Bananenvlaflip | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:20 |
Euh ja, deel 2 dus. In het nieuwe regeerakkoord van VVD en PvdA staat vermeld dat men de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wil laten vervallen. Spuw hier uw gal. | |
Svlad_Cjelli | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:24 |
![]() | |
ukga | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:44 |
Toevallig was dit laatst op tv. En het bleek als alle oldtimers belasting moesten betalen, dat dit maar 2 miljoen per jaar oplevert. Lijkt me niet echt zoden aan de dijk te zette die 2 miljoen. dus beter kappe ze er mee | |
RemcoDelft | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:50 |
Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar... | |
DroogDok | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:51 |
Er zou iets van een regeling moeten komen dat oldtimers die minder dan x.xxx km per jaar rijden vrij zijn van MRB of dit naar rato betalen en oldtimers die meer rijden wel MRB betalen. Dit dan trouwens ook voor niet-oldtimers ingevoerd worden. Wel allemaal een blackbox in de auto dan. Vele druppels maken een volle emmer. | |
ukga | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:51 |
niet iedereen is van plan hem te verzeleren en op de weg te laten hr... Maar ik zie je punt | |
lipjes | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:52 |
Ik ben nog steeds voor het volgende: Als je een oldtimer hebt die 2-3x per jaar rijd mag je een oldtimerverzekering hebben. Als je er dagelijks mee rijd moet die normaal verzekerd zijn. Iedereen die een oldtimer verzekering heeft, geen MRB, iedereen die er dagelijks mee rijd wel. Lijkt me wel zo eerlijk dan. De profiteurs pak je ermee, en de hobbyisten kunnen lekker door blijven hobbyen | |
daNpy | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:54 |
Leuk verhaal over je uitstoot maar je realiseert je wel dat alle auto's bij elkaar verantwoordelijk zijn voor 1% van de totale uitstoot he.Industrie staat erboven met 3-5% en de rest is de aarde zelf (vulkanen, ademende dieren en schijt). En jij denkt dat dan alle oldtimers op kenteken blijven? De meeste zullen hun verzameling rijdende auto's gaan beperken en de rest in de schuur zetten. Wat inhoud dat ze net zoveel kms rijden, maar in 1 of 2 auto's. De andere zijn van kenteken af en daar wordt dus geen MRB over geheven. Oftewel de inkomsten komen niet overeen met wat er berekend is aan wat het op moet leveren (<- want daar gaat het om, niet om milieu ![]() | |
daNpy | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:56 |
Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit. Dan houd je de goedkoop-rijders buiten en voor degenen die het daadwerkelijk als liefhebberij hebben veranderd er weinig (tenzij ze alleen maar oldtimers hebben, dan wordt er dus 1 MRB plichtig) | |
ellevehC86 | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:57 |
![]() ![]() ![]() Tot zover mijn bijdrage aan de milieudiscussie ![]() | |
ellevehC86 | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:58 |
Makkelijk zat, ik koop een fiesta uit 97, en behalve keuren doe ik er het hele jaar niks mee. | |
lipjes | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:59 |
Mwa, dat moeten hoeft ook weer niet. Want ken mensen die werken niet meer, maar hobbyen nog wel. En dan hebben ze zo een auto voor de hobby, en verder doen ze alles op de fiets e.d. | |
daNpy | woensdag 31 oktober 2012 @ 11:02 |
Die hebben in dit geval inderdaad wel wat pech, maar uiteindelijk hebben ze ook de mogelijkheid om op elk gewenst in de auto te stappen. En dit treft een véél kleinere groep dan er nu wordt aangesproken. | |
_GdR_ | woensdag 31 oktober 2012 @ 11:09 |
Nederland. Het land wat de burger niets gunt. Ik heb geen oldtimer, ik hoef er ook geen. Maar ik vindt ze wel cool. Lekker waardeloos dat ze dit ook weer gaan belasten ![]() | |
lipjes | woensdag 31 oktober 2012 @ 11:21 |
Om een oldtimer verzekering te mogen hebben mag je maar een max aantal km per jaar rijden ermee. Bij mijn verzekering is dat 7500.
| |
Bananenvlaflip | woensdag 31 oktober 2012 @ 11:25 |
Ik was even benieuwd naar de uitstoot van auto's als deel van de totale uitstoot. Voor Nederland is ongeveer een vijfde van de co2-uitstoot afkomstig van het wegverkeer. (Bron: CBS) Vooraf had ik gedacht dat het aandeel in het totaal wel lager zou zijn; ik vind het toch vrij hoog. | |
valek | woensdag 31 oktober 2012 @ 11:30 |
Ik kan nergens lezen per wanneer de regeling ingaat. Wanneer moet ik belasting gaan betalen over mijn mooie Mercedes w126 500 sel uit 1986? | |
Bananenvlaflip | woensdag 31 oktober 2012 @ 11:34 |
Let wel; de oppositie gaat natuurlijk nog schieten op het regeerakkoord en wetgeving moet ook nog door de Eerste Kamer (al lijkt me niet dat die de MRB-kwestie zal tegenhouden). Het regeerakkoord zegt enkel
| |
ukga | woensdag 31 oktober 2012 @ 12:03 |
profiteurs vind ik een groot woord. Heb je in Nederland eens een mazzeltje, wordt je gelijk afgestraft. | |
TheFreshPrince | woensdag 31 oktober 2012 @ 12:15 |
Het vermoeden is 2014 maar eigenlijk is er nog niets bekend, behalve deze aankondiging. | |
TheFreshPrince | woensdag 31 oktober 2012 @ 12:15 |
Klopt, als je ergens gebruik van maakt is het ineens misbruik. Voor mij is het overigens echt hobby, denk toch dat ik de auto wel houd. | |
JeMoeder | woensdag 31 oktober 2012 @ 12:20 |
En Oldtimers betalen zelf de belasting niet... ![]() | |
lipjes | woensdag 31 oktober 2012 @ 12:40 |
Klopt, maar je hebt er wel heel veel die van de MRB vrijstelling profiteren om zo een stuk goedkoper te rijden. gooien er een LPG installatie in (niet G3) en rijden maar. | |
Ivo1985 | woensdag 31 oktober 2012 @ 12:51 |
Ik heb voor mijn dagelijkse oldtimer een verzekering met onbeperkt aantal kilometers weten los te peuteren. Gewoon netjes met het voor ons zo belangrijke artikel m.b.t. taxatiewaarde ipv dagwaarde op de polis vermeld. Uiteraard betaal ik wel wat meer dan bij een "7.000 kilometer per jaar" verzekering, maar dat is ook het geval bij niet-oldtimers. Ja ik ben een misbruiker van de regeling. Ik rijd ruim 20.000 per jaar. Oh wacht, als de regeling niet bestond/wordt afgeschaft blijf ik dat in dezelfde auto doen. Jammer van die 18 euro per maand maar ik zal er niet wakker van liggen. | |
lipjes | woensdag 31 oktober 2012 @ 13:01 |
Klopt, jij niet, maar de mensen die er een stuk of 6 hebben voor de hobby liggen daar wel wakker van. | |
valek | woensdag 31 oktober 2012 @ 13:02 |
Een collega van mij vertelde dat er misschien wel een vergoeding tegenover staat. Dat was toen het grijs kenteken werd afgeschaft wel namelijk. Iedereen die een grijs kenteken reed kreeg een bepaald bedrag van de overheid. | |
powerflux | woensdag 31 oktober 2012 @ 13:06 |
in 2011 nog geen 250.000 van voor 87, dus dat snap ik niet. http://www.bovagrai.info/auto/2012/1.12.html | |
ellevehC86 | woensdag 31 oktober 2012 @ 13:07 |
Joop Stolze kan dan wel stoppen met zijn loodsje ![]() | |
lipjes | woensdag 31 oktober 2012 @ 13:08 |
Sloopregeling. | |
powerflux | woensdag 31 oktober 2012 @ 13:10 |
heb ge-edit, het is nog minder. ![]() | |
SelimGTI | woensdag 31 oktober 2012 @ 13:20 |
Nou gelukkig hoef ik maar per kwartaal 74 te dokken. Dat heb ik wel over voor een van de eerste Golf 2 GTI'tjes... Sommige mensen worden hier wel hard mee gepakt bijvoorbeeld de mensen met een oldtimer diesel, hun zullen veel verlies erop draaien met de verkoop of als ze hem houden met de belasting.. | |
T42 | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:12 |
koop je een eendje of andere auto vaan 400kg of minder ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:16 |
Jawel, want de aanschafprijs was niet hoog (wegens de roest) en normaal gesproken zou de roest wegslijpen en opnieuw lassen en netjes spuiten juist waarde-verhogend moeten zijn. ![]() ![]() ![]() Waar je vandaan haalt waarom je het er niet uit zou halen met een oldtimer vraag ik me af. Ik werk al enige jaren in de oldtimer-branche en zie juist het tegenovergestelde. ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:21 |
Ik ook niet. Hoe dan ook, het is meer dan 2 miljoen euro per jaar. | |
Nucky | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:27 |
Ik heb een Jaguar XJ12 naast mijn gewone auto voor de hobby (LPG). Als ik belasting zou moeten gaan betalen o.b.v. huidige tabel, zou ik 2200 euro per jaar kwijt zijn. En dat terwijl ik 'm alleen gebruik voor rally's en leuke ritjes. De import Mercedessen hebben het verpest voor de rest. Mensen die goedkoop willen rijden in een diesel als hun eerste auto. Ik hoop dat men met een geldig compromis komt, bijvoorbeeld zoals eerder hier genoemd; - MRB vrijstelling op basis van oldtimer verzekering (kilometers gemaximeerd) - MRB vrijstelling op basis van oldtimer als tweede auto Of een combinatie ervan. Petitie behouden MRB vrijstelling oldtimers hier: http://www.knac.nl/petitie/ (site overbelast op dit moment) | |
T42 | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:29 |
jij heb er maar 1 ![]() ik rij nu in een auto met belasting (nog 2 maandjes en dan is die ook belasting vrij) maar die heeft van alles wat schoon is (en kapot kan ![]() | |
T42 | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:29 |
nooit gehad... en ik reed toen in een T3 uit 1986 diesel | |
henkde_j | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:32 |
Maat van mij baalt ook als een stekker. Net een Landrover 109 Series III uit 78 volledig gerestaureerd. 1750Kg en Diesel. Dat gaat een duur grapje worden ![]() | |
T42 | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:39 |
heb alleen probleem dat mijn 1e auto ook ouder word ![]() en ik voor woon/werk geen auto nodig heb.. | |
henkde_j | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:44 |
Hoe kom je uit op 2200e? Of bedoel je voor beide wagens samen? ![]() | |
Nucky | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:47 |
Gewicht van de auto + LPG installatie + Noord Brabant | |
daNpy | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:56 |
En als dagelijkse auto ook nog ![]() | |
T42 | woensdag 31 oktober 2012 @ 14:57 |
daar heb ik mijn niksan sunny automatic uit 1987 voor | |
Bananenvlaflip | woensdag 31 oktober 2012 @ 15:06 |
editje Zie de tabel die ik hieronder heb gepost. De gemiddelde auto uit 1987 is behoorlijk meer vervuilend per kilometer dan de gemiddelde auto van nu. De techniek schrijdt voort. [ Bericht 12% gewijzigd door Bananenvlaflip op 31-10-2012 15:40:55 ] | |
henkde_j | woensdag 31 oktober 2012 @ 15:07 |
Op welke tabel doel je? | |
RemcoDelft | woensdag 31 oktober 2012 @ 15:08 |
Net zoals er nu mensen frauderen door een 7000 km/jaar verzekering zwaar te misbruiken, zal dit niet controleerbaar zijn. En dus niet worden ingevoerd. Dus een belastingvrije Aygo en daarna een 2 ton wegende 30 jaar oude diesel? Dat doet niets af aan de milieuargumenten dus zal ook niet gebeuren. Het enige compromis wat ik zo kan bedenken, zou zijn auto's waar 30 jaar lang belasting voor betaald is in Nederland vrij te stellen. Dat sluit alle import-auto's uit. Maar dat zal wel niet mogen van de EU. Het geeft leuk aan hoe zinloos het is dat de vorige regering had bedacht de 25 jaar regeling jaarlijks een jaartje op te rekken, en dat nog tijdens het oprekken de nieuwe lichting ambtenaartjes alweer wat anders wil. | |
Nucky | woensdag 31 oktober 2012 @ 15:28 |
Goed punt. KM stand is bij oldtimers moeilijk te controleren. En makkelijk te manipuleren. Ben wel benieuwd wat die milieu argumenten precies zijn trouwens. Maak het maar meetbaar zou ik zeggen en hang daar een bepaald tarief aan. | |
Bananenvlaflip | woensdag 31 oktober 2012 @ 15:38 |
Excuus, dacht ik ik die al had gepost. Bij deze. Hier is duidelijk zichbaar dat hoewel de co2 uitstoot groeit in de loop der jaren (door meer voertuigkilometers), de uitstoot van andere schadelijke stoffen zoals CO, NOx en fijnstof (PM10) enorm is afgenomen. Dat is toch de verdienste van de technische ontwikkelingen op het gebied van verbrandingsmotoren. Bij de parkemissiefactoren is zichtbaar wat de gemiddelde uitstoot per voertuigkilometer is. Ik heb me hier zelf nogal om verbaasd, omdat ik dacht dat de impact van wat schonere emissies van wegverkeer weinig invloed op het geheel zou hebben. De werkelijkheid is anders, zoals ik eerder postte is het wegverkeer de oorzaak van 20% van de totale emissies in Nederland, en het blijkt dus dat er in de afgelopen 20-25 jaar een behoorlijke teruggang is in de uitstoot van diverse enge stofjes. Dit alles wijst dus uit dat het dagelijks verbruik van de wat oudere auto wel degelijk een behoorlijk effect op het milieu heeft. Ik draag de ecomobielen van vandaag de dag geen warm hart toe, maar het is simpelweg zo dat oudere auto's wel degelijk behoorlijk meer vervuilend zijn. | |
Bart-Willem | woensdag 31 oktober 2012 @ 15:44 |
Vanaf 1 januari 2014, zie de begroting in het regeerakkoord. Dus dat betekent dat we nog 14 maanden belastingvrij kunnen rondkarren. ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 31 oktober 2012 @ 15:48 |
Zie het vorige topic. Of Google even. TNO: http://www.tno.nl/content(...)item_id=201207310032 Als je een moderne dieselauto met 200 euro per kwartaal motorrijtuigenbelasting als uitgangspunt neemt, en dat gaat extrapoleren naar een 30 jaar oude diesel die 80 keer zo veel NOx uitstoot zit je op 16000 euro per kwartaal ![]() | |
Scrutinizer | woensdag 31 oktober 2012 @ 16:07 |
Klinkt redelijk. | |
henkde_j | woensdag 31 oktober 2012 @ 16:37 |
Hoe kut het ook is voor de liefhebbers. Ik begrijp het wel. Waarom een korting op iets wat meer milieu schade veroorzaakt? | |
Bananenvlaflip | woensdag 31 oktober 2012 @ 16:50 |
Mooiste zou zijn wanneer er iets op gevonden wordt om de liefhebbers/hobbyisten te scheiden van de veelrijders in oldtimers. Er werd al gesuggereerd om de vrijstelling te koppelen aan een maximum aantal kilometers. Mij lijkt het redelijk om een vrijstelling te hanteren voor hobbyisten die toestaat om in het zomerseizoen regelmatig plezierritjes te maken, of een mooie vakantie met de oldtimer. Zo heb je de liefhebber die op zondag in zijn Riviera rondtoert en het stel dat in hun VW-bus de Noordkaap bereikt hun hobby niet ontnomen, terwijl de veelrijder in de 190D uit '86 wordt gedwongen een meer marktconform en milieuvriendelijk alternatief te vinden. 5000 kilometer per jaar lijkt me redelijk. Das een enkeltje Noordkaap, dus de terugweg wordt wat kostbaar (maar hobby dus acceptabel). Als je vanaf april tot en met oktober met de oldtimer plezierritjes maakt, betekent dat een kleine 600 kilometer per maand. Lijkt me meer dan redelijk. | |
henkde_j | woensdag 31 oktober 2012 @ 16:51 |
Even advocaat van de duivel: Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden? | |
Nucky | woensdag 31 oktober 2012 @ 16:57 |
Omdat er gemiddeld veel minder in gereden wordt. Dit gemiddelde gaat inmiddels hard omhoog door mensen die misbruik maken van de regeling. | |
Bananenvlaflip | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:03 |
Goed punt. Ik meen dat de huidige (oude) regeling ervan uitgaat dat deze auto's in hun jaren genoeg MRB hebben opgebracht en dat het een soort van handreiking is voor de liefhebber die deze auto's als cultureel erfgoed onderhoudt en sporadisch in de buitenlucht uitlaat. Op het punt van cultureel erfgoed ben ik sterk voor deze handreiking. Wat er echter is gebeurd is dat mensen de mazen van het net hebben opgezocht, zoals altijd gebeurt. Hierdoor staat de Mercedes 190D bovenaan de importstatistieken, en dat is niet door het liefhebberskarakter van deze auto, maar puur door de gebruikskosten. Hier en daar wordt dit als misbruik gezien van de regeling. Het is in ieder geval niet naar de achterliggende bedoeling van de huidige regels. Vandaar mijn pleidooi om de regels zo aan te passen dat de liefhebbers gescheiden worden van de veelrijders. Het ironische geval is, dat veel autorijders zeer tegen een kilometerheffing zijn, terwijl dat juist de redding zou betekenen voor oldtimers en andere exclusieve auto's die slechts zelden de weg op gaan. Er wordt dan immers niet voor het bezit, maar voor het gebruik van een auto betaald. Toch tijd voor de kilometerheffing? | |
henkde_j | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:05 |
Kilometerheffing is inderdaad de meest eerlijke oplossing. Nadeel is wel dat je gevolgd kan worden. Voordeel is weer dat je bepaalde wegen hoger zou kunnen belasten ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:20 |
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby? | |
dion_v_k | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:25 |
Omdat we hier in Nederland al overal het volle pond voor betalen en dit eigenlijk het laatste was waar mensen voor een beetje geld van konden genieten. Vergeet ook niet dat 9 van de 10 mensen met een oldtimer er speciaal een stallingsruimte voor moeten huren! | |
Bananenvlaflip | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:26 |
Die kosten dienen wel in verhouding te staan. Wanneer er buiten het restaureren en onderhouden ook nog enorme belastingen worden gerekend, omdat het vaak relatief zware voertuigen betreft terwijl hiermee weinig kilometers worden gemaakt, houdt de hobby wel op. De tarieven van de MRB zijn naar mijn mening ook wel sterk bepaald door het principe dat het moderne voertuigen betreft waarmee aanzienlijke aantallen kilometers per jaar worden gereden. Vergeet niet dat de vele belastingen die op de auto en het autorijden worden geheven, uitgaan van de gedachte dat het autorijden een economische bezigheid is. | |
Fer | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:27 |
Omdat MRB bedoelt is het gebruik van de auto als vervoersmiddel te belasten, op deze manier OV of fietsen aantrekkelijker te maken dan autorijden. Een hobbyauto heeft geen functie alsvervoersmiddel. Verder maken deze hobbiesten al kosten om de auto rijdend en door de apk te krijgen ieder jaar. En de meerwaarde van deze erfstukken is dat ze nog gebruikt kunnen worden zoals dat vroeger ook gebeurde, dus rijden en niet in een grote hal/schuur. | |
Nucky | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:29 |
Als je erover nadenkt is het sowieso vreemd geregeld in Nederland. Je zou ook alle belasting via benzine accijnzen kunnen binnen halen. Dan betaalt iedereen gewoon naar verbruik naar gelang type auto en aantal kilometers. Maar neen, hier in Nederland verzinnen we allemaal moeilijke constructies. Maargoed, misschien zie ik het verkeerd hoor. | |
Bananenvlaflip | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:33 |
Er zit wel een gedachte achter. Door het MRB-systeem kan onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor verschillende brandstoffen. De MRB voor diesels is duurder gemaakt waardoor de fiscale prijs voor een liter diesel omlaag kon als steunbetuiging aan de Nederlandse transportbedrijven. Niet voor niets zie ik hier Duitsers aan de Nederlandse pomp diesel tanken. Het is hier simpelweg goedkoper. | |
Nucky | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:35 |
In essentie zou je dat in één keer kunnen omgooien. Maargoed. Zo ver zijn we nog niet. | |
virl3 | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:38 |
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee. | |
T42 | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:50 |
klopt want mijn passat uit 1982 rijd groen en uitstoot neutraal! maar dat staat niet in de gegevens ![]() | |
T42 | woensdag 31 oktober 2012 @ 17:50 |
km teller is geen apk punt ![]() | |
lezut | woensdag 31 oktober 2012 @ 18:35 |
Ik denk dat je dan levendige handel krijgt in handige harry's die je teller wel even een paar duizend km terug kunnen zetten ![]() | |
AchJa | woensdag 31 oktober 2012 @ 18:38 |
Is bij mij vijf jaar lang geen afkeurpunt geweest... ![]() | |
AchJa | woensdag 31 oktober 2012 @ 18:40 |
Ik kan zonder veel poespas via de onderzijde langs het stuur de kabel uit mijn teller draaien, is nog geen 30 seconden werk... ![]() | |
lezut | woensdag 31 oktober 2012 @ 18:40 |
Dat bedoel ik ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 31 oktober 2012 @ 18:49 |
De oplossing is eenvoudig: Je kan kiezen hoe je in de belasting wil: Kwart tarief, je betaalt 1/4e van de wegenbelasting maar mag totaal 60 dagen per jaar de weg op. Ideaal voor verzamelaars, showrijders, zondagsrijders, etc. Vol tarief, je betaalt de gehele wegenbelasting maar mag onbeperkt de weg op. Zo ontzie je de liefhebbers en pak je de woon-werk rijders aan. Je kan met de DigID prima aangeven op welke dag je wil rijden (kenteken + DigID) en dan ben je legaal. | |
TheFreshPrince | woensdag 31 oktober 2012 @ 18:50 |
Mijn KM teller staat al ruim 4 jaar op 317.000km. Snelheid geeft hij wel keurig aan. Heb het tandwieltje om het te repareren maar ben te lui ![]() Zodra ik het tandwiel vervang zet ik de stand wel weer naar de huidige, is een half uurtje werk. (4,5x 25.000km erbij). Hou de stand graag origineel. Een hoge kilometerstand bij een Volvo is als de leeftijd van een fles oude wijn: hoe hoger hoe beter. Verder is bij veel oude auto's de teller in 5 minuten te vervangen. Kwestie van op een besloten forum tellers met elkaar uitwisselen die een geschikte stand hebben en je zit weer een jaar safe. Ofwel: onuitvoerbaar. | |
Hyperdude | woensdag 31 oktober 2012 @ 19:09 |
Voor iedere 100 km die ik rij met mijn oude gebakje ga ik 1 dag extra mijn openhaerd eens eens goed op stoken. Gewoon omdat het kan. Don't get mad, get even ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 31 oktober 2012 @ 19:14 |
Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze. Er is nog iets wat redelijk belastingvrij is: koop een (zeil)boot ![]() | |
Hyperdude | woensdag 31 oktober 2012 @ 19:16 |
Hebben we al. ![]() Maar niet onder NL-vlag. Want in NL nl. niet redelijk belastingvrij, maar onredelijk belast. | |
dion_v_k | woensdag 31 oktober 2012 @ 19:34 |
Hoezo je eigen keuze? Niet iedereen heeft een dubbele garagebox en een zwembad in de tuin. Ik bedoel gewoon dat mensen al veel voor deze hobby betalen, en als er dan ook nog eens een klap wegenbelasting op komt is de lol er wel vanaf.. Neem nou een Chevrolet Suburban 6,2 ltr. diesel, daar wil je echt geen belasting voor betalen. Onderdelen zijn al stervens duur, de wagen is zo groot dat weinig mensen hem aan huis kunnen stallen en dus een ruimte moeten huren... Het verbuik mag niet belangrijk zijn omdat er niet veel mee gereden wordt. | |
RemcoDelft | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:19 |
Ach gut, moet ik nu werkelijk medelijden hebben met mensen die dit rijden op de Nederlandse wegen? ![]() Juist dat soort excessen leiden tot het uitsterven van de belastingvrijstelling. | |
ellevehC86 | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:27 |
ziet er niet echt pre-1987 uit, vind je wel? | |
powerflux | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:28 |
Dat is niet het model waar we het over hebben, maar dan nog. De mensen die dat model wel rijden betalen nog meer. Terug naar de oldtimers: Een 6.2 '70 suburban onderhouden doe je het echt niet omdat het goedkoop is. Die wagens zijn domweg vreselijk duur per kilometer, zélfs zonder wegenbelasting. Echt, dat doe je alleen omdat je er gek op bent en er bijna alles voor over hebt. Zodra het 2000/jaar extra gaat kosten, ondanks dat hij 90% van het jaar stil staat, moet je wel serieus veel er voor over hebben. Dan heb je vaak een 2e om de 1e in leven te houden. Of een half-af niet-in-gebruik project omdat je het niet kunt uitstaan dat dergelijke bijzonders auto's vergaan. Mag je ook voor betalen! Maar afgezien van de daadwerkelijke kosten en hoeveel auto's je hebt: Het is niet in balans. De volle mep betalen voor hoe weinig er gereden mee wordt (mercedes 190D olieboten daargelaten) en dan ook nog eens de al geldende kilometerbeperking van je verzekering (dus als je zou willen, mocht je niet eens dagelijks gaan rijden!) is doorschieten. | |
henkde_j | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:36 |
houtvuur is CO2 neutraal ![]() | |
Fer | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:54 |
Suburban is een leuk voorbeeld, maar rijden er ook net zoveel in een Chevy Van 6.2 diesel of 5,7 LPG die vallen praktisch onder dezelfde cathogorie. Aan de andere kant, mijn E30 is een van de laatste Baurs, een type 2 die nog schaarser is dan een type 1 of een sharknose en ik betaal wel belasting. 60 dagenkaart zou met de huidige techniek van snelweg camera's en mobiele controle goed te controleren zijn. Dan nog zouden kleine dorpjes weer buiten het controlegebied vallen, alhoewel dit ook speelt met leasebakken zonder bijtelling. | |
Hyperdude | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:57 |
CO2 is een farce. Het gaat mij puur om de uitstoot van roet en andere carcinogenen. ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 31 oktober 2012 @ 21:02 |
Lijkt me een kleine moeite om bij snelheidsflitsen, wat ze hier op het platteland vaak genoeg doen, ook op die 60-dagen te controleren. | |
daNpy | woensdag 31 oktober 2012 @ 21:18 |
Ja, natuurlijk. Ben je echt wereldvreemd of loop je gewoon te trollen. | |
RemcoDelft | woensdag 31 oktober 2012 @ 21:25 |
Waarom zou de overheid zoveel moeite moeten doen? Voor 60 dagen rijden hebben ze de optie: schorsen! | |
ellevehC86 | woensdag 31 oktober 2012 @ 21:28 |
Nope trouwens, jouw genoemde bakken rijden onder een campervergunning. | |
ColtZ40 | woensdag 31 oktober 2012 @ 21:40 |
Hoe kom je erbij dat je Passat met Golf 3 diesel motor uitstoot neutraal is? ![]() | |
ellevehC86 | woensdag 31 oktober 2012 @ 21:51 |
Zijn dagelijks vervoer is een Fendt | |
DS4 | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:02 |
Zoals met iedere regeling waarvan gebruik wordt gemaakt op een wijze die de overheid niet zint komt er een tijd van afschaffen. Persoonlijk snap ik het waarom wel. Er is geen enkele reden waarom iemand die dagelijks in een oud hok rond rijdt geen wegenbelasting moet betalen. Mij lijkt een alternatief wel iets, nl. dat men een speciale regeling maakt op basis waarvan je per dag kan betalen. Waarbij je dan per dag zeg maar 1% betaalt van de wegenbelasting. Dan komen de verzamelaars niet in de problemen. Overigens: oude auto... gewoon in een ander EU land laten registreren waar ze wel een regeling voor oldtimers hebben, of veel minder wegenbelasting. ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:05 |
Dat is helaas niet correct. | |
ColtZ40 | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:08 |
Hoe wil je dat gaan controleren? Rekeningrijden alvast introduceren voor oldtimers? ![]() | |
DS4 | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:08 |
Dat is weldegelijk correct. Je moet alleen BPM afdragen (en dat niet eens in alle gevallen). Op een NL auto is al BPM betaald en bij een niet-NL auto is de BPM verwaarloosbaar bij een hoge leeftijd. | |
DS4 | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:09 |
Het spijt me voor je, maar jouw kenteken wordt bijzonder vaak gescand hoor... Neem maar eens een leaseauto en verklaar dan maar eens dat je er niet privé meer rijdt. Je loopt erg snel tegen de lamp. | |
ColtZ40 | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:12 |
Als je naar de ikea of meubelboulevard gaat wel ja. ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:12 |
http://auto-en-vervoer.in(...)nlands-kenteken.html | |
Straatcommando. | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:12 |
Jammer. Ik heb een auto die ik van plan ben mijn hele leven te houden. In eerste instantie zou die zelfs belastingvrij worden, maar helaas ziet het er naar uit dat ik dus voor altijd belasting mag betalen voor het ding. ![]() | |
ColtZ40 | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:13 |
Als je oldtimer je hobby is moet niet zeuren. Een hobby mag geld kosten. ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:14 |
Zelfs als je daar legaal mee mag rijden in Nederland: voor het registreren van een auto moet je (tenminste, zo werkt dat in NL) ook in het land wonen. | |
Straatcommando. | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:15 |
Ik zeur ook niet, het is niet alleen mijn hobby maar mijn passie. Heb er zelfs mijn werk van gemaakt ![]() Het is natuurlijk alleen erg jammer als je (tegen beter weten in)hoopt dat 'ie ooit belastingvrij zal worden. Gelukkig rijdt 'ie slechts 1 op 4 bij WOT dus, ach.. | |
powerflux | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:17 |
dwz: woon je in NL, dan moet de auto die je rijdt ook in NL geregistreerd zijn. | |
Straatcommando. | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:21 |
Niet als je een bedrijf in het buitenland hebt, al willen ze dit ook aan banden gaan leggen. | |
Fer | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:43 |
Bij schorsing geef je vooraf de schorsingsperiode op, ik wil gewoon op een paar dagen per jaar op pad met me auto, voor de rest staat ie stil. Die dagen kan ik niet van tevoren bepalen. | |
DS4 | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:54 |
Ik hecht meer waarde aan de vele jurisprudentie hierover... Het mag dus wel! | |
DS4 | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:54 |
Dat is oplosbaar. | |
DS4 | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:56 |
EU wetgeving maakt dat ze het niet kunnen tegenhouden. Zinloos dus. | |
Straatcommando. | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:57 |
Zoiets vermoedde ik al. In mijn vorige wijk woonde iemand in een sociale huurwoning, reed in een audi A8 op belgisch kenteken, en had een zwembad in de tuin. Zo hoort het natuurlijk niet. ![]() | |
DS4 | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:59 |
Bpm hoort ook niet! | |
Straatcommando. | woensdag 31 oktober 2012 @ 22:59 |
Volledig met je eens. | |
RemcoDelft | donderdag 1 november 2012 @ 07:52 |
Tsja, ik denk dat de gemiddelde motorrijder wat dat betreft meer recht van spreken heeft! Mijn motor staat zeker 98% van de tijd op prive-terrein. | |
virl3 | donderdag 1 november 2012 @ 08:21 |
Lol..Als je scheefhuurt moet je 't idd natuurlijk wel goed doen. ![]() | |
virl3 | donderdag 1 november 2012 @ 09:10 |
Oh? Volgens wiki wel.. Althans het stukje met de Nationale auto pas. http://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_Nationale_Auto_Pas
Frauderen kan (bijna) altijd.. Dan kun je die 60 dagen kaart ideeen uit den oude doos ook niet meer uitvoeren.. | |
T42 | donderdag 1 november 2012 @ 11:15 |
1999 oldtimers zijn toch ouder? zo word mijn kever al jaren goedgekeurd met de zelfde km stand omdat deze niet meer telt | |
T42 | donderdag 1 november 2012 @ 11:16 |
bj? teller of meter? | |
T42 | donderdag 1 november 2012 @ 11:16 |
omdat er 100% plantaardige olie in gaat ![]() | |
AchJa | donderdag 1 november 2012 @ 11:46 |
Beide. ![]() Zowel bij een E30 als een 740 gehad. En beide kwamen zonder problemen door de keuring. En dat is geweest ergens in de periode tussen 2000 en 2005. Kan een jaartje eerder of later zijn, weet het niet precies meer. | |
RemcoDelft | donderdag 1 november 2012 @ 11:50 |
Plantaardige olie kost ook gewoon fossiele brandstof in de productie. | |
T42 | donderdag 1 november 2012 @ 12:13 |
goed maar de uitstoot uit mijn auto is dan neutraal. trouwens nu jij op fok zit kost het ook fossiele brandstof.... ik haal de olie bij molen om de hoek ![]() maar tank gewoon bij de boer ![]() | |
T42 | donderdag 1 november 2012 @ 12:14 |
ik heb nog altijd geen werkende teller en ze zeggen er nooit iets van ![]() | |
SergeantFluffy | donderdag 1 november 2012 @ 12:33 |
EEN werkende snelheidsmeter is na bj juni 1967 verplicht. kilometerteller(totaalteller enzo) maakt niet uit. alleen voor de nap wordt de kilometerstand geregistreert. moet er dan ook een werkende kilometerteller inzitten(totaalteller enzo?) na een bepaald bouwjaar? heb een auto uit 1957 waar de kilometerteller(dag en totaalteller) blijft stilstaan. met gps zit er ook EEN snelheidsmeter in de auto. Ik dacht dat apk-keurmeesters niet meer zo krititsch keken naar de snelheidsmeter omdat als er een gps in de auto wordt gelegd de auto wel door de apk-keuring kan. (momentopname). De politie kan dan theoretisch wel het kentekenbewijs misschien innemen als je zonder snelheidsmeter(een gps) gaat rondrijden. kan me wel iets herinneren van iemand op dit forum met een volkswagen kever(dacht ik). snelheidsmeter was kapot. Die kon alleen door de apk zonder de snelheidsmeter in het dashboard, iig niet met de kapotte gemonteerd. [ Bericht 11% gewijzigd door SergeantFluffy op 01-11-2012 12:52:16 ] | |
RemcoDelft | donderdag 1 november 2012 @ 12:51 |
Voor zover ik weet moet alles wat in de auto zit aan knopjes (en metertjes) ook werken. Lijkt me niet meer dan normaal. | |
SergeantFluffy | donderdag 1 november 2012 @ 12:54 |
dus een auto van voor 1967 met een kapotte snelheidsmeter kan niet? en een auto van voor 1967 waar de kapotte snelheidsmeter is uitgehaald van kan wel? en voor de autos na 1967 moet de meter of werken, of gedemonteerd zijn en er een andere snelheidsmeter aanwezig zijn? | |
lipjes | donderdag 1 november 2012 @ 12:57 |
Mwa, bij mijn renault deed de airco het onderandere niet. Sommige knopjes deden het niet, zelfs de ruitenwisser achter ging automatisch aan als de de ruitenwisser voor aanzette en remde. Gewoon door de apk heen gekomen. Zelfs zo erg dat mijn auto op APK werd afgekeurd omdat de emissienormen niet in orde waren, dit kwam door een kapot/gescheurd uitlaatspruitstuk. als die wel in orde waren, en het spruitstuk ook kapot was, was die ook gewoon door de keuring heen gekomen. | |
SergeantFluffy | donderdag 1 november 2012 @ 13:04 |
oh.. maar dat is alleen maar dat die het "extra" doet toch ![]() misschien als de ruitenwissers helemaal niet meer uitgezet kunnen worden dat dat ook apk-goedkeuring is. de eis is vast dat ze het doen en "aan" kunnen en wisserbladen goed e.d., maar zal vast niets over staan dat ze ook goed "uit" moeten kunnen. ![]() | |
daNpy | donderdag 1 november 2012 @ 13:11 |
Wereldvreemd dus. Ik had al zo'n vermoeden. | |
AchJa | donderdag 1 november 2012 @ 13:12 |
Uh, nee. Alsof het die keurmeester iets boeit als jou radio, airco, stoelverwarming etc. het niet doen. | |
AchJa | donderdag 1 november 2012 @ 13:20 |
Misschien heb ik mazzel gehad, wie weet. Maar vwb de keurnorm lijkt mij de snelheidsmeter wel het minste probleem. Remschijven, banden etc. vind ik belangrijker. Ah, wat gevonden: Bron En er weer klaar mee. ![]() | |
T42 | donderdag 1 november 2012 @ 13:27 |
dus je olie, ampere, volt, temperatuur buiten, compas en water metertjes moeten werken voor de apk? (dan de knopjes van vanalles nog weg gelaten) echt niet ![]() | |
T42 | donderdag 1 november 2012 @ 13:31 |
mijn kever met defecte teller (totaalteller) komt uit 74. stand staat al jaren op 75dk en mijn oude benz had niet eens een totaal teller. meeste auto van de jaren 80 en eerder hebben ook maar een totaal teller tot 99,999km | |
daNpy | donderdag 1 november 2012 @ 14:19 |
Mijn DAF staat idd ook op 13xxxkm ![]() | |
Haasbeuntje | donderdag 1 november 2012 @ 18:41 |
Ja laten we allemaal een nieuwe auto kopen, dat is niet millevervuileind ![]() | |
Ivo1985 | donderdag 1 november 2012 @ 21:13 |
Die van mij staat over ongeveer 20.000 kilometer ook weer op 0 Tellerunit is overigens van 1998 en hoort bij het motorblok en alle draaiende delen. | |
ColtZ40 | donderdag 1 november 2012 @ 21:17 |
Is het een Caddy? Die springt bij 300000 weer op nul. ![]() | |
Ivo1985 | donderdag 1 november 2012 @ 21:29 |
Nee, een Mini uit 1981. Gewoon lekker analoog. | |
Scrutinizer | donderdag 1 november 2012 @ 22:34 |
![]() | |
existenz | donderdag 1 november 2012 @ 23:59 |
Nee hoor, je airco hoeft bijv. echt niet te werken om de keuring door te komen... | |
LangeJan | vrijdag 2 november 2012 @ 00:01 |
Tja, voor 30 EUR in de maand ga ik de Manta niet de deur uit doen. Maar! Als dit door de importfraude is veroorzaakt, dan heb ik eigenlijk maar 1 ding te zeggen. -> Belastingontduikers. Bepaalde types die bijvoorbeeld Golfjes II Diesel importeren en er een TDI blok in lepelen en alle overige 190D's die aangekocht zijn. I hate to say I told you so ![]() Maar goed, kan ook nog de andere kant opgaan, als de Fehac net zoveel invloed heeft als bij de vorige ronde, dan is er nog een sprankje hoop. Laten we overigens niet vergeten dat wij vorig jaar het her-invoeren van een oldtimer regeling te danken is aan de PVV. | |
Turquaz52 | vrijdag 2 november 2012 @ 00:38 |
Wat probeer je hiermee te zeggen? ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 2 november 2012 @ 00:38 |
Wel een beetje laag vind je niet? | |
ukga | vrijdag 2 november 2012 @ 00:52 |
Als je dit al ziet als belasting onderduiken en onethisch en misbruik, heb ik slecht nieuws voor dit soort mensen | |
Sounddragon | vrijdag 2 november 2012 @ 01:34 |
Het hele jammere eraan vind ik, dat het wederom over de rug van 'het milieu' gaat, terwijl het eigenlijk gewoon een extra tepel van de melkkoe, genaamd auto, is ![]() Ik ben straks ook gewoon de lul; ik heb mijn WB vrije auto ook omdat hij WB vrij is. Ik rijd 90% van mijn woon-werk met de motor, en dan vind ik het gewoon zonde om een auto in de WB stil te hebben staan, en dus heb ik een slurpende klassier voor de deur, die gewoon alleen benzeen lust. die anderhalve keer dat ik blik rijd, wil ik er wel een beetje plezier van hebben, en dus moet het wat leuks zijn. ALS dit doorgaat zal dat dus ws. een 500¤ blik worden wat 2 keer niks kost aan maandelijkse lasten ![]() De andere optie is mijn motor wegdoen en voortaan de file langer maken in een 'leuke' auto omdat ik er tóch voor betaal, maar dat klinkt niet heel erg aantrekkelijk, want motorrijden is toch wel een heel stuk leuker als een blik, en dan hebben we het nog niet over tijdwinst en het heel erg fijne gevoel wat je krijgt als er voor je neus een file opduikt, waar je niet achteraan hoeft te sluiten. Dus ik ga puntje bij paaltje voor de eerste optie denk ik .. helemaal kut ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 2 november 2012 @ 08:25 |
Ik haal m'n tandpasta altijd 3 halen 2 betalen, is ook misbruik dan. En ik geef m'n giften op bij de belastingaangifte. En begin een eenmansbedrijf om aftrekposten te kunnen aanvoeren voor m'n Adsense inkomsten. Tsja, je kan idd alles als misbruik zien terwijl je gewoon gebruik maakt van legale regels. | |
Gertje-Plongers | vrijdag 2 november 2012 @ 08:37 |
Heeft iemand er wel eens aan gedacht om actie te voeren ? in plaats van altijd naar de slachtbank gebracht te worden. Het is maar een idee hoor ! 400.000 handtekeningen zou toch iets moeten kunnen bewegen ? | |
RemcoDelft | vrijdag 2 november 2012 @ 08:39 |
Da's 3% van de bevolking, democratisch afgeschoten dus. | |
Gertje-Plongers | vrijdag 2 november 2012 @ 08:40 |
Hoezo afgeschoten is de rest voor dan ? | |
firebladex | vrijdag 2 november 2012 @ 08:43 |
Ik zou voor mijn auto moeten betalen terwijl de rest in zwaar vervuilende diesels rondtuffen (golf 1/2 - Mercedes 190d, 200d, 300d, bmw 524td, audi 80, audi 100)? Dacht het dus niet, lekker betalen want ik ben ervoor (en zo is hoogstwaarschijnlijk de andere 97%) | |
Gertje-Plongers | vrijdag 2 november 2012 @ 08:46 |
Het is toch altijd als tweede auto ? En dan nog wel een oudje, dus waarom zou je daar jaloers op zijn. Het is juist leuk die oudere auto nog te zien rijden, en juist leuk dat een groep mensen dit in ere houdt. Waarom moet nu juist alles wat leuk is belast of verboden worden ? Want dat het mileu er op vooruit zou gaan is natuurlijk je reinste onzin. | |
firebladex | vrijdag 2 november 2012 @ 08:55 |
Oke milieu reinste onzin, en wat dan voor kinderen die lekker al dat "gezonde" dieselrook inademen? Is dat ook nog goed? Ik snap de oldtimer regeling eigenlijk sowieso niet. Als jij gebruikt maakt van de weg, moet je ook wegenbelasting betalen. De reden voor oldtimers was dat ze dus bijna geen gebruik ervan maakte (enkele dagen in een jaar) kwam de regeling voor deze groep te vervallen. Maar nu mensen de oldtimers als dagelijks vervoer gaan gebruiken, moeten ze ook maar betalen. Als ik een leuke celica wil rijden van bouwjaar 1990, waarom moet ik dan wel betalen en is het dus geen "mooi gezicht" om het te zien. Terwijl een een doorgeroest golf 2 (met zogenaamd "rat look) die je iedere straat minstens 10 keer ziet, wel een mooi gezicht is. Daarbij mag een auto inderdaad mooi zijn, maar als je er niet mee rijd en alleen bewonderd, mogen ze van mij ook in een museum komen te staan. Jij blij en ik blij. Als je ermee wilt rijden, gewoon betalen. Tevens zie ik veel liever een mooie lamborghini of een GT-R rijden dan een verroeste oldtimer. En als je de auto zo mooi vind, en zo dolgraag wilt houden... waarom ben je er dan tegen om te betalen? Toen ik het laatst had gecontroleerd, kosten auto's nogsteeds geld. Dat je voor X aantal jaren heb mogen genoten, dat is mooi meegenomen, maar je gaat me niet vertellen dat je verrast bent dat ze het afschaffen? Tevens ben ik zelf bezit geweest van een Mercedes 190D en een audi 80 (diesel). Mooi om te zien? Absoluut niet. Maar goedkoop te rijden? Ja zeker. | |
virl3 | vrijdag 2 november 2012 @ 09:02 |
Eens .. Dus ik hoop dat ze het niet botweg afschaffen maar iets inelkaar gaan draaien voor de liefhebber die op een mooie zomerdag z'n clubtourtje wil doen en best wegenbelasting wil betalen NAAR VERHOUDING van het weggebruik.. | |
lipjes | vrijdag 2 november 2012 @ 09:06 |
In dat geval mocht de auto die vandaag voor me reed wel afgekeurd worden. Hele weg alle ruitenwissers aan, terwijl de zon scheen. Ben er op een gegeven moment maar langs gegaan.... | |
lipjes | vrijdag 2 november 2012 @ 09:09 |
Trouwens even een copy-past van de facebook van MAG (motorrijders actiegroep) http://www.facebook.com/motorrijdersactiegroep
| |
#ANONIEM | vrijdag 2 november 2012 @ 09:22 |
Ingevuld, bedankt voor de link. | |
lipjes | vrijdag 2 november 2012 @ 09:27 |
ik ben dan wel een fanatiek motorrijder die een hekel heeft aan de meeste automobilisten (worden er wel steeds minder). Maar hier steun ik ze wel in ![]() | |
LangeJan | vrijdag 2 november 2012 @ 09:35 |
Gelukkig deelt de Bovag ook mijn mening, Bron, http://www.autozonderwege(...)ordt-afgeschaft.html Verder moet je je eigen conclusies maar trekken. | |
T42 | vrijdag 2 november 2012 @ 10:35 |
daarom wat nieuwe regeltjes voor import. zoals bij 35 jaar pas belasting vrij als je importeert vanaf 2014? en Nederlandse auto's zoals het nu is. (25 met stappen naar 30) | |
ukga | vrijdag 2 november 2012 @ 11:41 |
vriend, ik ben het 100% met je eens Ik vind het geen probleem als een paar mensen in een geragte merry 180 gaan rijden om euros te besparen. Ze doen niks illegaals Maar gelukkig is dit nederland waarvoor alles betaalt ZAL worden ![]() Zelf heb ik ook een oldtimer en wou er eentje bij kopen, maar zie hier toch maar vanaf ![]() | |
Evienne | vrijdag 2 november 2012 @ 12:02 |
Mijn Polo is ook een Duitsertje, maar geimporteerd vanwege grenzeloze awesomeness. Ik kan er met mijn pet niet bij, dit is een maatregel die veel gaat kosten, en relatief weinig oplevert, terwijl het probleem zichzelf op zou lossen, gratis en voor niks: De slecht onderhouden stinkbakken waar men claimt deze regeling voor af te schaffen, rijden over 5 jaar echt niet meer rond. De liefhebberij blijft dan over. Maar op deze manier maken ze alles kaput. En wat is er trouwens mis met dagelijks gebruik? Ik geniet van elke kilometer en ik vind het niet tof dat men mijn hobby van hogerhand wil limiteren. ![]() | |
Deskjet | vrijdag 2 november 2012 @ 12:06 |
Hopelijk komt er een oplossing voor de oldtimers die echt voor het behoud van het cultureel erfgoed dienen. Voor de rest vind ik het prima. Ik gebruik mijn auto ook maar 1 of 2 dagen per week en betaal ook de volle mep. Daar is ook geen regeling voor. In mijn straat staan nu 2 belastingvrije mercedessen en een andere auto uit 1987 die dat binnenkort wordt. Een van die mercedessen heeft nog 1,5 jaar apk, alle deuren zijn van binnenuit doorgeroest en de walmende uitlaat is op 500 meter zichtbaar. Uiteraard is dit pareltje import.. Het loopt echt uit de hand en ik woon niet eens in een echte pauperbuurt. | |
RemcoDelft | vrijdag 2 november 2012 @ 12:17 |
Als je datzelfde 5 jaar geleden had gezegd, waren ze nu al weg wou je zeggen? Natuurlijk niet: daarvoor komt verse import het land binnen. | |
Evienne | vrijdag 2 november 2012 @ 12:37 |
Meh, ze wilden in de eerste instantie toch de oldtimerregeling afschaffen voor auto's gebouwd na '87? Dan had dat best gewerkt. Óf ze sterven vanzelf uit, óf men onderhoudt de huidige oldtimer beter teneinde de bijkomende voordeeltjes te behouden. En de bron in Duitsland is ook niet onuitputtelijk. Strengere keuring voor import was ook nog een optie misschien. Alles beter dan deze botte bijl. Ik hoop en verwacht ook wel dat er voor erfgoed een uitzondering wordt gemaakt. Kunnen we dan weer bakkeleien over wat erfgoed is... mijn Polo roept bijvoorbeeld heel wat jeugdsentiment en melancholie op, dat is toch óók wenselijk in het straatbeeld? ![]() | |
ellevehC86 | vrijdag 2 november 2012 @ 12:45 |
quite simpel, kentekenbewijs: Eerste afgifte NEDERLAND! - 01-01-1987 De auto heeft dan zijn belasting wel betaald. Niet moeilijker gaan denken. | |
CafeRoker | vrijdag 2 november 2012 @ 12:53 |
Dat maakt de groep die geraakt wordt wat kleiner maar het is verder geen oplossing. Of bedoel je dat die bezitter van dat diesel volkswagenbusje uit 1984 die toevallig in 1988 in nederland geimporteerd is minder recht van spreken heeft dan iemand met een identieke auto die wel al vanaf 1984 in nederland rondrijdt? Of een loeizware klassieke amerikaan die in 2003 geimporteerd is en twee keer per jaar buiten komt? Het datum waarop een auto in nederland terechtgekomen is is nog willekeuriger dan naar het bouwjaar kijken. Laten we daar maar niet voor kiezen. 'Echte' klassiekers komen ook vaak uit het buitenland. Alleen valt dat minder op omdat die dan toch een blauwe plaat krijgen. | |
T42 | vrijdag 2 november 2012 @ 13:05 |
meeste hele oude oldtimers zijn import.. zo was mijn benz uit 1969 in 2003 geimporteerd (uit frankrijk) meeste vw T1 busjes komen ook uit het buitenland omdat ze hier al op de sloop zijn beland of verrot zijn. menig t-fordje is ook import | |
T42 | vrijdag 2 november 2012 @ 13:07 |
klopt alles van voor 1978 kun je met blauwe platen krijgen | |
daNpy | vrijdag 2 november 2012 @ 13:09 |
Een Polo is toch geen klassieker man ![]() | |
ellevehC86 | vrijdag 2 november 2012 @ 13:47 |
Die zou naar mijn mening nog een jaar moeten rondrijden met MRB tot geldig vrijstellingsjaar, in dit geval vanaf 2013. Je kunt niet iedereen ontzien, want als je daarop probeert te richten gaat de regeling zoals we nu kennen echt subiet naar de verzieking. | |
ellevehC86 | vrijdag 2 november 2012 @ 13:49 |
? ja, en? We hebben het over de Nederlandse MRB, een origineel Nederlandse auto uit 1986 heeft daar zijn bijdrage aan verricht. Een Import uit 1978 maar in Nederland ingevoerd in 2002 heeft er amper aan bijgedragen. | |
Evienne | vrijdag 2 november 2012 @ 13:54 |
Mijne wel. ![]() Ben echt dol op ouwe Polo's hoor, dit is mijn tweede, maar als ik het geld en twee rechterhanden had gehad... liever deze ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 2 november 2012 @ 13:55 |
Welles ![]() ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 2 november 2012 @ 13:57 |
Nee, jij probeert gewoon verkapt haat te verspreiden. Een mocro of turk gaat niet zomaar ff een Golfje 2 importeren om er vervolgens een TDI motor in te bouwen.. ALS ie een Mk2 importeert rijd ie gewoon rond met de huidige 1.6d, 1.6td of 1.6 gtd motor.. ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 2 november 2012 @ 14:00 |
Als er geen GTI op je oude Golf staat (en niet de 1.3 versie ![]() Maakt mij niet uit of je Tukker of Turk bent. ![]() | |
StateOfMind | vrijdag 2 november 2012 @ 14:02 |
Bij mij in de buurt barst het van de geïmporteerde pré-1986 Mercedes 190D's en de 250D's. De een in nog slechtere staat dan de ander en ze worden afgeragd door de eigenaren. En letterlijk allemaal zijn ze van een Ali/Mohammed/etcetera (jaja slechte buurt helaas). Erg jammer dat het door deze groep verpest wordt voor de liefhebbers. | |
daNpy | vrijdag 2 november 2012 @ 14:07 |
Dat soort josti mobielen moeten ze nog wat extra naheffen ![]() | |
Scrutinizer | vrijdag 2 november 2012 @ 14:08 |
Het is de schuld van de buitenlanders ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 2 november 2012 @ 14:16 |
Elke maf rijdt in een DAF! ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 2 november 2012 @ 14:17 |
| |
daNpy | vrijdag 2 november 2012 @ 14:26 |
Je kunt ze moeilijk straffen op het enige punt waarop ze volledig geintegreerd zijn: ons bent zuunig. | |
Scrutinizer | vrijdag 2 november 2012 @ 14:26 |
![]() Niks mis met een 190D ![]() | |
Scrutinizer | vrijdag 2 november 2012 @ 14:28 |
![]() Daarbij kun je het überhaupt iemand moeilijk kwalijk nemen dat hij gebruik maakt van de mogelijkheden die de wet hem of haar biedt. | |
Jaimito | vrijdag 2 november 2012 @ 14:39 |
Mijn Landrover uit 1983 heb ik gelukkig 1 week terug verkocht...dan maar weer dagelijks met mijn peugeot 205... | |
LangeJan | vrijdag 2 november 2012 @ 14:56 |
Als jij het ziet als haatzaaien, dan voel je je blijkbaar persoonlijk aangesproken. Misschien heb je niet gezien dat ik het e.e.a. heb weten te onderbouwen en ik niet klakkeloos maar wat loop te blaten. Misschien moeten bovenstaande berichten ook maar eens vertaald worden in verscheidene uitheemse talen, zodat de 190D importfraudeurs ook door hebben dat ze per 2014 aan de MRB moeten en nog even snel hun importbagger kunnen verkopen. | |
Scrutinizer | vrijdag 2 november 2012 @ 15:13 |
Importfraudeurs ook ![]() De regeling die er is en die zo het zich nu laat aanzien afgeschaft gaat worden, stelt eigenaars van alle auto's van 25 jaar en ouder vrij van het betalen van MRB. Nergens staat dat dat alleen geldt voor auto's die gereden worden door liefhebbers of wat dan ook. Dat er nu opeens, nu die regeling afgeschaft dreigt te worden, allerlei mensen en organisaties met de beschuldigende vinger gaan wijzen naar anderen doet daar niets aan af, die mensen doen/deden niets onwettig. Dat de Bovag nu opeens zegt dat het afschaffen van die regeling veroorzaakt wordt door de import van niet-schone auto's is een beetje mosterd naar de maaltijd, dan hadden ze als belangenvereniging beter een jaar of 5 geleden aan de bel kunnen trekken en een voorstel kunnen doen de regeling te veranderen. | |
Hyperdude | vrijdag 2 november 2012 @ 15:42 |
Ben ik met je eens. Maar de regeling wordt kennelijk minder houdbaar als er veel billige dieselrijders het systeem binnentreden. Dan ga je, bv. als Jaguar XK rijder nog wat meer neerkijken op die nouveau-pauvre's met hun niet kapot/vooruit te krijgen 200D's ![]() | |
Scrutinizer | vrijdag 2 november 2012 @ 15:50 |
Maar dat is al veel langer aan de gang. De 190D (W201) stamt uit 1982 en W123 diesels worden ook al veel langer vrij veel ingevoerd. Niet alleen de Jaguar rijders, ook diegenen die een nieuwere carrosserie op een oud Range Rover chassis gezet hebben zullen neerkijken op dat plebs. | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 2 november 2012 @ 17:04 |
zo werkt het he, actie reactie. teveel antiekers die dagelijks worden gebruikt -> regeling weg. | |
LangeJan | vrijdag 2 november 2012 @ 17:20 |
Blijft erg lastig om de mensen die zeggen "Ja, maar het zijn toch allemaal legale regels" er van te overtuigen dat wanneer een regeling doodbloed, omdat er verkeerd gebruik van gemaakt wordt, dit te verwijten valt aan de mensen die hier misbruik van hebben gemaakt. Deze regeling is er in eerste instantie voor om liefhebbers een kans te geven er een betaalbare hobby op na te houden en een stukje cultuurbehoud in stand te houden. Ik ben niet degene die bepaald wat een liefhebber is of niet. Maar de MRB-vrijstelling voor oldtimers is er niet voor bedoeld om massaal auto's vanuit Duitsland hierheen te halen en dat is het nooit geweest. De importfraudeurs komen met deze massale import dus indirect met hun klauwen aan mijn geld en ik verafschuw daarom de vervuilende diesels met importkenteken. Verder kunnen degene die menen zogenaamd "gebruik" gemaakt hebben van de vrijstelling, omdat het "legaal" is, de tyfus krijgen en wil ze vriendelijk bedanken voor het om zeep helpen van onze hobby. | |
LangeJan | vrijdag 2 november 2012 @ 17:25 |
Dat kan je dus wel! Juist wanneer de ene groep door een ander benadeeld zal worden, hebben die het volste recht zich hier kwaad over te maken, zoals ik nu klaarblijkelijk aan het doen ben. | |
Apuleius | vrijdag 2 november 2012 @ 17:38 |
Je hebt helemaal gelijk, maar: een grote groep mensen staat financieel gezien het water tot aan de lippen. Jarenlang zijn ze al aan het bezuinigen en het einde lijkt nog niet in zicht. Dan vind ik het niet vreemd dat mensen misbruik maken van zo'n situatie. Je kan moeilijk verlangen dat die groep dan maar op de fiets moet stapt, zodat anderen met hun oldtimer kunnen blijven rijden. | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 2 november 2012 @ 17:40 |
ik word benadeeld door al die uitkeringstrekkers! dat kost mij geld. | |
Evienne | vrijdag 2 november 2012 @ 18:00 |
Misbruik? In mijn boekje heet het dan nog steeds gebruik. Het woordje misbruik wordt mensen wel makkelijk in de mond gelegd, dat werkt nou eenmaal beter als je bijval zoekt. Onze overheid wil klaarblijkelijk niet langer dat wij voordeeltjes genieten, op eender welk vlak. Dat zullen ze alleen niet met zoveel woorden zeggen. Zoals het echte politici betaamt leggen ze de schuld volledig bij een ander en íedereen moet boeten voor het onvergeeflijke misbruik gepleegd door die zondebok. Mensen roeptoeteren lekker mee, voorbijgaand aan het feit dat men honderden andere oplossingen had kunnen bedenken voor dit pseudo-probleem, de liefhebbers sparend, maar dat wil onze overheid blijkbaar niet. Het zal nog wel even duren eer het bij de meeste liefhebbers doordringt dat het niet aan de import-rijders ligt, maar aan onze overheid, die niemand meer iets gunt. Helaas zal deze maatregel óók wéér níét bijdragen aan economische voorspoed. Integendeel, het gat wordt steeds dieper gegraven. | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 2 november 2012 @ 18:02 |
weet je wie ons benadelen - al die ambtenaren! ![]() | |
Apuleius | vrijdag 2 november 2012 @ 18:07 |
Je hebt het over de liefhebber en ik heb het over de mensen die het aan zagen komen dat het voorlopig alleen maar minder zou gaan en snel een oldtimer aangeschaft hebben toen ze het nog konden betalen. Dat is misbruik maken van de regeling, omdat het nu eenmaal voor de hobby was en niet om iedere dag in rond te karren. Maar ik snap ze best. De figuren die deze regels maken hebben zelf nergens last van. | |
T42 | vrijdag 2 november 2012 @ 18:12 |
dan valt 70% van de oldtimers af... allemaal geimporteerd ooit. zelf auto's die jonger zijn zij er al een heleboel import (1990 tot 2012) | |
T42 | vrijdag 2 november 2012 @ 18:13 |
een golf1 ook niet ooit... een kever ook niet ooit. een daf al helemaal niet ooit ![]() | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 2 november 2012 @ 18:14 |
alles wat elke dag gewoon op de weg rijdt wegenbelasting laten betalen. klaar! | |
daNpy | vrijdag 2 november 2012 @ 18:14 |
Mijn DAF wordt volgend jaar 40 ![]() | |
Apuleius | vrijdag 2 november 2012 @ 18:17 |
Moet heb. Geef mij. | |
Evienne | vrijdag 2 november 2012 @ 19:04 |
Doen we al, ongeveer 1 euro per liter! Ik ben een beetje van beide dus. Ach, ik heb sowieso weinig reden tot klagen met mijn 700 kg. speelgoedautootje. Mijn vorige was nog geen oldtimer en daar betaalde ik 13 euro per maand voor. Ze is een vrij zuinig wagentje en écht niet zo vies. Ze is mijn hobby en juist daarom wil ik er elke dag wel in rijden. ![]() Het ís geen misbruik, want gewoon een legitieme regeling, gebruikt voor persoonlijk gewin. Dat het ze een doorn in het oog is in Den Haag, soit doch wel iets met balken en splinters, maar dat maakt het nog steeds geen misbruik. Dat is de naam die ze aan het beestje willen geven zodat men vooral de schuld niet gaat leggen waar die werkelijk ligt: In diezelfde stad, waar ze echt wel een fatsoenlijke regeling konden of misschien alsnog kunnen treffen die alleen de 'misbruikers' aan de kant zet. Bijvoorbeeld geen nieuwe oldtimers meer toelaten, een verbod op (import van) vieze diesels, betalen per kilometer (oh wacht, volgens mij krijg ik mijn km-teller nog wel eigenhandig teruggedraaid), of strengere eisen aan het niveau van onderhoud, want ik denk dat over die gammele wagens de meningen niet erg verdeeld zijn en de mensen die dáárin willen rijden mogen ook wat mij betreft dan hun beurs open trekken. Dat ze nu elke oldtimer laten boeten, is tekenend voor de werkelijke gedachte erachter. Het gaat niet om het zogenaamde misbruik imho, maar een omfloerste manier om iedereen overal de volle mep voor te laten betalen. Dat wil ik maar even gezegd hebben want ik vind het zo jammer. ![]() | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 2 november 2012 @ 19:04 |
benzine accijns is geen wegenbelasting. maar iedereen betaalt al veel dat ben ik meteen met je eens in nld. | |
ellevehC86 | vrijdag 2 november 2012 @ 19:16 |
Mijn chevy word over 3 jaar 50 ![]() | |
ellevehC86 | vrijdag 2 november 2012 @ 19:16 |
das jammer..... | |
Apuleius | vrijdag 2 november 2012 @ 19:22 |
Dat laatste stuk ben ik met je eens. Wat daar boven stond was gewoon mooi maar deed niet ter zake. Het heeft niets met milieu, of iets anders te maken, het is gewoon makkelijk graaien, waardoor inderdaad velen de dupe worden. Nu ik nog even hoor. Je hebt het over 'ze', als je het over je auto hebt. Hoe zit dat, Frans of zo? Kom je 's morgens al pratende naar haar toe en wrijf je dan even zachtjes over de lak, fluisterend: 'Nee schatje, je weet best dat jij de HEMA niet in kan en mag, maar ik beloof dat ik je voor het raam zal parkeren én we gaan samen aan het eind van de middag héérlijk door de wasstraat!'. Of dat niet? | |
Apuleius | vrijdag 2 november 2012 @ 19:23 |
Ja, die wil ik ook wel. Eigenlijk zocht ik al jaren naar een van, maar nu is het inmiddels onbetaalbaar. | |
daNpy | vrijdag 2 november 2012 @ 19:27 |
Zelf koop. | |
Apuleius | vrijdag 2 november 2012 @ 19:28 |
Grrr. | |
daNpy | vrijdag 2 november 2012 @ 19:29 |
Mensen die hun auto een naam geven ![]() | |
Evienne | vrijdag 2 november 2012 @ 19:39 |
Thanks, ik heb er mijn best op gedaan. ![]() Nou, als je mijn autootje ziet is ze overduidelijk een meisje hoor. Ik praat er nog net niet liefkozend tegen, heb haar wel eens een kusje op het stuur gegeven nadat ze een uitslover in een Audi op zijn neus liet kijken. Ze heeft wel een naam trouwens, Turq, vanwege haar kleur. Maar dat is vooral leuk als ik iets te mopperen heb. En ja, ik besef me terdege dat ik waarschijnlijk de enige ben die dat grappig vindt, maar zo geven we allemaal wel eens iets een naam, wat eigenlijk geen naam mag hebben, toch? | |
Apuleius | vrijdag 2 november 2012 @ 19:47 |
Het is zo vervelend dat je niet meer zonder auto kán. Nou ja, in bepaalde gevallen als je dicht bij je werk zit misschien, maar anders houdt het snel op. De enige auto die in mijn bezit was en bijna als oldtimer door kon gaan, hield het technisch voor gezien. Dan is het moment aangebroken dat ik ze een naam geef. Die zijn vrij kort. | |
T42 | vrijdag 2 november 2012 @ 20:40 |
ah joh wat doe je hier? ![]() | |
ellevehC86 | vrijdag 2 november 2012 @ 21:19 |
Ik dacht dat je beter wist..... | |
T42 | vrijdag 2 november 2012 @ 22:02 |
bedoelde je bent geen liefhebber dan ![]() | |
ellevehC86 | vrijdag 2 november 2012 @ 22:31 |
dat is toch ieder voor zich, ik ken mensen die in een 2000 euro aangeschafte W124 rijden als "liefhebber", kan best zijn natuurlijk, maar ik wil niet lijden omdat mensen er dagelijks vervoer van hebben gemaakt. | |
Bananenvlaflip | vrijdag 2 november 2012 @ 23:07 |
Nou, hoe durven die ordinaire paupers de vrije jongens af te remmen! Affreus, abject en infaam! | |
SelimGTI | vrijdag 2 november 2012 @ 23:29 |
Dus als Rutte joun mening deelt zit ik veilig? ![]() | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 14:21 |
meeste auto werden pas klasieker na een tijd.. een kever kocht je vroeger ook voor een kratjebier.. niemand zag ze toen als klassieker. en golf heb je al in de 1.1 versie ![]() | |
Turquaz52 | zaterdag 3 november 2012 @ 14:43 |
Wtf? Turq.?? ![]() | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 16:07 |
het is niet illegaal officieel. laat ze diesel maar gewoon 3 euro per liter maken dan ![]() | |
borbit | zaterdag 3 november 2012 @ 16:17 |
Terecht aso's in vieze stink auto's die geen belasting betalen. Per direct invoeren, en de elektrische auto belastingvoordeel geven. En dan natuurlijk ook het nemen van zonnepanelen promoten met een feed-in tarief. | |
CafeRoker | zaterdag 3 november 2012 @ 16:50 |
Ja, en het is een meisje zo te zien ![]() | |
Evienne | zaterdag 3 november 2012 @ 17:27 |
Ja lach maar. ![]() | |
daNpy | zaterdag 3 november 2012 @ 17:40 |
Ja, want het verschil tussen elektro auto's en brandstof auto's qua uitstoot is gelijk aan 0. | |
borbit | zaterdag 3 november 2012 @ 17:42 |
Als je tegelijkertijd de aanleg van zonnepanelen stimuleert, kun je wel veel besparen ja. Tegelijkertijd worden we minder afhankelijk de olielanden. Waar het op het moment nou niet bepaald stabiel is. ![]() | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 17:46 |
daar heb ik geen zonnepaneel voor nodig ![]() | |
borbit | zaterdag 3 november 2012 @ 17:48 |
Dat is de volgende stap als zonne energie en dergelijken niet krachtig genoeg zijn. Ieder autotje een klein reactortje. Dan heb je ook een veel minder groot probleem als wanneer zo'n grote centrale iets mee mis gaat. | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 17:50 |
juist no danger ![]() | |
daNpy | zaterdag 3 november 2012 @ 17:50 |
Ja want kernenergie is gezond als het mis gaat. | |
borbit | zaterdag 3 november 2012 @ 17:51 |
nee maar een reactortje zo klein dat er enkel een auto op kan rijden kan niet zo veel kwaad. Daar zit natuurlijlk ook niet zoveel radiostraling spul in | |
SergeantFluffy | zaterdag 3 november 2012 @ 18:15 |
ik heb niet zoveel verstand van kernenergie.... maar is voor beetje autorijden niet minstens 20kw nodig. Voor 20 kw moet het wel via stoom gaan enzo denk ik. heel duur, veel onderdelen, etcetcetc. In sattelieten zit weleens kernenergie, maar die leveren geen 20 kw dacht ik. en dan nog het gevaar. vliegtuigen voorzien van kernenergie lijkt me meer rendabel al zou gevaar weggelaten worden. In de jaren 50 is er een vliegtuig ontworpen op kernenergie, die dus maandenlang in de lucht kon blijven. Is uiteindelijk nooit gebouwt omdat het ontwerp kon qua gewicht enzo voor een vliegtuig omdat het zo was ontworpen dat er volop radioactieve deeltjes de uitlaat zeg maar uitkwamen. motortjes op kernfusie zou de mooiste oplossing voor alles zijn! Maar dat duurt (als het lukt!) nog wel minstens tientallen jaren. [ Bericht 22% gewijzigd door SergeantFluffy op 03-11-2012 18:21:21 ] | |
ellevehC86 | zaterdag 3 november 2012 @ 18:15 |
diesel 3 euro de liter? Dan zie ik de oost europeanen al met paard en wagen de grens oversteken, en kost mijn boodschappenkar 2 keer zoveel. Nee, ik wil gewoon de W124's, de W201,s de E30's en de Audi 80's uit de kliek gedonderd hebben. | |
borbit | zaterdag 3 november 2012 @ 18:18 |
anders moeten we gewoon op hout gaan rijden. IEts als bamboe kun je dan op het dak kweken en ombuigen zodat het direct de verbrandingsoven in groeit. Dan hoef je nooit meer te tanken. En het is veiliger dan kernenergie. | |
SergeantFluffy | zaterdag 3 november 2012 @ 18:26 |
bestaat al... Maar op het bamboe op het dak van de eigen auto laten groeien na ![]() namelijk een vergasser op de inlaat van de auto doen. google op houtvergasser auto en car gassifier e.d. vlak voor en na de tweede wereldoorlog werd het wegens benzinegebrek toegepast. kan dus al "makkelijk" ook op bestaande autos gemaakt worden. of een stoomauto waar je van alles in kan stoken natuurlijk! ![]() | |
ellevehC86 | zaterdag 3 november 2012 @ 18:27 |
Marktplaats zegt: 626 resultaten in Oldtimers Uw zoekcriteria: Mercedes-Benz 1984 - 1986 350 resultaten in Oldtimers Uw zoekcriteria: tot: ¤ 5.000 Mercedes-Benz 1984 - 1986 176 resultaten in Oldtimers Uw zoekcriteria: tot: ¤ 5.000 Mercedes-Benz 1984 - 1986 Diesel Om maar eens een vergelijk te trekken met een eche oldtimer: 25 resultaten in Oldtimers Uw zoekcriteria: Chevrolet 1960 - 1970 1 resultaat in Oldtimers Uw zoekcriteria: tot: ¤ 5.000 Chevrolet 1960 - 1970 Dan mag je pas zeggen dat je met iets exclusiefs rijdt dat het behouden van cultureel erfgoed daadwerkelijk ook waard is. | |
SergeantFluffy | zaterdag 3 november 2012 @ 18:37 |
http://www.bovagrai.info/(...)o/auto/2012/1.7.html hier valt misschien ook wel wat uit te halen. bouwjaar staat er daar direct in die link niet bij , alleen type http://www.bovagrai.info/auto/2010/1.6.html mercedes 190 en audi 100 en 80 en vast nog wel wat anderen staan hier er ook bij(uit 2010) [ Bericht 7% gewijzigd door SergeantFluffy op 03-11-2012 18:45:09 ] | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 18:52 |
ow dan komt het in jouw straatje en dan is het wel slecht? ik rij ook een diesel ![]() ![]() ![]() | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 18:52 |
hout gas generator ![]() | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 18:53 |
stoom auto's werkte op een vloeistof die door zijn eigen verhitting vergast word ![]() | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 18:54 |
maar op die usa bak kunnen wel 10 benzen rijden... | |
ellevehC86 | zaterdag 3 november 2012 @ 19:10 |
dus? Ik heb meer de steeksleutel in mijn klauwen dan 100 van die benzrijders. | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 19:28 |
ik meer flipperkasten dan auto onderdelen dus? ik sleutel zelf ook niet meer zoveel laat het nu vaker doen. maar zie me zelf wel als liefhebber | |
Scrutinizer | zaterdag 3 november 2012 @ 19:29 |
Da's bij een Benz ook veel minder nodig ![]() | |
ellevehC86 | zaterdag 3 november 2012 @ 19:40 |
godverdomme, ik moet ook alles gaan verantwoorden hier ![]() | |
ellevehC86 | zaterdag 3 november 2012 @ 19:45 |
Flipperkasten verlies je ook trouwens. En laten we eerlijk zijn T42, op die 69 Mercedes die je verkocht hebt na staat er alleen nog een grote puinhoop aan keveronderdelen, voor een liefhebber onwaardig. | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 19:54 |
jup jij weet het allemaal ![]() en die benz was mijn grote miskoop hoor... (nooit meer een benz heb ik toen gezegt) | |
ellevehC86 | zaterdag 3 november 2012 @ 19:55 |
miskoop of niet, dat was een mooi apart ding. | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 19:56 |
jup duur en niemand wou hem mercedes classics bedrijven gooide de deur gewoon dicht omdat hij 4 deuren had ![]() heb nu een auto die veel hoger getaxeerd is ![]() mooi wasdie appart dus niet volgens mercedes mensen. der is een turk in gaan rijden jah [ Bericht 7% gewijzigd door T42 op 03-11-2012 20:03:01 ] | |
Scrutinizer | zaterdag 3 november 2012 @ 19:58 |
Mijn Benz, een tweedeurs, was m'n fijnste auto ooit. Die deed het altijd, maar roesten deed-ie helaas ook vrij goed. | |
T42 | zaterdag 3 november 2012 @ 20:00 |
jup dat was een probleem en had er veel geld ingestoken en toen heb ik hem nog maar voor een 3500 verkocht ![]() roest had ie niet, alles gereviseerd, nieuwe lak, lpg ingebouwd. | |
Scrutinizer | zaterdag 3 november 2012 @ 20:04 |
Ik heb wel eens een foto gezien van de jouwe hier op FOK! Mooie wagen ![]() Zo zonde dat we dit soort auto's door het afschaffen van de vrijstelling een stuk minder op de weg gaan zien. | |
TC_Artemis | zaterdag 3 november 2012 @ 22:45 |
De overheid forceert me zo 'm in te ruilen tegen zo'n prius ofzo. Ik ga voortaan wel weer lopen dus ![]() | |
T42 | zondag 4 november 2012 @ 03:30 |
nou jah was niks voor mij ![]() kever vraagt veel minder onderdelen en heeft gordels ![]() ![]() rij nu dagelijk in een niksan sunny die ik van mijn oma heb gekregen uit 1987 met 110dk op de teller | |
Prowl | zondag 4 november 2012 @ 10:07 |
http://www.omroepbrabant.(...)h+.aspx&action=media Kwam daar nou die bak uit flodder voorbij? ![]() | |
powerflux | zondag 4 november 2012 @ 10:25 |
Waarom wist ik dat niet, ik woon er.. | |
Hyperdude | zondag 4 november 2012 @ 12:08 |
Mijn klassieker heeft een "winterverzekering", zou er niet eens mee naar dit protest kunnen gaan. Tegelijk zie je dan dat ik de volle mep mag betalen terwijl dat ding momenteel van eind oktober tot begin zomertijd in de garage staat.Hopelijk bedenken ze toch wat in de trant van de ouderwetsche 60 dagen kaart. Anders ben ik, uit zelfrespect, gedwongen, elders de fiscus met een soort gelijk bedrag te flessen. ![]() | |
T42 | zondag 4 november 2012 @ 12:36 |
slecht geregeld ik had ook mee willen rijden.... en die reakties zijn ook zo slim daar.. komt door al die ingevoerde campertjes ![]() vervuiler moet maar betalen. maar dan ook als ze niet rijden ![]() en als je een oldtimer hebt verdien je genoeg om 3000 euro belasting te betalen ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door T42 op 04-11-2012 12:50:41 ] | |
T42 | zondag 4 november 2012 @ 12:37 |
ik heb meetings in de winter waar ik wel gewoon naartoe rij ![]() maar voor 160 euro ben ik heel jaar allrisk verzekerd zonder winter zomer ding? | |
YoshiBignose | zondag 4 november 2012 @ 12:39 |
Tja dat wordt dan de auto gewoon vaak schorsen. Je moet minstens 3 maanden schorsen toch, anders kan je alsnog terugbetalen? Met een beetje planning is dat mogelijk ![]() | |
T42 | zondag 4 november 2012 @ 12:49 |
en hij is dan 200 euro waard.. net als die swift in v&a.... | |
Hyperdude | zondag 4 november 2012 @ 12:51 |
Ik betaal 600 voor de zomertijdperiode. Hele jaar is iets van 750, dus zoveel scheelt dat idd. niet. Maar ik rij er toch niet mee in de winter, pekel enzo. Als het een keer een mooie droge dag is pak ik de oude pekelmotorfiets | |
T42 | zondag 4 november 2012 @ 12:53 |
750 perjaar? heb je dan onbeperkt km? | |
Hyperdude | zondag 4 november 2012 @ 13:05 |
Is een oude 911. Verzekerd tegen taxatiewaarde. Als ie in de sloot gaat krijg ik 25K, uit mijn hoofd. 7500 kms. | |
Prowl | zondag 4 november 2012 @ 13:26 |
Dat is dan altijd nog een optie ![]() | |
T42 | zondag 4 november 2012 @ 14:26 |
ah snap em ![]() ![]() | |
Hyperdude | zondag 4 november 2012 @ 15:01 |
Als ik er geen verlies op zou maken, misschien wel. ![]() | |
ellevehC86 | zondag 4 november 2012 @ 15:58 |
ik zag idd een roze 73/74 Impala/Caprice | |
Turquaz52 | zondag 4 november 2012 @ 16:28 |
Mijn meisje/BMW heet Sibel ![]() | |
T42 | zondag 4 november 2012 @ 17:04 |
das ook weer zo ![]() | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 14:06 |
nog een ding om van de belasting vrij af te gooien. http://www.anwb.nl/auto/n(...)helemaal-niet-zuinig | |
ZwartmetSuiker | maandag 5 november 2012 @ 14:10 |
Raar bericht. Als ik niet optimaal rijd met een auto is het logisch dat 'ie het opgegeven verbruik niet haalt. Als je optimaal rijdt met zo'n auto (veel opladen, veel elektrisch rijden) dan haalt 'ie het opgegeven verbruik wel, zo niet dan wordt het inderdaad een stuk minder. | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 14:31 |
op de radio werd het even uitgelegd lease rijders waren het probleem omdat die hun auto dus nooit opladen want dat was te veel werk en dus op de benzine motor bleven rijden met motto de baas betaald toch. en dan ook nog links gingen rijden met 150kmh | |
zuigmarmot | maandag 5 november 2012 @ 16:36 |
Logisch ook. Op je werk bij een opdrachtgever/klant heb je eigenlijk nooit een oplaadpunt, en als je thuis ook geen oplaadpunt hebt met een eigen meter waarbij de baas het stroomverbruik vergoed ben je wel gek om hem thuis op te laden natuurlijk. Bijna alle leaserijders rijden die dingen voor het fiscale voordeel, niet voor het milieu | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 19:38 |
true | |
CafeRoker | maandag 5 november 2012 @ 19:43 |
dan ben je een behoorlijk schurftige eikel. Trouwens, ik las een paar dagen geleden dat over die dingen vanaf 2014 ook weer belasting betaald moest worden, of heb ik het verkeerd? Dat tikt aardig door met iets van 40k per stuk. | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 21:06 |
ze waren zo slechter dan een normale auto ![]() maar die blijven wel belasting vrij dacht ik? | |
ColtZ40 | maandag 5 november 2012 @ 21:17 |
Nee, de uitstoot moet minder zijn dan 50 gram. | |
TheFreshPrince | maandag 5 november 2012 @ 23:59 |
Je zal maar deze Tatra T613 rijden en dan... Toch 1700 kilo... | |
LangeJan | dinsdag 6 november 2012 @ 23:57 |
Kortom. De MRB-vrijstelling is om zeep geholpen door het gelobby van een van onze prinsen met zijn elektrische autosekte en niet te vergeten de importfraudeurs met hun stinkende Golfjes 2 met moderne TDI techniek (na ombouw) en de ransapen die woonwerk zijn gaan rijden met een gore 190D. | |
Life2.0 | dinsdag 6 november 2012 @ 23:58 |
politiek ![]() nuff said | |
Turquaz52 | woensdag 7 november 2012 @ 10:34 |
rot een eind op man jaloerse rat ![]() | |
YoshiBignose | woensdag 7 november 2012 @ 10:37 |
Blergh, als de tarieven hetzelfde blijven ga ik van ¤0 naar ¤70 per maand wegenbelasting. Dat is even ¤840 per jaar extra dokken. Veel erger nog dus dan die zorgpremie ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 7 november 2012 @ 15:52 |
Hebben "de echte liefhebbers" zich al gerealiseerd dat oude auto's straks veel goedkoper zullen worden? Een 26 jaar oude auto die nu voor 7000 euro verkocht wordt, is straks vrijwel niets meer waard! Die koop je dan goedkoper dan een 15 jaar oude auto. | |
virl3 | woensdag 7 november 2012 @ 17:46 |
hmm. Dat zou idd wel leuk zijn. Ben nog steeds van plan namelijk volgend jaar een klassieker aan te schaffen (Fiero of een ouwe 4kante Lada, als 't ff kan 2102 met dikke velgen ![]() | |
Skv | woensdag 7 november 2012 @ 18:01 |
In dat laatste punt heeft ie gelijk, hoor. | |
powerflux | woensdag 7 november 2012 @ 18:02 |
ja, of gesloopt. en dat is nou dus juist niet de bedoeling. ![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 7 november 2012 @ 18:34 |
Of stilgezet in een schuur, of in onderdelen verkocht. | |
CafeRoker | woensdag 7 november 2012 @ 18:51 |
die 'echte liefhebbers' hebben zelf al een auto die ook gekelderd is. Het is net als met aandelen, na een flinke daling heb je soms ff geen geld om op een gunstig moment in te stappen ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 7 november 2012 @ 18:55 |
Nee, die gaan gewoon het land uit.. sterker nog, als dat gebeurd word het hier een walhalla voor autohandelaartjes. | |
FkTwkGs2012 | woensdag 7 november 2012 @ 19:36 |
al die stinkhokken nederland uit ![]() ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 7 november 2012 @ 20:29 |
ik heb geen EEN buitelander gezien met een 1.9tdi mk2 golf/jetta. Alle tdi/1.9 mk2's die ik gezien heb (en dat zijn een stuk of 10/15) zijn allemaal van hollanders. Simpel snel ff als voorbeeld: T42 met zijn 1.9 mk3 diesel motor in zijn passat.. ![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 7 november 2012 @ 21:58 |
Hahaha ik zie alleen maar mohammeds rijden met golfjes 2 diesel ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 7 november 2012 @ 22:11 |
Ja.. maar geen een met een tdi blok Judas.. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 7 november 2012 @ 22:16 |
Boeiend, diesel blijft diesel. | |
Turquaz52 | woensdag 7 november 2012 @ 22:19 |
Nee. Sorry David, zit een behoorlijk verschil in tussen een oldie diesel blok en een geavanceerd tdi motor.. ![]() | |
ColtZ40 | woensdag 7 november 2012 @ 22:23 |
Echte liefhebbers van oldtimers rijden alleen in het weekend of met goed weer. Ik ben er voor dat ze alleen oldtimers op benzine vrijstellen van belastingplicht. ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 7 november 2012 @ 22:27 |
onderbouw eeens waarom benzine wel maar diesel niet.. | |
ColtZ40 | woensdag 7 november 2012 @ 22:36 |
Wat ik net al aangaf. Een oldtimer moet een hobby/liefhebberij zijn. Geen fiscaal voordeeltje. Daarbij is een golf 2 geen oldtimer maar eerder een te goed gebouwde auto die te lang mee gaat. Het is toch te gek voor woorden dat een Passat CC met roetfilter en nox filter 2400 euro per jaar belasting moet betalen en jij met je stink diesel niks.... | |
TC_Artemis | woensdag 7 november 2012 @ 22:39 |
Een weekend kenteken aka weekenteken is de optie. | |
Turquaz52 | woensdag 7 november 2012 @ 22:43 |
en een hobbyist/liefhebber mag geen diesel rijden? Ik ben een hobbyist en liefhebber v.d. golf 2.. Ter informatie, mijn golf is geboren als een benzine, maar ik verkies de velemalen zuiniger em schoner diesel blok 10x boven de ouderwetse vervuilende benzine slurpende 1.3 carburateur blok.. | |
Turquaz52 | woensdag 7 november 2012 @ 22:44 |
nee.. hoezo? Gewoon laten zoals het is en niet mierenneuken. | |
ColtZ40 | donderdag 8 november 2012 @ 07:19 |
Net alsof je opgefokte TDI zonder kat minder vervuilend is als de originele motor die er in zat... ![]() | |
LangeJan | donderdag 8 november 2012 @ 07:22 |
Merk toch wel dat er hier en daar een user zich aangesproken voelt en daar vrij typisch op reageert. Het is nu eigenlijk heel simpel. Als de MRB-vrijstelling verdwijnt en bepaalde "liefhebbers" verkopen daarna "ineens" hun diesel vanwege "uiteenlopende redenen".. dan weet ik genoeg. | |
Skv | donderdag 8 november 2012 @ 17:55 |
Ik heb het niet over buitenlanders, ik heb het over paupers in het algemeen. |