abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 april 2012 @ 13:17:43 #1
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_110274203
Verzekeraars moeten psychische problemen kunnen beoordelen. Op declaraties zou daartoe de aard van de diagnose verplicht moeten worden vermeld. Dat stelt het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) vrijdag in een advies. Alleen stoornissen, zoals een depressie of schizofrenie, komen in aanmerking voor vergoeding. Andere klachten worden nu vaak onterecht vergoed.

Nederlanders die in psychische problemen komen door hun werk, huwelijksproblemen of het overlijden van een naaste hebben volgens het CVZ geen recht op vergoeding van de behandeling voor hun klachten. Omdat de aard van de diagnose om privacyredenen niet vermeld wordt, is dat nu voor verzekeraars niet na te gaan. Als ze dat wel zouden kunnen, zou dat jaarlijks tientallen miljoenen euro's schelen.

Tegelijkertijd met een wettelijke verplichting om de aard van de diagnose te vermelden, moeten behandelaars de richtlijnen ook beter naleven. "Behandelaars weten heel goed wanneer iemand lijdt aan een stoornis en wanneer niet. Daar zijn duidelijke richtlijnen voor", licht een woordvoerder toe.

De zegsman benadrukt dat psychische klachten - in tegenstelling tot psychische stoornissen - nu eigenlijk ook al niet in aanmerking komen voor vergoeding. Wel geeft hij toe dat een verscherping van het beleid betekent dat mensen die zich laten behandelen voor psychische klachten erop achteruit gaan.

Hoe het vermelden van de aard van de diagnose precies in het vat gegoten moet worden, weet het CVZ nog niet. "Voor de privacybezwaren die daaraan kleven hebben we nog geen hapklare oplossing."

Het advies is aangeboden aan minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD). Die had het CVZ gevraagd de zaak te bekijken.

Verzekering moet psychische problemen beoordelen

Het verval van het zorgsysteem was al ingezet, maar het lijkt erop alsof we nu op een hellend vlak gaan komen als dit doorgaat.
Dan gaan een hoop mensen die wel kunnen functioneren in de maatschappij het niet meer kunnen en afglijden naar de onderkant.
Hoe help je een land naar de klote... :r
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_110274373
En terecht. Als op dit moment verzekeraars behandelingen vergoeden die eigenlijk niet vergoed moeten worden lijkt mij deze wijziging zeer wenselijk.
pi_110274377
Dus mensen met psychische klachten hebben geen recht meer op vergoeding (ook niet met een aanvullende verzekering??) Waar betalen we dan in godsnaam premie voor.....toch om een behandeling (deels) vergoed te krijgen als we met gezondheidsproblemen te maken krijgen omdat het anders veel te veel geld kost? :?

Gezondheidsproblemen kunnen toch ook psychisch zijn......we waren een eind op weg door steeds meer te erkennen dat bijv. stress tot lichamelijke klachten kan leiden, lichaam en geest bij elkaar horen etc (als het een niet functioneert heeft dat vaak invloed op t ander)...met deze maatregelen gaan we weer helemaal terug: alleen lichamelijke klachten of ernstige diagnoses zoals schizofrenie gelden nog, heb je andere psychische klachten dan mogen die er eigenlijk niet zijn en stel je je aan....gewoon doorwerken en niet zeuren :N

Nou dat wordt nog leuk, zitten we over een aantal jaar met een overschot aan psychologen omdat er daar straks geen werk meer voor is en er nog steeds ontzettend veel studenten psychologie gaan studeren :D
Laat ze die studies dan ook maar aan een loting en hogere eisen onderwerpen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:25:17 #4
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110274496
Minister Schippers :r Ik wens haar een stevige depressie toe zodat ze ervaart hoe de mensen zich voelen die zij de afgrond intrapt.
pi_110274536
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:22 schreef nikk het volgende:
En terecht. Als op dit moment verzekeraars behandelingen vergoeden die eigenlijk niet vergoed moeten worden lijkt mij deze wijziging zeer wenselijk.
Is toch onzin. Ik ben vorige week ook voor het eerst naar de psycholoog gegaan met mijn klachten. Ik heb mogelijk een bipolaire stoornis, maar ik weet dit niet zeker. Als bovenstaande maatregelen ingevoerd zouden worden, zou het dus voor mij onzeker zijn of ik mijn behandelingen moet betalen of niet. Ik denk voor veel mensen een extra drempel, die ertoe gaat leiden dat mensen het financiele risico niet willen lopen om hulp te gaan zoeken.
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:27:32 #6
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_110274598
Je zou het advies dus ook andersom kunnen gebruiken, maak ook psychische klachten onderdeel van de vergoeding.

Dan kan de premie gewoon omhoog, wat wel zo eerlijk zou zijn natuurlijk! Immers er worden nu zaken betaald waar men geen premie voor betaald.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 april 2012 @ 13:30:13 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_110274701
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:27 schreef SicSicSics het volgende:
Je zou het advies dus ook andersom kunnen gebruiken, maak ook psychische klachten onderdeel van de vergoeding.

Dan kan de premie gewoon omhoog, wat wel zo eerlijk zou zijn natuurlijk! Immers er worden nu zaken betaald waar men geen premie voor betaald.
Ik betaal al jaaaaren premie voor dingen waar ik nooit gebruik van zal maken.
Daar hoor je mij ook niet over mekkeren...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_110274755
Ik zou het echt absurd vinden als vergoeding voor dit soort dingen ook uit aanvullende pakketten zou verdwijnen. Ik mag dus hopen dat dit bericht alleen over de basisverzekering gaat?
pi_110274902
Dit icm met de nieuwe DSM-5

Mensen wees niet bang, straks zijn we allemaal even arm, en allemaal gek verklaard.... :Y

Hoeven we ons niet meer druk te maken om vrijheid, of eigen keus, dat regelen de mensen in witte pakken wel even voor ons met een pilletje hier en een spuitje daar....
:r
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:36:13 #10
116015 SicSicSics
pi_110274957
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:30 schreef Netsplitter het volgende:
Ik betaal al jaaaaren premie voor dingen waar ik hoop nooit gebruik van (zal) hoef maken.
Daar hoor je mij ook niet over mekkeren...
Dat is het idee achter een verzekering. Andersom is dat niet zo natuurlijk!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:38:28 #11
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_110275042
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:17 schreef Netsplitter het volgende:

Nederlanders die in psychische problemen komen door hun werk...hebben volgens het CVZ geen recht op vergoeding van de behandeling voor hun klachten.
Cool, zit je met een burn out thuis omdat je gek van de stress wordt op je werk, mag je fijn voor je uit gaan zitten staren omdat hulpverlening niet vergoed wordt. O+

Constructief ook.
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
pi_110275301
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:38 schreef siface het volgende:

[..]

Cool, zit je met een burn out thuis omdat je gek van de stress wordt op je werk, mag je fijn voor je uit gaan zitten staren omdat hulpverlening niet vergoed wordt. O+

Constructief ook.
Dat jij gek wordt van doelloos lemming werk is jouw schuld....(volgens neo-liberalen)
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:45:20 #13
116015 SicSicSics
pi_110275309
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:31 schreef bulbjes het volgende:
Ik zou het echt absurd vinden als vergoeding voor dit soort dingen ook uit aanvullende pakketten zou verdwijnen. Ik mag dus hopen dat dit bericht alleen over de basisverzekering gaat?
Je mag nu in de basis 5 x per jaar naar een psycholoog. á ¤ 20,- eigen risico per keer.

Voor langdurige psychologische klachten kan maximaal ¤ 200,- eigen bijdrage worden gevraagd. Geen idee wat de richtlijnen zijn voor beide overigens.
Fine, fuck you then!
pi_110275488
quote:
Nederlanders die in psychische problemen komen door hun werk, huwelijksproblemen of het overlijden van een naaste hebben volgens het CVZ geen recht op vergoeding van de behandeling voor hun klachten.
Vreemd, burnout lijkt me een depressie en die laatste 2 vallen onder liefdesverdriet wat inmiddels ook als ziekte wordt geclassificeerd.
pi_110275505
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:31 schreef bulbjes het volgende:
Ja. Aanvullend kan je je voor alles verzekeren. Ook homeopathie.
pi_110275543
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:50 schreef nikk het volgende:

[..]

Ja. Aanvullend kan je je voor alles verzekeren. Ook homeopathie.
Behalve iedereen die dat niet kan betalen ;)
pi_110275700
En zo brokkelt de zorg weer wat verder af. Zo is een bepaald gedeelte van de zorg weer alleen weggelegd voor mensen met een dikke portemonnee. Zo blijven klachten voortbestaan en blijven mensen slecht functioneren, slecht in hun vel zitten, enzovoort.
pi_110275701
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:26 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

Is toch onzin. Ik ben vorige week ook voor het eerst naar de psycholoog gegaan met mijn klachten. Ik heb mogelijk een bipolaire stoornis, maar ik weet dit niet zeker. Als bovenstaande maatregelen ingevoerd zouden worden, zou het dus voor mij onzeker zijn of ik mijn behandelingen moet betalen of niet. Ik denk voor veel mensen een extra drempel, die ertoe gaat leiden dat mensen het financiele risico niet willen lopen om hulp te gaan zoeken.
Eigen verantwoordelijkheid. Het is absurd om behandelingen voor liefdesverdriet te vergoeden. Dat is ook nooit de bedoeling geweest.
pi_110275768
quote:
15s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:55 schreef Elfletterig het volgende:
En zo brokkelt de zorg weer wat verder af. Zo is een bepaald gedeelte van de zorg weer alleen weggelegd voor mensen met een dikke portemonnee. Zo blijven klachten voortbestaan en blijven mensen slecht functioneren, slecht in hun vel zitten, enzovoort.
Slecht in je vel zitten zien als iets dat in aanmerking moet komen voor een vergoeding. Werkelijk?
pi_110275947
quote:
15s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:56 schreef nikk het volgende:
Slecht in je vel zitten zien als iets dat in aanmerking moet komen voor een vergoeding. Werkelijk?
Niet per se, maar als mensen geestelijke gezondheidszorg nodig hebben, moet de barrière niet onnodig hoog zijn, want dan kunnen klachten verergeren.
pi_110275965
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:55 schreef nikk het volgende:

[..]

Eigen verantwoordelijkheid. Het is absurd om behandelingen voor liefdesverdriet te vergoeden. Dat is ook nooit de bedoeling geweest.
Ligt puur aan je situatie. Bovendien, als je zo slecht om kan gaan met liefdesverdriet dat je er psychologische hulp bij gaat zoeken, dan is de kans groot dat er meer aan de hand is.
pi_110276080
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:01 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

Bovendien, als je zo slecht om kan gaan met liefdesverdriet dat je er psychologische hulp bij gaat zoeken, dan is de kans groot dat er meer aan de hand is.
Hoezo? Relatiebreuk of een overlijden kan zo hard aan komen dat het gewoon even afgelopen is met je.
pi_110276276
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:04 schreef Specularium het volgende:

[..]

Hoezo? Relatiebreuk of een overlijden kan zo hard aan komen dat het gewoon even afgelopen is met je.
In dat geval geldt nog steeds; waarom moeten mensen met een dikke portemonnee dan wel het recht hebben op begeleiding en mensen die krap bij kas zitten niet?
pi_110276305
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:25 schreef TNA het volgende:
Minister Schippers :r Ik wens haar een stevige depressie toe zodat ze ervaart hoe de mensen zich voelen die zij de afgrond intrapt.
Hoezo, omdat ze deskundig advies vraagt in deze materie? Liever zo, dan dat ze op eigen houtje wat gaat lopen bedenken. En dit is dus een advies, waar ze van alles mee kan doen. Denk aan omzetten naar een wetsvoorstel, evt in afgezwakte vorm, of in het algemeen belang besluiten om hier niks mee te doen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_110276321
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:34 schreef DontGiveAFok het volgende:

Mensen wees niet bang, straks zijn we allemaal even arm, en allemaal gek verklaard.... :Y
Je kunt niet allemaal even arm zijn, zonder het bestaan van rijk is er ook geen arm.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_110276402
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:09 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

In dat geval geldt nog steeds; waarom moeten mensen met een dikke portemonnee dan wel het recht hebben op begeleiding en mensen die krap bij kas zitten niet?
Omdat het gaat om niet noodzakelijke zorg.
pi_110276425
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:11 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat gaat het in dat geval dus wel.
pi_110276450
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:01 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

Ligt puur aan je situatie. Bovendien, als je zo slecht om kan gaan met liefdesverdriet dat je er psychologische hulp bij gaat zoeken, dan is de kans groot dat er meer aan de hand is.
Dan betaal je dat maar lekker zelf. je gaat toch potverdorie niet naar de psycholoog voor wat liefdesverdriet, dan bel je wat vrienden. Die komen langs met wat kratten bier en dan ga je met zijn allen je ex afzeiken.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_110276497
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:13 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dan betaal je dat maar lekker zelf. je gaat toch potverdorie niet naar de psycholoog voor wat liefdesverdriet.
Mensen die emotioneel niet zoveel kunnen hebben denk ik wel, maarja, wat een onzin inderdaad ;)
pi_110276513
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:12 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dat gaat het in dat geval dus wel.
Daar verschillen we van mening over. Gelukkig zien de rijksoverheid en CVZ het ook op die manier. Ook op dit moment horen dat soort zaken niet vergoed te worden. Het is alleen i.v.m. de privacy niet te achterhalen wie wel en wie niet een vergoeding hoort te krijgen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:14:30 #31
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_110276518
quote:

[..]

Dan betaal je dat maar lekker zelf. je gaat toch potverdorie niet naar de psycholoog voor wat liefdesverdriet.
Je gaat potverdorie niet naar de huisarts omdat je een beetje last heb van je keel? Wordt ook vergoed, dus wat nu?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:14:36 #32
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_110276522
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:26 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

Dat dus ^O^
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_110276564
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:14 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Je gaat potverdorie niet naar de huisarts omdat je een beetje last heb van je keel? Wordt ook vergoed, dus wat nu?
Klopt, ik ren ook niet voor elk pijntje naar de huisarts, het idee alleen al. Ik heb mijn huisarts de afgelopen 10 jaar eigenlijk nog niet 1 keer gezien. jaarlijkse onderzoek gaat via het werk, dus aan mij verdienen ze weinig.
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:17:05 #34
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110276607
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:09 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Hoezo, omdat ze deskundig advies vraagt in deze materie? Liever zo, dan dat ze op eigen houtje wat gaat lopen bedenken. En dit is dus een advies, waar ze van alles mee kan doen. Denk aan omzetten naar een wetsvoorstel, evt in afgezwakte vorm, of in het algemeen belang besluiten om hier niks mee te doen.
Ze heeft de geestelijke gezondheidszorg allang om zeep geholpen. Besides, dit kabinet drijft consequent haar eigen zin door, waarbij adviezen van de Raad van State en commissies voordurend in de wind worden geslagen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:17:54 #35
116015 SicSicSics
pi_110276638
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:17 schreef TNA het volgende:
Ze heeft de geestelijke gezondheidszorg allang om zeep geholpen. Besides, dit kabinet drijft consequent haar eigen zin door, waarbij adviezen van de Raad van State en commissies voordurend in de wind worden geslagen.
Dat is een goed argument om nu te zeggen dat de Minister hier dus waarschijnlijk niets mee gaat doen! :P

En wat heeft ze om zeep geholpen dan? Een vriend van mij zit nog prima op zijn plek in de intensieve psychiatrische zorg. Hij moet inderdaad iets meer zelf betalen, maar hij krijgt een uitkering en geeft toch verder niks uit omdat alles daar al geregeld is.

Die gast spaart al jaren meer dan ik! Niet dat ik met hem zou willen ruilen, maar toch! :P
Fine, fuck you then!
pi_110276762
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:04 schreef Specularium het volgende:

[..]

Precies. Denk dat het (de vergoeding) moet afhangen van de duur van de behandeling/begeleiding.
Ik snap bijvoorbeeld best dat ik in mijn geval een eigen bijdrage moet betalen, maar stel je voor dat je inderdaad een bipolaire stoornis hebt, ze willen namelijk ook de medicatie uit de vergoedingslijst halen. Leuk, krijg je straks krantenkoppen met teksten zoals ; 'verzekeraar medeschuldig aan moord op badgasten.' Omdat mensen met weinig geld waarschijnlijk andere prioriteiten hebben dan het betalen van medicatie.
Daarbij moeten ze maar eens kijken naar al die dingen die nu wel vergoed worden en eigenlijk onzin zijn, zoals nieuwe rollators vergoeden terwijl er genoeg nauwelijks gebruikte tweede hands te krijgen zijn. En waarom zou een man moeten betalen voor kraamzorg/ivf?
'Good enough is better than perfect if it leaves time for fun,'
pi_110276858
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:11 schreef nikk het volgende:

[..]

Lolwut?
pi_110276881
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:17 schreef TNA het volgende:

[..]

Om zeep geholpen? Er is geen land ter wereld waar de ggz zo toegankelijk is als Nederland. De situatie is domweg onhoudbaar.
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:24:29 #39
116015 SicSicSics
pi_110276899
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:20 schreef QEX het volgende:
Precies.
Als je bipolair bent, dan valt dat prima onder de zware psychiatrische zorg volgens mij!
Fine, fuck you then!
pi_110276928
En je moet eens weten hoeveel mensen er naar de dokter gaan omdat ze s'ochtens zijn opgestaan met een vervelend gevoel in hun keel of omdat ze al 3 dagen verkouden zijn. Maar een bezoek aan de huisarts word vergoed omdat de drempel om naar de huisarts te gaan niet te hoog mag worden.
'Good enough is better than perfect if it leaves time for fun,'
pi_110276957
quote:

[..]

Dan betaal je dat maar lekker zelf. je gaat toch potverdorie niet naar de psycholoog voor wat liefdesverdriet, dan bel je wat vrienden. Die komen langs met wat kratten bier en dan ga je met zijn allen je ex afzeiken.
Nee, en als dan toevallig je vader zelfmoord pleegt, je niet kunt dealen met het rouwproces en het op je werk niet lekker gaat ga je toch gewoon lekker thuis zitten? Zolang wij maar niet voor dat soort onzin hoeven te betalen. Stel je voor zeg.

|:(
pi_110276965
Premies zullen wel niet omlaag gaan als dit doorgevoerd zou worden. Nee, dat voordeel komt dan bij de winst voor de verzekeraar...
Ja, ik generaliseer.
pi_110276991
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:24 schreef nikk het volgende:

[..]

Om zeep geholpen? Er is geen land ter wereld waar de ggz zo toegankelijk is als Nederland. De situatie is domweg onhoudbaar.
Hoezo onhoudbaar?
pi_110276994
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:24 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Als je bipolair bent, dan valt dat prima onder de zware psychiatrische zorg volgens mij!
Het is een stoornis. Daarbij is de psychiater iets anders dan een psycholoog. De patienten van de laatste mogen wat mij betreft aan een strenger regime wat de vergoedingen betreft.
pi_110277040
quote:
Hoe het vermelden van de aard van de diagnose precies in het vat gegoten moet worden, weet het CVZ nog niet. "Voor de privacybezwaren die daaraan kleven hebben we nog geen hapklare oplossing."
Ik heb het volste vertrouwen in de minister dat ze daar wel een oplossing voor vindt.
pi_110277170
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:26 schreef nikk het volgende:

[..]

Het is een stoornis. Daarbij is de psychiater iets anders dan een psycholoog. De patienten van de laatste mogen wat mij betreft aan een strenger regime wat de vergoedingen betreft.
Hoezo is de behandeling van schizofrenie wél noodzakelijk, en die van iemand met een depressie kampt of een ongeval of overlijden van een familielid niet?
pi_110277261
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:26 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoezo onhoudbaar?
Het is te duur geworden als we iedereen met wat liefdesverdriet naar een dure psycholoog laten gaan op kosten van de maatschappij.
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:34:39 #48
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110277316
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:24 schreef nikk het volgende:

[..]

Zo kun je alles wel teniet doen. Bezuinigen op ouderenzorg? Prima, want in andere landen gaat het veel slechter! :')
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:37:51 #49
116015 SicSicSics
pi_110277438
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:31 schreef Xa1pt het volgende:
Hoezo is de behandeling van schizofrenie wél noodzakelijk, en die van iemand met een depressie kampt of een ongeval of overlijden van een familielid niet?
Depressie telt ook als serieus! Een ongeval mag je gewoon voor naar het ziekenhuis en als je het moeilijk hebt met het overlijden van je opa moet je thee gaan drinken bij je oma! O+
Fine, fuck you then!
pi_110277471
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:33 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Het is te duur geworden als we iedereen met wat liefdesverdriet naar een dure psycholoog laten gaan op kosten van de maatschappij.
Want het kost de maatschappij geen geld als mensen niet een beetje fatsoenlijk kunnen functioneren? :') Of vinden we wel vervanging voor iemand die niet met het overlijden van zijn familielid kan omgaan?
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:39:27 #51
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110277498
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:37 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Depressie telt ook als serieus! Een ongeval mag je gewoon voor naar het ziekenhuis en als je het moeilijk hebt met het overlijden van je opa moet je thee gaan drinken bij je oma! O+
Thuis uitvogelen hè :')
pi_110277527
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:39 schreef TNA het volgende:

[..]

Thuis uitvogelen hè :')
Lekker in de bijstand gaan zitten als je de dramaqueen uit wil hangen.
pi_110277542
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:33 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Krijg je later weer van die zeikerds dat de trein vertraging heeft.
pi_110277574
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:40 schreef Specularium het volgende:
Maar uiteindelijk een sterkere gezondere samenleving!
Ja, ik generaliseer.
pi_110277578
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:40 schreef Specularium het volgende:

[..]

De machinist die dan PTSS oploopt moet zich gewoon niet zo aanstellen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:42:53 #56
116015 SicSicSics
pi_110277604
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:40 schreef Xa1pt het volgende:
Lekker in de bijstand gaan zitten als je de dramaqueen uit wil hangen.
Voor een depressie mag je gewoon de ziektewet in. Voor een ongeval ook. Voor het overlijden van je opa krijg je een vrije dag! En als je een beetje goed je best doet bij je baas nog wel twee ook!
Fine, fuck you then!
pi_110277630
quote:

[..]

Ow wat issie stoer zeg :')
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:43:36 #58
116015 SicSicSics
pi_110277633
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:42 schreef Xa1pt het volgende:
De machinist die dan PTSS oploopt moet zich gewoon niet zo aanstellen.
PTSS is ernstig genoeg om gewoon de ziektewet voor in te gaan en vergoedde hulp voor te krijgen.

Welk gedeelte van depressie en stoornissen snapte je niet?
Fine, fuck you then!
pi_110277641
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Want het kost de maatschappij geen geld als mensen niet een beetje fatsoenlijk kunnen functioneren? :') Of vinden we wel vervanging voor iemand die niet met het overlijden van zijn familielid kan omgaan?
Soms vraag ik me wel eens af sommige mensen niet gewoon teveel tijd krijgen om na te denken over allerlei zaken die gewoon zijn zoals ze zijn. We bestaan al honderdduizenden jaren en de meeste daarvan hebben we het prima gered zonder psychologen en psychiaters.
pi_110277681
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:43 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

Ow wat issie stoer zeg :')
Wat nou stoer, overal een drama van maken werkt zo goed?
pi_110277716
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:43 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Soms vraag ik me wel eens af sommige mensen niet gewoon teveel tijd krijgen om na te denken over allerlei zaken die gewoon zijn zoals ze zijn. We bestaan al honderdduizenden jaren en de meeste daarvan hebben we het prima gered zonder psychologen en psychiaters.
pi_110277793
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:31 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dezelfde reden waarom homeopathie of lichttherapie niet vergoed wordt.
pi_110277794
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:43 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

PTSS is ernstig genoeg om gewoon de ziektewet voor in te gaan en vergoedde hulp voor te krijgen.

Welk gedeelte van depressie en stoornissen snapte je niet?
Dus je verwacht eigenlijk dat mensen van zichzelf de expertise hebben dat ze daarin een onderscheid kunnen maken?
pi_110277867
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:26 schreef nikk het volgende:

[..]

Het probleem is dat je in het begin nog niet weet wat je hebt en hoe ernstig het precies is. Mijn huisarts verwees me door naar de psychiater. Ik heb ervoor gekozen om eerst naar een psycholoog te gaan, omdat voor psychiatrische hulp een wachtlijst van een half jaar was. Mijn psycholoog kan uiteindelijk beter inschatten wat ik heb en welk traject ik moet gaan volgen dan ikzelf.
pi_110277877
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ach gut, argumenten op? :')
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:50:04 #66
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110277908
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:49 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ach gut, argumenten op? :')
Je verwart evolutie met welzijn.
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:51:42 #67
116015 SicSicSics
pi_110277970
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:47 schreef Xa1pt het volgende:
Dus je verwacht eigenlijk dat mensen van zichzelf de expertise hebben dat ze daarin een onderscheid kunnen maken?
Que? Je hoeft zelf toch niet aan je verzekering op te geven of je wel of niet in aanmerking komt voor vergoeding?
Fine, fuck you then!
pi_110277975
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:44 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Wat nou stoer, overal een drama van maken werkt zo goed?
Heel fijn voor je dat jou leven geen drama kent.
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:52:55 #69
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110278031
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:51 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

Heel fijn voor je dat jou leven geen drama kent.
Het is typisch rechts denken. Met jou gaat het goed, jij hebt een baan gekregen door je best te doen, dus moet iedereen dat kunnen. En wie dat niet lukt moet maar beter zijn best doen.
pi_110278070
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:52 schreef TNA het volgende:

[..]

Het is typisch rechts denken. Met jou gaat het goed, jij hebt een baan gekregen door je best te doen, dus moet iedereen dat kunnen. En wie dat niet lukt moet maar beter zijn best doen.
Zum kotzen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:54:26 #71
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110278088
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:53 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zum kotzen.
Yep. Maar het is wel the American dream:')
pi_110278117
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:50 schreef TNA het volgende:

[..]

Je verwart evolutie met welzijn.
We zijn aan het evolueren naar een chaotische bende psychiatrisch patiënten :D
pi_110278166
quote:

[..]

Ik ben niet rechts, net zo min als ik links ben. heb persoonlijk een grote hekel aan die labels. Ik kan bij beide punten vinden die ik goed vind en punten die me totaal niet aanstaan
pi_110278276
quote:

[..]

Man bemoei je met je eigen zaken. je hebt totaal geen idee van mijn leven. Leven bestaat uit up an downs, die hebben we helaas allemaal. Deal with it
pi_110278608
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:47 schreef nikk het volgende:

[..]

Dezelfde reden waarom homeopathie of lichttherapie niet vergoed wordt.
Dat is geen antwoord op m'n vraag...
  vrijdag 13 april 2012 @ 15:06:40 #76
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110278629
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:58 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Man bemoei je met je eigen zaken. je hebt totaal geen idee van mijn leven. Leven bestaat uit up an downs, die hebben we helaas allemaal. Deal with it
Ik bemoei me geenszins met jouw leven, ik stel alleen dat dit typisch rechts denken is. Een ieder die beweert dat mensen hun depressie thuis moeten uitvogelen heeft geen idee wat het is om mentaal ziek te zijn.
pi_110278650
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:58 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Als je met dit soort stompzinnige onzin aan komt zetten heb ik niet veel meer nodig om te weten dat je nog maar weinig van het leven gezien hebt.

quote:

[..]

pi_110278690
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:06 schreef TNA het volgende:

[..]

Ik bemoei me geenszins met jouw leven, ik stel alleen dat dit typisch rechts denken is. Een ieder die beweert dat mensen hun depressie thuis moeten uitvogelen heeft geen idee wat het is om mentaal ziek te zijn.
Ik zeg niet dat mensen met een depressie het thuis maar moeten uitvogelen, anders moet je me dat even aanwijzen? Ik zeg dat het onzin is om voor wat liefdesverdriet naar de psycholoog te rennen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 15:08:52 #79
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110278711
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:08 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat mensen met een depressie het thuis maar moeten uitvogelen, anders moet je me dat even aanwijzen? Ik zeg dat het onzin is om voor wat liefdesverdriet naar de psycholoog te rennen.
Is hier iemand die beweert dat je voor 'wat liefdesverdriet' wél direct naar de psycholoog moet rennen? :')
pi_110278746
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:07 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als je met dit soort stompzinnige onzin aan komt zetten heb ik niet veel meer nodig om te weten dat je nog maar weinig van het leven gezien hebt.

[..]

Is goed jongen :') . jij hebt de wijsheid immers in de pacht, oh geweldig orakel. Wanneer los je de echt belangrijke wereldproblemen eens op? :')
pi_110278975
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:09 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Is goed jongen :') . jij hebt de wijsheid immers in de pacht, oh geweldig orakel. Wanneer los je de echt belangrijke wereldproblemen eens op? :')
Dat is dit toch? Ongelukkig zijn; niet goed in je vel zitten... de belangrijkste problemen in de wereld komen daar op neer.
pi_110279050
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:15 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

Dat is dit toch? Ongelukkig zijn; niet goed in je vel zitten... de belangrijkste problemen in de wereld komen daar op neer.
:') , jaja dat zal de maatschappij als geheel echt naar een hoger niveau tillen. :')
  vrijdag 13 april 2012 @ 15:18:57 #83
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110279121
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:17 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

:') , jaja dat zal de maatschappij als geheel echt naar een hoger niveau tillen. :')
Eigenlijk wel. Een gebroken enkel is pas erg als mensen daar geestelijk last van ondervinden. Als iemand de hele dag achter de pc zit en nauwelijks wil lopen, boeit het opeens veel minder.
pi_110279175
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:18 schreef TNA het volgende:

[..]

Eigenlijk wel. Een gebroken enkel is pas erg als mensen daar geestelijk last van ondervinden. Als iemand de hele dag achter de pc zit en nauwelijks wil lopen, boeit het opeens veel minder.
Echt tegen zulke redenaties is geen enkel kruit gewassen :')
pi_110279233
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:09 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd de wijsheid in pacht te hebben geloof ik. Jij bent hier degene die beweerd dat mensen zich niet zo aan moeten stellen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 15:21:49 #86
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110279251
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:20 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Echt tegen zulke redenaties is geen enkel kruit gewassen :')
Ik vind jouw redeneringen ook krom, maar doe tenminste nog mijn best ze inhoudelijk te ontkrachten.
pi_110279284
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:17 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Wat is een hoger niveau volgens jou dan? Meer geld kunnen verdienen? Grotere en luxere huizen kunnen wonen?

In mijn optiek is een hoger niveau simpelweg dat meer mensen gelukkig zijn.
pi_110279328
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd de wijsheid in pacht te hebben geloof ik. Jij bent hier degene die beweerd dat mensen zich niet zo aan moeten stellen.
Waat beweer ik dat mensen in het algemeen zich niet zo moeten aanstellen?
pi_110279337
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:08 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

En hoe zit dat als je vroeger gepest bent en nu een assertiviteitstraining wilt volgen? Of als je vader zelfmoord pleegt en je het moeilijk vindt dat te verwerken? Of misbruikt bent? Valt dat allemaal onder de aanstelleritis?
pi_110279372
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:23 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Waat beweer ik dat mensen in het algemeen zich niet zo moeten aanstellen?
quote:

[..]

pi_110279643
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:22 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

Wat is een hoger niveau volgens jou dan? Meer geld kunnen verdienen? Grotere en luxere huizen kunnen wonen?

In mijn optiek is een hoger niveau simpelweg dat meer mensen gelukkig zijn.
nee geld verdienen zou niet het einddoel moeten zijn. persoonlijk had ik in 2008 gehoopt op totale ineenstorting van het monetair systeem en dan graag een totaal ander eerlijker systeem.
Materiele zaken boeien me niet zo. ik vind tijd met vrienden veel belangrijker.

Een hoger niveau is bijv schone vormen van energie die zo goedkoop mogelijk zijn, vernieuwende manieren van vervoer, betere voedselvoorziening. een eerlijke welvaartsverdeling in het algemeen. Zaken waar iedereen wat aan heeft.
Helaas moeten we werken met het huidige financiële systeem en worden veel te veel resources besteedt aan allerlei "aanstellers" waardoor er te weinig resources zijn voor de echt belangrijke zaken.
pi_110279825
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

Probeer eens te begrijpen wat er staat voordat je als dramaqueen alles uit verband gaat trekken.
pi_110280659
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:29 schreef Boris_Karloff het volgende:
Een hoger niveau is bijv schone vormen van energie die zo goedkoop mogelijk zijn, vernieuwende manieren van vervoer, betere voedselvoorziening. een eerlijke welvaartsverdeling in het algemeen. Zaken waar iedereen wat aan heeft.
Zorg lijkt me eveneens voor iedereen (zowel individueel als voor het collectief) belangrijk.

quote:
Helaas moeten we werken met het huidige financiële systeem en worden veel te veel resources besteedt aan allerlei "aanstellers" waardoor er te weinig resources zijn voor de echt belangrijke zaken.
Je vindt het welzijn van je naaste minder belangrijk dan het innoveren van bijvoorbeeld vervoer?
pi_110280685
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:32 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Probeer eens te begrijpen wat er staat voordat je als dramaqueen alles uit verband gaat trekken.
Dat mensen prima zonder kúnnen? In de letterlijke zin van het woord heb je volledig gelijk.
pi_110281493
Het is ook niet zo dat het opeens niet meer beschikbaar is voor mensen. Alleen dat ze er (meer) zelf voor moeten gaan betalen. Dus als je het echt zo goed vindt om je liefdesverdriet met een psycholoog te bespreken, best. Alleen betaal je daar dan zelf een paar tientjes voor. Geen probleem als je dat zo belangrijk vindt toch?
Ja, ik generaliseer.
pi_110281654
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:10 schreef Northside het volgende:
Het is ook niet zo dat het opeens niet meer beschikbaar is voor mensen. Alleen dat ze er (meer) zelf voor moeten gaan betalen. Dus als je het echt zo goed vindt om je liefdesverdriet met een psycholoog te bespreken, best. Alleen betaal je daar dan zelf een paar tientjes voor. Geen probleem als je dat zo belangrijk vindt toch?
Voor mij persoonlijk zou dat geen probleem zijn. Ik vind het echter wel een probleem dat er mensen zijn die ook zonder deze extra kosten al nauwelijks rond kunnen komen en die daarom maar afzien van hulp. Ik zie het niet als een luxe, ik zie het eerder als een basisbehoefte; en dat zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn in een welvarend land als Nederland, ongeacht je financiele situatie.
pi_110281799
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:13 schreef Axel1988 het volgende:
Voor mij persoonlijk zou dat geen probleem zijn. Ik vind het echter wel een probleem dat er mensen zijn die ook zonder deze extra kosten al nauwelijks rond kunnen komen en die daarom maar afzien van hulp. Ik zie het niet als een luxe, ik zie het eerder als een basisbehoefte; en dat zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn in een welvarend land als Nederland, ongeacht je financiele situatie.
Tsja, waar de scheidingsslijn tussen luxe en basisbehoefte ligt is nu dus onderwerp van discussie. Ik geloof best dat er behandelingen zijn die nu vergoed worden maar die je ook onder 'luxe' zou kunnen scharen en vice versa.
Ja, ik generaliseer.
pi_110281873
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:29 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

nee geld verdienen zou niet het einddoel moeten zijn. persoonlijk had ik in 2008 gehoopt op totale ineenstorting van het monetair systeem en dan graag een totaal ander eerlijker systeem.
Materiele zaken boeien me niet zo. ik vind tijd met vrienden veel belangrijker.

Grotendeels mee eens; alleen worden er in mijn ogen niet teveel resources besteed aan aanstellers, maar aan individualisten, ego's, graaiers etc. Mensen die vinden dat ze recht hebben op meer dan de rest.
pi_110281950
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:51 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zorg lijkt me eveneens voor iedereen (zowel individueel als voor het collectief) belangrijk.
Zorg is ook belangrijk, maar zoals het nu gaat lopen de kosten te hoog op. Hierdoor blijven er weinig financiële middelen over voor andere zaken die mij aan het hart gaan. We moeten keuzes maken. En ja, dan zou ik als eerste geld bij de geestelijke gezondheidszorg proberen op te halen. Ik vind zaken als onderwijs, huisvesting, veiligheid nou eenmaal belangrijker. maar dat zijn mijn keuzes.

Ik denk ook dat we in de zorg teveel bezig zijn op het gebied van kwantiteit zonder al teveel te kijken naar de kwaliteit van leven die we kunnen bieden.
maar gelukkig hoef ik niet te beslissen over de echt moeilijke keuzes.

quote:
Je vindt het welzijn van je naaste minder belangrijk dan het innoveren van bijvoorbeeld vervoer?
Ik vind het algemeen belang belangrijker als het individueel belang, klopt als een bus. Zaken als schone goedkope energie heb ik persoonlijk hoger staan als jantje of pietje die met liefdesverdriet naar de psycholoog wil
pi_110282242
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:20 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Zorg is ook belangrijk, maar zoals het nu gaat lopen de kosten te hoog op.
Hoezo té hoog? Ten opzichte van wat? Valt er niet op andere gebieden meer winst te behalen?

Bovendien kun je je afvragen of hierin snijden werkelijk iets oplevert, of dat de kosten er aan de andere kant dubbel zo hard op terugkomen.

quote:
Hierdoor blijven er financiële middelen over voor andere zaken die mij aan het hart gaan. We moeten keuzes maken. En ja, dan zou ik als eerste geld bij de geestelijke gezondheidszorg proberen op te halen. Ik vind zaken als onderwijs, huisvesting, veiligheid nou eenmaal belangrijker. maar dat zijn mijn keuzes.
Ik geloof niet dat er direct sprake is van een tegenstelling. En zoals gezegd; of dit daadwerkelijk iets op gaat leveren is nog maar de vraag.

quote:
Ik denk ook dat we in de zorg teveel bezig zijn op het gebied van kwantiteit zonder al teveel te kijken naar de kwaliteit van leven die we kunnen bieden.
Geestelijke gezondheidszorg gaat toch juist over het verbeteren van de kwaliteit van leven? :?

quote:
Ik vind het algemeen belang belangrijker als het individueel belang, klopt als een bus. Zaken als schone goedkope energie heb ik persoonlijk hoger staan als jantje of pietje die met liefdesverdriet naar de psycholoog wil
Niemand heeft het hier over liefdesverdriet. Wel over zaken als rouwverwerking.
pi_110282363
Als je als rijke kakker een verrotte knie hebt doordat je zelf elke keer je lichaam loopt te forceren op het hockeyveld dan wordt de dure operatie uit de zorgverzekering vergoed, maar als je als arme sloeber zwaar in de psychische problemen komt doordat je gemolesteerd bent door een bende bontkraagjes, dan mag je zelf betalen voor de psychische hulp? Fuck you, CVZ.
pi_110282370
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:20 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Zorg is ook belangrijk, maar zoals het nu gaat lopen de kosten te hoog op. Hierdoor blijven er weinig financiële middelen over voor andere zaken die mij aan het hart gaan. We moeten keuzes maken. En ja, dan zou ik als eerste geld bij de geestelijke gezondheidszorg proberen op te halen. Ik vind zaken als onderwijs, huisvesting, veiligheid nou eenmaal belangrijker. maar dat zijn mijn keuzes.

[..]

Volgens mij betalen mensen in de GGZ sinds dit jaar al een hoop extra. De bezuinigingen in de GGZ zijn hoger dan bij andere onderdelen van de gezondheidszorg, terwijl het relatief minder kosten maakt.

Waarom dan ook geen bijdrage vragen aan mensen met een chronische knieblessure of kanker? Dan staat toch ook het hele land op z'n kop?

Maar goed, ik neem aan dat je alleen tegen mensen bent die met liefdesverdriet naar de psych gaan en dat je indien het duidelijk erger is, het geen probleem is (fobieën, depressies etc).
pi_110282575
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:28 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoezo té hoog? Ten opzichte van wat? Valt er niet op andere gebieden meer winst te behalen?

Bovendien kun je je afvragen of hierin snijden werkelijk iets oplevert, of dat de kosten er aan de andere kant dubbel zo hard op terugkomen.
ten opzichte van het totale budget natuurlijk. als we nu geen moeilijke keuzes gaan maken hebben we over enkele jaren een zeer groot probleem. je kunt je hoofd in het zand steken en denken dat het wel goed komt, maar dit soort problemen gaat meestal niet vanzelf weg.

quote:
Ik geloof niet dat er direct sprake is van een tegenstelling. En zoals gezegd; of dit daadwerkelijk iets op gaat leveren is nog maar de vraag.
Dat weten we beide niet. wat we wel beide weten is dat je een euro maar 1 keer kunt uitgeven.

quote:
Geestelijke gezondheidszorg gaat toch juist over het verbeteren van de kwaliteit van leven? :?
Daar heb ik dus mijn vraagtekens bij. Wat is het effect van al dat geld op de lange termijn geweest?

quote:
Niemand heeft het hier over liefdesverdriet. Wel over zaken als rouwverwerking.
Rouwverwerking is gewoon onderdeel van het leven, als je daar zelf extra hulp bij wil hebben betaal je dat maar lekker zelf.
pi_110282733
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:31 schreef Nyota het volgende:

[..]

Volgens mij betalen mensen in de GGZ sinds dit jaar al een hoop extra. De bezuinigingen in de GGZ zijn hoger dan bij andere onderdelen van de gezondheidszorg, terwijl het relatief minder kosten maakt.
resultaten zijn ook een stuk moeilijker meetbaar als bij reguliere gezondheidzorg

quote:
Waarom dan ook geen bijdrage vragen aan mensen met een chronische knieblessure of kanker? Dan staat toch ook het hele land op z'n kop?
Wees gerust, de eigen bijdragen in de reguliere zorg zullen de komende jaren ook flink stijgen

quote:
Maar goed, ik neem aan dat je alleen tegen mensen bent die met liefdesverdriet naar de psych gaan en dat je indien het duidelijk erger is, het geen probleem is (fobieën, depressies etc).
iedereen is vrij om er heen te gaan, zolang ze een deel zelf betalen.
verder ben ik voor een systeem waarbij de zorg premies stijgen met de leeftijd van mensen, onder het mom van de vervuiler betaalt. Ik vind het idioot dat een 20 jarige evenveel voor een zorgverzekering betaald als iemand die 65 is met een veel hoger risico profiel.
pi_110282804
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:37 schreef Boris_Karloff het volgende:
Rouwverwerking is gewoon onderdeel van het leven, als je daar zelf extra hulp bij wil hebben betaal je dat maar lekker zelf.
Dat geldt ook voor een keelpijntje, een verstuikte enkel, of zware diarree. Dat gebroken been moet je zelf maar spalken en die slagaderlijke bloeding is best te stoppen door er een theedoek strak omheen te wikkelen. Als je daar zonodig hulp bij wil hebben betaal je dat maar lekker zelf.
pi_110282899
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:42 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor een keelpijntje, een verstuikte enkel, of zware diarree. Dat gebroken been moet je zelf maar spalken en die slagaderlijke bloeding is best te stoppen door er een theedoek strak omheen te wikkelen. Als je daar zonodig hulp bij wil hebben betaal je dat maar lekker zelf.
Je hoeft ook niet bij elk keelpijntje of diarree naar de dokter, dat zouden ze ook moeten ontmoedigen door een eigen bijdrage aan de consultatie. Ik heb wat huisartsen in de familie die dat beamen. Mensen die voor het minste meteen naar de arts rennen, terwijl als ze even een dagje wachten het probleem zichzelf in 99% van de gevallen vaak zelf oplost. Vaak liggen daar andere oorzaken aan ten grondslag, bijv eenzaamheid. Maar de huisarts lijkt me niet de aangewezen persoon om die problemen op te lossen.
Maar om hier gebroken benen en slagaderlijke bloedingen bij te betrekken, zucht :')
  vrijdag 13 april 2012 @ 16:57:12 #107
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110283346
quote:

Ik vind dit echt een dieptrieste instelling. Iemand die zijn kind verliest aan een auto-ongeluk moet dat maar gewoon zien als onderdeel van het leven in jouw opvatting. Treurig.
pi_110283373
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:45 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Je hoeft ook niet bij elk keelpijntje of diarree naar de dokter, dat zouden ze ook moeten ontmoedigen door een eigen bijdrage aan de consultatie. Ik heb wat huisartsen in de familie die dat beamen. Mensen die voor het minste meteen naar de arts rennen, terwijl als ze even een dagje wachten het probleem zichzelf in 99% van de gevallen vaak zelf oplost. Vaak liggen daar andere oorzaken aan ten grondslag, bijv eenzaamheid. Maar de huisarts lijkt me niet de aangewezen persoon om die problemen op te lossen.
Wie dan wel? Als psychische behandelingen niet meer worden vergoed, waar moet die persoon dan naartoe?

En het gaat blijkbaar een beetje langs je heen wat ik bedoelde, maar je weet toch ook wel dat rouwverwerking in bepaalde gevallen best zwaar is, zo zwaar dat je het misschien niet alleen kan. Extreem voorbeeld: het verliezen van je kinderen. Het is nogal bot om dat dan maar zelf te moeten betalen, als je met een fysiek probleem dat minder ernstig is wel gewoon gratis behandeling krijgt.
pi_110283943
quote:
15s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:30 schreef Farenji het volgende:
Als je als rijke kakker een verrotte knie hebt doordat je zelf elke keer je lichaam loopt te forceren op het hockeyveld dan wordt de dure operatie uit de zorgverzekering vergoed, maar als je als arme sloeber zwaar in de psychische problemen komt doordat je gemolesteerd bent door een bende bontkraagjes, dan mag je zelf betalen voor de psychische hulp? Fuck you, CVZ.
Appels en peren... :')
Ja, ik generaliseer.
pi_110284016
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 17:17 schreef Northside het volgende:

[..]

Appels en peren... :')
Niks appels en peren. Als het CVZ haar zin krijgt wordt de hockeyknie nog wel gewoon gratis behandeld maar het psychisch trauma niet meer.
pi_110284199
quote:
ten opzichte van het totale budget natuurlijk.
En daar heb ik dus mijn vraagtekens bij. We hebben als maatschappij helemaal niets aan mensen die in de ziektewet belanden en niet geholpen kunnen worden. Dat kost wellicht meer dan dat je een behandeling vergoedt.

quote:
als we nu geen moeilijke keuzes gaan maken hebben we over enkele jaren een zeer groot probleem. je kunt je hoofd in het zand steken en denken dat het wel goed komt, maar dit soort problemen gaat meestal niet vanzelf weg.
Precies, daarom lijkt het me wel zo handig om te begroten wat het gaat kosten en wat het oplevert. En niet als een kip zonder kop hier en daar wat te snijden omdat het nú betekent dat er minder geld uit gaat.

quote:
Daar heb ik dus mijn vraagtekens bij. Wat is het effect van al dat geld op de lange termijn geweest?
Beter functionerende mensen?

quote:
Wat is deze? :')_!!!
pi_110284218
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 april 2012 17:19 schreef Farenji het volgende:
Niks appels en peren. Als het CVZ haar zin krijgt wordt de hockeyknie nog wel gewoon gratis behandeld maar het psychisch trauma niet meer.
Je begrijpt dat lichamelijk en psychisch trauma 2 verschillende dingen zijn? En dat zowel de rijke kakker als de arme sloeber beide lichamelijk letsel vergoed krijgen? En dat zowel de rijke kakker als de arme sloeber eventueel zelf moeten betalen voor psychisch trauma?

Jouw post is echt een schoolvoorbeeld van een kutvergelijking.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 13 april 2012 @ 17:26:29 #113
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_110284299
Dit wist natuurlijk iedereen al..
  vrijdag 13 april 2012 @ 17:31:52 #114
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110284487
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 17:24 schreef Northside het volgende:

[..]

Je begrijpt dat lichamelijk en psychisch trauma 2 verschillende dingen zijn? En dat zowel de rijke kakker als de arme sloeber beide lichamelijk letsel vergoed krijgen? En dat zowel de rijke kakker als de arme sloeber eventueel zelf moeten betalen voor psychisch trauma?

Het gaat erom dat mensen zowel binnen als buiten hun schuld zowel fysieke als psychische schade kunnen oplopen. En dan is het krom dat de hockeyschade wel wordt vergoed, maar rouwschade niet.
pi_110285720
De elite krijgt dadelijk alleen nog zorg zeker. Wat een onzin weer dat een verzekering dat moet bepalen..
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_110286219
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 17:24 schreef Northside het volgende:

[..]

Jouw post is een schoolvoorbeeld van selectief lezen en getuigt van domheid. De rijke kakker kan de behandeling voor zijn hockeyknie makkelijk zelf opbrengen maar krijgt het toch vergoed. Die arme sloeber kan de kosten van behandeling van zijn psychisch trauma niet opbrengen en krijgt het toch niet vergoed.

Ander voorbeeld dan. Jan Modaal heeft een been gebroken tijdens het kitesurfen. Hij krijgt alle behandelingen vergoed vanuit de zorgverzekering. Want tja, dit is toch basiszorg, dat hoef je niet zelf te betalen.

Piet Modaal is ooggetuige van hoe een suicidaaltje door een trein in stukken gescheurd wordt, houdt er een flink trauma aan over maar moet alle hulp zelf betalen, want zijn aandoening is psychisch en "dus" wordt er niets vergoed. Zoek het zelf maar uit.

Eerlijk? Kutvergelijking? Appels en peren?
pi_110287995
Dus als een slachtoffertje van Robert M. z'n trauma verwerkt door zich volledig vol te vreten, dan wordt de therapie niet vergoed maar de driedubbele bypass wel?
  vrijdag 13 april 2012 @ 19:59:57 #118
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110289353
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 april 2012 19:25 schreef ShadyLane het volgende:
Dus als een slachtoffertje van Robert M. z'n trauma verwerkt door zich volledig vol te vreten, dan wordt de therapie niet vergoed maar de driedubbele bypass wel?
_O-
pi_110293774
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:41 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

resultaten zijn ook een stuk moeilijker meetbaar als bij reguliere gezondheidzorg

[..]

Wees gerust, de eigen bijdragen in de reguliere zorg zullen de komende jaren ook flink stijgen

[..]

iedereen is vrij om er heen te gaan, zolang ze een deel zelf betalen.
verder ben ik voor een systeem waarbij de zorg premies stijgen met de leeftijd van mensen, onder het mom van de vervuiler betaalt. Ik vind het idioot dat een 20 jarige evenveel voor een zorgverzekering betaald als iemand die 65 is met een veel hoger risico profiel.
Maar waarom wordt dat onderscheid dan NU al gemaakt? Het is nergens op gebaseerd.

En resultaten zijn er genoeg: het feit dat iemand weer gewoon aan het werk kan, is sowieso al winst hè?

Verder een beetje flauw om te zeggen de vervuiler betaald. Alsof je er om vraagt om kanker of een psychische aandoening te krijgen. Of ben je meer van survival of the fittest?

Eigenlijk heb ik liever dat iedereen die ongezond eet, rookt en drinkt meer gaan betalen ipv mensen die in hun jeugd een trauma hebben opgelopen (als vb) en daarvoor hulp zoeken.
  vrijdag 13 april 2012 @ 21:27:54 #120
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_110294081
" Eigenlijk heb ik liever dat iedereen die ongezond eet, rookt en drinkt meer gaan betalen ipv mensen die in hun jeugd een trauma hebben opgelopen (als vb) en daarvoor hulp zoeken. "

En dus meer betalen voor iets wat niets kost? Immers geen zorg = geen kosten??
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:14:47 #121
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110296762
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:17 schreef Netsplitter het volgende:
Dan gaan een hoop mensen die wel kunnen functioneren in de maatschappij het niet meer kunnen en afglijden naar de onderkant.
Nee, dat kunnen ze dus niet.
Verder is het een kwestie van aanbod creert de vraag. Bij elke vraag over hoeveel het kost krijg je als antwoord: ach, het wordt toch vergoed. Dat is de oorzaak van alle ellende geweest in de zorg. Idiote tarieven voor simpele ingrepen omdat niemand het zelf voelde.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_110296955
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 21:27 schreef Life2.0 het volgende:
" Eigenlijk heb ik liever dat iedereen die ongezond eet, rookt en drinkt meer gaan betalen ipv mensen die in hun jeugd een trauma hebben opgelopen (als vb) en daarvoor hulp zoeken. "

En dus meer betalen voor iets wat niets kost? Immers geen zorg = geen kosten??
? Misschien komt t door mijn lange dag, maar ik vat je even niet?
pi_110297553
Waar is de solidariteit gebleven? Dat college neemt die stelling in om maar één reden: hun zakken beter te kunnen vullen.
Dit is het zoveelste bewijs dat markt niet in de zorg thuishoort. Deze mensen willen anderen aan hun lot overlaten, dat heeft niets met zorg te maken.
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:32:37 #124
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110297652
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Waar is de solidariteit gebleven? Dat college neemt die stelling in om maar één reden: hun zakken beter te kunnen vullen.
Dit is het zoveelste bewijs dat markt niet in de zorg thuishoort. Deze mensen willen anderen aan hun lot overlaten, dat heeft niets met zorg te maken.
Of gewoon eens kritisch kijken naar de alsmaar groeiende vraag naar softe zorg.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_110297703
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:18 schreef Nyota het volgende:

[..]

? Misschien komt t door mijn lange dag, maar ik vat je even niet?
Dat als je rookt en/of drinkt je eerder dood bent.
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:35:20 #126
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_110297787
@nyota

Roken, drinken of ongezond eten kost de maatschappij geen geld. Maar je wilt dat deze mensen wel meer betalen?
pi_110297912
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:32 schreef eriksd het volgende:

[..]

Of gewoon eens kritisch kijken naar de alsmaar groeiende vraag naar softe zorg.
oh groeit ie? Of wilden vroeger verzekeraars gewoon niet op de stoel van de behandelaar gaan zitten en kreeg je bepaalde dingen vanzelfsprekend vergoed?
pi_110297991
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:35 schreef Life2.0 het volgende:
@nyota

Roken, drinken of ongezond eten kost de maatschappij geen geld. Maar je wilt dat deze mensen wel meer betalen?
Nee, kost dat geen geld? Iets met meer risico op ziektes en chronische aandoeningen? En dus meer gebruik van de gezondheidszorg.

Dus, hup, betalen. Net zo logisch als misbruikte kinderen als ze later last blijken te hebben van hun trauma op volwassen leeftijd meer te laten betalen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:39:36 #129
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110297996
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

oh groeit ie? Of wilden vroeger verzekeraars gewoon niet op de stoel van de behandelaar gaan zitten en kreeg je bepaalde dingen vanzelfsprekend vergoed?
Dat was inderdaad heel vanzelfsprekend. Alles was vanzelfsprekend. En kijk waar we nu zitten.
Ben blij dat er nog mensen zijn die gewoon eens "nee" kunnen zeggen.
Bis bis bis
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:41:18 #130
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110298085
Dus als je 20 jaar geleden een PTSS opgelopen hebt dan moet je de veroorzaker nog maar even aan de mouw trekken om de psychologische hulp vergoed te krijgen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:42:49 #131
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110298166
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:39 schreef Nyota het volgende:

[..]

Nee, kost dat geen geld? Iets met meer risico op ziektes en chronische aandoeningen? En dus meer gebruik van de gezondheidszorg.

Dus, hup, betalen. Net zo logisch als misbruikte kinderen als ze later last blijken te hebben van hun trauma op volwassen leeftijd meer te laten betalen.
Onderzoek is eenduidig: rokers en dikke mensen leveren de samenleving geld op. Waarom? Door accijns en vroegere sterfte. De inkomsten en bespaarde uitgaven zijn veel hoger dan de kosten voor de gezondheidszorg. Die paar medische behandelingen wegen vaak niet op tegen twintig jaar bespaarde AOW-uitkeringen en bespaarde ouderenzorg.
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:47:15 #132
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110298400
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:41 schreef Leandra het volgende:
Dus als je 20 jaar geleden een PTSS opgelopen hebt dan moet je de veroorzaker nog maar even aan de mouw trekken om de psychologische hulp vergoed te krijgen?
Misschien dachten 20 jaar geleden minder mensen dat ze wat hadden? Of gaan we nog een discussie voeren over de zorgindustrie die ontploft is de afgelopen 10 - 15 jaar?
Bis bis bis
pi_110298416
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:39 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat was inderdaad heel vanzelfsprekend. Alles was vanzelfsprekend. En kijk waar we nu zitten.
Waar we nu zitten? Hoe bedoel je?
pi_110298470
Nee, da's waar. Laten we de psychische zorg dan ook maar laten, zijn die mensen ook eerder dood en dat scheelt ook weer.

Nou, vooruit, laten we de mensen die kanker hebben wat meer laten betalen. Net zo makkelijk.
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:49:58 #135
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_110298518
"Nee, kost dat geen geld? Iets met meer risico op ziektes en chronische aandoeningen? En dus meer gebruik van de gezondheidszorg.

Dus, hup, betalen. Net zo logisch als misbruikte kinderen als ze later last blijken te hebben van hun trauma op volwassen leeftijd meer te laten betalen. "

Risico is gratis :) .
Volgens jouw logica moet ik 3 ton per jaar gaan betalen; ik doe aan 3 verschillende risicosporten, ben motorrijder, rook, houd wel van doorrijden, ben niet voorzichtig met scherpe voorwerpen en als ik mijzelf buitensluit klim ik via een slaapkamerraam naar binnen ipv een raam in te tikken.

Mijn huisarts heb ik in mijn leven twee keer gezien ;)
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:50:48 #136
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110298569
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Waar we nu zitten? Hoe bedoel je?
De fantastische financiele vooruitzichten in de zorgsector.
Bis bis bis
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:51:16 #137
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_110298595
"Die paar medische behandelingen wegen vaak niet op tegen twintig jaar bespaarde AOW-uitkeringen en bespaarde ouderenzorg. "

Dus iedereen valt op zn 50e al dood neer? :D
pi_110298626
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:50 schreef eriksd het volgende:

[..]

En dat komt door de GGZ?
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:52:44 #139
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_110298663
Schizofrenie is wel heel ruim he....
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_110298667
quote:

[..]

Ja, dan moet je nodig gaan privatiseren...
  vrijdag 13 april 2012 @ 22:55:48 #141
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110298792
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ja, dan moet je nodig gaan privatiseren...
Privatiseren? Staatsziekenhuizen met alleen het strikt noodzakelijke, de rest regel je maar aanvullend. En dan krijg je dus inderdaad vooraf een beoordeling of het uberhaupt nodig is. Zorg is een noodzaak, geen sociale bedoening.
Bis bis bis
pi_110299123
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:55 schreef eriksd het volgende:

[..]

Privatiseren? Staatsziekenhuizen met alleen het strikt noodzakelijke, de rest regel je maar aanvullend. En dan krijg je dus inderdaad vooraf een beoordeling of het uberhaupt nodig is. Zorg is een noodzaak, geen sociale bedoening.
En jij denkt dat je minder premie gaat betalen ofzoiets, als de zorg volkomen verschraalt?
  vrijdag 13 april 2012 @ 23:12:30 #143
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110299634
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 23:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

En jij denkt dat je minder premie gaat betalen ofzoiets, als de zorg volkomen verschraalt?
Nee, ik verwacht dat het eigen risico ook met een verschraling gaat stijgen naar ongeveer 1500. Er komt een hele generatie aan die tegen de eerste echte zorgvragen aan gaat lopen.

Maar blijf lekker dromen over "nee is geen optie".
Bis bis bis
pi_110299820
quote:

[..]

Ik denk dat de winstprognose bij de zorgverzekeringsmaffia geregeld voor aardig wat knallende champagnekurken zorgt...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  vrijdag 13 april 2012 @ 23:18:22 #145
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110299915
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2012 23:16 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik denk dat de winstprognose bij de zorgverzekeringsmaffia geregeld voor aardig wat knallende champagnekurken zorgt...
Uhu, nadat de overheid er tientallen miljarden inpompt. Afschaffen die marktwerking, soms moet je ook concluderen dat het niet werkt.
Bis bis bis
pi_110300311
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:49 schreef Life2.0 het volgende:
"Nee, kost dat geen geld? Iets met meer risico op ziektes en chronische aandoeningen? En dus meer gebruik van de gezondheidszorg.

Dus, hup, betalen. Net zo logisch als misbruikte kinderen als ze later last blijken te hebben van hun trauma op volwassen leeftijd meer te laten betalen. "

Risico is gratis :) .
Volgens jouw logica moet ik 3 ton per jaar gaan betalen; ik doe aan 3 verschillende risicosporten, ben motorrijder, rook, houd wel van doorrijden, ben niet voorzichtig met scherpe voorwerpen en als ik mijzelf buitensluit klim ik via een slaapkamerraam naar binnen ipv een raam in te tikken.

Mijn huisarts heb ik in mijn leven twee keer gezien ;)
En dat betalen sommige mensen in de ggz nu relatief tov hun inkomen nu bijna ook.

Het gaat om het debiele onderscheid psychisch fysiek.
  vrijdag 13 april 2012 @ 23:27:06 #147
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110300333
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:51 schreef Life2.0 het volgende:
"Die paar medische behandelingen wegen vaak niet op tegen twintig jaar bespaarde AOW-uitkeringen en bespaarde ouderenzorg. "

Dus iedereen valt op zn 50e al dood neer? :D
Dat is jouw foutieve deductieve redenering. Simpel gezegd: vroege sterfte compenseert de kosten voor medische behandelingen gedurende het leven. Googel er maar eens naar, scheelt miljarden.
pi_110300391
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:36 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat is het idee achter een verzekering.
  vrijdag 13 april 2012 @ 23:46:45 #149
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_110301282
Psychische zorg is moeilijk af te bakenen, want wanneer is iemand 'genezen"?
Soms kan iets jarenlang doorwerken, ben je niet zomaar eventjes weer vrolijk na een enorm trauma.

Aan de andere kant, ik ken iemand die al 28 jaar bij een psycholoog loopt, steeds weer even aan het werk gaat, voor een paar maanden weer voor de klas staat en het dan niet meer aankan en weer terugvalt.
Het kan misschien ook zo zijn dat zijn beroep als jong volwassene erg leuk leek maar dat het hem eigenlijk veel te zwaar is.
Moeten we dan maar aanmodderen met iemand die eigenlijk niet geschikt is voor dat werk of mogen we dan zeggen dat ie maar eens een ander beroep moet proberen?
Wie weet is bloemperkjes schoffelen wel veel geschikter voor hem omdat ie dan minder stress heeft.
:P
  zaterdag 14 april 2012 @ 01:11:22 #150
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_110304245
Verschrikkelijk waardeloos idee.
Die mensen zijn totaal niet objectief.

Laat het diagnosticeren maar aan de psychiater over.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  zaterdag 14 april 2012 @ 01:53:32 #151
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_110305177
Er zitten een hoop hypochonders tussen hoor, echt wat ik hier allemaal over de vloer krijg. Grotendeels natuurlijk een welvaartsziekte, teveel vrije tijd en mensen maken elkaar soms letterlijk "gek".

Schop onder het hol is meestal het beste medicijn.
pi_110306694
Wat krijg jij dan allemaal over de vloer?
  zaterdag 14 april 2012 @ 09:55:04 #153
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110307879
tering wat een stelletje randdebielen daar... we kunnen het beroep vn psychiater en psycholoog nu ook wel op de vuilnishoop gooien
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 14 april 2012 @ 09:57:08 #154
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110307901
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 april 2012 09:55 schreef Re het volgende:
tering wat een stelletje randdebielen daar... we kunnen het beroep vn psychiater en psycholoog nu ook wel op de vuilnishoop gooien
Was dat al niet op de vuilnishoop ten tijde van het schrijven van het eerste DSM boek?
Toen zei men ook vast 'de farmaceut wordt de nieuwe psychiater' ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_110307928
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 09:57 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Was dat al niet op de vuilnishoop ten tijde van het schrijven van het eerste DSM boek?
Dat is wel voor de helft ongeveer zo.
  zaterdag 14 april 2012 @ 10:07:15 #156
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110308047
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 09:57 schreef Maanvis het volgende:

[..]

grootste probleem is dat nu economen gaan beslissen of je ziek bent of niet... ik weet niet of iemand daar bij stilstaat en daar moet je eens goed over nadenken.
  zaterdag 14 april 2012 @ 10:12:49 #157
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110308123
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 april 2012 10:07 schreef Re het volgende:

[..]

grootste probleem is dat nu economen gaan beslissen of je ziek bent of niet... ik weet niet of iemand daar bij stilstaat en daar moet je eens goed over nadenken.
de gedachtengang dat je pas ziek bent als je behandeling vergoed wordt is ook wel een beetje overtrokken vind ik.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zaterdag 14 april 2012 @ 10:16:54 #158
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110308195
ach, iemand die zijn enkel breekt is ook niet ziek, daar kun je makkelijk mee werken
  zaterdag 14 april 2012 @ 10:18:41 #159
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110308222
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 april 2012 10:16 schreef Re het volgende:
ach, iemand die zijn enkel breekt is ook niet ziek, daar kun je makkelijk mee werken
daar is idd aangepast werk voor te vinden (kantoorwerk kan dan gewoon, heb ik zien gebeuren).
Een gedicht over Maanvis
  zaterdag 14 april 2012 @ 10:40:29 #160
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_110308596
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 01:53 schreef Klummie het volgende:
Er zitten een hoop hypochonders tussen hoor, echt wat ik hier allemaal over de vloer krijg. Grotendeels natuurlijk een welvaartsziekte, teveel vrije tijd en mensen maken elkaar soms letterlijk "gek".

Schop onder het hol is meestal het beste medicijn.
Veel mensen zijn ook niet geschikt voor het beroep dat ze hebben gekozen.Als je niet stressbestendig bent, niet tegen kinderen op kunt zou je jezelf eens moeten afvragen of je wel op de juiste plek zit als leerkracht. Zeker in deze tijd waar er veel meer bij komt kijken dan alleen droge lesstof aanbieden.

Ja kan natuurlijk ook op je werkplek blijven zitten, jezelf om het half jaar ziek melden en weer verder als arbeidsgehandicapte.
Maar daar zijn de kinderen de dupe van die elke keer een vervanger krijgen.

Sommige mensen moeten beter een andere baan zoeken, scheelt heel wat psychische gezondheidszorg.
pi_110308799
De verzekering wil niet alleen de nieuwe psychiater worden, die wil het complete ziekenhuis overnemen :')
pi_110308816
Beste advies ooit voor mensen die constant naar de zielenknijper rennen:

"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_110325958
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 april 2012 10:40 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Veel mensen zijn ook niet geschikt voor het beroep dat ze hebben gekozen.Als je niet stressbestendig bent, niet tegen kinderen op kunt zou je jezelf eens moeten afvragen of je wel op de juiste plek zit als leerkracht. Zeker in deze tijd waar er veel meer bij komt kijken dan alleen droge lesstof aanbieden.

Ja kan natuurlijk ook op je werkplek blijven zitten, jezelf om het half jaar ziek melden en weer verder als arbeidsgehandicapte.
Maar daar zijn de kinderen de dupe van die elke keer een vervanger krijgen.

Sommige mensen moeten beter een andere baan zoeken, scheelt heel wat psychische gezondheidszorg.
Das wel waar: die laten zich te veel leiden door de mening en waardes van anderen.

Maar als je dat doet, komt dat ergens vandaan... Dan kan je wel gewoon even van baan veranderen, maar de kans is groot dat een groot deel later alsnog vastloopt als de oorzaak van die gedachten niet wordt aangepakt.
  zaterdag 14 april 2012 @ 21:01:17 #164
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_110326347
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2012 10:50 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[ afbeelding ]
Weer iemand die duidelijk geen idee heeft waar hij het over heeft.
Je kiest er echt niet zelf voor om zulke ernstige psychische en/of lichamelijke problemen te hebben, dat het lastig wordt om te werken.

Die luie aso's die helemaal niks mankeren, maar toch weigeren te werken, díe moet je juist aanpakken.
  Forum Admin zondag 15 april 2012 @ 06:09:16 #165
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_110340699
Ik geloofde er niet in. In een big conspiracy om ons leeg te zuigen.

Nog steeds niet, maar ik zie wel in dat we met babystapjes die kant op gaan. Een verzekeraar moet doen wat ze zeggen te doen. Verzekeren, en verdomme geen diagnoses goed/afkeuren omdat het een euro teveel kost, ga in plaats daarvan maar achter die halfbakken psychiaters aan die iedereen een stoornis-label opplakken. Tegenwoordig heb je borderline als je een keer een nare bui hebt, als je wil kan je volgende week al aan peperdure(geestdodende)medicatie zitten, en daar zit het hem nou net.

Al die blagen die ''ADHD'' hebben en aan de ritalin zitten, ouderen die eigenlijk niet willen leven maar in leven gehouden worden door peperdure medicijnen, managers in de zorg die 9/10 keer niet aanwezig zijn, het sluiten van regionale ziekenhuizen, ouderen laten betalen voor fucking PLEEpapier?! Is dat nou het solidaire Nederlandse zorgstelsel? Om te KOTSEN is het en de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn wens ik met liefde een ernstige pyschose met alle ellende van dien toe.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 15 april 2012 @ 08:09:03 #166
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_110340903
De GGZ is al aardig verneukt door de zorgverzekeraars, dit kan er best nog bij.

Totaal niet meer serieus te nemen.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
  zondag 15 april 2012 @ 08:10:35 #167
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_110340905
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2012 10:50 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[ afbeelding ]
Ik verwed mn leven erom dat ik je door 3 muren heen ros.

Maar ik ben soms een beetje verdrietig :@
  zondag 15 april 2012 @ 08:14:13 #168
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_110340920
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:39 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je snapt hopelijk dat juist door het handelen van verzekeraars het aantal diagnoses omhoog schiet?
pi_110389641
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:33 schreef Farenji het volgende:
Ander voorbeeld dan. Jan Modaal heeft een been gebroken tijdens het kitesurfen. Hij krijgt alle behandelingen vergoed vanuit de zorgverzekering. Want tja, dit is toch basiszorg, dat hoef je niet zelf te betalen.

Piet Modaal is ooggetuige van hoe een suicidaaltje door een trein in stukken gescheurd wordt, houdt er een flink trauma aan over maar moet alle hulp zelf betalen, want zijn aandoening is psychisch en "dus" wordt er niets vergoed. Zoek het zelf maar uit.

Eerlijk? Kutvergelijking? Appels en peren?
Ja, goede vergelijking. Alleen is het niet zo dat psychische aandoeningen helemaal niet meer vergoed worden in een eventuele 'nieuwe' situatie.
Ja, ik generaliseer.
pi_110389756
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2012 21:22 schreef Nyota het volgende:

Eigenlijk heb ik liever dat iedereen die ongezond eet, rookt en drinkt meer gaan betalen ipv mensen die in hun jeugd een trauma hebben opgelopen (als vb) en daarvoor hulp zoeken.
mensen met ongezonde levensstijlen zijn goedkoper voor de zorg!!!!
  maandag 16 april 2012 @ 11:56:51 #171
116015 SicSicSics
pi_110389769
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 11:52 schreef Northside het volgende:
Ja, goede vergelijking. Alleen is het niet zo dat psychische aandoeningen helemaal niet meer vergoed worden in een eventuele 'nieuwe' situatie.
Bij mijn weten is slachtofferhulp gewoon gratis! ^O^
Fine, fuck you then!
pi_110389787
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 11:56 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Que?
  maandag 16 april 2012 @ 11:58:51 #173
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110389839
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 11:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Que?
hij probeert lollig te zijn in een serieus topic...
pi_110389861
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 11:56 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

De zon komt op voor niets en de lucht die je inademt is nog steeds gratis.
Voor de rest is niets gratis, slachtofferhulp ook niet, dat betalen we gewoon met zijn allen.
  maandag 16 april 2012 @ 12:00:01 #175
116015 SicSicSics
pi_110389877
quote:
3s.gif Op maandag 16 april 2012 11:58 schreef Re het volgende:
hij probeert lollig te zijn in een serieus topic...
Absoluut niet. Ik ben bloed serieus!
Fine, fuck you then!
  maandag 16 april 2012 @ 12:01:10 #176
116015 SicSicSics
pi_110389905
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 11:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Voor de rest is niets gratis, slachtofferhulp ook niet, dat betalen we gewoon met zijn allen.
Maar het is, voor diegene die er gebruik van wil maken, kostenloos. Dat bedoelde ik.

Als je iemand voor de trein ziet springen mag je ze volgens mij gewoon bellen. Of vergis ik mij hier?
Fine, fuck you then!
pi_110389980
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 12:01 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Maar het is, voor diegene die er gebruik van wil maken, kostenloos. Dat bedoelde ik.

Als je iemand voor de trein ziet springen mag je ze volgens mij gewoon bellen. Of vergis ik mij hier?
Een klein beetje maar.
  maandag 16 april 2012 @ 12:05:07 #178
116015 SicSicSics
pi_110390016
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 12:03 schreef Xa1pt het volgende:
Een klein beetje maar.
Want, je moet ze betalen? Of je mag ze niet bellen?

Er worden in dit topic vele 'schrijnende gevallen' bedacht die door deze adviezen misschien wel zouden moeten stikken, maar ik heb er volgens mij nog geeneen voorbij zien komen waar dat ook het geval bij was.

Ja, misschien iemand met een jeugd trauma, als dat geen depressie opleverd.
Fine, fuck you then!
  maandag 16 april 2012 @ 12:07:30 #179
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_110390102
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 11:59 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

de maatschappelijke kosten van onbehandelde geestelijke problematiek ook.
  maandag 16 april 2012 @ 12:08:53 #180
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110390155
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2012 12:07 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

de maatschappelijke kosten van onbehandelde geestelijke problematiek ook.
genoeg potentiele tristannetjes die dan boven komen drijven
  maandag 16 april 2012 @ 12:11:09 #181
116015 SicSicSics
pi_110390222
quote:
3s.gif Op maandag 16 april 2012 12:08 schreef Re het volgende:
Ja precies, want die werd behandeld voor schizofrenie en dat wordt inderdaad niet meer... ow... Wel vergoed! ;)

Dat bedoel ik nou, niet omdat ik grappig wil doen, maar er komt hier heel veel drama langs die eigenlijk behalve voortijdig, ook nog eens gewoon verkeerd is!
Fine, fuck you then!
  maandag 16 april 2012 @ 12:21:24 #182
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110390536
quote:
3s.gif Op maandag 16 april 2012 12:08 schreef Re het volgende:

[..]

quote:
Nederlanders die in psychische problemen komen door hun werk, huwelijksproblemen of het overlijden van een naaste
Hoeveel tristannetjes zullen er jaarlijks uit deze groep naar boven komen drijven, verwacht je?
Een gedicht over Maanvis
pi_110390690
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 12:11 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Dat bedoel ik nou, niet omdat ik grappig wil doen, maar er komt hier heel veel drama langs die eigenlijk behalve voortijdig, ook nog eens gewoon verkeerd is!
Precies, en daarom moet de GGZ dat beoordelen.
  maandag 16 april 2012 @ 12:29:16 #184
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110390813
quote:
9s.gif Op maandag 16 april 2012 12:25 schreef Specularium het volgende:

[..]

Precies, en daarom moet de GGZ dat beoordelen.
Dat doen ze toch ook? Alleen de verzekeraar beoordeelt of dat vergoed wordt ;).
Da's iig niet slechter dan hoe het nu gaat, dat een stel medicijnenfabrikanten richtlijnen opstelt die bepalen of je ziek bent. In de normale wereld beoordeelt de fabrikant van paracetamol toch ook niet of je koorts hebt?
Een gedicht over Maanvis
pi_110390843
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:55 schreef nikk het volgende:

[..]

Laat een huisarts dit lekker bepalen. Dat hoeven jij en zorgverzekeraars niet te doen.
pi_110390851
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:05 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Want, je moet ze betalen? Of je mag ze niet bellen?
http://www.slachtofferhulp.nl/

quote:
Er worden in dit topic vele 'schrijnende gevallen' bedacht die door deze adviezen misschien wel zouden moeten stikken, maar ik heb er volgens mij nog geeneen voorbij zien komen waar dat ook het geval bij was.

Ja, misschien iemand met een jeugd trauma, als dat geen depressie opleverd.
Daar ga je al.
  maandag 16 april 2012 @ 12:34:25 #187
116015 SicSicSics
pi_110390957
quote:
Bent u getuige van een ongeval... Onze hulp is gratis... :? Wat wil je nou vertellen?

quote:
Daar ga je al.
Even googlen leverde mij op dat een jeugdtrauma een geval van PTSS is en dus volledig wordt vergoed? Dus, nee, daar ga ik toch nog niet.
Fine, fuck you then!
  maandag 16 april 2012 @ 12:34:36 #188
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110390963
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:30 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Laat een huisarts dit lekker bepalen. Dat hoeven jij en zorgverzekeraars niet te doen.
Kerel ik weet niet of je weet hoe het werkt, maar het is niet voor niets dat de premies van 80 euro naar 130 euro per maand zijn gegaan. Als elke arts zelf maar mag bepalen of zijn behandelingen vergoed worden dan zullen ze ALTIJD laten vergoeden, aangezien als het NIET vergoed wordt de helft van de klandizie afhaakt en dat merkt ie dan DIRECT in z'n boterham.
Een gedicht over Maanvis
pi_110391066
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:34 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Kerel ik weet niet of je weet hoe het werkt, maar het is niet voor niets dat de premies van 80 euro naar 130 euro per maand zijn gegaan. Als elke arts zelf maar mag bepalen of zijn behandelingen vergoed worden dan zullen ze ALTIJD laten vergoeden, aangezien als het NIET vergoed wordt de helft van de klandizie afhaakt en dat merkt ie dan DIRECT in z'n boterham.
Je kunt erop gerust zijn dat, mochten er geen veranderingen in de zorg komen, die 130 euro ook nog wel over de kop gaat in de komende 10 jaar.
  maandag 16 april 2012 @ 12:40:01 #190
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110391123
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:38 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Je kunt erop gerust zijn dat, mochten er geen veranderingen in de zorg komen, die 130 euro ook nog wel over de kop gaat in de komende 10 jaar.
Ik zit er iig niet op te wachten om het liefdesverdriet van m'n buurman te betalen. Ik kan het nu al amper opbrengen. Heb een tyfus hoog eigen risico afgesloten omdat het anders niet meer te betalen is.
Een gedicht over Maanvis
pi_110391187
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:34 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Bent u getuige van een ongeval... Onze hulp is gratis... :? Wat wil je nou vertellen?
Wat de doelgroep van slachtofferhulp is.

quote:
Even googlen leverde mij op dat een jeugdtrauma een geval van PTSS is en dus volledig wordt vergoed? Dus, nee, daar ga ik toch nog niet.
En als dat niet onder PTSS valt kom je niet in aanmerking voor een vergoeding.
pi_110391273
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:34 schreef Maanvis het volgende:

[..]

En je denkt serieus dat wanneer een deel van bijvoorbeeld het algemeen maatschappelijk werk niet meer vergoed wordt door de verzekeraar, dit invloed zal hebben op de hoogte van je premie? :')_!
  maandag 16 april 2012 @ 12:46:52 #193
116015 SicSicSics
pi_110391347
quote:
Slachtofferhulp Nederland helpt na een misdrijf, verkeersongeluk of calamiteit. Bent u slachtoffer, getuige of nabestaande? Wij ondersteunen u op juridisch, praktisch of emotioneel gebied. Onze hulp is altijd gratis en in de buurt.
Of is een treinongeluk geen verkeersongeluk? Dat kan natuurlijk ook nog? :?

Als dat niet onder PTSS valt heb je dus geen jeugdtrauma? Misschien. Betekend niet dat je het niet moeilijk kunt hebben, maar kennelijk is het nu zo geregel dat je daar geen vergoeding voor krijgt. Kun je twee dingen doen, de wet aanpassen of strenger controleren of de basis vergoeding daar niet voor misbruikt wordt.

Die beslissing is nog niet gevallen.
Fine, fuck you then!
pi_110391425
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik zit er iig niet op te wachten om het liefdesverdriet van m'n buurman te betalen. Ik kan het nu al amper opbrengen. Heb een tyfus hoog eigen risico afgesloten omdat het anders niet meer te betalen is.
Ben het niet volledig oneens met je hoor. Ik zie het ook om me heen. Mensen die bij psychiaters lopen en aan de medicatie zitten omdat ze gediagnosticeerd zijn met een aandoening. Slecht dat ze zich voelen en dat komt dan weer niet omdat ze hele nachten op zijn, elke bier drinken, roken, dagelijks blowen, geen dagbesteding hebben, amper de deur uitkomen en zich de tyfus vreten aan antidepressiva.
Ik heb gelukkig geen psychische aandoening, maar als ik zo zou leven zou ik ook niet meer kunnen functioneren en me ook elke dag beroerd voelen.
Maar dan nog vind ik het een heel griezelig idee dat een zorgverzekeraar op de stoel van een arts gaat zitten. Artsen en specialisten zouden hier het laatste woord in moeten hebben. Het systeem zou zo ingericht moeten worden dat dit wel zou kunnen werken, zonder dat deze artsen alleen maar naar eigen portemonnee zou kijken.
  maandag 16 april 2012 @ 13:01:52 #195
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110391797
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

En je denkt serieus dat wanneer een deel van bijvoorbeeld het algemeen maatschappelijk werk niet meer vergoed wordt door de verzekeraar, dit invloed zal hebben op de hoogte van je premie? :')_!
het voorkomt iig dat ie nog verder stijgt.
Een gedicht over Maanvis
  maandag 16 april 2012 @ 13:06:05 #196
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110391950
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:49 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Ben het niet volledig oneens met je hoor. Ik zie het ook om me heen. Mensen die bij psychiaters lopen en aan de medicatie zitten omdat ze gediagnosticeerd zijn met een aandoening. Slecht dat ze zich voelen en dat komt dan weer niet omdat ze hele nachten op zijn, elke bier drinken, roken, dagelijks blowen, geen dagbesteding hebben, amper de deur uitkomen en zich de tyfus vreten aan antidepressiva.
Ik heb gelukkig geen psychische aandoening, maar als ik zo zou leven zou ik ook niet meer kunnen functioneren en me ook elke dag beroerd voelen.
Maar dan nog vind ik het een heel griezelig idee dat een zorgverzekeraar op de stoel van een arts gaat zitten. Artsen en specialisten zouden hier het laatste woord in moeten hebben. Het systeem zou zo ingericht moeten worden dat dit wel zou kunnen werken, zonder dat deze artsen alleen maar naar eigen portemonnee zou kijken.
wat een ad hominems zeg :')
pi_110392035
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:01 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Bron?
pi_110392231
quote:
3s.gif Op maandag 16 april 2012 13:06 schreef Re het volgende:

[..]

wat een ad hominems zeg :')
Je mag het oneens met me zijn, maar kom dan met wat meer dan een denigrerende smiley en een mode woord. Beetje jammer dit.
pi_110394209
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:01 schreef Maanvis het volgende:
In theorie. In de praktijk ben ik bang dat eventuele besparingen gebruikt worden om de winstcijfers van de verzekeraars op te poetsen.
Ja, ik generaliseer.
  maandag 16 april 2012 @ 13:57:21 #200
116015 SicSicSics
pi_110394288
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:55 schreef Northside het volgende:
In theorie. In de praktijk ben ik bang dat eventuele besparingen gebruikt worden om de winstcijfers van de verzekeraars op te poetsen.
Wat op zich ook hun goed recht is?.. :D
Fine, fuck you then!
  maandag 16 april 2012 @ 13:59:11 #201
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110394380
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:55 schreef Northside het volgende:

[..]

dan stappen mensen vanzelf over naar een goedkopere zorgverzekeraar. net zoals bij VGZ gebeurd is (daar zijn nu een hoop klanten weg).
Een gedicht over Maanvis
  maandag 16 april 2012 @ 14:19:09 #202
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110395185
Op de site van het CVZ ben ik het volgende document tegen gekomen dat een beetje ingaat op de argumentatie om de 'codes' op de declaratie te vermelden.
http://cvz.nl/binaries/co(...)dige-ggz-1e-deel.pdf
Ik zou zeggen lees het eens door, dan begrijp je de argumentatie van CVZ wat beter :).
Een gedicht over Maanvis
pi_110395246
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 13:57 schreef SicSicSics het volgende:
Wat op zich ook hun goed recht is?.. :D
Ja, maar de conclusie is dus niet per definitie dat de premies omlaag gaan (of minder hard stijgen) als de uitgaven van verzekeraars dalen.
Ja, ik generaliseer.
pi_110395416
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:59 schreef Maanvis het volgende:
dan stappen mensen vanzelf over naar een goedkopere zorgverzekeraar. net zoals bij VGZ gebeurd is (daar zijn nu een hoop klanten weg).
Ik geloof sinds een paar jaar niet meer zo in marktwerking. Mooi in theorie, in de praktijk zie je er als klant niet veel van terug. :)
Ja, ik generaliseer.
  maandag 16 april 2012 @ 14:46:31 #205
116015 SicSicSics
pi_110396224
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:20 schreef Northside het volgende:
Ja, maar de conclusie is dus niet per definitie dat de premies omlaag gaan (of minder hard stijgen) als de uitgaven van verzekeraars dalen.
Dat klopt! Maar er zit er altijd wel eentje tussen die het wel doet.
Fine, fuck you then!
pi_110397564
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 14:46 schreef SicSicSics het volgende:
Dat klopt! Maar er zit er altijd wel eentje tussen die het wel doet.
Ik ben een pessimist. :P
Ja, ik generaliseer.
pi_110401465
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:19 schreef Maanvis het volgende:
Op de site van het CVZ ben ik het volgende document tegen gekomen dat een beetje ingaat op de argumentatie om de 'codes' op de declaratie te vermelden.
http://cvz.nl/binaries/co(...)dige-ggz-1e-deel.pdf
Ik zou zeggen lees het eens door, dan begrijp je de argumentatie van CVZ wat beter :).
Ondanks dat ik niet blij ben met dat mijn verzekeraar 'mijn code' krijgt, kan ik dat ook wel begrijpen.

Het is meer de andere 'argumenten' in het document om bepaalde aandoeningen te schrappen die nogal wat simplistisch lijken (zoals ook wordt geschreven in verschillende brieven als reactie op het rapport).
pi_110401474
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dit dus. Een commercieel bedrijf met een winstoogmerk de bepalende macht geven in een markt gebaseerd op een eerste levensbehoefte, waar iedere Nederlander ook nog eens bij wet verplicht wordt om aan deel te nemen.

Iedereen snapt toch hopelijk wel dat dit uitbuiting tot gevolg heeft he? En kom niet aan met je marktwering, want daar is in dit vastgeroeste en verplichte systeem totaal geen sprake van. Iig niet van de kant van de verzekeraars (ziekenhuizen, mss ander verhaal, zie Duitsland).

Misdadig.
"Pools are perfect for holding water"
pi_110401538
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:59 schreef Maanvis het volgende:

[..]

want de 4 grote verzekeraars zitten niet geregeld samen aan tafel om afspraken te maken over vergoedingen en winstmarges? Ow wacht...
pi_110401604
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:25 schreef Northside het volgende:

[..]

Ik geloof sinds een paar jaar niet meer zo in marktwerking. Mooi in theorie, in de praktijk zie je er als klant niet veel van terug. :)
in een compleet vrije markt, misschien.. maar die is er dan volgens mij nog nooit echt geweest.

daar is in ieder geval sowieso geen sprake van als men verplicht wordt tot afname van het product.
pi_110401660
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 april 2012 10:07 schreef Re het volgende:

[..]

dit dus. de discussie gaat in dit topic voornamelijk over welke psychische aandoening wel of niet vergoed wordt. terwijl de discussie zou moeten gaan of het een gewilde ontwikkeling is als we mensen die vanuit een winstoogmerk denken, gaan laten beslissen over de (kwaliteit van) zorg.
pi_110401918
quote:

[..]

Heb je gedacht aan de situaties waarbij iemands liefdesverdriet wordt verdoezeld door extreme jaloezie en agressie richting de ex-partner en de kinderen? Je hebt liefdesverdriet zoals we dat kennen bij pubers en je hebt "liefdesverdriet" van een geweldige pijn die iemand kan oplopen na het stuklopen van een lange relatie.

Hoeveel nieuwsberichten moeten er komen van doorgeslagen exen die ex-partners bedreigen en soms zelfs vermoorden? Was er laatst in Almelo niet een agent in opleiding die zijn ex in de supermarkt doodschoot? En zo zijn er nog veel meer van dat soort verhalen. Niet allemaal met dodelijke afloop, maar er is genoeg liefdesleed (beter woord dan liefdesverdriet) die ons als maatschappij echt wel aangaat hoor.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_110401933
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:49 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

maandag 16 april 2012 @ 17:23:23 #214
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110402431
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 17:09 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Heb je gedacht aan de situaties waarbij iemands liefdesverdriet wordt verdoezeld door extreme jaloezie en agressie richting de ex-partner en de kinderen? Je hebt liefdesverdriet zoals we dat kennen bij pubers en je hebt "liefdesverdriet" van een geweldige pijn die iemand kan oplopen na het stuklopen van een lange relatie.

Hoeveel nieuwsberichten moeten er komen van doorgeslagen exen die ex-partners bedreigen en soms zelfs vermoorden? Was er laatst in Almelo niet een agent in opleiding die zijn ex in de supermarkt doodschoot? En zo zijn er nog veel meer van dat soort verhalen. Niet allemaal met dodelijke afloop, maar er is genoeg liefdesleed (beter woord dan liefdesverdriet) die ons als maatschappij echt wel aangaat hoor.
Als er zulke problematiek in het spel is krijg je echt niet de diagnose 'simpel liefdesverdriet' van je behandelend arts maar eerder psychose oid. Dus wordt de resulterende behandeling gewoon vergoed.
Een gedicht over Maanvis
  maandag 16 april 2012 @ 17:23:54 #215
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110402450
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 16:57 schreef probeer het volgende:

[..]

want de 4 grote verzekeraars zitten niet geregeld samen aan tafel om afspraken te maken over vergoedingen en winstmarges? Ow wacht...
Da's verboden in nederland/europa.
Een gedicht over Maanvis
pi_110402990
quote:
In vrijwel al die verhalen is er ook sprake van falende hulpverlening. Just saying...
Ja, ik generaliseer.
  maandag 16 april 2012 @ 18:03:16 #217
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110404042
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:12 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Je mag het oneens met me zijn, maar kom dan met wat meer dan een denigrerende smiley en een mode woord. Beetje jammer dit.
Was even weg

Dit dus
quote:
Slecht dat ze zich voelen en dat komt dan weer niet omdat ze hele nachten op zijn, elke bier drinken, roken, dagelijks blowen, geen dagbesteding hebben, amper de deur uitkomen en zich de tyfus vreten aan antidepressiva.
neerbuigend, overtrokken en gedramatiseerd ... Ja dat is nou eenmaal de perfecte definitie.

Nee iemand met een psychische ziekte is niet gerelateerd aan jouw gestelde...
  maandag 16 april 2012 @ 18:46:03 #218
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110405590
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 16:55 schreef Nyota het volgende:

[..]

Ondanks dat ik niet blij ben met dat mijn verzekeraar 'mijn code' krijgt, kan ik dat ook wel begrijpen.
Van het verhaal begrijp ik dat normale ziektes ook al een code krijgen, alleen behandelaars van psychische ziektes nog geen code kunnen weergeven op de declaraties. Dus dan ben je wat dat betreft gelijk aan mensen met een lichamelijke ziekte.

quote:
Het is meer de andere 'argumenten' in het document om bepaalde aandoeningen te schrappen die nogal wat simplistisch lijken (zoals ook wordt geschreven in verschillende brieven als reactie op het rapport).
Ik zal de brieven nog even nalezen, maar uit het rapport had ik de indruk dat er niets veranderde aan de vergoedingen an sich, alleen dat dingen die eerst onterecht vergoed werden dat nu niet meer worden.
Een gedicht over Maanvis
pi_110407009
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 18:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Van het verhaal begrijp ik dat normale ziektes ook al een code krijgen, alleen behandelaars van psychische ziektes nog geen code kunnen weergeven op de declaraties. Dus dan ben je wat dat betreft gelijk aan mensen met een lichamelijke ziekte.

[..]

Ik zal de brieven nog even nalezen, maar uit het rapport had ik de indruk dat er niets veranderde aan de vergoedingen an sich, alleen dat dingen die eerst onterecht vergoed werden dat nu niet meer worden.
Ja, dat klopt, in het ziekenhuis werken ze ook met die DBC's wist ik al. Ik weet alleen niet hoe gedetailleerd dat is tov psychische aandoeningen. Echter ligt het bij psychische aandoeningen wat gevoeliger lijkt me, maar goed, het is wel te begrijpen.

Verder vond ik in de brieven zeker wat belangrijke argumenten om het voorstel zoals dat er nu ligt nog eens goed tegen het ligt te houden. Sommige psychische klachten zijn bijvoorbeeld nu eenmaal niet goed te scheiden van elkaar. Maar goed, zit nu mobiel, dus ff lastig om verder op in te gaan.
pi_110408681
Nederland gaat USA heel graag achterna! _O-
pi_110413801
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2012 18:03 schreef Re het volgende:

[..]

Was even weg

Dit dus

[..]

neerbuigend, overtrokken en gedramatiseerd ... Ja dat is nou eenmaal de perfecte definitie.

Nee iemand met een psychische ziekte is niet gerelateerd aan jouw gestelde...
Oke, dit lijkt er meer op. Mag je vinden.
pi_110427207
quote:

De mensen die dat doen zijn meestal niet degenen die zich door de huisarts laten doorverwijzen.
  dinsdag 17 april 2012 @ 09:46:33 #223
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110428915
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 08:27 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

De mensen die dat doen zijn meestal niet degenen die zich door de huisarts laten doorverwijzen.
zoals tristan bedoel je?
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:02:53 #224
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110429362
ik denk dat tristannetjes hun behandeling gewoon vergoed krijgen :)
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:04:39 #225
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_110429414
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 16:59 schreef probeer het volgende:

[..]

in een compleet vrije markt, misschien.. maar die is er dan volgens mij nog nooit echt geweest.

daar is in ieder geval sowieso geen sprake van als men verplicht wordt tot afname van het product.
Een compleet vrije markt kan nooit lang bestaan als we adam smith mogen geloven.

En waarom zouden we dat niet doen? :)
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:05:49 #226
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110429441
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 10:02 schreef Maanvis het volgende:
ik denk dat tristannetjes hun behandeling gewoon vergoed krijgen :)
ging erom dat tristan ooit wel eens langs de hulpverleners ging, en daarmee zijn stelling aanviel
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:05:53 #227
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_110429444
Ik heet ook Trrrristan :(
pi_110429500
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 april 2012 10:05 schreef Re het volgende:

[..]

ging erom dat tristan ooit wel eens langs de hulpverleners ging, en daarmee zijn stelling aanviel
Tja, tristan was al wat jaren onder behandeling en kreeg dat ook vergoed. En een succes dat die behandeling was :')
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:08:51 #229
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110429514
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 10:08 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Tja, tristan was al wat jaren vergoed onder behandeling. En een succes dat die behandeling was :')
nou ja, zo zie je maar, sommige ziektes zijn moeilijk te behandelen... daarom er maar mee stoppen wilde je zeggen?
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:10:03 #230
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110429548
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 april 2012 10:08 schreef Re het volgende:

[..]

nou ja, zo zie je maar, sommige ziektes zijn moeilijk te behandelen... daarom er maar mee stoppen wilde je zeggen?
in dit specifieke geval had er best wat meer communicatie mogen zijn tussen de hulpverleners en diegenen die hem keer op keer een wapenvergunning gaven.
Een gedicht over Maanvis
pi_110429558
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 10:08 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Tja, tristan was al wat jaren onder behandeling en kreeg dat ook vergoed. En een succes dat die behandeling was :')
Lijkt me er niet voor pleiten om dan maar minder behandelingen te gaan vergoeden eh....
pi_110429564
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 april 2012 10:05 schreef Re het volgende:

[..]

Tristan had dan ook iets meer issues dan een gevalletje liefdesverdriet.
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:10:54 #233
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110429570
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 10:10 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Lijkt me er niet voor pleiten om dan maar minder behandelingen te gaan vergoeden eh....
behandelingen van tristannetjes blijven gewoon vergoed.
Een gedicht over Maanvis
pi_110429580
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 10:10 schreef Maanvis het volgende:

[..]

in dit specifieke geval had er best wat meer communicatie mogen zijn tussen de hulpverleners en diegenen die hem keer op keer een wapenvergunning gaven.
Klopt. Ook in andere gevallen mag dat best wat meer.
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:14:05 #235
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110429660
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 10:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tristan had dan ook iets meer issues dan een gevalletje liefdesverdriet.
true, maar we hebben het hier nier over een gemiddelde R&P topic natuurlijk, iemand die met zelfmoord ideeën rondloopt is toch echt wel ziek (nee niet die nep-roepers)
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:18:32 #236
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110429794
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 april 2012 10:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Klopt. Ook in andere gevallen mag dat best wat meer.
ik denk eigenlijk dat dat wettelijk gezien allemaal niet kán.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 17 april 2012 @ 14:19:56 #237
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_110439172
Waarom praten jullie over Tristan eigenlijk hoe vaak komt zo'n geval voor?

Iedereen moet opeens dit dat omdat 1 Trsitan. Hooray for collectivism -O-
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  dinsdag 17 april 2012 @ 17:58:36 #238
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_110448675
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 14:19 schreef Schenkstroop het volgende:
Waarom praten jullie over Tristan eigenlijk hoe vaak komt zo'n geval voor?

Iedereen moet opeens dit dat omdat 1 Trsitan. Hooray for collectivism -O-
Jared Lee Loughner, Charles Ray Hatcher, Christoper Scarver, Michael Ryan, Richard Chase, David Copeland, Jeffrey Arenburg, Ed Gein, Edward Eugene Harper, Clarence Richeson, Herbert Mullin, Joseph Kallinger, Kip Kinkel, ..

Alleen denken sommige mensen dat iedereen met schizofrenie gevaarlijk is, terwijl dat absoluut niet zo is.
  dinsdag 17 april 2012 @ 18:01:13 #239
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110448772
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 april 2012 17:58 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Jared Lee Loughner, Charles Ray Hatcher, Christoper Scarver, Michael Ryan, Richard Chase, David Copeland, Jeffrey Arenburg, Ed Gein, Edward Eugene Harper, Clarence Richeson, Herbert Mullin, Joseph Kallinger, Kip Kinkel, ..

Alleen denken sommige mensen dat iedereen met schizofrenie gevaarlijk is, terwijl dat absoluut niet zo is.
Hadden die mensen stoornissen die nu niet meer vergoed zouden worden?
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 17 april 2012 @ 18:02:34 #240
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_110448808
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 18:01 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Hadden die mensen stoornissen die nu niet meer vergoed zouden worden?
Die mensen hebben/hadden (sommigen zijn dood) allemaal schizofrenie.
  dinsdag 17 april 2012 @ 18:07:41 #241
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110449006
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 18:02 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Die mensen hebben/hadden (sommigen zijn dood) allemaal schizofrenie.
Mensen met die aandoening zien hun behandeling nog steeds vergoed door de zorgverzekering.
Sterker nog, er is straks meer geld voor aangezien jantje met liefdesverdriet voortaan zelf moet betalen.
Een gedicht over Maanvis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')