Chasse Patatquote:Als er een renner beschikt over een sterke weerbaarheid op zowel mentaal als fysiek vlak, dan spreken de Italianen graag van een renner met grinta. De "grinta" is een soort overtuiging, een soort hevigheid die indruk maakt.
Geldquote:Op woensdag 20 juni 2012 12:34 schreef lurf_doctor het volgende:
Waarom start de Ronde van Frankrijk in Luik, wat heel niet in Frankrijk licht?
Dat is een soort van "we doen het eens een beetje anders" van de organisatie.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:42 schreef Ferdii het volgende:
waarom worden de "echte" top cols niet als aankomst plaats gebruikt?
Het is toch zonde om een tourmalet bv ergens midden in een etappe te planten?
quote:Volgens koersdirecteur Christian Prudhomme biedt de route de mogelijkheid voor een open ronde. "We hebben geprobeerd om ritten te creëren waarin elke dag wel iets kan gebeuren en hopen op mooie etappes in de Vogezen, de Jura en langs de kustlijn."
Legendarische beklimmingen als de Alpe d'Huez en Mont Ventoux ontbreken. "We zijn op zoek gegaan naar nieuwe bergen. Daarbij denk ik als La Planche des Belles-Filles in de Vogezen, de Col du Grand Colombier (17,4 kilometer á 7,1%), de reus van de Jura, of de steile Mur de Peguere (stukken van 18%). Deze nieuwe beklimmingen zullen de nieuwe legendes in de ronde worden," verklaarde Prudhomme.
Er is boven op een col te weinig ruimte om alle bussen neer te zetten, een compleet aankomstdorp + alle tv-wagens. Dat is al 1 voorwaarde.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:42 schreef Ferdii het volgende:
Dus als Sydney genoeg biedt starten ze down under?quote:
Bij de Giro zijn ze er al een tijd over aan het denken om in de VS te starten. Nu zullen ze dat bij de Tour niet doen, maar dit soort buitenlandse start- en finishplaatsen zijn om het geld te doen ja.quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:33 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Dus als Sydney genoeg biedt starten ze down under?
2013 zal knalwerk worden. 2012 is expres rustiger gemaakt denk ik.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Dat is een soort van "we doen het eens een beetje anders" van de organisatie.
Introduceren van wat nieuwe cols.
Waarschijnlijk gooien ze er in 2013, als de 100e Tour gereden wordt, wel weer een hoop bekende slotklimmen in (alpe d' huez, Mont Ventoux oa)
[..]
Dat is toch raar.. de VS..quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:35 schreef TheArt het volgende:
[..]
Bij de Giro zijn ze er al een tijd over aan het denken om in de VS te starten. Nu zullen ze dat bij de Tour niet doen, maar dit soort buitenlandse start- en finishplaatsen zijn om het geld te doen ja.
Het is wel zo dat Qatar de tourstart eens wil organiseren.quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:35 schreef TheArt het volgende:
[..]
Bij de Giro zijn ze er al een tijd over aan het denken om in de VS te starten. Nu zullen ze dat bij de Tour niet doen, maar dit soort buitenlandse start- en finishplaatsen zijn om het geld te doen ja.
Waarom?quote:
Opening van de Tour 2013 is iig al epischquote:Op woensdag 20 juni 2012 13:53 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
2013 zal knalwerk worden. 2012 is expres rustiger gemaakt denk ik.
Corsica, 3 etappes daar.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:09 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Opening van de Tour 2013 is iig al episch
Dan moet je na 3 of 4 dagen al een rustdag inbouwen, die je dan kwijt ben aan het reizen.quote:
Dit jaar ook. Boeiend.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:09 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dan moet je na 3 of 4 dagen al een rustdag inbouwen, die je dan kwijt ben aan het reizen.
Licht ?quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:34 schreef lurf_doctor het volgende:
In de Giro ja, klopt. Maar die rustdag zal grotendeels al verpest zijn door het terugreizen naar Europa, plus eventueel bijkomende jetlag.quote:
Denk dat dat wel meevalt. Uiteraard allemaal op zo'n flatbed in de First Class. Lekker wat extra bijslapen en je staat in Italie. Maar niet echt een discussie voor hierquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:18 schreef Sautor het volgende:
[..]
In de Giro ja, klopt. Maar die rustdag zal grotendeels al verpest zijn door het terugreizen naar Europa, plus eventueel bijkomende jetlag.
En al het materiaal krijg je waarschijnlijk ook niet in naar Italie. Ik zie het nut er ook niet van in, sportief gezien maakt het niks uit wat mij betreft of je in Italie of in Amerika rijdt.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:18 schreef Sautor het volgende:
[..]
In de Giro ja, klopt. Maar die rustdag zal grotendeels al verpest zijn door het terugreizen naar Europa, plus eventueel bijkomende jetlag.
Sportief gezien niet. Maar Amerika is commercieel gezien wel enorm interessant natuurlijk. Als je ziet hoe die sport daar leeft tegenwoordig, zo'n ronde van Californië staat bijna meer publiek langs de kant dan bv Milaan - Sanremo. Die 3 ritjes rond Herning waren al helemaal een aanfluiting..quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:27 schreef Felagund het volgende:
[..]
En al het materiaal krijg je waarschijnlijk ook niet in naar Italie. Ik zie het nut er ook niet van in, sportief gezien maakt het niks uit wat mij betreft of je in Italie of in Amerika rijdt.
Een col halverwege een etappe gaat echt niet voor spektakel zorgen in de Tour. Daarvoor moet een col dichter bij de finish liggen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gripper het volgende:
[..]
Bijkomstig nadeel/voordeel van een grote col halverwege een etappe is dat er nog een kans bestaat voor een super afdaler om de koploper in te halen. Dus de etappe blijft lang spannend: mensen kijken de hele uitzending omdat zowel het gevecht bergop als de laatste km's naar de finish spannend zijn. Zo voorkomen ze dat ik pas om half 5 inschakel.
Inderdaad, dan is het vooral leuk voor een vluchtersgroepje om weg te blijven.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:47 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Een col halverwege een etappe gaat echt niet voor spektakel zorgen in de Tour. Daarvoor moet een col dichter bij de finish liggen.
Gaat nooit gebeuren, is veel te warm daar in juli. Kan me niet voorstellen dat ploegen en renners niet en masse gaan boycotten als dat er toch ooit doorgedrukt wordt.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:07 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Het is wel zo dat Qatar de tourstart eens wil organiseren.
http://www.wielerflits.nl(...)-de-france-2014.html
Een col als finish is het ook niet meer.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:47 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Een col halverwege een etappe gaat echt niet voor spektakel zorgen in de Tour. Daarvoor moet een col dichter bij de finish liggen.
Heeft vaak ook weer te maken met het parcours. De laatste tijd zie je steeds vaker etappes die in een makkelijke lijn naar een slotbeklimming gaan, waarna het hele peloton die berg op begint te sprinten, alle knechten nog fris zijn en alles wordt geneutraliseerd. Dan kun je ook haast niet wegrijden, zelfs al zou je willen, en is er op tactisch vlak ook helemaal niets te verzinnen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:21 schreef kibo het volgende:
[..]
Een col als finish is het ook niet meer.
De laatste jaren zag je steeds vaker dat de favorieten tot de laatste 2 km bij elkaar bleven, om vervolgens in het laatste stukje te demarreren om pakweg 20 30 seconden te kunnen pakken .
Ik vind die nieuwe strategie van de oraganisate nog niet zo slecht .
Steden en regio's kunnen zich elk jaar inschrijven door de Grand Départ.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:34 schreef lurf_doctor het volgende:
Ik zie het al voor me: Mark Cavendish die een half uur achter ligt op een col van de tweede categorie en alsnog de etappe kaapt.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gripper het volgende:
[..]
Er is boven op een col te weinig ruimte om alle bussen neer te zetten, een compleet aankomstdorp + alle tv-wagens. Dat is al 1 voorwaarde.
Afgelopen jaar deden ze het toevallig weer eens, met een aankomst op de galibier, en toen is er een soort "light" aankomstdorpje boven neergezet, de top van de galibier is letterlijk 30 bij 40 meter. Alle auto's en bussen moesten lager op de berg op een parkeerplaats blijven.
Bijkomstig nadeel/voordeel van een grote col halverwege een etappe is dat er nog een kans bestaat voor een super afdaler om de koploper in te halen. Dus de etappe blijft lang spannend: mensen kijken de hele uitzending omdat zowel het gevecht bergop als de laatste km's naar de finish spannend zijn. Zo voorkomen ze dat ik pas om half 5 inschakel.
Maar ik vind het ook maar niks hoor. Een echte bergetappe moet gewoon bergop eindigen.
Inderdaad, de afgelopen twee jaar was de Tour best zwaar in vergelijking met normaal, maar we kregen enkel een chasse patate met Contador en Schleck, of zeer passief koersgedrag. Nu zullen de niet-tijdrijders wel moeten, en aangezien de grootste zwakte van Wiggins meerdere klimmen per etappe is, gaan ze hopelijk ook vroeg beginnen. Er is geen andere manier om de Sky-trein uit elkaar te rijden.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:21 schreef kibo het volgende:
[..]
Een col als finish is het ook niet meer.
De laatste jaren zag je steeds vaker dat de favorieten tot de laatste 2 km bij elkaar bleven, om vervolgens in het laatste stukje te demarreren om pakweg 20 30 seconden te kunnen pakken .
Ik vind die nieuwe strategie van de organisatie nog niet zo slecht .
Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat die rondes in andere landen starten, maar Italië - VS is toch helemaal niet handig?quote:
Ben bang dat de rest (iedereen behalve Wiggins en Evans) straks z'n 3e/4e/5e/etc plaats gaat verdedigenquote:Op woensdag 20 juni 2012 21:50 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Inderdaad, de afgelopen twee jaar was de Tour best zwaar in vergelijking met normaal, maar we kregen enkel een chasse patate met Contador en Schleck, of zeer passief koersgedrag. Nu zullen de niet-tijdrijders wel moeten, en aangezien de grootste zwakte van Wiggins meerdere klimmen per etappe is, gaan ze hopelijk ook vroeg beginnen. Er is geen andere manier om de Sky-trein uit elkaar te rijden.
Helaas is Schleck (hoewel ik hem niet echt mag) er niet bij en hebben mannen als Sanchez en Voeckler geen goede aanloop, dat zijn toch de mensen die dat soort dingen moeten doen en ook al aangetoond hebben durven te doen.
Reden 1: Geld. Grote steden hebben een groter budget beschikbaar dan kleine bergdorpen. Er zitten nu al jaren van die belachelijke etappes in met aankomst in Tarbes of Pau.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:42 schreef Ferdii het volgende:
Volgens Mark Uytterhoeven:quote:
quote:Chasse patate : zjust is zjust
Ik voel mij enigszins verantwoordelijk voor het verkeerde begrip (in Vlaanderen) van de Franse wieleruitdrukking 'chasse patate'. Toen ik die uitdrukking een jaar of 7-8 geleden eens gebruikte in de Tour, bleken mijn jongere Vlaamse collega's die nog nooit te hebben gehoord, en kennelijk heb ik dat toen zéér slecht uitgelegd, getuige uw verklaring in de krant van vorige maandag. 'Chasse patate' is geen 'vruchteloze poging van een eenzaat', maar een 'uitzichtloze achtervolging van één of meer renners over tientallen kilometers', en die nuance is belangrijk. Nog niet zolang geleden hoorde ik een jongere collega over 'chasse patate' spreken toen een renner in de laatste 10 kilometer vergeefs probeerde een net voordien ontsnapte concurrent terug te pakken. Dat is een 'vruchteloze poging van een eenzaat', maar zeker geen 'chasse patate'. Ik geef een voorbeeld van échte 'chasse patate' : er rijdt een vroege vlucht voorop van 4 renners en op het moment dat die 8 minuten voorsprong hebben, gaan er 2 in de achtervolging. Die 2 maken redelijk snel 4 minuten goed, en dan plafonneren ze. Twintig kilometer verder hebben ze nog altijd 4 minuten achterstand op de koplopers en 4 minuten voorsprong op het peloton. Dan zitten ze daar... 'en chasse patate'. In een volstrekt uitzichtloze situatie, want ze weten dat ze niet vooraan zullen geraken en ze hebben teveel voorsprong op het peloton om zich zomaar te laten inlopen. Je voelt je redelijk onnozel, 'en chasse patate'. In theorie kan zelfs een groep van 17 'en chasse patate' zitten achter een kopgroep van 4, maar het spreekt vanzelf dat 17 renners die vooraan willen geraken, altijd sneller zullen rijden dan de 4 koplopers. Terloops : ik meen mij zelfs te herinneren dat er naar aanleiding van het toenmalige (her)lanceren van die uitdrukking op de Vlaamse televisie een Vlaamse wielerclub is ontstaan onder de naam 'Chasse patate'.
Mark Uytterhoeven
Met, zoals in alle World Tour wedstrijden.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:31 schreef TLC het volgende:
Rijden ze dit jaar met of zonder oortjes in ?
Goede zaakquote:Op donderdag 21 juni 2012 15:28 schreef Sautor het volgende:
Zelfs volgend jaar rijden ze nog met oortjes las ik laatst ergens.
quote:
Want?quote:
Sorry, 's woensdags ben ik nooit zo'n lichtquote:
Ik kijk altijd op canvas naar wielrennen, maar bij de tour zet ik 'm standaard op nos. Hoort er voor mij gewoon bij, slappe gelul over kano's en kastelen, waar is gesink, dielangevansummeren tourbingo..quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:30 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Sorry, 's woensdags ben ik nooit zo'n licht![]()
Nieuwe vraag, waarom mag die verschrikkelijke Maarten Ducrot nog steeds de etappes verslaan?
Dán ga ik naar de Belgquote:
jij bent een met recht een lichtquote:Op woensdag 20 juni 2012 12:34 schreef lurf_doctor het volgende:
Of die clown van een Jack van Gelder. Ja... Ja... Ja, Gesink?? Gesink?? Gesink??quote:
Dat is een mythe.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:18 schreef UltraR het volgende:
[..]
[..]
Want?
Zonder oortjes wordt het veel minder voorspelbaar en gecontroleerd en dus leuker.
Opnieuw: want?quote:
Het is te laat om het nog terug te draaien, ze kunnen niet meer zonder, want dan is men de controle en het overzicht kwijt en durft men helemaal niets meer.quote:
Tja, dat dreigement dat ze een keer 1 rit hebben uitgevoerd door die specifieke rit die zonder oortjes werd gereden lam te leggen. Lijkt me stug dat ze zoiets elke race weer gaan doen als je gewoon cold turkey die dingen verbiedt.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:04 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Het is te laat om het nog terug te draaien, ze kunnen niet meer zonder, want dan is men de controle en het overzicht kwijt en durft men helemaal niets meer.
Oortjes hebben het wielrennen saaier, laffer en voorspelbaarder gemaakt. Als ze er nu aan raken, gaat het nóg erder worden (op lange termijn misschien terug leuker, maar dan kan je nog een hele generatie wachten en dat durven ze niet aan)
Pas geleden heeft het briljante blog inner ring hier nog een stukje over geschreven:quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:35 schreef TLC het volgende:
Hoeveel krijgt een gemiddelde wielrenner qua salaris ? en een renner als Andy Schleck ? ik neem niet aan dat die hetzelfde krijgt als bv een Ronaldo of Robben
Gesink kreeg volgens mij iets van 7.5 ton trouwens.quote:How much does a rider earn?
MONDAY, 11 JULY 2011
The simple answer is ¤218,000, about US$305,000. But before you rush out the door for a training session, note this is the average salary in the bunch and averages ignore detail. Simply put a few riders earn millions whilst most collect more modest pay.
I’d tweeted about pay yesterday and a couple of readers emailed to ask how much a rider earns. It’s a private matter in many respects but some details were published in French newspaper Le Journal de Dimanche which quotes the UCI regarding the average salary figure but later contradicts itself saying the “average Pro Tour salary is ¤12,300“, a monthly figure as is the convention in France meaning ¤147,600.
But averages mislead. As you probably know in sports, the winner takes all. Precisely because we often forget who finishes second in a race, yet alone fifth, those who win the most races are the most visible and get most of the financial rewards. As such Alberto Contador earns more than his eight team mates in the Tour de France combined. Estimates put Contador’s pay at ¤5 million. The article puts Andy and Frank Schleck each on ¤2 million and Philippe Gilbert on ¤1.2 million.
Within the French peloton Sylvain Chavanel is the best paid at ¤800,000 with Thomas Voeckler not far behind. Next come Pierrick Fédrigo and Sandy Casar are FDJ’s lotto winners on around ¤400,000 and Ag2r’s Jean-Christophe Péraud – silver medalist in the Beijing Olympics MTB race – rakes in ¤350,000, despite never having won a race on the road.
Salary vs. income
Just as talk of the average salary is misleading, so too are the figures quoted by the JDD. Because rider pay is rarely a single salary paid each month. Instead there are performance bonuses, image rights, merchandising, endorsement fees and other payments. These are more common for the higher paid riders.
At the lower end a rider will earn from ¤40,000 to ¤100,000 depending on their experience, their use to the team and also their haul of ranking points which can help their team stay in the top league of teams.
Minimum wage
There is also a minimum wage imposed by the UCI. For so-called ProTeams – the top 18 – this is ¤38,500 a year. For the next level, so-called Pro Continental status, it’s ¤32,300. But I can reveal some teams don’t always pay this wage or insist on payments back from riders. Most however respect both the spirit and letter of this rule.
Not just riders
Riders certainly use up most of a team’s wage bill but some squads can employ up to 100 people, meaning maybe 70 staff. Obviously one superstar rider will earn more than all the mechanics and soigneurs together but bear this in mind, indeed the results achieved by the star rider are often a collective victory.
Comparisons
For all the talk of high pay, the JDD suggests the combined wage bill of all 489 riders in the top-18 teams is less than the wage bill of Olympique Lyonnais, a soccer team. But in tennis you see the top few players “hog” the prizes and pay but quite quickly less players are on very modest wages, indeed some can be out of pocket if they travel to a tournament.
In cycling there is big money but this involves the broadcasting rights which are owned by the race organisers, for example ASO in the Tour de France or the UCI for the World Championships. This TV airtime is what then attracts most sponsors for they can get their brand into people’s homes via media coverage.
Summary
Pay varies a lot, some collect big rewards but most don’t. Rather than a focus on “who gets what” I’m more interested in the structural factors at play because compared to other sports it seems pay is relatively low, especially when you consider the commitment, hardship and risk involved in being a pro cyclist.
Riders are not organised in the way some US sports are and the real money flows to those holding broadcasting rights events like the Tour de France are bigger than the riders.
Vooral bergritten waren toch iets interessanter. Daar kon je toen echt naar uitkijken. Nu kan je zelfs bij de koninginnerit probleemloos om half vijf invallen zonder iets te hebben gemist. Uiteraard had je toen ook saaie ritten, maar de verhouding 19 flutritten tegen 2 leuke had je toch nooit, toen was op zijn minst nog 1 rit op 3 het aanzien waard (af en toe zelfs de helft).quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Voor de oortjes werden die vroege vluchten toch ook gewoon terug gepakt.
Is dat alleen het salaris, of tellen ze daar ook persoonlijke sponsors bij. Op Eurosport komt altijd die Sidi reclame met Basso en Nibali voorbij, lijkt me dat ze daar ook aan verdienen.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Pas geleden heeft het briljante blog inner ring hier nog een stukje over geschreven:
http://inrng.com/2011/07/how-much-does-a-rider-earn/
[..]
Gesink kreeg volgens mij iets van 7.5 ton trouwens.
Staat ook in het stuk dat ze ook nog sponsorcontracten hebbenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:55 schreef Sautor het volgende:
[..]
Is dat alleen het salaris, of tellen ze daar ook persoonlijke sponsors bij. Op Eurosport komt altijd die Sidi reclame met Basso en Nibali voorbij, lijkt me dat ze daar ook aan verdienen.
Ten tijde van Indurain vond ik het misschien nog wel saaier dan nu..quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:55 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Vooral bergritten waren toch iets interessanter. Daar kon je toen echt naar uitkijken. Nu kan je zelfs bij de koninginnerit probleemloos om half vijf invallen zonder iets te hebben gemist. Uiteraard had je toen ook saaie ritten, maar de verhouding 19 flutritten tegen 2 leuke had je toch nooit, toen was op zijn minst nog 1 rit op 3 het aanzien waard (af en toe zelfs de helft).
Al ligt dat uiteraard niet enkel en alleen aan de oortjes, het vrij zinloze tegen 50+ gaan rijden in de openingsuren om dan gezamenlijk half leeggereden tot aan de finish te rijden, waarbij niemand nog genoeg overschot heeft om weg te rijden, zal er ook wel iets mee te maken hebben.
Ik vergelijking met voetballers zijn wielrenners dus maar armoedzaaiersquote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Pas geleden heeft het briljante blog inner ring hier nog een stukje over geschreven:
http://inrng.com/2011/07/how-much-does-a-rider-earn/
[..]
Gesink kreeg volgens mij iets van 7.5 ton trouwens.
quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:06 schreef TLC het volgende:
[..]
Ik vergelijking met voetballers zijn wielrenners dus maar armoedzaaiers
In vergelijking met voetballers is bijna iedereen een armoedzaaier.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:06 schreef TLC het volgende:
[..]
Ik heb nog geen enkele overtuigende aanwijzing gezien dat oortjes wat voor effect dan ook hebben op de saaiheid van een koers, behalve dan onderbuikgevoelens. Sterker nog, ik denk zelfs dat het een omgekeerd effect heeft. 'Sprintersetappe en we weten onderweg niet goed wat er allemaal gebeurt, dan houden we de kopgroep zeker binnen handbereik'. Ik merk ook dat in sommige kleinere koersen het afschaffen van de oortjes al een desastreus effect heeft gehad. Zo is Kuurne-Brussel-Kuurne inmiddels al verworden tot een oer- en oersaaie dertien-in-een-dozijnsprinterskoers waarin helemaal niets meer gebeurd sinds ze daar niet meer met oortjes rijden. Noem eens één koers die de laatste jaren veel aantrekkelijker is geworden sinds de afschaffing?quote:
Zijn toch nog een aantal sporten waar nog meer word verdiend.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:09 schreef Felagund het volgende:
[..]
In vergelijking met voetballers is bijna iedereen een armoedzaaier.
Volgens mij verdiend de NBA ook best aardigquote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:22 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Zijn toch nog een aantal sporten waar nog meer word verdiend.
Golf bijvoorbeeld, als je daar af en toe leest wat iemand verdiend die echt 200ste ofzo op de wereldranglijst staat
Inderdaad. Alle Amerikaanse sporten. Formule 1 en Tennis. Daarna zal voetbal wel komenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:41 schreef TLC het volgende:
[..]
Volgens mij verdiend de NBA ook best aardig
Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt natuurlijk, maar Roger Federer was iig tot vorig jaar nog de best verdienende niet Amerikaanse sporterquote:
Tsja afstand is geen reden.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:34 schreef lurf_doctor het volgende:
Dit jaar zelfs in het Deense Herning.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:11 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Tsja afstand is geen reden.
In 2002 was de start van de Giro in Groningen ruim 1100km van finishplaats Milaan.
In 2005 was de start in de Regio Calabrië.
Hetzelfde land maar wel ruim 100km verder van Milaan dan Groningen.
Nee, helemaal fout.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik heb nog geen enkele overtuigende aanwijzing gezien dat oortjes wat voor effect dan ook hebben op de saaiheid van een koers, behalve dan onderbuikgevoelens. Sterker nog, ik denk zelfs dat het een omgekeerd effect heeft. 'Sprintersetappe en we weten onderweg niet goed wat er allemaal gebeurt, dan houden we de kopgroep zeker binnen handbereik'. Ik merk ook dat in sommige kleinere koersen het afschaffen van de oortjes al een desastreus effect heeft gehad. Zo is Kuurne-Brussel-Kuurne inmiddels al verworden tot een oer- en oersaaie dertien-in-een-dozijnsprinterskoers waarin helemaal niets meer gebeurd sinds ze daar niet meer met oortjes rijden. Noem eens één koers die de laatste jaren veel aantrekkelijker is geworden sinds de afschaffing?
Bovendien ben ik juist fan van wielrennen geworden vanwege het teamsportgehalte. Ik zit totaal niet te wachten op 200 mensen die als een kip zonder rondrijden, alleen maar om het jokergehalte, dat sommige mensen blijkbaar leuk vinden, te promoten. Ja leuk joh, favorieten die vanwege een lekke band niet meer terug kunnen komen omdat ploeggenoten en ploegleiders te laat horen dat er wat is gebeurd. Dat maakt de koers zóveel beter, nou goed.
Wielrennen van voor de oortjes is toch op geen enkele manier te vergelijken met nu, toen totaal niet genivelleerd bijvoorbeeld, en dat doe ik in ieder geval dan ook niet. Het is hilarisch om te denken dat wat er vroeger was je op een dergelijke ondoordachte manier terug kunt krijgen. Die tijd is geweest en komt nooit meer terug, oortjes of niet.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 19:00 schreef kibo het volgende:
[..]
Nee, helemaal fout.
Behalve dat je argumentatie is gebaseerd op kermiskoersen is de veronderstelling dat er voor die tijd als een "kop zonder kop"gereden werd, is ronduit belachelijk.
Dus zonder oortjes is de ploeg helemaal gedesorienteerd
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ gemeentes betalen goed om start of finishplaats te zijn van de tourquote:Op maandag 2 juli 2012 16:06 schreef Boezeidekoe het volgende:
Waarom is de startplaats altijd anders dan de finishplaats? Organisatorisch lijkt het me makkelijker om in dezelfde plaats te starten als waar gefinished wordt?
Omdat niet elke plaats zoveel geld wil neertellen en er veel plaatsen zijn die een start en/of aankomst willen.quote:Op maandag 2 juli 2012 16:06 schreef Boezeidekoe het volgende:
Waarom is de startplaats altijd anders dan de finishplaats? Organisatorisch lijkt het me makkelijker om in dezelfde plaats te starten als waar gefinished wordt?
Is ook niet altijd zo, zijn af en toe wel steden die aankomst en start op de volgende dag organiseren. Rouen bijvoorbeeld dit jaar.quote:Op maandag 2 juli 2012 16:06 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ze nemen speciale middeltjes om net iets harder te kunnen fietsen als alle anderen.quote:Op maandag 2 juli 2012 16:02 schreef Mexicanobakker het volgende:
Waarom fietsen ze zo hard? Dat kan ik niet bijhouden.
Enkel (aantoonbare) pech dus.quote:In the event that a rider or riders suffer a fall, puncture or mechanical incident in the last 3 kilometres and such an incident is duly recognised, the rider or riders involved are credited with the same finishing time of the rider or riders they were with at the time of the incident.
Kan je daar de bron nog ff bij geven?quote:
Yup, de 3km-regel is er niet bij finish bergop. Dus ook verlies bij aantoonbare pech.quote:Op maandag 2 juli 2012 19:35 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Maar met finish bergop is pech sowieso pech toch?
En dat komt gewoon weer uit de officiële UCI-regels, namelijk:quote:Op maandag 2 juli 2012 19:38 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
De site van de Tour.
http://www.letour.fr/le-tour/2012/docs/reglement.pdf
quote:Finish
2.6.027 In the case of a duly noted fall, puncture or mechanical incident in the last three kilometers of a road race stage, the rider or riders involved shall be credited with the time of the rider or riders in
whose company they were riding at the moment of the accident. His or their placing shall be determined by the order in which he or they actually cross the finishing line.
If, as the result of a duly noted fall in the last three kilometers, a rider cannot cross the finishing line, he shall be placed last in the stage and credited with the time of the rider or riders in whose company he was riding at the time of the accident.
2.6.028 In the case of a duly noted fall, puncture or mechanical incident beyond the red triangle in a team time trial stage, the rider or riders involved shall be credited with the time of the teammate(s) in
whose company he was/they were riding at the moment of the accident.
If, as the result of a duly noted fall beyond the red triangle, a rider cannot cross the finishing line, he
shall be credited with the time of the teammate(s) in whose company he was riding at the time of
the accident.
2.6.029 Articles 2.6.027 and 2.6.028 shall not apply where the finish is at the top of a hill-climb, except if the incident occurs before the climb. Every discussion regarding the qualifications «at the top of a hill-climb» and «before the climb» will be decided by the commissaires panel.
Bergop...quote:Op dinsdag 3 juli 2012 12:42 schreef Felagund het volgende:
Die achterstand van Froome is hem wel aangerekend omdat zijn pech niet aantoonbaar was?
En eigenlijk vind ik dit helemaal geen goed argument, want dat zou betekenen dat je in geen enkele etappe nog de laatste drie kilometer verschil kunt maken, tenzij het bergop is.quote:Mijn discussiepartner zei dat er uberhaupt geen tijdverlies opgelopen kan worden in de laatste 3 km. Dus ook niet als je er simpelweg afgereden wordt. Dit om valpartijen juist te voorkomen die voortkomen uit het feit dat klassementsmannen mee gaan wringen in de sprint om maar voorin te zitten.
Dat vind ik een goed argument
Ja klopt, heb het even nagekeken en hier staat dat het op tien kilometer was.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 12:44 schreef SaintOfKillers het volgende:
En Froome was ook veel verder van de finish lek gereden (dacht ik toch te hebben gelezen).
Dan gaat iedereen gewoon 3 km eerder zitten wringenquote:Op dinsdag 3 juli 2012 12:46 schreef UltraR het volgende:
Maar waarom maken ze dan niet de regel dat je in de laatste 3 km. van een vlakke etappe simpelweg geen achterstand meer op kunt lopen? Tuurlijk zitten daar ook de nodige haken en ogen aan (men stapt af en gaat verder lopen). Maar het zou wel voorkomen dat klassementrenners mee gaan zitten wringen van voren en daarmee de kans op valpartijen sterk doen afnemen.
Klopt, 2 in de top 10 van 2010. Maar echt verdienen die met racen en golfenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:41 schreef TLC het volgende:
[..]
Volgens mij verdiend de NBA ook best aardig
Dat doen er ook genoeg, niet alle sprinters hebben een eigen treintje. Alleen je kan er niet allemaal op gokken dat je bij elkaar in het wiel gaat hangen, dus zijn de sterke sprintploegen toch geneigd om het niet aan het toeval over te laten en hun sprintkopman met een treintje te lanceren. In een goed treintje zit je als sprintkopman echt op de ideale plek en komt die andere sprinter die in je wiel zit er simpelweg ook niet meer voorbij. Alleen zijn de treintjes lang niet altijd perfect...quote:Op dinsdag 3 juli 2012 14:57 schreef kibo het volgende:
Wat is het nut van een eigen "treintje" ?
Je kan toch comfortabel meeliften door bij een collega-sprinter in het wiel te gaan hangen?
Wat een baas hequote:Op woensdag 4 juli 2012 14:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Worden speciaal geselecteerd door de tourbaas. Selectie bij hem thuis.
Vergis je daar niet in. Spelers van clubs onder in de eredivisie maken nauwelijks modaal salaris. Natuurlijk zijn de Ronaldo's van de wereld van een andere financiële klasse, maar het zou me niets verbazen als de gemiddeldes tussen de sporten niet ver uit elkaar liggen.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:06 schreef TLC het volgende:
[..]
Er spelen in de topklasse al jongens die 2 of 3 keer modaal verdienenquote:Op woensdag 4 juli 2012 14:33 schreef Tchock het volgende:
[..]
Vergis je daar niet in. Spelers van clubs onder in de eredivisie maken nauwelijks modaal salaris. Natuurlijk zijn de Ronaldo's van de wereld van een andere financiële klasse, maar het zou me niets verbazen als de gemiddeldes tussen de sporten niet ver uit elkaar liggen.
Daar geloof ik geen reet van.quote:Op woensdag 4 juli 2012 14:37 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Er spelen in de topklasse al jongens die 2 of 3 keer modaal verdienen
Maar het is wel waar.quote:
Ken een speler persoonlijk. Krijgen al een flink basissalaris, daarboven op nog bonussen, lease-autotje etc. Waren er een paar die over de 75k gingen.quote:
Doe eens een bron dan. Ik weet namelijk de top van de eerste divisie wel aardig en de eerste klasse amateurs ook.quote:
Als je het van de eerste klasse amateurs weet, dan neem ik aan dat je zelf wel de math kunt doen. Althans, ik ken zat jongens die in de eerste klasse al modaal verdienen, die zonder moeite overlopen naar een Hoofdklasser. En niet zo zeer vanwege de sportieve gronden.quote:Op woensdag 4 juli 2012 14:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
Doe eens een bron dan. Ik weet namelijk de top van de eerste divisie wel aardig en de eerste klasse amateurs ook.
Inderdaad, het is tegenwoordig, tenzij je een jonge talentvolle speler bent, aantrekkelijker om in de topklasse te gaan spelen dan de gouden gids divisie.quote:Op woensdag 4 juli 2012 14:46 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Als je het van de eerste klasse amateurs weet, dan neem ik aan dat je zelf wel de math kunt doen. Althans, ik ken zat jongens die in de eerste klasse al modaal verdienen, die zonder moeite overlopen naar een Hoofdklasser. En niet zo zeer vanwege de sportieve gronden.
Altijd een goed teken als ik bewijs voor jouw stelling moet leveren. Je hebt geen idee dus.quote:Op woensdag 4 juli 2012 14:46 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Als je het van de eerste klasse amateurs weet, dan neem ik aan dat je zelf wel de math kunt doen. Althans, ik ken zat jongens die in de eerste klasse al modaal verdienen, die zonder moeite overlopen naar een Hoofdklasser. En niet zo zeer vanwege de sportieve gronden.
God, kalm aan zegquote:Op woensdag 4 juli 2012 14:49 schreef Tchock het volgende:
[..]
Altijd een goed teken als ik bewijs voor jouw stelling moet leveren. Je hebt geen idee dus.
Ik ken een speler uit de bodem van de eredivisie. En alhoewel ik niet precies weet wat hij verdient weet ik de prijs van zijn huis, en dat is niet iets voor iemand die twee of drie ton per jaar zou vangen. Laat staan meer.quote:Op woensdag 4 juli 2012 14:45 schreef UltraR het volgende:
Ik ken een speler uit de Duitse 3e (!) divisie persoonlijk en die verdient 75.000 euro per jaar.
Ik geloof dat iemand hier een Eva Jinekje zit te doen...quote:Op woensdag 4 juli 2012 14:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ken een speler uit de bodem van de eredivisie. En alhoewel ik niet precies weet wat hij verdient weet ik de prijs van zijn huis, en dat is niet iets voor iemand die twee of drie ton per jaar zou vangen. Laat staan meer.
Een watquote:Op woensdag 4 juli 2012 14:56 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik geloof dat iemand hier een Eva Jinekje zit te doen...
Je zal altijd wel uitzonderingen hebben. Bovendien is het voor een voetballer ook niet echt slim om een tophypotheek af te sluiten aangezien je de volgende dag je been kan breken.quote:Op woensdag 4 juli 2012 14:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ken een speler uit de bodem van de eredivisie. En alhoewel ik niet precies weet wat hij verdient weet ik de prijs van zijn huis, en dat is niet iets voor iemand die twee of drie ton per jaar zou vangen. Laat staan meer.
Een Eva Jinekje. Je weet wel, de vrouw die dacht dat anderhalve ton een 'hoger middeninkomen' is.quote:
Haha, nee. Ik weet dat modaal rond de 30K ligt en dus ook dat Gesink dus ongeveer 25 keer modaal boert.quote:Op woensdag 4 juli 2012 14:59 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Een Eva Jinekje. Je weet wel, de vrouw die dacht dat anderhalve ton een 'hoger middeninkomen' is.
Toegegeven, dat is een stuk meer dan ik verwacht had. Maar nog steeds wil ik de kanttekening plaatsen dat dat de Nederlandse top is, en daar misschien wel tientallen duizenden spelers ver onder zitten.quote:Op woensdag 4 juli 2012 15:00 schreef Felagund het volgende:
Het gemiddeld salaris van een eredivisie-speler is 305.000 euro:
http://www.welingelichtek(...)visie-gemiddeld.html
Nu zal dat bij de onderste clubs een stuk minder zijn, maar aangezien een modaal inkomen 32.500 euro is, denk ik dat we over hen ons ook geen zorgen moeten maken.
Schakelen doe je dmv een hendel of een knop aan het stuur. Voor heb je 2 tandbladen, een klein binnenblad en een groot buitenblad. Een groot buitenblad zorgt voor een zwaardere versnelling (om hoge snelheden te bereiken op het vlakke of in de afdaling) het kleine blad voor een lichte versnelling (om te klimmen).quote:Op woensdag 4 juli 2012 15:12 schreef Eenskijken het volgende:
Wat is nou het verschil tussen binnenblad en buitenblad?wanneer gebruik je wat en waarom? En hoe schakel je daartussen?
Nee, want dan willen de klassementsrenners al helemaal voorin zitten, omdat elke val waar je achter zit gelijk tijdsverlies oplevert. Er is weinig aan te doen want door de toegenomen belangen wil gewoon iedereen per se van voren zitten, met nog drie ploegmaten om zich heen ook als het even kan.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 13:14 schreef SaintOfKillers het volgende:
Gewoon die hele regel afschaffen. Als ze vallen, dan hebben ze pech. Misschien leren ze dan dat ze gewoon de sprinters hun ding moet laten, dan gaat er doorgaans niets mis.
Omdat je anders een veel te grote pion achter krijgt en dat werkt niet (schuine ketting enzo).quote:Op woensdag 4 juli 2012 16:35 schreef Eenskijken het volgende:
ah duidelijk. eigenlijk dus hetzelfde als versnellingen op elke andere fiets, maar waarom kan dat niet op 1 blad dan?
En nu wel?quote:Op woensdag 4 juli 2012 17:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
Vroeger begreep ik niet waarom ze allemaal in een peloton rijden. in tegenstelling met een loopwedstrijd bijvoorbeeld.
achter hebben ze 10 of 11, toch?quote:Op woensdag 4 juli 2012 20:57 schreef Nober het volgende:
Het enige wat ik niet snap is die versnelling, soms hoor je bijvoorbeeld 53-11... denk dat je al blij moet zijn met drie tandwielen voor en 9 achter.
Zou je ze kunnen opnoemen?quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:02 schreef Nieuwschierig het volgende:
De laatste jaren vatl er nogal eens een dode bij het afdalen van een bergpas.
Waarom neutraliseren ze dit deel van de koers niet?
Bijvoorbeeld: er wordt ergens 'onderaan' een streep getrokken en als je te snel bent moet je toch wachten tot de eerder vastgestelde veilige afdaaltijd bereikt is.
Casartelli 17 jaar geleden was de enige.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:41 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is minder relevant
Een Italiaan en een Belg iig.
Het is gevaarlijk en draagt nauwelijks bij aan het koersverloop. In de formule 1 loopt men beduidend minder risicoquote:Op woensdag 4 juli 2012 22:53 schreef TheArt het volgende:
[..]
Casartelli 17 jaar geleden was de enige.
Weylandt kan je daar niet eens bijrekenen. Dat was een steil kort klimmetje met een steile afdaling vlak voor de finish en absoluut geen grote col met een lange afdaling. Daarbij was het bij Weylandt een hele vervelende samenloop van omstandigheden.
Dus die 'de laatste jaren valt er nogal eens een dode in de afdaling van een col' van je komt neer op 1 renner, 17 jaar geleden. Nou poe poe.
Als je denkt dat het nauwelijks bijdraagt aan het koersverloop dan zit je inderdaad juist in dit topic. Ik raad je aan vooral veel wielrennen te kijken de komende jaren, dan snap je wel dat je opmerking niet klopt.quote:Op woensdag 4 juli 2012 23:36 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Het is gevaarlijk en draagt nauwelijks bij aan het koersverloop. In de formule 1 loopt men beduidend minder risico
Ik wilde het net gaan posten.quote:Op woensdag 4 juli 2012 23:41 schreef Redefine het volgende:
[..]
Als je denkt dat het nauwelijks bijdraagt aan het koersverloop dan zit je inderdaad juist in dit topic.
Een goeie afdaling kan een groot verschil maken. Onze goeie vriend Gesink verloor Parijs-Nice in 2008 door een slechte afdaling. Ook Samuel Sanchez, één van de beste dalers van het peloton, won menig wedstrijd door een goeie afdaling.quote:Op woensdag 4 juli 2012 23:36 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Het is gevaarlijk en draagt nauwelijks bij aan het koersverloop. In de formule 1 loopt men beduidend minder risico
De eerste keer dat ik echt heel bewust er naar zat te kijken was Armstrong in 1999 op ik meer Sestriere waar hij voor hij ging constant zat te 'bellen'.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 19:22 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Wanneer is het oortjes gedoe eigenlijk begonnen? Indurain had die dingen toch nog niet?
Gelul. Senna stierf een jaar eerder dan Casartelli en sindsdien is er weinig noemenswaardigs meer gebeurd bij beide sporten tot Weylandt vorig jaar.quote:Op woensdag 4 juli 2012 23:36 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
In de formule 1 loopt men beduidend minder risico
Mjah, Kivilev klapte verder met zijn kop op de grond en was klaar in Parijs-Nice, maar die reed nog zonder helm. Maar verder valt het wel mee.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:53 schreef TheArt het volgende:
[..]
Casartelli 17 jaar geleden was de enige.
'Il Falco' Paolo Savoldelli won de Giro door een fenomenale afdaling. Zal ik ook nooit vergeten, kwam een minuut later boven nadat hij kraakte op de Finestre. Simoni reed toen virtueel roze. Ik meen dat Di Luca mee was en Rujano die de rit won en Savoldelli maakte in de afdaling het verschil weer goed en zou de Giro winnen. Dan kunnen ook ritten zoals ze er zijn in de tour van dit jaar echt schitterend zijn.quote:Op donderdag 5 juli 2012 00:50 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
Een goeie afdaling kan een groot verschil maken. Onze goeie vriend Gesink verloor Parijs-Nice in 2008 door een slechte afdaling. Ook Samuel Sanchez, één van de beste dalers van het peloton, won menig wedstrijd door een goeie afdaling.
1999? Dat is maar 3 jaar geleden ofzoquote:Op donderdag 5 juli 2012 01:25 schreef OProg het volgende:
En overigens, er zijn de afgelopen jaren meer renners tijdens training verongelukt dan in koers. Dan let ik verder niet op de tragische stergevallen rond de koers.
Overigens mag Pedro Horrillo uiteraard ook alles dankbaar zijn dat hij nog leeft en ze hem vonden in de Giro van 1999.
Als autosportvolger kan ik zeggen dat er recentelijk toch ook wel wat dodelijke ongelukken zijn gebeurd in kleinere Europese klassen, oa Surtees in 2009. Ik denk dat het allebei even veilig is, als we de Amerikaanse autosport, die een stuk minder veilig is, niet meerekenen.quote:Op donderdag 5 juli 2012 01:14 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Gelul. Senna stierf een jaar eerder dan Casartelli en sindsdien is er weinig noemenswaardigs meer gebeurd bij beide sporten tot Weylandt vorig jaar.
Savoldelli won die Giro door de gunsten van Lotto te kopen. Van Huffel en Ardila hebben toen kilometers kopwerk gedaan en toen ze aan hem vroegen om zelf ook eens over te nemen, wilde hij niet eensquote:Op donderdag 5 juli 2012 01:34 schreef OProg het volgende:
[..]
'Il Falco' Paolo Savoldelli won de Giro door een fenomenale afdaling. Zal ik ook nooit vergeten, kwam een minuut later boven nadat hij kraakte op de Finestre. Simoni reed toen virtueel roze. Ik meen dat Di Luca mee was en Rujano die de rit won en Savoldelli maakte in de afdaling het verschil weer goed en zou de Giro winnen. Dan kunnen ook ritten zoals ze er zijn in de tour van dit jaar echt schitterend zijn.
Johan Genee heeft toch een kleurtje? En volgens mij heeft er wel een Amerikaanse neger meegedaan en paar jaar terug.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:13 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Bij Mart aan tafel ging het gisteren, naar aanleiding van Arashiro, over nationaliteiten in de Tour.
Men had het over Aziaten, Amerikanen, Zuid-Amerikanen etc.
Maar (en deze vraag zal vast al ooit gesteld zijn), heeft er eigenlijk al ooit een donkere Afrikaanse of Afro-Amerikaanse wielrenner bestaan die meegereden heeft in de Tour?
Ja, was laat. Uiteraard was het 2009.quote:Op donderdag 5 juli 2012 02:37 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
1999? Dat is maar 3 jaar geleden ofzo
Dat was ook de andere kant van het verhaal. Ik doelde hier ook op het feit dat hij in specifiek die etappe door die afdaling de marge van een halve minuut ook vast wist te houden door die fenomenale afdaling.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:11 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Savoldelli won die Giro door de gunsten van Lotto te kopen. Van Huffel en Ardila hebben toen kilometers kopwerk gedaan en toen ze aan hem vroegen om zelf ook eens over te nemen, wilde hij niet eens. Ik vind die zege nog altijd zwaar onverdiend.
Niet zo donker als jij bedoelt, maar in de periode 1948-1952 had je de Algerijn Abdel-Kader Zaaf.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:13 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Bij Mart aan tafel ging het gisteren, naar aanleiding van Arashiro, over nationaliteiten in de Tour.
Maar (en deze vraag zal vast al ooit gesteld zijn), heeft er eigenlijk al ooit een donkere Afrikaanse of Afro-Amerikaanse wielrenner bestaan die meegereden heeft in de Tour?
Zonder 'de verhalen' geen wielrennen. Meer dan de prestaties zijn die heldenverhalen dat wat de sport zo machtig mooi maken.quote:Op donderdag 5 juli 2012 11:42 schreef OProg het volgende:
Leuk toch. Die verhalen maken het wielrennen zo mooi.
Bij Team Europcar rijden redelijk wat 'niet-blanken', om het maar even oneerbiedig te zeggen, maar de donkerste van hen, Kevin Reza, rijdt niet in de Tour. Wel hebben we dit jaar Yohann Gene (foto), en natuurlijk die Yukiya Arashiro.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:13 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Wat een mooi verhaal!quote:Op donderdag 5 juli 2012 11:39 schreef OProg het volgende:
[..]
Niet zo donker als jij bedoelt, maar in de periode 1948-1952 had je de Algerijn Abdel-Kader Zaaf.
In de verstikkende hitte van 40 graden ging hij in een rit in de tour van 1950 200 kilometer voor de meet in de aanval met een medevluchter. Ze kwamen uit op 20 minuten voorsprong.
Door de hitte besloot hij zijn dorst te lessen met een fles wij die hij aannam. Echter werden het twee flessen en kon hij geen lijn meer houden door de impact die de alcohol had in de hitte. Hij moest dan ook stoppen en zou zijn roes uitslapen tegen een boom. Toen hij na enige tijd wakker werd -- het peloton was inmiddels allang gepasseerd -- en zich zijn fout realiseerde, vervolgde hij snel de rit. In de tegengestelde richting. Hij zou de aankomst nooit bereiken en werd na zijn tweede stop zelfs in het ziekenhuis opgenomen.
Een foto van dit voorval:
[ afbeelding ]
En om het verhaal nog mooier te maken: Men zegt dat hij de volgende dag uit het ziekenhuis ontsnapte, zich stiekem aansloot bij het peloton, maar door de tourleiding uit de koers werd gehaald.
Geen gelul. De snelheid waarmee een haarspeldbocht aangesneden wordt is het zelfde, alleen is een F1 piloot 1000x beter beschermd door z'n monocock, overall, 6-puntsgordel en helm.quote:Op donderdag 5 juli 2012 01:14 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Gelul. Senna stierf een jaar eerder dan Casartelli en sindsdien is er weinig noemenswaardigs meer gebeurd bij beide sporten tot Weylandt vorig jaar.
De snelheid is hetzelfde. Bron?quote:Op donderdag 5 juli 2012 22:20 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Geen gelul. De snelheid waarmee een haarspeldbocht aangesneden wordt is het zelfde, alleen is een F1 piloot 1000x beter beschermd door z'n monocock, overall, 6-puntsgordel en helm.
Om even een kleine nuancering in te brengen. Je pikt nu een tak van de motorsport, F1, waar 20 races per jaar worden gereden. Dat is evenveel als in 1 Tour de France. Verder is het merendeel van die wielrenners overleden in de "lagere" klassen, en niet alleen omdat ze vielen, maar ook gewoon hartstilstand (oid). Dus het zou wel zo eerlijk zijn om een andere tak van de motorsport (zeg indycar / NASCAR) erbij te pakken, en dan kan je pas conclusies trekken. In een NASCAR zijn in de periode 96-2012 ook 9 mensen omgekomen. Een hoofdtak van een klasse vergelijken met heel het wielrennerij is natuurlijk een beetje scheef.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 01:22 schreef Bluurgh het volgende:
Wielrennen wordt gevaarlijker ondanks het verplichten van de helm, Formule 1 wordt minder gevaarlijk. Maar de snelheid is zeker niet hetzelfde, zie hier de snelheid van de snelste man door de jaren heen op het langzaamste circuit van het wereldkampioenschap:
[ afbeelding ]
Doden in het wielrennen 1960 - 1995: 14
Doden wielrennen 1996 - 2012: 14
Doden in de Formule 1 1960 - 1995: 31
Doden F1 1996 - 2012: 0
Bij die veertien staat ook Galvez die stierf op de baan en cyclo crosser Tim Pauwels. Verder staat er niet bij of ze in een afdaling zijn gevallen of op een andere manier zijn gecrasht. En dat is nou net het punt, een afdaling zou te gevaarlijk zijn.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 01:22 schreef Bluurgh het volgende:
Wielrennen wordt gevaarlijker ondanks het verplichten van de helm, Formule 1 wordt minder gevaarlijk. Maar de snelheid is zeker niet hetzelfde, zie hier de snelheid van de snelste man door de jaren heen op het langzaamste circuit van het wereldkampioenschap:
[ afbeelding ]
Doden in het wielrennen 1960 - 1995: 14
Doden wielrennen 1996 - 2012: 14
Doden in de Formule 1 1960 - 1995: 31
Doden F1 1996 - 2012: 0
Klopt, een groot gedeelte is helemaal niet gecrasht, en al helemaal niet in afdalingen, ten minste dat was niet de oorzaak dat er wat gebeurde.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 01:46 schreef Redefine het volgende:
[..]
Bij die veertien staat ook Galvez die stierf op de baan en cyclo crosser Tim Pauwels. Verder staat er niet bij of ze in een afdaling zijn gevallen of op een andere manier zijn gecrasht. En dat is nou net het punt, een afdaling zou te gevaarlijk zijn.
Serieus? Ik dacht dat die toen al verplicht waren.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 07:56 schreef MichelWuyts het volgende:
En die had dan ook nog eens geen helm op.
De helmplicht is juist ingevoerd na de dood van Kivilev.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:07 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Serieus? Ik dacht dat die toen al verplicht waren.
Edit: Nee je hebt gelijk, in de Tour dat jaar droegen ze ook geen helmen. Mijn geheugen laat me toch wat in de steek, da's het eerste jaar dat ik de Tour echt volgde.
Teklehaimanot kan meer dan gemiddeld fietsen. Absoluut. Je hebt nog een paar Eritreeërs die echt profrijp zijn. Ik noem een Berhane, Tewelde, Russan.quote:Op donderdag 5 juli 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
En bij Greenedge rijdt
[ afbeelding ]
Maar heb eigenlijk geen idee of die nou echt iets kan of alleen voor zn punten naar greenedge is gehaald.
Daniel moet nog wel een hoop leren:quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:13 schreef TheArt het volgende:
Teklehaimanot kan meer dan gemiddeld fietsen. Absoluut. Je hebt nog een paar Eritreeërs die echt profrijp zijn. Ik noem een Berhane, Tewelde, Russan.
Die accenten klinken zo onprofessioneelquote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:35 schreef marcodej het volgende:
[..]
Daniel moet nog wel een hoop leren:
4:09
Geen idee eigenlijk, maar was eigenlijk ook een beetje een "net niet" trui, niet goed genoeg voor geel, bollen of groen (of rood, die is inmiddels ook niet meer). Is natuurlijk nog steeds wel HET truitje van Rooks, won de laatste twee keer dat deze trui te winnen was.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 12:04 schreef capuchon_jongen het volgende:
Nog een vraag
vroeger was er trui de combinee maar die is nu weg, iemand een idee wrm die weg is?
Noob-vragen topicquote:Op zaterdag 7 juli 2012 12:04 schreef capuchon_jongen het volgende:
Nog een vraag
vroeger was er trui de combinee maar die is nu weg, iemand een idee wrm die weg is?
Als je een aankomst hebt boven op een berg zijn er niet veel dure hotels in de buurt.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 23:38 schreef bierjoost het volgende:
Hoe kan het zo zijn dat die ploegen altijd aan het miemelen zijn over de brakke hotels waar ze moeten slapen, terwijl die renners meer dan redelijk verdienen en de ploegen een miljoenenbudget hebben? Waarom nemen ze niet gewoon een duurder hotel?
Als elk dorp in de buurt van een start/finish plaats 1 klein hotelletje heeft, moet je met 20 ploegen + alles wat er verder met de tour meereist alle dorpen in de omgeving volboeken. Dan kun je niet kieskeurig zijnquote:Op zaterdag 7 juli 2012 23:38 schreef bierjoost het volgende:
Hoe kan het zo zijn dat die ploegen altijd aan het miemelen zijn over de brakke hotels waar ze moeten slapen, terwijl die renners meer dan redelijk verdienen en de ploegen een miljoenenbudget hebben? Waarom nemen ze niet gewoon een duurder hotel?
Dat is wel een heel erg sterk verhaalquote:Op donderdag 5 juli 2012 11:39 schreef OProg het volgende:
[..]
Niet zo donker als jij bedoelt, maar in de periode 1948-1952 had je de Algerijn Abdel-Kader Zaaf.
In de verstikkende hitte van 40 graden ging hij in een rit in de tour van 1950 200 kilometer voor de meet in de aanval met een medevluchter. Ze kwamen uit op 20 minuten voorsprong.
Door de hitte besloot hij zijn dorst te lessen met een fles wij die hij aannam. Echter werden het twee flessen en kon hij geen lijn meer houden door de impact die de alcohol had in de hitte. Hij moest dan ook stoppen en zou zijn roes uitslapen tegen een boom. Toen hij na enige tijd wakker werd -- het peloton was inmiddels allang gepasseerd -- en zich zijn fout realiseerde, vervolgde hij snel de rit. In de tegengestelde richting. Hij zou de aankomst nooit bereiken en werd na zijn tweede stop zelfs in het ziekenhuis opgenomen.
Een foto van dit voorval:
[ afbeelding ]
En om het verhaal nog mooier te maken: Men zegt dat hij de volgende dag uit het ziekenhuis ontsnapte, zich stiekem aansloot bij het peloton, maar door de tourleiding uit de koers werd gehaald.
Ja maar die zijn te warm en te zwaar.quote:Op zondag 8 juli 2012 09:23 schreef sacha het volgende:
bestaan er al wielren suits/pakken welke buiten een (nog) betere aerodynamica ook beschermen tegen schaafwonden bij valpartijen?
Nog niet, maar zou me niks verbazen als ze deze over een aantal jaren wel hebben.quote:Op zondag 8 juli 2012 09:23 schreef sacha het volgende:
bestaan er al wielren suits/pakken welke buiten een (nog) betere aerodynamica ook beschermen tegen schaafwonden bij valpartijen?
Zijn er wel al.quote:Op zondag 8 juli 2012 10:02 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Nog niet, maar zou me niks verbazen als ze deze over een aantal jaren wel hebben.
Nadeel is dat het licht en niet te warm moet zijn.
dankquote:Op zondag 8 juli 2012 10:54 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Zijn er wel al.
DSM heeft deze ontwikkeld, worden op olympische spelen gebruikt door de baanploeg.
Klinkt inderdaad aannemelijk. Toch raar dat ze dan niet in een hyper moderne bus slapen of zo. Dank.quote:Op zondag 8 juli 2012 02:05 schreef Gripper het volgende:
[..]
Als elk dorp in de buurt van een start/finish plaats 1 klein hotelletje heeft, moet je met 20 ploegen + alles wat er verder met de tour meereist alle dorpen in de omgeving volboeken. Dan kun je niet kieskeurig zijn
Zou wel een goede zijn.quote:Op zondag 8 juli 2012 11:47 schreef sacha het volgende:
[..]
dank![]()
[ afbeelding ]
dan ook maar om de elleboog![]()
Ze proberen al heel veel zelf op te vangen. Eigen matrassen en kussens mee, eigen kok mee e.d., maar dingen als airco in het hotel of de plaats van het hotel zijn nou eenmaal niet te bepalen.quote:Op zondag 8 juli 2012 12:02 schreef bierjoost het volgende:
[..]
Klinkt inderdaad aannemelijk. Toch raar dat ze dan niet in een hyper moderne bus slapen of zo. Dank.
Zo'n bus kost een paar ton, daar kun je al 2-4 wielrenners voor betalen. De grote teams kunnen dat wel opbrengen maar voor de kleinere gaat het een stuk lastiger worden. En de Tour is maar één koers, sommige teams gaan naar 2 wedstrijden tegelijk, ben je al twee bussen nodig.quote:Op zondag 8 juli 2012 12:02 schreef bierjoost het volgende:
[..]
Klinkt inderdaad aannemelijk. Toch raar dat ze dan niet in een hyper moderne bus slapen of zo. Dank.
hmm, natuurlijk is de tour maar één koers maar qua sponsoring lijkt mij dit geen probleem?quote:Op zondag 8 juli 2012 12:45 schreef Kirov het volgende:
[..]
Zo'n bus kost een paar ton, daar kun je al 2-4 wielrenners voor betalen. De grote teams kunnen dat wel opbrengen maar voor de kleinere gaat het een stuk lastiger worden. En de Tour is maar één koers, sommige teams gaan naar 2 wedstrijden tegelijk, ben je al twee bussen nodig.
Het was echt een kaartje met auto'tjes erop getekend. Maar dit helpt ook al (mijn Frans is niet zo goed, vandaar dat het een beetje lastig zoeken isquote:Op zondag 8 juli 2012 12:53 schreef SaintOfKillers het volgende:
http://www.letour.fr/2012(...)ne_publicitaire.html
die gisteren door die kleuterjuf werd getoond?quote:Op zondag 8 juli 2012 12:55 schreef Karina het volgende:
[..]
Het was echt een kaartje met auto'tjes erop getekend. Maar dit helpt ook al (mijn Frans is niet zo goed, vandaar dat het een beetje lastig zoeken is)
Ja die! Toen ze bij die bus stond.quote:Op zondag 8 juli 2012 12:56 schreef sacha het volgende:
[..]
die gisteren door die kleuterjuf werd getoond?
OK dan.quote:Op zondag 8 juli 2012 12:55 schreef Karina het volgende:
[..]
Het was echt een kaartje met auto'tjes erop getekend. Maar dit helpt ook al (mijn Frans is niet zo goed, vandaar dat het een beetje lastig zoeken is)
Zo rijk zijn teams niet hoor, Rabobank heeft bijvoorbeeld een budget van 15 miljoen en hebben 27 renners. Dan komt er nog een flinke ondersteunende staf over en blijft er maar heel weinig geld over voor zo'n bus.quote:Op zondag 8 juli 2012 12:54 schreef sacha het volgende:
[..]
hmm, natuurlijk is de tour maar één koers maar qua sponsoring lijkt mij dit geen probleem?![]()
wil je als sponsor dat de renners nog beter presteren? dan moet je zorgen dat je het ze makkelijk maakt lijkt mij![]()
dat levert toch altijd meer op toch?
Ik vond het ook mooi kaartje.quote:Op zondag 8 juli 2012 12:58 schreef Karina het volgende:
[..]Dat was hem ook niet, maar lijkt er wel op. Tx.
Rabobank heeft voor het profteam maar een budget van 8 tot 10 miljoen zei Wijffels gisteren. En idd, buiten de renners moet je de ondersteunende staf ook nog betalen en al het materiaal (fietsen zijn ook niet goedkoop).quote:Op zondag 8 juli 2012 13:00 schreef Kirov het volgende:
[..]
Zo rijk zijn teams niet hoor, Rabobank heeft bijvoorbeeld een budget van 15 miljoen en hebben 27 renners. Dan komt er nog een flinke ondersteunende staf over en blijft er maar heel weinig geld over voor zo'n bus.
Als je dit vergelijkt met het EK voetbal waarbij ze voor elke wedstrijd een tering eind gaan vliegen ipv zo'n bus kopen waar een veel hoger budget is dan lijkt het me wel duidelijk dat het financieel niet haalbaar is. Ook is het niet praktisch, als je met 9 renners in zo'n bus moet slapen heb je nauwelijks privacy, rust en ruimte om niks te doen.
ik snap het wel en weet ook wat de budgetten zijn maar het welzijn van een renner zou bovenaan mijn prioriteitenlijstje staanquote:Op zondag 8 juli 2012 13:00 schreef Kirov het volgende:
[..]
Zo rijk zijn teams niet hoor, Rabobank heeft bijvoorbeeld een budget van 15 miljoen en hebben 27 renners. Dan komt er nog een flinke ondersteunende staf over en blijft er maar heel weinig geld over voor zo'n bus.
Als je dit vergelijkt met het EK voetbal waarbij ze voor elke wedstrijd een tering eind gaan vliegen ipv zo'n bus kopen waar een veel hoger budget is dan lijkt het me wel duidelijk dat het financieel niet haalbaar is. Ook is het niet praktisch, als je met 9 renners in zo'n bus moet slapen heb je nauwelijks privacy, rust en ruimte om niks te doen.
Zoals ik al zei, een bus is niet praktisch op het gebied van rust, privacy en vrije tijd.quote:Op zondag 8 juli 2012 13:06 schreef sacha het volgende:
[..]
ik snap het wel en weet ook wat de budgetten zijn maar het welzijn van een renner zou bovenaan mijn prioriteitenlijstje staan
Hmm wikipediaquote:Op zondag 8 juli 2012 13:04 schreef Felagund het volgende:
[..]
Rabobank heeft voor het profteam maar een budget van 8 tot 10 miljoen zei Wijffels gisteren. En idd, buiten de renners moet je de ondersteunende staf ook nog betalen en al het materiaal (fietsen zijn ook niet goedkoop).
Dat is voor alle teams, inclusief hun jongerenteam, offroad teams en nu ook het vrouwenteam.quote:Op zondag 8 juli 2012 13:09 schreef Kirov het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, een bus is niet praktisch op het gebied van rust, privacy en vrije tijd.
[..]
Hmm wikipediazegt 15 miljoen, maar daarmee zijn ze volgens mij al één van de rijkere teams.
ja meneer, ik zal mij gedragen als een dummiequote:Op zondag 8 juli 2012 13:09 schreef Kirov het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, een bus is niet praktisch op het gebied van rust, privacy en vrije tijd.
Goed zo!quote:Op zondag 8 juli 2012 13:21 schreef sacha het volgende:
[..]
ja meneer, ik zal mij gedragen als een dummie
Deze voorkomen inderdaad de brandwonden zoals je die krijgt.quote:Op zondag 8 juli 2012 10:54 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Zijn er wel al.
DSM heeft deze ontwikkeld, worden op olympische spelen gebruikt door de baanploeg.
Cavendish is wereldkampioen, dan mag (moet?) je dit shirt dragen:quote:Op woensdag 11 juli 2012 15:01 schreef qwerty-nl het volgende:
Waarom heeft cavendish en nog iemand een wit shirt? Terwijl zijn andere teamgenoten een andere shirt hebben?
En Van Garderen heeft een witte trui aan omdat hij aan de leiding van het jongerenklassement staat.quote:Op woensdag 11 juli 2012 15:20 schreef Sautor het volgende:
[..]
Cavendish is wereldkampioen, dan mag (moet?) je dit shirt dragen:
[ afbeelding ]
Boasson Hagen (ploeggenoot van Cavendish) is Noors kampioen en heeft ook een speciaal truitje:
[ afbeelding ]
Allebei bedankt voor uitlegquote:Op woensdag 11 juli 2012 17:11 schreef Kirov het volgende:
[..]
En Van Garderen heeft een witte trui aan omdat hij aan de leiding van het jongerenklassement staat.
Volgens mij heeft dat te maken met het gegeven dat er maar één wielerbond is in het VK maar dat Engeland, Schotland, Wales een eigen voetbalbond hebben.quote:Op woensdag 11 juli 2012 19:37 schreef Alcatranz. het volgende:
Waarom rijden onder andere Wiggens en Froome onder de vlag van het VK en bijvoorbeeld voetballers en darters niet? Daar "onderscheiden" zij zich wel, Schotland, Wales en England. Iemand een idee waarom bij deze sport niet?
Niet echt een TDF vraag maar ach
Normaal gesproken zou het VK als één natie ook maar recht hebben op één nationale voetbalploeg maar omdat Engeland de uitvinder van het voetbal is hebben ze uit traditie een ontheffing van de FIFA om meerdere bonden en "nationale" teams te hebben.quote:Op woensdag 11 juli 2012 19:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij heeft dat te maken met het gegeven dat er maar één wielerbond is in het VK maar dat Engeland, Schotland, Wales een eigen voetbalbond hebben.
En Peter Sagan draagt de groene trui omdat hij aan de leiding gaat van het sprintklassement.quote:Op woensdag 11 juli 2012 17:11 schreef Kirov het volgende:
[..]
En Van Garderen heeft een witte trui aan omdat hij aan de leiding van het jongerenklassement staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |