Ahh, edited!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:29 schreef Kaas- het volgende:
Weet je zeker dat dat de laatste post was Perrin?
Lijkt mij ook.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:24 schreef Perrin het volgende:
Zou erg vreemd zijn, 2 weken voor de parlementsverkiezingen in Griekenland.
Leuk nog meer economische experimenten.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik begreep in de discussie op RTLZ dat als spanje failliet gaat NL ook failliet gaat door de relatief grote bankensector hier. Wat zou eigenlijk het proibleem zijn van dit scenario? Wij als Nederland kunnen ook prima failliet, zijn we meteen van die schuldenlast af. Ik zou zeggen laat die Spanjaarden ook maar failliet gaan, kijken wat er gebeurt!
Hoeft niet als je de aandeel/obligatie-houders laat betalen voor de verliezen van de banken, iets dat uiteindelijk zowiezo gaat gebeuren imo.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik begreep in de discussie op RTLZ dat als spanje failliet gaat NL ook failliet gaat door de relatief grote bankensector hier.
en wat denk je wat de rest van de wereld gaat doen als heel Europa zich even failliet verklaard en alles zomaar niet meer aflost?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik begreep in de discussie op RTLZ dat als spanje failliet gaat NL ook failliet gaat door de relatief grote bankensector hier. Wat zou eigenlijk het proibleem zijn van dit scenario? Wij als Nederland kunnen ook prima failliet, zijn we meteen van die schuldenlast af. Ik zou zeggen laat die Spanjaarden ook maar failliet gaan, kijken wat er gebeurt!
Nog even in mijn vakantie in de states is ook niet meer te betalenquote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:49 schreef Scrummie het volgende:
EURUSD koers is inmiddels naar de 1.22 gezakt.
Zie hier het grootste voordeel van de euro. Die wisselkoersen komen me echt m'n strot uit! Verslaafd aan het checken ervan, weet er tientallen uit m'n hoofd, ze weerhouden me ervan op reis te gaan, waardeloos...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:46 schreef Revolution-NL het volgende:
De gevolgen van het Euro faal project zijn niet meer te overzien. De architecten van de Euro staan erbij en kijken er na.
Men zou deze personen strafrechteljk moeten vervolgen.
Zonder de Euro gaat het licht uit mensen
[..]
Nog even in mijn vakantie in de states is ook niet meer te betalen
vorig jaar nog in de states geweest met 1.47, even goed veel nieuwe kleding en schoenen ingeslagenquote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:46 schreef Revolution-NL het volgende:
De gevolgen van het Euro faal project zijn niet meer te overzien. De architecten van de Euro staan erbij en kijken er na.
Men zou deze personen strafrechteljk moeten vervolgen.
Zonder de Euro gaat het licht uit mensen
[..]
Nog even in mijn vakantie in de states is ook niet meer te betalen
1.2310, voor zover ik kan zien. En inmiddels weer op ruim 1.24, is er weer iets gebeurd?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:49 schreef Scrummie het volgende:
EURUSD koers is inmiddels naar de 1.22 gezakt.
Yep. Hij zakte vanmiddag even naar 1.2296 ofzoiets, maar toen kwam er nieuws uit de VS, de waarde van de dollar klapte vrij hard naar beneden, waardoor (uiteraard) de EURUSD koers weer wat positiever uitviel voor de euro. Ik geloof dat dat het banencijfer was, maar ik miste het een beetje.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:58 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
1.2310, voor zover ik kan zien. En inmiddels weer op ruim 1.24, is er weer iets gebeurd?
Dat heeft geen invloed gehad vandaag. Kreeg ook totaal geen aandacht.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:39 schreef HiZ het volgende:
Ik neem aan dat het feit dat het referendum in Ierland op een ruim 'Ja' staat ook wel positief werkt voor de koers van de euro.
De uitslagen zijn dan ook nog niet eens een uur terug bekend geworden.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:45 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dat heeft geen invloed gehad vandaag. Kreeg ook totaal geen aandacht.
En toch heeft het geen invloed. Het is nauwelijks nieuws zelfs.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
De uitslagen zijn dan ook nog niet eens een uur terug bekend geworden.
bron?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:41 schreef michaelmoore het volgende:
Die Berlusconi is me er ook eentje, die wil dat Italie zelf wat meer euro gaat drukken
Jij zat toch in India? Laat het nieuws even voor wat het is johquote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:41 schreef michaelmoore het volgende:
Die Berlusconi is me er ook eentje, die wil dat Italie zelf wat meer euro gaat drukken
waarom verklaart iedereen zich in de wereld niet failliet, dan heeft niemand meer schulden....?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:43 schreef Shispeed het volgende:
[..]
en wat denk je wat de rest van de wereld gaat doen als heel Europa zich even failliet verklaard en alles zomaar niet meer aflost?
Dat kan nou niet echt, ten eerste is dat een lekker betrouwbaar signaal, en gigantisch veel bedrijven zullen omvallen omdat zij(helaas)toch de uitstaande euro's/dollars nodig hebben om door te functioneren.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:12 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
waarom verklaart iedereen zich in de wereld niet failliet, dan heeft niemand meer schulden....?
je kunt dan wel met een schone lei beginnen...Geld is eigenlijk maar een middel om een doel te bereiken. Het is nu een doel op zich geworden en dat is niet goed. Het zou beter zijn als we van dit hele systeem af zouden zijn. Een goed begin om het systeem de nek om te draaien is dat niemand meer schulden afbetaalt.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat kan nou niet echt, ten eerste is dat een lekker betrouwbaar signaal, en gigantisch veel bedrijven zullen omvallen omdat zij(helaas)toch de uitstaande euro's/dollars nodig hebben om door te functioneren.
Stel, het bedrijf waar jij werkt gaat ook failliet. Het krijgt geen geld meer van haar klanten, inkomsten zijn dus weg. Hoe gaan ze jouw salaris betalen? Verkoop van de resterende middelen die het heeft? Niemand kan het kopen, niemand heeft geld.
En dit is eigenlijk macro niveau, wat dacht je van alle banken..?
Je vergeet dat tegenover elke schuld ook een vermogen staat. Alle schulden weg betekent ook dat alle spaargelden en alle pensioenen *poef* weg zijn.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
je kunt dan wel met een schone lei beginnen...Geld is eigenlijk maar een middel om een doel te bereiken. Het is nu een doel op zich geworden en dat is niet goed. Het zou beter zijn als we van dit hele systeem af zouden zijn. Een goed begin om het systeem de nek om te draaien is dat niemand meer schulden afbetaalt.
De grote vraag is of dat echt erg is. Met zekerheid valt alleen te zeggen dat als iemand teveel schulden heeft afschrijven onvermijdelijk wordt.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Je vergeet dat tegenover elke schuld ook een vermogen staat. Alle schulden weg betekent ook dat alle spaargelden en alle pensioenen *poef* weg zijn.
Bij normale schulden wordt dan beslag gelegd op de bezittingen. Hoe zit dat bij overheden?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:11 schreef HiZ het volgende:
[..]
De grote vraag is of dat echt erg is. Met zekerheid valt alleen te zeggen dat als iemand teveel schulden heeft afschrijven onvermijdelijk wordt.
moet alles toch even volgen hequote:Op zaterdag 2 juni 2012 03:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Jij zat toch in India? Laat het nieuws even voor wat het is joh
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_van_Europa__.htmlquote:“We moeten wel”, of toch niet?
Sommige experts zeggen al dat we op een rijdende trein zitten waar we niet meer uit kunnen stappen.
Ik zeg het kan wel en het gaat enorm veel pijn doen) , het moet zelfs want de trein gaat zich te pletter rijden tegen de muur die realiteit heet (dus liever pijn nu dan veel meer pijn later).
Men kan bijvoorbeeld best zeggen dat oorlog schadelijk is en dat daarom niemand oorlog moet voeren, maar de realiteit bewijst dat DESONDANKS oorlogen toch gevoerd worden. Experts en politici kunnen dus de mooiste plannen maken, maar als de kiezers, TERECHT of ONTERECHT, niet meer willen dan houdt het op. In de PIIGS gaan de kiezers al in sneltreinvaart richting het kookpunt (met tot gevolg default en exit van de euro); doorgaan met hulpacties is weggegooid geld (althans het gedeelte wat niet bij onze eigen financiële instelling terecht komt). Het continu negeren van wat er bij de kiezer leeft is hetgeen wat de eurozone en de EU uiteindelijk op haar knieën zal brengen, mits de kiezer buitenspel gezet kan worden. Als dat het geval gaat zijn dan is de term EUSSR wel degelijk op zijn plaats.
Namaste, wat had je gesnoven voordat je je carnavalsstukje naar de telegraaf inzond?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
moet alles toch even volgen he
Ik vind deze man altijd erg goed in zijn analyses, nu over de EU
[..]
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_van_Europa__.html
Rente, je zal zien dat de Euro vanaf nu weer zal gaan stijgen omdat men denkt dat de USA de rente (nog verder) gaat verlagen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 13:53 schreef VaderTosti het volgende:
Even een vraagje, ik bekeek de euro-usd grafiek op wisselkoersen.nl tot een jaar terug en zag dat het vanaf eind augustus eigenlijk alleen maar is begonnen met dalen. Weet iemand hier de oorzaak van (misschien afspraken met Griekenland) en zijn er ook bronnen voor?
Alvast bedankt
De koers van de euro is niet erg belangrijkquote:Op zaterdag 2 juni 2012 15:26 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Rente, je zal zien dat de Euro vanaf nu weer zal gaan stijgen omdat men denkt dat de USA de rente (nog verder) gaat verlagen.
Steker nog: Nederland wil niet opdraaien voor het pensioen van andere Nederlanders! Ik niet, tenminste.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En zolang we democratie hebben zal Nederland niet willen opdraaien voor de pensioenverplichtingen van het grijze Zuid-Europa dat op 60 met pensioen gaat, en die geen enkele reservering daarvoor hebben
ja verplicht pensioensparen is een onding, er moet een keuze komen voor werknemers, daar heeft de PVDA ook het banksparen voor bedacht, maar andere partijen zijn erop tegen, er zijn te grote belangen mee gemoeid van verzekeraars en Bankenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:59 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Steker nog: Nederland wil niet opdraaien voor het pensioen van andere Nederlanders! Ik niet, tenminste.
Trouwens, waarom wordt iedereen geïndoctrineerd dat je niet kunt leven zonder aanvullend pensioen? Ik ken meerdere ouderen die geld OVER houden van hun AOW zonder aanvullend pensioen! Je krijgt zoveel toeslagen, dat het leven helemaal niet verkeerd is met alleen AOW.
Dat zie ik ook ja als ik als Nederlander hier in India loop dan zou ik geen uitkeringstrekker in Nederland willen zijn zelfs geen AOW er, ik zie een Euro die in waarde gelijk is aan de roepiequote:Op zondag 3 juni 2012 12:27 schreef sittingtuck het volgende:
Kan iemand me vertellen of deze man: http://www.businessinsider.com/raoul-pal-the-end-game-2012-6
'gewoon' een ongekende en grondige economische herschikking voorspelt of een soort 'book of Eli' tafereel?
Ben niet erg economisch onderlegd en kan het daarom niet goed op waarde schatten, maar krijg er een uitermate onheilspellend gevoel van.
Je zou liever van het equivalent van 2 US $ per dag in rupees (als je al een bron van inkomen als dagarbeider, of uit je directe familie hebt) willen rondkomen, met een voedselinflatie van rond de 20% per jaar?quote:Op zondag 3 juni 2012 13:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat zie ik ook ja als ik als Nederlander hier in India loop dan zou ik geen uitkeringstrekker in Nederland willen zijn zelfs geen AOW er, ik zie een Euro die in waarde gelijk is aan de roepie
Ik moest even googelen wat je met Book of Eli tafarelen bedoelt, maar de maker van dat powerpointje gebruikt eigenlijk gewoon een hoop poeha om het volgende verhaal te vertellen:quote:Op zondag 3 juni 2012 12:27 schreef sittingtuck het volgende:
Kan iemand me vertellen of deze man: http://www.businessinsider.com/raoul-pal-the-end-game-2012-6
'gewoon' een ongekende en grondige economische herschikking voorspelt of een soort 'book of Eli' tafereel?
Ben niet erg economisch onderlegd en kan het daarom niet goed op waarde schatten, maar krijg er een uitermate onheilspellend gevoel van.
Maar die dude van die PP bedoelt vooral dat we gewoon helemaal in elkaar gaan klappen.quote:Op zondag 3 juni 2012 13:54 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik moest even googelen wat je met Book of Eli tafarelen bedoelt, maar de maker van dat powerpointje gebruikt eigenlijk gewoon een hoop poeha om het volgende verhaal te vertellen:
[ afbeelding ](klik voor vergroting)
Economische herschikking dus. Mondiale verhoudingen keren weer terug (om waarschijnlijk over enkele honderden jaren weer in 'ons' voordeel terug te keren). Dat lijkt erg, maar is het niet. In de westerse wereld is er namelijk nog steeds groei en blijven we er met zijn allen over langere termijn (d.w.z. fluctuaties op korte termijn niet meerekenend) op vooruit gaan, alleen is er in de emerging markets momenteel veel meer groei dan hier waardoor zij een groter gedeelte van (net zo goed groter wordende) taart claimen.
Ergens sinds de 19e eeuw rulen wij economisch gezien de world, maar dat loopt nu wel een beetje op haar einde ja dus dat zou je als een 'end game' kunnen zien maar daar is niets apocalyptisch aan ofzo (dat bedoelde je toch met book of Eli?).
Waarom zou dat in godsnaam gebeuren?quote:Op zondag 3 juni 2012 14:49 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Maar die dude van die PP bedoelt vooral dat we gewoon helemaal in elkaar gaan klappen.
Uit de aflossing uit staatsobligaties die in euro's gelden !!!!!!quote:Op zondag 3 juni 2012 15:16 schreef Igen het volgende:
. Neem nou de pensioenfondsen. Men spaart geld, dat moet ergens geparkeerd worden en wordt o.a. lekker veilig in staatsobligaties belegd. Als de fondsen uiteindelijk netto moeten gaan uitkeren, moet dat dus gefinancierd worden uit de opbrengsten van de aflossing van staatsobligaties d.m.v. belastingopbrengsten.
Er komt een masterplan, licht blijft aan.quote:BERLIJN (AFN) - De Europese instellingen werken aan een masterplan voor de redding van de eurozone en een uitweg uit de crisis. In het plan is een optie opgenomen waarin voor een deel van de Europese Unie andere regels zouden gaan gelden, zo meldde zondag de krant Welt am Sonntag.
De maatregelen worden uitgewerkt door het hoofd van de Europese Centrale Bank Mario Draghi, president van de Europese Unie Herman van Rompuy, EU-Commissievoorzitter Jose Manuel Barroso en voorzitter van de eurogroep Jean-Claude Juncker. Het plan zou eind juni tijdens een EU-top worden besproken, schrijft de krant op basis van Europese bronnen.
Het 'masterplan' zou een definitieve uitweg uit de crisis moeten wijzen. ,,In de rest van de wereld vraagt men 'waar willen jullie naar toe?'. Het plan moet daar een antwoord op geven'', aldus een van de bronnen.
Opties die worden overwogen zijn meer macht voor Europese instellingen, een Europees toezichtsorgaan voor de bankensector,de harmonisatie van het begrotings-, belastings- en buitenlandsbeleid van de EU-lidstaten en hervormingen van de sociale programma's.
lapmiddelen.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:14 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Er komt een masterplan, licht blijft aan.
praatjesmakerquote:Op zondag 3 juni 2012 18:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lapmiddelen.
Een grotere % schuldenratio voor het zuiden dan voor het noorden en een bankenunie die alle obligaties opkoopt , dat is gewoon aftellen naar de grote BOEM
DE enge oplossing is een volledige politieke unie asap of een splitsing in een Noord en Zuid unie of allemaal terug naar de eigen munt en Eurogebruikers worden
Dat is een goed argumentquote:
als ik zo lees wat je allemaal uitkraamt is deze wel een goede benaming. Er zijn meer oplossingen mogelijk dan jij doet denken...quote:
nee helaas nietquote:Op zondag 3 juni 2012 18:29 schreef Baltazar69 het volgende:
[..]
als ik zo lees wat je allemaal uitkraamt is deze wel een goede benaming. Er zijn meer oplossingen mogelijk dan jij doet denken...
Uit jouw vingers hilarisch, en niet te kortquote:
Vraag je nog even na in Hyderbad hoe Andhra Pradesh dat geregeld heeft t.o.v. Delhi?quote:Op zondag 3 juni 2012 18:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee helaas niet
Geen volledige politiek unie, dan geen muntunie
Wat ik weet en gelezen heb, is er een regering en een begroting en een fiscaal beleid en een parlementquote:Op zondag 3 juni 2012 18:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Vraag je nog even na in Hyderbad hoe Andhra Pradesh dat geregeld heeft t.o.v. Delhi?
in mijn leven heb ik al vroeg geleerd; never argue a fool. Ik laat het bij deze dan ook aan andere over...quote:Op zondag 3 juni 2012 18:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wat ik weet en gelezen heb, is er een regering en een begroting en een fiscaal beleid en een parlement
Hetzelfde als Rusland eigenlijk
Voor India is waterschaarste een groter probleem dan frauderende deelstaten
Maar Duitsland gaat niet de portemonnee openzetten voor Italie (maffialand) dat geloof ik nooit
Wanneer de Duitsers kunnen voorkomen dat hun eigen Landesbanken dan niet gaan omvallen, betaald de Europese penningmeester vast wel.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar Duitsland gaat niet de portemonnee openzetten voor Italie (maffialand) dat geloof ik nooit
is onmogelijk in de werelds van michaelmoore s en co.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:50 schreef KneeDeep het volgende:
Wanneer de Duitsers kunnen voorkomen dat hun eigen Landesbanken dan niet gaan omvallen, betaald de Europese penningmeester vast wel.
quote:Op zondag 3 juni 2012 18:49 schreef Baltazar69 het volgende:
[..]
in mijn leven heb ik al vroeg geleerd; never argue a fool. Ik laat het bij deze dan ook aan andere over...
wie is de Europese penningmeester ????quote:Op zondag 3 juni 2012 18:50 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Wanneer de Duitsers kunnen voorkomen dat hun eigen Landesbanken dan niet gaan omvallen, betaald de Europese penningmeester vast wel.
Hophop, die laptop dichtklappen, je kamertje af, het vliegtuig in, en praten met de mensen. Het is nog niet te laat om van die wereldvreemheid en -haat af te komen.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wat ik weet en gelezen heb, is er een regering en een begroting en een fiscaal beleid en een parlement
Hetzelfde als Rusland eigenlijk
Voor India is waterschaarste een groter probleem dan frauderende deelstaten
Ik denk trouwens niet dat dat zou helpen, hij word aldaar eerder een soort van priester die andere gaat bekeren dat een muntunie enkel kan met een politieke unie enz...quote:Op zondag 3 juni 2012 18:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hophop, die laptop dichtklappen, je kamertje caravan af, het vliegtuig in, en praten met de mensen. Het is nog niet te laat om van die wereldvreemheid en -haat af te komen.
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)-door-splitsing.aspx (op verzoek van Kaas-quote:Plan redding euro door 'splitsing'
BERLIJN (AFN) - De Europese instellingen werken aan een masterplan voor de redding van de eurozone en een uitweg uit de crisis. In het plan is een optie opgenomen waarin voor een deel van de Europese Unie andere regels zouden gaan gelden, zo meldde zondag de krant Welt am Sonntag.
De maatregelen worden uitgewerkt door het hoofd van de Europese Centrale Bank Mario Draghi, president van de Europese Unie Herman van Rompuy, EU-Commissievoorzitter Jose Manuel Barroso en voorzitter van de eurogroep Jean-Claude Juncker. Het plan zou eind juni tijdens een EU-top worden besproken, schrijft de krant op basis van Europese bronnen.
Het 'masterplan' zou een definitieve uitweg uit de crisis moeten wijzen. ,,In de rest van de wereld vraagt men 'waar willen jullie naar toe?'. Het plan moet daar een antwoord op geven'', aldus een van de bronnen.
Opties die worden overwogen zijn meer macht voor Europese instellingen, een Europees toezichtsorgaan voor de bankensector,de harmonisatie van het begrotings-, belastings- en buitenlandsbeleid van de EU-lidstaten en hervormingen van de sociale programma's.
Komt geen Duitser in voor. Zonder handtekening van Merkel kan iedere plan om de Euro te redden in de prullenbak.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:57 schreef Scrummie het volgende:
[..]
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)-door-splitsing.aspx (op verzoek van Kaas-)
Ben benieuwd of we hier wel over mogen stemmen. Ik mag het hopen.
De EU houdt niet van Democratie, dus ik denk het niet, maakt trouwens niet uit, zal niet helpenquote:Op zondag 3 juni 2012 18:57 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Oh, zie net dat dit al besproken werd. Sorry!
Merkel is de enige die geld verdient en de knip mooi dicht houdt voor Italië en de Grieken die de komende jaren hun halve bevolking met pensioen wil sturen op kosten van Duitslandquote:Op zondag 3 juni 2012 19:00 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Komt geen Duitser in voor. Zonder handtekening van Merkel kan iedere plan om de Euro te redden in de prullenbak.
kom, en nu een nietszeggende copy paist van een Telegraaf column door een hobbyist, je kunt het!quote:Op zondag 3 juni 2012 19:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De EU houdt niet van Democratie, dus ik denk het niet, maakt trouwens niet uit, zal niet helpen
En voor de liefhebbers
nou vooruit dan, maar ik ga stoppen want moet nog wat lezen, dus ik eigenlijk geen tijd voor de simplistische VSEU dromersquote:Op zondag 3 juni 2012 19:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
kom, en nu een nietszeggende copy paist van een Telegraaf column door een hobbyist, je kunt het!
.quote:vr 01 jun 2012, 16:59
De Verenigde Staten van Europa
AMSTERDAM - Om de toekomst van de EU en de eurozone beter te begrijpen is het noodzakelijk om te kijken naar de oorsprong. In dat licht heb ik recent het boek The Great Deception van Booker&North aangeschaft die boordevol waardevolle informatie en inzichten staat. Één daarvan betreft het ontstaan van het idee van een verenigd Europa en hoe de bedenkers dat dachten te bewerkstelligen
Jammer dat je geen tijd voor realisten/realisme hebt, ik had nog wel op wat dogmatisch gedram over huurwaardeforfait en woningbouwcorporaties gehoopt, maar gelukkig is het elke derde post* prijs dus hoef ik niet ver te zoeken.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou vooruit dan, maar ik ga stoppen want moet nog wat lezen, dus ik eigenlijk geen tijd voor de simplistische VSEU dromers
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_van_Europa__.html
[..]
.
Merkel is degene die de politieke achtergrond van de EU begrijpt, en op waarde weet te waarderen, en bovendien degene die verantwoording erover mag afleggen als ze de wereldeconomie op de knieeen dwingt - en ze weet dat Duitsland niet immuum is (Nederland nog minder trouwens).quote:Op zondag 3 juni 2012 19:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Merkel is de enige die geld verdient en de knip mooi dicht houdt voor Italië en de Grieken die de komende jaren hun halve bevolking met pensioen wil sturen op kosten van Duitsland
Laat ze maar geld lenen tegen 7 of 8 procent van de Noordelijke banken die 1000 miljard hebben geleend tegen 1% , de Zuidelijke banken zijn er allemaal al aan
http://www.economie.nl/bl(...)or-de-zoveelste-keerquote:Uur u voor de Eurozone, voor de zoveelste keer
03 juni 2012 — auteur: Bas Jacobs
Afgelopen maanden heb ik weinig geblogd over de Eurocrisis. Na een paar diep teleurstellende Eurotoppen afgelopen december had ik het helemaal gehad. Maar vrijdag kwamen er twee nare berichten die me weer in de pen deden kruipen.
De werkloosheid heeft in de Eurozone een nooit eerder hoogtepunt bereikt van 11 procent. Er tekent zich een grote depressie af in Zuid-Europa. Een hele generatie jongeren verliest daar toekomstperspectief.
Ik heb zo'n aardig wat gulden in aandelen in de VS geïnvesteerd in 2001.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:59 schreef Kaas- het volgende:
[ afbeelding ]
www.finance.yahoo.com
Zo bekeken staat de euro er t.o.v. de US dollar eigenlijk best goed voor.
Hij zegt ook niet dat dat het einde van de wereld is of tenminste niet voor altijd. Het is alleen een reset van het systeem en dan komt er iets anders. Maarja je valt wel even een hoop jaren terug economisch.quote:Op zondag 3 juni 2012 15:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarom zou dat in godsnaam gebeuren?
Onze productiecapaciteiten en de kennis en vaardigheden van onze bevolking zijn allemaal heel reëel. Zelfs bij een 'reset' is het dus onzin dat we weer helemaal vanaf nul, vanaf oertijdniveau, opnieuw zouden moeten beginnen.
Het is toch vooral een vestzak-broekzak-verhaal, bedenk ik me ineens. Neem nou de pensioenfondsen. Men spaart geld, dat moet ergens geparkeerd worden en wordt o.a. lekker veilig in staatsobligaties belegd. Als de fondsen uiteindelijk netto moeten gaan uitkeren, moet dat dus gefinancierd worden uit de opbrengsten van de aflossing van staatsobligaties d.m.v. belastingopbrengsten. Is het zo'n ramp als die tussenstappen door een 'reset' wegvallen?
Nou ja, op dia 30 zegt hij dat we misschien wel 3000 jaar terug in de tijd gaan qua ontwikkeling.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:43 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Hij zegt ook niet dat dat het einde van de wereld is of tenminste niet voor altijd. Het is alleen een reset van het systeem en dan komt er iets anders. Maarja je valt wel even een hoop jaren terug economisch.
Of zijn argumentatie verder klopt moet je niet aan mij vragen.
3000 jaar? Dat is nog in geen enkele oorlog of crisis voorgekomen. We gaan dus terug naar het vroege IJzertijd? Investeren in ijzer dan, zou ik zeggen. Om primitieve pijlpunten en speren van te maken.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou ja, op dia 30 zegt hij dat we misschien wel 3000 jaar terug in de tijd gaan qua ontwikkeling.
Nope. Die indruk wekt die slide inderdaad, maar op de pagina waarnaar gelinkt wordt staat extra uitleg over diezelfde quote, juist om die verwarring te voorkomen. Hij bedoelt ermee dat we zoveel jaar teruggaan qua economisch landschap in de zin van 'welke landen een beetje de grote jongens zijn wereldwijd'. Vandaar dat ik op pagina 2 ook die grafiek plaatste.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou ja, op dia 30 zegt hij dat we misschien wel 3000 jaar terug in de tijd gaan qua ontwikkeling.
Toch is dit nog steeds niet die splitsing waar men recht op heeft en nodig is, beurzen zullen hier niet positief op reagerenquote:Op zondag 3 juni 2012 18:57 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Oh, zie net dat dit al besproken werd. Sorry!
Oe, tricky, zowaar een bewering die getoetst kan wordenquote:Op zondag 3 juni 2012 21:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Toch is dit nog steeds niet die splitsing waar men recht op heeft en nodig is, beurzen zullen hier niet positief op reageren
Dat laatste dus (het zou een gotspe zijn als ze niet alle scenario's zouden onderzoeken en voorbereiden).quote:Op zondag 3 juni 2012 21:26 schreef LXIV het volgende:
Snap ik het niet of is een splitsing van de euro een de-facto einde van de monetaire unie? Of zitten we straks met 16 verschillende euro's (maar allemaal nog wel euro genoemd, dus een unie?).
Zoals ik het artikel lees worden diverse mogelijkheden en scenario's onderzocht. Eigenlijk geen nieuws dus, want het zou wat zijn als dit niet het geval was.
In het FD stond wel een goed artikel over de structurele weeffout in de euro (hier ook al genoemd, zelfde als vaste wisselkoersen) en waarom dit dus nooit goed kon komen. Enige oplossing zou een fiscale unie zijn, wat natuurlijk geen optie is voor Duitsland c.s. Dus eigenlijk is de ondergang van de euro onvermijdelijk. De vraag is alleen hoe dit zo goedkoop mogelijk te doen.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat laatste dus (het zou een gotspe zijn als ze niet alle scenario's zouden onderzoeken en voorbereiden).
Het is absoluut een optie voor Duitsland c.s.. Het is zelfs de enige optie, imho.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
In het FD stond wel een goed artikel over de structurele weeffout in de euro (hier ook al genoemd, zelfde als vaste wisselkoersen) en waarom dit dus nooit goed kon komen. Enige oplossing zou een fiscale unie zijn, wat natuurlijk geen optie is voor Duitsland c.s. Dus eigenlijk is de ondergang van de euro onvermijdelijk. De vraag is alleen hoe dit zo goedkoop mogelijk te doen.
Zoals ik het begrijp gaat het artikel niet over een splitsing van de euro, maar over een 'splitsing' van de EU in twee delen: een deel zonder euro waar de regels zo zijn zoals nu, en de eurozone met een veel verder gaande politieke integratie.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:26 schreef LXIV het volgende:
Snap ik het niet of is een splitsing van de euro een de-facto einde van de monetaire unie? Of zitten we straks met 16 verschillende euro's (maar allemaal nog wel euro genoemd, dus een unie?).
Zoals ik het artikel lees worden diverse mogelijkheden en scenario's onderzocht. Eigenlijk geen nieuws dus, want het zou wat zijn als dit niet het geval was.
last van de jetlag , altijd een probleem bij me, zal morgen wel gapen worden, nog een dagje en dan gaat het beterquote:Op zondag 3 juni 2012 21:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Oe, tricky, zowaar een bewering die getoetst kan worden
Let je wel een beetje op het fictieve tijdsverschil, zo wordt die baggerkloon natuurlijk nooit geloofwaardig (laat staan de inhoud)
Dat betekent fiscale overdracht naar Zuid-Europa. For ever.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het is absoluut een optie voor Duitsland c.s.. Het is zelfs de enige optie, imho.
Ok. Je mag dan dus kiezen of je eurolid bent of eu-lid zonder euro. En als je de euro wil hebben moet je aan allerlei regelgeving voldoen. Wat is dan het verschil met het uit de euro knikkeren van Griekenland zonder ze uit de EU te gooien? Dat komt toch op hetzelfde neer?quote:Op zondag 3 juni 2012 21:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Zoals ik het begrijp gaat het artikel niet over een splitsing van de euro, maar over een 'splitsing' van de EU in twee delen: een deel zonder euro waar de regels zo zijn zoals nu, en de eurozone met een veel verder gaande politieke integratie.
De andere optie is de economische versie van de tweede wereldoorlogquote:Op zondag 3 juni 2012 21:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat betekent fiscale overdracht naar Zuid-Europa. For ever.
De andere optie is exit euro. Of dit nu op termijn gebeurt of meteen.
Als ze dat gaan doen, laat ze het dan ook voor de volle 100% doen.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De andere optie is de economische versie van de tweede wereldoorlog
Althans zo zal de rest van de wereld deze vorm van onverantwoordelijkheid en koude voeten opvatten. De stekker eruit trekken met een groot risico op een lange recessie op Deutschlands konto is simpelweg geen optie. Als Nederlandje alleen doormodderen met een overgrote financiele sector ook niet trouwens, dus zowel Nederland als Duitsland zullen in de euro blijven, imho.
Duitsland heeft de Euro gestart, ze het steunen ook, alle poppekast ten spijt.
Helemaal eensch, hoor.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ze dat gaan doen, laat ze het dan ook voor de volle 100% doen.
Nu is het net alsof er een brand woedt die met euro's geblust moet worden. Dan kun je snel en voldoende euro's gebruiken om het onder controle te krijgen of het opgeven en de boel af laten fikken.
Er ongemotiveerd een paar honderd miljard tegenaan gooien, zodat de boel uiteindelijk toch affikt, maar je die 100 miljard ook kwijt bent lijkt me de minst gunstige variant.
Verder is dit hele probleem natuurlijk maar gering tov veel van de andere problemen waarmee Europa de afgelopen eeuw mee geconfronteerd is, dus het zal best wel goedkomen. Een terugval naar de vroege IJzertijd zie ik zo snel niet gebeuren.
Dat zou best kunnen. Niet eens zo slecht, want natuurlijk heeft ook Duitsland c.s. profijt bij een consumerend Zuid-Europa. Het scenario van de absolute markt-believers (niks doen en de boel dus laten instorten en bij 0 opnieuw beginnen) is ook voor Duitsland sub-optimaal. Kost ze uiteindelijk nog meer, nog los van alle politieke ellende (instabiliteit t/m burgeroorlogen) die dit oplevert)quote:Op zondag 3 juni 2012 22:10 schreef Drugshond het volgende:
Denk dat die Eurobonds er toch gaan komen, met on top een verdeelsleutel / ECB rating.
• Landen die kloten betalen meer rente.
• Landen die in de mars lopen betalen minder rente.
De verdeelsleutel is dan minder markt gestuurd/ingegeven, maar meer met een weegfactor op politieke daadkracht (ECB beheerd de rode draad van Europa).
----------------
Mjah....snap deze keuze nog wel. Het is wel een hapje uit de politiek. De hard-non-EU-roeptoeters betalen straks de rekening (dat maakt het wel USSR). Anderzijds door de markt te laten bepalen is alleen hedgen op probleemlanden (die uitkomst valt ook slecht).
hele goede oplossing eigenlijk.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat is wel een hele goede oplossing wellicht! . Eurobonds worden uitgegeven door bv de ECB en aan de hand vanvan tevoren gemaakte afspraken moet een land strafrente betalen, of krijgt het juist een beloning. Dus je kan dan een variabel prijsbeleid voeren, terwijl de centrale organisatie de marktprijs betaalt. Je kunt dan landen straffen voor slecht beleid, maar ze kunnen niet kapot gespeculeerd worden door de markt.
Idd. Dan heb je meteen een instrument om het gewenste gedrag af te dwingen.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat is wel een hele goede oplossing wellicht! . Eurobonds worden uitgegeven door bv de ECB en aan de hand vanvan tevoren gemaakte afspraken moet een land strafrente betalen, of krijgt het juist een beloning. Dus je kan dan een variabel prijsbeleid voeren, terwijl de centrale organisatie de marktprijs betaalt. Je kunt dan landen straffen voor slecht beleid, maar ze kunnen niet kapot gespeculeerd worden door de markt.
Die triade geldt denk ik zon beetje voor elk land.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Idd. Dan heb je meteen een instrument om het gewenste gedrag af te dwingen.
Overigens is structurele hervormingen invoeren makkelijker gezegd dan gedaan, want ook in Nederland zie je dat dit door allerlei gevestigde belangen eigenlijk niet gebeurt. De nood is hier natuurlijk ook minder hoog, maar toch. En naar mijn mening zijn structurele hervormingen (versus belastingverhogen en uitgaven snijden) de enige weg uit de crisis.
Ja, alleen hebben Zuid-Europese landen hier meer moeite mee dan Noord-Europese landen, lijkt het wel. Er zijn zo voor ieder land daar tien maatregelen te noemen die niet eens geld kosten, maar die de economische situatie daar meteen verbeteren. Waar uiteindelijk iedereen toch van profiteert.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:21 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Die triade geldt denk ik zon beetje voor elk land.
En onze pensioenfondsen ook weer blij rente staat weer hoger.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen. Niet eens zo slecht, want natuurlijk heeft ook Duitsland c.s. profijt bij een consumerend Zuid-Europa. Het scenario van de absolute markt-believers (niks doen en de boel dus laten instorten en bij 0 opnieuw beginnen) is ook voor Duitsland sub-optimaal. Kost ze uiteindelijk nog meer, nog los van alle politieke ellende (instabiliteit t/m burgeroorlogen) die dit oplevert)
Tot zover zitten we nog steeds heel aardig in het scenario van "de dag dat de Euro viel". Alleen duurt het wat langer dan geplanned.
(die documentaire eindigde met veel meer bevoegdheden voor Europa)
Als we dan toch verder moeten met de Euro is dit misschien wel de beste oplossing.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:24 schreef Drugshond het volgende:
[..]
En onze pensioenfondsen ook weer blij rente staat weer hoger.
Denk dat er weinig anders op zit. Zolang er maar goed aan de Meet-&-regel knoppen gedraaid gaat worden.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als we dan toch verder moeten met de Euro is dit misschien wel de beste oplossing.
Maar dat is in het scenario Griekenland helemaal vergeten en banken hadden vrijspel om alles in Z-Eu op rood te zetten. Bepaald de EU burger straks wie straks bij de ECB aan de knoppen gaat draaien ? Of krijgen we een we 2-layer parlement (soort van 1e vesus 2e kamer).quote:Op zondag 3 juni 2012 22:29 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Denk dat er weinig anders op zit. Zolang er maar goed aan de Meet-&-regel knoppen gedraaid gaat worden.
Democratische zeggenschap wordt teruggedraaid. Dat wordt als ongewenst beschouwd omdat het veel te traag, te inconsequent en te onzeker is.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:32 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Maar dat is in het scenario Griekenland helemaal vergeten en banken hadden vrijspel om alles in Z-Eu op rood te zetten. Bepaald de EU burger straks wie straks bij de ECB aan de knoppen gaat draaien ? Of krijgen we een we 2-layer parlement (soort van 1e vesus 2e kamer).
Blijft toch een vorm van moral hazard.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Je krijgt toch (fin/pol) cultuurclashes.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Democratische zeggenschap wordt teruggedraaid. Dat wordt als ongewenst beschouwd omdat het veel te traag, te inconsequent en te onzeker is.
Hoeveel effectiever kan een land (of Eurozone) aangestuurd worden door één man ipv dat iedere splinterpartij in ieder Europees land weer bezwaren kan uiten en iedereen terug naar de onderhandelingstafel kan sturen.
Goeiemorgen, de ecb is allang niet meer onafhankelijk met hun QE en liquiditeit kamikaza acties. Ook nooit geweest gezien de implicite gezegdhebbende Greece is same as Germany, cause we support eachother.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Cruciaal voor het overleven van de euro is dat de ECB een onafhankelijk instituut blijft! Tot nu toe heb ik ook nog steeds het idee dat ze dit ook zijn. Want ze durven wel te handelen op een manier die politici niet altijd even leuk vinden.
Hier de slideshow.quote:Former Hedge Funder Presents A Terrifying Vision Of THE END GAME
Everyday, we hear some pretty grim predictions about the markets and the economy. But this is one of the more comprehensive and most gloomy outlooks we've ever seen.
Raoul Pal expects a series of sovereign defaults, the "biggest banking crisis in world history", and asserts that we don't have many options to stop it.
Pal previously co-managed the GLG Global Macro Fund. He is also a Goldman Sachs alum. He currently writes for The Global Macro Investor, a research publication for large and institutional investors.
A note on the presentation; the last slide is not meant to suggest that we're going back to the economic activity of 3000 years ago. It refers to the 3000 year old trade links between the nations along the Indian Ocean, which Mr. Pal believes will be the center of world's opportunities. Just like the West 50 years ago, they have "...low debts, high savings and a young population".
Thanks to Raoul Pal for giving us permission to share his presentation.
http://www.businessinsider.com/raoul-pal-the-end-game-2012-6#
we gaan allemaal doodquote:Op zondag 3 juni 2012 23:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
Iemand dit al gezien?
[..]
Hier de slideshow.
http://www.businessinsider.com/raoul-pal-the-end-game-2012-6#-1
Wat denken we? Realistisch of doemdenkerij?
Ik snap niet waar mensen zich druk om maken, als er een bubble barst is die toch niet meer te houden en kunnen we beter achter de rug hebben.quote:
Voor gewone mensen is dat op zich geen probleem.quote:Op zondag 3 juni 2012 23:45 schreef Baltazar69 het volgende:
[..]
Ik snap niet waar mensen zich druk om maken, als er een bubble barst is die toch niet meer te houden en kunnen we beter achter de rug hebben.
Heb zelf ook me baan verloren in 2008, maar uiteindelijk komt het toch goed ook al ben je bang dat het ooit gebeurd. De pijn zit hem vooral in het denken niet aan te kunnen, als het eenmaal komt valt het allemaal mee.
Heb trouwens weer nieuwe baan gevonden na half jaar en een betere als eerst vind ik. Het komt allemaal goed in 99,99999% en komt het niet goed dan gaan we er allemaal aan. Big deal.
En dat geldt ook voor Nederland. Het is niet zo moeilijk om veranderingen door te voeren, maar men wíl gewoon niet echt. Daarom ben ik eigenlijk héél erg blij dat Europa zich er eindelijk eens echt mee begint te bemoeien, want onze regering(en) krijgen het blijkbaar zelf niet voor elkaar. Sterker nog, ze maken er keer op keer een potje van.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, alleen hebben Zuid-Europese landen hier meer moeite mee dan Noord-Europese landen, lijkt het wel. Er zijn zo voor ieder land daar tien maatregelen te noemen die niet eens geld kosten, maar die de economische situatie daar meteen verbeteren. Waar uiteindelijk iedereen toch van profiteert.
De Indische Oceaan als het middelpunt van de economische activiteit? Ja, Myanmar en Bangladesh zijn echt zeer vooruitstrevende landen, met een geweldige toekomst...quote:Op zondag 3 juni 2012 23:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
Iemand dit al gezien?
[..]
It refers to the 3000 year old trade links between the nations along the Indian Ocean, which Mr. Pal believes will be the center of world's opportunities. Just like the West 50 years ago, they have "...low debts, high savings and a young population".
Wat denken we? Realistisch of doemdenkerij?
Ik stem vóór.quote:Op maandag 4 juni 2012 05:33 schreef michaelmoore het volgende:
Het gaat steeds meer op de EUSSR lijken
ik was pas in Moscou, nou daar hebben ze knap de pest aan de leiders hoor, en daar is ook geen democratiequote:
Net was je nog in India, en nou was je ineens in Moskou? Je lijkt echt net op zo'n Australiër die ik in Japan heb ontmoet: overal op de wereld geweest, nergens echt iets vanaf weten van maar wel een bedweter van hier tot Tokio (alhoewel Tokio in dat concrete geval niet heel ver weg wasquote:Op maandag 4 juni 2012 12:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik was pas in Moscou, nou daar hebben ze knap de pest aan de leiders hoor, en daar is ook geen democratie
dat was drie weken terug.quote:Op maandag 4 juni 2012 12:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Net was je nog in India, en nou was je ineens in Moskou?
en in het Europeaans ??quote:Op maandag 4 juni 2012 12:54 schreef HiZ het volgende:
In het Nederlands heet die stad trouwens Moskou.
Tegen 0% lenen terwijl de inflatie >0% is verhoogt je net worth en je hoeft er niets voor te doen.quote:http://www.nu.nl/economie(...)-2-miljard-euro.html
Staat leent bijna gratis ruim 2 miljard euro
AMSTERDAM - De Nederlandse staat heeft maandag 2,15 miljard euro opgehaald met de heropening van twee kortlopende staatsleningen.
Er hoefde nauwelijks rente te worden geboden om de leningen aan de man te brengen.
De gemiddelde rente op een lening die 31 augustus afloopt kwam uit op nul procent. Met deze lening haalde de Staat 1,1 miljard euro op.
Een lening die op 27 december afloopt, bracht 1 miljard euro op. Hierover moet een gemiddelde rente van 0,014 procent worden betaald.
quote:ma 04 jun 2012, 14:37
'Spanje zal snel om hulp vragen'
door Ertan Basekin
AMSTERDAM - De financiële markten verwachten dat Spanje op zeer korte termijn zwicht voor de druk vanuit de financiële markten om een beroep te doen op het Europees noodfonds.
De spreadontwikkeling ten opzichte van Duitse, Franse en Nederlandse staatsobligaties is de afgelopen tijd opgelopen tot meer dan 450 basispunten. Spanje heeft dus heel snel hulp nodig'', zegt Simon Wiersma van ING Investment Office.
Spanje verkeert in zware financiële problemen en is daarmee een van de grootste oorzaken van de onrust op de financiële markten.
kennelijk stalt men het liever gratis, dan het te lenen aan Italie of Spanjequote:Op maandag 4 juni 2012 14:40 schreef Kaas- het volgende:
Nice, heeft zo'n crisisje toch ook weer zo zijn voordelen:
[..]
Tegen 0% lenen terwijl de inflatie >0% is verhoogt je net worth en je hoeft er niets voor te doen.![]()
Leuk van die boekhoudregeltjes,maar concreet hebben we er niets aan want die lening moest men wederom afsluiten omdat een andere lening afgelopen was, de overheid zou hun schulden geheel moeten terugbrengen ipv door te rollen.quote:Op maandag 4 juni 2012 14:40 schreef Kaas- het volgende:
Nice, heeft zo'n crisisje toch ook weer zo zijn voordelen:
[..]
Tegen 0% lenen terwijl de inflatie >0% is verhoogt je net worth en je hoeft er niets voor te doen.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat heb je verkeerd onthouden. Men adviseerde dat noodfonds enorm te verhogen tot een bedrag waarbij het zo'n indruk zou maken dat het niet meer nodig is. Maar dat hebben politici nagelaten en er is nu zo'n klein fondsje waar je niet veel mee kan als Spanje of Italie zou vallen.quote:Op maandag 4 juni 2012 14:56 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_hulp_vragen___.html
men zei toen dit maakt zo een enorme indruk dat het niet eens gebruikt zal worden.
En als Nederland nu weer 5 miljard moet storten voor de verkiezingen ???
[..]quote:Op maandag 4 juni 2012 15:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kennelijk stalt men het liever gratis, dan het te lenen aan Italie of Spanje.
Men gaat net zolang door tot dat men genoeg reden heeft om van de EU één politieke unie te maken.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:54 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ze blijven maar slepen met dat lijk. Wanneer gaat men nou eens beseffen dat de EU en eigenlijk het hele financiële systeem dood is?
Maar die schulden blijven bestaan. Wanneer doet de wereld de cijfertjes nou eens tegen elkaar wegstrepen? De pensioenen e.d. zijn toch al niets meer waard. Alleen zaken van echte waarde blijven dan over en dan kunnen we weer opnieuw beginnen.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:56 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Men gaat net zolang door tot dat men genoeg reden heeft om van de EU één politieke unie te maken.
en dan ben ik mijn gespaarde pensioen kwijt??quote:Op maandag 4 juni 2012 18:59 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Maar die schulden blijven bestaan. Wanneer doet de wereld de cijfertjes nou eens tegen elkaar wegstrepen? De pensioenen e.d. zijn toch al niets meer waard. Alleen zaken van echte waarde blijven dan over en dan kunnen we weer opnieuw beginnen.
Dat ben je vroeg of laat toch wel.quote:Op maandag 4 juni 2012 19:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan ben ik mijn gespaarde pensioen kwijt??
30 jaar van extra bijsparen
mafjoekel
Geef zelf maar je auto of je salaris of zoquote:
Ik heb het er niet over om het aan Griekenland te geven. Ik heb het over een reset van dit systeem. En ja, dan wordt het een zooitje en het gaat pijn doen... dát probeert men nu zo angstvallig te voorkomen, maar uiteindelijk gebeurt het toch wel. Men maakt het alleen nog erger door maar door te blijven gaan met een systeem dat eigenlijk al in elkaar is gestort.quote:Op maandag 4 juni 2012 19:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
geef jij je spaargeld maar aan griekenland
dat zulje wel niet hebben
bij een reset van het systeem hoef je niets weg te strepen want dan is geld en schuld niets waardquote:Op maandag 4 juni 2012 19:06 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik heb het er niet over om het aan Griekenland te geven. Ik heb het over een reset van dit systeem. En ja, dan wordt het een zooitje en het gaat pijn doen... dát probeert men nu zo angstvallig te voorkomen, maar uiteindelijk gebeurt het toch wel. Men maakt het alleen nog erger door maar door te blijven gaan met een systeem dat eigenlijk al in elkaar is gestort.
Wat wel opvallend is zijn de gevolgen van sterkere politieke samenwerking in de eurozone ten opzichte van de rest van de EU. Het komt in feite neer op een grotere tweedeling in de Unie. Iets wat niet helemaal strookt met de raison d'etat van Europese integratie.quote:
Precies... dan wordt het tegenover elkaar weggestreept. Schuld vs vermogen. Alleen zaken van echte waarde blijven dan over. Zal niet fijn zijn, maar misschien wel beter dan lijdend toe te moeten zien hoe ze de boel nog verder op aan het blazen zijn en de boel straks toch wel klapt. Mondiaal.quote:Op maandag 4 juni 2012 19:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
bij een reset van het systeem hoef je niets weg te strepen want dan is geld en schuld niets waard
je stelt voor dat we jouw hypotheek wegstrepen en je je huis mag houden of watquote:Op maandag 4 juni 2012 19:06 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik heb het er niet over om het aan Griekenland te geven. Ik heb het over een reset van dit systeem. En ja, dan wordt het een zooitje en het gaat pijn doen... dát probeert men nu zo angstvallig te voorkomen, maar uiteindelijk gebeurt het toch wel. Men maakt het alleen nog erger door maar door te blijven gaan met een systeem dat eigenlijk al in elkaar is gestort.
Bij de Duitse hyperinflatie van 1923 was dat wel wat in de praktijk gebeurde.quote:Op maandag 4 juni 2012 19:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
je stelt voor dat we jouw hypotheek wegstrepen en je je huis mag houden of wat
nou, snel goud kopen dan maarquote:Op maandag 4 juni 2012 20:05 schreef J0kkebr0k het volgende:
Natuurlijk wil niemand een reset, maar ik ben bang dat ie vroeg of laat toch wel komt. Dit systeem kan alleen werken als er altijd sprake blijft van economische groei en we weten allemaal dat dit niet oneindig door kan blijven gaan.
Maar goed, ik sta niet te springen om mee te mogen maken dat de boel wereldwijd ineenstort.
Dan komen ze wel met bijv. een overdrachtsbelasting voor goud, als de boel echt instort.quote:
ok dan grote hypotheek nemen duur huis kopen en al je geld omzetten in fysiek goud en diep in het bos begravenquote:Op maandag 4 juni 2012 20:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan komen ze wel met bijv. een overdrachtsbelasting voor goud, als de boel echt instort.
met een reset? ja.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:14 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Je doet er nogal lacherig over. Betekent dit dat je denkt dat het allemaal wel los zal lopen?
denk het wel, hooguit wordt de Yuan de standaard wereldmuntquote:Op maandag 4 juni 2012 20:14 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Je doet er nogal lacherig over. Betekent dit dat je denkt dat het allemaal wel los zal lopen?
eigenlijk is dat nog beter dan 1 groot europa als het doel is oorlog voorkomenquote:Op maandag 4 juni 2012 20:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
denk het wel, hooguit wordt de Yuan de standaard wereldmunt
Ben ik spekkoper.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
denk het wel, hooguit wordt de Yuan de standaard wereldmunt
ah je hebt de koffie gepakt en zit mijn post historie door te nemen?quote:Op maandag 4 juni 2012 20:26 schreef monkyyy het volgende:
Jullie vergeten dat er ook zombies komen als de wereld vergaat, hou daar ook rekening mee.
geld is een middel om makkelijk mee te ruilen. juist geld heeft specialisatie gebracht en is een enorme boost voor nieuwe ontwikkelingen.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:27 schreef Scrummie het volgende:
Een reset zou de weg juist ook in veel opzichten open zetten; olie is niet meer het belangrijkste > ik weet 100% zeker dat er binnen afzienbare tijd auto's op water gaan rijden; goed voor het milieu, goedkoop, de olie word niet meer opgemaakt en geconsumeerd alsof het niets is.
Let op he mensen, ondanks dat de mensheid de afgelopen 100 jaar eigenlijk in een soort sneltrein is gaan rijden, is het belangrijkste wat ons tegenhoud in nog inventiever zijn; geld!
Misschien zou een reset van het systeem in den beginne zwaar klote zijn, en zou het met veel moeite en criminaliteit gepaard gaan, ik denk 'on the long run' dat het een betere oplossing is dan waar we nu mee aanmodderen. Geld is veel te machtig geworden.
In essentie; ja! Maar; olie maatschappijen bijvoorbeeld, de farmaceutische industrie, zijn 2 voorbeelden die ontwikkeling van auto's op water, en medicatie, domweg tegenhouden. Dat staat vast.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:28 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
geld is een middel om makkelijk mee te ruilen. juist geld heeft specialisatie gebracht en is een enorme boost voor nieuwe ontwikkelingen.
ja, kijk naar china, dat is communistisch en zie hoeveel nieuwe medicijnen daar zijn ontwikkeld. zoiets?quote:Op maandag 4 juni 2012 20:31 schreef Scrummie het volgende:
[..]
In essentie; ja! Maar; olie maatschappijen bijvoorbeeld, de farmaceutische industrie, zijn 2 voorbeelden die ontwikkeling van auto's op water, en medicatie, domweg tegenhouden. Dat staat vast.
Nee, chinese thee en fortune cookies.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ah je hebt de koffie gepakt en zit mijn post historie door te nemen?![]()
Bron: http://www.marketwatch.co(...)12-06-03?siteid=bnbhquote:Europe has 3 months to address crisis: Soros
Euro will stay intact as Germany does just enough
By Deborah Levine, MarketWatch
NEW YORK (MarketWatch) — The European Union has three months to address its financial crisis before the markets stop giving it time, but in the end the euro is likely to remain, said George Soros, chairman of Soros Fund Management LLC.
Europe is struggling with a fundamental flaw of its original design: that’s it’s a monetary and economic union but not a political or fiscal one, Soros said at the Festival of Economics in Trento, Italy, according to remarks posted Sunday on Soros’s website.
The solution will require European deposit insurance to stem the outflows of deposits already being seen from peripheral countries’ banks, he said. It will also require allowing banks to access direct financing from the European Stability Mechanism — the region’s permanent bailout mechanism which currently is designed to be tapped by sovereign governments.
That will need to go hand-in-hand with euro zone-wide supervision and regulation, he said. Read Soros’ remarks.
“The heavily indebted countries need relief on their financing costs. There are various ways to provide it but they all need the active support of the Bundesbank and the German government,” Soros said.
The challenge will be convincing Germans that it’s in their interest to take those steps, he said.
“Nothing can be done without German support,” he said.
Soros said he expects that the Greek public, in June 17 elections,, “will be sufficiently frightened by the prospect of expulsion from the European Union” that it will lead to a government willing to abide by the current agreement,” he said. “But no government can meet the conditions so that the Greek crisis is liable to come to a climax in the fall.”
“By that time, the German economy will also be weakening so that Chancellor Merkel will find it even more difficult than today to persuade the German public to accept any additional European responsibilities,” he said,
At the summit at the end of this month, authorities will likely announce a set of proposals that will cover all the bases but “offer only the minimum on which the various parties can agree, while what is needed is a convincing commitment to reverse the trend,” Soros said.
“That means the measures will again offer some temporary relief but the trends will continue. But we are at an inflection point. After the expiration of the three months’ window the markets will continue to demand more but the authorities will not be able to meet their demands.”
“The likelihood is that the euro EURUSD +0.60% will survive because a breakup would be devastating not only for the periphery but also for Germany,” he said. Read about euro, currency markets.
Germany would be left with large unenforceable claims against the periphery countries, he said.
“A return to the Deutschemark would likely price Germany out of its export markets — not to mention the political consequences. So Germany is likely to do what is necessary to preserve the euro — but nothing more.”
Deborah Levine is a MarketWatch reporter, based in New York.
In water zit geen energie, dus daar kan een auto alvast niet op rijden. Ja, tenzij je er een kernfusiereactor in zet misschien.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:31 schreef Scrummie het volgende:
[..]
In essentie; ja! Maar; olie maatschappijen bijvoorbeeld, de farmaceutische industrie, zijn 2 voorbeelden die ontwikkeling van auto's op water, en medicatie, domweg tegenhouden. Dat staat vast.
Precies, ik heb net nog wat verder gekeken naar de hyperinflatie in Duitsland van 1923 en als één van de belangrijkste effecten werd genoemd dat de investeringen afnamen van >16% naar ~10% van het BNP.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:28 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
geld is een middel om makkelijk mee te ruilen. juist geld heeft specialisatie gebracht en is een enorme boost voor nieuwe ontwikkelingen.
Fout;quote:Op maandag 4 juni 2012 20:34 schreef Igen het volgende:
[..]
In water zit geen energie, dus daar kan een auto alvast niet op rijden. Ja, tenzij je er een kernfusiereactor in zet misschien.
Met geld ansich is ook niets mis. Het zijn de dubieuze constructies en de hebzucht er omheen die er voor gezorgd hebben dat we nu staan waar we staan. Ik zou graag zien dat de waarde van geld weer vertegenwoordigd wordt door iets als goud. Maar ook dat heeft natuurlijk keerzijden. Wie garandeert mij bijvoorbeeld dat men niet weer meer geld in omloop brengt dan dat er in goud aanwezig is?quote:Op maandag 4 juni 2012 20:28 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik garandeer je dat er meer geld in omloop is dan dat er goud is die dat dekt jaquote:Op maandag 4 juni 2012 20:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Met geld ansich is ook niets mis. Het zijn de dubieuze constructies en de hebzucht er omheen die er voor gezorgd hebben dat we nu staan waar we staan. Ik zou graag zien dat de waarde van geld weer vertegenwoordigd wordt door iets als goud. Maar ook dat heeft natuurlijk keerzijden. Wie garandeert mij bijvoorbeeld dat men niet weer meer geld in omloop brengt dan dat er in goud aanwezig is?
Ah, jij bent er zo eentje die blind alles gelooft wat op YouTube staat?quote:
Met zonnecellen met een zeer hoog rendement zou water wellicht een energiedrager kunnen zijn maar zover zijn we nog niet.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Ah, jij bent er zo eentje die blind alles gelooft wat op YouTube staat?
Het is een dikke hoax, en als je een beetje had opgelet bij natuur- en scheikunde op school dan had je dat ook zelf kunnen bedenken.
Nee hoor, niet zomaar alles.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Ah, jij bent er zo eentje die blind alles gelooft wat op YouTube staat?
Het is een dikke hoax, en als je een beetje had opgelet bij natuur- en scheikunde op school dan had je dat ook zelf kunnen bedenken.
Dat hoef je mij niet te vertellen.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik garandeer je dat er meer geld in omloop is dan dat er goud is die dat dekt ja
Denk je nou echt dat na een reset het systeem totaal veranderen zal? Dat er een soort Star Trek-achtige maatschappij voor in de plaats zal komen waarin geld is afgeschaft en niemand meer inhalig zal zijn? Communisme was een poging om dat te bereiken en dat mislukte gruwelijk. Honger naar macht is sterker dan idealen.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:27 schreef Scrummie het volgende:
Een reset zou de weg juist ook in veel opzichten open zetten; olie is niet meer het belangrijkste > ik weet 100% zeker dat er binnen afzienbare tijd auto's op water gaan rijden; goed voor het milieu, goedkoop, de olie word niet meer opgemaakt en geconsumeerd alsof het niets is.
Let op he mensen, ondanks dat de mensheid de afgelopen 100 jaar eigenlijk in een soort sneltrein is gaan rijden, is het belangrijkste wat ons tegenhoud in nog inventiever zijn; geld!
Misschien zou een reset van het systeem in den beginne zwaar klote zijn, en zou het met veel moeite en criminaliteit gepaard gaan, ik denk 'on the long run' dat het een betere oplossing is dan waar we nu mee aanmodderen. Geld is veel te machtig geworden.
Al het geld kan gedekt worden door goud, maar dan zal de waarde van dat goud aanzienlijk moeten stijgen.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik garandeer je dat er meer geld in omloop is dan dat er goud is die dat dekt ja
Gelukkig maar dat goud niet het enige van waarde is op de wereld. Zo vertegenwoordig de gehele Europese economie, met alle kennis, infrastructuur, fabrieken etc ook nog wat waarde om die euro te dekken.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 12:37 schreef wormtrein het volgende:
[..]
Al het geld kan gedekt worden door goud, maar dan zal de waarde van dat goud aanzienlijk moeten stijgen.
Dat soort dingen heeft Shell idd niet op de plank. Maar Shell koopt wel degelijk patenten die met duurzame energie te maken hebben en laten dit dan bewust wel op de plank liggen.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:46 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Met zonnecellen met een zeer hoog rendement zou water wellicht een energiedrager kunnen zijn maar zover zijn we nog niet.
Al die mensen die denken dat Shell zoiets op de plank heeft
Noem eens een voorbeeld?quote:Op woensdag 6 juni 2012 12:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat soort dingen heeft Shell idd niet op de plank. Maar Shell koopt wel degelijk patenten die met duurzame energie te maken hebben en laten dit dan bewust wel op de plank liggen.
of de euro dalenquote:Op dinsdag 5 juni 2012 12:37 schreef wormtrein het volgende:
[..]
Al het geld kan gedekt worden door goud, maar dan zal de waarde van dat goud aanzienlijk moeten stijgen.
Ik zie het meer als: toen lukte het niet, maar nu moeten ze wel. Een geluk bij een ongeluk.quote:Op woensdag 6 juni 2012 22:32 schreef Bombshell het volgende:
Ze hadden een federaal Europa moeten invoeren toen er geen crisis was. Maar dat was dat er nooit doorheen gekomen natuurllijk. Dus weet je wat we laten een crisis ontstaan zodat we het er toch dorrheen kunne drukken.
We worden gebruikt voor een zielloos, bij voorbaat gedoemd te mislukken experiment.quote:Op donderdag 7 juni 2012 03:30 schreef Lemans24 het volgende:
En ja, ik ga een federaal Europa zeker waarderen en ben blij dat ik zulke ingrijpende veranderingen van dichtbij kan meemaken. Of het nu goed of slecht gaat aflopen, we maken zo wel deel uit van een uniek stuk geschiedenis! Wie had dat gedacht na die voorspoedige, maar oh zo gezapige jaren na de wederopbouw?
Bron: NOSquote:Bondskanselier Merkel vindt dat de lidstaten van de Europese Unie stap voor stap meer bevoegdheden moeten overdragen aan Europa. Van een monetaire unie moeten we overgaan naar een politieke unie, zei ze vanochtend voor de Duitse televisie.
Ze wil daarbij niet wachten op landen die die stap nog niet willen maken. De zogenoemde bereidwillige landen zouden een kopgroep kunnen vormen om de integratie in Europa te versnellen.
De lidstaten moeten volgens Merkel toegroeien naar een meer gezamenlijk begrotingsbeleid. Een monetaire unie alleen is in haar ogen niet voldoende.
Geen doorbraak
Merkel waarschuwde voor te hoge verwachtingen voor de Europese top van eind deze maand. Dan staat opnieuw de economische crisis bovenaan de agenda. Tot een grote doorbraak zal de top niet leiden, zei ze.
De Duitse bondskanselier krijgt kritiek uit andere landen omdat ze te veel op bezuinigingen zou hameren. Haar reactie daarop is dat economische groei alleen bereikt kan worden met een solide begrotingsbeleid.
Fantastisch! Hoera!quote:Op donderdag 7 juni 2012 03:30 schreef Lemans24 het volgende:
Of het nu goed of slecht gaat aflopen, we maken zo wel deel uit van een uniek stuk geschiedenis!
Het is zowiezo een schande dat een Europese toezichthouder nog niet bestaat. Bijna alle bedrijfstakken zijn voorzien van een Europese autoriteit, behalve de financiele. Iets zegt me dat de financiele sector dat wel prettig vond.....quote:Op donderdag 7 juni 2012 11:03 schreef Kaas- het volgende:
Financieel toezicht op Europees niveau zou sowieso fantastisch zijn. Nationale spelers hebben momenteel niet zoveel te zeggen en durven de spelregels niet te veel aan te scherpen, omdat veel onderdelen van de financiele sector dan gewoon uit je land zullen verdwijnen (een sector waar Nederland juist enorm van afhankelijk is). Alleen als je dat vanuit Frankfurt gaat regelen voor de gehele EU kan je iets bereiken, immers is dat gebied veel te groot om je ineens compleet uit weg te trekken. Ook is het dan zo dat als de Amerikaanse en de EU-toezichthouder dan hier en daar een beetje samenwerken ze direct het merendeel van global finance kunnen reguleren. En dat lijkt me allemaal wel vrij noodzakelijk om een crisis als die van 2008 in de toekomst te voorkomen; had allemaal te maken met een instabiele financiele sector en echt geen bal met Europa.
En dat is slechts een klein gedeelte van de mogelijkheden. Man, wat we via de EU allemaal wel niet kunnen bereiken zonder dat lidstaten hun soevereiniteit verliezen (zolang ze niet structureel gigantische begrotingstekorten gaan draaien - niet te veel gevraagd lijkt me) wat voor elke Europeaan een positieve impact zou hebben. Nu hopen dat dat allemaal niet om zeep geholpen gaat worden door een groepje kiezers die de huidige crisis niet kunnen doorgronden en dan Europa maar de schuld geven en erop willen afstraffen, niet wetende dat zij zichzelf ermee afstraffen.![]()
Maar goed, ik hoor de pvv-trein alweer van die rare dingen naar me roepen als "gekke eurofiel 11!!11!!".
Ik ben een leek op dit gebied, maar ik hoor voorstellen als een Europese minister van Financien. Ik hoor dat er steeds meer macht naar Europa moet worden geschoven. Een noodfonds dat zonder veto-recht aangesproken kan worden etc etc.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:18 schreef Kaas- het volgende:
Waarom is het wel goed om alle troeven in handen van Europa te leggen?
Voor ik goed antwoord kan geven ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig wat dan je definitie van "alle" is in deze zin.
Omdat politici die vol blijven houden dat deze problemen kunnen worden opgelost zonder meer integratie demagogen zijn. Ze liegen en ontduiken de politieke realiteit. Mooi stuk in de Volkskrant vandaag. Ik kan alleen maar volledig onderschrijven.quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:18 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Ik ben een leek op dit gebied, maar ik hoor voorstellen als een Europese minister van Financien. Ik hoor dat er steeds meer macht naar Europa moet worden geschoven. Een noodfonds dat zonder veto-recht aangesproken kan worden etc etc.
Ik snap dat de schaalgrootte van Europa belangrijk is. Maar wie zegt dat de beste beslissingen worden genomen zonder dat wji er echt inspraak op hebben? Dat is wat Wilders eigenlijk verkondigd: we zitten in een crisis die zogenaamd niemand heeft zien aankomen en niemand weet hoe eruit te komen. Waarom leggen we dan veel macht bij Europa?
quote:Wie op Brussel scheldt, misleidt zijn kiezers
SECTION: Opinie en Debat; Blz. 28
LENGTH: 912 woorden
EUROPA Óf de euro knalt, óf de Europese Unie verdiept zich. Het laatste ligt het meest voor de hand. Politici, gedraagt u zich daar eens naar!
De euro wankelt van crisis naar crisis. Ondertussen doen politici nog alsof er keuzes zijn en er soevereiniteit te verdedigen valt. Ze lopen zo achter de feiten aan en misleiden de burgers door de maatregelen te ontwijken die nodig zijn om de euro te redden. Ze zijn druk met pappen en nathouden. Als gevolg van onwil, onkunde, naïviteit of gebrek aan overzicht, komt er vanuit de politiek weinig constructiefs naar voren. Sommige bijdrages aan dit debat zijn regelrecht gevaarlijk.
De Spaanse overheid heeft de bankenrisico's sterk onderschat wat weer aantoont hoe slecht de Europese regeringsleiders zijn geweest in het inschatten van bedreigingen. In Frankrijk zette president Hollande een symbolische verlaging door van pensioensleeftijden, nota bene een dag nadat de Europese Commissie in haar economische aanbevelingen twijfelde aan de houdbaarheid van de Franse pensioenen. Duitsland hoopt op een bankenunie, zonder dat banktegoeden centraal worden gegarandeerd. Belgische politici verdedigden de vermaledijde loonindexering.
Dit soort struisvogelpolitiek zien we ook in Nederland. Afgelopen weken is heftig gedebatteerd over het Europese Stabiliteitsmechanisme (ESM) en de beperking van het Nederlandse vetorecht daarin. Slechts 'met pijn in de buik' stemde de Kamer in en werd over het zogenaamde soevereiniteitsverlies heen gestapt. Ondertussen hopen politieke partijen dat het ESM voldoende groot is met een leencapaciteit van 500 miljard euro en denkt premier Rutte dat de eurocrisis kan worden opgelost zonder institutionele vergezichten. Oud-president Wellink van De Nederlandsche Bank en minister De Jager van Financiën kwamen ermee weg dat wij winst zouden maken op onze leningen aan Griekenland. Evenzo hebben in reacties op de aanbevelingen van de Europese Commissie de PVV, de SP en de VVD aangegeven dat zij vinden dat Brussel zich niet met onze binnenlandse economische beleidskeuzes, zoals over de hypotheekrenteaftrek, moet bemoeien.
Minister De Jager beschouwt de economische kritiek van de Commissie als een 'hele dikke voldoende' voor het Lenteakkoord. De vijf partijen achter dit akkoord kunnen daar natuurlijk alleen maar mee instemmen. Kortom, het leeuwendeel van de Tweede Kamer vindt dat verdere economische integratie is af te houden. Leve de soevereiniteit!
Deze opstelling van binnen- en buitenlandse politici ondermijnt de euro. Alle genoemde voorbeelden hebben één ding gemeen: politieke ontkenning van de ernst van de situatie. De Europese integratie moet nu verder. Het Europese economische toezicht is bedoeld om macro-economische gevaren te benoemen en om zwaktes in de concurrentiekracht op te sporen. Dat heeft de Commissie dit jaar redelijk scherp gedaan. Nu is het zaak dat politici de uitdagingen aanpakken en de Commissieaanbevelingen niet met voeten treden. Daarnaast moet het ESM verder worden opgetuigd.
Eigenlijk zijn er maar twee ontwikkelingen denkbaar: óf de euro knalt, óf er komt een veel diepere Europese integratie. Met dat pappen en nathouden, afhouden van de Commissieaanbevelingen, en moeilijk doen over soevereiniteitsverlies hopen politici op een tussenweg. Die is er niet.
De euro kan imploderen als de Griekse Alexis Tsipras van het linkse Syriza het 'barbaarse' akkoord met de EU daadwerkelijk verscheurt. De onzekerheid die dit zal creëren op de financiële markten zal het vertrouwen in de Spaanse en mogelijk ook de Franse en Italiaanse banken verder uithollen. Het zwarte gat doemt dan op voor de euro.
Dit rampscenario lijkt me niet het meest voor de hand liggend. Er is al teveel ingezet om de euro te redden. En als het erop aankomt, wil vast niemand proefondervindelijk vaststellen hoe diep de afgrond is waarin de lidstaten dan zullen storten. Ook de Grieken willen niet uit de euro. Wie de Griekse verkiezingen ook wint, er komen na afloop daarvan waarschijnlijk nieuwe onderhandelingen met Griekenland om de aanpassingen draaglijker te maken.
Realistischer is daarom het tweede scenario, waarin de EU zich stapsgewijs ontwikkelt tot een volwassen politieke unie. Als Spanje aan het infuus moet en al helemaal als dat besmetting oplevert voor Italië en Frankrijk zal het ESM snel te klein zijn. Het ESM zal dan via het uitgeven van (euro)obligaties meer geld moeten binnenhalen. Die euro-obligaties komen er dus vast wel. Verder heeft de ECB al aangegeven alles te zullen doen wat nodig is. Nog een grootschalige bankenlening en het opnieuw opkopen van staatsobligaties zijn te verwachten. Er zal ongetwijfeld veel meer Europees toezicht op banken komen, inclusief een regeling om spaargeld te garanderen. Als banken gered moeten worden, zullen ze ook onder strakker toezicht komen, net als overheden.
Gaandeweg wordt de EU zo een volwassen monetair systeem met een normale centrale bank, een normaal fonds om financiële crises op te vangen, een bankenunie en dwingend economisch toezicht. Geen monetaire unie kan zonder.
Wat bij de oprichting van de euro op de tekentafel niet lukte, komt nu onder dwang van de realiteit tot stand. Politici die ondertussen stoere taal uitslaan over behoud van soevereiniteit en steeds maar verklaren dat 'Europa' zich niet met binnenlands beleid moet bemoeien, houden hun kiezers voor de gek.
ADRIAAN SCHOUT is onderzoeker bij Instituut Clingendael.
Auteur komt van instituut Clingendael.quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:21 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Omdat politici die vol blijven houden dat deze problemen kunnen worden opgelost zonder meer integratie demagogen zijn. Ze liegen en ontduiken de politieke realiteit. Mooi stuk in de Volkskrant vandaag. Ik kan alleen maar volledig onderschrijven.
[..]
Dus alles wat Clingendael zegt maar niet serieus nemen dan? Ik zie de WC eend analogie niet helemaal.quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:40 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Auteur komt van instituut Clingendael.![]()
Wij van WC eend adviseren WC eend
Ik ook niet. Als het nou door een EU-medewerker was geschreven...quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:49 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Dus alles wat Clingendael zegt maar niet serieus nemen dan? Ik zie de WC eend analogie niet helemaal.
Clingendael heeft gewoon baat bij een gezamenlijk Europa, zij zijn sterk afhankelijk van de politiek voor wat ze doen. Een grote geldverslindende Europese mega overheid is natuurlijk de natte droom van clingendael.quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:51 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik ook niet. Als het nou door een EU-medewerker was geschreven...
Fascinatie staat gelijk aan simpel zijn?quote:Op donderdag 7 juni 2012 11:33 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Fantastisch! Hoera!![]()
![]()
![]()
Ben je een beetje simpel of zo?
ach verkiezingen zullen die EU-egotrippers wel kalmerenquote:Op donderdag 7 juni 2012 16:48 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Fascinatie staat gelijk aan simpel zijn?
Er zijn hele volksstammen die hopen dat de boel instort en daar gefascineerd naar kijken en dan ben ik simpel als ik juist geboeid raak door het tegenovergestelde?
Zij zijn afhankelijk van de politiek omdat ze daar onderzoek naar doen? Minder Europese integratie betekent volgens mij dus dat minder om te onderzoeken als ik het goed begrijp. En daarom zijn ze voor meer integratiequote:Op donderdag 7 juni 2012 16:21 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Clingendael heeft gewoon baat bij een gezamenlijk Europa, zij zijn sterk afhankelijk van de politiek voor wat ze doen. Een grote geldverslindende Europese mega overheid is natuurlijk de natte droom van clingendael.
Mwahahaquote:Op donderdag 7 juni 2012 16:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ach verkiezingen zullen die EU-egotrippers wel kalmeren
De EU is daarom ook niet democratisch. Paar mannetjes in achterkamertjes bepalen het beleid en jouw stem wordt niet gehoord. Sterker nog, er zit ducttape op je bek.quote:Op donderdag 7 juni 2012 17:55 schreef bascross het volgende:
Meer macht voor Europa, goed idee. Alleen in Nederland is het al een hels karwei om tot een beslissing te komen die door genoeg mensen wordt gesteund. Dit zal met zoveel verschillenden landen, culturen en talen dus zeker goed gaan.
yup. Min of meer ook de woorden van Trichet bij Nieuwsuur gisteren.quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:38 schreef Bombshell het volgende:
Dat Verenigd Europa zal er wel komen. Benieuwd als het slecht blijft gaan en Nederland er bv toch uit wil stappen. Waarschijnlijk zullen we dan als een afvallige provincie worden beschouwd en kapot worden gemaakt met sancties ed.
Het zal er wel komen in een manier, maar is niet levensvatbaarquote:Op donderdag 7 juni 2012 18:38 schreef Bombshell het volgende:
Dat Verenigd Europa zal er wel komen. Benieuwd als het slecht blijft gaan en Nederland er bv toch uit wil stappen. Waarschijnlijk zullen we dan als een afvallige provincie worden beschouwd en kapot worden gemaakt met sancties ed.
Ik ben benieuwd of 'Nederland' (de politici) er nou echt zo tegen zijn. Men moet nu een beetje uitkijken voor Wilders, en dus lijkt het misschien zo.quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:38 schreef Bombshell het volgende:
De vergrijzing slaat overal toe hè, ook in Duitsland en ook bij ons.quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het zal er wel komen in een manier, maar is niet levensvatbaar
De pensioenaaanspraken van Spanje en Frankrijk en Griekenland zijn veel te groot
Overal zijn de pensioenschulden (voor de fondsen is het een verplichting) te groot. In Nederland lijkt het nu allemaal mooi, maar dat kan best nog eens tegenvallen hoor...quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De pensioenaaanspraken van Spanje en Frankrijk en Griekenland zijn veel te groot
Ach, als het weer een paar decennia blijft bestaan, zal het al een succes genoemd kunnen worden.quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die bejaardenverzorgers zullen in de toekomst waarschijnlijk uit landen als de Filipijnen komen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:50 schreef Igen het volgende:
[..]
De vergrijzing slaat overal toe hè, ook in Duitsland en ook bij ons.
En gegarandeerd zullen we dat gaan merken, want de pensioenfondsen hebben niet talloze bejaardenverzorgers op voorraad ingevroren etc.
Volgens welke regels? Het is juist goed dat Nederland bijvoorbeeld niet hypocriet wiet loopt te verbieden terwijl je overal alcohol kan kopen. Hoewel het de laatste tijd wel steeds triester wordt qua regeltjes.quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:50 schreef Lemans24 het volgende:
Nederland ís ook een afvallige provincie. Of afvallig land althans. Waarom moet alles hier altijd even nét niet volgens de regels? Niet omdat dat beter zou zijn, maar gewoon omdat het leuk is eigenwijs te doen? Ik bedoel dan het drugsbeleid, de Hedwigepolder, het rookverbod, het asielbeleid, enz. Nederland ís al lang niet meer het braafste jongetje in de klas hoor, het is het irritante betwetertje. Soms leuk, maar meestal ongewenst.
Er is hier een gedoogbeleid, het meest hypocriete wat je kunt bedenken. Gedogen werkt niet, met niks.quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:08 schreef bascross het volgende:
[..]
Volgens welke regels? Het is juist goed dat Nederland bijvoorbeeld niet hypocriet wiet loopt te verbieden terwijl je overal alcohol kan kopen. Hoewel het de laatste tijd wel steeds triester wordt qua regeltjes.
Het gedogen van wiet werkt wel beter dan het verbiedenquote:Op donderdag 7 juni 2012 19:11 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Er is hier een gedoogbeleid, het meest hypocriete wat je kunt bedenken. Gedogen werkt niet, met niks.
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Er zijn landen waar ze zeer streng zijn op het gebruik van wiet, maar waar het percentage van de bevolking dat gebruikt hoger ligt, bijvoorbeeld de VS.quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:11 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Er is hier een gedoogbeleid, het meest hypocriete wat je kunt bedenken. Gedogen werkt niet, met niks.
Er zijn gelukkig nog dingen die Nederland zelf mag bepalen en dat hou ik graag zo. Ik heb al weinig met politici die bepalen wat ik wel en niet mag, maar nog minder met politici uit totaal andere landen met een andere taal die dat bepalen.quote:En ik bedoel de Europese wetgeving natuurlijk, waar Nederland zich aan zal moeten houden. Willen we ons daar liever niet aan houden, moeten we uit de EU stappen.
In combinatie met hoge boetes en straffen werkt verbieden prima. Kijk naar Singapore.quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:13 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Het gedogen van wiet werkt wel beter dan het verbieden
quote:do 07 jun 2012, 20:26
Fitch verlaagt waardering Spanje
NEW YORK (AFN) - Kredietbeoordelaar Fitch heeft de waardering van de staatsschulden van Spanje met drie stappen verlaagd. De waardering staat nu op 'BBB' tegen een eerdere 'A' en een verdere verlaging is niet uitgesloten.
Fitch meldt in een toelichting dat Spanje extra gevoelig is voor de Europese schuldencrisis als gevolg van buitenlandse schulden. Spanje zou grote kans hebben om 'besmet' te worden door de problemen in Griekenland.
Daarnaast voorziet Fitch dat Spanje zowel dit jaar als volgend jaar in een recessie zal verkeren. Eerder rekende de kredietbeoordelaar op een licht herstel in 2013.
De problemen bij de Spaanse banken lijken volgens Fitch ook steeds groter te worden. De financiële instellingen hebben 60 tot 100 miljard euro nodig om uit de crisis te geraken en hun kapitaal op orde te krijgen, denkt de kredietbeoordelaar. Eerder schatte Fitch dat bedrag twee maal zo laag in.
Daar is kauwgom ook verboden. En zo prima werkt het verbod niet als je als overheid mensen gaat doden omdat ze een plantje willen roken. Die mensen berokkenen andere mensen geen schade waar is de moraal van de beleidsmakers dan?quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:21 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
In combinatie met hoge boetes en straffen werkt verbieden prima. Kijk naar Singapore.
(niet dat dat het ideaal is)
België lijkt me een goed voorbeeld van een slecht voorbeeld.quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:52 schreef Breekfast het volgende:
Maar wat bedoelen we met een Verenigd Federaal Europa?
Een Federaal Europa kan nog steeds betekenen dat Europese landen nog steeds veel bevoegdheden en autonomie hebben, en dat Brussel in kan grijpen in begrotingen om de munt stabiel te houden maar dat landen zelf bepalen waar ze het geld aan willen uitgeven, wetten op alle beleidsterreinen kunnen aannemen noem maar op.
België is een voorbeeld. Een federale staat, maar de federale regering gaat bijna alleen over de begroting, buitenlands beleid en defensie. Vlaanderen en Wallonië bepalen verder bijna alles zelf.
Kauwgom is er niet verboden, alleen het op op straat gooien ervan. En je krijgt gewoon 600 euro boete hoor, geen celstraf. Net als voor fietsen in een voetgangerstunnel.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 07:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar is kauwgom ook verboden. En zo prima werkt het verbod niet als je als overheid mensen gaat doden omdat ze een plantje willen roken. Die mensen berokkenen andere mensen geen schade waar is de moraal van de beleidsmakers dan?
Als je nu een flinke plant in je achtertuin hebt gehad zou de opbrengst zomaar meer dan 500 gram kunnen zijn daarvoor krijg je daar toch echt de doodstraf.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 10:13 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Kauwgom is er niet verboden, alleen het op op straat gooien ervan. En je krijgt gewoon 600 euro boete hoor, geen celstraf. Net als voor fietsen in een voetgangerstunnel.
Een plantje roken levert ook niet meteen de doodstraf op, voor het in bezit hebben van een paar gram zijn er andere straffen. De doodstraf (waar ik sowieso tegen ben overigens) is er voor de smokkelaars, niet de gebruikers.
Da's wel een flinke boom danquote:Op vrijdag 8 juni 2012 10:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je nu een flinke plant in je achtertuin hebt gehad zou de opbrengst zomaar meer dan 500 gram kunnen zijn daarvoor krijg je daar toch echt de doodstraf.
Lekker.... het klappen van de vastgoedzeepbel in Spanje heeft weer aangetoond dat het feitelijk nog steeds een tweedewereld land is. Ach.... in NL zijn we ook wereldkampioen lenen en hebben we de industrie de nek omgedraaid. Binnen 10 jaar zitten wij in hetzelfde schuitje als de Spanjaarden.quote:'Spanje vraagt dit weekeinde hulp eurogroep'
BRUSSEL - Spanje vraagt waarschijnlijk dit weekeinde al hulp voor zijn banken bij de Europese Unie aan.
Dat meldden vrijdag twee bronnen binnen de EU.
De eurogroep, de vergadering van de ministers van Financiën van de eurozone, houdt zaterdagochtend een telefonische conferentie om de hulpaanvraag te bespreken, aldus de bronnen.
Donderdagavond kwamen verscheidene Europese ministers en bankiers bijeen in Denemarken op een conferentie van de internationale vereniging van banken IIF. Ze pleitten daar voor een spoedige oplossing voor het dreigende kapitaaltekort van Spaanse banken.
Ernstig
Spanje zou na de afwaardering door kredietbeoordelaar Fitch, donderdagavond, hebben ingezien hoe ernstig de situatie is. Daardoor zou de Spaanse regering nu ook bereid zijn om snel tot actie over te gaan.
Fitch verlaagde de waardering van de Spaanse schulden in een klap met drie stappen en schatte dat de Spaanse banken 60 tot 100 miljard euro nodig hebben om hun kapitaal op orde te krijgen.
Griekse verkiezingen
Volgens een van de bronnen speelt ook mee dat de eurolanden een oplossing voor het Spaanse bankenprobleem willen vinden, voordat er op 17 juni verkiezingen in Griekenland worden gehouden. Als daarbij de extreem-linkse partij wint, dreigt een exit van de Grieken uit de eurozone.
Een woordvoerster van de Spaanse regering zei vrijdag echter dat er geen verklaring voor de situatie rond de Spaanse banken aan zit te komen. Zij verwees naar eerdere uitspraken van de Spaanse premier Rajoy die zei dat Spanje eerst de onderzoeken van onder meer het Internationaal Monetair Fonds (IMF) wil afwachten voordat het een besluit neemt over de manier waarop de Spaanse banken uit de problemen moeten worden geholpen.
bron: nu.nl
Dankzij EU en euro zitten we feitelijk al in hetzelfde schuitje.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Lekker.... het klappen van de vastgoedzeepbel in Spanje heeft weer aangetoond dat het feitelijk nog steeds een tweedewereld land is. Ach.... in NL zijn we ook wereldkampioen lenen en hebben we de industrie de nek omgedraaid. Binnen 10 jaar zitten wij in hetzelfde schuitje als de Spanjaarden.
Kunnen de Spanjaarden niet gewoon Spaanse euro's gaan printenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:53 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Dankzij EU en euro zitten we feitelijk al in hetzelfde schuitje.
Spanje zal dan ook snel gaan aankloppen bij het ESM. De vraag is niet of ze dat doen, maar voor hoeveel en wanneer. Dat is voornamelijk om banken te redden.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 07:11 schreef michaelmoore het volgende:
Spanje gaat het ook zonder dat een ander land BANKIA zal overnemen niet gaan halen
http://www.telegraaf.nl/d(...)dering_Spanje__.html
[..]
Nee, dat is niet eens om banken te redden gewoon omdat er geen instellingen zijn die willen lenen, de 1000 miljard die de ECB aan de banken heeft uitgeleend daarvan gaat niets meer naar leningen van zuidelijke landenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:20 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Spanje zal dan ook snel gaan aankloppen bij het ESM. De vraag is niet of ze dat doen, maar voor hoeveel en wanneer. Dat is voornamelijk om banken te redden.
Officieel is het staatssteun inderdaad, maar de problemen zijn nu ineens acuut geworden nu vanwege de bankencrisis daar. Aangezien de meeste eurolanden veel geld uit hebben staan bij die Spaanse banken is het in feite twee kanten van dezelfde medaille.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee, dat is niet eens om banken te redden gewoon omdat er geen instellingen zijn die willen lenen, de 1000 miljard die de ECB aan de banken heeft uitgeleend daarvan gaat niets meer naar leningen van zuidelijke landen
Dus nu moet Spanje direct naar het Noodfonds
Daarom wil Duitsland die twee banken wel hebbenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:53 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Officieel is het staatssteun inderdaad, maar de problemen zijn nu ineens acuut geworden nu vanwege de bankencrisis daar. Aangezien de meeste eurolanden veel geld uit hebben staan bij die Spaanse banken is het in feite twee kanten van dezelfde medaille.
Het is geen overname. Het is herkapitalisering. toch?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daarom wil Duitsland die twee banken wel hebben
En dat de EU een deel meebetaald van de kosten
De leencapaciteit van het ESM is 500 miljard. Nederland draagt ongeveer 5 miljard bij. Als Spanje dus 60 miljard leent zal dat iets van 600 miljoen zijn. Dat is dus los van de 35 miljard garantiestelling door Nederland.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:34 schreef HansvanOchten het volgende:
Lijkt me een mooi moment (hopelijk vlak voor de verkiezingen) dat Spanje aanklopt bij het ESM, stel dat ze 60 miljard willen hebben, hoeveel betaald nederland hier vervolgens van?
Dat is al veel eerder en Italie komt er ook aanquote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:34 schreef HansvanOchten het volgende:
Lijkt me een mooi moment (hopelijk vlak voor de verkiezingen) dat Spanje aanklopt bij het ESM, stel dat ze 60 miljard willen hebben, hoeveel betaald nederland hier vervolgens van?
Tweedewereld landen zijn de communistische landen. Dat is Spanje nooit geweest en zal het ook nooit worden.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Lekker.... het klappen van de vastgoedzeepbel in Spanje heeft weer aangetoond dat het feitelijk nog steeds een tweedewereld land is. Ach.... in NL zijn we ook wereldkampioen lenen en hebben we de industrie de nek omgedraaid. Binnen 10 jaar zitten wij in hetzelfde schuitje als de Spanjaarden.
Ging dat niet over het IMF?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:57 schreef Basp1 het volgende:
Dus het wordt weer een regel-weekend waarbij de markten niet kunnen reageren en na het weekend wederom een bloedbad op de beurzen voor de financiele aandelen?
En dan werd nog geen week geroepen door de spaanse overheden dat ze echt niet zouden hoeven aan te kloppen en alle banken gezond genoeg waren.
Spanje was een dictatuur onder Franco van 1940 tpot 1975 al die tijd waren de verkiezingen fake, en die willen dat noooit meer terug hoorquote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:46 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
. Dat is Spanje nooit geweest en zal het ook nooit worden.
Natuurlijk weet ik dat Spanje een dictatuur is geweest, en dat Franco er één was van het ergste soort.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Spanje was een dictatuur onder Franco van 1940 tpot 1975 al die tijd waren de verkiezingen fake, en die willen dat noooit meer terug hoor
http://nl.wikipedia.org/wiki/Francisco_Franco
en je wil heel Europa een dictatuur maken ??quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:55 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Natuurlijk weet ik dat Spanje een dictatuur is geweest, en dat Franco er één was van het ergste soort.
Maar dat bedoelde ik niet. Ik zei dat Spanje nooit een communistisch land is geweest. En communistische landen worden / werden tweedenwereld landen genoemd.
Dat heb ik nooit gezegd. Ik zei dat in een moderne dictatuur best te leven zal zijn en dat dat niet het ergste zal zijn om voor te vrezen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en je wil heel Europa een dictatuur maken ??
Hoe moet ik dat nu rijmen dan
ja vastgeluld dus, je kunt kwade en foute politiek niet goed praten, NOOITquote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:06 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat heb ik nooit gezegd. Ik zei dat in een moderne dictatuur best te leven zal zijn en dat dat niet het ergste zal zijn om voor te vrezen.
Niet elke dictatuur is er een met goelags en concentratiekampen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja vastgeluld dus, je kunt kwade en foute politiek niet goed praten, NOOIT
Dat heeft men met Hitler ook geprobeerd en ging de NAZI de discussie uit de weg, ook de USSR tolereerde geen discussie, net als de EU
nee maar je mag ook even in de laatste dictatuur kijken , naast de EUquote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet elke dictatuur is er een met goelags en concentratiekampen.
Singapore is bijvoorbeeld praktisch gezien ook een dictatuur, maar wel eentje waar de burgers volgens mij niet veel te klagen hebben.
En ik vind het nogal ongepast om mensen met een andere mening dan de jouwe meteen voor nazi's uit te maken.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik vind dat jullie gevaarlijke ideeën hebben om je vierde-reich te creëren
Ik vind dat jij een hoop trollerige bullshit uitkraamt en Igen en Lemans24 een excuus schuldig bent voor deze bezopen insunaties aan hun adres.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee maar je mag ook even in de laatste dictatuur kijken , naast de EU
Wit Rusland, zullen we die maar de baas van Europa maken dan
Hongarije zit er ook niet ver vanaf
Berliusconi was er ook niet ver vanaf, die ging graag op visite bij zijn vriend
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind dat jullie gevaarlijke ideeën hebben om je vierde-reich te creëren
Trolquote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:44 schreef michaelmoore het volgende:
Proberen we Burma een democratie te maken en dan zullen we zelf hier een dictatuur van maken omdat jullie zo graag stoer Imperium willen spelen
Ik probeer alleen hen duidelijk te maken dat verlangen naaar een dictatuur gevaarlijk is, welk doel het ook dientquote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik vind dat jij een hoop trollerige bullshit uitkraamt en Igen en Lemans24 een excuus schuldig bent voor deze bezopen insunaties aan hun adres.
Nee, jij beweert dat Igen en Lemans24 een vierde rijk nastreven.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik wist zo hgauw
[..]
Ik probeer alleen hen duidelijk te maken dat verlangen naaar een dictatuur gevaarlijk is, welk doel het ook dient
vooral doen, opgeruimd staat netjesquote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:47 schreef michaelmoore het volgende:
goed ik ga pitten morgen weer vroeg op, ff gauw in de bar kijken, kijken of ik daar nog op wat tenen kan trappen
Dus, met 3/4 jaar kan het met Griekenland, Spanje, Italie, ook zo gaan, als die landen de euro vandaag nog vaarwel zeggen.quote:REYKJAVIK (AFN) - De economie van IJsland is in het eerste kwartaal van dit jaar met 4,5 op jaarbasis gegroeid. Dat is het sterkste groeipercentage sinds de kredietcrisis in 2008.
In 2008 stortte de economie in toen de bankensector zwaar werd getroffen door het omvallen door de Amerikaanse bank Lehman Brothers. De IJslandse economie was zeer afhankelijk van deze sector, die 10 keer groter was dan het bruto binnenlands product (bbp).
Het herstel van de IJslandse economie sinds de kredietcrisis is sneller gegaan dan verwacht. Het land heeft onder meer geprofiteerd van een goedkope munt, waardoor toeristen werden getrokken. IJsland heeft vorig jaar het programma afgerond dat het Internationaal Monetair Fonds (IMF) als voorwaarde stelde voor zijn leningen en leent sindsdien weer op de kapitaalmarkt.
IJsland met haar 0.3M inwoners, t.o.v. Griekenland (10.8M), Spanje (46.6M) en Italie (58.1M)quote:Op vrijdag 8 juni 2012 19:25 schreef Scrummie het volgende:
En nog 1 (tijdje terug waren er groei cijfers van andere landen in dit topic, allemaal niet euro landen die groei konden laten zien).
[..]
Dus, met 3/4 jaar kan het met Griekenland, Spanje, Italie, ook zo gaan, als die landen de euro vandaag nog vaarwel zeggen.
Zoek ook eens de gegevens van Estland op. Dat is een euroland, maar wel met een vergelijkbare ontwikkeling als IJsland. Heeft dus niet per se met de munteenheid te maken.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 19:25 schreef Scrummie het volgende:
En nog 1 (tijdje terug waren er groei cijfers van andere landen in dit topic, allemaal niet euro landen die groei konden laten zien).
[..]
Dus, met 3/4 jaar kan het met Griekenland, Spanje, Italie, ook zo gaan, als die landen de euro vandaag nog vaarwel zeggen.
Maar ook die achterstallige verplichtingen aan prive ondernemingen van Italië van 60 miljard roept bij mij vragen opquote:Op zaterdag 9 juni 2012 09:03 schreef Bombshell het volgende:
Spaanse banken hebben 40 miljard nodig.. en je voelt gewoon dat het toch nog wat duurder gaat uitvallen over een maandje nogeens 30 miljard en dan nog eens 20 enz
quote:Italië en Spanje hebben massa’s geld nodig de komende jaren
Voor diegene die nog in sprookjes geloven, hieronder de grafieken van de Italiaanse en Spaanse obligaties die op vervaldag komen de komende jaren. Deze obligaties zullen herfinanciert moeten worden. Daarnaast zal er nog extra geld opgehaald moeten worden om de huidige tekorten te financieren. Het plaatje oogt niet prettig.
Zo vervallen er voor Italië bijna ¤ 240 miljard aan obligaties in 2012. Voor de jaren 2013 – 2015 vervalt er jaarlijks nog eens meer dan ¤ 100 miljard aan obligaties. Kijken we naar Spanje, dan zien we een gelijkaardig verhaal. De bedragen liggen wel lager dan de Italiaanse. Zo moet Spanje volgend jaar al minstens ¤ 116 miljard zien te vinden. Voor de periode 2013 – 2015 is er gemiddeld ¤ 60 miljard per jaar nodig.
Het erge is dat dit te voorzien was, dat dit met de Euro zou gebeuren.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 12:00 schreef Bombshell het volgende:
De crisis komt de hoge bankheren wel goed uit volgens mij, al die burgers die lekker hun falen aan het betalen zijn.
Yup. In de Volkskrant staat dat ING nog met 40 miljard euro in Spanje zit. Niet zo lang geleden noemden bestuursvoorzitter Hommen dit "hoge kwaliteit" beleggingen en er was geen actie benodigd........... enfin.............. Hommen heeft natuurlijk niet zien aankomen dat een land met 25% werkloosheid en een uit elkaar gespatte vastgoedbubbel, in een economische neergang komt. Dus uiteindelijk mogen wij weer gaan lappen en de banken lopen er lachend mee weg. Zo langzamerhand moet je je eens gaan afvragen waar dit gaat stoppen. Wie is er aan de macht in Europa en welk belang hebben zij?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 12:00 schreef Bombshell het volgende:
De crisis komt de hoge bankheren wel goed uit volgens mij, al die burgers die lekker hun falen aan het betalen zijn.
Daar komt nog ruzie van hoor.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:08 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Yup. In de Volkskrant staat dat ING nog met 40 miljard euro in Spanje zit. Niet zo lang geleden noemden bestuursvoorzitter Hommen dit "hoge kwaliteit" beleggingen en er was geen actie benodigd........... enfin.............. Hommen heeft natuurlijk niet zien aankomen dat een land met 25% werkloosheid en een uit elkaar gespatte vastgoedbubbel, in een economische neergang komt. Dus uiteindelijk mogen wij weer gaan lappen en de banken lopen er lachend mee weg. Zo langzamerhand moet je je eens gaan afvragen waar dit gaat stoppen. Wie is er aan de macht in Europa en welk belang hebben zij?
Zelf oplossen? Je hebt echt geen flauw idee hè. Waar baseer je dat vertrouwen op? Want ik heb geen zin om straks m'n eigen groenten te moeten gaan verbouwen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:31 schreef Bombshell het volgende:
Nederland moet er gewoon uit stappen. Er zullen problemen komen maar die zullen we zelf oplossen. Ik heb vertrouwen in de Nederlander, niet in de overige zuidelijke landen. En de zuidelijke landen beginnen wat mij betreft al bij Belgie.
Ahja, misschien moeten we gewoon weer eilanden gaan inpikken in de Oost en kraaltjes en spiegeltjes gaan verkopen. Dan komen we er wel weer bovenop. Beetje VOC mentaliteit!quote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:55 schreef Anno2012 het volgende:
Inderdaad, uit de euro stappen.
Die hoge heren die hun prestigeproject niet willen zien falen zullen hier tegen zijn, maar voor hun is dat geen probleem. Ze geven gewoon miljarden van de bevolking aan andere landen terwijl 99% van de bevolking hiertegen is.
Nederland is de afgelopen honderden jaren groot geworden met de eigen Gulden. Nu hebben we +-10 jaar de euro en is/word Nederland een puinhoop. Duidelijk toch?
Die is, er, de Dinosaur_Sr bank. Kom maar op.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:59 schreef Bombshell het volgende:
Ik ben verder abosluut geen econoom maar waarom bestaat er geen bank waar je gewoon je geld kan stallen zonder rente. En betaal je iets van 50 euro per jaar om daar je geld te mogen stallen. Van die 50 euro kan de bank dan gaan beleggen weet ik veel. Maar van jouw geld blijven ze af geen risicovolle zaken. Bij een internetbank zullen de kosten ook niet heel hoog zijn verder.
Een kluis huren?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:59 schreef Bombshell het volgende:
Ik ben verder abosluut geen econoom maar waarom bestaat er geen bank waar je gewoon je geld kan stallen zonder rente. En betaal je iets van 50 euro per jaar om daar je geld te mogen stallen. Van die 50 euro kan de bank dan gaan beleggen weet ik veel. Maar van jouw geld blijven ze af geen risicovolle zaken. Bij een internetbank zullen de kosten ook niet heel hoog zijn verder.
Kom hier maar brengen hoorquote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:59 schreef Bombshell het volgende:
je was me voorquote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Die is, er, de Dinosaur_Sr bank. Kom maar op.
Waar ik dat vertrouwen op basser? Nederland is een van de rijkste landen ter wereld dus de nederlander kan prima voor zichzelf en het land zorgen. Kijkend naar het verleden daar baseer ik dat verleden op. Kijk ik nu naar de toekomst zie ik dat het slecht gaat met de zuidelijke economien en dat dit enorm veel geld kost en nog meer gaat kosetn. de angst om je eigen groente te moeten gaan verbouwen lijkt me meer gegrond voor als we in de EU blijven.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:54 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Zelf oplossen? Je hebt echt geen flauw idee hè. Waar baseer je dat vertrouwen op? Want ik heb geen zin om straks m'n eigen groenten te moeten gaan verbouwen.
Want je geld is alleen veilig als er rente wordt betaald en er risicovolle beleggingen mee worden gedaan? Het grondbeginsel van een bank is gewoon je geld veilig ergens kwijt kunnen. Nu is de bank meer een soort beleggingshuis.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Die is, er, de Dinosaur_Sr bank. Kom maar op.
Welk verleden bedoel jij dan precies? Want bij mijn weten heeft Nederland nou niet bepaald een autarkisch verleden. Of vind je van wel?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:02 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Waar ik dat vertrouwen op basser? Nederland is een van de rijkste landen ter wereld dus de nederlander kan prima voor zichzelf en het land zorgen. Kijkend naar het verleden daar baseer ik dat verleden op. Kijk ik nu naar de toekomst zie ik dat het slecht gaat met de zuidelijke economien en dat dit enorm veel geld kost en nog meer gaat kosetn. de angst om je eigen groente te moeten gaan verbouwen lijkt me meer gegrond voor als we in de EU blijven.
Welk verleden.. lees de geschiedenis boeken maar. Of jij wil zeggen dat Nederland altijd een arm land is geweest? En uit de euro stappen betekend niet je afsluiten van de rest van europa of de wereld.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:05 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Welk verleden bedoel jij dan precies? Want bij mijn weten heeft Nederland nou niet bepaald een autarkisch verleden. Of vind je van wel?
Hoe oud ben je als ik vragen mag...
Ik heb heel wat geschiedenisboeken gelezen. En ik zeg helemaal niet dat Nederland altijd een arm land geweest. Hoe kom je daar nu weer bij? Ik zeg alleen dat Nederland voor haar welvaart altijd volledig afhankelijk is geweest van het buitenland. Of heb je daar overheen gelezen? Dat je het woord autarkie niet kent zegt genoeg imo.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:12 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Welk verleden.. lees de geschiedenis boeken maar. Of jij wil zeggen dat Nederland altijd een arm land is geweest? En uit de euro stappen betekend niet je afsluiten van de rest van europa of de wereld.
Ben 4 jaar geleden afgestudeerd dus dan kan je mn leeftijd wel raden.
Als iemand een andere mening heeft is die niet gelijk een idiooit. Een trucje van pro-europa types wel vaker gebruiken. Helaas gaat dat bij mij niet op vriend. Dan kan je nog zulke woorden als autarkisch gebruiken.
Ik denk dat wel elkaar verkeerd begrijpen. Ik bedoel met dat Nederland haar zaakjes zelf oplost niet dat we volledig in ons zelf keren. We blijven gewoon handel drijven en exporteren maar we stappen uit de EU. Ik zie geen heil in een Nederland wat betuurd wordt door Brussel.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:17 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ik heb heel wat geschiedenisboeken gelezen. En ik zeg helemaal niet dat Nederland altijd een arm land geweest. Hoe kom je daar nu weer bij? Ik zeg alleen dat Nederland voor haar welvaart altijd volledig afhankelijk is geweest van het buitenland. Of heb je daar overheen gelezen?
Dus jij hebt liever dat we helemaal niets meer te vertellen hebben in Europa en maar volledig afhankelijk moeten worden van de grillen van een buitenland voor onze economische welvaart. Ik zeg dat je dan beter kan zorgen dat je aan tafel zit dan inderdaad de facto bestuurd te worden door de wereldeconomie. Ik vind het een gevaarlijke assumptie om er vanuit te gaan dat je dan beter af bent.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:19 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Ik denk dat wel elkaar verkeerd begrijpen. Ik bedoel met dat Nederland haar zaakjes zelf oplost niet dat we volledig in ons zelf keren. We blijven gewoon handel drijven en exporteren maar we stappen uit de EU. Ik zie geen heil in een Nederland wat betuurd wordt door Brussel.
En autarkie is nou niet een heel gangbaar woord. Ik neem aan dat je dit ook zelf wel inziet.
Nee, als iemand een andere mening heeft, is het een nazi, he michaelmoore.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:12 schreef Bombshell het volgende:
Als iemand een andere mening heeft is die niet gelijk een idiooit. Een trucje van pro-europa types wel vaker gebruiken. Helaas gaat dat bij mij niet op vriend. Dan kan je nog zulke woorden als autarkisch gebruiken.
Je vergeet de slaven en de drugs, daar is veel meer mee verdiend dan die peperquote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:57 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ahja, misschien moeten we gewoon weer eilanden gaan inpikken in de Oost en kraaltjes en spiegeltjes gaan verkopen. Dan komen we er wel weer bovenop. Beetje VOC mentaliteit!
Zonder Euro had Nederland een IJslands probleem gehad met ING, ABN AMRO, Fortis, en nog wat banken. En zes toeristen extra naar Madurodam hadden dat niet opgelost.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:19 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Ik denk dat wel elkaar verkeerd begrijpen. Ik bedoel met dat Nederland haar zaakjes zelf oplost niet dat we volledig in ons zelf keren. We blijven gewoon handel drijven en exporteren maar we stappen uit de EU. Ik zie geen heil in een Nederland wat betuurd wordt door Brussel.
Ja idd. Lekker uit de EU en de hele dag hoeren neuken en nooit meer werken.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je vergeet de slaven en de drugs, daar is veel meer mee verdiend dan die peper
Ik heb het woord Nazi niet gebruiktquote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nee, als iemand een andere mening heeft, is het een nazi, he michaelmoore.
Je bent een laf liegbeest. En een naziquote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik heb het woord Nazi niet gebruikt
Ik zeg dat sommigen hier geilen op het imperium Europa en de vliegdekschepen van de VSEU al in de haven zien liggen en als het moet met een dictatuur, want het volk is dom
ok prima, Namastequote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je bent een laf liegbeest. En een nazi
Laten we niet teveel op de man spelen. Zal ik het ook niet meer doen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je bent een laf liegbeest. En een nazi
Phir Milenge is het, maar dat macht nichts aus.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok prima, Namaste
Ik zal wel een Khubani Ka Meetha bestellen![]()
Nederland heeft de kosten voor het overeind houden van die banken zelf betaald zo heb ik vernomen. De economie van ijsland is nu overgens weer gezonde cijfers aan het maken.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zonder Euro had Nederland een IJslands probleem gehad met ING, ABN AMRO, Fortis, en nog wat banken. En zes toeristen extra naar Madurodam hadden dat niet opgelost.
Actie = reactie.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:31 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Laten we niet teveel op de man spelen. Zal ik het ook niet meer doen.
Met dank aan de euro, want als we het guldentje nog gehad zouden hebben, zou die grandioos door de put zijn gegaan omdat een klein landje als het onze geen mega bancaire sector kan backstoppen. Vandaar de euro: gedeelde smart, gedeeld risico.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:36 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Nederland heeft de kosten voor het overeind houden van die banken zelf betaald zo heb ik vernomen. De economie van ijsland is nu overgens weer gezonde cijfers aan het maken.
En ik vind het een gevraalijk assumptie dat Nederland maar geld moet blijven afdragen omdat de zuiderlijke landen op omvallen staan. Met het risico dat Nederland hier ook in wordt meegetrokken. Je kijkt toch wel het nieuws neem ik. Het ESM is nog niet in werking of Spanje staat er al aan de deur te kloppen. Daarom zeg ik eruit stappen, ik heb geen vertrouwen in Brussel. Een groep niet democratisch gekozen bestuurders die koste wat kost hun droom zullen verwezelijken. Het Nederlandse lot daar in handen leggen vind ik vele malen gevaarlijker klinken.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:24 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Dus jij hebt liever dat we helemaal niets meer te vertellen hebben in Europa en maar volledig afhankelijk moeten worden van de grillen van een buitenland voor onze economische welvaart. Ik zeg dat je dan beter kan zorgen dat je aan tafel zit dan inderdaad de facto bestuurd te worden door de wereldeconomie. Ik vind het een gevaarlijke assumptie om er vanuit te gaan dat je dan beter af bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |