Rond 1500 deden de Chinezen en de Ottomanen niet veel militair onder voor de Europeanen. Toch hebben de Europeanen grote stukken land in de nieuwe wereld ingepikt, waarbij de oorspronkelijke bewoners zijn verdreven. Ik geloof dat in Peru alleen al 70% van de Indianen overleden zijn. Hoe verklaar je dat dan?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:39 schreef waht het volgende:
[..]
Ja dat wil ik zeker ontkennen, wat betreft de wereldoorlogen hebben we wellicht een streepje tegen maar sinds die tijd is de hoeveelheid geweld die wij gebruiken constant afgenomen. Onze wapens werden steeds geavanceerder, hetgeen doorgaans inhield dat het veel gerichter kon worden ingezet met dramatische afname van burgerslachtoffers.
Eens, maar dat is wel een andere discussie.quote:Waar hier sprake van is is een overbelichting van westerse aangelegenheden en zware onderbelichting van geweld elders. Dat kan ik men op het eerste oog moeilijk kwalijk nemen maar dit speelt veel te vaak. Een moord in Den Haag krijgt bakken media-aandacht, genocide een paar duizend kilometer hier vandaan krijgt een mooie documentaire van Tegenlicht.
India kende toch eeuwen een kastenstelsel? Dat lijkt me redelijk vergelijkbaar met de Apartheid. En je andere punten zijn al uitgebreid behandeld.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:59 schreef Zienswijze het volgende:
En wat herdenken we met z'n allen aankomende vrijdag? Dat de Nederlanders en aanverwante volkeren o.a. hun eigen religieuze minderheid een lift naar de gaskamers heeft gegeven.
Noem eens één volk die dat kan evenaren + de trans-atalantische slavendel + het inpikken van grote stukken land in de Nieuwe wereld waarbij de oorspronkelijke bewoners in reservaten zijn gestopt + het invoeren van de Apartheid (internatioaal een Nederlands woord overigens).
Die expansiedrang? Tja, geen idee. Maar denk bijvoorbeeld aan Genghis Khan, de vele Chinese Dynastieën of aan de Japanners van tijdens de jaren dertig/veertig. ( http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_empires ) Dat verschilt in principe weinig.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:05 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Rond 1500 deden de Chinezen en de Ottomanen niet veel militair onder voor de Europeanen. Toch hebben de Europeanen grote stukken land in de nieuwe wereld ingepikt, waarbij de oorspronkelijke bewoners zijn verdreven. Ik geloof dat in Peru alleen al 70% van de Indianen overleden zijn. Hoe verklaar je dat dan?
Je noemt het uitmoorden van 1/3 van je bevolking erger dan:quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je naar de Rode Khmer kijkt, in enkele jaren ongeveer een derde van je bevolking uitmoorden, dat tipt er minimaal aan en gaat er ook wel overheen...
quote:Toen zijn er wetten aangenomen om een einde te maken aan dat cultuurstelsel en kwam er meer aandacht voor de ontwikkeling van het volk.
Doe je dit expres of heb je geen antwoord? Ik heb het niet over Europa decimeren, ik heb het over Nederlanders decimeren. Denk je dat India de Fransen en de Engelsen gaat decimeren ofzo, zij hebben een (veel) sterker leger dan de Nederlanders.quote:De VS zal inderdaad de kant van Europa kiezen boven pakweg China of India. Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Nederland als distributieland en logistieke hub drijft eveneens op haar achterland: Europa.quote:Maar stadsstaatjes die drijven op hun achterland. Nogmaals wil je die ergens mee vergelijken neem dan Monaco of desnoods Luxemburg.
Je gooit alle groeimodellen van iets van 140 niet-westerse landen op één hoop en trekt daaruit je conclusie? Ik gooi 'benoem het Griekse model toch ook niet tot hét westerse model?quote:Want uitbuiting is een duurzamer model?
Het BBP per capita van Polen was destijds ongetwijfeld hoger dan het BBP per capita van China, dus die landen die je aanhaalt beginnen al vanaf een beginnend startpunt.quote:Zeer vergelijkbaar inderdaad. Overigens koos ik natuurlijk ook expres deze landen uit, ze worden niet genoemd in je artikel uit 1998 vermoedelijk omdat ze echt een grote slag gemaakt hebben en heel snel zijn opgeklommen.
quote:En nu is ons model dus veruit superieur aan dat van landen die wel drijven op uitbuiting of terreur.
Dat was toch wel een van de grootstequote:
Zij hebben de inwoners in de gebieden die zij veroverd hebben, niet nagenoeg gedecimeerd én tegelijkertijd hun land ingepikt. Dat is al een verschil op zich.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:13 schreef waht het volgende:
[..]
Die expansiedrang? Tja, geen idee. Maar denk bijvoorbeeld aan Genghis Khan, de vele Chinese Dynastieën of aan de Japanners van tijdens de jaren dertig/veertig. ( http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_empires ) Dat verschilt in principe weinig.
Die inderdaad hun ziektekiemen verspreid hebben.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:17 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Zij hebben de inwoners in de gebieden die zij veroverd hebben, niet nagenoeg gedecimeerd én tegelijkertijd hun land ingepikt. Dat is al een verschil op zich.
I.t.t. westerlingen.
Daar was men zich heel goed bewust van. De Engelsen bijvoorbeeld deelden lakens (met daarop Euroepse ziektebacterien) aan de Indianen uit als "cadeau" uit.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:18 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Die inderdaad hun ziektekiemen verspreid hebben.
Krieltjes met mosselsaus.quote:
Nou, Genghis Khan heeft dat bijvoorbeeld wel degelijk gedaan. Die hadden echt geen oog voor mensenrechten, die deden wat ze wilden, namen wat ze wilden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:17 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Zij hebben de inwoners in de gebieden die zij veroverd hebben, niet nagenoeg gedecimeerd én tegelijkertijd hun land ingepikt. Dat is al een verschil op zich.
I.t.t. westerlingen.
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:17 schreef waht het volgende:
[..]
Dat was toch wel een van de grootste-momenten van het decennium.
Ik noem mezelf liever een D66-VPRO-NRC-zwijmelaar.quote:
Drie eeuwen na het begin van de veroveringen, ja.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:19 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daar was men zich heel goed bewust van. De Engelsen bijvoorbeeld deelden lakens (met daarop Euroepse ziektebacterien) aan de Indianen uit als "cadeau" uit.
Dat heb ik reeds bevestigd: elk volk heeft geweld op haar naam staan.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:20 schreef waht het volgende:
[..]
Nou, Genghis Khan heeft dat bijvoorbeeld wel degelijk gedaan. Die hadden echt geen oog voor mensenrechten, die deden wat ze wilden, namen wat ze wilden. [quote] Bron dat het de westerse successietochten in de Americas kan evenaren?
[quote]Aanhoudende oorlogen waren eerder regel dan uitzondering in de afgelopen millennia. De westerse drang sinds een aantal decennia om tijdens conflicten zoveel oog te hebben voor mensenrechten is ongeëvenaard.
Of Kale Maagd.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:21 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik noem mezelf liever een D66-VPRO-NRC-zwijmelaar.
Daar is nog steeds onvoldoende onderbouwing voor.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:22 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat heb ik reeds bevestigd: elk volk heeft geweld op haar naam staan.
Maar het westen is één van de cultuurgebieden (zo niet hét cultuurgebied) dat de meeste gruwelijkheden op haar naam heeft staan.
Waarvan de meeste ten koste gingen van andere Westerlingen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:22 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat heb ik reeds bevestigd: elk volk heeft geweld op haar naam staan.
Maar het westen is één van de cultuurgebieden (zo niet hét cultuurgebied) dat de meeste gruwelijkheden op haar naam heeft staan.
Op de een of andere manier blijven mensen gefascineerd door mijn lidmaatschap van een politieke partij, studie en kapsel (of gebrek daaraan).quote:
Dekens met pokkenbacterienquote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:19 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daar was men zich heel goed bewust van. De Engelsen bijvoorbeeld deelden lakens (met daarop Euroepse ziektebacterien) aan de Indianen uit als "cadeau" uit.
Mijn vermeende afstamming en gebrek aan inkomen hebben soortgelijke gevolgen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:25 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Op de een of andere manier blijven mensen gefascineerd door mijn lidmaatschap van een politieke partij, studie en kapsel (of gebrek daaraan).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |