abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 09:58:42 #1
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115038941

Vorige topics:
Ant World.
MierenFOK!kers #2

Ook mieren houden? Hier vind je wat informatie: (Geschreven door user Levolution)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mieren van Fopje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mieren van Yuri_Boyka:
SPOILER
Mieren van Levolution:
SPOILER
Mieren van AlDieWillenteKaaprenVaren:
SPOILER
De mieren van AlDieWillenteKaaprenVaren waarderen geen goede kapsalon:
SPOILER
Mieren van internet:
SPOILER
Info over mieren in Jip & Janneke taal:
SPOILER
Waar kan je mieren kopen?
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door Oerbeer op 05-08-2012 13:32:55 ]
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:00:07 #2
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_115038988
Waar haal ik zo'n mierensetje?
Mijn nieuwe ondertitel
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:01:27 #3
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115039018
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:00 schreef sinepedraap het volgende:
Waar haal ik zo'n mierensetje?
www.mierenboerderij.nl
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:02:56 #4
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_115039054
quote:
Top. Je hebt ook seamen _O_
Mijn nieuwe ondertitel
pi_115039106
Kun je die gel ook in de fik steken?
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:05:34 #6
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_115039133
Heeft iemand z'n kolonie al een standbeeld van zichzelf gebouwd?
Mijn nieuwe ondertitel
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:08:54 #7
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115039240
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:05 schreef sinepedraap het volgende:
Heeft iemand z'n kolonie al een standbeeld van zichzelf gebouwd?
Yuri heeft sinds gisteren een kolonie in huis, misschien dat ze al bezig zijn :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:09:02 #8
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115039242
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:04 schreef De_Dakgoot het volgende:
Kun je die gel ook in de fik steken?
Geen idee, vast wel :P
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:11:40 #9
141104 Patje1987
Madre me quiero un frikandel.
pi_115039324
Ik zie op die website ook Triops. Wat een bazendingen :D
Wij vormen tezamen gezellig een schaar.
Sportief zijn wij allen en voor elkaar.
Ons doel en ons streven is vriendschap en vree
Aan ons de victorie aan RKC!
pi_115040280
Mooie OP Fopje! Dat plaatje met die queen, eitjes, larven en mannetjes/vrouwtjes was wel nuttig, denk dat ik het nu snap :P
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:44:13 #11
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115040365
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:42 schreef Onufriev het volgende:
Mooie OP Fopje! Dat plaatje met die queen, eitjes, larven en mannetjes/vrouwtjes was wel nuttig, denk dat ik het nu snap :P
Thx, ben nog bezig met een banner, hoort er een beetje bij he :P
pi_115041002
Die mieren zijn wel onwijs groot, zal leuk worden als dat aquarium omvalt en het glas breekt :P
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 11:16:11 #13
379283 LittleBrownie
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_115041765
Leuke OP! :)
[i] When you try your best but you don't succeed. When you get what you want but not what you need. [/i]
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 11:51:51 #14
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115043177
Jaja, ze zijn weer begonnen met graven na 2 a 3 dagen rust :D _O_

Een dotje mieren aan de rechterkant:
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 11:57:14 #15
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_115043443
Ik wil er ook een starten. Je hebt al mooie beginnerssetjes met die blauwe gel en plantjes voor 30 euro.

http://www.mierenboerderi(...)-Mierenfamilie!.html

En nog simpeler voor 18 euro :D

http://www.mierenboerderi(...)-VANAF-20-09-12.html
Mijn nieuwe ondertitel
pi_115043494
Ik ga denk ik inderdaad voor deze om naast de gelbak te houden, ylong blokken zijn mij veel te groot.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 11:59:30 #17
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115043531
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 11:57 schreef sinepedraap het volgende:
Ik wil er ook een starten. Je hebt al mooie beginnerssetjes met die blauwe gel en plantjes voor 30 euro.

http://www.mierenboerderi(...)-Mierenfamilie!.html

En nog simpeler voor 18 euro :D

http://www.mierenboerderi(...)-VANAF-20-09-12.html
Ja doe :D

Die laatste is pas in september verkrijgbaar zie ik, is volgens mij exact hetzelfde als die ik heb. (maar die was uitverkocht)

Die eerste met die plantjes lijkt me ook wel leuk ja :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:00:28 #18
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115043573
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 11:58 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik ga denk ik inderdaad voor deze om naast de gelbak te houden, ylong blokken zijn mij veel te groot.
Die snap ik nog niet echt, is gewoon een grote bak? Hoe ga je die mieren straks zien dan?
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:07:47 #19
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_115043910
Kan je ook speciale killerants of zo bestellen? Dat je er soms vliegjes of weet ik veel wat in moet doen en dat ze die underground slepen en verslinden?
Mijn nieuwe ondertitel
pi_115043995
Het zijn een hoge bak een een lage, brede bak die aan elkaar vast zitten met een slangetje, waardoor je dus volgens mij de beesten flikkert.

Mocht die bak te klein zijn, breiden ze uit naar de hoge bak. Ofzo. Geen idee, het is duur dus het zal wel goed zijn.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:15:23 #21
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115044255
Geweldig dat er zoveel mensen interesse hebben in deze hobby. _O_
Ik ben momenteel op vakantie met vaag internet, dus ik kan niet heel actief reageren, maar dat komt nog wel. Ik ben hier overigens ook al heel vaak op stap gegaan om mieren te checken, er zijn hier echt prachtige (en grote) soorten.

Even een paar opmerkingen n.a.v. sommige posts in het vorige topic. Ik heb meer foto's en ook filmpjes, ik wil ze wel posten maar dat gaat momenteel lastig met dit internet. Over iets langer dan een week ben ik in Nederland.

Een andere opmerking is over de vragen rondom de koninginnen (ook wel gynes genoemd). Koninginnen ontstaan alleen als de kolonie voldoende groot is en dus de energie heeft om ze te produceren. Het zijn niet werksters die uitgroeien tot koninginnen, maar de larven. Het is een beetje vaag hoe het komt dat een larve zich tot een koningin ontwikkeld, maar het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het voedsel. Bepaalde larven worden geselecteerd (op basis waarvan? sommige larven smeken bijvoorbeeld om voedsel, misschien krijgen de beste smekers een voorkeursbehandeling) en krijgen meer/ander voedsel en zullen daardoor groter worden. Ze ontwikkelen dan vleugels en zijn geslachtsrijp. Ze vliegen uit (bruidsvluchten), paren met mannetjes van andere kolonies (mannetjes ontstaan uit onbevruchte eitjes), slaan het sperma op in de spermatheek, bijten hun vleugels af en gaan de grond in. Daar begint de vicieuze cirkel weer opnieuw. De koninginnen bevruchten zelf hun eitjes m.b.v de spermatheek en kunnen indien nodig dus ook onbevruchte eitjes leggen waar weer mannetjes uit ontstaan.

De gedragsbiologie van mieren is echt zeer interessant en complex. Deze diertjes gaan verder dan je ooit zou vermoeden. Wat ze zo bijzonder maakt, is dat ze sociale dieren zijn. Besef dat volgens de evolutietheorie, genen altijd zichzelf willen reproduceren ("the selfish gene"). Dat betekent dat de werksters, die geen ontwikkelde geslachtsorganen hebben, zich dus nooit kunnen voortplanten. Waarom helpen ze dan de koningin? Puur uit zelfbelang; de koningin is namelijk hun moeder en middels kinselectie (verwantschap) kunnen ze dus hun eigen genen enigszins verspreiden door haar te helpen. Een betere keus hebben ze niet.

Sommige soorten zijn monogyn en sommige soorten zijn polygyn. Lasius niger is monogyn: de kolonie bevat maar één koningin. Je kan dan al raden wat polygyn betekent. Myrmica rubra is bijvoorbeeld polygyn. Mijn Myrmica rubra kolonie heeft iets van 4-5 koninginnen.
Een monogyne kolonie als Lasius niger kun je dus niet met meerdere koninginnen houden. Je kan zo'n kolonie wél met meerdere koninginnen starten. Dat heeft pleometrose. Ze helpen elkaar dan, maar op den duur zal er een gevecht uitbreken en zal één van de koninginnen sneuvelen. Ze nemen dus een groot risico, puur omdat de overlevingskans van de beginnende kolonie groter is als ze samenwerken (meer werksterproductie).
Het is echter grappig dat twee koninginnen elkaar helpen; ze zijn immers niet verwant aan elkaar en er is dus geen sprake van kinselectie. De koningin die zal sneuvelen, heeft haar genen helemaal niet kunnen verspreiden. De gaat ten onder met, zoals we dat in de biologie noemen, een fitness van 'nul'. Maar hier hebben ze goede redenen voor.

Shit, ik draaf weer door, maar er valt zoveel te vertellen over deze dieren. :D

Voor de echt geïnteresseerden, kijk eens in sommige dierentuinen in Nederland. Amersfoort heeft een gigantische Atta kolonie, met gigantisch bedoel ik echt duizenden werksters: dat zijn bladsnijmieren die bladeren afsnijden, naar hun nest brengen en hier een schimmel op kweken waar ze in wonen en waar de larven van eten. Een heus stukje landbouw dus!

Nog even een belangrijke opmerking: begin een startende kolonie nooit in een te groot nest. Ze zullen dan afval deponeren in de lege kamers en dat wil je niet. De beste oplossing voor een beginnende kolonie is een reageerbuis; dat klinkt misschien raar, maar zo doen myrmecologen over de hele wereld het.
Hier een foto van internet waarin je ziet hoe dat moet. Je hebt een waterreservoir, afgesloten met een propje watten. En daarin leeft je beginnende kolonie.
Op deze manier kun je een boel kolonies tegelijk starten op een goedkope wijze. Heel handig als je tijdens de bruidsvluchten tientallen gynes hebt gevangen dus.
Als iemand dus een goedkope leverancier van reageerbuizen weet, hoor ik het graag.
This isn't even my final form.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:18:02 #22
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115044377
Nog een paar opmerkingen n.a.v. posts hierboven. VERGEET de gelformicaria. Stop met het uitgeven van tientallen euro's aan zinloze spullen.
Ytong kun je heel makkelijk in kleine stukken zagen. Een kolonie hoeft nooit een te groot nest. Het nestgedeelte van mijn formicaria die je in de OP ziet, is maar 13x18 cm. Het glasplaatje daarop komt dan ook van een cheap-ass fotolijstje van 13x18cm. Totaalkosten onder de 5 euro.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:18:02 #23
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115044378
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:09 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Het zijn een hoge bak een een lage, brede bak die aan elkaar vast zitten met een slangetje, waardoor je dus volgens mij de beesten flikkert.

Mocht die bak te klein zijn, breiden ze uit naar de hoge bak. Ofzo. Geen idee, het is duur dus het zal wel goed zijn.
_O_ Ben benieuwd :)
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:20:29 #24
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115044500
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 11:58 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Op zich prima spul, maar erg prijzig voor een beginnende kolonie. Hier past een gigantische kolonie in.
De bedoeling van dit nest is dat je de smalle bak met zand vult en de grote bak is de buitenwereld (foerageergebied). Zand kan instorten als je het niet goed bevochtigt en dan ben je je kolonie kwijt.

Nogmaals, het spul van Antstore is prima, maar om nou 80 euro uit te geven terwijl je nog niet zeker weet of je kolonie het gaat redden en of jij dit over een jaar nog wel een leuke hobby vindt.
pi_115044560
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:18 schreef Levolution het volgende:
Nog een paar opmerkingen n.a.v. posts hierboven. VERGEET de gelformicaria. Stop met het uitgeven van tientallen euro's aan zinloze spullen.
Ytong kun je heel makkelijk in kleine stukken zagen. Een kolonie hoeft nooit een te groot nest. Het nestgedeelte van mijn formicaria die je in de OP ziet, is maar 13x18 cm. Het glasplaatje daarop komt dan ook van een cheap-ass fotolijstje van 13x18cm. Totaalkosten onder de 5 euro.
Wacht, wat? Die bak leek een halve meter lang!
pi_115044642
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:20 schreef Levolution het volgende:

[..]

Op zich prima spul, maar erg prijzig voor een beginnende kolonie. Hier past een gigantische kolonie in.
De bedoeling van dit nest is dat je de smalle bak met zand vult en de grote bak is de buitenwereld (foerageergebied). Zand kan instorten als je het niet goed bevochtigt en dan ben je je kolonie kwijt.

Nogmaals, het spul van Antstore is prima, maar om nou 80 euro uit te geven terwijl je nog niet zeker weet of je kolonie het gaat redden en of jij dit over een jaar nog wel een leuke hobby vindt.
Ah, dan neem ik gewoon een bak van veertig euro, dat zal ook wel groot genoeg zijn voor Lasius Niger?
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:23:36 #27
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115044677
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:15 schreef Levolution het volgende:
lap tekst.
Jij bent echt mijn held! _O_

Bedankt voor deze uitleg :)

Ik ga van 11 tot eind augustus op vakantie.
Daarna wil ik wat serieuzers kopen of maken, jij kan me vast wel helpen hoe en wat ik het beste kan doen? :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:23:39 #28
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115044680
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:21 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Kijk nog eens goed naar de grootte van de mieren. :P
Mieren zijn klein, ze hebben echt maar een klein nest nodig. Een te groot nest wordt zelfs afgeraden vanwege het deponeren van afval door de werksters wat schadelijke (en lelijke) schimmels bevordert. Als je een klein nest hebt, deponeren ze het afval in de buitenwereld en kun je het opruimen.

Pas over een paar jaar heb ik pas een ytongnest van een halve jaar nodig.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:24:21 #29
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115044704
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:21 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Inderdaad _O_ Ik dacht ook dat het ongeeer een halve meter tot een meter was, briljant :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:25:08 #30
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_115044742
Een mooie duidelijke tutorial hoe je het simpel en goedkoop zelf kan doen zou wel echt baas zijn.
Mijn nieuwe ondertitel
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:26:12 #31
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115044782
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:24 schreef Fopje het volgende:

[..]

Inderdaad _O_ Ik dacht ook dat het ongeeer een halve meter tot een meter was, briljant :D
Die kolonies hebben zelfs een lange tijd in een reageerbuisje doorgebracht, tot ze met een stuk of 50-100 werksters waren. Toen pas zijn ze verhuisd naar deze bakken.
Ik ben wel aan nieuwe bakken toe hoor, ze groeien hier bijna uit. :P

En ja, ik wil graag helpen als je terug bent.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:27:19 #32
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115044843
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:25 schreef sinepedraap het volgende:
Een mooie duidelijke tutorial hoe je het simpel en goedkoop zelf kan doen zou wel echt baas zijn.
Ik ben bereid om die te schrijven, doe ik het minder warrig dan het overenthousiaste verhaal hierboven. :P

Verder kun je op Antforum.nl kijken, daar zijn enkele sticky's waarin basisinformatie staat.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:27:27 #33
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115044853
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:26 schreef Levolution het volgende:

[..]

Die kolonies hebben zelfs een lange tijd in een reageerbuisje doorgebracht, tot ze met een stuk of 50-100 werksters waren. Toen pas zijn ze verhuisd naar deze bakken.
Ik ben wel aan nieuwe bakken toe hoor, ze groeien hier bijna uit. :P

En ja, ik wil graag helpen als je terug bent.
Gaaf :) Ik kocht dat ding zomaar voor de lol maar begin het echt interessant te vinden :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:30:41 #34
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115045026
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:23 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Ah, dan neem ik gewoon een bak van veertig euro, dat zal ook wel groot genoeg zijn voor Lasius Niger?
Meer dan genoeg.
pi_115045081
pi_115045092
Soms heb ik weinig te doen op de zaak.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:34:46 #37
369415 Bendoe
-|||----------|||-
pi_115045222
Maar is dat water ofzo?
Op vrijdag 24 augustus 2012 21:25 schreef LittleBrownie het volgende:
Boks van Bendoe _O_
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:36:19 #38
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115045289
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:34 schreef Bendoe het volgende:
Maar is dat water ofzo?
Wat is water?
pi_115045298
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:34 schreef Bendoe het volgende:
Maar is dat water ofzo?
Godverdomme ja ze zwemmen de hele dag rond in plastic bakken met water en gebruiken kleine ankertjes om de eitjes ergens in het midden te laten drijven.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:37:34 #40
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115045345
Deze foto heb ik gemaakt hier in Turkije, Cataglyphis sp. (waarschijnlijk C. velox). Erg grote en erg snelle mieren. Hier een werkster met een dode wesp (het zijn aaseters):

Hier een filmpje van één van mijn kolonies:

pi_115045396
Levolution. _O_.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:40:52 #42
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115045500
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:37 schreef Levolution het volgende:
Deze foto heb ik gemaakt hier in Turkije, Cataglyphis sp. (waarschijnlijk C. velox). Erg grote en erg snelle mieren. Hier een werkster met een dode wesp (het zijn aaseters):

[ afbeelding ]

Hier een filmpje van één van mijn kolonies:

Leuk filmpje :D kan je goed zien op 2 minuut 30 hoe ze dat spul opnemen :9
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:41:56 #43
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115045551
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:38 schreef zarGon het volgende:
Levolution. _O_.
zarGon die mij dit topic gaf _O_
pi_115045617
Die beesten zijn trouwens slecht met voedselresten. Ik denk ik flikker wat van mijn kapsalon in de bak, maar dat vreten ze niet. Daar ligt onderhand groene kapsalon in.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:43:28 #45
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115045636
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:41 schreef Levolution het volgende:

[..]

zarGon die mij dit topic gaf _O_
Nog even een vraagje Levo, jij gebruikt een zacht steensoort toch? Die vormen heb jij er zelf neem ik aan ingegraven? Kunnen jouw mieren ook nog zelf ergens graven of is dat niet persee nodig?
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:43:43 #46
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115045653
quote:
9s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:43 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Die beesten zijn trouwens slecht met voedselresten. Ik denk ik flikker wat van mijn kapsalon in de bak, maar dat vreten ze niet. Daar ligt onderhand groene kapsalon in.
:') :D
pi_115045707
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:43 schreef Fopje het volgende:

[..]

Nog even een vraagje Levo, jij gebruikt een zacht steensoort toch? Die vormen heb jij er zelf neem ik aan ingegraven? Kunnen jouw mieren ook nog zelf ergens graven of is dat niet persee nodig?
Die blokken zijn de normale ytongblokken die bij de huisbouw gebruikt worden, die kun je bij je bouwmarkt halen voor een paar euro.

Die gangen moet je inderdaad zelf graven, las ik ergens. Volgens mij graven ze er verder niet zelf in, maar dat kan ik mis hebben.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:49:11 #48
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115045893
Precies wat AlDieWillenteKaaprenVaren zegt. Gewoon bij de bouwmarkt (Gamma etc.), hebben ze altijd liggen voor een spotprijs. En de gangen maak je er zelf in, het is heel zacht (eigenlijk poreus) gesteente, dus het is heel makkelijk bewerken. Als je een frees hebt kun je een prachtig nest maken, ik heb helaas geen frees.

Er zijn wel soorten die in ytong kunnen graven, bijvoorbeeld Messor barbarus. Maar je moet ze niet zelf een nest laten graven, zonde van de energie. Het betekent wel dat je een ytongblok voor een dergelijke soort in een aquarium o.i.d. in moet bouwen, anders kunnen ze ontsnappen door zich naar buiten te graven. :P

En over kapsalon: mieren zijn niet in staat om vast voedsel tot zich te nemen. Alleen vloeibaar voedsel!
Een uitzondering hierop zijn granivore soorten, bijvoorbeeld (wederom) Messor barbarus, maar ook de in ons land voorkomende Tetramorium caespitum. Aartsrivaal van Lasius niger. :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:55:16 #49
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115046164
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:49 schreef Levolution het volgende:
Precies wat AlDieWillenteKaaprenVaren zegt. Gewoon bij de bouwmarkt (Gamma etc.), hebben ze altijd liggen voor een spotprijs. En de gangen maak je er zelf in, het is heel zacht (eigenlijk poreus) gesteente, dus het is heel makkelijk bewerken. Als je een frees hebt kun je een prachtig nest maken, ik heb helaas geen frees.

Er zijn wel soorten die in ytong kunnen graven, bijvoorbeeld Messor barbarus. Maar je moet ze niet zelf een nest laten graven, zonde van de energie. Het betekent wel dat je een ytongblok voor een dergelijke soort in een aquarium o.i.d. in moet bouwen, anders kunnen ze ontsnappen door zich naar buiten te graven. :P

En over kapsalon: mieren zijn niet in staat om vast voedsel tot zich te nemen. Alleen vloeibaar voedsel!
Een uitzondering hierop zijn granivore soorten, bijvoorbeeld (wederom) Messor barbarus, maar ook de in ons land voorkomende Tetramorium caespitum. Aartsrivaal van Lasius niger. :D
Jij hebt er echt verstand van ^O^

Heb zin om er al aan te beginnen :P
pi_115046242
quote:
De zwarte zaadmier (Tetramorium caespitum) is behoorlijk agressief voor andere mieren met name voor de eigen soort. Er worden gevechten beschreven van hele volken tegen elkaar waarbij duizenden mieren urenlang met elkaar in gevecht zijn, waarbij ze elkaar bijten, over elkaar heen buitelen, aan elkaar trekken en elkaar doden waarbij er steeds meer naar het oorlogsterrein worden gelokt door de geursporen. Met de grote kaken, nodig voor het fijnkauwen van de zaden kunnen ze tevens prima vechten.
Dit zijn vikingen, hunnen, piraten, krijgers, spartanen, woestelingen, barbaren, slachters en soldaten.

Nog leverbaar ook.

Is deze soort een beetje handig om mee te beginnen? Plaatjes van Lasius Niger hebben we nou onderhand wel genoeg.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:00:50 #51
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115046414
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:56 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Nog leverbaar ook.

Is deze soort een beetje handig om mee te beginnen? Plaatjes van Lasius Niger hebben we nou onderhand wel genoeg.
Het is geen moeilijke soort denk ik, maar ik heb er zelf geen ervaring mee dus ik weet niet of ze leuk zijn om te houden (hoewel een agressieve soort vast wel leuk is). Ben wel op zoek gegaan naar koninginnen dit jaar, maar geen succes. Alleen werksters gezien. :P

Dus ja, je kan er wel mee beginnen, maar een paar kanttekeningen:
- deze soort is erg klein, kleiner dan L. niger, dat maakt de ontsnappingskans groter.
- je wil niet dat ze ontsnappen omdat ze, hoe klein ze ook zijn, een functionele angel hebben en kunnen steken. Heb ik aan de harde hand moeten ondervinden, niet heel pijnlijk maar wel irritant (als een brandnetel).

Als granivore soort is Messor barbarus denk ik leuker, want die is groter en heeft ook majors: majors zijn extra grote werksters met grote koppen, echt leuk om te zien. Zelf heb ik Messor structor.
pi_115046529
Messor Barbarus: Verfügbarkeit: unbekannt
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:06:52 #53
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115046658
Hmm. :P
Probeer ook eens Ants-Kalytta.com. Meneer Kalytta is een man (even onbeschaamd reclame maken voor hem) die een erg grote passie voor mieren heeft en van de handel leeft. Zijn mieren zijn soms net iets duurder omdat hij veel kosten maakt om ze te verzamelen, maar daar tegenover staat zijn hele goede service: ik heb gehoord dat hij bereid is om een bij hem gekochte kolonie meerdere keren kosteloos te vervangen als deze sterft. Zijn site is helaas niet echt up to date, je moet hem vaak bellen om te vragen of hij een soort voor je heeft (vaak wel).
pi_115047276
quote:
Sehr geehrter Herr Kalytta,

wie lange beträgt die Lieferzeit für eine Königin, Brut und 10-20 Arbeiter der Sorte Messor barbarus? Und was wären da der Preis und die Versandkosten nach der Niederlande?

Mit freundlichen Grüßen,
AlDie
Het zal mij benieuwen, bedankt voor de tip!
pi_115047449
Nu met sealtje in de OP, tof topic!
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:36:46 #56
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115047842
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 13:27 schreef LompeHork het volgende:
Nu met sealtje in de OP, tof topic!
Thx meneer Hork
pi_115048314
LOON

Vanaaf dus mieren en spul bestellen, het zal mij benieuwen!

Ook wel triest dat ik blij ben als ze een keertje op tijd stortten :')
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:56:30 #58
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115048630
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 13:47 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
LOON

Vanaaf dus mieren en spul bestellen, het zal mij benieuwen!

Ook wel triest dat ik blij ben als ze een keertje op tijd stortten :')
_O_ Ben je er al uit wat je gaat kopen?
pi_115048684
De kleine versie van wat ik eerst wilde en koningin + werksters van de Messor barbarus.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:04:36 #60
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115048906
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 13:58 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
De kleine versie van wat ik eerst wilde en koningin + werksters van de Messor barbarus.
Vet :D

Op wat voor temperatuur mag je mieren eigenlijk houden? Moeten ik daar straks nog rekening mee gaan houden als ik een kolonie begin?
pi_115048959
Messor barbarus: Temperature: 25 - 30 °C
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:06:55 #62
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115048975
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:06 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Messor barbarus: Temperature: 25 - 30 °C
Oh dan mag je ze wel naast de kachel zetten :P
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:09:57 #63
380731 WarmZaad
DatIsWaarHetDezeChicksOmgaat
pi_115049088
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:06 schreef Fopje het volgende:

[..]

hey fopje, ooit gedacht toen je het eerste topic maakte dat het zo'n succes zou worden? :P

het begon zo van: oh kijken wat er gebeurd, voor de lol enz, beetje vol plassen miss als er niks aan is

en nu is het echt verdomd serieus aan het worden :D
https://www.youtube.com/watch?v=wOipPa_POqA
0:28 ze zegt het!
[img]http://i55.tinypic.com/2mfmznr.png[/img]
ONZ / Docenten hebben sex. Waarom zij wel en ik niet?
pi_115049133
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:06 schreef Fopje het volgende:

[..]

Naast mijn computer moet genoeg zijn :')
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:12:23 #65
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115049173
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:09 schreef WarmZaad het volgende:

[..]

hey fopje, ooit gedacht toen je het eerste topic maakte dat het zo'n succes zou worden? :P

het begon zo van: oh kijken wat er gebeurd, voor de lol enz, beetje vol plassen miss als er niks aan is

en nu is het echt verdomd serieus aan het worden :D
Haha inderdaad, klinkt wel een beetje sneu maar het is leuk om te zien hoe die beestjes in elkaar zitten en samenwerken.

Ook leuk dat AlDieWillenteKaaprenVaren en Levolution al een farm hadden staan :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:12:39 #66
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_115049187
Shit jongens, ik wil eigenlijk ook wel beginnen :')
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:13:07 #67
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115049208
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:12 schreef Verbodsbord het volgende:
Gewoon doen :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:13:42 #68
380731 WarmZaad
pi_115049234
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:12 schreef Verbodsbord het volgende:
het is aandoenlijk he :P

door dit topic had ik er ook al aan gedacht om te beginnen.. :P

maar ik ben veel te bang dat ze ontsnappen ;(
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:13:44 #69
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_115049235
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:13 schreef Fopje het volgende:

[..]

Gewoon doen :D
Moet de 21e rijexamen doen, misschien dat ik daarna het geld ervoor over heb :D
pi_115049246
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:12 schreef Fopje het volgende:

[..]

Haha inderdaad, klinkt wel een beetje sneu maar het is leuk om te zien hoe die beestjes in elkaar zitten en samenwerken.

Ook leuk dat AlDieWillenteKaaprenVaren en Levolution al een farm hadden staan :D
Waarvan de één wel wat groter dan de ander was overigens :P

Maar ik wil deze wel serieus en voor het echie gaan maken/doen, ja. :)
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:14:19 #71
380731 WarmZaad
pi_115049259
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:13 schreef Verbodsbord het volgende:

[..]

Moet de 21e rijexamen doen, misschien dat ik daarna het geld ervoor over heb :D
succes dan in iedergeval!

hoe oud ben je?
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:14:52 #72
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_115049278
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:14 schreef WarmZaad het volgende:

[..]

succes dan in iedergeval!

hoe oud ben je?
18, maar dat is offtopic verder :P
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:15:22 #73
380731 WarmZaad
pi_115049293
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:14 schreef Verbodsbord het volgende:

[..]

18, maar dat is offtopic verder :P
nou een klein vraagje tussen door moet toch kunnen :P
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:26:36 #74
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115049703
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:13 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Waarvan de één wel wat groter dan de ander was overigens :P

Maar ik wil deze wel serieus en voor het echie gaan maken/doen, ja. :)
Houd ons op de hoogte, kan tips goed gebruiken over een week of 3 :D

Ik ga nu werken, later :P
pi_115050138
Antwoord gekregen op mijn mail :')

quote:
7s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 13:23 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Het zal mij benieuwen, bedankt voor de tip!
quote:
Geachte heer AlDie,

In Duitsland, de mieren zijn er de volgende dag. Na Nederland, kan het
in 3 dagen met u, maar het kan ook (maximaal) een week duren.
Na betaling zal ik weg te sturen van de mieren. De prijs van een kolonie
van Messor barbarus (10 - 20 werknemers + brood) bedraagt ​​¤ 19,90 - De
verpakkings-en verzendkosten buiten Duitsland is 8 ¤.
(Ik geef garantie voor live aankomst).

Met vriendelijke groet,
Gerhard Kalytta
Bedankt voor de moeite meneer Kalytta, maar ik had er meer van gesnapt als je het gewoon in duits had geschreven, zoals (weet je nog?) mijn mail ook was :')
pi_115050315
Oh nevermind, daaronder stond de mail nog eens in het duits. Aardig dat hij het dan even vertaald om zeker te weten dan. Topgozer, die Kalytta.

Mijn fout, het is nog vroeg. :{
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:50:45 #77
380731 WarmZaad
pi_115050532
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:45 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Oh nevermind, daaronder stond de mail nog eens in het duits. Aardig dat hij het dan even vertaald om zeker te weten dan. Topgozer, die Kalytta.

Mijn fout, het is nog vroeg. :{
excuses aanvaard :P
pi_115053574
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:40 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Antwoord gekregen op mijn mail :')

[..]

[..]

Bedankt voor de moeite meneer Kalytta, maar ik had er meer van gesnapt als je het gewoon in duits had geschreven, zoals (weet je nog?) mijn mail ook was :')
Droogkloot :')
Ben benieuwd naar wat je binnen krijgt..
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 17:55:48 #79
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115060784
Mag straks 4 uur eerder naar huis van mn baas _O_ hopelijk zijn mijn mieren verder gegaan met graven :D
pi_115062504
lol.
Fear is the grease of society.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 19:33:21 #81
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115064305
Ze zijn verder gekomen :D

Van begin tot nu:
SPOILER
pi_115065122
Hahaha, topic seal allez. :D

Oké even een update van mijn kant. Er is nu één mier de hele tijd van het reageerbuisje naar het zand gedeelte en weer terug aan het lopen met elke keer een korreltje materiaal dus ik denk dat ze wat aan het maken zijn in het reageerbuisje.

Een domper voor mij een voor sommige die serieus zijn en die denken dat zo'n gel/zand ding een goede uitkomst is voor de mieren en dat het een goede leef omgeving voor hun is.

Zoals Levolution al zei kan een kolonie prima maanden of zelfs een jaar vooruit in zo'n reageerbuisje.

Hieronder meer info:

quote:
Om een lang verhaal kort te houden: Mierenboerderij.nl levert overbodige producten tegen excessieve prijzen. Een zandnest heb je niet nodig en een koningin die in één maand tijd een kolonie zal stichten had je een deze weken kunnen vangen. Het is jammer dat we dit vrij vaak moeten herhalen omdat mensen zich niet inlezen in het onderwerp op iets anders dan de webwinkel waar ze het kopen. Mierenboerderij.nl verkoopt zelfs gelformicaria, uitermate ongeschikt om mieren in te houden en een domper voor eenieder die op deze wijze met de hobby in contact komt.

Om maar verder antwoord te geven op je vragen:
Is dit een goede starters set of is dit te klein/zielig voor de mieren?
Zoals je inmiddels al hebt kunnen raden ben ik geen fan van deze set en wel om de volgende redenen:
- Zandnesten worden afgeraden, zeker voor beginners. Je kolonie zal zich verschuilen onder het zand en onzichtbaar worden. Een kolonie uit een zandnest verhuizen is zeer moeilijk
- Het is voor een beginnende kolonie veel te groot
- Het is veel te duur voor wat je krijgt

Is het zand goed verdeelt zo of zit er te weinig/te veel in?
Ik heb op dit forum een aantal keer uitvoerig beschreven hoe je een zandnest beter kan maken. Te weinig is alleen aan de orde als de mieren er niet in kunnen graven, en dat kan alleen als er maar een paar korrels liggen.

Ik heb in de bijgeleverde boekjes gelezen dat ik de mieren gewoon lekker in het buisje moet laten zitten, is dit ook het verstandigst?
Ja. Zeker het eerste jaar zullen de mieren de buis een prima plaats vinden om in te leven. Je kan eventueel een kleine buitenwereld proberen aan te sluiten zodat je daar voer kan geven en de mieren daar hun afval kunnen dumpen zodat jij het gemakkelijk kan verwijderen.

Er zit een dode mier in het buisje, hoe krijg ik deze eruit zonder dat de rest van de mieren ontsnappen?
Niet. Laat deze liggen, als de kolonie vindt dat het opgeruimd moet worden zullen ze dat doen. De mier verwijderen zal alleen maar overbodige stress geven.

Mijn farm staat op mijn bureau naast mij. Zullen de mieren hinder ondervinden hierdoor? Mijn laptop blaast ook warme lucht uit en ik ervoor gezorgd dat het buisje dus niet te warm wordt.
Mieren zijn vooral gevoelig voor trillingen. Dus zodra je je bureau zal aantikken zullen zij dit voelen en in de verdediging schieten. Ik raad je aan ze op een boekenplank, tafel of iets anders zet zodat je ze niet te vaak kan storen.

Hoelang gaat het duren voordat de mieren zich naar het zand gedeelte manoeuvreren? Ik las dat de koningin ten alle tijden in het buisje blijft waar het veilig is, dit betekent dat zij niet naar het zand gedeelte gaat verhuizen?
De koningin verhuist als de kolonie dat nodig acht. Als de leefomstandigheden elders beter zijn, dan zal ook de koningin meeverhuizen.
Conclusie: Bouw zelf iets.

Ik laat deze nou voor wat het is en ergens eind deze maand bestel ik de benodigdheden voor een goed nest voor in de toekomst.
If not now, then when.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 20:00:02 #83
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115065316
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 19:54 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Lap Tekst.
Ah oke, jammer! Maar is toch ook wel leuk om te hebben? Helemaal als ze echt gaan verhuizen :P
Ik ga ook eind deze maand iets zelf knutselen :) Met de tips van Levolution en AlDieWillenteKaaprenVaren moet dat goed komen :D

Ik dacht eigenlijk ook hoe groter hoe beter :') Maar dat schijnt dus niet het geval te zijn :P
pi_115065832
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:00 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ah oke, jammer! Maar is toch ook wel leuk om te hebben? Helemaal als ze echt gaan verhuizen :P
Ik ga ook eind deze maand iets zelf knutselen :) Met de tips van Levolution en AlDieWillenteKaaprenVaren moet dat goed komen :D

Ik dacht eigenlijk ook hoe groter hoe beter :') Maar dat schijnt dus niet het geval te zijn :P
Ja het is ook zeker leuk om te hebben. Nouja, ik hoop dat ze eigenlijk niet gaan verhuizen want zoals die gozer zei is het blijkbaar lastig om ze over te zetten naar een goede leefomgeving. :P

We leren elke dag. :P
If not now, then when.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 20:17:03 #85
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115066129
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:11 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Ja het is ook zeker leuk om te hebben. Nouja, ik hoop dat ze eigenlijk niet gaan verhuizen want zoals die gozer zei is het blijkbaar lastig om ze over te zetten naar een goede leefomgeving. :P

We leren elke dag. :P
Das ook weer zo :P ach over een tijd hebben we een gruwelijk nest :)
pi_115066206
Wat vinden jullie van mensen die mieren vermoorden door middel van heet kokend water over hele dorpjes heen te gooien eigenlijk?
pi_115066357
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:17 schreef Fopje het volgende:

[..]

Das ook weer zo :P ach over een tijd hebben we een gruwelijk nest :)
Daarom man. 8-)

quote:
2s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:18 schreef Volgut het volgende:
Wat vinden jullie van mensen die mieren vermoorden door middel van heet kokend water over hele dorpjes heen te gooien eigenlijk?
;(
If not now, then when.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 20:22:49 #88
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115066443
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:18 schreef Volgut het volgende:
Moeten ze zelf weten, heb er zelf in mijn jeugd ook aardig wat vermoord met mijn vergrootglas. :P

En als je er last van hebt in je tuin zou ik dat ook doen. Maar niet doelloos in het bos ofzo :')
pi_115066460
Toen ik klein was heeft mijn oma mij geleerd om nooit mieren dood te trappen of te vermoorden. Mijn oma. O+ Met spinnen hetzelfde, die maak ik ook nooit dood, tenzij die voor mijn gezicht zit (ben bang voor spinnen. :@ )
If not now, then when.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 20:24:09 #90
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115066503
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:23 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Toen ik klein was heeft mijn oma mij geleerd om nooit mieren dood te trappen of te vermoorden. Mijn oma. O+
Lieve oma :D
pi_115066514
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:22 schreef Fopje het volgende:

[..]

Moeten ze zelf weten, heb er zelf in mijn jeugd ook aardig wat vermoord met mijn vergrootglas. :P

En als je er last van hebt in je tuin zou ik dat ook doen. Maar niet doelloos in het bos ofzo :')
Ik deed dat dus áltijd vroeger. Met water, deed ik water in van die holletjes van de mieren en dan zag ik al die mieren in paniek overal heen lopen. Kijken wat er gebeurde. Waren ook de enige beestjes die ik af en toe vermoordde. :') Interessant topic (vooral de posts van Levolution met informatie, best wel leuk om te weten).
pi_115066547
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:24 schreef Volgut het volgende:

[..]

Ik deed dat dus áltijd vroeger. Met water, deed ik water in van die holletjes van de mieren en dan zag ik al die mieren in paniek overal heen lopen. Kijken wat er gebeurde. Waren ook de enige beestjes die ik af en toe vermoordde. :') Interessant topic (vooral de posts van Levolution met informatie, best wel leuk om te weten).
Psychopaat in opkomst hier. :D
If not now, then when.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 20:26:08 #93
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115066586
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:24 schreef Volgut het volgende:

[..]

Ja gelukkig dat levolution dit topic heeft gevonden. Wordt mijn leermeester :P
pi_115066731
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:25 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Psychopaat in opkomst hier. :D
Nee, vind ik zielig. O+ Maar veel kinderen vermoorden zulke diertjes en niet eens bewust denk ik :). Vroeger ving ik ook altijd lieveheersbeestjes en wilde ik dat ze naast mij gingen slapen. :') Like a family. :') Deed ik ze in zo'n bakje en af en toe ging er dan ook 1 dood, resultaat: begraven met mijn ma. :') Maar over die mieren: als je dan zag hoeveel mieren er uit zo'n gaatje kwamen gelopen als je er water in deed, was vreemd en eng maar fascinerend om te zien. :')
pi_115066825
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:29 schreef Volgut het volgende:

[..]

Nee, vind ik zielig. O+ Maar veel kinderen vermoorden zulke diertjes en niet eens bewust denk ik :). Vroeger ving ik ook altijd lieveheersbeestjes en wilde ik dat ze naast mij gingen slapen. :') Like a family. :') Deed ik ze in zo'n bakje en af en toe ging er dan ook 1 dood, resultaat: begraven met mijn ma. :') Maar over die mieren: als je dan zag hoeveel mieren er uit zo'n gaatje kwamen gelopen als je er water in deed, was vreemd en eng maar fascinerend om te zien. :')
Tranen van het lachen. :') _O- Ik zie het al voor me. :')
If not now, then when.
pi_115067027
Toch is dat wel een beetje psycho hoor. >:)
If not now, then when.
pi_115067260
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:35 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Toch is dat wel een beetje psycho hoor. >:)
Maar ik ben helemaal niet psycho ;( ik ontwijk zelfs smerige naaktslakken op de fiets. Ga ik met mijn stuur naar links of naar rechts zodat ik ze niet doodrijd. En alle andere vieze beesten. :r

Waarom staat dit eigenlijk in ONZ.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 20:42:32 #98
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115067428
quote:
8s.gif [b]Op vrijdag 3 augustus 2012 20:39 schreef Volgut het volgende:
Zie het eerste topic :P hier lopen ook wat meer mensen :)
pi_115067554
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:42 schreef Fopje het volgende:

[..]

Zie het eerste topic :P hier lopen ook wat meer mensen :)
Haha. Het is ONZ dus:

quote:
7s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 17:01 schreef Fopje het volgende:

[..]

Staat in de OP. Die gel dient als voeding en vocht. Ik denk dat ik het gewoon ga bestellen. Als de mieren erin dood gaan, kan ik die bak altijd nog als nepkut gebruiken.
:') _O-
pi_115067573
quote:
8s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:39 schreef Volgut het volgende:

[..]

Maar ik ben helemaal niet psycho ;( ik ontwijk zelfs smerige naaktslakken op de fiets. Ga ik met mijn stuur naar links of naar rechts zodat ik ze niet doodrijd. En alle andere vieze beesten. :r

Oké semi-psycho dan.
If not now, then when.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:57:47 #101
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115078503
Ze zijn weer wat verder met graven :D even wat foto's maken.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 00:03:34 #102
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115078814
Bijna weer boven :D

pi_115080839
Bazentopic _O_

Misschien begin ik ook wel, ziet er erg leuk en interessant uit. Wat is nou beter om mee te beginnen, die gel of zand?
Hier schreef Ga.aguyim het volgende:
Bitterlemon is eigenlijk een gespierde god met blond golvend haar.
Hier schreef 2Happy4U het volgende:
Je bent een gespierde god met blond golvend haar.
pi_115080942
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:03 schreef Fopje het volgende:
Bijna weer boven :D

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nog een klein stukje te gaan. :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:40 schreef Bitterlemon het volgende:
Bazentopic _O_

Misschien begin ik ook wel, ziet er erg leuk en interessant uit. Wat is nou beter om mee te beginnen, die gel of zand?
Lees deze post even:

MierenFOK!kers #3
If not now, then when.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 00:43:20 #105
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115080981
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:40 schreef Bitterlemon het volgende:
Bazentopic _O_

Gel is wel grappig om de mieren te zien. Maar als je echt kolonies wilt houden kan je beter iets zelf maken, hoe precies weet ik niet :P

Of de farm met zand, zit ook een kolonie bij. Die heeft yuri ook :)
pi_115081862
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:42 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Lees deze post even:

MierenFOK!kers #3
Dus eigenlijk zou ik dan dus geen gel moeten nemen maar zand, en ze dan in een soort van reageerbuisje doen? En die later aansluiten op iets groters
pi_115081896
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:43 schreef Fopje het volgende:

[..]

Gel is wel grappig om de mieren te zien. Maar als je echt kolonies wilt houden kan je beter iets zelf maken, hoe precies weet ik niet :P

Of de farm met zand, zit ook een kolonie bij. Die heeft yuri ook :)
Juist dat zien lijkt me grappig. En ik hoef geen heel grote kolonie ofzo :P
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 01:06:35 #108
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115081918
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:04 schreef Bitterlemon het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zou ik dan dus geen gel moeten nemen maar zand, en ze dan in een soort van reageerbuisje doen? En die later aansluiten op iets groters
Als je een kolonie wilt houden wel ja :)
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 01:08:18 #109
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115081976
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:05 schreef Bitterlemon het volgende:

[..]

Juist dat zien lijkt me grappig. En ik hoef geen heel grote kolonie ofzo :P
Als je geen kolonie wilt houden kan je ook een farm met gel kopen, krijg je wat werksters bij en die gaan beetje graven enzo, zoals je op mijn fotos ziet :P Maar die gaan op den duur dood en dan heb je niets meer. ( Ze zouden 160 dagen kunnen worden )

Maar ik heb inmiddels begrepen als je echt serieus wilt doen, dat je dan zelf wat moet knutselen :)
pi_115082272
Een hele kolonie lijkt me dan toch wel leuker, maar daar gaat dan weer heel veel tijd en ook wel wat geld in zitten
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 01:30:18 #111
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115082729
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:16 schreef Bitterlemon het volgende:
Een hele kolonie lijkt me dan toch wel leuker, maar daar gaat dan weer heel veel tijd en ook wel wat geld in zitten
Ik ga het zelf nog kopen en maken dus ik weet niet precies hoeveel je kwijt zal zijn, maar als ik Levolution moet geloven had hij nog geen 10 euro uitgegeven voor zijn nest. Maar dan moet je nog wel een kolonie kopen. Maar extreem duur is het in ieder geval niet. En qua tijd, tja, ik denk als het eenmaal staat, dat het dan wel mee valt. Heel vaak hoef je niet te voeren. Ze doen hun eigen ding :P
pi_115082814
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:30 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ik ga het zelf nog kopen en maken dus ik weet niet precies hoeveel je kwijt zal zijn, maar als ik Levolution moet geloven had hij nog geen 10 euro uitgegeven voor zijn nest. Maar dan moet je nog wel een kolonie kopen. Maar extreem duur is het in ieder geval niet. En qua tijd, tja, ik denk als het eenmaal staat, dat het dan wel mee valt. Heel vaak hoef je niet te voeren. Ze doen hun eigen ding :P
Goedkoper dan ik dacht :P

En waar halen die mieren hun eten vandaan dan?
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 01:38:17 #113
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115082971
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:32 schreef Bitterlemon het volgende:

[..]

Goedkoper dan ik dacht :P

En waar halen die mieren hun eten vandaan dan?
Je moet ze natuurlijk wel voeren zoals suikerwater of fruitvliegjes.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 02:00:22 #114
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_115083507
Mij lijkt zoiets ook wel erg leuk, maar ik ben een arme scholier dus het moet uiteraard wel niet te veel kosten. Wat zou het goedkoopste zijn? Ik heb een aanbieding gezien:

http://www.megagadgets.nl/ant-world.html

Maar ik las ook dat het voor een tientje kan?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 02:04:41 #115
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115083601
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 02:00 schreef Quotidien het volgende:
Mij lijkt zoiets ook wel erg leuk, maar ik ben een arme scholier dus het moet uiteraard wel niet te veel kosten. Wat zou het goedkoopste zijn? Ik heb een aanbieding gezien:

http://www.megagadgets.nl/ant-world.html

Maar ik las ook dat het voor een tientje kan?
Pagina 1 t/m 3 bevat een klein beetje informatie over hoe je zoiets goedkoop zelf kan maken.

Gel is sowieso duur, en bij die van megagadgets zitten geen mieren. Bij die van mierenboerderij.nl wel.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 02:21:16 #116
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_115083912
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 02:04 schreef Fopje het volgende:

[..]

Pagina 1 t/m 3 bevat een klein beetje informatie over hoe je zoiets goedkoop zelf kan maken.

Gel is sowieso duur, en bij die van megagadgets zitten geen mieren. Bij die van mierenboerderij.nl wel.
Zo'n grote is het toch niet mieren zelf te vangen? Of kan dat niet ivm kolonieen enzo?

Levolution zou nog een tutorial schrijven toch? :D
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 02:41:47 #117
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_115084349
Die triops lijken me nog wel vetter eigenlijk.
pi_115085274
Ik ga van de week ook zo'n farm kopen. Prachtig topic geworden dit. :)
pi_115085481
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 03:52 schreef Oerbeer het volgende:
Gel of zand?

Het lijkt mij een goed idee om even duidelijk te wezen in de OP dat als je voor een kolonie/zand farm gaat je er ook echt tijd en moeite in moet steken en het niet kan laten afzien imo. Het blijven levende wezens en daar moet je ook voor zorgen.

Die gel dingen zijn meer voor de fun.
If not now, then when.
pi_115085493
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 04:07 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Gel of zand?

Het lijkt mij een goed idee om even duidelijk te wezen in de OP dat als je voor een kolonie/zand farm gaat je er ook echt tijd en moeite in moet steken en het niet kan laten afzien imo. Het blijven levende wezens en daar moet je ook voor zorgen.

Gel. Om mee te beginnen.
pi_115085679
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 04:09 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

Gel. Om mee te beginnen.
Cool. 8-)
If not now, then when.
pi_115085707
Die post van Levolution trouwens. _O_ Had hem al een klein stukje gelezen maar heb hem nu afgelezen.
If not now, then when.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 11:54:58 #123
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115089623
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 03:52 schreef Oerbeer het volgende:
_O_ vet Oerbeer :D
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 11:55:41 #124
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115089646
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 04:07 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Gel of zand?

Ja zoiets moet er indedaad bijkomen. Kan alleen de OP niet meer aanpassen vanwegen dat sealtje :P
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 11:58:49 #125
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115089735
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 02:21 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Zo'n grote is het toch niet mieren zelf te vangen? Of kan dat niet ivm kolonieen enzo?

Levolution zou nog een tutorial schrijven toch? :D
Je kan inderdaad zelf mieren vangen. Maar als je ze koopt bij mierenboerderij.nl krijg je er oogstmieren bij. Die komen hier in nederland niet voor. Thuis heb je veel kleinere miertjes lopen dus graven minder goed.

Je kan wel koninginnen vangen, moet je tijdens de bruidvlucht vliegende mieren vangen, moeten ze wel al geneukt hebben, maar weet niet hoe je dat kan zien :P
pi_115089772
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 11:58 schreef Fopje het volgende:

[..]

Je kan inderdaad zelf mieren vangen. Maar als je ze koopt bij mierenboerderij.nl krijg je er oogstmieren bij. Die komen hier in nederland niet voor. Thuis heb je veel kleinere miertjes lopen dus graven minder goed.

Je kan wel koninginnen vangen, moet je tijdens de bruidvlucht vliegende mieren vangen, moeten ze wel al geneukt hebben, maar weet niet hoe je dat kan zien :P
Maagdenvlies is dan gescheurd :7
Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizoïde persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 12:00:54 #127
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115089814
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 12:00 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Maagdenvlies is dan gescheurd :7
_O- Dus als er bloed aan de kut van een vliegende mier hangt, moet je die hebben :D
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 12:08:06 #128
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115090016
_O-

Je moet kijken of ze haar vleugels al heeft afgeworpen. Zoja, dan is de kans groot dat ze bevrucht is (er bestaat een hele kleine kans van niet).
Dus tijdens een bruidsvlucht alleen koninginnen vangen die al zonder vleugels op de grond lopen op zoek naar een geschikt stukje grond.

Ik ga nu even een 'caresheet' schrijven.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 12:10:52 #129
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115090079
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 12:08 schreef Levolution het volgende:
_O-

Je moet kijken of ze haar vleugels al heeft afgeworpen. Zoja, dan is de kans groot dat ze bevrucht is (er bestaat een hele kleine kans van niet).
Dus tijdens een bruidsvlucht alleen koninginnen vangen die al zonder vleugels op de grond lopen op zoek naar een geschikt stukje grond.

Ik ga nu even een 'caresheet' schrijven.
:D ik ben benieuwd Levo. Alvast een _O_ voor jou :)
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 12:54:28 #130
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115091259
Ze zijn boven aangekomen :

Hopelijk gaan ze nu hier eens mee verder:

Totaal:
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:36:44 #131
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115092673
Mieren
Mieren (Formicidae) behoren met de wespen en bijen tot de orde vliesvleugeligen (Hymenoptera). Er zijn duizenden soorten mieren. Het zijn sociale insecten die kolonies vormen. Kolonies bestaan uit één koningin (monogyne soort) of meerdere koninginnen (polygyne soort) en de werksters. De koninginnen (gynes) zijn vruchtbaar en leggen eitjes. De werksters verrichten, zoals de naam al doet vermoeden, alle werkzaamheden: voedsel verzamelen, het broed verzorgen, de koningin voeden etc.
Om mieren te houden zul je moeten begrijpen hoe een mierenkolonie tot stand komt. Tijdens de bruidsvluchten vliegen koninginnen en mannetjes vaak massaal uit. Mannetjes ontstaan uit onbevruchte eitjes. Zij paren met elkaar, waarna de mannetjes spoedig sterven en de koninginnen zich ontdoen van hun vleugels (die zouden onder de grond alleen maar onhandig zijn) en een mooi plekje uitzoeken om te nestelen. Dan kan de koningin zelfstandig (haplometrose) of in samenwerking met een andere koningin (pleometrose) beginnen met eitjes leggen. Hieruit ontstaan werksters en als de kolonie groot genoeg is, zal ze ook geslachtsdieren produceren die uitvliegen en is de cirkel rond. Deze methode tot koloniestichting geldt voor veel soorten, waaronder Lasius niger, de zwartbruine wegmier die waarschijnlijk oververtegenwoordigd is in je tuin. Er zijn echter ook andere methoden.
Mieren zijn, vanwege hun sociale karakter en hun gestructureerde gedrag, zeer interessante dieren om te houden, bekijken en onderzoeken. Het is daarom niet zo vreemd dat de MierenFOK!kers met zoveel enthousiasme deze dieren in huis halen.

Ik wil ook mieren, hoe begin ik?
Myrmecologie hoeft geen dure hobby te zijn. De koninginnen van Lasius niger kun je met tientallen tegelijk vangen tijdens de bruidsvluchten in de zomermaanden. Ga dan voor de ongevleugelde koninginnen, omdat de kans groter is dat zij bevrucht zijn. Probeer geen Lasius niger koningin uit te graven in een bestaande kolonie: ze is goed verstopt en de kans dat je haar vindt is nihil en dan heb je voor niets de kolonie heel veel schade toegebracht. Myrmica rubra echter, kun je met gemak uitgraven, omdat deze soort polygyn is waardoor de mieren niet zo zuinig zijn met de koninginnen.
Kun je echt geen koninginnen vinden of ben je een echte zolderkamerFOK!ker die niet graag buiten komt, dan kun je ook koninginnen en kleine kolonies bestellen. Goede webshops zijn Antstore.net en Ants-Kalytta.com. Hier kun je ook aan iets exotischere soorten komen, maar waag je hier alleen aan als je genoeg ervaring hebt. Met uitheemse soorten draag je een grote verantwoordelijkheid met je mee. Je mag ze absoluut niet laten ontsnappen of vrijlaten in de natuur, omdat ze inheemse soorten kunnen verdringen.
Begin je eerst in te lezen. Het houden van mieren vergt enige kennis en verantwoordelijkheid, net zoals met elk dier het geval is. Inlezen en vragen stellen kan hier, maar ook op het internet. Er zijn diverse fora over deze hobby. Een goed Nederlandstalig forum is Antforum.nl. Op zulke fora kun je ook aan bepaalde soorten komen.

Welke soort?
Geschikte beginnerssoorten en een korte toelichting worden hieronder genoemd.
Lasius niger: monogyne soort. Zeer algemene mier in Nederland. Makkelijk te vangen (ook in je eigen tuin), daardoor is ze erg goedkoop. Zeer makkelijk om te houden.
Myrmica rubra: polygyne soort. Ook erg algemeen, al moet je elders zoeken dan in je tuin. Mooie roodbruine kleur en kan steken!
Messor barbarus: monogyne soort. Komt niet in Nederland voor, maar in Zuid-Europa. Leuke soort omdat ze granivoor is en omdat ze majors produceert: extra grote werksters met grote kaken.

Formicarium
Om te beginnen heb je een setup nodig om de mieren in te houden. Een formicarium bestaat uit drie basiselementen: de buitenwereld, het (verduisterde) nestgedeelte en het bevochtigingssysteem. Een beginnende kolonie houd je het beste in een reageerbuis. Vul deze met water, druk er een propje watten in en druk deze tot halverwege de buis. Je hebt nu een nest met waterreservoir voor de bevochtiging. Verduister eventueel met aluminiumfolie o.i.d. (minder stress voor de mieren). Leg deze buis in een bak of sluit hem aan met een slangetje. Deze bak wordt de buitenwereld, waar de mieren kunnen foerageren en waar jij ze kan voeren. Deze methode is zeer geschikt voor het opstarten van een kolonie en lijkt voor de meeste beginners vreemd: het is immers geen mooie setup. Maar het wordt echt aangeraden: het is goedkoop, efficiënt (makkelijk veel kolonies tegelijk te starten) en de mieren zijn goed zichtbaar.
Groeit de kolonie uit de buis, dan hebben ze meer ruimte nodig en kun je ze een nieuw nest aanbieden. Als de omstandigheden beter zijn in het nieuwe nest, zullen ze vanzelf verhuizen. Leg de reageerbuis in de buitenwereld van je nieuwe formicarium. Zorg dat het nieuwe nest donker en vochtig is en zet eventueel een lamp op het oude nest (de buis) om deze onaantrekkelijk te maken.
Een grote kolonie houd je het beste in een ytongnest. Bij de bouwmarkt kun je een blok ytong (cellenblokbeton) kopen voor maximaal enkele euro’s. Glasplaatjes haal je uit goedkope fotolijstjes (van de Action bijvoorbeeld). Er zijn verschillende manieren om een ytongnest te maken. Kijk op internet voor inspiratie of vraag het hier.

En een gelformicarium?
Nee! Veel beginners maken deze fout. De gel is geen geschikte leefomgeving voor mieren. Neem zo’n formicarium alleen als je de hobby niet te serieus neemt, niet de maximale potentie uit je mieren wil halen en teveel geld over de balk wil smijten. Een alternatief is een zandnest, maar hierin zijn de mieren niet goed zichtbaar en bestaat er instortingsgevaar.

Uitbraakpreventie
Wacht even, als je heel veel mieren hebt en je wil ze voedsel aanbieden in de buitenwereld, dan lopen ze toch allemaal weg? Daarom brengen we een talklaag aan. Suspendeer wat parfumvrije talkpoeder in alcohol (beide bij de apotheek verkrijgbaar) en meng tot een papje. Breng met een kwast aan op de zijkanten van de buitenwereld. De alcohol is vluchtig en verdampt: wat achterblijft is een mooi laagje talkpoeder. Als de mieren hier overheen willen lopen, laten de talkkorreltjes los en vallen ze. Hier meer informatie en ook andere methoden.

Voeding
Een mierenkolonie heeft twee nutriënten nodig: suiker voor de energie en eiwitten voor de groei. De werksters gedijen op suikers omdat ze veel energie verbruiken en de larven groeien dankzij de eiwitten. Ook de koningin heeft eiwitten nodig om eitjes te kunnen produceren.
Er zijn verschillende manieren om ze deze nutriënten aan te bieden. De simpelste manier is om suiker op te lossen in water (suikerwater) en deze aan te bieden in combinatie met insecten voor de eiwitten. Besef wel dat mieren alleen vloeibaar voedsel op kunnen nemen (op granivore soorten na). Dat betekent dat de insecten vers moeten zijn, gedroogde insecten hebben ze niks aan.
Een andere methode is om ze honingdauwsurrogaat aan te bieden. Dat is een drankje met een samenstelling die zo goed mogelijk de honingdauw van bladluizen nabootst. Bladluizen scheiden een suikerige substantie uit, waar ook een klein beetje aminozuren in zitten. Het recept staat hier.
Granivore soorten als Messor barbarus kun je naast het standaarddieet ook granen aanbieden. Denk hierbij aan vogelzaad.
Insecten kun je zelf vangen, maar als de kolonie erg groot is vang je natuurlijk nooit genoeg. Je kan ze dan voedseldieren aanbieden die je in de dierenspeciaalzaak kan kopen. Fruitvliegen, krekels, meelwormen: het maakt ze echt niet uit. Probeer gewoon uit wat ze lekker vinden en wat lekker vlezig, sappig en voedzaam is.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:57:36 #132
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115093469
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 13:36 schreef Levolution het volgende:
Lap tekst.
Super Levo! Bedankt :D _O_

Ik heb even aan een modje gevraagd of dit in de OP gezet kan worden, of als een modje dit leest? O-)

( kan de OP niet meer aanpassen omdat er een sealtje opzit )

[ Bericht 47% gewijzigd door Fopje op 04-08-2012 14:05:31 ]
pi_115093616
quote:
Mieren

Baas, ik wil ook mieren maar dan vooral een farm die goed is voor de beesjes, dus met veel zand, plaats en wat planten zodat ze ook buiten hun nest kunnen rondrennen. Als ik niet alles kan zien is dan niet erg.
DEF / BAF F-16
pi_115093727
quote:

Kun je echt geen koninginnen vinden of ben je een echte zolderkamerFOK!ker die niet graag buiten komt, dan kun je ook koninginnen en kleine kolonies bestellen.
:')
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 14:06:18 #135
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115093788
Ik ben trouwens wel erg slecht bezig met mijn gel ;( Gaat verandering in komen *)
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 14:13:04 #136
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115094051
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 14:06 schreef Fopje het volgende:
Ik ben trouwens wel erg slecht bezig met mijn gel ;( Gaat verandering in komen *)
In principe maakt het niet uit, het is niet zo dat het hoge dieren zijn die eronder lijden. Als op deze manier je interesse gewekt wordt en je gaat hierna verder, prima.
Het is alleen jammer dat er mensen zijn die hier grof geld aan verdienen en de klant uiteindelijk teleurgesteld raakt en met de hobby stopt omdat de gel niets te bieden heeft.
pi_115094082
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 14:06 schreef Fopje het volgende:
Met die gel kan je wel alles zien maar ik vind het zielig voor die mieren dat ze voor niks aan het graven zijn. :{
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 14:19:26 #138
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115094310
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 14:13 schreef Levolution het volgende:

[..]

In principe maakt het niet uit, het is niet zo dat het hoge dieren zijn die eronder lijden. Als op deze manier je interesse gewekt wordt en je gaat hierna verder, prima.
Het is alleen jammer dat er mensen zijn die hier grof geld aan verdienen en de klant uiteindelijk teleurgesteld raakt en met de hobby stopt omdat de gel niets te bieden heeft.
Ja ik kocht het meer voor de lol eigenlijk. Maar nu wil ik een kolonie houden met ytongblokken eind augustus begin september :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 14:13 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Met die gel kan je wel alles zien maar ik vind het zielig voor die mieren dat ze voor niks aan het graven zijn. :{
Ja inderdaad :P Ik was onwetend ;(
pi_115094418
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 14:19 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ja inderdaad :P Ik was onwetend ;(
Je hebt veel mensen de ogen geopend met je gel farm en je topic. ^O^ _O_

[ Bericht 11% gewijzigd door Cousin_Eddy op 04-08-2012 14:35:12 ]
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 14:25:32 #140
305104 Rickazio
Stad en Lande
pi_115094554
Hoi

♔ KoningenUitGroningen ♔
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 14:35:55 #141
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115094921
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 14:25 schreef Rickazio het volgende:
Hoi

[ afbeelding ]
Deze foto heb ik zelf gemaakt van een dode Myrmica rubra werkster, middels focus stacking en een USB-microscoop. Niet helemaal perfect:

Trouwens, helemaal vergeten te zeggen. Veel soorten houden een winterslaap. Ik doe mijn kolonies van ongeveer november tot maart in de koelkast. Het hoeft niet, maar je kolonie maakt na de winterslaap in het voorjaar een enorme groeispurt en de koningin leeft langer.
pi_115096422
Ik weet nog niet zeker of ik hier ook echt aan wil beginnen maar die Messor Barbarus lijkt me wel interessant :)
Houden deze ook een winterslaap?
pi_115096532
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:20 schreef Bitterlemon het volgende:
Ik weet nog niet zeker of ik hier ook echt aan wil beginnen maar die Messor Barbarus lijkt me wel interessant :)
Goeie vraag ja?
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:41:28 #144
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115097303
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:20 schreef Bitterlemon het volgende:
Een korte winterslaap van 6 weken.
Geloof me, die 6 weken pauze ga je waarderen. :P
pi_115097377
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:41 schreef Levolution het volgende:

[..]

Een korte winterslaap van 6 weken.
Geloof me, die 6 weken pauze ga je waarderen. :P
Hoezo, die snap ik niet :P
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:44:47 #146
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115097439
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:43 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Hoezo, die snap ik niet :P
In de winterslaap hoef je ze niet meer te voeren e.d. Is wel even lekker om niks te hoeven doen.
pi_115097500
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:44 schreef Levolution het volgende:

[..]

In de winterslaap hoef je ze niet meer te voeren e.d. Is wel even lekker om niks te hoeven doen.
Hoe vaak moet je ze voeren dan? En kan je ze geen voorraad geven zodat je een paar weken weg kan? :)
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:53:06 #148
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115097742
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:46 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Hoe vaak moet je ze voeren dan? En kan je ze geen voorraad geven zodat je een paar weken weg kan? :)
Ga voor een grote kolonie uit van elke dag of om de dag. Ik heb het zelf om de dag gedaan de afgelopen maanden, vanwege vele afwezigheid. En elke keer hadden ze dikke honger. Als je ze niet voldoende voert, is de ontsnappingsdrang erg groot. Bij mij tasten ze zelfs de talklaag aan.

Voorraden geven kan in principe wel, maar is lastig. Suikerwater kan schimmelen, insecten gaan rotten. Je kan ze een reageerbuisje met suikerwater (afgesloten met een watje) aanbieden, maar het is de vraag hoe lang dat goed blijft. Als je ze honingdauwsurrogaat in een voorraad aanbiedt, hebben ze ook meteen aminozuren, maar dat blijft dus echt niet lang goed. Ik bewaar het zelf in de vriezer en haal het eruit als ik ze voer.
Ik had iemand op internet ooit levende insecten zien aanbieden in zo'n kruidenvaatje met gaten. De mieren konden erin maar de voederdieren konden er niet uit.

Als je een paar weken op vakantie gaat moet je een creatieve oplossing bedenken of je moet een goede oppas zoeken. Ik ben nu 3 weken op vakantie en gelukkig is mijn zus bereid om op te passen. Maar je vraagt wel veel van zo'n oppas. Je moet de oppas eerst alles leren etc.

Messor barbarus caresheet: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=45&t=386
pi_115097843
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:53 schreef Levolution het volgende:

[..]

Ga voor een grote kolonie uit van elke dag of om de dag. Ik heb het zelf om de dag gedaan de afgelopen maanden, vanwege vele afwezigheid. En elke keer hadden ze dikke honger. Als je ze niet voldoende voert, is de ontsnappingsdrang erg groot. Bij mij tasten ze zelfs de talklaag aan.

Voorraden geven kan in principe wel, maar is lastig. Suikerwater kan schimmelen, insecten gaan rotten. Je kan ze een reageerbuisje met suikerwater (afgesloten met een watje) aanbieden, maar het is de vraag hoe lang dat goed blijft. Als je ze honingdauwsurrogaat in een voorraad aanbiedt, hebben ze ook meteen aminozuren, maar dat blijft dus echt niet lang goed. Ik bewaar het zelf in de vriezer en haal het eruit als ik ze voer.
Ik had iemand op internet ooit levende insecten zien aanbieden in zo'n kruidenvaatje met gaten. De mieren konden erin maar de voederdieren konden er niet uit.

Als je een paar weken op vakantie gaat moet je een creatieve oplossing bedenken of je moet een goede oppas zoeken. Ik ben nu 3 weken op vakantie en gelukkig is mijn zus bereid om op te passen. Maar je vraagt wel veel van zo'n oppas. Je moet de oppas eerst alles leren etc.

Messor barbarus caresheet: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=45&t=386
_O_ Hartelijk dank voor deze info, nu weet ik waar ik eventueel aan ga beginnen _O_
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:00:14 #150
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115097978
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:56 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

_O_ Hartelijk dank voor deze info, nu weet ik waar ik eventueel aan ga beginnen _O_
Daarom raad ik aan om goedkoop te beginnen. Lasius niger in een reageerbuisje. Als het bevalt, ga je er toch wel mee door. Bevalt het niet, geen probleem. Je hebt amper kosten gemaakt en het is een inheemse soort dus je kan ze vrijlaten.
pi_115098119
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 16:00 schreef Levolution het volgende:

[..]

Daarom raad ik aan om goedkoop te beginnen. Lasius niger in een reageerbuisje. Als het bevalt, ga je er toch wel mee door. Bevalt het niet, geen probleem. Je hebt amper kosten gemaakt en het is een inheemse soort dus je kan ze vrijlaten.
Dank voor de tip, die ga ik zeker opvolgen (als ik er mee ga beginnen). Maar ik wil ze zeker een mooie thuis geven. Daar wil ik wel wat geld aan geven. :)
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:09:20 #152
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115098289
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 16:04 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Dank voor de tip, die ga ik zeker opvolgen (als ik er mee ga beginnen). Maar ik wil ze zeker een mooie thuis geven. Daar wil ik wel wat geld aan geven. :)
Dat is natuurlijk je eigen keuze. Ik hecht eigenlijk ook wel waarde aan het uiterlijk, maar momenteel zijn mijn nesten vooral functioneel en inmiddels best vies. Nog geen tijd gehad om nieuwe te maken.

Hier nog wat inspiratie:

http://blogfice.blogspot.(...)eed-eating-ants.html
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:11:15 #153
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_115098350
Wat is nou de goedkoopste manier om zoiets te maken?
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:15:16 #154
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_115098484
Ik kan nu zo'n AntWorks bak krijgen incl gel en led voor 15 euro, doen of niet?
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:16:51 #155
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115098535
Niet doen. Gebruik die 15 euro om een tweedehands aquarium en een blok ytong te kopen en ga aan de slag zoals op de site hierboven.

Op deze manier heb je overigens wel een gigantisch formicarium, waar je startende kolonie nog lang niet klaar voor is.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:36:32 #156
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115099125
Trouwens, schopje F&F wellicht? Of is ONZ gezelliger?
pi_115099162
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 16:36 schreef Levolution het volgende:
ONZ is cool
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 17:17:18 #158
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115100442
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 16:36 schreef Levolution het volgende:
ONZ is leuker :D
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 17:19:43 #159
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_115100543
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 16:16 schreef Levolution het volgende:
Niet doen. Gebruik die 15 euro om een tweedehands aquarium en een blok ytong te kopen en ga aan de slag zoals op de site hierboven.

Op deze manier heb je overigens wel een gigantisch formicarium, waar je startende kolonie nog lang niet klaar voor is.
Sja, het is niet zo dat ik me er 24/7 mee bezig wil houden hè. Zo'n bak met gel lijkt me gewoon leuk.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 17:25:16 #160
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115100739
Maar waarom mogen ze eigenlijk geen te groot verblijf hebben?Als ze ook ergens een klein nest in kunnen maken? Buiten hebben ze toch ook heel de wereld?
pi_115100807
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 17:25 schreef Fopje het volgende:
Maar waarom mogen ze eigenlijk geen te groot verblijf hebben?Als ze ook ergens een klein nest in kunnen maken? Buiten hebben ze toch ook heel de wereld?
Waar staat dat?
Ik wil gewoon een grote met een paar kleinere terrariums samen voegen met een slangetje. :Y
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 17:42:37 #162
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115101303
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 17:27 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Waar staat dat?
Ik wil gewoon een grote met een paar kleinere terrariums samen voegen met een slangetje. :Y
Nou dat een beginnende kolonie nog niet klaar is voor een groot verblijf las ik ergens :P
pi_115104417
Levo, je moet meer van die filmpjes maken _O_
pi_115112498
Lekker bezig in dit topic. _O_

Vandaag de 20 fruitvliegjes ontvangen. Wou er 1 in het potje doen maar er ontsnapten er nog 3. Volgens mij hebben ze er al 1 opgegeten. :P

Vraag je voor Levo trouwens; klopt het dat je de Lucius Niger onbedekt kan laten in het reageerbuisje? Zowel koningin als de werksters? Ik heb er nu namelijk rode folie omheen.
If not now, then when.
pi_115112525
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 19:11 schreef Bitterlemon het volgende:
Levo, je moet meer van die filmpjes maken _O_
:Y
DEF / BAF F-16
pi_115112595
- edit -

[ Bericht 54% gewijzigd door Bitterlemon op 04-08-2012 22:30:42 (Dit is een serieus topic) ]
pi_115112698
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:11 schreef Bitterlemon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Sorry, ik kon het niet laten :')
Je plaatje werkt niet.
If not now, then when.
pi_115112807
Zoiets lijkt mij vetter dan een ytong blok alhoewel je ze hier niet onder de grond ziet volgens mij.

If not now, then when.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:20:54 #169
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115113003
Te groot nest mag niet omdat ze dan afval in de lege kamers gaan deponeren en dan krijg je schimmel in je nest. Bij een nest dat de juiste grootte heeft, wordt het afval in de buitenwereld gedeponeerd en kun je het opruimen.

Lasius niger kun je inderdaad onbedekt laten. Licht kan stress veroorzaken, maar Lasius niger kan veel hebben. Verduisteren is altijd beter natuurlijk.
Rode folie moet je vergeten bij Lasius niger, Lasius niger kan namelijk wél rood licht zien. Wellicht andere soorten niet, maar dat is mij niet helemaal duidelijk. Maar van L. niger weet ik het zeker. Gewoon bedekken of niet.
pi_115113162
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:20 schreef Levolution het volgende:
Te groot nest mag niet omdat ze dan afval in de lege kamers gaan deponeren en dan krijg je schimmel in je nest. Bij een nest dat de juiste grootte heeft, wordt het afval in de buitenwereld gedeponeerd en kun je het opruimen.

Lasius niger kun je inderdaad onbedekt laten. Licht kan stress veroorzaken, maar Lasius niger kan veel hebben. Verduisteren is altijd beter natuurlijk.
Rode folie moet je vergeten bij Lasius niger, Lasius niger kan namelijk wél rood licht zien. Wellicht andere soorten niet, maar dat is mij niet helemaal duidelijk. Maar van L. niger weet ik het zeker. Gewoon bedekken of niet.
Ik ga jouw volgen baas :D , uber ant bos _O_
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:26:17 #171
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115113298
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:23 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Ik ga jouw volgen baas :D , uber ant bos _O_
:@

Valt dik mee trouwens, je moet sommige mensen eens zien. Die doen dit al hun hele leven, hebben tig soorten gehad en weten alles van deze beestjes. Meneer Kalytta (van de webshop) leeft in een huis waar elke meter vol staat met formicaria. _O_
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:27:57 #172
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115113391
Trouwens, wil je per se een groot nest maken, dan kun je het afvalprobleem oplossen door het nest op te delen in stukken. Bijvoorbeeld d.m.v. een 'sluis' een gang afsluiten, zodat ze maar een klein deel van het nest kunnen bereiken. Als de kolonie groeit, gooi je de sluis open. Zo'n systeem heb ik ook toegepast in mijn formicaria (de sluizen staan inmiddels open). Hier een foto van mijn sluis (toen het formicarium nog mooi wit en schoon was :D ):

pi_115113433
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:20 schreef Levolution het volgende:

Thanks. Er zitten nu 4 fruitvliegjes in ipv 1 wat de bedoeling was, er is er toch geen opgegeten. Moet ik die andere 3 eruit halen of gewoon laten zitten?
If not now, then when.
pi_115113493
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:14 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Je plaatje werkt niet.
Voor mij wel. Maar ik haal hem wel weer weg, dit is een serieus topic. :)
pi_115113516
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:29 schreef Bitterlemon het volgende:

[..]

Voor mij wel. Maar ik haal hem wel weer weg, dit is een serieus topic. :)
Oh, ik wilde net gaan posten hoe leuk ik het vond.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:30:36 #176
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115113531
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:28 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Thanks. Er zitten nu 4 fruitvliegjes in ipv 1 wat de bedoeling was, er is er toch geen opgegeten. Moet ik die andere 3 eruit halen of gewoon laten zitten?
Zijn ze dood? Waar liggen ze nu precies?
Als ze in een droge buitenwereld liggen, kun je ze laten liggen. Ze drogen dan gewoon op en dan is het afval. Op een gegeven moment gewoon weghalen omdat afval ongedierte aantrekt. Liggen ze in een vochtige plek waar ze kunnen schimmelen zou ik ze weghalen.

edit: ik zie dat je een aparte buitenwereld hebt. Laat nog maar even liggen, geef ze de kans om ze op te halen, zeker nu ze nog niks hebben opgehaald. Fruitvliegen zijn toch te klein om serieus ongedierte aan te trekken.

[ Bericht 11% gewijzigd door Levolution op 04-08-2012 22:38:16 ]
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:39:13 #177
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115113947
Man, ik vind het echt mooi wat jullie allemaal doen. _O_
Hopelijk blijft het grootste deel doorgaan. _O_
pi_115114681
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:30 schreef Levolution het volgende:

[..]

Zijn ze dood? Waar liggen ze nu precies?
Als ze in een droge buitenwereld liggen, kun je ze laten liggen. Ze drogen dan gewoon op en dan is het afval. Op een gegeven moment gewoon weghalen omdat afval ongedierte aantrekt. Liggen ze in een vochtige plek waar ze kunnen schimmelen zou ik ze weghalen.

edit: ik zie dat je een aparte buitenwereld hebt. Laat nog maar even liggen, geef ze de kans om ze op te halen, zeker nu ze nog niks hebben opgehaald. Fruitvliegen zijn toch te klein om serieus ongedierte aan te trekken.
Ze leven en ze liggen in dat bakje wat je dus zag.
If not now, then when.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:57:39 #179
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115115056
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:52 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Ze leven en ze liggen in dat bakje wat je dus zag.
Ah. Haal ze anders terug en bied er eentje dood aan (even in de vriezer of tussen de vingers). Je kolonie is nog klein, er is dus weinig 'mankracht' om prooien te doden.
pi_115115275
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:57 schreef Levolution het volgende:

[..]

Ah. Haal ze anders terug en bied er eentje dood aan (even in de vriezer of tussen de vingers). Je kolonie is nog klein, er is dus weinig 'mankracht' om prooien te doden.
Vandaar, ik hoop dat ik ze kan vangen. Kan ik ze ook pletten met een pen ofzo? :D
If not now, then when.
pi_115115298
Ik ga hoogstens eens een week weg dus ik red die kolonie wel dan toch :)
DEF / BAF F-16
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 23:08:12 #182
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115115666
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 23:01 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Vandaar, ik hoop dat ik ze kan vangen. Kan ik ze ook pletten met een pen ofzo? :D
Wees creatief, als je maar niet alle inhoud eruit perst. :P
pi_115115733
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 23:08 schreef Levolution het volgende:

[..]

Wees creatief, als je maar niet alle inhoud eruit perst. :P
Ik heb ze met mijn vinger een beetje dood gedrukt en ze er alle 3 weer in gedaan, 1tje is ontsnapt dus die loopt hier ergens. Zijn speciale vliegjes die niet kunnen vliegen.
If not now, then when.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 23:09:21 #184
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115115743
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 23:01 schreef Cousin_Eddy het volgende:
Ik ga hoogstens eens een week weg dus ik red die kolonie wel dan toch :)
Een week moet wel lukken. Laat je gewoon een reageerbuis met suikerwater achter en geen insecten. Een kolonie kan wel even vooruit zonder insecten, zolang ze (suiker)water hebben.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 23:10:16 #185
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115115791
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 23:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Ik heb ze met mijn vinger een beetje dood gedrukt en ze er alle 3 weer in gedaan, 1tje is ontsnapt dus die loopt hier ergens. Zijn speciale vliegjes die niet kunnen vliegen.
Gewoon zelf ook af en toe een fruitvliegje wegwerken voor die proteinz jwz.
pi_115115815
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 23:09 schreef Levolution het volgende:

[..]

Een week moet wel lukken. Laat je gewoon een reageerbuis met suikerwater achter en geen insecten. Een kolonie kan wel even vooruit zonder insecten, zolang ze (suiker)water hebben.
Deze hoor ik graag ^O^
DEF / BAF F-16
pi_115116018
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 23:10 schreef Levolution het volgende:

[..]

Gewoon zelf ook af en toe een fruitvliegje wegwerken voor die proteinz jwz.
Net al wat in me shake gedaan tog.
If not now, then when.
  zondag 5 augustus 2012 @ 00:06:48 #188
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115119292
Zag het er leuk uit als ze dat vliegje pakte? :P
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:02:54 #189
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115121998
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 23:13 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Net al wat in me shake gedaan tog.
Lekker :P

Yuri, ik ga wel een nest bouwen met zo'n sluis denk ik. Anders moet ik 2 aparte dingen kopen en maken? Wat ga jij doen?
pi_115122271
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 00:06 schreef Fopje het volgende:
Zag het er leuk uit als ze dat vliegje pakte? :P
Ik heb het opgenomen. :P Ze hebben er al 2 opgegeten, 1tje ligt er nog en die andere is spoorloos.

https://www.dropbox.com/s(...)08-04%2023.29.56.3gp

quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:02 schreef Fopje het volgende:

[..]

Lekker :P

Yuri, ik ga wel een nest bouwen met zo'n sluis denk ik. Anders moet ik 2 aparte dingen kopen en maken? Wat ga jij doen?
Ik blijf zo totdat de kolonie veel groter is geworden, dan kijk ik wel verder. Ik denk dat ik of ytong doe of gewoon een aquarium met zand zoals dat ene filmpje met een natuurlijke omgeving van stenen, planten etc. 2de lijkt mij leuker.
If not now, then when.
pi_115122362
Rode folie ook vervangen door aluminium trouwens, gewoon erop gelegd zodat ik af en toe kan kijken.

Vraagje voor de bo$$ Levo: Hoelang duurt het voordat een eitje uitkomt?
If not now, then when.
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:10:54 #192
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115122365
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:08 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Ik heb het opgenomen. :P Ze hebben er al 2 opgegeten, 1tje ligt er nog en die andere is spoorloos.

https://www.dropbox.com/s(...)08-04%2023.29.56.3gp

[..]

Ik blijf zo totdat de kolonie veel groter is geworden, dan kijk ik wel verder. Ik denk dat ik of ytong doe of gewoon een aquarium met zand zoals dat ene filmpje met een natuurlijke omgeving van stenen, planten etc. 2de lijkt mij leuker.
_O_ een filmpje , lijkt wel of ze aan het dansen zijn :D

Klinkt inderdaad ook leuk, alleen wel wat werk :P
pi_115122522
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:10 schreef Fopje het volgende:

[..]

_O_ een filmpje , lijkt wel of ze aan het dansen zijn :D

Klinkt inderdaad ook leuk, alleen wel wat werk :P
Haha nu je het zegt. _O-

Tsja, het enige nadeel is dat je ze niet ondergronds bezig kan zien.
If not now, then when.
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:15:19 #194
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115122567
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:14 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Haha nu je het zegt. _O-

Tsja, het enige nadeel is dat je ze niet ondergronds bezig kan zien.
Das waar, maar opzich zal ik het niet erg vinden als ik ze soms niet echt kan zien. Lijkt me wel leuk om zo'n kolonie te zien groeien. En hoe de verkenners etc te werk gaan enzo :D
pi_115122643
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:15 schreef Fopje het volgende:

[..]

Das waar, maar opzich zal ik het niet erg vinden als ik ze soms niet echt kan zien. Lijkt me wel leuk om zo'n kolonie te zien groeien. En hoe de verkenners etc te werk gaan enzo :D
Jep, het is daarnaast alsnog interessant om ze ondergronds zien te werken maar dat verveelt op een gegeven moment wel denk ik. Op de één of andere manier vind ik die ytong blokken te onmenselijk hoe gek het ook klinkt. :')
If not now, then when.
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:18:11 #196
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115122687
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:17 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Jep, het is daarnaast alsnog interessant om ze ondergronds zien te werken maar dat verveelt op een gegeven moment wel denk ik. Op de één of andere manier vind ik die ytong blokken te onmenselijk hoe gek het ook klinkt. :')
Snap wel wat je bedoeld denk ik :P Het ziet er ook niet echt natuurlijk uit.
pi_115122814
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:18 schreef Fopje het volgende:

[..]

Snap wel wat je bedoeld denk ik :P Het ziet er ook niet echt natuurlijk uit.
Precies en het natuurlijke element lijkt mij leuker. Echt een leuke natuur omgeving maken met allemaal frutsels enzo. :P Ant Empire.

:D
If not now, then when.
pi_115122868
Ik zie ze vooral liever echte tunnels graven in plaats van die voorgebouwde kamers e.d.
pi_115122945
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:22 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik zie ze vooral liever echte tunnels graven in plaats van die voorgebouwde kamers e.d.
Dat ook ja, maar dat wordt wel lastiger met een grote zand oppervlakte. Op Antforum zeggen ze ook dat als je met zand werkt ze zichzelf ingraven en je ze niet meer zult zien (ondergronds).
If not now, then when.
pi_115123032
Dan schud ik de bak tot ik ze weer zien 14.gif

Nee, effies serieus: het zal een poos duren, maar ze komen uiteindelijk echt wel bij de rand. Helemaal omdat het hoge dunne bakken zijn i.p.v. brede kolossen.
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:34:50 #201
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115123361
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Precies en het natuurlijke element lijkt mij leuker. Echt een leuke natuur omgeving maken met allemaal frutsels enzo. :P Ant Empire.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

:D
Die gebouwtjes zijn wel leuk ja :D
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:36:04 #202
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115123408
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:26 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Dan schud ik de bak tot ik ze weer zien [ afbeelding ]

Nee, effies serieus: het zal een poos duren, maar ze komen uiteindelijk echt wel bij de rand. Helemaal omdat het hoge dunne bakken zijn i.p.v. brede kolossen.
Weet jij trouwens of je veel moet schoonmaken in zon bak? Of alleen als er iets ligt te rotten ofzo? :')
pi_115123508
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:26 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Dan schud ik de bak tot ik ze weer zien [ afbeelding ]

Ah als je zo'n bak hebt wel ja.

Nog een vraagje aan Levo: Moet ik alle fruitvliegjes doodmaken die in het buisje zitten of moet ik ze laten leven, vind het namelijk een beetje sneu dat ze weet ik veel hoelang levend in dat buisje zitten/gaan zitten. :P
If not now, then when.
pi_115123526
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:36 schreef Fopje het volgende:

[..]

Weet jij trouwens of je veel moet schoonmaken in zon bak? Of alleen als er iets ligt te rotten ofzo? :')
Geen idee :')

Over schoonmaken gesproken, er ligt nog steeds groene kapsalon in het gelformicarium :')
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:39:12 #205
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115123539
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:38 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Geen idee :')

Over schoonmaken gesproken, er ligt nog steeds groene kapsalon in het gelformicarium :')
haha shit, pics? :P
pi_115123576
Oh, net mijn moed bij elkaar geraapt om het in de prullenbak te tiefen. Ik kom er morgen even op terug, er liggen nog wel restjes.
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:44:48 #207
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115123737
quote:
9s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:40 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Oh, net mijn moed bij elkaar geraapt om het in de prullenbak te tiefen. Ik kom er morgen even op terug, er liggen nog wel restjes.
In de prullenbak :') Zal wel lekker ruiken dan :P Heb jij je gear al besteld trouwens? :D
pi_115123830
Si, ik ben benieuwd wanneer ik het krijg.

Hier, kijkvoer voor je:

zondag 5 augustus 2012 @ 01:48:40 #209
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115123891
quote:
11s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:46 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Si, ik ben benieuwd wanneer ik het krijg.

Hier, kijkvoer voor je:

Alleen een beetje jammer van het duits :P

Deze film was ook gruwelijk :D
pi_115123934
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:48 schreef Fopje het volgende:

[..]

Alleen een beetje jammer van het duits :P

Deze film was ook gruwelijk :D
Die scene dat ze tegen de termieten vochten was zo fantastisch
pi_115123939
Dit is ook wel cool ondanks dat het geen mier is.

If not now, then when.
pi_115123956
Die is ook leuk gedaan:

zondag 5 augustus 2012 @ 01:52:50 #213
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115124045
Trouwens, wassen mieren elkaar? :')
Want ik zie ze best vaak met het gezicht tegen de achterkant van een andere mier zitten. Wassen ze dan of doen ze iets anders? :P
pi_115124131
Baffende mieren-filmpjes, ik zie een gat in de markt (hahaha gat haha)
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:55:43 #215
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115124158
quote:
9s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:55 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Baffende mieren-filmpjes, ik zie een gat in de markt (hahaha gat haha)
pi_115124370
Halve dierenporno die niet op furries maar op... exoskeletties gericht is.
pi_115125186
Ik heb al een lekkere vrouwelijke werkster op mijn pener laten lopen, u mad?
If not now, then when.
  zondag 5 augustus 2012 @ 02:28:50 #218
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_115125219
En daarom is het zo mooi dat dit in onz staat :')
pi_115125222
quote:
10s.gif Op zondag 5 augustus 2012 02:27 schreef Yuri_Boyka het volgende:
_O_
pi_115125240
quote:
10s.gif Op zondag 5 augustus 2012 02:27 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ik twee koninginen, preggie milfs zijn meer mijn ding
pi_115125267
quote:
9s.gif Op zondag 5 augustus 2012 02:29 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Ik twee koninginen, preggie milfs zijn meer mijn ding
Hard geworden. :9~
If not now, then when.
pi_115125309
Ik kwam liters, spoelden ze weg en liggen nu in een hoopje zaad op de grond te spartelen. Even niet nagedacht.
pi_115125360
quote:
9s.gif Op zondag 5 augustus 2012 02:31 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik kwam liters, spoelden ze weg en liggen nu in een hoopje zaad op de grond te spartelen. Even niet nagedacht.
Sneu, diegene die het overleven hebben dan wel weer van de proteine genoten.
If not now, then when.
  zondag 5 augustus 2012 @ 09:04:43 #224
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115128245
Het is weer ochtend, altijd spannend als ik zo naar beneden ga of ze iets nieuws gemaakt hebben voor me :D
  zondag 5 augustus 2012 @ 12:09:12 #225
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115131776
quote:
9s.gif Op zondag 5 augustus 2012 02:33 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Sneu, diegene die het overleven hebben dan wel weer van de proteine genoten.
Al ontwikkelingen in je farm? :D
pi_115133636
Graag in de OP zetten met de mededeling dat die beesten geen goede kapsalon waarderen :{w

SPOILER
  zondag 5 augustus 2012 @ 13:01:44 #227
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115133728
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 12:58 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Graag in de OP zetten met de mededeling dat die beesten geen goede kapsalon waarderen :{w

SPOILER
Gadverdamme man :P ik ga het proberen in de OP te krijgen. Is lastig met.een seal.
  zondag 5 augustus 2012 @ 13:33:37 #228
332000 Oerbeer
Sinds 2009
pi_115134868
Done
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 5 augustus 2012 @ 13:35:46 #229
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_115134960
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 09:04 schreef Fopje het volgende:
Het is weer ochtend, altijd spannend als ik zo naar beneden ga of ze iets nieuws gemaakt hebben voor me :D
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_115135021
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 13:33 schreef Oerbeer het volgende:
Done
Heb dank! Zeer erkentelijk!
pi_115135044
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 13:35 schreef Paul het volgende:

[..]

Paul heeft geen mieren op zijn piemel :')
  zondag 5 augustus 2012 @ 13:44:16 #232
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115135272
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 13:35 schreef Paul het volgende:

[..]

Dacht ik eerst ook ja :')
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:00:02 #233
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115135816
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 13:33 schreef Oerbeer het volgende:
Done
Ga je er ook nog 1 bestellen? :P
pi_115135846
Ik ga deze halen

DEF / BAF F-16
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:01:18 #235
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115135869
quote:
10s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:00 schreef Cousin_Eddy het volgende:
Ik ga deze halen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waar? :D
pi_115135956
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:01 schreef Fopje het volgende:

[..]

Waar? :D
Hier
DEF / BAF F-16
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:04:54 #237
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115136004
quote:
14s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:03 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Hier
_O-
Zou er toch niet in durven lopen denk ik :P Wel als ik die mieren juist niet had.
pi_115136411
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:04 schreef Fopje het volgende:

[..]

_O-
Zou er toch niet in durven lopen denk ik :P Wel als ik die mieren juist niet had.
Doe deze dan

:P
DEF / BAF F-16
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:19:57 #239
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115136569
quote:
10s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:16 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Doe deze dan
[ afbeelding ]
:P
Die is wel grappig :P
pi_115136591
Ik vind zo'n ytong-nest ook wat gemaakt, letterlijk en figuurlijk. Het zou mij leuker lijken om te zien hoe de mieren graven, later misschien het nest uitbreiden en de mieren/natuur de vorm te laten bepalen. Maar als je een lading zand in een bak gooit, is 99% van het nest niet zichtbaar, dat is ook weer jammer.
Kan je bij een glazen bak alleen de zijkanten vullen met zand en het midden hol laten? Bijvoorbeeld door een kleiner aquarium (op zijn kop) in een ander te zetten, zodat je randen krijgt van een paar cm die je met zand kan vullen. Bovenop kan je dan ook nog wat zand neerleggen, en dat is dan de 'buitenwereld'? Zo heb je toch beide voordelen?
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:25:11 #241
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115136795
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:20 schreef Onufriev het volgende:
Ik vind zo'n ytong-nest ook wat gemaakt, letterlijk en figuurlijk. Het zou mij leuker lijken om te zien hoe de mieren graven, later misschien het nest uitbreiden en de mieren/natuur de vorm te laten bepalen. Maar als je een lading zand in een bak gooit, is 99% van het nest niet zichtbaar, dat is ook weer jammer.
Kan je bij een glazen bak alleen de zijkanten vullen met zand en het midden hol laten? Bijvoorbeeld door een kleiner aquarium (op zijn kop) in een ander te zetten, zodat je randen krijgt van een paar cm die je met zand kan vullen. Bovenop kan je dan ook nog wat zand neerleggen, en dat is dan de 'buitenwereld'? Zo heb je toch beide voordelen?
Dat is volgens mij nog niet eens zo'n slecht idee?
pi_115136853
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:25 schreef Fopje het volgende:

[..]

Dat is volgens mij nog niet eens zo'n slecht idee?
:7
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:29:43 #243
332000 Oerbeer
Sinds 2009
pi_115136973
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:00 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ga je er ook nog 1 bestellen? :P
Zeker. Moet even aan het eind van de maand, dan kan ik er wat extra dingen bij bestellen.
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:30:15 #244
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115136992
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:29 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

Zeker. Moet even aan het eind van de maand, dan kan ik er wat extra dingen bij bestellen.
_O_ Wat ga je kopen?
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:33:03 #245
332000 Oerbeer
Sinds 2009
pi_115137082
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:30 schreef Fopje het volgende:

[..]

_O_ Wat ga je kopen?
Ik wil die Messor barbarus Kolonie hebben. En ik wil die bak met dat bos erin. Zat ook nog te twijfelen of ik die ledbak neem, dat is ook wel baas.
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:34:31 #246
332000 Oerbeer
Sinds 2009
pi_115137133
Sowieso fruitvliegjes erbij. Dan worden ze bruut geslacht door de Oermieren _O_
pi_115137841
Oh wat misschien wel een probleem kan worden bij mijn idee, is dat het niet verduisterd is en ze misschien het glas afplakken met zand? Of kan dat niet als het dun is, net als die zand-bak van Yuri.
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:52:56 #248
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115137873
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:34 schreef Oerbeer het volgende:
Sowieso fruitvliegjes erbij. Dan worden ze bruut geslacht door de Oermieren _O_
Die mieren die jij wilt zijn wel gruwelijk inderdaad, verwacht wel fotos van de veldslagen he :D
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:53:17 #249
332000 Oerbeer
Sinds 2009
pi_115137890
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:52 schreef Fopje het volgende:

[..]

Die mieren die jij wilt zijn wel gruwelijk inderdaad, verwacht wel fotos van de veldslagen he :D
Uiteraard.
pi_115137964
Lijkt me wel vet om zo bak te hebben! Even in de gaten houden ;)
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:59:24 #251
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115138107
Ik lees net dat de messor barbarus ook wel oogst mieren worden genoemd! :D die heb ik gewoon :P wist ik helemaal niet :')
pi_115138131
pi_115138237
DEF / BAF F-16
pi_115145306
Levo nog op vakantie? Wel baas dat ie al die lappen tekst typt, als ie op vakantie is _O_
pi_115145653
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 12:09 schreef Fopje het volgende:

[..]

Al ontwikkelingen in je farm? :D
Nee man niet zoveel, kolonie moet eerst groeien. Ze eten wel fruitvliegjes dat wel. Maar ik moet dus weten hoelang het duurt voordat een eitje uitkomt.

quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 12:58 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

SPOILER
Doe normaal jonge. :')
If not now, then when.
pi_115147854
Wat heb je nu voor kolonie dan? Hoeveel werksters, en hoeveel eitjes/larven?
pi_115148402
quote:
7s.gif Op zondag 5 augustus 2012 18:47 schreef Onufriev het volgende:
Wat heb je nu voor kolonie dan? Hoeveel werksters, en hoeveel eitjes/larven?
Ik heb de Luie Neger a.k.a. de Lucius Niger. Hoeveel van wat weet ik niet precies, moet ik nog een keer tellen. De eitjes zie ik niet zo goed zitten maar die zijn er wel, vandaar dat ik wil weten wanneer ze uitkomen.
If not now, then when.
  zondag 5 augustus 2012 @ 19:59:38 #258
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115151429
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 18:58 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Ik heb de Luie Neger a.k.a. de Lucius Niger. Hoeveel van wat weet ik niet precies, moet ik nog een keer tellen. De eitjes zie ik niet zo goed zitten maar die zijn er wel, vandaar dat ik wil weten wanneer ze uitkomen.
:D lijkt me gewoon spannend :'). Wedden dat je elke keer als je langsloopt even kijkt? :P
pi_115151567
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2012 19:59 schreef Fopje het volgende:

[..]

:D lijkt me gewoon spannend :'). Wedden dat je elke keer als je langsloopt even kijkt? :P
Gooi die flatscreen maar uit het raam :D
DEF / BAF F-16
pi_115151740
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2012 19:59 schreef Fopje het volgende:

[..]

Haha ja dat sowieso, ik heb net nog even gekeken. :@

Ze hebben het afval van het vliegje gedeponeerd in het voeder bakje. Die dode mier toen hebben ze volgens mij opgegeten. :D

Maar ik zie geen larven ofzo. :(
If not now, then when.
  zondag 5 augustus 2012 @ 20:29:03 #261
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115152930
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 20:06 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Haha ja dat sowieso, ik heb net nog even gekeken. :@

Ze hebben het afval van het vliegje gedeponeerd in het voeder bakje. Die dode mier toen hebben ze volgens mij opgegeten. :D

Maar ik zie geen larven ofzo. :(
Stelletje kannibalen :P volgens mij kan dat wel even duren denk ik.
  maandag 6 augustus 2012 @ 00:11:36 #262
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115166967
Bij the office hebben ze ook een antfarm staan :D
pi_115176194
Waar blijven de fotos? Ik ben benieuwd!

Ik ging ff googlen en kwam een oud topic tegen, met deze post, lol:
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2010 03:25 schreef Levolution het volgende:
Vet topic, ik heb wel eens een kolonie gewild, maar het is in de vergetelheid geraakt toen ik ooit een koningin had gevangen maar er geen kolonie uit kreeg. Ik ga dit topic maar eens bijhouden, want de kans zit er dik in dat ik ooit (binnenkort) een kolonie neem.
pi_115176228
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 00:11 schreef Fopje het volgende:
Bij the office hebben ze ook een antfarm staan :D
Maar the Office US zuigt harige ballen, dus dat is geen aanbeveling.
pi_115176265
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 18:01 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Doe normaal jonge. :')
Wat ik gun ze het beste van het beste, niets minder :')

Het was verdomd goede kapsalon.
  maandag 6 augustus 2012 @ 13:10:23 #266
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115181898
Ik wil eigenlijk een kleine wegmier uit de tuin toevoegen, kijken wat er gebeurd.

Ja of nee?
  maandag 6 augustus 2012 @ 13:19:24 #267
379283 LittleBrownie
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_115182247
Ja
[i] When you try your best but you don't succeed. When you get what you want but not what you need. [/i]
pi_115182307
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 13:10 schreef Fopje het volgende:
Ik wil eigenlijk een kleine wegmier uit de tuin toevoegen, kijken wat er gebeurd.

Ja of nee?
Wat voor soort heb je nu dan? Die wegmier is toch die Lazy-ass Nigger Lasius Niger, zit die niet standaard bij die Ant-farm dan?
  maandag 6 augustus 2012 @ 13:26:30 #269
380731 WarmZaad
pi_115182541
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 13:10 schreef Fopje het volgende:

Ja of nee?
gewoon doen en kijken wat er gebeurd

en filmen en pics maken natuurlijk! ^O^
  maandag 6 augustus 2012 @ 14:18:25 #270
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115184886
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 13:20 schreef Onufriev het volgende:

[..]

Wat voor soort heb je nu dan? Die wegmier is toch die Lazy-ass Nigger Lasius Niger, zit die niet standaard bij die Ant-farm dan?
Nee ik heb Messor barbarus :P zijn grote mieren die hier niet voorkomen.

Levo, is het leuk om er een wegmiertje bij te doen of is het zielig?

[ Bericht 1% gewijzigd door Fopje op 06-08-2012 15:58:36 ]
  maandag 6 augustus 2012 @ 16:52:13 #271
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115192165
Oke, zal het een keer proberen. Nu zitten ze allemaal tegen het deksel aan dus kan ik het er niet af halen. En ik wil geen Messor Barbarus mieren rond hebben lopen :'(
  maandag 6 augustus 2012 @ 17:24:10 #272
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115193992
Zo, weer internet. Ik was de bergen in, daar vind je natuurlijk geen internet. Liep door de woeste naaldbossen met de angst dat ik verrast zou worden door een beer of een wild zwijn, maar heb nog wel kunnen genieten van een in een stuk rot hout nestelende kolonie Camponotus sp.

Paar antwoorden op wat vragen:
- Het duurt ongeveer 15 dagen tot de eitjes van L. niger uitkomen. Nog eens 15 dagen zijn ze larven. En dan nog 15 dagen pop (in cocon). Dus in totaal 45 dagen tot volwassen werksters. Gemiddeld. Kan afwijken (afhankelijk van veel factoren, zoals temp. etc.)
- Yuri, fruitvliegjes gewoon laten leven, kun je ze vers aanbieden. Als ze sterven, vries ze dan in zodat ze niet opdrogen.
- Wat betreft zandnesten: uiteindelijk zullen de mieren langs het glas graven, maar mieren zijn niet gek. Als ze veel last hebben van het licht gaan ze die gangen gewoon afplakken met zandkorreltjes. En dan zie je dus alsnog niks.
  maandag 6 augustus 2012 @ 17:37:25 #273
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115194682
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 17:24 schreef Levolution het volgende:
Zo, weer internet. Ik was de bergen in, daar vind je natuurlijk geen internet. Liep door de woeste naaldbossen met de angst dat ik verrast zou worden door een beer of een wild zwijn, maar heb nog wel kunnen genieten van een in een stuk rot hout nestelende kolonie Camponotus sp.

Paar antwoorden op wat vragen:
- Het duurt ongeveer 15 dagen tot de eitjes van L. niger uitkomen. Nog eens 15 dagen zijn ze larven. En dan nog 15 dagen pop (in cocon). Dus in totaal 45 dagen tot volwassen werksters. Gemiddeld. Kan afwijken (afhankelijk van veel factoren, zoals temp. etc.)
- Yuri, fruitvliegjes gewoon laten leven, kun je ze vers aanbieden. Als ze sterven, vries ze dan in zodat ze niet opdrogen.
- Wat betreft zandnesten: uiteindelijk zullen de mieren langs het glas graven, maar mieren zijn niet gek. Als ze veel last hebben van het licht gaan ze die gangen gewoon afplakken met zandkorreltjes. En dan zie je dus alsnog niks.
:D lekker warm daar in Turkije?

Kan het kwaad als ik een normale wegmier tussen Messor Barbarus mieren gooi? Krijg ik dan iets interessants te zien? :')

Wanneer ben je terug van vakantie?
  maandag 6 augustus 2012 @ 17:40:49 #274
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115194871
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 17:37 schreef Fopje het volgende:

[..]

:D lekker warm daar in Turkije?

Kan het kwaad als ik een normale wegmier tussen Messor Barbarus mieren gooi? Krijg ik dan iets interessants te zien? :')

Wanneer ben je terug van vakantie?
Ja shit, erg warm. In de bergen was het gelukkig iets koeler.
Het kan kwaad ja, ze gaan dan in de aanval. Messor zal wel winnen, maar het is misschien wel stress voor je kolonie. Ook als je twee van dezelfde soort, maar van een aparte kolonie bij elkaar gooit, krijg je ruzie.
Nog 1 week, maandagavond a.s. ben ik weer in NL.

Heb hier trouwens ook een Lasius gyne gevonden, zou best een andere soort dan Lasius niger kunnen zijn, maar het is erg lastig determineren zonder mijn boekje en met 1 loep. :P
Ik baal dat ik nog geen indrukwekkendere gynes heb gevonden.
  maandag 6 augustus 2012 @ 17:43:54 #275
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115195051
quote:
10s.gif Op maandag 6 augustus 2012 17:40 schreef Levolution het volgende:

[..]

Ja shit, erg warm. In de bergen was het gelukkig iets koeler.
Het kan kwaad ja, ze gaan dan in de aanval. Messor zal wel winnen, maar het is misschien wel stress voor je kolonie. Ook als je twee van dezelfde soort, maar van een aparte kolonie bij elkaar gooit, krijg je ruzie.
Nog 1 week, maandagavond a.s. ben ik weer in NL.

Heb hier trouwens ook een Lasius gyne gevonden, zou best een andere soort dan Lasius niger kunnen zijn, maar het is erg lastig determineren zonder mijn boekje en met 1 loep. :P
Ik baal dat ik nog geen indrukwekkendere gynes heb gevonden.
Geloof ik graag, graadje of 35?

:D Opzich wel leuk als ze gaan aanvallen. Ik heb geen kolonie, zijn alleen werksters.

Ik ben eind augustus weer in NL, als je dan een lijstje kan maken met wat ik allemaal moet kopen voor een kolonie ga ik shoppen :P
pi_115195096
Levolution, is er bij een zandnest niet een bepaalde dikte/afmeting van het zand tussen twee glasplaten waardoor ze de zijkanten niet dichtplakken? Indien je een brede bak hebt van 10cm kan ik me voorstellen dat ze niet langs het glas graven, maar als je bijv. de dikte 1 cm houdt rondom je hele bak hebben ze niet veel keus lijkt me.
-edit-
En de Lasius Niger kan toch wel aardig tegen licht? Beter dan andere soorten meen ik gelezen te hebben.

Verder een vraag mbt het bevochtigen. Waarom moet dit worden gedaan, en hoe moet dit worden gedaan bij een zandnest?
  maandag 6 augustus 2012 @ 17:49:23 #277
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115195401
En gaaf dat je ons uitleg geeft terwijl je op vakantie bent :D ^O^
pi_115196020
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 17:49 schreef Fopje het volgende:
En gaaf dat je ons uitleg geeft terwijl je op vakantie bent :D ^O^
  maandag 6 augustus 2012 @ 18:27:01 #279
348688 BRANDGEL
Voor de échte gelbranders.
pi_115197332
Ik wil 2 van die bakken met allebei mieren erin ..
Als de kolonies dan een beetje groot worden flikker ik allebei de bakken in nog één wat grotere bak
Dan hier en daar een beetje brandgel en aansteken .. dan is het de bedoeling dat ze oorlog gaan voeren met elkaar! overal vuur en boem boem chaos :P Slachtveld bouwen met dikke HD camera filmen

Maar als ik dat echt zou willen doen? Moet ik dan 2 verschillende soorten mieren families op het brandende slachtveld gooien?
Negervis BV
  maandag 6 augustus 2012 @ 18:35:08 #280
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115197756
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 18:27 schreef BRANDGEL het volgende:
Als de kolonies dan een beetje groot worden flikker ik allebei de bakken in nog één wat grotere bak
Dan hier en daar een beetje brandgel en aansteken .. dan is het de bedoeling dat ze oorlog gaan voeren met elkaar! overal vuur en boem boem chaos :P Slachtveld bouwen met dikke HD camera filmen

Maar als ik dat echt zou willen doen? Moet ik dan 2 verschillende soorten mieren families op het brandende slachtveld gooien?
Ik denk het :')
pi_115200885
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 18:27 schreef BRANDGEL het volgende:

Held.
  maandag 6 augustus 2012 @ 19:40:54 #282
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115200926
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 19:40 schreef Longcat. het volgende:

[..]

Held.
pi_115201622
Wel vuurwerk om het realistisch te maken he?
En ook nog een toy chopper je weet toch.
  maandag 6 augustus 2012 @ 22:15:19 #284
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_115210403
Zoiets zou ik toch best in m'n kamer willen hebben staan:

Zijn dan wel geen door mieren gegraven nesten, maar ziet er toch erg tof uit _O_
  maandag 6 augustus 2012 @ 22:17:31 #285
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115210554
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2012 22:15 schreef Verbodsbord het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zijn dan wel geen door mieren gegraven nesten, maar ziet er toch erg tof uit _O_
:D zoiets zou ik ook wel willen! Fuck ik wil dingen kopen ;( eerst nog even op vakantie...
  maandag 6 augustus 2012 @ 22:18:04 #286
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_115210596
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 22:17 schreef Fopje het volgende:

[..]

:D zoiets zou ik ook wel willen! Fuck ik wil dingen kopen ;( eerst nog even op vakantie...

Link werd op pagina 6 al door Levo gepost, goede info wel :)
pi_115211306
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2012 22:15 schreef Verbodsbord het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wow die is wel vet ja, en dan in het midden wat zand enzo. :o
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 22:27:30 #288
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_115211358
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 22:26 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Wow die is wel vet ja, en dan in het midden wat zand enzo. :o
En er zitten wat bruggetjes tussen de twee stenen nesten enzo _O_
  maandag 6 augustus 2012 @ 22:57:11 #289
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115213547
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2012 22:18 schreef Verbodsbord het volgende:

[..]

Link werd op pagina 6 al door Levo gepost, goede info wel :)
Die gozer heeft echt mooie nestjes :D
pi_115222569
Levo, al mijn fruitvliegjes zijn dood. :D :o Ze zijn uitgedroogd denk ik, heb ze ook geen water gegeven. Wat moet ik nu doen?
If not now, then when.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 05:58:06 #291
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115226149
quote:
11s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 01:15 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Levo, al mijn fruitvliegjes zijn dood. :D :o Ze zijn uitgedroogd denk ik, heb ze ook geen water gegeven. Wat moet ik nu doen?
Dierenbeul :D
pi_115228737
Zitten jullie al op antforum?
pi_115228996
Ik zit op een stoel. HAHAHAHHA
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 10:36:31 #294
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115229198
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 10:16 schreef Onufriev het volgende:
Zitten jullie al op antforum?
Ga ik doen als ik echt ga beginnen over een paar weken :)
pi_115229750
Ik vind het ook raar om daar te posten als ik nog niet eens weet of ik er wel aan wil beginnen, maar misschien wel handig omdat hier maar één expert zit, en daar veel meer :P
pi_115230788
Waarom spam je dit vol? Laat Fopje de lapo dan...
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 11:25:32 #297
267547 smegmanus
FOK! ambassadeur
pi_115230789
Zucht...
Op donderdag 15 januari 2015 19:01 schreef Maanvis het volgende:
smegmanus is de as van het kwaad. een verbrand stukje Hitler.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')