Ahh, edited!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:29 schreef Kaas- het volgende:
Weet je zeker dat dat de laatste post was Perrin?
Lijkt mij ook.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:24 schreef Perrin het volgende:
Zou erg vreemd zijn, 2 weken voor de parlementsverkiezingen in Griekenland.
Leuk nog meer economische experimenten.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik begreep in de discussie op RTLZ dat als spanje failliet gaat NL ook failliet gaat door de relatief grote bankensector hier. Wat zou eigenlijk het proibleem zijn van dit scenario? Wij als Nederland kunnen ook prima failliet, zijn we meteen van die schuldenlast af. Ik zou zeggen laat die Spanjaarden ook maar failliet gaan, kijken wat er gebeurt!
Hoeft niet als je de aandeel/obligatie-houders laat betalen voor de verliezen van de banken, iets dat uiteindelijk zowiezo gaat gebeuren imo.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik begreep in de discussie op RTLZ dat als spanje failliet gaat NL ook failliet gaat door de relatief grote bankensector hier.
en wat denk je wat de rest van de wereld gaat doen als heel Europa zich even failliet verklaard en alles zomaar niet meer aflost?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik begreep in de discussie op RTLZ dat als spanje failliet gaat NL ook failliet gaat door de relatief grote bankensector hier. Wat zou eigenlijk het proibleem zijn van dit scenario? Wij als Nederland kunnen ook prima failliet, zijn we meteen van die schuldenlast af. Ik zou zeggen laat die Spanjaarden ook maar failliet gaan, kijken wat er gebeurt!
Nog even in mijn vakantie in de states is ook niet meer te betalenquote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:49 schreef Scrummie het volgende:
EURUSD koers is inmiddels naar de 1.22 gezakt.
Zie hier het grootste voordeel van de euro. Die wisselkoersen komen me echt m'n strot uit! Verslaafd aan het checken ervan, weet er tientallen uit m'n hoofd, ze weerhouden me ervan op reis te gaan, waardeloos...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:46 schreef Revolution-NL het volgende:
De gevolgen van het Euro faal project zijn niet meer te overzien. De architecten van de Euro staan erbij en kijken er na.
Men zou deze personen strafrechteljk moeten vervolgen.
Zonder de Euro gaat het licht uit mensen
[..]
Nog even in mijn vakantie in de states is ook niet meer te betalen
vorig jaar nog in de states geweest met 1.47, even goed veel nieuwe kleding en schoenen ingeslagenquote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:46 schreef Revolution-NL het volgende:
De gevolgen van het Euro faal project zijn niet meer te overzien. De architecten van de Euro staan erbij en kijken er na.
Men zou deze personen strafrechteljk moeten vervolgen.
Zonder de Euro gaat het licht uit mensen
[..]
Nog even in mijn vakantie in de states is ook niet meer te betalen
1.2310, voor zover ik kan zien. En inmiddels weer op ruim 1.24, is er weer iets gebeurd?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:49 schreef Scrummie het volgende:
EURUSD koers is inmiddels naar de 1.22 gezakt.
Yep. Hij zakte vanmiddag even naar 1.2296 ofzoiets, maar toen kwam er nieuws uit de VS, de waarde van de dollar klapte vrij hard naar beneden, waardoor (uiteraard) de EURUSD koers weer wat positiever uitviel voor de euro. Ik geloof dat dat het banencijfer was, maar ik miste het een beetje.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:58 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
1.2310, voor zover ik kan zien. En inmiddels weer op ruim 1.24, is er weer iets gebeurd?
Dat heeft geen invloed gehad vandaag. Kreeg ook totaal geen aandacht.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:39 schreef HiZ het volgende:
Ik neem aan dat het feit dat het referendum in Ierland op een ruim 'Ja' staat ook wel positief werkt voor de koers van de euro.
De uitslagen zijn dan ook nog niet eens een uur terug bekend geworden.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:45 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dat heeft geen invloed gehad vandaag. Kreeg ook totaal geen aandacht.
En toch heeft het geen invloed. Het is nauwelijks nieuws zelfs.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
De uitslagen zijn dan ook nog niet eens een uur terug bekend geworden.
bron?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:41 schreef michaelmoore het volgende:
Die Berlusconi is me er ook eentje, die wil dat Italie zelf wat meer euro gaat drukken
Jij zat toch in India? Laat het nieuws even voor wat het is johquote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:41 schreef michaelmoore het volgende:
Die Berlusconi is me er ook eentje, die wil dat Italie zelf wat meer euro gaat drukken
waarom verklaart iedereen zich in de wereld niet failliet, dan heeft niemand meer schulden....?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:43 schreef Shispeed het volgende:
[..]
en wat denk je wat de rest van de wereld gaat doen als heel Europa zich even failliet verklaard en alles zomaar niet meer aflost?
Dat kan nou niet echt, ten eerste is dat een lekker betrouwbaar signaal, en gigantisch veel bedrijven zullen omvallen omdat zij(helaas)toch de uitstaande euro's/dollars nodig hebben om door te functioneren.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:12 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
waarom verklaart iedereen zich in de wereld niet failliet, dan heeft niemand meer schulden....?
je kunt dan wel met een schone lei beginnen...Geld is eigenlijk maar een middel om een doel te bereiken. Het is nu een doel op zich geworden en dat is niet goed. Het zou beter zijn als we van dit hele systeem af zouden zijn. Een goed begin om het systeem de nek om te draaien is dat niemand meer schulden afbetaalt.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat kan nou niet echt, ten eerste is dat een lekker betrouwbaar signaal, en gigantisch veel bedrijven zullen omvallen omdat zij(helaas)toch de uitstaande euro's/dollars nodig hebben om door te functioneren.
Stel, het bedrijf waar jij werkt gaat ook failliet. Het krijgt geen geld meer van haar klanten, inkomsten zijn dus weg. Hoe gaan ze jouw salaris betalen? Verkoop van de resterende middelen die het heeft? Niemand kan het kopen, niemand heeft geld.
En dit is eigenlijk macro niveau, wat dacht je van alle banken..?
Je vergeet dat tegenover elke schuld ook een vermogen staat. Alle schulden weg betekent ook dat alle spaargelden en alle pensioenen *poef* weg zijn.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
je kunt dan wel met een schone lei beginnen...Geld is eigenlijk maar een middel om een doel te bereiken. Het is nu een doel op zich geworden en dat is niet goed. Het zou beter zijn als we van dit hele systeem af zouden zijn. Een goed begin om het systeem de nek om te draaien is dat niemand meer schulden afbetaalt.
De grote vraag is of dat echt erg is. Met zekerheid valt alleen te zeggen dat als iemand teveel schulden heeft afschrijven onvermijdelijk wordt.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Je vergeet dat tegenover elke schuld ook een vermogen staat. Alle schulden weg betekent ook dat alle spaargelden en alle pensioenen *poef* weg zijn.
Bij normale schulden wordt dan beslag gelegd op de bezittingen. Hoe zit dat bij overheden?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:11 schreef HiZ het volgende:
[..]
De grote vraag is of dat echt erg is. Met zekerheid valt alleen te zeggen dat als iemand teveel schulden heeft afschrijven onvermijdelijk wordt.
moet alles toch even volgen hequote:Op zaterdag 2 juni 2012 03:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Jij zat toch in India? Laat het nieuws even voor wat het is joh
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_van_Europa__.htmlquote:“We moeten wel”, of toch niet?
Sommige experts zeggen al dat we op een rijdende trein zitten waar we niet meer uit kunnen stappen.
Ik zeg het kan wel en het gaat enorm veel pijn doen) , het moet zelfs want de trein gaat zich te pletter rijden tegen de muur die realiteit heet (dus liever pijn nu dan veel meer pijn later).
Men kan bijvoorbeeld best zeggen dat oorlog schadelijk is en dat daarom niemand oorlog moet voeren, maar de realiteit bewijst dat DESONDANKS oorlogen toch gevoerd worden. Experts en politici kunnen dus de mooiste plannen maken, maar als de kiezers, TERECHT of ONTERECHT, niet meer willen dan houdt het op. In de PIIGS gaan de kiezers al in sneltreinvaart richting het kookpunt (met tot gevolg default en exit van de euro); doorgaan met hulpacties is weggegooid geld (althans het gedeelte wat niet bij onze eigen financiële instelling terecht komt). Het continu negeren van wat er bij de kiezer leeft is hetgeen wat de eurozone en de EU uiteindelijk op haar knieën zal brengen, mits de kiezer buitenspel gezet kan worden. Als dat het geval gaat zijn dan is de term EUSSR wel degelijk op zijn plaats.
Namaste, wat had je gesnoven voordat je je carnavalsstukje naar de telegraaf inzond?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
moet alles toch even volgen he
Ik vind deze man altijd erg goed in zijn analyses, nu over de EU
[..]
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_van_Europa__.html
Rente, je zal zien dat de Euro vanaf nu weer zal gaan stijgen omdat men denkt dat de USA de rente (nog verder) gaat verlagen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 13:53 schreef VaderTosti het volgende:
Even een vraagje, ik bekeek de euro-usd grafiek op wisselkoersen.nl tot een jaar terug en zag dat het vanaf eind augustus eigenlijk alleen maar is begonnen met dalen. Weet iemand hier de oorzaak van (misschien afspraken met Griekenland) en zijn er ook bronnen voor?
Alvast bedankt
De koers van de euro is niet erg belangrijkquote:Op zaterdag 2 juni 2012 15:26 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Rente, je zal zien dat de Euro vanaf nu weer zal gaan stijgen omdat men denkt dat de USA de rente (nog verder) gaat verlagen.
Steker nog: Nederland wil niet opdraaien voor het pensioen van andere Nederlanders! Ik niet, tenminste.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En zolang we democratie hebben zal Nederland niet willen opdraaien voor de pensioenverplichtingen van het grijze Zuid-Europa dat op 60 met pensioen gaat, en die geen enkele reservering daarvoor hebben
ja verplicht pensioensparen is een onding, er moet een keuze komen voor werknemers, daar heeft de PVDA ook het banksparen voor bedacht, maar andere partijen zijn erop tegen, er zijn te grote belangen mee gemoeid van verzekeraars en Bankenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:59 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Steker nog: Nederland wil niet opdraaien voor het pensioen van andere Nederlanders! Ik niet, tenminste.
Trouwens, waarom wordt iedereen geïndoctrineerd dat je niet kunt leven zonder aanvullend pensioen? Ik ken meerdere ouderen die geld OVER houden van hun AOW zonder aanvullend pensioen! Je krijgt zoveel toeslagen, dat het leven helemaal niet verkeerd is met alleen AOW.
Dat zie ik ook ja als ik als Nederlander hier in India loop dan zou ik geen uitkeringstrekker in Nederland willen zijn zelfs geen AOW er, ik zie een Euro die in waarde gelijk is aan de roepiequote:Op zondag 3 juni 2012 12:27 schreef sittingtuck het volgende:
Kan iemand me vertellen of deze man: http://www.businessinsider.com/raoul-pal-the-end-game-2012-6
'gewoon' een ongekende en grondige economische herschikking voorspelt of een soort 'book of Eli' tafereel?
Ben niet erg economisch onderlegd en kan het daarom niet goed op waarde schatten, maar krijg er een uitermate onheilspellend gevoel van.
Je zou liever van het equivalent van 2 US $ per dag in rupees (als je al een bron van inkomen als dagarbeider, of uit je directe familie hebt) willen rondkomen, met een voedselinflatie van rond de 20% per jaar?quote:Op zondag 3 juni 2012 13:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat zie ik ook ja als ik als Nederlander hier in India loop dan zou ik geen uitkeringstrekker in Nederland willen zijn zelfs geen AOW er, ik zie een Euro die in waarde gelijk is aan de roepie
Ik moest even googelen wat je met Book of Eli tafarelen bedoelt, maar de maker van dat powerpointje gebruikt eigenlijk gewoon een hoop poeha om het volgende verhaal te vertellen:quote:Op zondag 3 juni 2012 12:27 schreef sittingtuck het volgende:
Kan iemand me vertellen of deze man: http://www.businessinsider.com/raoul-pal-the-end-game-2012-6
'gewoon' een ongekende en grondige economische herschikking voorspelt of een soort 'book of Eli' tafereel?
Ben niet erg economisch onderlegd en kan het daarom niet goed op waarde schatten, maar krijg er een uitermate onheilspellend gevoel van.
Maar die dude van die PP bedoelt vooral dat we gewoon helemaal in elkaar gaan klappen.quote:Op zondag 3 juni 2012 13:54 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik moest even googelen wat je met Book of Eli tafarelen bedoelt, maar de maker van dat powerpointje gebruikt eigenlijk gewoon een hoop poeha om het volgende verhaal te vertellen:
[ afbeelding ](klik voor vergroting)
Economische herschikking dus. Mondiale verhoudingen keren weer terug (om waarschijnlijk over enkele honderden jaren weer in 'ons' voordeel terug te keren). Dat lijkt erg, maar is het niet. In de westerse wereld is er namelijk nog steeds groei en blijven we er met zijn allen over langere termijn (d.w.z. fluctuaties op korte termijn niet meerekenend) op vooruit gaan, alleen is er in de emerging markets momenteel veel meer groei dan hier waardoor zij een groter gedeelte van (net zo goed groter wordende) taart claimen.
Ergens sinds de 19e eeuw rulen wij economisch gezien de world, maar dat loopt nu wel een beetje op haar einde ja dus dat zou je als een 'end game' kunnen zien maar daar is niets apocalyptisch aan ofzo (dat bedoelde je toch met book of Eli?).
Waarom zou dat in godsnaam gebeuren?quote:Op zondag 3 juni 2012 14:49 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Maar die dude van die PP bedoelt vooral dat we gewoon helemaal in elkaar gaan klappen.
Uit de aflossing uit staatsobligaties die in euro's gelden !!!!!!quote:Op zondag 3 juni 2012 15:16 schreef Igen het volgende:
. Neem nou de pensioenfondsen. Men spaart geld, dat moet ergens geparkeerd worden en wordt o.a. lekker veilig in staatsobligaties belegd. Als de fondsen uiteindelijk netto moeten gaan uitkeren, moet dat dus gefinancierd worden uit de opbrengsten van de aflossing van staatsobligaties d.m.v. belastingopbrengsten.
Er komt een masterplan, licht blijft aan.quote:BERLIJN (AFN) - De Europese instellingen werken aan een masterplan voor de redding van de eurozone en een uitweg uit de crisis. In het plan is een optie opgenomen waarin voor een deel van de Europese Unie andere regels zouden gaan gelden, zo meldde zondag de krant Welt am Sonntag.
De maatregelen worden uitgewerkt door het hoofd van de Europese Centrale Bank Mario Draghi, president van de Europese Unie Herman van Rompuy, EU-Commissievoorzitter Jose Manuel Barroso en voorzitter van de eurogroep Jean-Claude Juncker. Het plan zou eind juni tijdens een EU-top worden besproken, schrijft de krant op basis van Europese bronnen.
Het 'masterplan' zou een definitieve uitweg uit de crisis moeten wijzen. ,,In de rest van de wereld vraagt men 'waar willen jullie naar toe?'. Het plan moet daar een antwoord op geven'', aldus een van de bronnen.
Opties die worden overwogen zijn meer macht voor Europese instellingen, een Europees toezichtsorgaan voor de bankensector,de harmonisatie van het begrotings-, belastings- en buitenlandsbeleid van de EU-lidstaten en hervormingen van de sociale programma's.
lapmiddelen.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:14 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Er komt een masterplan, licht blijft aan.
praatjesmakerquote:Op zondag 3 juni 2012 18:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lapmiddelen.
Een grotere % schuldenratio voor het zuiden dan voor het noorden en een bankenunie die alle obligaties opkoopt , dat is gewoon aftellen naar de grote BOEM
DE enge oplossing is een volledige politieke unie asap of een splitsing in een Noord en Zuid unie of allemaal terug naar de eigen munt en Eurogebruikers worden
Dat is een goed argumentquote:
als ik zo lees wat je allemaal uitkraamt is deze wel een goede benaming. Er zijn meer oplossingen mogelijk dan jij doet denken...quote:
nee helaas nietquote:Op zondag 3 juni 2012 18:29 schreef Baltazar69 het volgende:
[..]
als ik zo lees wat je allemaal uitkraamt is deze wel een goede benaming. Er zijn meer oplossingen mogelijk dan jij doet denken...
Uit jouw vingers hilarisch, en niet te kortquote:
Vraag je nog even na in Hyderbad hoe Andhra Pradesh dat geregeld heeft t.o.v. Delhi?quote:Op zondag 3 juni 2012 18:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee helaas niet
Geen volledige politiek unie, dan geen muntunie
Wat ik weet en gelezen heb, is er een regering en een begroting en een fiscaal beleid en een parlementquote:Op zondag 3 juni 2012 18:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Vraag je nog even na in Hyderbad hoe Andhra Pradesh dat geregeld heeft t.o.v. Delhi?
in mijn leven heb ik al vroeg geleerd; never argue a fool. Ik laat het bij deze dan ook aan andere over...quote:Op zondag 3 juni 2012 18:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wat ik weet en gelezen heb, is er een regering en een begroting en een fiscaal beleid en een parlement
Hetzelfde als Rusland eigenlijk
Voor India is waterschaarste een groter probleem dan frauderende deelstaten
Maar Duitsland gaat niet de portemonnee openzetten voor Italie (maffialand) dat geloof ik nooit
Wanneer de Duitsers kunnen voorkomen dat hun eigen Landesbanken dan niet gaan omvallen, betaald de Europese penningmeester vast wel.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar Duitsland gaat niet de portemonnee openzetten voor Italie (maffialand) dat geloof ik nooit
is onmogelijk in de werelds van michaelmoore s en co.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:50 schreef KneeDeep het volgende:
Wanneer de Duitsers kunnen voorkomen dat hun eigen Landesbanken dan niet gaan omvallen, betaald de Europese penningmeester vast wel.
quote:Op zondag 3 juni 2012 18:49 schreef Baltazar69 het volgende:
[..]
in mijn leven heb ik al vroeg geleerd; never argue a fool. Ik laat het bij deze dan ook aan andere over...
wie is de Europese penningmeester ????quote:Op zondag 3 juni 2012 18:50 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Wanneer de Duitsers kunnen voorkomen dat hun eigen Landesbanken dan niet gaan omvallen, betaald de Europese penningmeester vast wel.
Hophop, die laptop dichtklappen, je kamertje af, het vliegtuig in, en praten met de mensen. Het is nog niet te laat om van die wereldvreemheid en -haat af te komen.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wat ik weet en gelezen heb, is er een regering en een begroting en een fiscaal beleid en een parlement
Hetzelfde als Rusland eigenlijk
Voor India is waterschaarste een groter probleem dan frauderende deelstaten
Ik denk trouwens niet dat dat zou helpen, hij word aldaar eerder een soort van priester die andere gaat bekeren dat een muntunie enkel kan met een politieke unie enz...quote:Op zondag 3 juni 2012 18:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hophop, die laptop dichtklappen, je kamertje caravan af, het vliegtuig in, en praten met de mensen. Het is nog niet te laat om van die wereldvreemheid en -haat af te komen.
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)-door-splitsing.aspx (op verzoek van Kaas-quote:Plan redding euro door 'splitsing'
BERLIJN (AFN) - De Europese instellingen werken aan een masterplan voor de redding van de eurozone en een uitweg uit de crisis. In het plan is een optie opgenomen waarin voor een deel van de Europese Unie andere regels zouden gaan gelden, zo meldde zondag de krant Welt am Sonntag.
De maatregelen worden uitgewerkt door het hoofd van de Europese Centrale Bank Mario Draghi, president van de Europese Unie Herman van Rompuy, EU-Commissievoorzitter Jose Manuel Barroso en voorzitter van de eurogroep Jean-Claude Juncker. Het plan zou eind juni tijdens een EU-top worden besproken, schrijft de krant op basis van Europese bronnen.
Het 'masterplan' zou een definitieve uitweg uit de crisis moeten wijzen. ,,In de rest van de wereld vraagt men 'waar willen jullie naar toe?'. Het plan moet daar een antwoord op geven'', aldus een van de bronnen.
Opties die worden overwogen zijn meer macht voor Europese instellingen, een Europees toezichtsorgaan voor de bankensector,de harmonisatie van het begrotings-, belastings- en buitenlandsbeleid van de EU-lidstaten en hervormingen van de sociale programma's.
Komt geen Duitser in voor. Zonder handtekening van Merkel kan iedere plan om de Euro te redden in de prullenbak.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:57 schreef Scrummie het volgende:
[..]
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)-door-splitsing.aspx (op verzoek van Kaas-)
Ben benieuwd of we hier wel over mogen stemmen. Ik mag het hopen.
De EU houdt niet van Democratie, dus ik denk het niet, maakt trouwens niet uit, zal niet helpenquote:Op zondag 3 juni 2012 18:57 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Oh, zie net dat dit al besproken werd. Sorry!
Merkel is de enige die geld verdient en de knip mooi dicht houdt voor Italië en de Grieken die de komende jaren hun halve bevolking met pensioen wil sturen op kosten van Duitslandquote:Op zondag 3 juni 2012 19:00 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Komt geen Duitser in voor. Zonder handtekening van Merkel kan iedere plan om de Euro te redden in de prullenbak.
kom, en nu een nietszeggende copy paist van een Telegraaf column door een hobbyist, je kunt het!quote:Op zondag 3 juni 2012 19:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De EU houdt niet van Democratie, dus ik denk het niet, maakt trouwens niet uit, zal niet helpen
En voor de liefhebbers
nou vooruit dan, maar ik ga stoppen want moet nog wat lezen, dus ik eigenlijk geen tijd voor de simplistische VSEU dromersquote:Op zondag 3 juni 2012 19:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
kom, en nu een nietszeggende copy paist van een Telegraaf column door een hobbyist, je kunt het!
.quote:vr 01 jun 2012, 16:59
De Verenigde Staten van Europa
AMSTERDAM - Om de toekomst van de EU en de eurozone beter te begrijpen is het noodzakelijk om te kijken naar de oorsprong. In dat licht heb ik recent het boek The Great Deception van Booker&North aangeschaft die boordevol waardevolle informatie en inzichten staat. Één daarvan betreft het ontstaan van het idee van een verenigd Europa en hoe de bedenkers dat dachten te bewerkstelligen
Jammer dat je geen tijd voor realisten/realisme hebt, ik had nog wel op wat dogmatisch gedram over huurwaardeforfait en woningbouwcorporaties gehoopt, maar gelukkig is het elke derde post* prijs dus hoef ik niet ver te zoeken.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou vooruit dan, maar ik ga stoppen want moet nog wat lezen, dus ik eigenlijk geen tijd voor de simplistische VSEU dromers
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_van_Europa__.html
[..]
.
Merkel is degene die de politieke achtergrond van de EU begrijpt, en op waarde weet te waarderen, en bovendien degene die verantwoording erover mag afleggen als ze de wereldeconomie op de knieeen dwingt - en ze weet dat Duitsland niet immuum is (Nederland nog minder trouwens).quote:Op zondag 3 juni 2012 19:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Merkel is de enige die geld verdient en de knip mooi dicht houdt voor Italië en de Grieken die de komende jaren hun halve bevolking met pensioen wil sturen op kosten van Duitsland
Laat ze maar geld lenen tegen 7 of 8 procent van de Noordelijke banken die 1000 miljard hebben geleend tegen 1% , de Zuidelijke banken zijn er allemaal al aan
http://www.economie.nl/bl(...)or-de-zoveelste-keerquote:Uur u voor de Eurozone, voor de zoveelste keer
03 juni 2012 — auteur: Bas Jacobs
Afgelopen maanden heb ik weinig geblogd over de Eurocrisis. Na een paar diep teleurstellende Eurotoppen afgelopen december had ik het helemaal gehad. Maar vrijdag kwamen er twee nare berichten die me weer in de pen deden kruipen.
De werkloosheid heeft in de Eurozone een nooit eerder hoogtepunt bereikt van 11 procent. Er tekent zich een grote depressie af in Zuid-Europa. Een hele generatie jongeren verliest daar toekomstperspectief.
Ik heb zo'n aardig wat gulden in aandelen in de VS geïnvesteerd in 2001.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:59 schreef Kaas- het volgende:
[ afbeelding ]
www.finance.yahoo.com
Zo bekeken staat de euro er t.o.v. de US dollar eigenlijk best goed voor.
Hij zegt ook niet dat dat het einde van de wereld is of tenminste niet voor altijd. Het is alleen een reset van het systeem en dan komt er iets anders. Maarja je valt wel even een hoop jaren terug economisch.quote:Op zondag 3 juni 2012 15:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarom zou dat in godsnaam gebeuren?
Onze productiecapaciteiten en de kennis en vaardigheden van onze bevolking zijn allemaal heel reëel. Zelfs bij een 'reset' is het dus onzin dat we weer helemaal vanaf nul, vanaf oertijdniveau, opnieuw zouden moeten beginnen.
Het is toch vooral een vestzak-broekzak-verhaal, bedenk ik me ineens. Neem nou de pensioenfondsen. Men spaart geld, dat moet ergens geparkeerd worden en wordt o.a. lekker veilig in staatsobligaties belegd. Als de fondsen uiteindelijk netto moeten gaan uitkeren, moet dat dus gefinancierd worden uit de opbrengsten van de aflossing van staatsobligaties d.m.v. belastingopbrengsten. Is het zo'n ramp als die tussenstappen door een 'reset' wegvallen?
Nou ja, op dia 30 zegt hij dat we misschien wel 3000 jaar terug in de tijd gaan qua ontwikkeling.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:43 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Hij zegt ook niet dat dat het einde van de wereld is of tenminste niet voor altijd. Het is alleen een reset van het systeem en dan komt er iets anders. Maarja je valt wel even een hoop jaren terug economisch.
Of zijn argumentatie verder klopt moet je niet aan mij vragen.
3000 jaar? Dat is nog in geen enkele oorlog of crisis voorgekomen. We gaan dus terug naar het vroege IJzertijd? Investeren in ijzer dan, zou ik zeggen. Om primitieve pijlpunten en speren van te maken.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou ja, op dia 30 zegt hij dat we misschien wel 3000 jaar terug in de tijd gaan qua ontwikkeling.
Nope. Die indruk wekt die slide inderdaad, maar op de pagina waarnaar gelinkt wordt staat extra uitleg over diezelfde quote, juist om die verwarring te voorkomen. Hij bedoelt ermee dat we zoveel jaar teruggaan qua economisch landschap in de zin van 'welke landen een beetje de grote jongens zijn wereldwijd'. Vandaar dat ik op pagina 2 ook die grafiek plaatste.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou ja, op dia 30 zegt hij dat we misschien wel 3000 jaar terug in de tijd gaan qua ontwikkeling.
Toch is dit nog steeds niet die splitsing waar men recht op heeft en nodig is, beurzen zullen hier niet positief op reagerenquote:Op zondag 3 juni 2012 18:57 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Oh, zie net dat dit al besproken werd. Sorry!
Oe, tricky, zowaar een bewering die getoetst kan wordenquote:Op zondag 3 juni 2012 21:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Toch is dit nog steeds niet die splitsing waar men recht op heeft en nodig is, beurzen zullen hier niet positief op reageren
Dat laatste dus (het zou een gotspe zijn als ze niet alle scenario's zouden onderzoeken en voorbereiden).quote:Op zondag 3 juni 2012 21:26 schreef LXIV het volgende:
Snap ik het niet of is een splitsing van de euro een de-facto einde van de monetaire unie? Of zitten we straks met 16 verschillende euro's (maar allemaal nog wel euro genoemd, dus een unie?).
Zoals ik het artikel lees worden diverse mogelijkheden en scenario's onderzocht. Eigenlijk geen nieuws dus, want het zou wat zijn als dit niet het geval was.
In het FD stond wel een goed artikel over de structurele weeffout in de euro (hier ook al genoemd, zelfde als vaste wisselkoersen) en waarom dit dus nooit goed kon komen. Enige oplossing zou een fiscale unie zijn, wat natuurlijk geen optie is voor Duitsland c.s. Dus eigenlijk is de ondergang van de euro onvermijdelijk. De vraag is alleen hoe dit zo goedkoop mogelijk te doen.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat laatste dus (het zou een gotspe zijn als ze niet alle scenario's zouden onderzoeken en voorbereiden).
Het is absoluut een optie voor Duitsland c.s.. Het is zelfs de enige optie, imho.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
In het FD stond wel een goed artikel over de structurele weeffout in de euro (hier ook al genoemd, zelfde als vaste wisselkoersen) en waarom dit dus nooit goed kon komen. Enige oplossing zou een fiscale unie zijn, wat natuurlijk geen optie is voor Duitsland c.s. Dus eigenlijk is de ondergang van de euro onvermijdelijk. De vraag is alleen hoe dit zo goedkoop mogelijk te doen.
Zoals ik het begrijp gaat het artikel niet over een splitsing van de euro, maar over een 'splitsing' van de EU in twee delen: een deel zonder euro waar de regels zo zijn zoals nu, en de eurozone met een veel verder gaande politieke integratie.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:26 schreef LXIV het volgende:
Snap ik het niet of is een splitsing van de euro een de-facto einde van de monetaire unie? Of zitten we straks met 16 verschillende euro's (maar allemaal nog wel euro genoemd, dus een unie?).
Zoals ik het artikel lees worden diverse mogelijkheden en scenario's onderzocht. Eigenlijk geen nieuws dus, want het zou wat zijn als dit niet het geval was.
last van de jetlag , altijd een probleem bij me, zal morgen wel gapen worden, nog een dagje en dan gaat het beterquote:Op zondag 3 juni 2012 21:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Oe, tricky, zowaar een bewering die getoetst kan worden
Let je wel een beetje op het fictieve tijdsverschil, zo wordt die baggerkloon natuurlijk nooit geloofwaardig (laat staan de inhoud)
Dat betekent fiscale overdracht naar Zuid-Europa. For ever.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het is absoluut een optie voor Duitsland c.s.. Het is zelfs de enige optie, imho.
Ok. Je mag dan dus kiezen of je eurolid bent of eu-lid zonder euro. En als je de euro wil hebben moet je aan allerlei regelgeving voldoen. Wat is dan het verschil met het uit de euro knikkeren van Griekenland zonder ze uit de EU te gooien? Dat komt toch op hetzelfde neer?quote:Op zondag 3 juni 2012 21:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Zoals ik het begrijp gaat het artikel niet over een splitsing van de euro, maar over een 'splitsing' van de EU in twee delen: een deel zonder euro waar de regels zo zijn zoals nu, en de eurozone met een veel verder gaande politieke integratie.
De andere optie is de economische versie van de tweede wereldoorlogquote:Op zondag 3 juni 2012 21:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat betekent fiscale overdracht naar Zuid-Europa. For ever.
De andere optie is exit euro. Of dit nu op termijn gebeurt of meteen.
Als ze dat gaan doen, laat ze het dan ook voor de volle 100% doen.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De andere optie is de economische versie van de tweede wereldoorlog
Althans zo zal de rest van de wereld deze vorm van onverantwoordelijkheid en koude voeten opvatten. De stekker eruit trekken met een groot risico op een lange recessie op Deutschlands konto is simpelweg geen optie. Als Nederlandje alleen doormodderen met een overgrote financiele sector ook niet trouwens, dus zowel Nederland als Duitsland zullen in de euro blijven, imho.
Duitsland heeft de Euro gestart, ze het steunen ook, alle poppekast ten spijt.
Helemaal eensch, hoor.quote:Op zondag 3 juni 2012 21:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ze dat gaan doen, laat ze het dan ook voor de volle 100% doen.
Nu is het net alsof er een brand woedt die met euro's geblust moet worden. Dan kun je snel en voldoende euro's gebruiken om het onder controle te krijgen of het opgeven en de boel af laten fikken.
Er ongemotiveerd een paar honderd miljard tegenaan gooien, zodat de boel uiteindelijk toch affikt, maar je die 100 miljard ook kwijt bent lijkt me de minst gunstige variant.
Verder is dit hele probleem natuurlijk maar gering tov veel van de andere problemen waarmee Europa de afgelopen eeuw mee geconfronteerd is, dus het zal best wel goedkomen. Een terugval naar de vroege IJzertijd zie ik zo snel niet gebeuren.
Dat zou best kunnen. Niet eens zo slecht, want natuurlijk heeft ook Duitsland c.s. profijt bij een consumerend Zuid-Europa. Het scenario van de absolute markt-believers (niks doen en de boel dus laten instorten en bij 0 opnieuw beginnen) is ook voor Duitsland sub-optimaal. Kost ze uiteindelijk nog meer, nog los van alle politieke ellende (instabiliteit t/m burgeroorlogen) die dit oplevert)quote:Op zondag 3 juni 2012 22:10 schreef Drugshond het volgende:
Denk dat die Eurobonds er toch gaan komen, met on top een verdeelsleutel / ECB rating.
• Landen die kloten betalen meer rente.
• Landen die in de mars lopen betalen minder rente.
De verdeelsleutel is dan minder markt gestuurd/ingegeven, maar meer met een weegfactor op politieke daadkracht (ECB beheerd de rode draad van Europa).
----------------
Mjah....snap deze keuze nog wel. Het is wel een hapje uit de politiek. De hard-non-EU-roeptoeters betalen straks de rekening (dat maakt het wel USSR). Anderzijds door de markt te laten bepalen is alleen hedgen op probleemlanden (die uitkomst valt ook slecht).
hele goede oplossing eigenlijk.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat is wel een hele goede oplossing wellicht! . Eurobonds worden uitgegeven door bv de ECB en aan de hand vanvan tevoren gemaakte afspraken moet een land strafrente betalen, of krijgt het juist een beloning. Dus je kan dan een variabel prijsbeleid voeren, terwijl de centrale organisatie de marktprijs betaalt. Je kunt dan landen straffen voor slecht beleid, maar ze kunnen niet kapot gespeculeerd worden door de markt.
Idd. Dan heb je meteen een instrument om het gewenste gedrag af te dwingen.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat is wel een hele goede oplossing wellicht! . Eurobonds worden uitgegeven door bv de ECB en aan de hand vanvan tevoren gemaakte afspraken moet een land strafrente betalen, of krijgt het juist een beloning. Dus je kan dan een variabel prijsbeleid voeren, terwijl de centrale organisatie de marktprijs betaalt. Je kunt dan landen straffen voor slecht beleid, maar ze kunnen niet kapot gespeculeerd worden door de markt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |