abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 juli 2012 @ 22:18:30 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_114697672

[Centraal] Whisky /Whiskey Topic

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
Topicreeks: [Centraal] Whisky / Whiskey

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!

Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)

Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.

Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Meer whiskylinks

Whiskybase
The Whisky Wire
Malt Madness
Ralfy's YouTube Channel
Whisky Connosr

Drink verstandig, drink met maten

----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 26 juli 2012 @ 22:19:28 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_114697721

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 26 juli 2012 @ 23:41:36 #3
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_114702091
Dan post ik m'n vraag nog even in het nieuwe topic:

Zo, vanmiddag een fles Bowmore Tempest gescoord. Heb daar een tijdje geleden een glas van gedronken en die viel goed in de smaak.

Morgen heb ik een mini nosing en tasting maar ik weet nog niet zo goed in welke volgorde de whisky's op tafel moeten komen. Zat nu hieraan te denken:

1. Lagavulin 16
2. Bowmore Tempest
3. Laphroaig Quarter Cask
4. Ardbeg Uigeadail

Wat denken jullie?
pi_114703747
Laat ik eerst even zeggen dat ik alle 4 nog nooit geproefd heb, dus dit is wat ik denk gebaseerd op wat ik gelezen en gehoord heb. Puur theoretisch dus ;) Wellicht dat iemand die ze wel allemaal geproefd heeft een beter idee heeft.

Ik zou zeggen

1. Bowmore Tempest
2. Laphroaig Quarter Cask
3. Ardbeg Uigeadail
4. Lagavulin 16
pi_114704974
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 23:41 schreef Aikara het volgende:

Zo, vanmiddag een fles Bowmore Tempest gescoord. Heb daar een tijdje geleden een glas van gedronken en die viel goed in de smaak.

Morgen heb ik een mini nosing en tasting maar ik weet nog niet zo goed in welke volgorde de whisky's op tafel moeten komen. Zat nu hieraan te denken:

Wat denken jullie?
1. Lagavulin 16
2. Ardbeg Uigeadail
3. Bowmore Tempest
4. Laphroaig Quarter Cask

Maar wat ik denk is dat je veel peat in je tasting hebt misschien eerst wat mildere alvorens je tot het zwaardere werk over gaat ?

Zwaarder in smaak niet in alcohol % :7
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  vrijdag 27 juli 2012 @ 11:14:24 #6
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_114712979
De whisky's zijn inderdaad ontegenzeggelijk peaty. Maar dit zijn de enige flessen die ik heb, dus daar moeten we het mee doen ;).

Maar bedankt voor jullie suggesties. Ik vroeg me bij beide suggesties nog wel wat af:
Hagelslagfabrikant, waarom de Lagavulin als laatste? Mijn overweging was namelijk dat ik deze het meest soepel vind drinken en dat hij daardoor de meest geschikte 'opener' zou zijn.

NIMBY, waarom de Ardbeg als 2e? Ik heb nl het idee dat de Bowmore wel eens tegen kan gaan vallen als die na de Ardbeg komt. Die tempest is toch behoorlijk minder rokerig dan de Ardbeg en minder 'vol' van smaak.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 11:14:41 #7
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_114712992
edit:dubbel
pi_114727627
Vanavond weer tijd voor een fijne malt. Denk dat ik sowieso ga beginnen met een Dalwhinnie 15, en daarna zie ik nog wel even. Heb ook wel zin in een glaasje Smokehead :)
  † In Memoriam † vrijdag 27 juli 2012 @ 19:50:45 #9
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_114731597
Ik ga zo ook eens 'nosen' in mijn eigen collectie. Laat nog wel weten welke het geworden is. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_114731974
Ik heb ineens ontdekt dat ik nog een fles Oban heb :D Maar goed, vanavond is bieravond :)

Denk dat ik fles bluelabel ga halen. Voor de heb. En nog een greenlabel, zijn ze mee gestopt begreep ik en heb nog maar een halve fles.
pi_114734712
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 20:00 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ik heb ineens ontdekt dat ik nog een fles Oban heb :D Maar goed, vanavond is bieravond :)

Denk dat ik fles bluelabel ga halen. Voor de heb. En nog een greenlabel, zijn ze mee gestopt begreep ik en heb nog maar een halve fles.
Vind je dat niet hartstikke zonde? Ik bedoel, voor die prijs kan je een paar prachtige malts kopen, of één oude of zeer exclusieve whisky. Want zo bijzonder is de Blue nu ook weer niet, naar het schijnt.

De JW Green vind ik wel een prima whisky, overigens :)
  † In Memoriam † vrijdag 27 juli 2012 @ 21:15:36 #12
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_114734936
Ik ben vanavond met een simpele Glenfiddich begonnen. Eigenlijk weinig mis mee. c_/
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
pi_114744830
Ik heb een Dalwhinnie 15 gehad, vervolgens een klein glaasje Balvenie Signature en daarna nog een Nikka Pure Malt Black. Lekker!
  zaterdag 28 juli 2012 @ 00:09:07 #14
128548 pavv
The computer says NO
pi_114746889
quote:

1. Lagavulin 16
2. Bowmore Tempest
4. Ardbeg Uigeadail

Wat denken jullie?
Allemaal mooie drams, tikkie aan de zware kant.

Waarom zet je ze niet NAAST elkaar... dan kun je heen en weer proeven. en zul je merken dat de whisky onder invloed van zijn voorganger anders smaakt. ook wordt het makkelijker om de verschillen te benoemen. Wel graag tussendoor veel water drinken.
pi_114768414
quote:

1. Lagavulin 16
2. Bowmore Tempest
4. Ardbeg Uigeadail

Wat denken jullie?
Denk dat het geen verkeerde volgorde is. Ik heb alleen de Tempest (ga ervan uit dat je een Batch 3 hebt gekocht) niet gedronken. Misschien kun je de QC en de tempest nog omdraaien in verband met het alcoholpercentage. Dan zit je volgens mij netjes van laag naar hoog in zowel alcohol als ppm.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † zondag 29 juli 2012 @ 21:21:11 #16
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_114820189
Vanavond een Glenmorangie.
Een eenvoudige zachte, licht fruitige Highland, maar zeker niet minder smakelijk. :)
pi_114836118
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 16:36 schreef Karstman het volgende:

[..]

Misschien kun je de QC en de tempest nog omdraaien in verband met het alcoholpercentage. Dan zit je volgens mij netjes van laag naar hoog in zowel alcohol als ppm.
Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat een Bowmore een hogere ppm heeft dan een Lagavulin, laat staan een Laphroaig.
Zoals pavv al zei, ik zou ze naast elkaar zetten.
  maandag 30 juli 2012 @ 11:33:02 #18
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_114839513
De suggestie van pavv kwam helaas te laat. Ik heb er het volgende rijtje van gemaakt:

1. Bowmore tempest
2. Lagavulin 16
3. Laphroaig QC
4. Ardbeg Uigeadail

Was goed te doen. Vind vooral de laatste 3 ontzettend lekker!
  dinsdag 31 juli 2012 @ 22:41:09 #19
128548 pavv
The computer says NO
pi_114920457
Goed te horen dat je ze lekker vond!

maar ehhh... de flessen zijn toch nog niet leeg? Dan gewoon nog een keertje doen he :)
pi_114920535
Zit aan een sample Longmorn uit 1976 van het Belgische Thosop label. Uit een bourbonvat op 53%.

Heerlijk fruitig.
Take on the situation, but not the torment ...
  dinsdag 31 juli 2012 @ 22:50:39 #21
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_114921063
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 22:42 schreef SevenWonders het volgende:
Zit aan een sample Longmorn uit 1976 van het Belgische Thosop label. Uit een bourbonvat op 53%.

Heerlijk fruitig.
Da's inderdaad een mooie botteling, hoewel ik de First Cask Longmorn (weliswaar van een sherryvat) van dit jaar toch wel beter vind...
  † In Memoriam † zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:26:32 #22
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115110232
Vanavond staat een Aberlour 10 op het menu. :Y
Een Highlander dit keer dus.
Redelijk zacht, maar met een scherpige nasmaak, wel te doen op zich.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:46:33 #23
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_115111351
Mijn fles Yamazaki is nog niet op, maar de bodem komt nu wel rap dichterbij -O-
pi_115112551
Bij mij zit er een Glen Elgin 12 in het glas nu. Prima whisky! Fruitig, zoetig, redelijk scherp. Lekker!
pi_115122383
Zo de volgende proeverij is ook weer geboekt. 25 oktober met David Stirk van Creative Whisky Company en Hans Bol van Whisky Import Nederland. Dat belooft wat :)

@JeMoeder: volgens mij zijn er nog een paar kaarten ;)
Whiskyplankje
  zondag 5 augustus 2012 @ 10:49:06 #26
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_115129547
Mijn wederhelft heeft voor zijn verjaardag weer een nieuwe fles erbij gekregen..:

Glenn Devron 10 years
Een speysider dus :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:09:05 #27
128548 pavv
The computer says NO
pi_115136153
Glen Deveron, een betaalbare dram.

wat scherp op de neus, wat granig, iets van karton.
beetje moutig, beetje romig, beetje zoet. Niet al te ingewikkeld.
geen noemenswaardige finish.

Toegankelijk, maar zeker geen hoogvlieger.
  † In Memoriam † zondag 5 augustus 2012 @ 14:59:55 #28
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115138128
Nog hééél eventjes wachten, dan trek ik hier toch ook weer een flesje open. :9
pi_115147008
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:11 schreef Karstman het volgende:
Zo de volgende proeverij is ook weer geboekt. 25 oktober met David Stirk van Creative Whisky Company en Hans Bol van Whisky Import Nederland. Dat belooft wat :)

Die van mij ook, maar dat schijnt dan iets te maken te hebben met een Ardbeg en een of andere Italiaanse astronoom. ;)
  zondag 5 augustus 2012 @ 19:38:06 #30
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_115150325
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 18:30 schreef totalatool het volgende:

[..]

Die van mij ook, maar dat schijnt dan iets te maken te hebben met een Ardbeg en een of andere Italiaanse astronoom. ;)
Hopelijk is de whisky beter dan het zoveelste marketingspraatje er omheen... :r
pi_115158192
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2012 19:38 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Hopelijk is de whisky beter dan het zoveelste marketingspraatje er omheen... :r
Eerste "review" die ik zag sprak over 90 punten. Overigens scoren Ardbegs altijd wel hoog...
  † In Memoriam † zondag 5 augustus 2012 @ 22:00:12 #32
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115158667
Hier weer de bekende Laphroaig Quarter Cask. Een stevige roker, altijd goed om het weekend mee af te toppen. :Y
  zondag 5 augustus 2012 @ 22:06:38 #33
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_115159102
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2012 21:52 schreef totalatool het volgende:

[..]

Eerste "review" die ik zag sprak over 90 punten. Overigens scoren Ardbegs altijd wel hoog...
Uiteraard scoren de bottelingen van Ardbeg vaak hoog, Ardbeg is immers een publiekslieveling en die valt men niet snel af. Moet eerlijk zeggen dat ik de Ardbeg Day botteling zeer goed vond, maar wat ik van een Marsala wijn-finish moet denken... :X

Maar laten we hopen dat die reviewer (bron??) gelijk heeft, ik ben benieuwd...
  Redactie Frontpage zondag 5 augustus 2012 @ 23:35:05 #34
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115164993
Na een week toscane ben ik aan de La Chouffe gegaan, morgen weer een lekkere malt :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage zondag 5 augustus 2012 @ 23:36:02 #35
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115165061
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:11 schreef Karstman het volgende:

Ik was op vakantie, zal snel even gaan informeren deze week wie er mee wil :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_115174599
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 22:06 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Uiteraard scoren de bottelingen van Ardbeg vaak hoog, Ardbeg is immers een publiekslieveling en die valt men niet snel af. Moet eerlijk zeggen dat ik de Ardbeg Day botteling zeer goed vond, maar wat ik van een Marsala wijn-finish moet denken... :X

Maar laten we hopen dat die reviewer (bron??) gelijk heeft, ik ben benieuwd...
Ik kan die puntenvermelding niet meer vinden, maar ik herinner me wel dat de Galileo niet bij naam genoemd werd wegens het persembargo of zoiets.
Hoe dan ook is het inderdaad vrij zeker dat welke Ardbeg dan ook altijd een goede review krijgt.
Ik maak me er weinig zorgen over.

[ Bericht 0% gewijzigd door totalatool op 06-08-2012 09:27:10 ]
pi_115181139
Alleen de Ardbeg Blasda scoort volgens mij wat minder goed...
  † In Memoriam † woensdag 8 augustus 2012 @ 23:05:48 #38
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_115313964
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 12:53 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
Alleen de Ardbeg Blasda scoort volgens mij wat minder goed...
Heb nog een restje staan van een prive-proeferijtje. Vind het een fijn drankje, mooie prijs/kwaliteit.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † woensdag 8 augustus 2012 @ 23:08:27 #39
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_115314161
Clynelish 2004 uit The Ultimate Collection is mijn whisky geworden om mee te nemen op vakantie. Niet overboard gaan, want hij gaat/moet op in twee weken met een legertje speciaalbiertjes erbij.
Carpe Libertatem
pi_115337391
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 23:08 schreef Boze_Appel het volgende:
Clynelish 2004 uit The Ultimate Collection is mijn whisky geworden om mee te nemen op vakantie. Niet overboard gaan, want hij gaat/moet op in twee weken met een legertje speciaalbiertjes erbij.
Goede keus! Heerlijk fris en fruitige whisky. Héél licht van kleur, heb nog niet eerder zo'n lichte whisky gezien. Maar hij is verdomd lekker :Y
pi_115338471
Wat is een goeie whisky voor een beginnende whisky drinker?
Ik heb al een flesje Glenfiddich 12 en 15 achter de kiezen, en een Glenlivet 12. Die vond ik wel erg lekker, maar zijn volgens mij redelijk 'veilige' en zachte whisky's die makkelijk wegdrinken.
Wat zou nu een logische volgende stap zijn? Iets met een wat meer aparte smaak ofzo?
  donderdag 9 augustus 2012 @ 16:18:28 #42
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_115340259
Ik zou een set met wat van die mini flesjes kopen en gewoon een hoop proeven. Het hangt nogal van iemands persoonlijke voorkeur af wat lekker is en wat niet (open deur). Toen ik begon met whisky drinken vond ik de 'makkelijk drinkbare' whisky's niet meteen heel lekker. Toen ik een Tallisker had geprobeerd werd m'n interesse al heel wat meer gewekt en na een Laphroaig was ik helemaal om, terwijl dat behoorlijk 'heavy' whisky's zijn (vooral die laatste).

Dus ik zou vooral veel verschillende dingen proeven en kijken wat je lekker vindt. Van daaruit kun je dan meer in een bepaalde richting gaan zoeken.
pi_115341714
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 16:18 schreef Aikara het volgende:
Ik zou een set met wat van die mini flesjes kopen en gewoon een hoop proeven. Het hangt nogal van iemands persoonlijke voorkeur af wat lekker is en wat niet (open deur). Toen ik begon met whisky drinken vond ik de 'makkelijk drinkbare' whisky's niet meteen heel lekker. Toen ik een Tallisker had geprobeerd werd m'n interesse al heel wat meer gewekt en na een Laphroaig was ik helemaal om, terwijl dat behoorlijk 'heavy' whisky's zijn (vooral die laatste).

Dus ik zou vooral veel verschillende dingen proeven en kijken wat je lekker vindt. Van daaruit kun je dan meer in een bepaalde richting gaan zoeken.
Precies.
Het gaat niet zozeer om een 'aparte smaak'. Er is zóveel smaak te ontdekken in whisky, het is maar net waar je van houdt. De één houdt van rokerig, de ander van zacht en fruitig. En iemand anders weer van stevige sherried whisky's, om maar iets te noemen.
Dus mijn tip is, net als Aikara, om eens wat miniatuurtjes aan te schaffen. En op een kaart als deze kun je uitvinden in welke hoek je voorkeur ligt, of juist niet.
  † In Memoriam † donderdag 9 augustus 2012 @ 16:48:12 #44
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115341806
Hey, het kaartje is bijgewerkt! :Y
pi_115341935
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 16:46 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Precies.
Het gaat niet zozeer om een 'aparte smaak'. Er is zóveel smaak te ontdekken in whisky, het is maar net waar je van houdt. De één houdt van rokerig, de ander van zacht en fruitig. En iemand anders weer van stevige sherried whisky's, om maar iets te noemen.
Dus mijn tip is, net als Aikara, om eens wat miniatuurtjes aan te schaffen. En op een kaart als deze kun je uitvinden in welke hoek je voorkeur ligt, of juist niet.
[ afbeelding ]
Oh, enne, als ik dan nog zo vrij mag zijn om een tip te geven: Dalwhinnie 15. Dat was één van mijn eerste whisky's en nog steeds eentje die ik standaard in mijn kast heb staan :) Veel plezier met je ontdekkingstocht :Y

Edit: Ho, ik wilde mijn post editten. Dat werd dus een quote :@
  † In Memoriam † donderdag 9 augustus 2012 @ 18:23:03 #46
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_115345054
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 15:14 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Goede keus! Heerlijk fris en fruitige whisky. Héél licht van kleur, heb nog niet eerder zo'n lichte whisky gezien. Maar hij is verdomd lekker :Y
Ik ken hem al en hij is inderdaad lekker. De kleur is gewoon (bijna) witte wijn.
Carpe Libertatem
pi_115349695
Hmmm. Na lange lange lange tijd geen whisky gehad te hebben, vandaag me maar weer eens langs de slijter gweest. En een fles Finlaggan 10 en Bruichladdich 10 meegenomen :9~

Zit nu te nippen aan de bruichladdich en vind hem erg lekker O+
  donderdag 9 augustus 2012 @ 22:32:01 #48
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_115358614
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 18:23 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik ken hem al en hij is inderdaad lekker. De kleur is gewoon (bijna) witte wijn.
Wij hebben deze Clynelish afgelopen zaterdag blind geproefd en dachten aanvankelijk dat het spirit van een jaartje oud was, a la die van Glenglassaugh. Niet dus, maar echt geweldig was deze whisky verder ook niet, vond ik...
  † In Memoriam † donderdag 9 augustus 2012 @ 22:42:24 #49
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_115359294
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 22:32 schreef MadMaster het volgende:

Niet dus, maar echt geweldig was deze whisky verder ook niet, vond ik...
Gelukkig verschillen smaken.
Carpe Libertatem
  donderdag 9 augustus 2012 @ 22:48:57 #50
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_115359664
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 22:42 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Gelukkig verschillen smaken.
Gelukkig wel, allemaal hetzelfde wel en niet lekker vinden, levert alleen maar schaarste en anderzijds overschotten op... :P
  † In Memoriam † donderdag 9 augustus 2012 @ 22:50:27 #51
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_115359750
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 22:48 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Gelukkig wel, allemaal hetzelfde wel en niet lekker vinden, levert alleen maar schaarste en anderzijds overschotten op... :P
Bovendien moest het een whisky zijn dat ik niet erg zou vinden om achterover te slaan als ik opeens het meer in wil rennen.
Carpe Libertatem
pi_115386101
Ik heb vandaag een flesje An Cnoc 12 aangeschaft, en een setje mini Jura's van 3x5cl. De 10y, Superstition en 16y. Vanavond sowieso even iets van proeven :Y
  Redactie Frontpage zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:46:53 #53
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115419079
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 17:11 schreef Winski05 het volgende:
Ik heb vandaag een flesje An Cnoc 12 aangeschaft, en een setje mini Jura's van 3x5cl. De 10y, Superstition en 16y. Vanavond sowieso even iets van proeven :Y
Laat even weten wat je van de 16yo vind!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_115423048
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 16:46 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Precies.
[ afbeelding ]
Thanks!
Dit is wel een mooi overzichtje.

Snap dat het lastig is om zo een bepaalde whisky aan te raden omdat het ligt aan de persoonlijke voorkeur. Ik zal inderdaad eens wat van die miniatuurtjes gaan opsnorren.
pi_115426820
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 11:46 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Laat even weten wat je van de 16yo vind!
Ik ga hem vanavond proeven, dan laat ik het je even weten :)
  Redactie Frontpage zondag 12 augustus 2012 @ 12:56:33 #56
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115458636
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 16:47 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Ik ga hem vanavond proeven, dan laat ik het je even weten :)
Nice :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 12 augustus 2012 @ 17:20:35 #57
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_115468016
Heb pas een fles Bruichladdich Peat gekocht, erg lekker.
Niet zo "peat" als de naam doet vermoeden maar wel heel lekker. Erg complex ook.
Fruitig maar daarna toch die karakteristieke islay-smaak.
Dus nu een flesje "Waves" besteld.
Iemand daar ervaring mee?
  † In Memoriam † zondag 12 augustus 2012 @ 17:56:09 #58
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115469389
Nope, niet bekend met de Wave.
Ik vond de Bruichladdich Peat aardig, maar geen echte topper. Wat ziltig, bitter en wat jodium. Niet heel fout, maar daar is het ook wel mee gezegd.
  † In Memoriam † zondag 12 augustus 2012 @ 17:57:00 #59
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115469422
Zit zelf weer eens aan een Laphroaig QC. Klassieker en stevig, dus altijd goed om het weekend mee af te ronden. :9
  zondag 12 augustus 2012 @ 19:18:35 #60
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_115472476
Toch vind ik "Peat" een aangename verassing naast de Ardbeg en Laphroaig die ik heb staan.
Finlaggan Cask strenght was trouwens ook erg ok!
Zeker waar voor je geld.
Laphroaig QC is ook lekker ja.
Alle islays die ik tot nu toe op heb eigenlijk wel.
Celp wil ik ook nog eens proberen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DaCobus op 12-08-2012 19:25:59 ]
pi_115474439
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 12:56 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Nice :)
Ik vond de Jura 16 erg lekker! Sowieso lekkerder dan zijn 10-jarige broertje(die ik overigens ook lekker vind). Hij is zacht en romig van smaak, beetje honing/perzik achtig. Qua geur zit er op de achtergrond ook een vleugje rook, maar die kan ik in de smaak vooralsnog niet terugvinden. Maar misschien komt dat nog, want ik heb er immers pas een paar slokjes van gehad. Maar hij beviel me heel goed! Via internet kost 'ie ongeveer 30 euro, dus die gaat binnenkort wel aangeschaft worden :Y
  Redactie Frontpage zondag 12 augustus 2012 @ 21:13:18 #62
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115477485
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 20:05 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Ik vond de Jura 16 erg lekker! Sowieso lekkerder dan zijn 10-jarige broertje(die ik overigens ook lekker vind). Hij is zacht en romig van smaak, beetje honing/perzik achtig. Qua geur zit er op de achtergrond ook een vleugje rook, maar die kan ik in de smaak vooralsnog niet terugvinden. Maar misschien komt dat nog, want ik heb er immers pas een paar slokjes van gehad. Maar hij beviel me heel goed! Via internet kost 'ie ongeveer 30 euro, dus die gaat binnenkort wel aangeschaft worden :Y
Klinkt interessant. Ik vind de 10yo ook lekker, en ik heb nog korting liggen van drankdozijn, dus ik denk dat ik het er gewoon op ga wagen :)

Bedankt voor de feedback!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_115733767
Heb vanavond bij mijn schoonfamilie 2 drams Singleton 12y gehad. Helemaal niets mis mee!
  † In Memoriam † zondag 19 augustus 2012 @ 00:32:54 #64
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_115733911
Inderdaad niets mis met zo'n schoonfamilie. ;)
pi_115739059
quote:
99s.gif Op zondag 19 augustus 2012 00:32 schreef Cynix ® het volgende:
Inderdaad niets mis met zo'n schoonfamilie. ;)
Haha, dat sowieso niet ;) Maar ik vond het serieus best een lekkere whisky. Ideaal voor een warme avond onder de sterrenhemel, blijkbaar. Ik lees er wel eens slechte dingen over, dus had lage verwachtingen. Achteraf gezien ten onrechte :)
pi_115742296
Gister op een verjaardag buiten onder de sterrenhemel met een paar man 3/4 fles BNJ weggezet, blijft een fijne niet over nadenken blend die het ook in deze hitte prima doet.
Whiskyplankje
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:39:12 #67
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_115943655
Ik was tot nu toe meer van de bourbon' s, maar ik begin de Schotse whisky's meer te waarderen.
Mijn favoriet tot nu toe is de Highland Park (12y). Op mijn verlanglijstje staan (aangeraden door vrienden):
- Laphroaig Quarter Cask
- Ardbeg Uigeadail
pi_115943873
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:18 schreef DaCobus het volgende:
Toch vind ik "Peat" een aangename verassing naast de Ardbeg en Laphroaig die ik heb staan.
Finlaggan Cask strenght was trouwens ook erg ok!
Zeker waar voor je geld.
Laphroaig QC is ook lekker ja.
Alle islays die ik tot nu toe op heb eigenlijk wel.
Celp wil ik ook nog eens proberen.
persoonlijk vond ik de peat niet heel geweldig tov ander bruichladdichs.
nu de nieuwe Port Charlotte gekocht "the peat project"
dit weekend maar eens gaan proberen
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_115952287
Iemand hier wel eens geweest?

http://www.whiskyenrumaanzee.nl/
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 14:50:13 #70
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  Redactie Frontpage vrijdag 24 augustus 2012 @ 14:55:36 #71
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115952860
De 16yo Jura nu 3x geproefd (lekker flesje gekocht) en hij bevalt me zeer, zeer goed!

Op het oog is hij stroperig en strobruin.
Hij ruikt zacht, bloemig, iets van turf krijg ik mee.
Op het palet proef ik honing, caramel, vanille, bloemen, erg vol, veel body.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_115954021
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 14:50 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, alle jaren, op één na...
Aanrader dus?

Hoe is de sfeer bij zoiets?
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:33:32 #73
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_115954422
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 15:23 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Aanrader dus?
Voor zowel de beginnende als de gevorderde whisky-liefhebber is er genoeg aanbod, de meeste Nederlandse importeurs zijn aanwezig.

quote:
Hoe is de sfeer bij zoiets?
Prima, lekker rondschuifelen bij de diverse stands. Drankje, praatje, allemaal erg gemoedelijk.

Dit jaar sta ik er waarschijnlijk achter een stand, dus wellicht tot dan...
  Redactie Frontpage vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:58:04 #74
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_115955377
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 15:33 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Voor zowel de beginnende als de gevorderde whisky-liefhebber is er genoeg aanbod, de meeste Nederlandse importeurs zijn aanwezig.

[..]

Prima, lekker rondschuifelen bij de diverse stands. Drankje, praatje, allemaal erg gemoedelijk.

Dit jaar sta ik er waarschijnlijk achter een stand, dus wellicht tot dan...
Ik ga toch maar gewoon voor het Whiskyfestival.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:09:30 #75
81329 MadMaster
Schots en scheef...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')