abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 26 juli 2012 @ 22:18:30 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_114697672


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
Topicreeks: [Centraal] Whisky / Whiskey

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!


Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)



Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Meer whiskylinks

Whiskybase
The Whisky Wire
Malt Madness
Ralfy's YouTube Channel
Whisky Connosr

Drink verstandig, drink met maten


----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 26 juli 2012 @ 22:19:28 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_114697721

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 26 juli 2012 @ 23:41:36 #3
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_114702091
Dan post ik m'n vraag nog even in het nieuwe topic:

Zo, vanmiddag een fles Bowmore Tempest gescoord. Heb daar een tijdje geleden een glas van gedronken en die viel goed in de smaak.

Morgen heb ik een mini nosing en tasting maar ik weet nog niet zo goed in welke volgorde de whisky's op tafel moeten komen. Zat nu hieraan te denken:

1. Lagavulin 16
2. Bowmore Tempest
3. Laphroaig Quarter Cask
4. Ardbeg Uigeadail

Wat denken jullie?
pi_114703747
Laat ik eerst even zeggen dat ik alle 4 nog nooit geproefd heb, dus dit is wat ik denk gebaseerd op wat ik gelezen en gehoord heb. Puur theoretisch dus ;) Wellicht dat iemand die ze wel allemaal geproefd heeft een beter idee heeft.

Ik zou zeggen

1. Bowmore Tempest
2. Laphroaig Quarter Cask
3. Ardbeg Uigeadail
4. Lagavulin 16
pi_114704974
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 23:41 schreef Aikara het volgende:
Dan post ik m'n vraag nog even in het nieuwe topic:

Zo, vanmiddag een fles Bowmore Tempest gescoord. Heb daar een tijdje geleden een glas van gedronken en die viel goed in de smaak.

Morgen heb ik een mini nosing en tasting maar ik weet nog niet zo goed in welke volgorde de whisky's op tafel moeten komen. Zat nu hieraan te denken:

Wat denken jullie?
1. Lagavulin 16
2. Ardbeg Uigeadail
3. Bowmore Tempest
4. Laphroaig Quarter Cask

Maar wat ik denk is dat je veel peat in je tasting hebt misschien eerst wat mildere alvorens je tot het zwaardere werk over gaat ?

Zwaarder in smaak niet in alcohol % :7
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  vrijdag 27 juli 2012 @ 11:14:24 #6
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_114712979
De whisky's zijn inderdaad ontegenzeggelijk peaty. Maar dit zijn de enige flessen die ik heb, dus daar moeten we het mee doen ;).

Maar bedankt voor jullie suggesties. Ik vroeg me bij beide suggesties nog wel wat af:
Hagelslagfabrikant, waarom de Lagavulin als laatste? Mijn overweging was namelijk dat ik deze het meest soepel vind drinken en dat hij daardoor de meest geschikte 'opener' zou zijn.

NIMBY, waarom de Ardbeg als 2e? Ik heb nl het idee dat de Bowmore wel eens tegen kan gaan vallen als die na de Ardbeg komt. Die tempest is toch behoorlijk minder rokerig dan de Ardbeg en minder 'vol' van smaak.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 11:14:41 #7
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_114712992
edit:dubbel
pi_114727627
Vanavond weer tijd voor een fijne malt. Denk dat ik sowieso ga beginnen met een Dalwhinnie 15, en daarna zie ik nog wel even. Heb ook wel zin in een glaasje Smokehead :)
  † In Memoriam † vrijdag 27 juli 2012 @ 19:50:45 #9
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_114731597
Ik ga zo ook eens 'nosen' in mijn eigen collectie. Laat nog wel weten welke het geworden is. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_114731974
Ik heb ineens ontdekt dat ik nog een fles Oban heb :D Maar goed, vanavond is bieravond :)

Denk dat ik fles bluelabel ga halen. Voor de heb. En nog een greenlabel, zijn ze mee gestopt begreep ik en heb nog maar een halve fles.
pi_114734712
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 20:00 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ik heb ineens ontdekt dat ik nog een fles Oban heb :D Maar goed, vanavond is bieravond :)

Denk dat ik fles bluelabel ga halen. Voor de heb. En nog een greenlabel, zijn ze mee gestopt begreep ik en heb nog maar een halve fles.
Vind je dat niet hartstikke zonde? Ik bedoel, voor die prijs kan je een paar prachtige malts kopen, of één oude of zeer exclusieve whisky. Want zo bijzonder is de Blue nu ook weer niet, naar het schijnt.

De JW Green vind ik wel een prima whisky, overigens :)
  † In Memoriam † vrijdag 27 juli 2012 @ 21:15:36 #12
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_114734936
Ik ben vanavond met een simpele Glenfiddich begonnen. Eigenlijk weinig mis mee. c_/
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_114744830
Ik heb een Dalwhinnie 15 gehad, vervolgens een klein glaasje Balvenie Signature en daarna nog een Nikka Pure Malt Black. Lekker!
  zaterdag 28 juli 2012 @ 00:09:07 #14
128548 pavv
The computer says NO
pi_114746889
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 23:41 schreef Aikara het volgende:
Dan post ik m'n vraag nog even in het nieuwe topic:

Zo, vanmiddag een fles Bowmore Tempest gescoord. Heb daar een tijdje geleden een glas van gedronken en die viel goed in de smaak.

Morgen heb ik een mini nosing en tasting maar ik weet nog niet zo goed in welke volgorde de whisky's op tafel moeten komen. Zat nu hieraan te denken:

1. Lagavulin 16
2. Bowmore Tempest
3. Laphroaig Quarter Cask
4. Ardbeg Uigeadail

Wat denken jullie?
Allemaal mooie drams, tikkie aan de zware kant.

Waarom zet je ze niet NAAST elkaar... dan kun je heen en weer proeven. en zul je merken dat de whisky onder invloed van zijn voorganger anders smaakt. ook wordt het makkelijker om de verschillen te benoemen. Wel graag tussendoor veel water drinken.
pi_114768414
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 23:41 schreef Aikara het volgende:
Dan post ik m'n vraag nog even in het nieuwe topic:

Zo, vanmiddag een fles Bowmore Tempest gescoord. Heb daar een tijdje geleden een glas van gedronken en die viel goed in de smaak.

Morgen heb ik een mini nosing en tasting maar ik weet nog niet zo goed in welke volgorde de whisky's op tafel moeten komen. Zat nu hieraan te denken:

1. Lagavulin 16
2. Bowmore Tempest
3. Laphroaig Quarter Cask
4. Ardbeg Uigeadail

Wat denken jullie?
Denk dat het geen verkeerde volgorde is. Ik heb alleen de Tempest (ga ervan uit dat je een Batch 3 hebt gekocht) niet gedronken. Misschien kun je de QC en de tempest nog omdraaien in verband met het alcoholpercentage. Dan zit je volgens mij netjes van laag naar hoog in zowel alcohol als ppm.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † zondag 29 juli 2012 @ 21:21:11 #16
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_114820189
Vanavond een Glenmorangie.
Een eenvoudige zachte, licht fruitige Highland, maar zeker niet minder smakelijk. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_114836118
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 16:36 schreef Karstman het volgende:

[..]

Misschien kun je de QC en de tempest nog omdraaien in verband met het alcoholpercentage. Dan zit je volgens mij netjes van laag naar hoog in zowel alcohol als ppm.
Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat een Bowmore een hogere ppm heeft dan een Lagavulin, laat staan een Laphroaig.
Zoals pavv al zei, ik zou ze naast elkaar zetten.
  maandag 30 juli 2012 @ 11:33:02 #18
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_114839513
De suggestie van pavv kwam helaas te laat. Ik heb er het volgende rijtje van gemaakt:

1. Bowmore tempest
2. Lagavulin 16
3. Laphroaig QC
4. Ardbeg Uigeadail

Was goed te doen. Vind vooral de laatste 3 ontzettend lekker!
  dinsdag 31 juli 2012 @ 22:41:09 #19
128548 pavv
The computer says NO
pi_114920457
Goed te horen dat je ze lekker vond!

maar ehhh... de flessen zijn toch nog niet leeg? Dan gewoon nog een keertje doen he :)
pi_114920535
Zit aan een sample Longmorn uit 1976 van het Belgische Thosop label. Uit een bourbonvat op 53%.

Heerlijk fruitig.
Take on the situation, but not the torment ...
  dinsdag 31 juli 2012 @ 22:50:39 #21
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_114921063
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 22:42 schreef SevenWonders het volgende:
Zit aan een sample Longmorn uit 1976 van het Belgische Thosop label. Uit een bourbonvat op 53%.

Heerlijk fruitig.
Da's inderdaad een mooie botteling, hoewel ik de First Cask Longmorn (weliswaar van een sherryvat) van dit jaar toch wel beter vind...
  † In Memoriam † zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:26:32 #22
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115110232
Vanavond staat een Aberlour 10 op het menu. :Y
Een Highlander dit keer dus.
Redelijk zacht, maar met een scherpige nasmaak, wel te doen op zich.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:46:33 #23
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_115111351
Mijn fles Yamazaki is nog niet op, maar de bodem komt nu wel rap dichterbij -O-
pi_115112551
Bij mij zit er een Glen Elgin 12 in het glas nu. Prima whisky! Fruitig, zoetig, redelijk scherp. Lekker!
pi_115122383
Zo de volgende proeverij is ook weer geboekt. 25 oktober met David Stirk van Creative Whisky Company en Hans Bol van Whisky Import Nederland. Dat belooft wat :)

@JeMoeder: volgens mij zijn er nog een paar kaarten ;)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 5 augustus 2012 @ 10:49:06 #26
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_115129547
Mijn wederhelft heeft voor zijn verjaardag weer een nieuwe fles erbij gekregen..:



Glenn Devron 10 years
Een speysider dus :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:09:05 #27
128548 pavv
The computer says NO
pi_115136153
Glen Deveron, een betaalbare dram.

wat scherp op de neus, wat granig, iets van karton.
beetje moutig, beetje romig, beetje zoet. Niet al te ingewikkeld.
geen noemenswaardige finish.

Toegankelijk, maar zeker geen hoogvlieger.
  † In Memoriam † zondag 5 augustus 2012 @ 14:59:55 #28
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115138128
Nog hééél eventjes wachten, dan trek ik hier toch ook weer een flesje open. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_115147008
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:11 schreef Karstman het volgende:
Zo de volgende proeverij is ook weer geboekt. 25 oktober met David Stirk van Creative Whisky Company en Hans Bol van Whisky Import Nederland. Dat belooft wat :)

@JeMoeder: volgens mij zijn er nog een paar kaarten ;)
Die van mij ook, maar dat schijnt dan iets te maken te hebben met een Ardbeg en een of andere Italiaanse astronoom. ;)
  zondag 5 augustus 2012 @ 19:38:06 #30
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_115150325
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 18:30 schreef totalatool het volgende:

[..]

Die van mij ook, maar dat schijnt dan iets te maken te hebben met een Ardbeg en een of andere Italiaanse astronoom. ;)
Hopelijk is de whisky beter dan het zoveelste marketingspraatje er omheen... :r
pi_115158192
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2012 19:38 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Hopelijk is de whisky beter dan het zoveelste marketingspraatje er omheen... :r
Eerste "review" die ik zag sprak over 90 punten. Overigens scoren Ardbegs altijd wel hoog...
  † In Memoriam † zondag 5 augustus 2012 @ 22:00:12 #32
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115158667
Hier weer de bekende Laphroaig Quarter Cask. Een stevige roker, altijd goed om het weekend mee af te toppen. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 5 augustus 2012 @ 22:06:38 #33
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_115159102
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2012 21:52 schreef totalatool het volgende:

[..]

Eerste "review" die ik zag sprak over 90 punten. Overigens scoren Ardbegs altijd wel hoog...
Uiteraard scoren de bottelingen van Ardbeg vaak hoog, Ardbeg is immers een publiekslieveling en die valt men niet snel af. Moet eerlijk zeggen dat ik de Ardbeg Day botteling zeer goed vond, maar wat ik van een Marsala wijn-finish moet denken... :X

Maar laten we hopen dat die reviewer (bron??) gelijk heeft, ik ben benieuwd...
  Redactie Frontpage zondag 5 augustus 2012 @ 23:35:05 #34
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115164993
Na een week toscane ben ik aan de La Chouffe gegaan, morgen weer een lekkere malt :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage zondag 5 augustus 2012 @ 23:36:02 #35
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115165061
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:11 schreef Karstman het volgende:
Zo de volgende proeverij is ook weer geboekt. 25 oktober met David Stirk van Creative Whisky Company en Hans Bol van Whisky Import Nederland. Dat belooft wat :)

@JeMoeder: volgens mij zijn er nog een paar kaarten ;)
Ik was op vakantie, zal snel even gaan informeren deze week wie er mee wil :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_115174599
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 22:06 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Uiteraard scoren de bottelingen van Ardbeg vaak hoog, Ardbeg is immers een publiekslieveling en die valt men niet snel af. Moet eerlijk zeggen dat ik de Ardbeg Day botteling zeer goed vond, maar wat ik van een Marsala wijn-finish moet denken... :X

Maar laten we hopen dat die reviewer (bron??) gelijk heeft, ik ben benieuwd...
Ik kan die puntenvermelding niet meer vinden, maar ik herinner me wel dat de Galileo niet bij naam genoemd werd wegens het persembargo of zoiets.
Hoe dan ook is het inderdaad vrij zeker dat welke Ardbeg dan ook altijd een goede review krijgt.
Ik maak me er weinig zorgen over.

[ Bericht 0% gewijzigd door totalatool op 06-08-2012 09:27:10 ]
pi_115181139
Alleen de Ardbeg Blasda scoort volgens mij wat minder goed...
  † In Memoriam † woensdag 8 augustus 2012 @ 23:05:48 #38
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_115313964
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 12:53 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
Alleen de Ardbeg Blasda scoort volgens mij wat minder goed...
Heb nog een restje staan van een prive-proeferijtje. Vind het een fijn drankje, mooie prijs/kwaliteit.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † woensdag 8 augustus 2012 @ 23:08:27 #39
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_115314161
Clynelish 2004 uit The Ultimate Collection is mijn whisky geworden om mee te nemen op vakantie. Niet overboard gaan, want hij gaat/moet op in twee weken met een legertje speciaalbiertjes erbij.
Carpe Libertatem
pi_115337391
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 23:08 schreef Boze_Appel het volgende:
Clynelish 2004 uit The Ultimate Collection is mijn whisky geworden om mee te nemen op vakantie. Niet overboard gaan, want hij gaat/moet op in twee weken met een legertje speciaalbiertjes erbij.
Goede keus! Heerlijk fris en fruitige whisky. Héél licht van kleur, heb nog niet eerder zo'n lichte whisky gezien. Maar hij is verdomd lekker :Y
pi_115338471
Wat is een goeie whisky voor een beginnende whisky drinker?
Ik heb al een flesje Glenfiddich 12 en 15 achter de kiezen, en een Glenlivet 12. Die vond ik wel erg lekker, maar zijn volgens mij redelijk 'veilige' en zachte whisky's die makkelijk wegdrinken.
Wat zou nu een logische volgende stap zijn? Iets met een wat meer aparte smaak ofzo?
  donderdag 9 augustus 2012 @ 16:18:28 #42
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_115340259
Ik zou een set met wat van die mini flesjes kopen en gewoon een hoop proeven. Het hangt nogal van iemands persoonlijke voorkeur af wat lekker is en wat niet (open deur). Toen ik begon met whisky drinken vond ik de 'makkelijk drinkbare' whisky's niet meteen heel lekker. Toen ik een Tallisker had geprobeerd werd m'n interesse al heel wat meer gewekt en na een Laphroaig was ik helemaal om, terwijl dat behoorlijk 'heavy' whisky's zijn (vooral die laatste).

Dus ik zou vooral veel verschillende dingen proeven en kijken wat je lekker vindt. Van daaruit kun je dan meer in een bepaalde richting gaan zoeken.
pi_115341714
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 16:18 schreef Aikara het volgende:
Ik zou een set met wat van die mini flesjes kopen en gewoon een hoop proeven. Het hangt nogal van iemands persoonlijke voorkeur af wat lekker is en wat niet (open deur). Toen ik begon met whisky drinken vond ik de 'makkelijk drinkbare' whisky's niet meteen heel lekker. Toen ik een Tallisker had geprobeerd werd m'n interesse al heel wat meer gewekt en na een Laphroaig was ik helemaal om, terwijl dat behoorlijk 'heavy' whisky's zijn (vooral die laatste).

Dus ik zou vooral veel verschillende dingen proeven en kijken wat je lekker vindt. Van daaruit kun je dan meer in een bepaalde richting gaan zoeken.
Precies.
Het gaat niet zozeer om een 'aparte smaak'. Er is zóveel smaak te ontdekken in whisky, het is maar net waar je van houdt. De één houdt van rokerig, de ander van zacht en fruitig. En iemand anders weer van stevige sherried whisky's, om maar iets te noemen.
Dus mijn tip is, net als Aikara, om eens wat miniatuurtjes aan te schaffen. En op een kaart als deze kun je uitvinden in welke hoek je voorkeur ligt, of juist niet.
  † In Memoriam † donderdag 9 augustus 2012 @ 16:48:12 #44
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115341806
Hey, het kaartje is bijgewerkt! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_115341935
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 16:46 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Precies.
Het gaat niet zozeer om een 'aparte smaak'. Er is zóveel smaak te ontdekken in whisky, het is maar net waar je van houdt. De één houdt van rokerig, de ander van zacht en fruitig. En iemand anders weer van stevige sherried whisky's, om maar iets te noemen.
Dus mijn tip is, net als Aikara, om eens wat miniatuurtjes aan te schaffen. En op een kaart als deze kun je uitvinden in welke hoek je voorkeur ligt, of juist niet.
[ afbeelding ]
Oh, enne, als ik dan nog zo vrij mag zijn om een tip te geven: Dalwhinnie 15. Dat was één van mijn eerste whisky's en nog steeds eentje die ik standaard in mijn kast heb staan :) Veel plezier met je ontdekkingstocht :Y

Edit: Ho, ik wilde mijn post editten. Dat werd dus een quote :@
  † In Memoriam † donderdag 9 augustus 2012 @ 18:23:03 #46
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_115345054
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 15:14 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Goede keus! Heerlijk fris en fruitige whisky. Héél licht van kleur, heb nog niet eerder zo'n lichte whisky gezien. Maar hij is verdomd lekker :Y
Ik ken hem al en hij is inderdaad lekker. De kleur is gewoon (bijna) witte wijn.
Carpe Libertatem
pi_115349695
Hmmm. Na lange lange lange tijd geen whisky gehad te hebben, vandaag me maar weer eens langs de slijter gweest. En een fles Finlaggan 10 en Bruichladdich 10 meegenomen :9~

Zit nu te nippen aan de bruichladdich en vind hem erg lekker O+
  donderdag 9 augustus 2012 @ 22:32:01 #48
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_115358614
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 18:23 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik ken hem al en hij is inderdaad lekker. De kleur is gewoon (bijna) witte wijn.
Wij hebben deze Clynelish afgelopen zaterdag blind geproefd en dachten aanvankelijk dat het spirit van een jaartje oud was, a la die van Glenglassaugh. Niet dus, maar echt geweldig was deze whisky verder ook niet, vond ik...
  † In Memoriam † donderdag 9 augustus 2012 @ 22:42:24 #49
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_115359294
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 22:32 schreef MadMaster het volgende:

Niet dus, maar echt geweldig was deze whisky verder ook niet, vond ik...
Gelukkig verschillen smaken.
Carpe Libertatem
  donderdag 9 augustus 2012 @ 22:48:57 #50
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_115359664
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 22:42 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Gelukkig verschillen smaken.
Gelukkig wel, allemaal hetzelfde wel en niet lekker vinden, levert alleen maar schaarste en anderzijds overschotten op... :P
  † In Memoriam † donderdag 9 augustus 2012 @ 22:50:27 #51
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_115359750
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 22:48 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Gelukkig wel, allemaal hetzelfde wel en niet lekker vinden, levert alleen maar schaarste en anderzijds overschotten op... :P
Bovendien moest het een whisky zijn dat ik niet erg zou vinden om achterover te slaan als ik opeens het meer in wil rennen.
Carpe Libertatem
pi_115386101
Ik heb vandaag een flesje An Cnoc 12 aangeschaft, en een setje mini Jura's van 3x5cl. De 10y, Superstition en 16y. Vanavond sowieso even iets van proeven :Y
  Redactie Frontpage zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:46:53 #53
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115419079
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 17:11 schreef Winski05 het volgende:
Ik heb vandaag een flesje An Cnoc 12 aangeschaft, en een setje mini Jura's van 3x5cl. De 10y, Superstition en 16y. Vanavond sowieso even iets van proeven :Y
Laat even weten wat je van de 16yo vind!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_115423048
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 16:46 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Precies.
Het gaat niet zozeer om een 'aparte smaak'. Er is zóveel smaak te ontdekken in whisky, het is maar net waar je van houdt. De één houdt van rokerig, de ander van zacht en fruitig. En iemand anders weer van stevige sherried whisky's, om maar iets te noemen.
Dus mijn tip is, net als Aikara, om eens wat miniatuurtjes aan te schaffen. En op een kaart als deze kun je uitvinden in welke hoek je voorkeur ligt, of juist niet.
[ afbeelding ]
Thanks!
Dit is wel een mooi overzichtje.

Snap dat het lastig is om zo een bepaalde whisky aan te raden omdat het ligt aan de persoonlijke voorkeur. Ik zal inderdaad eens wat van die miniatuurtjes gaan opsnorren.
pi_115426820
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 11:46 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Laat even weten wat je van de 16yo vind!
Ik ga hem vanavond proeven, dan laat ik het je even weten :)
  Redactie Frontpage zondag 12 augustus 2012 @ 12:56:33 #56
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115458636
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 16:47 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Ik ga hem vanavond proeven, dan laat ik het je even weten :)
Nice :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 12 augustus 2012 @ 17:20:35 #57
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_115468016
Heb pas een fles Bruichladdich Peat gekocht, erg lekker.
Niet zo "peat" als de naam doet vermoeden maar wel heel lekker. Erg complex ook.
Fruitig maar daarna toch die karakteristieke islay-smaak.
Dus nu een flesje "Waves" besteld.
Iemand daar ervaring mee?
  † In Memoriam † zondag 12 augustus 2012 @ 17:56:09 #58
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115469389
Nope, niet bekend met de Wave.
Ik vond de Bruichladdich Peat aardig, maar geen echte topper. Wat ziltig, bitter en wat jodium. Niet heel fout, maar daar is het ook wel mee gezegd.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † zondag 12 augustus 2012 @ 17:57:00 #59
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115469422
Zit zelf weer eens aan een Laphroaig QC. Klassieker en stevig, dus altijd goed om het weekend mee af te ronden. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 12 augustus 2012 @ 19:18:35 #60
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_115472476
Toch vind ik "Peat" een aangename verassing naast de Ardbeg en Laphroaig die ik heb staan.
Finlaggan Cask strenght was trouwens ook erg ok!
Zeker waar voor je geld.
Laphroaig QC is ook lekker ja.
Alle islays die ik tot nu toe op heb eigenlijk wel.
Celp wil ik ook nog eens proberen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DaCobus op 12-08-2012 19:25:59 ]
pi_115474439
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 12:56 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Nice :)
Ik vond de Jura 16 erg lekker! Sowieso lekkerder dan zijn 10-jarige broertje(die ik overigens ook lekker vind). Hij is zacht en romig van smaak, beetje honing/perzik achtig. Qua geur zit er op de achtergrond ook een vleugje rook, maar die kan ik in de smaak vooralsnog niet terugvinden. Maar misschien komt dat nog, want ik heb er immers pas een paar slokjes van gehad. Maar hij beviel me heel goed! Via internet kost 'ie ongeveer 30 euro, dus die gaat binnenkort wel aangeschaft worden :Y
  Redactie Frontpage zondag 12 augustus 2012 @ 21:13:18 #62
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115477485
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 20:05 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Ik vond de Jura 16 erg lekker! Sowieso lekkerder dan zijn 10-jarige broertje(die ik overigens ook lekker vind). Hij is zacht en romig van smaak, beetje honing/perzik achtig. Qua geur zit er op de achtergrond ook een vleugje rook, maar die kan ik in de smaak vooralsnog niet terugvinden. Maar misschien komt dat nog, want ik heb er immers pas een paar slokjes van gehad. Maar hij beviel me heel goed! Via internet kost 'ie ongeveer 30 euro, dus die gaat binnenkort wel aangeschaft worden :Y
Klinkt interessant. Ik vind de 10yo ook lekker, en ik heb nog korting liggen van drankdozijn, dus ik denk dat ik het er gewoon op ga wagen :)

Bedankt voor de feedback!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_115733767
Heb vanavond bij mijn schoonfamilie 2 drams Singleton 12y gehad. Helemaal niets mis mee!
  † In Memoriam † zondag 19 augustus 2012 @ 00:32:54 #64
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115733911
Inderdaad niets mis met zo'n schoonfamilie. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_115739059
quote:
99s.gif Op zondag 19 augustus 2012 00:32 schreef Cynix ® het volgende:
Inderdaad niets mis met zo'n schoonfamilie. ;)
Haha, dat sowieso niet ;) Maar ik vond het serieus best een lekkere whisky. Ideaal voor een warme avond onder de sterrenhemel, blijkbaar. Ik lees er wel eens slechte dingen over, dus had lage verwachtingen. Achteraf gezien ten onrechte :)
pi_115742296
Gister op een verjaardag buiten onder de sterrenhemel met een paar man 3/4 fles BNJ weggezet, blijft een fijne niet over nadenken blend die het ook in deze hitte prima doet.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:39:12 #67
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_115943655
Ik was tot nu toe meer van de bourbon' s, maar ik begin de Schotse whisky's meer te waarderen.
Mijn favoriet tot nu toe is de Highland Park (12y). Op mijn verlanglijstje staan (aangeraden door vrienden):
- Laphroaig Quarter Cask
- Ardbeg Uigeadail
pi_115943873
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:18 schreef DaCobus het volgende:
Toch vind ik "Peat" een aangename verassing naast de Ardbeg en Laphroaig die ik heb staan.
Finlaggan Cask strenght was trouwens ook erg ok!
Zeker waar voor je geld.
Laphroaig QC is ook lekker ja.
Alle islays die ik tot nu toe op heb eigenlijk wel.
Celp wil ik ook nog eens proberen.
persoonlijk vond ik de peat niet heel geweldig tov ander bruichladdichs.
nu de nieuwe Port Charlotte gekocht "the peat project"
dit weekend maar eens gaan proberen
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_115952287
Iemand hier wel eens geweest?

http://www.whiskyenrumaanzee.nl/
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 14:50:13 #70
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  Redactie Frontpage vrijdag 24 augustus 2012 @ 14:55:36 #71
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115952860
De 16yo Jura nu 3x geproefd (lekker flesje gekocht) en hij bevalt me zeer, zeer goed!

Op het oog is hij stroperig en strobruin.
Hij ruikt zacht, bloemig, iets van turf krijg ik mee.
Op het palet proef ik honing, caramel, vanille, bloemen, erg vol, veel body.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_115954021
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 14:50 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, alle jaren, op één na...
Aanrader dus?

Hoe is de sfeer bij zoiets?
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:33:32 #73
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_115954422
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 15:23 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Aanrader dus?
Voor zowel de beginnende als de gevorderde whisky-liefhebber is er genoeg aanbod, de meeste Nederlandse importeurs zijn aanwezig.

quote:
Hoe is de sfeer bij zoiets?
Prima, lekker rondschuifelen bij de diverse stands. Drankje, praatje, allemaal erg gemoedelijk.

Dit jaar sta ik er waarschijnlijk achter een stand, dus wellicht tot dan...
  Redactie Frontpage vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:58:04 #74
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115955377
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 15:33 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Voor zowel de beginnende als de gevorderde whisky-liefhebber is er genoeg aanbod, de meeste Nederlandse importeurs zijn aanwezig.

[..]

Prima, lekker rondschuifelen bij de diverse stands. Drankje, praatje, allemaal erg gemoedelijk.

Dit jaar sta ik er waarschijnlijk achter een stand, dus wellicht tot dan...
Ik ga toch maar gewoon voor het Whiskyfestival.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:09:30 #75
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:38:54 #76
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_115959279


Pas op voor overstekende flessen. :P
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:40:47 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115959341
Ruigpoothoenders, dat zijn kippetjes waar ik achteraan ga
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115963974
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 14:55 schreef JeMoeder het volgende:
De 16yo Jura nu 3x geproefd (lekker flesje gekocht) en hij bevalt me zeer, zeer goed!

Op het oog is hij stroperig en strobruin.
Hij ruikt zacht, bloemig, iets van turf krijg ik mee.
Op het palet proef ik honing, caramel, vanille, bloemen, erg vol, veel body.
Hé, je hebt hem gekocht dus! Hij is inderdaad érg lekker. Mijn proefflesje is helaas al leeg, maar hij staat hoog op mijn verlanglijst :)
pi_115964539
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 15:33 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Voor zowel de beginnende als de gevorderde whisky-liefhebber is er genoeg aanbod, de meeste Nederlandse importeurs zijn aanwezig.

[..]

Prima, lekker rondschuifelen bij de diverse stands. Drankje, praatje, allemaal erg gemoedelijk.

Dit jaar sta ik er waarschijnlijk achter een stand, dus wellicht tot dan...
Interesting. Een collega van me kwam ermee vandaag, dus misschien dat ik het er eens op ga wagen ;).
  Redactie Frontpage vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:54:13 #80
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115964637
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 19:40 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Hé, je hebt hem gekocht dus! Hij is inderdaad érg lekker. Mijn proefflesje is helaas al leeg, maar hij staat hoog op mijn verlanglijst :)
Yes! Ben er erg blij mee, al 6 drams uit gehad (zonet nog 1) binnen 4 dagen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:54:33 #81
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115964654
Zo maar eens in de whiskykast neuzen. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2012 @ 20:54:30 #82
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115967949
Ik begin met 1 van mijn favorieten: Island of Geese.
Een niet te moeilijke Islay, 10yo, 40% en tamelijk rokerig. Lekker! :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 21:21:39 #83
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_116002732
okay, ik heb vandaag ook maar eens een probeerflesje gekocht.

Ben op dit moment Glen Hood aan het drinken. Als ik al die namen, smaken, rokerigheid enzovoort zie die hier voorbijkomen stelt dat natuurlijk niets voor.

Maar als je deze Glen Hood qua smaak enzo een plaats moet geven, is het binnen de whisky-familie dan te vergelijken met:

Een pak euroshopper wijn
Een AH-met-water-aangelengd-druivenconcentraat-huiswijntje
Een standaard-frans-wijntje
Een droge Duc de Castellac
Een paar jaar oud rood wijntje
Een goede port

Verder hoef ik denk ik niet te gaan :')
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 21:48:07 #84
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_116004070
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 21:21 schreef The_Hives het volgende:
okay, ik heb vandaag ook maar eens een probeerflesje gekocht.

Ben op dit moment Glen Hood aan het drinken. Als ik al die namen, smaken, rokerigheid enzovoort zie die hier voorbijkomen stelt dat natuurlijk niets voor.

Maar als je deze Glen Hood qua smaak enzo een plaats moet geven, is het binnen de whisky-familie dan te vergelijken met:

Een pak euroshopper wijn
Een AH-met-water-aangelengd-druivenconcentraat-huiswijntje
Een standaard-frans-wijntje
Een droge Duc de Castellac
Een paar jaar oud rood wijntje
Een goede port

Verder hoef ik denk ik niet te gaan :')
Ik ken noch de Glen Hood, noch de verschillende wijnen.
Maar gezien het prijssegment denk ik dat je blij mag zijn als 'ie tussen de AH-variant en een standaard wijntje te plaatsen is...
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:11:36 #85
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_116005235
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  † In Memoriam † zaterdag 25 augustus 2012 @ 23:07:36 #86
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_116007822
Glen Hood is toch nog te goedkoop om je toiletpot mee uit te soppen? :o
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 26 augustus 2012 @ 08:49:39 #87
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_116014950
goedkoop hoeft niet perse slecht te zijn :7
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_116014954
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 08:49 schreef The_Hives het volgende:
goedkoop hoeft niet perse slecht te zijn :7
en smaak is subjectief, dus als jij dat lekker vind lekker drinken :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  † In Memoriam † zondag 26 augustus 2012 @ 10:13:35 #89
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_116015598
Da's ook weer waar. :)
Ik had zin in een Ardbeg single malt 10yo en die is het dus geworden. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Redactie Frontpage zondag 26 augustus 2012 @ 12:46:34 #90
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_116019234
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 08:49 schreef The_Hives het volgende:
goedkoop hoeft niet perse slecht te zijn :7
Dit.

Ik heb hier een acht jaar oude blend staan (isle of skye) en die kost 18 euro. Hij is echter wel super lekker! En dat vind ik niet alleen, maar ook een aantal anderen die er wat drams van gehad hebben :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_116021286
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 21:48 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik ken noch de Glen Hood, noch de verschillende wijnen.
Maar gezien het prijssegment denk ik dat je blij mag zijn als 'ie tussen de AH-variant en een standaard wijntje te plaatsen is...
Ik drink bijna nog liever Maltky dan Glen Hood, zegt dat genoeg?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_116033166
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 21:21 schreef The_Hives het volgende:
okay, ik heb vandaag ook maar eens een probeerflesje gekocht.

Ben op dit moment Glen Hood aan het drinken. Als ik al die namen, smaken, rokerigheid enzovoort zie die hier voorbijkomen stelt dat natuurlijk niets voor.

Maar als je deze Glen Hood qua smaak enzo een plaats moet geven, is het binnen de whisky-familie dan te vergelijken met:

Een pak euroshopper wijn
Een AH-met-water-aangelengd-druivenconcentraat-huiswijntje
Een standaard-frans-wijntje
Een droge Duc de Castellac
Een paar jaar oud rood wijntje
Een goede port

Verder hoef ik denk ik niet te gaan :')
Vergelijk het met Lidl wijn uit een kartonnen pak...
  Moderator zondag 26 augustus 2012 @ 18:46:31 #93
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_116033599
Gisteren een glen moray 16yo gekocht en een babbeltje gemaakt met de eigenaar van de winkel toen bleek dat hij ook nog aan een laphroaig tripple wood kon komen die heb ik toen maar besteld.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 26 augustus 2012 @ 20:34:47 #94
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_116037989
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 18:35 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Vergelijk het met Lidl wijn uit een kartonnen pak...
mooi! Dit was op zich best binnen te houden, maar dan ga ik het vaker nemen :Y)

En om simpel te beginnen, wat raden jullie aan wat in de normale supermarkt te vinden is?

Glen Hood valt al af natuurlijk .
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  Moderator zondag 26 augustus 2012 @ 20:36:17 #95
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_116038065
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 20:34 schreef The_Hives het volgende:

[..]

mooi! Dit was op zich best binnen te houden, maar dan ga ik het vaker nemen :Y)

En om simpel te beginnen, wat raden jullie aan wat in de normale supermarkt te vinden is?

Glen Hood valt al af natuurlijk .
Ik vind the black grousse erg lekker maar dat is wel een blend :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 26 augustus 2012 @ 21:01:13 #96
128548 pavv
The computer says NO
pi_116039569
Als je in Nederland woont zul je bij een supermarkt geen whisky aantreffen... tenzij ze ergens in het pand nog zo'n inwonende slijterijhoek hebben.

Ga voor een redelijk drinkbare malt maar uit van een prijs tussen de 20 en de 30 euro...
Een beetje de aanbiedingen in de gaten houden en je kunt best leuk spul proeven voor een redelijke prijs.

zelf ging ik ooit overstag na een Talisker 10 (hele fijne whisky met wat pit)
verder te proberen:
Aberlour 10
Strathisla
Glenlivet 12

Ook heel lekker maar iets meer turf en rook
Bruichladdich 10
Bowmore 12
Ardmore

Maar haal anders gewoon bij een goede slijter eens een paar mini's (5 of 10 cl) zodat je eenvoudig en zonder je budget er in een keer door heen te jagen meerdere soorten kunt proberen.
Zie hiervoor o.a. de slijters in de OP

veel plezier!

en vanaf de Glen Hood kan de weg haast alleen omhoog ;)
pi_116039587
Gisteren een fles Glen Elgin 12 yo gekregen van m'n schoonouders.
Lekker!
  zondag 26 augustus 2012 @ 21:29:07 #98
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_116041427
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 21:01 schreef pavv het volgende:
Als je in Nederland woont zul je bij een supermarkt geen whisky aantreffen... tenzij ze ergens in het pand nog zo'n inwonende slijterijhoek hebben.

Ga voor een redelijk drinkbare malt maar uit van een prijs tussen de 20 en de 30 euro...
Een beetje de aanbiedingen in de gaten houden en je kunt best leuk spul proeven voor een redelijke prijs.

zelf ging ik ooit overstag na een Talisker 10 (hele fijne whisky met wat pit)
verder te proberen:
Aberlour 10
Strathisla
Glenlivet 12

Ook heel lekker maar iets meer turf en rook
Bruichladdich 10
Bowmore 12
Ardmore

Maar haal anders gewoon bij een goede slijter eens een paar mini's (5 of 10 cl) zodat je eenvoudig en zonder je budget er in een keer door heen te jagen meerdere soorten kunt proberen.
Zie hiervoor o.a. de slijters in de OP

veel plezier!

en vanaf de Glen Hood kan de weg haast alleen omhoog ;)
Daarom begon ik daar ook mee ;)

Bij ons hebben ze nog zo'n hoek met een paar planken whisky in de supermarkt. Daar had ik de kleine GH ook vandaan.

Ik zal idd eens wat van die mini's halen en zal de andere tips ook in de gaten houden :) thnx!
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  Redactie Frontpage zondag 26 augustus 2012 @ 21:52:34 #99
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_116043384
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 21:29 schreef The_Hives het volgende:

[..]

Daarom begon ik daar ook mee ;)

Bij ons hebben ze nog zo'n hoek met een paar planken whisky in de supermarkt. Daar had ik de kleine GH ook vandaan.

Ik zal idd eens wat van die mini's halen en zal de andere tips ook in de gaten houden :) thnx!
Johnnie Walker Green Label is ook een erg goede blend! Mocht je die zien, dan zeker meenemen. Hij wordt uit productie gehaald namelijk omdat de malts (Coal Ila, Talisker, Linkwood en Cragganmore) die erin zitten te duur worden om de blend kwalitatief te handhaven.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_116132283
Iemand ervaring met het bestellen bij The Whisky Excange? Hoe is de verpakking en bezorgen ze een beetje netjes?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_116138489
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 23:55 schreef Karstman het volgende:
Iemand ervaring met het bestellen bij The Whisky Excange? Hoe is de verpakking en bezorgen ze een beetje netjes?
Absoluut goede ervaringen met TWE. Ik heb er twee bestellingen gedaan in het verleden, beide ruim boven de £200. Beide werden perfect verpakt en snel bezorgd. Aarzel dus niet als je er iets wilt bestellen!
Overigens geldt hetzelfde voor MasterOfMalt. Ook daarmee heb ik prima ervaringen.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 00:08:47 #102
128548 pavv
The computer says NO
pi_116172506
Een van de beste whisky retailers in de wereld. Jammer dat het door de dure pond (eigenlijk door de waardeloze euro) weer een stuk minder aantrekkelijk is om in de UK te shoppen.

Heb er vrij regelmatig flesjes vandaan gehaald en dat is altijd goed gegaan.

Ik ben wel benieuwd wat je bij TWE will gaan bestellen :)
pi_116238528
Bunnahabain 1975 Daily Dram en eventueel een nieuwe Ledaig 93 GM private collection die nog nergens anders heb gezien.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:52:13 #104
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_116241076
Ik begin vandaag met een Dimple 15yo. Niet te gek, niet te sterk, het is nog maar vrijdag. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Moderator vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:54:51 #105
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_116241155
Mijn laphraoig tripple wood is binnen vanavond eens uitproberen :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:59:42 #106
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_116241329
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 17:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn laphraoig tripple wood is binnen vanavond eens uitproberen :)
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt :9 .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  zaterdag 1 september 2012 @ 18:01:29 #107
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_116276107
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 10:47 schreef gianni61 het volgende:

[..]

persoonlijk vond ik de peat niet heel geweldig tov ander bruichladdichs.
nu de nieuwe Port Charlotte gekocht "the peat project"
dit weekend maar eens gaan proberen
Die had ik ook al op het oog ja!
En? Hoe is ie?
pi_116278538
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 18:01 schreef DaCobus het volgende:

[..]

Die had ik ook al op het oog ja!
En? Hoe is ie?
ik heb de fles nog niet open gemaakt :@

ik had 2 flessen tegelijk gekocht: de islay barley 2006 en de peat project. tot nu toe alleen de islay barley geprobeerd.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  donderdag 6 september 2012 @ 14:20:17 #109
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  Moderator donderdag 6 september 2012 @ 14:22:17 #110
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_116458522
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 17:59 schreef MPG het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt :9 .
De tripple wood is wel wat.. tja hoe moet ik het zeggen.. vol. Er zit gewoon heel veel smaak in, verre van subtiel. Die glen moray is juist weer het toonbeeld van subtiel... samen een leuk setje :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_116472450
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 14:20 schreef MadMaster het volgende:
[ afbeelding ]

Hier nog mensen die ook aanwezig zijn bij Maltstock?
Yep... ;)
  † In Memoriam † donderdag 6 september 2012 @ 20:26:27 #112
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_116474097
Ik heb hier mijn eigen indoor proeverij. Nu een Auchentoshan Select.
Redelijk, geen hoogvlieger, goed genoeg voor een donderdagavond. :7
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_116552908
Vanavond heerlijk genoten van Laphroaig 10y. Erg lekker!
pi_116557155
toch maar eens de port charlotte peat project open gemaakt. wel lekker maar geen topper.

eind deze maand whisky proeverij. ik ben benieuwd :9
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_116578228

Line up van gisteravond,
BenRiach 16 Sauternes
Auchentoshan Heartwood
Balvenie 14 Rumcask
BenRiach 15 Dark Rum
BenRiach 15 PX
Amrut Fusion
Bunnahabain 2001 SV

Bunna was erg lekker, Amrut best bijzonder, Auchentoshan een prima slobberwhisky (in literfles :)) De Balvenie was een enorme teleurstelling, weinig smaakvol, zo goed als geen afdronk en de rumsmaak was ver te zoeken. Met een plons water werd het een stuk beter maar niet genoeg voor het geld wat je ervoor moet betalen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_116646738
Is er iemand hier met ervaring met de nieuwe Ardbeg Galileo? Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
  dinsdag 11 september 2012 @ 17:24:08 #117
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_116649647
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:12 schreef totalatool het volgende:
Is er iemand hier met ervaring met de nieuwe Ardbeg Galileo? Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
Zelf nog niet geproefd, flessen staan nog dicht, maar 3 personen die ik ken wel.
1 Was enthousiast (zie http://caskstrength.blogs(...)ileo-blasts-off.html ), 2 anderen waren flink teleurgesteld...
pi_116866199
Zit aan mijn laatste dram uit de Glenfiddich 15yo. Erg lekkere whisky!
  Redactie Frontpage zondag 16 september 2012 @ 21:16:52 #119
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_116866881
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:12 schreef totalatool het volgende:
Is er iemand hier met ervaring met de nieuwe Ardbeg Galileo? Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
Een collega van mij heeft hem gekocht en hij vond hem erg lekker.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  FOK!fotograaf zondag 23 september 2012 @ 22:14:13 #120
200114 Mascleta
Non me ne frega un cazzo!
pi_117173668
Ik zie dit topic nu pas. Ik ben nog een zeer onervaren whiskydrinker, maar ga dit toch maar volgen.

Vorig jaar naar een Nosing & Tasting geweest. sindsdien met een groep van 4 vrienden enkele avondjes ingepland om de "wereld te verbeteren". Allemaal twee flessen Single Malt meenemen. Whiskeyboeken erbij en gedurende de avond alle whiskys proeven en beoordelen.

Heb op het moment drie flessen staan. Glen Moray 8, Glenfiddich 12 en Glengoyne 10. Mijn vrienden zijn inmiddels wat fanatieker, maar ik heb het helaas iets minder breed financieel dan hun op het moment.

Foto van één van de laatste avondjes. vergeet de fles Ballantines op de foto.

Canon EOS 5D MkII | Canon 24-70 F/2.8 | | Canon 70-200 F/2.8 | Canon 580EX
-----
1500m: 5.55.4 | 3000m: 12:02:05 | 5km: 20:59 | 10km: 47:21 | Halve Marathon: 1:51:03 | Marathon: 4:09:57
-----
  † In Memoriam † zondag 23 september 2012 @ 23:00:16 #121
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_117176284
Ik ben niet zo kapot van de Glenlivet 12 yo, probeer eens de 15 yo die is echt een stuk beter! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 23 september 2012 @ 23:33:39 #122
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_117177758
quote:
99s.gif Op zondag 23 september 2012 23:00 schreef Cynix ® het volgende:
Ik ben niet zo kapot van de Glenlivet 12 yo, probeer eens de 15 yo die is echt een stuk beter! :Y
Zo verkeerd vind ik de Livet 12 niet hoor :) . Prima en betaalbare whisky voor een beginnende whiskydrinker, of om in een café / restaurant te nemen :) . Neemt niet weg dat ik inderdaad de 15 en de Nadurra lekkerder vind hoor ;) .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_117217582
Net een lekker glaasje Glengoyne 12 op :)
  † In Memoriam † maandag 24 september 2012 @ 23:33:30 #124
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_117218554
Ik heb dit weekend een (liter!) fles Bowmore Enigma geopend en een aardig beginnetje gemaakt. Geen gek dure of zo, maar ik vind hem heel goed te doen! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Redactie Frontpage dinsdag 25 september 2012 @ 09:23:33 #125
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117224036
Springbank 15yo, heerlijke Whisky - blijf maar drammen!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 25 september 2012 @ 15:19:34 #126
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_117234414
Afgelopen weekend de Laphroaig Quarter Cask gehaald.
Erg rokerig en turfachtig zoals ik verwacht had. Een aanrader.
  dinsdag 25 september 2012 @ 16:15:32 #127
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_117236504
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 15:19 schreef escalatie het volgende:
Afgelopen weekend de Laphroaig Quarter Cask gehaald.
Erg rokerig en turfachtig zoals ik verwacht had. Een aanrader.
Klopt! En al helemaal voor het geld dat zo'n fles kost. Ardbeg Uigeadail al geprobeerd? Ook een topper in die categorie (rokerig/turfachtig)
  dinsdag 25 september 2012 @ 16:35:41 #128
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_117237374
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 16:15 schreef Aikara het volgende:

[..]

Klopt! En al helemaal voor het geld dat zo'n fles kost. Ardbeg Uigeadail al geprobeerd? Ook een topper in die categorie (rokerig/turfachtig)
Inderdaad, die QC kost nog geen 30 euro! De Ardbeg Uigeadail heb ik nog niet geprobeerd, maar hij stond toevallig wel op mijn lijstje van whiskey's die ik nog wil proberen. Samen met de Aberlour A’Bunadh.
  † In Memoriam † dinsdag 25 september 2012 @ 18:16:57 #129
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_117241572
De QC is zeker een van mijn favorieten! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_117297142
Zit nu aan een Balvenie Signature 12yo. Wauw, wat een heerlijke whisky!
pi_117454414
afgelopen vrijdag een leuke proeverij gehad van Diageo.

whiskies die we geproefd hebben:
Bushmills 10
Singleton 12
Singleton 15
Clynelish 14
Clynelish distillers edition
Talisker 57 north

de eerste 3 waren niet veel bijzonders.
een flesje Clynelish 14 heb ik nog mee naar huis genomen en de talisker 57 north is ook zeker de moeite waard
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_117485919
Flesje Deanston 12 gehaald op aanraden van de meneer van de whiskyzaak, verdomme lekker!
pi_117486276
Het was een enerverende dag, ik ga me maar eens iets lekkers inschenken, een Port Askaig 17 ofzo.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_117574039
Vandaag geen whisky op maar 10 wijnen geproefd :) Eerste dag van mn cursus slijtersvakdiploma. Weer is heel wat anders :)
  Moderator / Redactie Sport zondag 7 oktober 2012 @ 20:23:40 #135
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_117704991
Whisky dagen bij de G&G gaan beginnen. 20% korting op alle whisky's. Maar let wel even op of je echt de 'korting' hebt vaak heb je online of bij andere zaken die whisky ook al standaard voor die prijs.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_117705150
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 20:23 schreef borisz het volgende:
Whisky dagen bij de G&G gaan beginnen. 20% korting op alle whisky's. Maar let wel even op of je echt de 'korting' hebt vaak heb je online of bij andere zaken die whisky ook al standaard voor die prijs.
Verdomme woensdag een fles gehaald ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2012 20:27:09 ]
  zondag 7 oktober 2012 @ 20:44:49 #137
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_117706243
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 20:23 schreef borisz het volgende:
Whisky dagen bij de G&G gaan beginnen. 20% korting op alle whisky's. Maar let wel even op of je echt de 'korting' hebt vaak heb je online of bij andere zaken die whisky ook al standaard voor die prijs.
5% extra korting met g&g kaart.
  † In Memoriam † zondag 7 oktober 2012 @ 21:19:48 #138
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_117708749
Weekendje aftoppen met een prima Glenlivet 15yo. Niks mis mee. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  maandag 8 oktober 2012 @ 07:42:06 #139
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_117721165
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 20:23 schreef borisz het volgende:
Whisky dagen bij de G&G gaan beginnen. 20% korting op alle whisky's. Maar let wel even op of je echt de 'korting' hebt vaak heb je online of bij andere zaken die whisky ook al standaard voor die prijs.
Ik werk sinds kort bij G&G, daarom lees ik hier altijd stiekem mee *O* zitten best mooie aanbiedingen bij dacht ik zo.
Ik drink zelf nog geen whisky, wat is een goede om mee te beginnen?
pi_117721222
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 07:42 schreef morgane het volgende:

[..]

Ik werk sinds kort bij G&G, daarom lees ik hier altijd stiekem mee *O* zitten best mooie aanbiedingen bij dacht ik zo.
Ik drink zelf nog geen whisky, wat is een goede om mee te beginnen?
nog helemaal nooit gedronken?

in dat geval zou ik gewoon eens een whisky in de kroeg bestellen of kleine flesjes van de g&g meenemen. vaker hebben ze/jullie ook zo'n mini proefpakketjes.

maar wat zijn volgens jou de mooie aanbiedingen die we moeten gaan halen? :)
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 8 oktober 2012 @ 07:59:34 #141
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_117721309
Nope! Dus ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen :P Zal eens een paar miniatuurtjes halen inderdaad. Stiekem ben ik wel benieuwd naar de black cherry van Jim Beam, maar dat is misschien een vrouwendingetje :P die hebben we normaal ook niet in het assortiment, alleen met acties.
De afgelopen weken waren er een aantal mooie whisky's 2 voor 60, maar nu alles 20% korting krijgt vind ik het lastig te zeggen welke je echt zou moeten halen :P
  Moderator / Redactie Sport maandag 8 oktober 2012 @ 08:14:35 #142
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_117721416
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 07:42 schreef morgane het volgende:

[..]

Ik werk sinds kort bij G&G, daarom lees ik hier altijd stiekem mee *O* zitten best mooie aanbiedingen bij dacht ik zo.
Laphroaig 10 staat voor 32e in het boekje een fles terwijl Van Zuylen de fles al standaard voor 31e heeft :+.
Dalwhinnie is pas goedkoper door die 5% extra korting als je een G&G kaart hebt :). Aan de andere kant. Glenfiddich 12 is bij Van Zuijlen 29 en nu bij de G&G 22.

Dus of je echt goedkoper uit bent... ;)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 8 oktober 2012 @ 08:15:57 #143
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_117721429
Daar heb ik niks tegenin te brengen :P het is heel verschillend inderdaad.
pi_117721441
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 07:59 schreef morgane het volgende:
Nope! Dus ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen :P Zal eens een paar miniatuurtjes halen inderdaad. Stiekem ben ik wel benieuwd naar de black cherry van Jim Beam, maar dat is misschien een vrouwendingetje :P die hebben we normaal ook niet in het assortiment, alleen met acties.
De afgelopen weken waren er een aantal mooie whisky's 2 voor 60, maar nu alles 20% korting krijgt vind ik het lastig te zeggen welke je echt zou moeten halen :P
die red stag bedoel je? ik heb hem thuis, maar ik vind het gewoon smerig.
die 2 voor 60 actie kwam ik een beetje laat achter.
ik ga wel eens kijken deze week denk ik, al heb ik niet echt een nieuwe fles nodig :)
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 8 oktober 2012 @ 08:18:10 #145
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_117721449
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 08:17 schreef gianni61 het volgende:

[..]

die red stag bedoel je? ik heb hem thuis, maar ik vind het gewoon smerig.
die 2 voor 60 actie kwam ik een beetje laat achter.
ik ga wel eens kijken deze week denk ik, al heb ik niet echt een nieuwe fles nodig :)
Die bedoelde ik ja :')
pi_117721463
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 08:18 schreef morgane het volgende:

[..]

Die bedoelde ik ja :')
smaken verschillen he, misschien dat jij hem wel lekker vind :)
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  Redactie Frontpage maandag 8 oktober 2012 @ 10:05:11 #147
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117723255
Eigenlijk alle flessen uit de folder kan je online veel goedkoper aankomen.... Zelfs inclusief verzendkosten.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 8 oktober 2012 @ 10:09:15 #148
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_117723326
Inderdaad leuke actie van G&G. Tegen de prijzen van de online drank websites kunnen ze nog steeds niet op.
Ik ben benieuwd hoe de prijzen er vanaf januari uit gaan zien na de accijnsverhoging. Ook de btw-verhoging zal toch een keer verwerkt gaan worden. Wellicht dat shoppen buiten Nederland dan interessant gaat worden.

Van weekend een JW Green label gehaald. Ik koop bijna nooit blend's, maar deze wilde ik nog hebben voordat ie eruit gaat.
pi_117723414
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 10:05 schreef JeMoeder het volgende:
Eigenlijk alle flessen uit de folder kan je online veel goedkoper aankomen.... Zelfs inclusief verzendkosten.
die in de folder staan zijn dan ook niet heel bijzonder.
met 20% korting zou ik eerder iets uit het duurdere segment uitzoeken waarbij het zich ook loont..
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 10:09 schreef escalatie het volgende:
Inderdaad leuke actie van G&G. Tegen de prijzen van de online drank websites kunnen ze nog steeds niet op.
Ik ben benieuwd hoe de prijzen er vanaf januari uit gaan zien na de accijnsverhoging. Ook de btw-verhoging zal toch een keer verwerkt gaan worden. Wellicht dat shoppen buiten Nederland dan interessant gaat worden.

Van weekend een JW Green label gehaald. Ik koop bijna nooit blend's, maar deze wilde ik nog hebben voordat ie eruit gaat.
de green label is dan ook zeker geen verkeerde blend
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  Redactie Frontpage maandag 8 oktober 2012 @ 10:30:02 #150
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117723814
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 10:13 schreef gianni61 het volgende:

[..]

die in de folder staan zijn dan ook niet heel bijzonder.
met 20% korting zou ik eerder iets uit het duurdere segment uitzoeken waarbij het zich ook loont..

[..]

de green label is dan ook zeker geen verkeerde blend
Ik ga vanmiddag weer boodschappen doen bij de Appie, zal eens even neuzen bij de G&G. Ik zoek nog een mooie Coal Ila van een ib.

Verder is de GL zeker de lekkerste JW als je het mij vraagt. Heb altijd een fles op de plank.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_117724072
De meeste G&G hebben geen IB. Toch kan het veel verschillen, de ene of de andere winkel.
  maandag 8 oktober 2012 @ 11:54:43 #152
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_117726420
Deze week bij G&G ook maar weer es een flesje (of twee, drie ;)) scoren. Iemand een aanrader voor iets wat lijkt op Connemara? Die vind ik erg lekker (zal ik dus sws meenemen). Mss ook es Laphroaig 10 proberen.
  maandag 8 oktober 2012 @ 12:22:07 #153
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_117727260
Ik moest gelijk aan Tullamore Dew denken...maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
pi_117727497
quote:
5s.gif Op maandag 8 oktober 2012 11:54 schreef Roel_Jewel het volgende:
Deze week bij G&G ook maar weer es een flesje (of twee, drie ;)) scoren. Iemand een aanrader voor iets wat lijkt op Connemara? Die vind ik erg lekker (zal ik dus sws meenemen). Mss ook es Laphroaig 10 proberen.
connemara wil ik nog steeds wel proberen. hoe geturft is die?
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 12:22 schreef morgane het volgende:
Ik moest gelijk aan Tullamore Dew denken...maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
tullamore dew is ook wel een ier, maar toch meer iets voor in de koffie.
maar wel leuk dat je je er voor interesseert :D
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 8 oktober 2012 @ 12:30:23 #155
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_117727500
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 12:22 schreef morgane het volgende:
Ik moest gelijk aan Tullamore Dew denken...maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
Die heb ik nog staan (ongeopend) :).
  Redactie Frontpage maandag 8 oktober 2012 @ 14:54:46 #156
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117732201
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 10:40 schreef gadeweerd het volgende:
De meeste G&G hebben geen IB. Toch kan het veel verschillen, de ene of de andere winkel.
Volgens mij hebben ze hier (Leiden) bij geen van beide G&G bottelingen van IB's op de plank staan...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage maandag 8 oktober 2012 @ 14:55:59 #157
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117732261
quote:
5s.gif Op maandag 8 oktober 2012 11:54 schreef Roel_Jewel het volgende:
Deze week bij G&G ook maar weer es een flesje (of twee, drie ;)) scoren. Iemand een aanrader voor iets wat lijkt op Connemara? Die vind ik erg lekker (zal ik dus sws meenemen). Mss ook es Laphroaig 10 proberen.
Als je een heel zachte schotse wil proberen, zou ik gaan voor Auchentoshan. Net zo als Connemara en andere Ierse whisky's ook 3x gedestilleerd. De Three Wood vind ik zelf het zachtste en lekkerste van Auchtentoshan.

Mocht je een andere zacht zoete Schotse instapper willen proberen, neem dan The Glenlivet of Glenfiddich 10/12yo.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_117740620
Hoe peaty is Connemara eigenlijk? Ik heb hem nog nooit geproefd... Ik begreep dat ie een stuk lichter is dan een Lagavulin, Laphroaig of Ardbeg...
  maandag 8 oktober 2012 @ 19:24:56 #159
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_117743644
Uiteindelijk voor de Laphroaig 10 yo en Auchentoshan Three Wood gegaan. Ook es wat anders proberen. Ben benieuwd!
  maandag 8 oktober 2012 @ 19:39:25 #160
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_117744349
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 18:13 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
Hoe peaty is Connemara eigenlijk? Ik heb hem nog nooit geproefd... Ik begreep dat ie een stuk lichter is dan een Lagavulin, Laphroaig of Ardbeg...
Dat laatste is juist, Connemara is medium peated.
Qua PPM zit Connemara rond de 15-20, de Islay whiskies zitten op minimaal het dubbele.

Connemara is trouwens niet triple, maar dubbel gedestilleerd..
  Redactie Frontpage maandag 8 oktober 2012 @ 19:49:04 #161
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117744829
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 19:39 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dat laatste is juist, Connemara is medium peated.
Qua PPM zit Connemara rond de 15-20, de Islay whiskies zitten op minimaal het dubbele.

Connemara is trouwens niet triple, maar dubbel gedestilleerd..
Dat wijkt toch flink af van de normale Ierse destillaten. Verder dacht ik dat Connemara standaard unpeated was, en dat er ook een peated versie was, maar dat had ik dus blijkbaar verkeerd. Is Talisker dan geen goed idee?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_117745418
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 12:22 schreef morgane het volgende:
Ik moest gelijk aan Tullamore Dew denken...maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
nu we toch een G&G medewerkster hier hebben:
wat kost bij jullie de talisker 57 north?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 8 oktober 2012 @ 20:42:51 #163
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_117748134
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 19:49 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat wijkt toch flink af van de normale Ierse destillaten. Verder dacht ik dat Connemara standaard unpeated was, en dat er ook een peated versie was, maar dat had ik dus blijkbaar verkeerd. Is Talisker dan geen goed idee?
Talisker is een licht/medium peated whisky, afhankelijk van de botteling die je kiest. Of Talisker een goed idee is in vergelijking met Connemara, dan is Talisker behoorlijk verfijnder qua smaak, maar m.i. wel wat meer complex.
Maar zelf proeven en oordelen is nog beter... :P
pi_117757985
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 10:30 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik ga vanmiddag weer boodschappen doen bij de Appie, zal eens even neuzen bij de G&G. Ik zoek nog een mooie Coal Ila van een ib.
Die Chieftans die we hadden bij de proeverij in de Merenwijk misschien? Ook Ultimate heeft een nieuwe Coal Illa die erg lekker is.

Zelf nu aan een Ledaig 2004 van Murray McDavid.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 07:55:49 #165
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_117762650
quote:
10s.gif Op maandag 8 oktober 2012 19:58 schreef gianni61 het volgende:

[..]

nu we toch een G&G medewerkster hier hebben:
wat kost bij jullie de talisker 57 north?
Ik werk vrijdag pas weer, dan hoor je het!
pi_117762669
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 07:55 schreef morgane het volgende:

[..]

Ik werk vrijdag pas weer, dan hoor je het!
goeiemorgen.

tegen die tijd denk ik dat ik zelf wel al lang ben geweest bij de plaatselijk G&G. maar toch bedankt :)
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 08:00:59 #167
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_117762689
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 07:58 schreef gianni61 het volgende:

[..]

goeiemorgen.

tegen die tijd denk ik dat ik zelf wel al lang ben geweest bij de plaatselijk G&G. maar toch bedankt :)
Moggel! Tsja sorry, parttimer :p
pi_117762725
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 08:00 schreef morgane het volgende:

[..]

Moggel! Tsja sorry, parttimer :p
geeft niet hoor :)
ik weet alleen dat als ik zelf ga kijken dat ik toch nooit met lege handen naar huis ga :D
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_117762839
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 08:05 schreef gianni61 het volgende:

[..]

geeft niet hoor :)
ik weet alleen dat als ik zelf ga kijken dat ik toch nooit met lege handen naar huis ga :D
Da's wel het risico ja, voelt zo lullig tegenover de kassière :P
  Redactie Frontpage dinsdag 9 oktober 2012 @ 08:30:41 #170
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117762950
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 23:29 schreef Karstman het volgende:

[..]

Die Chieftans die we hadden bij de proeverij in de Merenwijk misschien? Ook Ultimate heeft een nieuwe Coal Illa die erg lekker is.

Zelf nu aan een Ledaig 2004 van Murray McDavid.
Die chieftains is zeker degene waaraan ik zit te denken. Die van Ultimate, is dat een CS?

Ze hebben hem nog staan, 15yo. Ik denk dat ik sowieso voor die fles ga.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage dinsdag 9 oktober 2012 @ 08:31:36 #171
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117762960
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:42 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Talisker is een licht/medium peated whisky, afhankelijk van de botteling die je kiest. Of Talisker een goed idee is in vergelijking met Connemara, dan is Talisker behoorlijk verfijnder qua smaak, maar m.i. wel wat meer complex.
Maar zelf proeven en oordelen is nog beter... :P
Dat lijkt me ook het beste. Die Connemara klinkt mij trouwens wel goed in de oren, misschien een flesje meenemen als ik weer bij de Druiventuin kom.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_117767951
Het blijft toch erg jammer dat de G&G in de basis zo duur is dat je met 20% korting nog niet onder de prijs van de betere webshop komt.
Op zich prettig voor mijn bankrekening, dat dan weer wel. ;)
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 11:56:34 #173
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_117768366
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 11:45 schreef totalatool het volgende:
Het blijft toch erg jammer dat de G&G in de basis zo duur is dat je met 20% korting nog niet onder de prijs van de betere webshop komt.
Op zich prettig voor mijn bankrekening, dat dan weer wel. ;)
Om over het whisky aanbod van de gemiddelde G&G nog maar te zwijgen... :P
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:14:10 #174
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_117775753
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 10:30 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik ga vanmiddag weer boodschappen doen bij de Appie, zal eens even neuzen bij de G&G. Ik zoek nog een mooie Coal Ila van een ib.

Verder is de GL zeker de lekkerste JW als je het mij vraagt. Heb altijd een fles op de plank.
Wat ik begrepen heb worden Green Label 15 en Gold Label 18 'vervangen' door Gold Label Reserve en Platinum Label 18.
Waarbij de GLR dus geen leeftijdsaanduiding heeft en niet meer alleen uit Malts bestaat.
Erg zonde, Green Label is inderdaad prima te drinken en heeft een leuk prijskaartje.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:35:43 #175
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_117776769
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 15:14 schreef escalatie het volgende:

[..]

Wat ik begrepen heb worden Green Label 15 en Gold Label 18 'vervangen' door Gold Label Reserve en Platinum Label 18.
Waarbij de GLR dus geen leeftijdsaanduiding heeft en niet meer alleen uit Malts bestaat.
Erg zonde, Green Label is inderdaad prima te drinken en heeft een leuk prijskaartje.
Dat van die uitfasering van de Green- en Gold Label klopt.
Beide zijn echter blends, binnen de Johnnie Walker range zijn er geen versies die uitsluitend single malts bevatten.
Zelfs de Blue Label bevat niet alleen single malts, zoals vaak wordt veronderstelt...
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:01:29 #176
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_117777742
Vanmiddag bij een slijtertje een flesje Glenkinchie 12y aangeschaft. Lowland single malt.
Ben benieuwd.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_117778779
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 15:35 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dat van die uitfasering van de Green- en Gold Label klopt.
Beide zijn echter blends, binnen de Johnnie Walker range zijn er geen versies die uitsluitend single malts bevatten.
Zelfs de Blue Label bevat niet alleen single malts, zoals vaak wordt veronderstelt...
De Green Label is wel degelijk een blended malt!
  Redactie Frontpage dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:32:35 #178
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117778884
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 15:35 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dat van die uitfasering van de Green- en Gold Label klopt.
Beide zijn echter blends, binnen de Johnnie Walker range zijn er geen versies die uitsluitend single malts bevatten.
Zelfs de Blue Label bevat niet alleen single malts, zoals vaak wordt veronderstelt...
De green label bestond eerst wel uit alleen maar single malts, tenminste, dat begreep ik in een video van ralfy (ralfystuff.com).
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:23:42 #179
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_117780651
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:29 schreef totalatool het volgende:

[..]

De Green Label is wel degelijk een blended malt!
Hmmm, het stond mij bij van niet.
Maar dank voor de correctie dan...
pi_117783731
Van de site van JW:

Green Label Whisky

EEN HELDERE BLENDED MALT

JOHNNIE WALKER GREEN LABEL is een rijke blend waarvoor alleen malts gebruikt worden, afkomstig uit alle hoeken van Schotland. De natuurlijke heldere kleuren geven een ongeëvenaarde diepgang, substantie en intensiteit. Elke malt is speciaal geselecteerd door de Master Blender om de whisky zijn perfecte balans te geven.

Iedere malt whisky rijpt minmaal 15 jaar en dat geeft het aroma een rijke en volle gelaagde samenstelling. In combinatie met de blendkunsten van JOHNNIE WALKER staan zij garant voor de karakteristieke zachte smaak en het kenmerkende aroma van GREEN LABEL.

ZUIVER EN KARAKTERISTIEK

Vier kenmerkende malts bepalen de belangrijkste smaakinvloeden voor deze 15 jaar oude whisky. TALISKER geeft een krachtig en diepgaand karakter, CAOL ILA draagt bij aan geheimzinnigheid en intensiteit en in de kern zorgen CRAGGANMORE VOOR een zoetige moutsmaak en LINKWOOD voor dat laatste vleugje finesse.

Blenden met pure malts geeft een rijke, krachtige whisky waarbij elke malt met zijn eigen intense smaak en aroma bijdraagt aan een perfecte combinatie.

Met zijn rijkelijk gouden uitstraling komt in deze medium malt een veelvoud aan complexe natuurlijke aroma’s samen. Hij begint aan de kust en drijft dan landinwaarts over vochtig mos en door groene wouden. Dan volgen de exotische tonen van sinaasappelschil, gesmoorde perziken, gekookte rode vruchten en zure kersen.

EEN PERFECTE COMBINATIE

De kleinzoon van John, Alexander II, was een meester in de kunst van het blenden. Hij leerde het vak van zijn vader en zijn grootvader, maar was ook in de leer bij Robertson & Baxter, distilleerders van naam met een gevestigde wijn- en drankengroothandel. Een eersteklas opleiding is uiteraard belangrijk, maar ook natuurtalent en de scherpe neus van een Master Blender zijn essentieel bij de creatie van een complexe blend en net als voor Alexander Walker geldt dat ook voor de specialisten van tegenwoordig.

Net als bij een culinair gerecht hangt het succes van een blended malt af van de afzonderlijke ingrediënten. Alexander en George, kleinzoons van de oprichter, waren zich bewust van de noodzaak om kwaliteitsproducten te gebruiken. Na lang zoeken naar een distilleerderij die whisky’s produceerde die aan het kaliber van hun blends konden voldoen kochten ze Cardhu en namen ze tegelijkertijd ook een belang in een aantal andere vooraanstaande locaties.

Deze traditie heeft zich voortgezet en tegenwoordig heeft JOHNNIE WALKER de whisky’s van 27 distilleerderijen ter beschikking, waarmee het team van blenders de juiste middelen heeft die nodig zijn voor de perfecte smaakbalans van GREEN LABEL.

Vandaag de dag gebruikt JOHNNIE WALKER deze unieke verzameling distilleerderijen om vier single malts te selecteren voor het creëren van GREEN LABEL.
pi_117812182
Bij de G&G nog wel een JW double Black gehaald. Fijne blend voor dat geld.
pi_117818584
Ik heb vandaag bij G&G een Té Bheag en een Auchentoshan Valinch meegenomen :)
  Redactie Frontpage woensdag 10 oktober 2012 @ 20:52:16 #183
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117829465
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:38 schreef Winski05 het volgende:
Ik heb vandaag bij G&G een Té Bheag en een Auchentoshan Valinch meegenomen :)
De Valinch is lekker, maar verrassend scherp voor een Auchy.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_117834341
Ze stoppen overigens met de Green Label omdat de malts die erin gaan te duur worden. Er is teveel vraag naar single malt waardoor ze minder voor de blends overhouden en dus de prijs hoger wordt.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_117842687
toch maar ff bij de G&G gaan kijken.
keuze was aardig beperkt, maar goed. toch de Talisker 57 north meegenomen.
mn eigen slijter had hem voor 57 euro. G&G voor 48.
was gelijk ook een van de duurste die ze daar hadden :')

internetprijs heb ik nog niet naar gekeken
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  Redactie Frontpage donderdag 11 oktober 2012 @ 09:28:05 #186
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117843814
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 07:52 schreef gianni61 het volgende:
toch maar ff bij de G&G gaan kijken.
keuze was aardig beperkt, maar goed. toch de Talisker 57 north meegenomen.
mn eigen slijter had hem voor 57 euro. G&G voor 48.
was gelijk ook een van de duurste die ze daar hadden :')

internetprijs heb ik nog niet naar gekeken
http://www.drankvinder.nl/drank_detail.php?drank_id=WH_TAL57N

Met verzendkosten kost hij op internet minimaal 49 euro. Goede deal dus ^O^
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_117844537
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:52 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

De Valinch is lekker, maar verrassend scherp voor een Auchy.
Ik ben heel erg benieuwd. Heb al veel gehoord en gelezen over de Valinch, ik zal 'm vermoedelijk dit weekend voor het eerst gaan proeven. Eerst zonder water natuurlijk, maar het alcoholpercentage is vrij hoog, dus een beetje water in deze whisky kan geen kwaad.
De Te Bheag ben ik ook benieuwd naar. Schijnt een vrij goede blend te zijn met een hoog Talisker-gehalte. En nu voor maar 15 euro meegenomen :) Iemand die al eens geprobeerd?
  donderdag 11 oktober 2012 @ 14:07:24 #188
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_117852503
I.v.m. de wilde whisky-dagen van G&G toch nog maar een goedkoop flesje aangeschaft:
Singleton of Dufftown 12 year old. Een Speyside single maltwhisky. Voor die 21 euro kon ik hem niet laten liggen. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Redactie Frontpage donderdag 11 oktober 2012 @ 14:32:27 #189
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117853518
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 10:03 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Ik ben heel erg benieuwd. Heb al veel gehoord en gelezen over de Valinch, ik zal 'm vermoedelijk dit weekend voor het eerst gaan proeven. Eerst zonder water natuurlijk, maar het alcoholpercentage is vrij hoog, dus een beetje water in deze whisky kan geen kwaad.
De Te Bheag ben ik ook benieuwd naar. Schijnt een vrij goede blend te zijn met een hoog Talisker-gehalte. En nu voor maar 15 euro meegenomen :) Iemand die al eens geprobeerd?
Qua blends heb ik nog wel Sheep Dip en Isle of Skye 8yo staan, tevens JW GL, maar die Te Bheag heb ik nog nooit gehad. Heb er ergens wel een review van gelezen, die was best positief.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_117869995
Net bij de plaatselijke Gall even een flesje Glendronach 12YO meegenomen :)
pi_117881726
Hallo whisky experts!

Ik wil een lekkere, nieuwe, fles whisky kopen voor een weekendje weg.

De whiskys die ik erg goed vind smaken zijn:
Glenmorangie Nectar D'or 12yo
The Maccallan 10yo
Glenfiddich (de 15yo of de 18yo... ben ik even kwijt)

Deze zijn vrij zacht en een, in mijn ogen, erg rijke smaak.

Welke whiskey raden jullie me aan op basis van deze 3 flessen? Ik neig zelf naar een Glenlivet 15yo maar sta voor alles open. Met de Wilde Whisky dagen, even het voordeel pakken :)

Alvast bedankt

[ Bericht 0% gewijzigd door hardstylesage op 12-10-2012 09:38:35 (Whiskey met Whisky vervangen!) ]
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
pi_117883682
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 00:51 schreef hardstylesage het volgende:
Hallo whiskey experts!

Ik wil een lekkere, nieuwe, fles whiskey kopen voor een weekendje weg.

De whiskeys die ik erg goed vind smaken zijn:
Glenmorangie Nectar D'or 12yo
The Maccallan 10yo
Glenfiddich (de 15yo of de 18yo... ben ik even kwijt)

Deze zijn vrij zacht en een, in mijn ogen, erg rijke smaak.

Welke whiskey raden jullie me aan op basis van deze 3 flessen? Ik neig zelf naar een Glenlivet 15yo maar sta voor alles open. Met de Wilde Whiskey dagen, even het voordeel pakken :)

Alvast bedankt
Whisky! :o
  Redactie Frontpage vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:48:56 #193
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117883834
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 00:51 schreef hardstylesage het volgende:
Hallo whiskey experts!

Ik wil een lekkere, nieuwe, fles whiskey kopen voor een weekendje weg.

De whiskeys die ik erg goed vind smaken zijn:
Glenmorangie Nectar D'or 12yo
The Maccallan 10yo
Glenfiddich (de 15yo of de 18yo... ben ik even kwijt)

Deze zijn vrij zacht en een, in mijn ogen, erg rijke smaak.

Welke whiskey raden jullie me aan op basis van deze 3 flessen? Ik neig zelf naar een Glenlivet 15yo maar sta voor alles open. Met de Wilde Whiskey dagen, even het voordeel pakken :)

Alvast bedankt
Auchentoshan Three Wood!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_117888342
quote:
12s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 08:37 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Whisky! :o
Vergeef me, aangepast... :@

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 08:48 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Auchentoshan Three Wood!
Erg interessant! :)
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
pi_117922579
Net gekocht bij Galli&Galli:

Bowmore 12 (omdat ie bijna op is :P)
Dalmore 15 (totaal anders maar ook erg lekker, heb m eens kunnen proeven ergens)
blub blub
pi_117927215
Goed spul, die wilde whisky dagen bij gall & gall.
Flesje Jack Daniel's Single Barrel meegenomen.
  † In Memoriam † zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:44:45 #197
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_117927791
Vorige week taxfree 2 literflesjes meegenomen van Schiphol: Glenlivet 15yo en Bruichladdich Ten. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_117930288
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 14:44 schreef Cynix ® het volgende:
Vorige week taxfree 2 literflesjes meegenomen van Schiphol: Glenlivet 15yo en Bruichladdich Ten. :9
Prima whisky's! Vooral de Laddie Ten, maar de Glenlivet 15 vind ik ook heerlijk.
En dan ook nog literflessen, dan kun je weer even vooruit :Y
pi_117948690
Wat vinden jullie van deze whisky? Ardberg Supernova
blub blub
pi_117948826
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 08:54 schreef nielsgeode het volgende:
Wat vinden jullie van deze whisky? Ardberg Supernova
niet geproefd, maar als ik de omschrijving zo lees is het er weer een uit de peat race. Voor mij teveel van het goede.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Redactie Frontpage zondag 14 oktober 2012 @ 10:30:47 #201
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_117949778
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 09:17 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

niet geproefd, maar als ik de omschrijving zo lees is het er weer een uit de peat race. Voor mij teveel van het goede.
Dit.

Het gaat soms alleen maar om het aantal ppm peat in de dram, ipv de uiteindelijke echte smaak. Dat vind ik jammer want vooral jonge peated whisky met meer da 50ppm, soms zelfs meer dan 100ppm smaakt alleen nog maar naar turf.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_118015929
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 08:48 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Auchentoshan Three Wood!
Ik heb hem op aanraden van je gekocht.
Lekker! *;
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
pi_118016218
Trouwens, wat vind de meerderheid hier van "Glen Talloch"?

Goedkoop, maar naar mijn mening de beste budget whiskey.

Is nu zelfs een zalm actie... 2 etiketten + 17 euro is +/- 500 gr gerookte zalm. Normaal zou hij 27 euro moeten kosten... best prijzig voor een zalm (normale prijs is 22 euro per kilo?)
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
  † In Memoriam † maandag 15 oktober 2012 @ 22:25:04 #204
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_118019853
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:34 schreef hardstylesage het volgende:
Trouwens, wat vind de meerderheid hier van "Glen Talloch"?

Goedkoop, maar naar mijn mening de beste budget whiskey.
Geen idee, ik heb er altijd wel een staan voor de familieleden die willen rommelen met Cola, maar ik heb 'm zelf nooit geproefd. Ik durf niet. :@
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † maandag 15 oktober 2012 @ 22:27:19 #205
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_118020016
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:34 schreef hardstylesage het volgende:
Is nu zelfs een zalm actie... 2 etiketten + 17 euro is +/- 500 gr gerookte zalm. Normaal zou hij 27 euro moeten kosten... best prijzig voor een zalm (normale prijs is 22 euro per kilo?)
Deze snap ik niet. Moet je dan 2 lege flessen Glen Talloch met bijbetaling inleveren en ruilen voor zalm? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_118020217
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:34 schreef hardstylesage het volgende:
Trouwens, wat vind de meerderheid hier van "Glen Talloch"?

Goedkoop, maar naar mijn mening de beste budget whiskey.

Is nu zelfs een zalm actie... 2 etiketten + 17 euro is +/- 500 gr gerookte zalm. Normaal zou hij 27 euro moeten kosten... best prijzig voor een zalm (normale prijs is 22 euro per kilo?)
Nah niets aan eerlijk gezegd...
  maandag 15 oktober 2012 @ 22:36:57 #207
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_118020657
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:34 schreef hardstylesage het volgende:
Trouwens, wat vind de meerderheid hier van "Glen Talloch"?

Goedkoop, maar naar mijn mening de beste budget whiskey.

Al jarenlang mijn 'slobberwhisky' naast de Famous Grouse. Kan je ook rustig met ijs drinken.

Vandaag nog een anderhalve literfles gescoord bij de G&G voor 20 euro.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_118020661
quote:
99s.gif Op maandag 15 oktober 2012 22:27 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Deze snap ik niet. Moet je dan 2 lege flessen Glen Talloch met bijbetaling inleveren en ruilen voor zalm? :?
2 etiketten opsturen :)
Dan krijg je met kerst een pakketje met een paar ijszakken waar de zalm in zit
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
  maandag 15 oktober 2012 @ 22:37:45 #209
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_118020712
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 22:37 schreef hardstylesage het volgende:

2 etiketten opsturen :)
Dan krijg je met kerst een pakketje met een paar ijszakken waar de zalm in zit
Schotse kweekzalm. :r
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_118020725
quote:
14s.gif Op maandag 15 oktober 2012 22:36 schreef golfer het volgende:

[..]

Al jarenlang mijn 'slobberwhisky' naast de Famous Grouse. Kan je ook rustig met ijs drinken.

Vandaag nog een anderhalve literfles gescoord bij de G&G voor 20 euro.
Ja precies... 'slobberwhisky' is een alles omvattende definitie! :D

Voor speciale gelegenheden, de betere whisky's :)
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
pi_118021039
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 22:37 schreef golfer het volgende:

[..]

Schotse kweekzalm. :r
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
pi_118023939
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:34 schreef hardstylesage het volgende:
Trouwens, wat vind de meerderheid hier van "Glen Talloch"?
Tja.... Laten we zeggen dat er veel lekkerdere whisky's zijn. Die drink ik dan liever.
  Redactie Frontpage dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:12:33 #213
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118027727
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:29 schreef hardstylesage het volgende:

[..]

Ik heb hem op aanraden van je gekocht.
Lekker! *;
Mooi dat je hem ook lekker vind! Geniet er van en slainte!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:16:52 #214
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118027769
Ik vind persoonlijk Glen Talloch bocht van de eerste rang. Die blend is volgens mij gemaakt van 'new make spirit' die perongeluk 2 maanden in de volle zon heeft gestaan...

Naja, meningen verschillen :P
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:20:39 #215
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_118027798
Wat vind je dan wel een lekkere 'slobberwhisky'?
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:32:01 #216
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_118027913
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 08:20 schreef morgane het volgende:
Wat vind je dan wel een lekkere 'slobberwhisky'?
Vind deze wel aardig.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
pi_118028476
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 08:20 schreef morgane het volgende:
Wat vind je dan wel een lekkere 'slobberwhisky'?
Als het al 'slobberwhisky' moet zijn:
- Aberlour 10
- Naked Grouse
- JW Double Black
- Bowmore Enigma (vaak heel goedkoop te vinden ¤25/ltr)
- Fighting Cock
- Wild Turkey 101 8y
- Virginia Gentleman
- Old Bardstown Estate
- Maker's Mark
etc.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:16:34 #218
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_118029703
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 08:32 schreef SosuaCafe het volgende:

[..]

Vind deze wel aardig.
[ afbeelding ]
:D

Die heb ik op dit moment ook staan en vind ik inderdaad ook erg lekker.

Ik lees al een tijdje mee, maar ik ben beslist geen kenner :P

Ik heb de volgende whisky's gehad:
- Frysk Hynder - Erg lekker en hierdoor ben ik nieuwsgierig geworden naar whisky
- Glenfiddich 12yo - Was niet zo lekker als de vorige.
- Johnny Walker red label - veel minder smaak dan vorige beide
- Blairmhor - Deze heb ik zelf niet gekocht maar wel een paar keer geprobeerd. Ik vind 'm lekker
- Jameson - Valt erg in de smaak ^O^

Als ik een nieuwe ga kopen, dan zit ik wat onnozel naar het schap te kijken, want ik weet echt niet wat ik zal kopen :'). Ik was van plan om de volgende keer Jack Daniels te kopen.
heitieh
pi_118029867
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 10:16 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

:D

Die heb ik op dit moment ook staan en vind ik inderdaad ook erg lekker.

Ik lees al een tijdje mee, maar ik ben beslist geen kenner :P

Ik heb de volgende whisky's gehad:
- Frysk Hynder - Erg lekker en hierdoor ben ik nieuwsgierig geworden naar whisky
- Glenfiddich 12yo - Was niet zo lekker als de vorige.
- Johnny Walker red label - veel minder smaak dan vorige beide
- Blairmhor - Deze heb ik zelf niet gekocht maar wel een paar keer geprobeerd. Ik vind 'm lekker
- Jameson - Valt erg in de smaak ^O^

Als ik een nieuwe ga kopen, dan zit ik wat onnozel naar het schap te kijken, want ik weet echt niet wat ik zal kopen :'). Ik was van plan om de volgende keer Jack Daniels te kopen.
Dat gaat een tegenvaller worden dan.
pi_118029929
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 10:25 schreef Saind het volgende:

[..]

Dat gaat een tegenvaller worden dan.
Nou, die single barrel van JD is anders een lekkere whisky!
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:31:24 #221
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_118029990
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 10:25 schreef Saind het volgende:

[..]

Dat gaat een tegenvaller worden dan.
Ik heb 'm nog niet gekocht, he ;). Is dat niet aan te raden?
heitieh
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:35:11 #222
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_118030084
Ik wil volgende keer wel een Dalmore proberen.
Beetje betaalbare zoeken.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
pi_118031133
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 10:28 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Nou, die single barrel van JD is anders een lekkere whisky!
De normale echter... Gentleman jack schijnt ook wel oké te zijn
pi_118031483
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 11:18 schreef Saind het volgende:

[..]

De normale echter... Gentleman jack schijnt ook wel oké te zijn
De normale is leuk voor in de cola inderdaad.
De Gentleman Jack heb ik nog nooit geproefd.
pi_118031717
Zit er veel verschil tussen de 12yo jameson en de normale jameson (met schroefdop, zeg maar)
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
pi_118033263
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 10:16 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

:D

Die heb ik op dit moment ook staan en vind ik inderdaad ook erg lekker.

Ik lees al een tijdje mee, maar ik ben beslist geen kenner :P

Ik heb de volgende whisky's gehad:
- Frysk Hynder - Erg lekker en hierdoor ben ik nieuwsgierig geworden naar whisky
- Glenfiddich 12yo - Was niet zo lekker als de vorige.
- Johnny Walker red label - veel minder smaak dan vorige beide
- Blairmhor - Deze heb ik zelf niet gekocht maar wel een paar keer geprobeerd. Ik vind 'm lekker
- Jameson - Valt erg in de smaak ^O^

Als ik een nieuwe ga kopen, dan zit ik wat onnozel naar het schap te kijken, want ik weet echt niet wat ik zal kopen :'). Ik was van plan om de volgende keer Jack Daniels te kopen.
Je kunt natuurlijk ook voor een betaalbare Single Malt gaan en bijvoorbeeld een Highland Park 12 proberen.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_118033386
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 12:31 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk ook voor een betaalbare Single Malt gaan en bijvoorbeeld een Highland Park 12 proberen.
Fucking lekker
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:15:47 #228
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_118035022
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 12:31 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk ook voor een betaalbare Single Malt gaan en bijvoorbeeld een Highland Park 12 proberen.
Ok, bedankt voor de tip. Ga ik doen.
heitieh
pi_118041225
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 10:16 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

:D

Die heb ik op dit moment ook staan en vind ik inderdaad ook erg lekker.

Ik lees al een tijdje mee, maar ik ben beslist geen kenner :P

Ik heb de volgende whisky's gehad:
- Frysk Hynder - Erg lekker en hierdoor ben ik nieuwsgierig geworden naar whisky
- Glenfiddich 12yo - Was niet zo lekker als de vorige.
- Johnny Walker red label - veel minder smaak dan vorige beide
- Blairmhor - Deze heb ik zelf niet gekocht maar wel een paar keer geprobeerd. Ik vind 'm lekker
- Jameson - Valt erg in de smaak ^O^

Als ik een nieuwe ga kopen, dan zit ik wat onnozel naar het schap te kijken, want ik weet echt niet wat ik zal kopen :'). Ik was van plan om de volgende keer Jack Daniels te kopen.
De Gentleman Jack is wel een lekkere JD, maar ik ben niet zo'n fan van Amerikaanse whiskey, dus ik zou het je zelf niet zo snel aanraden.

Ik zou ook gaan voor een mooie, betaalbare single malt of voor een kwalitatief goede blend. Ik heb geen idee wat je smaak is, de eerder genoemde Highland Park 12 heeft een licht rokerige smaak en daar moet je van houden.
De Glenlivet 12, om maar iets te noemen, is zachter, fruitiger en betaalbaar. Helemaal nu met de Whisky Dagen van G&G.
De Glenfiddich 15 is ook een aanrader en kost nu zo'n 30 euro. Is echt een hele lekkere, betaalbare whisky en heel anders dan zijn 12-jarige broertje. Veel lekkerder, en hij lijkt wel een beetje op de Frysk Hynder(de Glenfiddich 15 is wel een stuk lekkerder :P). Ach, en zo zijn er nog talloze betaalbare single malts(of Ierse whiskey's) te noemen die je prima kunt proberen.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:27:06 #230
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_118042491
Leuk. Bedankt voor de tips!
heitieh
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:05:27 #231
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_118044278
Als je toch voor een Amerikaanse whiskey wilt gaan dan zou ik de Woodford Reserve gaan.
JW Green label is ook zeker de moeite waard en veel beter dan de Red Label.
pi_118045240
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 17:05 schreef escalatie het volgende:
Als je toch voor een Amerikaanse whiskey wilt gaan dan zou ik de Woodford Reserve gaan.
JW Green label is ook zeker de moeite waard en veel beter dan de Red Label.
Green Label wordt niet meer gemaakt ;(
Als je een fles ziet, kopen die hap
pi_118056176
Hallo whiskeykenners! Ik zoek een leuk kado voor mijn vader die dit weekend jarig is en ik weet dat hij van whiskeys houd, alleen koopt die zelf altijd wat goedkopere flessen.

Hij houd van whiskeys als bijvoorbeeld Grant's (http://www.drankgigant.nl/grant-s.html) of Glenn Talloch (http://www.drankgigant.nl/glen-talloch.html).

Welke whiskeys rond de prijsklasse van 50 euro denken jullie dat aan te raden is? Zelf houd ik er niet zo van dus heb ik geen idee welke merk / type goed of juist slecht is.

Alvast dank!
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:33:33 #234
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_118056794
Balvenie, Macallan. Goed, bekend, en goed om mee te beginnen denk ik.
pi_118056831
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 21:21 schreef DjimmyR het volgende:
Hallo whiskeykenners! Ik zoek een leuk kado voor mijn vader die dit weekend jarig is en ik weet dat hij van whiskeys houd, alleen koopt die zelf altijd wat goedkopere flessen.

Hij houd van whiskeys als bijvoorbeeld Grant's (http://www.drankgigant.nl/grant-s.html) of Glenn Talloch (http://www.drankgigant.nl/glen-talloch.html).

Welke whiskeys rond de prijsklasse van 50 euro denken jullie dat aan te raden is? Zelf houd ik er niet zo van dus heb ik geen idee welke merk / type goed of juist slecht is.

Alvast dank!
als hij die 2 lekker vind is een fles van 50 euro wel een wereld van verschil denk ik :P
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 08:50:50 #236
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_118070790
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 21:21 schreef DjimmyR het volgende:
Hallo whiskeykenners! Ik zoek een leuk kado voor mijn vader die dit weekend jarig is en ik weet dat hij van whiskeys houd, alleen koopt die zelf altijd wat goedkopere flessen.

Hij houd van whiskeys als bijvoorbeeld Grant's (http://www.drankgigant.nl/grant-s.html) of Glenn Talloch (http://www.drankgigant.nl/glen-talloch.html).

Welke whiskeys rond de prijsklasse van 50 euro denken jullie dat aan te raden is? Zelf houd ik er niet zo van dus heb ik geen idee welke merk / type goed of juist slecht is.

Alvast dank!
In die prijsklasse zou ik gaan voor de Ardbeg Uigeadail of Aberlour A’Bunadh.

http://www.drankgigant.nl/aberlour-a-bunadh.html
http://www.drankgigant.nl/ardbeg-uigeadail.html
pi_118070855
misschien is de Ardbeg een beetje overkill als je kijkt wat de pa van DjimmyR normaal drinkt :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_118070910
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 08:54 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
misschien is de Ardbeg een beetje overkill als je kijkt wat de pa van DjimmyR normaal drinkt :)
Bedankt voor de info, ik rijd vanmiddag even langs de slijter en neem deze flessen mee in me hoofd.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 09:23:41 #239
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_118071431
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 08:54 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
misschien is de Ardbeg een beetje overkill als je kijkt wat de pa van DjimmyR normaal drinkt :)
Veel turf moet je inderdaad wel van houden. Misschien is het 'risico' dan wel wat groot.
pi_118071831
Zou dan inderdaad voor een wat meer toegankelijker Whisky gaan. Een Glenfiddich 15 YO bijvoorbeeld en van de rest een paar mooie glazen kopen?
pi_118072315
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 08:50 schreef escalatie het volgende:

[..]

In die prijsklasse zou ik gaan voor de Ardbeg Uigeadail of Aberlour A’Bunadh.

http://www.drankgigant.nl/aberlour-a-bunadh.html
http://www.drankgigant.nl/ardbeg-uigeadail.html
Met alle respect, maar dat is wel een vrij slecht advies. :P
Die Uigeadail is een enorm risico als hij normaal totaal geen geturfde whisky drinkt. Ik vind ook de A'bunadh een forse, dan zou ik voor dat geld toch echt iets anders adviseren.
Ik denk inderdaad dan aan een niet-cask-strength whisky van bijvoorbeeld Balvenie (Doublewood of Signature), Macallan (15 Fine Oak of 10/12 Sherry Oak), Glenfiddich 15 Solera (vele malen beter dan de 12), een Aberlour 15, Glenmorangie Nectar D'Or, of iets met een licht turfje zoals een Highland Park 15 of liever nog de Highland Park 18 (zal met korting ook ongeveer haalbaar zijn en die is een no brainer).
  Redactie Frontpage woensdag 17 oktober 2012 @ 10:10:51 #242
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118072479
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 17:25 schreef Saind het volgende:

[..]

Green Label wordt niet meer gemaakt ;(
Als je een fles ziet, kopen die hap
Je kan hem overal nog kopen. G&G heeft hem, op internet is hij nog goed te verkrijgen en ook bij mijn vaste offline adres (de Druiventuin a.k.a. whiskysite.nl) kan je hem nog halen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_118072482
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 10:03 schreef totalatool het volgende:

[..]

Met alle respect, maar dat is wel een vrij slecht advies. :P
Die Uigeadail is een enorm risico als hij normaal totaal geen geturfde whisky drinkt. Ik vind ook de A'bunadh een forse, dan zou ik voor dat geld toch echt iets anders adviseren.
Ik denk inderdaad dan aan een niet-cask-strength whisky van bijvoorbeeld Balvenie (Doublewood of Signature), Macallan (15 Fine Oak of 10/12 Sherry Oak), Glenfiddich 15 Solera (vele malen beter dan de 12), een Aberlour 15, Glenmorangie Nectar D'Or, of iets met een licht turfje zoals een Highland Park 15 of liever nog de Highland Park 18 (zal met korting ook ongeveer haalbaar zijn en die is een no brainer).
Beter advies, die twee cask strength whiskies zijn net persé goed voor beginners
  Redactie Frontpage woensdag 17 oktober 2012 @ 10:11:31 #244
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118072490
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 21:21 schreef DjimmyR het volgende:
Hallo whiskeykenners! Ik zoek een leuk kado voor mijn vader die dit weekend jarig is en ik weet dat hij van whiskeys houd, alleen koopt die zelf altijd wat goedkopere flessen.

Hij houd van whiskeys als bijvoorbeeld Grant's (http://www.drankgigant.nl/grant-s.html) of Glenn Talloch (http://www.drankgigant.nl/glen-talloch.html).

Welke whiskeys rond de prijsklasse van 50 euro denken jullie dat aan te raden is? Zelf houd ik er niet zo van dus heb ik geen idee welke merk / type goed of juist slecht is.

Alvast dank!
Voor 50 euro zou ik gaan voor de Springbank 15yo. Die is echt overheerlijk, beter krijg je niet voor dat bedrag. Tevens is hij niet rokerig en niet uitgesproken zacht. Het is een volle, ziltige en karakteristieke Campbeltown whisky.

[ Bericht 2% gewijzigd door JeMoeder op 17-10-2012 10:18:36 ]
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_118072492
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 10:10 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Je kan hem overal nog kopen. G&G heeft hem, op internet is hij nog goed te verkrijgen en ook bij mijn vaste offline adres (de Druiventuin a.k.a. whiskysite.nl) kan je hem nog halen.
Hm, ben hier langs 2 G&G's geweest en die hadden niets meer
pi_118072535
Drink af en toe een Johnny Walker Black Label.
  Redactie Frontpage woensdag 17 oktober 2012 @ 10:17:23 #247
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118072652
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 10:11 schreef Saind het volgende:

[..]

Hm, ben hier langs 2 G&G's geweest en die hadden niets meer
Ah. In Leiden hebben ze hem nog.

Bestel er nog snel 1 of 2:
http://www.drankvinder.nl/drank_detail.php?drank_id=WH_JWGRE
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_118080669
Ook echt een aanrader voor rond de 50e:

  woensdag 17 oktober 2012 @ 14:09:07 #249
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118080708
Nog een groot fan van whisky hier!
Favorieten:
Laphroaig, Lagavulin, Bunnahabhain, Springbank en eigenlijk nog veel meer! Uiteraard meerdere expressies en soms een Glenlivet, daar is het allemaal mee begonnen.
Daarnaast neem ik ook af en toe de goedkopere blends om alles betaalbaar te houden zoals: Black Bottle, BNJ & Adelphi private stock

En dan nog alles wat ik vergeten ben! In ieder geval ligt mijn voorkeur bij turf en ben ik geen fan van zware sherried whisky!
pi_118082011
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 14:09 schreef Sheffield het volgende:
Nog een groot fan van whisky hier!
Favorieten:
Laphroaig, Lagavulin, Bunnahabhain, Springbank en eigenlijk nog veel meer! Uiteraard meerdere expressies en soms een Glenlivet, daar is het allemaal mee begonnen.
Daarnaast neem ik ook af en toe de goedkopere blends om alles betaalbaar te houden zoals: Black Bottle, BNJ & Adelphi private stock

En dan nog alles wat ik vergeten ben! In ieder geval ligt mijn voorkeur bij turf en ben ik geen fan van zware sherried whisky!
Lagavulin is mij ook ooit aangeraden.
Ik drink nu graag de Jack Daniel's Single Barrel, Glenfiddich 15yo, The Glenlivet 12yo, Glen Elgin.
Zou Lagavulin dan een logische toevoeging zijn aan dat lijstje?
  woensdag 17 oktober 2012 @ 15:00:18 #251
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118082685
Lagavulin zou geen logisch vervolg zijn. De Glenfiddig, Glenlivet en Glen Elgin zijn alledrie Speysiders, die bekend staan om hun toegankelijke en zachte smaak. Lagavulin komt van Islay en die staat juist weer bekend om sterke, rokerige smaak! De JD is een bourbon, ik vind dit nog steeds heel moeilijk vergelijken met Single Malts.

Aan de andere kant, ik heb ooit gewoon eens een fles Laphroaig 10YO gekocht en er achter gekomen dat dit volkomen mijn smaak is! En dat is eigenlijk ook het leuke van whisky, lekker proberen!

[ Bericht 0% gewijzigd door Sheffield op 17-10-2012 15:48:21 ]
  Redactie Frontpage woensdag 17 oktober 2012 @ 15:05:31 #252
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118082857
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 15:00 schreef Sheffield het volgende:
Lagavulin zou geen logisch vervolg zijn. De Glenfiddif, Glenlivet en Glen Legin zijn alledrie Speysiders, die bekend staan om hun toegankelijke en zachte smaak. Lagavulin komt van Islay en die staat juist weer bekend om sterke, rokerige smaak! De JD is een bourbon, ik vind dit nog steeds heel moeilijk vergelijken met Single Malts.

Aan de andere kant, ik heb ooit gewoon eens een fles Laphroaig 10YO gekocht en er achter gekomen dat dit volkomen mijn smaak is! En dat is eigenlijk ook het leuke van whisky, lekker proberen!
Zo ben ik er ook in gerold. Eerst eens kijken wat mijn smaak was, door een Coastal een Islay een Speysider en een Higland whisky te kopen. En dan nog weet je het niet.

Tip: kom ook naar het international Whiskyfestival komende november in Den Haag. Dat is echt de perfecte plek om te proberen en te kijken wat je lekker vindt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_118083364
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 15:05 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Tip: kom ook naar het international Whiskyfestival komende november in Den Haag. Dat is echt de perfecte plek om te proberen en te kijken wat je lekker vindt.
Is al praktisch uitverkocht.
Was er net op tijd bij! :D
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
  woensdag 17 oktober 2012 @ 15:36:30 #254
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118084272
Ik ben ook nog nooit op zo'n festival geweest. Om een of andere reden zie ik allemaal oude mannen voor me die uren aan glaasjes staan te ruiken. Alhoewel het een toegankelijke manier is om wat zaken te proeven (alhoewel ik nog absoluut geen smaak expert ben)
  Redactie Frontpage woensdag 17 oktober 2012 @ 15:37:18 #255
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118084314
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 15:36 schreef Sheffield het volgende:
Ik ben ook nog nooit op zo'n festival geweest. Om een of andere reden zie ik allemaal oude mannen voor me die uren aan glaasjes staan te ruiken. Alhoewel het een toegankelijke manier is om wat zaken te proeven (alhoewel ik nog absoluut geen smaak expert ben)
Ik ga met 5 vrienden (allemaal midden/eind twintig) :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 17 oktober 2012 @ 15:38:51 #256
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_118084380


Iemand ervaring met een van deze drie?

Of een van deze hier.
http://www.drankgigant.nl/catalogsearch/result/?q=dalmore
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
  woensdag 17 oktober 2012 @ 15:39:03 #257
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118084391
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 15:37 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik ga met 5 vrienden (allemaal midden/eind twintig) :)
Dat klinkt al een stuk beter, helaas blijven mijn vrienden bij een whiskey-cola....
  Redactie Frontpage woensdag 17 oktober 2012 @ 15:40:45 #258
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118084466
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 15:39 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Dat klinkt al een stuk beter, helaas blijven mijn vrienden bij een whiskey-cola....
Mjah... dat is wel jammer. Wat mij wel opvalt is dat bij proeverijen de helft van de mensen er onder de 40 is.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 17 oktober 2012 @ 15:50:20 #259
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118084819
Hmm... Ok. Opzich staat mevrouw Sheffield er wel voor open, tenslotte vond ze de uitgebreide rondleiding + proeven bij de Laphroaig distilleerderij erg leuk. Misschien toch maar eens de gok wagen, als het dan niets is dan weten we dat ook weer!
  Redactie Frontpage woensdag 17 oktober 2012 @ 16:39:28 #260
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118086807
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 15:50 schreef Sheffield het volgende:
Hmm... Ok. Opzich staat mevrouw Sheffield er wel voor open, tenslotte vond ze de uitgebreide rondleiding + proeven bij de Laphroaig distilleerderij erg leuk. Misschien toch maar eens de gok wagen, als het dan niets is dan weten we dat ook weer!
Precies!

Je kan alle standaard drams van alle destilleerderijen gewoon proeven, dat zit bij de prijs in. Oudere, duurdere whisky's moet je voor bijbetalen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 17 oktober 2012 @ 16:49:17 #261
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118087278
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:39 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Precies!

Je kan alle standaard drams van alle destilleerderijen gewoon proeven, dat zit bij de prijs in. Oudere, duurdere whisky's moet je voor bijbetalen.
En dat bijbetalen vind ik ook wel OK. Het blijft een "goedkope" manier om eens wat bijzonders te proeven. Ik ben ook nog steeds van plan om eens wat samples te bestellen bij mijn huisleverancier "Whiskysite"
pi_118087676
Whiskyfestival biedt ook een lesje "whiskey proeven voor beginners" aan... benieuwd wat er geleerd wordt :)
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
  woensdag 17 oktober 2012 @ 17:04:44 #263
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118087912
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:58 schreef hardstylesage het volgende:
Whiskyfestival biedt ook een lesje "whiskey proeven voor beginners" aan... benieuwd wat er geleerd wordt :)
Op de site staat bij Whisky:" Famous Grouse - Glenfiddich 12 yo", dat is wel heel basis dan? Kost maar 5 euro, dat is dan ook wel weer zo
pi_118094783
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 14:44 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Lagavulin is mij ook ooit aangeraden.
Ik drink nu graag de Jack Daniel's Single Barrel, Glenfiddich 15yo, The Glenlivet 12yo, Glen Elgin.
Zou Lagavulin dan een logische toevoeging zijn aan dat lijstje?
Ik zou eerst met bijvoorbeeld een Bowmore beginnen als je nog niet zeker weet of je peated whisky lekker vind... Lagavulin, Laphroaig en Ardbeg zijn om mee te beginnen misschien een beetje te heftig :)
pi_118094924
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 17:04 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Op de site staat bij Whisky:" Famous Grouse - Glenfiddich 12 yo", dat is wel heel basis dan? Kost maar 5 euro, dat is dan ook wel weer zo
En toch 30 minuten uitleg over nosing/tasting.

Ach.. voor 5 euro is het een leuk voorprogramma voor het festival :)
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
  Redactie Frontpage woensdag 17 oktober 2012 @ 20:44:57 #266
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118097625
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:49 schreef Sheffield het volgende:

[..]

En dat bijbetalen vind ik ook wel OK. Het blijft een "goedkope" manier om eens wat bijzonders te proeven. Ik ben ook nog steeds van plan om eens wat samples te bestellen bij mijn huisleverancier "Whiskysite"
Ze hebben een leuke winkel, probeer er eens langs te gaan :P Kost me veel geld die tent, aangezien het voor mij maar 10 fietsen is, of gemakkelijk op de terugweg van mn werk.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage woensdag 17 oktober 2012 @ 20:45:22 #267
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118097639
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 19:52 schreef hagelslagfabrikant het volgende:

[..]

Ik zou eerst met bijvoorbeeld een Bowmore beginnen als je nog niet zeker weet of je peated whisky lekker vind... Lagavulin, Laphroaig en Ardbeg zijn om mee te beginnen misschien een beetje te heftig :)
Hij kan ook beginnen met Coal Ila of Talisker. De eerste is een favoriet van me.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 17 oktober 2012 @ 20:47:36 #268
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118097747
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 20:44 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ze hebben een leuke winkel, probeer er eens langs te gaan :P Kost me veel geld die tent, aangezien het voor mij maar 10 fietsen is, of gemakkelijk op de terugweg van mn werk.
Oh, ik ben er vaak geweest! Meestal stuur ik mijn vriendin, die is vaak in de buurt voor d'r werk!
pi_118098255
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 20:45 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Hij kan ook beginnen met Coal Ila of Talisker. De eerste is een favoriet van me.
Inderdaad ook een optie, Bowmore, Coal Ila en Talisker zitten qua peat-gehalte zo'n beetje in de middenmoot...
  Redactie Frontpage donderdag 18 oktober 2012 @ 08:42:47 #270
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118114627
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 20:47 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Oh, ik ben er vaak geweest! Meestal stuur ik mijn vriendin, die is vaak in de buurt voor d'r werk!
Relaxt. Ik heb vandaag weer salaris gehad, zit er aan te denken een IB Coal Ila of Springbank te halen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 18 oktober 2012 @ 08:58:22 #271
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118114850
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 08:42 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Relaxt. Ik heb vandaag weer salaris gehad, zit er aan te denken een IB Coal Ila of Springbank te halen.
Mijn vriendin had eens als cadeautje deze voor mij meegenomen:
http://www.whiskysite.nl/(...)ld-1996?keyword=caol
Ik vind em erg goed! Overigens vind ik de Caol Ila DE ook een aanrader
  Redactie Frontpage donderdag 18 oktober 2012 @ 08:59:35 #272
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118114873
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 08:58 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Mijn vriendin had eens als cadeautje deze voor mij meegenomen:
http://www.whiskysite.nl/(...)ld-1996?keyword=caol
Ik vind em erg goed! Overigens vind ik de Caol Ila DE ook een aanrader
Daar zat ik dus ook aan te denken, die hebben we daar bij een tasting en nosing gehad ;)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 18 oktober 2012 @ 09:03:06 #273
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118114928
Het is wel gevaarlijk naar de Druiventuin gaan als je net salaris hebt gehad :o
  Redactie Frontpage donderdag 18 oktober 2012 @ 09:06:40 #274
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118114990
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:03 schreef Sheffield het volgende:
Het is wel gevaarlijk naar de Druiventuin gaan als je net salaris hebt gehad :o
Ik mag van mezelf elke maand een fles kopen die vooral niet duurder is dan 60e.

Maar goed, als ze er nog green label hebben dan moet daar ook een fles van mee :')
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 18 oktober 2012 @ 09:10:03 #275
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118115057
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:06 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik mag van mezelf elke maand een fles kopen die vooral niet duurder is dan 60e.

Maar goed, als ze er nog green label hebben dan moet daar ook een fles van mee :')
Ik dacht dat de Green Label gewoon vervangen werd door een ander label? Platinum ofzo?
  Redactie Frontpage donderdag 18 oktober 2012 @ 09:12:23 #276
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118115108
Kan iemand voor mij een indicatie geven van het niveau van rokerigheid van de Port Charlotte PC 10 van Bruichladdich? Zit dat dichterbij malts als Coal Ila en Talisker of komen we dan uit bij Ardbeg of Laphroaig?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage donderdag 18 oktober 2012 @ 09:13:47 #277
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118115139
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:10 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Ik dacht dat de Green Label gewoon vervangen werd door een ander label? Platinum ofzo?
Ja, maar de GL is van 4 aged single malts gemaakt, die worden te duur, vandaar dat er een voor de consument duurder vermarkte platinum label wordt uitgebracht.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 18 oktober 2012 @ 09:15:46 #278
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118115175
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:13 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ja, maar de GL is van 4 aged single malts gemaakt, die worden te duur, vandaar dat er een voor de consument duurder vermarkte platinum label wordt uitgebracht.
Ah OK, zelfde spul + ander labeltje = prijs omhoog
  Redactie Frontpage donderdag 18 oktober 2012 @ 09:17:37 #279
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118115219
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:15 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Ah OK, zelfde spul + ander labeltje = prijs omhoog
Het is juist niet hetzelfde, dat is ook nog eens zoiets. Er zit nu ook grain whisky bij in. De smaak is dus erg anders, ik kan zo 1-2-3 nergens vinden of er ook dezelfde malts in zitten als nu in de Green Label.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 18 oktober 2012 @ 09:21:16 #280
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118115290
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:17 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Het is juist niet hetzelfde, dat is ook nog eens zoiets. Er zit nu ook grain whisky bij in. De smaak is dus erg anders, ik kan zo 1-2-3 nergens vinden of er ook dezelfde malts in zitten als nu in de Green Label.
Ok, begreep je verkeerd. Hmm... Op de site staat de Green wel nog, hopen dat je geluk hebt!
  Redactie Frontpage donderdag 18 oktober 2012 @ 09:22:28 #281
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118115317
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:21 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Ok, begreep je verkeerd. Hmm... Op de site staat de Green wel nog, hopen dat je geluk hebt!
Ja ik hoop het ook :P Heb nog een halve fles GL staan, maar ik denk dat ik ga stocken :)

Edit: zie nu trouwens dat de GL 15yrs is, de PL is 18yrs + een grain whisky.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 18 oktober 2012 @ 09:27:29 #282
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_118115418
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:12 schreef JeMoeder het volgende:
Kan iemand voor mij een indicatie geven van het niveau van rokerigheid van de Port Charlotte PC 10 van Bruichladdich? Zit dat dichterbij malts als Coal Ila en Talisker of komen we dan uit bij Ardbeg of Laphroaig?
Het laatste...

Voor een mooi overzicht m.b.t. Islay whiskies zie http://distillers.tastyli(...)leries_Factfiles.htm
  donderdag 18 oktober 2012 @ 09:27:48 #283
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118115427
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:22 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ja ik hoop het ook :P Heb nog een halve fles GL staan, maar ik denk dat ik ga stocken :)
Goede investering, over 5 jaar zijn ze misschien wel een tientje meer waard :P
  Redactie Frontpage donderdag 18 oktober 2012 @ 10:57:13 #284
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118118033
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:27 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Het laatste...

Voor een mooi overzicht m.b.t. Islay whiskies zie http://distillers.tastyli(...)leries_Factfiles.htm
Interessant! Thanks.
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:27 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Goede investering, over 5 jaar zijn ze misschien wel een tientje meer waard :P
Ik stock alleen om te drinken :) Verzamelen doe ik niet!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 21:08:21 #285
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_118187175
Binnenkort het verjaardagsfeest van mijn vrouw, dus dan moet ik toch drank bestellen. :P
Bestel ik sowieso weer een Green Label voor mijn eigen voorraad, terwijl ik nog een halve fles heb staan.
Voor de verjaardag wilde mijn vrouw een Gentleman Jack bestellen, maar kijken of ik haar kan ompraten een Talisker te bestellen. We hebben nog wel wat restjes nr.7, GJ en Silver Barrel. Persoonlijk een beetje uitgekeken op JD. Ik gebruik het vooral voor BBQ-sauce :Y)
pi_118196650
Slaapmutsje van Big Peat.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_118197627
Student en dit weekend bij m'n ouders, staat geen druppel whisky ;(
Alleen oude jenever :'(
pi_118201070
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 00:48 schreef Saind het volgende:
Student en dit weekend bij m'n ouders, staat geen druppel whisky ;(
Alleen oude jenever :'(
een goede oude jenever is prima te drinken.
En wat let het je zelf een fles te kopen en die daar neer te zetten?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_118339100
Meningen over Tomintoul 14yo?

Heb een aantal dagen geleden een fles op de gok gekocht, zit nu te twijfelen of ik het de gasten voor kan zetten (redelijk ervaren whisky-drinkers).
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:42:09 #290
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_118344138
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 19:15 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Meningen over Tomintoul 14yo?

Heb een aantal dagen geleden een fles op de gok gekocht, zit nu te twijfelen of ik het de gasten voor kan zetten (redelijk ervaren whisky-drinkers).
hoi! Oh en geen idee. Ik ga binnenkort eens naar een proeverij.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
pi_118346175
Ik heb vrijdag een proeverij op de agenda staan. Eentje voor 'beginners', dus ideaal! Heb er zin in!
pi_118363869
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 15:38 schreef SosuaCafe het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand ervaring met een van deze drie?

Of een van deze hier.
http://www.drankgigant.nl/catalogsearch/result/?q=dalmore
De 15yo elegant, zacht met een lekker eigenzinnig karakter. Aan dit karakter wen je al snel, waardoor de inhoud van deze fles eigenlijk alleen maar lekkerder wordt. Hij is wat stroperiger van structuur en de afdronk is intens en medium.

De Gran Reserva heb ik nog niet gedronken.

KAIII is zo ontzettend lekker dat die hier altijd in huis staat. In de mond complex met enorm veel smaken die door elkaar overstemmen. Erg zacht, licht fruitig, sherrytonen, eikenhout komt voorbij en de afdronk is ook lekker zacht: een ahhh moment.
  Redactie Frontpage woensdag 24 oktober 2012 @ 09:47:07 #293
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_118364302
Vorige vrijdag een Chieftains 15yo Coal Ila gekocht. Al eens gehad op een proeverij en hij is heerlijk! Fles blijft echter dicht totdat ik wat andere flessen heb leeggemaakt.

Ga ook nog een Blasda halen denk ik.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_118364408
dat luxe probleem ken ik ook.
heb nu ook 2 flessen nog dicht staan. eerst weer eens wat plaats maken op het rek :D
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_118365064
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 19:15 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Meningen over Tomintoul 14yo?

Heb een aantal dagen geleden een fles op de gok gekocht, zit nu te twijfelen of ik het de gasten voor kan zetten (redelijk ervaren whisky-drinkers).
Volgens mij is het een prima whisky hoor. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een beetje googlen levert positieve reviews op. Wel een vrij subtiele whisky, dus zeker geen turf- of sherrybom, maar hij heeft twee wat mij betreft zeer goede eigenschappen: 46% en niet chill-filtered. Hij gaat alleen al daarom bij deze op mijn verlanglijstje. :)
  † In Memoriam † woensdag 24 oktober 2012 @ 12:25:56 #296
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_118369570
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 09:47 schreef JeMoeder het volgende:
Vorige vrijdag een Chieftains 15yo Coal Ila gekocht. Al eens gehad op een proeverij en hij is heerlijk! Fles blijft echter dicht totdat ik wat andere flessen heb leeggemaakt.

Ga ook nog een Blasda halen denk ik.
Hier hetzelfde.
O.a. een Blasda gekregen voor mijn verjaardag, maar moet ook even wachten voor wat ruimte in de kast. :o
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † woensdag 24 oktober 2012 @ 12:28:37 #297
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_118369662
Hoewel ik de gever eigenlijk ook wel wil laten weten hoe ik 'm vind.
Dilemma, dilemma. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 24 oktober 2012 @ 12:54:12 #298
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_118370516
Een grotere kast is de oplossing voor al je problemen!
pi_118372835
Of zo'n bazenunit:

pi_118372879
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 13:59 schreef Orbeatle het volgende:
Of zo'n bazenunit:

[ afbeelding ]
gelukkig is smaak subjectief, wat een gruwelijk lelijk ding.
en die 5 flessen die er in passen maakt het ook niet functioneel
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_118373492
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 13:59 schreef Orbeatle het volgende:
Of zo'n bazenunit:

[ afbeelding ]
Ik vind mn kristallen tumblers wel weer kitsch genoeg :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')