http://www.volkskrant.nl/(...)ek-maar-indigo.dhtmlquote:Maar boven alles zorgt Barbara ervoor dat Sofie altijd zichzelf kan zijn. Al betekent dat soms dat ze andermans grenzen overschrijdt.
Laatst waren ze bij opa, Barbara’s vader. ‘Uw nieuwe auto heeft een lelijke kleur’, zei Sofie. En dat bleef ze maar herhalen. Totdat opa zijn hand hief; hij had haar bijna geslagen. Toen rende Sofie naar de slaapkamer.
‘Je had moeten ingrijpen,’ zei opa later tegen Barbara. ‘Nee’, antwoordde die, ‘dat doe ik niet. Sterrenkinderen zoeken nou eenmaal grenzen op, dus ook Sofie.’
Want als er een ding is dat Barbara heeft geleerd: Sofies gave is het probleem van de omgeving. Niet dat van Sofie. En al helemaal niet het hare.
Hangt er vanaf. Heel af en toe een tik voor de billen is niks mis mee, als het kind iets heel ergs gedaan heeft.quote:
Nee.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:08 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Hangt er vanaf. Heel af en toe een tik voor de billen is niks mis mee, als het kind iets heel ergs gedaan heeft.
Als een kind van je vriendin herhaaldelijk tegen je zegt dat je een rotkop hebt, en je vriendin grijpt niet in want ze heeft een 'sterrenkind' dan vind jij dat allemaal best?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:09 schreef Leandra het volgende:
Een kind willen slaan omdat ze herhaalt dat je auto een lelijke kleur heeft?
Geen wonder dat moeder een andere opvoedmethode kiest dan haar ouders....
Geen flauw idee wat sterrenkinderen zijn trouwens, maar het voorbeeld in de OP is nogal triest... vooral opa.
Een corrigerende tik op zijn tijd kan geen kwaad hoor, ik heb ze ook gehad en ik ben gewoon goed terechtgekomen en heb een goede relatie met mijn ouders. De wereld is gewoon veel te mieterig geworden omdat tegenwoordig een draai om de oren al "kindermishandeling" isquote:
Je vergelijkt "een rotkop hebben" met "je auto heeft een lelijke kleur"?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:12 schreef Bunnyfluff het volgende:
[..]
Als een kind van je vriendin herhaaldelijk tegen je zegt dat je een rotkop hebt, en je vriendin grijpt niet in want ze heeft een 'sterrenkind' dan vind jij dat allemaal best?
Oftewel, het zijn gewoon autisten met een "hippe" benaming.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:15 schreef DeTolk het volgende:
http://www.nieuwetijdskind.com/indigo-test-indigo-eigenschappen/
Zweverig New-Age gedoe.
Oh ik denk ook zeker niet dat een kind er perse iets aan overhoud. Het gaat erom dat je je kind moet leren hoe zich te gedragen, en je ook het goede voorbeeld dient te geven. Slaan is niet oke, dus dan moet je zelf ook niet die regel breken.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:14 schreef Jachtgeweer het volgende:
[..]
Een corrigerende tik op zijn tijd kan geen kwaad hoor, ik heb ze ook gehad en ik ben gewoon goed terechtgekomen en heb een goede relatie met mijn ouders. De wereld is gewoon veel te mieterig geworden omdat tegenwoordig een draai om de oren al "kindermishandeling" is.
Zolang je ze maar hun gang laat gaan en alleen foei zegt, worden het juist van die petjesvolkeren.
Vind ik ook hoor. Kinderen kan je nou eenmaal nog niet altijd rationeel laten blijken dat ze iets verkeerd hebben gedaanquote:
Ik bedoel ook geen slaan suikersnoesje, ik bedoel een tikjequote:Op maandag 25 juni 2012 12:16 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Oh ik denk ook zeker niet dat een kind er perse iets aan overhoud. Het gaat erom dat je je kind moet leren hoe zich te gedragen, en je ook het goede voorbeeld dient te geven. Slaan is niet oke, dus dan moet je zelf ook niet die regel breken.
Het is gewoon niet de beste manier. Dus als je je gewoon even verdiept in de opvoedkunde is het niet nodig.
Precies. Niks lekkerders dan na een frustrerende werkdag even met de riem over je kind te gaan.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:17 schreef Splutje het volgende:
[..]
Vind ik ook hoor. Kinderen kan je nou eenmaal nog niet altijd rationeel laten blijken dat ze iets verkeerd hebben gedaan
Autisme... Ook iets door de farmaceutische industrie bedacht.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:16 schreef Jachtgeweer het volgende:
[..]
Oftewel, het zijn gewoon autisten met een "hippe" benaming.
Slaan is weer overdreven, maar een tik geven of stevig vast grijpen zodat je je standje kracht bijzet dmv een pijnprikkelquote:Op maandag 25 juni 2012 12:16 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Oh ik denk ook zeker niet dat een kind er perse iets aan overhoud. Het gaat erom dat je je kind moet leren hoe zich te gedragen, en je ook het goede voorbeeld dient te geven. Slaan is niet oke, dus dan moet je zelf ook niet die regel breken.
Het is gewoon niet de beste manier. Dus als je je gewoon even verdiept in de opvoedkunde is het niet nodig.
Lees de link naar de volkskrant artikel maar eens, dit kind leert dus absoluut NIET hoe het zich moet gedragen.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:16 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Dit inderdaad.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:18 schreef Splutje het volgende:
[..]
Slaan is weer overdreven, maar een tik geven of stevig vast grijpen zodat je je standje kracht bijzet dmv een pijnprikkel
Je mag het ook een indigokind noemen, of een nieuwetijdskind.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:18 schreef Marie30 het volgende:
Raar dat dit bij jullie sterrenkinderen genoemd wordt...? In België is een sterrenkindje een overleden kind.
Oh, ik dacht dat dat kinderen met vele sterren in het gezicht getatoeëerd waren.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:18 schreef Marie30 het volgende:
Raar dat dit bij jullie sterrenkinderen genoemd wordt...? In België is een sterrenkindje een overleden kind.
Ook dat is niet de beste manier om je kind slecht gedrag af te leren.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:17 schreef Jachtgeweer het volgende:
[..]
Ik bedoel ook geen slaan suikersnoesje, ik bedoel een tikje. Althans, onder slaan versta ik een vuist geven
.
Huh, dat is wel raar.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:18 schreef Marie30 het volgende:
Wat dan wel? Hem op de strafstoel zetten?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:20 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Ook dat is niet de beste manier om je kind slecht gedrag af te leren.
Moet je de test voor (jong) volwassenen voor de lol eens doen, grote kans dat je ook een indigo bentquote:Op maandag 25 juni 2012 12:15 schreef DeTolk het volgende:
http://www.nieuwetijdskind.com/indigo-test-indigo-eigenschappen/
Zweverig New-Age gedoe.
Je moet toch iets verzinnen om het gedrag van een kind goed te praten.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:19 schreef aspirantspierbundel het volgende:
Al die benamingen
sterrenkinderen![]()
ja, vast wel![]()
![]()
Zo wordt dat hier ook genoemd ja... Ik noem het een kind van eenquote:Op maandag 25 juni 2012 12:19 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Je mag het ook een indigokind noemen, of een nieuwetijdskind.
Dat is het sterrenmeisjequote:Op maandag 25 juni 2012 12:19 schreef Casos het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat dat kinderen met vele sterren in het gezicht getatoeëerd waren.
En dus uiteraard om wangedrag niet te hoeven corrigeren.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:17 schreef Frank_Drebin het volgende:
Ik geloof daar absoluut niet in. Dat is gewoon pseudowetenschap gebruiken om zogenaamd aan te tonen dat het kind o zo speciaal is.
Hier ook hoor... ik weet ook niet waar die term vandaan komt, het is gewoon Indigo (wat in mijn ogen vooral de kleur van een spijkerbroek isquote:Op maandag 25 juni 2012 12:18 schreef Marie30 het volgende:
Emotionele chantage is het beste.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:20 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Wat dan wel? Hem op de strafstoel zetten?
Ga ik ook eens proberenquote:Joshua zat inmiddels op een Vrije School, en op een dag draaide hij weer rondjes om zijn eigen as. ‘Weet je wat dit is’, zei een andere moeder, ‘hij pikt trillingen uit de kosmos op.’
Wat dan? Als je louter probeert te redenen gaat het echt het ene oor in en het andere weer uit hoorquote:Op maandag 25 juni 2012 12:20 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Gaat voornamelijk over doodgeboren kinderen. Die mama's noemen ze ook sterrenmama's. Ik vind dat wel toepasselijk.quote:
Indigo is dan de kleur van hun aura of zoietsquote:Op maandag 25 juni 2012 12:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier ook hoor... ik weet ook niet waar die term vandaan komt, het is gewoon Indigo (wat in mijn ogen vooral de kleur van een spijkerbroek is)
Klopt, hoe triest is het tegenwoordig ook.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:20 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Je moet toch iets verzinnen om het gedrag van een kind goed te praten.
Niet helemaal, ik heb er een van 20 die nog wel eens een opvoedkundige tik heeft gehad, en een van 1½ die er nog geen heeft gehad, maar het blijkt toch ook echt anders te kunnen dan 20 jaar geleden de norm was.... kost wel wat meer tijd, en vreemd genoeg hadden de moeders 20 jaar geleden over het algemeen nog meer tijd voor de opvoeding omdat het nog vrij normaal was dat je stopte met werken of minder ging werken zodra je kinderen kreeg.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:22 schreef Splutje het volgende:
[..]
Wat dan? Als je louter probeert te redenen gaat het echt het ene oor in en het andere weer uit hoor
Niet vreemd, Fok! zit vol met sterrenindigonieuwetijdskinders.quote:
Nee, precies want het kind kan er niets aan doen want het is een indigokind, sterrenkind, paranormaal begaafd. Allemaal termen die absoluut geen wetenschappelijk fundament hebben - in tegenstelling tot bijvoorbeeld autisme - maar men slaat hier een beetje in door met dat verzinnen van termen om maar niet te hoeven corrigeren. Vroeger had men dit niet, toen corrigeerde men zulk gedrag simpelweg.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:21 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
En dus uiteraard om wangedrag niet te hoeven corrigeren.
Autisme wordt tegenwoordig ook nog maar weinig wetenschappelijk gebruikt. Hoeveel mensen lopen er wel niet rond met kinderen die ze zelf hebben gediagnosticeerd op basis van een of andere internetsite.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:25 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Nee, precies want het kind kan er niets aan doen want het is een indigokind, sterrenkind, paranormaal begaafd. Allemaal termen die absoluut geen wetenschappelijk fundament hebben - in tegenstelling tot bijvoorbeeld autisme - maar men slaat hier een beetje in door met dat verzinnen van termen om maar niet te hoeven corrigeren. Vroeger had men dit niet, toen corrigeerde men zulk gedrag simpelweg.
En het zijn ook van die zweverige types die ermee aan komen. De wetenschap blijft er in ieder geval ver vandaan omdat het natuurlijk gewoon onzin is, het zijn vaak diezelfde types die ook bepaalde stenen dragen omdat dat zogenaamd geneest. Complete onzin en jammer dat mensen in 2012 nog steeds zo barbaars zijn hierin te geloven.
even lekker je hoofd leeghalenquote:Op maandag 25 juni 2012 12:26 schreef CaptainCookie het volgende:
Mensen het was gezellig maar ik heb even genoeg indrukken gehad voor vandaag.
mijn persoonlijke favorietquote:Dolphin Meditation Janina Parvati
Dolfijnen en walvissen nemen ons mee in de diepte van de oceanen waar de absolute stilte heerst. Dolphin Meditation is een fantastische muzikale begeleiding voor diepteontspanning. Uitgebalanceerd en gecentreerd verdwijn je in de diepte van je innerlijke schoonheid.
Nou dit verhaal uit de OP is nogal bizar, nu weet ik niet hoe oud Sofie is, maar je dient je kind te leren dat je mensen kan kwetsen met opmerkingen. De vraag is of ze dat ooit geleerd heeft, natuurlijk zoekt een kind grenzen op, het moet leren wat wel en niet mag en hoe de wereld werkt. Als Sofie dat niet heeft geleerd kan zij op bijvoorbeeld 5-jarige leeftijd niet perse weten dat zoiets niet mag. Als jij hierop reageert door een tik te geven voelt zij een grote afwijzing en zal ze het zeker niet meer doen. Omdat ze bang is, dat is niet de goede motivatie om slecht gedrag af te leren.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:20 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Wat dan wel? Hem op de strafstoel zetten?
Dat klopt wel. Maar feit blijft wel dat autisme echt een stoornis is en dat kan ook gediagnosticeerd worden door experts op dat gebied. Dat er mensen zelf diagnoses aan het stellen zijn slaat natuurlijk nergens op. Maar in tegenstelling tot autisme hebben termen als indigo kind, paranormaal begaafd geen wetenschappelijk fundament maar is meer van het kaliber Astro TV.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Autisme wordt tegenwoordig ook nog maar weinig wetenschappelijk gebruikt. Hoeveel mensen lopen er wel niet rond met kinderen die ze zelf hebben gediagnosticeerd op basis van een of andere internetsite.
Daar zou ik overigens niet al te zeker van zijnquote:Op maandag 25 juni 2012 12:29 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Dat klopt wel. Maar feit blijft wel dat autisme echt een stoornis is en dat kan ook gediagnosticeerd worden door experts op dat gebied.
Het logo:quote:Karin heeft een stichting opgericht: Hand in Hand voor Indigokinderen. Joshua ontwierp het logo.
Dat is dus het probleem met de ouders van indigokinderen. Zij denken dat hun kind een speciale gave heeft, en dat ze het daarom volledig vrij moeten laten: zij hebben zelf de gave niet, dus ze zien niet in wanneer hun grenzen de gave van het kind belemmeren.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:29 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Nou dit verhaal uit de OP is nogal bizar, nu weet ik niet hoe oud Sofie is, maar je dient je kind te leren dat je mensen kan kwetsen met opmerkingen. De vraag is of ze dat ooit geleerd heeft, natuurlijk zoekt een kind grenzen op, het moet leren wat wel en niet mag en hoe de wereld werkt. Als Sofie dat niet heeft geleerd kan zij op bijvoorbeeld 5-jarige leeftijd niet perse weten dat zoiets niet mag. Als jij hierop reageert door een tik te geven voelt zij een grote afwijzing en zal ze het zeker niet meer doen. Omdat ze bang is, dat is niet de goede motivatie om slecht gedrag af te leren.
Je moet eerst uitleggen waarom zoiets niet kan, zodat ze snapt dat het niet door de beugel kan. Als zij vervolgens niet luistert moet je haar leren dat daden consequenties hebben.
Dan kun je een bijpassende straf bedenken.
Deze beschrijving vind ik overigens erg naar autisme neigen.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:31 schreef MAHL het volgende:
‘Je hebt wel gelijk, je zal het alleen niet krijgen.’ Dat zegt Karin tegen haar indigozoon Joshua wanneer mensen hem hebben gekwetst. Indigo’s kunnen slecht tegen onrecht, dus wanneer Joshua volwassenen iets fout ziet doen, zegt hij daar wat van. Komen de ouders van een vriendje laat thuis, zegt Joshua: ‘Jullie moeten je kinderen niet zo lang alleen laten.’ En laat de buurman zijn lampen de hele dag branden, belt Joshua bij hem aan: ‘Elektronica mag je niet nodeloos aan laten staan.’ Ga toch weg, zegt zo’n buurman dan. En dan wordt Joshua boos, soms dagenlang. Maar dat haar zoon een indigo is, vertelt Karin de buren niet. Het heeft geen zin, ze begrijpen het toch niet.
wat nou hand in hand, ziet er meer uit als een brofist.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:33 schreef Insomnia_ het volgende:
[ afbeelding ]
mooi logo, weet niet wat jullie haten
Die Joshua, wat 'n baasquote:Op maandag 25 juni 2012 12:31 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Het logo:
[ afbeelding ]
Een echte Rembrandt
Welnee joh, hij doet gewoon wat alle kinderen doen: zijn ouders papegaaien. Hij hoort moeder zeggen dat het onverantwoord is om kinderen zo lang alleen thuis te laten zitten en dat het slecht is voor het milieu om de lampen zo lang aan te laten staan. Maar waar de meeste ouders zich de ogen uit de kop schamen als hun kinderen hun kritiek papegaaien, denkt deze mevrouw dat het jochie intelligent genoeg is om te snappen dat die dingen fout zijn.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:31 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Deze beschrijving vind ik overigens erg naar autisme neigen.
Het lijken wel twee homoseksuele spermatozoïden.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:33 schreef Insomnia_ het volgende:
[ afbeelding ]
duidelijk geen regenboogkind die deze nieuwetijdkunst kan waarderenquote:Op maandag 25 juni 2012 12:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het lijken wel twee homoseksuele spermatozoïden.
Nou ja, dat hij echt bij de buurman gaat aanbellen vind ik niet langer papegaaien maar dat vind ik bijna ziekelijk worden.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Welnee joh, hij doet gewoon wat alle kinderen doen: zijn ouders papegaaien. Hij hoort moeder zeggen dat het onverantwoord is om kinderen zo lang alleen thuis te laten zitten en dat het slecht is voor het milieu om de lampen zo lang aan te laten staan. Maar waar de meeste ouders zich de ogen uit de kop schamen als hun kinderen hun kritiek papegaaien, denkt deze mevrouw dat het jochie intelligent genoeg is om te snappen dat die dingen fout zijn.
Dat ze er daarbij in extenso maar even vanuit mag gaan dat haar meningen ook juist zijn, is mooi meegenomen.
Dit....quote:Op maandag 25 juni 2012 12:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Welnee joh, hij doet gewoon wat alle kinderen doen: zijn ouders papegaaien. Hij hoort moeder zeggen dat het onverantwoord is om kinderen zo lang alleen thuis te laten zitten en dat het slecht is voor het milieu om de lampen zo lang aan te laten staan. Maar waar de meeste ouders zich de ogen uit de kop schamen als hun kinderen hun kritiek papegaaien, denkt deze mevrouw dat het jochie intelligent genoeg is om te snappen dat die dingen fout zijn.
Dat ze er daarbij in extenso maar even vanuit mag gaan dat haar meningen ook juist zijn, is mooi meegenomen.
Hoe reageren de ouders ook op zulk gedrag? Lachen ze, laten ze een soort trots doorschijnen op dit ''oh zo volwassen'' gedrag van hun kind?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:37 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Nou ja, dat hij echt bij de buurman gaat aanbellen vind ik niet langer papegaaien maar dat vind ik bijna ziekelijk worden.
Net twee botsende wiskundige zaadcellen.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:33 schreef Insomnia_ het volgende:
[ afbeelding ]
Precies! Als die moeder hem complimenten geeft omdat hij zo geweldig en volwassen is als hij bij de buurman gaat klagen, zal hij dat blijven doen. Zo zijn kinderen.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:39 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Hoe reageren de ouders ook op zulk gedrag? Lachen ze, laten ze een soort trots doorschijnen op dit ''oh zo volwassen'' gedrag van hun kind?
Het heeft allemaal te maken met grenzen stellen, en of het nou een sterrenkind is () of niet, elk kind heeft daar behoefte aan.
Mee eens. Kijk bijvoorbeeld maar naar wat die moeder zegt. ' Je hebt gelijk maar je zult het toch niet krijgen'. Hoe kun je zo de fout in gaan, zo laat je het kind in zijn eigen onzin geloven. Je zou ook een goed gesprek met dat kind kunnen voeren en uitleggen waarom het niet normaal is dat je bij iemand aanbelt om te zeggen dat de lichten uit moeten.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:39 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Hoe reageren de ouders ook op zulk gedrag? Lachen ze, laten ze een soort trots doorschijnen op dit ''oh zo volwassen'' gedrag van hun kind?
Het heeft allemaal te maken met grenzen stellen, en of het nou een sterrenkind is () of niet, elk kind heeft daar behoefte aan.
quote:Op maandag 25 juni 2012 12:18 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Autisme... Ook iets door de farmaceutische industrie bedacht.
Gebrek aan opvoeding heet dat, en niet meegaan in de waanideeën van je koter
quote:Op maandag 25 juni 2012 12:45 schreef Kassaa het volgende:
[..]. Voor autisme wordt vrijwel nooit medicatie voorgeschreven, dus jammer, probeer maar opnieuw.
onwetende.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:45 schreef Kassaa het volgende:
[..]. Voor autisme wordt vrijwel nooit medicatie voorgeschreven, dus jammer, probeer maar opnieuw.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme#Medicatiequote:Op maandag 25 juni 2012 12:45 schreef Kassaa het volgende:
Ja, zijn ouders zijn trots maar vrienden maken gaat bijvoorbeeld heel moeilijk worden. Mensen zullen niet positief op die jongen reageren, omdat ze hem irritant vinden. En hij snapt niet wat hij fout doet, want volgens papa en mama is het goed gedrag.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Precies! Als die moeder hem complimenten geeft omdat hij zo geweldig en volwassen is als hij bij de buurman gaat klagen, zal hij dat blijven doen. Zo zijn kinderen.
Prima, in absolute randgevallen wordt dat voorgeschreven, niet voor de eerste beste persoon die asperger heeft.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:46 schreef DeTolk het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme#Medicatie
Een omgevallen sneeuwpop op een bergtopquote:Op maandag 25 juni 2012 12:33 schreef Insomnia_ het volgende:
[ afbeelding ]
Op FOK! zeker?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:47 schreef Insomnia_ het volgende:
sowieso is autisme meestal bullshit.
Vaak genoeg wordt dat gediagnosticeerd zonder dat een patiënt ooit is gezien .
quote:Op maandag 25 juni 2012 12:47 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Prima, in absolute randgevallen wordt dat voorgeschreven, niet voor de eerste beste persoon die asperger heeft.
Sofie was 13, 14 of 15 ten tijde van het verhaal.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:29 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Nou dit verhaal uit de OP is nogal bizar, nu weet ik niet hoe oud Sofie is, maar je dient je kind te leren dat je mensen kan kwetsen met opmerkingen. De vraag is of ze dat ooit geleerd heeft, natuurlijk zoekt een kind grenzen op, het moet leren wat wel en niet mag en hoe de wereld werkt. Als Sofie dat niet heeft geleerd kan zij op bijvoorbeeld 5-jarige leeftijd niet perse weten dat zoiets niet mag. Als jij hierop reageert door een tik te geven voelt zij een grote afwijzing en zal ze het zeker niet meer doen. Omdat ze bang is, dat is niet de goede motivatie om slecht gedrag af te leren.
Je moet eerst uitleggen waarom zoiets niet kan, zodat ze snapt dat het niet door de beugel kan. Als zij vervolgens niet luistert moet je haar leren dat daden consequenties hebben.
Nee. Bij ADHD of ernstige agressie, wat vaak voorkomt samen met een stoornis in het autismespectrum is soms medicatie geïndiceerd, maar voor zuiver autisme zal het zelden worden voorgeschreven.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:48 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]_!
Genoeg zogenaamde autisten die bommetje vol antipsychoticum zitten.
Nou, dan ken ik toevallig wel veel randgevallenquote:Op maandag 25 juni 2012 12:51 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Nee. Bij ADHD of ernstige agressie, wat vaak voorkomt samen met een stoornis in het autismespectrum is soms medicatie geïndiceerd, maar voor zuiver autisme zal het zelden worden voorgeschreven.
Als een kind van 13 nog niet heeft geleerd dat kwetsende opmerkingen niet gemaakt mogen worden (en als ze dat wel doet er ook nog eens geen straf volgt) is de opvoeding wel heel slecht gedaan.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:51 schreef MAHL het volgende:
[..]
Sofie was 13, 14 of 15 ten tijde van het verhaal.
Omdat jij iets niet kent/snapt/accepteert maak je het maar belachelijk? En nee, ik hecht persoonlijk geen waarde aan dit soort gedachten. Maar andere mensen blijkbaar wel. Ik denk niet dat het aan mij is om daar iets van te vinden?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:17 schreef Casos het volgende:
Joshua zat inmiddels op een Vrije School, en op een dag draaide hij weer rondjes om zijn eigen as. ‘Weet je wat dit is’, zei een andere moeder, ‘hij pikt trillingen uit de kosmos op.’
![]()
Maar eigenlijk is het dieptriest, zo'n kind kan later nooit normaal functioneren en zal ook als volwassene rondjes om zijn as blijven tollen.
Geloof jij eigenlijk in sterrenkinderen, indigo kinderen, paranormaal begaafd en noem het maar op?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:52 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Als een kind van 13 nog niet heeft geleerd dat kwetsende opmerkingen niet gemaakt mogen worden (en als ze dat wel doet er ook nog eens geen straf volgt) is de opvoeding wel heel slecht gedaan.
Kom op zeg, dit is gewoon achterlijk. Dat kind pikt geen trillingen uit de kosmos op, dat is gewoon een kind. Heb jij dat vroeger nooit gedaan?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:53 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Omdat jij iets niet kent/snapt/accepteert maak je het maar belachelijk? En nee, ik hecht persoonlijk geen waarde aan dit soort gedachten. Maar andere mensen blijkbaar wel. Ik denk niet dat het aan mij is om daar iets van te vinden?
meer omdat ze irritant was en Opa dat gedrag al jarenlang moet slikken.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:54 schreef Leandra het volgende:
[..]en dan wil opa slaan omdat ze de kleur van zijn auto lelijk vindt?
Nee, maar als ik er wel in zou geloven zie ik niet in waarom ik de opvoeding zou moeten aanpassen. Grenzen zijn nog steeds nodig, en zo'n kindje moet leren hoe mee te draaien in de wereld.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:53 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Geloof jij eigenlijk in sterrenkinderen, indigo kinderen, paranormaal begaafd en noem het maar op?
Indigokind.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kom op zeg, dit is gewoon achterlijk. Dat kind pikt geen trillingen uit de kosmos op, dat is gewoon een kind. Heb jij dat vroeger nooit gedaan?
Als ze 13, 14, 15 is en ze weet niet dat zulks gedrag onacceptabel is, dan heeft ze die klap verdiend.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:54 schreef Leandra het volgende:
Nou nee, dan hebben haar ouders een cursus opvoeden verdiend.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als ze 13, 14, 15 is en ze weet niet dat zulks gedrag onacceptabel is, dan heeft ze die klap verdiend.
Ben het hier volkomen mee eens maar was gewoon benieuwd of jij daar in geloofde.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:54 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Nee, maar als ik er wel in zou geloven zie ik niet in waarom ik de opvoeding zou moeten aanpassen. Grenzen zijn nog steeds nodig, en zo'n kindje moet leren hoe mee te draaien in de wereld.
Ik heb laatst eens meegedaan aan de nieuwst rage in België, het wurgspel. Dat heb ik iets te lang volgehouden, en toen was ik wel een beetje indigo.quote:
Niet?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik heb laatst eens meegedaan aan de nieuwst rage in België, het wurgspel. Dat heb ik iets te lang volgehouden, en toen was ik wel een beetje indigo.
Maar voor de rest, nee.
Dat ook. En eventueel sterilisatie, want zulke mensen zouden hun genen niet door moeten mogen geven.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:55 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Nou nee, dan hebben haar ouders een cursus opvoeden verdiend.
Dat.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:55 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Nou nee, dan hebben haar ouders een cursus opvoeden verdiend.
Nee ook niet, ik draaide geen rondjes om me eigen as.quote:
Zeggen dat de auto niet mooi is staat gelijk aan beledigen?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze komt bij opa op visite, die hoeft zich niet in eigen huis te laten beledigen lijkt me.
Jezus Christus.quote:Sterrenkinderen
Generaties buitenaardse wezens kwamen, al voor onze aanwezigheid op aarde, naar de aarde toe. Veel van deze wezens zijn later geïncarneerd als mens. Het doel van deze mensen is altijd al de verbinding met het universum geweest. Ik herinner mijzelf als buitenaards wezen. De reden waarom ik hier naartoe kwam was omdat ik de aarde ging helpen "te scheppen". De aarde heeft een hele mooie mogelijkheid namelijk dat wij hier kunnen scheppen wat wij willen. We scheppen onze eigen waarheid en materie. We kunnen zo de aarde vorm geven met allemaal dieren, bomen en planten. De mens heeft al deze vermogens in huis.
Later kwam ik in andere levens zoals Atlantis en Egypte weer met deze buitenaardse wezens in contact. Ik werkte met hun samen zoals dat was afgesproken voordat ik naar de aarde kwam. Deze wezens kende ik en samenwerking was niet raar voor mij.
Maar dat is juist het probleem, en hierdoor hebben kinderen het met een moeilijke start vaak zwaarder in het leven.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat ook. En eventueel sterilisatie, want zulke mensen zouden hun genen niet door moeten mogen geven.
Maar dat meiske moet het ook leren, en de snelste manier is door wat discipline te introduceren.
Alsof de man van de IQ-test gelijk even een diagnose autisme steltquote:De school had inmiddels een dossier opgesteld. Joshua keek mensen niet altijd aan en draaide soms rondjes om z’n eigen as. Dus nu stond er in dat dossier dat hij het syndroom van Asperger had. Maar als haar zoon autistisch was, dan had die man van de IQ-test dat toch wel gezegd? ‘Dit dossier klopt niet’, zei Karin. Maar Joshua moest van school af.
Mee eens. De schuld ligt niet bij het kind als de ouders verzaken op te voeden.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:00 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Maar dat is juist het probleem, en hierdoor hebben kinderen het met een moeilijke start vaak zwaarder in het leven.
Je kan nu zo'n kind niet zo zwaar straffen door direct een tik uit te delen, dit is zo'n grote afwijzing wat de situatie voor een kind (die nooit geleerd heeft dat het niet oke is) erg verwarrend maakt.
Het kind zal toch wel weten dat het hiermee de persoonlijke grenzen van de grootvader ernstig overschrijdt? Dat is geen kwestie van opvoeden, maar van menselijkheid. Zulke dingen weet men intuïtief. "Normale" kinderen weten gewoonlijk ook uitstekend wanneer ze te ver gaan.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:00 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Maar dat is juist het probleem, en hierdoor hebben kinderen het met een moeilijke start vaak zwaarder in het leven.
Je kan nu zo'n kind niet zo zwaar straffen door direct een tik uit te delen, dit is zo'n grote afwijzing wat de situatie voor een kind (die nooit geleerd heeft dat het niet oke is) erg verwarrend maakt.
Zijn volgens mij gewoon allemaal hele domme bijgelovige naïeve mensenquote:Op maandag 25 juni 2012 13:03 schreef Leandra het volgende:
Ook een leuke:
[..]
Alsof de man van de IQ-test gelijk even een diagnose autisme stelt
quote:Op maandag 25 juni 2012 13:03 schreef Leandra het volgende:
Ook een leuke:
[..]
Denk ik ook.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:04 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Zijn volgens mij gewoon allemaal hele domme bijgelovige naïeve mensen
Hier moest ik wel even om gniffelenquote:Op maandag 25 juni 2012 13:03 schreef Leandra het volgende:
Ook een leuke:
[..]
Ja ik vind dit echt te bizar voor woorden hoor, ik vind het tot daar aan toe om te geloven in dit soort (in mijn ogen) onzin, maar om alles maar toe te laten daarom.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:56 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ben het hier volkomen mee eens maar was gewoon benieuwd of jij daar in geloofde.
Autistische kinderen niet altijd.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het kind zal toch wel weten dat het hiermee de persoonlijke grenzen van de grootvader ernstig overschrijdt? Dat is geen kwestie van opvoeden, maar van menselijkheid. Zulke dingen weet men intuïtief. "Normale" kinderen weten gewoonlijk ook uitstekend wanneer ze te ver gaan.
Volgens sommigen hier wel kennelijk.... het werd al vergeleken met zeggen dat "je een rotkop hebt".quote:Op maandag 25 juni 2012 12:59 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Zeggen dat de auto niet mooi is staat gelijk aan beledigen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
Waarom zou ze dit weten? Empathie is een menselijk gegeven ja, maar kinderen pesten bijvoorbeeld ook andere kinderen, ook al weten ze dat het slecht is. Kinderen (mensen) zijn gewoon egoistisch, denken vooral aan zichzelf, en zo gek is dat niet. Je leert ze empathie ook wel aan, je leert ze (als het goed is) in te leven in een ander, door bijvoorbeeld met ze te praten. Hoe voelt het voor *kind 2* als ze gepest word, denk je? Ect. Alleen straffen is niet genoeg, ze moeten ook snappen waarom ze gestraft worden.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het kind zal toch wel weten dat het hiermee de persoonlijke grenzen van de grootvader ernstig overschrijdt? Dat is geen kwestie van opvoeden, maar van menselijkheid. Zulke dingen weet men intuïtief. "Normale" kinderen weten gewoonlijk ook uitstekend wanneer ze te ver gaan.
Dat meisje weet alleen niet dat er ernstige consequenties staan op het overschrijden van die grenzen, omdat ze dat nooit heeft geleerd. Mijns inziens wordt het tijd dat ze dat eens leert, en dat kan vrij effectief door een negatieve ervaring met het overschrijden van andermans grenzen.
Liever een tik van grootvader, dan dat haar straks op straat weet ik veel wat aangedaan wordt, omdat ze grenzen blijft overschrijden.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Je moet als opvoeder je opvoedingsstijl aanpassen naar het kind. Persoonlijk ben ik voor een vrije liefdevolle opvoeding. Een kind heeft op de eerste plaats liefde nodig, moet een thuis als veilige haven zien.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:05 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Ja ik vind dit echt te bizar voor woorden hoor, ik vind het tot daar aan toe om te geloven in dit soort (in mijn ogen) onzin, maar om alles maar toe te laten daarom.
Ik heb een oppaskindje gehad met zware gedragsproblematiek, en die had veel meer behoefte aan grenzen en regelmaat.
Een ander oppaskindje dat ik heb is een gevoelig meisje, als ik haar alleen met woorden corrigeer is ze al erg aangedaan (verdrietig) omdat zij zich dan afgewezen voelt op haar persoonlijkheid, waarbij ik dan probeer uit te leggen dat dat niet het geval is, maar dat het om het gedrag gaat.
Als ik dus zou geloven dat dat meisje hooggevoelig (of wat dan maar ook) en ik straf haar helemaal niet omdat ze dan zo droevig word leert ze dus gewoon dat het oke is om je slecht te gedragen.
Je kan toch wel logisch nadenken als ouder. Jeetje.
Als de kinderen op school haar slaan omdat ze grenzen overschrijdt, is dat geen probleem, maar als opa het doet, dan is dat kindermishandeling?quote:Op maandag 25 juni 2012 13:10 schreef Leandra het volgende:
Overigens vind ik het bij Sofie vooral opvallend dat ze gepest werd op school, haren trekken en dergelijke, maar dat ze zelf opa even gaat zitten treiteren....
Wat nou hoogsensitief? Gewoon een gefrustreerde kutpuber die iemand in haar omgeving terugpakt voor wat haar op school aangedaan wordt, zou ze eens op school moeten doen, dan is het waarschijnlijk zo over.
Goh, als mijn kind anderen pijn doet licht het dus aan de omgeving. Briljantquote:Mocht jouw indigo kind helemaal gefrustreerd zijn, anderen pijn doen, verdrietig zijn dan is er een heleboel mis in de omgeving van jouw indigokind.
Bullshit. Heb je kids?quote:Op maandag 25 juni 2012 12:20 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Alles moet wijken voor het indigokind.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:12 schreef MAHL het volgende:
Uit de site van Stichting Hand in Hand:
[..]
Goh, als mijn kind anderen pijn doet licht het dus aan de omgeving. Briljant
Nee maar ik werk met kinderen. Dus ik moet wel verdiept zijn in de opvoedkunde.quote:
Ja, mannen zijn van nature toch nuchterder en geloven minder in die zweverige pseudowetenschappelijke onzin.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb overigens wel het idee dat dit vooral voorkomt in gezinnen waar de vader niet of nauwelijks aanwezig is. Zou dat er iets mee te maken hebben?
Ik raak gewoon geirriteerd terwijl ik dit lees.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:31 schreef MAHL het volgende:
‘Je hebt wel gelijk, je zal het alleen niet krijgen.’ Dat zegt Karin tegen haar indigozoon Joshua wanneer mensen hem hebben gekwetst. Indigo’s kunnen slecht tegen onrecht, dus wanneer Joshua volwassenen iets fout ziet doen, zegt hij daar wat van. Komen de ouders van een vriendje laat thuis, zegt Joshua: ‘Jullie moeten je kinderen niet zo lang alleen laten.’ En laat de buurman zijn lampen de hele dag branden, belt Joshua bij hem aan: ‘Elektronica mag je niet nodeloos aan laten staan.’ Ga toch weg, zegt zo’n buurman dan. En dan wordt Joshua boos, soms dagenlang. Maar dat haar zoon een indigo is, vertelt Karin de buren niet. Het heeft geen zin, ze begrijpen het toch niet.
Wauw, volgens mij ben ik ook een indigokind. Ik ben hyperactief, vrij intelligent, soms ben ik bang, andere momenten weer brutaal. Ik zat vroeger altijd in de problemen op school.quote:In Nederland zijn honderden kinderen als Joshua. Sommigen zijn hyperactief, anderen verlegen. Een deel is extreem intelligent, een ander deel dyslectisch. Het ene moment zijn ze gevoelig of bang, dan weer brutaal en zelfverzekerd. Vaak brengt hun gedrag ze op school in de problemen. En soms vermoeden doktoren dat ze autistisch zijn of ADHD hebben.
Op school was het ook een probleem, moeder heeft een brief geschreven dat Sofie een Sterrenkind is, ze huilde als baby ook al.... de hele tijdquote:Op maandag 25 juni 2012 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als de kinderen op school haar slaan omdat ze grenzen overschrijdt, is dat geen probleem, maar als opa het doet, dan is dat kindermishandeling?
Als zo'n kutkind dat een kwartier lang doet en niet gecorrigeerd wordt, zou ik daar behoorlijk gefrustreerd van worden. En dat staat los van het wel of niet mooi vinden van mijn auto, want dat zal me worst zijn.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:54 schreef Leandra het volgende:
Jaah, ik zag het. Typisch gevalletje van confirmation bias. In gewoon Nederlands: lezen wat je wilt lezen.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op school was het ook een probleem, moeder heeft een brief geschreven dat Sofie een Sterrenkind is, ze huilde als baby ook al.... de hele tijd
Hoezo projectie?quote:Nu pas begrijpt ze wat ze eigenlijk altijd al wist: zelf is ze ook een indigokind.
Zo'n kutkind wat in mijn huis zo bezig is dat ik gefrustreerd raak, mag gewoon vertrekken, en zijn/haar moeder mag mee.... kom maar weer terug als je normaal kunt doen.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:17 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Als zo'n kutkind dat een kwartier lang doet en niet gecorrigeerd wordt, zou ik daar behoorlijk gefrustreerd van worden. En dat staat los van het wel of niet mooi vinden van mijn auto, want dat zal me worst zijn.
De test doen, en zelf ook even, want de kans is groot dat jij ook een indigo bentquote:Op maandag 25 juni 2012 13:22 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
En hoe kom je er dan achter of je kind een indigo is
Paragnosten bestaan wel degelijk en zijn soms zeer handig bij moordonderzoeken.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:53 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Geloof jij eigenlijk in sterrenkinderen, indigo kinderen, paranormaal begaafd en noem het maar op?
Hallo Indigo, met Magenta, ik begrijp je. Ik mediteer al vier jaar lang en heb een intieme band met het Edelhert. Groeten van Magenta, tevens Kruidenier.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:11 schreef 9611Niels het volgende:
Onterechte klacht. Ik ben Indigo en tevens Lichtwerker, en mediteer regelmatig om in contact te komen met het Edelhert, die mij laat zien hoe ware liefde kan ontstaan. Wanneer mensen dat niet begrijpen zoals de topicstarter vergeef ik hun zwakheid, omdat ik weet dat alleen dat de sleutel is tot harmonie.
Een tik dus.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:29 schreef rosepetals het volgende:
[..]
En 99,9% van de rest van Nederlandquote:Op maandag 25 juni 2012 13:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
De test doen, en zelf ook even, want de kans is groot dat jij ook een indigo bent
Hadden ze maar een fatsoenlijke kleur moeten kopenquote:Op maandag 25 juni 2012 12:07 schreef sinepedraap het volgende:
Iemand slaan omdat ze een auto een lelijke kleur vinden hebben
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat het bij straffen niet zozeer om de straf zelf gaat, maar dat je structureel en consequent moet door blijven gaan met opvoeden. Blijven zeggen wat niet goed is, en blijven laten zien dat daden consequenties hebben.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:56 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Een tik dus.
Of dacht je dat iedereen maar roekeloos slaat als een kind iets fout doet?
je moet reiki-en met smaragden, voor de betere beslissingen in het levenquote:Op maandag 25 juni 2012 13:51 schreef Panzermaus het volgende:
[..]
Hallo Indigo, met Magenta, ik begrijp je. Ik mediteer al vier jaar lang en heb een intieme band met het Edelhert. Groeten van Magenta, tevens Kruidenier.
De Indigo test :quote:Van dit wereldberoemde boek is een Indigo test afgeleid, deze bestaat uit 25 vragen.
De antwoorden die je kunt geven zijn JA, NEE of misschien. Onthou het aantal keren JA,NEE, misschien , of schrijf deze op.
De “uitslag” vind je onderaan!
''mod''?quote:Op maandag 25 juni 2012 14:09 schreef Pharkus het volgende:
Ik ben vroeger gediagnosticeerd op verwend irritant kutkind syndroom, ben blij dat er tegenwoordig een vriendelijkere term voor is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sen ve ben - Aşkımız ömür boyu sürecek
quote:Op maandag 25 juni 2012 14:20 schreef IShotTheMaid. het volgende:
Ik ken een kerel die ook denkt dat hij een indigo is etc. Spamt mijn Facebook ook steeds vol met dit soort troep: http://www.alatoerka.nl/2(...)nselijke-bewustzijn/Volgens die site worden we een soort van half-robots. Cyborgs. Damn, ik kan niet wachten tot ik een eigen Number Six of D'Anna hebSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
quote:Op maandag 25 juni 2012 14:24 schreef MAHL het volgende:
[..]
Volgens die site worden we een soort van half-robots. Cyborgs. Damn, ik kan niet wachten tot ik een eigen Number Six of D'Anna heb![]()
Mijn vader verweet mij (als puber) ooit een verwend kreng te zijn, waarop ik hem vroeg wiens schuld dat dan was...quote:Op maandag 25 juni 2012 14:09 schreef Pharkus het volgende:
Ik ben vroeger gediagnosticeerd op verwend irritant kutkind syndroom, ben blij dat er tegenwoordig een vriendelijkere term voor is.
Al je nou niet woorden in mensen hun bek legt kunnen mensen zelf beschrijven waar ze een tik voor gebruiken. Een tik is voor als een kind niet luistert naar wat wel en niet mag. Een preek voor iets dat niet mag gaat natuurlijk altijd vooraf.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:11 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat het bij straffen niet zozeer om de straf zelf gaat, maar dat je structureel en consequent moet door blijven gaan met opvoeden. Blijven zeggen wat niet goed is, en blijven laten zien dat daden consequenties hebben.
Een tik is vaak impulsief ja, en komt vaak uit frustratie. Het is niet het goede voorbeeld om te geven hoe je wil dat je kinderen met bijvoorbeeld andere kinderen omgaat. Of geef je je kind ook een corrigerende tik als hij op school weer op zijn beurt een kind een tik heeft gegeven?
Niet zijn schuld uiteindelijk. Je blijkt gewoon een sterrenkind te zijn.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn vader verweet mij (als puber) ooit een verwend kreng te zijn, waarop ik hem vroeg wiens schuld dat dan was...
quote:Op maandag 25 juni 2012 12:18 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Autisme... Ook iets door de farmaceutische industrie bedacht.
Gebrek aan opvoeding heet dat, en niet meegaan in de waanideeën van je koter
Vroeger probeerden we allerlei kwalen te genezen met Kwik en bloedzuigers.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:48 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Ook kinderen met autisme?
Vroeger had je dat soort stempels helemaal niet nodig.
Nee, laten we net als rusland worden. http://www.rt.com/news/autist-children-financing-help/quote:Op maandag 25 juni 2012 14:48 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Dat valt toch onder Medische vooruitgang?quote:Op maandag 25 juni 2012 14:49 schreef Ezio het volgende:
[..]
Vroeger probeerden we allerlei kwalen te genezen met Kwik en bloedzuigers.
Die mogen inderdaad niet ontbreken, evenmin als de welbekende schedelpenetratie.quote:
Je mist mijn punt volkomen. Ik bedoel maar dat het soms even duurt voordat we dit soort dingen door hebben en kunnen diagnosticeren.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:51 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Dat valt toch onder Medische vooruitgang?
Pardon?quote:Op maandag 25 juni 2012 14:51 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Nee, laten we net als rusland worden. http://www.rt.com/news/autist-children-financing-help/
domme teringmongool.
Nee, vroeger was dat ook niet nodig.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:48 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Oh ja, en als je echt gek deed werd een scalpel onder je oog door geramt zodat er mooie beschadigingen in je hersenen ontstonden en je niet meer zo lastig wasquote:Op maandag 25 juni 2012 14:51 schreef Ezio het volgende:
[..]
Die mogen inderdaad niet ontbreken, evenmin als de welbekende schedelpenetratie.
Alleen omdat het werkt wil niet zeggen dat het de beste manier is.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:40 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Al je nou niet woorden in mensen hun bek legt kunnen mensen zelf beschrijven waar ze een tik voor gebruiken. Een tik is voor als een kind niet luistert naar wat wel en niet mag. Een preek voor iets dat niet mag gaat natuurlijk altijd vooraf.
Als het kind dan alsnog rotzooi uithaalt kan het pijn verwachten. Ik heb vaak genoeg mijn neefjes en nichtjes en tik tegen hun voorheeft gegeven omdat ze voor de duizendste keer de kat aan zijn staart omhoog trokken, of voor de duizendste keer speelgoed het raam uit flikkerde. En raad is wat? Het helpt!
De manier waarop jij tikkende mensen beschrijft is om van te kokhalzen, alsof iedereen zo handelt.
Uiterst effectief, evenals het vermalen en innemen van edelstenen om kwalen zoals jicht tegen te gaan.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:56 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Oh ja, en als je echt gek deed werd een scalpel onder je oog door geramt zodat er mooie beschadigingen in je hersenen ontstonden en je niet meer zo lastig was
Het kind van een ander een tik geven? WTF?!quote:Op maandag 25 juni 2012 14:40 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Al je nou niet woorden in mensen hun bek legt kunnen mensen zelf beschrijven waar ze een tik voor gebruiken. Een tik is voor als een kind niet luistert naar wat wel en niet mag. Een preek voor iets dat niet mag gaat natuurlijk altijd vooraf.
Als het kind dan alsnog rotzooi uithaalt kan het pijn verwachten. Ik heb vaak genoeg mijn neefjes en nichtjes en tik tegen hun voorheeft gegeven omdat ze voor de duizendste keer de kat aan zijn staart omhoog trokken, of voor de duizendste keer speelgoed het raam uit flikkerde. En raad is wat? Het helpt!
De manier waarop jij tikkende mensen beschrijft is om van te kokhalzen, alsof iedereen zo handelt.
Loopt allemaal wel los, slechter ben je er niet van geworden toch?quote:Op maandag 25 juni 2012 14:59 schreef summer2bird het volgende:
Ouders mogen best hun kinderen zo nu en dan een ferme tik verkopen.
Als ik vroeger godverdomme zei duwde mijn moeder mij het zeeppompje in de mond, moest ik zeep eten.
Of ik kreeg een schop onder mijn kont als ik wat uitgespookt had.
Ze wist dat ik diverse stoornissen had, maar dat boeide niks, luisteren moest ik!
En groot gelijk.
Absoluut niet mee eens. Slaan is achterhaald en is ook onmacht. Op het moment dat je slaat weet je dus niets meer te verzinnen, daarbij slaan bepaalde mensen ook uit frustratie. Ben het er absoluut niet mee eens. Een liefdevolle opvoeding gebaseerd op vertrouwen en niet op straf is de oplossing. Het kind moet niet bang zijn om de fout in te gaan maar moet geleerd worden fouten niet te maken.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:59 schreef summer2bird het volgende:
Als ik vroeger godverdomme zei duwde mijn moeder mij het zeeppompje in de mond, moest ik zeep eten.
Ze wist dat ik diverse stoornissen had, maar dat boeide niks, luisteren moest ik!
En groot gelijk.
Juist.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:00 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Absoluut niet mee eens. Slaan is achterhaald en is ook onmacht. Op het moment dat je slaat weet je dus niets meer te verzinnen, daarbij slaan bepaalde mensen ook uit frustratie. Ben het er absoluut niet mee eens. Een liefdevolle opvoeding gebaseerd op vertrouwen en niet op straf is de oplossing. Het kind moet niet bang zijn om de fout in te gaan maar moet geleerd worden fouten niet te maken.
Whehe, ik wist niet dat er nog ouders waren die het bekende gezegde ''je mond spoelen'' nog werkelijk in praktijk brengen.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:59 schreef summer2bird het volgende:
En groot gelijk.
Als je kinderen hun mond moeten spoelen willen ze dat natuurlijk niet doen aan een zeeppompje waar vuil aan zit.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:59 schreef summer2bird het volgende:
En groot gelijk.
Nope, ik heb mijn manieren goed meegekregenquote:Op maandag 25 juni 2012 15:00 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Loopt allemaal wel los, slechter ben je er niet van geworden toch?
En daar krijg je dus al die verwende kutkoters van.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:00 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Absoluut niet mee eens. Slaan is achterhaald en is ook onmacht. Op het moment dat je slaat weet je dus niets meer te verzinnen, daarbij slaan bepaalde mensen ook uit frustratie. Ben het er absoluut niet mee eens. Een liefdevolle opvoeding gebaseerd op vertrouwen en niet op straf is de oplossing. Het kind moet niet bang zijn om de fout in te gaan maar moet geleerd worden fouten niet te maken.
Vroeger had je ook stempels. Maar dan werd iemand gewoon 'raar' genoemd. Nu weten we beter.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:48 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Ik vind dat kindermishandeling, maar ja.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:59 schreef summer2bird het volgende:
En groot gelijk.
Ja, het gaadt steets betur met du jeugt, dat klopd!quote:Op maandag 25 juni 2012 15:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Vroeger had je ook stempels. Maar dan werd iemand gewoon 'raar' genoemd. Nu weten we beter.
Mwah, ook al heeft een persoon een specifiek stempeltje het gros zal hem nog steeds 'raar' noemen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Vroeger had je ook stempels. Maar dan werd iemand gewoon 'raar' genoemd. Nu weten we beter.
Op de basisschool kwam dat best vaak voor toch wel hoor als je een lelijk woord zei. Moest je je mondspoelen bij die spoelbak met kwasten en zoquote:Op maandag 25 juni 2012 15:04 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik vind dat kindermishandeling, maar ja.
Hoeft niet, opvoeden moet gedegen en consequent gebeuren, daar heb je geen tikken voor nodig.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:02 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En daar krijg je dus al die verwende kutkoters van.
Klaar.
Nee, dat krijg je als je het kind altijd zijn of haar zin geeft. Maar de essentie van opvoeden is dat je het kind klaar maakt voor de maatschappij en dat je zorgt voor een klimaat waar het karakter zich goed kan vormen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:02 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En daar krijg je dus al die verwende kutkoters van.
Klaar.
OK, deels eens, maar het soms dreigen met fysiek geweld moet gewoon kunnen. En sporadisch in de praktijk brengen moet soms ook kunnen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoeft niet, opvoeden moet gedegen en consequent gebeuren, daar heb je geen tikken voor nodig.
Niet opvoeden is waar je verwende kutkoters van krijgt.
Want? We hebben het niet over iemand volledig de tering slaan, hell gewoon een ros op je reet, doet ff pijn, 0,0 schade, boodschap duidelijk.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:09 schreef Loppe het volgende:
Een mens van 2m die een kind van nog geen meter slaat, neen, dat gaat er bij mij niet in.
1) Nee, dat is nergens voor nodig. Een kind hoeft niet perse fysieke pijn te voelen als het wat doet wat verkeerd is, sterker nog, fysieke pijn hoort niet aangebracht te worden in een opvoeding. Je beschikt over genoeg levenswijsheid om door te hebben dat slaan niet werkt, er zijn veel effectievere manieren voor.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:07 schreef HeatWave het volgende:
[..]
1) OK, deels eens, maar het soms dreigen met fysiek geweld moet gewoon kunnen. En sporadisch in de praktijk brengen moet soms ook kunnen.
men doet net alsof kinderen engeltjes zijn die niet beter weten, ik wist ALTIJD precies wat ik deed en of het mocht of niet.... Dat vergeten ouders blijkbaar als ze koters krijgen.
2) En kind kan prima denken, en soms moet er NIET worden gediscussierd.
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Want? We hebben het niet over iemand volledig de tering slaan, hell gewoon een ros op je reet, doet ff pijn, 0,0 schade, boodschap duidelijk.
En nee, niet te pas en te onpas, niet zomaar etc etc... Maar 100% niet? Onzin.
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:07 schreef rosepetals het volgende:
Ik lees hier alleen meningen gebaseerd op eigen ervaringen, eigen gedachten, en niet op de opvoedkunde zelf.
Volgens mij kan je psychologisch beter straffen, hoef je daarom je poot niet uit te steken.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Want? We hebben het niet over iemand volledig de tering slaan, hell gewoon een ros op je reet, doet ff pijn, 0,0 schade, boodschap duidelijk.
En nee, niet te pas en te onpas, niet zomaar etc etc... Maar 100% niet? Onzin.
Woorden doen vaak meer pijn ja. Mijn ouders waren er altijd goed in om mij een demagogische preek te geven waardoor ik mij schuldig voelde als ik wat had misdaan. Veel effectiever dan slaan. Zet ook aan tot nadenken trouwens.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:13 schreef Loppe het volgende:
[..]
Volgens mij kan je psychologisch beter straffen, hoef je daarom je poot niet uit te steken.
Sja, zal allemaal wel, maar waarom zijn kinderen tegenwoordig niet meer te handelen dan?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
1) Nee, dat is nergens voor nodig. Een kind hoeft niet perse fysieke pijn te voelen als het wat doet wat verkeerd is, sterker nog, fysieke pijn hoort niet aangebracht te worden in een opvoeding. Je beschikt over genoeg levenswijsheid om door te hebben dat slaan niet werkt, er zijn veel effectievere manieren voor.
2) Geloof het of niet maar discussiëren is gunstig voor de bevordering van het karakter van het kind. Zo leert het samenwerken, compromissen sluiten en dergelijke. Niets mis met discussie dus, een opvoeding is geen dictatuur.
Teleurstelling werkt beter denk ikquote:Op maandag 25 juni 2012 15:13 schreef Loppe het volgende:
[..]
Volgens mij kan je psychologisch beter straffen, hoef je daarom je poot niet uit te steken.
Ik heb al gezegd dat het geen standaard oplossing is, niet altijd en overal etc. Maar het is op zijn tijd en prima middel.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:13 schreef Loppe het volgende:
[..]
Dit ja.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:14 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Teleurstelling werkt beter denk ik
Je moet het niet zien als slaan tussen 2 volwassenen. Een corrigerende tik hoort niet eens pijn te doen. Niks mis mee.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:12 schreef sinepedraap het volgende:
Ik snap niet dat mensen het hier hebben over slaan. Weten jullie wel wat slaan is? Slaan doen twee volwassen mensen om elkaar uit te schakelen. Als je dit bij een kind doet ben je niet goed in je hoofd.
Die zijn niet te handelen omdat er te weinig grenzen worden gegeven ja. Je moet ook wel streng zijn. Maar slaan of tikken uitdelen is ook grensvervagend gedrag, je wil ook niet dat je kind een ander een tik geeft dus geef het goede voorbeeld.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:14 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Sja, zal allemaal wel, maar waarom zijn kinderen tegenwoordig niet meer te handelen dan?
Ik geloof niets van deze zweverige aanpak. Ik vind de uitdrukking uit polen wel mooi:
Kinderen en vissen hebben geen stem.
Je leert dat tikken een uiterst middel zijn, net zoals in het echte leven. Je mag met een agent in discussie, tot op zekere hoogte en ga je over de grens, krijg je met de wapenstok.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:17 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Die zijn niet te handelen omdat er te weinig grenzen worden gegeven ja. Je moet ook wel streng zijn. Maar slaan of tikken uitdelen is ook grensvervagend gedrag, je wil ook niet dat je kind een ander een tik geeft dus geef het goede voorbeeld.
Je verwart slaan met de natuurlijke reactie van een organisme om lijfsbehoud veilig te stellen. De agent gebruikt de wapenstok om zich te beschermen, niet om de persoon een les te leren. Heeft dus niets met opvoeden van doen dit voorbeeld.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Je leert dat tikken een uiterst middel zijn, net zoals in het echte leven. Je mag met een agent in discussie, tot op zekere hoogte en ga je over de grens, krijg je met de wapenstok.
Lijkt me een uit-ste-ken-de les voor een kind.
Ik heb echt nooit tikken gehad, mijn ouders geloven niet in slaan.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:23 schreef sinepedraap het volgende:
HeatWave, Frank, hebben jullie vroeger wel eens tikken gehad en wat was de reden?
Ik denk 1 of 2 keer in mijn leven, en dat was volkomen terechtquote:Op maandag 25 juni 2012 15:23 schreef sinepedraap het volgende:
HeatWave, Frank, hebben jullie vroeger wel eens tikken gehad en wat was de reden?
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:24 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik heb echt nooit tikken gehad, mijn ouders geloven niet in slaan.
Ik heb wel 1 keer in mijn leven harde klappen gehad, maar dat was om mezelf in bescherming te nemen. Als ik er op latere leeftijd zoals nu dus aan terug denk was het de meest voor de hand liggende actie. Ook al was het op die leeftijd psychologisch heel zwaar en kwam het zeker ook niet ten goede van mijn ontwikkeling. Maar ik denk niet dat het opweegt tegen de mogelijke gevolgen als er niet ingegrepen was. Dus ja alleen in een levensbedreigende situatie mag je gepast geweld gebruiken. En alle andere normale zaken zal ik altijd naar mentale kracht grijpen i.p.v. fysieke kracht, anders richt je alleen maar meer schade aan.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik denk 1 of 2 keer in mijn leven, en dat was volkomen terecht.
Heb nog een prima band met vader (moeder overleden).
Als je zelf vroeger een tik hebt gehad weet je dat je daar een gevoel van haat en agressie mee opwekt. Niet zoiets van oh ik mag dit niet doen, maar het verergerd het juist.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:28 schreef Ezio het volgende:
Mentale kracht werkt niet altijd op kinderen. Soms luisteren ze gewoon nergens naar en zijn ze nergens van onder de indruk, tenzij je een tikje uitdeelt.
Wat is er mis met een tik op de bil?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:23 schreef rosepetals het volgende:
Het is trouwens ook niet voor niets dat ook een corrigerende tik verboden is.
To-tal-e fucking onzin.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:29 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Als je zelf vroeger een tik hebt gehad weet je dat je daar een gevoel van haat en agressie mee opwekt. Niet zoiets van oh ik mag dit niet doen, maar het verergerd het juist.
Eens.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:29 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Als je zelf vroeger een tik hebt gehad weet je dat je daar een gevoel van haat en agressie mee opwekt. Niet zoiets van oh ik mag dit niet doen, maar het verergerd het juist.
Wat een ongelofelijke onzin zegquote:Op maandag 25 juni 2012 15:29 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Korte termijnoplossing dus.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:32 schreef Ezio het volgende:
[..]
Wat een ongelofelijke onzin zeg![]()
Ik heb vroeger wel eens tikken gehad, en dat was altijd volkomen terecht. Nooit gevoelens van haat en agressie door gekregen, alleen een soort van schok die je even uit de situatie haalt en zodat je weet dat je ouders het menen dat je moet luisteren.
Dat kan je dus pas later weten. En je weet nu dus dat het bij iedereen verschillend werkt.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:32 schreef Ezio het volgende:
[..]
Ik heb vroeger wel eens tikken gehad, en dat was altijd volkomen terecht. Nooit gevoelens van haat en agressie door gekregen, alleen een soort van schok die je even uit de situatie haalt en zodat je weet dat je ouders het menen dat je moet luisteren.
Oh, 1 hele bron, de Metro, ik ben overtuigdquote:Op maandag 25 juni 2012 15:32 schreef rosepetals het volgende:
http://www.metronieuws.nl(...)rZkej!KRDSU3VxSNc5U/
Hier kan je prima lezen waarom een corrigerende tik niet goed is.
Eens!quote:Op maandag 25 juni 2012 15:32 schreef Ezio het volgende:
[..]
Maar dan was dit echt een extreem uitzonderingsgeval waar een tik niet anders dan mogelijk is. Dan is het nog wel te begrijpen maar naar mijn mening is buiten deze reden dan wellicht slaan echt uit den boze.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:27 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
[..]
Ik heb wel 1 keer in mijn leven harde klappen gehad, maar dat was om mezelf in bescherming te nemen. Als ik er op latere leeftijd zoals nu dus aan terug denk was het de meest voor de hand liggende actie. Ook al was het op die leeftijd psychologisch heel zwaar en kwam het zeker ook niet ten goede van mijn ontwikkeling. Maar ik denk niet dat het opweegt tegen de mogelijke gevolgen als er niet ingegrepen was. Dus ja alleen in een levensbedreigende situatie mag je gepast geweld gebruiken. En alle andere normale zaken zal ik altijd naar mentale kracht grijpen i.p.v. fysieke kracht, anders richt je alleen maar meer schade aan.
De psychologen die aan het woord zijn werken niet bij de Metro. Scheelt dat?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:33 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Oh, 1 hele bron, de Metro, ik ben overtuigd.
Dat is jouw aanname. Na een tik te hebben gekregen deed ik dat soort dingen niet meer hoor.quote:
Inderdaad, en het is niet eens volledig tégen die 'tik'quote:Op maandag 25 juni 2012 15:33 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Oh, 1 hele bron, de Metro, ik ben overtuigd.
quote:Uit onderzoek van psycholoog Elisabeth Thompson Gershoff van de Amerikaanse Columbia University blijkt dat lijfstraffen in het algemeen, maar met name tikken die ‘regelmatig worden gegeven’, negatieve gevolgen hebben. Concreet geldt: hoe vaker en harder er geslagen wordt, hoe vervelender het resultaat. Kinderen kunnen zich onveilig en vernederd voelen en hun zelfvertrouwen verliezen, vooral wanneer ouders inconsequent zijn en soms onaangekondigd een oorvijg uitdelen. In Nederland zijn de meeste psychologen en pedagogen geen voorstanders van de pedagogische tik. Zo ook pedagogisch hulpverlener Kelly Wezel: “Op korte termijn heeft een tik nut; je kinderen gehoorzamen meteen. Maar een time-out is meestal net zo effectief. Wanneer je aan je kinderen uitlegt waarom iets niet mag, begrijpen ze dat uiteindelijk prima en stoppen ze eerder met het ongewenste gedrag, dan kinderen die geslagen worden. Op lange termijn biedt het geven van pedagogische tikken geen voordelen. Kinderen leren geen grenzen en sociaal gedrag door middel van geweld. Wel leren ze dat ze met agressie bepaald gedrag kunnen stoppen.”
Ben ik het daarom ook mee eens. Ik geloof echt in belonen bij positief en teleurgesteld bij negatief zijn. Straffen op andere manieren dan met geweld, want daar kweek je woede mee.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:34 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Maar dan was dit echt een extreem uitzonderingsgeval waar een tik niet anders dan mogelijk is. Dan is het nog wel te begrijpen maar naar mijn mening is buiten deze reden dan wellicht slaan echt uit den boze.
Ouders die slaan doen dat echt uit onmacht en het kind wordt er niet beter van. Je moet juist leren het kind te laten nadenken over de fouten die het maakt. En dat bevorder je niet door fysiek geweld te gebruiken.
Je geeft dus grenzen aan door er zelf overheen te gaan.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:35 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Inderdaad, en het is niet eens volledig tégen die 'tik'. Wat een onzin joh, dat verbieden ervan. Als je het 'met mate' doet is het, zoals vrijwel alles, weinig schadelijk. Soms rest er geen andere oplossing en moet je gewoon even aangeven dat er grenzen zijn. Al die mooie tips van het uitleggen en afleiding zoeken werken echt niet altijd, dat deden ze bij mij ook niet.
Ja, daarmee geef je je eigen "geweldsmonopoly" aan, net zoals de overheid deze heeft mbt de burgers.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:36 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Je geeft dus grenzen aan door er zelf overheen te gaan.
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, daarmee geef je je eigen "geweldsmonopoly" aan, net zoals de overheid deze heeft mbt de burgers.
En de grens bij overheid is ook als er bedreigingen zijn, niet overtredingenquote:Op maandag 25 juni 2012 15:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, daarmee geef je je eigen "geweldsmonopoly" aan, net zoals de overheid deze heeft mbt de burgers.
die psychologen hebben allemaal dezelfde mening? De enige onderbouwing dat een corrigerende tik verkeerd zou zijn gaat over kinderen die regelmatig geslagen worden en dat gaat wat mij betreft niet samen met corrigerend.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:34 schreef rosepetals het volgende:
[..]
De psychologen die aan het woord zijn werken niet bij de Metro. Scheelt dat?
Dat is dus het universele symbool voor : je hebt gelijk, ik weet niets meer....quote:
Het is niet 1 op 1, de politie ramt je net zo makkelijk het ziekenhuis in, jij geeft je koter een tik met de vlakke hand op de kont...quote:Op maandag 25 juni 2012 15:39 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
En de grens bij overheid is ook als er bedreigingen zijn, niet overtredingen
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
die psychologen hebben allemaal dezelfde mening? De enige onderbouwing dat een corrigerende tik verkeerd zou zijn gaat over kinderen die regelmatig geslagen worden en dat gaat wat mij betreft niet samen met corrigerend.
quote:“Op korte termijn heeft een tik nut; je kinderen gehoorzamen meteen. Maar een time-out is meestal net zo effectief. Wanneer je aan je kinderen uitlegt waarom iets niet mag, begrijpen ze dat uiteindelijk prima en stoppen ze eerder met het ongewenste gedrag, dan kinderen die geslagen worden. Op lange termijn biedt het geven van pedagogische tikken geen voordelen. Kinderen leren geen grenzen en sociaal gedrag door middel van geweld. Wel leren ze dat ze met agressie bepaald gedrag kunnen stoppen.”
Jij gaf de vorige keer precies hetzelfde voorbeeld alleen in andere woorden, toen falsificeerde ik het al. De overheid gebruikt geweld ter bescherming, niet ter opvoeding.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, dat probeerde je, maar dat was dus onjuistquote:Op maandag 25 juni 2012 15:40 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Jij gaf de vorige keer precies hetzelfde voorbeeld alleen in andere woorden, toen falsificeerde ik het al. De overheid gebruikt geweld ter bescherming, niet ter opvoeding.
Waarom vergelijk je een gezin met de overheid? En dan nog met een geweldsmonopoly?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:39 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat is dus het universele symbool voor : je hebt gelijk, ik weet niets meer....
Het gaat om de aanleiding. Als je kind zich misdraagt, dan heeft achteraf fysiek straffen geen zin. De overheid straft je dus met een boete, minder leuke dingen kunnen doen. Als je achteraf geslagen zou worden, dan keren mensen zich massaal ertegen. Of ze leven er in angst voor (kijk naar Iran om waar wat te noemen). De politie in Nederland zal pas geweld gebruiken als mensen gewond zouden kunnen raken, dus dan gebruiken ze gepast geweld en nemen ze die persoon tegen zichzelf en tegen anderen in beschermen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:40 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Het is niet 1 op 1, de politie ramt je net zo makkelijk het ziekenhuis is, jij geeft je koter een tik met de vlakke hand op de kont...
Niets mis mee.
Omdat het vergelijkbaar IS, het zijn regels en gedragscodes. Bij overtreding grijpt de machthebber in.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:41 schreef Loppe het volgende:
[..]
Waarom vergelijk je een gezin met de overheid? En dan nog met een geweldsmonopoly?
En dat is onjuist omdat?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:40 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, dat probeerde je, maar dat was dus onjuist.
Een agent zal je eerst netjes aanspreken, dan met je in discussie gaan en als je nog niet doet wat je MOET doen krijg je klappen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:41 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Het gaat om de aanleiding. Als je kind zich misdraagt, dan heeft achteraf fysiek straffen geen zin. De overheid straft je dus met een boete, minder leuke dingen kunnen doen. Als je achteraf geslagen zou worden, dan keren mensen zich massaal ertegen. Of ze leven er in angst voor (kijk naar Iran om waar wat te noemen). De politie in Nederland zal pas geweld gebruiken als mensen gewond zouden kunnen raken, dus dan gebruiken ze gepast geweld en nemen ze die persoon tegen zichzelf en tegen anderen in beschermen.
Nee dan wordt je aangehouden, ze slaan je pas als je een bedreiging vormt.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:42 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Een agent zal je eerst netjes aanspreken, dan met je in discussie gaan en als je nog niet doet wat je MOET doen krijg je klappen.
Wat is het verschil met een koter? En kom niet met zweefteef argumenten aan, een kind is een nadenkend wezen, geen engeltje op een voetstuk.
Ja, de ouder komt ook in gevaar, gevaar de controle en gezag over het kind te verliezen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:42 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
En dat is onjuist omdat?
Een agent gebruikt een wapenstok om zichzelf te beschermen, de situatie onder controle te krijgen. Een opvoeder kan dus - als ik jouw vergelijking gebruikt - alleen het kind een tik geven als het zelf in gevaar komt. Niet om het kind wat te leren.
Eens. Daarom is het in het voorbeeld van sinep imo niet zo erg, want daar dreigde direct gevaar. En na afloop kun je prima uitleggen waarom het is die situatie toch is gebeurt.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:40 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Jij gaf de vorige keer precies hetzelfde voorbeeld alleen in andere woorden, toen falsificeerde ik het al. De overheid gebruikt geweld ter bescherming, niet ter opvoeding.
Dat aanhouden gaat als nodig met geweld gepaard, is het niet nodig, krijg je ook geen klappen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:43 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Nee dan wordt je aangehouden, ze slaan je pas als je een bedreiging vormt.
Angst als motivatie voor goed gedrag is gewoon niet de beste manier. Ik snap niet dat je dat niet kan zien. Het is toch veel beter om dat anders te leren.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:44 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat aanhouden gaat als nodig met geweld gepaard, is het niet nodig, krijg je ook geen klappen.
En dat werkt bij een kind ook zo, als ik me NU niet gedraag krijg ik klappen, ik kan nog terug.
En soms moet je ze even een tikje geven om de aandacht te krijgen, zodat ze überhaupt in staat zijn die 'time-out' te nemen. Als ze door blijven ratelen krijg je ze echt niet altijd ineens stil. Daar kan je vrij weinig tegen hebben, lijkt me.quote:
iedereen, vooral jij, lijkt het wel erg zwart-wit te zien.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:45 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Angst als motivatie voor goed gedrag is gewoon niet de beste manier. Ik snap niet dat je dat niet kan zien. Het is toch veel beter om dat anders te leren.
En ook dat hoeft niet. Ik ben in mijn jeugd ben ik wel eens aangehouden en het was nooit met geweld. En zo ken ik nog zat voorbeelden. Allemaal onnozele jeugdige dingen trouwens, niks ernstigs of zo. Maar op die manier moet je dus rustig meekomen en naar je kamer gaan. Ze zullen je echt niet slaan. Sterker nog: als ik wel geslagen werd dan pas was er geweld nodig om me mee te nemen. Zo gaat dat als kind en als volwassenen. Zeker als de situatie geweldloos was, dan kweek je uit het niets geweld, omdat je denkt dat het er beter op wordt, maar op die manier trek je zo ontzettend veel slechte emoties los bij de gene die je slaat, dat is gewoon een te groot risico.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:44 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat aanhouden gaat als nodig met geweld gepaard, is het niet nodig, krijg je ook geen klappen.
En dat werkt bij een kind ook zo, als ik me NU niet gedraag krijg ik klappen, ik kan nog terug.
Nogmaals de enige onderbouwing die gegeven wordt is dat regelmatig slaan geen effect heeft, dit geldt wat mij betreft net zo goed als regelmatig een " time- out". Alle corrigerende maatregelen hebben maar beperkt effect.quote:
ja, dat zeg ik dus. Als je je alsnog "bedenkt" krijg je uiteraard geen klappen van de politie. Maar als jij onhandelbaar bent wel.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:46 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
En ook dat hoeft niet. Ik ben in mijn jeugd ben ik wel eens aangehouden en het was nooit met geweld. En zo ken ik nog zat voorbeelden. Allemaal onnozele jeugdige dingen trouwens, niks ernstigs of zo. Maar op die manier moet je dus rustig meekomen en naar je kamer gaan. Ze zullen je echt niet slaan. Sterker nog: als ik wel geslagen werd dan pas was er geweld nodig om me mee te nemen. Zo gaat dat als kind en als volwassenen. Zeker als de situatie geweldloos was, dan kweek je uit het niets geweld, omdat je denkt dat het er beter op wordt, maar op die manier trek je zo ontzettend veel slechte emoties los bij de gene die je slaat, dat is gewoon een te groot risico.
Een agent mag pas zijn stok gebruiken als hij zelf fysiek in gevaar komt, anders nooit. En daarbij moet eerst duidelijk aangegeven worden dat de agent op het punt staat hem te gebruiken. Dus wederom gaat deze vergelijking niet op en precies om dezelfde reden als ik al 2 keer eerder heb gezegd.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:44 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Eens, maar doe het dan zelf ook nietquote:Op maandag 25 juni 2012 15:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dat zeg ik dus. Als je je alsnog "bedenkt" krijg je uiteraard geen klappen van de politie. Maar als jij onhandelbaar bent wel.
En dat kan bij kinderen dus ook prima. Er is een grens, ga er niet overheen.
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:48 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Een agent mag pas zijn stok gebruiken als hij zelf fysiek in gevaar komt, anders nooit. En daarbij moet eerst duidelijk aangegeven worden dat de agent op het punt staat hem te gebruiken. Dus wederom gaat deze vergelijking niet op en precies om dezelfde reden als ik al 2 keer eerder heb gezegd.
Dat gebeurt dan toch ook niet?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:48 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Eens, maar doe het dan zelf ook niet
Toch wel, angst kan goed werken.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:45 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Angst als motivatie voor goed gedrag is gewoon niet de beste manier. Ik snap niet dat je dat niet kan zien. Het is toch veel beter om dat anders te leren.
Dus het mag alleen als er een bedreiging is of mensen in gevaar zijn, niet als 'straf' of om te corrigeren alleen om in bescherming te nemen. Een grote mond van een kind dus niet.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dat zeg ik dus. Als je je alsnog "bedenkt" krijg je uiteraard geen klappen van de politie. Maar als jij onhandelbaar bent wel.
En dat kan bij kinderen dus ook prima. Er is een grens, ga er niet overheen.
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:49 schreef HeatWave het volgende:
[..].
Je dramt door op niet relevante details.
De dreiging naar een ouder zal vrijwel nooit zo ernstig zijn als voor een agent, maar de onderliggende verhoudingen kloppen echt wel, kan je 1000 keer zeggen van niet.
Nogmaals het gezag van de ouders komt in gevaar. Dus het klopt, wederom.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:50 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Dus het mag alleen als er een bedreiging is of mensen in gevaar zijn, niet als 'straf' of om te corrigeren alleen om in bescherming te nemen. Een grote mond van een kind dus niet.
nee, dat is het niet.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:51 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat is juist het meest relevante van de hele vergelijking.
Bij iets oudere kinderen werkt het na een tijdje ook niet meer. Die time-outquote:Op maandag 25 juni 2012 15:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nogmaals de enige onderbouwing die gegeven wordt is dat regelmatig slaan geen effect heeft, dit geldt wat mij betreft net zo goed als regelmatig een " time- out". Alle corrigerende maatregelen hebben maar beperkt effect.
een klap tegen de dikke luierbroek van pampers die de gemiddelde peuter aanheeft is een stuk effectiever dan een time-out, een time-out zal wellicht werken bij kinderen vanaf een jaar of 5/6 maar bij jonger heeft dit amper zin.
Je hebt zat andere manieren om je gezag uit te oefenen, geweld is de allerlaatste stap.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:51 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nogmaals het gezag van de ouders komt in gevaar. Dus het klopt, wederom.
De dreiging en strafmaat zijn totaal anders, maar vergelijkbaar in de situatie.
Maar als je inderdaad een corrigerende tik geeft is dat verboden,dus jij zou dan ook aangepakt kunnen worden en een straf krijgen. Dat is niet voor niets, psychologen en opvoedkundige weten deze dingen wel beter.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:50 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat gebeurt dan toch ook niet?.
je kind een tik geven over de grens vinden gaan is gewoon een denkfout. Kinderen zijn geen onschuldige engeltjes, klaar.
Ja het werkt wel, betekent alleen niet dat het de beste manier is.quote:
Blijkbaar niet. Het lijkt wel alsof een hoop ouders van tegenwoordig er alles aan doen om de verantwoordelijkheid ergens anders te leggen, namelijk bij de school, of ze moeten in een hokje zitten (hoogbegaafd, sterrenkind, adhd, asperger, syndroom van down, indigo, autistisch), om zelf van het probleem af te zijn, terwijl de meeste dingen gewoon aan opvoeding liggen.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:05 schreef rosepetals het volgende:
Je kan toch wel logisch nadenken als ouder. Jeetje.
ja, dat klopt. Dat is het voor ouders EN voor de politie. Wat klopt er precies NIET?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Je hebt zat andere manieren om je gezag uit te oefenen, geweld is de allerlaatste stap.
Ik vind van wel.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef rosepetals het volgende:
Ja het werkt wel, betekent alleen niet dat het de beste manier is.
Omdat de politie de openbare orde veilig moet stellen ter bescherming van de burger, en ouders hun kind moeten opvoeden. Twee volkomen verschillende dingen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dat klopt. Dat is het voor ouders EN voor de politie. Wat klopt er precies NIET?
Komt door al die zweef-ouders, net als in dit topic!quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef CasB het volgende:
[..]
Blijkbaar niet. Het lijkt wel alsof een hoop ouders van tegenwoordig er alles aan doen om de verantwoordelijkheid ergens anders te leggen, namelijk bij de school, of ze moeten in een hokje zitten (hoogbegaafd, sterrenkind, adhd, asperger, syndroom van down, indigo, autistisch), om zelf van het probleem af te zijn, terwijl de meeste dingen gewoon aan opvoeding liggen.
Dat het uit opvoedkundig oogpunt dus niet moet.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dat klopt. Dat is het voor ouders EN voor de politie. Wat klopt er precies NIET?
ja, goh, echt?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:54 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Omdat de politie te openbare orde veilig moet stellen ter bescherming van de burger, en ouders hun kind moeten opvoeden. Twee volkomen verschillende dingen.
Denk je niet dat ouders dit na duizenden generaties zelf niet beter weten? Opvoedkundigen dachten namelijk 50 jaar geleden ook heel anders over het opvoeden, feit is zonder deze deskundigen voeden we nog steeds kinderen op en dit doen we al duizenden jaren en uit al deze ervaring blijkt corrigerend straffen prima te werken en we zijn zeker niet de enige dierensoort die deze mening deelt.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Maar als je inderdaad een corrigerende tik geeft is dat verboden,dus jij zou dan ook aangepakt kunnen worden en een straf krijgen. Dat is niet voor niets, psychologen en opvoedkundige weten deze dingen wel beter.
Eventueel ja. Pas als je een bedreiging vormt. Niet als je alleen niet luistert, dan krijg je een boete (dus geen leuke dingen) of je wordt aangehouden (naar je kamer). Als je dat zou weigeren dan nemen ze je mee naar je cel/kamer maar ze zullen je niet slaan.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:55 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, goh, echt?.
Maar de verhouding tussen gezaghebber en "burger" is hetzelfde bij ouder en kind.
Er zijn regels, die moeten worden opgevolgd, de overtreder krijgt eerst de kans om zich te corrigeren, doet hij dat niet, kan je evt klappen krijgen.
Als jij agressief doet krijg je een klap hoor, of een trap in je kruisquote:Op maandag 25 juni 2012 15:57 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Eventueel ja. Pas als je een bedreiging vormt. Niet als je alleen niet luistert, dan krijg je een boete (dus geen leuke dingen) of je wordt aangehouden (naar je kamer). Als je dat zou weigeren dan nemen ze je mee naar je cel/kamer maar ze zullen je niet slaan.
Ik denk inderdaad dat ze het zelf niet beter weten, en dat het heel goed zou zijn als elke ouder een cursus opvoeden volgt.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:57 schreef Chewie het volgende:
[..]
Denk je niet dat ouders dit na duizenden generaties zelf niet beter weten? Opvoedkundigen dachten namelijk 50 jaar geleden ook heel anders over het opvoeden, feit is zonder deze deskundigen voeden we nog steeds kinderen op en dit doen we al duizenden jaren en uit al deze ervaring blijkt corrigerend straffen prima te werken en we zijn zeker niet de enige dierensoort die deze mening deelt.
Omdat de fysieke verhouding hetzelfde is, of soms kan de agent zelfs minder sterk zijn. Van een kind kan je dat niet verwachten.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:57 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Als jij agressief doet krijg je een klap hoor, of een trap in je kruis.
Ja vind ik ook, actie is reactie. Geef de uitleg, vertel het duidelijk en waarom het onwenselijk gedrag is.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:57 schreef Zenato het volgende:
Het beste lijkt mij, als het kind heel erg over de grens is gegaan, het eerst te zeggen wat er gaat gebeuren als hij dat nog een keer doet, doet hij het nog een keer, dan krijgt hij billenkoek.
Dat ben ik met je eens.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:58 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat ze het zelf niet beter weten, en dat het heel goed zou zijn als elke ouder een cursus opvoeden volgt.
Daarom heeft de politie het recht om wapens te dragen, en jij nietquote:Op maandag 25 juni 2012 15:58 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Omdat de fysieke verhouding hetzelfde is, of soms kan de agent zelfs minder sterk zijn. Van een kind kan je dat niet verwachten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |