Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:44 schreef ukga het volgende:
Toevallig was dit laatst op tv. En het bleek als alle oldtimers belasting moesten betalen, dat dit maar 2 miljoen per jaar oplevert. Lijkt me niet echt zoden aan de dijk te zette die 2 miljoen. dus beter kappe ze er mee
Vele druppels maken een volle emmer.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:44 schreef ukga het volgende:
Toevallig was dit laatst op tv. En het bleek als alle oldtimers belasting moesten betalen, dat dit maar 2 miljoen per jaar oplevert. Lijkt me niet echt zoden aan de dijk te zette die 2 miljoen. dus beter kappe ze er mee
niet iedereen is van plan hem te verzeleren en op de weg te laten hr...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...
Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:52 schreef lipjes het volgende:
Ik ben nog steeds voor het volgende:
Als je een oldtimer hebt die 2-3x per jaar rijd mag je een oldtimerverzekering hebben.
Als je er dagelijks mee rijd moet die normaal verzekerd zijn.
Iedereen die een oldtimer verzekering heeft, geen MRB, iedereen die er dagelijks mee rijd wel.
Lijkt me wel zo eerlijk dan.
De profiteurs pak je ermee, en de hobbyisten kunnen lekker door blijven hobbyen
Makkelijk zat, ik koop een fiesta uit 97, en behalve keuren doe ik er het hele jaar niks mee.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.
Dan houd je de goedkoop-rijders buiten en voor degenen die het daadwerkelijk als liefhebberij hebben veranderd er weinig (tenzij ze alleen maar oldtimers hebben, dan wordt er dus 1 MRB plichtig)
Mwa, dat moeten hoeft ook weer niet.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.
Dan houd je de goedkoop-rijders buiten en voor degenen die het daadwerkelijk als liefhebberij hebben veranderd er weinig (tenzij ze alleen maar oldtimers hebben, dan wordt er dus 1 MRB plichtig)
Die hebben in dit geval inderdaad wel wat pech, maar uiteindelijk hebben ze ook de mogelijkheid om op elk gewenst in de auto te stappen. En dit treft een véél kleinere groep dan er nu wordt aangesproken.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:59 schreef lipjes het volgende:
[..]
Mwa, dat moeten hoeft ook weer niet.
Want ken mensen die werken niet meer, maar hobbyen nog wel.
En dan hebben ze zo een auto voor de hobby, en verder doen ze alles op de fiets e.d.
Om een oldtimer verzekering te mogen hebben mag je maar een max aantal km per jaar rijden ermee.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 11:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Die hebben in dit geval inderdaad wel wat pech, maar uiteindelijk hebben ze ook de mogelijkheid om op elk gewenst in de auto te stappen. En dit treft een véél kleinere groep dan er nu wordt aangesproken.
quote:In bezit van een auto of motor ouder dan 20 jaar? Speciaal voor mensen die hun dagelijkse vervoermiddel bij ZLM verzekerd hebben, is er een gunstige ZLM Oldtimerverzekering. Bent u zelf ouder dan 24 jaar, is de oldtimer alleen voor recreatief gebruik en rijdt u niet meer dan 7500 kilometer per jaar? Profiteer dan van het gunstige oldtimertarief.
quote:De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu- overwegingen afgeschaft.
profiteurs vind ik een groot woord.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:52 schreef lipjes het volgende:
Ik ben nog steeds voor het volgende:
Als je een oldtimer hebt die 2-3x per jaar rijd mag je een oldtimerverzekering hebben.
Als je er dagelijks mee rijd moet die normaal verzekerd zijn.
Iedereen die een oldtimer verzekering heeft, geen MRB, iedereen die er dagelijks mee rijd wel.
Lijkt me wel zo eerlijk dan.
De profiteurs pak je ermee, en de hobbyisten kunnen lekker door blijven hobbyen
Het vermoeden is 2014 maar eigenlijk is er nog niets bekend, behalve deze aankondiging.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 11:30 schreef valek het volgende:
Ik kan nergens lezen per wanneer de regeling ingaat. Wanneer moet ik belasting gaan betalen over mijn mooie Mercedes w126 500 sel uit 1986?
Klopt, als je ergens gebruik van maakt is het ineens misbruik.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:03 schreef ukga het volgende:
[..]
profiteurs vind ik een groot woord.
Heb je in Nederland eens een mazzeltje, wordt je gelijk afgestraft.
En Oldtimers betalen zelf de belasting niet...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...
Klopt, maar je hebt er wel heel veel die van de MRB vrijstelling profiteren om zo een stuk goedkoper te rijden.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:03 schreef ukga het volgende:
[..]
profiteurs vind ik een groot woord.
Heb je in Nederland eens een mazzeltje, wordt je gelijk afgestraft.
Ik heb voor mijn dagelijkse oldtimer een verzekering met onbeperkt aantal kilometers weten los te peuteren. Gewoon netjes met het voor ons zo belangrijke artikel m.b.t. taxatiewaarde ipv dagwaarde op de polis vermeld. Uiteraard betaal ik wel wat meer dan bij een "7.000 kilometer per jaar" verzekering, maar dat is ook het geval bij niet-oldtimers.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 11:21 schreef lipjes het volgende:
[..]
Om een oldtimer verzekering te mogen hebben mag je maar een max aantal km per jaar rijden ermee.
Bij mijn verzekering is dat 7500.
[..]
Klopt, jij niet, maar de mensen die er een stuk of 6 hebben voor de hobby liggen daar wel wakker van.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik heb voor mijn dagelijkse oldtimer een verzekering met onbeperkt aantal kilometers weten los te peuteren. Gewoon netjes met het voor ons zo belangrijke artikel m.b.t. taxatiewaarde ipv dagwaarde op de polis vermeld. Uiteraard betaal ik wel wat meer dan bij een "7.000 kilometer per jaar" verzekering, maar dat is ook het geval bij niet-oldtimers.
Ja ik ben een misbruiker van de regeling. Ik rijd ruim 20.000 per jaar. Oh wacht, als de regeling niet bestond/wordt afgeschaft blijf ik dat in dezelfde auto doen. Jammer van die 18 euro per maand maar ik zal er niet wakker van liggen.
Een collega van mij vertelde dat er misschien wel een vergoeding tegenover staat. Dat was toen het grijs kenteken werd afgeschaft wel namelijk. Iedereen die een grijs kenteken reed kreeg een bepaald bedrag van de overheid.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het vermoeden is 2014 maar eigenlijk is er nog niets bekend, behalve deze aankondiging.
in 2011 nog geen 250.000 van voor 87, dus dat snap ik niet.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...
Joop Stolze kan dan wel stoppen met zijn loodsjequote:Op woensdag 31 oktober 2012 13:02 schreef valek het volgende:
[..]
Een collega van mij vertelde dat er misschien wel een vergoeding tegenover staat. Dat was toen het grijs kenteken werd afgeschaft wel namelijk. Iedereen die een grijs kenteken reed kreeg een bepaald bedrag van de overheid.
Sloopregeling.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 13:06 schreef powerflux het volgende:
[..]
in 2011 nog geen 300.000 van voor 87, dus dat snap ik niet.
heb ge-edit, het is nog minder.quote:
koop je een eendje of andere auto vaan 400kg of minder en dan rijd je nog in je 190Dquote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.
Dan houd je de goedkoop-rijders buiten en voor degenen die het daadwerkelijk als liefhebberij hebben veranderd er weinig (tenzij ze alleen maar oldtimers hebben, dan wordt er dus 1 MRB plichtig)
Jawel, want de aanschafprijs was niet hoog (wegens de roest) en normaal gesproken zou de roest wegslijpen en opnieuw lassen en netjes spuiten juist waarde-verhogend moeten zijn. En een nieuwe APK had het ding al sinds enkele weken (samen met een grote beurt) dus op zich zou het zelfs een kleine bescheiden winst opgeleverd hebben. Maar nu dus niet.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 02:27 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Dat haal je er sowieso niet uit, maar dat weet je met een oldtimer.
Wel kut inderdaad dat ze net nu die regeling gaan afschaffen.
Ik ook niet. Hoe dan ook, het is meer dan 2 miljoen euro per jaar.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 13:06 schreef powerflux het volgende:
[..]
in 2011 nog geen 250.000 van voor 87, dus dat snap ik niet.
http://www.bovagrai.info/auto/2012/1.12.html
jij heb er maar 1quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik heb voor mijn dagelijkse oldtimer een verzekering met onbeperkt aantal kilometers weten los te peuteren. Gewoon netjes met het voor ons zo belangrijke artikel m.b.t. taxatiewaarde ipv dagwaarde op de polis vermeld. Uiteraard betaal ik wel wat meer dan bij een "7.000 kilometer per jaar" verzekering, maar dat is ook het geval bij niet-oldtimers.
Ja ik ben een misbruiker van de regeling. Ik rijd ruim 20.000 per jaar. Oh wacht, als de regeling niet bestond/wordt afgeschaft blijf ik dat in dezelfde auto doen. Jammer van die 18 euro per maand maar ik zal er niet wakker van liggen.
ik rij nu in een auto met belasting (nog 2 maandjes en dan is die ook belasting vrij)quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:18 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Uitgaande van de 40-100 keer hogere NOx-uitstoot zijn die kilometers dan wel vergelijkbaar met 60.000 tot 150.000 kilometers van een nieuwe auto.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot liefhebber van oldtimers, maar gooi de discussie niet op de geringe milieuschade die ze zouden veroorzaken want dat is simpelweg niet waar.
nooit gehad... en ik reed toen in een T3 uit 1986 dieselquote:Op woensdag 31 oktober 2012 13:02 schreef valek het volgende:
[..]
Een collega van mij vertelde dat er misschien wel een vergoeding tegenover staat. Dat was toen het grijs kenteken werd afgeschaft wel namelijk. Iedereen die een grijs kenteken reed kreeg een bepaald bedrag van de overheid.
heb alleen probleem dat mijn 1e auto ook ouder wordquote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:27 schreef Nucky het volgende:
Ik heb een Jaguar XJ12 naast mijn gewone auto voor de hobby (LPG). Als ik belasting zou moeten gaan betalen o.b.v. huidige tabel, zou ik 2200 euro per jaar kwijt zijn. En dat terwijl ik 'm alleen gebruik voor rally's en leuke ritjes.
De import Mercedessen hebben het verpest voor de rest. Mensen die goedkoop willen rijden in een diesel als hun eerste auto. Ik hoop dat men met een geldig compromis komt, bijvoorbeeld zoals eerder hier genoemd;
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer verzekering (kilometers gemaximeerd)
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer als tweede auto
Of een combinatie ervan.
Petitie behouden MRB vrijstelling oldtimers hier: http://www.knac.nl/petitie/ (site overbelast op dit moment)
Hoe kom je uit op 2200e? Of bedoel je voor beide wagens samen?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:27 schreef Nucky het volgende:
Ik heb een Jaguar XJ12 naast mijn gewone auto voor de hobby (LPG). Als ik belasting zou moeten gaan betalen o.b.v. huidige tabel, zou ik 2200 euro per jaar kwijt zijn. En dat terwijl ik 'm alleen gebruik voor rally's en leuke ritjes.
De import Mercedessen hebben het verpest voor de rest. Mensen die goedkoop willen rijden in een diesel als hun eerste auto. Ik hoop dat men met een geldig compromis komt, bijvoorbeeld zoals eerder hier genoemd;
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer verzekering (kilometers gemaximeerd)
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer als tweede auto
Of een combinatie ervan.
Petitie behouden MRB vrijstelling oldtimers hier: http://www.knac.nl/petitie/ (site overbelast op dit moment)
Gewicht van de auto + LPG installatie + Noord Brabantquote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:44 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Hoe kom je uit op 2200e? Of bedoel je voor beide wagens samen?
En als dagelijkse auto ook nogquote:
editjequote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:29 schreef T42 het volgende:
ik rij nu in een auto met belasting (nog 2 maandjes en dan is die ook belasting vrij)
maar die heeft van alles wat schoon is (en kapot kan )
Op welke tabel doel je?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:06 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan de tabel?
Net zoals er nu mensen frauderen door een 7000 km/jaar verzekering zwaar te misbruiken, zal dit niet controleerbaar zijn. En dus niet worden ingevoerd.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:27 schreef Nucky het volgende:
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer verzekering (kilometers gemaximeerd)
Dus een belastingvrije Aygo en daarna een 2 ton wegende 30 jaar oude diesel? Dat doet niets af aan de milieuargumenten dus zal ook niet gebeuren.quote:- MRB vrijstelling op basis van oldtimer als tweede auto
Goed punt. KM stand is bij oldtimers moeilijk te controleren. En makkelijk te manipuleren. Ben wel benieuwd wat die milieu argumenten precies zijn trouwens. Maak het maar meetbaar zou ik zeggen en hang daar een bepaald tarief aan.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:08 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Net zoals er nu mensen frauderen door een 7000 km/jaar verzekering zwaar te misbruiken, zal dit niet controleerbaar zijn. En dus niet worden ingevoerd.
[..]
Dus een belastingvrije Aygo en daarna een 2 ton wegende 30 jaar oude diesel? Dat doet niets af aan de milieuargumenten dus zal ook niet gebeuren.
Het enige compromis wat ik zo kan bedenken, zou zijn auto's waar 30 jaar lang belasting voor betaald is in Nederland vrij te stellen. Dat sluit alle import-auto's uit. Maar dat zal wel niet mogen van de EU.
Het geeft leuk aan hoe zinloos het is dat de vorige regering had bedacht de 25 jaar regeling jaarlijks een jaartje op te rekken, en dat nog tijdens het oprekken de nieuwe lichting ambtenaartjes alweer wat anders wil.
Excuus, dacht ik ik die al had gepost. Bij deze.quote:
Vanaf 1 januari 2014, zie de begroting in het regeerakkoord. Dus dat betekent dat we nog 14 maanden belastingvrij kunnen rondkarren.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het vermoeden is 2014 maar eigenlijk is er nog niets bekend, behalve deze aankondiging.
Zie het vorige topic. Of Google even. TNO: http://www.tno.nl/content(...)item_id=201207310032quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:28 schreef Nucky het volgende:
[..]
Goed punt. KM stand is bij oldtimers moeilijk te controleren. En makkelijk te manipuleren. Ben wel benieuwd wat die milieu argumenten precies zijn trouwens. Maak het maar meetbaar zou ik zeggen en hang daar een bepaald tarief aan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |