Het is nog eenvoudiger om gewoon uitgeverij, plaats van uitgifte en jaar van uitgifte op het forum te publiceren. Maar ons aller Aos dacht dat 'The Round House' juist Frank van Vloten moest inspireren tot zijn gruweldaden, terwijl Dirk Septer bedoelde dat Michael Sadleir zich door de gebeurtenissen in het Ronde Huis te Nunspeet had kunnen laten beïnvloeden. Ik zeg 'had kunnen laten', want uit het blote hoofd dacht ik dat ook Dirk Septer dat niet zo voor mogelijk hield...quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Maar een foto van de kaft, is volgens mij dus geen schending van auteursrecht. Bij een boekbespreking worden ook foto's van de cover geplaatst tenslotte!
Ja, iemand gaat een verslag schrijvenquote:Op dinsdag 20 november 2012 14:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
M'n griephoofd houd het allemaal niet bij...zo benieuwd naar dat boek van morgen, iemand gaat toch wel even een soort rescensie posten toch?
Klopt, hij klinkt zelf ook niet helemaal overtuigd:quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:38 schreef Dissectienaald het volgende:
[..]
Het is nog eenvoudiger om gewoon uitgeverij, plaats van uitgifte en jaar van uitgifte op het forum te publiceren. Maar ons aller Aos dacht dat 'The Round House' juist Frank van Vloten moest inspireren tot zijn gruweldaden, terwijl Dirk Septer bedoelde dat Michael Sadleir zich door de gebeurtenissen in het Ronde Huis te Nunspeet had kunnen laten beïnvloeden. Ik zeg 'had kunnen laten', want uit het blote hoofd dacht ik dat ook Dirk Septer dat niet zo voor mogelijk hield...
quote:Hoewel het geenszins duidelijk is dat de schrijver Sadleir in zijn boek 'The Round House' het verhaal op feiten van het voormalige Ronde Huis te Nunspeet heeft gebaseerd, zijn er toch opvallend veel samenvallende omstandigheden.
D. Septer, "Raadsels rond het Ronde Huis zijn nog altijd niet opgelost", Nunspeet Vooruit, 29-07-1976, p. 7
J.S. Brandts Buijs, de andere echtgenoot van Betsy van Vloten werd ook Hans genoemd.quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:21 schreef Dissectienaald het volgende:
Die H. waaraan gerefereerd wordt, dat is natuurlijk Hans. Zoals Frank van Vloten in zijn brief van 1 november 1890 schreef aan Willem Witsen: 'Brengt ge Hans mede?'
quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:43 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik even niet, heb sinds zaterdag een fittie met de belastingdienst over de zorgtoeslag. Zal vast de AIVD erachter zitten om te zorgen dat ik 'de waarheid' over dat verdomde huis niet te weten kom...
Bedoelen ze niet Hendrik hiermee ?quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:53 schreef TARAraboemdijee het volgende:
quote: Op dinsdag 20 november 2012 14:21 schreef Dissectienaald het volgende:Die H. waaraan gerefereerd wordt, dat is natuurlijk Hans. Zoals Frank van Vloten in zijn brief van 1 november 1890 schreef aan Willem Witsen: 'Brengt ge Hans mede?'J.S. Brandts Buijs, de andere echtgenoot van Betsy van Vloten werd ook Hans genoemd.
Een verslag nog wel ....quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:42 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, iemand gaat een verslag schrijven
Zie je, het stikt hier van de Hansen...quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:53 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
J.S. Brandts Buijs, de andere echtgenoot van Betsy van Vloten werd ook Hans genoemd.
Goed, dat is de volgende 'bewering' van de heer Schalkwijk die naar het rijk der fabelen verwezen wordt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:54 schreef WebcareGeldersArchief het volgende:
Het Gelders Archief (GA) houdt nauwkeurig bij welke archieven van welke omvang in de collectie worden opgenomen. Daarnaast documenteert het GA zorgvuldig wat op welk moment wordt vernietigd. Uit het jaarverslag van de Rijksarchiefdienst (het Rijksarchief in Gelderland is in 2002 na fusie opgegaan in het Gelders Archief) van 1990: ‘Ontvangen van de heer J.W. Montenberg te Epse. Aantekeningen betreffende onderzoek verricht door J.W. Montenberg e.a., 20e eeuw, 1 omslag’. Er is dus destijds één omslag aan het archief gedoneerd, dat als archief 0280 ‘J.W. Montenberg’ in de collectie is opgenomen. Er zijn geen documenten uit het archief verwijderd of vernietigd.
Dus... in 1990 werd het jaarverslag gedrukt en werd er melding gemaakt van 1 omslag .quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:54 schreef WebcareGeldersArchief het volgende:
Het Gelders Archief (GA) houdt nauwkeurig bij welke archieven van welke omvang in de collectie worden opgenomen. Daarnaast documenteert het GA zorgvuldig wat op welk moment wordt vernietigd. Uit het jaarverslag van de Rijksarchiefdienst (het Rijksarchief in Gelderland is in 2002 na fusie opgegaan in het Gelders Archief) van 1990: ‘Ontvangen van de heer J.W. Montenberg te Epse. Aantekeningen betreffende onderzoek verricht door J.W. Montenberg e.a., 20e eeuw, 1 omslag’. Er is dus destijds één omslag aan het archief gedoneerd, dat als archief 0280 ‘J.W. Montenberg’ in de collectie is opgenomen. Er zijn geen documenten uit het archief verwijderd of vernietigd.
Tja, we kunnen natuurlijk nooit zeker weten wat er verwijderd is. We moeten het maar aannemen van Het Gelders Archief.quote:Op dinsdag 20 november 2012 16:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus... in 1990 werd het jaarverslag gedrukt en werd er melding gemaakt van 1 omslag .
Er is nooit een halve meter archief Montenberg gedoneerd, zoals Schalkwijk schrijft in zijn boek.
Misschien heeft Schalkwijk die halve meter ooit gezien bij Montenberg thuis, maar het is niet terechtgekomen bij het Rijksarchief in Gelderland, aldus het jaarverslag 1990
Omdat je dit relatief gemakkelijk kunt nagaan. De bron is raadpleegbaar, je kunt zelf dat jaarverslag inzien. Van de andere zijde hoor je nooit waar de claims precies op gebaseerd zijn. Je moet ze op hun woord geloven, en dat is lastiger.quote:Op dinsdag 20 november 2012 16:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Tja, we kunnen natuurlijk nooit zeker weten wat er verwijderd is. We moeten het maar aannemen van Het Gelders Archief.
Misschien is bij de fusie het een en ander zoekgeraakt?
Ik bedoel; waarom de ene bewering wel geloven en de andere niet?
Ja, en men kan ook indien nodig iets weglaten uit een jaarverslag.quote:Op dinsdag 20 november 2012 16:27 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Omdat je dit relatief gemakkelijk kunt nagaan. De bron is raadpleegbaar, je kunt zelf dat jaarverslag inzien. Van de andere zijde hoor je nooit waar de claims precies op gebaseerd zijn.
Top!quote:Op dinsdag 20 november 2012 16:52 schreef RHSEARCHER het volgende:
En nee het is NIET gelukt om tot woensdag niks te posten zoals jullie gemerkt hebben
Nee, dat die twee boeken wel bestaan hebben we hier al vastgesteld. Met plaatjes erbij.quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:02 schreef Iblardi het volgende:
Het gaat dus niet om één boek, maar om drie: Forlorn Sunset (vermoedelijk), Fanny by Gaslight (waar inderdaad ook dat "Larne Circle" in voorkwam), en een nog onbekende studie.
Misschien dat die eerste twee titels samen de "twee exemplaren van The Round House" zijn waar de bron het over had?
Kaft van The Round House van Michael Sandleir zou natuurlijk geweldig zijnquote:Op dinsdag 20 november 2012 18:49 schreef gerhardius het volgende:
Wat zou het leuk zijn als we nu nog een nieuwtje op dit forum konden krijgen, dat niet in het boek morgen staat. Wie heeft nog een uitsmijter?
Welnu, Nunspeet1953. Als ik je al eerder overhaalde tot een reactie met zulke gevolgen: heb je nog een leuke onthulling voor ons in petto, zo op het laatst? Is er nog iets wat zelfs voor jou niet duidelijk is m.b.t. het ronde huis, bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:54 schreef nunspeet1953 het volgende:
Na meer dan een jaar liep het onderzoek vast: Deel 3 begon op 19 maart 2011 en liep toen dood totdat ik er via aos weer wat leven in blies n.a.v de opmerking van lxhrd van 24 augustus 2012 (nog steeds op page 3...meer dan een jaar eerder begonnen) opmerkte:
"wie heeft die tunnel nu eindelijk verzonnen?"
Ik speelde via aos toen maar die kaart van het gangestel in jullie handen.....
Is logisch wat je zegt .quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:32 schreef Iblardi het volgende:
Het is waarschijnlijk gewoon een vergissing. De bijdrage van RHSEARCHER heeft wat mij betreft de zaak wel opgehelderd.
We zouden natuurlijk de synopsis nog even moeten nalopen, maar ik ga ervan uit dat het eerste boek inderdaad Forlorn Sunset is. In dat geval zou The Round House een alternatieve titel kunnen zijn geweest, of de titel van een trilogie waarin de drie bestaande -en bepaald niet geheime- boeken gebundeld waren. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat de schrijver van dit document (Montenberg?) de titel verkeerd heeft onthouden. Maar we hebben in elk geval een samenvatting waar we iets mee kunnen.
Op Facebook RH dreigt TB dat hij het boek uit de handel wil laten nemen omdat er sprake zou zijn van contractbreuk van Sch. Zou hij dat menen, of wil hij alleen de verkoop stimuleren? Wachten op Sint is dan geen optie meer..quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:09 schreef nunspeet1953 het volgende:
Denken jullie overigens dat Ton Biesemaat morgen in Nunspeet zal verschijnen; ik wil die man daar wel eens ontmoeten eindelijk... zien wat hij daar nog te vertellen heeft.....
Hmm, complot: Ton en Hans werken samen, huren Lavender in. Maken dit forum groot. Ruzie, roddel, achterklap. Forum groeit. Journalist komt langs, hapt. Aandacht. Boek uit onverwachte hoek. Ton dreigt. Aandacht neemt nog grote vormen aan. Berni komt langs. Sell-sell-sell!quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:18 schreef gerhardius het volgende:
[..]
Op Facebook RH dreigt TB dat hij het boek uit de handel wil laten nemen omdat er sprake zou zijn van contractbreuk van Sch. Zou hij dat menen, of wil hij alleen de verkoop stimuleren? Wachten op Sint is dan geen optie meer..
Kun je niet een beetje doorwerken dan? Ben wel benieuwd.quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:09 schreef nunspeet1953 het volgende:
een uitsmijter gerhardius?
die twee paginas van RHResearcher zijn niet zo maar een "leuk stukje dagboek van iemand."
maar zijn geschreven door Montenberg.
Een gedeelte van Montenberg's archieven werden begin jaren 80 door BVD in beslag genomen;
een ander gedeelte (waarin overigens niets nieuws of belastgevens in staat, kwam in de archieven in Arnhem terecht.
Maar het belangrijkste archief werd later na zijn dood op zolder van zijn huis gevonden en niets hiervan komt voor in het boek dat morgen uitkomt.
Daar moeten jullie nog even op wachten tot het volgende boek dat naar verluid volgend jaar uitkomt, dat de geschiedenis van een heel andere kant zal benaderen, meer gebaseerd op bovenstaand en jarenlange correspondentie van M, die wanneer hij achter zijn schrijfmachine ging zitten, zeer lange brieven kon schrijven....
Denken jullie overigens dat Ton Biesemaat morgen in Nunspeet zal verschijnen; ik wil die man daar wel eens ontmoeten eindelijk... zien wat hij daar nog te vertellen heeft.....
Maar kennelijk wel door iemand geschreven die op school nog de oude spelling had geleerd en daar af en toe in terugviel: "heerenkroeg", "hooge hoed".quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:34 schreef gerhardius het volgende:
[..]
Kun je niet een beetje doorwerken dan? Ben wel benieuwd.
Overigens: aan wie schreef M zijn brieven? Wel bijzonder dat hij die correspondentie kopieerde, in een tijd dat kopieermachines nog op van dat gladde papier drukten, waarvan het beeld na een paar manden ging vervagen..
Hij is leuk!quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:32 schreef lxhkrd het volgende:
[..]
Hmm, complot: Ton en Hans werken samen, huren Lavender in. Maken dit forum groot. Ruzie, roddel, achterklap. Forum groeit. Journalist komt langs, hapt. Aandacht. Boek uit onverwachte hoek. Ton dreigt. Aandacht neemt nog grote vormen aan. Berni komt langs. Sell-sell-sell!
Eerste druk met leuke gadget; forum.fok-lidmaatschap?
Hoi dirk,;)quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:09 schreef nunspeet1953 het volgende:
een uitsmijter gerhardius?
die twee paginas van RHResearcher zijn niet zo maar een "leuk stukje dagboek van iemand."
maar zijn geschreven door Montenberg.
Een gedeelte van Montenberg's archieven werden begin jaren 80 door BVD in beslag genomen;
een ander gedeelte (waarin overigens niets nieuws of belastgevens in staat, kwam in de archieven in Arnhem terecht.
Maar het belangrijkste archief werd later na zijn dood op zolder van zijn huis gevonden en niets hiervan komt voor in het boek dat morgen uitkomt.
Daar moeten jullie nog even op wachten tot het volgende boek dat naar verluid volgend jaar uitkomt, dat de geschiedenis van een heel andere kant zal benaderen, meer gebaseerd op bovenstaand en jarenlange correspondentie van M, die wanneer hij achter zijn schrijfmachine ging zitten, zeer lange brieven kon schrijven....
Precies dat septer corespondeerde met montenbergquote:Op dinsdag 20 november 2012 20:07 schreef Iblardi het volgende:
[..]
En dat zou inderdaad de vraag van gerhardius beantwoorden.
Die correspondentie lijkt me reuze interessant.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:16 schreef Zonnestraal10 het volgende:
[..]
Precies dat septer corespondeerde met montenberg
In tegenstelling tot de dossiers van instellingen worden privé-dossiers (begrijpelijkerwijs) niet altijd zorgvuldig bijgehouden. Dan kan het gebeuren dat de informatie die daarin staat op een gegeven moment niet meer up-to-date is. Iemand die zijn kennis over de status van de Mythstee baseert op een dossier uit de jaren '70 of '80 zal heel goed kunnen denken dat deze ook in 2012 een beschermd monument is en zal deze overtuiging misschien ook met vrij grote stelligheid verkondigen. Iemand die pas in 2012 met het onderwerp bekend raakt en dan naar informatie begint te zoeken, zal eerder aanleiding vinden om aan die status te twijfelen of zal zelfs vrij snel weten dat die status niet langer van toepassing is.quote:Op maandag 12 november 2012 19:53 schreef nunspeet1953 het volgende:
Ja Gerhardius,
Zoals gewoonlijk zit onze forum academicus er weer helemaal naast:
De Mythstee is beschermd onder de Monumentenraad,
Registratie Onroerende Archeologische Monumenten,
Def. nr. 35, goedgekeurd 15 jan 1964.
Op http://archeologie.erfgoedthesaurus.nl/ staat Mythstee wel genoemd, de heuveltjes erom heen zijn natuurlijk, de schans zelf werd beschermd want opgeworpen en waarschijnlijk prehistorisch. Of de status nog steeds zo is valt te betwijfelen, het staat niet op deze site en komt ook niet voor op gemeentelijke lijsten. De genoemde bron is een kopie van een officieel document gedateerd 1964, inderdaad uit een privedossier.quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:29 schreef Iblardi het volgende:
[..]
In tegenstelling tot de dossiers van instellingen worden privé-dossiers (begrijpelijkerwijs) niet altijd zorgvuldig bijgehouden. Dan kan het gebeuren dat de informatie die daarin staat op een gegeven moment niet meer up-to-date is. Iemand die zijn kennis over de status van de Mythstee baseert op een dossier uit de jaren '70 of '80 zal heel goed kunnen denken dat deze ook in 2012 een beschermd monument is en zal deze overtuiging misschien ook met vrij grote stelligheid verkondigen. Iemand die pas in 2012 met het onderwerp bekend raakt en dan naar informatie begint te zoeken, zal eerder aanleiding vinden om aan die status te twijfelen of zal zelfs vrij snel weten dat die status niet langer van toepassing is.
Ik vermoed dus dat jouw informatie op zo'n privé-dossier gebaseerd is. Klopt dat?
quote:beschrijving
CAA: kopie Loeb-fiche. CAA: 27CN-8 Meldingskaart 1987: 27C-1 Het leek een randstructuur rond urnenveldheuveltjes te betreffen. Uit later onderzoek bleek het hier te gaan om een volstrekt natuurlijk fenomeen. Een opgeworpen ronde wal (of schans) waarbinnen een drietal afgeronde vijfhoekige paalkransen met openingen aan de oostzijde. In 1936 wees heer H. van Heerde het RMO op dit terrein, waar urnenheuvels aanwezig zouden zijn bij een door een wal omgeven kuil. Latere archeologen zagen de kringgreppels met paalkonstrukties die binnen de wal zijn gevonden ook als urnenveldheuvels. In 1938 vond er vervolgens een opgraving plaats olv Bursch (RMO), maar dit onderzoek was kort en werd niet afgerond, en er konden geen conclusies aan verbonden worden. Wel bleek al dat de heuveltjes vlakbij het monument die aanleiding gaven tot het onderzoek op een natuurlijke wijze waren ontstaan. Het terrein werd beschermd als "Terrein waarin een aarden wal of schans. Datering: waarschijnlijk Prehistori
Bedankt.. Maar ik werk er gedwee aan mee, morgen na 17.00 is het boek te koop. Ik zal er zijn.quote:
Dat is inderdaad de fiche die ik in BNW / Het Ronde Huis, vergeten, fictie of feit? Dl.11 citeerde en die helaas onvolledig is. De tweede en derde zin lijken elkaar tegen te spreken, maar ik vermoed dat die tweede zin ("Uit later onderzoek bleek het hier te gaan om een volstrekt natuurlijk fenomeen") nog onderdeel is van de inleiding en de derde zin ("een opgeworpen ronde wal...") de oude opvatting weergeeft, gezien het feit dat de locatie wordt gekenmerkt als "voormalig AMK-terrein". Ze maakt dus geen deel meer uit van de Archeologische Monumentenkaart. Er is geen archeologisch terrein vlakbij waar ze mee zou kunnen zijn samengevoegd (dat zou ook vreemd zijn voor een "volkstrekt natuurlijk fenomeen"), en derhalve kan er worden geconcludeerd dat de Mythstee niet langer de status van monument heeft.quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:51 schreef gerhardius het volgende:
[..]
Op http://archeologie.erfgoedthesaurus.nl/ staat Mythstee wel genoemd, de heuveltjes erom heen zijn natuurlijk, de schans zelf werd beschermd want opgeworpen en waarschijnlijk prehistorisch. Of de status nog steeds zo is valt te betwijfelen, het staat niet op deze site en komt ook niet voor op gemeentelijke lijsten. De genoemde bron is een kopie van een officieel document gedateerd 1964, inderdaad uit een privedossier.
[..]
Wens je alvast een fijne dag. Zal een belangrijk moment voor je zijn.quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:44 schreef nunspeet1953 het volgende:
hier nog een nieuwtje voor lxhrd die van Heilige Lijnen houdt:
trek de lijn Nieuw Soerel - Ronde Huis - Nieuw Groeneveld eens door in westelijke richting,
dan zul je zien dat die bij Hilversum in de buurt precies over het huis Bergelinden loopt dat
in 1926 gereed kwam. Raad maar eens wiens huis dat wel was. aos zal het wel weten!
Dat is alles voor vanavond; morgen gaan we dan allemaal naar Nunspeet om het boek te
kopen......
Tot morgen dan maar.... nog een nachtje slapen......
Ik heb er nog niet zoveel over gelezen, maar was het niet zo dat die hele theorie van heilige lijnen in de context van het Teutoonse Germanendom pas in 1929 door Wilhelm Teudt werd geïntroduceerd? Had hij dan van tevoren overleg gehad met Van Vloten daarover, of hoe moet ik me dat voorstellen?quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:44 schreef nunspeet1953 het volgende:
trek de lijn Nieuw Soerel - Ronde Huis - Nieuw Groeneveld eens door in westelijke richting,
dan zul je zien dat die bij Hilversum in de buurt precies over het huis Bergelinden loopt dat
in 1926 gereed kwam. Raad maar eens wiens huis dat wel was. aos zal het wel weten!
Er zijn een paar mogelijkheden:quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:25 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Wel vraag ik me nog af hoe het nu precies zit met die paalgaten en wanneer men dan eigenlijk voor het laatst onderzoek (bureau- of veldonderzoek?) heeft gedaan.
Daarnaast ben ik benieuwd naar dat artikel van de heer De Boer in de Elburger Courant uit 1947 waarin iets over Van Giffens werkzaamheden ter plaatse zou moeten worden gezegd. Ik heb tussen de publicaties van Van Giffen op internet ook nog niets kunnen vinden wat naar de Mythstee verwijst, terwijl die man toch aardig wat artikelen heeft geschreven. Ook de beschikbare regionale kranten melden er niets over, terwijl oudheidkundige vondsten op de Veluwe doorgaans toch veel aandacht kregen: bekers en grafheuvels in Ermelo, Elspeet - maar niets bij het Eibertjespad onder Nunspeet. (Wel een aankondiging in de Leidsche Courant, gebaseerd op het jaarverslag van het RMO van 1936, dat Bursch daar inderdaad te gelegener tijd wou gaan graven.)
Het is natuurlijk wel sporten met een handicap als je alleen internet als bron van informatie kunt gebruiken. Zo er al gedetailleerde informatie beschikbaar is heeft die meestal betrekking op de laatste jaren. Ouder materiaal zal ongetwijfeld wel in de archieven van de betrokken instellingen te vinden zijn. Ik denk dat de universiteitsbibliotheek van Leiden ook nog wel wat kan opleveren m.b.t. de opgravingen van Bursch en Van Giffen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 23:17 schreef gerhardius het volgende:
[..]
Er zijn een paar mogelijkheden:
1 de Mythstee is onderzocht maar onbeduidend. Heeft daarom ook geen monumentenstatus. Volstrekt logisch, ook al denken een hoop mensen daar anders over?
2 het is eigenlijk nooit goed onderzocht. Bursch heeft er wel eens naar gekeken, maar vluchtig zonder goed rapport. Mogelijk verwarring in conclusiefase doordat er sprake is van zowel natuurlijke heuvels als een opgeworpen wal. Foutje, bedankt!?
3 alles omtrent Mythstee is weggemoffeld. Vraag is dan: met welk doel? Wie zou daar wat aan hebben? Waar zijn de openbare bronnen, zoals de jaarverslagen en monumentenverslagen uit de openbare archieven?
4 ??
Hopelijk dat de regioarchioloog daar aandacht aan gaat geven en onderzoek zal starten of is gestart.
Ik heb zelf de indruk dat de ROB bij de grootschalige evaluatie in 2005-2006 erg zorgvuldig te werk is gegaan:quote:Op dinsdag 20 november 2012 23:17 schreef gerhardius het volgende:
[..]
2 het is eigenlijk nooit goed onderzocht. Bursch heeft er wel eens naar gekeken, maar vluchtig zonder goed rapport. Mogelijk verwarring in conclusiefase doordat er sprake is van zowel natuurlijke heuvels als een opgeworpen wal. Foutje, bedankt!?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de Mythstee daarbij is overgeslagen.quote:Nieuwe waarderingssystematiek
De archeologen van de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek kregen de afgelopen jaren voortdurend te maken met grafheuvels, zeker in het kader van de actualisering van het Monumentenregister. Na exacte inmeting werd voor een aantal terreinen duidelijk dat de heuvels niet binnen, maar buiten de beschermde zone lagen. De buiten boord gevallen heuvels, gelegen in andere percelen, kwamen in aanmerking voor een bijbescherming. Voor een bijbescherming is een goede onderbouwing onmisbaar. Het is van belang aan te tonen dat het inderdaad gaat om oudtijds opgeworpen heuvellichamen van een prehistorisch grafmonument en niet om natuurlijke verschijnselen zoals een stuifduin. Dat betekende aanvullend veldwerk. Om antropogene heuvels van natuurlijke te onderscheiden hebben de archeologen een aantal criteria gedefinieerd, waarvan vorm, de landschappelijke ligging en bodemkundige kenmerken de belangrijkste zijn. Van oktober 2005 tot april 2006 zijn 93 heuvels behorende bij 35 rijksmonumenten met een gutsboor onderzocht. Voor de
helft van de onderzochte monumenten is besloten de bescherming uit te breiden om zo de grafheuvels volledig te beschermen. In het geval van 13 heuvels is onomstotelijk aangetoond dat het geen grafheuvels, maar stuifduinen waren. Deze worden van de lijst beschermde monumenten afgevoerd.
http://www.cultureelerfgo(...)euwsbrief%201_06.pdf
quote:Actualisering Monumenten Register (AMR)
In het AMR-project is tussen 2000 en 2005 het bestand van wettelijk beschermde archeologische monumenten doorgelicht. Daarbij zijn de juridische begrenzingen voor een deel aangepast aan de archeologische waarden. Ook zijn er monumenten afgevoerd. Het totale areaal van de wettelijk beschermde monumenten is daarmee met ongeveer een derde teruggebracht.
Om het archeologische belang op een juiste manier te laten meewegen in de besluitvorming rondom de ruimtelijke ordening, moet het basisregister met wettelijk beschermde archeologische monumenten goed op orde zijn. Hiertoe is in de periode 2000-2005 het bestand van wettelijk beschermde archeologische monumenten geactualiseerd. In het kader van het project AMR is het bestand doorgelicht en opgeschoond. Het betrof vooral juridische opschoning – dubbele beschermingen, foutieve kadastrale percelen en dergelijke – en de correctie van begrenzingen.
In het kader van de AMR zijn 1464 wettelijk beschermde archeologische monumenten geanalyseerd door middel van bureaustudies. Op basis daarvan is besloten of aanvullende informatie noodzakelijk was over de omvang en de fysieke en inhoudelijke kwaliteit van de monumenten. Indien dit gewenst was, is veldonderzoek uitgevoerd in de vorm van boor- en/of proefsleuvenonderzoek (afbeelding 2.2). Het proefsleuvenonderzoek is met name op nederzettingsterreinen uitgevoerd, terwijl zichtbare monumenten als grafheuvels, terpen en wierden door middel van een booronderzoek zijn onderzocht. De overige monumenten zijn aan een visuele inspectie onderworpen.
Op basis van de resultaten van het onderzoek heeft in de periode 2003-2005 besluitvorming plaatsgevonden. Het merendeel van de monumenten is gehandhaafd. Bij 250 monumenten gaf het onderzoek reden tot verkleining van het wettelijk beschermde areaal. In 97 gevallen is besloten tot afvoeren van het monument. Bij 38 monumenten gaf het onderzoek aanleiding tot vergroten van het monument en in 20 gevallen is besloten tot een combinatie van verkleining en vergroting. Alles bij elkaar genomen heeft het AMR-project geleid tot een verkleining van het wettelijk beschermde areaal met circa 3600 ha.
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, OC&W
Aardewerk en barnsteen? Is dat ergens vastgelegd? Wat zegt je bron(?) daarover?quote:Op donderdag 15 november 2012 19:15 schreef gerhardius het volgende:
wat zou het kunnen betekenen als de eigenaar van de Mythstee in 1964 heeft gemeld dat er aardewerk en versteend hars (barnsteen) is aangetroffen bij het onderzoek van Bursch?
En wat is er dan nog, naast de palen, nog meer gevonden? Stenen messen?
Kijk, mijnheer Aos is een jokkebrokje. Dit is jouw antwoord naar aanleiding van mijn bericht dat ik in tegenstelling tot vragen die mij per PM gesteld werden, geen lid was van Werkgroep Ronde Huis 2. En nu valt hierboven te lezen dat jij dus WEL deel uitmaakt van dat clubje. Doet je geloofwaardigheid bijzonder veel goed.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 12:59 schreef aos het volgende:
En ik ook niet!....maar ik heb wel een baard..:)
Leuk huis, klopt ook qua lijn.. Het huis heet echter Berglinden. Ben ooit aan deze weg geweest, maar het huis was me toen niet opgevallen..quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:44 schreef nunspeet1953 het volgende:
Dat is alles voor vanavond; morgen gaan we dan allemaal naar Nunspeet om het boek te
kopen......
Tot morgen dan maar.... nog een nachtje slapen......
Dat zou nog een leuk aanknopingspunt kunnen opleveren voor onderzoek naar oral history, als je die mensen kunt interviewen (Dissectienaald!). Er komen bij mij wel meteen een paar vragen op:quote:Op woensdag 21 november 2012 09:53 schreef lxhkrd het volgende:
[..]
Leuk huis, klopt ook qua lijn.. Het huis heet echter Berglinden. Ben ooit aan deze weg geweest, maar het huis was me toen niet opgevallen..
[ afbeelding ]
Wie was nu de bewoner, kan (helaas) geen geschiedenis vinden en ga vandaag te druk zijn met het boek lezen.
Er kwam mij gisteren trouwens ineens iets op mijn pad: had het met iemand over het boek. Diegene had het op zijn werk er over gehad en had gehoort dat er toch echt enkele bejaarde nunspeters niet konden slapen van angst, doordat er veel terug kwam van "wat er toen daar gebeurd was"
De eerste keer dat ik dat hoorde, hier in het dorp..
Misschien vanwege dat terloops?quote:Op woensdag 21 november 2012 10:57 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik ben vooral benieuwd of ik morgenochtend lees dat Ton Biesemaat zijn opwachting heeft gemaakt en of het boek dan nog te verkrijgen is...
En om richting Nunspeet af te reizen en mogelijke tijdgenoten te gaan interviewen heb ik toch iets meer nodig dan een gerucht van iemand die had gehoord dat...
De Nunspetenaars die ik afgelopen zomer heb gesproken, heel terloops, waren er allemaal broodnuchter onder. Ik heb zelfs geen VERKEERD woord over Frank en Willem van Vloten gehoord.
Misschien is de Mythstee nog wel veel interessanter dan Het Ronde Huis.quote:Op woensdag 21 november 2012 11:01 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik bedoel met terloops in contrast met interview. Het waren gewoon 'gesprekken', ik heb daar verder niets aan voorbereid. Ik was toen eigenlijk teveel met de Mythstee bezig.
Plus dat mensen misschien bang zijn om wat te vertellen? Je weet het niet he?quote:Op woensdag 21 november 2012 11:05 schreef RHSEARCHER het volgende:
Informatie winnen in Nunspeet is misschien ook een stukje pittiger als, je een buitenstaander van het dorp bent. Het is hier nog steeds bijna ons kent ons, en doe je iets verkeerd dan weet iedereen er eens van. Maar de meesten hier in Nunspeet zullen je voor gek verklaren
Dat zou ook heel goed kunnen, misschien dan binnenkort toch maar op de CIA ondervragingsmethode door gaanquote:Op woensdag 21 november 2012 11:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Plus dat mensen misschien bang zijn om wat te vertellen? Je weet het niet he?
No pain, no gain!quote:Op woensdag 21 november 2012 11:09 schreef RHSEARCHER het volgende:
[..]
Dat zou ook heel goed kunnen, misschien dan binnenkort toch maar op de CIA ondervragingsmethode door gaan
Ik heb je niet gezien.quote:Op woensdag 21 november 2012 11:51 schreef Zonnestraal10 het volgende:
waren dit geen homo mannen die je zaten te bekijken
Geen moeite mee gehad. Anderzijds heb ik wat ervaring in het doen van gesprekken waarin ikzelf iets te weten wil komen. Ik ga niet meteen beginnen met 'Wat weet u van het Ronde Huis'. Ik laat negen van de tien keer zelf mensen erover beginnen. En als je dan ook nog eens doet alsof je er eigenlijk niet zoveel van weet, komen mensen vaak veel sneller los. Zou ik er een 'oral history'-interview van maken, dan zou ik mijn vraagstelling scherp onder controle houden: sturende vragen krijgen een gestuurd antwoord.quote:Op woensdag 21 november 2012 11:05 schreef RHSEARCHER het volgende:
Informatie winnen in Nunspeet is misschien ook een stukje pittiger als, je een buitenstaander van het dorp bent. Het is hier nog steeds bijna ons kent ons, en doe je iets verkeerd dan weet iedereen er eens van. Maar de meesten hier in Nunspeet zullen je voor gek verklaren
Plus -geoglief of niet- dat je je zaak misschien zou moeten onderbouwen door de vermeende Wodanfiguur meer specifiek op een bestaande iconografische traditie terug te voeren, in plaats van lukraak op zoek te gaan naar penissen en ruggegraten. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken of dat veronderstelde patroon aansluit bij de wijze waarop hetzij Van Vlotens tijdgenoten, hetzij de oude Germanen -voor zover bekend in Van Vlotens tijd-, Wodan afbeeldden. Is zo'n aansluiting er niet, dan kun je misschien veilig concluderen dat die Wodanfiguur op Van Vlotens landgoed alleen "in the eye of the beholder" bestaat.quote:Op woensdag 21 november 2012 09:40 schreef Dissectienaald het volgende:
[..]
Ik zie geen bewijs van de Wodan 'geoglief'simpelweg omdat het geen geoglief is. Je moet namelijk een bepaald interpretatiekader erop nahouden wil je het kunnen zien. Een geoglief moet objectief zichtbaar zijn: Jan en alleman moeten het kunnen zien. Dus is het een pareidolie.
Nee. Geheimzinniger omdat er zo weinig over te vinden is. Maar niet interessanter. Verre van.quote:Op woensdag 21 november 2012 11:04 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Misschien is de Mythstee nog wel veel interessanter dan Het Ronde Huis.
Die helm wilde ik al niet eens aan beginnen... Maar je hebt een punt.quote:Op woensdag 21 november 2012 12:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Plus -geoglief of niet- dat je je zaak misschien zou moeten onderbouwen door de vermeende Wodanfiguur meer specifiek op een bestaande iconografische traditie terug te voeren, in plaats van lukraak op zoek te gaan naar penissen en ruggegraten. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken of dat veronderstelde patroon aansluit bij de wijze waarop hetzij Van Vlotens tijdgenoten, hetzij de oude Germanen -voor zover bekend in Van Vlotens tijd-, Wodan afbeeldden. Is zo'n aansluiting er niet, dan kun je misschien veilig concluderen dat die Wodanfiguur op Van Vlotens landgoed alleen "in the eye of the beholder" bestaat.
Dit is Wodan volgens een 19e-eeuwse gravure:
[ afbeelding ]
Dit is een (Germaanse) krijger op een reproductie van ca. 1900 van een Zweedse bronzen plaat uit de vroege middeleeuwen:
[ afbeelding ]
Om te beginnen zou ik dan ten minste een paar prominente vleugels of hoorns op Wodans "helm" verwachten, keurig aangegeven door middel van patronen in de wandelpaden of in de vegetatie. Kan iemand die aanwijzen?
Als je die maar lang genoeg doortrekt zul je vast IETS vinden wat in je theorie past. Het is alleen wel erg goedkoop scoren, en nogal charlatan-achtig.quote:trek de lijn Nieuw Soerel - Ronde Huis - Nieuw Groeneveld eens door in westelijke richting,
Daarom is het van belang om te weten wie er heeft gewoont. Als het nou de neef van de buurman van de vriendin van iemand was, die wel eens in dezelfde winkel kwam als een klasgenoot van de fokker van de hond van FvV, dan is het nogal vergezocht, ja..quote:Op woensdag 21 november 2012 13:18 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als je die maar lang genoeg doortrekt zul je vast IETS vinden wat in je theorie past. Het is alleen wel erg goedkoop scoren, en nogal charlatan-achtig.
Daar heb je zeker een punt.quote:Op woensdag 21 november 2012 13:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Mijn mening is, dat we er vaak wat leuks in willen zien. Meer dan er is.
Hoeveel procent van wat de mens ziet, ziet hij ook echt? was het niet slecht 2%? De rest wordt ingevuld door herinnering en verwachtingen..quote:Op woensdag 21 november 2012 13:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Mijn mening is, dat we er vaak wat leuks in willen zien. Meer dan er is.
Heb je nieuws? Hoe was het?quote:Op woensdag 21 november 2012 13:43 schreef RHSEARCHER het volgende:
Nog even doorgaan hier en we kunnen het argument acient aliens erin slingeren
presenatie was toch 16.00 uur? Boek te koop om 17.00 uur..quote:
Oh? Ik had begrepen dat het vanmorgen was. Verschillende mensen die er naartoe gingen mopperden nog om dat vroege tijdstip.quote:Op woensdag 21 november 2012 13:50 schreef lxhkrd het volgende:
[..]
presenatie was toch 16.00 uur? Boek te koop om 17.00 uur..
Ik heb hier een officiele uitnodiging liggen, het is om 16.00 uur in het gemeentehuis Nunspeet.quote:Op woensdag 21 november 2012 13:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Oh? Ik had begrepen dat het vanmorgen was. Verschillende mensen die er naartoe gingen mopperden nog om dat vroege tijdstip.
Nou, dan wachten we maar weer.quote:Op woensdag 21 november 2012 14:03 schreef Toppie_ het volgende:
[..]
Ik heb hier een officiele uitnodiging liggen, het is om 16.00 uur in het gemeentehuis Nunspeet.
Nagelbijten....quote:Op woensdag 21 november 2012 14:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, dan wachten we maar weer.
Heb toch echt verschillende keren gelezen dat de presentatie 's morgens was.
Haha ik hou mijn mond wel weerquote:Op woensdag 21 november 2012 14:51 schreef Dissectienaald het volgende:
Volgens mij was het al die tijd 's middags. En alsjeblieft niet over ancient aliens beginnen, het enige wat ik dan voor mij zie is Giorgio A. Tsoukalos' haardracht en dat belerende toontje van hem dat het eigenlijk letterlijk genomen moest worden zodat het in het straatje van de paleo-seti hypothese past...
Ongemerkt is hij mij nooit echt opgevallen.. Tot nu.. Nu kan ik echt nooit meer kijken...quote:Op woensdag 21 november 2012 14:51 schreef Dissectienaald het volgende:
Volgens mij was het al die tijd 's middags. En alsjeblieft niet over ancient aliens beginnen, het enige wat ik dan voor mij zie is Giorgio A. Tsoukalos' haardracht en dat belerende toontje van hem dat het eigenlijk letterlijk genomen moest worden zodat het in het straatje van de paleo-seti hypothese past...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |