buurt wel de juiste? etc. etc.
Genoeg redenen waarom het misschien wel verstandiger is om de eerste jaren na je schooltijd maar eens rustig te gaan huren alvorens je een de aankoop van je leven doet :-)
Zoals ik al zei, ik verwacht dat dit het laatste jaar is met daling. Sowieso zie je om je heen huizen voor een habbekrats gekocht worden, daarbij ben ik niet zo bang voor die prijsschommelingen, zeker niet als je weet dat je nog een lange tijd in dat huis blijft wonen. De huizenrpijzen staan nu al laag dus dat trekt echt wel weer wat bij als de tijd daar is.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bereken het omslagpunt tussen de waarde daling, en de extra kosten van huur, in die zin kan huren tijdelijk slim zijn vanwege de "winst" die je maakt. Op dit moment zakken de prijzen 8 procent per jaar, op een woning van 2 ton is dat dus 16K, kortom als je op 2 ton 9000 euro huur per jaar betaald, en je dus ook nog eens 16K verliest, dan is dat dus 25K per jaar, daar kan je dus een heel sjiek huisje van huren
Volgens mij gebeurt het bijna nooit dat een stel een hypotheek op één inkomen laat berekenen. Met een modaal inkomen kun je 150.000 euro lenen. Als ik om mij heen zie wat starters allemaal kopen dan valt dit ruim boven de 150.000 euro. Ik kan me niet voorstellen dat al deze starters bovenmodaal verdienen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:21 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Je kunt doorgaans 4 a 5x je bruto jaarsalaris aan hypotheek krijgen, wat m.i. het best is (maar dat is natuurlijk voor een ieder verschillend) is dat je je huis op 1 hypotheek koopt, want wat nu als jullie uit elkaar gaan en de hypotheek staat op 2 inkomens (dit is ook slechts mogelijk met 2 duurzame inkomens, dus niet dat jouw vriendin volgend jaar opeens stopt met werken waardoor je je woonlasten niet meer kunt opbrengen), en het huis met een eventuele flinke restschuld verkocht moet worden, daar zit niemand op te wachten. Ik vraag mij overigens af hoe jij een vast contract hebt als je pas je hbo diploma hebt, of is dit al enkele jaren terug.
Het is juist belangrijk voor de bank dat de hypotheeklasten betaald kunnen blijven worden op 1 inkomen, als 1 inkomen weg valt heb je toch een probleem...quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:33 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt het bijna nooit dat een stel een hypotheek op één inkomen laat berekenen. Met een modaal inkomen kun je 150.000 euro lenen. Als ik om mij heen zie wat starters allemaal kopen dan valt dit ruim boven de 150.000 euro. Ik kan me niet voorstellen dat al deze starters bovenmodaal verdienen.
Wat betreft het vaste contract... Na een jaar een tijdelijk contract te hebben gehad is deze pas omgezet naar een vast contract. Dit is mijn eerste werkgever.
Oke, wel vreemd dan dat ze op hun sites de hypotheek wel op 2 inkomen berekenen. Dat zouden ze mijn inziens dan moeten aanpassen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:38 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Het is juist belangrijk voor de bank dat de hypotheeklasten betaald kunnen blijven worden op 1 inkomen, als 1 inkomen weg valt heb je toch een probleem...
Ouders kunne ook borg/garant staan of zelfs medeschuldenaar bij de aankoop van de woning zoon/dochter, dat kan ook nog wel eens helpen.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, het gebeurt vaak genoeg. Als jullie allebei nog jaren blijven werken is er niets aan de hand en zou je de hypoteek op 2 inkomens kunnen krijgen. Maar wenselijker is natuurlijk dat als er 1 inkomen weg valt de hyoptheeklasten alsnog betaald kunnen worden.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:40 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Oke, wel vreemd dan dat ze op hun sites de hypotheek wel op 2 inkomen berekenen. Dat zouden ze mijn inziens dan moeten aanpassen.
Op twee kan wel maar persoonlijk zou ik die veiligheidsmarge van een half inkomen inbouwen. Is echter de eigen keuze met betrekking tot hoeveel risico je wilt lopen. Ben zelfs sinds ik mijn hypotheek heb de helft meer gaan verdienen en dat zal vaker gebeuren. Dan is het risico erg beperkt...quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:40 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Oke, wel vreemd dan dat ze op hun sites de hypotheek wel op 2 inkomen berekenen. Dat zouden ze mijn inziens dan moeten aanpassen.
Het is jouw gok of je het op 1 of 2 salarissen wil berekenen. De bank gaat toch wel achter zijn geld aan.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:40 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Alle risico's in het leven uit willen sluiten is ook weer zo wat...quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is jouw gok of je het op 1 of 2 salarissen wil berekenen. De bank gaat toch wel achter zijn geld aan.
True. Maar dat wil niet zeggen dat de verantwoordelijkheid niet bij de hypotheeknemer ligt. Die moet die afweging gaan maken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alle risico's in het leven uit willen sluiten is ook weer zo wat...
Alle risico's, ja, maar gezien de arbeidsmarkt en de huizenmarkt vind ik dit niet direct vallen onder 'alle' risico's op de manier zoals jij het nu bedoeld.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alle risico's in het leven uit willen sluiten is ook weer zo wat...
We willen pas over minimaal 2 jaar wat gaan kopen. Voorlopig zitten wij goed in ons huurappartement.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Alle risico's, ja, maar gezien de arbeidsmarkt en de huizenmarkt vind ik dit niet direct vallen onder 'alle' risico's op de manier zoals jij het nu bedoeld.
ja, maar ik zeg altijd, hope for the best, prepare for the worst. Als jij op 1,5 salaris je hypotheek neemt, heb je een probleem als een van de 2 salarissen weg valt.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:10 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
We willen pas over minimaal 2 jaar wat gaan kopen. Voorlopig zitten wij goed in ons huurappartement.
Tegen die tijd kan de economie er al wel weer heel anders uit zien.
Dan moet je voor altijd stil in een hoekje gaan zitten en nooit meer bewegen, want dan is alles onzeker?quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja, maar ik zeg altijd, hope for the best, prepare for the worst. Als jij op 1,5 salaris je hypotheek neemt, heb je een probleem als een van de 2 salarissen weg valt.
Dan kun je aannemen dat je over 2 jaar dermate veel meer verdiend dat je dat kunt opvangen...maar wat nou als dat niet zo is? Je doet namelijk een aanname dan, en an assumption is the mother of all fuckups.
aan de andere kant, vaak ben je te bang.quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja, maar ik zeg altijd, hope for the best, prepare for the worst. Als jij op 1,5 salaris je hypotheek neemt, heb je een probleem als een van de 2 salarissen weg valt.
Dan kun je aannemen dat je over 2 jaar dermate veel meer verdiend dat je dat kunt opvangen...maar wat nou als dat niet zo is? Je doet namelijk een aanname dan, en an assumption is the mother of all fuckups.
Er zit ook al een aardige marge in het advies van de hypotheekverstrekker, een op anderhalf inkomen gebaseerde hypotheeklast is nog een aardige poos op te hoesten met één inkomen, vooral als het inkomen niet geheel wegvalt ( denk o.a. aan WW ).quote:Op woensdag 9 januari 2013 15:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |