Oh op sommige punten ben ik het wel met je eens, maar dat overdreven stoer doen over emotionele scenes...quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Amen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:10 schreef Lemans24 het volgende:
Catwoman, dát was het sterkste punt van de film. En dan niet eens haar superhero naam noemen!Klopt, ik was ook positief verrast door Catwoman. Goede chemie met Bruce ook.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Amen.
quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:21 schreef Jivis het volgende:
[..]
Klopt, ik was ook positief verrast door Catwoman. Goede chemie met Bruce ook.Die kus was prima.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Catwoman is passie, Tate/Talia is een verstandshuwelijk. Vond dat wel netjes gedaan eigenlijk.I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Catwoman, dát was het sterkste punt van de film. En dan niet eens haar superhero naam noemen!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Catwoman, dát was het sterkste punt van de film. En dan niet eens haar superhero naam noemen!Eens.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“I am become a sour woman, I take no joy in mead nor meat, and song and laughter have become suspicious strangers to me. I am a creature of grief and dust and bitter longings. There is an empty place within me where my heart was once.”
Ach, ondertiteling kan ik ook beter dan een professional. Misschien maar eens een baantje in gaan zoeken...quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:42 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Alfred was juist een erg sterk en waardevol personage in deze film.
Enige minpunt was de ondertiteling, ik snap niet hoe ze daar zulke fouten in kunnen laten komen, gewoon compleet verkeerd in minstens 5 gevallen.
Ik zat er ook al aan te denkenquote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:51 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ach, ondertiteling kan ik ook beter dan een professional. Misschien maar eens een baantje in gaan zoeken...
In de trailer van The Hobbit kwam weer eens de veel voorkomende foute vertaling van pine tree langs: pijnboom. Dat woord gebruiken we al 100 jaar niet meer, tegenwoordig heet zoiets gewoon een dennenboom. Maar dat weten die vertalers blijkbaar niet.
Dat was bij de vorige nog veel meer...quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 27 juli 2012 19:46 schreef kilozout het volgende:
Zo ontzettend niet boeiendSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Alfred is juist zo goed in de valkuilen en psyche van de vijanden omdat hij veel clinischer er naar kan kijken. Voor Bruce Wayne is elk gevecht persoonlijk. Alfred bekijkt het van een afstandje en kan daardoor veel nuchterder naar iemand kijken.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 19:34 schreef Deckard het volgende:
Micheal Cain was echt verdomde goed zeg. Achter Alfred zat altijd al meer, maar dat werd nooit echt goed in de films weergegeven. Het is ook zo dat Alfred altijd de schurken nog het beste kent en hij eigenlijk altijd veel betere Batman zou zijn dan Bruce Wayne omdat hij de valkuilen en de psyche van de vijanden kent.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
Mijn eerste gedachte was: "Hee, Agent Smith!"SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Amen.
Bij de supermarkt liggen anders nog steeds pijnboompitten en geen dennenboompitten.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:51 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ach, ondertiteling kan ik ook beter dan een professional. Misschien maar eens een baantje in gaan zoeken...
In de trailer van The Hobbit kwam weer eens de veel voorkomende foute vertaling van pine tree langs: pijnboom. Dat woord gebruiken we al 100 jaar niet meer, tegenwoordig heet zoiets gewoon een dennenboom. Maar dat weten die vertalers blijkbaar niet.
Inderdaadquote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:00 schreef Shogo het volgende:
Ik heb geen idee. Inmiddels is iedereen toch wel naar de bios geweest (of heeft een cam versie gezien) mag ik hopen.
De butler heeft het gedaan.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:01 schreef Rosario het volgende:
Daarom. Wie maakt de eerste spoiler openbaar?
Selina Kyle gaat naakt.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:01 schreef Rosario het volgende:
Daarom. Wie maakt de eerste spoiler openbaar?
Kun je de plotholes (of een paar) vertellen en waarom ze opgelost werden? Ik ben wel benieuwdquote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:08 schreef Hoogstaande het volgende:
Vandaag dus nogmaals geweest, ditmaal IMAX! Na de eerste keer was ik nogal kritisch, ik zag veel plotholes (dacht ik).
Ditmaal zag ik ze niet, er bleken veel verklaring te worden gegeven die veel verklaarden! Dit, in combinatie met de IMAXervaring zorgde ervoor dat ik weer totaal overdonderd de zaal uitkwam!
Ik heb mn mening herzien en zou m van een 7,5/10 opkrikken naar een 9!
Ik kreeg letterlijk rillingen toen hij uit de put kwam, zo gaaf was de muziek en de opbouw er naartoe, geweldig
Boek is reeds besteld...quote:Op zaterdag 28 juli 2012 00:32 schreef Shogo het volgende:
Ik vond deze site waar wat mooie behind the scenes foto's opstaan van alle 3 de films.
http://captaincomics.ning(...)0?xg_source=activity
Wat een set zeg:quote:Op zaterdag 28 juli 2012 00:32 schreef Shogo het volgende:
Ik vond deze site waar wat mooie behind the scenes foto's opstaan van alle 3 de films.
http://captaincomics.ning(...)0?xg_source=activity
Even zo twee uit mn hoofd:quote:Op zaterdag 28 juli 2012 00:34 schreef Komakie het volgende:
[..]
Kun je de plotholes (of een paar) vertellen en waarom ze opgelost werden? Ik ben wel benieuwd
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bringing them big boy toys, I do big boy things, I make big boy noise
quote:Op zaterdag 28 juli 2012 00:39 schreef Hoogstaande het volgende:
[..]
Even zo twee uit mn hoofd:Nolan werkt altijd met van die harde cuts dat het lijkt alsof er een seconde is omgegaan terwijl in de film dagen, maanden of jaren tussen scenes zitten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je geeft zelf het antwoord al, verderop...quote:Op vrijdag 27 juli 2012 19:41 schreef kilozout het volgende:
Gordon had meer aandacht moeten krijgen, ik snap niet dat ze zoveel tijd hebben gestoken in Blake.
Klopt, maar dat is dan ook een pijnboompit, geen pijnboom. Ander product, ander woord.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:02 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Bij de supermarkt liggen anders nog steeds pijnboompitten en geen dennenboompitten.
Tom Waitsquote:Op zaterdag 28 juli 2012 10:48 schreef Skull-splitter het volgende:
So true... Bijna 1:1 gewoon... Waits maar de Oscar geven?
Achja, die ondertiteling in de bios is altijd een haastklus. Er zitten ook vaak d/t fouten in. Ik negeer het maar en zie het als noodzakelijk kwaad.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 10:57 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is dan ook een pijnboompit, geen pijnboom. Ander product, ander woord.
Pijnboom zo los, is héél oud Nederlands.
Wow, inderdaadquote:
Dus? Archaïsch is niet fout. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat er wat fouten in de ondertiteling zaten, maar zoals Jivis zegt is het een haastklus en mag het niks kosten.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 10:57 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is dan ook een pijnboompit, geen pijnboom. Ander product, ander woord.
Pijnboom zo los, is héél oud Nederlands.
quote:Op zaterdag 28 juli 2012 14:41 schreef Wouter2006 het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
Klopt. Bij de eerste versie kan ik toch de helft niet verstaan terwijl ik bij die andere gewoon alles versta.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 14:13 schreef kilozout het volgende:
http://www.dailymotion.co(...)inal-film_shortfilms
Bane's voice comparison (IMAX prologue vs. Final film)
Ben van mening dat de laatste versie toch wat beter en duidelijker klinkt. Wel lastig te beoordelen via cam versies.
Dat sowiesoquote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:44 schreef Sloggi het volgende:
Ik vond het aantal kontshots van Selina Kyle bedroevend laag.
Volgens mij is de eerste ook een cam terwijl de tweede Line is.quote:Op zondag 29 juli 2012 00:05 schreef Komakie het volgende:
[..]
Klopt. Bij de eerste versie kan ik toch de helft niet verstaan terwijl ik bij die andere gewoon alles versta.
Ik vond zijn stem juist goed gekozen, gaf wat meer diepte.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:11 schreef Cheiron het volgende:
Net gezien.. maar ik moet nog even bedenken of ik het een goede film vond. 2 dingen die mij in ieder geval opvielen:
+ Catwoman (+ haar outfit)
- Bane's grootte en vooral zn stem (wat..de..fuck)
Ik vond het echt totaal ongepast. Zo een groffe kop en dan zo een stem. Daarbij leek de stem enorm afgezonderd van het character. Alsof het uit een speaker bij hem vandaag kwam ipv hem zelf.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:21 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ik vond zijn stem juist goed gekozen, gaf wat meer diepte.
Dat dacht ik eerst ook.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:47 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Ik vond het echt totaal ongepast. Zo een groffe kop en dan zo een stem. Daarbij leek de stem enorm afgezonderd van het character. Alsof het uit een speaker bij hem vandaag kwam ipv hem zelf.
quote:Op maandag 30 juli 2012 01:25 schreef replay11nl het volgende:
Net heengeweest, toffe afsluiting op de Dark Knight trilogie
Vind het wel een heel erg open einde, met Blake die de batcave ingaat(possible Nightwing easteregg)
Net of er geen grote Britse dudes bestaan die zo pratenquote:Op maandag 30 juli 2012 00:47 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Ik vond het echt totaal ongepast. Zo een groffe kop en dan zo een stem. Daarbij leek de stem enorm afgezonderd van het character. Alsof het uit een speaker bij hem vandaag kwam ipv hem zelf.
Ja precies. Niemand in real life kan zo'n soundstage neerzetten met zijn/haar stem. Maar het stoorde mij niet super veel. Vond TDKR een geweldige film. Zo goed dat ik TDK-2008 diezelfde avond nog een tweede kans heb gegeven. En ook die vond ik dit keer erg goed.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:11 schreef Cheiron het volgende:
Net gezien.. maar ik moet nog even bedenken of ik het een goede film vond. 2 dingen die mij in ieder geval opvielen:
+ Catwoman (+ haar outfit)
- Bane's grootte en vooral zn stem (wat..de..fuck)
quote:Op maandag 30 juli 2012 01:39 schreef Lemans24 het volgende:
[..]Ik lees net dat Batman Blake spullen heeft gegeven om de batcave in te komen, omdat Blake de nieuwe batman zou moeten worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blake wist echter niet dat Wayne nog leefde, en wanneer hij Wayne weer ontmoet wilt hij Batman helpen, maar niet als Robin
quote:Op maandag 30 juli 2012 17:54 schreef rioolheffing het volgende:
Je hebt wat gemist.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
quote:Op maandag 30 juli 2012 17:54 schreef rioolheffing het volgende:
Wauw, heb je wel opgelet?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo bijzonder..
Of heb je een cam versie gezien? Kan me voorstellen dat Bane dan wat lastiger is te verstaan.![]()
De plot-twist op het einde vond ik ook geniaal.quote:
Bios zonder ondertiteling. Ik heb inderdaad veel gemist van Bane stem wat echt irritant te volgens was zonder ondertiteling. Ook kan ik films in het algemeen minder goed volgen zonder ondertiteling wanneer het op televisie is of in de bios. Met een koptelefoon heb ik daar echter geen last van raar genoeg. Maar goed, kan iemand mij helpen:quote:Op maandag 30 juli 2012 18:34 schreef kilozout het volgende:
[..]
Wauw, heb je wel opgelet?
Zo bijzonder..
Of heb je een cam versie gezien? Kan me voorstellen dat Bane dan wat lastiger is te verstaan.
quote:Op maandag 30 juli 2012 23:02 schreef rioolheffing het volgende:
[..]
Bios zonder ondertiteling. Ik heb inderdaad veel gemist van Bane stem wat echt irritant te volgens was zonder ondertiteling. Ook kan ik films in het algemeen minder goed volgen zonder ondertiteling wanneer het op televisie is of in de bios. Met een koptelefoon heb ik daar echter geen last van raar genoeg. Maar goed, kan iemand mij helpen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
Ik vond het verhaal eigenlijk wel duidelijk genoegquote:Op maandag 30 juli 2012 22:19 schreef Komakie het volgende:
Ik wil hem nog een keer zien. Volgens de eerste berichten van mensen die hem voor de 2de keer gezien hebben zie je dan weer een aantal andere dingen waardoor het verhaal duidelijker wordt
Ik vond het verhaal ook prima te volgen, maar ik heb wel gehoord dat je dan weer net een paar dingen meer ziet.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:14 schreef Jivis het volgende:
Volgens deze site niet.
[..]
Ik vond het verhaal eigenlijk wel duidelijk genoeg.
Volgens mij is dat Pittsburgh en niet New York.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:19 schreef Remqo het volgende:
Ik heb hem vorige week gezien en ik vind het een waardige afsluiter van de triologie.
En ik heb bij de hele film op het puntje van mijn stoel gezeten.
Bane is gewoon een regelrechte bad ass, maar ik vraag me af hoe hij moet eten met z'n masker
Zijn stem is apart, maar dat vind ik wel cool in combinatie met zijn accent.
Maar ik vond The Dark Knight toch iets beter.
Chicago vind ik een betere setting voor Gotham City dan New York.
Bane is dan wel een bad ass, maar die heeft een doel. Niet zo'n psychopaat als de Joker die er gewoon lol in had om stennis te schoppen.
(tja, wat als Heath Ledger nog zou leven....)
Mja er zit wat Pittsburgh, Los Angeles en New York in. Ik denk dat hij met name op de overzichtshots van de stad doelt waar ik dat ook bij Chicago in de vorige delen een stuk geloofwaardiger vond. New York is te kenmerkend om maar gewoon een bordje Gotham City bij te zetten.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 23:32 schreef the_legend_killer het volgende:
[..]
Volgens mij is dat Pittsburgh en niet New York.
Verder beste Batman filmspannend!
De meeste city-shots waren toch echt van New York, iets te herkenbaar, want er zijn zoveel andere films met een New York view..quote:Op dinsdag 31 juli 2012 23:32 schreef the_legend_killer het volgende:
[..]
Volgens mij is dat Pittsburgh en niet New York.
Verder beste Batman filmspannend!
Maar het is wel begrijpelijk; Gotham is gebaseerd op New York. Vandaar immers ook de naam.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 23:57 schreef Shogo het volgende:
New York is te kenmerkend om maar gewoon een bordje Gotham City bij te zetten.
Zeker en het staat ook zeker in functie van het plot. Niettemin haalden die momenten mij juist uit Gotham en juist naar New York. In dit geval was wat CGI best een uitkomst geweest.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 07:24 schreef Breuls het volgende:
[..]
Maar het is wel begrijpelijk; Gotham is gebaseerd op New York. Vandaar immers ook de naam.
Ja, ik had het een klein beetje. Zeker een bordje waarop de naam van een metrostation staat had wel even weggepoetst mogen worden. Maar dat geldt ook voor de vorige film, die te duidelijk Chicago toonde.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 09:19 schreef Shogo het volgende:
[..]
Zeker en het staat ook zeker in functie van het plot. Niettemin haalden die momenten mij juist uit Gotham en juist naar New York. In dit geval was wat CGI best een uitkomst geweest.
Continuïteitsfout! Als hij zijn masker afdoet ("..simply makes you... stranger") heeft-ie schmink op.quote:
Het idee was te laten zien hoe groot gotham wel niet was/is. In BB hebben ze wel gewoon een CGI stad neergezet voor overzichtsshots.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 09:19 schreef Shogo het volgende:
[..]
Zeker en het staat ook zeker in functie van het plot. Niettemin haalden die momenten mij juist uit Gotham en juist naar New York. In dit geval was wat CGI best een uitkomst geweest.
dat dacht ik nu juist ook!quote:Op woensdag 1 augustus 2012 11:54 schreef Jivis het volgende:
Veel wideshots waren toch van Pittsburgh? Die bruggen bijvoorbeeld...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zo deed ie dat dus![]()
quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:22 schreef Komakie het volgende:
Het enige wat ik een beetje jammer vind aan de Nolan serie is dat de vijanden van Batman bijna allemaal dood gaan. Terwijl Batman juist de polici heeft dat hij niet vermoord.
De eerste keer met Ra's vond ik het nog niet storend. Toen was het onderdeel van het verhaal. De andere 2 delen ook wel, maar ik vond het toch wel anders.
Alleen Crane en de Joker dan niet. Jammer van de Joker dat de acteur dan dood gaat
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Amen.
quote:Op woensdag 1 augustus 2012 22:46 schreef Jivis het volgende:
[..][spoiler]Misschien wel, maar ik vind toch dat er veel mensen onbatmans dood gaan. Aan de andere kant is het nu ook anders, omdat het een film trilogie is en normaal gesproken in een comic kunnen toffe karakters altijd terug komen voor een later verhaalSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Anders krijg je onwijs veel villians waar niemand een gevoel bij heeft zoals bij de Joker, Riddler of Two-face. Gewoon omdat ze dan niet zo'n rijke cultuur hebben.Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Het enige wat ik lichtelijk jammer vind van Nolan. Hij gebruikt vaak dezelfde acteurs. Zeker bij zijn laatste films.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 12:02 schreef Dark_Angelus het volgende:
Ik was toch even verbaast dat Tom Hardy - Bane speelde (niet gekeken op IMDB) erg toffe rol voor hem.
Verder natuurlijk hoop acteurs die ook in o.a. Inception te zien waren.
Ene Scorcese heeft daar ook wel eens last van.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 12:46 schreef Komakie het volgende:
[..]
Het enige wat ik lichtelijk jammer vind van Nolan. Hij gebruikt vaak dezelfde acteurs. Zeker bij zijn laatste films.
Nee hoor, maar het is wel zo dat je op een gegeven moment meerdere karakters aan elkaar gaat linken en daardoor ook een beetje ze in een bepaalde rol houdt. Met Cillian Murphy heb ik dat nu een beetje.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 12:47 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ene Scorcese heeft daar ook wel eens last van.
Maar dat maakt het geen slechte acteurs of slechte films...
En Bale en Caine in the Prestige natuurlijk. Die overigens veel beter is dan welke batman film ook :pquote:Op donderdag 2 augustus 2012 12:46 schreef Komakie het volgende:
[..]
Het enige wat ik lichtelijk jammer vind van Nolan. Hij gebruikt vaak dezelfde acteurs. Zeker bij zijn laatste films.Op donderdag 2 augustus 2012 13:06 schreef Tim86 het volgende:
Het was wel vrij bizar dat driekwart van de Inception cast ineens in deze film zat ja..dat je je favorieten hebt is prima, maar om ze allemaal weer tegelijk aan te nemen..
Niet dat ze het verkeerd deden hoor, integendeel
Niet vergelijkbaar vind ik. The Prestige is ook heel goed. Net als Inception, maar ik vind ze niet vergelijkbaar met elkaar.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 13:08 schreef thettes het volgende:
[..]
En Bale en Caine in the Prestige natuurlijk. Die overigens veel beter is dan welke batman film ook :p
Batman vermoordt ze toch niet?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:22 schreef Komakie het volgende:
Het enige wat ik een beetje jammer vind aan de Nolan serie is dat de vijanden van Batman bijna allemaal dood gaan. Terwijl Batman juist de polici heeft dat hij niet vermoord.
De eerste keer met Ra's vond ik het nog niet storend. Toen was het onderdeel van het verhaal. De andere 2 delen ook wel, maar ik vond het toch wel anders.
Alleen Crane en de Joker dan niet. Jammer van de Joker dat de acteur dan dood gaat
quote:Op donderdag 2 augustus 2012 12:46 schreef Komakie het volgende:
[..]
Het enige wat ik lichtelijk jammer vind van Nolan. Hij gebruikt vaak dezelfde acteurs. Zeker bij zijn laatste films.
Ik vind het leuke aan Memento de zeer originele insteek. Datzelfde zie je ook terug bij The Prestige en Inception, hoewel het bij die laatste soms wat houterig aandoet. Desondanks is dat precies wat ik zo waardeer aan Nolan. Daarnaast filmt hij gewoon mooi en doen de acteurs redelijk tot goed hun werk. Dat mooie filmen en sfeer creëren zie je ook in batman, maar verder is het niet meer dan een degelijke actiefilm waar die andere drie dat tikkeltje extra hebben.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 13:21 schreef Komakie het volgende:
[..]
Niet vergelijkbaar vind ik. The Prestige is ook heel goed. Net als Inception, maar ik vind ze niet vergelijkbaar met elkaar.
Alleen Memento vind ik niet zo ondanks dat heel veel mensen hem fantastisch vinden.
Telefoon uit dan gek, weet je hoe storend dat isquote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:25 schreef Miam het volgende:
Ik zit as we speak in de bioscoop om de film weer te gaan kijken
ik ben alleen johquote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:26 schreef Hoogstaande het volgende:
[..]
Telefoon uit dan gek, weet je hoe storend dat is
quote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:29 schreef Miam het volgende:
[..]
ik ben alleen johzit niemand! Heerlijk! Telefoon gaat zo uit
Waarom een tweede keer kijken in zo'n korte tijd? Snap dat nooit. Ik vind een film geen reet meer aan als het verhaal me nog zo vers in het geheugen ligt, hoe goed ik het de eerste keer ook vond. Wacht minstens een halfjaar voor ik iets een tweede keer kijk.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:38 schreef Breuls het volgende:
Ik ga 'm straks weer kijken. Tweede keer pas, in tweeënhalve week.
Ben een beetje bang dat de impact die de film de eerste keer had straks weg is en ik 'm veel minder goed vind.
Dus het is meer een technische insteek dan dat het je om het verhaal gaat?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:44 schreef Breuls het volgende:
Mja, bij goeie bioscoopfilms heb ik dat niet; ik vind het dan leuk 'm nog een keer in een grote zaal te zien. En nu helemaal; zodra Pathé een andere film in de IMAX gooit is de enige restende optie een andere zaal (regulier beeld e.d.) en daarna alleen nog maar blu-ray.
The Avengers ben ik ook nog een keer gaan zien op de laatste dag dat-ie in IMAX draaide, al was dat ook omdat de keren daarvoor dat ik 'm zag beide geen IMAX-vertoningen waren en ik dat nog wel even wilde zien. Bij TDKR is het nog relevanter, want die film is ook daadwerkelijk IMAX.
Als enige in de zaal, bij deze film? Apart!quote:Op donderdag 2 augustus 2012 18:27 schreef Miam het volgende:
Wat was dit vet! Ik zat als enige in de zaalwat een film.. Zelfs voor de 2e keer. Steengoed! En wat is Tom Hardy geweldig.. Heb me ook dit keer niet lopen ergeren aan zijn stem
Ja aparte ervaring! Nog nooit meegemaakt! Was ook nog nooit alleen naar de film geweest, maar dit overtrof zelfs mijn verwachtingenquote:Op donderdag 2 augustus 2012 19:03 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Als enige in de zaal, bij deze film? Apart!
Ik had het twee maanden terug voor het eerst bij een middagvoorstelling van Moonrise Kingdom. Privé voorstelling, duur grapje voor de bioscoop
Ja heerlijk die rust! Wat een aanrader .. 80 man is hier ook de norm zo'n beetje. Maandpas zou leuk zijn jaquote:Op donderdag 2 augustus 2012 19:24 schreef Erasmo het volgende:
Daarom ga ik ook altijd overdag naar de bioscoop, veel relaxter. Gelukkig sowieso wel een goede servicebioscoop hier, grootste zaal is 80 man ofzoHet enige wat er nog mist is een maandpas
Helaas had ik dat een beetjequote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:38 schreef Breuls het volgende:
Ben een beetje bang dat de impact die de film de eerste keer had straks weg is en ik 'm veel minder goed vind.
Wat mis je dan in TDK?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:12 schreef Lemans24 het volgende:
Ik vind Rises beter, blijf TDK een tikje saai vinden in vergelijking met de laatste.
Tempo en conclusies. En een mooie exotische setting ter afwisseling (bergen in BB, woestijn/put in TDKR).quote:
Mja daar heb je wel gelijk in, het enige uitje was Hong Kong.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 22:30 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Tempo en conclusies. En een mooie exotische setting ter afwisseling (bergen in BB, woestijn/put in TDKR).
Zeilschip en Hong Kong niet genoeg?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 22:30 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Tempo en conclusies. En een mooie exotische setting ter afwisseling (bergen in BB, woestijn/put in TDKR).
quote:
Van dat zeilschip had ik wel meer willen zien, of eigenlijk meer van de damesquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 09:30 schreef Breuls het volgende:
[..]
Zeilschip en Hong Kong niet genoeg?
Zeilschip? Zo kort dat ik het al vergeten was.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 09:30 schreef Breuls het volgende:
[..]
Zeilschip en Hong Kong niet genoeg?
Nee, ik hem hem alkeen nog maar op standaard formaat gezien.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:28 schreef Breuls het volgende:
Dark Knight Sizes; IMAX, 35mm or digital?
Heeft iemand de film al in beide formaten gezien en de vergelijking kunnen maken?
Ik ben altijd de eerste die kritisch is naar gehypte film, triquels bijna standaard bagger vindt en te lange films al snel strontvervelend, maar dat is allemaal niet van toepassing op The Dark Knight Rises!quote:his worst effort yet - an hour too long - awfully predictable ending - i will admit bane was amusing that was it - he needs a new formula and new actors
and to give it a 9.0 rating saying it's more important then the star wars trilogy is insane but nolan fans are like bieber fans its crazy
Had ik ook de tweede keer.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:45 schreef Breuls het volgende:
True. Ik merkte gisteren overigens dat ik de film voorbij vond vliegen. De eerste keer had ik dat niet; toen dacht ik halverwege wel "als-ie maar niet te snel afgelopen is", maar ik merkte de lengte toen uiteindelijk wel.
Gisteravond begon de vechtscène op de trappen en dacht ik "oh, wacht effe, dit is het einde al".
Dus "an hour too long"? Absoluut niet. Eerder te kort.
Dan de eerste keer? Weet ik niet. Ik was minder onder de indruk, omdat veel van de spanning eraf was, maar ik vond 'm niet merkbaar meer of minder goed.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 00:01 schreef Hoogstaande het volgende:
[..]
Had ik ook de tweede keer.
Vond je m ook beter?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. (echt nog nooit eerder gehoord). Wat een wanstaltig comic-bookachtig einde van een gewaardeerde topreeks.
TDKR is een goede film, absoluut! Maar niet de topfilm die het had kunnen zijn. Niet voor mij in ieder geval.
quote:
quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 14:35 schreef Feanatieke het volgende:
TDK had echt wel veel tempo... had veel minder tijd nodig om iets uit te leggen, veel meer flitsende beelden en snellere montage, afwisseling van beelden en dergelijke. Bovendien wel in één stad, maar gigantisch veel verschillende locaties in die stad. Als je vanwege de setting van 'slechts één stad' een film al geen tempo vind bezitten, dan kun je bijna geen enkele film meer hoog waarderen.
TDK is de absolute topfilm. TDKR? Leuk, zo'n clichéverhaalSmaken verschillen. Ik vond The Dark Knight op bepaalde punten te traag en te serieus, alsof het dacht dat het The Godfather was. Ik wachtte steeds op scenes met The Joker...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. (echt nog nooit eerder gehoord). Wat een wanstaltig comic-bookachtig einde van een gewaardeerde topreeks.
TDKR is een goede film, absoluut! Maar niet de topfilm die het had kunnen zijn. Niet voor mij in ieder geval.
The Dark Knight Rises was daarentegen een enorme thrillride, ook al was het cliché.
Nog steeds geef ik TDK een 8 hoor. Maar TDKR een 9.
Voor de Kerst ligt ie vast wel in de winkelsquote:Op zaterdag 4 augustus 2012 16:33 schreef Frishe het volgende:
Tijd voor een Bluray box. Maar dat zal nog wel even duren helaas...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Irritaties:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
Niet alles is met IMAX-cameras opgenomen, bij de praat-scene's bleek de camera te luidruchtig. Maar ben met je eens, in IMAX is die wel erg mooi. Kijken of we hem woensdag in de gewone versie gaan kijkenquote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:44 schreef Breuls het volgende:
The Avengers ben ik ook nog een keer gaan zien op de laatste dag dat-ie in IMAX draaide, al was dat ook omdat de keren daarvoor dat ik 'm zag beide geen IMAX-vertoningen waren en ik dat nog wel even wilde zien. Bij TDKR is het nog relevanter, want die film is ook daadwerkelijk IMAX.
En 24quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:50 schreef Tanin het volgende:
Leuke cameos overigens van acteurs uit Prison Break, Lost en Dexter
Dat kijk ik niet, dus geen idee, maar je zal gelijk hebben.quote:
De president die op TV te zien was en ik dacht ook dat een van de overvallers van de Wallstreetscene een 24 acteur was.quote:Op zondag 5 augustus 2012 16:50 schreef Tanin het volgende:
[..]
Dat kijk ik niet, dus geen idee, maar je zal gelijk hebben.
Schijnt ook een afgevaardigde van GoT geweest te zijn
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo gaaf, dat shot waarbij je Batman voor het eerst in actie ziet, dat je die dikke wielen van de achterkant ziet, met de cape er overheen![]()
Meest gave voertuig uit welke film dan ook
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jammer dat er naar mijn idee minder actie in zit dan in Dark Knight, en naar mijn idee wat lijntjes die ik óf niet snap maar pas de 2e keer als ik de film kijk vallen, of die gewoon overbodig zijn.
Stiekem hoop ik op meer films met Batman
[ Bericht 13% gewijzigd door musicfreakyme op 05-08-2012 18:24:40 ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat in die put was saai,SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ik hoop dat een andere regisseur verder gaat met andere villains; Killer Croc, Hush, The Riddler, The Penguin, etc. Daar waar dit verhaal opgehouden is. Ik verwacht geen films van hetzelfde niveau, maar als die films op het niveau van de Spiderman films zitten, vind ik het best
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
Die CIA agent in het begin bij dat vliegtuig, Lord Petyr Baelishquote:Op zondag 5 augustus 2012 16:50 schreef Tanin het volgende:
[..]
Dat kijk ik niet, dus geen idee, maar je zal gelijk hebben.
Schijnt ook een afgevaardigde van GoT geweest te zijn
quote:Op zondag 5 augustus 2012 18:18 schreef musicfreakyme het volgende:
Gisteren The Dark Knight Rises gezien - wat een top film weer.
Ook al vond ik the Joker veel interessanter, Bane was meer dan oke als schurk.
Misschien heb ik dit gemist, maarSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vond de build up van TDKR beter dan van TDK. De eerste anderhalf uur van TDK vond ik super gaaf, daarna vond ik het wat inzakken.quote:Op zondag 5 augustus 2012 19:09 schreef Lemans24 het volgende:
Wat kunnen meningen toch verschillen! Ik vond de put juist een fantastische scène en vond de flow van TDKR beter dan van TDK.
Ik had bij TDK het idee dat ik 2 films zat te kijken: eerst de film met The Joker en Harvey Dent, daarna de film met Two-Face.quote:Op zondag 5 augustus 2012 21:00 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik vond de build up van TDKR beter dan van TDK. De eerste anderhalf uur van TDK vond ik super gaaf, daarna vond ik het wat inzakken.
Terwijl bij TDKR vond ik juist elke minuut beter worden tot een spetterend slot
En stargate sg1. Teal'c en de president op de tv (speelde ook president in de stargate serie. President Hayesquote:Op zondag 5 augustus 2012 15:50 schreef Tanin het volgende:
Leuke cameos overigens van acteurs uit Prison Break, Lost en Dexter
En Secretary of Defense Heller in 24 (S4, S5 en S6).quote:Op zondag 5 augustus 2012 21:11 schreef RubenSosa het volgende:
[..]
En stargate sg1. Teal'c en de president op de tv (speelde ook president in de stargate serie. President Hayes
Heeft dus ervaring met zulke rollenquote:Op zondag 5 augustus 2012 22:16 schreef Shogo het volgende:
[..]
En Secretary of Defense Heller in 24 (S4, S5 en S6).Ook zat er een terrorist uit S5 van die serie in de film bij het Wallstreet gebeuren (met de laptop).
Hm, daar kan ik me ook wel in vinden.quote:Op zondag 5 augustus 2012 21:04 schreef Tanin het volgende:
[..]
Ik had bij TDK het idee dat ik 2 films zat te kijken: eerst de film met The Joker en Harvey Dent, daarna de film met Two-Face.
Was t niet Morris die daar iets deed?quote:Op zondag 5 augustus 2012 22:16 schreef Shogo het volgende:
[..]
En Secretary of Defense Heller in 24 (S4, S5 en S6).Ook zat er een terrorist uit S5 van die serie in de film bij het Wallstreet gebeuren (met de laptop).
Op zich vond ik in het 2de deel Two-face de bovenliggende karakter en in het eerste deel Joker.quote:Op zondag 5 augustus 2012 21:04 schreef Tanin het volgende:
[..]
Ik had bij TDK het idee dat ik 2 films zat te kijken: eerst de film met The Joker en Harvey Dent, daarna de film met Two-Face.
Hij zakte inderdaad even in, maar dat gaf de film naar mijn mening ook kracht mee.
Ik vond het een tof idee, maar het was inderdaad wel traag. Die anti-climax was denk ik een beetje de bedoeling, omdat het liet zien dat de Joker geen gelijk had, dat zijn plan faalde.quote:Op zondag 5 augustus 2012 23:13 schreef Komakie het volgende:
[..]
Op zich vond ik in het 2de deel Two-face de bovenliggende karakter en in het eerste deel Joker.
Alleen het gedeelte dat Joker de boot probeerde te laten opblazen vond ik een beetje matig. Dat zorgde bij mij een beetje voor een anti climax van Joker.
Exact. Ik zat de eerste keer echt met kloppend hart in de bios. En toen die gevangene opstond en dat ding afpakte viel het kwartje bij mij pas. Net voor hij het uitsprak. Juist dat soort dingen tilde TDK naar een hoger niveau vond ik. Maar TDKR is gewoon een heel ander verhaal.quote:Op zondag 5 augustus 2012 23:48 schreef Tanin het volgende:
[..]
Ik vond het een tof idee, maar het was inderdaad wel traag. Die anti-climax was denk ik een beetje de bedoeling, omdat het liet zien dat de Joker geen gelijk had, dat zijn plan faalde.
Ik weet wel dat het allemaal bij het verhaal hoorde, maar iets wat nog een beetje knallend was zou mooi zijn geweest.quote:Op zondag 5 augustus 2012 23:48 schreef Tanin het volgende:
[..]
Ik vond het een tof idee, maar het was inderdaad wel traag. Die anti-climax was denk ik een beetje de bedoeling, omdat het liet zien dat de Joker geen gelijk had, dat zijn plan faalde.
Er zijn 72 minuten van het IMAX-materiaal gebruikt. De rest is gewoon 35mm inderdaad.quote:Op zondag 5 augustus 2012 16:03 schreef tcr het volgende:
[..]
Niet alles is met IMAX-cameras opgenomen, bij de praat-scene's bleek de camera te luidruchtig. Maar ben met je eens, in IMAX is die wel erg mooi. Kijken of we hem woensdag in de gewone versie gaan kijken.
Gister TDK weer herkenen, ik mis gewoon het Batman/Gotham gevoel, ik zei weer, zet Tom Cruise er neer zonder pak en je hebt Mission Impossible 5quote:Op zondag 5 augustus 2012 23:13 schreef Komakie het volgende:
[..]
Op zich vond ik in het 2de deel Two-face de bovenliggende karakter en in het eerste deel Joker.
Alleen het gedeelte dat Joker de boot probeerde te laten opblazen vond ik een beetje matig. Dat zorgde bij mij een beetje voor een anti climax van Joker.
Vond ik van de laatste 2 films. Het waren gewone actiefilms ipv Batmanfilms. Maar kennelijk vinden de mensen dat leuker, gezien de cijfers en opbrengsten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 12:05 schreef Stefan het volgende:
[..]
Gister TDK weer herkenen, ik mis gewoon het Batman/Gotham gevoel, ik zei weer, zet Tom Cruise er neer zonder pak en je hebt Mission Impossible 5
Ik zei destijds al van TDK, dat het leek op Die Hard with a Jokequote:Op maandag 6 augustus 2012 13:07 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Vond ik van de laatste 2 films. Het waren gewone actiefilms ipv Batmanfilms. Maar kennelijk vinden de mensen dat leuker, gezien de cijfers en opbrengsten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Thematiek en symboliek druipt van de films. Misschien dat mensen het geen Batmanfilms vinden omdat Gotham niet meer op Gotham leek en de Burton-look verdwenen is, maar dit is ingeruild voor de realistische weergave van een ''held'' die eigenlijk nooit een held is. Een duistere ridder die valt. Maar opstaat.
quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:15 schreef Feanatieke het volgende:
Mensen die zeggen dat de laatste twee films slechts actiefilms zijn en geen Batmanfilms, hebben wellicht een ander beeld bij Batmanfilms dan ik. Dit is een trilogie die juist draait om Batman en zijn 'psyche'. De innerlijke reis van Bruce Wayne komt uitgebreid aan bod (begins - falls - rises) in drie thema's (fear - chaos - pain). De dialogen tussen Wayne en zijn butler in alle drie de films benadrukken deze innerlijke reis. Wayne kan niet zonder Batman. Niet Gotham, maar Wayne zelf heeft Batman het meest nodig. Uiteindelijk komt de reis ten einde op de manierEens. Het enige is dat het daarbij inderdaad soms de sfeer een beetje het onderspit delft. Maar dat weet je.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Thematiek en symboliek druipt van de films. Misschien dat mensen het geen Batmanfilms vinden omdat Gotham niet meer op Gotham leek en de Burton-look verdwenen is, maar dit is ingeruild voor de realistische weergave van een ''held'' die eigenlijk nooit een held is. Een duistere ridder die valt. Maar opstaat.
Burton is van de sfeer
Nolan is van het verhaal
Anderen zijn weer van de karakters"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:15 schreef Feanatieke het volgende:
Mensen die zeggen dat de laatste twee films slechts actiefilms zijn en geen Batmanfilms, hebben wellicht een ander beeld bij Batmanfilms dan ik. Dit is een trilogie die juist draait om Batman en zijn 'psyche'. De innerlijke reis van Bruce Wayne komt uitgebreid aan bod (begins - falls - rises) in drie thema's (fear - chaos - pain). De dialogen tussen Wayne en zijn butler in alle drie de films benadrukken deze innerlijke reis. Wayne kan niet zonder Batman. Niet Gotham, maar Wayne zelf heeft Batman het meest nodig. Uiteindelijk komt de reis ten einde op de manierIk vind het absoluut wel Batman films. Alleen de laatste 2 films vind ik Gotham niet zoals ik het graag zou zien. Dat heeft niets met de Burton look te maken (hoewel die erg sfeervol was) maar meer de vergelijking met de comics.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Gotham van BB vond ik de perfecte mix van realiteit en toch enigzins nog een comic inslag. Bij TDK had ik dat veel minder. Bij TDKR komt het weer een klein beetje terug. Maar ook weer niet helemaal.
Maar standaard actiefilms....
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Ik snap dat wel, denk ik. Veel kijkers hebben alleen Burton/Schumacher als referentiekader: ze lezen geen comics, kijken geen animatie, en dus kennen ze alleen die films.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:15 schreef Feanatieke het volgende:
Misschien dat mensen het geen Batmanfilms vinden omdat Gotham niet meer op Gotham leek en de Burton-look verdwenen is,
Ik stoor me er niet zo heel erg aan, hoewel sommige dingen wel tenenkrommend zijn, maar het is door meerderen al opgemerkt hier.quote:Op maandag 6 augustus 2012 16:42 schreef THeeF het volgende:
Voor het eerst een IMAX film gezien. Wow. Sowieso het geluid. Zo moeten eigenlijk alle films zijn!
Maar ben ik de enige die zich stoorde aan de spelfouten die er in de ondertiteling zaten?
(Heeft niks met de film zelf te maken maar toch)
Vond het een mooie film, maar jammer van het einde waarin Bane wel heel snel down gaat.
Vond het al raar voor zo'n grote titel maar had het nog niet gelezen hier.quote:Op maandag 6 augustus 2012 16:56 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik stoor me er niet zo heel erg aan, hoewel sommige dingen wel tenenkrommend zijn, maar het is door meerderen al opgemerkt hier.
Ik stoorde me meer aan de vertaal dan aan de spelfouten. Het was inderdaad echt tenenkrommend.quote:Op maandag 6 augustus 2012 16:56 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik stoor me er niet zo heel erg aan, hoewel sommige dingen wel tenenkrommend zijn, maar het is door meerderen al opgemerkt hier.
Dat vond ik ook wel een dingetje ja .. er wordt verder geen aandacht meer aan besteed.quote:Op maandag 6 augustus 2012 16:42 schreef THeeF het volgende:
maar jammer van het einde waarin Bane wel heel snel down gaat.
Zeker weten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Spelfouten, serieus? Weten jullie het zeker?
Nee het was die terrorist die een terminal op een vliegveld gijzelde. Kon niet zo gauw een betere foto vinden (meneer rechts dus).quote:Op zondag 5 augustus 2012 22:28 schreef Operc het volgende:
[..]
Was t niet Morris die daar iets deed?
Zelfs m'n moeder zag ze, en die is dyslectischquote:Op maandag 6 augustus 2012 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Ja, knap dat je het gemist hebt. Echt bizar veel..nog nooit meegemaakt..niveautje huiskamervertalerquote:Op maandag 6 augustus 2012 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Och jaquote:Op maandag 6 augustus 2012 19:27 schreef Shogo het volgende:
[..]
Nee het was die terrorist die een terminal op een vliegveld gijzelde. Kon niet zo gauw een betere foto vinden (meneer rechts dus).
[ afbeelding ]
Ja, zelfs bij het live vertalen van interviews enzo worden er minder fouten gemaakt.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:39 schreef Tim86 het volgende:
[..]
Ja, knap dat je het gemist hebt. Echt bizar veel..nog nooit meegemaakt..niveautje huiskamervertaler
Jim Carrey als The Riddler.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:57 schreef Mr.Noodle het volgende:
Gisteren gezien. Ben zonder nadenken weggelopen bij de credits. Maar toen bedacht ik me dat er misschien nog een teaser was voor een nieuwe verhaallijn van Nightwing of was er niks na de aftiteling te zien?
Niets te zien. Het is namelijk gewoon helemaal voorbij.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:57 schreef Mr.Noodle het volgende:
Gisteren gezien. Ben zonder nadenken weggelopen bij de credits. Maar toen bedacht ik me dat er misschien nog een teaser was voor een nieuwe verhaallijn van Nightwing of was er niks na de aftiteling te zien?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. is erg minimaal uitgewerkt en begint gewoon maar mee te lopen met het script. Ik mist een hoop diepte in de karakters en uitleg, daarnaast zijn er meer plotholes dan het gat in het footballfield groot is.
De film wordt overeind gehouden door een goed basisscript, goede actie, vleugje humor en goede acteerprestaties van enkelen. Ik hoop dat er nog een director's cut komt met wat meer achtergrond bij de karakters. Dan duurt de film maar bijna 4 uur, boeiuh. Het zou de kwaliteit wel aanzienlijk verhogen.
[ Bericht 4% gewijzigd door DenWauwelaar op 06-08-2012 21:25:29 ]Voor vrienden is het kortweg Wauw
en vertaalfoutenquote:Op maandag 6 augustus 2012 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Ik zat te kijken en aan t eind zat ik naar het vrijheidsbeeld te zoeken bij de scenes boven de stadquote:Op maandag 6 augustus 2012 16:07 schreef Breuls het volgende:
[..]
Ik snap dat wel, denk ik. Veel kijkers hebben alleen Burton/Schumacher als referentiekader: ze lezen geen comics, kijken geen animatie, en dus kennen ze alleen die films.
Vreemd, ik vond zijn stem juist goed. Het duurde even voordat ik er aan gewend was, maar vond het passend.quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:23 schreef Stefan het volgende:
Enige minpuntje was die belachelijke stem vam Bane, alsof je naar een Sean Connery parodie zat te luisteren
Hehe. De echte landmarks van NY en Pittsburgh zie je niet hoor.quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:25 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik zat te kijken en aan t eind zat ik naar het vrijheidsbeeld te zoeken bij de scenes boven de stad
Durf ik niet direct nee op te zeggen; dat was namelijk volgens mij in dezelfde omgeving, maar die bedoelde ik niet.quote:
Dan die waar de Joker midden op de weg stond.quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:35 schreef Breuls het volgende:
[..]
Durf ik niet direct nee op te zeggen; dat was namelijk volgens mij in dezelfde omgeving, maar die bedoelde ik niet.
De truck flip, inderdaad. Als je de street view camera een stukje draait krijg je dit, en dat is dit:quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:35 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dan die waar de Joker midden op de weg stond.
TDK gisteravond gezien
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De knipoog rond Blake vond ik heel goed uitgewerkt eigenlijk.Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:42 schreef Stefan het volgende:
Ik heb een keer keihard door de zaal gelachen wanneer BatmanDat vond ik ook een leuke. Wel apart dat-ie de stem volhoudt op dat moment.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Me too, zeker omdat iedereen er vervolgens wat anders van maakt en dat levert leuke discussies op.quote:De knipoog rond Blake vond ik heel goed uitgewerkt eigenlijk.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
Ik denk dat het meer bedoeld is om aan te tonen dat het een apparaat is dat z'n stem vervormt?quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:49 schreef Breuls het volgende:
[..]
Dat vond ik ook een leuke. Wel apart dat-ie de stem volhoudt op dat moment.
[..]
Me too, zeker omdat iedereen er vervolgens wat anders van maakt en dat levert leuke discussies op.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
Ah ja, je hebt gelijk, die bedoelde ikquote:Op maandag 6 augustus 2012 19:27 schreef Shogo het volgende:
[..]
Nee het was die terrorist die een terminal op een vliegveld gijzelde. Kon niet zo gauw een betere foto vinden (meneer rechts dus).
[ afbeelding ]
Dat was Blackgate Penitentiary, de gevangenis, niet Arkham Asylum, de TBS inrichting.quote:Op maandag 6 augustus 2012 23:11 schreef Stefan het volgende:
Ik heb overigens niet t idee dat t verhaal verteld is, Nightwing, Wayne Enterprises en de Joker kunnen een mooi verhaal vertellen, ik neem aan dat de Joker ook ontsnapt is
Dat vond ik wel het meest jammere, dat Arkham Asylum niet lekker creepy was
Joker moeten ze niet meer terug doen als de serie door zou gaan. Dan zou je een andere acteur alleen maar gaan vergelijken met Joker uit TDK.quote:Op maandag 6 augustus 2012 23:11 schreef Stefan het volgende:
Ik heb overigens niet t idee dat t verhaal verteld is, Nightwing, Wayne Enterprises en de Joker kunnen een mooi verhaal vertellen, ik neem aan dat de Joker ook ontsnapt is
Dat vond ik wel het meest jammere, dat Arkham Asylum niet lekker creepy was
Toch zou ik het niet erg vinden als ze Robin nu Batman laten worden en gewoon in Gotham loslatenquote:Op maandag 6 augustus 2012 23:26 schreef Komakie het volgende:
[..]
Joker moeten ze niet meer terug doen als de serie door zou gaan. Dan zou je een andere acteur alleen maar gaan vergelijken met Joker uit TDK.
Daarnaast is Joker niet een figuur uit de verhalen van Nightwing en is Nightwing niet een beschermer van Gotham. Ondanks dat hij vaak Batman mee helpt hoort hij eigenlijk bij Bludhaven.
Voor mij niet. Batman = Bruce Wayne en niemand anders.quote:Op maandag 6 augustus 2012 23:28 schreef Tanin het volgende:
[..]
Toch zou ik het niet erg vinden als ze Robin nu Batman laten worden en gewoon in Gotham loslaten
Ik hoorde nog steeds een verschil in stem tussen de 1e scene en de rest van de film.quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:38 schreef Stefan het volgende:
Hier de verschillen van Banes stem, eerste trailer en de uiteindelijke film
https://maps.google.nl/ma(...)sgUMrVPIym8gOojICADgquote:Op maandag 6 augustus 2012 22:34 schreef Breuls het volgende:
Overigens werd in de Superman-films New York ook als Metrolopis gebruikt, en dan letterlijker: de makers deden geen enkele poging om te doen alsof ze niet in NYC waren.
quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:32 schreef Breuls het volgende:
[..]
Hehe. De echte landmarks van NY en Pittsburgh zie je niet hoor.![]()
Gotham is in de comic ook een eiland:quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 00:04 schreef Franktastic1984 het volgende:
[..]
Ik hoorde nog steeds een verschil in stem tussen de 1e scene en de rest van de film.
Iemand anders dat ook opgevallen?
In de 1e scene eindigt hij elke zin met een iets hogere stem dan in de rest van de film.
En het was geen kwestie van wennen, de 2e keer dat ik de film zag merkte ik het weer op.
[..]
https://maps.google.nl/ma(...)sgUMrVPIym8gOojICADg
Ietsje naar rechts scrollen: The Daily Planet
[..]
[ afbeelding ]
Mij viel anders een aantal keer het gebouw in het midden op (tussen die 2 zwarte gebouwen)
En letterlijk een bord met het metrostation "Wall Street"
Blijkbaar is zelfs de Freedom Tower te zien:
http://thecount.com/2012/07/19/gotham-city-has-a-freedom-tower-and-its-also-under-construction/
Maar begrijp me niet verkeerd; Het is nog steeds een topfilm en toptrilogie, maar Gotham had wat consistenter mogen zijn. In de laatste film is het opeens een eiland a la New York... (meen me te herinneren dat het in de vorige film(s) ook een eiland was, maar had het zeker geen New York-look and feel)
Nightwing zit op dit moment anders gewoon in Gotham hoor.quote:Op maandag 6 augustus 2012 23:26 schreef Komakie het volgende:
[..]
Joker moeten ze niet meer terug doen als de serie door zou gaan. Dan zou je een andere acteur alleen maar gaan vergelijken met Joker uit TDK.
Daarnaast is Joker niet een figuur uit de verhalen van Nightwing en is Nightwing niet een beschermer van Gotham. Ondanks dat hij vaak Batman mee helpt hoort hij eigenlijk bij Bludhaven.
Zie mijn eerdere street view. Beetje door die straat navigeren en je ziet dat bord.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 00:04 schreef Franktastic1984 het volgende:
En letterlijk een bord met het metrostation "Wall Street"
Geen enkele zaal is dan tof.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 10:18 schreef Stefan het volgende:
Overigens is Imax niet tof als er lange mensen voor je zitten
In BB was heel gotham CGI in de overviews volgens mij, dat maakte het ook zo pijnlijk dat het in TDKR eigenlijk simpelweg New York en Pittsburgh was.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:47 schreef Stefan het volgende:
Ik moet wel zeggen dat k liever echte steden heb dan zo'n complete CGI stad zoals ik in de Total Recall trailer zag
Dat is bij gewone bioscopen net zo goed... Imax is stijler in het algemeen dus dan heb je er minder last van...quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:10 schreef Stefan het volgende:
Ja met 35mm heb je er geen last van, je kijkt naar beneden dus ruimte zat, alleen Imax is fullscreen dus ook als mensen voor t doek langs naar de wc gaan lopen ze in beeld
Ik denk echt dat mensen wel eens vergeten dat we een stripverfilming zitten te kijken. Ondanks dat Nolan het serieus bracht, het blijft een film over een vent die zich verkleedt als vleermuisman om zijn trauma en schuldgevoel te overbruggen...quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:15 schreef Stefan het volgende:
Ik vond de overviews van de stad er niet aan meewerken dat we in Gotham waren.
Overigens, de good cop die aan t eind zn badge weggooit was wel heel erg cliche
Ik vond Robin juist heel natuurlijk gedaan. Het was een wees die politieagent werd en de goedkeuring van Batman kreeg. Door zijn teleurstelling in Gordon besluit hij zijn baan op te zeggen en het lijkt me allemaal vrij natuurlijkquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:21 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Dat is bij gewone bioscopen net zo goed... Imax is stijler in het algemeen dus dan heb je er minder last van...
[..]
Ik denk echt dat mensen wel eens vergeten dat we een stripverfilming zitten te kijken. Ondanks dat Nolan het serieus bracht, het blijft een film over een vent die zich verkleedt als vleermuisman om zijn trauma en schuldgevoel te overbruggen...
Dus ach, een cliche mag er wel in. Ik vond alleen het Robin erin geforceerd, nergens voor nodig.
Dat Bruce en Selina weg konden had ook met het wis-programma te maken, door zijn dood in scene te zetten en dat programma te gebruiken bestaan ze nergens meer in de systemen, en kunnen ze dus een nieuw leven beginnen.
Hij had gewoon geen Robin moeten heten.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:23 schreef Tanin het volgende:
[..]
Ik vond Robin juist heel natuurlijk gedaan. Het was een wees die politieagent werd en de goedkeuring van Batman kreeg. Door zijn teleurstelling in Gordon besluit hij zijn baan op te zeggen en het lijkt me allemaal vrij natuurlijk
Ja, Robin was meer een knipoog, dat hij Robin was voelde al de hele film zo aan. Nolan had best Batman een masker kunnen geven aan hemquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:32 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Hij had gewoon geen Robin moeten heten.
Dat het proces (zelfstandig de identiteit achterhalen, meedenken, idealistisch zijn, gedreven zijn, niet corrumpeerbaar zijn) natuurlijk verliep en dat hij daardoor gewaardeerd werd, dat was wel netjes.
Mjah, ik had het karakter Ron Blake genoemd en dan het Robin gedeelte weggelaten inderdaad. Maar voor de minder trouwe kijkers zoals m'n moeder was die verduidelijking wel even nodig...quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:32 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Dat het proces (zelfstandig de identiteit achterhalen, meedenken, idealistisch zijn, gedreven zijn, niet corrumpeerbaar zijn) natuurlijk verliep en dat hij daardoor gewaardeerd werd, dat was wel netjes.
Liever niet. Ik vond het prima dat Batman naast een gevallen Gordon een goede hulp had uit het politiebestand... Een maskertje had er toch teveel bovenop gelegen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:34 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja, Robin was meer een knipoog, dat hij Robin was voelde al de hele film zo aan. Nolan had best Batman een masker kunnen geven aan hem
Welnee. Ook zonder die geforceerde onthulling was zijn rol hetzelfde gebleven. Nergens voor nodig, waarschijnlijk door WB ingefluisterd.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:35 schreef Tanin het volgende:
[..]
Mjah, ik had het karakter Ron Blake genoemd en dan het Robin gedeelte weggelaten inderdaad. Maar voor de minder trouwe kijkers zoals m'n moeder was die verduidelijking wel even nodig...
Sommige mensen kennen het principe "Robin" als jonger hulpje van Batman. Ze kennen niet de typische kenmerken, zoals dat hij ook een wees was, die het duidelijk maken.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:39 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Liever niet. Ik vond het prima dat Batman naast een gevallen Gordon een goede hulp had uit het politiebestand... Een maskertje had er toch teveel bovenop gelegen.
[..]
Welnee. Ook zonder die geforceerde onthulling was zijn rol hetzelfde gebleven. Nergens voor nodig, waarschijnlijk door WB ingefluisterd.
Ik heb er iig met mijn middelvinger voor omhoog gezeten uit totale verontwaardiging.
Ik vind het een belediging van je publiek als je het er zo insmeert. Maar goed, dat is mijn mening.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:44 schreef Tanin het volgende:
[..]
Sommige mensen kennen het principe "Robin" als jonger hulpje van Batman. Ze kennen niet de typische kenmerken, zoals dat hij ook een wees was, die het duidelijk maken.
Voor fanboys ja, Mirjam kent Batman alleen van de Burton en Nolanfilms en vond het leuk dat hij zich al Robin voorsteldequote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:48 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik vind het een belediging van je publiek als je het er zo insmeert. Maar goed, dat is mijn mening.
Blake is de nieuwe batman.
90% van de zaal zat te applaudiseren. Mij had het aan mijn raid kunnen roesten, maar toen het over zijn echte naam ging, had ik eerder Dick Grayson verwacht, en dat had ik ook beter kunnen waarderen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:53 schreef Stefan het volgende:
[..]
Voor fanboys ja, Mirjam kent Batman alleen van de Burton en Nolanfilms en vond het leuk dat hij zich al Robin voorstelde
Dat ben ik eens, hoewel je dan weer het probleem heeft dat dat niet bij iedereen aankomt...quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:54 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
90% van de zaal zat te applaudiseren. Mij had het aan mijn raid kunnen roesten, maar toen het over zijn echte naam ging, had ik eerder Dick Grayson verwacht, en dat had ik ook beter kunnen waarderen.
Dat wordt ie toch ook, hij ontdekt de Batcave die activeert zodra hij binnenkomtquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:12 schreef Sloggi het volgende:
Ik had juist verwacht dat hij de nieuwe Batman zou worden; Batman als symbool dat niet aan één persoon gebonden is.
Dat kan, maar dan is de verwijzing naar Robin weer behoorlijk overbodig.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:17 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat wordt ie toch ook, hij ontdekt de Batcave die activeert zodra hij binnenkomt
Dat wordt ie dus ookquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:12 schreef Sloggi het volgende:
Ik had juist verwacht dat hij de nieuwe Batman zou worden; Batman als symbool dat niet aan één persoon gebonden is.
Dat was meer een grapje/reference van Nolan zelf. Blake neemt gewoon de Batman rol over. Zijn naam was gewoon een knipoog naar de fans.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan is de verwijzing naar Robin weer behoorlijk overbodig.
Ik noem dat geen probleem.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:14 schreef Tanin het volgende:
[..]
Dat ben ik eens, hoewel je dan weer het probleem heeft dat dat niet bij iedereen aankomt...
Overbodig is een groot woord. Nolan heeft er veel meer humor ingestopt, dat lukte met Catwoman. Op het dak dat ze verdwijnt bv. Maar ook als ze hysterisch gilt in de kroegquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan is de verwijzing naar Robin weer behoorlijk overbodig.
Als ik een villain zou willen zien dan is het The Riddler..als je die op een duistere manier kan brengenquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:40 schreef Stefan het volgende:
Ik zou een Nightwingfilm in Nolanstyle best leuk vinden. Met de buikspreker als villain, lijkt me echt geweldig. Zo'n schizofrene idioot, en zn domme kracht hulpje kan best werken.
Al zou het wel leuk zijn als Batman ook weer terugkomt met Selina.
Ridler en de buikspreker kunnen best in 1 verhaal, ze zaten samen ook in het verhaal rond Bane.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:42 schreef Tim86 het volgende:
[..]
Als ik een villain zou willen zien dan is het The Riddler..als je die op een duistere manier kan brengen
Hij heet ook geen Robin, dat was alleen de naam waaronder Bruce Wayne die tas voor hem had achtergelaten (in z'n nalatenschap?). Blake was gewoon zo slim om dat ter plekke te bedenken. Dat de tas op die naam staat, dat is de knipoog.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:32 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Hij gaf een visitekaartje met zijn echte naam toch?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:54 schreef F_JD het volgende:
[..]
Hij heet ook geen Robin, dat was alleen de naam waaronder Bruce Wayne die tas voor hem had achtergelaten (in z'n nalatenschap?). Blake was gewoon zo slim om dat ter plekke te bedenken. Dat de tas op die naam staat, dat is de knipoog.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |