abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 januari 2013 @ 12:35:14 #101
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_121348234
quote:
2s.gif Op woensdag 9 januari 2013 12:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja wil je beiden fulltime blijven/ gaan werken? Hoe stabiel is je relatie? Wat zijn je perspectieven (groei in salaris of komt er juist een saneringsronde?
Maar pakweg anderhalf inkomen zou ik aanhouden.
We willen allebei full-time blijven werken. Als er kids komen dan zal het er misschien van komen dat we allebei 4 dagen in de week gaan werken. Er komt geen saneringsronde bij mij aan. In tegendeel, dit jaar een stap gemaakt in de salarisschaal + de standaard verhoging van de CAO gekregen.

De relatie is stabiel.

Dus 1,5x het inkomen is save?
pi_121348406
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 12:35 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

We willen allebei full-time blijven werken. Als er kids komen dan zal het er misschien van komen dat we allebei 4 dagen in de week gaan werken. Er komt geen saneringsronde bij mij aan. In tegendeel, dit jaar een stap gemaakt in de salarisschaal + de standaard verhoging van de CAO gekregen.

De relatie is stabiel.

Zoals eerder aangegeven is er geen "safe" ook bij 1,5x inkomen heb je een probleem wanneer 1 van de 2 zijn/haar baan verliest. Je zal zelf een inschatting moeten maken van dergelijke risico's.
pi_121348452
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 12:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat is geen vraag, natuurlijk niet.

Dat is hetzelfde als een vriendin redeneerde. Koopt een huis wat substantieel duurder is, 80% verschil met geleend geld (want 20% eigen geld verplicht in veel landen), en zegt vrolijk: het is even duur. Wat? Ja, het is even duur. Oude lening annuitair, Nieuwe lening intrest only. Ja, doei, creatief met kurk, maar dat werkt dus twee kanten op :D

Mar dan is het gezever van de virtuele daling die huizen maken ook net zo'n een slecht argument wat sommigen hier maar blijven gebruiken om maar zolang mogelijk te blijven huren omdat je bij die koopwoning meteen met een prijsdaling geconfronteerd zou worden.

quote:
Aflossen is sparen. Exact hetzelfde alsof ik niet aflos en die centen op de bank zet.
En dat is idd ook een reden dat ik aflos op de spaarrekening krijg ik 2% misschien als ik wat verder zoek wel 3% (max) maar zit nu wederom boven de VRH dus mag ook weer 1.2% aftikken van het bedrag wat daar boven zit en mijn hypotheek rente is bruto 5% stel netto 3.3% dan is het voor mij verstandiger om af te lossen.
pi_121348610
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 12:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mar dan is het gezever van de virtuele daling die huizen maken ook net zo'n een slecht argument wat sommigen hier maar blijven gebruiken om maar zolang mogelijk te blijven huren omdat je bij die koopwoning meteen met een prijsdaling geconfronteerd zou worden.
Als speculant is dat een valide argument - moet je wel denken dat je God bent en alles kunt voorspellen, en een heel beperkte horizon hebben-, maar met woonlasten heeft dat inderdaad geen jota te maken.

Doordat jij 1000 euro 'woonlasten' heb gehad de afgelopen 5 jaar is jouw totale cash out aan woonlasten over de periode dat jij daar woont veel lager dan dat je lage 'woonlasten'gehad zou hebben de afgelopen 5 jaar. ;)
pi_121348727
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 12:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Als speculant is dat een valide argument - moet je wel denken dat je God bent en alles kunt voorspellen, en een heel beperkte horizon hebben-, maar met woonlasten heeft dat inderdaad geen jota te maken.

Dus juist de huurders die (nog) niet willen kopen zijn de speculanten in deze discussie.
Dat geeft een intressante wending aan de discussie zou ik zeggen. :Y)
pi_121349266
quote:

[..]

De relatie is stabiel.

Ik zou de gok met anderhalf inkomen als basis voor je hypotheekaanvraag wel aandurven. Zeker aan het begin van een loopbaan waarin je beiden nog wel flink perspectief hebt.
pi_121349763
quote:
2s.gif Op woensdag 9 januari 2013 13:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik zou de gok met anderhalf inkomen als basis voor je hypotheekaanvraag wel aandurven. Zeker aan het begin van een loopbaan waarin je beiden nog wel flink perspectief hebt.
Bij 1.5* inkomen vs hypotheek houdt je relatief gezien net zoveel als mij over en kun je ruim gaan aflossen mocht je dat willen. :+
pi_121349949
quote:

[..]

Nee.
pi_121350118
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 13:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij 1.5* inkomen vs hypotheek houdt je relatief gezien net zoveel als mij over en kun je ruim gaan aflossen mocht je dat willen. :+
Of er lekker op los leven :P.
pi_121350548
quote:
14s.gif Op woensdag 9 januari 2013 13:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Of er lekker op los leven :P.
Of beide :D
  woensdag 9 januari 2013 @ 14:21:57 #111
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_121351973
quote:

[..]

De relatie is stabiel.

Je kunt doorgaans 4 a 5x je bruto jaarsalaris aan hypotheek krijgen (dit wordt iets strenger en verlaagd meen ik), wat m.i. het best is (maar dat is natuurlijk voor een ieder verschillend) is dat je je huis op 1 hypotheek koopt, want wat nu als jullie uit elkaar gaan en de hypotheek staat op 2 inkomens (dit is ook slechts mogelijk met 2 duurzame inkomens, dus niet dat jouw vriendin volgend jaar opeens stopt met werken waardoor je je woonlasten niet meer kunt opbrengen), en het huis met een eventuele flinke restschuld verkocht moet worden, daar zit niemand op te wachten. Ik vraag mij overigens af hoe jij een vast contract hebt als je pas je hbo diploma hebt, of is dit al enkele jaren terug.
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 11:02 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Dit is weer het andere uiterste. Er zijn genoeg valide redenen om WEL te gaan huren. Zeker in jou situatie waarin je gelijk na school op jezelf gaat wonen, vaak weet je dan nog niet hoe je toekomst eruit gaat zien. Zeker net op een termijn van zeg 7+ jaar. Denk aan vragen als waar ga je werken? Hoe lang blijf je daar werken? Ga je gelijk samenwonen, of alleen? En wat als je na 1,5 jaar toch een vriend/vriendin vind, is je huis dan nog wel toereikend? Wanneer je in een andere stad/dorp gaat wonen dan waar je bent opgegroeid, krijg je ook nog vragen als: kan ik hier wel aarden? Is deze buurt wel de juiste? etc. etc.
Genoeg redenen waarom het misschien wel verstandiger is om de eerste jaren na je schooltijd maar eens rustig te gaan huren alvorens je een de aankoop van je leven doet :-)
Ik wil gewoon in dit dorp blijven wonen, verwacht dat in 2014 de (huizen)prijzen niet meer zullen dalen, hoewel daar natuurlijk nog niet echt een goede hand op te leggen is.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 11:06 schreef raptorix het volgende:

[..]

Bereken het omslagpunt tussen de waarde daling, en de extra kosten van huur, in die zin kan huren tijdelijk slim zijn vanwege de "winst" die je maakt. Op dit moment zakken de prijzen 8 procent per jaar, op een woning van 2 ton is dat dus 16K, kortom als je op 2 ton 9000 euro huur per jaar betaald, en je dus ook nog eens 16K verliest, dan is dat dus 25K per jaar, daar kan je dus een heel sjiek huisje van huren :)
Zoals ik al zei, ik verwacht dat dit het laatste jaar is met daling. Sowieso zie je om je heen huizen voor een habbekrats gekocht worden, daarbij ben ik niet zo bang voor die prijsschommelingen, zeker niet als je weet dat je nog een lange tijd in dat huis blijft wonen. De huizenrpijzen staan nu al laag dus dat trekt echt wel weer wat bij als de tijd daar is.

Virtueel verlies telt niet, die maffe rekensommetjes zijn vaak van huurders die denken dat ze beter af zijn met huren en zulke "geldvoordeelsommetjes" erbij halen. ;)
  woensdag 9 januari 2013 @ 14:33:05 #112
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_121352446
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 14:21 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Je kunt doorgaans 4 a 5x je bruto jaarsalaris aan hypotheek krijgen, wat m.i. het best is (maar dat is natuurlijk voor een ieder verschillend) is dat je je huis op 1 hypotheek koopt, want wat nu als jullie uit elkaar gaan en de hypotheek staat op 2 inkomens (dit is ook slechts mogelijk met 2 duurzame inkomens, dus niet dat jouw vriendin volgend jaar opeens stopt met werken waardoor je je woonlasten niet meer kunt opbrengen), en het huis met een eventuele flinke restschuld verkocht moet worden, daar zit niemand op te wachten. Ik vraag mij overigens af hoe jij een vast contract hebt als je pas je hbo diploma hebt, of is dit al enkele jaren terug.
Volgens mij gebeurt het bijna nooit dat een stel een hypotheek op één inkomen laat berekenen. Met een modaal inkomen kun je 150.000 euro lenen. Als ik om mij heen zie wat starters allemaal kopen dan valt dit ruim boven de 150.000 euro. Ik kan me niet voorstellen dat al deze starters bovenmodaal verdienen.

Wat betreft het vaste contract... Na een jaar een tijdelijk contract te hebben gehad is deze pas omgezet naar een vast contract. Dit is mijn eerste werkgever.
  woensdag 9 januari 2013 @ 14:38:19 #113
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_121352660
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 14:33 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Volgens mij gebeurt het bijna nooit dat een stel een hypotheek op één inkomen laat berekenen. Met een modaal inkomen kun je 150.000 euro lenen. Als ik om mij heen zie wat starters allemaal kopen dan valt dit ruim boven de 150.000 euro. Ik kan me niet voorstellen dat al deze starters bovenmodaal verdienen.

Wat betreft het vaste contract... Na een jaar een tijdelijk contract te hebben gehad is deze pas omgezet naar een vast contract. Dit is mijn eerste werkgever.
Het is juist belangrijk voor de bank dat de hypotheeklasten betaald kunnen blijven worden op 1 inkomen, als 1 inkomen weg valt heb je toch een probleem...
Ouders kunne ook borg/garant staan of zelfs medeschuldenaar bij de aankoop van de woning zoon/dochter, dat kan ook nog wel eens helpen.

Netjes, dat vaste contract, na een jaar al! ^O^
  woensdag 9 januari 2013 @ 14:40:23 #114
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_121352756
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 14:38 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Het is juist belangrijk voor de bank dat de hypotheeklasten betaald kunnen blijven worden op 1 inkomen, als 1 inkomen weg valt heb je toch een probleem...
Ouders kunne ook borg/garant staan of zelfs medeschuldenaar bij de aankoop van de woning zoon/dochter, dat kan ook nog wel eens helpen.
Oke, wel vreemd dan dat ze op hun sites de hypotheek wel op 2 inkomen berekenen. Dat zouden ze mijn inziens dan moeten aanpassen.
  woensdag 9 januari 2013 @ 14:43:42 #115
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_121352909
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 14:40 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Oke, wel vreemd dan dat ze op hun sites de hypotheek wel op 2 inkomen berekenen. Dat zouden ze mijn inziens dan moeten aanpassen.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, het gebeurt vaak genoeg. Als jullie allebei nog jaren blijven werken is er niets aan de hand en zou je de hypoteek op 2 inkomens kunnen krijgen. Maar wenselijker is natuurlijk dat als er 1 inkomen weg valt de hyoptheeklasten alsnog betaald kunnen worden.
pi_121353455
quote:

[..]

Op twee kan wel maar persoonlijk zou ik die veiligheidsmarge van een half inkomen inbouwen. Is echter de eigen keuze met betrekking tot hoeveel risico je wilt lopen. Ben zelfs sinds ik mijn hypotheek heb de helft meer gaan verdienen en dat zal vaker gebeuren. Dan is het risico erg beperkt...
pi_121353545
quote:

[..]

Het is jouw gok of je het op 1 of 2 salarissen wil berekenen. De bank gaat toch wel achter zijn geld aan.
pi_121353655
quote:
7s.gif Op woensdag 9 januari 2013 14:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het is jouw gok of je het op 1 of 2 salarissen wil berekenen. De bank gaat toch wel achter zijn geld aan.
Alle risico's in het leven uit willen sluiten is ook weer zo wat...
pi_121353692
quote:
2s.gif Op woensdag 9 januari 2013 15:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

True. Maar dat wil niet zeggen dat de verantwoordelijkheid niet bij de hypotheeknemer ligt. Die moet die afweging gaan maken.
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 15:02:52 #120
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_121353704
quote:
2s.gif Op woensdag 9 januari 2013 15:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Alle risico's, ja, maar gezien de arbeidsmarkt en de huizenmarkt vind ik dit niet direct vallen onder 'alle' risico's op de manier zoals jij het nu bedoeld.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 9 januari 2013 @ 15:10:03 #121
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_121354009
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 15:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Alle risico's, ja, maar gezien de arbeidsmarkt en de huizenmarkt vind ik dit niet direct vallen onder 'alle' risico's op de manier zoals jij het nu bedoeld.
We willen pas over minimaal 2 jaar wat gaan kopen. Voorlopig zitten wij goed in ons huurappartement.
Tegen die tijd kan de economie er al wel weer heel anders uit zien.
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 15:14:24 #122
16180 crew  CoolGuy
pi_121354223
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 15:10 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

We willen pas over minimaal 2 jaar wat gaan kopen. Voorlopig zitten wij goed in ons huurappartement.
Tegen die tijd kan de economie er al wel weer heel anders uit zien.
ja, maar ik zeg altijd, hope for the best, prepare for the worst. Als jij op 1,5 salaris je hypotheek neemt, heb je een probleem als een van de 2 salarissen weg valt.

Dan kun je aannemen dat je over 2 jaar dermate veel meer verdiend dat je dat kunt opvangen...maar wat nou als dat niet zo is? Je doet namelijk een aanname dan, en an assumption is the mother of all fuckups.
pi_121355603
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 15:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

ja, maar ik zeg altijd, hope for the best, prepare for the worst. Als jij op 1,5 salaris je hypotheek neemt, heb je een probleem als een van de 2 salarissen weg valt.

Dan kun je aannemen dat je over 2 jaar dermate veel meer verdiend dat je dat kunt opvangen...maar wat nou als dat niet zo is? Je doet namelijk een aanname dan, en an assumption is the mother of all fuckups.
Dan moet je voor altijd stil in een hoekje gaan zitten en nooit meer bewegen, want dan is alles onzeker?
pi_121356234
quote:

[..]

aan de andere kant, vaak ben je te bang.
pi_121356270
quote:

[..]

Er zit ook al een aardige marge in het advies van de hypotheekverstrekker, een op anderhalf inkomen gebaseerde hypotheeklast is nog een aardige poos op te hoesten met één inkomen, vooral als het inkomen niet geheel wegvalt ( denk o.a. aan WW ).
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 16:05:33 #126
16180 crew  CoolGuy
pi_121356354
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 15:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan moet je voor altijd stil in een hoekje gaan zitten en nooit meer bewegen, want dan is alles onzeker?
nee hoor. in de markt van vandaag is het niet ondenkbaar dat je je baan verliest op een willekeurig moment. Dat is nou eenmaal zo. Als je dat niet mee neemt in je overweging o'p een hypotheek op 1,5 salaris mee te nemen, dan ben je in mijn ogen niet slim bezig.

Als je er toch zit, en je moet je handtekening zetten onder iets wat zwaar effect gaat hebben op je leven,dan kun je beter iets te voorzichtig zijn in mijn ogen, dan 'een risicootje nemen'. Want je praat niet over 10 euro. De bank stopt niet met proberen hun geld terug te halen omdat jij een toffe peer bent, als het mis zou gaan. Die willen gewoon hun centen.

Nou, dan zou ik persoonlijk liever een net wat kleiner huis kopen, waarvan ik weet dat als ik mijn baan kwijt raak, mijn vriendin het op haar salaris kan opvangen, dan dat we spaargeld moeten gaan aanspreken of rare noodgrepen moeten gaan toepassen om die halve keer salaris die je dan niet meer hebt op te vangen.

Iedereen mag natuurlijk doen wat hem of haar goed dunkt, maar ik wil niet graag wakker liggen om iets waar ik op had kunnen anticiperen toen ik er zat om mn krabbel te zetten.
pi_121356416
quote:
2s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

aan de andere kant, vaak ben je te bang.
Even wat uit de oude doos. :D

pi_121356466
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 15:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Neuh, er zijn zat onzekerheden die marginaal zijn. Er zijn er ook zat die wat vaker voorbij kunnen komen, zoals arbeidsongeschiktheid, zwangerschap of ziekte. Je daarop voorbereiden is zo gek nog niet.
pi_121356538
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:03 schreef eeeuh het volgende:

[..]

Er zit ook al een aardige marge in het advies van de hypotheekverstrekker, een op anderhalf inkomen gebaseerde hypotheeklast is nog een aardige poos op te hoesten met één inkomen, vooral als het inkomen niet geheel wegvalt ( denk o.a. aan WW ).
Tenzij je partner onder een bus komt en je geen levensverzekering hebt afgesloten want hypotheek < taxering. Zit je dan met je ene inkomen.
pi_121356613
X-maal het bruto jaarsalaris is natuurlijk ook maar een indicatie.

Kijk ook even goed naar de maandlasten, als je die op één inkomen kunt dragen (eventueel met wat bezuinigingen elders) is er ook niet veel aan de hand.
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 16:11:30 #131
16180 crew  CoolGuy
pi_121356638
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:03 schreef eeeuh het volgende:

[..]

Ja, ww is er inderdaad, maar dan ga je er vanuit dat de kosten voor het huis op te vangen zijn met de 70% van het salaris dat weg valt. Dat is mooi.

Als je echter beiden starter bent krijg je niet zo heel lang WW, dus de vraag is dan of je dat zwaard van Damocles boven je hoofd wil hebben hangen omdat de WW over x maanden afloopt en je dan dus iets moet hebben, of dat het wel erg vervelend is dat je nu geen baan hebt, maar in ieder geval weet dat je niet in de problemen zult komen door het verlies van je baan.

Als ik dan moet kiezen, dan kies ik voor het laatste.
pi_121356645
quote:
9s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tenzij je partner onder een bus komt en je geen levensverzekering hebt afgesloten want hypotheek < taxering. Zit je dan met je ene inkomen.
Eeuh, je krijgt echt geen hypotheek zonder een levensverzekering af te sluiten hoor.
pi_121356675
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:11 schreef eeeuh het volgende:

[..]

Eeuh, je krijgt echt geen hypotheek zonder een levensverzekering af te sluiten hoor.
Echt wel.
pi_121356832
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

nee hoor. in de markt van vandaag is het niet ondenkbaar dat je je baan verliest op een willekeurig moment. Dat is nou eenmaal zo. Als je dat niet mee neemt in je overweging o'p een hypotheek op 1,5 salaris mee te nemen, dan ben je in mijn ogen niet slim bezig.

Als je er toch zit, en je moet je handtekening zetten onder iets wat zwaar effect gaat hebben op je leven,dan kun je beter iets te voorzichtig zijn in mijn ogen, dan 'een risicootje nemen'. Want je praat niet over 10 euro. De bank stopt niet met proberen hun geld terug te halen omdat jij een toffe peer bent, als het mis zou gaan. Die willen gewoon hun centen.

Nou, dan zou ik persoonlijk liever een net wat kleiner huis kopen, waarvan ik weet dat als ik mijn baan kwijt raak, mijn vriendin het op haar salaris kan opvangen, dan dat we spaargeld moeten gaan aanspreken of rare noodgrepen moeten gaan toepassen om die halve keer salaris die je dan niet meer hebt op te vangen.

Iedereen mag natuurlijk doen wat hem of haar goed dunkt, maar ik wil niet graag wakker liggen om iets waar ik op had kunnen anticiperen toen ik er zat om mn krabbel te zetten.
Dit is wel een beetje typerend voor de houding van de jongere generatie.

Mocht een half salaris tijdelijk cq. deels verdwijnen, dan hebben nagenoeg alle mensen briljant genoeg keuzes die ze kunnen maken om de tering naar de nering te zetten. Zo vang je risico's op. Maar even niet uit eten, even geen dure vakanties, gewoon even niet totdat je weer wat stabieler bent..

Het probleem is kun je keuzes maken als zich onverhoopt iets onverwachts voordoet. Meeste mensen willen dat niet meer, die hebben recht op alles, en wel nu. Met een wat gezondere instelling, en de bereidheid ook eens een compromis te treffen mocht dat nodig blijken, kun je een hoop dingen best opvangen. Bij het aangaan van een hypotheek kun je daarom beter naar je eigen attitude kijken, want die is veel meer bepalend of je in de problemen komt dan een theoretische norm.

En wat hierboven al wordt opgemerkt, dat zoveel keer je inkomen..... die norm wordt berekend met een rekenrente van 6%. Waar staat de rente nu? Daar heb je je halve inkomen al, en meer ook :)

Jullie toeteren iets teveel :)
pi_121356856
quote:
7s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Echt wel.
Je hebt gelijk :@

Aan de andere kant: het is niet echt snugger om een hypotheek te nemen zonder een overlijdensrisicoverzekering (zelfs als je het op één inkomen doet). De hypotheekverstrekker zal het vaak ook verplicht stellen (of een hogere rente vragen om het risico op te vangen).
  woensdag 9 januari 2013 @ 16:18:16 #136
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_121356954
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:11 schreef eeeuh het volgende:

[..]

wel hoor, ik nam nooit een levensverzekering, zeker niet als je overwaarde hebt

je zegt gewoon , die heb ik al, geen behoefte aan
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_121356999
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:16 schreef eeeuh het volgende:

[..]

Aan de andere kant: het is niet echt snugger om een hypotheek te nemen zonder een overlijdensrisicoverzekering (zelfs als je het op één inkomen doet). De hypotheekverstrekker zal het vaak ook verplicht stellen (of een hogere rente vragen om het risico op te vangen).
Er zijn inderdaad niet zoveel gevallen waarin het niet nodig is een levensverzekering af te sluiten :)

quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Mocht een half salaris tijdelijk cq. deels verdwijnen, dan hebben nagenoeg alle mensen briljant genoeg keuzes die ze kunnen maken om de tering naar de nering te zetten. Zo vang je risico's op. Maar even niet uit eten, even geen dure vakanties, gewoon even niet totdat je weer wat stabieler bent..

Het probleem is kun je keuzes maken als zich onverhoopt iets onverwachts voordoet. Meeste mensen willen dat niet meer, die hebben recht op alles, en wel nu. Met een wat gezondere instelling, en de bereidheid ook eens een compromis te treffen mocht dat nodig blijken, kun je een hoop dingen best opvangen. Bij het aangaan van een hypotheek kun je daarom beter naar je eigen attitude kijken, want die is veel meer bepalend of je in de problemen komt dan een theoretische norm.

En wat hierboven al wordt opgemerkt, dat zoveel keer je inkomen..... die norm wordt berekend met een rekenrente van 6%. Waar staat de rente nu? Daar heb je je halve inkomen al, en meer ook :)

Ja leuk, maar er zit een verschil tussen 'de tering naar de nering zetten' en keihard kandidaat zijn voor 'Uitstel van executie'. CG waakt voor het 2e en is best bereid voor het 1e te gaan, net zoals ik, maar we houden gewoonweg rekening met #2.
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 16:20:49 #138
16180 crew  CoolGuy
pi_121357073
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het probleem is kun je keuzes maken als zich onverhoopt iets onverwachts voordoet. Meeste mensen willen dat niet meer, die hebben recht op alles, en wel nu. Met een wat gezondere instelling, en de bereidheid ook eens een compromis te treffen mocht dat nodig blijken, kun je een hoop dingen best opvangen.

En wat hierboven al wordt opgemerkt, dat zoveel je inkomen..... die norm wordt berekend met een rekenrente van 6%. Waar staat ie nu? Daar heb je je halve inkomen al, en meer ook :)

Ja een gezondere instelling, maar probeer dat maar eens bij de mensen dr in te krijgen die tegenwoordig een huis kopen. Dat is niet op 1x salaris, of zelfs 1,5x salaris, nee gewoon op 2x salaris. Hoppa, all in. Dan kun je wel zeggen dat je dan een keer niet gaat uit eten of geen dure vakantie doet, maar ik denk dat dat er voor een hoop mensen hoe dan ook al niet in zit, want alles gaat op aan 't huis.

Nee, dan doe ik liever wat ik doe. Ik heb mn salaris genomen, heb daar de berekende kosten (alle kosten dus) voor het huis vanaf gehaald, wat ik wilde sparen, wat ik nodig heb om te leven etc, en dan wil ik nog een marge overhouden.

Zo heb ik 't gedaan. Ik ben sindsdien meer gaan verdienen, had toen al niet te klagen en nu al helemaal niet meer. Ik kan doen en laten wat ik wil bij wijze van. Dat vind ik voor mezelf een veel prettigere manier van leven dan weliswaar een groter huis hebben, maar moeten nadenken of ik nog wel een keer kan gaan uit eten deze maand ofzo.
pi_121357106
quote:
7s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:19 schreef Scorpie het volgende:

Ja leuk, maar er zit een verschil tussen 'de tering naar de nering zetten' en keihard kandidaat zijn voor 'Uitstel van executie'. CG waakt voor het 2e en is best bereid voor het 1e te gaan, net zoals ik, maar we houden gewoonweg rekening met #2.
Schromelijk overdreven, gevallen ad #2 komen overigens in de regel met drie knaken lening al in de problemen want kunnen niet met geld en verantwoordelijkheden omgaan. Die zou je gewoon de nada moeten lenen omdat elk risico een probleem is (sterfgevallen en arbeidsongeschiktheid en dergelijke daargelaten).
pi_121357110
Het berekenen van een hypotheek op een inkomen zegt totaal niets over de maandlasten. 1 inkomen, twee inkomens... het zegt niets.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_121357173
quote:
14s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:21 schreef Five_Horizons het volgende:
Het berekenen van een hypotheek op een inkomen zegt totaal niets over de maandlasten. 1 inkomen, twee inkomens... het zegt niets.
Daar ben ik het mee eens.
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 16:23:36 #142
16180 crew  CoolGuy
pi_121357180
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Schromelijk overdreven, gevallen ad #2 komen overigens in de regel met drie knaken lening al in de problemen want kunnen niet met geld en verantwoordelijkheden omgaan. Die zou je gewoon de nada moeten lenen omdat elk risico een probleem is (sterfgevallen en arbeidsongeschiktheid en dergelijke daargelaten).
kunnen niet met geld en verantwoordelijkheden omgaan nee, dat klopt. en dat begint al bij de krabbel zetten onder de hypotheek.
pi_121357342
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:16 schreef eeeuh het volgende:

[..]

Ik heb toch echt geen orv afgesloten. Verzekeren doe je wat mij betreft alleen wanneer het a) verplicht is of b) Wanneer je de kosten die die je hebt bij het niet verzekeren en het wel gebeuren van datgene waarvoor je je zou verzekeren niet kan opbrengen. In mijn geval met een hypotheek ruim onder de executiewaarde is het wat mij betreft dan ook geld weggooien.
pi_121357492
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:27 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Ik heb toch echt geen orv afgesloten. Verzekeren doe je wat mij betreft alleen wanneer het a) verplicht is of b) Wanneer je de kosten die die je hebt bij het niet verzekeren en het wel gebeuren van datgene waarvoor je je zou verzekeren niet kan opbrengen. In mijn geval met een hypotheek ruim onder de executiewaarde is het wat mij betreft dan ook geld weggooien.
Aangezien TS een starter is zal dit in zijn geval nog niet relevant zijn (tenzij ze een behoorlijk bedrag gespaard hebben/elders vandaan ritselen).
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 16:31:57 #145
16180 crew  CoolGuy
pi_121357519
quote:
14s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:21 schreef Five_Horizons het volgende:
nee omdat de bank alleen maar kijkt naar of je het met jouw salaris kunt betalen. Maar of jij ondertussen nog elke maand een telefoonrekening van 400 euro hebt of een cokeverslaving die je moet bekostigen, daar kijkt de bank niet naar.

Het totaal aan kosten + sparen moet simpelweg (het liefst een stuk) lager zijn dan wat je binnen krijgt. Het liefst zo veel dat als je werkloos mocht worden, en nog maar 70% krijgt, je ook met die 70% je shit kunt betalen.

Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan een starter.
pi_121357707
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:31 schreef CoolGuy het volgende:

Ja want die willen wel meteen een fatsoenlijk huis kopen, die gaan toch niet in een afgeleefd ex woningbouwkrot wonen. :D
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 16:40:55 #147
16180 crew  CoolGuy
pi_121357847
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja want die willen wel meteen een fatsoenlijk huis kopen, die gaan toch niet in een afgeleefd ex woningbouwkrot wonen. :D
nou, als je niet in een krot wil wonen (das wat extreem maar goed) en je hebt het geld niet om op een normale manier een fatsoenlijk huis te kopen, dan moet je wellicht eens overwegen om toch geen huis te kopen, want blijkbaar kun je dat niet fatsoenlijk betalen.
pi_121357942
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

nee omdat de bank alleen maar kijkt naar of je het met jouw salaris kunt betalen. Maar of jij ondertussen nog elke maand een telefoonrekening van 400 euro hebt of een cokeverslaving die je moet bekostigen, daar kijkt de bank niet naar.

Het totaal aan kosten + sparen moet simpelweg (het liefst een stuk) lager zijn dan wat je binnen krijgt. Het liefst zo veel dat als je werkloos mocht worden, en nog maar 70% krijgt, je ook met die 70% je shit kunt betalen.

Volgens mij gaat die starter hierboven daar aardig goed en degelijk mee om ;)
  woensdag 9 januari 2013 @ 16:45:48 #149
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_121358032
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 12:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[..]

En dat is idd ook een reden dat ik aflos op de spaarrekening krijg ik 2% misschien als ik wat verder zoek wel 3% (max) maar zit nu wederom boven de VRH dus mag ook weer 1.2% aftikken van het bedrag wat daar boven zit en mijn hypotheek rente is bruto 5% stel netto 3.3% dan is het voor mij verstandiger om af te lossen.
Het is verstandig te banksparen, krijg je ook 5% zonder dat je er VHR over moet betalen en houd je wel je HRA.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 16:46:04 #150
16180 crew  CoolGuy
pi_121358048
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Volgens mij gaat die starter hierboven daar aardig goed en degelijk mee om ;)
Die starter wel ja, die gaat aardig de goede kant op ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')