Chasse Patatquote:Als er een renner beschikt over een sterke weerbaarheid op zowel mentaal als fysiek vlak, dan spreken de Italianen graag van een renner met grinta. De "grinta" is een soort overtuiging, een soort hevigheid die indruk maakt.
Geldquote:Op woensdag 20 juni 2012 12:34 schreef lurf_doctor het volgende:
Waarom start de Ronde van Frankrijk in Luik, wat heel niet in Frankrijk licht?
Dat is een soort van "we doen het eens een beetje anders" van de organisatie.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:42 schreef Ferdii het volgende:
waarom worden de "echte" top cols niet als aankomst plaats gebruikt?
Het is toch zonde om een tourmalet bv ergens midden in een etappe te planten?
quote:Volgens koersdirecteur Christian Prudhomme biedt de route de mogelijkheid voor een open ronde. "We hebben geprobeerd om ritten te creëren waarin elke dag wel iets kan gebeuren en hopen op mooie etappes in de Vogezen, de Jura en langs de kustlijn."
Legendarische beklimmingen als de Alpe d'Huez en Mont Ventoux ontbreken. "We zijn op zoek gegaan naar nieuwe bergen. Daarbij denk ik als La Planche des Belles-Filles in de Vogezen, de Col du Grand Colombier (17,4 kilometer á 7,1%), de reus van de Jura, of de steile Mur de Peguere (stukken van 18%). Deze nieuwe beklimmingen zullen de nieuwe legendes in de ronde worden," verklaarde Prudhomme.
Er is boven op een col te weinig ruimte om alle bussen neer te zetten, een compleet aankomstdorp + alle tv-wagens. Dat is al 1 voorwaarde.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:42 schreef Ferdii het volgende:
Dus als Sydney genoeg biedt starten ze down under?quote:
Bij de Giro zijn ze er al een tijd over aan het denken om in de VS te starten. Nu zullen ze dat bij de Tour niet doen, maar dit soort buitenlandse start- en finishplaatsen zijn om het geld te doen ja.quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:33 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Dus als Sydney genoeg biedt starten ze down under?
2013 zal knalwerk worden. 2012 is expres rustiger gemaakt denk ik.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Dat is een soort van "we doen het eens een beetje anders" van de organisatie.
Introduceren van wat nieuwe cols.
Waarschijnlijk gooien ze er in 2013, als de 100e Tour gereden wordt, wel weer een hoop bekende slotklimmen in (alpe d' huez, Mont Ventoux oa)
[..]
Dat is toch raar.. de VS..quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:35 schreef TheArt het volgende:
[..]
Bij de Giro zijn ze er al een tijd over aan het denken om in de VS te starten. Nu zullen ze dat bij de Tour niet doen, maar dit soort buitenlandse start- en finishplaatsen zijn om het geld te doen ja.
Het is wel zo dat Qatar de tourstart eens wil organiseren.quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:35 schreef TheArt het volgende:
[..]
Bij de Giro zijn ze er al een tijd over aan het denken om in de VS te starten. Nu zullen ze dat bij de Tour niet doen, maar dit soort buitenlandse start- en finishplaatsen zijn om het geld te doen ja.
Waarom?quote:
Opening van de Tour 2013 is iig al epischquote:Op woensdag 20 juni 2012 13:53 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
2013 zal knalwerk worden. 2012 is expres rustiger gemaakt denk ik.
Corsica, 3 etappes daar.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:09 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Opening van de Tour 2013 is iig al episch
Dan moet je na 3 of 4 dagen al een rustdag inbouwen, die je dan kwijt ben aan het reizen.quote:
Dit jaar ook. Boeiend.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:09 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dan moet je na 3 of 4 dagen al een rustdag inbouwen, die je dan kwijt ben aan het reizen.
Licht ?quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:34 schreef lurf_doctor het volgende:
In de Giro ja, klopt. Maar die rustdag zal grotendeels al verpest zijn door het terugreizen naar Europa, plus eventueel bijkomende jetlag.quote:
Denk dat dat wel meevalt. Uiteraard allemaal op zo'n flatbed in de First Class. Lekker wat extra bijslapen en je staat in Italie. Maar niet echt een discussie voor hierquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:18 schreef Sautor het volgende:
[..]
In de Giro ja, klopt. Maar die rustdag zal grotendeels al verpest zijn door het terugreizen naar Europa, plus eventueel bijkomende jetlag.
En al het materiaal krijg je waarschijnlijk ook niet in naar Italie. Ik zie het nut er ook niet van in, sportief gezien maakt het niks uit wat mij betreft of je in Italie of in Amerika rijdt.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:18 schreef Sautor het volgende:
[..]
In de Giro ja, klopt. Maar die rustdag zal grotendeels al verpest zijn door het terugreizen naar Europa, plus eventueel bijkomende jetlag.
Sportief gezien niet. Maar Amerika is commercieel gezien wel enorm interessant natuurlijk. Als je ziet hoe die sport daar leeft tegenwoordig, zo'n ronde van Californië staat bijna meer publiek langs de kant dan bv Milaan - Sanremo. Die 3 ritjes rond Herning waren al helemaal een aanfluiting..quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:27 schreef Felagund het volgende:
[..]
En al het materiaal krijg je waarschijnlijk ook niet in naar Italie. Ik zie het nut er ook niet van in, sportief gezien maakt het niks uit wat mij betreft of je in Italie of in Amerika rijdt.
Een col halverwege een etappe gaat echt niet voor spektakel zorgen in de Tour. Daarvoor moet een col dichter bij de finish liggen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gripper het volgende:
[..]
Bijkomstig nadeel/voordeel van een grote col halverwege een etappe is dat er nog een kans bestaat voor een super afdaler om de koploper in te halen. Dus de etappe blijft lang spannend: mensen kijken de hele uitzending omdat zowel het gevecht bergop als de laatste km's naar de finish spannend zijn. Zo voorkomen ze dat ik pas om half 5 inschakel.
Inderdaad, dan is het vooral leuk voor een vluchtersgroepje om weg te blijven.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:47 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Een col halverwege een etappe gaat echt niet voor spektakel zorgen in de Tour. Daarvoor moet een col dichter bij de finish liggen.
Gaat nooit gebeuren, is veel te warm daar in juli. Kan me niet voorstellen dat ploegen en renners niet en masse gaan boycotten als dat er toch ooit doorgedrukt wordt.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:07 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Het is wel zo dat Qatar de tourstart eens wil organiseren.
http://www.wielerflits.nl(...)-de-france-2014.html
Een col als finish is het ook niet meer.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:47 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Een col halverwege een etappe gaat echt niet voor spektakel zorgen in de Tour. Daarvoor moet een col dichter bij de finish liggen.
Heeft vaak ook weer te maken met het parcours. De laatste tijd zie je steeds vaker etappes die in een makkelijke lijn naar een slotbeklimming gaan, waarna het hele peloton die berg op begint te sprinten, alle knechten nog fris zijn en alles wordt geneutraliseerd. Dan kun je ook haast niet wegrijden, zelfs al zou je willen, en is er op tactisch vlak ook helemaal niets te verzinnen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:21 schreef kibo het volgende:
[..]
Een col als finish is het ook niet meer.
De laatste jaren zag je steeds vaker dat de favorieten tot de laatste 2 km bij elkaar bleven, om vervolgens in het laatste stukje te demarreren om pakweg 20 30 seconden te kunnen pakken .
Ik vind die nieuwe strategie van de oraganisate nog niet zo slecht .
Steden en regio's kunnen zich elk jaar inschrijven door de Grand Départ.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:34 schreef lurf_doctor het volgende:
Ik zie het al voor me: Mark Cavendish die een half uur achter ligt op een col van de tweede categorie en alsnog de etappe kaapt.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:46 schreef Gripper het volgende:
[..]
Er is boven op een col te weinig ruimte om alle bussen neer te zetten, een compleet aankomstdorp + alle tv-wagens. Dat is al 1 voorwaarde.
Afgelopen jaar deden ze het toevallig weer eens, met een aankomst op de galibier, en toen is er een soort "light" aankomstdorpje boven neergezet, de top van de galibier is letterlijk 30 bij 40 meter. Alle auto's en bussen moesten lager op de berg op een parkeerplaats blijven.
Bijkomstig nadeel/voordeel van een grote col halverwege een etappe is dat er nog een kans bestaat voor een super afdaler om de koploper in te halen. Dus de etappe blijft lang spannend: mensen kijken de hele uitzending omdat zowel het gevecht bergop als de laatste km's naar de finish spannend zijn. Zo voorkomen ze dat ik pas om half 5 inschakel.
Maar ik vind het ook maar niks hoor. Een echte bergetappe moet gewoon bergop eindigen.
Inderdaad, de afgelopen twee jaar was de Tour best zwaar in vergelijking met normaal, maar we kregen enkel een chasse patate met Contador en Schleck, of zeer passief koersgedrag. Nu zullen de niet-tijdrijders wel moeten, en aangezien de grootste zwakte van Wiggins meerdere klimmen per etappe is, gaan ze hopelijk ook vroeg beginnen. Er is geen andere manier om de Sky-trein uit elkaar te rijden.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:21 schreef kibo het volgende:
[..]
Een col als finish is het ook niet meer.
De laatste jaren zag je steeds vaker dat de favorieten tot de laatste 2 km bij elkaar bleven, om vervolgens in het laatste stukje te demarreren om pakweg 20 30 seconden te kunnen pakken .
Ik vind die nieuwe strategie van de organisatie nog niet zo slecht .
Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat die rondes in andere landen starten, maar Italië - VS is toch helemaal niet handig?quote:
Ben bang dat de rest (iedereen behalve Wiggins en Evans) straks z'n 3e/4e/5e/etc plaats gaat verdedigenquote:Op woensdag 20 juni 2012 21:50 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Inderdaad, de afgelopen twee jaar was de Tour best zwaar in vergelijking met normaal, maar we kregen enkel een chasse patate met Contador en Schleck, of zeer passief koersgedrag. Nu zullen de niet-tijdrijders wel moeten, en aangezien de grootste zwakte van Wiggins meerdere klimmen per etappe is, gaan ze hopelijk ook vroeg beginnen. Er is geen andere manier om de Sky-trein uit elkaar te rijden.
Helaas is Schleck (hoewel ik hem niet echt mag) er niet bij en hebben mannen als Sanchez en Voeckler geen goede aanloop, dat zijn toch de mensen die dat soort dingen moeten doen en ook al aangetoond hebben durven te doen.
Reden 1: Geld. Grote steden hebben een groter budget beschikbaar dan kleine bergdorpen. Er zitten nu al jaren van die belachelijke etappes in met aankomst in Tarbes of Pau.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:42 schreef Ferdii het volgende:
Volgens Mark Uytterhoeven:quote:
quote:Chasse patate : zjust is zjust
Ik voel mij enigszins verantwoordelijk voor het verkeerde begrip (in Vlaanderen) van de Franse wieleruitdrukking 'chasse patate'. Toen ik die uitdrukking een jaar of 7-8 geleden eens gebruikte in de Tour, bleken mijn jongere Vlaamse collega's die nog nooit te hebben gehoord, en kennelijk heb ik dat toen zéér slecht uitgelegd, getuige uw verklaring in de krant van vorige maandag. 'Chasse patate' is geen 'vruchteloze poging van een eenzaat', maar een 'uitzichtloze achtervolging van één of meer renners over tientallen kilometers', en die nuance is belangrijk. Nog niet zolang geleden hoorde ik een jongere collega over 'chasse patate' spreken toen een renner in de laatste 10 kilometer vergeefs probeerde een net voordien ontsnapte concurrent terug te pakken. Dat is een 'vruchteloze poging van een eenzaat', maar zeker geen 'chasse patate'. Ik geef een voorbeeld van échte 'chasse patate' : er rijdt een vroege vlucht voorop van 4 renners en op het moment dat die 8 minuten voorsprong hebben, gaan er 2 in de achtervolging. Die 2 maken redelijk snel 4 minuten goed, en dan plafonneren ze. Twintig kilometer verder hebben ze nog altijd 4 minuten achterstand op de koplopers en 4 minuten voorsprong op het peloton. Dan zitten ze daar... 'en chasse patate'. In een volstrekt uitzichtloze situatie, want ze weten dat ze niet vooraan zullen geraken en ze hebben teveel voorsprong op het peloton om zich zomaar te laten inlopen. Je voelt je redelijk onnozel, 'en chasse patate'. In theorie kan zelfs een groep van 17 'en chasse patate' zitten achter een kopgroep van 4, maar het spreekt vanzelf dat 17 renners die vooraan willen geraken, altijd sneller zullen rijden dan de 4 koplopers. Terloops : ik meen mij zelfs te herinneren dat er naar aanleiding van het toenmalige (her)lanceren van die uitdrukking op de Vlaamse televisie een Vlaamse wielerclub is ontstaan onder de naam 'Chasse patate'.
Mark Uytterhoeven
Met, zoals in alle World Tour wedstrijden.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:31 schreef TLC het volgende:
Rijden ze dit jaar met of zonder oortjes in ?
Goede zaakquote:Op donderdag 21 juni 2012 15:28 schreef Sautor het volgende:
Zelfs volgend jaar rijden ze nog met oortjes las ik laatst ergens.
quote:
Want?quote:
Sorry, 's woensdags ben ik nooit zo'n lichtquote:
Ik kijk altijd op canvas naar wielrennen, maar bij de tour zet ik 'm standaard op nos. Hoort er voor mij gewoon bij, slappe gelul over kano's en kastelen, waar is gesink, dielangevansummeren tourbingo..quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:30 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Sorry, 's woensdags ben ik nooit zo'n licht![]()
Nieuwe vraag, waarom mag die verschrikkelijke Maarten Ducrot nog steeds de etappes verslaan?
Dán ga ik naar de Belgquote:
jij bent een met recht een lichtquote:Op woensdag 20 juni 2012 12:34 schreef lurf_doctor het volgende:
Of die clown van een Jack van Gelder. Ja... Ja... Ja, Gesink?? Gesink?? Gesink??quote:
Dat is een mythe.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:18 schreef UltraR het volgende:
[..]
[..]
Want?
Zonder oortjes wordt het veel minder voorspelbaar en gecontroleerd en dus leuker.
Opnieuw: want?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |