De Trans-Atlantische slavenhandel behelsde alleen al 12 miljoen mensen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:17 schreef waht het volgende:
[..]
Die gaat tot de dag van vandaag door in ieder geval.
Men accepteert cultuur sneller wanneer ze in de loop van een geweer kijkt.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aan de laars lappen, dat klinkt zo zwaar. We moesten beschaving en cultuur brengen, dat gaat nu eenmaal met vallen en opstaan.
Een waarschuwing.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:20 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat is da nou weer.....Met rode letters,,, "Voordat je reageert Hoppa!
Dat wordt in de moderne tijd binnen een jaar verscheept. Alles is omvangrijker geworden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:19 schreef remlof het volgende:
[..]
De Trans-Atlantische slavenhandel behelsde alleen al 12 miljoen mensen.
Ach, ook dat is weer wat overdreven. Je kan ook gewoon de kinderen afnemen van barbaren of castratie verplicht stellen, dan lost het probleem zich ook wel op.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:20 schreef waht het volgende:
[..]
Men accepteert cultuur sneller wanneer ze in de loop van een geweer kijkt.
We kunnen niet ontkennen dat het wel degelijk mee heeft geholpen in de opbouw der welvaart? Het goedkoop opdelven van grondstoffen in Noord- en Zuid-Amerika door dit land in te pikken, Indonesiers forceren bepaalde producten te produceren zodat Nederlanders dit met flinke winst konden doorverkopen, mogelijk de trans-Atalantische slavenhandel, het aan de opium brengen van de Chinese bevolking, importtarieven werpen op de goederen van de lokale bevolking uit de kolonien zodat je eigen productie goedkoper is om in diezelfde afzetmarkten af te zetten.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 16:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Vandaar dat eigenlijk alleen westerse landen of flink vooruit geholpen koloniën een fatsoenlijk welvaartsniveau kennen? Beetje vreemde redenatie hoor maar dat zou kunnen.
Noem eens wat cultuurgebieden op die de successen van het westen kunnen evenaren? Laten we beginnen bij een indianenvolk decimeren en hun land inpikken en het in de gaskamers duwen van een eigen religieuze minderheid.quote:Want buiten het westen was men zo aardig voor elkaar? Het zou heel mooi zijn wanneer dat klopte maar je bent hier wat optimistisch.
Ik ageer enkel tegen het morele vingertjes wijzen van volkeren die zelf niets tot nauwelijks klaar hebben gespeeld, de kennis en kunde van andere landen gebruiken, en tegelijkertijd andere volkeren mietjes noemen die geen grote gruwelijkheden op hun naam hebben staan. Allemaal prima hoor, maar als we oog om oog, tand om tand willen spelen, dan worden Nederlanders binnen de kortste keren weggevaagd, Nederland door kolonisten bevolkt ten goede van het moederland. Dat is uiteraard ook een optie, als je dat allemaal niet zo erg vind. Er zijn wel wat ultranationalisten in de niet-westerse wereld die denken dat hun land het middelpunt der aarde is en zelfs Hitler aanbidden (niet vanwege de joden overigens).quote:Aha. Overigens is deze stelling historisch gezien niet juist maar ik geloof niet dat je je daar erg druk om maakt
Singapore en Hong Kong niet.quote:Ze hebben allen een flinke achterstand.
Fair enough. Maar je wilt erkennen dat het westerse economische model superieur is?quote:Stadsstaatjes als vergelijkingsmateriaal nemen is niet zo heel logisch. We vergelijken die toch ook niet met Monaco?
Noem eens een paar landen dat met de westerse huidige arbeidsomstandigheden rijk is geworden?quote:Dat gebeurt in vele delen van het door jou bejubelde 'niet-westen', jij hebt geen problemen met kinderen verkopen of in onderpand geven, ik heb daar wat meer problemen mee.
John McClain heeft anders wel vaak grote criminelen opgepakt.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:25 schreef eriksd het volgende:
Surrogates was een boutfilm trouwens, zeg ik als Bruce Willis adept.
Logisch, het was een reactie op de opkomst van het kapitalisme.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:25 schreef De_Guidance het volgende:
Maar het communisme is natuurlijk wel een westers exportproduct , dus de Rode Khmer en Mao zijn lekker de schuld van l'ouest.
En die gekke Aziaten dachten dat het een goed idee was ook.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Logisch, het was een reactie op de opkomst van het kapitalisme.
Mensen worden niet blij van de vreugdekreet Hoppa!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ikke nie begrijpen, maar dat ligt vast aan mij..
Verwarrend met B_A.quote:
Ik denk steeds dat je B_A bent, omdat ik vluchtig naar UI's kijk en daar users aan koppel.quote:
Sudan is een overgangsgebied tussen de arabieren en zwarten. Die hebben enkele millenia voorsprong, vanaf de Egyptenaren, op onderdrukking en slavernij. Op wikipedia noemen ze Darfur tot de 20e eeuw het centrum van de slavernij, maar het gaat vandaag de dag nog steeds door. Naast dat Sudan haar eigen volksverdrijving op haar naam heeft staan. En de dagelijkse onderdrukking van vooral vrouwen uit naam van de Islam.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:19 schreef remlof het volgende:
[..]
De Trans-Atlantische slavenhandel behelsde alleen al 12 miljoen mensen.
Mercatorpleinquote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:29 schreef waht het volgende:
eriksd, ga je nog kijken?
AMSTERDAM - Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam is bezorgd dat een demonstratie van krakers dinsdagavond uit de hand loopt.
En daar moet je een WO studie voor gevolgd hebben?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:29 schreef Friek_ het volgende:
"Als uw zoontje en dat van de buurman in het water vallen, dan heeft u het recht om eerst uw eigen zoontje uit het water te halen. Maar als uw zoontje kan zwemmen en dat van de buren niet, dan heeft u de morele plicht het kind van uw buren eerst uit het water te halen."
-- Etienne Vermeersch, hoogleraar filosofie, over het principe 'eigen volk eerst'
Ik schrik ook steeds als ik op invoeren druk.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:29 schreef Auti het volgende:
[..]
Ik denk steeds dat je B_A bent, omdat ik vluchtig naar UI's kijk en daar users aan koppel.
De Mongoolse expansie, bij voorbeeld.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:25 schreef Zienswijze het volgende:
We zijn er weer
Noem eens wat cultuurgebieden op die de successen van het westen kunnen evenaren? Laten we beginnen bij een indianenvolk decimeren en hun land inpikken en het in de gaskamers duwen van een eigen religieuze minderheid.
Ik dacht dat je een fan was van dit soort optredens van de boze kanslozen-brigade.quote:
Pretstudies voor de winst.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:29 schreef Cerbie het volgende:
[..]
En daar moet je een WO studie voor gevolgd hebben?
Ben ik ook, maar om nou met mijn hoofd in gaza-020 rond te gaan lopen met als speciale attractie extreem-links, nee, dat is wel heel erg de goden verzoeken.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:31 schreef waht het volgende:
[..]
Ik dacht dat je een fan was van dit soort optredens van de boze kanslozen-brigade.
Ik las het: PVV doet niet mee aan informatieronde in Staten Limburgquote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:32 schreef Cerbie het volgende:
En in Maastricht zijn weer wat junkies aan het rellen.
Goed punt.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ben ik ook, maar om nou met mijn hoofd in gaza-020 rond te gaan lopen met als speciale attractie extreem-links, nee, dat is wel heel erg de goden verzoeken.
Dat heb ik al gezegd: alle volkoren hebben geweld op hun naam staan.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:14 schreef waht het volgende:
[..]
Vrijwel alle volkeren, de geschiedenis wat dat betreft gaat tienduizend jaar terug. Noem één volk dat niet op grote schaal mensenrechten aan hun laars lapten.
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:32 schreef Cerbie het volgende:
PVVquote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:33 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik las het: PVV doet niet mee aan informatieronde in Staten Limburg
Straks ook in Den Haag aub.
Niet mee gaan in hippe straattaal.quote:
En nog noemen de Turken hun zonen Cenghiz.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:30 schreef De_Guidance het volgende:
De Mongolen hebben Baghdad pas echt kapotgemaakt.
Eriksd kan wel een klap op zijn smoel gebruiken.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ben ik ook, maar om nou met mijn hoofd in gaza-020 rond te gaan lopen met als speciale attractie extreem-links, nee, dat is wel heel erg de goden verzoeken.
En terecht. Gelieve ook wat VVD'ers lynchen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:32 schreef Cerbie het volgende:
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:35 schreef Tem het volgende:
[..]
Eriksd kan wel een klap op zijn smoel gebruiken.
VVD, zeker nu!
Je moet wat hè.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:34 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
En nog noemen de Turken hun zonen Cenghiz.
Volgens mij was de Arabische slavenhandel groter, maar geheel zeker weet ik nietquote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:15 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de slavenhandel van de Arabieren groter was dan die van de Europeanen.
Straatwijsheid hé. Wel een mooie tocht met de bus altijd. Je begint op de Zuidas, en dan kom je door Zuid (oke), mijn buurt (volksbuurt), stukje oud-west (oke), mercatorplein (verschrikkelijk), bos en lommer (nog erger) en dan Sloterdijk (quote:
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:35 schreef Tem het volgende:
[..]
VVD, zeker nu!
Je moeder heeft ook een gruwelijkheid op haar naam staan.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:36 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De Arabische slavenhandel was inderdaad groter, maar westerlingen hebben wel meer gruwelijkheden op hun naam staan
Waarom een 30-daagse reis door achtergesteld Afrika/Azië nemen als we de metro door Amsterdam hebbenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:36 schreef eriksd het volgende:
[..]
Straatwijsheid hé. Wel een mooie tocht met de bus altijd. Je begint op de Zuidas, en dan kom je door Zuid (oke), mijn buurt (volksbuurt), stukje oud-west (oke), mercatorplein (verschrikkelijk), bos en lommer (nog erger) en dan Sloterdijk (! )
Hoppa!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:36 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Volgens mij was de Arabische slavenhandel groter, maar geheel zeker weet ik niet
Was jij die dude gister die demonstratief met een 'I eat Bea for Breakfast'-bord liep over de Nieuwe Binnenweg?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:35 schreef Tem het volgende:
[..]
VVD, zeker nu!
Goede vraag, ik wilde er net ook eentje maken.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Waar stond die VVD-poster generator ook alweer?
Dat staat in het niet vergeleken met 6 miljoen joden de gaskamers induwen. Dat blijft een westers pareltje in hun jacht naar het antisemitisme. Ironische genoeg is het westen daarna opeens de mensenrechten hoog in vaandel gaan houden, hoogstwaarschijnlijk door schuldgevoelens.quote:
De VOC-mentaliteitquote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:25 schreef Zienswijze het volgende:
We zijn er weer
[..]
We kunnen niet ontkennen dat het wel degelijk mee heeft geholpen in de opbouw der welvaart? Het goedkoop opdelven van grondstoffen in Noord- en Zuid-Amerika door dit land in te pikken, Indonesiers forceren bepaalde producten te produceren zodat Nederlanders dit met flinke winst konden doorverkopen, mogelijk de trans-Atalantische slavenhandel, het aan de opium brengen van de Chinese bevolking, importtarieven werpen op de goederen van de lokale bevolking uit de kolonien zodat je eigen productie goedkoper is om in diezelfde afzetmarkten af te zetten.
Wat een Rode Khmer heeft uitgevroten bijvoorbeeld. Atilla de Hun was ook geen lieverdje.quote:Noem eens wat cultuurgebieden op die de successen van het westen kunnen evenaren? Laten we beginnen bij een indianenvolk decimeren en hun land inpikken en het in de gaskamers duwen van een eigen religieuze minderheid.
Je stelling klopt gewoon niet. Ooit al eens van Max Havelaar gehoord en de ontwikkelingen die daar achter weg kwamen om maar een voorbeeldje te noemen.quote:Ik ageer enkel tegen het morele vingertjes wijzen van volkeren die zelf niets tot nauwelijks klaar hebben gespeeld, de kennis en kunde van andere landen gebruiken, en tegelijkertijd andere volkeren mietjes noemen die geen grote gruwelijkheden op hun naam hebben staan.
Ik denk dat menig land nog moeite zou hebben om Nederland er onder te krijgen, al was het maar vanwege onze bondgenotenquote:Allemaal prima hoor, maar als we oog om oog, tand om tand willen spelen, dan worden Nederland binnen de kortste keren weggevaagd, Nederland door kolonisten bevolkt ten goede van het moederland. Dat is uiteraard ook een optie, als je dat allemaal niet zo erg vind. Er zijn wel wat ultranationalisten in de niet-westerse wereld die denken dat hun land het middelpunt der aarde is en zelfs Hitler aanbidden (niet vanwege de joden overigens).
Toch ook wel, zeker vergeleken met Nederland. Op een Roemenie zullen ze niet veel achter lopen.quote:[..]
Singapore en Hong Kong niet.
Het westerse model is inderdaad veruit superieur, daar begon deze discussie toch mee?quote:Fair enough. Maar je wilt erkennen dat het westerse economische model superieur is?
Polen, Slovenie, Tsjechie. Die zijn van arm naar rijk gegaan in periode dat we hier in het westen toch echt al wetten hadden over arbeidsomstandigheden en slavernij.quote:Noem eens een paar landen dat met de westerse huidige arbeidsomstandigheden rijk is geworden?
Weer een erkenning dat ons model veruit superieur is. We hebben hier geen slavernij nodig.quote:Het westen is zelf niet met de huidige arbeidsomstandigheden rijk geworden, waarom zouden andere landen dan wel de huidige westerse arbeidsomstandigheden implementeren om rijk te worden? Of denk je dat je concurrentiekracht omhoog gaat als elke werknemer tig vrije dagen kent, een uitkering kent bij werkloosheid en waarbij de werkgever de eerste 6 maanden bij werkloosheid uit zijn eigen zak mag dokken?
Ja dat wil ik zeker ontkennen, wat betreft de wereldoorlogen hebben we wellicht een streepje tegen maar sinds die tijd is de hoeveelheid geweld die wij gebruiken constant afgenomen. Onze wapens werden steeds geavanceerder, hetgeen doorgaans inhield dat het veel gerichter kon worden ingezet met dramatische afname van burgerslachtoffers.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:34 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat heb ik al gezegd: alle volkoren hebben geweld op hun naam staan.
Dat is echter niet waar je op reageerde. Je reageerde op mijn stelling dat het westen één van de cultuurgebieden (zo niet hét cultuurgebied) dat het meeste geweld op haar naam heeft staan.
Wil je dat ontkennen?
China en Mao: helemaal oké. Echter hebben zij geen Indianen uitgemoord, in een reservaart gezet, hun land ingepikt. tig miljoenen mensen uit een ander continent het slavenbestaand ingestuurd, Apartheid ingevoerd en als klap op de vuurpijl hun eigen religieuze minderheid de gaskamers ingeduwd.
Volgens mij wonen er in Bos en Lommer geen autochtonen meer. Niet voor niets dat Spekman er wil gaan zitten.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:37 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Waarom een 30-daagse reis door achtergesteld Afrika/Azië nemen als we de metro door Amsterdam hebben
Klinkt als een PvdA-stadquote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Volgens mij wonen er in Bos en Lommer geen autochtonen meer. Niet voor niets dat Spekman er wil gaan zitten.
Zolang ze zich daar maar een beetje verzorgt.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:37 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Was jij die dude gister die demonstratief met een 'I eat Bea for Breakfast'-bord liep over de Nieuwe Binnenweg?
Er wonen wel autochtonen in Bos en Lommer.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Volgens mij wonen er in Bos en Lommer geen autochtonen meer. Niet voor niets dat Spekman er wil gaan zitten.
Het gaat steeds per ongeluk. En het is de schuld van de Rabobank.quote:
Is het ook. Kan er met een busje leuke tochten door organiseren.quote:
Wie heeft er de meeste orka's gedood?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
Lekker fucking boeiend wie meer slaven heeft verhandeld en mensen om heeft gelegd.
De betonnen jungle.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:36 schreef eriksd het volgende:
[..]
Straatwijsheid hé. Wel een mooie tocht met de bus altijd. Je begint op de Zuidas, en dan kom je door Zuid (oke), mijn buurt (volksbuurt), stukje oud-west (oke), mercatorplein (verschrikkelijk), bos en lommer (nog erger) en dan Sloterdijk (! )
Mao was niet bepaald sympathiek voor de Tibetanen bijvoorbeeld, wat China daar heeft uitgevroten zou ik niet veel lager op de ellendemeter willen plaatsen...quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:34 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat is echter niet waar je op reageerde. Je reageerde op mijn stelling dat het westen één van de cultuurgebieden (zo niet hét cultuurgebied) dat het meeste geweld op haar naam heeft staan.
Wil je dat ontkennen?
China en Mao: helemaal oké. Echter hebben zij geen Indianen uitgemoord, in een reservaart gezet, hun land ingepikt. tig miljoenen mensen uit een ander continent het slavenbestaand ingestuurd, Apartheid ingevoerd en als klap op de vuurpijl hun eigen religieuze minderheid de gaskamers ingeduwd.
Anders rot je even op naar je eigen land.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:43 schreef De_Guidance het volgende:
Mooi altijd hoe PvdA-afkeer vaak hand in hand gaat met xenofobie.
Maar als het erop aankomt meteen ontkennen xenofoob te zijn natuurlijk.
Door je moeder ook.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Is het ook. Kan er met een busje leuke tochten door organiseren.
Als ze die deze campagne weer gebruiken zou dat wel leuke zelfspot zijn.quote:
Zodat Rutte weer niet om ze heen kanquote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:34 schreef Cerbie het volgende:
[..]
PVV
Helaas zullen ze weer genoeg stemmen krijgen de komende verkiezingen.
Eriks moeder.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:42 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Wie heeft er de meeste orka's gedood?
maar natuurlijk d_nquote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:43 schreef De_Guidance het volgende:
Mooi altijd hoe PvdA-afkeer vaak hand in hand gaat met xenofobie.
Maar als het erop aankomt meteen ontkennen xenofoob te zijn natuurlijk.
Filosoferen met de hamer en beitel.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:44 schreef waht het volgende:
Constructief filosoferen, dat bestaat zeker niet?
Moest er toch wel om lachen. Net als die "minder regels" poster. Als ik die zag hangen op straat zou dat toch wel hardop lachen worden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:44 schreef remlof het volgende:
[..]
Als ze die deze campagne weer gebruiken zou dat wel leuke zelfspot zijn.
Maar dat laatste is de VVD vreemd vrees ik
Bek houden stinkfilosoof.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:43 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Anders rot je even op naar je eigen land.
HAMSTEREN!!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:47 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
Hij heet van achter Diepemaat en woont in Enschede.
Voorschrift moet 'm vast kennen.
Misschien heeft Vs 'm al eens aangepakt.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:47 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
Dit doet me denken aan de Sovjet-Unie, afgezien dan van die gaskamers.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:34 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Wil je dat ontkennen?
Of aangeduwd.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Misschien heeft Vs 'm al eens aangepakt.
Is dat niet Marja van Bijsterveld?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:47 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ook. Nooit problemen gehad.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:48 schreef Auti het volgende:
[..]
Daar heb ik gewerkt, dat gebied + Westpoort en Slotermeer.
Indiers dreven 1000 jaar geleden daarvoor al handel met Indonesie en hadden Indonesie veroverd. Niet dat Indiers zulke lieverdjes zijn, maar het is niet in de hoofden van Indiers opgekomen om die lokale bevolking te dwingen producten te produceren die de Indiers per se willen hebben, de lokale bevolking op de Banda-eilanden te vermoorden én tegelijkertijd slaven uit Oost-Afrika (waar India destijds handel mee dreef) te halen om deze op een ander contitent in mensonterende omstandigheden te laten werken.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De VOC-mentaliteit. Tja handel is macht, Nederland was daar best goed in maar zeker niet uniek en het werd ook niet beperkt tot het westen.
Allemaal gruwelijkheden. Maar allemaal gruwelijkheden die niet aan de westerse successen kunnen tippen.quote:Wat een Rode Khmer heeft uitgevroten bijvoorbeeld. Atilla de Hun was ook geen lieverdje.
Of de Armeense genocide, de behandeling van de Koerden door Saddam, de onlusten tussen de Huttu's en Tutsi's, Mao etc etc. Het is een beetje de vraag in hoeverre je dat de veroveraars aan kan rekenen.
quote:En bij het decimeren van de Indianen moet wel aangetekend worden dat dit voor een groot deel door ziektes kwam.
Nee. Leg het even uit?quote:Je stelling klopt gewoon niet. Ooit al eens van Max Havelaar gehoord en de ontwikkelingen die daar achter weg kwamen om maar een voorbeeldje te noemen.
Je denkt dat als India Nederlanders van de kaart veegt, dat Amerika - die tussen 2 bondgenoten moet kiezen - dan de kant van Nederland kiest?quote:Ik denk dat menig land nog moeite zou hebben om Nederland er onder te krijgen, al was het maar vanwege onze bondgenoten.
Ze zijn allebei rijker dan Nederland.quote:Toch ook wel, zeker vergeleken met Nederland. Op een Roemenie zullen ze niet veel achter lopen.
Jup, daar begon de discussie. En daar ben ik het niet mee eens. Bijvoorbeel de economische groeimodellen.quote:Het westerse model is inderdaad veruit superieur, daar begon deze discussie toch mee?
En die arbeidsomstandigheden zijn zeker net zo goed als die van Nederland?quote:Polen, Slovenie, Tsjechie. Die zijn van arm naar rijk gegaan in periode dat we hier in het westen toch echt al wetten hadden over arbeidsomstandigheden en slavernij.
Nee, omdat men o.a. door slavernij en kolonialisme rijk is geworden. Als je al rijk bent, heb je inderdaad geen slavernij nodig.quote:Weer een erkenning dat ons model veruit superieur is. We hebben hier geen slavernij nodig.
De eerste keer dat Remlof kan lachen om de PvdA moet nog komen inderdaad.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:49 schreef waht het volgende:
Och, alsof zure linksen zelfspot kennen. Het zijn voornamelijk VVD'ers met wie je kan lachen om hun vrije markt-afgoderij, geheel afwezig liberalisme, en ga zo maar door.
Wees er maar trots op. Ik ga liever voor een serieuze partij.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:49 schreef waht het volgende:
Och, alsof zure linksen zelfspot kennen. Het zijn voornamelijk VVD'ers met wie je kan lachen om hun vrije markt-afgoderij, geheel afwezig liberalisme, en ga zo maar door.
Oh oh, persoonlijke ervaringen van remlof. Waar is het luchtalarm?quote:
Dan tippen ze inderdaad nog steeds niet aan de westerse successen. M'n stelling blijft derhalve staan.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:47 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Dit doet me denken aan de Sovjet-Unie, afgezien dan van die gaskamers.
Zegt het voort!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:49 schreef waht het volgende:
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:49 schreef waht het volgende:
Ze deden wel aan vergassing, hoor.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dan tippen ze inderdaad nog steeds niet aan de westerse successen. M'n stelling blijft derhalve staan.
Het leuke aan VVD'ers is dat ze vaak wel vatbaar voor rede zijn en zelf ook wel weten dat ze 9 van de 10 keer onzin uitkramen voor de bühne en je kan daarom wel met ze lachen ja.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:49 schreef waht het volgende:
Antisemiet.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dan tippen ze inderdaad nog steeds niet aan de westerse successen. M'n stelling blijft derhalve staan.
Ik zal het voorlezen bij de volgende meet.quote:
Jij stemt niet op een partij maar op een beweging gecentreerd rond één persoon toch?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:50 schreef Picchia het volgende:
[..]
Wees er maar trots op. Ik ga liever voor een serieuze partij.
Je noemt die clownclub van brievenbuspissers en alcoholisten een serieuze partij?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:50 schreef Picchia het volgende:
[..]
Wees er maar trots op. Ik ga liever voor een serieuze partij.
Het draait om die 10e keer dat het de waarheid is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:51 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Het leuke aan VVD'ers is dat ze vaak wel vatbaar voor rede zijn en zelf ook wel weten dat ze 9 van de 10 keer onzin uitkramen voor de bühne en je kan daarom wel met ze lachen ja.
Daar is inmiddels discussie over.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:52 schreef TitusPullo het volgende:
Het kolonialisme heeft Nederland nauwelijks wat opgeleverd.
Behalve dan bami.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:52 schreef TitusPullo het volgende:
Tante Lien.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:52 schreef TitusPullo het volgende:
Happerdehap.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Jij stemt niet op een partij maar op een beweging gecentreerd rond één persoon toch?
Jawel, het heeft inheemsen van voormalige koloniën een misplaatst gevoel van entitlement gegeven.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:52 schreef TitusPullo het volgende:
Dankzij een robot.quote:
Die lelijkerd in jullie fractie is ook wel oke, Wouter Koolmees heet hij geloof ik.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:53 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
De auto is geen koe: een eye-opener!
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Jij stemt niet op een partij maar op een beweging gecentreerd rond één persoon toch?
Ach, jullie stemde op een persoon die niet eens meer in de kamer zit.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:53 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Je noemt die clownclub van brievenbuspissers en alcoholisten een serieuze partij?
Je moeder wel.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:53 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
De auto is geen koe: een eye-opener!
Ja, ze zijn echt briljantquote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:55 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
Weer zo'n keiharde stellingname!
Hebben ze nog mooie posters over zinloze opleidingen?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:55 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
Pim?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:55 schreef Picchia het volgende:
[..]
[..]
Ach, jullie stemde op een persoon die niet eens meer in de kamer zit.![]()
Ik probeerde op >> video afspelen te klikkenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:55 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
Heb ik op Cohen gestemd dan?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:55 schreef Picchia het volgende:
[..]
[..]
Ach, jullie stemde op een persoon die niet eens meer in de kamer zit.![]()
De Utrechtse ziekte.quote:
Ach, het is maar een klein groepjequote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:41 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Er wonen wel autochtonen in Bos en Lommer.
Oudjes denk ik.quote:
Mijn neus zit dicht.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:52 schreef TitusPullo het volgende:
Heerlijk is dat, ouderen die schaamteloos de meest racistische uitlatingen doen.quote:
Dus was het een beetje sarcasme.quote:
Ik ga een biertje drinken op het Nationaal Socialisme.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:59 schreef Zienswijze het volgende:
En wat herdenken we met z'n allen aankomende vrijdag?
Volgens mij was het ook in die hoek dat na de moord op Van Gogh, Balkenende en Beatrix zich haastig naar de lokale jeugd spoedden om met ze te praten. Dat was een goed signaal.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:58 schreef waht het volgende:
[..]
Heerlijk is dat, ouderen die schaamteloos de meest racistische uitlatingen doen.
Wouter Koolmees is inderdaad een prima kerel. Ook nog een keer een biertje mee gedronken en wat over overheidsfinanciën mee geluld.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:55 schreef eriksd het volgende:
[..]
Die lelijkerd in jullie fractie is ook wel oke, Wouter Koolmees heet hij geloof ik.
Deze is nog valser.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:58 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus was het een beetje sarcasme.
Ik had er achteraan moeten schrijven: die het voor de anderen verpest.
Daar zullen de Armeniërs blij mee zijn.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:59 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ik huil niet over allochtonen hoor.
Als je naar de Rode Khmer kijkt, in enkele jaren ongeveer een derde van je bevolking uitmoorden, dat tipt er minimaal aan en gaat er ook wel overheen...quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:49 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Indiers dreven 1000 jaar geleden daarvoor al handel met Indonesie en hadden Indonesie veroverd. Niet dat Indiers zulke lieverdjes zijn, maar het is niet in de hoofden van Indiers opgekomen om die lokale bevolking te dwingen producten te produceren die de Indiers per se willen hebben, de lokale bevolking op de Banda-eilanden te vermoorden én tegelijkertijd slaven uit Oost-Afrika (waar India destijds handel mee dreef) te halen om deze op een ander contitent in mensonterende omstandigheden te laten werken.
Dan kan je wel zeggen: VOC is macht. Er is echter een verschil tussen handel drijven (Indiers) en misdaad bedrijven (Nederlanders).
[..]
Allemaal gruwelijkheden. Maar allemaal gruwelijkheden die niet aan de westerse successen kunnen tippen.
Toen zijn er wetten aangenomen om een einde te maken aan dat cultuurstelsel en kwam er meer aandacht voor de ontwikkeling van het volk.quote:Dat deed men ten dele expres. De Engelsen bijvoorbeeld boden de Indianen lakens aan (waarop Europese ziektes zitten) als "cadeau", om de Indianen te verminderen.
[..]
Nee. Leg het even uit?
De VS zal inderdaad de kant van Europa kiezen boven pakweg China of India. Dat lijkt me niet meer dan logisch.quote:Je denkt dat als India Nederlanders van de kaart veegt, dat Amerika - die tussen 2 bondgenoten moet kiezen - dan de kant van Nederland kiest?Wat de hell wint Amerika daarmee?
Maar stadsstaatjes die drijven op hun achterland. Nogmaals wil je die ergens mee vergelijken neem dan Monaco of desnoods Luxemburg.quote:Ze zijn allebei rijker dan Nederland.
Want uitbuiting is een duurzamer modelquote:Jup, daar begon de discussie. En daar ben ik het niet mee eens. Bijvoorbeel de economische groeimodellen.
Zeer vergelijkbaar inderdaad. Overigens koos ik natuurlijk ook expres deze landen uit, ze worden niet genoemd in je artikel uit 1998 vermoedelijk omdat ze echt een grote slag gemaakt hebben en heel snel zijn opgeklommen.quote:[..]
En die arbeidsomstandigheden zijn zeker net zo goed als die van Nederland?
Human rights violations in Central and Eastern Europe neglected by European Union leaders:
http://www.hartford-hwp.com/archives/63/102.html
En nu is ons model dus veruit superieur aan dat van landen die wel drijven op uitbuiting of terreur.quote:Nee, omdat men o.a. door slavernij en kolonialisme rijk is geworden. Als je al rijk bent, heb je inderdaad geen slavernij nodig.
Rond 1500 deden de Chinezen en de Ottomanen niet veel militair onder voor de Europeanen. Toch hebben de Europeanen grote stukken land in de nieuwe wereld ingepikt, waarbij de oorspronkelijke bewoners zijn verdreven. Ik geloof dat in Peru alleen al 70% van de Indianen overleden zijn. Hoe verklaar je dat dan?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:39 schreef waht het volgende:
[..]
Ja dat wil ik zeker ontkennen, wat betreft de wereldoorlogen hebben we wellicht een streepje tegen maar sinds die tijd is de hoeveelheid geweld die wij gebruiken constant afgenomen. Onze wapens werden steeds geavanceerder, hetgeen doorgaans inhield dat het veel gerichter kon worden ingezet met dramatische afname van burgerslachtoffers.
Eens, maar dat is wel een andere discussie.quote:Waar hier sprake van is is een overbelichting van westerse aangelegenheden en zware onderbelichting van geweld elders. Dat kan ik men op het eerste oog moeilijk kwalijk nemen maar dit speelt veel te vaak. Een moord in Den Haag krijgt bakken media-aandacht, genocide een paar duizend kilometer hier vandaan krijgt een mooie documentaire van Tegenlicht.
India kende toch eeuwen een kastenstelsel? Dat lijkt me redelijk vergelijkbaar met de Apartheid. En je andere punten zijn al uitgebreid behandeld.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:59 schreef Zienswijze het volgende:
En wat herdenken we met z'n allen aankomende vrijdag? Dat de Nederlanders en aanverwante volkeren o.a. hun eigen religieuze minderheid een lift naar de gaskamers heeft gegeven.
Noem eens één volk die dat kan evenaren + de trans-atalantische slavendel + het inpikken van grote stukken land in de Nieuwe wereld waarbij de oorspronkelijke bewoners in reservaten zijn gestopt + het invoeren van de Apartheid (internatioaal een Nederlands woord overigens).
Die expansiedrang? Tja, geen idee. Maar denk bijvoorbeeld aan Genghis Khan, de vele Chinese Dynastieën of aan de Japanners van tijdens de jaren dertig/veertig. ( http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_empires ) Dat verschilt in principe weinig.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:05 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Rond 1500 deden de Chinezen en de Ottomanen niet veel militair onder voor de Europeanen. Toch hebben de Europeanen grote stukken land in de nieuwe wereld ingepikt, waarbij de oorspronkelijke bewoners zijn verdreven. Ik geloof dat in Peru alleen al 70% van de Indianen overleden zijn. Hoe verklaar je dat dan?
Je noemt het uitmoorden van 1/3 van je bevolking erger dan:quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je naar de Rode Khmer kijkt, in enkele jaren ongeveer een derde van je bevolking uitmoorden, dat tipt er minimaal aan en gaat er ook wel overheen...
quote:Toen zijn er wetten aangenomen om een einde te maken aan dat cultuurstelsel en kwam er meer aandacht voor de ontwikkeling van het volk.
Doe je dit expres of heb je geen antwoord? Ik heb het niet over Europa decimeren, ik heb het over Nederlanders decimeren. Denk je dat India de Fransen en de Engelsen gaat decimeren ofzo, zij hebben een (veel) sterker leger dan de Nederlanders.quote:De VS zal inderdaad de kant van Europa kiezen boven pakweg China of India. Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Nederland als distributieland en logistieke hub drijft eveneens op haar achterland: Europa.quote:Maar stadsstaatjes die drijven op hun achterland. Nogmaals wil je die ergens mee vergelijken neem dan Monaco of desnoods Luxemburg.
Je gooit alle groeimodellen van iets van 140 niet-westerse landen op één hoop en trekt daaruit je conclusie? Ik gooi 'benoem het Griekse model toch ook niet tot hét westerse model?quote:Want uitbuiting is een duurzamer model?
Het BBP per capita van Polen was destijds ongetwijfeld hoger dan het BBP per capita van China, dus die landen die je aanhaalt beginnen al vanaf een beginnend startpunt.quote:Zeer vergelijkbaar inderdaad. Overigens koos ik natuurlijk ook expres deze landen uit, ze worden niet genoemd in je artikel uit 1998 vermoedelijk omdat ze echt een grote slag gemaakt hebben en heel snel zijn opgeklommen.
quote:En nu is ons model dus veruit superieur aan dat van landen die wel drijven op uitbuiting of terreur.
Dat was toch wel een van de grootstequote:
Zij hebben de inwoners in de gebieden die zij veroverd hebben, niet nagenoeg gedecimeerd én tegelijkertijd hun land ingepikt. Dat is al een verschil op zich.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:13 schreef waht het volgende:
[..]
Die expansiedrang? Tja, geen idee. Maar denk bijvoorbeeld aan Genghis Khan, de vele Chinese Dynastieën of aan de Japanners van tijdens de jaren dertig/veertig. ( http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_empires ) Dat verschilt in principe weinig.
Die inderdaad hun ziektekiemen verspreid hebben.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:17 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Zij hebben de inwoners in de gebieden die zij veroverd hebben, niet nagenoeg gedecimeerd én tegelijkertijd hun land ingepikt. Dat is al een verschil op zich.
I.t.t. westerlingen.
Daar was men zich heel goed bewust van. De Engelsen bijvoorbeeld deelden lakens (met daarop Euroepse ziektebacterien) aan de Indianen uit als "cadeau" uit.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:18 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Die inderdaad hun ziektekiemen verspreid hebben.
Krieltjes met mosselsaus.quote:
Nou, Genghis Khan heeft dat bijvoorbeeld wel degelijk gedaan. Die hadden echt geen oog voor mensenrechten, die deden wat ze wilden, namen wat ze wilden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:17 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Zij hebben de inwoners in de gebieden die zij veroverd hebben, niet nagenoeg gedecimeerd én tegelijkertijd hun land ingepikt. Dat is al een verschil op zich.
I.t.t. westerlingen.
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:17 schreef waht het volgende:
[..]
Dat was toch wel een van de grootste-momenten van het decennium.
Ik noem mezelf liever een D66-VPRO-NRC-zwijmelaar.quote:
Drie eeuwen na het begin van de veroveringen, ja.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:19 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daar was men zich heel goed bewust van. De Engelsen bijvoorbeeld deelden lakens (met daarop Euroepse ziektebacterien) aan de Indianen uit als "cadeau" uit.
Dat heb ik reeds bevestigd: elk volk heeft geweld op haar naam staan.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:20 schreef waht het volgende:
[..]
Nou, Genghis Khan heeft dat bijvoorbeeld wel degelijk gedaan. Die hadden echt geen oog voor mensenrechten, die deden wat ze wilden, namen wat ze wilden. [quote] Bron dat het de westerse successietochten in de Americas kan evenaren?
[quote]Aanhoudende oorlogen waren eerder regel dan uitzondering in de afgelopen millennia. De westerse drang sinds een aantal decennia om tijdens conflicten zoveel oog te hebben voor mensenrechten is ongeëvenaard.
Of Kale Maagd.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:21 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik noem mezelf liever een D66-VPRO-NRC-zwijmelaar.
Daar is nog steeds onvoldoende onderbouwing voor.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:22 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat heb ik reeds bevestigd: elk volk heeft geweld op haar naam staan.
Maar het westen is één van de cultuurgebieden (zo niet hét cultuurgebied) dat de meeste gruwelijkheden op haar naam heeft staan.
Waarvan de meeste ten koste gingen van andere Westerlingen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:22 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat heb ik reeds bevestigd: elk volk heeft geweld op haar naam staan.
Maar het westen is één van de cultuurgebieden (zo niet hét cultuurgebied) dat de meeste gruwelijkheden op haar naam heeft staan.
Op de een of andere manier blijven mensen gefascineerd door mijn lidmaatschap van een politieke partij, studie en kapsel (of gebrek daaraan).quote:
Dekens met pokkenbacterienquote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:19 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daar was men zich heel goed bewust van. De Engelsen bijvoorbeeld deelden lakens (met daarop Euroepse ziektebacterien) aan de Indianen uit als "cadeau" uit.
Mijn vermeende afstamming en gebrek aan inkomen hebben soortgelijke gevolgen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:25 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Op de een of andere manier blijven mensen gefascineerd door mijn lidmaatschap van een politieke partij, studie en kapsel (of gebrek daaraan).
18e eeuw naar ik meen. Dat is niet 3 eeuwen na de Engelse veroveringen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:22 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Drie eeuwen na het begin van de veroveringen, ja.
Nee, maar wel drie eeuwen na de eerste Spaanse veroveringen, toen men nog geen benul van hygiene had.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:30 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
18e eeuw naar ik meen. Dat is niet 3 eeuwen na de Engelse veroveringen.
- Arabieren: slavenhandel maar geen religieuze minderheid de gaskamers inquote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:23 schreef waht het volgende:
[..]
Daar is nog steeds onvoldoende onderbouwing voor.
Je probeert weer hele vreemde vergelijkingen te maken door alles aan elkaar te knopen maar als we kijken naar het tijdsbestek en de impact , ja dan is het zeker zo erg.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:14 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Je noemt het uitmoorden van 1/3 van je bevolking erger dan:
- 6 miljoen joden de gaskamers in. Niet eens uitmoorden, maar gewoon letterlijk de gaskamers in om z.s.m (?) van die untermenschen af te komen.
- Trans-atlanische slavenhandel
- Indianen decimeren
- Kolonialisme
- Etc. etc.
...bij elkaar?
Dit ging even specifiek over NL-Indie, dat heeft met Indianen niets te maken, Nederland als geheel maar weinig natuurlijk, het meeste kwaad was al geschied toen we kwamen en Manhattan hebben we 'gekocht'quote:Ja, maak het even. Eerst zorg je ervoor dat de Indianen gedecimeerd zijn, en dan kom je doodleuk aanzetten dat men na al die gruwelijkheden de mensenrechten van de Indianen wel respecteert?
Neuh.quote:Dat is hetzelfde als de holocaust bagatelliseren omdat joden in Europa na al die gruwelijkheden wel gelijkwaardige mensenrechten hebben.
[..]
Jij trekt er iedere keer vanalles bij aan de haren, vergelijkt wat heel Europa heeft gedaan met heel Azie aan het begin van deze en komt dat een keertje niet uit dan moet het Nederland t.o.v. een heel continent wordenquote:Doe je dit expres of heb je geen antwoord? Ik heb het niet over Europa decimeren, ik heb het over Nederlanders decimeren.
De VS kiest dan voor Europa waarvan Nederland integraal onderdeel uitmaakt. Dat lijkt me logisch, haar belangen hier zijn veel groter.quote:Denk je dat India de Fransen en de Engelsen gaat decimeren ofzo, zij hebben een iets sterker leger.
Dus je denkt dat als Amerika moet kiezen tussen de relatie tussen de twee grootste democratieeen - het sterkste leger en het 4e sterkste leger ter wereld - enerzijds en de relatie met een klein land aan de Noordzee wiens geopolitieke invoed niet verder dan Belgie komt moet kiezen, men dan voor Nederland kiest?
Maar minder op uitbuiting.quote:Nederland als distributieland en logistieke hub drijft eveneens op haar achterland: Europa.
Jij bent zo creatief in het vergelijken, dan is die van mij inderdaad nog wel redelijk logisch in vergelijkingquote:Je gooit alle groeimodellen van iets van 140 niet-westerse landen op één hoop en trekt daaruit je conclusie? Ik gooi 'benoem het Griekse model toch ook niet tot hét westerse model?
Ja beginnen met een startpunt lijkt me praktisch. Maar het waren toen zwaar verarmde landen die sindsdien een flinke stapt vooruit hebben gedaan en waarbij bv kinderarbeid lang niet zo belangrijk was voor de ontwikkeling als die is in China of India...quote:Het BBP per capita van Polen was destijds ongetwijfeld hoger dan het BBP per capita van China, dus die landen die je aanhaalt beginnen al vanaf een beginnend startpunt.
Oh, die nuancering wil ik wel weglaten hoor. Ons westerse model is veruit superieur.quote:
Dit is dus al heel wat anders dat het westerse model superieur is, want nu nuanceer je het door de superioriteit af te zetten tegenover landen die drijven op uitbuiting of terreur.
Die valt nog mee. De grootste was dezequote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:17 schreef waht het volgende:
[..]
Dat was toch wel een van de grootste-momenten van het decennium.
Eigenlijk twee sauzen, knoflooksaus en cocktailsaus.quote:
Spanje had voornl. Zuid-Amerika; de Engelsen Noord-Amerika.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:32 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Nee, maar wel drie eeuwen na de eerste Spaanse veroveringen, toen men nog geen benul van hygiene had.
http://www.umass.edu/legal/derrico/amherst/lord_jeff.htmlquote:•Colonel Henry Bouquet to General Amherst, dated 13 July 1763, [262k] suggests in a postscript the distribution of blankets to "inocculate the Indians
Cocktailsaus heb ik zeker 15 jaar al niet meer gegeten. Terwijl het toch best te pruimen is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:36 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Eigenlijk twee sauzen, knoflooksaus en cocktailsaus.
Als je het zo stelt schopt het westen eigenlijk best hard kont.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:33 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
- Arabieren: slavenhandel maar geen religieuze minderheid de gaskamers in
- China en Mao: eigen bevolking met 80 miljoen uitgemoord, maar geen slavenhandel van het ene naar het andere continent.
- De Russen: geem 6 miljoen eigen inwoners met een andere religie de gaskamers ingegooid, omdat het untermenschen zouden zijn.
- Azeteken: ja, mensenoffers, maar geen kolonialisme, gaskamers en grootschalige intercontinentale slavenhandel.
Het westen heeft al die taferelen wel.
Dat is van ver na de grote decimatie door ziektekiemen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Spanje had voornl. Zuid-Amerika; de Engelsen Noord-Amerika.
Vermoedelijk had men wel degelijk plannen om de Indianen op deze manier een kopje kleiner te maken. Een citaat:
[..]
http://www.umass.edu/legal/derrico/amherst/lord_jeff.html
En dan willen alle mensen uit die arme landen nog op het westen lijken ookquote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je het zo stelt schopt het westen eigenlijk best hard kont.
Ja, maar de grootste ontvolking door ziekte is in Zuid-Amerika gebeurd en wel geruime tijd voor de wetenschappelijke revolutie.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Spanje had voornl. Zuid-Amerika; de Engelsen Noord-Amerika.
Begin morgen voorzichtig weer eens.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:38 schreef Tem het volgende:
[..]
Cocktailsaus heb ik zeker 15 jaar al niet meer gegeten. Terwijl het toch best te pruimen is.
Dit is alles behalve een brede analyse. Meer een simpele keuze en onderbelichting van selecte feiten.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:33 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
- Arabieren: slavenhandel maar geen religieuze minderheid de gaskamers in
- China en Mao: eigen bevolking met 80 miljoen uitgemoord, maar geen slavenhandel van het ene naar het andere continent.
- De Russen: geem 6 miljoen eigen inwoners met een andere religie de gaskamers ingegooid, omdat het untermenschen zouden zijn.
- Azeteken: ja, mensenoffers, maar geen kolonialisme, gaskamers en grootschalige intercontinentale slavenhandel.
Het westen heeft al die taferelen wel.
Het is zelfs lekker bij kalkoen.quote:
niet meer dan logisch ook.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:41 schreef TitusPullo het volgende:
China deed overigens net zo goed mee aan de slavenhandel.
http://www.sino-platonic.(...)hinese_africans.htmlquote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:41 schreef TitusPullo het volgende:
China deed overigens net zo goed mee aan de slavenhandel.
NUquote:Streng religieuzen minder meelevend
AMSTERDAM – Goede daden komen bij atheïsten, agnosten en minder strenggelovigen voort uit medeleven, bij streng religieuzen uit doctrine of angst voor reputatieschade.
Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers van de Universiteit van Berkeley in Social Psychological and Personality.
De wetenschappers deden een drietal sociale experimenten met honderden vrijwilligers.
In een van die onderzoeken moesten de deelnemers eerst naar een video kijken die al dan niet een meelevende emotie opwekte. Vervolgens kregen ze geld, waarvan ze een deel aan een onbekende moesten geven.
In een ander experiment kregen de vrijwilligers geld van onbekenden en werd er gekeken of de deelnemers bereid waren de winst uit een spel dat met dat geld werd gespeeld, nadien te delen met de gever van het geld.
Morele verplichting
In alle gevallen bleek dat strenggelovigen minder genereus waren dan hun atheïstische, agnostische of mindergelovige tegenhangers. Bovendien bleek dat de minder of niet-gelovigen genereuzer werden als er meelevende emotie was opgewekt.
Dat gebeurde niet bij strenggelovigen. Bij hen bleek generositeit niet opgewekt te worden door medeleven, maar meer door een morele verplichting die voortkomt uit bijvoorbeeld een religieuze doctrine. Ook angst voor reputatieschade speelt bij hen een rol.
We kijken toch naar het totale plaatje? Of gaan we een gebeurtenis van een land specifiek uit jaar X uitpikken om dit met een ander land te vergelijken?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je probeert weer hele vreemde vergelijkingen te maken door alles aan elkaar te knopen maar als we kijken naar het tijdsbestek en de impact , ja dan is het zeker zo erg.
Als we jouw vergelijking gaan gebruiken moeten we ook meerekenen wat Mao heeft uitgevreten in China etc etc, dan komt het er zeker niet gunstig uit.
Oké.quote:Dit ging even specifiek over NL-Indie, dat heeft met Indianen niets te maken, Nederland als geheel maar weinig natuurlijk, het meeste kwaad was al geschied toen we kwamen en Manhattan hebben we 'gekocht'
Ik kijk naar het totaalplaatje: het westen heeft een deel van haar welvaart o.a. te danken door uitbuiting, slavenhandel, landjepik en kolonialisme. Daar hebben we toch een zijdelingse discussie over?quote:Jij trekt er iedere keer vanalles bij aan de haren, vergelijkt wat heel Europa heeft gedaan met heel Azie aan het begin van deze en komt dat een keertje niet uit dan moet het Nederland t.o.v. een heel continent worden
Ik zeg toch dat India de Fransen en de Engelsen met rust laat? Dus de VS gaat een oorlog met een kernmacht voeren (waarbij het enkel Pakistan en China pleziert die geen vriendjes van Amerika zijn), enkel om een klein land met de 17e economie ter wereld te beschermen?quote:De VS kiest dan voor Europa waarvan Nederland integraal onderdeel uitmaakt. Dat lijkt me logisch, haar belangen hier zijn veel groter.
Ja, als een land dat o.a, door uitbuiting van andere volkeren en haar eigen volk na zoveel jaren welvarend is geworden, dan is het niet zo gek dat men - genietend van een riante welvaart - tegen uitbuiting is.quote:Maar minder op uitbuiting.
Jij stelt dat het westen veruit superieur is. Dan moet je dus superieur aan alle 140 niet-westerse landen zijn.quote:Jij bent zo creatief in het vergelijken, dan is die van mij inderdaad nog wel redelijk logisch in vergelijking
Polen was vanaf het startpunt rijker dan zowel China als India... Dus we beginnen al met ongelijke gevallen met elkaar te vergelijken.quote:Ja beginnen met een startpunt lijkt me praktisch. Maar het waren toen zwaar verarmde landen die sindsdien een flinke stapt vooruit hebben gedaan en waarbij bv kinderarbeid lang niet zo belangrijk was voor de ontwikkeling als die is in China of India...
Eén vraag: hoe komt het dan dan het westen in een bankencrisis is beland? Als het westen veruit superieur is, dan was er toch geen westerse bankencrisis?quote:Ons westerse model is veruit superieur.
Gouden handel voor brandmerkers.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:45 schreef waht het volgende:
In China en India wonen nu 2 miljard slaven. Althans, dat zijn ze in de praktijk.
En dus? Nederland is ook door o.a. kinderarbeid welvarend geworden. Of waren de Limburgse mijnen net zo rendabel als kinderarbeid niet zou mogen?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:45 schreef waht het volgende:
In China en India wonen nu 2 miljard slaven. Althans, dat zijn ze in de praktijk.
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:45 schreef remlof het volgende:
Las ik hier nou dat de Azteken geen gaskamers hadden?
Dat zou zo op een VVD-poster kunnen!
De Arabieren eveneens. De Afrikanen onderling zelf eveneens. En dus? Kan men alle Chinese gruwelijkheden evenaren met de westerse gruwelijkheden?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:46 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
http://www.sino-platonic.(...)hinese_africans.html
Nee, de Culturele Revolutie was veel erger dan de Dertigjarige Oorlog.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:48 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De Arabieren eveneens. De Afrikanen onderling zelf eveneens. En dus? Kan men alle Chinese gruwelijkheden evenaren met de westerse gruwelijkheden?
Geen idee, maar het zijn schendingen van mensenrechten op een ongeëvenaard niveau.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:47 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En dus? Nederland is ook door o.a. kinderarbeid welvarend geworden. Of waren de Limburgse mijnen net zo rendabel als kinderarbeid niet zou mogen?
Nederland is o.a. ook op deze manier rijk geworden. En nu?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:50 schreef waht het volgende:
[..]
Geen idee, maar het zijn schendingen van mensenrechten op een ongeëvenaard niveau.
Totaalplaatjequote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:46 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
We kijken toch naar het totale plaatje? Of gaan we een gebeurtenis van een land specifiek uit jaar X uitpikken om dit met een ander land te vergelijken?
[..]
Totaalplaatjequote:Oké.
[..]
[..]
Ik kijk naar het totaalplaatje: het westen heeft een deel van haar welvaart o.a. te danken door uitbuiting, slavenhandel, landjepik en kolonialisme. Daar hebben we toch een zijdelingse discussie over?
Plots Nederland tegen India in plaats van het totaalplaatje..quote:Ik zeg toch dat India de Fransen en de Engelsen met rust laat? Dus de VS gaat een oorlog met een kernmacht voeren (waarbij het enkel Pakistan en China pleziert die geen vriendjes van Amerika zijn), enkel om een klein land met de 17e economie ter wereld te beschermen?
Dat zeker...quote:Apart.
En daarmee praat jij dus nieuwe uitbuiting goedquote:Ja, als een land dat o.a, door uitbuiting van andere volkeren en haar eigen volk na zoveel jaren welvarend is geworden, dan is het niet zo gek dat men - genietend van een riante welvaart - tegen uitbuiting is.
Het westen is inderdaad superieur aan al die andere landen.quote:[..]
Jij stelt dat het westen veruit superieur is. Dan moet je dus superieur aan alle 140 niet-westerse landen zijn.
Op z'n tijd een crisis is niets bijzonders of nieuws. Het is overigens nog niet eens zo erg als de financiële crisis in zuid-oostazie zo'n 15 jaar terug. Wat dat betreft weer superieur dusquote:Polen was vanaf het startpunt rijker dan zowel China als India... Dus we beginnen al met ongelijke gevallen met elkaar te vergelijken.
[..]
Eén vraag: hoe komt het dan dan het westen in een bankencrisis is beland? Als het westen veruit superieur is, dan was er toch geen westerse bankencrisis?
Dat is meer vanuit geopolitiek dan vanuit financiële noodzaak, dat wist je toch wel?quote:Andere vraag: hoe komt het dan dan Europa bij de BRIC-landen om steun voor hun noodfonds moet vragen? Als het westen werkelijk veruit superieur is, dan hoefde het westen toch niet bij andere landen aan te bellen, maar zou uberhaupt die westerse schuldencrisis niet eens zijn ontstaan?
Inderdaad. En wat als we naar het totale plaatje kijken tussen de Chinezen of een ander niet-westers volk vs. de westerlingen?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:50 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Nee, de Culturele Revolutie was veel erger dan de Dertigjarige Oorlog.
En nu doen wij het niet meer dus mogen we het moraliserende vingertje tot grote hoogten heffen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:52 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nederland is o.a. ook op deze manier rijk geworden. En nu?
Dat mag uiteraard; de vraag echter is of het "gepast" is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:55 schreef waht het volgende:
[..]
En nu doen wij het niet meer dus mogen we het moraliserende vingertje tot grote hoogten heffen.
Voorts een nogal rare redenering. 'Zij deden het, dus wij mogen het ook'?
Zie hieronder.quote:
quote:Plots Nederland tegen India in plaats van het totaalplaatje..
[..]
Dat zeker...
Nee, absoluut niet.quote:En daarmee praat jij dus nieuwe uitbuiting goed?
Is het illegaal binnenvallen van andere landen (Irak) inderdaad superieur? Het vermoorden van onschuldige vrouwen en kinderen onder het mom collateral damage?quote:Het westen is inderdaad superieur aan al die andere landen.
quote:Op z'n tijd een crisis is niets bijzonders of nieuws. Het is overigens nog niet eens zo erg als de financiële crisis in zuid-oostazie zo'n 15 jaar terug. Wat dat betreft weer superieur dus.
Ik vat het even niet, de Europese landen vragen aan de BRIC-landen voor financiele steun uit geopolitieke overwegingen?quote:Dat is meer vanuit geopolitiek dan vanuit financiële noodzaak, dat wist je toch wel?
De Grieken lopen altijd achter.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:01 schreef De_Guidance het volgende:
Ah, de Griekse nazi-partij (dit mag je heel letterlijk nemen) gaat de kiesdrempel waarschijnlijk halen.
Vandaar dat ik ook "ten dele" zei.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is van ver na de grote decimatie door ziektekiemen.
Nee, hoor, niet alle landen ter wereld hebben de ambitie 6 miljoen joden of welke andere religieze minderheid dan ook de gaskamers in te duwen. Dat is en blijft een westers pareltje, waar ik aankomende vrijdag 2 minuten stilte in acht zal nemen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan willen alle mensen uit die arme landen nog op het westen lijken ook
Jij hebt aan de andere kant nog geen enkel volk aangekaart dat al die westerse gruwelijkheden kan evenaren. Je komt enkel met volkeren die ten dele de westerse gruwelijkheden kunnen evenaren.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:40 schreef waht het volgende:
[..]
Dit is alles behalve een brede analyse. Meer een simpele keuze en onderbelichting van selecte feiten.
Dan kunnen ze een van de andere Westerse landen tot voorbeeld nemen. Vergassing was trouwens niet de enige moordwijze.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:06 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nee, hoor, niet alle landen ter wereld hebben de ambitie 6 miljoen joden of welke andere religieze minderheid dan de gaskamers in te duwen.
Als ze het westen qua gruwelijkheden willen evenaren, wel ja.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:09 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Dan kunnen ze een van de andere Westerse landen tot voorbeeld nemen.
Men gebruikte toch ook ovens? Vergassing was trouwens wel eens snelle en misschien ook efficiente methode, dat moet ik hen nageven.quote:Vergassing was trouwens niet de enige moordmethode.
Ze lopen al sinds de Oudheid voor op de Italianen.quote:
Zelfs qua grootste staatsschuld.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:11 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ze lopen al sinds de Oudheid voor op de Italianen.
Executie met mitrailleurs en pistolen, mishandeling, uithongering, medische proefneming, dwangarbeid en uitbuiting.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:10 schreef Zienswijze het volgende:
Men gebruikte toch ook ovens? Vergassing was trouwens wel eens snelle en misschien ook efficiente methode, dat moet ik hen nageven.
Als je een aap oneindig lang op een toetsenbord laat rammen komt er vanzelf een Shakespeare uit.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:11 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ze lopen al sinds de Oudheid voor op de Italianen.
Niets meer dan walgeijk.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:15 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Executie met mitrailleurs en pistolen, mishandeling, uithongering, medische proefneming, dwangarbeid en uitbuiting.
Het is nog steeds onvoorstelbaar, zoals een groot deel van de twintigste eeuw.quote:
Tegen rechts ofzo. Beetje vergelijkbaar met de roep om "rechts te verbieden" hier.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:26 schreef Cerbie het volgende:
Waar protesteert kansarm Nederland nu weer tegen in Amsterdam, ik ving iets op over krakersrellen
quote:Omdat we geen slachtoffers meer zullen zijn
Omdat het onze straten zijn, niet die van de gemeente of de ordehandhavers
Omdat we niet langer consumptie- en werk robots willen zijn als radertjes in hun systeem
Omdat we willen leven voor onszelf en elkaar, maar nooit meer werken voor bazen en managers
Omdat onze strijd gevierd moet worden
Omdat we de crisis om kunnen zetten in een systeemscrisis...
Laten wij de crisis zijn!
Daarom:
Verzamelen op 1mei om 19:00 op het Meractorplein in Amsterdam voor een strijdbare demonstratie
Die ophef is daar doorgaans wel over, primair omdat het een linkse is die kritiek heeft. Dat is zo voorspelbaar en treurig dat men er als hongerige wolven op springt.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:58 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat mag uiteraard; de vraag echter is of het "gepast" is.
Hoe vaak horen we de ophef op dit forum wel niet over een willekeurige rijke linkse Nederlander - bijvoorbeeld in de PO rijk geworden - die met het morele vingertje naar de relatief arme, hardwerkende ondernemer die VVD stemt dat lagere belastingen, minder sociale zekerheid en minder ontwikkelingshuklp asociaal is?
Is daar dan op fok niet ook een grote ophef over?
Het gaat STEEDS SLECHTER in Nederland. Wij zijn SLACHTOFFER van de HOGE HEREN.quote:
Hoop dat de lange latten weer goed gebruikt worden.quote:
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:32 schreef Boze_Appel het volgende:
Blijkbaar is het een demonstratie omdat ze allemaal ZZP'er willen worden.
jullie wetten, niet de onze! Jullie geld, alles voor ons!quote:
En dan met z'n allen op VVD'ers jagen.quote:
Ach joh, krakers zijn doorgaans slachtoffer van hun waardeloze mentaliteit. Nee, met die dreadlocks en algeheel verpauperd uiterlijk krijg je geen baan. Wat een verrassing.quote:
Dan borrelt er bij mij een tegenstrijd op. Heb ik een grotere hekel aan sociaal-anarchisten of ME-fascisten.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hoop dat de lange latten weer goed gebruikt worden.
De maatschappij duwt ze in een keurslijfquote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:33 schreef waht het volgende:
[..]
Ach joh, krakers zijn doorgaans slachtoffer van hun waardeloze mentaliteit. Nee, met die dreadlocks en algeheel verpauperd uiterlijk krijg je geen baan. Wat een verrassing.
Ik heb geen begrip voor krakers. Met of zonder verpaupering.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:33 schreef waht het volgende:
[..]
Ach joh, krakers zijn doorgaans slachtoffer van hun waardeloze mentaliteit. Nee, met die dreadlocks en algeheel verpauperd uiterlijk krijg je geen baan. Wat een verrassing.
Jammer, ik hoopte op wat tegengas.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik heb geen begrip voor krakers. Met of zonder verpaupering.
Lijkt mij ook wel een leuke POL activiteit, althans voor een aantal onder ons. Dagje mee met de ME!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:34 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan borrelt er bij mij een tegenstrijd op. Heb ik een grotere hekel aan sociaal-anarchisten of ME-fascisten.
Je bent zelf ook een gekke anarchist.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:34 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan borrelt er bij mij een tegenstrijd op. Heb ik een grotere hekel aan sociaal-anarchisten of ME-fascisten.
Je hebt mij nog.quote:
Geen maffe sociaal-anarchist. Die denken dat alles van iedereen is, zodat eigenlijk alles weer van niemand is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bent zelf ook een gekke anarchist.
Nou en. Je bent student man, net als 90% hier. Wellicht dat opa Koos dan in bed ligt.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:37 schreef Friek_ het volgende:
Gaat er nu een meet komen die 12 september? 't Is wel een woensdagavond.
Jij steunt die lamzakken alleen omdat het leuke nieuwsberichten oplevert.quote:
Stenen gooien naar de ME en mede POL'ers.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:36 schreef eriksd het volgende:
[..]
Lijkt mij ook wel een leuke POL activiteit, althans voor een aantal onder ons. Dagje mee met de ME!
ME'ers zijn echt ontspoorde mafkezen. Die hebben geen 'ideaal', maar doen gewoon mee om mensen te rammen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:36 schreef eriksd het volgende:
[..]
Lijkt mij ook wel een leuke POL activiteit, althans voor een aantal onder ons. Dagje mee met de ME!
Ik steun ze vooral omdat jullie ze haten.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:38 schreef waht het volgende:
[..]
Jij steunt die lamzakken alleen omdat het leuke nieuwsberichten oplevert.
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:39 schreef EchtGaaf het volgende:
De wereld is van iedereen. de blanke, hoogopgeleide, conservatieve man.
Ik vroeg het meer vanwege de treinen die niet 's nachts rijden die woensdag. Mag om 23.38u al op m'n laatste trein stappen (er vanuit gaand dat we wederom in Utrecht afspreken).quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nou en. Je bent student man, net als 90% hier. Wellicht dat opa Koos dan in bed ligt.
Haat is een groot woord. Ik vind ze geen gezicht, dat klinkt beter.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik steun ze vooral omdat jullie ze haten.
wel met een ketting aan hun poot welke in beton is gegoten dit dat.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:40 schreef Boze_Appel het volgende:
Mods niet-bewapend een konijnenpakje aan en dan paintballen lijkt mij een leuker POL-uitje.
Ik stink niet.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:41 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hun toekomstperspectief is dan wel gelijk aan het uwe.
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:40 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik vroeg het meer vanwege de treinen die niet 's nachts rijden die woensdag. Mag om 23.38u al op m'n laatste trein stappen (er vanuit gaand dat we wederom in Utrecht afspreken).
Nee.quote:
Haha, dan moet je eens meegaan naar http://www.obsceneextreme.cz/ ... een heel festival vol crusties.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:40 schreef waht het volgende:
[..]
Haat is een groot woord. Ik vind ze geen gezicht, dat klinkt beter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |