abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113137127
Speciaal voor degenen die nog niet zo thuis zijn in de sport en niet de etappetopics willen vullen met allerlei vragen over wielertermen en andere zaken rondom en in de Tour is er ook dit jaar weer het vragentopic.

Een paar wielertermen uitgelegd om mee te beginnen.

Grinta
quote:
Als er een renner beschikt over een sterke weerbaarheid op zowel mentaal als fysiek vlak, dan spreken de Italianen graag van een renner met grinta. De "grinta" is een soort overtuiging, een soort hevigheid die indruk maakt.
Chasse Patat

Waaiers (kort)
Waaiers (uitgebreid)

Eerdere topics, om door te lezen voor leuke informatie:

Tour voor dummy's topic

Vragen over de koers en alles om het evenement dat de Tour is staat vrij, dus schaam je niet :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Gitank2 op 20-06-2012 12:12:00 ]
Neil LOVES Carrots!
pi_113138274
Waarom start de Ronde van Frankrijk in Luik, wat heel niet in Frankrijk licht? :7
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_113138503
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:34 schreef lurf_doctor het volgende:
Waarom start de Ronde van Frankrijk in Luik, wat heel niet in Frankrijk licht? :7
Geld
pi_113138618
waarom worden de "echte" top cols niet als aankomst plaats gebruikt? :P

Het is toch zonde om een tourmalet bv ergens midden in een etappe te planten?
hardcoholic
pi_113138812
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:42 schreef Ferdii het volgende:

Dat is een soort van "we doen het eens een beetje anders" van de organisatie.
Introduceren van wat nieuwe cols.

Waarschijnlijk gooien ze er in 2013, als de 100e Tour gereden wordt, wel weer een hoop bekende slotklimmen in (alpe d' huez, Mont Ventoux oa)

quote:
Volgens koersdirecteur Christian Prudhomme biedt de route de mogelijkheid voor een open ronde. "We hebben geprobeerd om ritten te creëren waarin elke dag wel iets kan gebeuren en hopen op mooie etappes in de Vogezen, de Jura en langs de kustlijn."

Legendarische beklimmingen als de Alpe d'Huez en Mont Ventoux ontbreken. "We zijn op zoek gegaan naar nieuwe bergen. Daarbij denk ik als La Planche des Belles-Filles in de Vogezen, de Col du Grand Colombier (17,4 kilometer á 7,1%), de reus van de Jura, of de steile Mur de Peguere (stukken van 18%). Deze nieuwe beklimmingen zullen de nieuwe legendes in de ronde worden," verklaarde Prudhomme.
Neil LOVES Carrots!
pi_113138819
quote:

Er is boven op een col te weinig ruimte om alle bussen neer te zetten, een compleet aankomstdorp + alle tv-wagens. Dat is al 1 voorwaarde.

Afgelopen jaar deden ze het toevallig weer eens, met een aankomst op de galibier, en toen is er een soort "light" aankomstdorpje boven neergezet, de top van de galibier is letterlijk 30 bij 40 meter. Alle auto's en bussen moesten lager op de berg op een parkeerplaats blijven.

Bijkomstig nadeel/voordeel van een grote col halverwege een etappe is dat er nog een kans bestaat voor een super afdaler om de koploper in te halen. Dus de etappe blijft lang spannend: mensen kijken de hele uitzending omdat zowel het gevecht bergop als de laatste km's naar de finish spannend zijn. Zo voorkomen ze dat ik pas om half 5 inschakel.
Maar ik vind het ook maar niks hoor. Een echte bergetappe moet gewoon bergop eindigen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_113140533
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:40 schreef Sautor het volgende:

[..]

Geld
Dus als Sydney genoeg biedt starten ze down under?
pi_113140620
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 13:33 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Dus als Sydney genoeg biedt starten ze down under?
Bij de Giro zijn ze er al een tijd over aan het denken om in de VS te starten. Nu zullen ze dat bij de Tour niet doen, maar dit soort buitenlandse start- en finishplaatsen zijn om het geld te doen ja.
pi_113141325
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

Dat is een soort van "we doen het eens een beetje anders" van de organisatie.
Introduceren van wat nieuwe cols.

Waarschijnlijk gooien ze er in 2013, als de 100e Tour gereden wordt, wel weer een hoop bekende slotklimmen in (alpe d' huez, Mont Ventoux oa)

[..]

2013 zal knalwerk worden. 2012 is expres rustiger gemaakt denk ik.
  Redactie Sport woensdag 20 juni 2012 @ 13:59:51 #10
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_113141562
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 13:35 schreef TheArt het volgende:

[..]

Bij de Giro zijn ze er al een tijd over aan het denken om in de VS te starten. Nu zullen ze dat bij de Tour niet doen, maar dit soort buitenlandse start- en finishplaatsen zijn om het geld te doen ja.
Dat is toch raar.. de VS.. :')
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_113141845
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 13:35 schreef TheArt het volgende:

[..]

Het is wel zo dat Qatar de tourstart eens wil organiseren.
http://www.wielerflits.nl(...)-de-france-2014.html
Neil LOVES Carrots!
pi_113141923
quote:
9s.gif Op woensdag 20 juni 2012 13:59 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Dat is toch raar.. de VS.. :')
Waarom?
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juni 2012 13:53 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

2013 zal knalwerk worden. 2012 is expres rustiger gemaakt denk ik.
Opening van de Tour 2013 is iig al episch :Y
pi_113141938
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:09 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Waarom?

[..]

Opening van de Tour 2013 is iig al episch :Y
Corsica, 3 etappes daar.
pi_113141961
quote:

[..]

Waarom?

Dan moet je na 3 of 4 dagen al een rustdag inbouwen, die je dan kwijt ben aan het reizen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_113141969
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:09 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

Corsica, 3 etappes daar.
En niet de minste ook *O*
pi_113141976
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:09 schreef Felagund het volgende:

[..]

Dan moet je na 3 of 4 dagen al een rustdag inbouwen, die je dan kwijt ben aan het reizen.
Dit jaar ook. Boeiend.
pi_113142005
quote:
Licht ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_113142286
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:10 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Dit jaar ook. Boeiend.
In de Giro ja, klopt. Maar die rustdag zal grotendeels al verpest zijn door het terugreizen naar Europa, plus eventueel bijkomende jetlag.
  woensdag 20 juni 2012 @ 14:22:03 #19
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_113142446
Wel tof dat de Grand Colombier er in zit. Die is echt zwaar en smal.
pi_113142547
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:18 schreef Sautor het volgende:

[..]

In de Giro ja, klopt. Maar die rustdag zal grotendeels al verpest zijn door het terugreizen naar Europa, plus eventueel bijkomende jetlag.
Denk dat dat wel meevalt. Uiteraard allemaal op zo'n flatbed in de First Class. Lekker wat extra bijslapen en je staat in Italie. Maar niet echt een discussie voor hier ;)
pi_113142659
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:18 schreef Sautor het volgende:

[..]

En al het materiaal krijg je waarschijnlijk ook niet in naar Italie. Ik zie het nut er ook niet van in, sportief gezien maakt het niks uit wat mij betreft of je in Italie of in Amerika rijdt.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_113142781
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:27 schreef Felagund het volgende:

[..]

En al het materiaal krijg je waarschijnlijk ook niet in naar Italie. Ik zie het nut er ook niet van in, sportief gezien maakt het niks uit wat mij betreft of je in Italie of in Amerika rijdt.
Sportief gezien niet. Maar Amerika is commercieel gezien wel enorm interessant natuurlijk. Als je ziet hoe die sport daar leeft tegenwoordig, zo'n ronde van Californië staat bijna meer publiek langs de kant dan bv Milaan - Sanremo. Die 3 ritjes rond Herning waren al helemaal een aanfluiting..
  woensdag 20 juni 2012 @ 14:47:46 #23
67089 Gillingham
The horror...
pi_113143532
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gripper het volgende:

[..]

Bijkomstig nadeel/voordeel van een grote col halverwege een etappe is dat er nog een kans bestaat voor een super afdaler om de koploper in te halen. Dus de etappe blijft lang spannend: mensen kijken de hele uitzending omdat zowel het gevecht bergop als de laatste km's naar de finish spannend zijn. Zo voorkomen ze dat ik pas om half 5 inschakel.
Een col halverwege een etappe gaat echt niet voor spektakel zorgen in de Tour. Daarvoor moet een col dichter bij de finish liggen.
What's it going to be then, eh?
pi_113153683
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:47 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Een col halverwege een etappe gaat echt niet voor spektakel zorgen in de Tour. Daarvoor moet een col dichter bij de finish liggen.
Inderdaad, dan is het vooral leuk voor een vluchtersgroepje om weg te blijven.
Tegenwoordig worden andere gevaarlijke aanvallers wel weer door een sterke ploeg/plegen teruggehaald in de 40 kilometer vallei.

Meer kans hebben dit soort etappes.

Neil LOVES Carrots!
  woensdag 20 juni 2012 @ 19:10:29 #25
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_113155118
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:07 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

Het is wel zo dat Qatar de tourstart eens wil organiseren.
http://www.wielerflits.nl(...)-de-france-2014.html
Gaat nooit gebeuren, is veel te warm daar in juli. Kan me niet voorstellen dat ploegen en renners niet en masse gaan boycotten als dat er toch ooit doorgedrukt wordt.
  woensdag 20 juni 2012 @ 19:21:51 #26
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_113155584
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:47 schreef Gillingham het volgende:

[..]

Een col als finish is het ook niet meer.
De laatste jaren zag je steeds vaker dat de favorieten tot de laatste 2 km bij elkaar bleven, om vervolgens in het laatste stukje te demarreren om pakweg 20 30 seconden te kunnen pakken .
Ik vind die nieuwe strategie van de organisatie nog niet zo slecht .

[ Bericht 0% gewijzigd door kibo op 20-06-2012 19:36:21 ]
  woensdag 20 juni 2012 @ 19:33:13 #27
39333 Zelva
pi_113156042
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 19:21 schreef kibo het volgende:

[..]

De laatste jaren zag je steeds vaker dat de favorieten tot de laatste 2 km bij elkaar bleven, om vervolgens in het laatste stukje te demarreren om pakweg 20 30 seconden te kunnen pakken .
Ik vind die nieuwe strategie van de oraganisate nog niet zo slecht .
Heeft vaak ook weer te maken met het parcours. De laatste tijd zie je steeds vaker etappes die in een makkelijke lijn naar een slotbeklimming gaan, waarna het hele peloton die berg op begint te sprinten, alle knechten nog fris zijn en alles wordt geneutraliseerd. Dan kun je ook haast niet wegrijden, zelfs al zou je willen, en is er op tactisch vlak ook helemaal niets te verzinnen.

Het peloton nivelleert verder, maar de parcoursbouwers hebben dat nog niet altijd door.
  woensdag 20 juni 2012 @ 21:24:10 #28
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_113161349
Het is al jaren een feit dat de mooiste etappes in het middengebergte (Ardeche, Auvergne) plaats vinden.
Wie dit leest is gek
  woensdag 20 juni 2012 @ 21:29:34 #29
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_113161625
quote:
Steden en regio's kunnen zich elk jaar inschrijven door de Grand Départ.

Vergelijk dit met steden en regio's die zich inschrijven om de organisatierechten van de Zomer- of de Winterspelen in de wacht te slepen.
  woensdag 20 juni 2012 @ 21:31:59 #30
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_113161738
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gripper het volgende:

[..]

Er is boven op een col te weinig ruimte om alle bussen neer te zetten, een compleet aankomstdorp + alle tv-wagens. Dat is al 1 voorwaarde.

Afgelopen jaar deden ze het toevallig weer eens, met een aankomst op de galibier, en toen is er een soort "light" aankomstdorpje boven neergezet, de top van de galibier is letterlijk 30 bij 40 meter. Alle auto's en bussen moesten lager op de berg op een parkeerplaats blijven.

Maar ik vind het ook maar niks hoor. Een echte bergetappe moet gewoon bergop eindigen.
Ik zie het al voor me: Mark Cavendish die een half uur achter ligt op een col van de tweede categorie en alsnog de etappe kaapt.

Je zou haast denken dat Paramount, Columbia of 20th Century Fox de Tour organiseert. Alleen mis je nog een orkest dat voor de achtergrondmuziek zorgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ofyles2 op 21-06-2012 16:08:05 ]
pi_113162852
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 19:21 schreef kibo het volgende:

[..]

Ik vind die nieuwe strategie van de organisatie nog niet zo slecht .
Inderdaad, de afgelopen twee jaar was de Tour best zwaar in vergelijking met normaal, maar we kregen enkel een chasse patate met Contador en Schleck, of zeer passief koersgedrag. Nu zullen de niet-tijdrijders wel moeten, en aangezien de grootste zwakte van Wiggins meerdere klimmen per etappe is, gaan ze hopelijk ook vroeg beginnen. Er is geen andere manier om de Sky-trein uit elkaar te rijden.

Helaas is Schleck (hoewel ik hem niet echt mag) er niet bij en hebben mannen als Sanchez en Voeckler geen goede aanloop, dat zijn toch de mensen die dat soort dingen moeten doen en ook al aangetoond hebben durven te doen.
  Redactie Sport woensdag 20 juni 2012 @ 22:12:40 #32
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_113163957
quote:

[..]

Waarom?

Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat die rondes in andere landen starten, maar Italië - VS is toch helemaal niet handig? :')
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_113164251
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:50 schreef Panthera. het volgende:

[..]

Inderdaad, de afgelopen twee jaar was de Tour best zwaar in vergelijking met normaal, maar we kregen enkel een chasse patate met Contador en Schleck, of zeer passief koersgedrag. Nu zullen de niet-tijdrijders wel moeten, en aangezien de grootste zwakte van Wiggins meerdere klimmen per etappe is, gaan ze hopelijk ook vroeg beginnen. Er is geen andere manier om de Sky-trein uit elkaar te rijden.

Helaas is Schleck (hoewel ik hem niet echt mag) er niet bij en hebben mannen als Sanchez en Voeckler geen goede aanloop, dat zijn toch de mensen die dat soort dingen moeten doen en ook al aangetoond hebben durven te doen.
Ben bang dat de rest (iedereen behalve Wiggins en Evans) straks z'n 3e/4e/5e/etc plaats gaat verdedigen :'(
pi_113168187
quote:

Reden 1: Geld. Grote steden hebben een groter budget beschikbaar dan kleine bergdorpen. Er zitten nu al jaren van die belachelijke etappes in met aankomst in Tarbes of Pau.

Reden 2: Fransen. In een zware bergetappe wint een klassementstopper. In een etappe met vlakke aankomst laten ze eerder een kopgroep rijden, daar waar de Franse renners het van moeten hebben voor een etappezege. Wat dat betreft ziet de toekomst er wel rooskleuriger uit nu Rolland vorig jaar zo sterk reed, misschien krijgen we nu nog eens een tour met 8 aankomsten bergop.

Reden 3: Fout van de parcoursbouwers. Het idee achter dit parcours is dat de klimmers eerder in de aanval moeten gaan. Maar mits de klassementsleider niet totaal door het ijs zakt in de derde week zijn aanvallen als deze toch vrij kansloos. Ik denk dan ook dat deze etappes een mislukking worden.
pi_113175025
quote:
Volgens Mark Uytterhoeven:

quote:
Chasse patate : zjust is zjust

Ik voel mij enigszins verantwoordelijk voor het verkeerde begrip (in Vlaanderen) van de Franse wieleruitdrukking 'chasse patate'. Toen ik die uitdrukking een jaar of 7-8 geleden eens gebruikte in de Tour, bleken mijn jongere Vlaamse collega's die nog nooit te hebben gehoord, en kennelijk heb ik dat toen zéér slecht uitgelegd, getuige uw verklaring in de krant van vorige maandag. 'Chasse patate' is geen 'vruchteloze poging van een eenzaat', maar een 'uitzichtloze achtervolging van één of meer renners over tientallen kilometers', en die nuance is belangrijk. Nog niet zolang geleden hoorde ik een jongere collega over 'chasse patate' spreken toen een renner in de laatste 10 kilometer vergeefs probeerde een net voordien ontsnapte concurrent terug te pakken. Dat is een 'vruchteloze poging van een eenzaat', maar zeker geen 'chasse patate'. Ik geef een voorbeeld van échte 'chasse patate' : er rijdt een vroege vlucht voorop van 4 renners en op het moment dat die 8 minuten voorsprong hebben, gaan er 2 in de achtervolging. Die 2 maken redelijk snel 4 minuten goed, en dan plafonneren ze. Twintig kilometer verder hebben ze nog altijd 4 minuten achterstand op de koplopers en 4 minuten voorsprong op het peloton. Dan zitten ze daar... 'en chasse patate'. In een volstrekt uitzichtloze situatie, want ze weten dat ze niet vooraan zullen geraken en ze hebben teveel voorsprong op het peloton om zich zomaar te laten inlopen. Je voelt je redelijk onnozel, 'en chasse patate'. In theorie kan zelfs een groep van 17 'en chasse patate' zitten achter een kopgroep van 4, maar het spreekt vanzelf dat 17 renners die vooraan willen geraken, altijd sneller zullen rijden dan de 4 koplopers. Terloops : ik meen mij zelfs te herinneren dat er naar aanleiding van het toenmalige (her)lanceren van die uitdrukking op de Vlaamse televisie een Vlaamse wielerclub is ontstaan onder de naam 'Chasse patate'.

Mark Uytterhoeven
pi_113182658
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 02:26 schreef wimderon het volgende:

[..]

Volgens Mark Uytterhoeven:

[..]

Dat is inderdaad nog een goede toevoeging aan mijn stukje.
Neil LOVES Carrots!
pi_113188647
Rijden ze dit jaar met of zonder oortjes in ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 21 juni 2012 @ 14:32:03 #38
67089 Gillingham
The horror...
pi_113188683
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 14:31 schreef TLC het volgende:
Rijden ze dit jaar met of zonder oortjes in ?
Met, zoals in alle World Tour wedstrijden.
What's it going to be then, eh?
pi_113190922
Zelfs volgend jaar rijden ze nog met oortjes las ik laatst ergens.
pi_113192320
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 15:28 schreef Sautor het volgende:
Zelfs volgend jaar rijden ze nog met oortjes las ik laatst ergens.
Goede zaak ^O^
  donderdag 21 juni 2012 @ 17:39:07 #41
39333 Zelva
pi_113196633
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 16:00 schreef wimderon het volgende:

[..]

Goede zaak ^O^
QFT.
pi_113230440
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 16:00 schreef wimderon het volgende:

[..]

Goede zaak ^O^
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 17:39 schreef Zelva het volgende:

[..]

QFT.
Want?

Zonder oortjes wordt het veel minder voorspelbaar en gecontroleerd en dus leuker.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_113230888
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:11 schreef TLC het volgende:

[..]

Licht ?
Sorry, 's woensdags ben ik nooit zo'n licht -O-

Nieuwe vraag, waarom mag die verschrikkelijke Maarten Ducrot nog steeds de etappes verslaan?
pi_113231735
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 12:30 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Sorry, 's woensdags ben ik nooit zo'n licht -O-

Nieuwe vraag, waarom mag die verschrikkelijke Maarten Ducrot nog steeds de etappes verslaan?
Ik kijk altijd op canvas naar wielrennen, maar bij de tour zet ik 'm standaard op nos. Hoort er voor mij gewoon bij, slappe gelul over kano's en kastelen, waar is gesink, dielangevansummeren tourbingo.. :D

Dus om op je vraag terug te komen; omdat het zo hoort *O*
pi_113233564
Wie wou je anders dan, Smeets? :P
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:42:22 #46
316232 Lutte
duimelut
pi_113233661
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:39 schreef Sautor het volgende:
Dán ga ik naar de Belg :X

Ducrot en Dijkstra, daar moet je van houden of je walgt ervan. Ik vind ze wel heel leuk :@ M'n moeder is juist helemaal weg van Danny Nelissen ( :? ), dus zal ook wel wat Eurosport worden.
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:43:42 #47
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_113233716
quote:
jij bent een met recht een licht ;)
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:44:59 #48
130803 Gripper
Get a grip
pi_113233769
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:39 schreef Sautor het volgende:
Of die clown van een Jack van Gelder. Ja... Ja... Ja, Gesink?? Gesink?? Gesink??
ROBERT GESINK!!!
ROBERT GESINK!!!
ROBERT GESINK!!!
ROBERT GESINK!!!
OOHHHHHHH WAT EEN SPLIJ-TEN-DE DEMARRAGE PLAATST IE DAAR!!!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:49:18 #49
39333 Zelva
pi_113233940
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 12:18 schreef UltraR het volgende:

[..]

[..]

Want?

Zonder oortjes wordt het veel minder voorspelbaar en gecontroleerd en dus leuker.
Dat is een mythe.
pi_113234493
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:49 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dat is een mythe.
Opnieuw: want?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')