Naar aanleiding van de zoveelste confrontatie met misbruikers van de wegenbelastingswet moet mij toch het volgende van het hart. In mij ontwaakt een lichte vorm van haat tegen mensen die op zich slim bezig, maar tegelijkertijd ook fout bezig zijn.
Het is niet het einde van de wereld, maar ik ben in tegenstelling tot bepaalde groeperingen in Nederland WEL opgevoed met enige vorm van gevoel omtrent eerlijkheid en gerechtigheid. Ook heb ik meegekregen (en soms wou ik dat dit niet zo was) dat een systeem bestaat om te gebruiken in plaats van te misbruiken.
Het zit namelijk zo.. in Nederland heb je een oldtimerregeling, deze stelt LIEFHEBBERS!! in staat om met hun 25 tot 30 jaar of oudere wagen wegenbelastingvrij en hobbymatig gebruik te maken van hun automobielen/motoren.
Maar je hebt ook individuen die hierop weten te parasiteren, niet wetende dat zij hiermee de vrijheden cq. voordelen die oldtimerliefhebbers benutten onder druk zetten. Ik erger mij kapot aan de zoveelste in Duitsland uitgekotste en vervolgens naar Nederland gehaalde 190D's en andere pre-1986 diesels.
Gelukkig heeft de PVV in samenwerking met de FEHAC er voor gezorgt dat deze oldtimerregeling is doorgezet, wat oa. mij in staat stelt om als liefhebber in mijn eigen 87-er straks in 2013 ook wegenbelastingvrij rond te laten rijden.
Nogmaals, ik snap de financiele drijfveer, maar de kortzichtigheid van de figuren die profiteren van iets wat bedoelt is voor liefhebbers daarentegen totaal niet. Ook heb ik het besef dat er bij elke regeling misbruikers en gebruikers zijn en dat er mensen zijn met een minder sociale instelling bestaan, die daar ongegeneerd misbruik van maken.
Maar, om eens een voorbeeld te noemen, landrover's... al een wat oudere trend, maar daar rijden er zat van rond met oude chassis maar dan met een moderne carrosserie erop geschroefd. Nu heb je daarbovenop de massale import van oude diesels en ga zo maar door en als je wat speurwerk verricht in PTA, zijn Golfjes 2 nu ook aan de beurt, maar nu uitgevoerd en omgebouwd met moderne (nog steeds diesel) techniek, waar vervolgens cathalysators worden uitgesloopt etc. etc.
Ik pleit er dus voor om de datum van eerste tenaamstelling te hanteren voor het bepalen van het aantal jaren die er toe doen om een auto oldtimer te mogen noemen. Ook moet de leeftijd van carrosserie en bijbehorende techniek matchen met het chassis.
En voor alle handelaren die auto's van voor 1986 hebben geimporteerd om de prijzen vervolgens tot drie keer over de kop te laten gaan een hele dikke vinger, want! de oldtimerregeling gaat (weliswaar gefaseerd nu) gewoon door, dus die 86-ers en de daarbij horende voordelen zijn lang zo zeldzaam niet meer.
Uch! Ik heb gezegd

en nu ga ik slapen.