Het is toch ook drama daar. Juist een wat rechtsere signatuur zou de PVV leeg kunnen trekken, net als 2 jaar geleden andersom gebeurde. Ik zie daar voor het CDA en VVD wel kansen.quote:Op maandag 23 april 2012 14:45 schreef error_404 het volgende:
Als dat de keuzes zijn, dan zie ik het heel somber in voor het CDA....
Nog niet. Of niet meer. Als in: Camiel Eurlings...quote:Op maandag 23 april 2012 14:49 schreef Tja..1986 het volgende:
Alle 2 niet. Het wordt Jan Kees of iemand die momenteel niet in de (Haagse) politiek zit.
Die is net een paar jaartjes te jong denk ik.quote:Op maandag 23 april 2012 14:51 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Nog niet. Of niet meer. Als in: Camiel Eurlings...
Dat zal een kleine poll zijn geweest, want ik mis bijvoorbeeld Eurlings in deze top 3.quote:Op dinsdag 24 april 2012 19:05 schreef Tocadisco het volgende:
De aanhang wil in ieder geval graag De Jager:
http://nos.nl/artikel/366008-peiling-cdaaanhang-wil-de-jager.html
Precies mijn gedachte...quote:Op maandag 23 april 2012 14:45 schreef error_404 het volgende:
Als dat de keuzes zijn, dan zie ik het heel somber in voor het CDA....
inderdaad, zie ook hoe het met Cohen en Verdonk is afgelopen..quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:31 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat Camiel als men niet uitkijkt een beetje een overschattingsprobleem gaat krijgen. Van die gedroomde leiders vallen als het erop aankomt meestal een beetje tegen.
Datzelfde heb je bij de PvdA met die bewierrookte Asscher.
Waarom kun jij niets anders dan trollen. Je bent godverdomme mod.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:04 schreef eriksd het volgende:
Ik hoop Buma. Gooit ook meteen de deur op slot voor SP - PvdA - CDA - GL.
De waarheid doet pijn hé.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom kun jij niets anders dan trollen. Je bent godverdomme mod.
Oh, ik zit niet te wachten op de SP. En ik vind Buma een beste vent, maar hij heeft echt niet de uitstraling van een partijleider.quote:
Hij heeft humor. Bovendien moet een CDA leider niet teveel uitstraling hebben anders sterft het electoraat.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oh, ik zit niet te wachten op de SP. En ik vind Buma een beste vent, maar hij heeft echt niet de uitstraling van een partijleider.
Jij vindt dat hij humor heeft. Ben je CDA'er?quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hij heeft humor. Bovendien moet een CDA leider niet teveel uitstraling hebben anders sterft het electoraat.
Die bash van Geert was toch gewoon briljant. Of die flauwe opmerkingen over dat hij een brood koopt om de economie te stimuleren.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij vindt dat hij humor heeft. Ben je CDA'er?
Oh, ik heb zeer genoten van Bruma vanmiddag, maar wij zijn geen van beiden CDA'ers. Ik ken die gasten en dat zijn boeren met zure gezichten die in de provincie wonen. Gevatte shit werkt niet bij die lui.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Die bash van Geert was toch gewoon briljant. Of die flauwe opmerkingen over dat hij een brood koopt om de economie te stimuleren.
Ken eigenlijk geen CDA'ers dus waarschijnlijk heb je wel gelijk.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oh, ik heb zeer genoten van Bruma vanmiddag, maar wij zijn geen van beiden CDA'ers. Ik ken die gasten en dat zijn boeren met zure gezichten die in de provincie wonen. Gevatte shit werkt niet bij die lui.
Geef mij maar Wijffels, maar daar stemt de CDA-achterban ook niet. Oh wee als je een intellectueel bent met ideeen over duurzaamheid.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:17 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ken eigenlijk geen CDA'ers dus waarschijnlijk heb je wel gelijk.
Mee eens. Maar dan moet het CDA Wijffels naar voren schijven als premier en niet laten optreden als lijsttrekker.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:29 schreef marcodej het volgende:
Ik denk dat Wijffels weldegelijk gepruimd wordt door het CDA, maar dan wel als premier. Cohen-style dus. Dé verbindende factor.
Overigens moet Wijffels een keer verantwoordelijkheid nemen binnen het CDA, dat heeft hij nog nooit gedaan.
Jij ook.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:32 schreef eriksd het volgende:
Hij heeft altijd van dat opgedroogde speeksel in zijn mondhoeken.
Met dat geslis van haar doet ze me denken aan een van de gezusters hamster van de Fabeltjeskrant.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:43 schreef borisz het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)jsttrekkerschap-cda/
Marja van Bijsterveldt wil wel, nou dat worden minder dan tien zetels.
Nee dank je. Baantjesjager. Heeft daarom ook geen uitgesproken draagvlak binnen het CDA denk ik.quote:Op dinsdag 24 april 2012 23:43 schreef Hexagon het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)jsttrekkerschap-cda/
Marja heeft er ook zin in
Onkruid vergaat niet. Er zal altijd wel een deel zijn dat op het CDA stemt, net zoals de SGP hun vaste aanhang heeft.quote:Op woensdag 25 april 2012 00:56 schreef Friek_ het volgende:
Marja van Bijsterveldt als lijsttrekker. Prachtig idee.
Kunnen ze direct opgeheven worden.
Ik vraag me af of hij vandaag geen politieke zelfmoord heeft gepleegd door bij de Jakhalzen uit de school te klappen over wat Wilders gezegd zou hebben tijdens het Catshuisoverleg.quote:Op woensdag 25 april 2012 01:39 schreef OeJ het volgende:
Ik vind Buma wel sterk overkomen eigenlijk. In interviews, en vandaag ook in het debat.
Welnee, hoezo?quote:Op woensdag 25 april 2012 01:46 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik vraag me af of hij vandaag geen politieke zelfmoord heeft gepleegd door bij de Jakhalzen uit de school te klappen over wat Wilders gezegd zou hebben tijdens het Catshuisoverleg.
Volgens mij is het een (al dan niet ongeschreven) regel dat er uit dergelijke gesprekken niet gelekt wordt (ook niet na het klappen van de coalitie). Ja, natuurlijk komt anoniem vervolgens van alles op straat te liggen, Volkskrant en Telegraaf hadden gisteren niet voor niets uitgebreide reconstructies van wat er zoal geroepen is tijdens de onderhandelingen, maar het openlijk citeren uit dergelijke vertrouwelijke onderhandelingen lijkt mij not done.quote:
Als Wilders' partij inzakt als pudding in de peilingen is men dat zo vergeten. Nee, ik geloof niet dat dat zo'n groot effect zal hebben.quote:Op woensdag 25 april 2012 01:55 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Volgens mij is het een (al dan niet ongeschreven) regel dat er uit dergelijke gesprekken niet gelekt wordt (ook niet na het klappen van de coalitie). Ja, natuurlijk komt anoniem vervolgens van alles op straat te liggen, Volkskrant en Telegraaf hadden gisteren niet voor niets uitgebreide reconstructies van wat er zoal geroepen is tijdens de onderhandelingen, maar het openlijk citeren uit dergelijke vertrouwelijke onderhandelingen lijkt mij not done.
Zou jij als politicus nog een belangrijk, geheim overleg gaan voeren met iemand die het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld vind om aan een reljournalist te vertellen wat zijn eerder gesprekspartners zoal zeiden tijdens dergelijke overleggen?quote:Op woensdag 25 april 2012 01:57 schreef OeJ het volgende:
[..]
Als Wilders' partij inzakt als pudding in de peilingen is men dat zo vergeten. Nee, ik geloof niet dat dat zo'n groot effect zal hebben.
Dit is gewoon een domme uitspraak (van Wilders) om te roepen, zeker tegen een politieke tegenstander, dat komt een keer terug.quote:Op woensdag 25 april 2012 02:00 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Zou jij als politicus nog een belangrijk, geheim overleg gaan voeren met iemand die het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld vind om aan een reljournalist te vertellen wat zijn eerder gesprekspartners zoal zeiden tijdens dergelijke overleggen?
Als Rutte gezegd zou hebben "Als jij dit doorzet Geert, dan ga ik je decimeren bij de verkiezingscampagne tot nul" dan zou dat ook gewoon een domme uitspraak zijn. Toch is die niet officieel bevestigd door een van de betrokkenen. Er ljikt dus sprake van lekken uit rancune. Dat lijkt mij toch typisch iets dat niet getolereerd zal worden in politiek Den Haag.quote:Op woensdag 25 april 2012 02:04 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dit is gewoon een domme uitspraak (van Wilders) om te roepen, zeker tegen een politieke tegenstander, dat komt een keer terug.
Je blaast het allemaal veel te veel op.quote:Op woensdag 25 april 2012 02:08 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als Rutte gezegd zou hebben "Als jij dit doorzet Geert, dan ga ik je decimeren bij de verkiezingscampagne tot nul" dan zou dat ook gewoon een domme uitspraak zijn. Toch is die niet officieel bevestigd door een van de betrokkenen. Er ljikt dus sprake van lekken uit rancune. Dat lijkt mij toch typisch iets dat niet getolereerd zal worden in politiek Den Haag.
Ik denk vast vooruit aan de volgende formatie. Op basis van het huidige politieke landschap lijkt de kans dat in ieder geval VVD en PVDA in de regering komen me vrij groot (wellicht dat SP voor het eerst ook in de verkiezingen groter zou zijn dan de PVDA, maar die staan toch wel erg ver van de VVD af). Als dat het geval zou zijn, zijn er volgens mij maar 2 coalities mogelijk: Paars plus of VVD/PVDA/CDA. Gezien de wijze waarop het laatste kabinet Balkenende is beëindigd zal er nog steeds het nodige wantrouwen bestaan tussen beide partijen, waardoor het mij uitgesloten lijkt dat Verhagen deel uit zal maken van een dergelijke coalitie. Een Buma die de naam heeft te lekken uit vertrouwelijke gesprekken wanneer hij geïrriteerd is over het mislukken van die gesprekken lijkt me in dat geval weinig bevorderlijk voor de goede samenwerking.quote:Op woensdag 25 april 2012 02:09 schreef OeJ het volgende:
[..]
Je blaast het allemaal veel te veel op.
Daar steekt mevrouw Peetoom wel een stokje voorquote:Op woensdag 25 april 2012 02:19 schreef Specularium het volgende:
Sjaak van der Tak natuurlijk!
[ afbeelding ]
Voor mensen die haast hebben, vanaf 2:20 gaat het los.
Bijsterveld, voor het CDA hoop ik dat die het vooral niet gaat worden.quote:Op woensdag 25 april 2012 07:34 schreef timmmmm het volgende:
Volgens RTL nieuws zijn Liesbeth Spies, Buma en van Bijsterveldt de favorieten. Omdat de Jager en Eurlings eerder geweigerd hebben. Bleker kan het ook nog worden.
En dan heb je het nog niet eens over het feit dat de gemiddelde student haar bloed wel kan drinken.quote:Op woensdag 25 april 2012 11:45 schreef Friek_ het volgende:
Laat 't maar lekker van Bijsterveldt worden. Die lult zich compleet vast in de debatten.
Bron: ADquote:'Verhagen verlaat politiek'
'Prominent CDA-er Maxime Verhagen zal vanavond bij Pauw & Witteman zijn vertrek uit de politiek bekendmaken'. Dat meldt onze politiek redacteur Frank Hendrickx op Twitter.
Volgens Hendrickx melden betrouwbare bronnen dat Verhagen 'iets anders gaat doen'. Eerder liet Verhagen al weten niet beschikbaar te zijn als partijleider.
Het kader van het CDA is erg verdeeld over mogelijke interne verkiezingen. Voorheen droeg het partijbestuur zelf een lijsttrekker voor die door het congres werd bekrachtigd. De afgelopen tijd gaan er in de partij veel stemmen op om de CDA-leden uit verschillende kandidaten te laten kiezen. Zo pleitten Verhagen, minister Marja van Bijsterveldt en de CDA-jongeren voor interne verkiezingen. Partijvoorzitter Ruth Peetoom liet onlangs nog weten daarover twijfels te hebben.
Binnen het CDA is de afgelopen dagen weer druk uitgeoefend op de populaire minister van Financiën Jan Kees de Jager om zich toch te kandideren. 'Ik ben niet beschikbaar; daarin is niks veranderd', zei De Jager vandaag nog. Staatssecretaris Henk Bleker had al aangegeven alleen te willen als er geen goede kandidaat naar voren komt.
Namen die nu worden genoemd als mogelijke kandidaten zijn die van fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma, minister Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken) en minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs).
De woordvoerder van Maxime Verhagen ontkent overigens dat er sprake is van een onmiddellijk vertrek.
Verder verlies zal niet te voorkomen zijn maar met hem kunnen ze de aanstaande slachting inderdaad wel voorkomen denk ik.quote:Op woensdag 25 april 2012 10:11 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik hoop dat De Jager zich toch nog bedenkt en wel lijsttrekker wil gaan worden. Met hem maken ze denk ik de meeste kans om toch nog een fatsoenlijk resultaat te halen bij deze verkiezingen.
Hij wil zelf niet, hij vind zichzelf vermoedelijk meer bestuurder dan politicus.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:40 schreef kossikvassik2 het volgende:
Waarom niet Jan-Kees?
Volgens mij kun je hem niet niet sympathiek vinden:P
Bleker had wel iets gezegd in de trant van als niemand het wil of kan doen dan wil ik wel de lijsttrekker worden. Mijn persoonlijke favoriet is Eurlings, maar die zit nog bij KLM, maar de Jager is een goede tweede bij mij.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:56 schreef Jojoke het volgende:
Zou Van Bijsterveldt en Bleker niet zelf doorhebben dat het CDA niet bepaald als een raket omhoog schiet als zij de lijsttrekker worden. Zet nu het geld nog op Spies of Buma, maar als Eurlings of de Jager willen staan zij op 1.
Ach je moet er ook maar zin in hebbenquote:Op woensdag 25 april 2012 18:40 schreef kossikvassik2 het volgende:
Waarom niet Jan-Kees?
Hij is naar mijn mening ook niet een typische lijsttrekker/mooiprater, maar dat kan hem juist goed onderscheiden van de andere lijsttrekkers. Daarnaast is hij bekend, heeft een frisse uitstraling, is populair en zijn huidige functie als minister van financiën sluit heel mooi aan op wat het hoofdonderwerp van deze verkiezingen zal worden (de begroting op orde brengen).quote:Op woensdag 25 april 2012 18:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hij wil zelf niet, hij vind zichzelf vermoedelijk meer bestuurder dan politicus.
JK heeft wel wat beters te doen.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:40 schreef kossikvassik2 het volgende:
Waarom niet Jan-Kees?
twitter:cdavandaag twitterde op woensdag 25-04-2012 om 21:51:04CDA houdt lijsttrekkersverkiezingen in twee stemrondes. Lijsttrekker bekend op 1 juni. reageer retweet
Heeft Nederland ooit van hem gehouden?quote:Op woensdag 25 april 2012 16:44 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Bron: AD
Mocht dit waar zijn, dan is dit prima nieuws. Het is tijd dat het CDA afscheid neemt van gluiperds zoals Maxime Verhagen. Maxime, Nederland houdt niet meer van jou.
Ik refereerde naar zijn beroemde toespraak op het congres van 2010.quote:Op woensdag 25 april 2012 22:43 schreef Specularium het volgende:
Heeft Nederland ooit van hem gehouden?
Volgens mij wil ook niemand naast hem zitten op verjaardagen.
wat een duits hoofdquote:Op woensdag 25 april 2012 22:34 schreef marcodej het volgende:
Eerste ronde tot 12 mei, daarna blijven er twee over. 1 juni nieuwe lijsttrekker bekend.
Marcel Wintels heeft zich als eerste kandidaat gesteld en nu bij Nieuwsuur. Kiest duidelijk niet voor de lijn Verhagen-Bleker.
[ afbeelding ]
quote:De lijsttrekker van het CDA bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer:
- Zal het ‘Nieuwe’ CDA vanuit het ‘radicale midden’ gezicht moeten geven;
- Heeft het CDA-gedachtegoed verinnerlijkt door en in zijn doen en laten;
- Is aansprekend voor de leden, onze achterban, specifieke kiezersgroepen en het electoraat in het algemeen;
- Moet het opnemen tegen (ervaren) lijsttrekkers;
- Zal direct opereren in de schijnwerpers van de landelijke politiek en media.
Competenties / vaardigheden
- Onmiskenbaar christendemocratisch profiel voor onze leden, achterban en electoraat
- Moreel en bindend leiderschap: practice what you preach
- Volledige inzet
- Intelligent zijn, goed geheugen, snel schakelen en grote parate feitenkennis
- Gezag en vertrouwen uitstralen
- Gericht op samenwerken
- Heldere en extraverte communicatiestijl:
*Genuanceerd in korte zinnen kunnen formuleren conform onze boodschap
*Complexe boodschappen helder en eenvoudig aan een breed publiek kunnen overbrengen
*Incasseringsvermogen
*Overtuigingskracht
*Enthousiasmerend
*Kan goed luisteren
- Scherp onderhandelen
- Visie op lange termijn hebben
- Uitstekend ontwikkelde politieke antenne hebben en sensitief zijn
- Omgevingsbewustzijn
Kennis en ervaring
- Ervaring in het werken in een complex politiek krachtenveld
- Ervaring in het aansturen van professionals
- Leiding geven aan interne en externe politieke processen en besluitvorming
- Financieel-economische kennis is een pré
Persoonlijkheidskenmerken
- Authentiek
- Betrouwbaar en integer
- Charismatisch/mediageniek
- Open attitude, benaderbaar en gastvrij
- Inlevend
- Zelfvertrouwen uitstralen
- Humor en lef
- Eerlijk en betrouwbaar
- Stressbestendig
- Lerende attitude, zelfreflectief, ontvankelijk voor kritiek en commentaar en is in staat dit rondom zichzelf te organiseren en is trainbaar
* overal waar hij/zijn staat geschreven kunt u ook zij/haar lezen.
Dat is grappig, want bij het CDA zeiden ze dat ze het wanstaltige stemsysteem van de PVDA niet gingen gebruiken, terwijl dit min of meer op hetzelfde neerkomt.quote:Op woensdag 25 april 2012 21:59 schreef Jojoke het volgende:
Verkiezingen dustwitter:cdavandaag twitterde op woensdag 25-04-2012 om 21:51:04CDA houdt lijsttrekkersverkiezingen in twee stemrondes. Lijsttrekker bekend op 1 juni. reageer retweet
Je vergeet dat hij een touringcar-rijbewijs moet hebben om met een stel partijgenoten op missie te kunnen gaan.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:50 schreef Jojoke het volgende:
Daar is ie, de profielschets van de nieuwe CDA-leider
[..]
Procedure is gelijk aan die voor een CDA-voorzitter schijnt.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:38 schreef andre77 het volgende:
[..]
Dat is grappig, want bij het CDA zeiden ze dat ze het wanstaltige stemsysteem van de PVDA niet gingen gebruiken, terwijl dit min of meer op hetzelfde neerkomt.
En hij moet ervaring hebben met MS Office 97 of WordPerfectquote:Op donderdag 26 april 2012 23:40 schreef andre77 het volgende:
[..]
Je vergeet dat hij een touringcar-rijbewijs moet hebben om met een stel partijgenoten op missie te kunnen gaan.
Ze smeren het alleen wat langer uit.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:38 schreef andre77 het volgende:
[..]
Dat is grappig, want bij het CDA zeiden ze dat ze het wanstaltige stemsysteem van de PVDA niet gingen gebruiken, terwijl dit min of meer op hetzelfde neerkomt.
Ben inderdaad aangenaam verrast door Buma, hij begint wat losser te worden.quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:09 schreef MrBadGuy het volgende:
Nog meer mensen fan geworden van Buma? Hij was gisteren erg sterk tijdens het debat, als hij dat weet vast te houden dan kan hij het CDA er wel weer bovenop krijgen.
En spreekt gelijk weer over regeren,quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij hadden er 250 bijquote:Op vrijdag 27 april 2012 13:51 schreef marcodej het volgende:
80 nieuwe leden vandaag. Het kan verkeren.
http://nos.nl/artikel/368362-spies-kandidaatlijsttrekker-cda.htmlquote:Spies kandidaat-lijsttrekker CDA
Toegevoegd: dinsdag 1 mei 2012, 11:14
Demissionair minister Spies van Binnenlandse Zaken stelt zich verkiesbaar voor het lijsttrekkerschap van het CDA. Dat heeft de partij in een persbericht bekend gemaakt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)pies_draaien___.htmlquote:CDA-kandidaat opent aanval op Buma en Spies
DEN HAAG - CDA-kandidaat-lijsttrekker Marcel Wintels heeft harde kritiek op zijn medekandidaten Sybrand van Haersma Buma en Liesbeth Spies. In een interview met HP/de Tijd beschuldigt hij hen van gedraai. Volgens hem zijn ze medeschuldig aan het verlies van zetels en goodwill.
Wintels is hard over minister Spies van Binnenlandse Zaken, die nu afstand neemt van het boerkaverbod dat ze eerst verdedigde. „Te voorzien was dat dit ging gebeuren en het is geen goede zaak voor de politiek en voor de geloofwaardigheid van het CDA. Hoe valt het uit te leggen dat je eerst A zegt en binnen een paar maanden iets totaal anders? De leden van onze partij zullen het misschien nog willen begrijpen, die zijn vaak hondstrouw, maar de kiezer zal het een gruwel zijn.”
Wintels richt zijn pijlen ook op de huidige fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma. „Spies en Buma zullen zich de komende tijd in allerlei bochten moeten wringen om zich uit deze lastige spagaat te redden. Ik zal hun geworstel aanzien en een alternatief bieden. Want juist dat draaien en keren van onze Haagse politici heeft mij de laatste jaren vaak buikpijn gekost. Veel mensen hebben daar genoeg van. Het is ook niet meer uit te leggen.”
Spies en Van Haersma Buma zijn volgens Wintels „onderdeel van de negatieve ontwikkeling van het CDA, van het verlies van zetels en van goodwill”. Wintels stelt dat het CDA door de samenwerking met de PVV nog verder vervreemd is van de kiezers. Bij de vorige verkiezingen verloren de christendemocraten de helft van het aantal zetels. Ze hebben er nu 21. Op dit moment staan ze in de peilingen op 13 tot 15 zetels.
Dit gaat denk ik een bloedige strijd wordenquote:Op woensdag 2 mei 2012 19:07 schreef Jojoke het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)pies_draaien___.html
Nou met zulke taal over mede-CDA'ers, wordt het een gezellige lijsttrekkers-strijd
die claim heb ik eerder gehoord maar de CU krijgt echt nauwelijks katholieke stemmen en daar ligt wel het zwaartepunt van de CDA aanhang (in stemmenaantallen)quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:13 schreef timmmmm het volgende:
De degelijke christelijke stemmer zal van moddergooien vermoedelijk op die andere degelijke christelijke partij gaan stemmen
Toch is het CDA ook in de bible belt redelijk groot.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
die claim heb ik eerder gehoord maar de CU krijgt echt nauwelijks katholieke stemmen en daar ligt wel het zwaartepunt van de CDA aanhang (in stemmenaantallen)
Het zal me dan ook benieuwen hoe...eh..groot het CDA over twintig jaar is.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:34 schreef Hexagon het volgende:
Het echt katholieke volksdeel is overigens ook hard aan het uitsterven. De gemiddelde kerk in het zuiden telt uitsluitend grijze koppen.
Ik ben er ook nog elke week te vinden, een keer in de maand zelfs 2 keerquote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:34 schreef Hexagon het volgende:
Het echt katholieke volksdeel is overigens ook hard aan het uitsterven. De gemiddelde kerk in het zuiden telt uitsluitend grijze koppen.
Dan ben je een zeldzaam iemand aan het worden volgens mij. In EIndhoven zijn we nu als gemeentepolitiek bezig met hoe we de mooie kerkgebouwen gaan herbestemmen aangezien er over de hele stad nog maar twee overblijven.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:50 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik ben er ook nog elke week te vinden, een keer in de maand zelfs 2 keer
Maar 2 in heel Eindhoven? Dat is wel heel extreem... Hier neemt het wel af maar zijn er voorlopig nog wel flink wat, en vooral heel veel verschillende, kerkgemeenschappen aanwezig en dat op 35.000 inwoners.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan ben je een zeldzaam iemand aan het worden volgens mij. In EIndhoven zijn we nu als gemeentepolitiek bezig met hoe we de mooie kerkgebouwen gaan herbestemmen aangezien er over de hele stad nog maar twee overblijven.
Is het echt zo erg ja? Ik kan er hier in Roosendaal zo 5 opnoemen, en dan hebben we de zusters van Mariadal nog. En hier zit de kerk nog elke dag vol. Toegegeven, er zijn de afgelopen 10 jaar 2 kerken dichtgegaan, maar er zijn er nog genoeg over, en die worden al jaren drukbezocht.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan ben je een zeldzaam iemand aan het worden volgens mij. In EIndhoven zijn we nu als gemeentepolitiek bezig met hoe we de mooie kerkgebouwen gaan herbestemmen aangezien er over de hele stad nog maar twee overblijven.
Klinkt mij als een gevalletje, achteraf gezien strategische fout. En wat hij toen in de media zei, dat samenwerking met de PVV de enige mogelijkheid was, betekent ook niet dat hij draait, lijkt me. Als de enige mogelijkheid een slecht idee is, dan heb je toch maar een mogelijkheid.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:03 schreef Hexagon het volgende:
Backfired
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/10978420/CDA'er-Wintels-stemde-niet-t%C3%A9gen-PVV.ece
Dat is dan ook achtergesteld gebied, naarmate ontwikkeling een hoge vlucht neemt loopt de kerk leeg. Verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:07 schreef 99.999 het volgende:
Hier in Meppel kan ik ook zo een stuk of 20 kerkgeenschappen opnoemen waarvan minimaal de helft een eigen gebouw heeft van Leger des Heils tot doopsgezinden maar de aanhang voor de christelijke partijen stelt weinig voor met 3 zetels voor CDA en 1 voor CU.
Jij woont meer in een protestants gebied? Bij die twee kerken heb ik het overigens puur over de katholieke kerken. Er zijn ook nog wel wat protestantse maar dat is hier nooit groot geweest. Het is de ooit zo dominante katholieke kerk hier die met rasse schreden aan het marginaliseren is. Er zijn nog maar weinig jonge mensen die er echt een boodschap aan hebben.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar 2 in heel Eindhoven? Dat is wel heel extreem... Hier neemt het wel af maar zijn er voorlopig nog wel flink wat, en vooral heel veel verschillende, kerkgemeenschappen aanwezig en dat op 35.000 inwoners.
Maar heeft een uit de klauwen gegroeid dorp als Eindhoven wel meerdere mooie kerken?
Juist in de migrantenwijken die jij in je ontwikkelde omgeving hebt neemt het aantal kerken en gemeenschappen nog flink toequote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is dan ook achtergesteld gebied, naarmate ontwikkeling een hoge vlucht neemt loopt de kerk leeg. Verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen.
Uiteraard, want wat jij vindt is verstand, en de rest heeft geen verstand.Goede zwart-wit redenatie hoorquote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is dan ook achtergesteld gebied, naarmate ontwikkeling een hoge vlucht neemt loopt de kerk leeg. Verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen.
Kan het gros van de nieuwkomers moeilijk als ontwikkeld bestempelenquote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist in de migrantenwijken die jij in je ontwikkelde omgeving hebt neemt het aantal kerken en gemeenschappen nog flink toe
Ik neem aan dat jij gelovig uit overtuiging bent, net zoals ik niet-gelovig uit overtuiging ben. Of geloof jij niet echt in wat jij gelooft?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:09 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Uiteraard, want wat jij vindt is verstand, en de rest heeft geen verstand.Goede zwart-wit redenatie hoor
Een vrijzinnig Protestants-Christelijk gebied van oorsprong inderdaad. En vanouds een handelsstadje dus met veel invloeden van buitenaf op dat gebied.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jij woont meer in een protestants gebied?
Erg vol zitten de kerken hier ook bepaald niet hoor. De 'grote kerk' in het centrum gaat hier binnenkort ook uit dienst vermoedelijk.quote:Bij die twee kerken heb ik het overigens puur over de katholieke kerken. Er zijn ook nog wel wat protestantse maar dat is hier nooit groot geweest. Het is de ooit zo dominante katholieke kerk hier die met rasse schreden aan het marginaliseren is. Er zijn nog maar weinig jonge mensen die er echt een boodschap aan hebben.
Een aantal van die oude dorpskerken in de stadsdelen zijn trouwen zeer de moeite van het behouden waard.
Wat zeur je dan?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Kan het gros van de nieuwkomers moeilijk als ontwikkeld bestempelen.
Mijn overtuiging is niet dat niet gelovigen minder verstandig zijn. Jij blijkbaar wel, zo blijkt uit je post, je zegt immers dat het verstand komt als de kerk leegloopt.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij gelovig uit overtuiging bent, net zoals ik niet-gelovig uit overtuiging ben. Of geloof jij niet echt in wat jij gelooft?
Maar als je ergens in gelooft, dan doe je dat toch omdat het jou verstandiger lijkt? Of geloof je omdat je gelooft, maar weet je niet zeker of het klopt?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:17 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Mijn overtuiging is niet dat niet gelovigen minder verstandig zijn.
Ik geloof voor mezelf, niet om mezelf superieur aan anderen te voelen. Waar jij geloof ik wat sneller last van hebt? Migranten zijn anders, dus minder ontwikkeld, gelovigen denken anders, dus minder ontwikkeld.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:19 schreef eriksd het volgende:
[..]
Maar als je ergens in gelooft, dan doe je dat toch omdat het jou verstandiger lijkt? Of geloof je omdat je gelooft, maar weet je niet zeker of het klopt?
Ik vind gelovig zijn een teken van een soort angst voor het nieuwe. Vast blijven klampen aan de gedachte dat er een groter iets is dat je in de gaten houdt en helpt, kom nou.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:22 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik geloof voor mezelf, niet om mezelf superieur aan anderen te voelen. Waar jij geloof ik wat sneller last van hebt? Migranten zijn anders, dus minder ontwikkeld, gelovigen denken anders, dus minder ontwikkeld.
Uiteraard.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:27 schreef timmmmm het volgende:
Dat kan, en daar ben ik het niet mee eens. Ben ik nu minder verstandig dan jij?
Nou, als je puur naar de ratio kijkt zou je dat inderdaad wel kunnen zeggen. Vanuit de wetenschappelijke ratio, het 'verstandige' dus, is er weinig of geen grond om het geloof erg serieus te nemen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:27 schreef timmmmm het volgende:
Dat kan, en daar ben ik het niet mee eens. Ben ik nu minder verstandig dan jij?
"Ik vind gelovig zijn angst voor het nieuwe" is ook niet echt op verstand gebaseerd he, maar op het onderbuikgevoel. Dus wat dat betreft is er ook niet echt verschil.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou, als je puur naar de ratio kijkt zou je dat inderdaad wel kunnen zeggen. Vanuit de wetenschappelijke ratio, het 'verstandige' dus, is er weinig of geen grond om het geloof erg serieus te nemen.
Daar zit natuurlijk wel degelijk een verschil. Geloof is toch wel een vorm van hangen naar het verleden, teruggrijpen op lang geleden bedachte zekerheden als houvast voor het heden. In die zin toch wel ratio tegenover gevoel.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:33 schreef timmmmm het volgende:
[..]
"Ik vind gelovig zijn angst voor het nieuwe" is ook niet echt op verstand gebaseerd he, maar op het onderbuikgevoel. Dus wat dat betreft is er ook niet echt verschil.
Klote, net de deadline gemist.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:10 schreef freako het volgende:
Kandidaten kunnen zich nog melden tot 4 mei, 10:00 uur.
Madeleine van Toorenburg was net op tijd:quote:
http://www.nu.nl/politiek(...)ijsttrekker-cda.htmlquote:Van Toorenburg ook kandidaat-lijsttrekker CDA
DEN HAAG - CDA-Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg stelt zich ook kandidaat voor het lijsttrekkerschap van haar partij bij de verkiezingen in september.
Dat heeft ze vrijdag laten weten. Dat is de laatste dag dat kandidaten voor het lijsttrekkerschap zich kunnen melden.
Van Toorenburg is voor zover nu bekend de vijfde kandidaat. Ze zit sinds 2007 voor het CDA in de Tweede Kamer.
Ze is namens de fractie justitiewoordvoerster. Voordat ze aan het Binnenhof aan de slag ging, was de juriste onder meer manager van jeugdinrichting De Leij in Vught.
Kiezen
De andere kandidaten zijn vooralsnog CDA-fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma, CDA-minister Liesbeth Spies, Marcel Wintels, interim-manager van Amarantis, en het Nijmeegse CDA-lid Harry Wesselink.
Op 7 mei maakt een selectiecommissie de kandidaten voor de verkiezing bekend. In twee stemrondes wordt bepaald wie de nieuwe leider is, dat moet op 1 juni duidelijk zijn.
Het is voor het eerst dat CDA-leden de nieuwe lijsttrekker kunnen kiezen.
En die tweede diskwalificeert zich al aardig. zou m'n geld zetten op Buma.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:27 schreef Reya het volgende:
Ik zou zeggen dat enkel van Haersma Buma en Spies serieuze kandidaten zijn, of ontgaat mij iets?
Ja, Van Toorenburg doet een Jelleke Veenendaal (of een Lutz Jacobi) denk ik. Die Wintels is zodanig onbekend dat die het ook niet zal worden, en ik vermoed dat die Wesselink door de selectiecommissie nog geloosd gaat worden, omdat hij niet voldoet aan de profielschets. 7 mei wordt de definitieve lijst met kandidaten bekend.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:27 schreef Reya het volgende:
Ik zou zeggen dat enkel van Haersma Buma en Spies serieuze kandidaten zijn, of ontgaat mij iets?
Bleker maakt geen kans aangezien hij zich flink heeft gediskwalificeerd in P&W. Verder was hij niet zo sterk in de kwestie van de Hedwigepolder. Ik zou mijn geld inzetten op Buma, met Spies als gevaarlijke tweede. De darkhose is voor mij die Wintels.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 19:45 schreef borisz het volgende:
Bleker doet ook mee. Bron RTLnieuws, BLeker geeft morgen een persco.
Zitten die niet teveel op "rechts"?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 09:04 schreef Hexagon het volgende:
Maar serieus wat een armoede onder de kandidaten. Kennelijk durven de zwaargewichten allemaal niet.
Daar zit wel een deel van het probleem, de oude mastodonten die veel problemen hadden met dit kabinet gaan de kar echt niet meer trekken dus moet iemand een geloofwaardige draai makenquote:
Van Haersma Buma gaat het CDA er weer helemaal bovenop krijgenquote:Op zaterdag 5 mei 2012 09:04 schreef Hexagon het volgende:
Maar serieus wat een armoede onder de kandidaten. Kennelijk durven de zwaargewichten allemaal niet.
Fries en Hervormd dan heb je toch twee punten tegen in de strijd om de verloren Katholieke kiezers in het zuiden en oosten van het land, daar moeten ze hun klapper gaan maken ten opzichte van SP, VVD en PVV willen ze er weer bovenop komen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 12:54 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Van Haersma Buma gaat het CDA er weer helemaal bovenop krijgen
De kracht van de samenleving is om voetbalkaartjes aan een jongen te geven die het land wordt uitgezet. Het enige voordeel aan Bleker is zijn eyecandy die we wat vaker zullen zien. Voor de rest neem ik hem even serieus als Biggetje Bijsterveldt.twitter:EerlijkHelder twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 12:15:24Ik ga voor een sterke moderne volkspartij die mensen weer zeggenschap geeft en de kracht van de samenleving benut! reageer retweet
Als Groninger had ik hem nog zo hoog zitten. Hij was voor het politieke avontuur met de PVV de directeur van Radio/TV Noord.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 13:02 schreef Hexagon het volgende:
Ech serieus ik krijg gewoon plaatsvervangende schaamte van Henk Bleker
Ongeloofwaardiger kunt je toch ongeveer niet zijn. Al heeft het ook weer iets aandoenlijks.
De enige katholiek die een beetje kans maakt is Madeleine van Toorenburg. Die Wintels en Wesselink worden het sowieso niet.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 12:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Fries en Hervormd dan heb je toch twee punten tegen in de strijd om de verloren Katholieke kiezers in het zuiden en oosten van het land, daar moeten ze hun klapper gaan maken ten opzichte van SP, VVD en PVV willen ze er weer bovenop komen.
twitter:MiriamLavalette twitterde op zaterdag 05-05-2012 om 17:32:16CDA bevestigt dat zich meer kandidaat-lijsttrekkers hebben gemeld dan de tot nu toe bekende Buma Spies Bleker Wintels Toorenburg Wesselink. reageer retweet
Hoezo "als Groninger"??? Dus het feit dat je Groninger bent, is genoeg om iemand hoog te hebben zitten? Wat een rare kronkel.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 13:36 schreef Klauz het volgende:
[..]
Als Groninger had ik hem nog zo hoog zitten. Hij was voor het politieke avontuur met de PVV de directeur van Radio/TV Noord.
Wat een blamage.
En wat zijn daarvoor de criteria?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 19:13 schreef borisz het volgende:
Er zijn er meer dan zes bevestigt het CDA.
Maandag bepaalt de verkiezingscommissie wie er mee mogen doen.
Wintels had gisteren imo een vaag verhaal over zijn publieke uitlatingen en gedrag (stemde o.a. niet tegen), maar dat de mensen in zijn omgeving weten dat hij altijd tegen was. Niet erg sterk als dit zijn belangrijkste verkooppraatje was.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 19:01 schreef marcodej het volgende:
Ik hoop dat het uiteindelijk gaat tussen insider Buma en outsider Wintels. Lijken me de twee beste kandidaten en dan valt er wat te kiezen.
Ook al zo'n slapjanus. Pff...quote:Op zaterdag 5 mei 2012 19:23 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Wintels had gisteren imo een vaag verhaal over zijn publieke uitlatingen en gedrag (stemde o.a. niet tegen), maar dat de mensen in zijn omgeving weten dat hij altijd tegen was. Niet erg sterk als dit zijn belangrijkste verkooppraatje was.
http://nieuwsuur.nl/video(...)-niet-tegen-pvv.html
Lijkt me toch raar, als je nog moet gaan debatteren wie er geschikt is, en daarvoor al zegt: nee, u willen we niet. Bijvoorbeeld Bleker uitsluiten, met de mededeling: ja, maar u past niet in het profiel.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 19:26 schreef Jojoke het volgende:
[..]
http://www.cda.nl/Actueel(...)ts_lijsttrekker.aspx
Tja, Emile Roemer was ook totaal onbekend... het CDA zou juist kunnen profiteren van een talentvolle, frisse nieuwkomer. Dat is Buma zeker niet.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:02 schreef Friek_ het volgende:
Ik hoop toch op Van Haersma Buma. Zoals al gezegd is Henk Bleker een flapdrol en ongeloofwaardige sukkel eersteklas, is Spies al te ver gedraaid om nog serieus genomen te worden en is de rest simpelweg te onbekend.
Voeg daar even aan toe dat Spies het charisma van een koud poffertje heeft en overall de uitstraling van een parttime gemeenteambtenaar et voila.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:02 schreef Friek_ het volgende:
Ik hoop toch op Van Haersma Buma. Zoals al gezegd is Henk Bleker een flapdrol en ongeloofwaardige sukkel eersteklas, is Spies al te ver gedraaid om nog serieus genomen te worden en is de rest simpelweg te onbekend.
Al is het wel mooi dat er veel kandidaten zijn, dan kunnen ze elkaar lekker afzeiken. Wintels begon al goed door de rest lekker de maat te nemen door de regeringsdeelname aan te halen.
Waarom zou ik hopen op Buma? Dat CDA blijft lekker klein als het aan mij ligt.quote:Op zondag 6 mei 2012 08:43 schreef eriksd het volgende:
[..]
Voeg daar even aan toe dat Spies het charisma van een koud poffertje heeft en overall de uitstraling van een parttime gemeenteambtenaar et voila.
Buma
http://nos.nl/artikel/370184-cda-krijgt-12-aanmeldingen.htmlquote:CDA krijgt 12 aanmeldingen
Er hebben zich uiteindelijk 12 kandidaten gemeld voor het lijsttrekkerschap van het CDA. Zes daarvan worden morgen gepresenteerd als officiële kandidaat. Dat zegt een woordvoerder van partijvoorzitter Peetoom tegen de NOS.
Een commissie heeft na gesprekken met alle twaalf kandidaten een keuze gemaakt op basis van de profielschets. CDA-leden kunnen voor het eerst een lijsttrekker kiezen.
Vrijdag sloot de termijn voor de aanmelding. Prominenten als staatssecretaris Henk Bleker, fractievoorzitter Van Haersma Buma en minister Spies lieten weten zich kandidaat te stellen.
Ook het Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg en de partijleden Wintels en Wesselink hebben zich aangemeld. Of dit ook de zes zijn die morgen worden gepresenteerd, is niet duidelijk.
12 kandidaten voor het lijsttrekkerschap... en volgens de Hond in totaal 13 zetels.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:03 schreef Jojoke het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/370184-cda-krijgt-12-aanmeldingen.html
Ik neem aan dat in ieder geval Wesselink niet door de selectie is gekomen. Dus dat zou betekenen dat in ieder geval 1 andere serieuze kandidaat zich heeft aangemeld.
Vreemd, dat gaat toch tegen het principe in dat iedereen zich kandidaat kan stellen? Dan moeten leden uit al die 12 kunnen kiezen, lijkt me.quote:Er hebben zich uiteindelijk 12 kandidaten gemeld voor het lijsttrekkerschap van het CDA. Zes daarvan worden morgen gepresenteerd als officiële kandidaat.
Een commissie heeft na gesprekken met alle twaalf kandidaten een keuze gemaakt op basis van de profielschets.
Het bestuur heeft die profielschets opgesteld. Lijkt me niet meer dan logisch dat ze eerst even kijken of de kandidaten voldoen aan die schets voordat het aan de leden wordt voorgelegd. Waarom anders nog een profielschets maken?quote:Op zondag 6 mei 2012 18:34 schreef Arcee het volgende:
[..]
Vreemd, dat gaat toch tegen het principe in dat iedereen zich kandidaat kan stellen? Dan moeten leden uit al die 12 kunnen kiezen, lijkt me.
twitter:EerlijkHelder twitterde op zondag 06-05-2012 om 19:58:51Op verzoek: bewijs dat dit de echte account is. http://t.co/oIVm2NrV reageer retweet
Met 12 man (o.a. wat clowns) het debat in lijkt mij niet zo handig. Kan wel begrijpen waarom er een voorselectie is.quote:Op zondag 6 mei 2012 18:47 schreef MrBadGuy het volgende:
Laat toch gewoon de leden beslissen ipv eerst een voorselectie maken aan de hand van een profielschets. De niet zo serieuze kandidaten krijgen toch niet veel stemmen en als uiteindelijk iemand wordt gekozen die niet voldoet aan de profielschets, dan sluit de profielschets gewoon niet aan bij wat de leden willen.
Verder: Buma
Ik weet niet precies hoe de interne partijpolitiek bij het CDA werkt, maar het kan wel wat democratischer dan de kandidaten selecteren op basis van een profielschets. Bijvoorbeeld dat je eerst minimaal x ondersteuningsverklaringen van leden nodig hebt voor je je kandidaat kan stellen, zodat niet elke dorpsgek zich kandidaat stelt (en als dat nu al zo is, dan is misschien het aantal minimale ondersteuningsverklaringen te laag).quote:Op zondag 6 mei 2012 22:00 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Met 12 man (o.a. wat clowns) het debat in lijkt mij niet zo handig. Kan wel begrijpen waarom er een voorselectie is.
twitter:Leon_Willems twitterde op maandag 07-05-2012 om 10:32:00#CDA lijsttrekker: Mona Keijzer, wethouder Purmerend, doet mee in plaats van Harry Wesselink uit Nijmegen reageer retweet
quote:DEN HAAG - De zes kandidaten die de strijd om het lijsttrekkerschap aangaan zijn bekend.
Het zijn huidig fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma, bewindspersonen Liesbeth Spies en Henk Bleker, Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg, onderwijsbestuurder Marcel Wintels en wethouder Mona Keijzer uit Purmerend.
Zes andere CDA'ers vielen af. De zes kandidaten gaan maandagavond voor het eerst met elkaar in debat in Rotterdam.
En spreekt recht uit haar hart. Oh nee, van een briefje.quote:
Samen met Thea Koster Wethouder uit Leeuwarden DE vrouwelijke talenten van het CDAquote:
Eensquote:Op maandag 7 mei 2012 21:33 schreef marcodej het volgende:
Keijzer presenteert zich als vrouw uit de (lokale) praktijk. Doet het niet slecht.
Ze zet zichzelf in ieder geval op de kaart door deze lijsttrekkersverkiezingen. Wellicht dat kamerlidmaatschap of zelfs een staatssecretariaat (mocht het CDA weer gaan regeren) in het verschiet liggen.quote:Op maandag 7 mei 2012 21:34 schreef borisz het volgende:
[..]
Samen met Thea Koster Wethouder uit Leeuwarden DE vrouwelijke talenten van het CDA
Toch misschien nog net wat te licht als nationaal lijsttrekker.quote:Op maandag 7 mei 2012 21:35 schreef Jojoke het volgende:
[..]
EensEn Van Toorenburg is ook opvallend wakker vandaag.
Mwah, eens kijken hoe ze de komende debatten (als we alles hopelijk wel kunnen verstaan) gaat doen, maar vandaag was ze sterk.quote:Op maandag 7 mei 2012 21:39 schreef marcodej het volgende:
[..]
Toch misschien nog net wat te licht als nationaal lijsttrekker.
Ron Fresen peilde de stemming onder de CDA leden bij het debat, en kwam met deze top 3. Niet verrassend, dit zijn dan ook de drie bekenden. Zal voor andere kandidaten lastig zijn om binnen 1 maand het tij te keren.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:29 schreef marcodej het volgende:
Spies en Bleker kansrijk? Spies sowieso niet.
Dat is een terugkerend probleem in zulke verkiezingen. Allemaal kandidaten met dezelfde standpunten (het CDA-programma) die ook nog eens als de dood zijn om de partij schade toe te brengen wanneer ze te hard het debat ingaan.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 09:28 schreef Elfletterig het volgende:
Het debat was tenenkrommend; niet in de laatste plaats vanwege het belabberde, amateuristische geluid. Maar ook inhoudelijk was er weinig nieuws onder de zon. De kandidaten draaiden allemaal een identieke riedel af en stonden vooral instemmend te knikken.
Het debat binnen de PvdA, een vergelijkbare 'oude volkspartij' nabij het politieke midden, legde toch echt grotere verschillen bloot tussen de vijf kandidaten. Dat debat was ook anders van opzet. Ik vond de opzet van het CDA-debat niet goed gekozen. Elke kandidaat kreeg een onderwerp toebedeeld en de anderen konden daar slechts beperkt op interrumperen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 09:36 schreef Hephaistos. het volgende:
Dat is een terugkerend probleem in zulke verkiezingen. Allemaal kandidaten met dezelfde standpunten (het CDA-programma) die ook nog eens als de dood zijn om de partij schade toe te brengen wanneer ze te hard het debat ingaan.
Beste voor het CDA. Ik hoop dat hij na 1 ronde al meer dan 50% heeft, kunnen we door. Hopelijk wordt dit geen lange exercitie.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 00:15 schreef Arcee het volgende:
Het is zo overduidelijk dat het Buma gaat worden. Wel jammer voor deze verkiezing.
Maar wel erg onbekend, dat is wel lastig. Maar ze zal sowieso heel hoog op de lijst komen. En zo een vers gezicht van het CDA in Den Haag kan geen kwaad.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:51 schreef Jojoke het volgende:
Ik ben verbaasd dat Keijzer zo snel stijgt, blijkbaar reist het nieuws over haar talent toch behoorlijk sneller. Overigens was ze bij het debat gisteren weer ijzersterk, met Buma als goede 2de. Nu ze zo snel op Buma inloopt, maakt zij aardige kans om lijsttrekker te worden want ik denk dat ze het wint van Buma in de 1-op-1 debatten. Electoraal gezien heeft ze ook meer potentie dan Buma, ze is niet populistisch maar wel 'volkser' dan Buma.
Ik denk dat men haar niet zozeer kiest om wie ze is, maar omdat ze echt een nieuw gezicht is die geen vuile handen heeft gemaakt met de PVV.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:51 schreef Jojoke het volgende:
Ik ben verbaasd dat Keijzer zo snel stijgt, blijkbaar reist het nieuws over haar talent toch behoorlijk sneller. Overigens was ze bij het debat gisteren weer ijzersterk, met Buma als goede 2de. Nu ze zo snel op Buma inloopt, maakt zij aardige kans om lijsttrekker te worden want ik denk dat ze het wint van Buma in de 1-op-1 debatten. Electoraal gezien heeft ze ook meer potentie dan Buma, ze is niet populistisch maar wel 'volkser' dan Buma.
Uitsluiten vind ik sowieso een zwaktebod in de politiek. Net als zogenoemde breekpunten. Je zal het uiteindelijk toch samen moeten doen. Ik acht het ook onwaarschijnlijk dat de SP en de VVD samen in het bootje stappen, maar als je er daarmee het beste voor het land uit kan halen doe je dat. En dat kan je van te voren niet zeggen, dus waarom meteen partijen uitsluiten?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:14 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ik denk dat men haar niet zozeer kiest om wie ze is, maar omdat ze echt een nieuw gezicht is die geen vuile handen heeft gemaakt met de PVV.
Zij heeft overigens ook voor samenwerking met PVV gestemd en was de enige die de PVV niet uitsluit.
Mede daardoor vond ik haar bij PenW behoorlijk tegenvallend. Ik vond Buma toen erg soeverein.
behoorlijk tegenvallend btw.
Ik ben ook niet van het uitsluiten. Maar Keijzer was het meest genuanceerd over een nieuwe samenwerking met de PVV. Terwijl de rest aangaf een nieuwe samenwerking echt niet opportuun te vinden, wat logisch is.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Uitsluiten vind ik sowieso een zwaktebod in de politiek. Net als zogenoemde breekpunten. Je zal het uiteindelijk toch samen moeten doen. Ik acht het ook onwaarschijnlijk dat de SP en de VVD samen in het bootje stappen, maar als je er daarmee het beste voor het land uit kan halen doe je dat. En dat kan je van te voren niet zeggen, dus waarom meteen partijen uitsluiten?
https://twitter.com/#!/EerlijkHelderquote:Team Bleker @EerlijkHelder
Niet blij met de suggestie in AD dat ik Kunduz-akkoord niet steun. Gaat mij om goede uitwerking voor starters, middeninkomens en MKB.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)Kunduz-akkoord.dhtmlquote:'Als je in het Kunduz-akkoord schrijft dat werkgevers bij ontslag de eerste zes maanden loon moeten doorbetalen, weet u dan wat dat betekent voor een simpel bouwbedrijf met zeven jongens op de steiger? Zij durven straks geen mensen meer in dienst te nemen,' zegt Bleker.
Maar hoe verklaar je anders haar populariteit? Wat is haar usp?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:08 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat het wel meevalt. Jolande Sap is ook niet lelijk maar dat helpt haar ook geen zier.
Prima vent, maar teveel manager en te weing politicus.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:34 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik heb op Marcel Wintels gestemd. Tevergeefs, denk ik.
Slechte debater? Vraag me af hoeveel debatten jij hebt gezien?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 17:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vrees dat het uiterlijk bij Mona weer doorslaggevend is bij menig CDA lid. Ik begrijp anders niet wat haar zo populair maakt. Op echte/onderscheidende inhoud kan ik ze niet echt betrappen, en een debater is ze al helemaal niet.
Ik moet niet aan denken dat het Jan Smit syndroom (want ook Volendam) de politieke arena zijn intrede gaat doen.
Ze heeft niks te maken met de teringzooi die de partij nu is.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar hoe verklaar je anders haar populariteit? Wat is haar usp?
Outsider en komt toch overtuignder over dan Wintels die niet uit de verf komt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar hoe verklaar je anders haar populariteit? Wat is haar usp?
Wij protestanten barsten van de humor.quote:
Vertel?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:32 schreef dawg het volgende:
wat een misplaatste arrogantie van 5 van de 6 zeg.
Bleker is bezig met een inhaalrace volgens peiling.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:47 schreef marcodej het volgende:
Nou, als Buma het niet wordt dan weet ik het ook niet meer.
Keijzer valt me wel tegen, zie niet zoveel in haar. Hoewel, ze heeft wel iets Thatcheriaans in zich.
Allebei, De Hond het meest.quote:Op zondag 13 mei 2012 10:54 schreef Jojoke het volgende:
Het verschil tussen de peilingen van de Ipsos en Maurice de Hond is belachelijk groot, zeker voor peilingen die op dezelfde dag gepubliceerd worden. 1 van de 2 zal er gigantisch naast zitten. Of ze zitten er allebei naast.
quote:Buma en Keijzer populairst onder CDA-kiezers
DEN HAAG - Fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma en de Purmerendse wethouder Mona Keijzer doen het onveranderd goed in een peiling van Maurice de Hond onder CDA-kiezers.
In een donderdag gepubliceerde peiling geeft 35 procent de voorkeur aan Buma, voor Keijzer is dat 31 procent. De twee laten de andere vier kandidaten voor het CDA-lijsttrekkerschap in deze peiling ver achter zich. De eerstvolgende is staatssecretaris Henk Bleker met 9 procent.
Het zijn de leden van het CDA die hun lijsttrekker mogen kiezen. De stemming in de eerste ronde eindigt vrijdag. Als een kandidaat meer dan 50 procent van de het aantal stemmen haalt, is er meteen een winnaar. Anders gaan de twee met de hoogste score de strijd met elkaar aan in een tweede ronde. Dan volgen er opnieuw onderlinge debatten in het land.
De peiling van De Hond wordt via internet gehouden onder tenminste 2500 mensen, uit een steekproef onder ruim 40.000 personen die zich ooit voor zijn panel hebben aangemeld.
Maar...moet niet aan denken dat Volendam na de media ook de politiek hier gaat veroveren.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:14 schreef marcodej het volgende:
Keijzer is wel het snoepje van de media, terwijl je Buma behoudens de debatten nauwelijks ziet.
Wel beter, in een keer.quote:
Ja, ik ook. Desondanks is ze wel een stemmentrekker,zoals Jeaninne Hennis bij de VVD bijv.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 13:58 schreef Arcee het volgende:
Jammer, ik had liever Keijzer gezien.
Letterlijk dan.
Wintels heeft het niet onaardig gedaan. Toorenburg is de Lutz van het CDA.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 14:11 schreef borisz het volgende:
Buma 51%
Keijzer 26%
Wintels 9,5%
Bleker 7,3%
Spies 3,7%
Toorenburg 1,7%
En de resterende achttien vormen de kandidatenlijst?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 14:03 schreef Wespensteek het volgende:
Laat het maar aan de CDA leden over om weer niet voor vernieuwing te gaan. Als het CDA wil herstellen moeten ze hun leden van boven de 55 met verlof sturen, die hebben elke band met de kiezers van vandaag verloren.
Als ze te klein worden zou ik bijna op ze stemmen uit sympathie.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 14:28 schreef borisz het volgende:
Mona kan je uitspelen in verstedelijkt Nederland. Lees Zoetermeer, Purmerend etc. Moet ze wel een goede plek op de lijst krijgen. Maar goed een kleiner CDA zal ik niet zo erg vinden.
twitter:KustawBessems twitterde op vrijdag 18-05-2012 om 14:05:45Hij heeft zijn partij(geschiedenis) tegen, maar als persoonlijkheid zou Buma wel eens de Roemer van deze verkiezingen kunnen worden. reageer retweet
Nou, de opiniepeilers staan weer in hun hemd.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 14:11 schreef borisz het volgende:
Buma 51%
Keijzer 26%
Wintels 9,5%
Bleker 7,3%
Spies 3,7%
Toorenburg 1,7%
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |