Werkweek mogelijk langerquote:Werkweek mogelijk langer
Economie • Geplaatst door Redactie op 06-09-2012 @ 16:07
De werkweek wordt in de toekomst mogelijk langer. Minister van Sociale Zaken Henk Kamp (VVD) ziet een langere werkweek als een mogelijke oplossing voor de verwachte krapte op de arbeidsmarkt en de duurder wordende verzorgingsstaat. Hij heeft de Sociaal-Economische Raad (SER) gevraagd zich hierover te buigen.
Kamp stelde de vraag donderdag bij de installatie van de nieuwe SER-voorzitter Wiebe Draijer. In Nederland is de lengte van de werkweek niet wettelijk vastgelegd, maar spreken de sociale partners deze af. Gemiddeld werkt een Nederlander iets minder dan 35 uur per week. Onder meer de partij van Draijer, D66, pleitte al voor een veertigurige werkweek om zo de welvaartstaat te kunnen behouden.
Naast de verlenging van de werkweek heeft Kamp over nog acht onderwerpen advies gevraagd, waaronder de gevolgen van de vergrijzing voor de staatsfinanciën, achterstandsleerlingen en de toekomst van de financiële sector.
De 46-jarige Draijer heeft bij de SER Alexander Rinnooy Kan opgevolgd. In een afscheidsinterview dit voorjaar stelde Rinnooy Kan dat het kabinet de SER vaker moet inzetten. De raad kan volgens hem een rol spelen bij het soepeler invoeren van wetten.
In de SER zitten naast leden die door de kroon worden benoemd, onder wie de voorzitter, vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers.
Ik dacht dat 40 al standaard was?quote:Gemiddeld werkt een Nederlander iets minder dan 35 uur per week. Onder meer de partij van Draijer, D66, pleitte al voor een veertigurige werkweek om zo de welvaartstaat te kunnen behouden.
Volgens mij werkt heel Nederland met een full time baan al 40uur... zonder overwerken want er zijn super veel mensen die continu overwerken.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:09 schreef rutger05 het volgende:
Wat is het volgende dat VVD en D66 willen na versoepeling ontslagrecht. Misschien wel ziektedagen gaat van vakantiedagen werknemer af. Nederland gaat het als het aan deze partijen ligt de VS qua slechtere arbeidsvoorwaarden en werknemersrechten totaal achterna.
Het wordt hoog tijd dat de politiek eens DURFT te discussieren aan grenzen van de verzorgingsstaat. Voorlopig groeien de zorgkosten nog steeds sneller dan de economie, en politici laten het gewoon op z'n beloop tot het schip strandt...quote:de duurder wordende verzorgingsstaat
nee joh, lekker 32 uur, en dan klagen dat je niet zoveel verdient als je collegaquote:Op donderdag 6 september 2012 17:06 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ik dacht dat 40 al standaard was?
Ja 32u is part time.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:13 schreef HeatWave het volgende:
[..]
nee joh, lekker 32 uur, en dan klagen dat je niet zoveel verdient als je collega.
Dit is zo'n kansloos gejank weer. Ik werk al jaren 40 uur, wat is het probleem precies?
zonder werk kan je ook prima leven!quote:Op donderdag 6 september 2012 17:14 schreef Prutzenberg het volgende:
40 uur per week werken?![]()
Ik kan met 24 uur al prima leven!
Ik las het anders, nl dat een werkweek van 60 uur mooi ingevuld kan worden door twee mensen oid, maar misschien is dat omdat ik het anders wel heel dom vindquote:Op donderdag 6 september 2012 17:08 schreef dr.Bellows het volgende:
Ik snap er niets van. We hebben enorm veel werklozen en er komen er nog steeds meer bij. En nu moeten degenen die een baan hebben nog meer werken, waardoor er weer minder ruimte op de arbeidsmarkt komt.....?
Patser!quote:Op donderdag 6 september 2012 17:18 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
zonder werk kan je ook prima leven!
Hebben ze mooi de tijd om 40 uur per week (echt) te werken...quote:Op donderdag 6 september 2012 17:22 schreef SaxoPower het volgende:
En daar daalt de VVD naar 1 zetel
Ja want werken is viesquote:Op donderdag 6 september 2012 17:22 schreef SaxoPower het volgende:
En daar daalt de VVD naar 1 zetel
Het gaat inderdaad om het werken. Ahum. Ik denk ook wel dat d'r hierdoor wat minder stemmen op deze partijen komen.quote:
Lees de tweede zin van het bericht nog eens voordat je sarcastisch gaat doen...quote:Op donderdag 6 september 2012 17:28 schreef MoneyTalks het volgende:
Ja laat mensen maar meer uren maken! Er is immers een groot tekort op de arbeidsmarkt!
Dan zou het idd eigenlijk een werkweek van gemiddeld 30 uur moeten heten. En is het voorstel dus eigenlijk om juist minder te gaan werken...quote:Op donderdag 6 september 2012 17:20 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik las het anders, nl dat een werkweek van 60 uur mooi ingevuld kan worden door twee mensen oid, maar misschien is dat omdat ik het anders wel heel dom vind
En dan vinden ze ook nog dat ze fulltime werken, met hun luizige 32 uurtjes.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:13 schreef HeatWave het volgende:
[..]
nee joh, lekker 32 uur, en dan klagen dat je niet zoveel verdient als je collega.
Dit is zo'n kansloos gejank weer. Ik werk al jaren 40 uur, wat is het probleem precies?
De meeste werken 40 uur. Vooral als het om vast werk gaat.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:14 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ja 32u is part time.
35u heb ik nog nooit van gehoord.
Je mag blij zijn als je 40u werkt... in de praktijk is het helaas vaak meer.
Daarom zal Minister Kampf wel 60 uur bedoelen. Dat kan niet anders. Daarbij maken velen ook nog eens overuren.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:13 schreef HeatWave het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 6 september 2012 17:08 schreef Basp1 het volgende:
Weer een extra reden erbij om niet op 1 van deze 2 parijen te gaan stemmen.
Gaan ze dadelijk nog zeggen dat we ook maar op zijn chinees 80 uur per week moeten gaan werken en de woonruimte met hot swaps moeten delen.
Hier ben ik het nou 100% mee eens!quote:Op donderdag 6 september 2012 18:03 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ook vreemd is het feit dat juist de VVD en D66 zich liberaal noemen. Dat snap ik niet. Waarom toch die bemoeizucht. Laat de werknemer en werkgever dat nou zelf uitzoeken.
Waar rook is is vuur. Dat men al advies gaat inwinnen over een voorstel op dit gebied.quote:Op donderdag 6 september 2012 18:29 schreef Fir3fly het volgende:
Houd uw paarden, Kamp gaat alleen maar advies inwinnen over dit voorstel bij de SER. Nergens wordt gezegd dat een van beide partijen dit wil gaan invoeren.
Heel liberaal toch?quote:Op donderdag 6 september 2012 19:04 schreef QBay het volgende:
Dus als ik het goed begrijp MAG je dan niet meer minder dan 40 uur per week werken?. Als je 32 uur per week wil werken mag dat dus niet meer van vadertje overheid? Wees blij dat we nu werken man
.
Ik vind het een goed planquote:Op donderdag 6 september 2012 17:06 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
ga weg gekquote:Op donderdag 6 september 2012 22:38 schreef HeatWave het volgende:
Jankballen, de wereld gaat naar de klote
big mac is juist voedsel voor arme mensenquote:Op donderdag 6 september 2012 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ga weg gek
Nederland is nooit zo welvarend geweest als nu
Mijn ouders aten vroeger schuifkaas op brood, weet je wat dat is??/
Geen Big Mac hoor
Behalve dat de overheid op dit gebied een vinger wordt aangereikt en wanneer je ze een vinger geeft...quote:Op donderdag 6 september 2012 17:11 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Volgens mij werkt heel Nederland met een full time baan al 40uur... zonder overwerken want er zijn super veel mensen die continu overwerken.
Dus er verandert helemaal niks.
Wel aardig binnen deze discussie.quote:Het is zaak om naar de feiten te kijken, hard op de inhoud te zijn en zacht op de persoon. Zo is te zien dat Europese en OESO-cijfers de onderbuikgevoelens weerleggen over Grieken, die gemiddeld 740 uur per jaar langer dan de Nederlanders werken, 7 dagen minder vakantiedagen per jaar dan de Duitsers hebben en van een laag pensioen genieten op een gemiddelde leeftijd van bijna 65 jaar. De Griekse overheid staat als gevolg van eigen wanbeleid op de rand van een faillissement en de Grieken dienen er zelf uit te komen.
Wat er verandert is dat veel mensen die weliswaar 40 uur werken, maar een contract voor bijv. 36 uur hebben, minder ATV gaan sparen en dus minder verlofdagen zullen hebben.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:11 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Volgens mij werkt heel Nederland met een full time baan al 40uur... zonder overwerken want er zijn super veel mensen die continu overwerken.
Dus er verandert helemaal niks.
nou ik vind het maar dure rommelquote:Op donderdag 6 september 2012 22:58 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
big mac is juist voedsel voor arme mensen
afgezien daarvan is iedereen thuis vaak aan het werkmail lezen en voorbereiden, telt dat dan opeens mee??quote:Op vrijdag 7 september 2012 22:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Wat er verandert is dat veel mensen die weliswaar 40 uur werken, maar een contract voor bijv. 36 uur hebben, minder ATV gaan sparen en dus minder verlofdagen zullen hebben.
En waarom wil men de rekening alwéér bij de werkende Nederlander leggen? Krimp die onnodig topzware overheid verdomme eens een keer in!
Daar ben ik bang voor. Het is inderdaad zo dat de minister er nooit bij vertelt dat destijds in de jaren 80 daar mensen salaris voor moesten inleveren en dat die dagen nog verplicht werden ook om de jeugdwerkloosheid te bestrijden.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
afgezien daarvan is iedereen thuis nog wat aan het emailen en voorbereiden telt dat dan opeens mee??
Je moet de regels niet zo zwart wil neerleggen, het is anders als je om een bepaalde tijd achter de naaimachine kruipt, maar we zirtten hier niet in China , dat is een maakland, door de veel te goedkope Yuan, die (nog) niet vrij verhandelbaar is
Maar goed ik denk dat ik dan de 10% salariskorting door de ingeleverde uren weer betaald krijg van de minister
Hahahahahaha.quote:Op donderdag 6 september 2012 18:29 schreef Fir3fly het volgende:
Houd uw paarden, Kamp gaat alleen maar advies inwinnen over dit voorstel bij de SER. Nergens wordt gezegd dat een van beide partijen dit wil gaan invoeren.
Werken of productiviteit?quote:Op vrijdag 7 september 2012 00:03 schreef 99.999 het volgende:
Van vk.nl
Wel aardig binnen deze discussie.
Effectiviteit & kwantiteit. Hoppa!quote:Op donderdag 6 september 2012 17:39 schreef Tem het volgende:
Ik snap het niet. Volgens mij moet effectiviteit boven kwantiteit staan. Wel denk ik dat men flexibeler moeten gaan werken in een 24/7 economie.
typisch staaltje taartdenkenquote:Op donderdag 6 september 2012 17:08 schreef dr.Bellows het volgende:
Ik snap er niets van. We hebben enorm veel werklozen en er komen er nog steeds meer bij. En nu moeten degenen die een baan hebben nog meer werken, waardoor er weer minder ruimte op de arbeidsmarkt komt.....?
quote:Op maandag 10 september 2012 12:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
typisch staaltje taartdenken
verzin zelf 'ns waarom je redenering niet klopt
Nee dat was voor de bezuiigingen hoorquote:Op maandag 10 september 2012 20:01 schreef HardMetal het volgende:
Ok, ik zal proberen het om de andere kant op uit te leggen.
Ooit hebben ze arbeidstijdverkorting ingesteld, iedereen ging ipv. 40 uur, 38 uur werken. Er zouden zo meer mensen aan een baan geholpen worden. Het hield wel in dat meer personeel meer kosten betekent, dus slechtere concurrentiepositie op de wereldmarkt, dus minder werk.
Nee, maar met een verbeterde concurrentiepositie ivm. goedkopere arbeid (2/38) kan je wel meer werk binnenhalen.quote:Op maandag 10 september 2012 20:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee dat was voor de bezuiigingen hoor
Kostte mij 10% salaris, ik werk nu 36 uur maar voor 10% ga ik weer 4 uur meer werken,
onzin natuurlijk, dat werk is er niet
Mensen die minder willen werken kunnen dat met een 40 urige werkweek net zo goed als met een 38 urige. En is het niet zo dat iedereen die kan zijn steentje bijdraagt in deze "crisis"? Moeten de belangen van mensen die minder WILLEN werken dan zwaar wegen?quote:Op maandag 10 september 2012 20:09 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
De meeste full-time banen op enig niveau zijn sowieso al meer dan 40, dus dit lijkt me vooral voor part-timers en lager geschoolde mensen vervelend. Zeker voor mensen die bewust minder werken in combinatie met kleine kinderen lijkt me dit niet wenselijk, en het doel een beetje voorbij schieten.
ja spijkerbroeken maken voor 3,7 dollar zekerquote:Op maandag 10 september 2012 20:06 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Nee, maar met een verbeterde concurrentiepositie ivm. goedkopere arbeid (2/38) kan je wel meer werk binnenhalen.
Zucht, begin eens voor jezelf, dit is echt basale kennis om een klein bedrijfje te runnen.
Het houdt wel ergens een keer op hè. Als je in de hoogste schaal zit betaal je straks ¤1000 netto in de maand voor 3 dagen KDV voor 1 kind. Ga eerst maar eens korten op bijstandsuitkeringen, ontwikkelingshulp, allerlei pret-subsidies enz.quote:Op maandag 10 september 2012 20:12 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Mensen die minder willen werken kunnen dat met een 40 urige werkweek net zo goed als met een 38 urige. En is het niet zo dat iedereen die kan zijn steentje bijdraagt in deze "crisis"? Moeten de belangen van mensen die minder WILLEN werken dan zwaar wegen?
mensen die 40 uur op een stoel zitten ??????quote:Op maandag 10 september 2012 20:12 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Mensen die minder willen werken kunnen dat met een 40 urige werkweek net zo goed als met een 38 urige. En is het niet zo dat iedereen die kan zijn steentje bijdraagt in deze "crisis"? Moeten de belangen van mensen die minder WILLEN werken dan zwaar wegen?
Oh ja, bij ASML hebben ze natuurlijk geen betaald personeel rondlopen. Een dikbetaalde ir. die 40 uur werkt ipv. 38 is echt wel goedkoper voor zijn werkgever.quote:Op maandag 10 september 2012 20:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja spijkerbroeken maken voor 3,7 dollar zeker
nee investeren in innovatie productontwikkeling en onderzoek
ik zie liever ASML dan een spijkerbroekBV uit China
Nee, gewoon 40 uur prestatie leveren voor de werkgever. Eigenlijk zoals een ieder die elke dag naar zijn werk gaat om zijn boterham te verdienen.quote:Op maandag 10 september 2012 20:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen die 40 uur op een stoel zitten ??????
Dit.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:29 schreef JeMoeder het volgende:
Ik werk al jaren 40u. Ik snap niet wat het probleem is...
[..]
...
Prima, lever dan als eerste maar loon in. Het lachwekkende is dat iedereen hier zeurt dat de lonen te hoog zijn. Maar van de andere kant willen het allemaal grootverdieners worden want zij vinden zich allemaal uitzonderlijk. Maar ik snap je wel. De laaggeschoolden moeten veel inleveren. Daar gaat het je natuurlijk om.quote:Op maandag 10 september 2012 20:06 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Nee, maar met een verbeterde concurrentiepositie ivm. goedkopere arbeid (2/38) kan je wel meer werk binnenhalen.
Zucht, begin eens voor jezelf, dit is echt basale kennis om een klein bedrijfje te runnen.
QFT!quote:Op maandag 10 september 2012 20:17 schreef Zolder het volgende:
Het is tijd om de verzorging aan banden te gaan leggen. We hebben genoeg bomen geknuffeld en in een kringetje gezeten als een stelletje hippies. Laat Nederland het land zijn waar het kan zijn, een land van succesvolle mensen die dromen verwezenlijken, waar uitschot niet wordt geaccepteerd.
Ga jij het ze daar even vertellen bluffer, zeg gelijk even dat ze in de pause niet meer hun eigen broodjes op mogen etenquote:Op maandag 10 september 2012 20:17 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Oh ja, bij ASML hebben ze natuurlijk geen betaald personeel rondlopen. Een dikbetaalde ir. die 40 uur werkt ipv. 38 is echt wel goedkoper voor zijn werkgever.
Bij wijze van dan hé. Ik verdedigde dat goedkopere arbeid niet meteen leidt tot chinese praktijken.quote:Op maandag 10 september 2012 20:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ga jij het ze daar even vertellen blufferd
Het punt is dat hij gelijk heeft, maar dan wel ten koste van de laaggeschoolde arbeider. Iedereen heeft het maar over de Ing en chirurg. Alsof het land alleen bestaat uit hoog opgeleiden.quote:Op maandag 10 september 2012 20:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ga jij het ze daar even vertellen bluffer, zeg gelijk even dat ze in de pause niet meer hun eigen broodjes op mogen eten
nee, meeste zitten thuis ok nog te werken of mail te lezen, EN als je dat niet doet, dan loop je morgen achter, en ben je onvoorbereid en dan kletsen over twee uur, alsof we in een communistisch land leven.quote:Op maandag 10 september 2012 20:26 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Ik ben geen econoom, maar ik betwijfel of een paar uurtjes extra werken daadwerkelijk leidt tot een significant hogere productie/BNP
Lol.quote:Op maandag 10 september 2012 20:17 schreef Zolder het volgende:
Het is tijd om de verzorging aan banden te gaan leggen. We hebben genoeg bomen geknuffeld en in een kringetje gezeten als een stelletje hippies. Laat Nederland het land zijn dat het kan zijn, een land van succesvolle mensen die dromen verwezenlijken, waar uitschot niet wordt geaccepteerd.
Mensen staan verbaasd als ze er achter komen wat ze met een overall aan en vuile handen kunnen verdienen. Vakmensen worden in de algemene opinie niet echt gewaardeerd.quote:Op maandag 10 september 2012 20:37 schreef Cherna het volgende:
[..]
Lol.
Wat een ridicule uitspraak. Wie heeft het hier over verzorging. Het gaat om werkenden die niet hangen aan het infuus.
Je zult er nog verstelt van staan hoe succes vol we in de toekomst zullen zijn zonder laaggeschoolde arbeiders(niet dus). Ik heb een idee dat de huidige student de werkelijkheid totaal uit het oog verloren is.
Die hele kenniseconomie is een bubbel.
Dit zijn weer van die typische peptalks(Humberto Tan) die het heel bedrijfsleven en werksfeer verziekt hebben voor hardwerkend NL.
Het punt is alleen dat je bij dat soort arbeid het niet lang volhoud als je weken draait tussen de 40-60 uur.quote:Op maandag 10 september 2012 20:43 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Mensen staan verbaasd als ze er achter komen wat ze met een overall aan en vuile handen kunnen verdienen. Vakmensen worden in de algemene opinie niet echt gewaardeerd.
Dan kunnen ze gelijk de hele overheid opdoeken...quote:Op maandag 10 september 2012 11:15 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Inderdaad en dat zegt dus niets.
Je moet naar de productiviteit kijken.
Ik werk in elk geval 40 uur per week.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:06 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Mijn vorige werkgever zei altijd : met efficientie heb je veel productie en weinig kosten, hij was strikt tegen elke vorm van overwerk, en schafte liever een tijdsbesparende maatregel aan dan zijn personeel op te jagen.quote:Op maandag 10 september 2012 20:26 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Ik ben geen econoom, maar ik betwijfel of een paar uurtjes extra werken daadwerkelijk leidt tot een significant hogere productie/BNP
velen zitten op vakantie nog facturen te sturenquote:Op maandag 10 september 2012 20:32 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Het eerste wat ik 's ochtends doe als ik wakker word is mijn werkmail en afspraken binnenhalen op m'n telefoon
(En dat gaan dan heel de dag door tot een uur of 11 's avonds)
Een nieuwetijds slechte gewoonte noem ik het maar...
De salaristabellen zijn gewoon gelijk gebleven x 90 % wegens de salariskorting voor de ADV urenquote:Op dinsdag 11 september 2012 00:00 schreef whitetiger300 het volgende:
Er is in dit topic nu al meerdere male geroepen dat bijna iedereen 40 uur maakt. Maar Rijksambtenaren hebben gewoon een 36 urige werkweek (doorgaans, zie ARAR), alles meer dan dat zijn overuren en doorgaans worden (tenminste waar ik werkte) geen 40 uurs contracten meer gesloten.
De bewering dat dit vooral erg is voor laag opgeleide is ook onzin want afdelingshoofden en directeuren bij de overheid....allemaal 36 uur. Daarbij zag ik juist steeds vaker 32 uurs contracten omdat er veel mensen nodig zijn voor verschillende nieuwe kennis gebieden, dan heb je ook weinig aan iemand die 40 uur hetzelfde doet.
Wat is dit voor kolder? De beroepsbevolking in Nederland maakt trouwens al best wel veel uren. Tevens hebben we (op de totale bevolking gezien) een hoog percentage beroepsbevolking. Dit klinkt als VVD-antie-hippie-prietpraat. Gebakken lucht dus.quote:Op maandag 10 september 2012 20:17 schreef Zolder het volgende:
Het is tijd om de verzorging aan banden te gaan leggen. We hebben genoeg bomen geknuffeld en in een kringetje gezeten als een stelletje hippies. Laat Nederland het land zijn dat het kan zijn, een land van succesvolle mensen die dromen verwezenlijken, waar uitschot niet wordt geaccepteerd.
Niets, men kan het wel aantrekkelijker maken, zoals ze dat eerder hebben gedaan met mensen de bank af krijgen (populaire term voor moeders die moeten stoppen met het opvoeden van hun kinderen en dat aan anderen overlaten) en parttime te laten werken.quote:Op dinsdag 11 september 2012 01:07 schreef Kowloon het volgende:
Waarom zou de overheid, anders dan in haar rol als werkgever, iets te zeggen moeten hebben over wat werkgevers en werknemers individueel of gezamenlijk met elkaar afspreken?
Ik had laatst nog een tegelzetter langs. Die man is 40, heeft een vak geleerd en leert nog bij, verstaat zijn vak, werkt al 25 jaar, loopt al een paar jaar met de eerste fysieke klachten, is op vrijdagmiddag duidelijk aan weekend toe en verdient netto nog geen 1900 per maand.quote:Op maandag 10 september 2012 20:58 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het punt is alleen dat je bij dat soort arbeid het niet lang volhoud als je weken draait tussen de 40-60 uur.
Ik heb al veel lassers in de kreukels zien liggen met 50 jaar omdat ze weken draaide van 60 uur en dat jaren lang. Die worden nu uitgekotst en bedankt voor hun diensten. En erger nog. Ze worden als uitvreters weggezet omdat ze nu in de WAO lopen.
Bij veel beroepen zal het dus betekenen dat je al vrij vroeg bent opgebrand(kan ook kantoor zijn). Dan tot 67 jaar werken is dan nog een leuk probleem voor dit soort arbeiders.
2040 is over 28 jaar, de VVD kan in de verre toekomst kijken en weet ook nu al hoe het over 28 jaar met de technologie en de wereldeconomie gaat, vandaar.quote:Op donderdag 6 september 2012 20:15 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Heel liberaal toch?
Er is wel degelijk een verband tussen een kortere werkweek en lagere werkloosheid (vooral voor simpelere banen). Dus hoe de VVD dit wil doen en 420.000 banen wil scheppen in 2040 is me een raadsel.
Nog wel. Maar de helft wordt in het programma van de VVD al weggewerkt, en door de vergrijzing komt er binnen nu en 5 jaar een krapte op de arbeidsmarkt.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:08 schreef dr.Bellows het volgende:
Ga maar eens naar de Mc met de kinderen. Kost je minimaal ¤ 25quote:Op donderdag 6 september 2012 22:58 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
big mac is juist voedsel voor arme mensen
kunne ze beter tweede pinksterdag afschaffen, dat kost geen extra salarisquote:Op maandag 10 september 2012 20:26 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
onzinquote:Op dinsdag 11 september 2012 09:34 schreef sanger het volgende:
[..]
en door de vergrijzing komt er binnen nu en 5 jaar een krapte op de arbeidsmarkt.
Ow? En al die rapporten dan van het CBS die hier op wijzen kloppen niet? Er komt geen vergrijzing aan?quote:
Dee robotica gaat veel harder dan de vergrijzing , nog even en er zit geen mens meer op de kantoren dan de directeur en de secrataressequote:Op dinsdag 11 september 2012 11:36 schreef sanger het volgende:
[..]
Ow? En al die rapporten dan van het CBS die hier op wijzen kloppen niet? Er komt geen vergrijzing aan?
En de robotica kunnen analyseren zoals een mens dat kan?quote:Op dinsdag 11 september 2012 11:39 schreef HD9 het volgende:
[..]
Dee robotica gaat veel harder dan de vergrijzing , nog even en er zit geen mens meer op de kantoren dan de directeur en de secrataresse
ja, daar gaat echt ook aan gewerkt worden, zelfs robots die robots ontwerpenquote:Op dinsdag 11 september 2012 11:43 schreef sanger het volgende:
[..]
En de robotica kunnen analyseren zoals een mens dat kan?
Daar wordt al aan gewerkt. Maar of dat binnen nu en 10 jaar al werkt....quote:Op dinsdag 11 september 2012 11:56 schreef HD9 het volgende:
[..]
ja, daar gaat echt ook aan gewerkt worden, zelfs robots die robots ontwerpen
quote:Op maandag 10 september 2012 20:17 schreef Zolder het volgende:
Krapte op de arbeidsmarkt bestaat niet. Werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten wel.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:29 schreef JeMoeder het volgende:
Ik werk al jaren 40u. Ik snap niet wat het probleem is...
[..]
Lees de tweede zin van het bericht nog eens voordat je sarcastisch gaat doen...
Dat riep men in de jaren zestig ook al.quote:Op dinsdag 11 september 2012 11:39 schreef HD9 het volgende:
[..]
Dee robotica gaat veel harder dan de vergrijzing , nog even en er zit geen mens meer op de kantoren dan de directeur en de secrataresse
En zal men nog vele honderden jaren als een achterlijke malloot blijve verkondigenquote:Op dinsdag 11 september 2012 13:21 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dat riep men in de jaren zestig ook al.
Krapte zal zorgen voor een krimp, waardoor er inderdaad geen krapte meer bestaat.quote:Op dinsdag 11 september 2012 13:19 schreef Nobu het volgende:
[..]
Krapte op de arbeidsmarkt bestaat niet. Werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten wel.
Nederlandse werkgevers moeten gewoon nog even aan het idee wennen dat goed opgeleid personeel geld kost. In andere westerse landen kan het ook, nu hier nog.quote:Op dinsdag 11 september 2012 13:27 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Krapte zal zorgen voor een krimp, waardoor er inderdaad geen krapte meer bestaat.
Ik zou geen cent meer verdienen in het buitenland, dus ik zie geen probleem met het salarisniveau van Bachelors en Masters.quote:Op dinsdag 11 september 2012 13:40 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nederlandse werkgevers moeten gewoon nog even aan het idee wennen dat goed opgeleid personeel geld kost. In andere westerse landen kan het ook, nu hier nog.
Er zijn inderdaad genoeg beroepsgroepen waarvoor dat geldt. Grappig genoeg zijn dat ook altijd de opleidingen die een overvloed aan studenten afleveren.quote:Op dinsdag 11 september 2012 13:41 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ik zou geen cent meer verdienen in het buitenland, dus ik zie geen probleem met het salarisniveau van Bachelors en Masters.
Mijn vakgebied is niche en er is vraag te over. Ongeveer 5/6 afstudeerders per jaar.quote:Op dinsdag 11 september 2012 13:44 schreef Nobu het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad genoeg beroepsgroepen waarvoor dat geldt. Grappig genoeg zijn dat ook altijd de opleidingen die een overvloed aan studenten afleveren.
Erg prettig natuurlijk, maar feit blijft dat juist in de sectoren waar altijd over krapte gesproken wordt de salarissen vaak laag liggen.quote:Op dinsdag 11 september 2012 13:46 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Mijn vakgebied is niche en er is vraag te over. Ongeveer 5/6 afstudeerders per jaar.
Ga maar eens in een normaal restaurant eten... kost je minimaal 100 euro.quote:Op dinsdag 11 september 2012 09:37 schreef sanger het volgende:
[..]
Ga maar eens naar de Mc met de kinderen. Kost je minimaal ¤ 25Ik kan toch echt wel goedkoper eten hoor
Thuis kan het wel een stukje goedkoper denk ikquote:Op dinsdag 11 september 2012 14:13 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ga maar eens in een normaal restaurant eten... kost je minimaal 100 euro.
Wat een dwaasheid. Is dat dezelfde partij die zich banenkampioen noemt. Tja leuk als je roept meer banen te hebben dan iedere andere partij in 2040. 2040 nota bene, dan leef ik mogelijk al niet meer. Die banen moeten er nu zijn.quote:Op dinsdag 11 september 2012 14:57 schreef rop45 het volgende:
Uit de cijfers van het centraal plan bureau blijkt dat de VVD op termijn de AOW leeftijd wil verhogen naar 70 jaar. Hoe zit dat bij D66?
Wat is daar nou zo verschrikkelijk dwaas aan? Sinds de invoering van de AOW is de levensverwachting gestegen van pakweg 73 naar 81 jaar. Daarnaast kampen we met een vergrijzing die ertoe leidt dat er a) meer krapte komt op de arbeidsmarkt en b) de verhouding tussen werkenden en AOW ontvangers flink scheef gaat lopen. Alleen al als ordinaire bezuinigingsmaatregel lijkt me dit een prima initiatief.quote:Op dinsdag 11 september 2012 15:35 schreef Cherna het volgende:
[..]
Wat een dwaasheid. Is dat dezelfde partij die zich banenkampioen noemt. Tja leuk als je roept meer banen te hebben dan iedere andere partij in 2040. 2040 nota bene, dan leef ik mogelijk al niet meer. Die banen moeten er nu zijn.
De overheid heeft nog nooit verder dan 5 jaar kunnen kijken. En zelfs dat blijkt al een probleem. Laat staan 2040.
Och die grachtengordel partij zal daar wel in meehobbelen.
Nee, het bezuinigd niets. Het is alleen maar te doen om mensen hun pensioen niet te geven dat ze zelf gespaard hebben.quote:Op dinsdag 11 september 2012 15:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat is daar nou zo verschrikkelijk dwaas aan? Sinds de invoering van de AOW is de levensverwachting gestegen van pakweg 73 naar 81 jaar. Daarnaast kampen we met een vergrijzing die ertoe leidt dat er a) meer krapte komt op de arbeidsmarkt en b) de verhouding tussen werkenden en AOW ontvangers flink scheef gaat lopen. Alleen al als ordinaire bezuinigingsmaatregel lijkt me dit een prima initiatief.
Wat is het allemaal toch erg hè?quote:Op dinsdag 11 september 2012 17:59 schreef Atmosphere82 het volgende:
Ja hoor, zodat er nog minder banen ontstaan (immers meer uren werk betekent vollere banen en minder ruimte voor nieuwe functies). Dwaasheid ten top weer. Als men minder banen wil en weer meer burn-outs moet je dit vooral doen! Retards zijn het...
Daarom moet je dit ook overlaten aan de werkgever en werknemer. Net zoals het langer doorwerken.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:30 schreef HarryP het volgende:
Kan me niet voorstellen hoe ze dit gaan stimuleren of verplichten.
In Nederland zetten we onze welvaart namelijk ook om in vrijheid. Dus vrije dagen.
Thuis is er ook werk. Zorg voor de kinderen het huishouden etc.
En met de huidige belastingdruk is minder werken ook wel heel goedkoop.
Blijkbaar telt vrijheid en vrije tijd niet meer als het de overheid en de werkgevers zo uitkomt.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:30 schreef HarryP het volgende:
Kan me niet voorstellen hoe ze dit gaan stimuleren of verplichten.
In Nederland zetten we onze welvaart namelijk ook om in vrijheid. Dus vrije dagen.
Thuis is er ook werk. Zorg voor de kinderen het huishouden etc.
En met de huidige belastingdruk is minder werken ook wel heel goedkoop.
Dramaqueen...quote:
Lekker simpel gesteld zo. Je hebt 168 uur in een week. Uitgaande van een gemiddelde nachtrust heb je nog 112 uur over. Werk + gemiddelde reistijd is 45 uur, dus hou je nog 67uur over. Van je 112 uur vrije tijd werk je nu dus al 40%.quote:Op woensdag 12 september 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dramaqueen...
Momenteel werkt de gemiddelde Nederlander 20% van de tijd. Stel dat het naar 25% gaat, dat is nog maar zeer beperkt.
Je kan nu al minder gaan werken. Dan moet je niet gaan zeuren dat je minder te besteden hebt natuurlijk...quote:Op woensdag 12 september 2012 10:44 schreef GoobyPls het volgende:
Wanneer gaan we mondiaal afspraken dat we 32uur per week gaan werken? Geeft ook weer een extra dag om te consumeren.
Dat is niet gebruikelijk, meeste banen zijn voor 40uur in de week.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je kan nu al minder gaan werken. Dan moet je niet gaan zeuren dat je minder te besteden hebt natuurlijk...
Dit. Ik zie het probleem totaal niet.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je kan nu al minder gaan werken. Dan moet je niet gaan zeuren dat je minder te besteden hebt natuurlijk...
Het is vast heel toevallig dat ik veel meer mensen ken die minder dan 40 uur in de week werken, maar wat daart ook van moge zijn: nee.quote:Op woensdag 12 september 2012 11:12 schreef GoobyPls het volgende:
Dat is niet gebruikelijk, meeste banen zijn voor 40uur in de week.
De gemiddelde Nederlander verdient ook maar 10% van wat een zakkenvuller verdient, dat mag best 25% wordenquote:Op woensdag 12 september 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dramaqueen...
Momenteel werkt de gemiddelde Nederlander 20% van de tijd. Stel dat het naar 25% gaat, dat is nog maar zeer beperkt.
Precies. Dan moeten ze wel harder gaan werken!quote:Op woensdag 12 september 2012 14:30 schreef xenobinol het volgende:
De gemiddelde Nederlander verdient ook maar 10% van wat een zakkenvuller verdient, dat mag best 25% worden
Wat de VVD wil is dat mensen harder en langer gaan werken voor dezelfde of zelfs een lagere beloning.quote:Op woensdag 12 september 2012 14:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Precies. Dan moeten ze wel harder gaan werken!
men wil dat we kunen concureren met de chinezenquote:Op woensdag 12 september 2012 14:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wat de VVD wil is dat mensen harder en langer gaan werken voor dezelfde of zelfs een lagere beloning.
Toch raar.... aangezien er nu al geen eens werk genoeg is voor iedereen, juist kortere werk weken en het schrappen van allerlei onnodige processen (=kosten) zouden dit mogelijk moeten maken.
Helaas past dat niet in ons denken, wij laten liever mensen verhongeren omdat 'ze het niet kunnen betalen'.
Wat de VVD wil zal mij jeuken.quote:Op woensdag 12 september 2012 14:35 schreef xenobinol het volgende:
Wat de VVD wil is dat mensen harder en langer gaan werken voor dezelfde of zelfs een lagere beloning.
Toch raar.... aangezien er nu al geen eens werk genoeg is voor iedereen, juist kortere werk weken en het schrappen van allerlei onnodige processen (=kosten) zouden dit mogelijk moeten maken.
Helaas past dat niet in ons denken, wij laten liever mensen verhongeren omdat 'ze het niet kunnen betalen'.
Klopt, maar ja, dat duurt dan even voordat het effect sorteert en dan moet je vooruitkijken en het organiseren en dat is allemaal veel te ingewikkeld. Dus zet de gewoon de grenzen op voor mensen uit arme landen, dat heeft dan als extra voordeel dat ze niet zeuren over minimumloon en veiligheid, en de problemen die het met zich meebrengt komen toch bij de benedenmodalen terecht. Die kunnen dan meteen zien wie hun lonen laag houdt en hun werkloos maakt.quote:Op woensdag 12 september 2012 14:48 schreef xenobinol het volgende:
Het probleem met arbeid is juist dat er een te groot aanbod is waardoor de prijs van arbeid onder druk staat. Juist de economie zou er bij gebaat zijn als arbeid weer een schaars goed zou worden, dan zouden werkgevers gestimuleerd worden te innoveren en inefficiënte systemen te ontmantelen.
Nee.quote:Op woensdag 12 september 2012 14:48 schreef xenobinol het volgende:
Juist de economie zou er bij gebaat zijn als arbeid weer een schaars goed zou worden,
Klassieke verdeel en heers strategie.quote:Op woensdag 12 september 2012 14:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, maar ja, dat duurt dan even voordat het effect sorteert en dan moet je vooruitkijken en het organiseren en dat is allemaal veel te ingewikkeld. Dus zet de gewoon de grenzen op voor mensen uit arme landen, dat heeft dan als extra voordeel dat ze niet zeuren over minimumloon en veiligheid, en de problemen die het met zich meebrengt komen toch bij de benedenmodalen terecht. Die kunnen dan meteen zien wie hun lonen laag houdt en hun werkloos maakt.
veel goedkope arbeid zorgt dat men geen machines gebruikt of ontwikkelt.quote:
Maar het is helemaal niet goedkoper om in India dat te doen, want de transportkosten zijn vele malen hoger...quote:Op woensdag 12 september 2012 15:02 schreef HD9 het volgende:
veel goedkope arbeid zorgt dat men geen machines gebruikt of ontwikkelt.
Zolang het in India goed koper is om 5000 stenen te laten verpluveren door 8 vrouwen met een hamertje die samen 16 euro kosten per dag , dan huurt de aannemer geen dure steenbreker van 100 euro per dag
Dus het is beter dat zij honger leiden en wij een extra machine hebben staan?quote:Op woensdag 12 september 2012 15:02 schreef HD9 het volgende:
Ook die chinese kinderen die 3 euro per dag krijgen voor spijkerbroeken naaien, hoeven niet dus naar een dure school om een technisch beroep te leren
ach zolang we alle bouwbedrijven failliet laten gaan, (de motor van een economie) en die vaklui in een uitkering stoppen, met als reden het hoog houden van de vastgoedbubble, en goede landbouwgrond van belastinggeld opkopen om er Poolse ponys op te zetten, zijn we geen knip voor de neus waardquote:Op woensdag 12 september 2012 15:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar het is helemaal niet goedkoper om in India dat te doen, want de transportkosten zijn vele malen hoger...
Zo lang hier in NL veel functies onvervuld blijven is er kennelijk meer behoefte aan goed personeel dan aanbod.
Je haalt 2 dingen door elkaar volgens mij. Ten eerste is daar de werkgelegenheid voor de 'ongeschoolde werknemer', door het grote aanbod van dit soort werknemers zijn de beloningen laag en zouden deze mensen zich kunnen verbeteren door langer te werken. Klinkt leuk in theorie maar als deze mensen extra werk op zich nemen blijft er minder over voor een ander. Het gevolg is dat deze mensen hun diensten voor nog minder geld gaan aanbieden.... het gevolg een een 'race to the bottom'.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar het is helemaal niet goedkoper om in India dat te doen, want de transportkosten zijn vele malen hoger...
Zo lang hier in NL veel functies onvervuld blijven is er kennelijk meer behoefte aan goed personeel dan aanbod.
Mooi!quote:Op woensdag 12 september 2012 15:08 schreef HD9 het volgende:
ach zolang we alle bouwbedrijven failliet laten gaan, (de motor van een economie) en die vaklui in een uitkering stoppen, met als reden het hoog houden van de vastgoedbubble, en goede landbouwgrond van belastinggeld opkopen om er Poolse ponys op te zetten, zijn we geen knip voor de neus waard
Er word gewerkt aan de machinale fabricage van kleding maar dit is veelal onderzoek dat door overheden word gesubsidieerd om minder afhankelijk te raken van lage lonenlanden.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:07 schreef DS4 het volgende:
Dus het is beter dat zij honger leiden en wij een extra machine hebben staan?
(volgens mij wordt er al lang gewerkt met machines als het gaat om spijkerbroeken maken, maar dat terzijde)
Jij bent bekend met het WML?quote:Op woensdag 12 september 2012 15:14 schreef xenobinol het volgende:
Je haalt 2 dingen door elkaar volgens mij. Ten eerste is daar de werkgelegenheid voor de 'ongeschoolde werknemer', door het grote aanbod van dit soort werknemers zijn de beloningen laag en zouden deze mensen zich kunnen verbeteren door langer te werken. Klinkt leuk in theorie maar als deze mensen extra werk op zich nemen blijft er minder over voor een ander. Het gevolg is dat deze mensen hun diensten voor nog minder geld gaan aanbieden.... het gevolg een een 'race to the bottom'.
Kennelijk overvraagt de Nederlander dan...quote:De andere kant van het verhaal is een tekort aan geschikt personeel, bedrijven klagen steen en been dat ze geen bekwaamd personeel kunnen krijgen. Mijn mening daarover? Allemaal krokodillentranen want men aan schaarste hangt een prijskaartje en daar zit hem de pijn. Werkgevers willen niet betalen wat er op het prijskaartje staat. Het gevolg is dat ze hun werkgelegenheid dan maar exporteren naar landen waar men wel bereid is te werken tegen lagere kosten.
Maar het feit dat slechts een enkeling beta kiest heeft er niets mee te maken?quote:De 'slimme jongen en meisjes' zien dit in en gaan allemaal werk zoeken in de regionen van een bedrijf welke niet voor export in aanmerking komen. Vandaar dat dit land ondertussen verworden is tot een bolwerk van laag geschoolde industrie en hoog betaalde dienstverleners. De innovatieve industrie is volledig gesloopt door verkeerd economisch beleid. Hoogwaardige werkgelegenheid die in generaties was opgebouwd zijn we voorgoed kwijt.
Als de belangen van de banksters maar behartigt worden want als die vallen stelt Nederland natuurlijk helemaal niets meer voor.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:08 schreef HD9 het volgende:
[..]
ach zolang we alle bouwbedrijven failliet laten gaan, (de motor van een economie) en die vaklui in een uitkering stoppen, met als reden het hoog houden van de vastgoedbubble, en goede landbouwgrond van belastinggeld opkopen om er Poolse ponys op te zetten, zijn we geen knip voor de neus waard
Ik heb het met eigen ogen gezien hoor, machinale fabricage van kleding...quote:Op woensdag 12 september 2012 15:16 schreef xenobinol het volgende:
Er word gewerkt aan de machinale fabricage van kleding maar dit is veelal onderzoek dat door overheden word gesubsidieerd om minder afhankelijk te raken van lage lonenlanden.
Vooral de militairen zijn hier in geinteresseerd want zonder kledij begint een soldaat natuurlijk niet zo heel erg veel.
Goed excuus... het minimumloon gaat uitbuiting tegenquote:
Oorzaak gevolg, aangezien je als accountant, advocaat of manager meer kan verdienen dan als ingenieur, wetenschapper of leraar kiezen zo weinig mensen voor een beta opleiding.quote:Kennelijk overvraagt de Nederlander dan...
Maar het feit dat slechts een enkeling beta kiest heeft er niets mee te maken?
Nou ja.... een groot deel is natuurlijk al gemechaniseerd, de fabricage van de stof b.v.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb het met eigen ogen gezien hoor, machinale fabricage van kleding...
Dan ga jij er vanuit dat studenten kiezen met in ogenschouw de beloning en dat is zelden het geval.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:24 schreef xenobinol het volgende:
Oorzaak gevolg, aangezien je als accountant, advocaat of manager meer kan verdienen dan als ingenieur, wetenschapper of leraar kiezen zo weinig mensen voor een beta opleiding.
Ik geloof er niets van.quote:Als men beta's eens wat beter ging belonen zou er vast meer belangstelling voor zijn.
Er kunnen zoveel redenen zijn, maar meer betalen lost het probleem niet op, daar ben ik van overtuigd.quote:Waarom denk jij dat het aantal beta studenten in de westerse wereld al decennia lang aan het afnemen is? Vroeger had je status, aanzien en een goed salaris als ingenieur, tegenwoordig verdient een kantoorklerk al snel meer voor een simpele job welke wat standaard administratieve handelingen behelst.
Ergens voel ik dat jouw frustratie hier spreekt...quote:Tja.... harder werken... dat kun je beter door een ander laten doen als je maar zorgt dat de opbrengsten van deze noeste arbeid maar bij jou terecht komen.
Zuipende alfa lullo's maken wel eens de opmerking tegen hard studerende beta's 'dat ze maar beter hard moeten leren, dan kunnen ze later hard voor hun gaan werken'.
Extra ironisch is dat dit gewoon de waarheid is
Ook het in elkaar zetten...quote:Op woensdag 12 september 2012 15:25 schreef xenobinol het volgende:
Nou ja.... een groot deel is natuurlijk al gemechaniseerd, de fabricage van de stof b.v.
Ik zag een tijdje terug nog een andere tijden over DAF geloof ik. Die hadden een fabriek neergezet in Limburg, zodat de mijnwerkers uit de gesloten mijnen daar konden werken. Maar die mijnwerkers trokken het geestdodende lopende band werk niet. Geen probleem, rechts had geregeld dat er Marokkanen naar binnen konden worden gehaald.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:02 schreef HD9 het volgende:
[..]
veel goedkope arbeid zorgt dat men geen machines gebruikt of ontwikkelt.
Zolang het in India goed koper is om 5000 stenen te laten verpluveren door 8 vrouwen met een hamertje die samen 16 euro kosten per dag , dan huurt de aannemer geen dure steenbreker van 100 euro per dag
Ook die chinese kinderen die 3 euro per dag krijgen voor spijkerbroeken naaien, hoeven niet dus naar een dure school om een technisch beroep te leren
Banken en verzekeraars, semi overheden... allemaal moeten ze hoge salarissen betalen om het beste talent binnenboord te halen. Nee.... mensen zijn totaal niet geinteresseerd in een hoge beloning, doet niets ter zaken in het maken van hun keuze.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:39 schreef DS4 het volgende:
Dan ga jij er vanuit dat studenten kiezen met in ogenschouw de beloning en dat is zelden het geval.
beta studies hebben dan ook maar weinig op met geloof.quote:Ik geloof er niets van.
Op dat punt ga ik een heel eind met je mee, ergens meer geld tegenaan gooien lost een probleem vaak niet op. Toch is 'meer geld' altijd de oplossing voor politici en beleidsmakers, net als meer tijd tegen lagere kosten werken ook een oplossing is volgens werkgevers.quote:Er kunnen zoveel redenen zijn, maar meer betalen lost het probleem niet op, daar ben ik van overtuigd.
Uiteraard loop ik rond met frustraties, niet zo raar toch als je weet dat het ook anders kan.quote:Ergens voel ik dat jouw frustratie hier spreekt...
Is wat complexer maar zoiets valt te automatiseren, de vraag die producente zich echter afvragen is of het ook tegen lagere kosten kan dan de goedkope handjes in lage lonenlanden.quote:
Gevarieerd en uitdagend werk is heel belangrijk om te voorkomen dat de geest op de automaat gaat draaien. De hersenen moeten hard aan het werk blijven om te voorkomen dat je mentaal degradeert tot een zielloze robot.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zag een tijdje terug nog een andere tijden over DAF geloof ik. Die hadden een fabriek neergezet in Limburg, zodat de mijnwerkers uit de gesloten mijnen daar konden werken. Maar die mijnwerkers trokken het geestdodende lopende band werk niet. Geen probleem, rechts had geregeld dat er Marokkanen naar binnen konden worden gehaald.
Een jaar of 20 a 30 later ontdekt een Zweedse autofabrikant dat je goedkoper en efficienter auto's bouwt wanneer je de werknemers in teams aan 'hun' auto laat werken tot die af is. Dat het in Zweden was is niet toevallig, dat het niet jaren eerder in Nederland was ook niet.
Dat was DSM ( De Staats Mijnen) door de regering Den Uijl daar gezet na sluiting van de Mauritsquote:Op woensdag 12 september 2012 15:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zag een tijdje terug nog een andere tijden over DAF geloof ik. Die hadden een fabriek neergezet in Limburg, zodat de mijnwerkers uit de gesloten mijnen daar konden werken. Maar die mijnwerkers trokken het geestdodende lopende band werk niet. Geen probleem, rechts had geregeld dat er Marokkanen naar binnen konden worden gehaald.
Een jaar of 20 a 30 later ontdekt een Zweedse autofabrikant dat je goedkoper en efficienter auto's bouwt wanneer je de werknemers in teams aan 'hun' auto laat werken tot die af is. Dat het in Zweden was is niet toevallig, dat het niet jaren eerder in Nederland was ook niet.
Want in de mijnen werden nog geen gastarbeiders te werk gesteld.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:48 schreef HD9 het volgende:
[..]
Dat was DSM ( De Staats Mijnen) door de regering Den Uijl daar gezet na sluiting van de Maurits
Mijnwerkers wilden perse de mijn in en gingen in Duitse mijnen werken en DSM haalde marrokanen hierheen
nee daar werkten nederlanders , geen enkele marrokkaan, was een heel gesloten wereldje tot de sluiting in 1965quote:Op woensdag 12 september 2012 15:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Want in de mijnen werden nog geen gastarbeiders te werk gesteld.![]()
Dat zijn juist de eersten die we binnengehaald hebben voor de mijnen.
En dan krijg je een veel hoger arbeidsproductiviteit, dus hoef je niet lange weken te draaien voor een inkomen waar je lekker van kunt besteden en dus niet alleen zelf goede welvaart geniet maar ook nog eens met uitgeven bijdraagt aan de welvaartsgroei van het hele land.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Gevarieerd en uitdagend werk is heel belangrijk om te voorkomen dat de geest op de automaat gaat draaien. De hersenen moeten hard aan het werk blijven om te voorkomen dat je mentaal degradeert tot een zielloze robot.
Misschien ook, waarschijnlijk zelfs, maar dit ging over DAF.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:48 schreef HD9 het volgende:
[..]
Dat was DSM ( De Staats Mijnen) door de regering Den Uijl daar gezet na sluiting van de Maurits
Mijnwerkers wilden perse de mijn in en gingen in Duitse mijnen werken en DSM haalde marrokanen hierheen
DAFF werd niet opgericht om de werkgelegendheid van de Staatsmijnen te compenseren zoals je steldequote:Op woensdag 12 september 2012 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En dan krijg je een veel hoger arbeidsproductiviteit, dus hoef je niet lange weken te draaien voor een inkomen waar je lekker van kunt besteden en dus niet alleen zelf goede welvaart geniet maar ook nog eens met uitgeven bijdraagt aan de welvaartsgroei van het hele land.
[..]
Misschien ook, waarschijnlijk zelfs, maar dit ging over DAF.
Dat was niet wat ik stelde.quote:Op woensdag 12 september 2012 16:01 schreef HD9 het volgende:
[..]
DAFF werd niet opgericht om de werkgelegendheid van de Staatsmijnen te compenseren zoals je stelde
jouw postquote:Op woensdag 12 september 2012 16:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat was niet wat ik stelde.
quote:Op woensdag 12 september 2012 15:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik weet heel goed wat ik schreef en wat ik niet schreef. Lees het nog eens.quote:
ja ditquote:Op woensdag 12 september 2012 16:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik weet heel goed wat ik schreef en wat ik niet schreef. Lees het nog eens.
quote:Ik zag een tijdje terug nog een andere tijden over DAF geloof ik. Die hadden een fabriek neergezet in Limburg, zodat de mijnwerkers uit de gesloten mijnen daar konden werken.
Ik zie er niet staan dat DAF om die reden werd opgericht.quote:
http://www.ekudos.nl/arti(...)chreven_door_yancko_quote:Op woensdag 12 september 2012 15:53 schreef HD9 het volgende:
[..]
nee daar werkten nederlanders , geen enkele marrokkaan, was een heel gesloten wereldje tot de sluiting in 1965
http://www.chemelot.nl/de(...)e.htm&id=743&taal=nl
Ik zeg dat studenten hun keuze daar niet op baseren, althans de meesten niet. Anders zouden hele andere studiekeuzes gemaakt worden lijkt mij.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:44 schreef xenobinol het volgende:
Banken en verzekeraars, semi overheden... allemaal moeten ze hoge salarissen betalen om het beste talent binnenboord te halen. Nee.... mensen zijn totaal niet geinteresseerd in een hoge beloning, doet niets ter zaken in het maken van hun keuze.
Je ontloopt het punt...quote:beta studies hebben dan ook maar weinig op met geloof.
'Iedereen' wil zoveel mogelijk voor zo min mogelijk.quote:Op dat punt ga ik een heel eind met je mee, ergens meer geld tegenaan gooien lost een probleem vaak niet op. Toch is 'meer geld' altijd de oplossing voor politici en beleidsmakers, net als meer tijd tegen lagere kosten werken ook een oplossing is volgens werkgevers.
Maar waarom zou men?quote:Uiteraard loop ik rond met frustraties, niet zo raar toch als je weet dat het ook anders kan.
Natuurlijk.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:45 schreef xenobinol het volgende:
Is wat complexer maar zoiets valt te automatiseren, de vraag die producente zich echter afvragen is of het ook tegen lagere kosten kan dan de goedkope handjes in lage lonenlanden.
http://www.volkskrant.nl/(...)dagen-per-week.dhtmlquote:Daarbij denken ze aan 6 dagen per week en 13 uur per dag. Ze dringen aan op liberalisering van de arbeidsmarkt, onder meer met de mogelijkheid 78 uur per week te werken in plaats van 40 uur in de huidige officiële werkweek.
Waar halen jullie toch deze niet te onderbouwen feiten vandaan?quote:Op woensdag 12 september 2012 17:00 schreef Nobu het volgende:
forote][ afbeelding ] Op woensdag 12 september 2012 15:52 schreef Basp1 het volgende:
Dat was België. In Limburg was er personeel zat.
En dit gaat over nederland.quote:
Als ik een Griek was ging ik lekker defaulten op die schulden, lekker uit de euro en daarna pas hard werken om het land er weer bovenop te helpen.quote:Op woensdag 12 september 2012 17:04 schreef Tocadisco het volgende:
Gewoon een voorbeeld aan de Grieken nemen:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)dagen-per-week.dhtml
Hopelijk verhoogd Samsom de uitkeringenquote:
Voor overheid is 36 uur toch standaard?quote:Op donderdag 6 september 2012 17:06 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Wat een bolle homo...quote:
nee je zei dat er om die reden een fabriek werd gebouwd / opgericht , dat was wel zo, maar niet DAF, maar DSM (De Staats Mijnen)quote:Op woensdag 12 september 2012 16:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zie er niet staan dat DAF om die reden werd opgericht.
quote:Die hadden een fabriek neergezet in Limburg, zodat de mijnwerkers uit de gesloten mijnen daar konden werken.
De DAF fabriek (thans Nedcar) in Born werd indertijd wel degelijk gebouwd ter compensatie van de verloren gegane werkgelegenheid door de mijnsluitingen. Van het door het rijk uitgetrokken subsidiegeld is overigens ook de universiteit van Maastricht gestart. Iets wat in Heerlen en omgeving kwaad bloed gezet heeft, aangezien er voor Maastricht amper banen verloren gingen door de mijnsluitingen. Maar dat terzijde...quote:Op donderdag 13 september 2012 08:35 schreef HD9 het volgende:
[..]
nee je zei dat er om die reden een fabriek werd gebouwd / opgericht , dat was wel zo, maar niet DAF, maar DSM (De Staats Mijnen)
[..]
Universiteit van Maastricht was al in de planning, kan zijn dat er subsidiegeld misbruikt werdquote:Op donderdag 13 september 2012 08:51 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De DAF fabriek (thans Nedcar) in Born werd indertijd wel degelijk gebouwd ter compensatie van de verloren gegane werkgelegenheid door de mijnsluitingen. Van het door het rijk uitgetrokken subsidiegeld is overigens ook de universiteit van Maastricht gestart. Iets wat in Heerlen en omgeving kwaad bloed gezet heeft, aangezien er voor Maastricht amper banen verloren gingen door de mijnsluitingen. Maar dat terzijde...
Sorry hoor, maar DAF oprichten is heel wat anders dan dat DAF ergens een fabriek neerzet. Ze hadden hem ook ergens anders neer kunnen zetten, maar ze hebben hem daar neergezet omdat daar de arbeidskrachten waren want de mijnen waren gesloten, het gaat hier om een fabriek, niet om de onderneming. Daar heeft DSM verder niets mee te maken.quote:Op donderdag 13 september 2012 08:35 schreef HD9 het volgende:
[..]
nee je zei dat er om die reden een fabriek werd gebouwd / opgericht , dat was wel zo, maar niet DAF, maar DSM (De Staats Mijnen)
[..]
Door die krapte op de arbeidsmarkt en een tekort aan de juiste kennis hier is de door Den Uyl met subsidie omgebouwde DSM nu voor 90 % naar Chinaquote:Op donderdag 13 september 2012 11:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is ook een mooi gevolg van enige krapte op de arbeidsmarkt, dat je dergelijke 'arbeidsmobiliteit' krijgt en de werkgever naar de werkloosheid toekomt, ipv zeuren dat de werkloze maar moet verhuizen voor een uitzendbaantje een eind verderop.
quote:Symbool: DSM / ISIN: NL0000009827
Koninklijke DSM is een Nederlandse vennootschap met de zetel te Heerlen, welke internationaal actief is in de chemiesector. De afkorting DSM stond voor De Staatsmijnen of Dutch State Mines. Na sluiting van de mijnen in Limburg werd om werkloosheid tegen te gaan nieuwe industrie ontwikkeld in Limburg. Een van de zwaartepunten in die ontwikkelingen was de petrochemische industrie, die werd opgezet onder de vlag van het oude mijnbouwbedrijf DSM. DSM is actief op het gebied van producten voor de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie, hoogwaardige materialen en industriële chemicaliën
Yep, laat de werkenden harder werken zodat de werkelozen thuis kunnen zitten. Straks mogelijk met de PvdA in de regering!!quote:Op donderdag 6 september 2012 17:08 schreef dr.Bellows het volgende:
quote:Op donderdag 13 september 2012 11:38 schreef HD9 het volgende:
[..]
Door die krapte op de arbeidsmarkt en een tekort aan de juiste kennis hier is de door Den Uyl met subsidie omgebouwde DSM nu voor 90 % naar China
En door de VVD voor een habbekrats naar de beurs gesleept
Tot zover de waarde van beurshandel voor de kapitaalverschaffing.quote:Dit bevestigt maar weer eens ons stokpaardje dat je beter van beursintroducties af kan blijven.
Maar daar was DSM niet voor omgebouwd, dat geld is inmiddels opgemaakt door de overheid en de VVD schelt nu nog op Den Uijl om de sluiting van De Staats Mijnenquote:Op donderdag 13 september 2012 12:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Tot zover de waarde van beurshandel voor de kapitaalverschaffing.
Wat een onzin. Wees blij dat we nu eindelijk een midden hebben.quote:Op donderdag 13 september 2012 11:56 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Yep, laat de werkenden harder werken zodat de werkelozen thuis kunnen zitten. Straks mogelijk met de PvdA in de regering!!
Dat midden hadden we in 2010 ook, je weet wel, toen ze onderling ruzie liepen te maken. Toen klapte het kabinet en kregen we Wilders. Nu niet lang daarna is achterlijk Nederland het alweer vergeten en kiezen we exact hetzelfde waar we twee jaar terug nog zo blij om waren dat het niet meer bestondquote:Op donderdag 13 september 2012 12:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Wat een onzin. Wees blij dat we nu eindelijk een midden hebben.
Het minder hard werken als je dit al zo kunt stellen in NL heeft voor mij als doel het langer te kunnen volhouden op de arbeidsmarkt. Onze effectiviteit is zeer hoog. Vooral laaggeschoold personeel krijgt het met langer doorwerken en langere werkweken zwaar te verduren.quote:Op woensdag 12 september 2012 14:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vragen aan een Griek om 13 uur per dag te gaan werken is gelijk aan zelfmoordquote:Op donderdag 13 september 2012 12:20 schreef sitting_elfling het volgende:
Het vragen aan een Nederlander om meer te werken is hetzelfde vragen aan een Japanner om meer te spenderen. Dat gebeurt gewoon niet, en is zelfs erg dom om te proberen!
Volgens de grafiekjes werken de Grieken harder dan Nederlanders. Die werken al 13 uur per dag. Maar vraag niet wat ze in die 13 uur verzetten.quote:Op donderdag 13 september 2012 12:33 schreef HD9 het volgende:
[..]
Vragen aan een Griek om 13 uur per dag te gaan werken is gelijk aan zelfmoord
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |