abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118671034
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 15:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zie het vorige topic. Of Google even. TNO: http://www.tno.nl/content(...)item_id=201207310032
Als je een moderne dieselauto met 200 euro per kwartaal motorrijtuigenbelasting als uitgangspunt neemt, en dat gaat extrapoleren naar een 30 jaar oude diesel die 80 keer zo veel NOx uitstoot zit je op 16000 euro per kwartaal :P
Klinkt redelijk.
pi_118672464
Hoe kut het ook is voor de liefhebbers. Ik begrijp het wel. Waarom een korting op iets wat meer milieu schade veroorzaakt?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  woensdag 31 oktober 2012 @ 16:50:02 #53
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118673019
Mooiste zou zijn wanneer er iets op gevonden wordt om de liefhebbers/hobbyisten te scheiden van de veelrijders in oldtimers. Er werd al gesuggereerd om de vrijstelling te koppelen aan een maximum aantal kilometers.

Mij lijkt het redelijk om een vrijstelling te hanteren voor hobbyisten die toestaat om in het zomerseizoen regelmatig plezierritjes te maken, of een mooie vakantie met de oldtimer. Zo heb je de liefhebber die op zondag in zijn Riviera rondtoert en het stel dat in hun VW-bus de Noordkaap bereikt hun hobby niet ontnomen, terwijl de veelrijder in de 190D uit '86 wordt gedwongen een meer marktconform en milieuvriendelijk alternatief te vinden.

5000 kilometer per jaar lijkt me redelijk. Das een enkeltje Noordkaap, dus de terugweg wordt wat kostbaar (maar hobby dus acceptabel). Als je vanaf april tot en met oktober met de oldtimer plezierritjes maakt, betekent dat een kleine 600 kilometer per maand. Lijkt me meer dan redelijk.
pi_118673081
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 16:50 schreef Bananenvlaflip het volgende:
5000 kilometer per jaar lijkt me redelijk. Das een enkeltje Noordkaap, dus de terugweg wordt wat kostbaar (maar hobby dus acceptabel). Als je vanaf april tot en met oktober met de oldtimer plezierritjes maakt, betekent dat een kleine 600 kilometer per maand. Lijkt me meer dan redelijk.
Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_118673381
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 16:51 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Omdat er gemiddeld veel minder in gereden wordt. Dit gemiddelde gaat inmiddels hard omhoog door mensen die misbruik maken van de regeling.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:03:20 #56
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118673626
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 16:51 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Goed punt. Ik meen dat de huidige (oude) regeling ervan uitgaat dat deze auto's in hun jaren genoeg MRB hebben opgebracht en dat het een soort van handreiking is voor de liefhebber die deze auto's als cultureel erfgoed onderhoudt en sporadisch in de buitenlucht uitlaat. Op het punt van cultureel erfgoed ben ik sterk voor deze handreiking.

Wat er echter is gebeurd is dat mensen de mazen van het net hebben opgezocht, zoals altijd gebeurt. Hierdoor staat de Mercedes 190D bovenaan de importstatistieken, en dat is niet door het liefhebberskarakter van deze auto, maar puur door de gebruikskosten. Hier en daar wordt dit als misbruik gezien van de regeling. Het is in ieder geval niet naar de achterliggende bedoeling van de huidige regels.

Vandaar mijn pleidooi om de regels zo aan te passen dat de liefhebbers gescheiden worden van de veelrijders.

Het ironische geval is, dat veel autorijders zeer tegen een kilometerheffing zijn, terwijl dat juist de redding zou betekenen voor oldtimers en andere exclusieve auto's die slechts zelden de weg op gaan. Er wordt dan immers niet voor het bezit, maar voor het gebruik van een auto betaald.

Toch tijd voor de kilometerheffing?
pi_118673730
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:03 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Toch tijd voor de kilometerheffing?
Kilometerheffing is inderdaad de meest eerlijke oplossing. Nadeel is wel dat je gevolgd kan worden. Voordeel is weer dat je bepaalde wegen hoger zou kunnen belasten :P
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:20:14 #58
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118674247
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 16:50 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Mooiste zou zijn wanneer er iets op gevonden wordt om de liefhebbers/hobbyisten te scheiden van de veelrijders in oldtimers.
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
censuur :O
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:25:28 #59
365351 dion_v_k
Tikkie Takkie
pi_118674420
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
liefhebbers/hobby enige kosten
Omdat we hier in Nederland al overal het volle pond voor betalen en dit eigenlijk het laatste was waar mensen voor een beetje geld van konden genieten.

Vergeet ook niet dat 9 van de 10 mensen met een oldtimer er speciaal een stallingsruimte voor moeten huren!
Fabio Capello: "Het enige dat ik van Feyenoord weet is dat ze uit het land van Ajax komen''.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:26:28 #60
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118674456
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
Die kosten dienen wel in verhouding te staan. Wanneer er buiten het restaureren en onderhouden ook nog enorme belastingen worden gerekend, omdat het vaak relatief zware voertuigen betreft terwijl hiermee weinig kilometers worden gemaakt, houdt de hobby wel op. De tarieven van de MRB zijn naar mijn mening ook wel sterk bepaald door het principe dat het moderne voertuigen betreft waarmee aanzienlijke aantallen kilometers per jaar worden gereden.

Vergeet niet dat de vele belastingen die op de auto en het autorijden worden geheven, uitgaan van de gedachte dat het autorijden een economische bezigheid is.
pi_118674492
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
Omdat MRB bedoelt is het gebruik van de auto als vervoersmiddel te belasten, op deze manier OV of fietsen aantrekkelijker te maken dan autorijden. Een hobbyauto heeft geen functie alsvervoersmiddel.

Verder maken deze hobbiesten al kosten om de auto rijdend en door de apk te krijgen ieder jaar. En de meerwaarde van deze erfstukken is dat ze nog gebruikt kunnen worden zoals dat vroeger ook gebeurde, dus rijden en niet in een grote hal/schuur.
.
pi_118674552
Als je erover nadenkt is het sowieso vreemd geregeld in Nederland. Je zou ook alle belasting via benzine accijnzen kunnen binnen halen. Dan betaalt iedereen gewoon naar verbruik naar gelang type auto en aantal kilometers. Maar neen, hier in Nederland verzinnen we allemaal moeilijke constructies.

Maargoed, misschien zie ik het verkeerd hoor.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:33:38 #63
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118674681
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:29 schreef Nucky het volgende:
Als je erover nadenkt is het sowieso vreemd geregeld in Nederland. Je zou ook alle belasting via benzine accijnzen kunnen binnen halen. Dan betaalt iedereen gewoon naar verbruik naar gelang type auto en aantal kilometers. Maar neen, hier in Nederland verzinnen we allemaal moeilijke constructies.

Maargoed, misschien zie ik het verkeerd hoor.
Er zit wel een gedachte achter. Door het MRB-systeem kan onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor verschillende brandstoffen. De MRB voor diesels is duurder gemaakt waardoor de fiscale prijs voor een liter diesel omlaag kon als steunbetuiging aan de Nederlandse transportbedrijven. Niet voor niets zie ik hier Duitsers aan de Nederlandse pomp diesel tanken. Het is hier simpelweg goedkoper.
pi_118674749
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:33 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Er zit wel een gedachte achter. Door het MRB-systeem kan onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor verschillende brandstoffen. De MRB voor diesels is duurder gemaakt waardoor de fiscale prijs voor een liter diesel omlaag kon als steunbetuiging aan de Nederlandse transportbedrijven. Niet voor niets zie ik hier Duitsers aan de Nederlandse pomp diesel tanken. Het is hier simpelweg goedkoper.
In essentie zou je dat in één keer kunnen omgooien. Maargoed. Zo ver zijn we nog niet.
pi_118674865
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Dit is een Signature....
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:50:11 #66
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118675308
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 15:06 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

editje

Zie de tabel die ik hieronder heb gepost. De gemiddelde auto uit 1987 is behoorlijk meer vervuilend per kilometer dan de gemiddelde auto van nu. De techniek schrijdt voort.
klopt want mijn passat uit 1982 rijd groen en uitstoot neutraal!
maar dat staat niet in de gegevens ;)
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:50:50 #67
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118675328
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
km teller is geen apk punt ;) snelheids meter wel
pi_118676703
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Ik denk dat je dan levendige handel krijgt in handige harry's die je teller wel even een paar duizend km terug kunnen zetten :) we hebben het wel over ouwe meuk he, daarbij gaat dat doorgaans wat makkelijker
pi_118676879
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 18:35 schreef lezut het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan levendige handel krijgt in handige harry's die je teller wel even een paar duizend km terug kunnen zetten :) we hebben het wel over ouwe meuk he, daarbij gaat dat doorgaans wat makkelijker
Ik kan zonder veel poespas via de onderzijde langs het stuur de kabel uit mijn teller draaien, is nog geen 30 seconden werk... :')
pi_118676909
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 18:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik kan zonder veel poespas via de onderzijde langs het stuur de kabel uit mijn teller draaien, is nog geen 30 seconden werk... :')
Dat bedoel ik :D
pi_118677217
De oplossing is eenvoudig:

Je kan kiezen hoe je in de belasting wil:

Kwart tarief, je betaalt 1/4e van de wegenbelasting maar mag totaal 60 dagen per jaar de weg op.
Ideaal voor verzamelaars, showrijders, zondagsrijders, etc.

Vol tarief, je betaalt de gehele wegenbelasting maar mag onbeperkt de weg op.

Zo ontzie je de liefhebbers en pak je de woon-werk rijders aan.

Je kan met de DigID prima aangeven op welke dag je wil rijden (kenteken + DigID) en dan ben je legaal.
pi_118677252
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Mijn KM teller staat al ruim 4 jaar op 317.000km.
Snelheid geeft hij wel keurig aan.
Heb het tandwieltje om het te repareren maar ben te lui :')

Zodra ik het tandwiel vervang zet ik de stand wel weer naar de huidige, is een half uurtje werk.
(4,5x 25.000km erbij). Hou de stand graag origineel.
Een hoge kilometerstand bij een Volvo is als de leeftijd van een fles oude wijn: hoe hoger hoe beter.

Verder is bij veel oude auto's de teller in 5 minuten te vervangen.
Kwestie van op een besloten forum tellers met elkaar uitwisselen die een geschikte stand hebben en je zit weer een jaar safe.

Ofwel: onuitvoerbaar.
  woensdag 31 oktober 2012 @ 19:09:43 #74
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_118678048
Voor iedere 100 km die ik rij met mijn oude gebakje ga ik 1 dag extra mijn openhaerd eens eens goed op stoken.
Gewoon omdat het kan.

Don't get mad, get even :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 31 oktober 2012 @ 19:14:08 #75
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118678255
quote:
13s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:25 schreef dion_v_k het volgende:

[..]

Omdat we hier in Nederland al overal het volle pond voor betalen en dit eigenlijk het laatste was waar mensen voor een beetje geld van konden genieten.

Vergeet ook niet dat 9 van de 10 mensen met een oldtimer er speciaal een stallingsruimte voor moeten huren!
Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze.
Er is nog iets wat redelijk belastingvrij is: koop een (zeil)boot :)
censuur :O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')