abonnement Unibet Coolblue
pi_119350701
Laatste post van vorig deel
quote:
Op zondag 18 november 2012 12:37 schreef aos het volgende:
Weer die vijandige houding DN gaat ook gewoon door, maar ik reageer niet meer........zoals ik reeds melde ; ik ben er mee bezig......geduld is een schone zaak, en wacht anders tot woensdag(dan hebben we weer genoeg om over te discussieren voor weken).....Hoe komt het toch dat wij ,WGRH-2 , RvhrH e.a. veel meer weten dan de rest...en geen zin hebben om alles hier te posten........

maar ik heb dit toch reeds 1000x uitgelegd....de 'professionals' hebben geen ZIN om hier te posten.....
Hoe komt het dan toch dat ik hier nog steeds berichten van jou hand lees? Je draagt nu géén zinvolle informatie toe, en bent alleen maar bezig met het afzeiken van een ander..
(Waar je zelf zo'n commentaar op hebt!)
We voegen hier allemaal veel informatie toe..

Dat je zegt: de "professionals" bedoel je dan jezelf daarmee? En tot nu toe heb ik weinig gezien van de professionals.

Als je dan roept dat je uitlogd, DOE DIT DAN OOK! ;)
pi_119350753
@ Lavenderr
Dat klopt inderdaad, alleen is het achteraf zo gemakkelijk roepen "dat wist ik al"
Het is soms jammer, dat er niet meer wordt gedeeld..
pi_119350853
quote:
12s.gif Op zondag 18 november 2012 18:29 schreef Zonnestraal10 het volgende:
@ Lavenderr
Dat klopt inderdaad, alleen is het achteraf zo gemakkelijk roepen "dat wist ik al"
Het is soms jammer, dat er niet meer wordt gedeeld..
Ja, dat vind ik ook erg jammer, dat het vaak bij 'lekkermakertjes' blijft.
pi_119351238
Woensdag gaan er denk ik vrij veel vragen beantwoord worden, maar het jammere is dat er ook gewoon heel veel verdwenen is. Wat natuurlijk zonde is ;) maar hier zullen ook bepaalde redenen voor zijn. Voor nu is het afwachten wat er in staat, en tot die tijd wijdt ik verder ook niet over het boek uit ;)
pi_119351316
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 18:43 schreef RHSEARCHER het volgende:
Woensdag gaan er denk ik vrij veel vragen beantwoord worden, maar het jammere is dat er ook gewoon heel veel verdwenen is. Wat natuurlijk zonde is ;) maar hier zullen ook bepaalde redenen voor zijn. Voor nu is het afwachten wat er in staat, en tot die tijd wijdt ik verder ook niet over het boek uit ;)
Dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Je mag natuurlijk nog niet alles verklappen.

Kun je wel vertellen of de schrijver info van dit topic gehaald heeft? Want dat zou ik me heel goed kunnen voorstellen, we hebben met elkaar een heel boek geschreven de afgelopen 2 jaar.
pi_119351556
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 18:43 schreef RHSEARCHER het volgende:
Woensdag gaan er denk ik vrij veel vragen beantwoord worden, maar het jammere is dat er ook gewoon heel veel verdwenen is. Wat natuurlijk zonde is maar hier zullen ook bepaalde redenen voor zijn. Voor nu is het afwachten wat er in staat, en tot die tijd wijdt ik verder ook niet over het boek uit
Dus hieruit concludeer ik dat jij het boek al hebt gelezen ? of bedoel je hiermee je eigen boekje :P
pi_119351694
onze forum academicus ( we mogen hem niet meer Inspecteur Clouseau noemen) en RHResearcher moeten maar eens wat beter lezen en de informatie rustig opnemen, voordat jullie gelijk maar weer direct een commentaar te beginnen spuien.
Zoals gewoonlijk hebben de personen die het minste weten, het meest te vertellen.

Waar heb ik geschreven dat TB niet op het terrein van het (voormalige) Ronde Huis geweest is?
Wat ik schreef is dat TB het Ronde Huis nooit zelf gezien heeft, die nakomer.....

Jongens, eerst maar eens goed leren lezen.

En ik ben het wel zeker met aos eens omtrent de trollen op dit forum.
pi_119351993
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 18:52 schreef nunspeet1953 het volgende:
onze forum academicus ( we mogen hem niet meer Inspecteur Clouseau noemen) en RHResearcher moeten maar eens wat beter lezen en de informatie rustig opnemen, voordat jullie gelijk maar weer direct een commentaar te beginnen spuien.
Zoals gewoonlijk hebben de personen die het minste weten, het meest te vertellen.

Waar heb ik geschreven dat TB niet op het terrein van het (voormalige) Ronde Huis geweest is?
Wat ik schreef is dat TB het Ronde Huis nooit zelf gezien heeft, die nakomer.....

Jongens, eerst maar eens goed leren lezen.

En ik ben het wel zeker met aos eens omtrent de trollen op dit forum.
Maar toch kan je het niet laten sneer na sneer uit te delen.
pi_119352203
Mensen, zullen we het in het nieuwe topic gezellig houden?
Moet lukken :)
pi_119352299
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 18:43 schreef RHSEARCHER het volgende:
Woensdag gaan er denk ik vrij veel vragen beantwoord worden, maar het jammere is dat er ook gewoon heel veel verdwenen is. Wat natuurlijk zonde is ;) maar hier zullen ook bepaalde redenen voor zijn. Voor nu is het afwachten wat er in staat, en tot die tijd wijdt ik verder ook niet over het boek uit ;)
Dat is ook het voordeel van het posten van info hier. Die info is lastiger kwijt te raken. Misschien had deze topic 30 kaar geleden al moeten starten ;)
pi_119352491
Nou bij deze laat ik dan het fok forum even rusten ''tot woensdag" , het heeft me weer genoeg leed & vermaak opgeleverd. En de richting die wij RVHRH in gedachten hadden, gaat nu de goede kant op.
En steeds meer stukken vallen nu op de goede plaats, waardoor ik nu eindelijk weer een beetje kan lachen en opgelucht adem kan halen ;)
En O O O zeker dat ik zin heb in woensdag ! hoop dat er ook veel leden van hier op af komen.
Ben het schuil houden achter een naam ook meer dan zat ;)
Dus bij deze !

Mvg Carlos Miguel Fernandez Caballero / Ridder Van Het Ronde Huis ! en tot woensdag !
  zondag 18 november 2012 @ 19:12:06 #13
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119352673
hoi, Carlos Miguel Fernandez Caballero. of was deze username al in gebruik ofwa?

reageer je nog eventjes op me dm ?
pi_119353232


[ Bericht 100% gewijzigd door gerhardius op 18-11-2012 19:38:26 ]
  zondag 18 november 2012 @ 22:50:28 #15
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119366940
Ligt het aan mij, of komen woensdag alle "professionals" terug ? Veilig wanneer het boek van de echte onderzoekers (wghrh1) is uitgebracht.. Zodat zoals gewoonlijk de beste stuurlui staan aan de wal hun verhaaltje gaan doen..
pi_119367138
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 22:50 schreef Zonnestraal10 het volgende:
Ligt het aan mij, of komen woensdag alle "professionals" terug ? Veilig wanneer het boek van de echte onderzoekers (wghrh1) is uitgebracht.. Zodat zoals gewoonlijk de beste stuurlui staan aan de wal hun verhaaltje gaan doen..
We zullen het afwachten.
Woensdag is D-Day ;)
pi_119373661
Tot woensdag dan maar.
Ben benieuwd naar de mensen achter de usernamen.
En natuurlijk wat er in het boek staat.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119374342
Ik denk dat wij het hier over één ding eens kunnen zijn: dat het zonde is dat het gebouw is gesloopt.

Ach, artikel is bijna klaar. Met ongeveer tachtig bronvermeldingen. Moet het alleen even terugbrengen naar 9000 woorden. Schrijven is inderdaad schrappen. En als ik bij de peer-review aan kom zetten met verwijzingen naar Germanenorden Walvater, Ultima Thule en de geheimzinnige rituelen in slot Wewelsburg en dat Germanen bijna driehonderd kilometer gaan lopen met overwonnen Romeinen om ze op een vermeende vergaderplaats te gaan offeren, dan krijg ik het terug met de vraag 'bronvermelding'?

En ik heb gisteren toch echt ruim een uur zitten zoeken in de luchtfoto's die ik van het Ronde Huisgebied kon vinden, maar dit: zag ik er echt niet in...
pi_119374452
Of moet ik het zien als Sinterklaas? Dat is de gekerstende versie van Wodan...
pi_119374599
Zou het kunnen dat iedereen het meertje met de Rodondendronstruiken wordt aangezien voor het missende oog van Wodan?



Zoiets? Dat tweede oog en die neus moest ik er echt bij verzinnen, die baard kon ik nog wel redelijk eruit vissen. Dan nog ben ik niet overtuigd... EN nog even erbij vermelden dat het dan niet om een GEOglief gaat. Geogliefen worden in de bodem aangebracht, niet in de vorm van gewassen, eerder in de vorm van stenen. Germanen maakten wel zulke constructies, zie de Externsteine...

[ Bericht 39% gewijzigd door Dissectienaald op 19-11-2012 09:22:57 ]
  maandag 19 november 2012 @ 09:40:49 #21
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119375162
Waar komt die theorie met bijbehorende afbeelding eigenlijk vandaan? Zulke realistische portretten ken ik helemaal niet uit de Germaanse kunst... Zijn daar andere voorbeelden van gevonden? Dit doet me eerder denken aan Romeinse afbeeldingen van Jupiter of Saturnus, zoals deze:


Het zou interessant kunnen zijn om eens na te gaan of de moderne iconografie van Wodan niet uiteindelijk op dit soort voorbeelden gebaseerd is.

[ Bericht 7% gewijzigd door Iblardi op 19-11-2012 09:50:49 ]
  maandag 19 november 2012 @ 09:47:54 #22
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119375283
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 09:10 schreef Dissectienaald het volgende:
Zou het kunnen dat iedereen het meertje met de Rodondendronstruiken wordt aangezien voor het missende oog van Wodan?

[ afbeelding ]

Zoiets? Dat tweede oog en die neus moest ik er echt bij verzinnen, die baard kon ik nog wel redelijk eruit vissen. Dan nog ben ik niet overtuigd... EN nog even erbij vermelden dat het dan niet om een GEOglief gaat. Geogliefen worden in de bodem aangebracht, niet in de vorm van gewassen, eerder in de vorm van stenen. Germanen maakten wel zulke constructies, zie de Externsteine...
Hm, is dat zo? Die plaats lijkt ook al met romantische mythen omgeven te zijn.
quote:
That the Externsteine were a center of religious activity for the Teutonic people is a belief that can be traced back to Hermann Hamelmann, who wrote as much in 1564: “Charlemagne has made the Externsteine, a pagan idol, into a (Christian) altar”. However, the archaeological record on the site cannot reveal any traces earlier than the 11th century, which might mean that the site was so sacred that no-one was allowed to approach it (quite similar to Ayers Rock), or that it only became considered sacred post the 11th century. Definitely by the 12th century, when the relief was carved, it was seen as such and there is no doubt that the relief shows an Irminsul.

http://www.philipcoppens.com/irminsul.html
  maandag 19 november 2012 @ 10:12:45 #23
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119375787
Ook vraag ik me af hoe Germaanse volksstammen op de Veluwe hun heilige lijnen konden trekken terwijl de Frisii vlak ten noorden daarvan nog minstens tot het jaar 28 onder Romeins gezag bleven staan:
quote:
From the time of Claudius the Rhine itself emerged as the defined frontier line.
(...) An illustration of the use of a client kingdom can be seen in the case of the Frisii, a tribe
to the north of the Rhine in the Netherlands. Up to the time of Claudius this
tribe was a client kingdom, with Roman territory nominally extending as a result throughout
the Netherlands. (...) However, in AD 28 there was a revolt by the Frisii (...). Not long after this the decision was apparently taken to exclude the Frisii from Roman territory by running the frontier along the Rhine itself.

(A. King, Roman Gaul and Germany (1990), p. 163)
pi_119377348
De Wodan-'geoglief' is door Frank van Vloten gemaakt, althans dat beweren de gelovigen. In die slotrede van Schalkwijk kun je lezen dat een Nederduitse Germanenorde Freya (Germaanse godin van vruchtbaarheid) het Ronde Huis gebruikte voor occulte rituelen, dus vandaar het misbruiken van de jonge meisjes.

Met die gegevens die jij nu aandraagt lblardi, hebben de Germanenliefhebbers toch een klein probleem erbij gekregen: de Romeinen van de Varusslag kunnen dus nooit bij de Mythstee aan Wodan geofferd zijn, tenzij ze er negentien jaar over gedaan hebben om die 274 kilometer af te leggen...
pi_119378167
BTW: wanneer wordt de Ronde Huis site weer eens van een update voorzien? Het boek van Schalkwijk staat er nog niet op.
pi_119379903
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 11:14 schreef Dissectienaald het volgende:
De Wodan-'geoglief' is door Frank van Vloten gemaakt, althans dat beweren de gelovigen.
Ik zie een gezicht ja. Maar door jou ingetekend. Zonder dat zie ik echt niks.
Het is weer zo'n flauwekulbewijs. Je ziet vooral dat mensen graag iets "willen zien".
pi_119379992
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 11:41 schreef Dissectienaald het volgende:
BTW: wanneer wordt de Ronde Huis site weer eens van een update voorzien? Het boek van Schalkwijk staat er nog niet op.
http://www.destentor.nl/r(...)-boek-Ronde-Huis.ece
pi_119381106
En zo komt het boek van Ton Biesemaat eruit te zien:

http://www.ako.nl/product(...)-huis-ton-biesemaat/
pi_119382059
Update van mijn bron over "the round house" van Sadleir ;

Het is niet van belang daar het na 1930 is uitgegeven, dus kan niet als inspiratiebron gebruikt zijn door FvV. Het is een fictief verhaal en speelt zich af in Engeland in de 19e eeuw.
  maandag 19 november 2012 @ 14:04:38 #30
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119382822
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 13:42 schreef aos het volgende:
Update van mijn bron over "the round house" van Sadleir ;

Het is niet van belang daar het na 1930 is uitgegeven, dus kan niet als inspiratiebron gebruikt zijn door FvV. Het is een fictief verhaal en speelt zich af in Engeland in de 19e eeuw.
In welk jaar is het dan uitgegeven?
  maandag 19 november 2012 @ 15:02:22 #31
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119384955
Het is trouwens maar de vraag of Van Vloten of welke pangermaanse beweging dan ook in 1904 al bekend was met het idee van "heilige lijnen". Het concept van ley lines schijnt pas in de jaren 1920 in Engeland te zijn opgekomen, terwijl Wilhelm Teudt in 1929 kennelijk de eerste was die een theorie van heilige Linien op het Teutoburger Woud en andere "heilige plaatsen" in Duitsland toepaste.
quote:
Teudt also believed that the Externsteine rocks and other monuments in the Teutoburger woods were the heartland of prehistoric Germany - from this place he charted straight lines going out across the country, cutting through hermitages, old churches, chapels, standing stones, towers, crosses and moots.

A. Service en J. Bradbery, Megaliths and their mysteries: a guide to the standing stones of Europe (1979), p. 165 (fragmentweergave op GB)


[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 19-11-2012 15:22:55 ]
pi_119385991
@lavenderr:

Zeker NIET: zo zou het boek van Ton Biesemaat er uitgezien hebben, maar zeker niet meer.

Just Publishers betaalde voor de opmaak van deze boek omslag waar jij naar verwees,
maar heeft al het contact met Ton Biesemaat reeds lang verbroken.

Onder de Schuilnaam Oranje Geheimen probeerde TB echter stiekem het boek aldus nadien alsnog op Facebook te adverteren, maar werd door Just Publishers gedwongen het daar te verwijderen
pi_119387751
Nunspeet! Heb je nog even naar de intekening gekeken van de 'geoglief'? Zou je zo vriendelijk willen zijn om ons misschien te voorzien van hoe de 'geoglief' daadwerkelijk heeft gelegen?
pi_119387825
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 13:42 schreef aos het volgende:
Update van mijn bron over "the round house" van Sadleir ;

Het is niet van belang daar het na 1930 is uitgegeven, dus kan niet als inspiratiebron gebruikt zijn door FvV. Het is een fictief verhaal en speelt zich af in Engeland in de 19e eeuw.
Naar ik begreep uit het krantenartikel van dhr Septer is dat Michael Sadleir geïnspireerd is geraakt door het boek 'The Round House'. Nu dat jouw bron heel vaag heeft aangegeven dat het 'na 1930' is uitgegeven, zou jouw bron dan ook zo vriendelijk willen zijn om te vertellen waar het exact is uitgegeven, in welk jaar en plaats van uitgifte aub?
pi_119388000
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 12:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik zie een gezicht ja. Maar door jou ingetekend. Zonder dat zie ik echt niks.
Het is weer zo'n flauwekulbewijs. Je ziet vooral dat mensen graag iets "willen zien".
Dat tweede oog en neus heb ik moeten gokken, dat kon ik er niet uit opmaken, maar ineens eronder leken een paar bosjes wel een baard te vormen. Het probleem met ons mensen, en dan bedoel ik ons als soort in het algemeen, is dat wij één of andere onzinnige biologische predispositie hebben om gezichten te zien in de meest vreemde zaken. Gezichten herkennen is aangeboren. Zijn ze achter gekomen door baby's vormen te laten zien waarin geen gezicht herkend kon worden, en vormen waar mogelijk een gezicht in herkend kon worden. Baby's lachten naar de vormen met het mogelijke gezicht. Dus het zien van een gezicht in de bossen van Nunspeet, is ongeveer net zoiets als het zien van een mannetje op de maan. Waarschijnlijk heeft men zich laten leiden door het meertje dat een beetje op een oog lijkt. En omdat het een oog zonder inhoud is, is het dus het oog van Wodan...

Wat ik graag zou willen weten is hoe men erbij gekomen is dat Frank van Vloten zich met occultisme bezig hield...
  maandag 19 november 2012 @ 16:15:08 #36
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119388177
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 13:42 schreef aos het volgende:
Update van mijn bron over "the round house" van Sadleir ;Het is niet van belang daar het na 1930 is uitgegeven, dus kan niet als inspiratiebron gebruikt zijn door FvV. Het is een fictief verhaal en speelt zich af in Engeland in de 19e eeuw.
Lekkere vage update weer.. deze informatie is gewoon op internet terug te vinden maar.. waneer krijgen we nou eens een foto te zien van de cover van het boek.. volgens HRHSEACRHER zou jij hier meer van weten (foto Boek )
  maandag 19 november 2012 @ 16:18:35 #37
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119388334
Leuk stukje tekst van het voormalig werkkamp met toelichting van Dhr Zweers :)

pi_119388607
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 13:42 schreef aos het volgende:
Update van mijn bron over "the round house" van Sadleir ;

Het is niet van belang daar het na 1930 is uitgegeven, dus kan niet als inspiratiebron gebruikt zijn door FvV. Het is een fictief verhaal en speelt zich af in Engeland in de 19e eeuw.
Maar heb je een foto van het boek?
pi_119388653
Wie van 'hier' gaat/gaan er woensdag naar de boekpresentatie van Het Ronde Huis?
pi_119392085
@lavenderr:

je kunt rustig mededelen dat je link naar dat boek van Ton Biesemaat onjuist is;
begin geen onjuistheden hier te adverteren!
pi_119392456
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:41 schreef nunspeet1953 het volgende:
@lavenderr:

je kunt rustig mededelen dat je link naar dat boek van Ton Biesemaat onjuist is;
begin geen onjuistheden hier te adverteren!
Hoe moet ik weten dat het een onjuistheid is?
Het staat gewoon op internet, met prijs en al erbij. Komt volgend jaar uit.
pi_119392826
@lavenderr:

is dit de eerste keer dat je iets op het internet ziet dat niet juist is?

als je me niet gelooft, vraag het dan maar direct aan Just Publishers:

Ze hebben niets meer met TB te maken enTon heeft nu toch wel de boot gemist ook elders....
pi_119392944
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:00 schreef nunspeet1953 het volgende:
@lavenderr:

is dit de eerste keer dat je iets op het internet ziet dat niet juist is?

als je me niet gelooft, vraag het dan maar direct aan Just Publishers:

Ze hebben niets meer met TB te maken enTon heeft nu toch wel de boot gemist ook elders....
Nou, dan komt het boek er niet. Zal me ook niet verbazen na het uitstel steeds.
Maar dat merken we dan toch vanzelf?
Ik geloof je wel hoor, maar maak me er niet druk om.
Nu eerst maar eens zien hoe het woensdag gaat met het eerste Ronde Huis-boek.
pi_119393630
quote:
12s.gif Op maandag 19 november 2012 16:18 schreef Zonnestraal10 het volgende:
Leuk stukje tekst van het voormalig werkkamp met toelichting van Dhr Zweers :)

[ afbeelding ]
Te vinden in dit boek: http://www.bol.com/nl/p/het-verscholen-dorp/1001004001558798/
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119393739
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 16:25 schreef Lavenderr het volgende:
Wie van 'hier' gaat/gaan er woensdag naar de boekpresentatie van Het Ronde Huis?
Ik ben van plan te gaan kijken (en een boek te kopen).
Ik hoop op tijd te zijn, want ik moet vanuit mijn werk in Amersfoort komen.
Toch jammer dat het zo vroeg is en niet 's avonds.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119393773
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 09:10 schreef Dissectienaald het volgende:
Zou het kunnen dat iedereen het meertje met de Rodondendronstruiken wordt aangezien voor het missende oog van Wodan?
Dat is de mond, waar tientallen meisjes hun einde in vinden:

maar ken je deze nog: ooit een beetje laten zien..


Dat spreekt voor zich, vooral dat oog... (wedermaals srry voor het formaat, ik leer het nooit..)
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_119393816
quote:
10s.gif Op maandag 19 november 2012 18:24 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Ik ben van plan te gaan kijken (en een boek te kopen).
Ik hoop op tijd te zijn, want ik moet vanuit mijn werk in Amersfoort komen.
Toch jammer dat het zo vroeg is en niet 's avonds.
Leuk! Maak je een verslag voor hier?
pi_119393856
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 08:51 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik denk dat wij het hier over één ding eens kunnen zijn: dat het zonde is dat het gebouw is gesloopt.

Ach, artikel is bijna klaar. Met ongeveer tachtig bronvermeldingen. Moet het alleen even terugbrengen naar 9000 woorden. Schrijven is inderdaad schrappen. En als ik bij de peer-review aan kom zetten met verwijzingen naar Germanenorden Walvater, Ultima Thule en de geheimzinnige rituelen in slot Wewelsburg en dat Germanen bijna driehonderd kilometer gaan lopen met overwonnen Romeinen om ze op een vermeende vergaderplaats te gaan offeren, dan krijg ik het terug met de vraag 'bronvermelding'?

Ik ben benieuwd, waar kunnen we het gaan lezen? Hier?
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_119393893
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:25 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Dat is de mond, waar tientallen meisjes hun einde in vinden:

maar ken je deze nog: ooit een beetje laten zien..
[ afbeelding ]

Dat spreekt voor zich, vooral dat oog... (wedermaals srry voor het formaat, ik leer het nooit..)
Komt wel goed schatje :P
pi_119393976
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:26 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Leuk! Maak je een verslag voor hier?
Ach ja, waarom ook niet.
Gaan we regelen.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119394129


voila...... het bewijs dat er mensen of intelligent leven op Mars zijn.
Zo zoeken ze contact met ons.
Misschien is dit bouwwerk van hun al eeuwenoud en zijn ze ondertussen op aarde geweest en hebben ze de body van Frankie boy gesnatcht
pi_119394264
quote:
10s.gif Op maandag 19 november 2012 18:30 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Ach ja, waarom ook niet.
Gaan we regelen.
Fijn!
pi_119394325
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:27 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd, waar kunnen we het gaan lezen? Hier?
DN kan wel een link op het internet geven als het online gezet wordt.
Maar kopiëren en publiceren op het internet is hem misschien verboden.
Dat andere fokkers zich daar niks van aantrekken kan hem natuurlijk niet verweten worden.
  maandag 19 november 2012 @ 19:10:03 #54
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119395887
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:25 schreef lxhkrd het volgende:
deze nog: ooit een beetje laten zien..
O ja, nu zie ik hem ook, met de nodige fantasie. Op deze militaire kaart uit 1916 is het wat duidelijker omdat daar de oorspronkelijke weggetjes ook zijn aangegeven. Die komen ten zuiden van het poeltje, de "mond", bij elkaar in een drie- of viersprong, die dan a.h.w. de punt van de "baard" vormt, als de figuur tenminste overeenkomt met de afbeelding die Dissectienaald plaatste. Het pad dat van oost naar west over de richel (de "wenkbrauwboog") loopt, is de "haarlijn" of de onderzijde van de "helm". Het paadje dat zich daarvan afsplitst en naar het noordwesten loopt vormt dan de "spang" aan de voorzijde van de "helm".
  maandag 19 november 2012 @ 20:07:30 #55
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119399504
Maar ja, ze hadden de lijntjes natuurlijk ook meteen even door kunnen trekken, zoals bij de "Cerne Abbas Giant". Ik denk dat hoe meer verbeeldingskracht het vergt om zo'n figuur te zien, hoe kleiner de kans is dat de maker het ook zo bedoeld heeft...

[ Bericht 10% gewijzigd door Iblardi op 19-11-2012 20:23:48 ]
pi_119416403
Maar DAT is een geoglief. Of de Nazcalijnen, dat zijn ook geogliefen, het punt is dat men hier loopt te schermen met een term die de lading niet dekt. En zoals Bluesdude treffend aangaf: een gezicht ergens in zien is niet moeilijk en kan leiden tot de grootste misvattingen die er bestaan. Want naar aanleiding van bovengenoemd gezicht in Cydonia op Mars zijn er 'piramiden' gevonden en een complete 'stad'. Toen ze dertig jaar later nogmaals in de gelegenheid waren om het gebied te fotograferen waar het 'gezicht' lag, kwam dit naar boven:

Schijnt pareidolie te heten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pareidolie
pi_119416444
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:27 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd, waar kunnen we het gaan lezen? Hier?
Tijdschrift voor Geschiedenis. Ik krijg bij plaatsing echter 3 presentexemplaren die ik alle 3 in principe al kwijt ben. Dus ik maak er wel een PDF van voor de geïnteresseerden.
pi_119416627
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 08:53 schreef Dissectienaald het volgende:

[..]

Tijdschrift voor Geschiedenis. Ik krijg bij plaatsing echter 3 presentexemplaren die ik alle 3 in principe al kwijt ben. Dus ik maak er wel een PDF van voor de geïnteresseerden.
Ik ben zeer geinteresseerd. : )
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 november 2012 @ 09:13:32 #59
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_119416710
Ik ook wel
Overigens, ik moest denken aan dit filmpje bij het 'gezichten zien'
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_119417938
We rest our case ;-)
  dinsdag 20 november 2012 @ 10:44:49 #61
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119418414
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 08:50 schreef Dissectienaald het volgende:
Maar DAT is een geoglief. Of de Nazcalijnen, dat zijn ook geogliefen, het punt is dat men hier loopt te schermen met een term die de lading niet dekt.
Zou Van Vloten dan door de aanplant van verschillende boom- en plantensoorten een Wodanskop hebben willen "tekenen"? Dat lijkt me lastig. Een complete Wodanskop uittekenen is nogal een onderneming, heel wat ingewikkelder dan het aanbrengen van een relatief simpele figuur als de swastika in de bossen bij Zernikow. Die lijkt trouwens vooral bestemd te zijn geweest voor propagandadoeleinden, in een tijd waarin er al veel gevlogen werd. Maar voor wie zou Van Vloten het hebben moeten doen? Voor een waarnemer op de grond is zo'n grootschalig patroon in de beplanting onmogelijk te zien. Er is ook geen heuvel in de buurt die daar hoog genoeg voor is, noch een toren, voor zover ik weet, en de luchtvaart stond in die tijd nog in de kinderschoenen. Veel voldoening zal Van Vloten dus niet van zijn kunstwerk gehad hebben. En op moderne luchtfoto's zie ik trouwens ook maar heel weinig dat op de aanwezigheid van zo'n patroon zou wijzen... Luchtfoto's uit de jaren 1910-1950 of daaromtrent zouden meer uitsluitsel kunnen geven, maar ik weet niet of die überhaupt bestaan.
pi_119419608
Weekkrant.nl schrijft:
quote:
Wie zoekt naar bewijzen zal ze in het boek moeilijk vinden. Veel feitelijkheden is gebaseerd op getuigenverklaringen, oude aantekeningenboekjes en ook voor een deel op suggestie.
http://www.deweekkrant.nl(...)praktijken_op_veluwe
Zoiets dus als gezichten op Mars zien?
pi_119420061
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 10:22 schreef Dissectienaald het volgende:
We rest our case ;-)
Idee voor jou : een artikel van 'gezichten zien' door de historie heen ???
Waaronder deze beroemde.... Satan liet zich zien in de rook van de Twin Towers.
http://gto486.deviantart.(...)e-in-smoke-102082852
pi_119420663
Op grond van wat ik in de weekkrant lees over het boek van Schalkwijk, vraag ik mij af of ik het überhaupt moet kopen. Vooral de connectie met de nazi's lijkt mij ietwat merkwaardig. Heeft dat te maken met dit:

quote:
Op 31 oktober 1895 werd een vennootschap aangegaan voor notaris Johan Frederik Neeb te Harderwijk door Constance Joanne Wilhelmina Henriette Lans, echtgenote van Frank van Vloten; dezelfde Frank van Vloten, grondeigenaar, voor zich en “ter adsistentie” van zijn echtgenote, en Willem van Vloten, ingenieur. De vennootschap had ten doel “het in exploitatie brengen van zand- en heidegronden, de uitoefening van boschcultuur, alsmede het door middel van ontginning, aan- en verkoopen van onroerende goederen, zooveel mogelijk voordeel trekken van hare gronden.” Van de twee eerstgenoemde vennoten bracht Constance Lans omvangrijke onroerende goederen-zowel in Nunspeet als in Beilen gelegen – in in de vennootschap, die dus al voor die tijd in haar bezit waren gekomen. Een deel van deze bezittingen is nu nog in eigendom van nakomelingen van dit echtpaar. Dit archief gaat niet over de bezittingen van deze tak van de familie Van Vloten, dat verspreid rond Nunspeet ligt (Hoophuizen, Saxenheim, Nieuw Groeneveld). In de inventaris treft men wel enkele gegevens aan, doch dit is van zeer geringe betekenis. De derde vennoot, Willem van Vloten, bracht in in de vennootschap onroerend goed, gelegen onder de gemeente Nunspeet, kadastraal bekend sectie G nummer 236, groot 37 hectare, 22 are, 50 centiare. Hij had dit goed in eigendom verkregen blijkens akte van transport verleden 31 december 1892.


De vennootschap werd ontbonden in 1912 en op 16 december is voor dezelfde notaris Neeb een akte van scheiding van onroerende goederen te Nunspeet en Beilen verleden tussen de drie voormalige vennoten. Het huwelijk Van Vloten-Lans was overigens ook ontbonden, natuurlijk niet bij deze akte. Bij de scheiding van het onroerend goed verkreeg Willem van Vloten aanmerkelijk meer eigendom dan hij had ingebracht, grotendeels gelegen binnen de secties G en K onder de gemeente Nunspeet. 100 jaar na de eerste aankoop van grond in Nunspeet door Willem van Vloten in 1993 is het laatste deel van het bosbezit (het Willemsbos) door de nakomelingen van Willem van Vloten verkocht en weer zeven jaar later ook het laatste grondbezit (de Ihorst), met uitzondering van een verbouwde boerderij, die nog in bezit is van Jannie Marie van Vloten. In de tussentijd was de omvang van het door Willem van Vloten bij de scheiding verkregen gebied (379 hectare, 85 are 50 centiare), ondanks enkele aankopen door hemzelf, zijn zoon Heinrich en kleinzoon Berni, aanzienlijk gekrompen.

Willem van Vloten woonde en werkte te Hörde bij Dortmund als mijnbouwkundig ingenieur en directeur van Phoenix Stahlwerke aldaar. Naast zijn zoon Heinrich (Heini, later Henk) waren er uit zijn huwelijk met Marie Helene Wagner nog twee dochters (twee andere kinderen, een zoon en een dochter waren jong gestorven) Johanna (Hanna) en Elisabeth (Else). Deze twee dochters waren beide met een Duitser gehuwd en na het overlijden van hun vader (1925) en hun moeder (1933) in bezit gekomen van een deel van het gebied. Na de Tweede Wereldoorlog werd dit gebied als vijandelijk bezit onteigend. Zodoende bleef er een aanmerkelijk verkleind bezit in eigendom van deze tak van de familie Van Vloten. In de jaren na de oorlog werden nog enkele kleine stukken onteigend ten behoeve van een aan de snelweg Amersfoort-Zwolle gevestigde vrachtwagenpleisterplaats en een benzinestation. Uiteindelijk werd het Willemsbos in een omvang van ongeveer 200 hectare verkocht in 1993 en de Ihorst in een omvang van ongeveer 10 hectare in 2000.
www.geldersarchief.nl
pi_119420904
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 11:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Idee voor jou : een artikel van 'gezichten zien' door de historie heen ???
Waaronder deze beroemde.... Satan liet zich zien in de rook van de Twin Towers.
http://gto486.deviantart.(...)e-in-smoke-102082852
Die van het gezicht van Jezus in de kont van een hond vond ik ook erg komisch. Een psycholoog moet daar maar eens een boek over schrijven...
pi_119421079
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:03 schreef Dissectienaald het volgende:
Op grond van wat ik in de weekkrant lees over het boek van Schalkwijk, vraag ik mij af of ik het überhaupt moet kopen. Vooral de connectie met de nazi's lijkt mij ietwat merkwaardig. Heeft dat te maken met dit:

[..]

www.geldersarchief.nl
Ik heb er voorlopig geen zin in, maar jij moet wel kopen... ivm het artikel.
Septer en Biesemaat noemden in hun artikeltjes wel vaag iets met occulte en germaanse bezigheden, kennelijk van Fv V... maar dat is zo vaag als een gezicht in een bewegend rookwolk.
Het boek belooft meer onderbouwingen te geven. Althans.... dat kondigt men aan.
Het is mogelijk te dwepen met de oude germanen en hun mystiek, zonder racist en nazi te zijn.
FvV heeft nog wel over de putsch van Hitler kunnen lezen en misschien daarna iets over dat de nsdap groeiend was, maar het is niet waarschijnlijk dat hij ook een racist was . Hij had een donkere vrouw en donkere kinderen .
pi_119422173
Ik doel op deze passage uit de weekkrant van Rein Tuininga:

quote:
Het meest schokkende hoofdstukken gaan over occulte praktijken. Over de ideeën en banden met Nazi-Duitsland. Maar ook het ronselen van ‘meisjes’ voor de occulte riten. Een veelzeggende zin is dat de reis voor de meisjes naar Nunspeet een enkele reis betrof. Bewijzen hiervan worden echter niet geleverd in het boek. Wel wordt de suggestie gewekt dat Prins Hendrik op het Ronde Huis een regelmatige gast was op het Ronde Huis, maar niet zijn betrokkenheid. Gesuggereerd wordt iemand die met ‘H’ wordt aangeduid dat dit een verwijzing is naar Prins Hendrik. Wie zoekt naar bewijzen zal ze in het boek moeilijk vinden. Veel feitelijkheden is gebaseerd op getuigenverklaringen, oude aantekeningenboekjes en ook voor een deel op suggestie. Echter, het geeft wel een beeld van de geschiedenis van het bijzondere huis en dus ook van de Nunspeetse geschiedenis. Het boek sluit af met de zin: De waarheid zal niet altijd geliefd zijn.
Zie 'getuigenverklaringen', 'aantekeningenboekjes'(van wie?), 'suggestie'... Ook levert het boek geen 'bewijzen' voor de enkele reis van de meisjes. Waar ik bang voor ben is dat het wederom een boek is zoals ik er al erg veel in de kast heb staan: met minimale bronvermelding, geen literatuurverwijzing en al helemaal geen juiste weergave van de 'feiten'. Moet overigens zeggen dat het stukje van Rein er 'gehaast' uitziet: veel spel- en taalfouten en een beroerde grammatica'. Ik blijf nog steeds bij mijn eigen hypothese.
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:04:10 #69
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119422500
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:03 schreef Dissectienaald het volgende:
(Marie Helene) Wagner
Deze naam, en dan iemand die de Orde van de Rode Adelaar heeft verward met één of ander schimmig pangermaans genootschap? (Zie hier, onder "Leben".)
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:04:24 #70
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119422507
Als ik het zo lees, weer een heleboel suggestief gelul zonder enig bewijs. Word er wat moe van.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119422641
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:04 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als ik het zo lees, weer een heleboel suggestief gelul zonder enig bewijs. Word er wat moe van.
Echt jammer idd. Had gehoopt op iets meer dan wat we hier al honderd keer gelezen hebben.

Maar wellicht valt het mee. Morgen weten we meer.

Ook krijgen we binnenkort het boek van Michael Sadleir te zien. Iemand heeft nog 2 exemplaren in bezit.
Daar ben ik nog het meeste benieuwd naar eigenlijk. Vooral omdat je het nergens meer kunt vinden .
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:10:19 #72
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119422762
Tastbare feitem, Lavenderr, maak me gek!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:13:15 #73
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119422870
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:07 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Echt jammer idd. Had gehoopt op iets meer dan wat we hier al honderd keer gelezen hebben.

Maar wellicht valt het mee. Morgen weten we meer.

Ook krijgen we binnenkort het boek van Michael Sadleir te zien. Iemand heeft nog 2 exemplaren in bezit.
Daar ben ik nog het meeste benieuwd naar eigenlijk. Vooral omdat je het nergens meer kunt vinden .
Ik heb begrepen dat het boek van Sadleir op 19 november 2012 van de Argumentenlijst is afgevoerd.
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 13:42 schreef aos het volgende:
Update van mijn bron over "the round house" van Sadleir ;

Het is niet van belang daar het na 1930 is uitgegeven, dus kan niet als inspiratiebron gebruikt zijn door FvV. Het is een fictief verhaal en speelt zich af in Engeland in de 19e eeuw.
  Admin dinsdag 20 november 2012 @ 13:14:24 #74
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_119422909
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:00 schreef nunspeet1953 het volgende:
@lavenderr:

is dit de eerste keer dat je iets op het internet ziet dat niet juist is?

als je me niet gelooft, vraag het dan maar direct aan Just Publishers:

Ze hebben niets meer met TB te maken enTon heeft nu toch wel de boot gemist ook elders....
Ik ken de lui van JP, ik weet dat er moelijkheden rondom het boek waren.
Aspekt is al afgehaakt, JP nu ook dus.
Jammer wel.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_119423003
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:13 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat het boek van Sadleir op 19 november 2012 van de Argumentenlijst is afgevoerd.

[..]

Van de argumentenlijst welllicht, maar als er toch een paar exemplaren opduiken zou dat betekenen dat het boek wel degelijk bestaat en daar gaat het om toch?
pi_119423040
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:10 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Tastbare feitem, Lavenderr, maak me gek!
Binnenkort kunnen we het boek zien! De omslag althans *O* *O*
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:20:52 #77
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_119423138
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:14 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik ken de lui van JP, ik weet dat er moelijkheden rondom het boek waren.
Aspekt is al afgehaakt, JP nu ook dus.
Jammer wel.
Wat waren precies de moeilijkheden?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  Admin dinsdag 20 november 2012 @ 13:31:15 #78
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_119423518
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:20 schreef Staal het volgende:

[..]

Wat waren precies de moeilijkheden?
Normale dingen, rechten over het een en ander.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_119423720
Ben ook zo benieuwd naar de bronvermeldingen in het boek !
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:37:36 #80
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119423774
Een hele grote duim, denk ik Lavenderr...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:38:34 #81
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119423805
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:17 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Van de argumentenlijst welllicht, maar als er toch een paar exemplaren opduiken zou dat betekenen dat het boek wel degelijk bestaat en daar gaat het om toch?
Ja, ik zou het ook graag zien! Maar het feit dat de "bron" is begonnen het belang van het boek te bagatelliseren doet mij vermoeden dat we geen foto's te zien zullen krijgen...
  Admin dinsdag 20 november 2012 @ 13:39:28 #82
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_119423856
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Een hele grote duim, denk ik Lavenderr...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin dinsdag 20 november 2012 @ 13:40:09 #83
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_119423887
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:38 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, ik zou het ook graag zien! Maar het feit dat de "bron" is begonnen het belang van het boek te bagatelliseren doet mij vermoeden dat we geen foto's te zien zullen krijgen...
Als je de rechten niet krijgt of de toestemming niet dan houdt het op ;)
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:40:47 #84
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119423914
Hoef geen citroen, ben zlef al zuur genoeg denk ik, maar verder dank je voor de sugestie Yvonne :9
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119423984
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Een hele grote duim, denk ik Lavenderr...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou vooruit, omdat je ziek bent mag je mopperig doen.

Beterschap!

En ik bedoel dat FOK! zéker bij de bronvermelding(en) hoort te staan.
We hebben hier verdorie een heel boek geschreven, waar vrij uit geput kan worden.
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:43:40 #86
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119424066
Right on Lavenderr! D'r is een complete '50 tinten Veluwe' hier bij elkaar gezocht en geplaatst door de comunity. Willen we wat erkenning voor.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  Admin dinsdag 20 november 2012 @ 13:44:57 #87
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_119424120
Dan moeten we wel aan dat boek zien te komen.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_119424122
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:43 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Right on Lavenderr! D'r is een complete '50 tinten Veluwe' hier bij elkaar gezocht en geplaatst door de comunity. Willen we wat erkenning voor.
Nou
dat
dus
:Y)
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:45:39 #89
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119424158
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Als je de rechten niet krijgt of de toestemming niet dan houdt het op ;)
Klopt, maar het was ook niet de bedoeling om een heel boek te uploaden. We hadden verzocht om een foto van een omslag en/of voorwerk van een boek dat volgens de beschikbare gegevens (=het artikel van Septer) meer dan zestig jaar geleden verschenen moet zijn en kennelijk niet meer verkrijgbaar is. Ik denk niet dat de copyrighthouder (indien bekend) daar moeilijk over zal doen...
Maar zelfs als iemand de naam van de uitgever en het jaar van publicatie zou willen overtypen zou dat al een grote vooruitgang zijn!
pi_119424245
2 januari 2013 bestaan we 2 jaar!
Jubileum w/
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:56:04 #91
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119424567
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:45 schreef Iblardi het volgende:
We hadden verzocht om een foto van een omslag en/of voorwerk
Op zoiets zit volgens mij zowiezo geen copyright, als jij een foto maakt van een boek op tafel, waarover zou men dan willen klagen?

Maar even een opsomming gemaakt over wat me in dat stuk in de weeekrant iriteert, en blijkt, bijna alles...leest u even mee?

quote:
lijkt duidelijk
wordt voor een deel bewezen c.q. onderbouwd.
wordt min of meer omfloerst omschreven
een aantal elementaire zaken bewust vaag gehouden.

Een veelzeggende zin is dat de reis voor de meisjes naar Nunspeet een enkele reis betrof. Bewijzen hiervan worden echter niet geleverd in het boek.

Wel wordt de suggestie gewekt
Gesuggereerd wordt iemand die met ‘H’ wordt aangeduid
Wie zoekt naar bewijzen zal ze in het boek moeilijk vinden.
Veel feitelijkheden is gebaseerd op getuigenverklaringen
Echter, het geeft wel een beeld van de geschiedenis van het bijzondere huis en dus ook van de Nunspeetse geschiedenis.
Ik bedoel...come on!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119424684
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:56 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Op zoiets zit volgens mij zowiezo geen copyright, als jij een foto maakt van een boek op tafel, waarover zou men dan willen klagen?

Maar even een opsomming gemaakt over wat me in dat stuk in de weeekrant iriteert, en blijkt, bijna alles...leest u even mee?

[..]

Ik bedoel...come on!
I feel you.
Heb precies dezelfde gevoelens omtrent dit boek.
Tenzij we nog verrast worden.
pi_119424722
Ik heb het artikel uit de oorspronkelijke OP gelezen. Kan iemand me een korte update geven wat er sindsdien bekend is geworden?
Extremistisch gematigd.
pi_119424943
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:59 schreef P8 het volgende:
Ik heb het artikel uit de oorspronkelijke OP gelezen. Kan iemand me een korte update geven wat er sindsdien bekend is geworden?
Koop het boek maar :Y)
Of lees alle topics als je wat tijd over hebt :Y
  Admin dinsdag 20 november 2012 @ 14:09:09 #95
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_119425126
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Koop het boek maar :Y)
Of lees alle topics als je wat tijd over hebt :Y
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeje, koop het boek maar niet als alles bijelkaar gestolen is uit deze topics ;)

Lees de topics mensuh!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_119425247
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:04 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Deze naam, en dan iemand die de Orde van de Rode Adelaar heeft verward met één of ander schimmig pangermaans genootschap? (Zie hier, onder "Leben".)
Ik vind dat aannemelijker dan dat Frank van Vloten er iets mee te maken zou hebben. In dat artikel in de Leidsche Courant wordt ook gesuggereerd dat Frank mijnbouw zou hebben gestudeerd, en in het artikel in Op de Rails uit 1966 dat hij goud zocht op de Veluwe. Ik heb nu inmiddels uit meer dan één bron vernomen dat hij in de spoorwegen zat. Ook zou Frank in Zwitserland gestudeerd hebben, terwijl hij volgens mij in België gestudeerd heeft. Maar dit verwarren met een pangermaans occult genootschap lijkt mij niet mogelijk. Maar stranger things have happened...
pi_119425517
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Als je de rechten niet krijgt of de toestemming niet dan houdt het op ;)
Nog even geduld:
quote:
0s.gif Wikipedia schreef het volgende:
Het auteursrecht op een werk vervalt zeventig jaar (te rekenen vanaf de 1e januari) na het overlijden van de maker van het betreffende werk. Na deze periode kan het werk vrij verspreid en aangepast worden.
ff wachten dus : )
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
  dinsdag 20 november 2012 @ 14:19:40 #98
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119425574
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:18 schreef Toppie_ het volgende:
ff wachten dus : )
Maar een foto van de kaft, is volgens mij dus geen schending van auteursrecht. Bij een boekbespreking worden ook foto's van de cover geplaatst tenslotte!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119425645
Die H. waaraan gerefereerd wordt, dat is natuurlijk Hans. Zoals Frank van Vloten in zijn brief van 1 november 1890 schreef aan Willem Witsen: 'Brengt ge Hans mede?'
  dinsdag 20 november 2012 @ 14:36:17 #100
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119426217
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Maar een foto van de kaft, is volgens mij dus geen schending van auteursrecht. Bij een boekbespreking worden ook foto's van de cover geplaatst tenslotte!
De kans bestaat dat de uitgeverij inmiddels is opgeheven en dat de rechthebbenden niet te traceren zijn... In zo'n geval is het voldoende te melden dat je er moeite voor hebt gedaan ze op te sporen, dat je ze er niet in bent geslaagd ze te vinden, en dat je graag wilt dat degenen die menen de rechten te bezitten, contact met jou opnemen. Zie bijvoorbeeld de disclaimers op DBNL. Maar dan gaat het niet om een fotootje van een cover maar om reproducties van complete werken. Het lijkt me ook dat een uitgever bij zoiets als dit alleen maar baat kan hebben. Ik zou in alle redelijkheid niet kunnen zeggen welk financiële belang er met zo'n foto wordt geschonden. Je zou het misschien eerder kunnen zien als gratis publiciteit voor het boek en een mogelijke aanleiding om het weer in omloop te brengen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iblardi op 20-11-2012 14:53:08 ]
pi_119426291
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Maar een foto van de kaft, is volgens mij dus geen schending van auteursrecht. Bij een boekbespreking worden ook foto's van de cover geplaatst tenslotte!
Het is nog eenvoudiger om gewoon uitgeverij, plaats van uitgifte en jaar van uitgifte op het forum te publiceren. Maar ons aller Aos dacht dat 'The Round House' juist Frank van Vloten moest inspireren tot zijn gruweldaden, terwijl Dirk Septer bedoelde dat Michael Sadleir zich door de gebeurtenissen in het Ronde Huis te Nunspeet had kunnen laten beïnvloeden. Ik zeg 'had kunnen laten', want uit het blote hoofd dacht ik dat ook Dirk Septer dat niet zo voor mogelijk hield...
  dinsdag 20 november 2012 @ 14:41:21 #102
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119426422
M'n griephoofd houd het allemaal niet bij...zo benieuwd naar dat boek van morgen, iemand gaat toch wel even een soort rescensie posten toch?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119426485
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
M'n griephoofd houd het allemaal niet bij...zo benieuwd naar dat boek van morgen, iemand gaat toch wel even een soort rescensie posten toch?
Ja, iemand gaat een verslag schrijven :)
pi_119426512
Ik even niet, heb sinds zaterdag een fittie met de belastingdienst over de zorgtoeslag. Zal vast de AIVD erachter zitten om te zorgen dat ik 'de waarheid' over dat verdomde huis niet te weten kom...
  dinsdag 20 november 2012 @ 14:47:10 #105
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119426640
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:38 schreef Dissectienaald het volgende:

[..]

Het is nog eenvoudiger om gewoon uitgeverij, plaats van uitgifte en jaar van uitgifte op het forum te publiceren. Maar ons aller Aos dacht dat 'The Round House' juist Frank van Vloten moest inspireren tot zijn gruweldaden, terwijl Dirk Septer bedoelde dat Michael Sadleir zich door de gebeurtenissen in het Ronde Huis te Nunspeet had kunnen laten beïnvloeden. Ik zeg 'had kunnen laten', want uit het blote hoofd dacht ik dat ook Dirk Septer dat niet zo voor mogelijk hield...
Klopt, hij klinkt zelf ook niet helemaal overtuigd:
quote:
Hoewel het geenszins duidelijk is dat de schrijver Sadleir in zijn boek 'The Round House' het verhaal op feiten van het voormalige Ronde Huis te Nunspeet heeft gebaseerd, zijn er toch opvallend veel samenvallende omstandigheden.

D. Septer, "Raadsels rond het Ronde Huis zijn nog altijd niet opgelost", Nunspeet Vooruit, 29-07-1976, p. 7
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 november 2012 @ 14:53:30 #106
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_119426896
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:21 schreef Dissectienaald het volgende:
Die H. waaraan gerefereerd wordt, dat is natuurlijk Hans. Zoals Frank van Vloten in zijn brief van 1 november 1890 schreef aan Willem Witsen: 'Brengt ge Hans mede?'
J.S. Brandts Buijs, de andere echtgenoot van Betsy van Vloten werd ook Hans genoemd.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  dinsdag 20 november 2012 @ 15:15:34 #107
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119427684
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:43 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik even niet, heb sinds zaterdag een fittie met de belastingdienst over de zorgtoeslag. Zal vast de AIVD erachter zitten om te zorgen dat ik 'de waarheid' over dat verdomde huis niet te weten kom...
_O-
  dinsdag 20 november 2012 @ 15:16:26 #108
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119427711
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:53 schreef TARAraboemdijee het volgende:
quote: Op dinsdag 20 november 2012 14:21 schreef Dissectienaald het volgende:Die H. waaraan gerefereerd wordt, dat is natuurlijk Hans. Zoals Frank van Vloten in zijn brief van 1 november 1890 schreef aan Willem Witsen: 'Brengt ge Hans mede?'J.S. Brandts Buijs, de andere echtgenoot van Betsy van Vloten werd ook Hans genoemd.
Bedoelen ze niet Hendrik hiermee ? :9
pi_119428224
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:42 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, iemand gaat een verslag schrijven :)
Een verslag nog wel ....
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119428674
Nou ja, H. laat een hoop open voor speculatie. Het is minder direct dan 'Hendrik' zeggen en daarmee ontwijk je de suggestie dat het om prins Hendrik zou gaan. Ook reeds opgemerkt door iemand is het gebruik van het woord 'verhaal' in het slotwoord. Niet 'de geschiedenis' van het Ronde Huis waarmee je eigenlijk een impliciete feitelijke juistheid suggereert, maar met het gebruik van het woord 'verhaal' heb je veel meer ruimte om zaken te kunnen beweren.
pi_119428758
Het Gelders Archief (GA) houdt nauwkeurig bij welke archieven van welke omvang in de collectie worden opgenomen. Daarnaast documenteert het GA zorgvuldig wat op welk moment wordt vernietigd. Uit het jaarverslag van de Rijksarchiefdienst (het Rijksarchief in Gelderland is in 2002 na fusie opgegaan in het Gelders Archief) van 1990: ‘Ontvangen van de heer J.W. Montenberg te Epse. Aantekeningen betreffende onderzoek verricht door J.W. Montenberg e.a., 20e eeuw, 1 omslag’. Er is dus destijds één omslag aan het archief gedoneerd, dat als archief 0280 ‘J.W. Montenberg’ in de collectie is opgenomen. Er zijn geen documenten uit het archief verwijderd of vernietigd.
pi_119428767
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:53 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

J.S. Brandts Buijs, de andere echtgenoot van Betsy van Vloten werd ook Hans genoemd.
Zie je, het stikt hier van de Hansen...
pi_119428964
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 15:54 schreef WebcareGeldersArchief het volgende:
Het Gelders Archief (GA) houdt nauwkeurig bij welke archieven van welke omvang in de collectie worden opgenomen. Daarnaast documenteert het GA zorgvuldig wat op welk moment wordt vernietigd. Uit het jaarverslag van de Rijksarchiefdienst (het Rijksarchief in Gelderland is in 2002 na fusie opgegaan in het Gelders Archief) van 1990: ‘Ontvangen van de heer J.W. Montenberg te Epse. Aantekeningen betreffende onderzoek verricht door J.W. Montenberg e.a., 20e eeuw, 1 omslag’. Er is dus destijds één omslag aan het archief gedoneerd, dat als archief 0280 ‘J.W. Montenberg’ in de collectie is opgenomen. Er zijn geen documenten uit het archief verwijderd of vernietigd.
Goed, dat is de volgende 'bewering' van de heer Schalkwijk die naar het rijk der fabelen verwezen wordt.
pi_119429050
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 15:54 schreef WebcareGeldersArchief het volgende:
Het Gelders Archief (GA) houdt nauwkeurig bij welke archieven van welke omvang in de collectie worden opgenomen. Daarnaast documenteert het GA zorgvuldig wat op welk moment wordt vernietigd. Uit het jaarverslag van de Rijksarchiefdienst (het Rijksarchief in Gelderland is in 2002 na fusie opgegaan in het Gelders Archief) van 1990: ‘Ontvangen van de heer J.W. Montenberg te Epse. Aantekeningen betreffende onderzoek verricht door J.W. Montenberg e.a., 20e eeuw, 1 omslag’. Er is dus destijds één omslag aan het archief gedoneerd, dat als archief 0280 ‘J.W. Montenberg’ in de collectie is opgenomen. Er zijn geen documenten uit het archief verwijderd of vernietigd.
Dus... in 1990 werd het jaarverslag gedrukt en werd er melding gemaakt van 1 omslag .
Er is nooit een halve meter archief Montenberg gedoneerd, zoals Schalkwijk schrijft in zijn boek.

Misschien heeft Schalkwijk die halve meter ooit gezien bij Montenberg thuis, maar het is niet terechtgekomen bij het Rijksarchief in Gelderland, aldus het jaarverslag 1990
pi_119429716
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 16:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dus... in 1990 werd het jaarverslag gedrukt en werd er melding gemaakt van 1 omslag .
Er is nooit een halve meter archief Montenberg gedoneerd, zoals Schalkwijk schrijft in zijn boek.

Misschien heeft Schalkwijk die halve meter ooit gezien bij Montenberg thuis, maar het is niet terechtgekomen bij het Rijksarchief in Gelderland, aldus het jaarverslag 1990
Tja, we kunnen natuurlijk nooit zeker weten wat er verwijderd is. We moeten het maar aannemen van Het Gelders Archief.
Misschien is bij de fusie het een en ander zoekgeraakt?

Ik bedoel; waarom de ene bewering wel geloven en de andere niet?
  dinsdag 20 november 2012 @ 16:27:27 #116
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119429969
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 16:20 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Tja, we kunnen natuurlijk nooit zeker weten wat er verwijderd is. We moeten het maar aannemen van Het Gelders Archief.
Misschien is bij de fusie het een en ander zoekgeraakt?

Ik bedoel; waarom de ene bewering wel geloven en de andere niet?
Omdat je dit relatief gemakkelijk kunt nagaan. De bron is raadpleegbaar, je kunt zelf dat jaarverslag inzien. Van de andere zijde hoor je nooit waar de claims precies op gebaseerd zijn. Je moet ze op hun woord geloven, en dat is lastiger.
pi_119430066
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 16:27 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Omdat je dit relatief gemakkelijk kunt nagaan. De bron is raadpleegbaar, je kunt zelf dat jaarverslag inzien. Van de andere zijde hoor je nooit waar de claims precies op gebaseerd zijn.
Ja, en men kan ook indien nodig iets weglaten uit een jaarverslag.
Je ziet het nu met dat boek van Sandleir, het was nooit geschreven , en nu blijkt iemand nog 2 exemplaren in zijn bezit te hebben. Ook een vreemde zaak toch?
pi_119430954
Omdat diegene die de boeken in bezet heeft, er geen waarde aan hecht om een foto van een cover te laten mogen maken. Hoop ik dat met dit ik jullie iets kan verblijden, en eindelijk deze eindeloze discussie over een boek. Wat na een periode na Van Vloten is geschreven, dus totaal uit de context van topic onderwerp. Nu eindelijk afsluiten zodat we onze gedachten op andere, belangrijkere zaken kunnen zetten !
  dinsdag 20 november 2012 @ 16:51:01 #119
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119430996


[ Bericht 69% gewijzigd door Zonnestraal10 op 20-11-2012 16:55:03 (onodige post) ]
pi_119431074
En nee het is NIET gelukt om tot woensdag niks te posten zoals jullie gemerkt hebben ;)
  dinsdag 20 november 2012 @ 16:54:52 #121
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119431156
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 16:52 schreef RHSEARCHER het volgende:
En nee het is NIET gelukt om tot woensdag niks te posten zoals jullie gemerkt hebben ;)
Top! :)
  dinsdag 20 november 2012 @ 16:56:15 #122
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119431222
Oke leuk stukje dagboek van iemand :) had toch echt een foto verwacht van de cover van het boek
  dinsdag 20 november 2012 @ 17:02:08 #123
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119431457
Het gaat dus niet om één boek, maar om drie: Forlorn Sunset (vermoedelijk), Fanny by Gaslight (waar inderdaad ook dat "Larne Circle" in voorkwam), en een nog onbekende studie.

Misschien dat die eerste twee titels samen de "twee exemplaren van The Round House" zijn waar de bron het over had?

[ Bericht 16% gewijzigd door Iblardi op 20-11-2012 17:12:49 ]
pi_119432254
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 17:02 schreef Iblardi het volgende:
Het gaat dus niet om één boek, maar om drie: Forlorn Sunset (vermoedelijk), Fanny by Gaslight (waar inderdaad ook dat "Larne Circle" in voorkwam), en een nog onbekende studie.

Misschien dat die eerste twee titels samen de "twee exemplaren van The Round House" zijn waar de bron het over had?
Nee, dat die twee boeken wel bestaan hebben we hier al vastgesteld. Met plaatjes erbij.
The Round House is een andere titel en daarvan heeft iemand nog 2 exemplaren in bezit, dus daar zouden we graag foto's van zien. Want dat is het enige dat bewijst dat dat boek bestaat.
  dinsdag 20 november 2012 @ 17:32:56 #125
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119432747
Het is waarschijnlijk gewoon een vergissing. De bijdrage van RHSEARCHER heeft wat mij betreft de zaak wel opgehelderd.
We zouden natuurlijk de synopsis nog even moeten nalopen, maar ik ga ervan uit dat het eerste boek inderdaad Forlorn Sunset is. In dat geval zou The Round House een alternatieve titel kunnen zijn geweest, of de titel van een trilogie waarin de drie bestaande -en bepaald niet geheime- boeken gebundeld waren. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat de schrijver van dit document (Montenberg?) de titel verkeerd heeft onthouden. Maar we hebben in elk geval een samenvatting waar we iets mee kunnen.

[ Bericht 36% gewijzigd door Iblardi op 20-11-2012 17:42:38 ]
pi_119433593
@yvonne:
bijna twee jaar en over 3.000 posts hebben echt niets nieuws opgeleverd dat al niet jarenlang bekend was...
Hoelang duurde het niet voordat jullie Dirk S. vonden? Volgens een aantal posts was hij al een aantal jaren geleden overleden etc.
Ik ging toen zelf maar eens googelen en vond binnen een half uur een e-mail adres en binnen een
week was ik in contact met hem. Hij moest wel hard lachen toen ik hem later vertelde dat Fokker Staal op een antwoord zat te wachten op zijn telefoontje. Dirk heeft niet eens een antwoord apparaat en zeker geen mobieltje, omdat waar hij woont die daar geen ontvangst is en dus onbruikbaar.
Na meer dan een jaar liep het onderzoek vast: Deel 3 begon op 19 maart 2011 en liep toen dood totdat ik er via aos weer wat leven in blies n.a.v de opmerking van lxhrd van 24 augustus 2012 (nog steeds op page 3...meer dan een jaar eerder begonnen) opmerkte:
"wie heeft die tunnel nu eindelijk verzonnen?"
Ik speelde via aos toen maar die kaart van het gangestel in jullie handen.....
en sindsdien zitten we sinds augustus 2012 (nog steeds op page 3) nu een paar maanden later
op page 12. Er werd gegraven en die gangen werden idd gevonden en blootgelegd.
Dissectienaald, een laatkomer hier sinds september 2012, bleef overigens maar verwijzen naar dat vervolgverhaal in Nunspeet Vooruit dat Septer's artikel maar belachelijk bleef maken, waarin die mevrouw daar beweerde dat die gangen nooit bestonden en dat het wel een ijskelder geweest zou zijn.
Vele Fokkers bleven maar negatieve opmerkingen maken aan het adres van aos en mijzelf,
maar vergeten jullie vooral niet dat door onze tekeningen van het gangenstel daar ws nog steeds niet gegraven zou zijn. Ook de fotos van Eldermans bij de leemput en de tekeningen van de drie verdiepingen van het RH en de tekeningen van een gedeelte van het Wodan geoglief via mij door aos geplaatst, hebben het onderzoek zeker weer in een nieuwe richting gezonden. Houden jullie dus op met al die negatieve opmerkingen; wij hebben genoeg aan het onderzoek bijgedragen.
Maar al die Fokkers hebben nog nooit dat Wodan geoglief kunnen vinden. Ongelooflijk.
Maar goed morgen zullen jullie wel het antwoord krijgen.
pi_119433966
@Nunspeet1953 Helaas moet ik u daarin tegen spreken, de reden om te gaan graven was NIET de kaart.
  dinsdag 20 november 2012 @ 18:06:20 #128
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119434058
wat was dan wel de reden :P
pi_119434110
@Zonnestraal die wil je niet weten ;)
  dinsdag 20 november 2012 @ 18:08:52 #130
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119434143
Want ??
pi_119434207
Die krijg je nog wel te horen waarschijnlijk :P
pi_119434930
Morgen worden de raadselen rond Het Ronde Huis onthuld 8-)
pi_119435866
Wat zou het leuk zijn als we nu nog een nieuwtje op dit forum konden krijgen, dat niet in het boek morgen staat. Wie heeft nog een uitsmijter?
pi_119436400
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:49 schreef gerhardius het volgende:
Wat zou het leuk zijn als we nu nog een nieuwtje op dit forum konden krijgen, dat niet in het boek morgen staat. Wie heeft nog een uitsmijter?
Kaft van The Round House van Michael Sandleir zou natuurlijk geweldig zijn ^O^
pi_119436651
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 17:54 schreef nunspeet1953 het volgende:
Na meer dan een jaar liep het onderzoek vast: Deel 3 begon op 19 maart 2011 en liep toen dood totdat ik er via aos weer wat leven in blies n.a.v de opmerking van lxhrd van 24 augustus 2012 (nog steeds op page 3...meer dan een jaar eerder begonnen) opmerkte:
"wie heeft die tunnel nu eindelijk verzonnen?"
Ik speelde via aos toen maar die kaart van het gangestel in jullie handen.....
Welnu, Nunspeet1953. Als ik je al eerder overhaalde tot een reactie met zulke gevolgen: heb je nog een leuke onthulling voor ons in petto, zo op het laatst? Is er nog iets wat zelfs voor jou niet duidelijk is m.b.t. het ronde huis, bijvoorbeeld?
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_119436854
een uitsmijter gerhardius?

die twee paginas van RHResearcher zijn niet zo maar een "leuk stukje dagboek van iemand."
maar zijn geschreven door Montenberg.
Een gedeelte van Montenberg's archieven werden begin jaren 80 door BVD in beslag genomen;
een ander gedeelte (waarin overigens niets nieuws of belastgevens in staat, kwam in de archieven in Arnhem terecht.
Maar het belangrijkste archief werd later na zijn dood op zolder van zijn huis gevonden en niets hiervan komt voor in het boek dat morgen uitkomt.
Daar moeten jullie nog even op wachten tot het volgende boek dat naar verluid volgend jaar uitkomt, dat de geschiedenis van een heel andere kant zal benaderen, meer gebaseerd op bovenstaand en jarenlange correspondentie van M, die wanneer hij achter zijn schrijfmachine ging zitten, zeer lange brieven kon schrijven....
Denken jullie overigens dat Ton Biesemaat morgen in Nunspeet zal verschijnen; ik wil die man daar wel eens ontmoeten eindelijk... zien wat hij daar nog te vertellen heeft.....
pi_119437050
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 17:32 schreef Iblardi het volgende:
Het is waarschijnlijk gewoon een vergissing. De bijdrage van RHSEARCHER heeft wat mij betreft de zaak wel opgehelderd.
We zouden natuurlijk de synopsis nog even moeten nalopen, maar ik ga ervan uit dat het eerste boek inderdaad Forlorn Sunset is. In dat geval zou The Round House een alternatieve titel kunnen zijn geweest, of de titel van een trilogie waarin de drie bestaande -en bepaald niet geheime- boeken gebundeld waren. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat de schrijver van dit document (Montenberg?) de titel verkeerd heeft onthouden. Maar we hebben in elk geval een samenvatting waar we iets mee kunnen.
Is logisch wat je zegt .
De persoon die het uitreksel schrijft ( Montenberg ??) herinnert zich de titel fout.
De persoon Fanny komt voor in dat andere boek van Sadleir en daar werd een tv-serie van gemaakt door de BBC.
klik hier

Hoe dan ook.... het is allemaal echt niet van belang als bewijs van de slechtigheid van FvV.
Het is flauwekulbewijs.

Is het ook flauwekulbewijs of de oma van Johan Montenberg en zijn moeder vanuit Amersfoort meisjes van hupse zeden aan het ronselen waren.?
Wat heeft dat met FvV te maken ?

[ Bericht 3% gewijzigd door Bluesdude op 20-11-2012 19:19:53 ]
pi_119437239
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:09 schreef nunspeet1953 het volgende:

Denken jullie overigens dat Ton Biesemaat morgen in Nunspeet zal verschijnen; ik wil die man daar wel eens ontmoeten eindelijk... zien wat hij daar nog te vertellen heeft.....
Op Facebook RH dreigt TB dat hij het boek uit de handel wil laten nemen omdat er sprake zou zijn van contractbreuk van Sch. Zou hij dat menen, of wil hij alleen de verkoop stimuleren? Wachten op Sint is dan geen optie meer..
pi_119437811
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:18 schreef gerhardius het volgende:

[..]

Op Facebook RH dreigt TB dat hij het boek uit de handel wil laten nemen omdat er sprake zou zijn van contractbreuk van Sch. Zou hij dat menen, of wil hij alleen de verkoop stimuleren? Wachten op Sint is dan geen optie meer..
Hmm, complot: Ton en Hans werken samen, huren Lavender in. Maken dit forum groot. Ruzie, roddel, achterklap. Forum groeit. Journalist komt langs, hapt. Aandacht. Boek uit onverwachte hoek. Ton dreigt. Aandacht neemt nog grote vormen aan. Berni komt langs. Sell-sell-sell!

Eerste druk met leuke gadget; forum.fok-lidmaatschap?
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_119437943
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:09 schreef nunspeet1953 het volgende:
een uitsmijter gerhardius?

die twee paginas van RHResearcher zijn niet zo maar een "leuk stukje dagboek van iemand."
maar zijn geschreven door Montenberg.
Een gedeelte van Montenberg's archieven werden begin jaren 80 door BVD in beslag genomen;
een ander gedeelte (waarin overigens niets nieuws of belastgevens in staat, kwam in de archieven in Arnhem terecht.
Maar het belangrijkste archief werd later na zijn dood op zolder van zijn huis gevonden en niets hiervan komt voor in het boek dat morgen uitkomt.
Daar moeten jullie nog even op wachten tot het volgende boek dat naar verluid volgend jaar uitkomt, dat de geschiedenis van een heel andere kant zal benaderen, meer gebaseerd op bovenstaand en jarenlange correspondentie van M, die wanneer hij achter zijn schrijfmachine ging zitten, zeer lange brieven kon schrijven....
Denken jullie overigens dat Ton Biesemaat morgen in Nunspeet zal verschijnen; ik wil die man daar wel eens ontmoeten eindelijk... zien wat hij daar nog te vertellen heeft.....
Kun je niet een beetje doorwerken dan? Ben wel benieuwd.

Overigens: aan wie schreef M zijn brieven? Wel bijzonder dat hij die correspondentie kopieerde, in een tijd dat kopieermachines nog op van dat gladde papier drukten, waarvan het beeld na een paar manden ging vervagen..
  dinsdag 20 november 2012 @ 19:55:39 #141
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119439138
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:34 schreef gerhardius het volgende:

[..]

Kun je niet een beetje doorwerken dan? Ben wel benieuwd.

Overigens: aan wie schreef M zijn brieven? Wel bijzonder dat hij die correspondentie kopieerde, in een tijd dat kopieermachines nog op van dat gladde papier drukten, waarvan het beeld na een paar manden ging vervagen..
Maar kennelijk wel door iemand geschreven die op school nog de oude spelling had geleerd en daar af en toe in terugviel: "heerenkroeg", "hooge hoed".
pi_119439305
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:32 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Hmm, complot: Ton en Hans werken samen, huren Lavender in. Maken dit forum groot. Ruzie, roddel, achterklap. Forum groeit. Journalist komt langs, hapt. Aandacht. Boek uit onverwachte hoek. Ton dreigt. Aandacht neemt nog grote vormen aan. Berni komt langs. Sell-sell-sell!

Eerste druk met leuke gadget; forum.fok-lidmaatschap?
Hij is leuk!

:D
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:01:05 #143
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119439428
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:09 schreef nunspeet1953 het volgende:
een uitsmijter gerhardius?

die twee paginas van RHResearcher zijn niet zo maar een "leuk stukje dagboek van iemand."
maar zijn geschreven door Montenberg.
Een gedeelte van Montenberg's archieven werden begin jaren 80 door BVD in beslag genomen;
een ander gedeelte (waarin overigens niets nieuws of belastgevens in staat, kwam in de archieven in Arnhem terecht.
Maar het belangrijkste archief werd later na zijn dood op zolder van zijn huis gevonden en niets hiervan komt voor in het boek dat morgen uitkomt.
Daar moeten jullie nog even op wachten tot het volgende boek dat naar verluid volgend jaar uitkomt, dat de geschiedenis van een heel andere kant zal benaderen, meer gebaseerd op bovenstaand en jarenlange correspondentie van M, die wanneer hij achter zijn schrijfmachine ging zitten, zeer lange brieven kon schrijven....
Denken jullie overigens dat Ton Biesemaat morgen in Nunspeet zal verschijnen; ik wil die man daar wel eens ontmoeten eindelijk... zien wat hij daar nog te vertellen heeft.....
Hoi dirk,;)
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:07:24 #144
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119439777
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:01 schreef Zonnestraal10 het volgende:

[..]

Hoi dirk,;)
En dat zou inderdaad de vraag van gerhardius beantwoorden. :P
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:16:17 #145
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119440230
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:07 schreef Iblardi het volgende:

[..]

En dat zou inderdaad de vraag van gerhardius beantwoorden. :P
Precies dat septer corespondeerde met montenberg ;)
pi_119440741
Wat zijn we hier toch prima speurneuzen, haha
pi_119441971
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:16 schreef Zonnestraal10 het volgende:

[..]

Precies dat septer corespondeerde met montenberg ;)
Die correspondentie lijkt me reuze interessant.
  dinsdag 20 november 2012 @ 21:29:23 #148
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119444088
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 19:53 schreef nunspeet1953 het volgende:
Ja Gerhardius,

Zoals gewoonlijk zit onze forum academicus er weer helemaal naast:

De Mythstee is beschermd onder de Monumentenraad,
Registratie Onroerende Archeologische Monumenten,
Def. nr. 35, goedgekeurd 15 jan 1964.

In tegenstelling tot de dossiers van instellingen worden privé-dossiers (begrijpelijkerwijs) niet altijd zorgvuldig bijgehouden. Dan kan het gebeuren dat de informatie die daarin staat op een gegeven moment niet meer up-to-date is. Iemand die zijn kennis over de status van de Mythstee baseert op een dossier uit de jaren '70 of '80 zal heel goed kunnen denken dat deze ook in 2012 een beschermd monument is en zal deze overtuiging misschien ook met vrij grote stelligheid verkondigen. Iemand die pas in 2012 met het onderwerp bekend raakt en dan naar informatie begint te zoeken, zal eerder aanleiding vinden om aan die status te twijfelen of zal zelfs vrij snel weten dat die status niet langer van toepassing is.
Ik vermoed dus dat jouw informatie op zo'n privé-dossier gebaseerd is. Klopt dat?
pi_119445273
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:29 schreef Iblardi het volgende:

[..]

In tegenstelling tot de dossiers van instellingen worden privé-dossiers (begrijpelijkerwijs) niet altijd zorgvuldig bijgehouden. Dan kan het gebeuren dat de informatie die daarin staat op een gegeven moment niet meer up-to-date is. Iemand die zijn kennis over de status van de Mythstee baseert op een dossier uit de jaren '70 of '80 zal heel goed kunnen denken dat deze ook in 2012 een beschermd monument is en zal deze overtuiging misschien ook met vrij grote stelligheid verkondigen. Iemand die pas in 2012 met het onderwerp bekend raakt en dan naar informatie begint te zoeken, zal eerder aanleiding vinden om aan die status te twijfelen of zal zelfs vrij snel weten dat die status niet langer van toepassing is.
Ik vermoed dus dat jouw informatie op zo'n privé-dossier gebaseerd is. Klopt dat?
Op http://archeologie.erfgoedthesaurus.nl/ staat Mythstee wel genoemd, de heuveltjes erom heen zijn natuurlijk, de schans zelf werd beschermd want opgeworpen en waarschijnlijk prehistorisch. Of de status nog steeds zo is valt te betwijfelen, het staat niet op deze site en komt ook niet voor op gemeentelijke lijsten. De genoemde bron is een kopie van een officieel document gedateerd 1964, inderdaad uit een privedossier.

quote:
beschrijving
CAA: kopie Loeb-fiche. CAA: 27CN-8 Meldingskaart 1987: 27C-1 Het leek een randstructuur rond urnenveldheuveltjes te betreffen. Uit later onderzoek bleek het hier te gaan om een volstrekt natuurlijk fenomeen. Een opgeworpen ronde wal (of schans) waarbinnen een drietal afgeronde vijfhoekige paalkransen met openingen aan de oostzijde. In 1936 wees heer H. van Heerde het RMO op dit terrein, waar urnenheuvels aanwezig zouden zijn bij een door een wal omgeven kuil. Latere archeologen zagen de kringgreppels met paalkonstrukties die binnen de wal zijn gevonden ook als urnenveldheuvels. In 1938 vond er vervolgens een opgraving plaats olv Bursch (RMO), maar dit onderzoek was kort en werd niet afgerond, en er konden geen conclusies aan verbonden worden. Wel bleek al dat de heuveltjes vlakbij het monument die aanleiding gaven tot het onderzoek op een natuurlijke wijze waren ontstaan. Het terrein werd beschermd als "Terrein waarin een aarden wal of schans. Datering: waarschijnlijk Prehistori
pi_119446358
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:58 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hij is leuk!

:D
Bedankt.. Maar ik werk er gedwee aan mee, morgen na 17.00 is het boek te koop. Ik zal er zijn.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
  dinsdag 20 november 2012 @ 22:25:48 #151
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119447175
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:51 schreef gerhardius het volgende:

[..]

Op http://archeologie.erfgoedthesaurus.nl/ staat Mythstee wel genoemd, de heuveltjes erom heen zijn natuurlijk, de schans zelf werd beschermd want opgeworpen en waarschijnlijk prehistorisch. Of de status nog steeds zo is valt te betwijfelen, het staat niet op deze site en komt ook niet voor op gemeentelijke lijsten. De genoemde bron is een kopie van een officieel document gedateerd 1964, inderdaad uit een privedossier.

[..]

Dat is inderdaad de fiche die ik in BNW / Het Ronde Huis, vergeten, fictie of feit? Dl.11 citeerde en die helaas onvolledig is. De tweede en derde zin lijken elkaar tegen te spreken, maar ik vermoed dat die tweede zin ("Uit later onderzoek bleek het hier te gaan om een volstrekt natuurlijk fenomeen") nog onderdeel is van de inleiding en de derde zin ("een opgeworpen ronde wal...") de oude opvatting weergeeft, gezien het feit dat de locatie wordt gekenmerkt als "voormalig AMK-terrein". Ze maakt dus geen deel meer uit van de Archeologische Monumentenkaart. Er is geen archeologisch terrein vlakbij waar ze mee zou kunnen zijn samengevoegd (dat zou ook vreemd zijn voor een "volkstrekt natuurlijk fenomeen"), en derhalve kan er worden geconcludeerd dat de Mythstee niet langer de status van monument heeft.
Wel vraag ik me nog af hoe het nu precies zit met die paalgaten en wanneer men dan eigenlijk voor het laatst onderzoek (bureau- of veldonderzoek?) heeft gedaan.
Daarnaast ben ik benieuwd naar dat artikel van de heer De Boer in de Elburger Courant uit 1947 waarin iets over Van Giffens werkzaamheden ter plaatse zou moeten worden gezegd. Ik heb tussen de publicaties van Van Giffen op internet ook nog niets kunnen vinden wat naar de Mythstee verwijst, terwijl die man toch aardig wat artikelen heeft geschreven. Ook de beschikbare regionale kranten melden er niets over, terwijl oudheidkundige vondsten op de Veluwe doorgaans toch veel aandacht kregen: bekers en grafheuvels in Ermelo, Elspeet - maar niets bij het Eibertjespad onder Nunspeet. (Wel een aankondiging in de Leidsche Courant, gebaseerd op het jaarverslag van het RMO van 1936, dat Bursch daar inderdaad te gelegener tijd wou gaan graven.)
pi_119448174
hier nog een nieuwtje voor lxhrd die van Heilige Lijnen houdt:

trek de lijn Nieuw Soerel - Ronde Huis - Nieuw Groeneveld eens door in westelijke richting,
dan zul je zien dat die bij Hilversum in de buurt precies over het huis Bergelinden loopt dat
in 1926 gereed kwam. Raad maar eens wiens huis dat wel was. aos zal het wel weten!

Dat is alles voor vanavond; morgen gaan we dan allemaal naar Nunspeet om het boek te
kopen......

Tot morgen dan maar.... nog een nachtje slapen......
pi_119448338
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:44 schreef nunspeet1953 het volgende:
hier nog een nieuwtje voor lxhrd die van Heilige Lijnen houdt:

trek de lijn Nieuw Soerel - Ronde Huis - Nieuw Groeneveld eens door in westelijke richting,
dan zul je zien dat die bij Hilversum in de buurt precies over het huis Bergelinden loopt dat
in 1926 gereed kwam. Raad maar eens wiens huis dat wel was. aos zal het wel weten!

Dat is alles voor vanavond; morgen gaan we dan allemaal naar Nunspeet om het boek te
kopen......

Tot morgen dan maar.... nog een nachtje slapen......
Wens je alvast een fijne dag. Zal een belangrijk moment voor je zijn.
Hoop dat het boek interessante informatie voor ons allen heeft.

Spannend is het en ik ben benieuwd naar het beloofde verslag :)
  dinsdag 20 november 2012 @ 22:56:23 #154
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119448829
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:44 schreef nunspeet1953 het volgende:
hier nog een nieuwtje voor lxhrd die van Heilige Lijnen houdt:

trek de lijn Nieuw Soerel - Ronde Huis - Nieuw Groeneveld eens door in westelijke richting,
dan zul je zien dat die bij Hilversum in de buurt precies over het huis Bergelinden loopt dat
in 1926 gereed kwam. Raad maar eens wiens huis dat wel was. aos zal het wel weten!
Ik heb er nog niet zoveel over gelezen, maar was het niet zo dat die hele theorie van heilige lijnen in de context van het Teutoonse Germanendom pas in 1929 door Wilhelm Teudt werd geïntroduceerd? Had hij dan van tevoren overleg gehad met Van Vloten daarover, of hoe moet ik me dat voorstellen?
pi_119449900
nvm

[ Bericht 99% gewijzigd door Green1 op 20-11-2012 23:31:14 ]
pi_119449982
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Wel vraag ik me nog af hoe het nu precies zit met die paalgaten en wanneer men dan eigenlijk voor het laatst onderzoek (bureau- of veldonderzoek?) heeft gedaan.
Daarnaast ben ik benieuwd naar dat artikel van de heer De Boer in de Elburger Courant uit 1947 waarin iets over Van Giffens werkzaamheden ter plaatse zou moeten worden gezegd. Ik heb tussen de publicaties van Van Giffen op internet ook nog niets kunnen vinden wat naar de Mythstee verwijst, terwijl die man toch aardig wat artikelen heeft geschreven. Ook de beschikbare regionale kranten melden er niets over, terwijl oudheidkundige vondsten op de Veluwe doorgaans toch veel aandacht kregen: bekers en grafheuvels in Ermelo, Elspeet - maar niets bij het Eibertjespad onder Nunspeet. (Wel een aankondiging in de Leidsche Courant, gebaseerd op het jaarverslag van het RMO van 1936, dat Bursch daar inderdaad te gelegener tijd wou gaan graven.)
Er zijn een paar mogelijkheden:
1 de Mythstee is onderzocht maar onbeduidend. Heeft daarom ook geen monumentenstatus. Volstrekt logisch, ook al denken een hoop mensen daar anders over?
2 het is eigenlijk nooit goed onderzocht. Bursch heeft er wel eens naar gekeken, maar vluchtig zonder goed rapport. Mogelijk verwarring in conclusiefase doordat er sprake is van zowel natuurlijke heuvels als een opgeworpen wal. Foutje, bedankt!?
3 alles omtrent Mythstee is weggemoffeld. Vraag is dan: met welk doel? Wie zou daar wat aan hebben? Waar zijn de openbare bronnen, zoals de jaarverslagen en monumentenverslagen uit de openbare archieven?
4 ??

Hopelijk dat de regioarchioloog daar aandacht aan gaat geven en onderzoek zal starten of is gestart.
pi_119450601
Dank je Nunspeet!....Dat weet ik zeker inderdaad, en het verbaasd me niets.Maar nogmaals dank voor de nieuwe info...keep in contact!
---

Zo hoort dat dus beste forumleden......een beetje respect voor de '1e generatie-onderzoekers' (of posters van informatie dat niet op het internet of in openbare archieven te vinden is)......Hoe ik nu weer lees(ook op FB) dat er lui zijn die geeneens 20 euro over hebben om het boek van WGRH-1 morgen te kopen is echt triest e lachwekkend!.......Ook al verwacht je er niets van; als R-H volger koop je dat boek gewoon, daar hoef je toch geen 2 seconden over na te denken?(tenzij je krap bij kas zit).......

En denk nog maar eens na waarom ik weer gestopt ben met meer info te geven over 'the round house'(in dit geval)...Alle '1e generatie onderzoekers' lezen ook mee, en die staan echt niet te trappelen om op commando info te geven aan ons 'r-h rookies', en ik ga het zo ook niet steeds vragen.....het komt vanzelf wel, zoals we morgen gaan meemaken. We worden al genoed verwend...

Ik zou zeggen lees mijn posts en die van nunspeet1953 nog maar eens goed door....,want(believe it or nott) dit is in ieder geval dan ECHT de laatste keer dat ik hier post....
...discussieren met mijn 'oost-indisch dove vijanden' heb ik geen zin meer in , en info delen tja waarom zou ik? Wellicht dat nunspeet1953 of RHsearcher etc. nog bruikbare info willen delen van de '1e generatie onderzoekers' , respect overigens dat ze dat volhouden!
.....

p.s. Inquisator zal hier nog af en toe updates en oproepen posten betreffende onze werkzaamheden in WGRH-2
  dinsdag 20 november 2012 @ 23:30:34 #158
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119450614
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 23:17 schreef gerhardius het volgende:

[..]

Er zijn een paar mogelijkheden:
1 de Mythstee is onderzocht maar onbeduidend. Heeft daarom ook geen monumentenstatus. Volstrekt logisch, ook al denken een hoop mensen daar anders over?
2 het is eigenlijk nooit goed onderzocht. Bursch heeft er wel eens naar gekeken, maar vluchtig zonder goed rapport. Mogelijk verwarring in conclusiefase doordat er sprake is van zowel natuurlijke heuvels als een opgeworpen wal. Foutje, bedankt!?
3 alles omtrent Mythstee is weggemoffeld. Vraag is dan: met welk doel? Wie zou daar wat aan hebben? Waar zijn de openbare bronnen, zoals de jaarverslagen en monumentenverslagen uit de openbare archieven?
4 ??

Hopelijk dat de regioarchioloog daar aandacht aan gaat geven en onderzoek zal starten of is gestart.
Het is natuurlijk wel sporten met een handicap als je alleen internet als bron van informatie kunt gebruiken. Zo er al gedetailleerde informatie beschikbaar is heeft die meestal betrekking op de laatste jaren. Ouder materiaal zal ongetwijfeld wel in de archieven van de betrokken instellingen te vinden zijn. Ik denk dat de universiteitsbibliotheek van Leiden ook nog wel wat kan opleveren m.b.t. de opgravingen van Bursch en Van Giffen.
pi_119450637
dubbel
  dinsdag 20 november 2012 @ 23:37:19 #160
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119450854
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 23:17 schreef gerhardius het volgende:

[..]

2 het is eigenlijk nooit goed onderzocht. Bursch heeft er wel eens naar gekeken, maar vluchtig zonder goed rapport. Mogelijk verwarring in conclusiefase doordat er sprake is van zowel natuurlijke heuvels als een opgeworpen wal. Foutje, bedankt!?
Ik heb zelf de indruk dat de ROB bij de grootschalige evaluatie in 2005-2006 erg zorgvuldig te werk is gegaan:
quote:
Nieuwe waarderingssystematiek
De archeologen van de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek kregen de afgelopen jaren voortdurend te maken met grafheuvels, zeker in het kader van de actualisering van het Monumentenregister. Na exacte inmeting werd voor een aantal terreinen duidelijk dat de heuvels niet binnen, maar buiten de beschermde zone lagen. De buiten boord gevallen heuvels, gelegen in andere percelen, kwamen in aanmerking voor een bijbescherming. Voor een bijbescherming is een goede onderbouwing onmisbaar. Het is van belang aan te tonen dat het inderdaad gaat om oudtijds opgeworpen heuvellichamen van een prehistorisch grafmonument en niet om natuurlijke verschijnselen zoals een stuifduin. Dat betekende aanvullend veldwerk. Om antropogene heuvels van natuurlijke te onderscheiden hebben de archeologen een aantal criteria gedefinieerd, waarvan vorm, de landschappelijke ligging en bodemkundige kenmerken de belangrijkste zijn. Van oktober 2005 tot april 2006 zijn 93 heuvels behorende bij 35 rijksmonumenten met een gutsboor onderzocht. Voor de
helft van de onderzochte monumenten is besloten de bescherming uit te breiden om zo de grafheuvels volledig te beschermen. In het geval van 13 heuvels is onomstotelijk aangetoond dat het geen grafheuvels, maar stuifduinen waren. Deze worden van de lijst beschermde monumenten afgevoerd.

http://www.cultureelerfgo(...)euwsbrief%201_06.pdf
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de Mythstee daarbij is overgeslagen.
  dinsdag 20 november 2012 @ 23:47:47 #161
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119451144
En dat was in het kader hiervan:
quote:
Actualisering Monumenten Register (AMR)

In het AMR-project is tussen 2000 en 2005 het bestand van wettelijk beschermde archeologische monumenten doorgelicht. Daarbij zijn de juridische begrenzingen voor een deel aangepast aan de archeologische waarden. Ook zijn er monumenten afgevoerd. Het totale areaal van de wettelijk beschermde monumenten is daarmee met ongeveer een derde teruggebracht.

Om het archeologische belang op een juiste manier te laten meewegen in de besluitvorming rondom de ruimtelijke ordening, moet het basisregister met wettelijk beschermde archeologische monumenten goed op orde zijn. Hiertoe is in de periode 2000-2005 het bestand van wettelijk beschermde archeologische monumenten geactualiseerd. In het kader van het project AMR is het bestand doorgelicht en opgeschoond. Het betrof vooral juridische opschoning – dubbele beschermingen, foutieve kadastrale percelen en dergelijke – en de correctie van begrenzingen.

In het kader van de AMR zijn 1464 wettelijk beschermde archeologische monumenten geanalyseerd door middel van bureaustudies. Op basis daarvan is besloten of aanvullende informatie noodzakelijk was over de omvang en de fysieke en inhoudelijke kwaliteit van de monumenten. Indien dit gewenst was, is veldonderzoek uitgevoerd in de vorm van boor- en/of proefsleuven­onderzoek (afbeelding 2.2). Het proef­sleuvenonderzoek is met name op nederzetting­sterreinen uitgevoerd, terwijl zichtbare monumenten als grafheuvels, terpen en wierden door middel van een booronderzoek zijn onderzocht. De overige monumenten zijn aan een visuele inspectie onderworpen.

Op basis van de resultaten van het onderzoek heeft in de periode 2003-2005 besluitvorming plaatsgevonden. Het merendeel van de monumenten is gehandhaafd. Bij 250 monumenten gaf het onderzoek reden tot verkleining van het wettelijk beschermde areaal. In 97 gevallen is besloten tot afvoeren van het monument. Bij 38 monumenten gaf het onderzoek aanleiding tot vergroten van het monument en in 20 gevallen is besloten tot een combinatie van verkleining en vergroting. Alles bij elkaar genomen heeft het AMR-project geleid tot een verkleining van het wettelijk beschermde areaal met circa 3600 ha.

Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, OC&W
  dinsdag 20 november 2012 @ 23:55:46 #162
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119451434
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2012 19:15 schreef gerhardius het volgende:
wat zou het kunnen betekenen als de eigenaar van de Mythstee in 1964 heeft gemeld dat er aardewerk en versteend hars (barnsteen) is aangetroffen bij het onderzoek van Bursch?

En wat is er dan nog, naast de palen, nog meer gevonden? Stenen messen?
Aardewerk en barnsteen? Is dat ergens vastgelegd? Wat zegt je bron(?) daarover?
pi_119451804
Nunspeet1952/nunspoeet1953

Kan het zijn dat jullie mij wel hebben geantwoord.. maar

Je DM-file is door een technische storing stukgegaan. Hierdoor heb je mogelijk DM's gemist.
pi_119455621
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 12:59 schreef aos het volgende:
En ik ook niet!....maar ik heb wel een baard..:)
Kijk, mijnheer Aos is een jokkebrokje. Dit is jouw antwoord naar aanleiding van mijn bericht dat ik in tegenstelling tot vragen die mij per PM gesteld werden, geen lid was van Werkgroep Ronde Huis 2. En nu valt hierboven te lezen dat jij dus WEL deel uitmaakt van dat clubje. Doet je geloofwaardigheid bijzonder veel goed.

Laat ik vooropstellen dat ik weinig verwacht van het boek. Ik wacht nog even met de aanschaf ervan, niet omdat ik het niet wil kopen, maar mensen met kinderen weten welke tijd eraan komt en wat dat allemaal kost. Ik kan hem wel op mijn lijstje zetten voor het heerlijk avondje, maar de kans is ook groot dat er vanmiddag een groot slot op Osinga komt te zitten wegens een door TB aangespannen kort geding om Schalkwijk wegens zijn contractbreuk te vervolgen.

Wat ik graag nog even wil benadrukken is dat mijn indruk van de eerste generatie Ronde Huis onderzoekers er één is van mensen met een lichte voorkeur voor het esoterische. Dan wil je je nog wel eens richten tot bronnen die niet helemaal zuiver zijn, zoals een paragnost, of uitgaan van gegevens die in 1946 nog wel 'accuraat' waren (volgens popular belief), maar anno 2012 in het land der fabelen thuishoren.

Ik zie geen bewijs van de Wodan 'geoglief'simpelweg omdat het geen geoglief is. Je moet namelijk een bepaald interpretatiekader erop nahouden wil je het kunnen zien. Een geoglief moet objectief zichtbaar zijn: Jan en alleman moeten het kunnen zien. Dus is het een pareidolie.
Frank van Vloten's Germaanse connectie is zijn zuster Elisabeth, die letteren gestudeerd heeft en waarschijnlijk door haar vertaling van sprookjes (geen sprookje) met de Germaanse mythologie in contact is gekomen. Veel sprookjes zijn namelijk Germaanse sagen in een nieuw jasje gestoken. Frank was getrouwd met een Indische. Uit een brief van Francine van Vloten, dochter van de beschuldigde, krijg ik niet de indruk dat hij zijn vrouw naakt tussen de arbeiders flikkerde. Ook uit andere egodocumenten van de familie Van Vloten blijkt dat er echt wel sprake van liefde tussen de echtelieden was. En die man, die dus met een vrouw trouwt uit wat een eugeneticus rond die tijd een 'inferieur ras' zou noemen, zou dan eugenetische experimenten tolereren op zijn landgoed? Dat vrij toegankelijk was voor wandelaars? Hoe hebben ze dat 'verborgen' kunnen houden? Dit is allemaal common sense: het hele verhaal is een verdachtmaking, en dat maakt eigenlijk het hele verhaal Kafka-esque. Schuldig bevonden op grond van een verdenking.

Ook dat uittreksel van het boek van Sadleir. De titel kan verkeerd herinnerd zijn. Er stond overigens J. Sadleir en niet M. Sadleir. Dat was weer met de hand geschreven eronder gezet.

En ik weet uit zeer betrouwbare bron dat het webcare team van het Gelders Archief de waarheid spreekt. Namelijk mijnheer Montenberg zelf.
pi_119455904
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:44 schreef nunspeet1953 het volgende:
hier nog een nieuwtje voor lxhrd die van Heilige Lijnen houdt:

trek de lijn Nieuw Soerel - Ronde Huis - Nieuw Groeneveld eens door in westelijke richting,
dan zul je zien dat die bij Hilversum in de buurt precies over het huis Bergelinden loopt dat
in 1926 gereed kwam. Raad maar eens wiens huis dat wel was. aos zal het wel weten!

Dat is alles voor vanavond; morgen gaan we dan allemaal naar Nunspeet om het boek te
kopen......

Tot morgen dan maar.... nog een nachtje slapen......
Leuk huis, klopt ook qua lijn.. Het huis heet echter Berglinden. Ben ooit aan deze weg geweest, maar het huis was me toen niet opgevallen..


Wie was nu de bewoner, kan (helaas) geen geschiedenis vinden en ga vandaag te druk zijn met het boek lezen.

Er kwam mij gisteren trouwens ineens iets op mijn pad: had het met iemand over het boek. Diegene had het op zijn werk er over gehad en had gehoort dat er toch echt enkele bejaarde nunspeters niet konden slapen van angst, doordat er veel terug kwam van "wat er toen daar gebeurd was"
De eerste keer dat ik dat hoorde, hier in het dorp..
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_119456213
Beste mede-onderzoekers en geinteresseerden in Het Ronde Huis, het duurt nu niet lang meer voor we weten hoe de boekpresentatie verlopen is.
Spannend!
  woensdag 21 november 2012 @ 10:22:55 #167
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119456602
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 09:53 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Leuk huis, klopt ook qua lijn.. Het huis heet echter Berglinden. Ben ooit aan deze weg geweest, maar het huis was me toen niet opgevallen..
[ afbeelding ]

Wie was nu de bewoner, kan (helaas) geen geschiedenis vinden en ga vandaag te druk zijn met het boek lezen.

Er kwam mij gisteren trouwens ineens iets op mijn pad: had het met iemand over het boek. Diegene had het op zijn werk er over gehad en had gehoort dat er toch echt enkele bejaarde nunspeters niet konden slapen van angst, doordat er veel terug kwam van "wat er toen daar gebeurd was"
De eerste keer dat ik dat hoorde, hier in het dorp..
Dat zou nog een leuk aanknopingspunt kunnen opleveren voor onderzoek naar oral history, als je die mensen kunt interviewen (Dissectienaald!). Er komen bij mij wel meteen een paar vragen op:

1) Zouden die mensen de tijd van Van Vloten bewust hebben meegemaakt?
2) Zo niet, is die (vermeende) angst dan werkelijk gebaseerd op oude verhalen over Van Vloten of gaat ze terug op min of meer ongerelateerde zaken, zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van de Duitsers in de oorlog en/of de geschiedenis van het Verscholen Dorp daar in de buurt?

In elk geval interessant om te horen.
  woensdag 21 november 2012 @ 10:24:33 #168
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_119456640
Zijn jullie zenuwachtig?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_119456717
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 10:24 schreef Staal het volgende:
Zijn jullie zenuwachtig?
Das wel op zijn minst gezegd :P
pi_119457442
Ik ben vooral benieuwd of ik morgenochtend lees dat Ton Biesemaat zijn opwachting heeft gemaakt en of het boek dan nog te verkrijgen is...

En om richting Nunspeet af te reizen en mogelijke tijdgenoten te gaan interviewen heb ik toch iets meer nodig dan een gerucht van iemand die had gehoord dat...

De Nunspetenaars die ik afgelopen zomer heb gesproken, heel terloops, waren er allemaal broodnuchter onder. Ik heb zelfs geen VERKEERD woord over Frank en Willem van Vloten gehoord.
pi_119457489
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 10:57 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik ben vooral benieuwd of ik morgenochtend lees dat Ton Biesemaat zijn opwachting heeft gemaakt en of het boek dan nog te verkrijgen is...

En om richting Nunspeet af te reizen en mogelijke tijdgenoten te gaan interviewen heb ik toch iets meer nodig dan een gerucht van iemand die had gehoord dat...

De Nunspetenaars die ik afgelopen zomer heb gesproken, heel terloops, waren er allemaal broodnuchter onder. Ik heb zelfs geen VERKEERD woord over Frank en Willem van Vloten gehoord.
Misschien vanwege dat terloops?
pi_119457546
Ik bedoel met terloops in contrast met interview. Het waren gewoon 'gesprekken', ik heb daar verder niets aan voorbereid. Ik was toen eigenlijk teveel met de Mythstee bezig.
pi_119457623
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 11:01 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik bedoel met terloops in contrast met interview. Het waren gewoon 'gesprekken', ik heb daar verder niets aan voorbereid. Ik was toen eigenlijk teveel met de Mythstee bezig.
Misschien is de Mythstee nog wel veel interessanter dan Het Ronde Huis.
pi_119457639
Informatie winnen in Nunspeet is misschien ook een stukje pittiger als, je een buitenstaander van het dorp bent. Het is hier nog steeds bijna ons kent ons, en doe je iets verkeerd dan weet iedereen er eens van. Maar de meesten hier in Nunspeet zullen je voor gek verklaren :P
pi_119457671
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 11:05 schreef RHSEARCHER het volgende:
Informatie winnen in Nunspeet is misschien ook een stukje pittiger als, je een buitenstaander van het dorp bent. Het is hier nog steeds bijna ons kent ons, en doe je iets verkeerd dan weet iedereen er eens van. Maar de meesten hier in Nunspeet zullen je voor gek verklaren :P
Plus dat mensen misschien bang zijn om wat te vertellen? Je weet het niet he?
pi_119457752
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 11:06 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Plus dat mensen misschien bang zijn om wat te vertellen? Je weet het niet he?
Dat zou ook heel goed kunnen, misschien dan binnenkort toch maar op de CIA ondervragingsmethode door gaan :P
pi_119458870
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 11:09 schreef RHSEARCHER het volgende:

[..]

Dat zou ook heel goed kunnen, misschien dan binnenkort toch maar op de CIA ondervragingsmethode door gaan :P
No pain, no gain!

Was vanochtend nog even in het bos, het is grappig om te zien hoeveel jonge blanke mannen, alleen in hun auto, rustig komen langsrijden, eens goed kijken en weer snel hun weg vervolgen.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
  woensdag 21 november 2012 @ 11:51:21 #178
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119458970
waren dit geen homo mannen die je zaten te bekijken :P
pi_119459074
quote:
12s.gif Op woensdag 21 november 2012 11:51 schreef Zonnestraal10 het volgende:
waren dit geen homo mannen die je zaten te bekijken :P
Ik heb je niet gezien.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
  woensdag 21 november 2012 @ 11:57:35 #180
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119459191
:P :P
pi_119460995
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 11:05 schreef RHSEARCHER het volgende:
Informatie winnen in Nunspeet is misschien ook een stukje pittiger als, je een buitenstaander van het dorp bent. Het is hier nog steeds bijna ons kent ons, en doe je iets verkeerd dan weet iedereen er eens van. Maar de meesten hier in Nunspeet zullen je voor gek verklaren :P
Geen moeite mee gehad. Anderzijds heb ik wat ervaring in het doen van gesprekken waarin ikzelf iets te weten wil komen. Ik ga niet meteen beginnen met 'Wat weet u van het Ronde Huis'. Ik laat negen van de tien keer zelf mensen erover beginnen. En als je dan ook nog eens doet alsof je er eigenlijk niet zoveel van weet, komen mensen vaak veel sneller los. Zou ik er een 'oral history'-interview van maken, dan zou ik mijn vraagstelling scherp onder controle houden: sturende vragen krijgen een gestuurd antwoord.
  woensdag 21 november 2012 @ 12:58:44 #182
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119461014
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 09:40 schreef Dissectienaald het volgende:

[..]

Ik zie geen bewijs van de Wodan 'geoglief'simpelweg omdat het geen geoglief is. Je moet namelijk een bepaald interpretatiekader erop nahouden wil je het kunnen zien. Een geoglief moet objectief zichtbaar zijn: Jan en alleman moeten het kunnen zien. Dus is het een pareidolie.

Plus -geoglief of niet- dat je je zaak misschien zou moeten onderbouwen door de vermeende Wodanfiguur meer specifiek op een bestaande iconografische traditie terug te voeren, in plaats van lukraak op zoek te gaan naar penissen en ruggegraten. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken of dat veronderstelde patroon aansluit bij de wijze waarop hetzij Van Vlotens tijdgenoten, hetzij de oude Germanen -voor zover bekend in Van Vlotens tijd-, Wodan afbeeldden. Is zo'n aansluiting er niet, dan kun je misschien veilig concluderen dat die Wodanfiguur op Van Vlotens landgoed alleen "in the eye of the beholder" bestaat.

Dit is Wodan volgens een 19e-eeuwse gravure:

Dit is een (Germaanse) krijger op een reproductie van ca. 1900 van een Zweedse bronzen plaat uit de vroege middeleeuwen:

Om te beginnen zou ik dan ten minste een paar prominente vleugels of hoorns op Wodans "helm" verwachten, keurig aangegeven door middel van patronen in de wandelpaden of in de vegetatie. Kan iemand die aanwijzen?
pi_119461032
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 11:04 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Misschien is de Mythstee nog wel veel interessanter dan Het Ronde Huis.
Nee. Geheimzinniger omdat er zo weinig over te vinden is. Maar niet interessanter. Verre van.
pi_119461111
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 12:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Plus -geoglief of niet- dat je je zaak misschien zou moeten onderbouwen door de vermeende Wodanfiguur meer specifiek op een bestaande iconografische traditie terug te voeren, in plaats van lukraak op zoek te gaan naar penissen en ruggegraten. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken of dat veronderstelde patroon aansluit bij de wijze waarop hetzij Van Vlotens tijdgenoten, hetzij de oude Germanen -voor zover bekend in Van Vlotens tijd-, Wodan afbeeldden. Is zo'n aansluiting er niet, dan kun je misschien veilig concluderen dat die Wodanfiguur op Van Vlotens landgoed alleen "in the eye of the beholder" bestaat.

Dit is Wodan volgens een 19e-eeuwse gravure:
[ afbeelding ]
Dit is een (Germaanse) krijger op een reproductie van ca. 1900 van een Zweedse bronzen plaat uit de vroege middeleeuwen:
[ afbeelding ]
Om te beginnen zou ik dan ten minste een paar prominente vleugels of hoorns op Wodans "helm" verwachten, keurig aangegeven door middel van patronen in de wandelpaden of in de vegetatie. Kan iemand die aanwijzen?
Die helm wilde ik al niet eens aan beginnen... Maar je hebt een punt.
  woensdag 21 november 2012 @ 13:18:53 #185
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119461678
quote:
trek de lijn Nieuw Soerel - Ronde Huis - Nieuw Groeneveld eens door in westelijke richting,
Als je die maar lang genoeg doortrekt zul je vast IETS vinden wat in je theorie past. Het is alleen wel erg goedkoop scoren, en nogal charlatan-achtig.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119462155
Hoe zou de presentatie verlopen zijn?
Iemand een update?
pi_119462385
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:18 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als je die maar lang genoeg doortrekt zul je vast IETS vinden wat in je theorie past. Het is alleen wel erg goedkoop scoren, en nogal charlatan-achtig.
Daarom is het van belang om te weten wie er heeft gewoont. Als het nou de neef van de buurman van de vriendin van iemand was, die wel eens in dezelfde winkel kwam als een klasgenoot van de fokker van de hond van FvV, dan is het nogal vergezocht, ja..

Veel van die lijnen zijn toevallig, maar enkele..daar is iets leuks mee...
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
  woensdag 21 november 2012 @ 13:39:27 #188
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119462527
Mijn mening is, dat we er vaak wat leuks in willen zien. Meer dan er is.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119462664
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Mijn mening is, dat we er vaak wat leuks in willen zien. Meer dan er is.
Daar heb je zeker een punt.
Het heeft wel wat, dat mysterieuze sfeertje dat om Het Ronde Huis hangt.
pi_119462687
Nog even doorgaan hier en we kunnen het argument acient aliens erin slingeren ;)
pi_119462887
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Mijn mening is, dat we er vaak wat leuks in willen zien. Meer dan er is.
Hoeveel procent van wat de mens ziet, ziet hij ook echt? was het niet slecht 2%? De rest wordt ingevuld door herinnering en verwachtingen..

Straks is het boek er. Wedden dat er weer 100 meningen onstaan, ondanks dat we allemaal dezelfde letters lezen?

Zo zie je maar: "de mens is een irreeel wezen"; daar hebben we geen aliens voor nodig.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_119462930
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:43 schreef RHSEARCHER het volgende:
Nog even doorgaan hier en we kunnen het argument acient aliens erin slingeren ;)
Heb je nieuws? Hoe was het?
pi_119463034
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:47 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Heb je nieuws? Hoe was het?
presenatie was toch 16.00 uur? Boek te koop om 17.00 uur..
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_119463093
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:50 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

presenatie was toch 16.00 uur? Boek te koop om 17.00 uur..
Oh? Ik had begrepen dat het vanmorgen was. Verschillende mensen die er naartoe gingen mopperden nog om dat vroege tijdstip.
pi_119463593
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:51 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Oh? Ik had begrepen dat het vanmorgen was. Verschillende mensen die er naartoe gingen mopperden nog om dat vroege tijdstip.
Ik heb hier een officiele uitnodiging liggen, het is om 16.00 uur in het gemeentehuis Nunspeet.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119463684
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:03 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Ik heb hier een officiele uitnodiging liggen, het is om 16.00 uur in het gemeentehuis Nunspeet.
Nou, dan wachten we maar weer.
Heb toch echt verschillende keren gelezen dat de presentatie 's morgens was.
pi_119465329
Volgens mij was het al die tijd 's middags. En alsjeblieft niet over ancient aliens beginnen, het enige wat ik dan voor mij zie is Giorgio A. Tsoukalos' haardracht en dat belerende toontje van hem dat het eigenlijk letterlijk genomen moest worden zodat het in het straatje van de paleo-seti hypothese past...
  woensdag 21 november 2012 @ 14:53:54 #198
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_119465399
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:06 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou, dan wachten we maar weer.
Heb toch echt verschillende keren gelezen dat de presentatie 's morgens was.
Nagelbijten....
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_119465561
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:51 schreef Dissectienaald het volgende:
Volgens mij was het al die tijd 's middags. En alsjeblieft niet over ancient aliens beginnen, het enige wat ik dan voor mij zie is Giorgio A. Tsoukalos' haardracht en dat belerende toontje van hem dat het eigenlijk letterlijk genomen moest worden zodat het in het straatje van de paleo-seti hypothese past...
Haha ik hou mijn mond wel weer :P maar ik snap inderdaad wat je bedoelt ;)
pi_119466576
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:51 schreef Dissectienaald het volgende:
Volgens mij was het al die tijd 's middags. En alsjeblieft niet over ancient aliens beginnen, het enige wat ik dan voor mij zie is Giorgio A. Tsoukalos' haardracht en dat belerende toontje van hem dat het eigenlijk letterlijk genomen moest worden zodat het in het straatje van de paleo-seti hypothese past...
Ongemerkt is hij mij nooit echt opgevallen.. Tot nu.. Nu kan ik echt nooit meer kijken...
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_119466628
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:53 schreef Staal het volgende:

[..]

Nagelbijten....
Zou het bijna doen :D
Enfin, nog een half uurtje 8-)
pi_119466782
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:58 schreef RHSEARCHER het volgende:

[..]

Haha ik hou mijn mond wel weer :P maar ik snap inderdaad wat je bedoelt ;)

Giorgio A. Tsoukalos

ja okeee. ik zie het... je gaat terugverlangen naar onze eigen Geert.
Maar toch mis ik die aliens in het hele verhaal ...en een linkje naar 9/11
pi_119468394
De protégé van Erich von Däniken. Als we het dan toch hebben over eugenetische experimenten op de Veluwe, dan kan Von Däniken er ook wat van met zijn 'Waren de goden kosmonauten': de astronauten kiezen zich vrouwen uit de buitenaardse bevolking om 'het ras te verbeteren'.

Maar goed, aangezien de Bilderberggroep ooit vermoedelijk door Prins Bernhard gestart is, moeten we maar aannemen dat zij de internationale voortzetting zijn van de Nederduitschen Germanenorde Freya? Ik vind überhaupt het idee van Van Vloten die Germaanse goden aanbidt te zot voor woorden. Zijn vader zou zich volgens mij spontaan in zijn graf omdraaien.
pi_119468478
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:19 schreef Dissectienaald het volgende:
De protégé van Erich von Däniken. Als we het dan toch hebben over eugenetische experimenten op de Veluwe, dan kan Von Däniken er ook wat van met zijn 'Waren de goden kosmonauten': de astronauten kiezen zich vrouwen uit de buitenaardse bevolking om 'het ras te verbeteren'.

Maar goed, aangezien de Bilderberggroep ooit vermoedelijk door Prins Bernhard gestart is, moeten we maar aannemen dat zij de internationale voortzetting zijn van de Nederduitschen Germanenorde Freya? Ik vind überhaupt het idee van Van Vloten die Germaanse goden aanbidt te zot voor woorden. Zijn vader zou zich volgens mij spontaan in zijn graf omdraaien.
Dat is niet vermoedelijk hoor, maar een feit.
pi_119469329
*benieuwd is naar update over boekpresentatie
  woensdag 21 november 2012 @ 17:31:29 #206
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119470990
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2012 19:15 schreef gerhardius het volgende:

[..]

wat zou het kunnen betekenen als de eigenaar van de Mythstee in 1964 heeft gemeld dat er aardewerk en versteend hars (barnsteen) is aangetroffen bij het onderzoek van Bursch?

En wat is er dan nog, naast de palen, nog meer gevonden? Stenen messen?
Om er nog even op terug te komen:

Op www.­geheugenvanneder­land.­nl zag ik dat er inderdaad een locatie is in de gemeente Ermelo (waartoe Nunspeet tot 1971 behoorde) waar (1) aardewerk, (2) barnsteen en (3) een stenen mes zijn gevonden. Dat is niet de Mythstee, maar het Houtdorper veld bij Speuld. Het gaat om (1) een aardewerken pot (klokbeker), (2) een barnstenen amulet en (3) een dolk van vuursteen. Deze objecten zijn in 1929 gevonden, en het zijn (toeval of niet) ook de enige drie artefacten die voor deze locatie genoemd worden. Een dergelijke vondst wordt voor Nunspeet niet vermeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iblardi op 21-11-2012 18:17:11 ]
  woensdag 21 november 2012 @ 17:35:59 #207
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119471126
Qua feiten, geeft dit boek tot u toe precies wat ik had verwacht. Niets. Maar misschien zijn de lezers er helemaal in verdiept, en willen ze het hele schandelijke verhaal in 1 ruk uitlezen voor iemand hier wat komt vertellen.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119471240
Boek is binnen ! ! Ziet er goed uit, vanavond lezen.

Mijn vader krijgt ook nog een dankzegging :) (helaas de initiale fout :( )
pi_119475035
OMG!!

Wat een boek! De ouders van Montenberg woonden bij Hilversum, op de lijn nieuw soerel, RH, Nieuw groeneveld! Dank u, boek!

maar goed, ik was om 5 uur bij osinga, Bart (wie?) was er ook. De kerkklok sloeg 5 uur, en het was raak, ik denk minimaal 6 boeken per minuut. Er waren "echte" nunspeters die er zo 2 kochten per keer 9want je wist maar nooit..). Er waren ook anderen bij (wie was bv. die iets kortere stevige blonde jongen met baardje die voor me stond?) (ik was die langere donkere jongen die achter je stond)

maar dat boek: de vorm van de geolief wordt geplaats (ik zat fout). De "dammetjes/ padenstructuur" wordt verduidelijkt. De greppels naast het vennetje wordt geduidt.

ik ga nu weer even verder lezen.. sorry..

PS. misschien is het allemaal niet wetenschappelijk gestoeld. Tja. "Wetenschap is ook maar een mening"
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_119475114
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:08 schreef lxhkrd het volgende:
OMG!!

Wat een boek! De ouders van Montenberg woonden bij Hilversum, op de lijn nieuw soerel, RH, Nieuw groeneveld! Dank u, boek!

maar goed, ik was om 5 uur bij osinga, Bart (wie?) was er ook. De kerkklok sloeg 5 uur, en het was raak, ik denk minimaal 6 boeken per minuut. Er waren "echte" nunspeters die er zo 2 kochten per keer 9want je wist maar nooit..). Er waren ook anderen bij (wie was bv. die iets kortere stevige blonde jongen met baardje die voor me stond?) (ik was die langere donkere jongen die achter je stond)

maar dat boek: de vorm van de geolief wordt geplaats (ik zat fout). De "dammetjes/ padenstructuur" wordt verduidelijkt. De greppels naast het vennetje wordt geduidt.

ik ga nu weer even verder lezen.. sorry..

PS. misschien is het allemaal niet wetenschappelijk gestoeld. Tja. "Wetenschap is ook maar een mening"
Dankjewel voor je verslag :)
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 21 november 2012 @ 19:17:50 #212
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_119475425
Hans Schalkwijk wordt in het artikel historicus genoemd. Is hij afgestudeerd?
En een echt historicus zou een dergelijk boek van de nodige bronvermeldingen voorzien, van wat ik van Captain_Fabulous begrijp is dat niet echt aanwezig. Kan iemand daar iets meer over vertellen?
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_119475617
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:17 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Hans Schalkwijk wordt in het artikel historicus genoemd. Is hij afgestudeerd?
En een echt historicus zou een dergelijk boek van de nodige bronvermeldingen voorzien, van wat ik van Captain_Fabulous begrijp is dat niet echt aanwezig. Kan iemand daar iets meer over vertellen?
Geen bronvermeldingen?
Netjes }:|
pi_119475903
quote:
Verrek... alweer geen aliens ....
Ik neem aan dat het boek vooral veel vage verhalen van anomieme getuigen kent ?
Geen getuigen van de rituelen zelf, Geen getuigen van de moord of moorden
Vooral vage bewijzen of wat daar voor door moet gaan van germaanse gedweep?
pi_119475984
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Verrek... alweer geen aliens ....
Ik neem aan dat het boek vooral veel vage verhalen van anomieme getuigen kent ?
Geen getuigen van de rituelen zelf, Geen getuigen van de moord of moorden
Vooral vage bewijzen of wat daar voor door moet gaan van germaanse gedweep?
Had jij anders verwacht?
pi_119476015
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:08 schreef lxhkrd het volgende:
OMG!!

Wat een boek! De ouders van Montenberg woonden bij Hilversum, op de lijn nieuw soerel, RH, Nieuw groeneveld! Dank u, boek!

En wat dan nog ? Waren ze lid van die vermeende sekte ?
pi_119476386
Bij de presentatie geweest in het gemeentehuis.

De presentatie werd geopend door de heer Osinga, die samen met zijn broer (van de boekhandel) de uitgeverij Nunspeet zijn begonnen om boeken over Nunspeet en omgeving uit te brengen.
Het boek over het Ronde Huis, geschreven door Schalkwijk na 40 jaar onderzoek, is het eerste boek dat deze uitgeverij uitgeeft.

Hierna was het woord aan de schrijver zelf, die vertelde hoe e.e.a. tot stand was gekomen, het is ooit begonnen met een boekje over spoormaterieel, en hoe hij in contact is gekomen met diverse personen, enz.

Het boek werd vervolgens aangeboden aan Berni van Vloten (neef van Frank van Vloten), burgemeester Dick van Hemmen en aan de heer Jacobs van Staatsbosbeheer.
Staatsbosbeheer beloofde te gaan kijken of misschien (een deel van) de restanten kan worden blootgelegd en geschikt gemaakt voor bezichtiging. Men gaat echter niet als een wilde graven.

Hierna kon men de auteur vragen stellen en was er even een opstootje. Ton Biesemaat was ook aanwezig en dreigde zijn advocaat op auteur en uitgever af te sturen. E.e.a. werd gesust, maar het was wel even een bijzonder moment.

Ben nu het boek zelf aan het lezen. Veel leuke historische feiten over het landgoed en dat er een Wodanfiguur (de welbekende geolief) in te zien zou zijn. Komt wel redelijk geloofwaardig over moet ik zeggen. Verklaart misschien ook de vreemde opdrachten die arbeiders wel eens kregen.
Over de misbruikverhalen blijft het boek tot dusver wat vaag en echt feiten heb ik nog niet gezien. Maar ik ben nu ongeveer op de helft, dus ik moet nog zien hoe het afloopt.

Ik heb het boek nog niet uit, maar ik vind het zijn geld nu al wel waard. Er staan veel mooie foto's in en het geeft een mooi beeld over hoe het er daar vroeger moet hebben uitgezien.

Voor wie er bij waren: ik was degene met paarse blouse, bril en kleine fotocamera. Tijdens de speech stond ik bij de trap en later naast de persfotografen.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
  woensdag 21 november 2012 @ 19:36:00 #218
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119476408
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:17 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Hans Schalkwijk wordt in het artikel historicus genoemd. Is hij afgestudeerd?
En een echt historicus zou een dergelijk boek van de nodige bronvermeldingen voorzien, van wat ik van Captain_Fabulous begrijp is dat niet echt aanwezig. Kan iemand daar iets meer over vertellen?
Dat vraag ik me ook af, ik kan in de catalogus van de KB in elk geval geen publicaties van hem vinden.
pi_119476650
Een transcriptie van wat Schalkwijk zegt over het ritueel:

quote:
Er werd een vuur aangestoken en er ehhh... werd iets gezegd, het meisje werd op een gegeven moment ritueel geofferd, en eh... er werd nog wat gedaan en daarna ging men terug.
Veertig jaar onderzoek en dit is alles wat je over de 'sekte' hebt kunnen ontdekken? Ik hoop dat het boek een wat gedetailleerde beschrijving heeft van de rite. Welke rituele voorwerpen werden gebruikt? Hoe moest het meisje gepositioneerd zijn alvorens zij werd geofferd? WAT wordt er uitgesproken? Is er een 'purificatie'-ritueel? Wordt er een entiteit aangeroepen? Drinkt men uit een kelk, en zo ja wat drinkt men uit de kelk? Is er een bepaalde volgorde waarin gesproken wordt, waarin geofferd wordt (denk bijvoorbeeld aan met de klok mee of tegen de klok in?) Wordt er een bepaald doel geheiligd met het offeren van het meisje? Droegen de deelnemers een gewaad? Is er iets waar men als groep op moet reageren? Zoals bijvoorbeeld in de kerk het gebed is afgelopen, dan zegt men 'amen'? Bij de katholieken wordt bijvoorbeeld de transsubstantiatie herdacht met het eten van een ouweltje en het drinken van een slok wijn. Wat hierboven staat is amateuristisch gewauwel. En als het boek al geen bronvermeldingen heeft, dan is Schalkwijk inderdaad allesbehalve een historicus.
pi_119476660
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:28 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Had jij anders verwacht?
In zijn kern niet, nee.
Maar ik hoopt wel op wat meer uitleg over nieuwe details.
Bijv... de ouders van Montenberg zaten in die doodssekte- wel of niet?- en oma van Montenberg ronselde meisjes voor die sekte of bordelen.
Dit soort beweringen moet dan gedaan zijn door Johan Montenberg en dat is geloofwaardig..
Waarom zou Johan M. liegen ?
pi_119476765
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In zijn kern niet, nee.
Maar ik hoopt wel op wat meer uitleg over nieuwe details.
Bijv... de ouders van Montenberg zaten in die doodssekte- wel of niet?- en oma van Montenberg ronselde meisjes voor die sekte of bordelen.
Dit soort beweringen moet dan gedaan zijn door Johan Montenberg en dat is geloofwaardig..
Waarom zou Johan M. liegen ?
Het lijkt wel alsof het boek meer vragen opwerpt dan antwoorden.
pi_119476953
Misschien omdat Johan Montenberg een bijgelovig man was. Wie weet had Montenberg wel een persoonlijkheidsstoornis. Ik heb ooit iemand gekend die aan borderline leed, je wil niet weten wat een geschift wereldbeeld die er soms op kunnen nahouden...
pi_119477014
quote:
Hierna kon men de auteur vragen stellen en was er even een opstootje. Ton Biesemaat was ook aanwezig en dreigde zijn advocaat op auteur en uitgever af te sturen. E.e.a. werd gesust...
Ben dus te vroeg naar huis gegaan :Y
pi_119477138
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:48 schreef Nlnety het volgende:

[..]

Ben dus te vroeg naar huis gegaan :Y
Krijgt misschien nog een vervolg, want Biesemaat was op zijn zachtst gezegd niet erg blij met dit boek.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119477178
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:51 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Krijgt misschien nog een vervolg, want Biesemaat was op zijn zachtst gezegd niet erg blij met dit boek.
Waarom kwam hij dan niet eerder met zijn eigen boek? Al had hij het in eigen beheer uitgegeven.
pi_119477250
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:51 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Krijgt misschien nog een vervolg, want Biesemaat was op zijn zachtst gezegd niet erg blij met dit boek.
Hij moet zijn kritiek op het internet zetten
pi_119477979
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Waarom kwam hij dan niet eerder met zijn eigen boek? Al had hij het in eigen beheer uitgegeven.
Ik ken niet de precieze achtergronden, maar ik heb begrepen dat Biesemaat en Schalkwijk eerst samen een boek zouden uitgeven. De samenwerking is gestopt en uiteindelijk heeft Schalkwijk het boek zelf uitgegeven via Osinga.
Dat is de reden waarom Biesemaat niet blij was met het verschijnen van dit boek.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119478368
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:48 schreef Nlnety het volgende:

[..]

Ben dus te vroeg naar huis gegaan :Y
Wie waren er eigenlijk allemaal bij van dit forum? Ik had helaas niet veel tijd om rond te blijven hangen en kennis te maken met mensen. RHRSearcher heb ik gezien en ReinTuininga. De andere gebruikers ken ik niet van gezicht.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119478450
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:15 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Wie waren er eigenlijk allemaal bij van dit forum? Ik had helaas niet veel tijd om rond te blijven hangen en kennis te maken met mensen. RHRSearcher heb ik gezien en ReinTuininga. De andere gebruikers ken ik niet van gezicht.
Ja, waar blijven hun verslagen?
pi_119478628
quote:
Germaanse riten, menselijke offers en veel seks
NUNSPEET - Een eeuw nadat de eerste onderzoekers er hun tanden inzetten is een werkgroep met Hans Schalkwijk als motor er in geslaagd om de geheimen rond Het Ronde Huis in Nunspeet te ontrafelen. Het is een schokkend relaas over een geheim genootschap in de Veluwse bossen. Meisjes werden vanaf het station in Nunspeet via een speciaal lijntje naar het landhuis gebracht om er aan de Germaanse riten deel te nemen.

Vandaag verschijnt het boek 'De geschiedenis van het Ronde Huis. Mysteries ontrafeld' waarmee de broers Joop en Henk Osinga een ijzersterk debuut maken als uitgevers. Schokkend omdat er ook menselijke offers werden gebracht. Spin in het web is Johan Montenberg. Schokkend ook omdat het occulte gezelschap dat hier van 1906 tot aan de jaren van de Tweede Wereldoorlog huis hield voornamelijk uit hooggeplaatste personen bestond die de politieke en militaire suprematie van het toenmalige Duitse keizerrijk aanhingen. En niet in de laatste plaats ook omdat een kleindochter van Willem III er nauw bij was betrokken. Aan decennia van geruchten en speculaties hebben Hans Schalkwijk en 'zijn' werkgroep een eind gemaakt.
Uitgeverij Osinga gaat zich sterk maken voor het uitgeven van boeken met een regionale uitstraling waarbij Nunspeet het centrum vormt. In het boek zelf staan geen namen van auteurs. Dat had te maken met bedreigingen en andere vervelende ontwikkelingen. Hans Schalkwijk is uit de anonimiteit gekropen en vertelt nu openhartig over het project waaraan hij ruim 30 jaar werkte met een aantal mensen die bij de fysieke taken van - letterlijk - spitwerk betrokken waren.
In Veluweland van volgende week een uitvoerig interview met Schalkwijk.
Hoezo was Johan Montenberg 'spin in het web' ?
Hij was zelf een eng sektelid? Of de spin in het web wbt onderzoek/geroddel.
http://www.veluweland.nl/(...)cculte_30554479.html
pi_119479746
Even updaten;-)

Na afloop stonden Ton Biesemaat, Jeroen de Jager en een vriend en die meneer met die lange staarten buiten na te kletsen. Komt Schalkwijk naar buiten, zegt Ton: Meneer Schalkwijk tot in de rechtzaal.
Maar goed, ik heb Schalkwijk een paar vragen gesteld. Zal niet zeggen wat Schalkwijk over mij zei;-)
Ik heb Schalkwijk gevraagd wie er in de werkgroep zitten. Dat wil hij niet zeggen. Ik vroeg hoeveel mensen er in de werkgroep zitten. Dat zijn een man of acht, had Schalkwijk het over. Leuker wordt nog dat Schalkwijk zei nooit bedreigd te zijn. Hij woont dus ook niet in België maar is veel in het buitendland. Nog meer? Jazeker. Dirk Septer zat zeker niet in de eerste werkgroep en zijn proza is geschikt voor de open haard.Schalkwijk noemde in zijn toespraakje ook nog even de proza uit de jaren '70. Dirk Septer is nooit bedreigd, niemand is bedreigd. Geen remleidingen doorgesneden etc.
Wie hoofdstuk 12 pakt en het stuk over H. leest krijgt de indruk dat het over Hendrik gaat. Volgens Schalkwijk is niet bekend wie die H. is. Ik heb van Biesemaat begrepen dat het Hendrik is (met Prins ervoor). Maar dat ontkent Schalkwijk ten stelligste. Maar goed. In het boek staat geen enkel feit. Ook missen allerlei bronnen, dus valt er weinig te verifieren. Daar zorgt meneer Schalkwijk wel voor (hij leest overigens iedere avond dit forum en lacht zich kapot).

Al met al kun je concluderen wat er overblijft van de betrouwbaarheid van Hans Schalkwijk. Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat hij gevraagd is om als woordvoerder van werkgroep I op te treden. Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat er uberhaupt nog een werkgroep I is.

Al met al kun je je achter oren krabben over de betrouwbaarheid van Hans Schalkwijk en zijn onderzoekswerk. Het enige wat er overblijft is de leuke geschiedenis van een bijzonder huis in Nunspeet, maar of die geschiedenis klopt is en blijft de grote vraag.

Handig trouwens hoe het gespeeld werd door Schalkwijk. Alleen genodigden mochten vragen stellen. Toen Ton wat wilde vragen werd het handig afgewimpeld. Benieuwd hoe het af gaat lopen vanwege de schadeclaim die Biesemaat bij Schalkwijk heeft liggen.

BTW: Hans veel lees- en lachplezier op dit forum
pi_119480040
Wel een deceptie, dat boek. Als ik het goed begrijp. -O-
pi_119480103
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:45 schreef reintuininga het volgende:
Even updaten;-)

Na afloop stonden Ton Biesemaat, Jeroen de Jager en een vriend en die meneer met die lange staarten buiten na te kletsen. Komt Schalkwijk naar buiten, zegt Ton: Meneer Schalkwijk tot in de rechtzaal.
Maar goed, ik heb Schalkwijk een paar vragen gesteld. Zal niet zeggen wat Schalkwijk over mij zei;-)
Ik heb Schalkwijk gevraagd wie er in de werkgroep zitten. Dat wil hij niet zeggen. Ik vroeg hoeveel mensen er in de werkgroep zitten. Dat zijn een man of acht, had Schalkwijk het over. Leuker wordt nog dat Schalkwijk zei nooit bedreigd te zijn. Hij woont dus ook niet in België maar is veel in het buitendland. Nog meer? Jazeker. Dirk Septer zat zeker niet in de eerste werkgroep en zijn proza is geschikt voor de open haard.Schalkwijk noemde in zijn toespraakje ook nog even de proza uit de jaren '70. Dirk Septer is nooit bedreigd, niemand is bedreigd. Geen remleidingen doorgesneden etc.
Wie hoofdstuk 12 pakt en het stuk over H. leest krijgt de indruk dat het over Hendrik gaat. Volgens Schalkwijk is niet bekend wie die H. is. Ik heb van Biesemaat begrepen dat het Hendrik is (met Prins ervoor). Maar dat ontkent Schalkwijk ten stelligste. Maar goed. In het boek staat geen enkel feit. Ook missen allerlei bronnen, dus valt er weinig te verifieren. Daar zorgt meneer Schalkwijk wel voor (hij leest overigens iedere avond dit forum en lacht zich kapot).

Al met al kun je concluderen wat er overblijft van de betrouwbaarheid van Hans Schalkwijk. Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat hij gevraagd is om als woordvoerder van werkgroep I op te treden. Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat er uberhaupt nog een werkgroep I is.

Al met al kun je je achter oren krabben over de betrouwbaarheid van Hans Schalkwijk en zijn onderzoekswerk. Het enige wat er overblijft is de leuke geschiedenis van een bijzonder huis in Nunspeet, maar of die geschiedenis klopt is en blijft de grote vraag.

Handig trouwens hoe het gespeeld werd door Schalkwijk. Alleen genodigden mochten vragen stellen. Toen Ton wat wilde vragen werd het handig afgewimpeld. Benieuwd hoe het af gaat lopen vanwege de schadeclaim die Biesemaat bij Schalkwijk heeft liggen.

BTW: Hans veel lees- en lachplezier op dit forum
Dus meneer Schalkwijk heeft een boekje samengesteld van alles wat hij grotendeels hier gelezen heeft?
En geen bron vermeld. Wham bam thank you ma'm.
Nou dan hoeven we dat boekje niet te kopen want dan kunnen we net zo goed hier alles nog eens lezen.
pi_119480195
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:45 schreef reintuininga het volgende:
.Schalkwijk noemde in zijn toespraakje ook nog even de proza uit de jaren '70. Dirk Septer is nooit bedreigd, niemand is bedreigd. Geen remleidingen doorgesneden etc.

Schalkwijk zegt dus dat Septer het een ander fantaseerde over doorgesneden remleidingen en bedreigingen.
Maar dat hij elke avond hier meeleest is niet alleen voor de gein.. Wat ik ook doe.
Maar het is ook voor serieuse dingen oppikken, overdenken .
pi_119480220
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dus meneer Schalkwijk heeft een boekje samengesteld van alles wat hij grotendeels hier gelezen heeft?
En geen bron vermeld. Wham bam thank you ma'm.
Nou dan hoeven we dat boekje niet te kopen want dan kunnen we net zo goed hier alles nog eens lezen.
Tijdens zijn toespraak werd specifiek nog het FOK-forum genoemd, naar aanleiding van een vraag uit de zaal. Volgens Schalkwijk heeft hij hier geen gebruik van gemaakt in zijn boek.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119480263
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:54 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Tijdens zijn toespraak werd specifiek nog het FOK-forum genoemd. Volgens Schalkwijk heeft hij hier geen gebruik van gemaakt in zijn boek.
Dus hij las hier iedere avond mee met zijn ogen dicht?
pi_119480301
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Schalkwijk zegt dus dat Septer het een ander fantaseerde over doorgesneden remleidingen en bedreigingen.
Maar dat hij elke avond hier meeleest is niet alleen voor de gein.. Wat ik ook doe.
Maar het is ook voor serieuse dingen oppikken, overdenken .
En gebruiken.
pi_119480365
@bluesdude Dat zegt Schalkwijk wel zo ongeveer over Septer. Dat hij hier meeleest doet hij zeker niet voor zijn lol.
Hij wist trouwens al wie ik was nog voor ik mij had voorgesteld, dus heeft hij handig gegoogled;-)

@laverderr Het is best wel een grappig boek om te lezen, als je maar niet al te veel waarheid hecht aan wat er geschreven is.
pi_119480442
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:54 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Tijdens zijn toespraak werd specifiek nog het FOK-forum genoemd, naar aanleiding van een vraag uit de zaal. Volgens Schalkwijk heeft hij hier geen gebruik van gemaakt in zijn boek.
Hij heeft alleen maar gelachen om het forum;-)
pi_119480742
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:56 schreef reintuininga het volgende:
@bluesdude Dat zegt Schalkwijk wel zo ongeveer over Septer. Dat hij hier meeleest doet hij zeker niet voor zijn lol.
Hij wist trouwens al wie ik was nog voor ik mij had voorgesteld, dus heeft hij handig gegoogled;-)
Dus dingen oppikken op dit forum. O.a. jouw tv-interview.

quote:
@laverderr Het is best wel een grappig boek om te lezen, als je maar niet al te veel waarheid hecht aan wat er geschreven is.
Dus ook weer veel beweringen, suggesties maar weinig tot geen bewijzen en verhalen van getuigen bij naam.?
Iedere arbeider die werkte onder FvV is nu overleden. Dus noem de namen dan ook.
JIj verwerpt het idee van een sekte ?
pi_119480799
En hij -of z'n uitgever- hebben vast zelf ook die brieven opgehangen in het bos. Dit om de verkoop een extra boost te geven..
pi_119480828
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:58 schreef reintuininga het volgende:

[..]

Hij heeft alleen maar gelachen om het forum;-)
Hij lacht all the way to the bank.
Ik begrijp het.
pi_119480846
@Rowlf dat heeft Schalkwijk niet gedaan.. De brieven zijn niet door Schalkwijk opgehangen..
pi_119480911
Ik weet nog steeds niet wat ik van het verhaal over dat geolief moet vinden (boek blz. 114).
Zoals het wordt uitgelegd en met foto's erbij zit er wel iets in, maar toch ...

Als dat zou kloppen, dan hebben we daar toch wel iets bijzonders in het bos liggen. Een bijzonder stukje "kunst".
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
  woensdag 21 november 2012 @ 21:08:46 #245
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119480991
Ik vond het ook erg raar dat hij het boek niet wou signeren, dan berni van vloten maar vragen, die hier wel de aandacht voor nam :) alleen zie ik weinig tot geen feiten in dit boek staan tegenover de de titel van het boek.. Ik heb eerder het idee dat dit een boek is met alle dorpdrodels er in en een heleboel foto's van het huis en omgeving
pi_119481013
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:05 schreef reintuininga het volgende:
@Rowlf dat heeft Schalkwijk niet gedaan.. De brieven zijn niet door Schalkwijk opgehangen..
Weet jij wie die brieven heeft opgehangen?
  woensdag 21 november 2012 @ 21:11:06 #247
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119481081
Nog bedankt voor je update rein ;)
pi_119481133
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:11 schreef Zonnestraal10 het volgende:
Nog bedankt voor je update rein ;)
pi_119481232
@toppie Ik heb van Bram van der Biezen begrepen dat hij binnenkort een keer over het gebied gaat vliegen;-)

Wat ik veelzeggend vond is de vraag van Theo Paijmans. Hij stelde zich voor als kenner van Duitse geheime genootschappen. Hij vroeg naar de bronnen hierover aan Schalkwijk. Die gaf Schalkwijk dus niet. Dus ook niet waarop Schalkwijk zich heeft gebaseerd bij zijn stukken in het boek
pi_119481275
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:09 schreef Rowlf het volgende:

[..]

Weet jij wie die brieven heeft opgehangen?
Ja, dat weet ik.. ken de redenen etc. Of te wel: ik ken de hele geschiedenis van de recente activiteiten rondom Het Ronde Huis.
pi_119481387
Ga je er nog een artikel aan wijden wellicht? Of wil je hier een tip van de sluier oplichten? :)
pi_119481435
@Rowlf morgen staat er een stuk op de website van de krant en volgende week in de krant zelf.
Over de recente gebeurtenissen hoef ik niets te schrijven, dat is meer dan genoeg gebeurd. Maar Schalkwijk mag de jongens die gegraven hebben wel bedanken voor alle aandacht die er is gekomen voor Het Ronde Huis.
pi_119481670
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:15 schreef reintuininga het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik.. ken de redenen etc. Of te wel: ik ken de hele geschiedenis van de recente activiteiten rondom Het Ronde Huis.
Rein, heb je nog contact met SBS6 gehad over vandaag? Hadden ze geen interesse om te komen filmen?
pi_119481879
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:22 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Rein, heb je nog contact met SBS6 gehad over vandaag? Hadden ze geen interesse om te komen filmen?
Nee, geen contact met SBS6 gehad... heb ze ook niet gezien.. Wel de VARA was er en Omroep Gelderland
pi_119482205
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:26 schreef reintuininga het volgende:

[..]

Nee, geen contact met SBS6 gehad... heb ze ook niet gezien.. Wel de VARA was er en Omroep Gelderland
VARA, dus P&W of DWDD?
pi_119482436
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:31 schreef gerhardius het volgende:

[..]

VARA, dus P&W of DWDD?
Iemand vertelde mij over de VARA, heb nog niet gehoord voor welk programma
pi_119482515
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:35 schreef reintuininga het volgende:

[..]

Iemand vertelde mij over de VARA, heb nog niet gehoord voor welk programma
Het maakt wel verschil in welke context ze het zetten. Of om het belachelijk te maken, of serieus te nemen.
pi_119482633
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:36 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het maakt wel verschil in welke context ze het zetten. Of om het belachelijk te maken, of serieus te nemen.
Vara is geen sbs, he! Dus ik weet niet waarom of waarvoor de vara er was
  woensdag 21 november 2012 @ 21:41:35 #259
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119482794
Misschien kun je een paar fotos op fok plaatsen ;)
pi_119483070
Heb het boek uit, totaal 222 bladzijden met diverse foto's en tekeningen. Erg veel interessante informatie over het huis, spoorlijn en landgoed, van bouw tot sloop. Dat is in ieder geval informatie die waar is, want dat zijn feiten en erg boeiend om te lezen. Ook veel mooie foto's. Leuk is ook de fotoreeks die het tracé van het lijntje volgt van station tot Ronde Huis en verder richting Vierhouten/Mythstee.

De rest voor wat betreft de occulte zaken weet ik niet goed wat ik daar van moet vinden, enerzijds lijkt een deel wel aannemelijk, anderzijds komt een deel ook wat ongeloofwaardig over.
En wat ik nu van ingegraven honingpotjes moet denken?

Voor wie van hard werken houdt: onder een dikke laag asfalt van de Toeristische Weg ligt nog een put verscholen. Opgraven die handel, zou ik zeggen ! : )
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119483146
@Rein -> je stand idd lekker te babbelen buiten
@Toppie -> felicitatie met je foto's in het boek, mij niet gelukt ;)
@Hans Schalkwijk -> een vermakelijk boek, misschien niet wetenschappelijk onderbouwt, maar ik kan er een hoop mee!
@Cynischen -> er valt genoeg op af te dingen, doe uw best en deel!
@de rest: kopen! Steunt u ook een paar goede nunspeetse bedrijven mee.
@Carlos, Riddes, WRH-2, Diss.naald, SBB. Doorgaan met onderzoeken, graven in bodem en boeken.
@Ton B. Had je graag even gezien.. gemist..

PS. ben tot Wodan gekomen, bewaar de rest tot morgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door lxhkrd op 21-11-2012 21:55:18 ]
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_119483217
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:46 schreef Toppie_ het volgende:
Heb het boek uit. Erg veel interessante informatie over het huis en landgoed, van bouw tot sloop. Dat is in ieder geval informatie die waar is, want dat zijn feiten.

De rest voor wat betreft de occulte zaken weet ik niet goed wat ik daar van moet vinden, enerzijds lijkt een deel wel aannemelijk, anderzijds komt een deel ook wat ongeloofwaardig over.
En wat ik nu van ingegraven honingpotjes moet denken?

Voor wie van hard werken houdt: onder een dikke laag asfalt van de Toeristische Weg ligt nog een put verscholen. Opgraven die handel, zou ik zeggen ! : )
Wat werd er gezegd over de oma en de ouders van Johan Montenberg ?
pi_119483556
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_119483662
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat werd er gezegd over de oma en de ouders van Johan Montenberg ?
De oma van Montenberg was een "onecht kind" van koning Willem III en speelde een belangrijke rol in de wereld van de luxe prostitutie, aldus het boek.
E.e.a. wordt uitgebreid besproken in het boek, teveel om hier op in te gaan. Ik zou zeggen koop of leen het boek van iemand, want zoals zojuist gezegd: ... Steunt u ook een paar goede nunspeetse bedrijven mee.....
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119483810
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:47 schreef lxhkrd het volgende:
@Rein -> je stand idd lekker te babbelen buiten
@Toppie -> felicitatie met je foto's in het boek, mij niet gelukt ;)
@Hans Schalkwijk -> een vermakelijk boek, misschien niet wetenschappelijk onderbouwt, maar ik kan er een hoop mee!
@Cynischen -> er valt genoeg op af te dingen, doe uw best en deel!
@de rest: kopen! Steunt u ook een paar goede nunspeetse bedrijven mee.
@Carlos, Riddes, WRH-2, Diss.naald, SBB. Doorgaan met onderzoeken, graven in bodem en boeken.
@Ton B. Had je graag even gezien.. gemist..

PS. ben tot Wodan gekomen, bewaar de rest tot morgen.
Okee, Nunspeetse bedrijven wil ik wel steunen.

Vind het nog steeds niet netjes dat hij geen bronnen vermeld heeft, terwijl hij dus iedere dag hier zat te lezen, gierend van het lachen.
pi_119483983
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:47 schreef lxhkrd het volgende:
@Toppie -> felicitatie met je foto's in het boek, mij niet gelukt ;)
Dank je, dat had ik niet verwacht toen ik daar foto's ging maken, gewoon uit nieuwsgierigheid.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:47 schreef lxhkrd het volgende:
@Hans Schalkwijk -> een vermakelijk boek, misschien niet wetenschappelijk onderbouwt, maar ik kan er een hoop mee!
@de rest: kopen! Steunt u ook een paar goede nunspeetse bedrijven mee.
@Carlos, Riddes, WRH-2, Diss.naald, SBB. Doorgaan met onderzoeken, graven in bodem en boeken.
Daar sluit ik mij van harte bij aan, helemaal mee eens.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
  woensdag 21 november 2012 @ 22:12:13 #267
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_119484736
quote:
Maar er is alleen bos te zien. Wat heeft dit te betekenen?
pi_119485797
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:46 schreef Toppie_ het volgende:
Ook veel mooie foto's. Leuk is ook de fotoreeks die het tracé van het lijntje volgt van station tot Ronde Huis en verder richting Vierhouten
Inderdaad, en nog een stuk naar de Leemkuil/put. Had ik niet verwacht, maar zou goed kunnen omdat daar een geëffend pad loopt.
pi_119485907
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 22:01 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Dank je, dat had ik niet verwacht toen ik daar foto's ging maken, gewoon uit nieuwsgierigheid.

[..]

Daar sluit ik mij van harte bij aan, helemaal mee eens.
De foto's in het boek zijn van jou? Dat vind ik toppie! ^O^
Ja, nu ga ik het kopen :Y
pi_119486739
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 22:29 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

De foto's in het boek zijn van jou? Dat vind ik toppie! ^O^
Ja, nu ga ik het kopen :Y
Dat is te veel eer, slechts twee foto's in het boek zijn van mij afkomstig, die op blz. 205, ook hier te vinden:

http://www.flickr.com/pho(...)64585/in/photostream

en

http://www.flickr.com/pho(...)79921/in/photostream
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119486934
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 22:41 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Dat is te veel eer, slechts twee foto's in het boek zijn van mij afkomstig, die op blz. 205, ook hier te vinden:

http://www.flickr.com/pho(...)64585/in/photostream

en

http://www.flickr.com/pho(...)79921/in/photostream
Hopelijk staat jouw naam wel bij de foto's?
pi_119487062
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 22:44 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hopelijk staat jouw naam wel bij de foto's?
Ja, die staat erbij. Dus voor de Fokkers die mijn naam willen weten: zie blz. 205. : )
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 21 november 2012 @ 22:47:16 #273
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_119487088
Dank je Rein, ongeveer dus wat ik verwachtte. Wel een boel misleidende berichtgeving hierover. 40 jaar onderzoek, historicus, geheimen worden eindelijk onthuld, einde van speculaties. Niet echt dus.
Zoals ik vorige week al zei, ik kijk meer uit naar het rapport van werkgroep nr2 en de paper van D.Naald
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_119487380
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 22:47 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Dank je Rein, ongeveer dus wat ik verwachtte. Wel een boel misleidende berichtgeving hierover. 40 jaar onderzoek, historicus, geheimen worden eindelijk onthuld, einde van speculaties. Niet echt dus.
Zoals ik vorige week al zei, ik kijk meer uit naar het rapport van werkgroep nr2 en de paper van D.Naald
Ik ook.
En ik hoop dat die wel aan bronvermelding doen.

En dan hebben we volgend jaar het boek van Ton Biesemaat nog of is dat helemaal van de baan?
pi_119487440
En Dirk?
pi_119487581
Dat wordt een hele plank Ronde Huis materiaal al die boeken/verslagen bij elkaar.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
  woensdag 21 november 2012 @ 23:07:00 #277
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119488140
quote:
Zoals ik vorige week al zei, ik kijk meer uit naar het rapport van werkgroep nr2 en de paper van D.Naald
Ben zeer benieuwd wat de rvhrh/wg2 te zeggen hebben als reactie op het boek ??
pi_119488924
quote:
Daar zorgt meneer Schalkwijk wel voor (hij leest overigens iedere avond dit forum en lacht zich kapot).
Maak dan een account aan en doe gezellig mee :)
  woensdag 21 november 2012 @ 23:28:25 #279
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_119489116
Weet iemand toevallig wat de oplage van dit boek is ? :)
pi_119489155
quote:
2s.gif Op woensdag 21 november 2012 23:23 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Maak dan een account aan en doe gezellig mee :)
Ja, dat zou wel zo leuk zijn.
Nu heeft hij gewoon gebruik gemaakt van onze input. Geeft niet, maar zet dan bronvermelding in je boek, en dat heeft hij niet gedaan en dat vind ik niet netjes.
pi_119491324
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 23:28 schreef Zonnestraal10 het volgende:
Weet iemand toevallig wat de oplage van dit boek is ? :)
Eerste druk zijn in totaal duizend keer gedrukt ;) die krijgen ook alleen de kaart erbij.
pi_119492040
quote:
Schalkwijk heeft met ongeveer honderd arbeiders gesproken die destijds op het landgoed rond het Ronde Huis werkten.
http://www.destentor.nl/r(...)rzoek-Ronde-Huis.ece

Dat kunnen nooit allemaal mensen geweest zijn die werkten onder FvV.
En wie hij wel sprak in 1980 werkte maar een paar jaar onder FvV vanwege de leeftijd.
In 1990 mensen spreken was al erg moeilijk want een 25 jarige in 1930 was toen 85 jaar.
Er staan geen namen van getuigen in het boek ? Hoeveel verhalen zijn er duidelijk beschreven.
Voornamelijk verhalen die de verdachtmaking aandikken ? En zijn er ook een evenredig aantal verhalen van arbeiders in de trant van ' niks bijzonders sexueel en moordend gemerkt onder FvV'

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 22-11-2012 01:58:56 ]
pi_119492377
boek vluchtig doorgelezen; helaas was het niet dat geld waard;
het is niet het papier waard waar het opdedrukt staat: veel te veel onjuistheden.

wel leuk dat Ton Biesemaat ook aanwezig was; dat had ik niet van hem verwacht;
die man is dapperder dan ik dacht en ik geloof nu ook wel dat hij met enig succes
achter de schrijver van het boek aan kan gaan. veel succes, Ton!

nu pitten
pi_119493327
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:35 schreef Toppie_ het volgende:
Bij de presentatie geweest in het gemeentehuis.

De presentatie werd geopend door de heer Osinga, die samen met zijn broer (van de boekhandel) de uitgeverij Nunspeet zijn begonnen om boeken over Nunspeet en omgeving uit te brengen.
Het boek over het Ronde Huis, geschreven door Schalkwijk na 40 jaar onderzoek, is het eerste boek dat deze uitgeverij uitgeeft.

Hierna was het woord aan de schrijver zelf, die vertelde hoe e.e.a. tot stand was gekomen, het is ooit begonnen met een boekje over spoormaterieel, en hoe hij in contact is gekomen met diverse personen, enz.

Het boek werd vervolgens aangeboden aan Berni van Vloten (neef van Frank van Vloten), burgemeester Dick van Hemmen en aan de heer Jacobs van Staatsbosbeheer.
Staatsbosbeheer beloofde te gaan kijken of misschien (een deel van) de restanten kan worden blootgelegd en geschikt gemaakt voor bezichtiging. Men gaat echter niet als een wilde graven.

Hierna kon men de auteur vragen stellen en was er even een opstootje. Ton Biesemaat was ook aanwezig en dreigde zijn advocaat op auteur en uitgever af te sturen. E.e.a. werd gesust, maar het was wel even een bijzonder moment.

Ben nu het boek zelf aan het lezen. Veel leuke historische feiten over het landgoed en dat er een Wodanfiguur (de welbekende geolief) in te zien zou zijn. Komt wel redelijk geloofwaardig over moet ik zeggen. Verklaart misschien ook de vreemde opdrachten die arbeiders wel eens kregen.
Over de misbruikverhalen blijft het boek tot dusver wat vaag en echt feiten heb ik nog niet gezien. Maar ik ben nu ongeveer op de helft, dus ik moet nog zien hoe het afloopt.

Ik heb het boek nog niet uit, maar ik vind het zijn geld nu al wel waard. Er staan veel mooie foto's in en het geeft een mooi beeld over hoe het er daar vroeger moet hebben uitgezien.
Voor wie het interesseert, hierbij een link naar enkele foto's van de presentatie van het boek van Schalkwijk:

http://www.flickr.com/pho(...)49/#photo_8207038049
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_119493879
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:45 schreef reintuininga het volgende:
Even updaten;-)

Na afloop stonden Ton Biesemaat, Jeroen de Jager en een vriend en die meneer met die lange staarten buiten na te kletsen. Komt Schalkwijk naar buiten, zegt Ton: Meneer Schalkwijk tot in de rechtzaal.
Maar goed, ik heb Schalkwijk een paar vragen gesteld. Zal niet zeggen wat Schalkwijk over mij zei;-)
Ik heb Schalkwijk gevraagd wie er in de werkgroep zitten. Dat wil hij niet zeggen. Ik vroeg hoeveel mensen er in de werkgroep zitten. Dat zijn een man of acht, had Schalkwijk het over. Leuker wordt nog dat Schalkwijk zei nooit bedreigd te zijn. Hij woont dus ook niet in België maar is veel in het buitendland. Nog meer? Jazeker. Dirk Septer zat zeker niet in de eerste werkgroep en zijn proza is geschikt voor de open haard.Schalkwijk noemde in zijn toespraakje ook nog even de proza uit de jaren '70. Dirk Septer is nooit bedreigd, niemand is bedreigd. Geen remleidingen doorgesneden etc.
Wie hoofdstuk 12 pakt en het stuk over H. leest krijgt de indruk dat het over Hendrik gaat. Volgens Schalkwijk is niet bekend wie die H. is. Ik heb van Biesemaat begrepen dat het Hendrik is (met Prins ervoor). Maar dat ontkent Schalkwijk ten stelligste. Maar goed. In het boek staat geen enkel feit. Ook missen allerlei bronnen, dus valt er weinig te verifieren. Daar zorgt meneer Schalkwijk wel voor (hij leest overigens iedere avond dit forum en lacht zich kapot).

Al met al kun je concluderen wat er overblijft van de betrouwbaarheid van Hans Schalkwijk. Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat hij gevraagd is om als woordvoerder van werkgroep I op te treden. Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat er uberhaupt nog een werkgroep I is.

Al met al kun je je achter oren krabben over de betrouwbaarheid van Hans Schalkwijk en zijn onderzoekswerk. Het enige wat er overblijft is de leuke geschiedenis van een bijzonder huis in Nunspeet, maar of die geschiedenis klopt is en blijft de grote vraag.

Handig trouwens hoe het gespeeld werd door Schalkwijk. Alleen genodigden mochten vragen stellen. Toen Ton wat wilde vragen werd het handig afgewimpeld. Benieuwd hoe het af gaat lopen vanwege de schadeclaim die Biesemaat bij Schalkwijk heeft liggen.

BTW: Hans veel lees- en lachplezier op dit forum
Tja, als ik alleen al dat stukje over het ritueel op TV Gelderland zag en hoe Schalkwijk dat beschreef... Dan klinkt hij niet als een onderzoeker die tot over zijn oren in de materie heeft gezeten. Dan weet je wat voor ceremoniële voorwerpen gebruikt worden, hoe het ritueel ongeveer globaal verloopt. Dit was de globale versie van de globale versie om het maar zo te zeggen...

Dat Septer niet bedreigd is was mij al duidelijk. Zet de feiten nou eens op een rij: het artikel verschijnt in een plaatselijk krantje in Nunspeet. Hoeveel mensen in toenmalig Nederland zouden ervan gehoord hebben? En daar moet de BVD hun bed voor uit? Waarschijnlijk heeft Septer een aantal vervelende dingen moeten horen van inwoners in Nunspeet, werd hij nagewezen van 'kijk, dat is die jongen van Septer, die al die vervelende dingen in de krant heeft gezet', en getuige de beschrijving van Nunspeetse inwoners van RHSearcher, kan ik mij indenken dat je dan maar besluit om de wijk te nemen richting Canada, waar je immers al drie jaar lang geweest bent. En dan verzin je een prachtig verhaal over bedreiging en doorgesneden remleidingen om aan mensen te verklaren waarom je ineens weer zo plotseling vertrokken bent.

Dat Montenberg en Schalkwijk de BVD hebben gebruikt om hun verhaal interessanter te maken, is ook eenvoudig te verklaren uit het FEIT dat je als historicus de archieven van de AIVD niet mag inzien. Ik ben afgelopen weekend ook opgepakt door de AIVD en voor verhoor naar Zoetermeer gebracht, over wat ik heb gevonden in een mysterieus archief in Belmondo in Wageningen. Alle kopieën die ik had gemaakt en alle onderzoeksresultaten voor mijn artikel zijn in beslag genomen. Gaan jullie maar bewijzen dat het niet zo is.
pi_119493994
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:14 schreef reintuininga het volgende:
@toppie Ik heb van Bram van der Biezen begrepen dat hij binnenkort een keer over het gebied gaat vliegen;-)

Wat ik veelzeggend vond is de vraag van Theo Paijmans. Hij stelde zich voor als kenner van Duitse geheime genootschappen. Hij vroeg naar de bronnen hierover aan Schalkwijk. Die gaf Schalkwijk dus niet. Dus ook niet waarop Schalkwijk zich heeft gebaseerd bij zijn stukken in het boek
Paijmans heb ik wel eens aan de telefoon gehad toen hij in omgeving Amsterdam op een lokale zender een programma had over 'duistere zaken'. Heb ook nog een boek van hem, 'Kosmisch Netwerk'. Gedreven onderzoeker die tenminste wel aan bronvermelding doet. Ik ben het niet altijd met hem eens, maar ik weet wel dat hij goed geïnformeerd is. Ik zag hem overigens niet op de foto's van Toppie... Toch even beter kijken...
pi_119494005
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 08:55 schreef Dissectienaald het volgende:

[..]

Paijmans heb ik wel eens aan de telefoon gehad toen hij in omgeving Amsterdam op een lokale zender een programma had over 'duistere zaken'. .............
Ik zag hem overigens niet op de foto's van Toppie... Toch even beter kijken...
Niet iedereen staat op de foto's, want het was toch wel behoorlijk druk.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
  donderdag 22 november 2012 @ 09:52:35 #289
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119495055
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:17 schreef TARAraboemdijee het volgende:
En een echt historicus zou een dergelijk boek van de nodige bronvermeldingen voorzien, van wat ik van Captain_Fabulous begrijp is dat niet echt aanwezig. Kan iemand daar iets meer over vertellen?
Ik ben verkeerd begrepen...het feit dat er niet gelijk mensen hier kwamen met OMFG er staan keiharde fieten in dat boek...vond ik veelbetekenend. maar kennelijk staat er inderdaad weinig qua bronvermeling ed in het boek, dus ik krijg achteraf toch gelijk, of zoiets. Niet dat dat nou belangrijk is. Ik heb er geen enkel belang bij of het een goed of slecht boek is.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119495105
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 09:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ik ben verkeerd begrepen...het feit dat er niet gelijk mensen hier kwamen met OMFG er staan keiharde fieten in dat boek...vond ik veelbetekenend. maar kennelijk staat er inderdaad weinig qua bronvermeling ed in het boek, dus ik krijg achteraf toch gelijk, of zoiets. Niet dat dat nou belangrijk is. Ik heb er geen enkel belang bij of het een goed of slecht boek is.
Ik las wat anders in eerste instantie :D

Maar goed, het boek. Ik ga het wel kopen, maar dan alleen voor Nunspeet.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 22 november 2012 @ 10:08:19 #291
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_119495366
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 09:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ik ben verkeerd begrepen...het feit dat er niet gelijk mensen hier kwamen met OMFG er staan keiharde fieten in dat boek...vond ik veelbetekenend. maar kennelijk staat er inderdaad weinig qua bronvermeling ed in het boek, dus ik krijg achteraf toch gelijk, of zoiets. Niet dat dat nou belangrijk is. Ik heb er geen enkel belang bij of het een goed of slecht boek is.
Ik vind het wel belangrijk. Want juist met die keiharde feiten en duidelijke bronvermelding kunnen welles/nietes discussies hier verstommen. Zeker de sceptici willen graag bewijzen zien
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_119495688
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:08 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Ik vind het wel belangrijk. Want juist met die keiharde feiten en duidelijke bronvermelding kunnen welles/nietes discussies hier verstommen. Zeker de sceptici willen graag bewijzen zien
Ja inderdaad.
Gemiste kans van de schrijver/onderzoeker.
  donderdag 22 november 2012 @ 10:30:05 #293
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119495858
Oh, natuurlijk, een gemiste kans. Maar mischien waren er ook geen gegevens om te vermelden.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119496201
Dat Montenberg verhaal wordt met de posting erger. Ik zal het boek dan even moeten aanschaffen om te zien hoe zij de tijdlijn van betrokkenheid bij het prostitutienetwerk weergeven. Ik weet dat Johan Montenberg een bijgelovig man was, maar ik begin nu ook te vermoeden dat Johan Montenberg een psychische stoornis heeft: je moeder is een kleindochter van koning Willem III? En Couzy kwam ook al aan met Montenberg de 'onechte zoon' van Prins Hendrik?

Nogmaals: hoe is dit bewezen? Het verhaal wordt warrig op die manier. Wilhelmina is al geen troonopvolgster, want geadopteerd omdat Willem III aan syfilis leed. Juliana zou ook al om dergelijke redenen geen dochter van Wilhelmina en Hendrik zijn. Juliana werd volgens 'een bron' misbruikt op het Ronde Huis, vermoedelijk door haar 'vader'. En dan nu Montenberg, wiens woning in Hilversum op een heilige lijn ligt met Groeneveld, Ronde Huis, Nieuw Soerel, maar de woningen in Boskoop en Renesse dus weer niet...

Dus nu maar hopen dat Johan Montenberg niet gecremeerd is. Dan zou een vergelijkend DNA onderzoek kunnen aantonen dat hij verwant is aan de koninklijke familie. Maar ja, zie maar eens dat je de koninklijke grafkelder in Delft kunt binnenkomen...
  donderdag 22 november 2012 @ 11:12:36 #295
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_119496965
quote:
Dus nu maar hopen dat Johan Montenberg niet gecremeerd is. Dan zou een vergelijkend DNA onderzoek kunnen aantonen dat hij verwant is aan de koninklijke familie. Maar ja, zie maar eens dat je de koninklijke grafkelder in Delft kunt binnenkomen...
Dit vergelijkend DNA onderzoek zal er nooit komen aangezien ze deze deksel dicht op de pot willen houden , denk maar aan het fijt dat Beatrix geen DNA wilde afstaan voor verwanten onderzoek toen ze de vermeeende stoffelijke overschotten van de Romanov's hadden gevonden dit itt tot Koningin Elizabeth die wel gewoon DNA materiaal heeft afgestaan.
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_119497466
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:12 schreef DeMolay het volgende:

[..]

Dit vergelijkend DNA onderzoek zal er nooit komen aangezien ze deze deksel dicht op de pot willen houden , denk maar aan het fijt dat Beatrix geen DNA wilde afstaan voor verwanten onderzoek toen ze de vermeeende stoffelijke overschotten van de Romanov's hadden gevonden dit itt tot Koningin Elizabeth die wel gewoon DNA materiaal heeft afgestaan.
Ga jij het boek kopen De Molay?
  donderdag 22 november 2012 @ 11:34:16 #297
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119497587
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 09:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik las wat anders in eerste instantie :D
Begon het met een t ? was wel een originele marketing geweest, een paar antieke blootplaatjes rin stoppen als 'voorbeeld van een lichte vrouw in de jaren 20' ofzo :P
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119497637
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:34 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Begon het met een t ? was wel een originele marketing geweest, een paar antieke blootplaatjes rin stoppen als 'voorbeeld van een lichte vrouw in de jaren 20' ofzo :P
Uhuh :D
Misschien een inlegvel erbij doen?
pi_119497723
Dirk heeft mischien de archieven maar volgens schalkwijk deed hij niet eens mee met de werkgroep, en dat broodje aap verhaal van doorgesneden remleidingen wat hij verkondigde.. tja ;)
pi_119498121
Maar wat blijft er in dat boek nu over van dat complot van de toenmalige elite om minderjarige meisjes te ontvoeren en na allerlei seksorgieën te vermoorden?
I´m back.
pi_119498132
Niets?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')