abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113137127
Speciaal voor degenen die nog niet zo thuis zijn in de sport en niet de etappetopics willen vullen met allerlei vragen over wielertermen en andere zaken rondom en in de Tour is er ook dit jaar weer het vragentopic.

Een paar wielertermen uitgelegd om mee te beginnen.

Grinta
quote:
Als er een renner beschikt over een sterke weerbaarheid op zowel mentaal als fysiek vlak, dan spreken de Italianen graag van een renner met grinta. De "grinta" is een soort overtuiging, een soort hevigheid die indruk maakt.
Chasse Patat

Waaiers (kort)
Waaiers (uitgebreid)

Eerdere topics, om door te lezen voor leuke informatie:

Tour voor dummy's topic

Vragen over de koers en alles om het evenement dat de Tour is staat vrij, dus schaam je niet :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Gitank2 op 20-06-2012 12:12:00 ]
Neil LOVES Carrots!
pi_113138274
Waarom start de Ronde van Frankrijk in Luik, wat heel niet in Frankrijk licht? :7
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_113138503
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:34 schreef lurf_doctor het volgende:
Waarom start de Ronde van Frankrijk in Luik, wat heel niet in Frankrijk licht? :7
Geld
pi_113138618
waarom worden de "echte" top cols niet als aankomst plaats gebruikt? :P

Het is toch zonde om een tourmalet bv ergens midden in een etappe te planten?
hardcoholic
pi_113138812
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:42 schreef Ferdii het volgende:

Dat is een soort van "we doen het eens een beetje anders" van de organisatie.
Introduceren van wat nieuwe cols.

Waarschijnlijk gooien ze er in 2013, als de 100e Tour gereden wordt, wel weer een hoop bekende slotklimmen in (alpe d' huez, Mont Ventoux oa)

quote:
Volgens koersdirecteur Christian Prudhomme biedt de route de mogelijkheid voor een open ronde. "We hebben geprobeerd om ritten te creëren waarin elke dag wel iets kan gebeuren en hopen op mooie etappes in de Vogezen, de Jura en langs de kustlijn."

Legendarische beklimmingen als de Alpe d'Huez en Mont Ventoux ontbreken. "We zijn op zoek gegaan naar nieuwe bergen. Daarbij denk ik als La Planche des Belles-Filles in de Vogezen, de Col du Grand Colombier (17,4 kilometer á 7,1%), de reus van de Jura, of de steile Mur de Peguere (stukken van 18%). Deze nieuwe beklimmingen zullen de nieuwe legendes in de ronde worden," verklaarde Prudhomme.
Neil LOVES Carrots!
pi_113138819
quote:

Er is boven op een col te weinig ruimte om alle bussen neer te zetten, een compleet aankomstdorp + alle tv-wagens. Dat is al 1 voorwaarde.

Afgelopen jaar deden ze het toevallig weer eens, met een aankomst op de galibier, en toen is er een soort "light" aankomstdorpje boven neergezet, de top van de galibier is letterlijk 30 bij 40 meter. Alle auto's en bussen moesten lager op de berg op een parkeerplaats blijven.

Bijkomstig nadeel/voordeel van een grote col halverwege een etappe is dat er nog een kans bestaat voor een super afdaler om de koploper in te halen. Dus de etappe blijft lang spannend: mensen kijken de hele uitzending omdat zowel het gevecht bergop als de laatste km's naar de finish spannend zijn. Zo voorkomen ze dat ik pas om half 5 inschakel.
Maar ik vind het ook maar niks hoor. Een echte bergetappe moet gewoon bergop eindigen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_113140533
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:40 schreef Sautor het volgende:

[..]

Geld
Dus als Sydney genoeg biedt starten ze down under?
pi_113140620
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 13:33 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Dus als Sydney genoeg biedt starten ze down under?
Bij de Giro zijn ze er al een tijd over aan het denken om in de VS te starten. Nu zullen ze dat bij de Tour niet doen, maar dit soort buitenlandse start- en finishplaatsen zijn om het geld te doen ja.
pi_113141325
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

Dat is een soort van "we doen het eens een beetje anders" van de organisatie.
Introduceren van wat nieuwe cols.

Waarschijnlijk gooien ze er in 2013, als de 100e Tour gereden wordt, wel weer een hoop bekende slotklimmen in (alpe d' huez, Mont Ventoux oa)

[..]

2013 zal knalwerk worden. 2012 is expres rustiger gemaakt denk ik.
  Redactie Sport woensdag 20 juni 2012 @ 13:59:51 #10
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_113141562
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 13:35 schreef TheArt het volgende:

[..]

Bij de Giro zijn ze er al een tijd over aan het denken om in de VS te starten. Nu zullen ze dat bij de Tour niet doen, maar dit soort buitenlandse start- en finishplaatsen zijn om het geld te doen ja.
Dat is toch raar.. de VS.. :')
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_113141845
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 13:35 schreef TheArt het volgende:

[..]

Het is wel zo dat Qatar de tourstart eens wil organiseren.
http://www.wielerflits.nl(...)-de-france-2014.html
Neil LOVES Carrots!
pi_113141923
quote:
9s.gif Op woensdag 20 juni 2012 13:59 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Dat is toch raar.. de VS.. :')
Waarom?
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juni 2012 13:53 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

2013 zal knalwerk worden. 2012 is expres rustiger gemaakt denk ik.
Opening van de Tour 2013 is iig al episch :Y
pi_113141938
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:09 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Waarom?

[..]

Opening van de Tour 2013 is iig al episch :Y
Corsica, 3 etappes daar.
pi_113141961
quote:

[..]

Waarom?

Dan moet je na 3 of 4 dagen al een rustdag inbouwen, die je dan kwijt ben aan het reizen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_113141969
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:09 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

Corsica, 3 etappes daar.
En niet de minste ook *O*
pi_113141976
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:09 schreef Felagund het volgende:

[..]

Dan moet je na 3 of 4 dagen al een rustdag inbouwen, die je dan kwijt ben aan het reizen.
Dit jaar ook. Boeiend.
pi_113142005
quote:
Licht ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_113142286
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:10 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Dit jaar ook. Boeiend.
In de Giro ja, klopt. Maar die rustdag zal grotendeels al verpest zijn door het terugreizen naar Europa, plus eventueel bijkomende jetlag.
  woensdag 20 juni 2012 @ 14:22:03 #19
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_113142446
Wel tof dat de Grand Colombier er in zit. Die is echt zwaar en smal.
pi_113142547
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:18 schreef Sautor het volgende:

[..]

In de Giro ja, klopt. Maar die rustdag zal grotendeels al verpest zijn door het terugreizen naar Europa, plus eventueel bijkomende jetlag.
Denk dat dat wel meevalt. Uiteraard allemaal op zo'n flatbed in de First Class. Lekker wat extra bijslapen en je staat in Italie. Maar niet echt een discussie voor hier ;)
pi_113142659
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:18 schreef Sautor het volgende:

[..]

En al het materiaal krijg je waarschijnlijk ook niet in naar Italie. Ik zie het nut er ook niet van in, sportief gezien maakt het niks uit wat mij betreft of je in Italie of in Amerika rijdt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_113142781
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:27 schreef Felagund het volgende:

[..]

En al het materiaal krijg je waarschijnlijk ook niet in naar Italie. Ik zie het nut er ook niet van in, sportief gezien maakt het niks uit wat mij betreft of je in Italie of in Amerika rijdt.
Sportief gezien niet. Maar Amerika is commercieel gezien wel enorm interessant natuurlijk. Als je ziet hoe die sport daar leeft tegenwoordig, zo'n ronde van Californië staat bijna meer publiek langs de kant dan bv Milaan - Sanremo. Die 3 ritjes rond Herning waren al helemaal een aanfluiting..
  woensdag 20 juni 2012 @ 14:47:46 #23
67089 Gillingham
The horror...
pi_113143532
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gripper het volgende:

[..]

Bijkomstig nadeel/voordeel van een grote col halverwege een etappe is dat er nog een kans bestaat voor een super afdaler om de koploper in te halen. Dus de etappe blijft lang spannend: mensen kijken de hele uitzending omdat zowel het gevecht bergop als de laatste km's naar de finish spannend zijn. Zo voorkomen ze dat ik pas om half 5 inschakel.
Een col halverwege een etappe gaat echt niet voor spektakel zorgen in de Tour. Daarvoor moet een col dichter bij de finish liggen.
What's it going to be then, eh?
pi_113153683
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:47 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Een col halverwege een etappe gaat echt niet voor spektakel zorgen in de Tour. Daarvoor moet een col dichter bij de finish liggen.
Inderdaad, dan is het vooral leuk voor een vluchtersgroepje om weg te blijven.
Tegenwoordig worden andere gevaarlijke aanvallers wel weer door een sterke ploeg/plegen teruggehaald in de 40 kilometer vallei.

Meer kans hebben dit soort etappes.

Neil LOVES Carrots!
  woensdag 20 juni 2012 @ 19:10:29 #25
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_113155118
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:07 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

Het is wel zo dat Qatar de tourstart eens wil organiseren.
http://www.wielerflits.nl(...)-de-france-2014.html
Gaat nooit gebeuren, is veel te warm daar in juli. Kan me niet voorstellen dat ploegen en renners niet en masse gaan boycotten als dat er toch ooit doorgedrukt wordt.
  woensdag 20 juni 2012 @ 19:21:51 #26
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_113155584
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:47 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Een col als finish is het ook niet meer.
De laatste jaren zag je steeds vaker dat de favorieten tot de laatste 2 km bij elkaar bleven, om vervolgens in het laatste stukje te demarreren om pakweg 20 30 seconden te kunnen pakken .
Ik vind die nieuwe strategie van de organisatie nog niet zo slecht .

[ Bericht 0% gewijzigd door kibo op 20-06-2012 19:36:21 ]
  woensdag 20 juni 2012 @ 19:33:13 #27
39333 Zelva
pi_113156042
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 19:21 schreef kibo het volgende:

[..]

De laatste jaren zag je steeds vaker dat de favorieten tot de laatste 2 km bij elkaar bleven, om vervolgens in het laatste stukje te demarreren om pakweg 20 30 seconden te kunnen pakken .
Ik vind die nieuwe strategie van de oraganisate nog niet zo slecht .
Heeft vaak ook weer te maken met het parcours. De laatste tijd zie je steeds vaker etappes die in een makkelijke lijn naar een slotbeklimming gaan, waarna het hele peloton die berg op begint te sprinten, alle knechten nog fris zijn en alles wordt geneutraliseerd. Dan kun je ook haast niet wegrijden, zelfs al zou je willen, en is er op tactisch vlak ook helemaal niets te verzinnen.

Het peloton nivelleert verder, maar de parcoursbouwers hebben dat nog niet altijd door.
  woensdag 20 juni 2012 @ 21:24:10 #28
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_113161349
Het is al jaren een feit dat de mooiste etappes in het middengebergte (Ardeche, Auvergne) plaats vinden.
Wie dit leest is gek
  woensdag 20 juni 2012 @ 21:29:34 #29
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_113161625
quote:
Steden en regio's kunnen zich elk jaar inschrijven door de Grand Départ.

Vergelijk dit met steden en regio's die zich inschrijven om de organisatierechten van de Zomer- of de Winterspelen in de wacht te slepen.
  woensdag 20 juni 2012 @ 21:31:59 #30
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_113161738
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gripper het volgende:

[..]

Er is boven op een col te weinig ruimte om alle bussen neer te zetten, een compleet aankomstdorp + alle tv-wagens. Dat is al 1 voorwaarde.

Afgelopen jaar deden ze het toevallig weer eens, met een aankomst op de galibier, en toen is er een soort "light" aankomstdorpje boven neergezet, de top van de galibier is letterlijk 30 bij 40 meter. Alle auto's en bussen moesten lager op de berg op een parkeerplaats blijven.

Maar ik vind het ook maar niks hoor. Een echte bergetappe moet gewoon bergop eindigen.
Ik zie het al voor me: Mark Cavendish die een half uur achter ligt op een col van de tweede categorie en alsnog de etappe kaapt.

Je zou haast denken dat Paramount, Columbia of 20th Century Fox de Tour organiseert. Alleen mis je nog een orkest dat voor de achtergrondmuziek zorgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ofyles2 op 21-06-2012 16:08:05 ]
pi_113162852
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 19:21 schreef kibo het volgende:

[..]

Ik vind die nieuwe strategie van de organisatie nog niet zo slecht .
Inderdaad, de afgelopen twee jaar was de Tour best zwaar in vergelijking met normaal, maar we kregen enkel een chasse patate met Contador en Schleck, of zeer passief koersgedrag. Nu zullen de niet-tijdrijders wel moeten, en aangezien de grootste zwakte van Wiggins meerdere klimmen per etappe is, gaan ze hopelijk ook vroeg beginnen. Er is geen andere manier om de Sky-trein uit elkaar te rijden.

Helaas is Schleck (hoewel ik hem niet echt mag) er niet bij en hebben mannen als Sanchez en Voeckler geen goede aanloop, dat zijn toch de mensen die dat soort dingen moeten doen en ook al aangetoond hebben durven te doen.
  Redactie Sport woensdag 20 juni 2012 @ 22:12:40 #32
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_113163957
quote:

[..]

Waarom?

Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat die rondes in andere landen starten, maar Italië - VS is toch helemaal niet handig? :')
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_113164251
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:50 schreef Panthera. het volgende:

[..]

Inderdaad, de afgelopen twee jaar was de Tour best zwaar in vergelijking met normaal, maar we kregen enkel een chasse patate met Contador en Schleck, of zeer passief koersgedrag. Nu zullen de niet-tijdrijders wel moeten, en aangezien de grootste zwakte van Wiggins meerdere klimmen per etappe is, gaan ze hopelijk ook vroeg beginnen. Er is geen andere manier om de Sky-trein uit elkaar te rijden.

Helaas is Schleck (hoewel ik hem niet echt mag) er niet bij en hebben mannen als Sanchez en Voeckler geen goede aanloop, dat zijn toch de mensen die dat soort dingen moeten doen en ook al aangetoond hebben durven te doen.
Ben bang dat de rest (iedereen behalve Wiggins en Evans) straks z'n 3e/4e/5e/etc plaats gaat verdedigen :'(
pi_113168187
quote:

Reden 1: Geld. Grote steden hebben een groter budget beschikbaar dan kleine bergdorpen. Er zitten nu al jaren van die belachelijke etappes in met aankomst in Tarbes of Pau.

Reden 2: Fransen. In een zware bergetappe wint een klassementstopper. In een etappe met vlakke aankomst laten ze eerder een kopgroep rijden, daar waar de Franse renners het van moeten hebben voor een etappezege. Wat dat betreft ziet de toekomst er wel rooskleuriger uit nu Rolland vorig jaar zo sterk reed, misschien krijgen we nu nog eens een tour met 8 aankomsten bergop.

Reden 3: Fout van de parcoursbouwers. Het idee achter dit parcours is dat de klimmers eerder in de aanval moeten gaan. Maar mits de klassementsleider niet totaal door het ijs zakt in de derde week zijn aanvallen als deze toch vrij kansloos. Ik denk dan ook dat deze etappes een mislukking worden.
pi_113175025
quote:
Volgens Mark Uytterhoeven:

quote:
Chasse patate : zjust is zjust

Ik voel mij enigszins verantwoordelijk voor het verkeerde begrip (in Vlaanderen) van de Franse wieleruitdrukking 'chasse patate'. Toen ik die uitdrukking een jaar of 7-8 geleden eens gebruikte in de Tour, bleken mijn jongere Vlaamse collega's die nog nooit te hebben gehoord, en kennelijk heb ik dat toen zéér slecht uitgelegd, getuige uw verklaring in de krant van vorige maandag. 'Chasse patate' is geen 'vruchteloze poging van een eenzaat', maar een 'uitzichtloze achtervolging van één of meer renners over tientallen kilometers', en die nuance is belangrijk. Nog niet zolang geleden hoorde ik een jongere collega over 'chasse patate' spreken toen een renner in de laatste 10 kilometer vergeefs probeerde een net voordien ontsnapte concurrent terug te pakken. Dat is een 'vruchteloze poging van een eenzaat', maar zeker geen 'chasse patate'. Ik geef een voorbeeld van échte 'chasse patate' : er rijdt een vroege vlucht voorop van 4 renners en op het moment dat die 8 minuten voorsprong hebben, gaan er 2 in de achtervolging. Die 2 maken redelijk snel 4 minuten goed, en dan plafonneren ze. Twintig kilometer verder hebben ze nog altijd 4 minuten achterstand op de koplopers en 4 minuten voorsprong op het peloton. Dan zitten ze daar... 'en chasse patate'. In een volstrekt uitzichtloze situatie, want ze weten dat ze niet vooraan zullen geraken en ze hebben teveel voorsprong op het peloton om zich zomaar te laten inlopen. Je voelt je redelijk onnozel, 'en chasse patate'. In theorie kan zelfs een groep van 17 'en chasse patate' zitten achter een kopgroep van 4, maar het spreekt vanzelf dat 17 renners die vooraan willen geraken, altijd sneller zullen rijden dan de 4 koplopers. Terloops : ik meen mij zelfs te herinneren dat er naar aanleiding van het toenmalige (her)lanceren van die uitdrukking op de Vlaamse televisie een Vlaamse wielerclub is ontstaan onder de naam 'Chasse patate'.

Mark Uytterhoeven
pi_113182658
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 02:26 schreef wimderon het volgende:

[..]

Volgens Mark Uytterhoeven:

[..]

Dat is inderdaad nog een goede toevoeging aan mijn stukje.
Neil LOVES Carrots!
pi_113188647
Rijden ze dit jaar met of zonder oortjes in ?
  donderdag 21 juni 2012 @ 14:32:03 #38
67089 Gillingham
The horror...
pi_113188683
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 14:31 schreef TLC het volgende:
Rijden ze dit jaar met of zonder oortjes in ?
Met, zoals in alle World Tour wedstrijden.
pi_113190922
Zelfs volgend jaar rijden ze nog met oortjes las ik laatst ergens.
pi_113192320
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 15:28 schreef Sautor het volgende:
Zelfs volgend jaar rijden ze nog met oortjes las ik laatst ergens.
Goede zaak ^O^
  donderdag 21 juni 2012 @ 17:39:07 #41
39333 Zelva
pi_113196633
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 16:00 schreef wimderon het volgende:

[..]

Goede zaak ^O^
QFT.
pi_113230440
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 16:00 schreef wimderon het volgende:

[..]

Goede zaak ^O^
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 17:39 schreef Zelva het volgende:

[..]

QFT.
Want?

Zonder oortjes wordt het veel minder voorspelbaar en gecontroleerd en dus leuker.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_113230888
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:11 schreef TLC het volgende:

[..]

Licht ?
Sorry, 's woensdags ben ik nooit zo'n licht -O-

Nieuwe vraag, waarom mag die verschrikkelijke Maarten Ducrot nog steeds de etappes verslaan?
pi_113231735
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 12:30 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Sorry, 's woensdags ben ik nooit zo'n licht -O-

Nieuwe vraag, waarom mag die verschrikkelijke Maarten Ducrot nog steeds de etappes verslaan?
Ik kijk altijd op canvas naar wielrennen, maar bij de tour zet ik 'm standaard op nos. Hoort er voor mij gewoon bij, slappe gelul over kano's en kastelen, waar is gesink, dielangevansummeren tourbingo.. :D

Dus om op je vraag terug te komen; omdat het zo hoort *O*
pi_113233564
Wie wou je anders dan, Smeets? :P
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:42:22 #46
316232 Lutte
duimelut
pi_113233661
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:39 schreef Sautor het volgende:
Dán ga ik naar de Belg :X

Ducrot en Dijkstra, daar moet je van houden of je walgt ervan. Ik vind ze wel heel leuk :@ M'n moeder is juist helemaal weg van Danny Nelissen ( :? ), dus zal ook wel wat Eurosport worden.
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:43:42 #47
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_113233716
quote:
jij bent een met recht een licht ;)
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:44:59 #48
130803 Gripper
Get a grip
pi_113233769
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:39 schreef Sautor het volgende:
Of die clown van een Jack van Gelder. Ja... Ja... Ja, Gesink?? Gesink?? Gesink??
ROBERT GESINK!!!
ROBERT GESINK!!!
ROBERT GESINK!!!
ROBERT GESINK!!!
OOHHHHHHH WAT EEN SPLIJ-TEN-DE DEMARRAGE PLAATST IE DAAR!!!
Mijn foto's op Flickr!
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:49:18 #49
39333 Zelva
pi_113233940
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 12:18 schreef UltraR het volgende:

[..]

[..]

Want?

Zonder oortjes wordt het veel minder voorspelbaar en gecontroleerd en dus leuker.
Dat is een mythe.
pi_113234493
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:49 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dat is een mythe.
Opnieuw: want?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 14:04:45 #51
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_113234557
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:02 schreef UltraR het volgende:

[..]

Het is te laat om het nog terug te draaien, ze kunnen niet meer zonder, want dan is men de controle en het overzicht kwijt en durft men helemaal niets meer.

Oortjes hebben het wielrennen saaier, laffer en voorspelbaarder gemaakt. Als ze er nu aan raken, gaat het nóg erder worden (op lange termijn misschien terug leuker, maar dan kan je nog een hele generatie wachten en dat durven ze niet aan)
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_113236512
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:04 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Het is te laat om het nog terug te draaien, ze kunnen niet meer zonder, want dan is men de controle en het overzicht kwijt en durft men helemaal niets meer.

Oortjes hebben het wielrennen saaier, laffer en voorspelbaarder gemaakt. Als ze er nu aan raken, gaat het nóg erder worden (op lange termijn misschien terug leuker, maar dan kan je nog een hele generatie wachten en dat durven ze niet aan)
Tja, dat dreigement dat ze een keer 1 rit hebben uitgevoerd door die specifieke rit die zonder oortjes werd gereden lam te leggen. Lijkt me stug dat ze zoiets elke race weer gaan doen als je gewoon cold turkey die dingen verbiedt.
pi_113238143
Voor de oortjes werden die vroege vluchten toch ook gewoon terug gepakt. Volgens mij de enige manier om het wat minder gecontroleerd te maken is kleinere ploegen.
pi_113238330
Hoeveel krijgt een gemiddelde wielrenner qua salaris ? en een renner als Andy Schleck ? ik neem niet aan dat die hetzelfde krijgt als bv een Ronaldo of Robben :P
pi_113238907
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:35 schreef TLC het volgende:
Hoeveel krijgt een gemiddelde wielrenner qua salaris ? en een renner als Andy Schleck ? ik neem niet aan dat die hetzelfde krijgt als bv een Ronaldo of Robben :P
Pas geleden heeft het briljante blog inner ring hier nog een stukje over geschreven:

http://inrng.com/2011/07/how-much-does-a-rider-earn/

quote:
How much does a rider earn?
MONDAY, 11 JULY 2011

The simple answer is ¤218,000, about US$305,000. But before you rush out the door for a training session, note this is the average salary in the bunch and averages ignore detail. Simply put a few riders earn millions whilst most collect more modest pay.

I’d tweeted about pay yesterday and a couple of readers emailed to ask how much a rider earns. It’s a private matter in many respects but some details were published in French newspaper Le Journal de Dimanche which quotes the UCI regarding the average salary figure but later contradicts itself saying the “average Pro Tour salary is ¤12,300“, a monthly figure as is the convention in France meaning ¤147,600.

But averages mislead. As you probably know in sports, the winner takes all. Precisely because we often forget who finishes second in a race, yet alone fifth, those who win the most races are the most visible and get most of the financial rewards. As such Alberto Contador earns more than his eight team mates in the Tour de France combined. Estimates put Contador’s pay at ¤5 million. The article puts Andy and Frank Schleck each on ¤2 million and Philippe Gilbert on ¤1.2 million.

Within the French peloton Sylvain Chavanel is the best paid at ¤800,000 with Thomas Voeckler not far behind. Next come Pierrick Fédrigo and Sandy Casar are FDJ’s lotto winners on around ¤400,000 and Ag2r’s Jean-Christophe Péraud – silver medalist in the Beijing Olympics MTB race – rakes in ¤350,000, despite never having won a race on the road.

Salary vs. income
Just as talk of the average salary is misleading, so too are the figures quoted by the JDD. Because rider pay is rarely a single salary paid each month. Instead there are performance bonuses, image rights, merchandising, endorsement fees and other payments. These are more common for the higher paid riders.

At the lower end a rider will earn from ¤40,000 to ¤100,000 depending on their experience, their use to the team and also their haul of ranking points which can help their team stay in the top league of teams.

Minimum wage
There is also a minimum wage imposed by the UCI. For so-called ProTeams – the top 18 – this is ¤38,500 a year. For the next level, so-called Pro Continental status, it’s ¤32,300. But I can reveal some teams don’t always pay this wage or insist on payments back from riders. Most however respect both the spirit and letter of this rule.

Not just riders
Riders certainly use up most of a team’s wage bill but some squads can employ up to 100 people, meaning maybe 70 staff. Obviously one superstar rider will earn more than all the mechanics and soigneurs together but bear this in mind, indeed the results achieved by the star rider are often a collective victory.

Comparisons
For all the talk of high pay, the JDD suggests the combined wage bill of all 489 riders in the top-18 teams is less than the wage bill of Olympique Lyonnais, a soccer team. But in tennis you see the top few players “hog” the prizes and pay but quite quickly less players are on very modest wages, indeed some can be out of pocket if they travel to a tournament.

In cycling there is big money but this involves the broadcasting rights which are owned by the race organisers, for example ASO in the Tour de France or the UCI for the World Championships. This TV airtime is what then attracts most sponsors for they can get their brand into people’s homes via media coverage.

Summary
Pay varies a lot, some collect big rewards but most don’t. Rather than a focus on “who gets what” I’m more interested in the structural factors at play because compared to other sports it seems pay is relatively low, especially when you consider the commitment, hardship and risk involved in being a pro cyclist.

Riders are not organised in the way some US sports are and the real money flows to those holding broadcasting rights events like the Tour de France are bigger than the riders.
Gesink kreeg volgens mij iets van 7.5 ton trouwens.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 15:55:20 #56
67640 SaintOfKillers
pi_113239205
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Voor de oortjes werden die vroege vluchten toch ook gewoon terug gepakt.
Vooral bergritten waren toch iets interessanter. Daar kon je toen echt naar uitkijken. Nu kan je zelfs bij de koninginnerit probleemloos om half vijf invallen zonder iets te hebben gemist. Uiteraard had je toen ook saaie ritten, maar de verhouding 19 flutritten tegen 2 leuke had je toch nooit, toen was op zijn minst nog 1 rit op 3 het aanzien waard (af en toe zelfs de helft).

Al ligt dat uiteraard niet enkel en alleen aan de oortjes, het vrij zinloze tegen 50+ gaan rijden in de openingsuren om dan gezamenlijk half leeggereden tot aan de finish te rijden, waarbij niemand nog genoeg overschot heeft om weg te rijden, zal er ook wel iets mee te maken hebben.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_113239210
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Pas geleden heeft het briljante blog inner ring hier nog een stukje over geschreven:

[..]

Is dat alleen het salaris, of tellen ze daar ook persoonlijke sponsors bij. Op Eurosport komt altijd die Sidi reclame met Basso en Nibali voorbij, lijkt me dat ze daar ook aan verdienen. :P
pi_113239242
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:55 schreef Sautor het volgende:

[..]

Is dat alleen het salaris, of tellen ze daar ook persoonlijke sponsors bij. Op Eurosport komt altijd die Sidi reclame met Basso en Nibali voorbij, lijkt me dat ze daar ook aan verdienen. :P
Staat ook in het stuk dat ze ook nog sponsorcontracten hebben ;)
pi_113239290
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:55 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Vooral bergritten waren toch iets interessanter. Daar kon je toen echt naar uitkijken. Nu kan je zelfs bij de koninginnerit probleemloos om half vijf invallen zonder iets te hebben gemist. Uiteraard had je toen ook saaie ritten, maar de verhouding 19 flutritten tegen 2 leuke had je toch nooit, toen was op zijn minst nog 1 rit op 3 het aanzien waard (af en toe zelfs de helft).

Al ligt dat uiteraard niet enkel en alleen aan de oortjes, het vrij zinloze tegen 50+ gaan rijden in de openingsuren om dan gezamenlijk half leeggereden tot aan de finish te rijden, waarbij niemand nog genoeg overschot heeft om weg te rijden, zal er ook wel iets mee te maken hebben.
Ten tijde van Indurain vond ik het misschien nog wel saaier dan nu..

Al was ik toen ook nog erg druk met de uitgevallen fietsers wegstrepen uit het overzicht van de krant, iedere dag weer een extra hoogtepuntje :P
pi_113239642
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

[..]

Ik vergelijking met voetballers zijn wielrenners dus maar armoedzaaiers :P
pi_113239701
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:06 schreef TLC het volgende:

[..]

:Y
pi_113239768
quote:

[..]

In vergelijking met voetballers is bijna iedereen een armoedzaaier.
Album top 100 2024
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:10:47 #63
39333 Zelva
pi_113239844
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:02 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ik heb nog geen enkele overtuigende aanwijzing gezien dat oortjes wat voor effect dan ook hebben op de saaiheid van een koers, behalve dan onderbuikgevoelens. Sterker nog, ik denk zelfs dat het een omgekeerd effect heeft. 'Sprintersetappe en we weten onderweg niet goed wat er allemaal gebeurt, dan houden we de kopgroep zeker binnen handbereik'. Ik merk ook dat in sommige kleinere koersen het afschaffen van de oortjes al een desastreus effect heeft gehad. Zo is Kuurne-Brussel-Kuurne inmiddels al verworden tot een oer- en oersaaie dertien-in-een-dozijnsprinterskoers waarin helemaal niets meer gebeurd sinds ze daar niet meer met oortjes rijden. Noem eens één koers die de laatste jaren veel aantrekkelijker is geworden sinds de afschaffing?

Bovendien ben ik juist fan van wielrennen geworden vanwege het teamsportgehalte. Ik zit totaal niet te wachten op 200 mensen die als een kip zonder rondrijden, alleen maar om het jokergehalte, dat sommige mensen blijkbaar leuk vinden, te promoten. Ja leuk joh, favorieten die vanwege een lekke band niet meer terug kunnen komen omdat ploeggenoten en ploegleiders te laat horen dat er wat is gebeurd. Dat maakt de koers zóveel beter, nou goed.
pi_113240373
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:09 schreef Felagund het volgende:

[..]

In vergelijking met voetballers is bijna iedereen een armoedzaaier.
Zijn toch nog een aantal sporten waar nog meer word verdiend.

Golf bijvoorbeeld, als je daar af en toe leest wat iemand verdiend die echt 200ste ofzo op de wereldranglijst staat 8)7
pi_113241044
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:22 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Zijn toch nog een aantal sporten waar nog meer word verdiend.

Golf bijvoorbeeld, als je daar af en toe leest wat iemand verdiend die echt 200ste ofzo op de wereldranglijst staat 8)7
Volgens mij verdiend de NBA ook best aardig :9
pi_113241349
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:41 schreef TLC het volgende:

[..]

Inderdaad. Alle Amerikaanse sporten. Formule 1 en Tennis. Daarna zal voetbal wel komen :P
  vrijdag 22 juni 2012 @ 17:43:11 #67
296975 Buster91
Bierum ad infinitum
pi_113243464
Tennis voor voetbal? Denk het not..
"I'm in the empire business"
pi_113243889
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 17:43 schreef Buster91 het volgende:
Tennis voor voetbal? Denk het not..
Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt natuurlijk, maar Roger Federer was iig tot vorig jaar nog de best verdienende niet Amerikaanse sporter :Y
  vrijdag 22 juni 2012 @ 18:11:17 #69
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_113244452
quote:
Tsja afstand is geen reden.
In 2002 was de start van de Giro in Groningen ruim 1100km van finishplaats Milaan.
In 2005 was de start in de Regio Calabrië.
Hetzelfde land maar wel ruim 100km verder van Milaan dan Groningen.
Net efkes anges
pi_113244695
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 18:11 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]

Tsja afstand is geen reden.
In 2002 was de start van de Giro in Groningen ruim 1100km van finishplaats Milaan.
In 2005 was de start in de Regio Calabrië.
Hetzelfde land maar wel ruim 100km verder van Milaan dan Groningen.
Dit jaar zelfs in het Deense Herning.
Nog verder weg.

Maar wel grappig inderdaad om te beseffen, dat Sicilie en Calabrie vanuit Milaan nog verder weg liggen dan Groningen.
Neil LOVES Carrots!
  vrijdag 22 juni 2012 @ 19:00:10 #71
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_113246224
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:10 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik heb nog geen enkele overtuigende aanwijzing gezien dat oortjes wat voor effect dan ook hebben op de saaiheid van een koers, behalve dan onderbuikgevoelens. Sterker nog, ik denk zelfs dat het een omgekeerd effect heeft. 'Sprintersetappe en we weten onderweg niet goed wat er allemaal gebeurt, dan houden we de kopgroep zeker binnen handbereik'. Ik merk ook dat in sommige kleinere koersen het afschaffen van de oortjes al een desastreus effect heeft gehad. Zo is Kuurne-Brussel-Kuurne inmiddels al verworden tot een oer- en oersaaie dertien-in-een-dozijnsprinterskoers waarin helemaal niets meer gebeurd sinds ze daar niet meer met oortjes rijden. Noem eens één koers die de laatste jaren veel aantrekkelijker is geworden sinds de afschaffing?

Bovendien ben ik juist fan van wielrennen geworden vanwege het teamsportgehalte. Ik zit totaal niet te wachten op 200 mensen die als een kip zonder rondrijden, alleen maar om het jokergehalte, dat sommige mensen blijkbaar leuk vinden, te promoten. Ja leuk joh, favorieten die vanwege een lekke band niet meer terug kunnen komen omdat ploeggenoten en ploegleiders te laat horen dat er wat is gebeurd. Dat maakt de koers zóveel beter, nou goed.
Nee, helemaal fout.
Behalve dat je argumentatie is gebaseerd op kermiskoersen is de veronderstelling dat er voor die tijd als een "kop zonder kop"gereden werd, is ronduit belachelijk.
Dus zonder oortjes is de ploeg helemaal gedesorienteerd :+
  vrijdag 22 juni 2012 @ 19:01:57 #72
39333 Zelva
pi_113246271
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 19:00 schreef kibo het volgende:

[..]

Nee, helemaal fout.
Behalve dat je argumentatie is gebaseerd op kermiskoersen is de veronderstelling dat er voor die tijd als een "kop zonder kop"gereden werd, is ronduit belachelijk.
Dus zonder oortjes is de ploeg helemaal gedesorienteerd :+
Wielrennen van voor de oortjes is toch op geen enkele manier te vergelijken met nu, toen totaal niet genivelleerd bijvoorbeeld, en dat doe ik in ieder geval dan ook niet. Het is hilarisch om te denken dat wat er vroeger was je op een dergelijke ondoordachte manier terug kunt krijgen. Die tijd is geweest en komt nooit meer terug, oortjes of niet.
pi_113247000
Wanneer is het oortjes gedoe eigenlijk begonnen? Indurain had die dingen toch nog niet?
  vrijdag 22 juni 2012 @ 19:27:46 #74
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_113247242
Misschien een apart topic "Oortjes ja Oortjes nee" openen?
  Redactie Sport maandag 2 juli 2012 @ 16:02:04 #75
274204 crew  Mexicanobakker
pi_113675550
Waarom fietsen ze zo hard? Dat kan ik niet bijhouden.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_113675735
Waarom is de startplaats altijd anders dan de finishplaats? Organisatorisch lijkt het me makkelijker om in dezelfde plaats te starten als waar gefinished wordt?
  maandag 2 juli 2012 @ 16:14:49 #77
246304 tdrone
vallende blokjes
pi_113676135
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:06 schreef Boezeidekoe het volgende:
Waarom is de startplaats altijd anders dan de finishplaats? Organisatorisch lijkt het me makkelijker om in dezelfde plaats te starten als waar gefinished wordt?
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ gemeentes betalen goed om start of finishplaats te zijn van de tour

en tevens is het ook moeilijk om er een ronde van Frankrijk van te maken als je iedere dag weer op de zelfde plaats terugkomt waar je start
Wat doe ik hier?
pi_113676145
quote:
Omdat niet elke plaats zoveel geld wil neertellen en er veel plaatsen zijn die een start en/of aankomst willen.
Daarnaast rijden ze een Ronde van Frankrijk en willen ze een groot deel van Frankrijk in die drie weken doorkruisen en niet telkens dezelfde streek.

Ook omdat dit een beetje volgens de traditie is (een wielerwedstrijd door en rond heel Frankrijk) en ook om het land te promoten (of een ander land/stad in buitenland dat genoeg betaalt, zoals nu Luik) en ook de koers in meerdere delen van het land te laten leven, zie alle versieringen naast de weg en de vele enthousiaste toeschouwers.
Neil LOVES Carrots!
pi_113676361
quote:
Is ook niet altijd zo, zijn af en toe wel steden die aankomst en start op de volgende dag organiseren. Rouen bijvoorbeeld dit jaar.
  maandag 2 juli 2012 @ 18:34:17 #80
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_113681803
quote:
14s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:02 schreef Mexicanobakker het volgende:
Waarom fietsen ze zo hard? Dat kan ik niet bijhouden.
Ze nemen speciale middeltjes om net iets harder te kunnen fietsen als alle anderen.
Maar die anderen zijn ook niet dom. Die willen net zo hard en nemen die middeltjes ook.
Daarom fietsen ze allemaal zo hard.
Wie dit leest is gek
pi_113684333
Ik noem mezelf verre van een dummie wb wielrennen, maar ik had een discussie over de '3 km. regel'. Als er een valpartij is in de laatste 3 km. levert dat geen tijdverlies op was mijn mening. Mijn discussiepartner zei dat er uberhaupt geen tijdverlies opgelopen kan worden in de laatste 3 km. Dus ook niet als je er simpelweg afgereden wordt. Dit om valpartijen juist te voorkomen die voortkomen uit het feit dat klassementsmannen mee gaan wringen in de sprint om maar voorin te zitten.

Dat vind ik een goed argument, maar toch weet ik vrij zeker dat het alleen bij valpartijen geldt.
Wie heeft er gelijk? En wat is precies de gedachte achter deze regel?
  maandag 2 juli 2012 @ 19:34:14 #82
67640 SaintOfKillers
pi_113684560
quote:
In the event that a rider or riders suffer a fall, puncture or mechanical incident in the last 3 kilometres and such an incident is duly recognised, the rider or riders involved are credited with the same finishing time of the rider or riders they were with at the time of the incident.
Enkel (aantoonbare) pech dus.
pi_113684625
quote:
2s.gif Op maandag 2 juli 2012 19:34 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Maar met finish bergop is pech sowieso pech toch?
pi_113684654
quote:
2s.gif Op maandag 2 juli 2012 19:34 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Kan je daar de bron nog ff bij geven? :)
  maandag 2 juli 2012 @ 19:38:39 #85
67640 SaintOfKillers
pi_113684747
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 19:36 schreef UltraR het volgende:

[..]

Kan je daar de bron nog ff bij geven? :)
De site van de Tour :P.

http://www.letour.fr/le-tour/2012/docs/reglement.pdf
pi_113687539
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2012 19:35 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Maar met finish bergop is pech sowieso pech toch?
Yup, de 3km-regel is er niet bij finish bergop. Dus ook verlies bij aantoonbare pech.
pi_113710690
In lijn met de vraag van de 3km regel. Zoals eregister, groepje met Cancellara en Sagan komt duidelijk op voorsprong binnen en de achtervolgers worden dan als "zelfde tijd" weergegeven. Hoe gaat dit dan in zn werk? Is dat ook van te voren vastgesteld? Het was toch duidelijk een aankomst bergop.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 12:35:13 #88
67640 SaintOfKillers
pi_113710777
Cancellara en Sagan hadden geen voorsprong, de sprintende Gilbert en Mollema gingen nog bijna Boasson Hagen voorbij. Als daar echt een gat was geweest, dan hadden ze dat verschil gewoon aangerekend.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 12:40:46 #89
39333 Zelva
pi_113710953
quote:
En dat komt gewoon weer uit de officiële UCI-regels, namelijk:

quote:
Finish
2.6.027 In the case of a duly noted fall, puncture or mechanical incident in the last three kilometers of a road race stage, the rider or riders involved shall be credited with the time of the rider or riders in
whose company they were riding at the moment of the accident. His or their placing shall be determined by the order in which he or they actually cross the finishing line.
If, as the result of a duly noted fall in the last three kilometers, a rider cannot cross the finishing line, he shall be placed last in the stage and credited with the time of the rider or riders in whose company he was riding at the time of the accident.

2.6.028 In the case of a duly noted fall, puncture or mechanical incident beyond the red triangle in a team time trial stage, the rider or riders involved shall be credited with the time of the teammate(s) in
whose company he was/they were riding at the moment of the accident.
If, as the result of a duly noted fall beyond the red triangle, a rider cannot cross the finishing line, he
shall be credited with the time of the teammate(s) in whose company he was riding at the time of
the accident.

2.6.029 Articles 2.6.027 and 2.6.028 shall not apply where the finish is at the top of a hill-climb, except if the incident occurs before the climb. Every discussion regarding the qualifications «at the top of a hill-climb» and «before the climb» will be decided by the commissaires panel.
pi_113711012
Die achterstand van Froome is hem wel aangerekend omdat zijn pech niet aantoonbaar was?
Album top 100 2024
  dinsdag 3 juli 2012 @ 12:43:23 #91
39333 Zelva
pi_113711033
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 12:42 schreef Felagund het volgende:
Die achterstand van Froome is hem wel aangerekend omdat zijn pech niet aantoonbaar was?
Bergop...
  dinsdag 3 juli 2012 @ 12:44:35 #92
67640 SaintOfKillers
pi_113711064
En Froome was ook veel verder van de finish lek gereden (dacht ik toch te hebben gelezen).
pi_113711111
Maar waarom maken ze dan niet de regel dat je in de laatste 3 km. van een vlakke etappe simpelweg geen achterstand meer op kunt lopen? Tuurlijk zitten daar ook de nodige haken en ogen aan (men stapt af en gaat verder lopen). Maar het zou wel voorkomen dat klassementrenners mee gaan zitten wringen van voren en daarmee de kans op valpartijen sterk doen afnemen.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 12:46:50 #94
39333 Zelva
pi_113711120
quote:
Mijn discussiepartner zei dat er uberhaupt geen tijdverlies opgelopen kan worden in de laatste 3 km. Dus ook niet als je er simpelweg afgereden wordt. Dit om valpartijen juist te voorkomen die voortkomen uit het feit dat klassementsmannen mee gaan wringen in de sprint om maar voorin te zitten.

Dat vind ik een goed argument
En eigenlijk vind ik dit helemaal geen goed argument, want dat zou betekenen dat je in geen enkele etappe nog de laatste drie kilometer verschil kunt maken, tenzij het bergop is.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 12:49:11 #95
39333 Zelva
pi_113711181
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 12:44 schreef SaintOfKillers het volgende:
En Froome was ook veel verder van de finish lek gereden (dacht ik toch te hebben gelezen).
Ja klopt, heb het even nagekeken en hier staat dat het op tien kilometer was.
pi_113711216
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 12:46 schreef UltraR het volgende:
Maar waarom maken ze dan niet de regel dat je in de laatste 3 km. van een vlakke etappe simpelweg geen achterstand meer op kunt lopen? Tuurlijk zitten daar ook de nodige haken en ogen aan (men stapt af en gaat verder lopen). Maar het zou wel voorkomen dat klassementrenners mee gaan zitten wringen van voren en daarmee de kans op valpartijen sterk doen afnemen.
Dan gaat iedereen gewoon 3 km eerder zitten wringen ;)
  dinsdag 3 juli 2012 @ 13:14:49 #97
67640 SaintOfKillers
pi_113711949
Gewoon die hele regel afschaffen. Als ze vallen, dan hebben ze pech. Misschien leren ze dan dat ze gewoon de sprinters hun ding moet laten, dan gaat er doorgaans niets mis.

Die mentaliteit om elk probleem meteen te gaan compenseren met reglementering.... en dan uiteraard ook nog de gaten in dat reglement gaan vullen met nog meer uitzonderingsreglementjes.
pi_113712237
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:41 schreef TLC het volgende:

[..]

Klopt, 2 in de top 10 van 2010. Maar echt verdienen die met racen en golfen
  dinsdag 3 juli 2012 @ 14:57:28 #99
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_113715799
Wat is het nut van een eigen "treintje" ?
Je kan toch comfortabel meeliften door bij een collega-sprinter in het wiel te gaan hangen?
pi_113759551
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 14:57 schreef kibo het volgende:
Wat is het nut van een eigen "treintje" ?
Je kan toch comfortabel meeliften door bij een collega-sprinter in het wiel te gaan hangen?
Dat doen er ook genoeg, niet alle sprinters hebben een eigen treintje. Alleen je kan er niet allemaal op gokken dat je bij elkaar in het wiel gaat hangen, dus zijn de sterke sprintploegen toch geneigd om het niet aan het toeval over te laten en hun sprintkopman met een treintje te lanceren. In een goed treintje zit je als sprintkopman echt op de ideale plek en komt die andere sprinter die in je wiel zit er simpelweg ook niet meer voorbij. Alleen zijn de treintjes lang niet altijd perfect...
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
pi_113759840
Hoe komen ze aan de rondemissen ?? :P
pi_113759871
Worden speciaal geselecteerd door de tourbaas. Selectie bij hem thuis.
pi_113759999
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Worden speciaal geselecteerd door de tourbaas. Selectie bij hem thuis.
Wat een baas he ;)
pi_113760504
quote:

[..]

Vergis je daar niet in. Spelers van clubs onder in de eredivisie maken nauwelijks modaal salaris. Natuurlijk zijn de Ronaldo's van de wereld van een andere financiële klasse, maar het zou me niets verbazen als de gemiddeldes tussen de sporten niet ver uit elkaar liggen.
pi_113760730
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:33 schreef Tchock het volgende:

[..]

Vergis je daar niet in. Spelers van clubs onder in de eredivisie maken nauwelijks modaal salaris. Natuurlijk zijn de Ronaldo's van de wereld van een andere financiële klasse, maar het zou me niets verbazen als de gemiddeldes tussen de sporten niet ver uit elkaar liggen.
Er spelen in de topklasse al jongens die 2 of 3 keer modaal verdienen :')
pi_113760779
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:37 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Er spelen in de topklasse al jongens die 2 of 3 keer modaal verdienen :')
Daar geloof ik geen reet van.
pi_113760877
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:38 schreef Tchock het volgende:

[..]

Maar het is wel waar.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_113760972
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:38 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ken een speler persoonlijk. Krijgen al een flink basissalaris, daarboven op nog bonussen, lease-autotje etc. Waren er een paar die over de 75k gingen.

Sowieso is het echt op geen enkele manier te vergelijken. De toppers in de eredivisie die krijgen/kregen zo rond de 2 miljoen. Een topper in de eredivisie is misschien een veelwinnaar op continentaal gebied, als ik dat zou moeten vergelijken met het wielrennen? Denk dat 10 continentale ploegen bij elkaar dat nog amper verdienen :')
pi_113760986
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:41 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Maar het is wel waar.
Doe eens een bron dan. Ik weet namelijk de top van de eerste divisie wel aardig en de eerste klasse amateurs ook.
pi_113761041
Ik ken een speler uit de Duitse 3e (!) divisie persoonlijk en die verdient 75.000 euro per jaar.
pi_113761080
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:44 schreef Tchock het volgende:

[..]

Doe eens een bron dan. Ik weet namelijk de top van de eerste divisie wel aardig en de eerste klasse amateurs ook.
Als je het van de eerste klasse amateurs weet, dan neem ik aan dat je zelf wel de math kunt doen. Althans, ik ken zat jongens die in de eerste klasse al modaal verdienen, die zonder moeite overlopen naar een Hoofdklasser. En niet zo zeer vanwege de sportieve gronden.
In Southern Sun
pi_113761109
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:46 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Als je het van de eerste klasse amateurs weet, dan neem ik aan dat je zelf wel de math kunt doen. Althans, ik ken zat jongens die in de eerste klasse al modaal verdienen, die zonder moeite overlopen naar een Hoofdklasser. En niet zo zeer vanwege de sportieve gronden.
Inderdaad, het is tegenwoordig, tenzij je een jonge talentvolle speler bent, aantrekkelijker om in de topklasse te gaan spelen dan de gouden gids divisie.
pi_113761174
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:46 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Altijd een goed teken als ik bewijs voor jouw stelling moet leveren. Je hebt geen idee dus.
pi_113761194
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:49 schreef Tchock het volgende:

[..]

Altijd een goed teken als ik bewijs voor jouw stelling moet leveren. Je hebt geen idee dus.
God, kalm aan zeg :D.

Damn :').
In Southern Sun
pi_113761346
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:45 schreef UltraR het volgende:
Ik ken een speler uit de Duitse 3e (!) divisie persoonlijk en die verdient 75.000 euro per jaar.
Ik ken een speler uit de bodem van de eredivisie. En alhoewel ik niet precies weet wat hij verdient weet ik de prijs van zijn huis, en dat is niet iets voor iemand die twee of drie ton per jaar zou vangen. Laat staan meer.
pi_113761452
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:53 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik ken een speler uit de bodem van de eredivisie. En alhoewel ik niet precies weet wat hij verdient weet ik de prijs van zijn huis, en dat is niet iets voor iemand die twee of drie ton per jaar zou vangen. Laat staan meer.
Ik geloof dat iemand hier een Eva Jinekje zit te doen...
In Southern Sun
pi_113761454
Hoe het ook zei, al die duizenden spelers die een part-time baan nodig hebben naast het voetbal om rond te komen moet je niet vergeten. De salarissen van Ronaldo en Contador vergelijken zegt weinig, dat was mijn punt.
pi_113761501
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:56 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ik geloof dat iemand hier een Eva Jinekje zit te doen...
Een wat :D
pi_113761508
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:53 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je zal altijd wel uitzonderingen hebben. Bovendien is het voor een voetballer ook niet echt slim om een tophypotheek af te sluiten aangezien je de volgende dag je been kan breken.

iig, om te zeggen dat het wel dicht bij elkaar zou liggen, dat is gewoon niet zo. De topvoetballers in de eredivisie verdienen al haast net zoveel als de absolute toppers in het wielrennen.
pi_113761566
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:57 schreef Tchock het volgende:

[..]

Een wat :D
Een Eva Jinekje. Je weet wel, de vrouw die dacht dat anderhalve ton een 'hoger middeninkomen' is.
In Southern Sun
pi_113761609
Het gemiddeld salaris van een eredivisie-speler is 305.000 euro:
http://www.welingelichtek(...)visie-gemiddeld.html

Nu zal dat bij de onderste clubs een stuk minder zijn, maar aangezien een modaal inkomen 32.500 euro is, denk ik dat we over hen ons ook geen zorgen moeten maken.
Album top 100 2024
pi_113761719
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:59 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Een Eva Jinekje. Je weet wel, de vrouw die dacht dat anderhalve ton een 'hoger middeninkomen' is.
Haha, nee. Ik weet dat modaal rond de 30K ligt en dus ook dat Gesink dus ongeveer 25 keer modaal boert.
pi_113761879
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 15:00 schreef Felagund het volgende:
Het gemiddeld salaris van een eredivisie-speler is 305.000 euro:
http://www.welingelichtek(...)visie-gemiddeld.html

Nu zal dat bij de onderste clubs een stuk minder zijn, maar aangezien een modaal inkomen 32.500 euro is, denk ik dat we over hen ons ook geen zorgen moeten maken.
Toegegeven, dat is een stuk meer dan ik verwacht had. Maar nog steeds wil ik de kanttekening plaatsen dat dat de Nederlandse top is, en daar misschien wel tientallen duizenden spelers ver onder zitten.
pi_113762148
Wat is nou het verschil tussen binnenblad en buitenblad? :@ wanneer gebruik je wat en waarom? En hoe schakel je daartussen?
There are only 151 Pokémon.
pi_113762261
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 15:12 schreef Eenskijken het volgende:
Wat is nou het verschil tussen binnenblad en buitenblad? :@ wanneer gebruik je wat en waarom? En hoe schakel je daartussen?
Schakelen doe je dmv een hendel of een knop aan het stuur. Voor heb je 2 tandbladen, een klein binnenblad en een groot buitenblad. Een groot buitenblad zorgt voor een zwaardere versnelling (om hoge snelheden te bereiken op het vlakke of in de afdaling) het kleine blad voor een lichte versnelling (om te klimmen).
pi_113763045

Omdat een plaatje meer zegt, het kleinste is dus het binnenblad, de grotere is het buitenblad.
pi_113765796
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 13:14 schreef SaintOfKillers het volgende:
Gewoon die hele regel afschaffen. Als ze vallen, dan hebben ze pech. Misschien leren ze dan dat ze gewoon de sprinters hun ding moet laten, dan gaat er doorgaans niets mis.
Nee, want dan willen de klassementsrenners al helemaal voorin zitten, omdat elke val waar je achter zit gelijk tijdsverlies oplevert. Er is weinig aan te doen want door de toegenomen belangen wil gewoon iedereen per se van voren zitten, met nog drie ploegmaten om zich heen ook als het even kan.
pi_113765934
ah duidelijk. eigenlijk dus hetzelfde als versnellingen op elke andere fiets, maar waarom kan dat niet op 1 blad dan?
There are only 151 Pokémon.
pi_113765972
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:35 schreef Eenskijken het volgende:
ah duidelijk. eigenlijk dus hetzelfde als versnellingen op elke andere fiets, maar waarom kan dat niet op 1 blad dan?
Omdat je anders een veel te grote pion achter krijgt en dat werkt niet (schuine ketting enzo).
Neil LOVES Carrots!
  Moderator woensdag 4 juli 2012 @ 17:16:27 #130
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_113767638
Vroeger begreep ik niet waarom ze allemaal in een peloton rijden. in tegenstelling met een loopwedstrijd bijvoorbeeld.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_113770750
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 17:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
Vroeger begreep ik niet waarom ze allemaal in een peloton rijden. in tegenstelling met een loopwedstrijd bijvoorbeeld.
En nu wel? ;)
pi_113777368
Het enige wat ik niet snap is die versnelling, soms hoor je bijvoorbeeld 53-11... denk dat je al blij moet zijn met drie tandwielen voor en 9 achter.
pi_113779339
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 20:57 schreef Nober het volgende:
Het enige wat ik niet snap is die versnelling, soms hoor je bijvoorbeeld 53-11... denk dat je al blij moet zijn met drie tandwielen voor en 9 achter.
achter hebben ze 10 of 11, toch?

Maar die 53 en 11 slaan op het aantal tanden wat het tandwiel wat ze gebruiken heeft.
  woensdag 4 juli 2012 @ 22:02:24 #134
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_113781018
De laatste jaren vatl er nogal eens een dode bij het afdalen van een bergpas.
Waarom neutraliseren ze dit deel van de koers niet?
Bijvoorbeeld: er wordt ergens 'onderaan' een streep getrokken en als je te snel bent moet je toch wachten tot de eerder vastgestelde veilige afdaaltijd bereikt is.
Wie dit leest is gek
pi_113781223
quote:
99s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:02 schreef Nieuwschierig het volgende:
De laatste jaren vatl er nogal eens een dode bij het afdalen van een bergpas.
Waarom neutraliseren ze dit deel van de koers niet?
Bijvoorbeeld: er wordt ergens 'onderaan' een streep getrokken en als je te snel bent moet je toch wachten tot de eerder vastgestelde veilige afdaaltijd bereikt is.
Zou je ze kunnen opnoemen?
  woensdag 4 juli 2012 @ 22:41:15 #136
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_113783488
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:05 schreef TheArt het volgende:

[..]

Zou je ze kunnen opnoemen?
Dat is minder relevant
Een Italiaan en een Belg iig.
Wie dit leest is gek
pi_113784205
Als je niet kan dalen en sturen, moet je maar niet hard van een berg af. Overigens viel Weylandt omdat hij achterom keek en met zijn pedaal een muurtje raakte (dacht ik). Daarvoor is de laatste die overleed Kivilev, in 2003, waarna de helmen zijn ingevoerd.
pi_113784424
quote:
99s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:41 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dat is minder relevant
Een Italiaan en een Belg iig.
Casartelli 17 jaar geleden was de enige.

Weylandt kan je daar niet eens bijrekenen. Dat was een steil kort klimmetje met een steile afdaling vlak voor de finish en absoluut geen grote col met een lange afdaling. Daarbij was het bij Weylandt een hele vervelende samenloop van omstandigheden.

Dus die 'de laatste jaren valt er nogal eens een dode in de afdaling van een col' van je komt neer op 1 renner, 17 jaar geleden. Nou poe poe.
  woensdag 4 juli 2012 @ 23:36:54 #139
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_113787019
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:53 schreef TheArt het volgende:

[..]

Weylandt kan je daar niet eens bijrekenen. Dat was een steil kort klimmetje met een steile afdaling vlak voor de finish en absoluut geen grote col met een lange afdaling. Daarbij was het bij Weylandt een hele vervelende samenloop van omstandigheden.

Dus die 'de laatste jaren valt er nogal eens een dode in de afdaling van een col' van je komt neer op 1 renner, 17 jaar geleden. Nou poe poe.
Het is gevaarlijk en draagt nauwelijks bij aan het koersverloop. In de formule 1 loopt men beduidend minder risico
Wie dit leest is gek
  woensdag 4 juli 2012 @ 23:41:12 #140
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_113787209
quote:
99s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:36 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Het is gevaarlijk en draagt nauwelijks bij aan het koersverloop. In de formule 1 loopt men beduidend minder risico
Als je denkt dat het nauwelijks bijdraagt aan het koersverloop dan zit je inderdaad juist in dit topic. Ik raad je aan vooral veel wielrennen te kijken de komende jaren, dan snap je wel dat je opmerking niet klopt.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  woensdag 4 juli 2012 @ 23:41:32 #141
39333 Zelva
pi_113787231
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:41 schreef Redefine het volgende:

[..]

Als je denkt dat het nauwelijks bijdraagt aan het koersverloop dan zit je inderdaad juist in dit topic.
Ik wilde het net gaan posten.
  woensdag 4 juli 2012 @ 23:54:44 #142
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_113787993
Bahamontes had het overigens wel een goed plan gevonden denk ik. En Basso nu.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_113790493
quote:

[..]

Een goeie afdaling kan een groot verschil maken. Onze goeie vriend Gesink verloor Parijs-Nice in 2008 door een slechte afdaling. Ook Samuel Sanchez, één van de beste dalers van het peloton, won menig wedstrijd door een goeie afdaling.
  donderdag 5 juli 2012 @ 01:07:19 #144
14505 OProg
A Life in Music
pi_113791031
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 19:22 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Wanneer is het oortjes gedoe eigenlijk begonnen? Indurain had die dingen toch nog niet?
De eerste keer dat ik echt heel bewust er naar zat te kijken was Armstrong in 1999 op ik meer Sestriere waar hij voor hij ging constant zat te 'bellen'. :)
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  donderdag 5 juli 2012 @ 01:14:24 #145
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_113791193
quote:

[..]

In de formule 1 loopt men beduidend minder risico
Gelul. Senna stierf een jaar eerder dan Casartelli en sindsdien is er weinig noemenswaardigs meer gebeurd bij beide sporten tot Weylandt vorig jaar.
  donderdag 5 juli 2012 @ 01:17:47 #146
14505 OProg
A Life in Music
pi_113791252
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:53 schreef TheArt het volgende:

[..]

Mjah, Kivilev klapte verder met zijn kop op de grond en was klaar in Parijs-Nice, maar die reed nog zonder helm. Maar verder valt het wel mee.

Of Neveg die ergens in een rit in Portugal in een afdaling verongelukte, maar goed. Dat was dezelfde pech als Galvez die in een zesdaagse verongelukte.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
  donderdag 5 juli 2012 @ 01:25:12 #147
14505 OProg
A Life in Music
pi_113791438
En overigens, er zijn de afgelopen jaren meer renners tijdens training verongelukt dan in koers. Dan let ik verder niet op de tragische stergevallen rond de koers.

Overigens mag Pedro Horrillo uiteraard ook alles dankbaar zijn dat hij nog leeft en ze hem vonden in de Giro van 1999.
  donderdag 5 juli 2012 @ 01:34:31 #148
14505 OProg
A Life in Music
pi_113791639
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 00:50 schreef Littlecreep het volgende:

[..]

Een goeie afdaling kan een groot verschil maken. Onze goeie vriend Gesink verloor Parijs-Nice in 2008 door een slechte afdaling. Ook Samuel Sanchez, één van de beste dalers van het peloton, won menig wedstrijd door een goeie afdaling.
'Il Falco' Paolo Savoldelli won de Giro door een fenomenale afdaling. Zal ik ook nooit vergeten, kwam een minuut later boven nadat hij kraakte op de Finestre. Simoni reed toen virtueel roze. Ik meen dat Di Luca mee was en Rujano die de rit won en Savoldelli maakte in de afdaling het verschil weer goed en zou de Giro winnen. Dan kunnen ook ritten zoals ze er zijn in de tour van dit jaar echt schitterend zijn. :)
pi_113792864
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 01:25 schreef OProg het volgende:
En overigens, er zijn de afgelopen jaren meer renners tijdens training verongelukt dan in koers. Dan let ik verder niet op de tragische stergevallen rond de koers.

Overigens mag Pedro Horrillo uiteraard ook alles dankbaar zijn dat hij nog leeft en ze hem vonden in de Giro van 1999.
1999? Dat is maar 3 jaar geleden ofzo 8)7
  Redactie Sport donderdag 5 juli 2012 @ 10:02:28 #150
pi_113796109
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 01:14 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Gelul. Senna stierf een jaar eerder dan Casartelli en sindsdien is er weinig noemenswaardigs meer gebeurd bij beide sporten tot Weylandt vorig jaar.
Als autosportvolger kan ik zeggen dat er recentelijk toch ook wel wat dodelijke ongelukken zijn gebeurd in kleinere Europese klassen, oa Surtees in 2009. Ik denk dat het allebei even veilig is, als we de Amerikaanse autosport, die een stuk minder veilig is, niet meerekenen.

Daarvoor was autosport uiteraard veel gevaarlijker dan wielrennen.
  donderdag 5 juli 2012 @ 10:11:32 #151
67640 SaintOfKillers
pi_113796374
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 01:34 schreef OProg het volgende:

[..]

'Il Falco' Paolo Savoldelli won de Giro door een fenomenale afdaling. Zal ik ook nooit vergeten, kwam een minuut later boven nadat hij kraakte op de Finestre. Simoni reed toen virtueel roze. Ik meen dat Di Luca mee was en Rujano die de rit won en Savoldelli maakte in de afdaling het verschil weer goed en zou de Giro winnen. Dan kunnen ook ritten zoals ze er zijn in de tour van dit jaar echt schitterend zijn. :)
Savoldelli won die Giro door de gunsten van Lotto te kopen. Van Huffel en Ardila hebben toen kilometers kopwerk gedaan en toen ze aan hem vroegen om zelf ook eens over te nemen, wilde hij niet eens :'). Ik vind die zege nog altijd zwaar onverdiend.
  donderdag 5 juli 2012 @ 10:13:35 #152
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_113796431
Bij Mart aan tafel ging het gisteren, naar aanleiding van Arashiro, over nationaliteiten in de Tour.
Men had het over Aziaten, Amerikanen, Zuid-Amerikanen etc.

Maar (en deze vraag zal vast al ooit gesteld zijn), heeft er eigenlijk al ooit een donkere Afrikaanse of Afro-Amerikaanse wielrenner bestaan die meegereden heeft in de Tour?
pi_113796808
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:13 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Bij Mart aan tafel ging het gisteren, naar aanleiding van Arashiro, over nationaliteiten in de Tour.

Maar (en deze vraag zal vast al ooit gesteld zijn), heeft er eigenlijk al ooit een donkere Afrikaanse of Afro-Amerikaanse wielrenner bestaan die meegereden heeft in de Tour?
Johan Genee heeft toch een kleurtje? En volgens mij heeft er wel een Amerikaanse neger meegedaan en paar jaar terug.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_113796840
En over die doden tijdens een rit, er zijn ook al motorrijders tijdens een afdaling verongelukt. Volgens mij één of twee de laatste paar jaren.
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:00:15 #155
14505 OProg
A Life in Music
pi_113797767
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 02:37 schreef Chiappucci het volgende:

[..]

1999? Dat is maar 3 jaar geleden ofzo 8)7
Ja, was laat. Uiteraard was het 2009. 8)7

Zat nog ff met die oortjes in mijn gedachten, dat was wel tour 1999. :)
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:28:23 #156
14505 OProg
A Life in Music
pi_113798673
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:11 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Savoldelli won die Giro door de gunsten van Lotto te kopen. Van Huffel en Ardila hebben toen kilometers kopwerk gedaan en toen ze aan hem vroegen om zelf ook eens over te nemen, wilde hij niet eens :'). Ik vind die zege nog altijd zwaar onverdiend.
Dat was ook de andere kant van het verhaal. Ik doelde hier ook op het feit dat hij in specifiek die etappe door die afdaling de marge van een halve minuut ook vast wist te houden door die fenomenale afdaling.

En wat je zegt klopt verder inderdaad. Verder was het ook wel een gekke giro met Basso. Als die niet ziek was geworden toen. Met verbazing zitten kijken hoe hij er toen af ging al op de eerste kilometers van de Stelvio. En ook nog verbazing toen hij vervolgens nog wel 2 bergritten won, aangezien ik hem toen al ongeveer op had gegeven. :)
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:39:06 #157
14505 OProg
A Life in Music
pi_113799102
quote:

Niet zo donker als jij bedoelt, maar in de periode 1948-1952 had je de Algerijn Abdel-Kader Zaaf.

In de verstikkende hitte van 40 graden ging hij in een rit in de tour van 1950 200 kilometer voor de meet in de aanval met een medevluchter. Ze kwamen uit op 20 minuten voorsprong.

Door de hitte besloot hij zijn dorst te lessen met een fles wij die hij aannam. Echter werden het twee flessen en kon hij geen lijn meer houden door de impact die de alcohol had in de hitte. Hij moest dan ook stoppen en zou zijn roes uitslapen tegen een boom. Toen hij na enige tijd wakker werd -- het peloton was inmiddels allang gepasseerd -- en zich zijn fout realiseerde, vervolgde hij snel de rit. In de tegengestelde richting. Hij zou de aankomst nooit bereiken en werd na zijn tweede stop zelfs in het ziekenhuis opgenomen.

Een foto van dit voorval:

En om het verhaal nog mooier te maken: Men zegt dat hij de volgende dag uit het ziekenhuis ontsnapte, zich stiekem aansloot bij het peloton, maar door de tourleiding uit de koers werd gehaald. :P
pi_113799155
Leuk dat Herbert hier meepost!

;)
Jack does it in real time...
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:42:27 #159
14505 OProg
A Life in Music
pi_113799247
:)

Leuk toch. Die verhalen maken het wielrennen zo mooi. :)
pi_113799447
Kidding, het blijft een erg tof verhaal ja! :D

En zo'n foto ook, geniaal die sfeer! _O_
Jack does it in real time...
pi_113799489
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 11:42 schreef OProg het volgende:
:)

Leuk toch. Die verhalen maken het wielrennen zo mooi. :)
Zonder 'de verhalen' geen wielrennen. Meer dan de prestaties zijn die heldenverhalen dat wat de sport zo machtig mooi maken.
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:49:42 #162
67640 SaintOfKillers
pi_113799529
En dat is 't verhaal nog zwaar overdreven, maar toen Zaaf ooit het minder spectaculaire echte verhaal vertelde, werd hij eigenlijk gewoon genegeerd en bleef men de andere versie vertellen.
pi_113799634
quote:

Bij Team Europcar rijden redelijk wat 'niet-blanken', om het maar even oneerbiedig te zeggen, maar de donkerste van hen, Kevin Reza, rijdt niet in de Tour. Wel hebben we dit jaar Yohann Gene (foto), en natuurlijk die Yukiya Arashiro.

donderdag 5 juli 2012 @ 11:57:58 #164
67089 Gillingham
The horror...
pi_113799892
Reza reed een opvallend voorjaar en is pas 24 jaar. Ik zie hem nog wel in de Tour verschijnen de komende jaren.
pi_113800058
En bij Greenedge rijdt

Maar heb eigenlijk geen idee of die nou echt iets kan of alleen voor zn punten naar greenedge is gehaald.
  donderdag 5 juli 2012 @ 12:04:25 #166
67640 SaintOfKillers
pi_113800133
In 't begin van de 20e eeuw had je een sterke zwarte Amerikaan, Major Taylor, maar dat was vooral een baanrenner en die had veel last van racisme, ook van Desgrange. Die was ooit zo kwaad dat Taylor een Fransman versloeg, dat hij zijn winstpremie uitbetaalde in centjes, waardoor Taylor een kruiwagen nodig had om zijn geld te vervoeren.
  donderdag 5 juli 2012 @ 13:55:08 #167
14505 OProg
A Life in Music
pi_113804380
Rock Racing had Rahsaan Bahati.

Die kon in eigen land ook wel aardig uit de voeten. Maar waar die nu gebleven is weet ik niet eens precies. :)
pi_113805468
Je hebt natuurlijk ook nog de kampioen van Aruba, maar die is niet zo heel donker...
  donderdag 5 juli 2012 @ 14:35:15 #169
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_113806323
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 11:39 schreef OProg het volgende:

[..]

Niet zo donker als jij bedoelt, maar in de periode 1948-1952 had je de Algerijn Abdel-Kader Zaaf.

In de verstikkende hitte van 40 graden ging hij in een rit in de tour van 1950 200 kilometer voor de meet in de aanval met een medevluchter. Ze kwamen uit op 20 minuten voorsprong.

Door de hitte besloot hij zijn dorst te lessen met een fles wij die hij aannam. Echter werden het twee flessen en kon hij geen lijn meer houden door de impact die de alcohol had in de hitte. Hij moest dan ook stoppen en zou zijn roes uitslapen tegen een boom. Toen hij na enige tijd wakker werd -- het peloton was inmiddels allang gepasseerd -- en zich zijn fout realiseerde, vervolgde hij snel de rit. In de tegengestelde richting. Hij zou de aankomst nooit bereiken en werd na zijn tweede stop zelfs in het ziekenhuis opgenomen.

[ afbeelding ]

En om het verhaal nog mooier te maken: Men zegt dat hij de volgende dag uit het ziekenhuis ontsnapte, zich stiekem aansloot bij het peloton, maar door de tourleiding uit de koers werd gehaald. :P
Wat een mooi verhaal! _O_
Ook al zal er het nodige aan geromantiseerd zijn in de jaren daarna. ;)
pi_113806373
Hij is echt goed hoor. Kijk maar eens zijn uitslagen op cqranking. groot talent!
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
  donderdag 5 juli 2012 @ 22:20:16 #171
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_113826363
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 01:14 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Geen gelul. De snelheid waarmee een haarspeldbocht aangesneden wordt is het zelfde, alleen is een F1 piloot 1000x beter beschermd door z'n monocock, overall, 6-puntsgordel en helm.
Wie dit leest is gek
  donderdag 5 juli 2012 @ 22:40:15 #172
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_113827338
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juli 2012 22:20 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Geen gelul. De snelheid waarmee een haarspeldbocht aangesneden wordt is het zelfde, alleen is een F1 piloot 1000x beter beschermd door z'n monocock, overall, 6-puntsgordel en helm.
De snelheid is hetzelfde. Bron?

En als we buiten de bron kijken. Hoe kan het dan dat er zo weinig wielrenners verongelukt zijn in een afdaling van een wielerkoers? Als we Weylandt daarin meenemen zijn het er twee in de afgelopen twintig jaar. 2,5 als je Horillo nog meetelt.

Er wordt juist heel weinig gevallen in afdalingen, als je het vergelijkt met valpartijen op andere momenten in de koers.
pi_113835588
Wielrennen wordt gevaarlijker ondanks het verplichten van de helm, Formule 1 wordt minder gevaarlijk. Maar de snelheid is zeker niet hetzelfde, zie hier de snelheid van de snelste man door de jaren heen op het langzaamste circuit van het wereldkampioenschap:

Doden in het wielrennen 1960 - 1995: 14
Doden wielrennen 1996 - 2012: 14

Doden in de Formule 1 1960 - 1995: 31
Doden F1 1996 - 2012: 0
pi_113835876
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 01:22 schreef Bluurgh het volgende:
Wielrennen wordt gevaarlijker ondanks het verplichten van de helm, Formule 1 wordt minder gevaarlijk. Maar de snelheid is zeker niet hetzelfde, zie hier de snelheid van de snelste man door de jaren heen op het langzaamste circuit van het wereldkampioenschap:

[ afbeelding ]

Om even een kleine nuancering in te brengen. Je pikt nu een tak van de motorsport, F1, waar 20 races per jaar worden gereden. Dat is evenveel als in 1 Tour de France. Verder is het merendeel van die wielrenners overleden in de "lagere" klassen, en niet alleen omdat ze vielen, maar ook gewoon hartstilstand (oid). Dus het zou wel zo eerlijk zijn om een andere tak van de motorsport (zeg indycar / NASCAR) erbij te pakken, en dan kan je pas conclusies trekken. In een NASCAR zijn in de periode 96-2012 ook 9 mensen omgekomen. Een hoofdtak van een klasse vergelijken met heel het wielrennerij is natuurlijk een beetje scheef.

Overigens staan er ook veldrijders, en baanwielrenners tussen. En verder is het natuurlijk geen wedstrijdje met "de meeste doden"...
  vrijdag 6 juli 2012 @ 01:46:27 #175
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_113836364
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 01:22 schreef Bluurgh het volgende:

[ afbeelding ]

Bij die veertien staat ook Galvez die stierf op de baan en cyclo crosser Tim Pauwels. Verder staat er niet bij of ze in een afdaling zijn gevallen of op een andere manier zijn gecrasht. En dat is nou net het punt, een afdaling zou te gevaarlijk zijn.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 02:43:24 #176
39333 Zelva
pi_113837533
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 01:46 schreef Redefine het volgende:

[..]

Bij die veertien staat ook Galvez die stierf op de baan en cyclo crosser Tim Pauwels. Verder staat er niet bij of ze in een afdaling zijn gevallen of op een andere manier zijn gecrasht. En dat is nou net het punt, een afdaling zou te gevaarlijk zijn.
Klopt, een groot gedeelte is helemaal niet gecrasht, en al helemaal niet in afdalingen, ten minste dat was niet de oorzaak dat er wat gebeurde.

Galletti en Neves kregen hartaanvallen, Morales werd overreden door een vrachtwagen, Malin deed niet eens mee aan een professioneel wielerevenement, maar een soort uit de hand gelopen toertocht, en werd aangereden door een tractor met aanhanger. Ook Breedlove kwam in deze race, waar het parcours dus niet is afgezet, door een aanrijding met een voertuig om het leven. Pauwels kreeg tijdens zijn wedstrijd een aortaruptuur.

Blijven dus over:

José Antonio Espinosa (Gevallen tijdens een ploegentijdrit)
Manuel Sanromà (Raakte in de clinch met Svorada tijdens een sprint en klapte tegen de stoep)
Nicole Reinhart (Pedaal raakte stoeprand tijdens een criterium en ze vloog tegen een boom aan)
Andrei Kivilev (Reed tegen een paar andere renners op en klapte op de grond, weet niet zeker of het een afdaling was)
Juan Barrero (Gecrasht na een mislukte afdaling)
Isaac Gálvez (Crash na botsing met De Fauw op de baan)
Thomas Casarotto (Botste op een auto).
Wouter Weylandt (Raakte met zijn pedaal een muurtje en vloog door de lucht, in een alledaagse afdaling)

Dan hebben we het dus over één, mogelijk twee en als je heel strikt Weylandt wil meerekenen, drie renners die door die levensgevaarlijke afdalingen om het leven zijn gekomen. :{w

Daarnaast is het helemaal geen faire vergelijking, maar ik zie dat dit inmiddels al door iemand is gezegd. Alleen al van wegwedstrijden zijn er ettelijke honderden en honderden per jaar, maar als we dan ook nog de baanwedstrijden, veldrijwedstrijden en zelfs ultratoertochten er bij moeten gaan tellen..., dan kom je echt op duizenden wedstrijden per jaar. Wedstrijden waarvan alleen baanwedstrijden qua afgeslotenheid en afwezigheid van onvoorzienbare externe factoren qua parcours met Formule1-wedstrijden zijn te vergelijken. En alleen al van baanwedstrijden zijn er tig meer dan Formule1-wedstrijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 06-07-2012 02:49:01 ]
  vrijdag 6 juli 2012 @ 07:29:18 #177
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_113838695
Kivilev verongelukte op een vlak stuk.
Net efkes anges
pi_113838835
En die had dan ook nog eens geen helm op.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 11:07:47 #179
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_113842544
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 07:56 schreef MichelWuyts het volgende:
En die had dan ook nog eens geen helm op.
Serieus? Ik dacht dat die toen al verplicht waren.

Edit: Nee je hebt gelijk, in de Tour dat jaar droegen ze ook geen helmen. Mijn geheugen laat me toch wat in de steek, da's het eerste jaar dat ik de Tour echt volgde. :P
pi_113842720
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 11:07 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Serieus? Ik dacht dat die toen al verplicht waren.

Edit: Nee je hebt gelijk, in de Tour dat jaar droegen ze ook geen helmen. Mijn geheugen laat me toch wat in de steek, da's het eerste jaar dat ik de Tour echt volgde. :P
De helmplicht is juist ingevoerd na de dood van Kivilev.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En bij Greenedge rijdt

[ afbeelding ]

Maar heb eigenlijk geen idee of die nou echt iets kan of alleen voor zn punten naar greenedge is gehaald.
Teklehaimanot kan meer dan gemiddeld fietsen. Absoluut. Je hebt nog een paar Eritreeërs die echt profrijp zijn. Ik noem een Berhane, Tewelde, Russan.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 11:28:32 #181
67640 SaintOfKillers
pi_113843277
En Formule 1 is maar 1 onderdeel van de autosport, uiteraard het bekendste. Als je voor wielrennen dan ook alleen maar de Tour pakt, dan is er sinds Casartelli ook niets meer gebeurd. Of is 't fair om die 15 tot 20 races per jaar (met 20 tot 24 deelnemers) te gaan vergelijken met honderden koersdagen (met telkens honderden deelnemers)?

Van zodra je Nascar en IndyCar (toch 2 andere groten) toevoegt, krijg je al andere statistieken.
pi_113843522
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 11:13 schreef TheArt het volgende:

Teklehaimanot kan meer dan gemiddeld fietsen. Absoluut. Je hebt nog een paar Eritreeërs die echt profrijp zijn. Ik noem een Berhane, Tewelde, Russan.
Daniel moet nog wel een hoop leren:

4:09
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_113843855
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 11:35 schreef marcodej het volgende:

[..]

Daniel moet nog wel een hoop leren:

4:09
Die accenten klinken zo onprofessioneel :P
  Redactie Sport vrijdag 6 juli 2012 @ 20:32:42 #184
pi_113865963
Waar komt de 2 in VDB2 vandaan?
pi_113866054
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 20:32 schreef Mexicanobakker het volgende:
Waar komt de 2 in VDB2 vandaan?
Frank Vandenbroucke is - was beter gezegd - VDB, dus Jurgen Van den Broeck is VDB2.
  Moderator zaterdag 7 juli 2012 @ 12:04:35 #186
Belg
pi_113886787
Nog een vraag

vroeger was er trui de combinee maar die is nu weg, iemand een idee wrm die weg is?
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_113887915
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 12:04 schreef capuchon_jongen het volgende:
Nog een vraag

vroeger was er trui de combinee maar die is nu weg, iemand een idee wrm die weg is?
Geen idee eigenlijk, maar was eigenlijk ook een beetje een "net niet" trui, niet goed genoeg voor geel, bollen of groen (of rood, die is inmiddels ook niet meer). Is natuurlijk nog steeds wel HET truitje van Rooks, won de laatste twee keer dat deze trui te winnen was.
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 12:45:01 #188
39333 Zelva
pi_113887964
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 12:04 schreef capuchon_jongen het volgende:
Nog een vraag

Noob-vragen topic
pi_113909415
Hoe kan het zo zijn dat die ploegen altijd aan het miemelen zijn over de brakke hotels waar ze moeten slapen, terwijl die renners meer dan redelijk verdienen en de ploegen een miljoenenbudget hebben? Waarom nemen ze niet gewoon een duurder hotel?
  zondag 8 juli 2012 @ 00:04:15 #190
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_113910547
Hotels worden toegewezen door de Tour organisatie.
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 00:06:18 #191
Belg
pi_113910633
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:38 schreef bierjoost het volgende:
Hoe kan het zo zijn dat die ploegen altijd aan het miemelen zijn over de brakke hotels waar ze moeten slapen, terwijl die renners meer dan redelijk verdienen en de ploegen een miljoenenbudget hebben? Waarom nemen ze niet gewoon een duurder hotel?
Als je een aankomst hebt boven op een berg zijn er niet veel dure hotels in de buurt.
  zondag 8 juli 2012 @ 02:05:15 #192
130803 Gripper
Get a grip
pi_113913951
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:38 schreef bierjoost het volgende:
Als elk dorp in de buurt van een start/finish plaats 1 klein hotelletje heeft, moet je met 20 ploegen + alles wat er verder met de tour meereist alle dorpen in de omgeving volboeken. Dan kun je niet kieskeurig zijn :)
Mijn foto's op Flickr!
  zondag 8 juli 2012 @ 02:18:11 #193
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_113914192
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 11:39 schreef OProg het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dat is wel een heel erg sterk verhaal
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 8 juli 2012 @ 09:23:40 #194
18113 sacha
elders
pi_113916573
bestaan er al wielren suits/pakken welke buiten een (nog) betere aerodynamica ook beschermen tegen schaafwonden bij valpartijen? :)
...
pi_113916670
quote:
5s.gif Op zondag 8 juli 2012 09:23 schreef sacha het volgende:
bestaan er al wielren suits/pakken welke buiten een (nog) betere aerodynamica ook beschermen tegen schaafwonden bij valpartijen? :)
Ja maar die zijn te warm en te zwaar.
pi_113916895
quote:
5s.gif Op zondag 8 juli 2012 09:23 schreef sacha het volgende:
Nog niet, maar zou me niks verbazen als ze deze over een aantal jaren wel hebben.
Nadeel is dat het licht en niet te warm moet zijn.
Neil LOVES Carrots!
  zondag 8 juli 2012 @ 10:54:37 #197
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_113917576
quote:
7s.gif Op zondag 8 juli 2012 10:02 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

Nog niet, maar zou me niks verbazen als ze deze over een aantal jaren wel hebben.
Nadeel is dat het licht en niet te warm moet zijn.
Zijn er wel al.
DSM heeft deze ontwikkeld, worden op olympische spelen gebruikt door de baanploeg.
Net efkes anges
  zondag 8 juli 2012 @ 11:47:10 #198
18113 sacha
elders
pi_113918747
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 10:54 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]

Zijn er wel al.
DSM heeft deze ontwikkeld, worden op olympische spelen gebruikt door de baanploeg.
dank :)

dan ook maar om de elleboog :D
...
pi_113919117
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 02:05 schreef Gripper het volgende:

[..]

Als elk dorp in de buurt van een start/finish plaats 1 klein hotelletje heeft, moet je met 20 ploegen + alles wat er verder met de tour meereist alle dorpen in de omgeving volboeken. Dan kun je niet kieskeurig zijn :)
Klinkt inderdaad aannemelijk. Toch raar dat ze dan niet in een hyper moderne bus slapen of zo. Dank.
pi_113919934
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 11:47 schreef sacha het volgende:

[..]

dank :)

[ afbeelding ]

dan ook maar om de elleboog :D
Zou wel een goede zijn.

Voorkom je de gebroken botten niet mee, maar waarschijnlijk hebben ze wel minder oppervlakkige wonden, die renners ook behoorlijk parten kunnen spelen (slapeloze nachten e.d.)
Neil LOVES Carrots!
pi_113920016
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:02 schreef bierjoost het volgende:

[..]

Klinkt inderdaad aannemelijk. Toch raar dat ze dan niet in een hyper moderne bus slapen of zo. Dank.
Ze proberen al heel veel zelf op te vangen. Eigen matrassen en kussens mee, eigen kok mee e.d., maar dingen als airco in het hotel of de plaats van het hotel zijn nou eenmaal niet te bepalen.
  zondag 8 juli 2012 @ 12:41:53 #202
18113 sacha
elders
pi_113920250
maar een limo bus is dan toch logisch?
kan je die matrassen gewoon laten liggen en de kok ook :D

of benadeel je dan de Franse middenstand? :{
...
pi_113920356
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:02 schreef bierjoost het volgende:

[..]

Zo'n bus kost een paar ton, daar kun je al 2-4 wielrenners voor betalen. De grote teams kunnen dat wel opbrengen maar voor de kleinere gaat het een stuk lastiger worden. En de Tour is maar één koers, sommige teams gaan naar 2 wedstrijden tegelijk, ben je al twee bussen nodig.
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 12:50:27 #204
9859 crew  Karina
Woman
pi_113920509
Vanmorgen keek ik de herhaling van Avondetappe en daar werd verteld hoeveel auto's er meerijden in de karavaan, ik wist wel dat het er veel waren, maar zoveel! Alleen al iets van 180 reclameauto's :o

Ik heb nog op de site van l'Equipe gekeken of ik het kaartje kon vinden dat ze lieten zien, maar helaas, ik kan het niet vinden, daar stond precies op hoeveel auto's waarvoor nodig waren en op welke plek in het peloton ze zich bevinden tijdens een etappe.

Als iemand het kan vinden? Misschien wel leuk om hier te posten, zodat wij dummies kunnen zien wat er nou allemaal rondrijdt tijdens zo een etappe.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  zondag 8 juli 2012 @ 12:53:29 #205
67640 SaintOfKillers
pi_113920602
  zondag 8 juli 2012 @ 12:54:44 #206
18113 sacha
elders
pi_113920645
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:45 schreef Kirov het volgende:

[..]

Zo'n bus kost een paar ton, daar kun je al 2-4 wielrenners voor betalen. De grote teams kunnen dat wel opbrengen maar voor de kleinere gaat het een stuk lastiger worden. En de Tour is maar één koers, sommige teams gaan naar 2 wedstrijden tegelijk, ben je al twee bussen nodig.
hmm, natuurlijk is de tour maar één koers maar qua sponsoring lijkt mij dit geen probleem? :?
wil je als sponsor dat de renners nog beter presteren? dan moet je zorgen dat je het ze makkelijk maakt lijkt mij :)
dat levert toch altijd meer op toch?
...
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 12:55:29 #207
9859 crew  Karina
Woman
pi_113920671
quote:
Het was echt een kaartje met auto'tjes erop getekend. Maar dit helpt ook al (mijn Frans is niet zo goed, vandaar dat het een beetje lastig zoeken is :P )
niet zo tof doen
  zondag 8 juli 2012 @ 12:56:47 #208
18113 sacha
elders
pi_113920708
quote:
99s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:55 schreef Karina het volgende:

[..]

Het was echt een kaartje met auto'tjes erop getekend. Maar dit helpt ook al (mijn Frans is niet zo goed, vandaar dat het een beetje lastig zoeken is :P )
die gisteren door die kleuterjuf werd getoond?
...
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 12:57:22 #209
9859 crew  Karina
Woman
pi_113920724
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:56 schreef sacha het volgende:

[..]

die gisteren door die kleuterjuf werd getoond?
Ja die! Toen ze bij die bus stond.
niet zo tof doen
  zondag 8 juli 2012 @ 12:57:35 #210
67640 SaintOfKillers
pi_113920735
quote:
99s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:55 schreef Karina het volgende:

[..]

OK dan.

Moderator zondag 8 juli 2012 @ 12:58:35 #211
9859 crew  Karina
Woman
pi_113920775
quote:
2s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:57 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

OK dan.

[ afbeelding ]
:) Dat was hem ook niet, maar lijkt er wel op. Tx.
niet zo tof doen
pi_113920822
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:54 schreef sacha het volgende:

[..]

hmm, natuurlijk is de tour maar één koers maar qua sponsoring lijkt mij dit geen probleem? :?
wil je als sponsor dat de renners nog beter presteren? dan moet je zorgen dat je het ze makkelijk maakt lijkt mij :)
dat levert toch altijd meer op toch?
Zo rijk zijn teams niet hoor, Rabobank heeft bijvoorbeeld een budget van 15 miljoen en hebben 27 renners. Dan komt er nog een flinke ondersteunende staf over en blijft er maar heel weinig geld over voor zo'n bus.

Als je dit vergelijkt met het EK voetbal waarbij ze voor elke wedstrijd een tering eind gaan vliegen ipv zo'n bus kopen waar een veel hoger budget is dan lijkt het me wel duidelijk dat het financieel niet haalbaar is. Ook is het niet praktisch, als je met 9 renners in zo'n bus moet slapen heb je nauwelijks privacy, rust en ruimte om niks te doen.
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 13:02:12 #213
9859 crew  Karina
Woman
pi_113920881
En als er eentje tussenzit die snurkt dan heb je een probleem :D
niet zo tof doen
  zondag 8 juli 2012 @ 13:03:27 #214
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_113920929
quote:
99s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:58 schreef Karina het volgende:

[..]

:) Dat was hem ook niet, maar lijkt er wel op. Tx.
Ik vond het ook mooi kaartje.
Kijk anders eens op de site van de ronde van Luxemburg.
http://www.aotdl.com/skod(...)9l%C3%A9chargements/

2e bestand van boven: Manuel de Réglementation Technico-Sportive 2012.
Staat op pagina 5,6 en 7 ook een overzicht.
Net efkes anges
pi_113920955
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 13:00 schreef Kirov het volgende:

[..]

Zo rijk zijn teams niet hoor, Rabobank heeft bijvoorbeeld een budget van 15 miljoen en hebben 27 renners. Dan komt er nog een flinke ondersteunende staf over en blijft er maar heel weinig geld over voor zo'n bus.

Als je dit vergelijkt met het EK voetbal waarbij ze voor elke wedstrijd een tering eind gaan vliegen ipv zo'n bus kopen waar een veel hoger budget is dan lijkt het me wel duidelijk dat het financieel niet haalbaar is. Ook is het niet praktisch, als je met 9 renners in zo'n bus moet slapen heb je nauwelijks privacy, rust en ruimte om niks te doen.
Rabobank heeft voor het profteam maar een budget van 8 tot 10 miljoen zei Wijffels gisteren. En idd, buiten de renners moet je de ondersteunende staf ook nog betalen en al het materiaal (fietsen zijn ook niet goedkoop).
Album top 100 2024
  zondag 8 juli 2012 @ 13:06:40 #216
18113 sacha
elders
pi_113921027
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 13:00 schreef Kirov het volgende:

[..]

ik snap het wel en weet ook wat de budgetten zijn maar het welzijn van een renner zou bovenaan mijn prioriteitenlijstje staan :)
...
pi_113921115
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 13:06 schreef sacha het volgende:

[..]

ik snap het wel en weet ook wat de budgetten zijn maar het welzijn van een renner zou bovenaan mijn prioriteitenlijstje staan :)
Zoals ik al zei, een bus is niet praktisch op het gebied van rust, privacy en vrije tijd.

quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 13:04 schreef Felagund het volgende:

[..]

Rabobank heeft voor het profteam maar een budget van 8 tot 10 miljoen zei Wijffels gisteren. En idd, buiten de renners moet je de ondersteunende staf ook nog betalen en al het materiaal (fietsen zijn ook niet goedkoop).
Hmm wikipedia o|O zegt 15 miljoen, maar daarmee zijn ze volgens mij al één van de rijkere teams.
pi_113921163
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 13:09 schreef Kirov het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, een bus is niet praktisch op het gebied van rust, privacy en vrije tijd.

[..]

Hmm wikipedia o|O zegt 15 miljoen, maar daarmee zijn ze volgens mij al één van de rijkere teams.
Dat is voor alle teams, inclusief hun jongerenteam, offroad teams en nu ook het vrouwenteam.
Album top 100 2024
  zondag 8 juli 2012 @ 13:21:05 #219
18113 sacha
elders
pi_113921544
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 13:09 schreef Kirov het volgende:

[..]

ja meneer, ik zal mij gedragen als een dummie :6
...
pi_113922303
quote:
12s.gif Op zondag 8 juli 2012 13:21 schreef sacha het volgende:

[..]

ja meneer, ik zal mij gedragen als een dummie :6
Goed zo! :+

En dan nu terug naar de keuken :P
  zondag 8 juli 2012 @ 20:51:42 #221
291228 RemcoW23
VI / TDJ
pi_113942109
Wanneer was de laatste geslaagde vlucht bij de laatste etappe? Ik kan het me ook niet voorstellen dat je met 3 man sprint in Parijs en 1 minuut later het peloton volgt :P
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_113942410
Vinokourov, 2005 dacht ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_113943399
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 10:54 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]

Zijn er wel al.
Deze voorkomen inderdaad de brandwonden zoals je die krijgt.
pi_114062847
Waarom heeft cavendish en nog iemand een wit shirt? Terwijl zijn andere teamgenoten een andere shirt hebben?
pi_114063787
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2012 15:01 schreef qwerty-nl het volgende:
Waarom heeft cavendish en nog iemand een wit shirt? Terwijl zijn andere teamgenoten een andere shirt hebben?
Cavendish is wereldkampioen, dan mag (moet?) je dit shirt dragen:

Boasson Hagen (ploeggenoot van Cavendish) is Noors kampioen en heeft ook een speciaal truitje:

pi_114069678
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 15:20 schreef Sautor het volgende:

[..]

Cavendish is wereldkampioen, dan mag (moet?) je dit shirt dragen:

[ afbeelding ]

Boasson Hagen (ploeggenoot van Cavendish) is Noors kampioen en heeft ook een speciaal truitje:

[ afbeelding ]
En Van Garderen heeft een witte trui aan omdat hij aan de leiding van het jongerenklassement staat.
pi_114074316
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 17:11 schreef Kirov het volgende:

[..]

En Van Garderen heeft een witte trui aan omdat hij aan de leiding van het jongerenklassement staat.
Allebei bedankt voor uitleg ;)
pi_114076272
Waarom rijden onder andere Wiggens en Froome onder de vlag van het VK en bijvoorbeeld voetballers en darters niet? Daar "onderscheiden" zij zich wel, Schotland, Wales en England. Iemand een idee waarom bij deze sport niet?
Niet echt een TDF vraag maar ach
pi_114076652
Volgens mij houden de meeste organisaties de IOC standaard aan (dus het UK als 1 land), en mogen de verschillende organisaties zelf invullen of ze de landen binnen het UK apart erkennen of als 1 land nemen. Waarschijnlijk zullen er inhet wielrennen te weinig renners uit Schotland, Wales en Noord-Ierland komen om dat als apart land (met daarbij aparte kampioensschappen, bestuursorganen etc) te erkennen.
pi_114076949
quote:
5s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:37 schreef Alcatranz. het volgende:
Waarom rijden onder andere Wiggens en Froome onder de vlag van het VK en bijvoorbeeld voetballers en darters niet? Daar "onderscheiden" zij zich wel, Schotland, Wales en England. Iemand een idee waarom bij deze sport niet?
Niet echt een TDF vraag maar ach
Volgens mij heeft dat te maken met het gegeven dat er maar één wielerbond is in het VK maar dat Engeland, Schotland, Wales een eigen voetbalbond hebben.
pi_114077002
Klinkt eigenlijk wel logisch.
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:15:46 #232
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_114081220
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:54 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Volgens mij heeft dat te maken met het gegeven dat er maar één wielerbond is in het VK maar dat Engeland, Schotland, Wales een eigen voetbalbond hebben.
Normaal gesproken zou het VK als één natie ook maar recht hebben op één nationale voetbalploeg maar omdat Engeland de uitvinder van het voetbal is hebben ze uit traditie een ontheffing van de FIFA om meerdere bonden en "nationale" teams te hebben.
Darten is geen sport dus die doen maar wat ze zelf willen.
Wielrennen houdt zich gewoon keurig aan de gebruikelijke internationale regels.
Wie dit leest is gek
pi_114086237
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 17:11 schreef Kirov het volgende:

[..]

En Peter Sagan draagt de groene trui omdat hij aan de leiding gaat van het sprintklassement.
En Bradley Wiggins draagt de gele trui omdat hij aan de leiding gaat in het algemene klassement.
En Thomas Voeckler draagt de bolletjestrui omdat hij aan de leiding gaat in het bergklassement.
En Tony Martin draagt net zo'n trui als Cavendish bij het tijdrijden omdat hij de wereldkampioen tijdrijden is.

Zo. :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')