abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 oktober 2012 @ 10:20:21 #1
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118657993
Euh ja, deel 2 dus. In het nieuwe regeerakkoord van VVD en PvdA staat vermeld dat men de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wil laten vervallen. Spuw hier uw gal.
pi_118658119
  woensdag 31 oktober 2012 @ 10:44:03 #3
97111 ukga
Siewosie baas
pi_118658666
Toevallig was dit laatst op tv. En het bleek als alle oldtimers belasting moesten betalen, dat dit maar 2 miljoen per jaar oplevert. Lijkt me niet echt zoden aan de dijk te zette die 2 miljoen. dus beter kappe ze er mee
  woensdag 31 oktober 2012 @ 10:50:44 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118658873
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:44 schreef ukga het volgende:
Toevallig was dit laatst op tv. En het bleek als alle oldtimers belasting moesten betalen, dat dit maar 2 miljoen per jaar oplevert. Lijkt me niet echt zoden aan de dijk te zette die 2 miljoen. dus beter kappe ze er mee
Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...
censuur :O
pi_118658901
Er zou iets van een regeling moeten komen dat oldtimers die minder dan x.xxx km per jaar rijden vrij zijn van MRB of dit naar rato betalen en oldtimers die meer rijden wel MRB betalen. Dit dan trouwens ook voor niet-oldtimers ingevoerd worden.
Wel allemaal een blackbox in de auto dan.
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:44 schreef ukga het volgende:
Toevallig was dit laatst op tv. En het bleek als alle oldtimers belasting moesten betalen, dat dit maar 2 miljoen per jaar oplevert. Lijkt me niet echt zoden aan de dijk te zette die 2 miljoen. dus beter kappe ze er mee
Vele druppels maken een volle emmer.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 31 oktober 2012 @ 10:51:59 #6
97111 ukga
Siewosie baas
pi_118658907
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...
niet iedereen is van plan hem te verzeleren en op de weg te laten hr...

Maar ik zie je punt
  woensdag 31 oktober 2012 @ 10:52:37 #7
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_118658924
Ik ben nog steeds voor het volgende:
Als je een oldtimer hebt die 2-3x per jaar rijd mag je een oldtimerverzekering hebben.
Als je er dagelijks mee rijd moet die normaal verzekerd zijn.

Iedereen die een oldtimer verzekering heeft, geen MRB, iedereen die er dagelijks mee rijd wel.
Lijkt me wel zo eerlijk dan.

De profiteurs pak je ermee, en de hobbyisten kunnen lekker door blijven hobbyen
  woensdag 31 oktober 2012 @ 10:54:51 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_118658990
Leuk verhaal over je uitstoot maar je realiseert je wel dat alle auto's bij elkaar verantwoordelijk zijn voor 1% van de totale uitstoot he.Industrie staat erboven met 3-5% en de rest is de aarde zelf (vulkanen, ademende dieren en schijt).

En jij denkt dat dan alle oldtimers op kenteken blijven? De meeste zullen hun verzameling rijdende auto's gaan beperken en de rest in de schuur zetten. Wat inhoud dat ze net zoveel kms rijden, maar in 1 of 2 auto's. De andere zijn van kenteken af en daar wordt dus geen MRB over geheven.
Oftewel de inkomsten komen niet overeen met wat er berekend is aan wat het op moet leveren (<- want daar gaat het om, niet om milieu :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 10:56:40 #9
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_118659040
quote:
7s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:52 schreef lipjes het volgende:
Ik ben nog steeds voor het volgende:
Als je een oldtimer hebt die 2-3x per jaar rijd mag je een oldtimerverzekering hebben.
Als je er dagelijks mee rijd moet die normaal verzekerd zijn.

Iedereen die een oldtimer verzekering heeft, geen MRB, iedereen die er dagelijks mee rijd wel.
Lijkt me wel zo eerlijk dan.

De profiteurs pak je ermee, en de hobbyisten kunnen lekker door blijven hobbyen
Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.

Dan houd je de goedkoop-rijders buiten en voor degenen die het daadwerkelijk als liefhebberij hebben veranderd er weinig (tenzij ze alleen maar oldtimers hebben, dan wordt er dus 1 MRB plichtig)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_118659052






Tot zover mijn bijdrage aan de milieudiscussie :)
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_118659084
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:56 schreef daNpy het volgende:

[..]

Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.

Dan houd je de goedkoop-rijders buiten en voor degenen die het daadwerkelijk als liefhebberij hebben veranderd er weinig (tenzij ze alleen maar oldtimers hebben, dan wordt er dus 1 MRB plichtig)
Makkelijk zat, ik koop een fiesta uit 97, en behalve keuren doe ik er het hele jaar niks mee.
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  woensdag 31 oktober 2012 @ 10:59:19 #12
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_118659119
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:56 schreef daNpy het volgende:

[..]

Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.

Dan houd je de goedkoop-rijders buiten en voor degenen die het daadwerkelijk als liefhebberij hebben veranderd er weinig (tenzij ze alleen maar oldtimers hebben, dan wordt er dus 1 MRB plichtig)
Mwa, dat moeten hoeft ook weer niet.
Want ken mensen die werken niet meer, maar hobbyen nog wel.
En dan hebben ze zo een auto voor de hobby, en verder doen ze alles op de fiets e.d.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 11:02:25 #13
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_118659217
quote:
7s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:59 schreef lipjes het volgende:

[..]

Mwa, dat moeten hoeft ook weer niet.
Want ken mensen die werken niet meer, maar hobbyen nog wel.
En dan hebben ze zo een auto voor de hobby, en verder doen ze alles op de fiets e.d.
Die hebben in dit geval inderdaad wel wat pech, maar uiteindelijk hebben ze ook de mogelijkheid om op elk gewenst in de auto te stappen. En dit treft een véél kleinere groep dan er nu wordt aangesproken.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 11:09:00 #14
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_118659388
Nederland. Het land wat de burger niets gunt.

Ik heb geen oldtimer, ik hoef er ook geen. Maar ik vindt ze wel cool. Lekker waardeloos dat ze dit ook weer gaan belasten :N
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  woensdag 31 oktober 2012 @ 11:21:48 #15
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_118659748
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 11:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

Die hebben in dit geval inderdaad wel wat pech, maar uiteindelijk hebben ze ook de mogelijkheid om op elk gewenst in de auto te stappen. En dit treft een véél kleinere groep dan er nu wordt aangesproken.
Om een oldtimer verzekering te mogen hebben mag je maar een max aantal km per jaar rijden ermee.
Bij mijn verzekering is dat 7500.

quote:
In bezit van een auto of motor ouder dan 20 jaar? Speciaal voor mensen die hun dagelijkse vervoermiddel bij ZLM verzekerd hebben, is er een gunstige ZLM Oldtimerverzekering. Bent u zelf ouder dan 24 jaar, is de oldtimer alleen voor recreatief gebruik en rijdt u niet meer dan 7500 kilometer per jaar? Profiteer dan van het gunstige oldtimertarief.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 11:25:43 #16
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118659874
Ik was even benieuwd naar de uitstoot van auto's als deel van de totale uitstoot.
Voor Nederland is ongeveer een vijfde van de co2-uitstoot afkomstig van het wegverkeer. (Bron: CBS)
Vooraf had ik gedacht dat het aandeel in het totaal wel lager zou zijn; ik vind het toch vrij hoog.
pi_118660013
Ik kan nergens lezen per wanneer de regeling ingaat. Wanneer moet ik belasting gaan betalen over mijn mooie Mercedes w126 500 sel uit 1986?
History became legend, legend became myth.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 11:34:42 #18
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118660176
Let wel; de oppositie gaat natuurlijk nog schieten op het regeerakkoord en wetgeving moet ook nog door de Eerste Kamer (al lijkt me niet dat die de MRB-kwestie zal tegenhouden). Het regeerakkoord zegt enkel
quote:
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu- overwegingen afgeschaft.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 12:03:52 #19
97111 ukga
Siewosie baas
pi_118661199
quote:
7s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:52 schreef lipjes het volgende:
Ik ben nog steeds voor het volgende:
Als je een oldtimer hebt die 2-3x per jaar rijd mag je een oldtimerverzekering hebben.
Als je er dagelijks mee rijd moet die normaal verzekerd zijn.

Iedereen die een oldtimer verzekering heeft, geen MRB, iedereen die er dagelijks mee rijd wel.
Lijkt me wel zo eerlijk dan.

De profiteurs pak je ermee, en de hobbyisten kunnen lekker door blijven hobbyen
profiteurs vind ik een groot woord.
Heb je in Nederland eens een mazzeltje, wordt je gelijk afgestraft.
pi_118661574
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 11:30 schreef valek het volgende:
Ik kan nergens lezen per wanneer de regeling ingaat. Wanneer moet ik belasting gaan betalen over mijn mooie Mercedes w126 500 sel uit 1986?
Het vermoeden is 2014 maar eigenlijk is er nog niets bekend, behalve deze aankondiging.
pi_118661601
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 12:03 schreef ukga het volgende:

[..]

profiteurs vind ik een groot woord.
Heb je in Nederland eens een mazzeltje, wordt je gelijk afgestraft.
Klopt, als je ergens gebruik van maakt is het ineens misbruik.

Voor mij is het overigens echt hobby, denk toch dat ik de auto wel houd.
  Redactie Frontpage woensdag 31 oktober 2012 @ 12:20:11 #22
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118661726
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...
En Oldtimers betalen zelf de belasting niet... :P
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 31 oktober 2012 @ 12:40:09 #23
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_118662371
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 12:03 schreef ukga het volgende:

[..]

profiteurs vind ik een groot woord.
Heb je in Nederland eens een mazzeltje, wordt je gelijk afgestraft.
Klopt, maar je hebt er wel heel veel die van de MRB vrijstelling profiteren om zo een stuk goedkoper te rijden.
gooien er een LPG installatie in (niet G3) en rijden maar.
pi_118662833
quote:
7s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 11:21 schreef lipjes het volgende:

[..]

Om een oldtimer verzekering te mogen hebben mag je maar een max aantal km per jaar rijden ermee.
Bij mijn verzekering is dat 7500.

[..]

Ik heb voor mijn dagelijkse oldtimer een verzekering met onbeperkt aantal kilometers weten los te peuteren. Gewoon netjes met het voor ons zo belangrijke artikel m.b.t. taxatiewaarde ipv dagwaarde op de polis vermeld. Uiteraard betaal ik wel wat meer dan bij een "7.000 kilometer per jaar" verzekering, maar dat is ook het geval bij niet-oldtimers.

Ja ik ben een misbruiker van de regeling. Ik rijd ruim 20.000 per jaar. Oh wacht, als de regeling niet bestond/wordt afgeschaft blijf ik dat in dezelfde auto doen. Jammer van die 18 euro per maand maar ik zal er niet wakker van liggen.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 13:01:17 #25
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_118663181
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 12:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik heb voor mijn dagelijkse oldtimer een verzekering met onbeperkt aantal kilometers weten los te peuteren. Gewoon netjes met het voor ons zo belangrijke artikel m.b.t. taxatiewaarde ipv dagwaarde op de polis vermeld. Uiteraard betaal ik wel wat meer dan bij een "7.000 kilometer per jaar" verzekering, maar dat is ook het geval bij niet-oldtimers.

Ja ik ben een misbruiker van de regeling. Ik rijd ruim 20.000 per jaar. Oh wacht, als de regeling niet bestond/wordt afgeschaft blijf ik dat in dezelfde auto doen. Jammer van die 18 euro per maand maar ik zal er niet wakker van liggen.
Klopt, jij niet, maar de mensen die er een stuk of 6 hebben voor de hobby liggen daar wel wakker van.
pi_118663237
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 12:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het vermoeden is 2014 maar eigenlijk is er nog niets bekend, behalve deze aankondiging.
Een collega van mij vertelde dat er misschien wel een vergoeding tegenover staat. Dat was toen het grijs kenteken werd afgeschaft wel namelijk. Iedereen die een grijs kenteken reed kreeg een bepaald bedrag van de overheid.
History became legend, legend became myth.
pi_118663368
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet! Er waren in 2010 410.000 oldtimers in Nederland. En ik kan je vertellen dat motorrijtuigenbelasting meer is dan 5 euro per jaar...
in 2011 nog geen 250.000 van voor 87, dus dat snap ik niet.

http://www.bovagrai.info/auto/2012/1.12.html
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_118663392
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 13:02 schreef valek het volgende:

[..]

Een collega van mij vertelde dat er misschien wel een vergoeding tegenover staat. Dat was toen het grijs kenteken werd afgeschaft wel namelijk. Iedereen die een grijs kenteken reed kreeg een bepaald bedrag van de overheid.
Joop Stolze kan dan wel stoppen met zijn loodsje :')
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  woensdag 31 oktober 2012 @ 13:08:33 #29
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_118663426
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 13:06 schreef powerflux het volgende:

[..]

in 2011 nog geen 300.000 van voor 87, dus dat snap ik niet.
Sloopregeling.
pi_118663492
quote:
7s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 13:08 schreef lipjes het volgende:

[..]

Sloopregeling.
heb ge-edit, het is nog minder.

Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_118663894
Nou gelukkig hoef ik maar per kwartaal 74 te dokken.
Dat heb ik wel over voor een van de eerste Golf 2 GTI'tjes...

Sommige mensen worden hier wel hard mee gepakt bijvoorbeeld de mensen met een oldtimer diesel, hun zullen veel verlies erop draaien met de verkoop of als ze hem houden met de belasting..
  woensdag 31 oktober 2012 @ 14:12:54 #32
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118665987
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:56 schreef daNpy het volgende:

[..]

Precies. Elke oldtimer bezitter moet (minstens) 1 auto hebben waarvoor gewoon MRB wordt betaald. De 'dagelijkse' auto dus. Of deze nou 30jr of ouder is, of nieuw en sowieso MRB plichtig maakt geen worst uit.

Dan houd je de goedkoop-rijders buiten en voor degenen die het daadwerkelijk als liefhebberij hebben veranderd er weinig (tenzij ze alleen maar oldtimers hebben, dan wordt er dus 1 MRB plichtig)
koop je een eendje of andere auto vaan 400kg of minder ;) en dan rijd je nog in je 190D
pi_118666138
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 02:27 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Dat haal je er sowieso niet uit, maar dat weet je met een oldtimer.
Wel kut inderdaad dat ze net nu die regeling gaan afschaffen.
Jawel, want de aanschafprijs was niet hoog (wegens de roest) en normaal gesproken zou de roest wegslijpen en opnieuw lassen en netjes spuiten juist waarde-verhogend moeten zijn. :P En een nieuwe APK had het ding al sinds enkele weken (samen met een grote beurt) dus op zich zou het zelfs een kleine bescheiden winst opgeleverd hebben. ;) Maar nu dus niet. :(

Waar je vandaan haalt waarom je het er niet uit zou halen met een oldtimer vraag ik me af. Ik werk al enige jaren in de oldtimer-branche en zie juist het tegenovergestelde. :)
  woensdag 31 oktober 2012 @ 14:21:02 #34
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118666340
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 13:06 schreef powerflux het volgende:

[..]

in 2011 nog geen 250.000 van voor 87, dus dat snap ik niet.

http://www.bovagrai.info/auto/2012/1.12.html
Ik ook niet. Hoe dan ook, het is meer dan 2 miljoen euro per jaar.
censuur :O
pi_118666628
Ik heb een Jaguar XJ12 naast mijn gewone auto voor de hobby (LPG). Als ik belasting zou moeten gaan betalen o.b.v. huidige tabel, zou ik 2200 euro per jaar kwijt zijn. En dat terwijl ik 'm alleen gebruik voor rally's en leuke ritjes.

De import Mercedessen hebben het verpest voor de rest. Mensen die goedkoop willen rijden in een diesel als hun eerste auto. Ik hoop dat men met een geldig compromis komt, bijvoorbeeld zoals eerder hier genoemd;

- MRB vrijstelling op basis van oldtimer verzekering (kilometers gemaximeerd)
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer als tweede auto

Of een combinatie ervan.

Petitie behouden MRB vrijstelling oldtimers hier: http://www.knac.nl/petitie/ (site overbelast op dit moment)
  woensdag 31 oktober 2012 @ 14:29:11 #36
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118666687
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 12:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik heb voor mijn dagelijkse oldtimer een verzekering met onbeperkt aantal kilometers weten los te peuteren. Gewoon netjes met het voor ons zo belangrijke artikel m.b.t. taxatiewaarde ipv dagwaarde op de polis vermeld. Uiteraard betaal ik wel wat meer dan bij een "7.000 kilometer per jaar" verzekering, maar dat is ook het geval bij niet-oldtimers.

Ja ik ben een misbruiker van de regeling. Ik rijd ruim 20.000 per jaar. Oh wacht, als de regeling niet bestond/wordt afgeschaft blijf ik dat in dezelfde auto doen. Jammer van die 18 euro per maand maar ik zal er niet wakker van liggen.
jij heb er maar 1 :')

quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:18 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Uitgaande van de 40-100 keer hogere NOx-uitstoot zijn die kilometers dan wel vergelijkbaar met 60.000 tot 150.000 kilometers van een nieuwe auto.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot liefhebber van oldtimers, maar gooi de discussie niet op de geringe milieuschade die ze zouden veroorzaken want dat is simpelweg niet waar.
ik rij nu in een auto met belasting (nog 2 maandjes en dan is die ook belasting vrij)
maar die heeft van alles wat schoon is (en kapot kan :') )
  woensdag 31 oktober 2012 @ 14:29:42 #37
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118666710
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 13:02 schreef valek het volgende:

[..]

Een collega van mij vertelde dat er misschien wel een vergoeding tegenover staat. Dat was toen het grijs kenteken werd afgeschaft wel namelijk. Iedereen die een grijs kenteken reed kreeg een bepaald bedrag van de overheid.
nooit gehad... en ik reed toen in een T3 uit 1986 diesel
pi_118666808
Maat van mij baalt ook als een stekker. Net een Landrover 109 Series III uit 78 volledig gerestaureerd. 1750Kg en Diesel. Dat gaat een duur grapje worden :{
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  woensdag 31 oktober 2012 @ 14:39:10 #39
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118667164
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 14:27 schreef Nucky het volgende:
Ik heb een Jaguar XJ12 naast mijn gewone auto voor de hobby (LPG). Als ik belasting zou moeten gaan betalen o.b.v. huidige tabel, zou ik 2200 euro per jaar kwijt zijn. En dat terwijl ik 'm alleen gebruik voor rally's en leuke ritjes.

De import Mercedessen hebben het verpest voor de rest. Mensen die goedkoop willen rijden in een diesel als hun eerste auto. Ik hoop dat men met een geldig compromis komt, bijvoorbeeld zoals eerder hier genoemd;

- MRB vrijstelling op basis van oldtimer verzekering (kilometers gemaximeerd)
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer als tweede auto

Of een combinatie ervan.

Petitie behouden MRB vrijstelling oldtimers hier: http://www.knac.nl/petitie/ (site overbelast op dit moment)
heb alleen probleem dat mijn 1e auto ook ouder word :')
en ik voor woon/werk geen auto nodig heb..
pi_118667390
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 14:27 schreef Nucky het volgende:
Ik heb een Jaguar XJ12 naast mijn gewone auto voor de hobby (LPG). Als ik belasting zou moeten gaan betalen o.b.v. huidige tabel, zou ik 2200 euro per jaar kwijt zijn. En dat terwijl ik 'm alleen gebruik voor rally's en leuke ritjes.

De import Mercedessen hebben het verpest voor de rest. Mensen die goedkoop willen rijden in een diesel als hun eerste auto. Ik hoop dat men met een geldig compromis komt, bijvoorbeeld zoals eerder hier genoemd;

- MRB vrijstelling op basis van oldtimer verzekering (kilometers gemaximeerd)
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer als tweede auto

Of een combinatie ervan.

Petitie behouden MRB vrijstelling oldtimers hier: http://www.knac.nl/petitie/ (site overbelast op dit moment)
Hoe kom je uit op 2200e? Of bedoel je voor beide wagens samen? :P
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_118667530
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 14:44 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Hoe kom je uit op 2200e? Of bedoel je voor beide wagens samen? :P
Gewicht van de auto + LPG installatie + Noord Brabant
  woensdag 31 oktober 2012 @ 14:56:36 #42
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_118667933
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 14:29 schreef T42 het volgende:

[..]

jij heb er maar 1 :')
En als dagelijkse auto ook nog :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 14:57:53 #43
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118667971
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 14:56 schreef daNpy het volgende:

[..]

En als dagelijkse auto ook nog :')
daar heb ik mijn niksan sunny automatic uit 1987 voor
  woensdag 31 oktober 2012 @ 15:06:16 #44
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118668346
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 14:29 schreef T42 het volgende:

ik rij nu in een auto met belasting (nog 2 maandjes en dan is die ook belasting vrij)
maar die heeft van alles wat schoon is (en kapot kan :') )
editje

Zie de tabel die ik hieronder heb gepost. De gemiddelde auto uit 1987 is behoorlijk meer vervuilend per kilometer dan de gemiddelde auto van nu. De techniek schrijdt voort.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bananenvlaflip op 31-10-2012 15:40:55 ]
pi_118668427
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 15:06 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan de tabel?
Op welke tabel doel je?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  woensdag 31 oktober 2012 @ 15:08:59 #46
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118668474
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 14:27 schreef Nucky het volgende:
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer verzekering (kilometers gemaximeerd)
Net zoals er nu mensen frauderen door een 7000 km/jaar verzekering zwaar te misbruiken, zal dit niet controleerbaar zijn. En dus niet worden ingevoerd.
quote:
- MRB vrijstelling op basis van oldtimer als tweede auto
Dus een belastingvrije Aygo en daarna een 2 ton wegende 30 jaar oude diesel? Dat doet niets af aan de milieuargumenten dus zal ook niet gebeuren.

Het enige compromis wat ik zo kan bedenken, zou zijn auto's waar 30 jaar lang belasting voor betaald is in Nederland vrij te stellen. Dat sluit alle import-auto's uit. Maar dat zal wel niet mogen van de EU.
Het geeft leuk aan hoe zinloos het is dat de vorige regering had bedacht de 25 jaar regeling jaarlijks een jaartje op te rekken, en dat nog tijdens het oprekken de nieuwe lichting ambtenaartjes alweer wat anders wil.
censuur :O
pi_118669314
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 15:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Net zoals er nu mensen frauderen door een 7000 km/jaar verzekering zwaar te misbruiken, zal dit niet controleerbaar zijn. En dus niet worden ingevoerd.

[..]

Dus een belastingvrije Aygo en daarna een 2 ton wegende 30 jaar oude diesel? Dat doet niets af aan de milieuargumenten dus zal ook niet gebeuren.

Het enige compromis wat ik zo kan bedenken, zou zijn auto's waar 30 jaar lang belasting voor betaald is in Nederland vrij te stellen. Dat sluit alle import-auto's uit. Maar dat zal wel niet mogen van de EU.
Het geeft leuk aan hoe zinloos het is dat de vorige regering had bedacht de 25 jaar regeling jaarlijks een jaartje op te rekken, en dat nog tijdens het oprekken de nieuwe lichting ambtenaartjes alweer wat anders wil.
Goed punt. KM stand is bij oldtimers moeilijk te controleren. En makkelijk te manipuleren. Ben wel benieuwd wat die milieu argumenten precies zijn trouwens. Maak het maar meetbaar zou ik zeggen en hang daar een bepaald tarief aan.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 15:38:38 #48
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118669736
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 15:07 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Op welke tabel doel je?
Excuus, dacht ik ik die al had gepost. Bij deze.

Hier is duidelijk zichbaar dat hoewel de co2 uitstoot groeit in de loop der jaren (door meer voertuigkilometers), de uitstoot van andere schadelijke stoffen zoals CO, NOx en fijnstof (PM10) enorm is afgenomen. Dat is toch de verdienste van de technische ontwikkelingen op het gebied van verbrandingsmotoren.

Bij de parkemissiefactoren is zichtbaar wat de gemiddelde uitstoot per voertuigkilometer is.

Ik heb me hier zelf nogal om verbaasd, omdat ik dacht dat de impact van wat schonere emissies van wegverkeer weinig invloed op het geheel zou hebben. De werkelijkheid is anders, zoals ik eerder postte is het wegverkeer de oorzaak van 20% van de totale emissies in Nederland, en het blijkt dus dat er in de afgelopen 20-25 jaar een behoorlijke teruggang is in de uitstoot van diverse enge stofjes.

Dit alles wijst dus uit dat het dagelijks verbruik van de wat oudere auto wel degelijk een behoorlijk effect op het milieu heeft. Ik draag de ecomobielen van vandaag de dag geen warm hart toe, maar het is simpelweg zo dat oudere auto's wel degelijk behoorlijk meer vervuilend zijn.
pi_118669965
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 12:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het vermoeden is 2014 maar eigenlijk is er nog niets bekend, behalve deze aankondiging.
Vanaf 1 januari 2014, zie de begroting in het regeerakkoord. Dus dat betekent dat we nog 14 maanden belastingvrij kunnen rondkarren. ;(
  woensdag 31 oktober 2012 @ 15:48:00 #50
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118670133
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 15:28 schreef Nucky het volgende:

[..]

Goed punt. KM stand is bij oldtimers moeilijk te controleren. En makkelijk te manipuleren. Ben wel benieuwd wat die milieu argumenten precies zijn trouwens. Maak het maar meetbaar zou ik zeggen en hang daar een bepaald tarief aan.
Zie het vorige topic. Of Google even. TNO: http://www.tno.nl/content(...)item_id=201207310032
Als je een moderne dieselauto met 200 euro per kwartaal motorrijtuigenbelasting als uitgangspunt neemt, en dat gaat extrapoleren naar een 30 jaar oude diesel die 80 keer zo veel NOx uitstoot zit je op 16000 euro per kwartaal :P
censuur :O
pi_118671034
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 15:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zie het vorige topic. Of Google even. TNO: http://www.tno.nl/content(...)item_id=201207310032
Als je een moderne dieselauto met 200 euro per kwartaal motorrijtuigenbelasting als uitgangspunt neemt, en dat gaat extrapoleren naar een 30 jaar oude diesel die 80 keer zo veel NOx uitstoot zit je op 16000 euro per kwartaal :P
Klinkt redelijk.
pi_118672464
Hoe kut het ook is voor de liefhebbers. Ik begrijp het wel. Waarom een korting op iets wat meer milieu schade veroorzaakt?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  woensdag 31 oktober 2012 @ 16:50:02 #53
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118673019
Mooiste zou zijn wanneer er iets op gevonden wordt om de liefhebbers/hobbyisten te scheiden van de veelrijders in oldtimers. Er werd al gesuggereerd om de vrijstelling te koppelen aan een maximum aantal kilometers.

Mij lijkt het redelijk om een vrijstelling te hanteren voor hobbyisten die toestaat om in het zomerseizoen regelmatig plezierritjes te maken, of een mooie vakantie met de oldtimer. Zo heb je de liefhebber die op zondag in zijn Riviera rondtoert en het stel dat in hun VW-bus de Noordkaap bereikt hun hobby niet ontnomen, terwijl de veelrijder in de 190D uit '86 wordt gedwongen een meer marktconform en milieuvriendelijk alternatief te vinden.

5000 kilometer per jaar lijkt me redelijk. Das een enkeltje Noordkaap, dus de terugweg wordt wat kostbaar (maar hobby dus acceptabel). Als je vanaf april tot en met oktober met de oldtimer plezierritjes maakt, betekent dat een kleine 600 kilometer per maand. Lijkt me meer dan redelijk.
pi_118673081
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 16:50 schreef Bananenvlaflip het volgende:
5000 kilometer per jaar lijkt me redelijk. Das een enkeltje Noordkaap, dus de terugweg wordt wat kostbaar (maar hobby dus acceptabel). Als je vanaf april tot en met oktober met de oldtimer plezierritjes maakt, betekent dat een kleine 600 kilometer per maand. Lijkt me meer dan redelijk.
Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_118673381
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 16:51 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Omdat er gemiddeld veel minder in gereden wordt. Dit gemiddelde gaat inmiddels hard omhoog door mensen die misbruik maken van de regeling.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:03:20 #56
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118673626
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 16:51 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Goed punt. Ik meen dat de huidige (oude) regeling ervan uitgaat dat deze auto's in hun jaren genoeg MRB hebben opgebracht en dat het een soort van handreiking is voor de liefhebber die deze auto's als cultureel erfgoed onderhoudt en sporadisch in de buitenlucht uitlaat. Op het punt van cultureel erfgoed ben ik sterk voor deze handreiking.

Wat er echter is gebeurd is dat mensen de mazen van het net hebben opgezocht, zoals altijd gebeurt. Hierdoor staat de Mercedes 190D bovenaan de importstatistieken, en dat is niet door het liefhebberskarakter van deze auto, maar puur door de gebruikskosten. Hier en daar wordt dit als misbruik gezien van de regeling. Het is in ieder geval niet naar de achterliggende bedoeling van de huidige regels.

Vandaar mijn pleidooi om de regels zo aan te passen dat de liefhebbers gescheiden worden van de veelrijders.

Het ironische geval is, dat veel autorijders zeer tegen een kilometerheffing zijn, terwijl dat juist de redding zou betekenen voor oldtimers en andere exclusieve auto's die slechts zelden de weg op gaan. Er wordt dan immers niet voor het bezit, maar voor het gebruik van een auto betaald.

Toch tijd voor de kilometerheffing?
pi_118673730
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:03 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Toch tijd voor de kilometerheffing?
Kilometerheffing is inderdaad de meest eerlijke oplossing. Nadeel is wel dat je gevolgd kan worden. Voordeel is weer dat je bepaalde wegen hoger zou kunnen belasten :P
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:20:14 #58
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118674247
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 16:50 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Mooiste zou zijn wanneer er iets op gevonden wordt om de liefhebbers/hobbyisten te scheiden van de veelrijders in oldtimers.
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
censuur :O
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:25:28 #59
365351 dion_v_k
Tikkie Takkie
pi_118674420
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
liefhebbers/hobby enige kosten
Omdat we hier in Nederland al overal het volle pond voor betalen en dit eigenlijk het laatste was waar mensen voor een beetje geld van konden genieten.

Vergeet ook niet dat 9 van de 10 mensen met een oldtimer er speciaal een stallingsruimte voor moeten huren!
Fabio Capello: "Het enige dat ik van Feyenoord weet is dat ze uit het land van Ajax komen''.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:26:28 #60
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118674456
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
Die kosten dienen wel in verhouding te staan. Wanneer er buiten het restaureren en onderhouden ook nog enorme belastingen worden gerekend, omdat het vaak relatief zware voertuigen betreft terwijl hiermee weinig kilometers worden gemaakt, houdt de hobby wel op. De tarieven van de MRB zijn naar mijn mening ook wel sterk bepaald door het principe dat het moderne voertuigen betreft waarmee aanzienlijke aantallen kilometers per jaar worden gereden.

Vergeet niet dat de vele belastingen die op de auto en het autorijden worden geheven, uitgaan van de gedachte dat het autorijden een economische bezigheid is.
pi_118674492
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
Omdat MRB bedoelt is het gebruik van de auto als vervoersmiddel te belasten, op deze manier OV of fietsen aantrekkelijker te maken dan autorijden. Een hobbyauto heeft geen functie alsvervoersmiddel.

Verder maken deze hobbiesten al kosten om de auto rijdend en door de apk te krijgen ieder jaar. En de meerwaarde van deze erfstukken is dat ze nog gebruikt kunnen worden zoals dat vroeger ook gebeurde, dus rijden en niet in een grote hal/schuur.
.
pi_118674552
Als je erover nadenkt is het sowieso vreemd geregeld in Nederland. Je zou ook alle belasting via benzine accijnzen kunnen binnen halen. Dan betaalt iedereen gewoon naar verbruik naar gelang type auto en aantal kilometers. Maar neen, hier in Nederland verzinnen we allemaal moeilijke constructies.

Maargoed, misschien zie ik het verkeerd hoor.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:33:38 #63
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118674681
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:29 schreef Nucky het volgende:
Als je erover nadenkt is het sowieso vreemd geregeld in Nederland. Je zou ook alle belasting via benzine accijnzen kunnen binnen halen. Dan betaalt iedereen gewoon naar verbruik naar gelang type auto en aantal kilometers. Maar neen, hier in Nederland verzinnen we allemaal moeilijke constructies.

Maargoed, misschien zie ik het verkeerd hoor.
Er zit wel een gedachte achter. Door het MRB-systeem kan onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor verschillende brandstoffen. De MRB voor diesels is duurder gemaakt waardoor de fiscale prijs voor een liter diesel omlaag kon als steunbetuiging aan de Nederlandse transportbedrijven. Niet voor niets zie ik hier Duitsers aan de Nederlandse pomp diesel tanken. Het is hier simpelweg goedkoper.
pi_118674749
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:33 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Er zit wel een gedachte achter. Door het MRB-systeem kan onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor verschillende brandstoffen. De MRB voor diesels is duurder gemaakt waardoor de fiscale prijs voor een liter diesel omlaag kon als steunbetuiging aan de Nederlandse transportbedrijven. Niet voor niets zie ik hier Duitsers aan de Nederlandse pomp diesel tanken. Het is hier simpelweg goedkoper.
In essentie zou je dat in één keer kunnen omgooien. Maargoed. Zo ver zijn we nog niet.
pi_118674865
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Dit is een Signature....
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:50:11 #66
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118675308
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 15:06 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

editje

Zie de tabel die ik hieronder heb gepost. De gemiddelde auto uit 1987 is behoorlijk meer vervuilend per kilometer dan de gemiddelde auto van nu. De techniek schrijdt voort.
klopt want mijn passat uit 1982 rijd groen en uitstoot neutraal!
maar dat staat niet in de gegevens ;)
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:50:50 #67
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118675328
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
km teller is geen apk punt ;) snelheids meter wel
pi_118676703
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Ik denk dat je dan levendige handel krijgt in handige harry's die je teller wel even een paar duizend km terug kunnen zetten :) we hebben het wel over ouwe meuk he, daarbij gaat dat doorgaans wat makkelijker
pi_118676879
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 18:35 schreef lezut het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan levendige handel krijgt in handige harry's die je teller wel even een paar duizend km terug kunnen zetten :) we hebben het wel over ouwe meuk he, daarbij gaat dat doorgaans wat makkelijker
Ik kan zonder veel poespas via de onderzijde langs het stuur de kabel uit mijn teller draaien, is nog geen 30 seconden werk... :')
pi_118676909
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 18:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik kan zonder veel poespas via de onderzijde langs het stuur de kabel uit mijn teller draaien, is nog geen 30 seconden werk... :')
Dat bedoel ik :D
pi_118677217
De oplossing is eenvoudig:

Je kan kiezen hoe je in de belasting wil:

Kwart tarief, je betaalt 1/4e van de wegenbelasting maar mag totaal 60 dagen per jaar de weg op.
Ideaal voor verzamelaars, showrijders, zondagsrijders, etc.

Vol tarief, je betaalt de gehele wegenbelasting maar mag onbeperkt de weg op.

Zo ontzie je de liefhebbers en pak je de woon-werk rijders aan.

Je kan met de DigID prima aangeven op welke dag je wil rijden (kenteken + DigID) en dan ben je legaal.
pi_118677252
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Mijn KM teller staat al ruim 4 jaar op 317.000km.
Snelheid geeft hij wel keurig aan.
Heb het tandwieltje om het te repareren maar ben te lui :')

Zodra ik het tandwiel vervang zet ik de stand wel weer naar de huidige, is een half uurtje werk.
(4,5x 25.000km erbij). Hou de stand graag origineel.
Een hoge kilometerstand bij een Volvo is als de leeftijd van een fles oude wijn: hoe hoger hoe beter.

Verder is bij veel oude auto's de teller in 5 minuten te vervangen.
Kwestie van op een besloten forum tellers met elkaar uitwisselen die een geschikte stand hebben en je zit weer een jaar safe.

Ofwel: onuitvoerbaar.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 19:09:43 #74
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_118678048
Voor iedere 100 km die ik rij met mijn oude gebakje ga ik 1 dag extra mijn openhaerd eens eens goed op stoken.
Gewoon omdat het kan.

Don't get mad, get even :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 31 oktober 2012 @ 19:14:08 #75
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118678255
quote:
13s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:25 schreef dion_v_k het volgende:

[..]

Omdat we hier in Nederland al overal het volle pond voor betalen en dit eigenlijk het laatste was waar mensen voor een beetje geld van konden genieten.

Vergeet ook niet dat 9 van de 10 mensen met een oldtimer er speciaal een stallingsruimte voor moeten huren!
Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze.
Er is nog iets wat redelijk belastingvrij is: koop een (zeil)boot :)
censuur :O
  woensdag 31 oktober 2012 @ 19:16:02 #76
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_118678328
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]
...
Er is nog iets wat redelijk belastingvrij is: koop een (zeil)boot :)
Hebben we al. :7
Maar niet onder NL-vlag.
Want in NL nl. niet redelijk belastingvrij, maar onredelijk belast.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 31 oktober 2012 @ 19:34:46 #77
365351 dion_v_k
Tikkie Takkie
pi_118679267
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze.Er is nog iets wat redelijk belastingvrij is: koop een (zeil)boot
Hoezo je eigen keuze? Niet iedereen heeft een dubbele garagebox en een zwembad in de tuin.
Ik bedoel gewoon dat mensen al veel voor deze hobby betalen, en als er dan ook nog eens een klap wegenbelasting op komt is de lol er wel vanaf..
Neem nou een Chevrolet Suburban 6,2 ltr. diesel, daar wil je echt geen belasting voor betalen. Onderdelen zijn al stervens duur, de wagen is zo groot dat weinig mensen hem aan huis kunnen stallen en dus een ruimte moeten huren... Het verbuik mag niet belangrijk zijn omdat er niet veel mee gereden wordt.
Fabio Capello: "Het enige dat ik van Feyenoord weet is dat ze uit het land van Ajax komen''.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 20:19:24 #78
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118681786
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 19:34 schreef dion_v_k het volgende:
Neem nou een Chevrolet Suburban 6,2 ltr. diesel, daar wil je echt geen belasting voor betalen.
Ach gut, moet ik nu werkelijk medelijden hebben met mensen die dit rijden op de Nederlandse wegen?

Juist dat soort excessen leiden tot het uitsterven van de belastingvrijstelling.
censuur :O
pi_118682294
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 20:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ach gut, moet ik nu werkelijk medelijden hebben met mensen die dit rijden op de Nederlandse wegen?
[ afbeelding ]
Juist dat soort excessen leiden tot het uitsterven van de belastingvrijstelling.
ziet er niet echt pre-1987 uit, vind je wel?
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_118682325
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 20:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ach gut, moet ik nu werkelijk medelijden hebben met mensen die dit rijden op de Nederlandse wegen?
[ afbeelding ]
Juist dat soort excessen leiden tot het uitsterven van de belastingvrijstelling.
Dat is niet het model waar we het over hebben, maar dan nog. De mensen die dat model wel rijden betalen nog meer.

Terug naar de oldtimers: Een 6.2 '70 suburban onderhouden doe je het echt niet omdat het goedkoop is. Die wagens zijn domweg vreselijk duur per kilometer, zélfs zonder wegenbelasting. Echt, dat doe je alleen omdat je er gek op bent en er bijna alles voor over hebt.

Zodra het 2000/jaar extra gaat kosten, ondanks dat hij 90% van het jaar stil staat, moet je wel serieus veel er voor over hebben. Dan heb je vaak een 2e om de 1e in leven te houden. Of een half-af niet-in-gebruik project omdat je het niet kunt uitstaan dat dergelijke bijzonders auto's vergaan. Mag je ook voor betalen!

Maar afgezien van de daadwerkelijke kosten en hoeveel auto's je hebt: Het is niet in balans.

De volle mep betalen voor hoe weinig er gereden mee wordt (mercedes 190D olieboten daargelaten) en dan ook nog eens de al geldende kilometerbeperking van je verzekering (dus als je zou willen, mocht je niet eens dagelijks gaan rijden!) is doorschieten.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_118682807
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 19:09 schreef Hyperdude het volgende:
Voor iedere 100 km die ik rij met mijn oude gebakje ga ik 1 dag extra mijn openhaerd eens eens goed op stoken.
Gewoon omdat het kan.

Don't get mad, get even :')
houtvuur is CO2 neutraal :+
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_118683830
Suburban is een leuk voorbeeld, maar rijden er ook net zoveel in een Chevy Van 6.2 diesel of 5,7 LPG die vallen praktisch onder dezelfde cathogorie.

Aan de andere kant, mijn E30 is een van de laatste Baurs, een type 2 die nog schaarser is dan een type 1 of een sharknose en ik betaal wel belasting.

60 dagenkaart zou met de huidige techniek van snelweg camera's en mobiele controle goed te controleren zijn. Dan nog zouden kleine dorpjes weer buiten het controlegebied vallen, alhoewel dit ook speelt met leasebakken zonder bijtelling.
.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 20:57:17 #83
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_118683976
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 20:36 schreef henkde_j het volgende:

[..]

houtvuur is CO2 neutraal :+
CO2 is een farce. Het gaat mij puur om de uitstoot van roet en andere carcinogenen. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_118684235
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 20:54 schreef Fer het volgende:
Suburban is een leuk voorbeeld, maar rijden er ook net zoveel in een Chevy Van 6.2 diesel of 5,7 LPG die vallen praktisch onder dezelfde cathogorie.

Aan de andere kant, mijn E30 is een van de laatste Baurs, een type 2 die nog schaarser is dan een type 1 of een sharknose en ik betaal wel belasting.

60 dagenkaart zou met de huidige techniek van snelweg camera's en mobiele controle goed te controleren zijn. Dan nog zouden kleine dorpjes weer buiten het controlegebied vallen, alhoewel dit ook speelt met leasebakken zonder bijtelling.
Lijkt me een kleine moeite om bij snelheidsflitsen, wat ze hier op het platteland vaak genoeg doen, ook op die 60-dagen te controleren.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 21:18:29 #85
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_118684984
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze.
Ja, natuurlijk.
Ben je echt wereldvreemd of loop je gewoon te trollen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 21:25:10 #86
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118685416
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 20:54 schreef Fer het volgende:
60 dagenkaart zou met de huidige techniek van snelweg camera's en mobiele controle goed te controleren zijn.
Waarom zou de overheid zoveel moeite moeten doen? Voor 60 dagen rijden hebben ze de optie: schorsen!
censuur :O
pi_118685644
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 20:54 schreef Fer het volgende:
Suburban is een leuk voorbeeld, maar rijden er ook net zoveel in een Chevy Van 6.2 diesel of 5,7 LPG die vallen praktisch onder dezelfde cathogorie.

Aan de andere kant, mijn E30 is een van de laatste Baurs, een type 2 die nog schaarser is dan een type 1 of een sharknose en ik betaal wel belasting.

60 dagenkaart zou met de huidige techniek van snelweg camera's en mobiele controle goed te controleren zijn. Dan nog zouden kleine dorpjes weer buiten het controlegebied vallen, alhoewel dit ook speelt met leasebakken zonder bijtelling.
Nope trouwens, jouw genoemde bakken rijden onder een campervergunning.
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_118686343
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:50 schreef T42 het volgende:

[..]

klopt want mijn passat uit 1982 rijd groen en uitstoot neutraal!
maar dat staat niet in de gegevens ;)
Hoe kom je erbij dat je Passat met Golf 3 diesel motor uitstoot neutraal is? :?
pi_118687054
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 21:40 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat je Passat met Golf 3 diesel motor uitstoot neutraal is? :?
Zijn dagelijks vervoer is een Fendt
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_118687642
Zoals met iedere regeling waarvan gebruik wordt gemaakt op een wijze die de overheid niet zint komt er een tijd van afschaffen.

Persoonlijk snap ik het waarom wel. Er is geen enkele reden waarom iemand die dagelijks in een oud hok rond rijdt geen wegenbelasting moet betalen.

Mij lijkt een alternatief wel iets, nl. dat men een speciale regeling maakt op basis waarvan je per dag kan betalen. Waarbij je dan per dag zeg maar 1% betaalt van de wegenbelasting. Dan komen de verzamelaars niet in de problemen.

Overigens: oude auto... gewoon in een ander EU land laten registreren waar ze wel een regeling voor oldtimers hebben, of veel minder wegenbelasting. ;) Je mag er nl. gewoon mee rondrijden in NL.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_118687871
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 22:02 schreef DS4 het volgende:
Zoals met iedere regeling waarvan gebruik wordt gemaakt op een wijze die de overheid niet zint komt er een tijd van afschaffen.

Persoonlijk snap ik het waarom wel. Er is geen enkele reden waarom iemand die dagelijks in een oud hok rond rijdt geen wegenbelasting moet betalen.

Mij lijkt een alternatief wel iets, nl. dat men een speciale regeling maakt op basis waarvan je per dag kan betalen. Waarbij je dan per dag zeg maar 1% betaalt van de wegenbelasting. Dan komen de verzamelaars niet in de problemen.

Overigens: oude auto... gewoon in een ander EU land laten registreren waar ze wel een regeling voor oldtimers hebben, of veel minder wegenbelasting. ;) Je mag er nl. gewoon mee rondrijden in NL
.
Dat is helaas niet correct.
pi_118688002
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 22:02 schreef DS4 het volgende:


Mij lijkt een alternatief wel iets, nl. dat men een speciale regeling maakt op basis waarvan je per dag kan betalen. Waarbij je dan per dag zeg maar 1% betaalt van de wegenbelasting. Dan komen de verzamelaars niet in de
Hoe wil je dat gaan controleren? Rekeningrijden alvast introduceren voor oldtimers? :')
pi_118688049
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 22:05 schreef MaGNeT het volgende:

Dat is helaas niet correct.
Dat is weldegelijk correct. Je moet alleen BPM afdragen (en dat niet eens in alle gevallen). Op een NL auto is al BPM betaald en bij een niet-NL auto is de BPM verwaarloosbaar bij een hoge leeftijd.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_118688097
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 22:08 schreef ColtZ40 het volgende:

Hoe wil je dat gaan controleren? Rekeningrijden alvast introduceren voor oldtimers? :')
Het spijt me voor je, maar jouw kenteken wordt bijzonder vaak gescand hoor... Neem maar eens een leaseauto en verklaar dan maar eens dat je er niet privé meer rijdt. Je loopt erg snel tegen de lamp.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_118688246
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 22:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het spijt me voor je, maar jouw kenteken wordt bijzonder vaak gescand hoor... Neem maar eens een leaseauto en verklaar dan maar eens dat je er niet privé meer rijdt. Je loopt erg snel tegen de lamp.
Als je naar de ikea of meubelboulevard gaat wel ja. :D
pi_118688292
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 22:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is weldegelijk correct. Je moet alleen BPM afdragen (en dat niet eens in alle gevallen). Op een NL auto is al BPM betaald en bij een niet-NL auto is de BPM verwaarloosbaar bij een hoge leeftijd.
http://auto-en-vervoer.in(...)nlands-kenteken.html
  Forum Admin woensdag 31 oktober 2012 @ 22:12:45 #97
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_118688294
Jammer. Ik heb een auto die ik van plan ben mijn hele leven te houden. In eerste instantie zou die zelfs belastingvrij worden, maar helaas ziet het er naar uit dat ik dus voor altijd belasting mag betalen voor het ding. :(
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_118688352
Als je oldtimer je hobby is moet niet zeuren. Een hobby mag geld kosten. ;)
  woensdag 31 oktober 2012 @ 22:14:17 #99
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118688400
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 22:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is weldegelijk correct. Je moet alleen BPM afdragen (en dat niet eens in alle gevallen). Op een NL auto is al BPM betaald en bij een niet-NL auto is de BPM verwaarloosbaar bij een hoge leeftijd.
Zelfs als je daar legaal mee mag rijden in Nederland: voor het registreren van een auto moet je (tenminste, zo werkt dat in NL) ook in het land wonen.
censuur :O
  Forum Admin woensdag 31 oktober 2012 @ 22:15:39 #100
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_118688494
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 22:13 schreef ColtZ40 het volgende:
Als je oldtimer je hobby is moet niet zeuren. Een hobby mag geld kosten. ;)
Ik zeur ook niet, het is niet alleen mijn hobby maar mijn passie. Heb er zelfs mijn werk van gemaakt ;)

Het is natuurlijk alleen erg jammer als je (tegen beter weten in)hoopt dat 'ie ooit belastingvrij zal worden. Gelukkig rijdt 'ie slechts 1 op 4 bij WOT dus, ach..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')