Hoeft niet, opvoeden moet gedegen en consequent gebeuren, daar heb je geen tikken voor nodig.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:02 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En daar krijg je dus al die verwende kutkoters van.
Klaar.
Nee, dat krijg je als je het kind altijd zijn of haar zin geeft. Maar de essentie van opvoeden is dat je het kind klaar maakt voor de maatschappij en dat je zorgt voor een klimaat waar het karakter zich goed kan vormen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:02 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En daar krijg je dus al die verwende kutkoters van.
Klaar.
OK, deels eens, maar het soms dreigen met fysiek geweld moet gewoon kunnen. En sporadisch in de praktijk brengen moet soms ook kunnen.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoeft niet, opvoeden moet gedegen en consequent gebeuren, daar heb je geen tikken voor nodig.
Niet opvoeden is waar je verwende kutkoters van krijgt.
Want? We hebben het niet over iemand volledig de tering slaan, hell gewoon een ros op je reet, doet ff pijn, 0,0 schade, boodschap duidelijk.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:09 schreef Loppe het volgende:
Een mens van 2m die een kind van nog geen meter slaat, neen, dat gaat er bij mij niet in.
1) Nee, dat is nergens voor nodig. Een kind hoeft niet perse fysieke pijn te voelen als het wat doet wat verkeerd is, sterker nog, fysieke pijn hoort niet aangebracht te worden in een opvoeding. Je beschikt over genoeg levenswijsheid om door te hebben dat slaan niet werkt, er zijn veel effectievere manieren voor.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:07 schreef HeatWave het volgende:
[..]
1) OK, deels eens, maar het soms dreigen met fysiek geweld moet gewoon kunnen. En sporadisch in de praktijk brengen moet soms ook kunnen.
men doet net alsof kinderen engeltjes zijn die niet beter weten, ik wist ALTIJD precies wat ik deed en of het mocht of niet.... Dat vergeten ouders blijkbaar als ze koters krijgen.
2) En kind kan prima denken, en soms moet er NIET worden gediscussierd.
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Want? We hebben het niet over iemand volledig de tering slaan, hell gewoon een ros op je reet, doet ff pijn, 0,0 schade, boodschap duidelijk.
En nee, niet te pas en te onpas, niet zomaar etc etc... Maar 100% niet? Onzin.
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:07 schreef rosepetals het volgende:
Ik lees hier alleen meningen gebaseerd op eigen ervaringen, eigen gedachten, en niet op de opvoedkunde zelf.
Volgens mij kan je psychologisch beter straffen, hoef je daarom je poot niet uit te steken.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Want? We hebben het niet over iemand volledig de tering slaan, hell gewoon een ros op je reet, doet ff pijn, 0,0 schade, boodschap duidelijk.
En nee, niet te pas en te onpas, niet zomaar etc etc... Maar 100% niet? Onzin.
Woorden doen vaak meer pijn ja. Mijn ouders waren er altijd goed in om mij een demagogische preek te geven waardoor ik mij schuldig voelde als ik wat had misdaan. Veel effectiever dan slaan. Zet ook aan tot nadenken trouwens.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:13 schreef Loppe het volgende:
[..]
Volgens mij kan je psychologisch beter straffen, hoef je daarom je poot niet uit te steken.
Sja, zal allemaal wel, maar waarom zijn kinderen tegenwoordig niet meer te handelen dan?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
1) Nee, dat is nergens voor nodig. Een kind hoeft niet perse fysieke pijn te voelen als het wat doet wat verkeerd is, sterker nog, fysieke pijn hoort niet aangebracht te worden in een opvoeding. Je beschikt over genoeg levenswijsheid om door te hebben dat slaan niet werkt, er zijn veel effectievere manieren voor.
2) Geloof het of niet maar discussiëren is gunstig voor de bevordering van het karakter van het kind. Zo leert het samenwerken, compromissen sluiten en dergelijke. Niets mis met discussie dus, een opvoeding is geen dictatuur.
Teleurstelling werkt beter denk ikquote:Op maandag 25 juni 2012 15:13 schreef Loppe het volgende:
[..]
Volgens mij kan je psychologisch beter straffen, hoef je daarom je poot niet uit te steken.
Ik heb al gezegd dat het geen standaard oplossing is, niet altijd en overal etc. Maar het is op zijn tijd en prima middel.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:13 schreef Loppe het volgende:
[..]
Dit ja.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:14 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Teleurstelling werkt beter denk ik
Je moet het niet zien als slaan tussen 2 volwassenen. Een corrigerende tik hoort niet eens pijn te doen. Niks mis mee.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:12 schreef sinepedraap het volgende:
Ik snap niet dat mensen het hier hebben over slaan. Weten jullie wel wat slaan is? Slaan doen twee volwassen mensen om elkaar uit te schakelen. Als je dit bij een kind doet ben je niet goed in je hoofd.
Die zijn niet te handelen omdat er te weinig grenzen worden gegeven ja. Je moet ook wel streng zijn. Maar slaan of tikken uitdelen is ook grensvervagend gedrag, je wil ook niet dat je kind een ander een tik geeft dus geef het goede voorbeeld.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:14 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Sja, zal allemaal wel, maar waarom zijn kinderen tegenwoordig niet meer te handelen dan?
Ik geloof niets van deze zweverige aanpak. Ik vind de uitdrukking uit polen wel mooi:
Kinderen en vissen hebben geen stem.
Je leert dat tikken een uiterst middel zijn, net zoals in het echte leven. Je mag met een agent in discussie, tot op zekere hoogte en ga je over de grens, krijg je met de wapenstok.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:17 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Die zijn niet te handelen omdat er te weinig grenzen worden gegeven ja. Je moet ook wel streng zijn. Maar slaan of tikken uitdelen is ook grensvervagend gedrag, je wil ook niet dat je kind een ander een tik geeft dus geef het goede voorbeeld.
Je verwart slaan met de natuurlijke reactie van een organisme om lijfsbehoud veilig te stellen. De agent gebruikt de wapenstok om zich te beschermen, niet om de persoon een les te leren. Heeft dus niets met opvoeden van doen dit voorbeeld.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Je leert dat tikken een uiterst middel zijn, net zoals in het echte leven. Je mag met een agent in discussie, tot op zekere hoogte en ga je over de grens, krijg je met de wapenstok.
Lijkt me een uit-ste-ken-de les voor een kind.
Ik heb echt nooit tikken gehad, mijn ouders geloven niet in slaan.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:23 schreef sinepedraap het volgende:
HeatWave, Frank, hebben jullie vroeger wel eens tikken gehad en wat was de reden?
Ik denk 1 of 2 keer in mijn leven, en dat was volkomen terechtquote:Op maandag 25 juni 2012 15:23 schreef sinepedraap het volgende:
HeatWave, Frank, hebben jullie vroeger wel eens tikken gehad en wat was de reden?
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:24 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik heb echt nooit tikken gehad, mijn ouders geloven niet in slaan.
Ik heb wel 1 keer in mijn leven harde klappen gehad, maar dat was om mezelf in bescherming te nemen. Als ik er op latere leeftijd zoals nu dus aan terug denk was het de meest voor de hand liggende actie. Ook al was het op die leeftijd psychologisch heel zwaar en kwam het zeker ook niet ten goede van mijn ontwikkeling. Maar ik denk niet dat het opweegt tegen de mogelijke gevolgen als er niet ingegrepen was. Dus ja alleen in een levensbedreigende situatie mag je gepast geweld gebruiken. En alle andere normale zaken zal ik altijd naar mentale kracht grijpen i.p.v. fysieke kracht, anders richt je alleen maar meer schade aan.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik denk 1 of 2 keer in mijn leven, en dat was volkomen terecht.
Heb nog een prima band met vader (moeder overleden).
Als je zelf vroeger een tik hebt gehad weet je dat je daar een gevoel van haat en agressie mee opwekt. Niet zoiets van oh ik mag dit niet doen, maar het verergerd het juist.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:28 schreef Ezio het volgende:
Mentale kracht werkt niet altijd op kinderen. Soms luisteren ze gewoon nergens naar en zijn ze nergens van onder de indruk, tenzij je een tikje uitdeelt.
Wat is er mis met een tik op de bil?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:23 schreef rosepetals het volgende:
Het is trouwens ook niet voor niets dat ook een corrigerende tik verboden is.
To-tal-e fucking onzin.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:29 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Als je zelf vroeger een tik hebt gehad weet je dat je daar een gevoel van haat en agressie mee opwekt. Niet zoiets van oh ik mag dit niet doen, maar het verergerd het juist.
Eens.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:29 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Als je zelf vroeger een tik hebt gehad weet je dat je daar een gevoel van haat en agressie mee opwekt. Niet zoiets van oh ik mag dit niet doen, maar het verergerd het juist.
Wat een ongelofelijke onzin zegquote:Op maandag 25 juni 2012 15:29 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Korte termijnoplossing dus.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:32 schreef Ezio het volgende:
[..]
Wat een ongelofelijke onzin zeg![]()
Ik heb vroeger wel eens tikken gehad, en dat was altijd volkomen terecht. Nooit gevoelens van haat en agressie door gekregen, alleen een soort van schok die je even uit de situatie haalt en zodat je weet dat je ouders het menen dat je moet luisteren.
Dat kan je dus pas later weten. En je weet nu dus dat het bij iedereen verschillend werkt.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:32 schreef Ezio het volgende:
[..]
Ik heb vroeger wel eens tikken gehad, en dat was altijd volkomen terecht. Nooit gevoelens van haat en agressie door gekregen, alleen een soort van schok die je even uit de situatie haalt en zodat je weet dat je ouders het menen dat je moet luisteren.
Oh, 1 hele bron, de Metro, ik ben overtuigdquote:Op maandag 25 juni 2012 15:32 schreef rosepetals het volgende:
http://www.metronieuws.nl(...)rZkej!KRDSU3VxSNc5U/
Hier kan je prima lezen waarom een corrigerende tik niet goed is.
Eens!quote:Op maandag 25 juni 2012 15:32 schreef Ezio het volgende:
[..]
Maar dan was dit echt een extreem uitzonderingsgeval waar een tik niet anders dan mogelijk is. Dan is het nog wel te begrijpen maar naar mijn mening is buiten deze reden dan wellicht slaan echt uit den boze.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:27 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
[..]
Ik heb wel 1 keer in mijn leven harde klappen gehad, maar dat was om mezelf in bescherming te nemen. Als ik er op latere leeftijd zoals nu dus aan terug denk was het de meest voor de hand liggende actie. Ook al was het op die leeftijd psychologisch heel zwaar en kwam het zeker ook niet ten goede van mijn ontwikkeling. Maar ik denk niet dat het opweegt tegen de mogelijke gevolgen als er niet ingegrepen was. Dus ja alleen in een levensbedreigende situatie mag je gepast geweld gebruiken. En alle andere normale zaken zal ik altijd naar mentale kracht grijpen i.p.v. fysieke kracht, anders richt je alleen maar meer schade aan.
De psychologen die aan het woord zijn werken niet bij de Metro. Scheelt dat?quote:Op maandag 25 juni 2012 15:33 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Oh, 1 hele bron, de Metro, ik ben overtuigd.
Dat is jouw aanname. Na een tik te hebben gekregen deed ik dat soort dingen niet meer hoor.quote:
Inderdaad, en het is niet eens volledig tégen die 'tik'quote:Op maandag 25 juni 2012 15:33 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Oh, 1 hele bron, de Metro, ik ben overtuigd.
quote:Uit onderzoek van psycholoog Elisabeth Thompson Gershoff van de Amerikaanse Columbia University blijkt dat lijfstraffen in het algemeen, maar met name tikken die ‘regelmatig worden gegeven’, negatieve gevolgen hebben. Concreet geldt: hoe vaker en harder er geslagen wordt, hoe vervelender het resultaat. Kinderen kunnen zich onveilig en vernederd voelen en hun zelfvertrouwen verliezen, vooral wanneer ouders inconsequent zijn en soms onaangekondigd een oorvijg uitdelen. In Nederland zijn de meeste psychologen en pedagogen geen voorstanders van de pedagogische tik. Zo ook pedagogisch hulpverlener Kelly Wezel: “Op korte termijn heeft een tik nut; je kinderen gehoorzamen meteen. Maar een time-out is meestal net zo effectief. Wanneer je aan je kinderen uitlegt waarom iets niet mag, begrijpen ze dat uiteindelijk prima en stoppen ze eerder met het ongewenste gedrag, dan kinderen die geslagen worden. Op lange termijn biedt het geven van pedagogische tikken geen voordelen. Kinderen leren geen grenzen en sociaal gedrag door middel van geweld. Wel leren ze dat ze met agressie bepaald gedrag kunnen stoppen.”
Ben ik het daarom ook mee eens. Ik geloof echt in belonen bij positief en teleurgesteld bij negatief zijn. Straffen op andere manieren dan met geweld, want daar kweek je woede mee.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:34 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Maar dan was dit echt een extreem uitzonderingsgeval waar een tik niet anders dan mogelijk is. Dan is het nog wel te begrijpen maar naar mijn mening is buiten deze reden dan wellicht slaan echt uit den boze.
Ouders die slaan doen dat echt uit onmacht en het kind wordt er niet beter van. Je moet juist leren het kind te laten nadenken over de fouten die het maakt. En dat bevorder je niet door fysiek geweld te gebruiken.
Je geeft dus grenzen aan door er zelf overheen te gaan.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:35 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Inderdaad, en het is niet eens volledig tégen die 'tik'. Wat een onzin joh, dat verbieden ervan. Als je het 'met mate' doet is het, zoals vrijwel alles, weinig schadelijk. Soms rest er geen andere oplossing en moet je gewoon even aangeven dat er grenzen zijn. Al die mooie tips van het uitleggen en afleiding zoeken werken echt niet altijd, dat deden ze bij mij ook niet.
Ja, daarmee geef je je eigen "geweldsmonopoly" aan, net zoals de overheid deze heeft mbt de burgers.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:36 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Je geeft dus grenzen aan door er zelf overheen te gaan.
quote:Op maandag 25 juni 2012 15:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, daarmee geef je je eigen "geweldsmonopoly" aan, net zoals de overheid deze heeft mbt de burgers.
En de grens bij overheid is ook als er bedreigingen zijn, niet overtredingenquote:Op maandag 25 juni 2012 15:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, daarmee geef je je eigen "geweldsmonopoly" aan, net zoals de overheid deze heeft mbt de burgers.
die psychologen hebben allemaal dezelfde mening? De enige onderbouwing dat een corrigerende tik verkeerd zou zijn gaat over kinderen die regelmatig geslagen worden en dat gaat wat mij betreft niet samen met corrigerend.quote:Op maandag 25 juni 2012 15:34 schreef rosepetals het volgende:
[..]
De psychologen die aan het woord zijn werken niet bij de Metro. Scheelt dat?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |