abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121384600
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:49 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als je aflost is het toch ook weg?

Dat het niet binnen je moraal past vind ik onzin. Dan geef je dat geld zelf toch aan een goed doel?
Als je aflost is je geld inderdaad uit omloop maar hoeft er tevens geen rente meer over betaald te worden. Feitelijk zijn het enkel en alleen de banksters die er van profiteren om de schulden open te laten staan. Gesubsidieerd via de BD mede dankzij mensen die menen dat dit in hun voordeel is. Triest om te zien dat dit systeem de onderlinge solidariteit ernstig bedreigt en ondermijnd.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_121384602
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:45 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als je aflost kan je toch ook niets anders er meer mee?
Maakt dus niets uit, als de HRA afgeschaft wordt dan krijg je nog steeds evenveel rente op je bankspaar als je op je hypotheek betaald. Per saldo dus hetzelfde als aflossen maar dan met behoud van HRA.
Nee, je kunt het toch ook gewoon op je bankrekening zetten. Zit je niet vast aan allerlei fiscale regels (en erfrechtelijke regels die ervoor zorgen dat de opbrengst lager is).

Verder geeft je laatste opmerking ook weer wat precies de reden is dat er nu gerommeld wordt aan de HRA: veel mensen denken dat het hebben van een schuld voordeliger is dan het aflossen ervan, vanwege het feit dat je een deel van je betaalde rente terugkrijgt.

Géén hypotheek is toch echt voordeliger. In al die jaren dat ik nu in die branche werk, heeft nog niemand me weten te overtuigen van het tegendeel.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Moderator donderdag 10 januari 2013 @ 09:53:36 #178
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_121384629
quote:
10s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Zo... zo.... gaat die koele gast die alles tot in de details heeft uitgezocht hier mooi even onderuit _O-

Hypotheekgever = leenslaaf
Hypotheeknemer = bankster maar leenslaven zeggen meestal 'massa' ~O>
Over mijn financiele situatie heb ik alles uitgezocht ja. Maar deze benaming was me inderdaad even vreemd. Maar, ik snap wel wat je probeert te doen, het is je gegund. :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_121384660
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, je kunt het toch ook gewoon op je bankrekening zetten. Zit je niet vast aan allerlei fiscale regels (en erfrechtelijke regels die ervoor zorgen dat de opbrengst lager is).

Verder geeft je laatste opmerking ook weer wat precies de reden is dat er nu gerommeld wordt aan de HRA: veel mensen denken dat het hebben van een schuld voordeliger is dan het aflossen ervan, vanwege het feit dat je een deel van je betaalde rente terugkrijgt.

Géén hypotheek is toch echt voordeliger. In al die jaren dat ik nu in die branche werk, heeft nog niemand me weten te overtuigen van het tegendeel.
het is op het moment ook zo door die HRA dat hypotheek hebben goedkoper is. Geen hypotheek is idd nog voordeliger. Maar daar ga je wel aan het punt voorbij dat huren OOK geld kost.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_121384725
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:53 schreef CoolGuy het volgende:

Over mijn financiele situatie heb ik alles uitgezocht ja. Maar deze benaming was me inderdaad even vreemd. Maar, ik snap wel wat je probeert te doen, het is je gegund. :)
Nou... voor iemand die altijd zo hoogdravend over komt als het om hypotheeklasten en contractvoorwaarden aankomt, vond ik dit wel een opmerkelijke fout. Of heb jij je contract in Jip&Janneke taal laten opstellen :D
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_121384763
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:54 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

het is op het moment ook zo door die HRA dat hypotheek hebben goedkoper is. Geen hypotheek is idd nog voordeliger. Maar daar ga je wel aan het punt voorbij dat huren OOK geld kost.
Het nieuwe paradigma: "Kopen kost ook geld" :Y
  Moderator donderdag 10 januari 2013 @ 09:59:54 #182
16180 crew  CoolGuy
pi_121384765
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:54 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Natuurlijk kosten beiden geld. Wonen kost nou eenmaal geld. En ja, door de HRA is hypotheek hebben goedkoper, per maand, maar als je de HRA nodig hebt om rond te komen, dan woon je eigenlijk in mijn ogen nog in een voor jou te duur huis, ook al is het dan 'goedkoper' op de manier zoals jij bedoeld.
pi_121384772
quote:
10s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:57 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nou... voor iemand die altijd zo hoogdravend over komt als het om hypotheeklasten en contractvoorwaarden aankomt, vond ik dit wel een opmerkelijke fout. Of heb jij je contract in Jip&Janneke taal laten opstellen :D
Wacht even hoor, je gaat nu iemand lastig vallen over niet goed lezen van het contract terwijl je zelf net afbent van een wanproduct van de DSB? Zie ik dat nu goed?
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:01:09 #184
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_121384791
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:52 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als je aflost is je geld inderdaad uit omloop maar hoeft er tevens geen rente meer over betaald te worden. Feitelijk zijn het enkel en alleen de banksters die er van profiteren om de schulden open te laten staan. Gesubsidieerd via de BD mede dankzij mensen die menen dat dit in hun voordeel is. Triest om te zien dat dit systeem de onderlinge solidariteit ernstig bedreigt en ondermijnd.
Even door je stemmingmakerij heen gelezen. Maar je begrijpt het niet.

Als je het op de bankspaar zet krijg je evenveel rente als dat je betaald over je hypotheek. Je betaald aan de ene kant en ontvangt net zo veel aan de andere kant. Je winst zit hem in de hra die je aan de ene kant krijgt.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_121384820
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:59 schreef CoolGuy het volgende:

Wonen kost nou eenmaal geld.
Kijk... dat getuigt nog eens van inzicht.

You have redeemed yourself _O_
  Moderator donderdag 10 januari 2013 @ 10:02:52 #186
16180 crew  CoolGuy
pi_121384829
quote:
10s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:57 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Hoe is dat van invloed op mijn hypotheeklasten dan? Worden die daar hoger of lager door, of heeft dat niks met elkaar te maken en zit je nu gewoon spijkers op laag water te zoeken om nog wat door te kunnen gaan? Mag hoor :)

Nee, ik heb mijn contract gelezen, en daarna heb ik me door een familielid nogmaals laten uitleggen hoe en wat. Dus ongeacht of je een partij A B of C of 1 2 of 3 of wat dan ook voor naampjes geeft. De geldstromen veranderen daar niet door, en die geldstromen, die heb ik maar al te goed in de smiezen voor mijn situatie :)
pi_121384839
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:02 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De vraag is echter of je beter dat geld in een bodemloze put kan gooien of in een spaarpot. Nu jij weer.
  Moderator donderdag 10 januari 2013 @ 10:04:38 #188
16180 crew  CoolGuy
pi_121384863
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:02 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ehm...dat roep ik al sins het begin. Of ik nou huur of dat ik nou koop, per maand moet ik geld daarvoor betalen. Of ik dat nou betaal aan de bank of aan de verhuurder, het kost mij geld. Hoe kom je erbij dat ik zou denken dat als je koopt, het je dan niks kost. Dat slaat toch nergens op? Ik moet dat geld toch afgeven om te kunnen wonen?
pi_121384875
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:01 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Even door je stemmingmakerij heen gelezen. Maar je begrijpt het niet.

Als je het op de bankspaar zet krijg je evenveel rente als dat je betaald over je hypotheek. Je betaald aan de ene kant en ontvangt net zo veel aan de andere kant. Je winst zit hem in de hra die je aan de ene kant krijgt.
Volgens mij snap je het niet helemaal. De bank vraagt rente over de volledig openstaande schuld en geeft 'slechts' rente over het kleine beetje wat in je spaarpotje zit.
De bank gaat je echt niet dezelfde rente betalen over een volledig spaarbedrag ter grote van de hypotheekschuld en dat de belastingdienst je dan volledige vrijstelling voor de VRH geeft.
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:06:03 #190
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_121384898
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als het op je bankrekening staat krijg je niet 5% die je wel over je hypotheek betaald.
Storten op je banksparen is zolang je recht hebt op hra voordeliger dan aflossen. Zoek het anders zelf even na als je mij niet wil geloven. Ik heb mikjn best gedaan het uit te leggen.
Als je dus de keuze maakt; aflossen of storten op banksparen is het laatste voordeliger.

Nu geef ineens aan dat je je geld vrij wil hebben voor andere zaken, dan moet je idd niet op een bankspaar zetten maar ook niet aflossen op dce hypotheek, dit is een andere situatie die je benoemt.

Je opmerking van geen hypotheek is voordeliger is een dooddoener. het ging er nl over dat je beter op je hypotheek kan aflossen ipv te storten op je bankspaarrekening. In beide situatioes is er sprake van een hypotheek.

Dooddoener; Thuiswonen is nog voordeliger!
and made it rain upward
pi_121384915
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:06 schreef Sjabba het volgende:

Zoek het anders zelf even na als je mij niet wil geloven.
Laat ik nu al jaren werkzaam zijn (geweest) in die branche en stiekem wel weten waar ik het over heb....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_121384922
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:06 schreef Sjabba het volgende:

Dooddoener; Thuiswonen is nog voordeliger!
Ik zou zeggen: ultieme dooddoener: zelfmoord is een optie!
pi_121384924
quote:
10s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:03 schreef Scorpie het volgende:

De vraag is echter of je beter dat geld in een bodemloze put kan gooien of in een spaarpot. Nu jij weer.
Het is altijd beter je spaargeld in een bodemloze put te gooien dan eerst geld te gaan lenen om in een bodemloze put te gooien.
pi_121384938
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ehm...dat roep ik al sins het begin. Of ik nou huur of dat ik nou koop, per maand moet ik geld daarvoor betalen. Of ik dat nou betaal aan de bank of aan de verhuurder, het kost mij geld. Hoe kom je erbij dat ik zou denken dat als je koopt, het je dan niks kost. Dat slaat toch nergens op? Ik moet dat geld toch afgeven om te kunnen wonen?
Het is gewoon even goed voor anderen om te horen hoe het zit, want de eigen woning was namelijk gratis geld in de beleving van velen.
pi_121384951
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het is altijd beter je spaargeld in een bodemloze put te gooien dan eerst geld te gaan lenen om in een bodemloze put te gooien.
Oh ja joh? Mensen met een hypotheek lenen geld om hun hypotheek mee af te lossen? Das nieuw voor me.
pi_121384953
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:08 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Het is gewoon even goed voor anderen om te horen hoe het zit, want de eigen woning was namelijk gratis geld in de beleving van velen.
Jouw onvermogen niet verwarren met 'velen' svp
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:10:59 #197
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_121384990
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:05 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Volgens mij snap je het niet helemaal. De bank vraagt rente over de volledig openstaande schuld en geeft 'slechts' rente over het kleine beetje wat in je spaarpotje zit.
De bank gaat je echt niet dezelfde rente betalen over een volledig spaarbedrag ter grote van de hypotheekschuld en dat de belastingdienst je dan volledige vrijstelling voor de VRH geeft.
Hahaha, je snapt het echt niet he?
Banksparen geeft dezelfde rente als die je betaald op je hypotheek. Echt waar!
Niets slecht een klein beetje, dat is een vooroordeel dat je hebt en niet waar is.
Als je het volledige bedrag hebt wordt het uiteraard afgelost, dat kan je niet open laten staan, maar dan is je 30 jaar hra toch ook voorbij.

http://www.hypotheek-weetjes.nl/soorten-hypotheken/banksparen.php

Dempend effect op renteschommelingen
De rente die u vergoed krijgt over het spaarsaldo is exact gelijk aan de hypotheekrente die u betaalt. Het voordeel van een bankspaarhypotheek SEW is, dat eventuele rentestijgingen gecompenseerd worden met een lagere te betalen inleg op de spaarrekening.
and made it rain upward
  Moderator donderdag 10 januari 2013 @ 10:11:16 #198
16180 crew  CoolGuy
pi_121384997
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:08 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

ehhh...in de beleving van wie dan precies? Als jij huurt moet jij het bedrag aan huur elke maand afgeven. Als ik koop moet ik het bedrag aan hypotheek+aflossing elke maand afgeven.

In beide situaties geven jij en ik dus elke maand geld uit van ons beschikbare budget. Het verschil in de 2 situaties is echter dat ik op een gegeven moment klaar ben met dat geld per maand moeten betalen, omdat ik alles heb afgelost. JIj daarentegen moet nog steeds doorgaan met elke maand je bedrag aan huur betalen, en dat bedrag wordt ook elk jaar hoger, waar het bedrag dat ik per maand aan hypotheek+aflossing moet betalen elk jaar lager wordt.
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:11:22 #199
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_121385000
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:07 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Laat ik nu al jaren werkzaam zijn (geweest) in die branche en stiekem wel weten waar ik het over heb....

Niet dus..
and made it rain upward
pi_121385013
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:10 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Hahaha, je snapt het echt niet he?
Banksparen geeft dezelfde rente als die je betaald op je hypotheek. Echt waar!
Niets slecht een klein beetje, dat is een vooroordeel dat je hebt en niet waar is.
Als je het volledige bedrag hebt wordt het uiteraard afgelost, dat kan je niet open laten staan, maar dan is je 30 jaar hra toch ook voorbij.

Dempend effect op renteschommelingen
De rente die u vergoed krijgt over het spaarsaldo is exact gelijk aan de hypotheekrente die u betaalt. Het voordeel van een bankspaarhypotheek SEW is, dat eventuele rentestijgingen gecompenseerd worden met een lagere te betalen inleg op de spaarrekening.
En dan anderen betichten van niet goed op de hoogte te zijn van de materie. Priceless weer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')