Klinkt redelijk.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zie het vorige topic. Of Google even. TNO: http://www.tno.nl/content(...)item_id=201207310032
Als je een moderne dieselauto met 200 euro per kwartaal motorrijtuigenbelasting als uitgangspunt neemt, en dat gaat extrapoleren naar een 30 jaar oude diesel die 80 keer zo veel NOx uitstoot zit je op 16000 euro per kwartaal
Even advocaat van de duivel:quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:50 schreef Bananenvlaflip het volgende:
5000 kilometer per jaar lijkt me redelijk. Das een enkeltje Noordkaap, dus de terugweg wordt wat kostbaar (maar hobby dus acceptabel). Als je vanaf april tot en met oktober met de oldtimer plezierritjes maakt, betekent dat een kleine 600 kilometer per maand. Lijkt me meer dan redelijk.
Omdat er gemiddeld veel minder in gereden wordt. Dit gemiddelde gaat inmiddels hard omhoog door mensen die misbruik maken van de regeling.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:51 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Goed punt. Ik meen dat de huidige (oude) regeling ervan uitgaat dat deze auto's in hun jaren genoeg MRB hebben opgebracht en dat het een soort van handreiking is voor de liefhebber die deze auto's als cultureel erfgoed onderhoudt en sporadisch in de buitenlucht uitlaat. Op het punt van cultureel erfgoed ben ik sterk voor deze handreiking.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:51 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Kilometerheffing is inderdaad de meest eerlijke oplossing. Nadeel is wel dat je gevolgd kan worden. Voordeel is weer dat je bepaalde wegen hoger zou kunnen belastenquote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:03 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Toch tijd voor de kilometerheffing?
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:50 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Mooiste zou zijn wanneer er iets op gevonden wordt om de liefhebbers/hobbyisten te scheiden van de veelrijders in oldtimers.
Omdat we hier in Nederland al overal het volle pond voor betalen en dit eigenlijk het laatste was waar mensen voor een beetje geld van konden genieten.quote:
Die kosten dienen wel in verhouding te staan. Wanneer er buiten het restaureren en onderhouden ook nog enorme belastingen worden gerekend, omdat het vaak relatief zware voertuigen betreft terwijl hiermee weinig kilometers worden gemaakt, houdt de hobby wel op. De tarieven van de MRB zijn naar mijn mening ook wel sterk bepaald door het principe dat het moderne voertuigen betreft waarmee aanzienlijke aantallen kilometers per jaar worden gereden.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
Omdat MRB bedoelt is het gebruik van de auto als vervoersmiddel te belasten, op deze manier OV of fietsen aantrekkelijker te maken dan autorijden. Een hobbyauto heeft geen functie alsvervoersmiddel.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
Er zit wel een gedachte achter. Door het MRB-systeem kan onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor verschillende brandstoffen. De MRB voor diesels is duurder gemaakt waardoor de fiscale prijs voor een liter diesel omlaag kon als steunbetuiging aan de Nederlandse transportbedrijven. Niet voor niets zie ik hier Duitsers aan de Nederlandse pomp diesel tanken. Het is hier simpelweg goedkoper.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:29 schreef Nucky het volgende:
Als je erover nadenkt is het sowieso vreemd geregeld in Nederland. Je zou ook alle belasting via benzine accijnzen kunnen binnen halen. Dan betaalt iedereen gewoon naar verbruik naar gelang type auto en aantal kilometers. Maar neen, hier in Nederland verzinnen we allemaal moeilijke constructies.
Maargoed, misschien zie ik het verkeerd hoor.
In essentie zou je dat in één keer kunnen omgooien. Maargoed. Zo ver zijn we nog niet.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:33 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Er zit wel een gedachte achter. Door het MRB-systeem kan onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor verschillende brandstoffen. De MRB voor diesels is duurder gemaakt waardoor de fiscale prijs voor een liter diesel omlaag kon als steunbetuiging aan de Nederlandse transportbedrijven. Niet voor niets zie ik hier Duitsers aan de Nederlandse pomp diesel tanken. Het is hier simpelweg goedkoper.
klopt want mijn passat uit 1982 rijd groen en uitstoot neutraal!quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:06 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
editje
Zie de tabel die ik hieronder heb gepost. De gemiddelde auto uit 1987 is behoorlijk meer vervuilend per kilometer dan de gemiddelde auto van nu. De techniek schrijdt voort.
km teller is geen apk puntquote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Ik denk dat je dan levendige handel krijgt in handige harry's die je teller wel even een paar duizend km terug kunnen zettenquote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Is bij mij vijf jaar lang geen afkeurpunt geweest...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:50 schreef T42 het volgende:
[..]
km teller is geen apk puntsnelheids meter wel
Ik kan zonder veel poespas via de onderzijde langs het stuur de kabel uit mijn teller draaien, is nog geen 30 seconden werk...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 18:35 schreef lezut het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan levendige handel krijgt in handige harry's die je teller wel even een paar duizend km terug kunnen zettenwe hebben het wel over ouwe meuk he, daarbij gaat dat doorgaans wat makkelijker
Dat bedoel ikquote:Op woensdag 31 oktober 2012 18:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik kan zonder veel poespas via de onderzijde langs het stuur de kabel uit mijn teller draaien, is nog geen 30 seconden werk...
Mijn KM teller staat al ruim 4 jaar op 317.000km.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:25 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Omdat we hier in Nederland al overal het volle pond voor betalen en dit eigenlijk het laatste was waar mensen voor een beetje geld van konden genieten.
Vergeet ook niet dat 9 van de 10 mensen met een oldtimer er speciaal een stallingsruimte voor moeten huren!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |