Het is niet 1 op 1, de politie ramt je net zo makkelijk het ziekenhuis in, jij geeft je koter een tik met de vlakke hand op de kont...quote:Op maandag 25 juni 2012 15:39 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
En de grens bij overheid is ook als er bedreigingen zijn, niet overtredingen
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
die psychologen hebben allemaal dezelfde mening? De enige onderbouwing dat een corrigerende tik verkeerd zou zijn gaat over kinderen die regelmatig geslagen worden en dat gaat wat mij betreft niet samen met corrigerend.
quote:“Op korte termijn heeft een tik nut; je kinderen gehoorzamen meteen. Maar een time-out is meestal net zo effectief. Wanneer je aan je kinderen uitlegt waarom iets niet mag, begrijpen ze dat uiteindelijk prima en stoppen ze eerder met het ongewenste gedrag, dan kinderen die geslagen worden. Op lange termijn biedt het geven van pedagogische tikken geen voordelen. Kinderen leren geen grenzen en sociaal gedrag door middel van geweld. Wel leren ze dat ze met agressie bepaald gedrag kunnen stoppen.”
Jij gaf de vorige keer precies hetzelfde voorbeeld alleen in andere woorden, toen falsificeerde ik het al. De overheid gebruikt geweld ter bescherming, niet ter opvoeding.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, daarmee geef je je eigen "geweldsmonopoly" aan, net zoals de overheid deze heeft mbt de burgers.
Ja, dat probeerde je, maar dat was dus onjuistquote:Op maandag 25 juni 2012 15:40 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Jij gaf de vorige keer precies hetzelfde voorbeeld alleen in andere woorden, toen falsificeerde ik het al. De overheid gebruikt geweld ter bescherming, niet ter opvoeding.
Waarom vergelijk je een gezin met de overheid? En dan nog met een geweldsmonopoly?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:39 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat is dus het universele symbool voor : je hebt gelijk, ik weet niets meer....
Het gaat om de aanleiding. Als je kind zich misdraagt, dan heeft achteraf fysiek straffen geen zin. De overheid straft je dus met een boete, minder leuke dingen kunnen doen. Als je achteraf geslagen zou worden, dan keren mensen zich massaal ertegen. Of ze leven er in angst voor (kijk naar Iran om waar wat te noemen). De politie in Nederland zal pas geweld gebruiken als mensen gewond zouden kunnen raken, dus dan gebruiken ze gepast geweld en nemen ze die persoon tegen zichzelf en tegen anderen in beschermen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:40 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Het is niet 1 op 1, de politie ramt je net zo makkelijk het ziekenhuis is, jij geeft je koter een tik met de vlakke hand op de kont...
Niets mis mee.
Omdat het vergelijkbaar IS, het zijn regels en gedragscodes. Bij overtreding grijpt de machthebber in.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:41 schreef Loppe het volgende:
[..]
Waarom vergelijk je een gezin met de overheid? En dan nog met een geweldsmonopoly?
En dat is onjuist omdat?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:40 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, dat probeerde je, maar dat was dus onjuist.
Een agent zal je eerst netjes aanspreken, dan met je in discussie gaan en als je nog niet doet wat je MOET doen krijg je klappen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:41 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Het gaat om de aanleiding. Als je kind zich misdraagt, dan heeft achteraf fysiek straffen geen zin. De overheid straft je dus met een boete, minder leuke dingen kunnen doen. Als je achteraf geslagen zou worden, dan keren mensen zich massaal ertegen. Of ze leven er in angst voor (kijk naar Iran om waar wat te noemen). De politie in Nederland zal pas geweld gebruiken als mensen gewond zouden kunnen raken, dus dan gebruiken ze gepast geweld en nemen ze die persoon tegen zichzelf en tegen anderen in beschermen.
Nee dan wordt je aangehouden, ze slaan je pas als je een bedreiging vormt.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:42 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Een agent zal je eerst netjes aanspreken, dan met je in discussie gaan en als je nog niet doet wat je MOET doen krijg je klappen.
Wat is het verschil met een koter? En kom niet met zweefteef argumenten aan, een kind is een nadenkend wezen, geen engeltje op een voetstuk.
Ja, de ouder komt ook in gevaar, gevaar de controle en gezag over het kind te verliezen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:42 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
En dat is onjuist omdat?
Een agent gebruikt een wapenstok om zichzelf te beschermen, de situatie onder controle te krijgen. Een opvoeder kan dus - als ik jouw vergelijking gebruikt - alleen het kind een tik geven als het zelf in gevaar komt. Niet om het kind wat te leren.
Eens. Daarom is het in het voorbeeld van sinep imo niet zo erg, want daar dreigde direct gevaar. En na afloop kun je prima uitleggen waarom het is die situatie toch is gebeurt.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:40 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Jij gaf de vorige keer precies hetzelfde voorbeeld alleen in andere woorden, toen falsificeerde ik het al. De overheid gebruikt geweld ter bescherming, niet ter opvoeding.
Dat aanhouden gaat als nodig met geweld gepaard, is het niet nodig, krijg je ook geen klappen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:43 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Nee dan wordt je aangehouden, ze slaan je pas als je een bedreiging vormt.
Angst als motivatie voor goed gedrag is gewoon niet de beste manier. Ik snap niet dat je dat niet kan zien. Het is toch veel beter om dat anders te leren.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:44 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat aanhouden gaat als nodig met geweld gepaard, is het niet nodig, krijg je ook geen klappen.
En dat werkt bij een kind ook zo, als ik me NU niet gedraag krijg ik klappen, ik kan nog terug.
En soms moet je ze even een tikje geven om de aandacht te krijgen, zodat ze überhaupt in staat zijn die 'time-out' te nemen. Als ze door blijven ratelen krijg je ze echt niet altijd ineens stil. Daar kan je vrij weinig tegen hebben, lijkt me.quote:
iedereen, vooral jij, lijkt het wel erg zwart-wit te zien.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:45 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Angst als motivatie voor goed gedrag is gewoon niet de beste manier. Ik snap niet dat je dat niet kan zien. Het is toch veel beter om dat anders te leren.
En ook dat hoeft niet. Ik ben in mijn jeugd ben ik wel eens aangehouden en het was nooit met geweld. En zo ken ik nog zat voorbeelden. Allemaal onnozele jeugdige dingen trouwens, niks ernstigs of zo. Maar op die manier moet je dus rustig meekomen en naar je kamer gaan. Ze zullen je echt niet slaan. Sterker nog: als ik wel geslagen werd dan pas was er geweld nodig om me mee te nemen. Zo gaat dat als kind en als volwassenen. Zeker als de situatie geweldloos was, dan kweek je uit het niets geweld, omdat je denkt dat het er beter op wordt, maar op die manier trek je zo ontzettend veel slechte emoties los bij de gene die je slaat, dat is gewoon een te groot risico.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:44 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat aanhouden gaat als nodig met geweld gepaard, is het niet nodig, krijg je ook geen klappen.
En dat werkt bij een kind ook zo, als ik me NU niet gedraag krijg ik klappen, ik kan nog terug.
Nogmaals de enige onderbouwing die gegeven wordt is dat regelmatig slaan geen effect heeft, dit geldt wat mij betreft net zo goed als regelmatig een " time- out". Alle corrigerende maatregelen hebben maar beperkt effect.quote:
ja, dat zeg ik dus. Als je je alsnog "bedenkt" krijg je uiteraard geen klappen van de politie. Maar als jij onhandelbaar bent wel.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:46 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
En ook dat hoeft niet. Ik ben in mijn jeugd ben ik wel eens aangehouden en het was nooit met geweld. En zo ken ik nog zat voorbeelden. Allemaal onnozele jeugdige dingen trouwens, niks ernstigs of zo. Maar op die manier moet je dus rustig meekomen en naar je kamer gaan. Ze zullen je echt niet slaan. Sterker nog: als ik wel geslagen werd dan pas was er geweld nodig om me mee te nemen. Zo gaat dat als kind en als volwassenen. Zeker als de situatie geweldloos was, dan kweek je uit het niets geweld, omdat je denkt dat het er beter op wordt, maar op die manier trek je zo ontzettend veel slechte emoties los bij de gene die je slaat, dat is gewoon een te groot risico.
Een agent mag pas zijn stok gebruiken als hij zelf fysiek in gevaar komt, anders nooit. En daarbij moet eerst duidelijk aangegeven worden dat de agent op het punt staat hem te gebruiken. Dus wederom gaat deze vergelijking niet op en precies om dezelfde reden als ik al 2 keer eerder heb gezegd.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:44 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Eens, maar doe het dan zelf ook nietquote:Op maandag 25 juni 2012 15:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dat zeg ik dus. Als je je alsnog "bedenkt" krijg je uiteraard geen klappen van de politie. Maar als jij onhandelbaar bent wel.
En dat kan bij kinderen dus ook prima. Er is een grens, ga er niet overheen.
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:48 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Een agent mag pas zijn stok gebruiken als hij zelf fysiek in gevaar komt, anders nooit. En daarbij moet eerst duidelijk aangegeven worden dat de agent op het punt staat hem te gebruiken. Dus wederom gaat deze vergelijking niet op en precies om dezelfde reden als ik al 2 keer eerder heb gezegd.
Dat gebeurt dan toch ook niet?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:48 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Eens, maar doe het dan zelf ook niet
Toch wel, angst kan goed werken.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:45 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Angst als motivatie voor goed gedrag is gewoon niet de beste manier. Ik snap niet dat je dat niet kan zien. Het is toch veel beter om dat anders te leren.
Dus het mag alleen als er een bedreiging is of mensen in gevaar zijn, niet als 'straf' of om te corrigeren alleen om in bescherming te nemen. Een grote mond van een kind dus niet.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dat zeg ik dus. Als je je alsnog "bedenkt" krijg je uiteraard geen klappen van de politie. Maar als jij onhandelbaar bent wel.
En dat kan bij kinderen dus ook prima. Er is een grens, ga er niet overheen.
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:49 schreef HeatWave het volgende:
[..].
Je dramt door op niet relevante details.
De dreiging naar een ouder zal vrijwel nooit zo ernstig zijn als voor een agent, maar de onderliggende verhoudingen kloppen echt wel, kan je 1000 keer zeggen van niet.
Nogmaals het gezag van de ouders komt in gevaar. Dus het klopt, wederom.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:50 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Dus het mag alleen als er een bedreiging is of mensen in gevaar zijn, niet als 'straf' of om te corrigeren alleen om in bescherming te nemen. Een grote mond van een kind dus niet.
nee, dat is het niet.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:51 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat is juist het meest relevante van de hele vergelijking.
Bij iets oudere kinderen werkt het na een tijdje ook niet meer. Die time-outquote:Op maandag 25 juni 2012 15:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nogmaals de enige onderbouwing die gegeven wordt is dat regelmatig slaan geen effect heeft, dit geldt wat mij betreft net zo goed als regelmatig een " time- out". Alle corrigerende maatregelen hebben maar beperkt effect.
een klap tegen de dikke luierbroek van pampers die de gemiddelde peuter aanheeft is een stuk effectiever dan een time-out, een time-out zal wellicht werken bij kinderen vanaf een jaar of 5/6 maar bij jonger heeft dit amper zin.
Je hebt zat andere manieren om je gezag uit te oefenen, geweld is de allerlaatste stap.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:51 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nogmaals het gezag van de ouders komt in gevaar. Dus het klopt, wederom.
De dreiging en strafmaat zijn totaal anders, maar vergelijkbaar in de situatie.
Maar als je inderdaad een corrigerende tik geeft is dat verboden,dus jij zou dan ook aangepakt kunnen worden en een straf krijgen. Dat is niet voor niets, psychologen en opvoedkundige weten deze dingen wel beter.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:50 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat gebeurt dan toch ook niet?.
je kind een tik geven over de grens vinden gaan is gewoon een denkfout. Kinderen zijn geen onschuldige engeltjes, klaar.
Ja het werkt wel, betekent alleen niet dat het de beste manier is.quote:
Blijkbaar niet. Het lijkt wel alsof een hoop ouders van tegenwoordig er alles aan doen om de verantwoordelijkheid ergens anders te leggen, namelijk bij de school, of ze moeten in een hokje zitten (hoogbegaafd, sterrenkind, adhd, asperger, syndroom van down, indigo, autistisch), om zelf van het probleem af te zijn, terwijl de meeste dingen gewoon aan opvoeding liggen.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:05 schreef rosepetals het volgende:
Je kan toch wel logisch nadenken als ouder. Jeetje.
ja, dat klopt. Dat is het voor ouders EN voor de politie. Wat klopt er precies NIET?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Je hebt zat andere manieren om je gezag uit te oefenen, geweld is de allerlaatste stap.
Ik vind van wel.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef rosepetals het volgende:
Ja het werkt wel, betekent alleen niet dat het de beste manier is.
Omdat de politie de openbare orde veilig moet stellen ter bescherming van de burger, en ouders hun kind moeten opvoeden. Twee volkomen verschillende dingen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dat klopt. Dat is het voor ouders EN voor de politie. Wat klopt er precies NIET?
Komt door al die zweef-ouders, net als in dit topic!quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef CasB het volgende:
[..]
Blijkbaar niet. Het lijkt wel alsof een hoop ouders van tegenwoordig er alles aan doen om de verantwoordelijkheid ergens anders te leggen, namelijk bij de school, of ze moeten in een hokje zitten (hoogbegaafd, sterrenkind, adhd, asperger, syndroom van down, indigo, autistisch), om zelf van het probleem af te zijn, terwijl de meeste dingen gewoon aan opvoeding liggen.
Dat het uit opvoedkundig oogpunt dus niet moet.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dat klopt. Dat is het voor ouders EN voor de politie. Wat klopt er precies NIET?
ja, goh, echt?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:54 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Omdat de politie te openbare orde veilig moet stellen ter bescherming van de burger, en ouders hun kind moeten opvoeden. Twee volkomen verschillende dingen.
Denk je niet dat ouders dit na duizenden generaties zelf niet beter weten? Opvoedkundigen dachten namelijk 50 jaar geleden ook heel anders over het opvoeden, feit is zonder deze deskundigen voeden we nog steeds kinderen op en dit doen we al duizenden jaren en uit al deze ervaring blijkt corrigerend straffen prima te werken en we zijn zeker niet de enige dierensoort die deze mening deelt.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:52 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Maar als je inderdaad een corrigerende tik geeft is dat verboden,dus jij zou dan ook aangepakt kunnen worden en een straf krijgen. Dat is niet voor niets, psychologen en opvoedkundige weten deze dingen wel beter.
Eventueel ja. Pas als je een bedreiging vormt. Niet als je alleen niet luistert, dan krijg je een boete (dus geen leuke dingen) of je wordt aangehouden (naar je kamer). Als je dat zou weigeren dan nemen ze je mee naar je cel/kamer maar ze zullen je niet slaan.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:55 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, goh, echt?.
Maar de verhouding tussen gezaghebber en "burger" is hetzelfde bij ouder en kind.
Er zijn regels, die moeten worden opgevolgd, de overtreder krijgt eerst de kans om zich te corrigeren, doet hij dat niet, kan je evt klappen krijgen.
Als jij agressief doet krijg je een klap hoor, of een trap in je kruisquote:Op maandag 25 juni 2012 15:57 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Eventueel ja. Pas als je een bedreiging vormt. Niet als je alleen niet luistert, dan krijg je een boete (dus geen leuke dingen) of je wordt aangehouden (naar je kamer). Als je dat zou weigeren dan nemen ze je mee naar je cel/kamer maar ze zullen je niet slaan.
Ik denk inderdaad dat ze het zelf niet beter weten, en dat het heel goed zou zijn als elke ouder een cursus opvoeden volgt.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:57 schreef Chewie het volgende:
[..]
Denk je niet dat ouders dit na duizenden generaties zelf niet beter weten? Opvoedkundigen dachten namelijk 50 jaar geleden ook heel anders over het opvoeden, feit is zonder deze deskundigen voeden we nog steeds kinderen op en dit doen we al duizenden jaren en uit al deze ervaring blijkt corrigerend straffen prima te werken en we zijn zeker niet de enige dierensoort die deze mening deelt.
Omdat de fysieke verhouding hetzelfde is, of soms kan de agent zelfs minder sterk zijn. Van een kind kan je dat niet verwachten.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:57 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Als jij agressief doet krijg je een klap hoor, of een trap in je kruis.
Ja vind ik ook, actie is reactie. Geef de uitleg, vertel het duidelijk en waarom het onwenselijk gedrag is.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:57 schreef Zenato het volgende:
Het beste lijkt mij, als het kind heel erg over de grens is gegaan, het eerst te zeggen wat er gaat gebeuren als hij dat nog een keer doet, doet hij het nog een keer, dan krijgt hij billenkoek.
Dat ben ik met je eens.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:58 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat ze het zelf niet beter weten, en dat het heel goed zou zijn als elke ouder een cursus opvoeden volgt.
Daarom heeft de politie het recht om wapens te dragen, en jij nietquote:Op maandag 25 juni 2012 15:58 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Omdat de fysieke verhouding hetzelfde is, of soms kan de agent zelfs minder sterk zijn. Van een kind kan je dat niet verwachten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |