abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 juni 2012 @ 14:25:56 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_112307246

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

ECB Securities Market Program (opkopen PIIGS bonds)

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks AEX Eurocrisis

Game on!

[ Bericht 17% gewijzigd door Perrin op 01-06-2012 14:32:30 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_112307373
Weet je zeker dat dat de laatste post was Perrin? ;)
  vrijdag 1 juni 2012 @ 14:33:48 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_112307543
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 14:29 schreef Kaas- het volgende:
Weet je zeker dat dat de laatste post was Perrin? ;)
Ahh, edited!

Laatste post in vorige draadje was in dit geval niet zo boeiend.. Ik vroeg me af hoe realistisch het is om te verwachten dat Griekenland 2 weken voor parlementsverkiezingen uit de euro stapt. Dat worden bijzondere verkiezingen dan, iig :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_112307628
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 14:24 schreef Perrin het volgende:
Zou erg vreemd zijn, 2 weken voor de parlementsverkiezingen in Griekenland.
Lijkt mij ook.

Al zou je er wel een verhaal bij kunnen verzinnen. ND en Pasok die niet willen afwachten dat er een patstelling ontstaat na de verkiezingen met Syriza als grootste partij, heronderhandelingen met de troika mislukken en de noodfondsbetalingen worden stopgezet, als gevolg daarvan een bankrun ontstaat en het financiële stelsel instort en dán democratisch wordt besloten tot herinvoering van de drachme.

Dan kunnen ze misschien beter gauw de samenleving voor voldongen feiten stellen en de boel evt. met steun van de communisten (die voor euro-uittreding zijn) voor de verkiezingen gauw nog met terugwerkende kracht legaliseren. Dan zal misschien iedereen ND en Pasok haten, maar het is dan tegelijk ook voor iedereen duidelijk dat een stem op de sprookjes van Syriza & co. niks oplevert.

Maar dat is wel een beetje een vergezocht verhaal natuurlijk. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2012 14:36:51 ]
pi_112308081
EURUSD koers is inmiddels naar de 1.22 gezakt.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:11:10 #6
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112309044
ik begreep in de discussie op RTLZ dat als spanje failliet gaat NL ook failliet gaat door de relatief grote bankensector hier. Wat zou eigenlijk het proibleem zijn van dit scenario? Wij als Nederland kunnen ook prima failliet, zijn we meteen van die schuldenlast af. Ik zou zeggen laat die Spanjaarden ook maar failliet gaan, kijken wat er gebeurt!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_112309119
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik begreep in de discussie op RTLZ dat als spanje failliet gaat NL ook failliet gaat door de relatief grote bankensector hier. Wat zou eigenlijk het proibleem zijn van dit scenario? Wij als Nederland kunnen ook prima failliet, zijn we meteen van die schuldenlast af. Ik zou zeggen laat die Spanjaarden ook maar failliet gaan, kijken wat er gebeurt!
Leuk nog meer economische experimenten. :P
pi_112309296
quote:
ik begreep in de discussie op RTLZ dat als spanje failliet gaat NL ook failliet gaat door de relatief grote bankensector hier.
Hoeft niet als je de aandeel/obligatie-houders laat betalen voor de verliezen van de banken, iets dat uiteindelijk zowiezo gaat gebeuren imo.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:43:52 #9
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112310305
quote:
en wat denk je wat de rest van de wereld gaat doen als heel Europa zich even failliet verklaard en alles zomaar niet meer aflost? :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Shispeed op 01-06-2012 15:54:21 ]
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:46:24 #10
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_112310394
De gevolgen van het Euro faal project zijn niet meer te overzien. De architecten van de Euro staan erbij en kijken er na.

Men zou deze personen strafrechteljk moeten vervolgen.
Zonder de Euro gaat het licht uit mensen :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 14:49 schreef Scrummie het volgende:
Nog even in mijn vakantie in de states is ook niet meer te betalen :(
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:55:27 #11
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_112310728
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:46 schreef Revolution-NL het volgende:
De gevolgen van het Euro faal project zijn niet meer te overzien. De architecten van de Euro staan erbij en kijken er na.

[..]

Zie hier het grootste voordeel van de euro. Die wisselkoersen komen me echt m'n strot uit! Verslaafd aan het checken ervan, weet er tientallen uit m'n hoofd, ze weerhouden me ervan op reis te gaan, waardeloos...
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:55:34 #12
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112310733
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:46 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

vorig jaar nog in de states geweest met 1.47, even goed veel nieuwe kleding en schoenen ingeslagen ^O^
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:58:21 #13
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_112310873
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 14:49 schreef Scrummie het volgende:
1.2310, voor zover ik kan zien. En inmiddels weer op ruim 1.24, is er weer iets gebeurd?
pi_112310922

www.finance.yahoo.com

Zo bekeken staat de euro er t.o.v. de US dollar eigenlijk best goed voor. ;)
pi_112310977
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:58 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

1.2310, voor zover ik kan zien. En inmiddels weer op ruim 1.24, is er weer iets gebeurd?
Yep. Hij zakte vanmiddag even naar 1.2296 ofzoiets, maar toen kwam er nieuws uit de VS, de waarde van de dollar klapte vrij hard naar beneden, waardoor (uiteraard) de EURUSD koers weer wat positiever uitviel voor de euro. Ik geloof dat dat het banencijfer was, maar ik miste het een beetje.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2012 16:02:59 ]
pi_112311056
Even een dubbelpost van het vorige topic omdat ik eigenlijk wel een reactie wil ;) :

Ik als totale lake zou wel eens willen weten of het mogelijk is dat we dat noodfonds gebruiken om Europese banken (die ook in een rotte appel zitten geweven zoals Griekenland) op te vangen, en dan een voor een de rotte appels er uit te dumpen. Zodat zij een eigen economie kunnen opbouwen d.m.v. bijv. concurrentie van dure export. Ik weet niet of daar het noodfonds groot genoeg kan voor zijn, maar in mijn niet-van-geldbedragen-bewuste ogen lijkt dat mogelijk te zijn.
pi_112311144
Iedereen uit de euro ?
Thugh life.
pi_112312472
Ik neem aan dat het feit dat het referendum in Ierland op een ruim 'Ja' staat ook wel positief werkt voor de koers van de euro.
pi_112312728
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 16:39 schreef HiZ het volgende:
Ik neem aan dat het feit dat het referendum in Ierland op een ruim 'Ja' staat ook wel positief werkt voor de koers van de euro.
Dat heeft geen invloed gehad vandaag. Kreeg ook totaal geen aandacht.
pi_112312836
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 16:45 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat heeft geen invloed gehad vandaag. Kreeg ook totaal geen aandacht.
De uitslagen zijn dan ook nog niet eens een uur terug bekend geworden.
pi_112312893
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 16:48 schreef HiZ het volgende:

[..]

De uitslagen zijn dan ook nog niet eens een uur terug bekend geworden.
En toch heeft het geen invloed. Het is nauwelijks nieuws zelfs.
pi_112320689
Jeus de ieren stemde massaal tegen de europese grondwet en nu het land failliet is wordt er gevraagd of ze nog willen meedoen aan het ESM. Ja nu willen ze wel aangezien ze anders compleet voor gaas gaan. Zo kan ik ook een referendum organiseren
  vrijdag 1 juni 2012 @ 23:41:00 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_112330762
Die Berlusconi is me er ook eentje, die wil dat Italie zelf wat meer euro gaat drukken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 2 juni 2012 @ 03:32:04 #24
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_112336300
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 23:41 schreef michaelmoore het volgende:
Die Berlusconi is me er ook eentje, die wil dat Italie zelf wat meer euro gaat drukken
bron?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 03:42:48 #25
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_112336354
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 23:41 schreef michaelmoore het volgende:
Jij zat toch in India? Laat het nieuws even voor wat het is joh ;)
  zaterdag 2 juni 2012 @ 09:12:58 #26
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112337355
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:43 schreef Shispeed het volgende:

[..]

en wat denk je wat de rest van de wereld gaat doen als heel Europa zich even failliet verklaard en alles zomaar niet meer aflost? :')
waarom verklaart iedereen zich in de wereld niet failliet, dan heeft niemand meer schulden....?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Forum Admin zaterdag 2 juni 2012 @ 09:21:14 #27
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_112337452
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 09:12 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

waarom verklaart iedereen zich in de wereld niet failliet, dan heeft niemand meer schulden....?
Dat kan nou niet echt, ten eerste is dat een lekker betrouwbaar signaal, en gigantisch veel bedrijven zullen omvallen omdat zij(helaas)toch de uitstaande euro's/dollars nodig hebben om door te functioneren.

Stel, het bedrijf waar jij werkt gaat ook failliet. Het krijgt geen geld meer van haar klanten, inkomsten zijn dus weg. Hoe gaan ze jouw salaris betalen? Verkoop van de resterende middelen die het heeft? Niemand kan het kopen, niemand heeft geld.

En dit is eigenlijk macro niveau, wat dacht je van alle banken..?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 2 juni 2012 @ 09:28:30 #28
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112337567
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 09:21 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat kan nou niet echt, ten eerste is dat een lekker betrouwbaar signaal, en gigantisch veel bedrijven zullen omvallen omdat zij(helaas)toch de uitstaande euro's/dollars nodig hebben om door te functioneren.

Stel, het bedrijf waar jij werkt gaat ook failliet. Het krijgt geen geld meer van haar klanten, inkomsten zijn dus weg. Hoe gaan ze jouw salaris betalen? Verkoop van de resterende middelen die het heeft? Niemand kan het kopen, niemand heeft geld.

En dit is eigenlijk macro niveau, wat dacht je van alle banken..?
je kunt dan wel met een schone lei beginnen...Geld is eigenlijk maar een middel om een doel te bereiken. Het is nu een doel op zich geworden en dat is niet goed. Het zou beter zijn als we van dit hele systeem af zouden zijn. Een goed begin om het systeem de nek om te draaien is dat niemand meer schulden afbetaalt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_112339083
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 09:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

je kunt dan wel met een schone lei beginnen...Geld is eigenlijk maar een middel om een doel te bereiken. Het is nu een doel op zich geworden en dat is niet goed. Het zou beter zijn als we van dit hele systeem af zouden zijn. Een goed begin om het systeem de nek om te draaien is dat niemand meer schulden afbetaalt.
Je vergeet dat tegenover elke schuld ook een vermogen staat. Alle schulden weg betekent ook dat alle spaargelden en alle pensioenen *poef* weg zijn.
pi_112339261
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 11:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Je vergeet dat tegenover elke schuld ook een vermogen staat. Alle schulden weg betekent ook dat alle spaargelden en alle pensioenen *poef* weg zijn.
De grote vraag is of dat echt erg is. Met zekerheid valt alleen te zeggen dat als iemand teveel schulden heeft afschrijven onvermijdelijk wordt.
pi_112339544
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 11:11 schreef HiZ het volgende:

[..]

De grote vraag is of dat echt erg is. Met zekerheid valt alleen te zeggen dat als iemand teveel schulden heeft afschrijven onvermijdelijk wordt.
Bij normale schulden wordt dan beslag gelegd op de bezittingen. Hoe zit dat bij overheden?
  zaterdag 2 juni 2012 @ 11:24:23 #32
323876 michaelmoore
pi_112339559
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 03:42 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Jij zat toch in India? Laat het nieuws even voor wat het is joh ;)
moet alles toch even volgen he

Ik vind deze man altijd erg goed in zijn analyses, nu over de EU

quote:
“We moeten wel”, of toch niet?
Sommige experts zeggen al dat we op een rijdende trein zitten waar we niet meer uit kunnen stappen.
Ik zeg het kan wel en het gaat enorm veel pijn doen) , het moet zelfs want de trein gaat zich te pletter rijden tegen de muur die realiteit heet (dus liever pijn nu dan veel meer pijn later).
Men kan bijvoorbeeld best zeggen dat oorlog schadelijk is en dat daarom niemand oorlog moet voeren, maar de realiteit bewijst dat DESONDANKS oorlogen toch gevoerd worden. Experts en politici kunnen dus de mooiste plannen maken, maar als de kiezers, TERECHT of ONTERECHT, niet meer willen dan houdt het op. In de PIIGS gaan de kiezers al in sneltreinvaart richting het kookpunt (met tot gevolg default en exit van de euro); doorgaan met hulpacties is weggegooid geld (althans het gedeelte wat niet bij onze eigen financiële instelling terecht komt). Het continu negeren van wat er bij de kiezer leeft is hetgeen wat de eurozone en de EU uiteindelijk op haar knieën zal brengen, mits de kiezer buitenspel gezet kan worden. Als dat het geval gaat zijn dan is de term EUSSR wel degelijk op zijn plaats.
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_van_Europa__.html

[ Bericht 30% gewijzigd door michaelmoore op 02-06-2012 11:30:43 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_112340298
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 11:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

moet alles toch even volgen he

Ik vind deze man altijd erg goed in zijn analyses, nu over de EU

[..]

Namaste, wat had je gesnoven voordat je je carnavalsstukje naar de telegraaf inzond? :D
pi_112343636
Even een vraagje, ik bekeek de euro-usd grafiek op wisselkoersen.nl tot een jaar terug en zag dat het vanaf eind augustus eigenlijk alleen maar is begonnen met dalen. Weet iemand hier de oorzaak van (misschien afspraken met Griekenland) en zijn er ook bronnen voor?

Alvast bedankt
pi_112343894
Minder vraag naar euro's dankzij zowel onzekerheden over de munt als lagere groei in de eurozone dan in de VS (dollar) i.c.m. een soort self fulfilling prophecy.
pi_112346033
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 13:53 schreef VaderTosti het volgende:
Even een vraagje, ik bekeek de euro-usd grafiek op wisselkoersen.nl tot een jaar terug en zag dat het vanaf eind augustus eigenlijk alleen maar is begonnen met dalen. Weet iemand hier de oorzaak van (misschien afspraken met Griekenland) en zijn er ook bronnen voor?

Alvast bedankt
Rente, je zal zien dat de Euro vanaf nu weer zal gaan stijgen omdat men denkt dat de USA de rente (nog verder) gaat verlagen.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 17:54:14 #37
323876 michaelmoore
pi_112350679
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 15:26 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Rente, je zal zien dat de Euro vanaf nu weer zal gaan stijgen omdat men denkt dat de USA de rente (nog verder) gaat verlagen.
De koers van de euro is niet erg belangrijk
Het voortbestaan staat nu op het spel en zonder politieke unie zal dat niet gaan, want poltieke unie is een fiscale en begrotings unie

En zolang we democratie hebben zal Nederland niet willen opdraaien voor de pensioenverplichtingen van het grijze Zuid-Europa dat op 60 met pensioen gaat, en die geen enkele reservering daarvoor hebben
  zaterdag 2 juni 2012 @ 17:59:18 #38
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_112350866
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 17:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

En zolang we democratie hebben zal Nederland niet willen opdraaien voor de pensioenverplichtingen van het grijze Zuid-Europa dat op 60 met pensioen gaat, en die geen enkele reservering daarvoor hebben
Steker nog: Nederland wil niet opdraaien voor het pensioen van andere Nederlanders! Ik niet, tenminste.

Trouwens, waarom wordt iedereen geïndoctrineerd dat je niet kunt leven zonder aanvullend pensioen? Ik ken meerdere ouderen die geld OVER houden van hun AOW zonder aanvullend pensioen! Je krijgt zoveel toeslagen, dat het leven helemaal niet verkeerd is met alleen AOW.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 18:49:54 #39
323876 michaelmoore
pi_112352683
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 17:59 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Steker nog: Nederland wil niet opdraaien voor het pensioen van andere Nederlanders! Ik niet, tenminste.

Trouwens, waarom wordt iedereen geïndoctrineerd dat je niet kunt leven zonder aanvullend pensioen? Ik ken meerdere ouderen die geld OVER houden van hun AOW zonder aanvullend pensioen! Je krijgt zoveel toeslagen, dat het leven helemaal niet verkeerd is met alleen AOW.
ja verplicht pensioensparen is een onding, er moet een keuze komen voor werknemers, daar heeft de PVDA ook het banksparen voor bedacht, maar andere partijen zijn erop tegen, er zijn te grote belangen mee gemoeid van verzekeraars en Banken

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 02-06-2012 20:52:02 ]
pi_112376758
Kan iemand me vertellen of deze man: http://www.businessinsider.com/raoul-pal-the-end-game-2012-6
'gewoon' een ongekende en grondige economische herschikking voorspelt of een soort 'book of Eli' tafereel?
Ben niet erg economisch onderlegd en kan het daarom niet goed op waarde schatten, maar krijg er een uitermate onheilspellend gevoel van.

[ Bericht 36% gewijzigd door sittingtuck op 03-06-2012 12:35:44 ]
  zondag 3 juni 2012 @ 13:00:13 #41
323876 michaelmoore
pi_112377728
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:27 schreef sittingtuck het volgende:
Kan iemand me vertellen of deze man: http://www.businessinsider.com/raoul-pal-the-end-game-2012-6
'gewoon' een ongekende en grondige economische herschikking voorspelt of een soort 'book of Eli' tafereel?
Ben niet erg economisch onderlegd en kan het daarom niet goed op waarde schatten, maar krijg er een uitermate onheilspellend gevoel van.
Dat zie ik ook ja als ik als Nederlander hier in India loop dan zou ik geen uitkeringstrekker in Nederland willen zijn zelfs geen AOW er, ik zie een Euro die in waarde gelijk is aan de roepie

DE EU regenten storten in hun EU fantasie een heel continent in de ellende, dat is de oorzaak als politici de democratie gaan omzeilen in hun waandenkbeelden

Eris nu geen weg terug meer.
Spaanse banken gaan gered worden met 40 miljard Nederlands belastinggeld en Italië gaat zelf de geldpers aanzetten, daarna volgt de geldpers van Spanje en Portugal, met stilzwijgende toestemming van het EU politburo

Tot ieder land eigen Euro-nummers heeft en je heel goed moet kijken welk nummer je biljet heeft

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 03-06-2012 13:10:35 ]
pi_112379205
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat zie ik ook ja als ik als Nederlander hier in India loop dan zou ik geen uitkeringstrekker in Nederland willen zijn zelfs geen AOW er, ik zie een Euro die in waarde gelijk is aan de roepie
Je zou liever van het equivalent van 2 US $ per dag in rupees (als je al een bron van inkomen als dagarbeider, of uit je directe familie hebt) willen rondkomen, met een voedselinflatie van rond de 20% per jaar?

Dat kan hoor. Zeg maar in welk hotel je zit, en ik stuur wel wat Indiers langs die met plezier met je willen ruilen. Nee, ze doen geen huisbezoeken aan je zolderkamertje. Kun je die meteen uitleggen waarom wij het hier zo inmens slecht hebben. Volgende stop is denk ik dat je in een rickshaw richting het staatsziekenhuis, mental ward, wordt gezet. Niks Apollo hospital, gewoon met zijn vieren in een pre-oorlogs doorgelegen bed tussen de andere nutcases.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 03-06-2012 13:59:46 ]
pi_112379688
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:27 schreef sittingtuck het volgende:
Ik moest even googelen wat je met Book of Eli tafarelen bedoelt, maar de maker van dat powerpointje gebruikt eigenlijk gewoon een hoop poeha om het volgende verhaal te vertellen:

(klik voor vergroting)

Economische herschikking dus. Mondiale verhoudingen keren weer terug (om waarschijnlijk over enkele honderden jaren weer in 'ons' voordeel terug te keren). Dat lijkt erg, maar is het niet. In de westerse wereld is er namelijk nog steeds groei en blijven we er met zijn allen over langere termijn (d.w.z. fluctuaties op korte termijn niet meerekenend) op vooruit gaan, alleen is er in de emerging markets momenteel veel meer groei dan hier waardoor zij een groter gedeelte van (net zo goed groter wordende) taart claimen.

Ergens sinds de 19e eeuw rulen wij economisch gezien de world, maar dat loopt nu wel een beetje op haar einde ja dus dat zou je als een 'end game' kunnen zien maar daar is niets apocalyptisch aan ofzo (dat bedoelde je toch met book of Eli?). :P
  zondag 3 juni 2012 @ 14:49:41 #44
326094 Zombiehoofd
Nam nam nam
pi_112381904
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:54 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik moest even googelen wat je met Book of Eli tafarelen bedoelt, maar de maker van dat powerpointje gebruikt eigenlijk gewoon een hoop poeha om het volgende verhaal te vertellen:

[ afbeelding ](klik voor vergroting)

Economische herschikking dus. Mondiale verhoudingen keren weer terug (om waarschijnlijk over enkele honderden jaren weer in 'ons' voordeel terug te keren). Dat lijkt erg, maar is het niet. In de westerse wereld is er namelijk nog steeds groei en blijven we er met zijn allen over langere termijn (d.w.z. fluctuaties op korte termijn niet meerekenend) op vooruit gaan, alleen is er in de emerging markets momenteel veel meer groei dan hier waardoor zij een groter gedeelte van (net zo goed groter wordende) taart claimen.

Ergens sinds de 19e eeuw rulen wij economisch gezien de world, maar dat loopt nu wel een beetje op haar einde ja dus dat zou je als een 'end game' kunnen zien maar daar is niets apocalyptisch aan ofzo (dat bedoelde je toch met book of Eli?). :P
Maar die dude van die PP bedoelt vooral dat we gewoon helemaal in elkaar gaan klappen.
pi_112383255
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 14:49 schreef Zombiehoofd het volgende:

[..]

Maar die dude van die PP bedoelt vooral dat we gewoon helemaal in elkaar gaan klappen.
Waarom zou dat in godsnaam gebeuren?

Onze productiecapaciteiten en de kennis en vaardigheden van onze bevolking zijn allemaal heel reëel. Zelfs bij een 'reset' is het dus onzin dat we weer helemaal vanaf nul, vanaf oertijdniveau, opnieuw zouden moeten beginnen.

Het is toch vooral een vestzak-broekzak-verhaal, bedenk ik me ineens. Neem nou de pensioenfondsen. Men spaart geld, dat moet ergens geparkeerd worden en wordt o.a. lekker veilig in staatsobligaties belegd. Als de fondsen uiteindelijk netto moeten gaan uitkeren, moet dat dus gefinancierd worden uit de opbrengsten van de aflossing van staatsobligaties d.m.v. belastingopbrengsten. Is het zo'n ramp als die tussenstappen door een 'reset' wegvallen?
  zondag 3 juni 2012 @ 15:39:55 #46
323876 michaelmoore
pi_112384244
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:16 schreef Igen het volgende:

. Neem nou de pensioenfondsen. Men spaart geld, dat moet ergens geparkeerd worden en wordt o.a. lekker veilig in staatsobligaties belegd. Als de fondsen uiteindelijk netto moeten gaan uitkeren, moet dat dus gefinancierd worden uit de opbrengsten van de aflossing van staatsobligaties d.m.v. belastingopbrengsten.
Uit de aflossing uit staatsobligaties die in euro's gelden !!!!!!
Europa moet fors gaan printen om uit de schulden te komen en veel ook en anders gaan landen zelf printen, dat is echt geen grapje
Lonen en uitkeringen blijven gelijk of worden verlaagd, overwaardes in euro's verdampen, omdat het aantal kopers opdroogt
Importinflatie neemt toe.
Wat zeggen de eurofielen , ja dat had ook gebeurt of nog erger, zonder de euro
pi_112388017
De totale overheidsschuld als percentage van het BBP was in Zuid-Europa in 1998 90% en dat is het nu nog steeds, dat heeft niet zoveel met de euro te maken. Die van Noord-Europa is overigens in exact dezelfde periode van 42% naar 53% gestegen, maar die trend van schuldopbouw zette al vanaf 1998 in. :)
pi_112390407
quote:
BERLIJN (AFN) - De Europese instellingen werken aan een masterplan voor de redding van de eurozone en een uitweg uit de crisis. In het plan is een optie opgenomen waarin voor een deel van de Europese Unie andere regels zouden gaan gelden, zo meldde zondag de krant Welt am Sonntag.

De maatregelen worden uitgewerkt door het hoofd van de Europese Centrale Bank Mario Draghi, president van de Europese Unie Herman van Rompuy, EU-Commissievoorzitter Jose Manuel Barroso en voorzitter van de eurogroep Jean-Claude Juncker. Het plan zou eind juni tijdens een EU-top worden besproken, schrijft de krant op basis van Europese bronnen.

Het 'masterplan' zou een definitieve uitweg uit de crisis moeten wijzen. ,,In de rest van de wereld vraagt men 'waar willen jullie naar toe?'. Het plan moet daar een antwoord op geven'', aldus een van de bronnen.

Opties die worden overwogen zijn meer macht voor Europese instellingen, een Europees toezichtsorgaan voor de bankensector,de harmonisatie van het begrotings-, belastings- en buitenlandsbeleid van de EU-lidstaten en hervormingen van de sociale programma's.
Er komt een masterplan, licht blijft aan. -O-
pi_112390605
Ah gelukkig, we zijn gered. :7
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zondag 3 juni 2012 @ 18:24:24 #50
323876 michaelmoore
pi_112390757
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:14 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Er komt een masterplan, licht blijft aan. -O-
lapmiddelen.

Een grotere % schuldenratio voor het zuiden dan voor het noorden en een bankenunie die alle obligaties opkoopt , dat is gewoon aftellen naar de grote BOEM

DE engie oplossing is een volledige politieke unie, asap of een splitsing in een Noord en Zuid unie of allemaal terug naar de eigen munt en Eurogebruikers worden
pi_112390853
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

lapmiddelen.

Een grotere % schuldenratio voor het zuiden dan voor het noorden en een bankenunie die alle obligaties opkoopt , dat is gewoon aftellen naar de grote BOEM

DE enge oplossing is een volledige politieke unie asap of een splitsing in een Noord en Zuid unie of allemaal terug naar de eigen munt en Eurogebruikers worden
praatjesmaker
Thugh life.
  zondag 3 juni 2012 @ 18:28:51 #52
323876 michaelmoore
pi_112390924
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:26 schreef Baltazar69 het volgende:

[..]

praatjesmaker
Dat is een goed argument
pi_112390969
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat is een goed argument
als ik zo lees wat je allemaal uitkraamt is deze wel een goede benaming. Er zijn meer oplossingen mogelijk dan jij doet denken...
Thugh life.
  zondag 3 juni 2012 @ 18:31:18 #54
323876 michaelmoore
pi_112391025
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:29 schreef Baltazar69 het volgende:

[..]

als ik zo lees wat je allemaal uitkraamt is deze wel een goede benaming. Er zijn meer oplossingen mogelijk dan jij doet denken...
nee helaas niet

Geen volledige politiek unie, dan geen muntunie
pi_112391044
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat is een goed argument
Uit jouw vingers hilarisch, en niet te kort :)

Je beste post met deze kloon _O-

What's next, weer een Farange filmpje? ;)
pi_112391083
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee helaas niet

Geen volledige politiek unie, dan geen muntunie
Vraag je nog even na in Hyderbad hoe Andhra Pradesh dat geregeld heeft t.o.v. Delhi?
pi_112391176
Wie er nog niet aan wil:
- Een Europese centrale bank a la FED
- Federal (Europese) belasting
- State (landen) belasting

Werkt niet? Dacht het wel, drie kwart van de wereld die het bewijst.
  zondag 3 juni 2012 @ 18:46:13 #58
323876 michaelmoore
pi_112391591
quote:
2s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Vraag je nog even na in Hyderbad hoe Andhra Pradesh dat geregeld heeft t.o.v. Delhi?
Wat ik weet en gelezen heb, is er een regering en een begroting en een fiscaal beleid en een parlement
Hetzelfde als Rusland eigenlijk

Voor India is waterschaarste een groter probleem dan frauderende deelstaten

Maar Duitsland gaat niet de portemonnee openzetten voor Italie (maffialand) dat geloof ik nooit
pi_112391735
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Wat ik weet en gelezen heb, is er een regering en een begroting en een fiscaal beleid en een parlement

Maar Duitsland gaat niet de portemonnee openzetten voor Italie (maffialand) dat geloof ik nooit
in mijn leven heb ik al vroeg geleerd; never argue a fool. Ik laat het bij deze dan ook aan andere over...
Thugh life.
pi_112391766
quote:

[..]

Wanneer de Duitsers kunnen voorkomen dat hun eigen Landesbanken dan niet gaan omvallen, betaald de Europese penningmeester vast wel.
pi_112391800
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:50 schreef KneeDeep het volgende:
Wanneer de Duitsers kunnen voorkomen dat hun eigen Landesbanken dan niet gaan omvallen, betaald de Europese penningmeester vast wel.
is onmogelijk in de werelds van michaelmoore s en co.
Thugh life.
pi_112391805
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:49 schreef Baltazar69 het volgende:

[..]

in mijn leven heb ik al vroeg geleerd; never argue a fool. Ik laat het bij deze dan ook aan andere over...
-O- Het begon net leuk te worden.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zondag 3 juni 2012 @ 18:52:57 #63
323876 michaelmoore
pi_112391863
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:50 schreef KneeDeep het volgende:

[..]

wie is de Europese penningmeester ????

Duitsland ???
pi_112391903
Wat is die nigel farage een clown trouwens, dank voor die filmpjes michealmoore heb zelden zo gelachen. _O- _O_

Oh oh oh wat staat de UK er dankzij dit soort politici OH zo goed voor.
Thugh life.
pi_112391963
quote:

[..]

Hophop, die laptop dichtklappen, je kamertje af, het vliegtuig in, en praten met de mensen. Het is nog niet te laat om van die wereldvreemheid en -haat af te komen.

Duitsers en Italianen zijn éénei-ige tweelingen vergeleken met Hyderabad en Delhi.
pi_112392002
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hophop, die laptop dichtklappen, je kamertje caravan af, het vliegtuig in, en praten met de mensen. Het is nog niet te laat om van die wereldvreemheid en -haat af te komen.
Ik denk trouwens niet dat dat zou helpen, hij word aldaar eerder een soort van priester die andere gaat bekeren dat een muntunie enkel kan met een politieke unie enz...
Thugh life.
pi_112392043
quote:
Plan redding euro door 'splitsing'

BERLIJN (AFN) - De Europese instellingen werken aan een masterplan voor de redding van de eurozone en een uitweg uit de crisis. In het plan is een optie opgenomen waarin voor een deel van de Europese Unie andere regels zouden gaan gelden, zo meldde zondag de krant Welt am Sonntag.
De maatregelen worden uitgewerkt door het hoofd van de Europese Centrale Bank Mario Draghi, president van de Europese Unie Herman van Rompuy, EU-Commissievoorzitter Jose Manuel Barroso en voorzitter van de eurogroep Jean-Claude Juncker. Het plan zou eind juni tijdens een EU-top worden besproken, schrijft de krant op basis van Europese bronnen.
Het 'masterplan' zou een definitieve uitweg uit de crisis moeten wijzen. ,,In de rest van de wereld vraagt men 'waar willen jullie naar toe?'. Het plan moet daar een antwoord op geven'', aldus een van de bronnen.
Opties die worden overwogen zijn meer macht voor Europese instellingen, een Europees toezichtsorgaan voor de bankensector,de harmonisatie van het begrotings-, belastings- en buitenlandsbeleid van de EU-lidstaten en hervormingen van de sociale programma's.
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)-door-splitsing.aspx (op verzoek van Kaas- :D)

Oh, zie net dat dit al besproken werd. Sorry!

Ben benieuwd of we hier wel over mogen stemmen. Ik mag het hopen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2012 18:59:19 ]
pi_112392120
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:57 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Komt geen Duitser in voor. Zonder handtekening van Merkel kan iedere plan om de Euro te redden in de prullenbak.
  zondag 3 juni 2012 @ 19:02:49 #69
323876 michaelmoore
pi_112392230
quote:

[..]

De EU houdt niet van Democratie, dus ik denk het niet, maakt trouwens niet uit, zal niet helpen

En voor de liefhebbers
  zondag 3 juni 2012 @ 19:07:10 #70
323876 michaelmoore
pi_112392368
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 19:00 schreef KneeDeep het volgende:

[..]

Komt geen Duitser in voor. Zonder handtekening van Merkel kan iedere plan om de Euro te redden in de prullenbak.
Merkel is de enige die geld verdient en de knip mooi dicht houdt voor Italië en de Grieken die de komende jaren hun halve bevolking met pensioen wil sturen op kosten van Duitsland

Laat ze maar geld lenen tegen 7 of 8 procent van de Noordelijke banken die 1000 miljard hebben geleend tegen 1% , de Zuidelijke banken zijn er allemaal al aan
pi_112392438
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 19:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De EU houdt niet van Democratie, dus ik denk het niet, maakt trouwens niet uit, zal niet helpen

En voor de liefhebbers
kom, en nu een nietszeggende copy paist van een Telegraaf column door een hobbyist, je kunt het!
  zondag 3 juni 2012 @ 19:16:21 #72
323876 michaelmoore
pi_112392674
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 19:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

kom, en nu een nietszeggende copy paist van een Telegraaf column door een hobbyist, je kunt het!
nou vooruit dan, maar ik ga stoppen want moet nog wat lezen, dus ik eigenlijk geen tijd voor de simplistische VSEU dromers
quote:
vr 01 jun 2012, 16:59
De Verenigde Staten van Europa
AMSTERDAM - Om de toekomst van de EU en de eurozone beter te begrijpen is het noodzakelijk om te kijken naar de oorsprong. In dat licht heb ik recent het boek The Great Deception van Booker&North aangeschaft die boordevol waardevolle informatie en inzichten staat. Één daarvan betreft het ontstaan van het idee van een verenigd Europa en hoe de bedenkers dat dachten te bewerkstelligen
.
pi_112392790
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 19:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nou vooruit dan, maar ik ga stoppen want moet nog wat lezen, dus ik eigenlijk geen tijd voor de simplistische VSEU dromers

[..]

.
Jammer dat je geen tijd voor realisten/realisme hebt, ik had nog wel op wat dogmatisch gedram over huurwaardeforfait en woningbouwcorporaties gehoopt, maar gelukkig is het elke derde post* prijs dus hoef ik niet ver te zoeken.

* incluis alle overige trol kloons natuurlijk
pi_112393191
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 19:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Merkel is de enige die geld verdient en de knip mooi dicht houdt voor Italië en de Grieken die de komende jaren hun halve bevolking met pensioen wil sturen op kosten van Duitsland

Laat ze maar geld lenen tegen 7 of 8 procent van de Noordelijke banken die 1000 miljard hebben geleend tegen 1% , de Zuidelijke banken zijn er allemaal al aan
Merkel is degene die de politieke achtergrond van de EU begrijpt, en op waarde weet te waarderen, en bovendien degene die verantwoording erover mag afleggen als ze de wereldeconomie op de knieeen dwingt - en ze weet dat Duitsland niet immuum is (Nederland nog minder trouwens).

Niet zo veel mensen die denken dat we de rest van ons bestaan ons achter hoge dijken kunnen verschuilen en net kunnen doen alsof de rest van de wereld niet bestaat, en ons cynisch kunnen veroorloven anti-alles te zijn.
pi_112393370
quote:
Uur u voor de Eurozone, voor de zoveelste keer

03 juni 2012 — auteur: Bas Jacobs

Afgelopen maanden heb ik weinig geblogd over de Eurocrisis. Na een paar diep teleurstellende Eurotoppen afgelopen december had ik het helemaal gehad. Maar vrijdag kwamen er twee nare berichten die me weer in de pen deden kruipen.

De werkloosheid heeft in de Eurozone een nooit eerder hoogtepunt bereikt van 11 procent. Er tekent zich een grote depressie af in Zuid-Europa. Een hele generatie jongeren verliest daar toekomstperspectief.
http://www.economie.nl/bl(...)or-de-zoveelste-keer
pi_112393673
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:59 schreef Kaas- het volgende:
[ afbeelding ]
www.finance.yahoo.com

Zo bekeken staat de euro er t.o.v. de US dollar eigenlijk best goed voor. ;)
Ik heb zo'n aardig wat gulden in aandelen in de VS geïnvesteerd in 2001.

Kut euro inderdaad.
  zondag 3 juni 2012 @ 19:43:54 #77
326094 Zombiehoofd
Nam nam nam
pi_112393675
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Waarom zou dat in godsnaam gebeuren?

Onze productiecapaciteiten en de kennis en vaardigheden van onze bevolking zijn allemaal heel reëel. Zelfs bij een 'reset' is het dus onzin dat we weer helemaal vanaf nul, vanaf oertijdniveau, opnieuw zouden moeten beginnen.

Het is toch vooral een vestzak-broekzak-verhaal, bedenk ik me ineens. Neem nou de pensioenfondsen. Men spaart geld, dat moet ergens geparkeerd worden en wordt o.a. lekker veilig in staatsobligaties belegd. Als de fondsen uiteindelijk netto moeten gaan uitkeren, moet dat dus gefinancierd worden uit de opbrengsten van de aflossing van staatsobligaties d.m.v. belastingopbrengsten. Is het zo'n ramp als die tussenstappen door een 'reset' wegvallen?
Hij zegt ook niet dat dat het einde van de wereld is of tenminste niet voor altijd. Het is alleen een reset van het systeem en dan komt er iets anders. Maarja je valt wel even een hoop jaren terug economisch.
Of zijn argumentatie verder klopt moet je niet aan mij vragen.
pi_112394578
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 19:43 schreef Zombiehoofd het volgende:

[..]

Hij zegt ook niet dat dat het einde van de wereld is of tenminste niet voor altijd. Het is alleen een reset van het systeem en dan komt er iets anders. Maarja je valt wel even een hoop jaren terug economisch.
Of zijn argumentatie verder klopt moet je niet aan mij vragen.
Nou ja, op dia 30 zegt hij dat we misschien wel 3000 jaar terug in de tijd gaan qua ontwikkeling.
  zondag 3 juni 2012 @ 20:06:07 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112394830
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 20:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou ja, op dia 30 zegt hij dat we misschien wel 3000 jaar terug in de tijd gaan qua ontwikkeling.
3000 jaar? Dat is nog in geen enkele oorlog of crisis voorgekomen. We gaan dus terug naar het vroege IJzertijd? Investeren in ijzer dan, zou ik zeggen. Om primitieve pijlpunten en speren van te maken.
The End Times are wild
pi_112397860
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 20:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Nope. Die indruk wekt die slide inderdaad, maar op de pagina waarnaar gelinkt wordt staat extra uitleg over diezelfde quote, juist om die verwarring te voorkomen. Hij bedoelt ermee dat we zoveel jaar teruggaan qua economisch landschap in de zin van 'welke landen een beetje de grote jongens zijn wereldwijd'. Vandaar dat ik op pagina 2 ook die grafiek plaatste. ;)
pi_112398228
Mên, ik lijk wel blind. :@
  zondag 3 juni 2012 @ 21:21:19 #82
323876 michaelmoore
pi_112399359
quote:

[..]

Toch is dit nog steeds niet die splitsing waar men recht op heeft en nodig is, beurzen zullen hier niet positief op reageren
pi_112399522
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Toch is dit nog steeds niet die splitsing waar men recht op heeft en nodig is, beurzen zullen hier niet positief op reageren
Oe, tricky, zowaar een bewering die getoetst kan worden :)

Let je wel een beetje op het fictieve tijdsverschil, zo wordt die baggerkloon natuurlijk nooit geloofwaardig (laat staan de inhoud)
  zondag 3 juni 2012 @ 21:26:24 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112399634
Snap ik het niet of is een splitsing van de euro een de-facto einde van de monetaire unie? Of zitten we straks met 16 verschillende euro's (maar allemaal nog wel euro genoemd, dus een unie?).

Zoals ik het artikel lees worden diverse mogelijkheden en scenario's onderzocht. Eigenlijk geen nieuws dus, want het zou wat zijn als dit niet het geval was.
The End Times are wild
pi_112399682
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:26 schreef LXIV het volgende:
Snap ik het niet of is een splitsing van de euro een de-facto einde van de monetaire unie? Of zitten we straks met 16 verschillende euro's (maar allemaal nog wel euro genoemd, dus een unie?).

Zoals ik het artikel lees worden diverse mogelijkheden en scenario's onderzocht. Eigenlijk geen nieuws dus, want het zou wat zijn als dit niet het geval was.
Dat laatste dus (het zou een gotspe zijn als ze niet alle scenario's zouden onderzoeken en voorbereiden).
  zondag 3 juni 2012 @ 21:29:53 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112399815
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat laatste dus (het zou een gotspe zijn als ze niet alle scenario's zouden onderzoeken en voorbereiden).
In het FD stond wel een goed artikel over de structurele weeffout in de euro (hier ook al genoemd, zelfde als vaste wisselkoersen) en waarom dit dus nooit goed kon komen. Enige oplossing zou een fiscale unie zijn, wat natuurlijk geen optie is voor Duitsland c.s. Dus eigenlijk is de ondergang van de euro onvermijdelijk. De vraag is alleen hoe dit zo goedkoop mogelijk te doen.
The End Times are wild
pi_112400078
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

In het FD stond wel een goed artikel over de structurele weeffout in de euro (hier ook al genoemd, zelfde als vaste wisselkoersen) en waarom dit dus nooit goed kon komen. Enige oplossing zou een fiscale unie zijn, wat natuurlijk geen optie is voor Duitsland c.s. Dus eigenlijk is de ondergang van de euro onvermijdelijk. De vraag is alleen hoe dit zo goedkoop mogelijk te doen.
Het is absoluut een optie voor Duitsland c.s.. Het is zelfs de enige optie, imho.
pi_112400126
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:26 schreef LXIV het volgende:

Zoals ik het begrijp gaat het artikel niet over een splitsing van de euro, maar over een 'splitsing' van de EU in twee delen: een deel zonder euro waar de regels zo zijn zoals nu, en de eurozone met een veel verder gaande politieke integratie.
  zondag 3 juni 2012 @ 21:37:20 #89
323876 michaelmoore
pi_112400331
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Oe, tricky, zowaar een bewering die getoetst kan worden :)

Let je wel een beetje op het fictieve tijdsverschil, zo wordt die baggerkloon natuurlijk nooit geloofwaardig (laat staan de inhoud)
last van de jetlag , altijd een probleem bij me, zal morgen wel gapen worden, nog een dagje en dan gaat het beter

Nou ik ga het weer proberen
  zondag 3 juni 2012 @ 21:38:02 #90
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112400382
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het is absoluut een optie voor Duitsland c.s.. Het is zelfs de enige optie, imho.
Dat betekent fiscale overdracht naar Zuid-Europa. For ever.

De andere optie is exit euro. Of dit nu op termijn gebeurt of meteen.
The End Times are wild
  zondag 3 juni 2012 @ 21:39:37 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112400481
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Zoals ik het begrijp gaat het artikel niet over een splitsing van de euro, maar over een 'splitsing' van de EU in twee delen: een deel zonder euro waar de regels zo zijn zoals nu, en de eurozone met een veel verder gaande politieke integratie.
Ok. Je mag dan dus kiezen of je eurolid bent of eu-lid zonder euro. En als je de euro wil hebben moet je aan allerlei regelgeving voldoen. Wat is dan het verschil met het uit de euro knikkeren van Griekenland zonder ze uit de EU te gooien? Dat komt toch op hetzelfde neer?
The End Times are wild
pi_112401076
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat betekent fiscale overdracht naar Zuid-Europa. For ever.

De andere optie is exit euro. Of dit nu op termijn gebeurt of meteen.
De andere optie is de economische versie van de tweede wereldoorlog :)

Althans zo zal de rest van de wereld deze vorm van onverantwoordelijkheid en koude voeten opvatten. De stekker eruit trekken met een groot risico op een lange recessie op Deutschlands konto is simpelweg geen optie. Als Nederlandje alleen doormodderen met een overgrote financiele sector ook niet trouwens, dus zowel Nederland als Duitsland zullen in de euro blijven, imho.

Duitsland heeft de Euro gestart, ze het steunen ook, alle poppekast ten spijt.
  zondag 3 juni 2012 @ 21:54:10 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112401316
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

De andere optie is de economische versie van de tweede wereldoorlog :)

Althans zo zal de rest van de wereld deze vorm van onverantwoordelijkheid en koude voeten opvatten. De stekker eruit trekken met een groot risico op een lange recessie op Deutschlands konto is simpelweg geen optie. Als Nederlandje alleen doormodderen met een overgrote financiele sector ook niet trouwens, dus zowel Nederland als Duitsland zullen in de euro blijven, imho.

Duitsland heeft de Euro gestart, ze het steunen ook, alle poppekast ten spijt.
Als ze dat gaan doen, laat ze het dan ook voor de volle 100% doen.

Nu is het net alsof er een brand woedt die met euro's geblust moet worden. Dan kun je snel en voldoende euro's gebruiken om het onder controle te krijgen of het opgeven en de boel af laten fikken.
Er ongemotiveerd een paar honderd miljard tegenaan gooien, zodat de boel uiteindelijk toch affikt, maar je die 100 miljard ook kwijt bent lijkt me de minst gunstige variant.

Verder is dit hele probleem natuurlijk maar gering tov veel van de andere problemen waarmee Europa de afgelopen eeuw mee geconfronteerd is, dus het zal best wel goedkomen. Een terugval naar de vroege IJzertijd zie ik zo snel niet gebeuren.
The End Times are wild
pi_112401469
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als ze dat gaan doen, laat ze het dan ook voor de volle 100% doen.

Nu is het net alsof er een brand woedt die met euro's geblust moet worden. Dan kun je snel en voldoende euro's gebruiken om het onder controle te krijgen of het opgeven en de boel af laten fikken.
Er ongemotiveerd een paar honderd miljard tegenaan gooien, zodat de boel uiteindelijk toch affikt, maar je die 100 miljard ook kwijt bent lijkt me de minst gunstige variant.

Verder is dit hele probleem natuurlijk maar gering tov veel van de andere problemen waarmee Europa de afgelopen eeuw mee geconfronteerd is, dus het zal best wel goedkomen. Een terugval naar de vroege IJzertijd zie ik zo snel niet gebeuren.
Helemaal eensch, hoor.
  zondag 3 juni 2012 @ 22:01:55 #95
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zondag 3 juni 2012 @ 22:10:23 #96
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_112402378
Denk dat die Eurobonds er toch gaan komen, met on top een verdeelsleutel / ECB rating.
• Landen die kloten betalen meer rente.
• Landen die in de mars lopen betalen minder rente.

De verdeelsleutel is dan minder markt gestuurd/ingegeven, maar meer met een weegfactor op politieke daadkracht (ECB beheerd de rode draad van Europa).
----------------
Mjah....snap deze keuze nog wel. Het is wel een hapje uit de politiek. De hard-non-EU-roeptoeters betalen straks de rekening (dat maakt het wel USSR). Anderzijds door de markt te laten bepalen is alleen hedgen op probleemlanden (die uitkomst valt ook slecht).
  zondag 3 juni 2012 @ 22:13:58 #97
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112402639
dat is wel een hele goede oplossing wellicht! . Eurobonds worden uitgegeven door bv de ECB en aan de hand vanvan tevoren gemaakte afspraken moet een land strafrente betalen, of krijgt het juist een beloning. Dus je kan dan een variabel prijsbeleid voeren, terwijl de centrale organisatie de marktprijs betaalt. Je kunt dan landen straffen voor slecht beleid, maar ze kunnen niet kapot gespeculeerd worden door de markt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 3 juni 2012 @ 22:16:33 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112402819
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 22:10 schreef Drugshond het volgende:
Denk dat die Eurobonds er toch gaan komen, met on top een verdeelsleutel / ECB rating.
• Landen die kloten betalen meer rente.
• Landen die in de mars lopen betalen minder rente.

De verdeelsleutel is dan minder markt gestuurd/ingegeven, maar meer met een weegfactor op politieke daadkracht (ECB beheerd de rode draad van Europa).
----------------
Mjah....snap deze keuze nog wel. Het is wel een hapje uit de politiek. De hard-non-EU-roeptoeters betalen straks de rekening (dat maakt het wel USSR). Anderzijds door de markt te laten bepalen is alleen hedgen op probleemlanden (die uitkomst valt ook slecht).
Dat zou best kunnen. Niet eens zo slecht, want natuurlijk heeft ook Duitsland c.s. profijt bij een consumerend Zuid-Europa. Het scenario van de absolute markt-believers (niks doen en de boel dus laten instorten en bij 0 opnieuw beginnen) is ook voor Duitsland sub-optimaal. Kost ze uiteindelijk nog meer, nog los van alle politieke ellende (instabiliteit t/m burgeroorlogen) die dit oplevert)

Tot zover zitten we nog steeds heel aardig in het scenario van "de dag dat de Euro viel". Alleen duurt het wat langer dan geplanned.

(die documentaire eindigde met veel meer bevoegdheden voor Europa)
The End Times are wild
  zondag 3 juni 2012 @ 22:16:42 #99
181126 MouzurX
Misschien?
pi_112402829
quote:
14s.gif Op zondag 3 juni 2012 22:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat is wel een hele goede oplossing wellicht! . Eurobonds worden uitgegeven door bv de ECB en aan de hand vanvan tevoren gemaakte afspraken moet een land strafrente betalen, of krijgt het juist een beloning. Dus je kan dan een variabel prijsbeleid voeren, terwijl de centrale organisatie de marktprijs betaalt. Je kunt dan landen straffen voor slecht beleid, maar ze kunnen niet kapot gespeculeerd worden door de markt.
hele goede oplossing eigenlijk.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 3 juni 2012 @ 22:18:52 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112402959
quote:
14s.gif Op zondag 3 juni 2012 22:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Idd. Dan heb je meteen een instrument om het gewenste gedrag af te dwingen.

Overigens is structurele hervormingen invoeren makkelijker gezegd dan gedaan, want ook in Nederland zie je dat dit door allerlei gevestigde belangen eigenlijk niet gebeurt. De nood is hier natuurlijk ook minder hoog, maar toch. En naar mijn mening zijn structurele hervormingen (versus belastingverhogen en uitgaven snijden) de enige weg uit de crisis.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')