Ja. Door rijden NOG duurder te maken!quote:Op maandag 14 mei 2012 19:46 schreef Maraca het volgende:
Wat bizar dit. Dacht juist dat ze het OV wilden stimuleren?
Een NS jaarabbo kost inderdaad 3581 euro per jaar, maar een OV kaart kost 4190 euro per jaar.quote:Zo'n kaart kost 3581 euro per jaar, dat is iets minder dan 300 euro per maand. Als je daar belasting over moet betalen, kost je dat tussen de 98 en 155 euro per maand extra.
Vind ik meevallen.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een NS jaarabbo kost inderdaad 3581 euro per jaar, maar een OV kaart kost 4190 euro per jaar.
Wat overigens per definitie belachelijk duur is, maar goed.
De huidige vrijstelling van 19 ct/km is anders wel royaler dan de belastingvrije OV-vergoeding. In euro's krijg je bij een kilometervergoeding toch een stukje meer. Het voordeel van de OV-vrijstelling is eigenlijk alleen dat je (optisch) een volledige reiskostenvergoeding kunt geven als je in de cao expliciet kiest voor het OV. Als je autokilometers wil vergoeden kan dat niet. Maar als het fiscale voordeel voor de OV-kaart vervalt is er geen enkele reden meer om voor iets anders dan een kilometervergoeding te kiezen, of voor een vrij besteedbaar reiskostenbudget. Ik verwacht wel dat de meeste cao's op dit punt dan ook opengebroken gaan worden. En de NS kan vrezen voor zijn klandizie, zeker als ze ook nog eens het in- en uitchecken voor abonnementhouders gaan verplichten per 2013.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:29 schreef Tja..1986 het volgende:
Dat geldt toch ook voor de reiskostenvergoeding van automobilisten?
Het OV kan je echter opvoeren als aftrekpost. Dat is dan wel weer een voordeeltje wat je bijv met de auto weer misloopt.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:03 schreef Lurf het volgende:
[..]
De huidige vrijstelling van 19 ct/km is anders wel royaler dan de belastingvrije OV-vergoeding. In euro's krijg je bij een kilometervergoeding toch een stukje meer. Het voordeel van de OV-vrijstelling is eigenlijk alleen dat je (optisch) een volledige reiskostenvergoeding kunt geven als je in de cao expliciet kiest voor het OV. Als je autokilometers wil vergoeden kan dat niet. Maar als het fiscale voordeel voor de OV-kaart vervalt is er geen enkele reden meer om voor iets anders dan een kilometervergoeding te kiezen, of voor een vrij besteedbaar reiskostenbudget. Ik verwacht wel dat de meeste cao's op dit punt dan ook opengebroken gaan worden. En de NS kan vrezen voor zijn klandizie, zeker als ze ook nog eens het in- en uitchecken voor abonnementhouders gaan verplichten per 2013.
Zelden problemen met het OV. Met de auto heb je met alle files en het zoeken naar (betaalde) parkeerplekken vaker vertraging.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik niet. Zeker niet gezien de kwaliteit die wij daarvoor krijgen.
Fietsbelasting is next.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:13 schreef Life2.0 het volgende:
Ik fiets gewoon elke dag, met je koekblik in de file
De treinen zijn ontzettend smerig en in de spits zijn ze te kort. Verder zijn er te weinig directe verbindingen tussen de grote steden. Het is onzinnig dat een trein 1 uur en 10 minuten doet over een traject als Amsterdam - Rotterdam bijv.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:11 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zelden problemen met het OV. Met de auto heb je met alle files en het zoeken naar (betaalde) parkeerplekken vaker vertraging.
Fyra doet er ongeveer 3 kwartier over.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De treinen zijn ontzettend smerig en in de spits zijn ze te kort. Verder zijn er te weinig directe verbindingen tussen de grote steden. Het is onzinnig dat een trein 1 uur en 10 minuten doet over een traject als Amsterdam - Rotterdam bijv.
De vraag is nu hoelang de burger dit nog pikt. Hier in NL waarschijnlijk nog heel lang zolang om 6 uur het eten op tafel staat en we lekker HVN kunnen kijken.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:11 schreef teknomist het volgende:
KK overheid.Eerst zelf gaten in de begroting veroorzaken en vervolgens deze dichten door van de burger te roven.
En daar moet je weer extra voor dokken. Dat slaat helemaal nergens op. Zogenaamd hogesnelheid.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:15 schreef teknomist het volgende:
[..]
Fyra doet er ongeveer 3 kwartier over.
De boel gaat een keer goed klappen. Je kunt je niet continu bijlenen of de belastingen te verhogen om gaten te dichten. Het is enkel uitstel van executie; de schuld en rente worden alleen maar hoger. En de burger stemt alleen maar meer op extremere partijen aan de flanken, waar geen land mee te bezeilen valt.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:15 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
De vraag is nu hoelang de burger dit nog pikt. Hier in NL waarschijnlijk nog heel lang zolang om 6 uur het eten op tafel staat en we lekker HVN kunnen kijken.
nederland gaat de straten op? echt niet, we zijn helemaal zwak en mank gehoudenquote:Op maandag 14 mei 2012 20:19 schreef teknomist het volgende:
[..]
De boel gaat een keer goed klappen. Je kunt je niet continu bijlenen of de belastingen te verhogen om gaten te dichten. Het is enkel uitstel van executie; de schuld en rente worden alleen maar hoger. En de burger stemt alleen maar meer op extremere partijen aan de flanken, waar geen land mee te bezeilen valt.
Nee, omdat we het relatief nog te goed hebben.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:21 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
nederland gaat de straten op? echt niet, we zijn helemaal zwak en mank gehouden
Oja hoor. Het wordt smullen. Ik was altijd als de dood voor een saai 9 tot 5 bestaan en de dood achter de bloemen. Dat hoeft nu niet meer. Er gaan me toch spannende dingen gebeuren de komende tijd. Heerlijk.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:19 schreef teknomist het volgende:
[..]
De boel gaat een keer goed klappen. Je kunt je niet continu bijlenen of de belastingen te verhogen om gaten te dichten. Het is enkel uitstel van executie; de schuld en rente worden alleen maar hoger. En de burger stemt alleen maar meer op extremere partijen aan de flanken, waar geen land mee te bezeilen valt.
Ach, voor een economische ramp-toerist als ik is het wel vermakelijk.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:22 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Oja hoor. Het wordt smullen. Ik was altijd als de dood voor een saai 9 tot 5 bestaan en de dood achter de bloemen. Dat hoeft nu niet meer. Er gaan me toch spannende dingen gebeuren de komende tijd. Heerlijk.
Ja hoor, het ov is prima, zolang je de regio Amsterdam/Schiphol maar mijdt, aangezien daar nog wel eens een seintje of wisseltje raar wil doen, en Utrecht, omdat daar wel eens een stop springt.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:11 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zelden problemen met het OV. Met de auto heb je met alle files en het zoeken naar (betaalde) parkeerplekken vaker vertraging.
Jij denkt dat ze dat niet aanpakken ?quote:Op maandag 14 mei 2012 20:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het OV kan je echter opvoeren als aftrekpost. Dat is dan wel weer een voordeeltje wat je bijv met de auto weer misloopt.
Nee omdat Nederlanders makke schapen zijn.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:22 schreef teknomist het volgende:
[..]
Nee, omdat we het relatief nog te goed hebben.
En waarom zijn we mak?quote:Op maandag 14 mei 2012 20:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee omdat Nederlanders makke schapen zijn.
Het is volgens mij alleen aftrekbaar, als je baas het niet vergoed toch?quote:Op maandag 14 mei 2012 20:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het OV kan je echter opvoeren als aftrekpost. Dat is dan wel weer een voordeeltje wat je bijv met de auto weer misloopt.
Prima toch. Baas verhoogt je salaris. Jij trekt kosten af. Klaar.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:33 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het is volgens mij alleen aftrekbaar, als je baas het niet vergoed toch?Dus als je zelf de kosten maakt en niet een kaartje of abo declareert.
Over mijn salaris betaal ik IB en voor hetzelfde geld kom ik zelfs in ene hogere box ...quote:Op maandag 14 mei 2012 20:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Prima toch. Baas verhoogt je salaris. Jij trekt kosten af. Klaar.
Gelijk minder regels. Want dat willen we allemaal zo graag.
Meer regeltjes en ambtenarij is dus beter?quote:Op maandag 14 mei 2012 20:40 schreef teknomist het volgende:
[..]
Over mijn salaris betaal ik IB en voor hetzelfde geld kom ik zelfs in ene hogere box ...
quote:Op maandag 14 mei 2012 20:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
Meer regeltjes en ambtenarij is dus beter?
quote:
250 euro p/m. Jeetje wat een geldquote:Op maandag 14 mei 2012 20:47 schreef speknek het volgende:
Ik heb een ov jaarkaart, want woon 80km van m'n werk vandaan, vanaf het volgende jaar gaat mijn werk ook nog eens maar de helft vergoeden van wat ze nu doen, dus ik ga er 250 euro per maand op achteruit. Verdien ik straks als docent aan de universiteit gewoon bijna minder dan toen ik nog promovendus was..
Werken is voor de rijken!quote:Op maandag 14 mei 2012 21:00 schreef Janneke141 het volgende:
Je kunt het ook omdraaien: je hebt de afgelopen jaren behoorlijk kunnen profiteren van een stukje belastingvrij inkomen, en dit voordeel wordt nu afgeschaft. Het is wat mij betreft helemaal niet zo vanzelfsprekend dat een reiskostenvergoeding belastingvrij zou moeten zijn.
Je kunt je wel afvragen of het op dit moment verstandig is om de koopkracht op zoveel manieren tegelijk geweld aan te doen. Geldt ook voor de km.vergoeding.
zie sig.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:03 schreef Athlon64x het volgende:
het wordt tijd een stel extremisten aanslagen gaan plegen op deze hypocriete overheid
Ik zat meer te denken aan een massale belastingstaking. Bedrijven die en masse zwart uitbetalen, winkeliers die geen meer bonnetjes uitschrijven, overige inkomsten achterhouden et cetera. Belasting is diefstal, dus een dergelijke actie is nog moreel gerechtvaardigd ook.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:03 schreef Athlon64x het volgende:
het wordt tijd een stel extremisten aanslagen gaan plegen op deze hypocriete overheid
Het is ook aftrekbaar als je het gedeeltelijk vergoed krijgt. Niet als je het geheel vergoed krijgt inderdaad.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:33 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het is volgens mij alleen aftrekbaar, als je baas het niet vergoed toch?Dus als je zelf de kosten maakt en niet een kaartje of abo declareert.
Ik krijg mijn OV (NS-maandkaart) volledig vergoed, maar het gaat niet via de salarisadministratie - ik declareer het gewoon via de crediteurenadministratie, dus het staat ook niet op mijn loonstrookje i.t.t. bijvoorbeeld een vaste reiskostenvergoeding of bijtelling van een lease-auto. Ik ben benieuwd hoe de fiscus dat extra wil gaan belasten.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is ook aftrekbaar als je het gedeeltelijk vergoed krijgt. Niet als je het geheel vergoed krijgt inderdaad.
Klopt. Zoals een echte Nederlander maar alles pikken en over je heen laten komen.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:17 schreef Mutant01 het volgende:
Maar goed, laten we wel wezen. Iedereen zit hier te klagen op het forum, maar niemand zal ook daadwerkelijk luidkeels gaan demonstreren.
Daar word je kennelijk wel met rust gelaten 'Bijstandsfraudeurs onvoldoende aangepakt'quote:Op maandag 14 mei 2012 21:13 schreef MaGNeT het volgende:
Je kan nog beter werkloos thuis gaan zitten, zo langzamerhand...
Als je in de bijstand elke gemeentelijk potje aanboort dat er bestaat, kun je behoorlijk ruim leven.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:22 schreef quo_ het volgende:
[..]
Daar word je kennelijk wel met rust gelaten 'Bijstandsfraudeurs onvoldoende aangepakt'
Maar het betaalt wel slecht, dus of dat zo'n goed alternatief is.....
Alsof maatregelen als een BTW-verhoging en verhoging van eigen risico over een paar jaar weer teruggedraaid worden. Het is een bekend patroon: het falen van de overheid wordt "opgelost" door nog meer overheid.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:19 schreef Ringo het volgende:
Wen er maar aan; met een beetje geluk is het over een paar jaar weer over.
Onzin kunduz is een bezuiniging akkoord. Net zoals de overheid al sinds ik geboren ben ieder jaar bezuinigd.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:25 schreef teknomist het volgende:
[..]
Alsof maatregelen als een BTW-verhoging en verhoging van eigen risico over een paar jaar weer teruggedraaid worden. Het is een bekend patroon: het falen van de overheid wordt "opgelost" door nog meer overheid.
Bezuinigingsakkoord?quote:Op maandag 14 mei 2012 21:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Onzin kunduz is een bezuiniging akkoord. Net zoals de overheid al sinds ik geboren ben ieder jaar bezuinigd.
Sarcasme. Dacht dat die tweede zin het duidelijk zou maken.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:32 schreef teknomist het volgende:
[..]
Bezuinigingsakkoord?Dit akkoord is op een paar uitzonderingen na 1 en al lastenverzwaring. Er is in Nederland sinds de WOII bijna nooit een financieringsoverschot geweest, hoe kun je dan beweren dat de overheid bezuinigt?
Duhh mensen eten te veel vlees en dat is slecht dus betaal ik meer belasting. Als niemand meer vlees eet gaat de belasting omlaag!!!quote:Op maandag 14 mei 2012 21:41 schreef PKRChamp het volgende:
Nog steeds voorstanders hier voor Europese integratie en meebetalen aan falende zuid-Europeanen?
Zoja mond houden en gewoon een biefstukje minder in de week. En als het zo doorgaat verplicht vegetariër worden over 2 jaar. Dan is het voor iedereen weer stampot zonder worst en zonder spek.
![]()
Omhoog, vlees kost meer om te maken, minder productie is minder belasting en minder banen..quote:Op maandag 14 mei 2012 21:43 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Duhh mensen eten te veel vlees en dat is slecht dus betaal ik meer belasting. Als niemand meer vlees eet gaat de belasting omlaag!!!
Geen gyros meer dan?quote:Op maandag 14 mei 2012 21:41 schreef PKRChamp het volgende:
Nog steeds voorstanders hier voor Europese integratie en meebetalen aan falende zuid-Europeanen?
Zoja mond houden en gewoon een biefstukje minder in de week. En als het zo doorgaat verplicht vegetariër worden over 2 jaar. Dan is het voor iedereen weer stampot zonder worst en zonder spek.
![]()
Gebruik dan ook smilies.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:41 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Sarcasme. Dacht dat die tweede zin het duidelijk zou maken.
Vlees is het meest gesubsidieerde product te koop denk ik.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:50 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Omhoog, vlees kost meer om te maken, minder productie is minder belasting en minder banen..
QFT.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:19 schreef Ringo het volgende:
Maar goed, laten we eerlijk zijn. Wie de afgelopen jaren gewoon een baan had, heeft nog geen snipper van die hele godverdomse crisis gemerkt. Voor zo iemand is het vooral een krantenkoppendrama geweest. Nu gaat ook de veilige klasse de koude voelen. Zo is het nu eenmaal, en niet anders. Wen er maar aan; met een beetje geluk is het over een paar jaar weer over.
Over de duim is het simpel te berekenen: Kunduz bezuinigt 12 miljard. Dat is grofweg 700 euro per inwoner. Een gezin met 4 personen en een modaal inkomen gaat er dan 8% op achteruit. Dat is grofweg de loonstijging van de laatste 5 jaar, als je nog niet op de nullijn zat. Dat zie ik niet gebeuren.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:37 schreef MaGNeT het volgende:
Snelle berekening van alle maatregelen:
Ik ga er volgend jaar minimaal zo'n 90 Euro op achteruit, ofwel zo'n 6%.
En dat is alleen maar van de maatregelen die bekend zijn.
Als jij het zegt.. op welk eten zit meer subsidies dan?quote:Op maandag 14 mei 2012 22:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vlees is het meest gesubsidieerde product te koop denk ik.
Overdrijven is ook een vak.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:47 schreef Ulx het volgende:
Gewoon afschaffen en salaris omhoog gooien. Al die vergoedingsregeltjes zijn bullshit. Je kunt niet eens fatsoenlijk de salarisaanbiedingen van potentiele werkgevers vergelijken door al die debiele extras.
.
overdrijven is ook een vak. ik verdien iets boven modaal en hou per maand genoeg over. gewoon kwestie van keuzes maken en het geluk hebben weinig te geven om consumerenquote:Op maandag 14 mei 2012 22:48 schreef DDDDDaaf het volgende:
En zo naderen we het punt, waarop iemand met een modaal salaris maandelijks geen cent meer over houdt, met rasse schreden. Wat zou ik die homofiele hamburgerconnaisseur met zijn "we krijgen dat geld gegarandeerd en tot op de laatste cent terug" graag over de kling willen jagen, net als de rest van die zelfverrijkende ratten in Den Haag...
Ook daar komt nog wel een einde aan. Het gaat langzaam omhoog.quote:Op maandag 14 mei 2012 22:57 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
overdrijven is ook een vak. ik verdien iets boven modaal en hou per maand genoeg over. gewoon kwestie van keuzes maken en het geluk hebben weinig te geven om consumeren
Het verbaast mij vooral dat Jan Kees de Jaeger nog niet gelyncht is laat staan dat het CDA enorme zetels zou verliezen.quote:Op maandag 14 mei 2012 22:48 schreef DDDDDaaf het volgende:
En zo naderen we het punt, waarop iemand met een modaal salaris maandelijks geen cent meer over houdt, met rasse schreden. Wat zou ik die homofiele hamburgerconnaisseur met zijn "we krijgen dat geld gegarandeerd en tot op de laatste cent terug" graag over de kling willen jagen, net als de rest van die zelfverrijkende ratten in Den Haag...
ja en mijn salaris binnenkort ookquote:Op maandag 14 mei 2012 23:01 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ook daar komt nog wel een einde aan. Het gaat langzaam omhoog.
Prima, hoe hoger het salaris des te groter de val bij baanverlies. Want daar gaat het om. Daarbij gaat het niet om het individu. Het gaat om het totaal plaatje. Maar velen zien dit schijnbaar niet. Kort gezegd: ik woon liever niet in een buurt waar het percentage werklozen toeneemt of gezinnen die in verval geraken want dat kost mij vroeg of laat ook de kop.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:11 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ja en mijn salaris binnenkort ook
waarom groter de val? mijn uitgavepatroon blijft gelijk want ik geef weinig om luxe. dus alles wat extra binnenkomt gaat voornamelijk naar mijn spaarrekening voor de buffer.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Prima, hoe hoger het salaris des te groter de val bij baanverlies. Want daar gaat het om. Daarbij gaat het niet om het individu. Het gaat om het totaal plaatje. Maar velen zien dit schijnbaar niet. Kort gezegd: ik woon liever niet in een buurt waar het percentage werklozen toeneemt of gezinnen die in verval geraken want dat kost mij vroeg of laat ook de kop.
Werken is voor de dommen, ga maar de bijstand in, kan je zwart bijklussen en uit alle subsidie potjes eten.quote:
Een betere aflaat (terwijl de handelsbarrières intact blijven, zodat die ontwikkelingslanden in een impasse blijven) kan je inderdaad niet wensen .quote:Op maandag 14 mei 2012 23:22 schreef Wokkel het volgende:
Men moet niet zo zeuren, wees liever blij dat we nog jaarlijks de miljarden richting ontwikkelingslanden kunnen sturen. Die mensen hebben het pas slecht.
Inderdaad, die arme warlords en verknipte dictators. Zielug!!!quote:Op maandag 14 mei 2012 23:22 schreef Wokkel het volgende:
Men moet niet zo zeuren, wees liever blij dat we nog jaarlijks de miljarden richting ontwikkelingslanden kunnen sturen. Die mensen hebben het pas slecht.
Onrust in een maatschappij is iets dat je altijd moet vermijden. En ook al heb je spaargeld zelfs dat word je ontnomen als het tegenzit. Er was al sprake om eerst je huis op te vreten bij te hoge ziektekosten. En neem maar van mij aan dat dit de volgende stap word.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:20 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
waarom groter de val? mijn uitgavepatroon blijft gelijk want ik geef weinig om luxe. dus alles wat extra binnenkomt gaat voornamelijk naar mijn spaarrekening voor de buffer.
waarom zou het jou de kop kosten als mensen in je omgeving hun baan verliezen?
Lijkt mij eigenlijk geen slecht idee, maar dan kan ik weer niet op vakantie enzulks, 24/7 in nederland zittenquote:Op maandag 14 mei 2012 23:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Werken is voor de dommen, ga maar de bijstand in, kan je zwart bijklussen en uit alle subsidie potjes eten.
Tja. De PvdA of de SP zijn naar mijn weten ook niet voor korten op OS dus deze regeling is gewoon wat de meerderheid wiltquote:Op maandag 14 mei 2012 23:25 schreef Shodan het volgende:
[..]
Een betere aflaat (terwijl de handelsbarrières intact blijven, zodat die ontwikkelingslanden in een impasse blijven) kan je inderdaad niet wensen .
schandalig als het daarop uitloopt! moet je je voorstellen dat iemand zuinig leeft om tegenslagen in de toekomst het hoofd te bieden en dan wordt diegene gestraft. schande.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:28 schreef Cherna het volgende:
[..]
Onrust in een maatschappij is iets dat je altijd moet vermijden. En ook al heb je spaargeld zelfs dat word je ontnomen als het tegenzit. Er was al sprake om eerst je huis op te vreten bij te hoge ziektekosten. En neem maar van mij aan dat dit de volgende stap word.
Het punt dat meer werkende dan werklozen hulp moeten zoeken bij de schuldsanering is al een voorbode. Door deze lastenverzwaring zal dit enorm gaan toenemen ook al omdat het aantal werklozen aan het stijgen is.
Waarom niet ? Je mag gewoon op vakantie hoor, allochtonen gaan wel 8 weken naar Marokko.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Lijkt mij eigenlijk geen slecht idee, maar dan kan ik weer niet op vakantie enzulks, 24/7 in nederland zitten
Ja werken heeft echt geen zin meer. Ik ga er ook 100 euro per maand aan verliezen + 20 energie + 30 zorg (en 400 eigen risico) BTW en noem maar op.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:33 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
schandalig als het daarop uitloopt! moet je je voorstellen dat iemand zuinig leeft om tegenslagen in de toekomst het hoofd te bieden en dan wordt diegene gestraft. schande.
http://www.skipr.nl/actue(...)te-financieren-.htmlquote:Op maandag 14 mei 2012 23:33 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
schandalig als het daarop uitloopt! moet je je voorstellen dat iemand zuinig leeft om tegenslagen in de toekomst het hoofd te bieden en dan wordt diegene gestraft. schande.
jemig wat een controversieel idee....ow wacht dat hoorde ik een klein jaar geleden al bij een lezing van Bakas bij de presentatie van z'n boek (http://www.bakas.nl/de-toekomst-van-gezondheid/) de zorg, huisvesting en pensioenen worden in elkaar gedrukt tot 1 produkt waarbij de verdeelsleutel afhankelijk is van de gezondheid...hij zei toen al in overleg met de top van NL erover te zijn, en zie hier de eerste ideeën doordruppelen....quote:Op maandag 14 mei 2012 23:43 schreef Cherna het volgende:
http://www.skipr.nl/actue(...)te-financieren-.html
Dit was al een idee. Het pensioen is eigenlijk precies hetzelfde. Het pensioen is je eigen gespaarde geld(vaak verplicht bij arbeid) en ook daar gaan ze aan. Denk maar aan de verhoging naar 67 jaar.
Max 4 weken (of 3?) aaneensluitend, laat ik nu regelmatig voor 2 maanden weg zijnquote:Op maandag 14 mei 2012 23:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom niet ? Je mag gewoon op vakantie hoor, allochtonen gaan wel 8 weken naar Marokko.
Tja weet je nu gelijk waarom je moet afbetalen aan je huis en geen aflossingsvrije hypo meer mag hebben. Dan kan het rijk na 30 jaar ff vangen mocht het nodig zijn.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:47 schreef YuckFou het volgende:
[..]
jemig wat een controversieel idee....ow wacht dat hoorde ik een klein jaar geleden al bij een lezing van Bakas bij de presentatie van z'n boek (http://www.bakas.nl/de-toekomst-van-gezondheid/) de zorg, huisvesting en pensioenen worden in elkaar gedrukt tot 1 produkt waarbij de verdeelsleutel afhankelijk is van de gezondheid...hij zei toen al in overleg met de top van NL erover te zijn, en zie hier de eerste ideeën doordruppelen....
Of we onrealistisch veel stappen vooruit gemaakt hebben durf ik niet te zeggen.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:53 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
nou ja, weten jullie, het is wel zo dat voor niets de zon opkomt en verder kost bijna alles geld. je kunt zeggen dat deze bezuinigingen leiden tot een stap terug in de tijd, maar hebben we door de jaren heen niet te veel stappen vooruit gezet? onrealistisch veel stappen? er zijn structurele problemen die het leven ontzettend duur maken en daar zal toch eens wat aan moeten worden gedaan.
Nee, je hoefde het niet in te leveren, maar als je vermogend genoeg was (door bijvoorbeeld de verkoop van je huis) dan moest je door de vermogenstoets wel meer betalen dan iemand met alleen AOW.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:05 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja weet je nu gelijk waarom je moet afbetalen aan je huis en geen aflossingsvrije hypo meer mag hebben. Dan kan het rijk na 30 jaar ff vangen mocht het nodig zijn.
Nu was dit ook al zo tot de jaren 90 als ik het goed heb, waar je ook alles moest afgeven als je in een zorgtehuis terecht kwam. Je pensioen, eigen vermogen etc ging er destijds aan, als je het niet op tijd aan de kinderen geschonken had. Nu is dat niet meer zo maar dat komt wel weer terug.
maar ergens snap ik dat wel. stel je eens voor dat je met een slechte gezondheid op je oude dag jezelf volledig moet bedruipen, dat is geen leven. in ruil voor zorg tot je dood betaal je dus met je pensioen etc. kijk, je moet niet vergeten dat zoiets als zorg wordt gezien als een recht, maar dat het geen natuurrecht is. de natuur is niet eerlijk. dit leven is niet eerlijk.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:05 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja weet je nu gelijk waarom je moet afbetalen aan je huis en geen aflossingsvrije hypo meer mag hebben. Dan kan het rijk na 30 jaar ff vangen mocht het nodig zijn.
Nu was dit ook al zo tot de jaren 90 als ik het goed heb, waar je ook alles moest afgeven als je in een zorgtehuis terecht kwam. Je pensioen, eigen vermogen etc ging er destijds aan, als je het niet op tijd aan de kinderen geschonken had. Nu is dat niet meer zo maar dat komt wel weer terug.
Okies.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, je hoefde het niet in te leveren, maar als je vermogend genoeg was (door bijvoorbeeld de verkoop van je huis) dan moest je door de vermogenstoets wel meer betalen dan iemand met alleen AOW.
tuurlijk, het is veel geld, maar we hebben ook lang op de pof geleefd en daar betalen we nu de prijs voor. wat moeten we anders? ergens moet een grens getrokken worden.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:10 schreef quo_ het volgende:
[..]
Of we onrealistisch veel stappen vooruit gemaakt hebben durf ik niet te zeggen.
Ik heb tot nogtoe mijn baan gehouden en heb daarom bij het gejeuzel over een paar tiende procent koopkrachtdaling altijd mijn schouders opgehaald. Sterker nog; ik heb altijd gezegd als het 5% of 10% slechter wordt hebben wij het hier nog goed.Maar als ik van 1-1-2012 tot 2-1-2013 even een snel rekensommetje maak gaat het toch behoorlijk hard.
Ziektekosten +60 euro/mnd
Energie +25 euro/mnd
BTW verhoging ca 50 euro per maand
Reiskostenvergoeding belast +200 euro/mnd
Met elkaar al 335 euro/mnd en dan ben ik vast nog wel het e.e.a. vergeten. Ik heb een goed inkomen maar die 10% begint al aardig in zicht te komen.
Ja, dat kan, zo was dat destijds geregeld.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:13 schreef Cherna het volgende:
[..]
Okies.
Tja mijn grootvader hield geen pensioen meer over en had precies het gelijke dan iemand met alleen AOW.
Okies.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat kan, zo was dat destijds geregeld.
Maar het was niet zo dat als je een vermogen van 3 ton had, dat je dat dan bij binnenkomst mocht inleveren.
Wat is op de pof leven. Als je salaris hoog genoeg is, is er normaal ook niets aan de hand. Het probleem ontstaat veelal bij ontslag en een andere baan moet accepteren met een veel lager loon.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:17 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
tuurlijk, het is veel geld, maar we hebben ook lang op de pof geleefd en daar betalen we nu de prijs voor. wat moeten we anders? ergens moet een grens getrokken worden.
Als je salaris hoog genoeg is zou je je huis ook kunnen afbetalen, en toch heeft half Nederland een aflossingsvrije hypotheek, en sparen ze soms niet eens om aan het eind van de looptijd de hypotheek wel te kunnen afbetalen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:22 schreef Cherna het volgende:
[..]
Wat is op de pof leven. Als je salaris hoog genoeg is, is er normaal ook niets aan de hand. Het probleem ontstaat veelal bij ontslag en een andere baan moet accepteren met een veel lager loon.
Tel daarbij die lastenverhoging op voor 2013 en er ontstaan problemen. En een buffer geraakt ook uiteindelijk op.
Werkbehoud en gezondheid daar staat of valt alles mee.
Dat betekent dus ook dat je gedwongen wordt om je voor nog meer geld te laten afpersen door de pensioenfondsenmafia.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:48 schreef Ssswing het volgende:
dit gaat om alle reiskosten overigens (OV, lease, eigen auto, zakelijke km, woon-/werkverkeer, alles) en dat gaat allemaal tellen als 'loon'. Oftewel, je hebt nog kans dat je in hogere schalen van de belasting gaat komen ook. Fijn hè?
ik bedoel dat veel van deze bezuinigingen het gevolg zijn van een crisis die is ontstaan door collectief in de waan te leven dat er aan geld geen gebrek kan zijn. een voorbeeld is de waan dat huizenprijzen zouden blijven stijgen. echt, hoe verzint men zoiets?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:22 schreef Cherna het volgende:
[..]
Wat is op de pof leven. Als je salaris hoog genoeg is, is er normaal ook niets aan de hand. Het probleem ontstaat veelal bij ontslag en een andere baan moet accepteren met een veel lager loon.
Tel daarbij die lastenverhoging op voor 2013 en er ontstaan problemen. En een buffer geraakt ook uiteindelijk op.
Werkbehoud en gezondheid daar staat of valt alles mee.
Zo was het wel degelijk !quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat kan, zo was dat destijds geregeld.
Maar het was niet zo dat als je een vermogen van 3 ton had, dat je dat dan bij binnenkomst mocht inleveren.
Dat is helaas de marktwerking. Een kwestie van vraag en aanbod.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:27 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ik bedoel dat veel van deze bezuinigingen het gevolg zijn van een crisis die is ontstaan door collectief in de waan te leven dat er aan geld geen gebrek kan zijn. een voorbeeld is de waan dat huizenprijzen zouden blijven stijgen. echt, hoe verzint men zoiets?
Opgegeten is iets anders dan bij de deur inleveren.... als je het bij de deur inlevert is er geen erfenis meer voor je kinderen, ook niet als je 3 maanden later doodgaat.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:32 schreef quo_ het volgende:
[..]
Zo was het wel degelijk !
In elk geval in de jaren 70 en 80. Mijn grootvader heeft keurig het bedrag wat hij voor zijn eigen huis gekregen heeft opgegeten nadat hij in een bejaardenhuis ging wonen.
Het is maar wat je op de pof leven noemt. Ik en mijn echtgenote hebben vanaf de dag dat we een diploma hebben gehaald ons eigen brood verdiend, geen dag van een uitkering geleefd. Mijn hypotheek los ik deels af en de rest spaar ik zelf. Als het zo doorgaat met het economisch doemdenken en het sparen als idioten betaal ik over een paar jaar de hele handel af.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:17 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
tuurlijk, het is veel geld, maar we hebben ook lang op de pof geleefd en daar betalen we nu de prijs voor. wat moeten we anders? ergens moet een grens getrokken worden.
Dit.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:42 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het is maar wat je op de pof leven noemt. Ik en mijn echtgenote hebben vanaf de dag dat we een diploma hebben gehaald ons eigen brood verdiend, geen dag van een uitkering geleefd. Mijn hypotheek los ik deels af en de rest spaar ik zelf. Als het zo doorgaat met het economisch doemdenken en het sparen als idioten betaal ik over een paar jaar de hele handel af.
Zo tussendoor betaal ik van mijn eigen salaris elke maand het levensonderhoud en onderdak van twee bijstandstrekkers en heb de vervroegde uittreding van bosjes collega's van 60 jaar mede mogelijk gemaakt.
Op winstersport of vliegvakantie naar de zon ben ik nog nooit geweest en mijn flatscreen van 200 euro heb ik pas gekocht nadat de beeldbuis tv echt niet meer te gebruiken was, om maar een paar voorbeelden te noemen. Allemaal eigen keuze want ik WIL niet anders leven dan ik nu doe.
Maar vertel me alstublieft niet dat "we" op de pof geleefd hebben.
Je realiseert je dat er bij een uitkering als WW sprake is van een maximum dagloon?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:31 schreef Knip het volgende:
Aan de andere kant betekent dit dat je laatst verdiende inkomen wel stijgt, dus als je zonder werk komt krijg je een hogere uitkering.
Toch?
collectief in de waan leven ??quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:27 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ik bedoel dat veel van deze bezuinigingen het gevolg zijn van een crisis die is ontstaan door collectief in de waan te leven dat er aan geld geen gebrek kan zijn. een voorbeeld is de waan dat huizenprijzen zouden blijven stijgen. echt, hoe verzint men zoiets?
Maar voor allochtonen uitzondering, want zielig, familiebezoek (oma die ziek is) en ze komen toch niet aan het werk, dus waarom zou je er achter aan gaan ?quote:Op maandag 14 mei 2012 23:54 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Max 4 weken (of 3?) aaneensluitend, laat ik nu regelmatig voor 2 maanden weg zijn
Dat niet alleen. Laten weer nog meer als een kluitje bij elkaar gaan wonen. Over een aantal jaren begrijpen de heren in Den Haag niet waarom er zoveel leegloop in de kleinere dorpen is. Vooral degenen die een stuk van een stad verwijderd zijn. Zo gek, terwijl er een goede OV verbinding is....quote:Op maandag 14 mei 2012 21:06 schreef quo_ het volgende:
Het "pluk-ze-beleid" is in elk geval consistent. Na de resterende groep leaserijders die van bijtelling was vrijgesteld alsmede de mensen met een schamele km-vergoeding zijn nu ook de ov gebruikers aan de beurt.
Nu nog een belasting voor het op de fiets naar je werk gaan en dan hebben we 99% van de werkende bevolking gehad, en daar moet het uiteindelijk toch allemaal vandaan komen.
Ronduit stuitend vind ik de argumenatie die ik ook ben tegengekomen: "we willen mensen stimuleren om dichter bij het werk te gaan wonen". We hebben tientallen jaren achter de rug waarbij er meer flexibiliteit en mobiliteit van de werknemer werd geeist. En nu deze onzin. Wie nog geen vast contract heeft krijgt dit bijna niet meer en wie dat nog wel heeft moet onder leiding van Alexander en Jolande getransformeerd worden in een klapstoel c.q. wegwerpwerknemer middels het "hervormde" ontslagrecht. Alsof dat het bij elke nieuwe baan verhuizen stimuleert.
En dit is nog maar het begin van de lulverhalen, onzinredeneringen, gelieg en gedraai dat we van de kunduz coalitie kunnen verwachten.
Nee hoor, kijk maar naar derde wereld landen, geen nagel om hun reet te krabben, maar gewoon doorgaan met kinderen de wereld in te trappen. Niks aan de hand.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:53 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
nou ja, weten jullie, het is wel zo dat voor niets de zon opkomt en verder kost bijna alles geld. je kunt zeggen dat deze bezuinigingen leiden tot een stap terug in de tijd, maar hebben we door de jaren heen niet te veel stappen vooruit gezet? onrealistisch veel stappen? er zijn structurele problemen die het leven ontzettend duur maken en daar zal toch eens wat aan moeten worden gedaan.
ik heb (nog) geen kinderen, maar dat idee wordt sowieso wel minder aantrekkelijk. een vriend van mij is een tijd geleden werkloos geworden en zijn vrouw hangt ook tussen verschillende baantjes in en ze hebben een kind. als volwassene red je je wel, maar zo'n kind is toch wel een molensteen om je nek lijkt me.
Die hebben het slecht omdat wij geld sturen!quote:Op maandag 14 mei 2012 23:22 schreef Wokkel het volgende:
Men moet niet zo zeuren, wees liever blij dat we nog jaarlijks de miljarden richting ontwikkelingslanden kunnen sturen. Die mensen hebben het pas slecht.
Die grieken hebben hier geen schuld aan hoor. Worden harder genaaid dan wij.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:59 schreef Bastard het volgende:
Hee maar de Grieken kunnen blijven lachen, dat is toch ook wat waard.
De slogan is ook wel toepasselijk: "May the odds.. be EVER in your favor."quote:
5% van de werkenden gaat met de trein er werken in NL ongeveer 7 a 8 miljoen mensen, dat komt dus neer op 400.000 werkenden die dagelijks te trein nemen niet die miljhoen waar men het over heeft.quote:
Wou net zeggen, daar worden mensen 25% gekort op hun salaris, terwijl de vaste lasten tegelijk ook nog eens ~25% stijgen. Doe mij dan maar deze verhogingen, ook niet leuk, maar zeker wel te behappen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 08:03 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Die grieken hebben hier geen schuld aan hoor. Worden harder genaaid dan wij.
dat is afgerond een half miljoen. En ze moeten 's avonds terug naar huis, dus rekent de NS het 2x. kortom, ongeveer een miljoen...quote:Op dinsdag 15 mei 2012 08:43 schreef Basp1 het volgende:
5% van de werkenden gaat met de trein er werken in NL ongeveer 7 a 8 miljoen mensen, dat komt dus neer op 400.000 werkenden die dagelijks te trein nemen niet die miljhoen waar men het over heeft.
Totdat iedereen afhankelijk is ja.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:46 schreef Maraca het volgende:
Wat bizar dit. Dacht juist dat ze het OV wilden stimuleren?
Ja, ook fijn om te weten dat bijvoorbeeld dove mensen wat GroenLinks betreft het water achter de longen kunnen krijgen. Maar met ov-reizigers heeft die partij dus kennelijk ook niet zo heel veel op.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 08:47 schreef trancethrust het volgende:
GroenLinks heeft dit akkoord getekend? Interessant.
Je bedoeld dus iedereen die nu leeft?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 08:48 schreef NiGeLaToR het volgende:
Vind het ook niet leuk, maar dank degene die de afgelopen 40 jaar het geld al hadden uitgegeven voor het verdiend werd. Het geld is op, we leven elke dag van/op geld wat niet van ons is, wat we ook ooit weer moeten terugbetalen.
Inderdaad. Je vraagt je af of Sap het akkoord uberhaupt goed bestudeerd heeft voordat ze hierin stapte.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 08:47 schreef trancethrust het volgende:
GroenLinks heeft dit akkoord getekend? Interessant.
Je kunt ook zeggen dat Nederland een subsidieland is.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:01 schreef Freak188 het volgende:
Inderdaad. Je vraagt je af of Sap het akkoord uberhaupt goed bestudeerd heeft voordat ze hierin stapte.
Het is weleens interessant om te zien hoe hoog de belastingdruk in Nederland is. Want eigenlijk is de ziektekostenverzekering ook een soort van indirecte belasting. We hebben het niet slecht in Nederland, maar volgens mij leggen we nu iets teveel nadruk op bezuinigen waardoor het doel (economisch herstel, meer productiviteit) uit zicht raakt. Betaal je belasting om de overheid in stand te houden of moet de overheid een pas op de plaats maken?
Die subsidies hangen samen met de belastingdruk, als je de subsidies stopt dan moet de te betalen belasting ook naar beneden.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:05 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Je kunt ook zeggen dat Nederland een subsidieland is.
Dat draaien ze nu terug en nu weten we weer dat gratis niet bestaat.
Dat komt vanzelf.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:07 schreef Leandra het volgende:
Die subsidies hangen samen met de belastingdruk, als je de subsidies stopt dan moet de te betalen belasting ook naar beneden.
Nou nee, ervaring uit het verleden geeft niet het vertrouwen dat dat dan vanzelf wel komt... Het kwartje van Kok was ook een tijdelijke maatregel.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:10 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Dat komt vanzelf.
Eerst moet er minder uitgegeven worden dan dat er binnenkomt.
Psies. De overheid vind die inkomsten na een paar jaar wel lekker en denkt dat iedereen er gewend aan is.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nee, ervaring uit het verleden geeft niet het vertrouwen dat dat dan vanzelf wel komt... Het kwartje van Kok was ook een tijdelijke maatregel.
alleen voor criminelen wel natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:05 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Je kunt ook zeggen dat Nederland een subsidieland is.
Dat draaien ze nu terug en nu weten we weer dat gratis niet bestaat.
Hmm. Het feit dat ze collectief al jaren geen belasting, water en energie hebben betaald heeft er zeker niets mee te maken.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 08:03 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Die grieken hebben hier geen schuld aan hoor. Worden harder genaaid dan wij.
Mja, over het geheel gesproken heb je natuurlijk gelijk maar in de afgelopen jaren dat ik er geweest ben had ik nou niet het idee dat ik een ultrarijk hipmodern land bezocht ofzo...quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:17 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Hmm. Het feit dat ze collectief al jaren geen belasting, water en energie hebben betaald heeft er zeker niets mee te maken.
Tijdens de beide wereld oorlogen ging de belasting extreem omhoog. Na de oorlog maar een beetje naar beneden want dan waren de mensen eraan gewend. Nu zijn we zover dat bij de minste gedachte aan bezuinigen er al mensen roepen dat ze DOOD GAAN/GEEN LEVEN/DURF NIET MEER NAAR BUITEN/GEEN TOEKOMST!!!! Helaas vrees ik dat we door deze langzaam stervende overheid in een hele lange stagnatie terecht gaan komen. Niemand die durft knopen te hakken want iedereen heeft zijn eigen subsidie pot waar ze echt niet zonder van kunnen leven. De gedachte dat ze 2/3e van hun tijd voor die inefficiënte subsidie met gigantische overhead moeten werken komt er niet in. Gratis kinderdagverblijf is nog zo'n mooie bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:15 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Psies. De overheid vind die inkomsten na een paar jaar wel lekker en denkt dat iedereen er gewend aan is.
http://www.nujij.nl/polit(...).lynkx#axzz1uvJAQl4Cquote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:27 schreef Black-beauty-babe het volgende:
Volgens mij is dit een fabeltje, geen bron vermeld en op nu.nl is er niks over te vinden
Hele volksstammen nog. Het rechtse rampenkabinet is gevallen voordat de maatregelen echt goed zichtbaar worden. Dit is ook weer zo'n voorbeeld: een maatregel die pas volgend jaar echt effect heeft.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:40 schreef PalmRoyale het volgende:
En wat was Samsom volgens de meesten toch een sukkel omdat hij hier niet aan mee wilde doen. Ik vraag me af hoeveel mensen de Kunduz coalitie nog steeds geweldig vinden.
Nee, energie wordt zo duur, dat zonnepanelen ineens uit kunnen.quote:
Mijn contract loopt binnenkort af, ik geloof zo langzamerhand dat het idd goedkoper is om thuis te blijven.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:13 schreef MaGNeT het volgende:
Je kan nog beter werkloos thuis gaan zitten, zo langzamerhand...
Toch is het wel een bezuinigingsakkoord. Niet dat de overheid bezuinigt, maar wij als burgers des te meer.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:32 schreef teknomist het volgende:
[..]
Bezuinigingsakkoord?Dit akkoord is op een paar uitzonderingen na 1 en al lastenverzwaring. Er is in Nederland sinds de WOII bijna nooit een financieringsoverschot geweest, hoe kun je dan beweren dat de overheid bezuinigt?
Inderdaad. Zelfs ik wist met mijn MAVO-hoofd dat dat geld de bodemloze put inging.quote:Op maandag 14 mei 2012 22:48 schreef DDDDDaaf het volgende:
En zo naderen we het punt, waarop iemand met een modaal salaris maandelijks geen cent meer over houdt, met rasse schreden. Wat zou ik die homofiele hamburgerconnaisseur met zijn "we krijgen dat geld gegarandeerd en tot op de laatste cent terug" graag over de kling willen jagen, net als de rest van die zelfverrijkende ratten in Den Haag...
Nee, want mensen die een nieuwe hypotheek afsluiten worden met hogere lasten opgezadeldquote:Op zondag 20 mei 2012 09:25 schreef yyyentle het volgende:
Lekker groen. Mensen stimuleren met het OV te gaan en dan de lasten woon/werkverkeer verzwaren.
Een ander geluid wordt vrij snel kalt gesteld. Neem Pim.quote:Op zondag 20 mei 2012 12:18 schreef PalmRoyale het volgende:
En toch snap ik al jullie geklaag niet. Jullie houden met z'n allen al decennia lang dezelfde partijen aan de macht en dan maar zeuren als ze iets doen wat je als je naar het verleden kijkt allang had kunnen zien aankomen.
quote:Ik stem al jaren niet meer precies om dit soort naaistreken.
je niet-stem komt bij de grootste.quote:Als er iemand is die mag klagen dan ben ik het wel omdat jullie ze iedere keer weer de middelen geven. Als jullie nou echt iets willen veranderen dan moet je ze gewoon de macht ontnemen, dus heel NL niet gaan stemmen op 12 september. Dan geef je pas een signaal af.
Uit nieuwsgierigheid, waarop stem jij dan, Lambiekje?quote:Op zondag 20 mei 2012 19:27 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Een ander geluid wordt vrij snel kalt gesteld. Neem Pim.
[..]
[..]
je niet-stem komt bij de grootste.
Niet als je blanco stemt. Dat is ook niet stemmen.quote:
Nee ze zijn akkoord dat het volk veel meer moet betalen om alle subsidies te blijven betalenquote:Op zondag 20 mei 2012 10:37 schreef Leandra het volgende:
Jullie lezen bezuinigingsakkoord verkeerd, ze hebben geen akkoord waarin de overheid moet bezuinigen, ze zijn gewoon akkoord dat het volk moet bezuinigen.
Dan wordt je stem evenredig verdeeld. Dan kun je beter echt niet stemmen.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:38 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Niet als je blanco stemt. Dat is ook niet stemmen.
Was het maar zo goedkoop. Mijn kaart kost 6.088,00 euro p/j. Dat is dus 3000 euro per jaar erbij!quote:Op maandag 14 mei 2012 19:17 schreef Automatisch het volgende:
Wie met het openbaar vervoer naar zijn werk gaat, is volgend jaar een stuk duurder uit. Het kan meer dan 1000 euro per jaar schelen.
NS/OV-jaarkaart: tot 155 euro per maand
Veel mensen reizen nog verder met de trein, en krijgen van hun baas een NS/OV-jaarkaart. Zo'n kaart kost 3581 euro per jaar, dat is iets minder dan 300 euro per maand. Als je daar belasting over moet betalen, kost je dat tussen de 98 en 155 euro per maand extra.
Klop afquote:Op zondag 20 mei 2012 20:26 schreef LXIV het volgende:
Als de plannen doorgaan, ga ik er volgend jaar denk ik zo'n 8000 euro op achteruit in koopkracht. Maar ik zit dan ook net in de verkeerde categorie als werkende, rokende,ver-reizende, van kinderopvang gebruik makende, bovenmodale en hurende, bierdrinkende, ambtenaar. Dan zit je dus net iedere keer in de verkeerde categorie.
Gelukkig ben ik nooit ziek!
Ja, je weet het maar nooit!quote:
Een tractor is gunstiger.quote:Op zondag 20 mei 2012 20:21 schreef MaGNeT het volgende:
Wat verbruikt zo'n 45km/u wagentje eigenlijk (op diesel)?
Ik geloof dat dat een serieuze optie wordt vanaf volgend jaar.
Beetje opvoeren (55-60) en ik ben alsnog in 30 minuten op m'n werk.
Hoe maak jij van 295 per maand een bijtelling van 40-50 per maand?quote:Op zondag 20 mei 2012 20:46 schreef poemojn het volgende:
Met de NS kun je wel goedkoper buiten de spits reizen zie ik net: 95 euro per maand. Van 9-16 en van 18:30-6:30 reis je dan gratis, 2e klas. http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/nieuwe-abonnementen#Campagne
Dat is alvast een stukje goedkoper; na belastingheffing 40-50 per maand ipv 125-155 (AltijdVrij kost 295/mnd 2e klas).
Ja leuk, als je parttime werkt, van 10 tot 14.30 ofzo, maar het gros van de werkenden zal tussen 06.30 en 09.00 heen en tussen 16.00 en 18.30 terug reizen.quote:Op zondag 20 mei 2012 21:20 schreef poemojn het volgende:
40-50 euro maak ik van die 95 per maand voor een DalVrij-abonnement.
bus/tram/metro: fiets.
nee want je merkt daar toch niets van , je krijgt gewoon die ov kaart van de baas, of je declareert het hele bedrag, dan krijg je gewoon dat geld, van die belasting merk je niets.quote:Op zondag 20 mei 2012 20:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Was het maar zo goedkoop. Mijn kaart kost 6.088,00 euro p/j. Dat is dus 3000 euro per jaar erbij!
luister als ik gewoon een treinkaartje declareer dat bv 35 euro kost, dan wil ik gewoon 35 euro hebben en niets minder. Hoe dat dan zit met die belastingen zal me mn reet roesten. Ik rij toch voor de baas, dan mag de baas dat betalen, anders rij ik niet, zo simpel is het.quote:Op zondag 20 mei 2012 23:06 schreef poemojn het volgende:
Dat hangt af van wie die belasting moet betalen BHFH, jij of je baas.
Waarschijnlijk krijg je dan inderdaad gewoon 35 euro van de baas, maar aan het einde van het jaar een forse aanslag van enkele duizenden euro's.quote:Op zondag 20 mei 2012 23:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
luister als ik gewoon een treinkaartje declareer dat bv 35 euro kost, dan wil ik gewoon 35 euro hebben en niets minder. Hoe dat dan zit met die belastingen zal me mn reet roesten. Ik rij toch voor de baas, dan mag de baas dat betalen, anders rij ik niet, zo simpel is het.
hoezo zou je een aanslag krijgen? Ik denk dat de baas dan een aanslag krijgt.. :-)quote:Op zondag 20 mei 2012 23:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarschijnlijk krijg je dan inderdaad gewoon 35 euro van de baas, maar aan het einde van het jaar een forse aanslag van enkele duizenden euro's.
Hé, jij wil toch werken, of niet?
Als het onder inkomsten wordt gerekend, dan valt het toch gewoon onder IB? Die aanslag krijg jij.quote:Op zondag 20 mei 2012 23:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
hoezo zou je een aanslag krijgen? Ik denk dat de baas dan een aanslag krijgt.. :-)
Als je reiskosten niet zwart betaald worden dan kun je ze gewoon zien op je loonstrookje. Ze staan daar nu als onbelast, dat wil dus zeggen dat je er geen loonheffing (die automatisch van je salaris wordt ingehouden) over betaalt.quote:Op zondag 20 mei 2012 23:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
hoezo zou je een aanslag krijgen? Ik denk dat de baas dan een aanslag krijgt.. :-)
Lijkt me een goeie om aan je werkgever voor te leggen: als jullie graag willen dat ik daarheen ga, verwacht ik wel dat jullie mijn reiskosten netto vergoeden ipv bruto.quote:Op zondag 20 mei 2012 23:37 schreef LXIV het volgende:
Stel dat je de opdracht krijgt om ergens te vergaderen, 150 km verderop. Dat kost je dan zo'n 15 euro van je eigen geld. Ben je dan verplicht om zo'n opdracht aan te nemen?
Ik kan een trajectkaart krijgen van de NS voor WW verkeer, de rekening gaat diect naar de baas, ik zie daar niets van op mijn loonstrookje. Reizen tijdens werktijd lever ik gewoon treinkaartejs voor in , dan krijg ik gewoon het bedrag van het treinkaartje. Alleen voor autokm's kan ik me voorstellen dat je 19 cent straks boven de streep staat. Ook niet terecht overigs, want zelfs die 19 cent dekt lang niet de kosten. Mijn auto rijdt 1:7 gemiddeld en weegt 1600 kilo, dus ik vind dat ze die km vergoeding afhankelijk moeten maken van cilinderinhoud bijvoorbeeld, Meer cc's, betekend meer km vergoeding,quote:Op zondag 20 mei 2012 23:33 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als je reiskosten niet zwart betaald worden dan kun je ze gewoon zien op je loonstrookje. Ze staan daar nu als onbelast, dat wil dus zeggen dat je er geen loonheffing (die automatisch van je salaris wordt ingehouden) over betaalt.
Wat gaat veranderen is dat ze nu dus wel belast worden. De reiskosten worden dus opgeteld bij je belastbaar inkomen en je gaat er loonheffing over betalen. Jouw baas betaalt dus nog steeds jouw reiskosten, alleen gaat straks een deel ervan naar de fiscus in plaats van naar jou.
Ik neem aan dat je straks die kosten van die trajectkaart dus wel terug gaat zien op je loonstrookje.quote:Op zondag 20 mei 2012 23:40 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Ik kan een trajectkaart krijgen van de NS voor WW verkeer, de rekening gaat diect naar de baas, ik zie daar niets van op mijn loonstrookje. Reizen tijdens werktijd lever ik gewoon treinkaartejs voor in , dan krijg ik gewoon het bedrag van het treinkaartje. Alleen voor autokm's kan ik me voorstellen dat je 19 cent straks boven de streep staat. Ook niet terecht overigs, want zelfs die 19 cent dekt lang niet de kosten. Mijn auto rijdt 1:7 gemiddeld en weegt 1600 kilo, dus ik vind dat ze die km vergoeding afhankelijk moeten maken van cilinderinhoud bijvoorbeeld, Meer cc's, betekend meer km vergoeding,
nee niet zwart, ik lever het treinkaartje in en ik krijg die kosten vergoed. Als het belast wordt, prima, maar als ik netto gewoon 35 euro krijg vind ik het prima. Anders ga ik natuurlijk geen treinkaartje voor de baas kopen!quote:Op zondag 20 mei 2012 23:43 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je straks die kosten van die trajectkaart dus wel terug gaat zien op je loonstrookje.
Wat bedoel je met de zin dat je "gewoon het bedrag van het treinkaartje" krijgt? Als je het via je salaris krijgt, gebeurt dat op het loonstrookje op de wijze die ik hierboven beschreef. Als je het handje contantje krijgt, vermoed ik dat het zwart gebeurt.
Dan neem ik een auto met een 6,3 liter motorquote:Op zondag 20 mei 2012 23:40 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Ik kan een trajectkaart krijgen van de NS voor WW verkeer, de rekening gaat diect naar de baas, ik zie daar niets van op mijn loonstrookje. Reizen tijdens werktijd lever ik gewoon treinkaartejs voor in , dan krijg ik gewoon het bedrag van het treinkaartje. Alleen voor autokm's kan ik me voorstellen dat je 19 cent straks boven de streep staat. Ook niet terecht overigs, want zelfs die 19 cent dekt lang niet de kosten. Mijn auto rijdt 1:7 gemiddeld en weegt 1600 kilo, dus ik vind dat ze die km vergoeding afhankelijk moeten maken van cilinderinhoud bijvoorbeeld, Meer cc's, betekend meer km vergoeding,
Dat is straks dus het punt. Is dat dan werkweigering? Ik heb ook geen zin om geld bij te leggen. Hoe gaan ze dat dan doen? En hoe zit het met dienstreizen per vliegtuig? Zijn die wel belastingvrij?quote:Op zondag 20 mei 2012 23:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
nee niet zwart, ik lever het treinkaartje in en ik krijg die kosten vergoed. Als het belast wordt, prima, maar als ik netto gewoon 35 euro krijg vind ik het prima. Anders ga ik natuurlijk geen treinkaartje voor de baas kopen!
Misschien een idee om dan ook in Den Haag te gaan wonenquote:Op maandag 21 mei 2012 01:07 schreef Eenskijken het volgende:
Lekker dan... ik reis elke dag 3.5 uur van het noorden naar den haag.
kutakkoordoprotten met deze fucking bullshit
Nee natuurlijk niet, de baas kan niet verwachten dat ik zijn onkosten ga betalen. Als ik voor de baas naar het buitenland moet vliegen, dan laat ik de baas de kaartjes kopen en hotel regelen, de overige kosten declareer ik later. Mocht ik hier een aanslag over krijgen (wat me sterk lijkt, het zijn immers onkosten voor de baas en niet voor mij!!) dan declareer ik natuurlijk ook.quote:Op maandag 21 mei 2012 07:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is straks dus het punt. Is dat dan werkweigering? Ik heb ook geen zin om geld bij te leggen. Hoe gaan ze dat dan doen? En hoe zit het met dienstreizen per vliegtuig? Zijn die wel belastingvrij?
Dit dus.quote:Op maandag 21 mei 2012 07:36 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Misschien een idee om dan ook in Den Haag te gaan wonen
Ik probeer zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Ik ga alleen de straat op voor bezoeken.quote:Op maandag 21 mei 2012 07:53 schreef Eenskijken het volgende:
Dat is lekker makkelijk gezegd. Je mag blij zijn als je nu überhaupt werk hebt. Alsof ik voor mn lol zo vaak het OV neem..
Zo is ook de gemiddelde visie van de mensen op mijn werk. Sommigen doen niet eens moeilijk over 150 euro in de maand inleveren. In Duitsland of Frankrijk is dat ondenkbaar, daar ontstaat meteen discussie. Het schiet niet echt op, want toestemmen zal een drukkende werking hebben op de lonen, dan wel de koopkracht. Wel leuk is als je kijkt naar mensen met lagere inkomens. Die komen over het algemeen nog voor zichzelf opquote:Op maandag 21 mei 2012 08:20 schreef DroogDok het volgende:
Het kan best allemaal wat minder, want:
http://www.blikopnieuws.n(...)ennia_opgelopen.html
Gewoon een beetje afkicken van alle luxe als mobiel internet, tablet pc's, flatscreens en wintersport.
Maar naar je werk rijdt je toch ook voor je baas? Daarom vind ik dit zo raar.quote:Op maandag 21 mei 2012 07:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, de baas kan niet verwachten dat ik zijn onkosten ga betalen. Als ik voor de baas naar het buitenland moet vliegen, dan laat ik de baas de kaartjes kopen en hotel regelen, de overige kosten declareer ik later. Mocht ik hier een aanslag over krijgen (wat me sterk lijkt, het zijn immers onkosten voor de baas en niet voor mij!!) dan declareer ik natuurlijk ook.
Als je zoveel benadeeld wordt, zou ik zeker minder gaan werken. 600 euro er op achteruit betekent mogelijk dat je méér te besteden hebt wanneer je werkloos of arbeidsongeschikt raakt: dan heb je namelijk geen reiskosten meer.quote:Op maandag 21 mei 2012 20:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar naar je werk rijdt je toch ook voor je baas? Daarom vind ik dit zo raar.
Voor 600 euro minder (netto!) per maand wordt werken in NL trouwens wel steeds minder aantrekkelijk. Misschien ga ik 20 uur werken. 2x 10 ofzo. Ik denk dat dit me maar heel weinig geld kost. Op de korte termijn in ieder geval.
Dat is de armoedeval en die bestaat nu ook al! Maar die wordt dus inderdaad groter, zeker bij een behoorlijke reisafstand.quote:Op maandag 21 mei 2012 20:23 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Als je zoveel benadeeld wordt, zou ik zeker minder gaan werken. 600 euro er op achteruit betekent mogelijk dat je méér te besteden hebt wanneer je werkloos of arbeidsongeschikt raakt: dan heb je namelijk geen reiskosten meer.
Ik ken al heel wat argumenten waarom dit een waardeloze maatregel is. Vanuit de bijstand of Wajong aan het werk gaan betekent bijna gegarandeerd dat je er financieel nog slechter van wordt.
Ik -probeer- me sowieso niet druk te maken over dit soort zaken, want je verandert er niks aan.quote:Op maandag 21 mei 2012 20:36 schreef ShadyLane het volgende:
Ik maak me er nog niet druk om. Kan er toch niet voor kiezen om dichter bij m'n werk te gaan wonen, want de standplaats wisselt zo ongeveer jaarlijks. Dus ik wacht het wel gewoon af, en kan me zomaar voorstellen dat dit niet doorgaat of in elk geval niet in deze vorm. Gaat het wel door dan wordt het ook hier een dure grap en dan voorzie ik minder kroeg/bioscoop/restaurantavonden en meer gehang op de bank met blikjes Schultenbrau. Dat heeft ook z'n charme.
Maar 180 euro, het is maar net hoe je het bekijkt...quote:Op maandag 21 mei 2012 20:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is de armoedeval en die bestaat nu ook al! Maar die wordt dus inderdaad groter, zeker bij een behoorlijke reisafstand.
Mijn reiskosten zijn straks relatief niet eens zoveel meer per maand (netto dan 250 euro bijlappen). Ik kan er ook voor kiezen om 2e klasse te gaan reizen, dan kost het me nog maar 180 euro.
Maar ik val ongelukkigerwijs precies in alle bezuinigingsmaatregelen. Dat is meer het probleem. En het salaris is bevroren. Dat is (incl BTW) sowieso al 4% minder, wat fors aantikt. En ik huur terwijl ik bovenmodaal verdien. Dat zijn de kostenposten waar weinig aan te veranderen is.
De rest (roken, drinken, extra kinderopvang) zijn peanuts.
Oh ja, dat tikt dan ook nog aan!quote:Op maandag 21 mei 2012 20:43 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Maar 180 euro, het is maar net hoe je het bekijkt...
Het niet bezuinigen op OWS moet ergens van betaald worden.
Als je de maatregelen stapelt, krijg je bijna Griekse toestanden. Je salaris is (weer) bevroren. In het onderwijs bijvoorbeeld hebben ze dit gewoon laten gebeuren onder het motto: we kunnen wel wat missen.
Het is misschien nog erger dan je voor mogelijk gehouden hebt: als je kinderen hebt, ontvang je ook minder kinderopvangtoeslag omdat je belastbaar inkomen (veel) hoger is.
Vive la France
Dan heb je nog een extra voordeel dat je de opvoeding van je kinderen bewuster beleeftquote:Op maandag 21 mei 2012 20:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oh ja, dat tikt dan ook nog aan!Bizar toch. Moet je 180 euro belasting gaan betalen per maand omdat je een NS-kaart hebt, moet je meer kinderopvang gaan betalen omdat je inkomen zogenaamd hoger is. Bizar toch!
Daarom kan ik beter 20 uur per week gaan werken, dat kost me netto echt bijna niks (als ik dan dus wel zelf op de kids pas). Het is alleen op termijn niet gunstig natuurlijk.
kun je beter met de auto gaan , is dan goedkoper. Ik zou gewoon een oud barrel kopen (zo'n oude mercedes diesel van 25 jaar oud) kun je belastingvrij en goedkoop rijden.quote:Op maandag 21 mei 2012 20:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oh ja, dat tikt dan ook nog aan!Bizar toch. Moet je 180 euro belasting gaan betalen per maand omdat je een NS-kaart hebt, moet je meer kinderopvang gaan betalen omdat je inkomen zogenaamd hoger is. Bizar toch!
Daarom kan ik beter 20 uur per week gaan werken, dat kost me netto echt bijna niks (als ik dan dus wel zelf op de kids pas). Het is alleen op termijn niet gunstig natuurlijk.
Ja, en dan kun je nog poolen ook. Dat is dan idd goedkoper. Maar ik reis veel liever met de trein dan met de auto. Geeft meer rust enzo.quote:Op maandag 21 mei 2012 22:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
kun je beter met de auto gaan , is dan goedkoper. Ik zou gewoon een oud barrel kopen (zo'n oude mercedes diesel van 25 jaar oud) kun je belastingvrij en goedkoop rijden.
Dan is het nog altijd de gemeente die intelligentie ontbreekt lokale baantjes te creëren...quote:Op maandag 21 mei 2012 21:49 schreef Leandra het volgende:
Ik ben benieuwd wat voor effect dit heeft om een baan op afstand te moeten accepteren als je bijvoorbeeld in de bijstand zit....
Het zou me niets verbazen als de sociale dienst dan de reiskosten op zich neemt, wordt de armoedeval nog groter zodra je boven bijstandsniveau gaat verdienen
... en ondertussen wordt de plastic berg in de bosjes overal en nergens gestaag erger.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 02:02 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dan is het nog altijd de gemeente die intelligentie ontbreekt lokale baantjes te creëren...
Dit heeft echt helemaal niks meer met banken te maken. Het zijn overheden die teveel geleend hebben. "De banken" hebben hun leningen allang, met rente, terugbetaald.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 09:27 schreef Freak188 het volgende:
Maar goed... we moeten ergens de schuld van de banken betalen he?
Banken hebben toch hun exposure af kunnen bouwen doordat de ECB en masse de slechte leningen heeft overgenomen? En 3x raden wie daar straks voor op mag draaien. Het zal wel weer mooi verwoord worden door de heren politici, maar betalen moeten we.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 10:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit heeft echt helemaal niks meer met banken te maken. Het zijn overheden die teveel geleend hebben. "De banken" hebben hun leningen allang, met rente, terugbetaald.
De overheid moet besparen en het enige wat ze doen is lasten verzwaren voor de common man.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 10:02 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Banken hebben toch hun exposure af kunnen bouwen doordat de ECB en masse de slechte leningen heeft overgenomen? En 3x raden wie daar straks voor op mag draaien. Het zal wel weer mooi verwoord worden door de heren politici, maar betalen moeten we.
Het lenen op zich is niets zo erg. Als overheden zelf de controle maar hebben over de geldcirculatie/geldcreatie ipv zo als het nu gebeurd dat het met woekerrente vestrekt wordt door private banken.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 10:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit heeft echt helemaal niks meer met banken te maken. Het zijn overheden die teveel geleend hebben. "De banken" hebben hun leningen allang, met rente, terugbetaald.
Die 52% hangt af van je totale salaris lijkt me?quote:Op donderdag 24 mei 2012 15:45 schreef Illuvatar het volgende:
Even voor de goede orde, ik krijg maar 100 euro reiskostenvergoeding p.m. van mijn werkgever (reiskosten zijn zo'n 400e pm), maar deze zal dus volledig worden belast in de toekomst, a 52%?
Als je in dat tarief zit wel. Anders 42%.quote:Op donderdag 24 mei 2012 15:45 schreef Illuvatar het volgende:
Even voor de goede orde, ik krijg maar 100 euro reiskostenvergoeding p.m. van mijn werkgever (reiskosten zijn zo'n 400e pm), maar deze zal dus volledig worden belast in de toekomst, a 52%?
Aldus de Fokkers die het allemaal zo goed wisten in het topic over het verdwijnen van het onbelaste deel benzinevergoeding:quote:Op maandag 14 mei 2012 19:17 schreef Automatisch het volgende:
Wie met het openbaar vervoer naar zijn werk gaat, is volgend jaar een stuk duurder uit. Het kan meer dan 1000 euro per jaar schelen. In het Kunduz-akkoord is afgesproken dat de onbelaste reiskostenvergoeding voor de trein en de bus wordt afgeschaft.
Dagelijks reizen een miljoen mensen met de trein naar hun werk. De meeste forenzen krijgen daarvoor een reiskostenvergoeding van de werkgever. Daar verandert niets aan. Tot nu toe was het echter zo dat over een reiskostenvergoeding over het ov geen belasting betaald hoefde te worden. Maar de partijen hebben in het Kunduz-akkoord afgesproken dat die regeling verdwijnt. Dat betekent dat net als bij de kilometervergoeding, nu belasting wordt geheven over de vergoeding.
Iedereen die met het openbaar vervoer op kosten van de baas naar zijn werk gaat, moet extra belasting gaan betalen. Het precieze bedrag hangt van twee factoren af: in welke schijf je belasting betaalt, en hoeveel reiskostenvergoeding je betaalt. Je moet namelijk over het hele bedrag van de reiskosten belasting gaan betalen. Dat kan flink in de papieren lopen, zoals uit onderstaande voorbeelden blijkt.
Gemiddelde reiziger: tot 109 euro per maand duurder
De gemiddelde treinreiziger reist over een afstand van 34 kilometer naar zijn werk, dat is ongeveer de afstand tussen Leiden en Rotterdam. Een maandtrajectkaart kost dan 209,60 euro. Afhankelijk van in welke belastingschijf je dan zit, betaal je dan tussen de 70 en 109 euro per maand extra belasting. Per jaar is dat tussen de 840 en 1308 euro.
Gemiddelde reis, modaal inkomen: 88 euro per maand
Bijvoorbeeld: je reist iedere dag tussen Leiden en Rotterdam en hebt een modaal inkomen van iets meer dan 2500 euro. Je betaalt dan 42 procent belasting over het bedrag van 209,60 euro. Dat is 88 euro per maand, of 1056 euro per jaar, die je extra moet betalen.
NS/OV-jaarkaart: tot 155 euro per maand
Veel mensen reizen nog verder met de trein, en krijgen van hun baas een NS/OV-jaarkaart. Zo'n kaart kost 3581 euro per jaar, dat is iets minder dan 300 euro per maand. Als je daar belasting over moet betalen, kost je dat tussen de 98 en 155 euro per maand extra.
En niet te vergeten dat je eerst je huis moet zien te verkopen.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 09:27 schreef Freak188 het volgende:
Dichterbij je werk gaan wonen klinkt leuk, maar is in de praktijk absoluut niet haalbaar natuurlijk. Ik werk zelf op Schiphol en dan zou ik eigenlijk gedwongen zijn om in een belachelijk dure gemeente als Amstelveen/Amsterdam te gaan wonen, terwijl ik nu 25 minuten met de trein kan reizen. Compleet belachelijk. Het woon/werk verkeer in Nederland is volgens mij al redelijk beperkt qua afstanden.
Maar goed... we moeten ergens de schuld van de banken betalen he?
'dichtbij je werk wonen' is werkelijk zo iets achterhaalds. kijk ik vind het prima dat ik met 5 minuten op m'n werk ben maar dat kan lang niet meer overal. lifetime employment bij een bedrijf bestaat niet meer.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 03:21 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
En niet te vergeten dat je eerst je huis moet zien te verkopen.
Als we daar ook net van die mooi geasfalteerde rechtstreekse wegen voor terugkrijgen als automobilisten wil ik best fietsbelasting betalen hoorquote:
Voor die 5 keer per jaar dat ik met de auto naar mijn werk ga ga ik niet demonstreren hoorquote:Op maandag 14 mei 2012 21:17 schreef Mutant01 het volgende:
Maar goed, laten we wel wezen. Iedereen zit hier te klagen op het forum, maar niemand zal ook daadwerkelijk luidkeels gaan demonstreren.
Ik heb de afgelopen jaren een baan gehad, ben in salaris iets omhoog gegaan etc maar toch merk ik de crisis wel degelijk omdat ik mijn koopwoning door alle maatregelen aan de straatstenen niet kwijt raak en ik intussen al tegen een restschuld van 30.000 euro aan zit te kijkenquote:Op maandag 14 mei 2012 21:19 schreef Ringo het volgende:
Maar goed, laten we eerlijk zijn. Wie de afgelopen jaren gewoon een baan had, heeft nog geen snipper van die hele godverdomse crisis gemerkt. Voor zo iemand is het vooral een krantenkoppendrama geweest. Nu gaat ook de veilige klasse de koude voelen. Zo is het nu eenmaal, en niet anders. Wen er maar aan; met een beetje geluk is het over een paar jaar weer over.
25 minuten met de trein is gewoon dichtbij. Je hebt mensen die dagelijks 4 uur in de file staan.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 09:27 schreef Freak188 het volgende:
Dichterbij je werk gaan wonen klinkt leuk, maar is in de praktijk absoluut niet haalbaar natuurlijk. Ik werk zelf op Schiphol en dan zou ik eigenlijk gedwongen zijn om in een belachelijk dure gemeente als Amstelveen/Amsterdam te gaan wonen, terwijl ik nu 25 minuten met de trein kan reizen. Compleet belachelijk. Het woon/werk verkeer in Nederland is volgens mij al redelijk beperkt qua afstanden.
Maar goed... we moeten ergens de schuld van de banken betalen he?
In plaats dat ze gewoon eerlijk toegeven dat het een eenvoudige bezuinigingsmaatregel over de rug van hen die werken is, dan was dat gewoon duidelijk. Nu wordt het verpakt in een verhaal over dat je maar bij je werk moet gaan wonen. Kansloos en veelvoud, huizenmarkt is stuk, bedrijven zijn geconcentreerd op onbereikbare bedrijventerreinen en bovendien kunnen we ook niet allemaal in de Randstad wonen. Ik dacht juist dat het migreren naar de ongezondste plek in europa een probleem, in plaats van een oplossing was?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 09:23 schreef trancethrust het volgende:
[..]
25 minuten met de trein is gewoon dichtbij. Je hebt mensen die dagelijks 4 uur in de file staan.
Vergeet niet dat ze daarvoor wel echt de boel aan alle kanten naaiden en nauwelijks belasting betaalden he. Je bouwt je huis niet af en je betaald geen belasting, een ambtenaar brengt daar meen ik 6k per maand naar huis ( en héél veel mensen zijn daar ambtenaar als een soort melkert-baan.) Tja, als ik hier geen belasting betaalde dan is het alsnog niet leuk als ik ineens 25% meer moet gaan betalen maar dan ben je nog steeds beter af dan de gemiddelde NL's.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 08:45 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wou net zeggen, daar worden mensen 25% gekort op hun salaris, terwijl de vaste lasten tegelijk ook nog eens ~25% stijgen. Doe mij dan maar deze verhogingen, ook niet leuk, maar zeker wel te behappen.
Dit dusquote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:17 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Hmm. Het feit dat ze collectief al jaren geen belasting, water en energie hebben betaald heeft er zeker niets mee te maken.
Dat vind ik toch anders. Je hebt namelijk zelf de keuze hoe je naar je werk gaat en hoever jij van je werk af gaat wonen. Die keuze heb je niet als je baas tegen je zegt: vlieg jij morgen maar even naar rusland of rij jij vanmiddag even langs groningen. Daar heb je geen keuze maar het is natuurlijk raar als je dat zelf moet gaan dokken voor je baas.quote:Op maandag 21 mei 2012 20:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar naar je werk rijdt je toch ook voor je baas? Daarom vind ik dit zo raar.
Minder werken kan best lonen als je bv een kind thuis hebt of fikse reiskosten hebt straks of als je vrije tijd je gewoon meer waard is dan werken natuurlijkquote:Voor 600 euro minder (netto!) per maand wordt werken in NL trouwens wel steeds minder aantrekkelijk. Misschien ga ik 20 uur werken. 2x 10 ofzo. Ik denk dat dit me maar heel weinig geld kost. Op de korte termijn in ieder geval.
Dat botst weer met de plannen om de 40 urige werkweek weer de standaard te maken.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 09:45 schreef Metro2005 het volgende:
Minder werken kan best lonen als je bv een kind thuis hebt of fikse reiskosten hebt straks of als je vrije tijd je gewoon meer waard is dan werken natuurlijk
ABN AMRO ook?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 10:02 schreef Freak188 het volgende:
Banken hebben toch hun exposure af kunnen bouwen doordat de ECB en masse de slechte leningen heeft overgenomen? En 3x raden wie daar straks voor op mag draaien. Het zal wel weer mooi verwoord worden door de heren politici, maar betalen moeten we.
quote:Kans nihil dat 'forensentaks' ook echt wordt doorgevoerd
Een week na het sluiten van het Lenteakkoord trekken vier van de vijf partijen hun handen alweer af van het meest controversiële onderdeel van de deal: het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding.
Daarmee lijkt de kans nihil dat vanaf 1 januari 2013 de hele werkgeversvergoeding voor woon-werkverkeer bij het brutoloon zal worden opgeteld.
De VVD zal in haar concept-verkiezingsprogramma afstand nemen van de maatregel uit het Lenteakkoord, die de vergoeding voor reiskosten belast. Dit bevestigen bronnen binnen de partij, die eraan toevoegen dat er in het najaar nog tijd genoeg is om de begroting aan te passen.
Het CDA kiest in het vrijdag gepresenteerde verkiezingsprogramma in plaats van afschaffing voor verlaging van het onbelaste deel van de reiskostenvergoeding.
GroenLinks-leider Jolande Sap zei donderdag dat ze de maatregel niet wil laten gelden voor treinforensen. Iets vergelijkbaars zal staan in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. 'Daarin zal de maatregel in ieder geval worden verzacht voor de openbaarvervoergebruiker', zegt de woordvoerder van de CU. 'We onderzoeken nog of een beperkte vergoeding voor de automobilist kan blijven bestaan.'
Pijnlijk sowieso
Of D66 de onbelaste reiskostenvergoeding afschaft, moet blijken uit het verkiezingsprogramma. 'Wij hebben onze handtekening onder het Lenteakkoord gezet', zegt D66-Kamerlid Wouter Koolmees. 'Een alternatieve maatregel moet even veel opleveren; pijnlijk is het sowieso.'
In het begrotingsakkoord wordt 1,3 miljard euro opgehaald door de onkostenvergoeding te belasten die zowel treinreizigers als automobilisten nu nog onbelast voor hun woonwerkverkeer krijgen. Volgens de vijf partijen zorgt afschaffing voor een gemiddeld koopkrachtverlies voor forensen van 1,5 procent. De ANWB schat de gemiddelde kosten op bijna duizend euro per jaar. Behalve als manier om de gaten in de schatkist te dekken, is de maatregel ook bedoeld om forensen te stimuleren dichter bij hun werk te gaan wonen en het milieu te ontzien.
Volgens GroenLinks-fractieleider Jolande Sap was de maatregel 'een compromis' tussen haar partij en de VVD. De liberalen gingen alleen akkoord als ook de treinreiziger zou worden belast. Haar partij wilde alleen de automobilist aanslaan. Beide partijen nemen nu afstand van de maatregel die ze overnamen uit het mislukte Catshuisakkoord van VVD, CDA en PVV. Welke van die drie partijen de 'forensentaks' heeft bedacht, is onduidelijk. De PVV voert er hartstochtelijk campagne tegen.
Precies, als je PvdA/PVV/SP aan een meerderheid wil helpen is het een prima maatregel.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ze krijgen ook door dat het electoraal onverkoopbaar is! (gelukkig maar!)
True, ze kunnen het na de verkiezingen alsnog gewoon uitvoeren ook.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:53 schreef Janneke141 het volgende:
Stokoude politieke truc. Je dropt een maatregel waarvan iedereen zich helemaal de kolere schrikt. Vervolgens trek je die weer in en druk je er een alternatief doorheen dat half zo erg is, maar nog steeds beroerd, en iedereen haalt opgelucht adem en is tevreden. Terwijl je alsnog genaaid wordt met de zoveelste lastenverzwaring.
quote:ma 04 jun 2012, 16:50
CNV: schrap belasten reiskostenvergoeding
DEN HAAG - De politiek moet afzien van het plan om de reiskostenvergoeding voor werknemers te belasten. Die oproep heeft vicevoorzitter Maurice Limmen van vakcentrale CNV maandag gedaan. „Beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald”, aldus Limmen.
VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie bepaalden in hun Lenteakkoord dat reiskosten voor woon-werkverkeer vanaf volgend jaar niet meer onbelast vergoed mogen worden. Tegen deze maatregel bestaat veel weerstand, ook bij de achterban van de vijf partijen. Het belasten van de vergoeding zorgt voor flinke extra kosten voor forensen.
Inderdaad. De nieuwe maatregel zal wel iets worden als prive kilometers vergoeden voor 12 cent en leaserijders krijgen allemaal 5% extra bijtelling.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:53 schreef Janneke141 het volgende:
Stokoude politieke truc. Je dropt een maatregel waarvan iedereen zich helemaal de kolere schrikt. Vervolgens trek je die weer in en druk je er een alternatief doorheen dat half zo erg is, maar nog steeds beroerd, en iedereen haalt opgelucht adem en is tevreden. Terwijl je alsnog genaaid wordt met de zoveelste lastenverzwaring.
De OV-vergoeding zou ook belast worden, dat bereik je met bovenstaande niet.quote:Op maandag 4 juni 2012 17:54 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Inderdaad. De nieuwe maatregel zal wel iets worden als prive kilometers vergoeden voor 12 cent en leaserijders krijgen allemaal 5% extra bijtelling.
Gefeliciteerd Nederland, weer genaaid.
Hoe veel procent van de werkende Nederlanders woont 200km van zijn werk? Ik denk nog niet 2%.quote:Op maandag 4 juni 2012 17:41 schreef Lemans24 het volgende:
Ga niet bij je werk wonen, maar zoek een baan in de buurt van waar je woont. Lukt dat niet, dan ga je pas verhuizen naar een plek waar wel werk is.
In ieder land normaal, maar in Nederland blijkbaar niet.
Maar goed, het lijkt er inmiddels op dat het hele plan nooit uitgevoerd gaat worden, we blijven dus gewoon dagelijks 200 km vrijwillig reizen tussen woning en werk.
100 heen en 100 terug, bedoel ik. Overal waar ik gewerkt heb, waren er mensen die zoveel reisden. Zeker 10%.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:56 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Hoe veel procent van de werkende Nederlanders woont 200km van zijn werk? Ik denk nog niet 2%.
Kortom, een hoop woorden om niets te zeggen
Want dat is nu wel het geval wil je zeggen? Het enige wat er nu gebeurt is dat je werkgever je gedeeltelijk mag compenseren voor de exorbitant hoge belastingen op reizen. Uiteraard puur en alleen om andere, hogere belastingen zeker te stellen.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:59 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En wat ik wilde zeggen staat in de alinea erboven. Dat je maar werk in de buurt moet zoeken en niet moet aannemen dat je reisjes voor je betaald worden!
Die OV belasting gaat er natuurlijk als eerste uit met een nieuw kabinet. De vervuiler betaalt zeggen ze dan, oftewel de mensen met een auto mogen alles betalen.quote:Op maandag 4 juni 2012 17:56 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
De OV-vergoeding zou ook belast worden, dat bereik je met bovenstaande niet.
De werkloosheid is nog steeds enorm laag in Nederland, ik snap niet dat niet meer mensen een baan/overplaatsing in de buurt van hun woonplaats zoeken. Ik heb regelmatig meegemaakt dat mensen op een vestiging verder van hun huis bleven werken, want dat was 'nodig' en 'makkelijker'. Jaja, lekker efficiënt allemaal.
Laag?quote:Op maandag 4 juni 2012 17:56 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
De OV-vergoeding zou ook belast worden, dat bereik je met bovenstaande niet.
De werkloosheid is nog steeds enorm laag in Nederland, ik snap niet dat niet meer mensen een baan/overplaatsing in de buurt van hun woonplaats zoeken. Ik heb regelmatig meegemaakt dat mensen op een vestiging verder van hun huis bleven werken, want dat was 'nodig' en 'makkelijker'. Jaja, lekker efficiënt allemaal.
Werk is er wel, alleen misschien niet het werk waarvoor jij opgeleid bent of werk van het juiste niveau.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:16 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Laag?Gast, je lult. Ik woon in het noorden van het land, zoveel werk is hier absoluut niet. Of moeten we dan allemaal naar de Randstad toe? Dat zal een fijne spits worden dan.
Ik heet geen gast en ik lul niet.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:16 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Laag?Gast, je lult. Ik woon in het noorden van het land, zoveel werk is hier absoluut niet. Of moeten we dan allemaal naar de Randstad toe? Dat zal een fijne spits worden dan.
Ja, onbegrijpelijk. Waarom vestigen al die bedrijven zich daar toch?quote:Op maandag 4 juni 2012 21:47 schreef Lemans24 het volgende:
Oh, je hoeft absoluut niet in de Randstad te gaan wonen, het is er nu al te vol, met een enorm huizentekort tot gevolg. Ook zoiets onbegrijpelijks, dat je naar het westen zou móeten om te kunnen werken.
Ja, zeer achterhaald, er zijn meer gebieden waar je een bedrijf kunt vestigen. Ik denk zelfs dat er weinig landen zijn, zo klein als Nederland, die zó gedecentraliseerd zijn / zouden kunnen zijn!quote:Op maandag 4 juni 2012 21:52 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja, onbegrijpelijk. Waarom vestigen al die bedrijven zich daar toch?.
Nee, in de branche waar ik werkzaam ben is dat niet heel handig.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Werk is er wel, alleen misschien niet het werk waarvoor jij opgeleid bent of werk van het juiste niveau.
Je kunt natuurlijk ook altijd zelf nog iets beginnen. Maar die spirit heb je in het noorden van Nederland niet.
Nee, ik werk niet in de Randstad en ben ook niet van plan er te werken en te wonen.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:47 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik heet geen gast en ik lul niet.
Ik weet best dat er in sommige delen van Nederland minder werk is dan in andere delen, maar je wilt toch niet zeggen dat je nu dagelijks met plezier heen en weer rijdt naar de Randstad? Ik hoop dat je in de buurt wel iets hebt gevonden. En mocht je wel naar de Randstad reizen, dan is het toch best onredelijk om te verwachten dat dat geheel vergoed wordt door je werkgever? Dat werkt ver weg werken alleen maar in de hand.
Oh, je hoeft absoluut niet in de Randstad te gaan wonen, het is er nu al te vol, met een enorm huizentekort tot gevolg. Ook zoiets onbegrijpelijks, dat je naar het westen zou móeten om te kunnen werken.
je wilt dat juist toch niet, het Noorden is juist mooi om de ruimte, je wilt helemaal niet dat allemaal bedrijven de boel daar gaan vervuilen!!! Je kunt van mensen verder niet verwachten dat ze allemaal in zo'n stinkstad willen wonen. Dan krijg je al snel dat je moet reizen... Verder is verhuizen bijna onmogelijk in Nederland en verkassen bedrijven nogal eens. Verder is die resikostenvergoeding lang niet kostendekkend. en wil de baas dat ik elke dag opkantoor komt, thuiswerken zijn "onzinnige fratsen"zegt de baas.quote:Op maandag 4 juni 2012 21:54 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, zeer achterhaald, er zijn meer gebieden waar je een bedrijf kunt vestigen. Ik denk zelfs dat er weinig landen zijn, zo klein als Nederland, die zó gedecentraliseerd zijn / zouden kunnen zijn!
De regio Zuid-Limburg profileert zich tegenwoordig wel als centraal in Europa gelegen regio, Eindhoven gebruikt z'n vliegveld ook aardig, Twente is op weg, maar wat doet het noorden?
Dan heeft de baas pech gehad. Ik heb al meerdere keren ontslag genomen, omdat ik het niet eens kon worden. Jammer, maar helaas.quote:Op maandag 4 juni 2012 22:04 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
je wilt dat juist toch niet, het Noorden is juist mooi om de ruimte, je wilt helemaal niet dat allemaal bedrijven de boel daar gaan vervuilen!!! Je kunt van mensen verder niet verwachten dat ze allemaal in zo'n stinkstad willen wonen. Dan krijg je al snel dat je moet reizen... Verder is verhuizen bijna onmogelijk in Nederland en verkassen bedrijven nogal eens. Verder is die resikostenvergoeding lang niet kostendekkend. en wil de baas dat ik elke dag opkantoor komt, thuiswerken zijn "onzinnige fratsen"zegt de baas.
Samengaand met van een agrarische- en industriele economie migreren naar een dienstverlenende economie. Met zowaar rechten voor arbeiders zoals "niet hoeven wonen in de fabriekswoningen of verplicht kopen in de fabriekswinkel". Oftewel, vroeger komt nooit terug.quote:Op maandag 4 juni 2012 22:46 schreef Lemans24 het volgende:
Trouwens, er was een tijd dat iedereen in de buurt van z'n werk woonde. Ver reizen om op je werk te komen, dat zijn pas "onzinnige fratsen", van de laatste decennia.
Nou dingen als thuiswerken, verplicht ZZP'en en afschaffen reiskostenvergoeding zijn wel een stap die kant op. Lekker op je zolderkamertje, nooit meer naar kantoorquote:Op maandag 4 juni 2012 22:52 schreef Litpho het volgende:
[..]
Samengaand met van een agrarische- en industriele economie migreren naar een dienstverlenende economie. Met zowaar rechten voor arbeiders zoals "niet hoeven wonen in de fabriekswoningen of verplicht kopen in de fabriekswinkel". Oftewel, vroeger komt nooit terug.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |