Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:44 schreef ukga het volgende:
Toevallig was dit laatst op tv. En het bleek als alle oldtimers belasting moesten betalen, dat dit maar 2 miljoen per jaar oplevert. Lijkt me niet echt zoden aan de dijk te zette die 2 miljoen. dus beter kappe ze er mee
Vele druppels maken een volle emmer.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:44 schreef ukga het volgende:
Toevallig was dit laatst op tv. En het bleek als alle oldtimers belasting moesten betalen, dat dit maar 2 miljoen per jaar oplevert. Lijkt me niet echt zoden aan de dijk te zette die 2 miljoen. dus beter kappe ze er mee
niet iedereen is van plan hem te verzeleren en op de weg te laten hr...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...
Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:52 schreef lipjes het volgende:
Ik ben nog steeds voor het volgende:
Als je een oldtimer hebt die 2-3x per jaar rijd mag je een oldtimerverzekering hebben.
Als je er dagelijks mee rijd moet die normaal verzekerd zijn.
Iedereen die een oldtimer verzekering heeft, geen MRB, iedereen die er dagelijks mee rijd wel.
Lijkt me wel zo eerlijk dan.
De profiteurs pak je ermee, en de hobbyisten kunnen lekker door blijven hobbyen
Makkelijk zat, ik koop een fiesta uit 97, en behalve keuren doe ik er het hele jaar niks mee.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.
Dan houd je de goedkoop-rijders buiten en voor degenen die het daadwerkelijk als liefhebberij hebben veranderd er weinig (tenzij ze alleen maar oldtimers hebben, dan wordt er dus 1 MRB plichtig)
Mwa, dat moeten hoeft ook weer niet.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.
Dan houd je de goedkoop-rijders buiten en voor degenen die het daadwerkelijk als liefhebberij hebben veranderd er weinig (tenzij ze alleen maar oldtimers hebben, dan wordt er dus 1 MRB plichtig)
Die hebben in dit geval inderdaad wel wat pech, maar uiteindelijk hebben ze ook de mogelijkheid om op elk gewenst in de auto te stappen. En dit treft een véél kleinere groep dan er nu wordt aangesproken.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:59 schreef lipjes het volgende:
[..]
Mwa, dat moeten hoeft ook weer niet.
Want ken mensen die werken niet meer, maar hobbyen nog wel.
En dan hebben ze zo een auto voor de hobby, en verder doen ze alles op de fiets e.d.
Om een oldtimer verzekering te mogen hebben mag je maar een max aantal km per jaar rijden ermee.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 11:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Die hebben in dit geval inderdaad wel wat pech, maar uiteindelijk hebben ze ook de mogelijkheid om op elk gewenst in de auto te stappen. En dit treft een véél kleinere groep dan er nu wordt aangesproken.
quote:In bezit van een auto of motor ouder dan 20 jaar? Speciaal voor mensen die hun dagelijkse vervoermiddel bij ZLM verzekerd hebben, is er een gunstige ZLM Oldtimerverzekering. Bent u zelf ouder dan 24 jaar, is de oldtimer alleen voor recreatief gebruik en rijdt u niet meer dan 7500 kilometer per jaar? Profiteer dan van het gunstige oldtimertarief.
quote:De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu- overwegingen afgeschaft.
profiteurs vind ik een groot woord.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:52 schreef lipjes het volgende:
Ik ben nog steeds voor het volgende:
Als je een oldtimer hebt die 2-3x per jaar rijd mag je een oldtimerverzekering hebben.
Als je er dagelijks mee rijd moet die normaal verzekerd zijn.
Iedereen die een oldtimer verzekering heeft, geen MRB, iedereen die er dagelijks mee rijd wel.
Lijkt me wel zo eerlijk dan.
De profiteurs pak je ermee, en de hobbyisten kunnen lekker door blijven hobbyen
Het vermoeden is 2014 maar eigenlijk is er nog niets bekend, behalve deze aankondiging.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 11:30 schreef valek het volgende:
Ik kan nergens lezen per wanneer de regeling ingaat. Wanneer moet ik belasting gaan betalen over mijn mooie Mercedes w126 500 sel uit 1986?
Klopt, als je ergens gebruik van maakt is het ineens misbruik.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:03 schreef ukga het volgende:
[..]
profiteurs vind ik een groot woord.
Heb je in Nederland eens een mazzeltje, wordt je gelijk afgestraft.
En Oldtimers betalen zelf de belasting niet...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...
Klopt, maar je hebt er wel heel veel die van de MRB vrijstelling profiteren om zo een stuk goedkoper te rijden.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:03 schreef ukga het volgende:
[..]
profiteurs vind ik een groot woord.
Heb je in Nederland eens een mazzeltje, wordt je gelijk afgestraft.
Ik heb voor mijn dagelijkse oldtimer een verzekering met onbeperkt aantal kilometers weten los te peuteren. Gewoon netjes met het voor ons zo belangrijke artikel m.b.t. taxatiewaarde ipv dagwaarde op de polis vermeld. Uiteraard betaal ik wel wat meer dan bij een "7.000 kilometer per jaar" verzekering, maar dat is ook het geval bij niet-oldtimers.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 11:21 schreef lipjes het volgende:
[..]
Om een oldtimer verzekering te mogen hebben mag je maar een max aantal km per jaar rijden ermee.
Bij mijn verzekering is dat 7500.
[..]
Klopt, jij niet, maar de mensen die er een stuk of 6 hebben voor de hobby liggen daar wel wakker van.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik heb voor mijn dagelijkse oldtimer een verzekering met onbeperkt aantal kilometers weten los te peuteren. Gewoon netjes met het voor ons zo belangrijke artikel m.b.t. taxatiewaarde ipv dagwaarde op de polis vermeld. Uiteraard betaal ik wel wat meer dan bij een "7.000 kilometer per jaar" verzekering, maar dat is ook het geval bij niet-oldtimers.
Ja ik ben een misbruiker van de regeling. Ik rijd ruim 20.000 per jaar. Oh wacht, als de regeling niet bestond/wordt afgeschaft blijf ik dat in dezelfde auto doen. Jammer van die 18 euro per maand maar ik zal er niet wakker van liggen.
Een collega van mij vertelde dat er misschien wel een vergoeding tegenover staat. Dat was toen het grijs kenteken werd afgeschaft wel namelijk. Iedereen die een grijs kenteken reed kreeg een bepaald bedrag van de overheid.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het vermoeden is 2014 maar eigenlijk is er nog niets bekend, behalve deze aankondiging.
in 2011 nog geen 250.000 van voor 87, dus dat snap ik niet.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...
Joop Stolze kan dan wel stoppen met zijn loodsjequote:Op woensdag 31 oktober 2012 13:02 schreef valek het volgende:
[..]
Een collega van mij vertelde dat er misschien wel een vergoeding tegenover staat. Dat was toen het grijs kenteken werd afgeschaft wel namelijk. Iedereen die een grijs kenteken reed kreeg een bepaald bedrag van de overheid.
Sloopregeling.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 13:06 schreef powerflux het volgende:
[..]
in 2011 nog geen 300.000 van voor 87, dus dat snap ik niet.
heb ge-edit, het is nog minder.quote:
koop je een eendje of andere auto vaan 400kg of minderquote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.
Dan houd je de goedkoop-rijders buiten en voor degenen die het daadwerkelijk als liefhebberij hebben veranderd er weinig (tenzij ze alleen maar oldtimers hebben, dan wordt er dus 1 MRB plichtig)
Jawel, want de aanschafprijs was niet hoog (wegens de roest) en normaal gesproken zou de roest wegslijpen en opnieuw lassen en netjes spuiten juist waarde-verhogend moeten zijn.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 02:27 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Dat haal je er sowieso niet uit, maar dat weet je met een oldtimer.
Wel kut inderdaad dat ze net nu die regeling gaan afschaffen.
Ik ook niet. Hoe dan ook, het is meer dan 2 miljoen euro per jaar.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 13:06 schreef powerflux het volgende:
[..]
in 2011 nog geen 250.000 van voor 87, dus dat snap ik niet.
http://www.bovagrai.info/auto/2012/1.12.html
jij heb er maar 1quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik heb voor mijn dagelijkse oldtimer een verzekering met onbeperkt aantal kilometers weten los te peuteren. Gewoon netjes met het voor ons zo belangrijke artikel m.b.t. taxatiewaarde ipv dagwaarde op de polis vermeld. Uiteraard betaal ik wel wat meer dan bij een "7.000 kilometer per jaar" verzekering, maar dat is ook het geval bij niet-oldtimers.
Ja ik ben een misbruiker van de regeling. Ik rijd ruim 20.000 per jaar. Oh wacht, als de regeling niet bestond/wordt afgeschaft blijf ik dat in dezelfde auto doen. Jammer van die 18 euro per maand maar ik zal er niet wakker van liggen.
ik rij nu in een auto met belasting (nog 2 maandjes en dan is die ook belasting vrij)quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:18 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Uitgaande van de 40-100 keer hogere NOx-uitstoot zijn die kilometers dan wel vergelijkbaar met 60.000 tot 150.000 kilometers van een nieuwe auto.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot liefhebber van oldtimers, maar gooi de discussie niet op de geringe milieuschade die ze zouden veroorzaken want dat is simpelweg niet waar.
nooit gehad... en ik reed toen in een T3 uit 1986 dieselquote:Op woensdag 31 oktober 2012 13:02 schreef valek het volgende:
[..]
Een collega van mij vertelde dat er misschien wel een vergoeding tegenover staat. Dat was toen het grijs kenteken werd afgeschaft wel namelijk. Iedereen die een grijs kenteken reed kreeg een bepaald bedrag van de overheid.
heb alleen probleem dat mijn 1e auto ook ouder wordquote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:27 schreef Nucky het volgende:
Ik heb een Jaguar XJ12 naast mijn gewone auto voor de hobby (LPG). Als ik belasting zou moeten gaan betalen o.b.v. huidige tabel, zou ik 2200 euro per jaar kwijt zijn. En dat terwijl ik 'm alleen gebruik voor rally's en leuke ritjes.
De import Mercedessen hebben het verpest voor de rest. Mensen die goedkoop willen rijden in een diesel als hun eerste auto. Ik hoop dat men met een geldig compromis komt, bijvoorbeeld zoals eerder hier genoemd;
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer verzekering (kilometers gemaximeerd)
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer als tweede auto
Of een combinatie ervan.
Petitie behouden MRB vrijstelling oldtimers hier: http://www.knac.nl/petitie/ (site overbelast op dit moment)
Hoe kom je uit op 2200e? Of bedoel je voor beide wagens samen?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:27 schreef Nucky het volgende:
Ik heb een Jaguar XJ12 naast mijn gewone auto voor de hobby (LPG). Als ik belasting zou moeten gaan betalen o.b.v. huidige tabel, zou ik 2200 euro per jaar kwijt zijn. En dat terwijl ik 'm alleen gebruik voor rally's en leuke ritjes.
De import Mercedessen hebben het verpest voor de rest. Mensen die goedkoop willen rijden in een diesel als hun eerste auto. Ik hoop dat men met een geldig compromis komt, bijvoorbeeld zoals eerder hier genoemd;
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer verzekering (kilometers gemaximeerd)
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer als tweede auto
Of een combinatie ervan.
Petitie behouden MRB vrijstelling oldtimers hier: http://www.knac.nl/petitie/ (site overbelast op dit moment)
Gewicht van de auto + LPG installatie + Noord Brabantquote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:44 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Hoe kom je uit op 2200e? Of bedoel je voor beide wagens samen?
En als dagelijkse auto ook nogquote:
editjequote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:29 schreef T42 het volgende:
ik rij nu in een auto met belasting (nog 2 maandjes en dan is die ook belasting vrij)
maar die heeft van alles wat schoon is (en kapot kan)
Op welke tabel doel je?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:06 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan de tabel?
Net zoals er nu mensen frauderen door een 7000 km/jaar verzekering zwaar te misbruiken, zal dit niet controleerbaar zijn. En dus niet worden ingevoerd.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:27 schreef Nucky het volgende:
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer verzekering (kilometers gemaximeerd)
Dus een belastingvrije Aygo en daarna een 2 ton wegende 30 jaar oude diesel? Dat doet niets af aan de milieuargumenten dus zal ook niet gebeuren.quote:- MRB vrijstelling op basis van oldtimer als tweede auto
Goed punt. KM stand is bij oldtimers moeilijk te controleren. En makkelijk te manipuleren. Ben wel benieuwd wat die milieu argumenten precies zijn trouwens. Maak het maar meetbaar zou ik zeggen en hang daar een bepaald tarief aan.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:08 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Net zoals er nu mensen frauderen door een 7000 km/jaar verzekering zwaar te misbruiken, zal dit niet controleerbaar zijn. En dus niet worden ingevoerd.
[..]
Dus een belastingvrije Aygo en daarna een 2 ton wegende 30 jaar oude diesel? Dat doet niets af aan de milieuargumenten dus zal ook niet gebeuren.
Het enige compromis wat ik zo kan bedenken, zou zijn auto's waar 30 jaar lang belasting voor betaald is in Nederland vrij te stellen. Dat sluit alle import-auto's uit. Maar dat zal wel niet mogen van de EU.
Het geeft leuk aan hoe zinloos het is dat de vorige regering had bedacht de 25 jaar regeling jaarlijks een jaartje op te rekken, en dat nog tijdens het oprekken de nieuwe lichting ambtenaartjes alweer wat anders wil.
Excuus, dacht ik ik die al had gepost. Bij deze.quote:
Vanaf 1 januari 2014, zie de begroting in het regeerakkoord. Dus dat betekent dat we nog 14 maanden belastingvrij kunnen rondkarren.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het vermoeden is 2014 maar eigenlijk is er nog niets bekend, behalve deze aankondiging.
Zie het vorige topic. Of Google even. TNO: http://www.tno.nl/content(...)item_id=201207310032quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:28 schreef Nucky het volgende:
[..]
Goed punt. KM stand is bij oldtimers moeilijk te controleren. En makkelijk te manipuleren. Ben wel benieuwd wat die milieu argumenten precies zijn trouwens. Maak het maar meetbaar zou ik zeggen en hang daar een bepaald tarief aan.
Klinkt redelijk.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zie het vorige topic. Of Google even. TNO: http://www.tno.nl/content(...)item_id=201207310032
Als je een moderne dieselauto met 200 euro per kwartaal motorrijtuigenbelasting als uitgangspunt neemt, en dat gaat extrapoleren naar een 30 jaar oude diesel die 80 keer zo veel NOx uitstoot zit je op 16000 euro per kwartaal
Even advocaat van de duivel:quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:50 schreef Bananenvlaflip het volgende:
5000 kilometer per jaar lijkt me redelijk. Das een enkeltje Noordkaap, dus de terugweg wordt wat kostbaar (maar hobby dus acceptabel). Als je vanaf april tot en met oktober met de oldtimer plezierritjes maakt, betekent dat een kleine 600 kilometer per maand. Lijkt me meer dan redelijk.
Omdat er gemiddeld veel minder in gereden wordt. Dit gemiddelde gaat inmiddels hard omhoog door mensen die misbruik maken van de regeling.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:51 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Goed punt. Ik meen dat de huidige (oude) regeling ervan uitgaat dat deze auto's in hun jaren genoeg MRB hebben opgebracht en dat het een soort van handreiking is voor de liefhebber die deze auto's als cultureel erfgoed onderhoudt en sporadisch in de buitenlucht uitlaat. Op het punt van cultureel erfgoed ben ik sterk voor deze handreiking.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:51 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Kilometerheffing is inderdaad de meest eerlijke oplossing. Nadeel is wel dat je gevolgd kan worden. Voordeel is weer dat je bepaalde wegen hoger zou kunnen belastenquote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:03 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Toch tijd voor de kilometerheffing?
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:50 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Mooiste zou zijn wanneer er iets op gevonden wordt om de liefhebbers/hobbyisten te scheiden van de veelrijders in oldtimers.
Omdat we hier in Nederland al overal het volle pond voor betalen en dit eigenlijk het laatste was waar mensen voor een beetje geld van konden genieten.quote:
Die kosten dienen wel in verhouding te staan. Wanneer er buiten het restaureren en onderhouden ook nog enorme belastingen worden gerekend, omdat het vaak relatief zware voertuigen betreft terwijl hiermee weinig kilometers worden gemaakt, houdt de hobby wel op. De tarieven van de MRB zijn naar mijn mening ook wel sterk bepaald door het principe dat het moderne voertuigen betreft waarmee aanzienlijke aantallen kilometers per jaar worden gereden.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
Omdat MRB bedoelt is het gebruik van de auto als vervoersmiddel te belasten, op deze manier OV of fietsen aantrekkelijker te maken dan autorijden. Een hobbyauto heeft geen functie alsvervoersmiddel.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
Er zit wel een gedachte achter. Door het MRB-systeem kan onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor verschillende brandstoffen. De MRB voor diesels is duurder gemaakt waardoor de fiscale prijs voor een liter diesel omlaag kon als steunbetuiging aan de Nederlandse transportbedrijven. Niet voor niets zie ik hier Duitsers aan de Nederlandse pomp diesel tanken. Het is hier simpelweg goedkoper.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:29 schreef Nucky het volgende:
Als je erover nadenkt is het sowieso vreemd geregeld in Nederland. Je zou ook alle belasting via benzine accijnzen kunnen binnen halen. Dan betaalt iedereen gewoon naar verbruik naar gelang type auto en aantal kilometers. Maar neen, hier in Nederland verzinnen we allemaal moeilijke constructies.
Maargoed, misschien zie ik het verkeerd hoor.
In essentie zou je dat in één keer kunnen omgooien. Maargoed. Zo ver zijn we nog niet.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:33 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Er zit wel een gedachte achter. Door het MRB-systeem kan onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor verschillende brandstoffen. De MRB voor diesels is duurder gemaakt waardoor de fiscale prijs voor een liter diesel omlaag kon als steunbetuiging aan de Nederlandse transportbedrijven. Niet voor niets zie ik hier Duitsers aan de Nederlandse pomp diesel tanken. Het is hier simpelweg goedkoper.
klopt want mijn passat uit 1982 rijd groen en uitstoot neutraal!quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:06 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
editje
Zie de tabel die ik hieronder heb gepost. De gemiddelde auto uit 1987 is behoorlijk meer vervuilend per kilometer dan de gemiddelde auto van nu. De techniek schrijdt voort.
km teller is geen apk puntquote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Ik denk dat je dan levendige handel krijgt in handige harry's die je teller wel even een paar duizend km terug kunnen zettenquote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Is bij mij vijf jaar lang geen afkeurpunt geweest...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:50 schreef T42 het volgende:
[..]
km teller is geen apk puntsnelheids meter wel
Ik kan zonder veel poespas via de onderzijde langs het stuur de kabel uit mijn teller draaien, is nog geen 30 seconden werk...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 18:35 schreef lezut het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan levendige handel krijgt in handige harry's die je teller wel even een paar duizend km terug kunnen zettenwe hebben het wel over ouwe meuk he, daarbij gaat dat doorgaans wat makkelijker
Dat bedoel ikquote:Op woensdag 31 oktober 2012 18:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik kan zonder veel poespas via de onderzijde langs het stuur de kabel uit mijn teller draaien, is nog geen 30 seconden werk...
Mijn KM teller staat al ruim 4 jaar op 317.000km.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:25 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Omdat we hier in Nederland al overal het volle pond voor betalen en dit eigenlijk het laatste was waar mensen voor een beetje geld van konden genieten.
Vergeet ook niet dat 9 van de 10 mensen met een oldtimer er speciaal een stallingsruimte voor moeten huren!
Hebben we al.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
...
Er is nog iets wat redelijk belastingvrij is: koop een (zeil)boot
Hoezo je eigen keuze? Niet iedereen heeft een dubbele garagebox en een zwembad in de tuin.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze.Er is nog iets wat redelijk belastingvrij is: koop een (zeil)boot
Ach gut, moet ik nu werkelijk medelijden hebben met mensen die dit rijden op de Nederlandse wegen?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:34 schreef dion_v_k het volgende:
Neem nou een Chevrolet Suburban 6,2 ltr. diesel, daar wil je echt geen belasting voor betalen.
ziet er niet echt pre-1987 uit, vind je wel?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ach gut, moet ik nu werkelijk medelijden hebben met mensen die dit rijden op de Nederlandse wegen?
[ afbeelding ]
Juist dat soort excessen leiden tot het uitsterven van de belastingvrijstelling.
Dat is niet het model waar we het over hebben, maar dan nog. De mensen die dat model wel rijden betalen nog meer.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ach gut, moet ik nu werkelijk medelijden hebben met mensen die dit rijden op de Nederlandse wegen?
[ afbeelding ]
Juist dat soort excessen leiden tot het uitsterven van de belastingvrijstelling.
houtvuur is CO2 neutraalquote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:09 schreef Hyperdude het volgende:
Voor iedere 100 km die ik rij met mijn oude gebakje ga ik 1 dag extra mijn openhaerd eens eens goed op stoken.
Gewoon omdat het kan.
Don't get mad, get even
CO2 is een farce. Het gaat mij puur om de uitstoot van roet en andere carcinogenen.quote:
Lijkt me een kleine moeite om bij snelheidsflitsen, wat ze hier op het platteland vaak genoeg doen, ook op die 60-dagen te controleren.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:54 schreef Fer het volgende:
Suburban is een leuk voorbeeld, maar rijden er ook net zoveel in een Chevy Van 6.2 diesel of 5,7 LPG die vallen praktisch onder dezelfde cathogorie.
Aan de andere kant, mijn E30 is een van de laatste Baurs, een type 2 die nog schaarser is dan een type 1 of een sharknose en ik betaal wel belasting.
60 dagenkaart zou met de huidige techniek van snelweg camera's en mobiele controle goed te controleren zijn. Dan nog zouden kleine dorpjes weer buiten het controlegebied vallen, alhoewel dit ook speelt met leasebakken zonder bijtelling.
Ja, natuurlijk.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze.
Waarom zou de overheid zoveel moeite moeten doen? Voor 60 dagen rijden hebben ze de optie: schorsen!quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:54 schreef Fer het volgende:
60 dagenkaart zou met de huidige techniek van snelweg camera's en mobiele controle goed te controleren zijn.
Nope trouwens, jouw genoemde bakken rijden onder een campervergunning.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:54 schreef Fer het volgende:
Suburban is een leuk voorbeeld, maar rijden er ook net zoveel in een Chevy Van 6.2 diesel of 5,7 LPG die vallen praktisch onder dezelfde cathogorie.
Aan de andere kant, mijn E30 is een van de laatste Baurs, een type 2 die nog schaarser is dan een type 1 of een sharknose en ik betaal wel belasting.
60 dagenkaart zou met de huidige techniek van snelweg camera's en mobiele controle goed te controleren zijn. Dan nog zouden kleine dorpjes weer buiten het controlegebied vallen, alhoewel dit ook speelt met leasebakken zonder bijtelling.
Hoe kom je erbij dat je Passat met Golf 3 diesel motor uitstoot neutraal is?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:50 schreef T42 het volgende:
[..]
klopt want mijn passat uit 1982 rijd groen en uitstoot neutraal!
maar dat staat niet in de gegevens
Zijn dagelijks vervoer is een Fendtquote:Op woensdag 31 oktober 2012 21:40 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat je Passat met Golf 3 diesel motor uitstoot neutraal is?
Dat is helaas niet correct.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:02 schreef DS4 het volgende:
Zoals met iedere regeling waarvan gebruik wordt gemaakt op een wijze die de overheid niet zint komt er een tijd van afschaffen.
Persoonlijk snap ik het waarom wel. Er is geen enkele reden waarom iemand die dagelijks in een oud hok rond rijdt geen wegenbelasting moet betalen.
Mij lijkt een alternatief wel iets, nl. dat men een speciale regeling maakt op basis waarvan je per dag kan betalen. Waarbij je dan per dag zeg maar 1% betaalt van de wegenbelasting. Dan komen de verzamelaars niet in de problemen.
Overigens: oude auto... gewoon in een ander EU land laten registreren waar ze wel een regeling voor oldtimers hebben, of veel minder wegenbelasting.Je mag er nl. gewoon mee rondrijden in NL.
Hoe wil je dat gaan controleren? Rekeningrijden alvast introduceren voor oldtimers?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:02 schreef DS4 het volgende:
Mij lijkt een alternatief wel iets, nl. dat men een speciale regeling maakt op basis waarvan je per dag kan betalen. Waarbij je dan per dag zeg maar 1% betaalt van de wegenbelasting. Dan komen de verzamelaars niet in de
Dat is weldegelijk correct. Je moet alleen BPM afdragen (en dat niet eens in alle gevallen). Op een NL auto is al BPM betaald en bij een niet-NL auto is de BPM verwaarloosbaar bij een hoge leeftijd.quote:
Het spijt me voor je, maar jouw kenteken wordt bijzonder vaak gescand hoor... Neem maar eens een leaseauto en verklaar dan maar eens dat je er niet privé meer rijdt. Je loopt erg snel tegen de lamp.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:08 schreef ColtZ40 het volgende:
Hoe wil je dat gaan controleren? Rekeningrijden alvast introduceren voor oldtimers?
Als je naar de ikea of meubelboulevard gaat wel ja.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het spijt me voor je, maar jouw kenteken wordt bijzonder vaak gescand hoor... Neem maar eens een leaseauto en verklaar dan maar eens dat je er niet privé meer rijdt. Je loopt erg snel tegen de lamp.
http://auto-en-vervoer.in(...)nlands-kenteken.htmlquote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is weldegelijk correct. Je moet alleen BPM afdragen (en dat niet eens in alle gevallen). Op een NL auto is al BPM betaald en bij een niet-NL auto is de BPM verwaarloosbaar bij een hoge leeftijd.
Zelfs als je daar legaal mee mag rijden in Nederland: voor het registreren van een auto moet je (tenminste, zo werkt dat in NL) ook in het land wonen.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is weldegelijk correct. Je moet alleen BPM afdragen (en dat niet eens in alle gevallen). Op een NL auto is al BPM betaald en bij een niet-NL auto is de BPM verwaarloosbaar bij een hoge leeftijd.
Ik zeur ook niet, het is niet alleen mijn hobby maar mijn passie. Heb er zelfs mijn werk van gemaaktquote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:13 schreef ColtZ40 het volgende:
Als je oldtimer je hobby is moet niet zeuren. Een hobby mag geld kosten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |